Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuw dieptepunt: CareClowns voor dementen

careclown.jpeg Halloooo mevrouw van Puffelen! Hier is clowntje Poekiepoekiehalekidee! Tot uw dienst om uw oude eenzame dag in het bejaardenhuis op te vrolijken! Want u bent een demente oma die van voor niet meer begrijpt dat ze van achteren nog leeft. Helemaal in de war en van het padje af na een leven lang dit land opbouwen! Logisch ook dat uw kinderen en kleinkinderen vroegtijdig afscheid van u hebben genomen! Die hebben geen zin in het nutteloze gekwijl van een 80-plusser met ongeneeslijke herfst in het hoofd. Druk druk druk. Wat zegt u? Lekker naar buiten? Welnee! Ik heb nog een heel arsenaal trucs voor u. Opletten hoor. Kijk, nu ga ik van deze ballonnen een douchekop vouwen. Hahaha. Die heeft u al heel lang niet meer in het echt gezien he? Nee, zo gaat dat tegenwoordig. Stop nu eens met kwijlen en haal uw vingers eens uit uw neus. Zo gaan we in dit land niet om met CareClowns. Toch mevrouw van Puffelen? Of zal ik u eens een paar stompen op uw verkalkte botten geven? Hahaha. Kijken of u dan nog zo stom loopt te grijnzen. Hier pak aan! BAF! Doet pijn he? En niemand die het ziet. Verzorgers komen toch maar 2 keer per dag een kijkje nemen. Die lui zijn zo onderbetaald dat ze er ook geen zin meer in hebben. En uw bloedeigen familie... Die, mevrouw van Puffelen. Mompel het maar zelf: inderdaad, die zien we helemaal nooit hier. Daarom hebben de dikbetaalde managers van dit huis mij ingehuurd. Een clown. Of nog beter: een CareClown want dat allitereert zo lekker. Om demente bejaarden een leuke dag te geven. Of te beroven en te misbruiken. Hahaha. Wat u wil. Wat zegt u mevrouw van Puffelen? Bent u bang? Ja ik ook. Of mijn salaris wel op tijd binnen komt. Hahaha. Voor hetzelfde geldt zit het management van dit tehuis het op dit moment te verbrassen in een of andere hoerenclub. Ho mevrouw van Puffelen. Wel de aandacht er bij houden he. Ik accepteer geen wegtrekkertjes in mijn publiek. Opgelet: nu ga ik deze fles wodka in een keer achterover slaan en daarna door een brandende hoepel springen. Daar gaat ie. Ho eens eventjes. Mevrouw van Puffelen! Wat doet u met dat snoer om uw nek? En kom eens van dat krukje af. Godverdomme! De show is nog lang niet voorbij. Aandacht. NU!

Reaguursels

Inloggen

Dit is de ultieme middelvinger naar onze grijze besjes. Je hele leven lang gewerkt en als je dan verrot bent en niks meer kunt, sturen we een clown op je af.

decadent degeneraat | 29-12-12 | 13:18

-weggejorist-

Virginia Richmond | 29-12-12 | 11:32

Ik moest even denken aan een citaat van Godfried Bomans (voor de jonkies en ongeletterden onder ons: dat was vroeger een schrijver. -Wat een schrijver is? Iemand die enigszins coherent woorden op een rijtje kon zetten -coherent? Ja, zoek dat maar even op in het woordenboek-)Bomans zei: Ouderen waren vroeger mensen die er bijna waren. Nu zijn het mensen die er bijna zijn geweest. Vandaar hun mensonterende behandeling tegenwoordig.

nerts | 28-12-12 | 22:48

Waar kan ik een "Ik wil niet geclowneerd" verklaring krijgen?

Carib | 28-12-12 | 19:00

@Jeff Hawke | 28-12-12 | 12:18
En als dat niet gaat word je zelf ook ziek....
Depressief,overspannen.....
Zit je gauw en jaar in de ziekte wet.

lilluke halve hoan | 28-12-12 | 17:47

@de Bree | 28-12-12 | 11:15
Das mooi!
Vanmorgen voor de spiegel stond ik een vreemde vent te scheren...

lilluke halve hoan | 28-12-12 | 17:40

@Ratzinger | 28-12-12 | 11:13
It all sounds kind of funny,
but hurts to much to laugh....

lilluke halve hoan | 28-12-12 | 17:38

@irma zonderboezem | 28-12-12 | 11:00
Je zegt het hard maar je maar je hebt wel degelijk een punt!
Als ik ooit zover kom mogen ze m leveren hoor.

lilluke halve hoan | 28-12-12 | 17:35

edwin.d@live.nl
Nederlanders apen graag na. Heeft iets te maken met een inferioriteits complex, hebben geen vertrouwen in het eigen kunnen? Als het maar duur is zal het wel werken?

lanexxx | 28-12-12 | 16:51

Inderdaad. Deze maatschappij is moreel failliet. De toon van het stukje van Brusselmans geeft aardig impliciet de moraal weer van niet deze fictieve "CareClowns" maar de psychische staat van het gros van de burgers die dit blijkbaar accepteren en het beleid hiervoor faciliteren, nietwaar reagerende helden van GeenStijl? (onze fiere dappere strijders tegen onrecht veilig vanachter hun toetsenbordje, vooral blijven klagen mensen, dat zal veel oplossen).
Ouderen worden op zijn best aan hun lot over gelaten om stilletjes te creperen. Op zijn slechts door wanbeleid en nalatigheid vervroegd de dood in gejaagd. Zit middenin deze maatschappelijke schandplek en het wordt erger en erger.

Nylund | 28-12-12 | 16:33

King of the Oneliner | 28-12-12 | 12:48
Begrijp je de wereld om je heen al nauwelijks meer, staan er voor je neus van die clowns rare dingen te doen waardoor je helemaal de draad kwijtraakt en er helemaal niks meer van begrijpt.

Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 16:18

Schoorsteenveger | 28-12-12 | 12:08 |
Interessante link. Thnx. Maar dit gaat specifiek over de NL'se context natuurlijk. Ik doelde meer op de cultuur in de niet-Westerse wereld in het algemeen.

Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 16:16

En als die mensen het zelf nou WEL leuk vinden?

Lampelul | 28-12-12 | 15:36

@Bezorgdenverjaagster | 28-12-12 | 15:11
Grof gerekend kost een kindcontact van 10min €19,-
Ik vind het een mooi instituut, (goede) clowns an sich een ondergewaardeerde kunst, maar €19,00 is best veel voor 10min fun en het is lastig te calculeren wat de opbrengst is.
De keerzijde: je kunt makkelijk kritisch zijn, maar wat dan wel? Wie gaat er voor nop op zaterdag of 's avonds door de week zich schminken en in zo'n pak hijsen?

Laat staan een gebouw met muffe plasbejaarden bezoeken...?

hfakker | 28-12-12 | 15:20

@hfakker | 28-12-12 | 15:03 |
Mooi dat je dat post. Klopt helemaal. Cliniclowns zijn geweldig goed bezig.

Dat leren ze bijvoorbeeld hier;

www.bonts.com/BONTS_INTERNATIONAL_CLOW...

Bezorgdenverjaagster | 28-12-12 | 15:11

@King of the Oneliner | 28-12-12 | 12:48
Mmmm kom ik op terug.
Zo is het mij door een vrijwilliger verteld die de opleiding is gaan volgen en een aantal bezoeken vrijwillig ging doen, naast een drukke topbaan.
...
Iets in de cijfers en info duikend:
www.cbf.nl/Instelling-financien-uitgeb...
www.cbf.nl/Instelling-financien-uitgeb...
www.cliniclowns.nl/files/box/CliniClow...
www.kids4cliniclowns.nl/kids4cliniclow...

Een clown kost zo'n 200k per jaar
directeur heeft inkomen van 86k, maar totale bezoldiging van 120k
Aantal werknemers: 112 (2011)
Gemiddeld aantal FTEs: 87,90 (2011)
Aantal vrijwilligers: 122 (2010)
Aantal donateurs/leden: 204.382 (2011)

"Dankzij u waren we in staat ruim 725.000 kindcontacten*) te realiseren, 125.000 boven de doelstelling die we
hadden geformuleerd"
((*) Een kindcontact staat voor 10 minuten contact tussen clown en kind.))

"Zijn de clowns vrijwilligers?
Geloof het of niet, maar CliniClowns zijn is een beroep. Zieke kinderen bezoeken en plezier brengen is hun
werk en daar krijgen ze voor betaald door Stichting CliniClowns Nederland."

hfakker | 28-12-12 | 15:03

@King of the Oneliner | 28-12-12 | 12:48
Miskleun!
Die clowns zijn vrijwilligers die -in tegenstelling tot menig kritisch reaguurder- vrije tijd/eigen geld steken in een clownsopleiding, vervoer, etc.
Cliniclowns is een instituut dat met weinig middelen veel bereikt.

Wanneer deed jij voor het laatst iets onbaatzuchtigs, zo maar, voor een oudere, eenzame, iemand die het even nodig heeft?

hfakker | 28-12-12 | 14:44

Het natuurlijke eindstation voor veel (niet alle!) oude mensen: men wordt kinds, KINDS. Dus ze zouden clowns leuk kunnen vinden, ware het niet dat in hun kindertijd niet het hedendaagse type Bassie rondliep, maar Charlie Chaplin of de Dikke en de Dunne om maar iets te noemen.
Hedendaagse clowns herkennen ze niet meer als zodanig.
Ik denk dat ze een draaiorgel pas echt leuk zullen vinden. Met een zelfdraaiende orgelman uiteraard en zo'n rammelbakkie er bij.

misant(i)ropie | 28-12-12 | 14:43

Ontstellend respectloos, deze mensen weten dementerenden echt te bereiken. Lul met vingers die je bent Brusselmans.

dalimens | 28-12-12 | 14:25

Voor iedereen die een dikke middelvinger naar een bejaardendumpert wil heffen. Ik heb net een hele bejaarde gedumpt, wat kan mij die ene middelvinger nou schelen?

Gnarf123 | 28-12-12 | 13:54

De vraag is of zo'n clown daadwerkelijk een positieve bijdrage levert aan het welzijn van een demente vader of moeder. We kunnen het wel denken en willen denken, maar het is en blijft een vraag.

appeltjesgroeneweide | 28-12-12 | 12:59

Ik heb die CareClowns zelf in actie gezien.
Eerst sturen ze een gelikte folder naar het management, waarbij dingen worden beloofd als "meegaan in de wereld van de demente oudere, en hen door mee laten doen", een "ballonvaart" binnenshuis, waarbij wensballonen worden opgelaten, die beschilderd zijn door demente ouderen", een jazz-orkestje die bekende thema's speelt, enz.
Dan wordt een dag van tevoren een speciale toverkist afgeleverd door een vrachtwagentje, die uitgeklapt kan worden, en komen er een stelletje artistiekelingen uit Brabant of Limburg die gek gaan doen voor de ogen van een niet-begrijpend en kwijlend publiek, die haastig naar de recreatieruimte worden gereden in hun diverse soorten rolstoelen.
In de praktijk concentreren de "clowns"zich natuurlijk op de paar bejaarden die wel aanspreekbaar zijn, en is in mijn ogen de hele poespas alleen maar een lastig te organiseren gedoe wat nergens toe leidt.
Je kan net zo goed een leuke cd van bijv. André Rieu met een plakje cake erbij, dan zijn de mensen net zo happy.
En de kosten van dit hele circus, daar vraag je maar niet naar, maar iemand zal die artiesten en hun logistiek toch moeten betalen?
Hetzelfde vind ik trouwens van Cliniclowns.
Waarom moet dit zoveel kosten, ik bedoel een plastic rode neus kan toch niet zo duur zijn? En waarom wordt de originele gedachte uit Amerika hier weer omgetoverd tot een financiële melkkoe, waarin tonnen, misschien zelfs miljoenen omgaan?

King of the Oneliner | 28-12-12 | 12:48

Generaliserend doordraven van Brusselmans weer.

TM | 28-12-12 | 12:43

Weet je wie de zorg voor zwakken en ouderen ook te duur vond.....?

Temazepam60milligram | 28-12-12 | 12:39

Bakito | 28-12-12 | 12:12 | + -1
Mensen die de metro nemen zijn Untermenschen, zo zit dat.

Ratzinger | 28-12-12 | 12:24

@necrosis | 28-12-12 | 12:11
Dat verschilt dan per bedrijf. Een vroegere collega van me overkwam hetzelfde, en die kreeg gewoon vrij om zijn vrouw thuis te verzorgen.

Jeff Hawke | 28-12-12 | 12:18

Skunk57 | 28-12-12 | 12:12 | + 0
Over welke 149 heb jij het? Kun je mij de namen geven?

Ratzinger | 28-12-12 | 12:13

@Ratzinger 12:09
Daarbij komt, echte kerels gaan met de auto, veroveren een gratis plekje om met 1 hand achteruit in te parkeren.

Metromannen zijn in mijn ogen mietjes.

Bakito | 28-12-12 | 12:12

Ratzinger | 28-12-12 | 11:13

149, die ene is een dwaas.

Skunk57 | 28-12-12 | 12:12

@irma zonderboezem | 28-12-12 | 12:05
Ik heb een hele tijd geleden een verhaal gelezen van een man (middelbare leeftijd) die voor zijn ongeneeslijk zieke vrouw wilde zorgen.
(met plm 3 maanden te leven, artikel kan ik niet meer vinden).
Hij kreeg geen uitkering, hij moest haar maar wegstoppen in een verzorgingstehuis, en ja, dan word ik kwaad!

necrosis | 28-12-12 | 12:11

Bakito | 28-12-12 | 12:03 | + 0
Dat zie jij scherp.
De vraag had moeten zijn of er behoefte is aan een Zuid-Noord lijn.

Die behoefte is er niet, klaar. De 'Noordelingen' gaan maar naar Purmerend, ook leuk.

Ratzinger | 28-12-12 | 12:09

Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:10 |
Ik geloof dat je een iets teromantisch beeld hebt. Enige nuance.
"Als een van de ouders is overleden of ze zijn gescheiden, dan zal de dochter die de beste relatie met de moeder heeft, huishoudelijke zorg verlenen. Ook zal de dochter haar moeder verzorgen bij ziekte. De vader valt buiten deze zorg. Wanneer door ouderdom fysieke zorg nodig wordt voor de vader, dan kan de dochter op grond van de cuktuur, die verzorging niet leveren. Daar rust een taboe op. De oudere Marokkaande man 'gaat liever dood dan verzorgd te worden door de kinderen.' De oplossing van de fysieke verzorging bij ziekte of ouderdom voor oudere Marokkanen, wordt daarom vaak gevonden in een nieuw huwe.lijk met een meestal veel jongere partner, uit Marokko, als een soort 'verzekering voor de oude dag'."
En:
"De resultaten van dit onderzoek geven aan dat zorg tussen migrantengeneraties nog wel geleverd kan worden mits dochters die de zorg leveren in dezelfde wijk
wonen als hun ouders. Bij spreidingsbeleid zullen deze familiale zorgnetwerken
uit elkaar vallen, zo wordt geconstateerd. Concentratiebuurten hebben het voordeel dat allochtone ouderen hun informele zorg volgens de traditie van hun in de buurt wonende kinderen kunnen krijgen.
Maar uit het hier voorliggende onderzoek blijkt ook dat de zorg op latere leeftijd voor ouderen uit de migrantengroepen, vooral voor Marokkaanse en Turkse ouderen, niet meer als vanzelfsprekend in handen van hun kinderen ligt, omdat hun dochters werken. Dit blijkt moeilijk bespreekbaar te zijn tussen de generaties. Projecten met een intermediair die het thema bespreekbaar maakt zijn van belang en zijn voor Surinaamse en Turkse ouderen al in Noord-Brabant georganiseerd."
Uit: "Wie dan leeft... wie dan zorgt?" van Maria Poldermans
Proefschrift met meer dan 300 pagina's nuance. Pdf alert!
arno.uvt.nl/show.cgi?fid=80801

Schoorsteenveger | 28-12-12 | 12:08

Ratzinger | 28-12-12 | 12:00
Huh?

Zeg maarKaas_Cuevara | 28-12-12 | 12:06

necrosis | 28-12-12 | 11:59 |
Voor je pudere vriendin bedoel je toch? Kun je gewoon zeggen hoor, vrinden onder elkaar..:-))

( maar even op je vraag, ja ik weet wel zeker dat dat kan, zorgverlof heet dat.. succes x )

irma zonderboezem | 28-12-12 | 12:05

@Ratzinger 11:57
Zelfs een kind kan zien dat die flapdrollen
in de jaren 50 helemaal verkeerd het land hebben opgebouwd.

Altijd van beneden naar boven werken; zo'n NoordZuid-lijn in 020 is compleet in de verkeerde volgorde.

Bakito | 28-12-12 | 12:03

@harry poster | 28-12-12 | 11:11

Fair enough: ik las gemakshalve over het 'niet meer naar omkijken' heen en reageerde al bij het lezen van 'wegstoppen in het bejaardenhuis'. Mijn fout.

ZKH EénOog | 28-12-12 | 12:02

@dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:56
Scholen zijn tegenwoordig weinig meer dan een stel vastgoedbolwerken.
Ik heb geen kinderen, en kan er bepaald niet rouwig om zijn....

necrosis | 28-12-12 | 12:01

Zeg maarKaas_Cuevara | 28-12-12 | 11:54 | + 1
Wil je wel geloven dat ik helemaal kwijt was dat ik om 11:50 iets gepost had?
Shit!

Ratzinger | 28-12-12 | 12:00

@irma zonderboezem | 28-12-12 | 11:49
Ik ben belastingplichtig!
Denk je nu werkelijk dat 'men' akkoord gaat als ik mijn werkzaamheden tijdelijk stil wil liggen om voor mijn moeder te zorgen?

necrosis | 28-12-12 | 11:59

@Zeg maarKaas_Cuevara | 28-12-12 | 11:51 |

Maar toch...
.
Stereotype + stavende statistiek = realiteit. Het erkennen van de realiteit is voorwaardelijk om oplossingen te kunnen formuleren.
.
Dus....

Parel van het Zuiden | 28-12-12 | 11:59

Bakito | 28-12-12 | 11:52 |
Jullie zullen het best goed doen, jij als mime-artiest en Kaas als buikspreekpop.

sjaakdeslinksesul | 28-12-12 | 11:58

Bakito | 28-12-12 | 11:52 | + 0
Je bent er helemaal het type niet voor om te werken, wat erg te prijzen is. Die oudjes hadden gewoon wat harder moeten werken zodat ze de latere generatie genoeg middelen zouden nalaten voor een werkeloos bestaan.

Daarin hebben ze gefaald. Vandaar dat ik een hekel heb aan die ouwe jankbekken. Dat zit maar een beetje zeiken dat ze zo eenzaam zijn, de klootzakken.

Ratzinger | 28-12-12 | 11:57

@necrosis | 28-12-12 | 11:46

Same here. Nu zitten daar vergadertijgers omdat de school deel uit maakt van een overkoepelend scholengedrocht. Korte lijntjes zijn verdwenen en daarmee de daadkracht en het overzicht.

dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:56

men hoopt oud te worden,maar men vreest de ouderdom.
mevr van puffelen consumeert elke dag een dozijn of meer pillen,leeft bij gratie van.
als ze u tegen je gaan zeggen,zou ik maar eens in de spiegel gaan kijken.
jongeren gaan dood ouderen moeten.
nog nooit is er zoveel ophef geweest over de kosten van de ouderen zorg,die na de geboorte golf na de oorlog weer afneemt.
het schept een hoop werkgelegenheid,maar de vraag is hoelang moet je een zombie in leven houden.
aan de andere kant is de vraag wat is belangrijker miljarden weggooien in griekenland,of betere ouderen zorg

soledad | 28-12-12 | 11:55

off-topic, we hebben weer een meldpunt meldpuntvoetbalgeweld.eu/

Volgende week maar eens een dag voor uittrekken, lekker de hele dag melden.

No Mames | 28-12-12 | 11:55

Ratzinger | 28-12-12 | 11:50
Ja, en je kunt je eigen paaseieren verstoppen.
Die grap is al zo oud dat hij haast zelf begint te dementeren.

Zeg maarKaas_Cuevara | 28-12-12 | 11:54

Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:50
Klopt. Je kop in het zand steken leidt juist tot stereotyperingen en dus juist niet tot oplossingen. Lekker makkelijk tenslotte.

Zeg maarKaas_Cuevara | 28-12-12 | 11:53

@Ratzinger | 28-12-12 | 11:50
*in 24-uurs luier zeikt van het lachen*

necrosis | 28-12-12 | 11:52

@sjaakdeslinksesul 11:44
Oma et labora?

Bakito | 28-12-12 | 11:52

och-och -och al die eenzame oudjes ... bij honderden zitten ze bij elkaar , allemaal stuk voor stuk eenzaam ...
lijkt wel of als je boven de 70 bent, gezelschap alleen teld als deze minimaal 30 jaar jonger is .

sparrow | 28-12-12 | 11:51

Parel van het Zuiden | 28-12-12 | 11:48
Haha, touché!

Zeg maarKaas_Cuevara | 28-12-12 | 11:51

@zegmaarkaas
Stereotypen komen ergens vandaan, en er zit vaak een kern van waarheid achter. Je kop in het zand steken heeft nog nooit een probleem opgelost.

Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:50

Wel leuk dat je als demente ouwe lul elke dag weer nieuwe vrienden maakt.

Ratzinger | 28-12-12 | 11:50

Ja ja ja, schande allemaal. Wie heeft er van jullie een inwonende ouder? Die ook nog dement is? Precies. Daar zit niemand op te wachten. Het is een lijdensweg van a tot z. En vraag maar eens aan je ouders wat ze zouden willen, dement liggen kirren, niemand meer herkennen, of daarvoor uit het leven stappen? Ik hoef er zelf geen minuut over na te denken. Ook als ik in een friso staat kom teliggen door een ongeluk of wat dan ook. Mijn man heeft de volmacht alles stop te zetten. Mijn broer en ouders hebben daar ook voor getekend. Niemand die mij tegen mijn wil in in leven gaat houden als een kasplant. Het is onnatuurlijk en getuigd van egoisme dat wel wel te doen.

irma zonderboezem | 28-12-12 | 11:49

@Zeg maarKaas_Cuevara | 28-12-12 | 11:44 |

Ik neem aan dat u bij die 18 jaar een stereotype in gedachten heeft?

Parel van het Zuiden | 28-12-12 | 11:48

de Bree | 28-12-12 | 11:32
De tijd dat men als oudere op straat, op school of waar dan ook in de publieke ruimte overwicht en gezag had ligt ver achter ons. De meeste ouderen laten het wel uit hun hoofd om ook maar iets tegen het (wan)gedrag van de jeugd in te brengen. Want opa moet minimaal zijn kankerbek houden als hij al niet voor rot getrapt wordt. Want ook daar zit men anno 2012 niet meer mee. En dat was pakweg 50 geleden wel anders. Maar het moest allemaal anders van de blommenkindersgeneratie uit de jaren 60. Weg met autoriteit, gezag en orde. Man, wat hebben die babyboomgasten een ravage aangericht in onze maatschappij.

Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:48

cultuur, subsidie, leuk!

doskabouter | 28-12-12 | 11:47

@dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:39
Toen ik nog minderjarig was, kende mijn school een directeur die zelf les gaf.
De meeste directeuren van scholen/ ziekenhuizen kunnen tegenwoordig helemaal niets meer.....

necrosis | 28-12-12 | 11:46

Mooi, nu hebben bakito+kaas geen excuus meer om niet te werken.

sjaakdeslinksesul | 28-12-12 | 11:44

Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:31 |
Heerlijk hè, zo'n stereotype wereldbeeld? Laat me raden, u bent een jaar of 18?

Zeg maarKaas_Cuevara | 28-12-12 | 11:44

Scusi dubbelpost.

Ratzinger | 28-12-12 | 11:43

-weggejorist-

Ratzinger | 28-12-12 | 11:43

dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:26 | + 0
Lollig stukje ja. Ik moet ook altijd lachen om die fascist.

Ratzinger | 28-12-12 | 11:43

Weet je wat?! We doen voortaan gewoon helemaal niets meer. Is ook beter voor die aan coulrofobie lijdende Brusselmens.

De Treinende Rechter | 28-12-12 | 11:41

@Bakito | 28-12-12 | 11:25 |
Precies. Beesten voor de oudjes! En chocolade. Veel. Zie onderstaand geniaal artikel over een andere benadering van zorg voor de dementerende.

www.nytimes.com/2011/01/01/health/01ca...

Bezorgdenverjaagster | 28-12-12 | 11:40

@Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:24 |

Misschien ligt dat ook wel aan de ouderen zelf. Een mentaliteit dat ze alles al hebben gezien en alleen klagen over de volgende generaties maar geen enkele moeite nemen om hun 'wijsheid' te delen want iedereen zoekt het zelf maar uit.

Doe mij dan maar zo'n Chinese opa met een baard.

Bruno Alaska | 28-12-12 | 11:39

Heerlijk, Busselmans. Genoten. Persoonlijk hoop ik toch, hier in Azie t.z.t. (te zijner tijd, voor de ongeletterden onder ons) verzorgd te worden door mijn vrouw (die 15 jaar jonger is) en mijn zoon en zijn vrouw, gelet op het feit dat het mijn centjes zijn die dit aziatische imperium gestalte hebben doen krijgen. Ik ben een soort Godfather, zou je kunnen zeggen. MOet het alleen nog even aan mijn zoon vertellen. Ik hoop dat hij het niet doorverteld op de kleutertschool.

Bamboojay | 28-12-12 | 11:39

We zijn hier toch in Nederland? Of is dat niet zo.
Ik denk er toch heel ernstig over om maar naar Marokko te emigreren.

jasser | 28-12-12 | 11:39

@necrosis | 28-12-12 | 11:33

Dat denk ik ook. In een verpleeghuis heb je een direkteur, hoofdverpleger en een boekhouder nodig die alles kunnen beslissen. Tegenwoordig moeten ze met 10 man om een tafel 3 weken vergaderen over de aanschaf van het beste toiletpapier.

dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:39

Overigens natuurlijk een belachelijk initiatief. Wat moet dit wel niet kosten? Allemaal geld dat dus naar andere landen had kunnen gaan.....

Parel van het Zuiden | 28-12-12 | 11:39

@Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:26
Ben je het wél met me eens dat er op de 'werkvloer' te weinig mensen rondlopen, terwijl er teveel overbetaalde speknekken in maatpak rondlopen, die niets anders doen dan nutteloos zijn en kostbaar geld verbranden?

necrosis | 28-12-12 | 11:33

So? Prima initiatief toch ?!
Wat het probleem zou moeten zijn , wordt niet echt duidelijk gemaakt in het artikel.

Piet_Snot | 28-12-12 | 11:33

In veel opzichten is het Westen superieur, echter niet in de manier waarop we met ouderen omgaan. Dat klopt.

de Bree | 28-12-12 | 11:32

@BBB
En schoonmakers zijn ook vaak moslim. Moslims zijn goed vertegenwoordigd in laag-opgeleide functies, ziet u.

En in de misdaadstatistieken, voeg ik toe.

Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:31

Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:26 | Is dat zo? Ik zie ze namelijk niet.

Willianus Wortelus | 28-12-12 | 11:31

Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:15
Ik denk dat er in NL'se verzogingshuizen en ziekenhuizen anno 2012 heel wat moslima's en andere allochtonen rondlopen die onze oudjes verzorgen. Kijk maar eens goed om je heen.

Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:26

@Ratzinger | 28-12-12 | 11:19

Ik lach vaak hartelijk om geert, vooral zijn autootje verhaal tijdens bak-ellende zoveel was erg leuk.

www.youtube.com/watch?v=AiXwV5_4auY [beetje lange intro]

Vind ook die reserve voorzittert wel lollig af en toe trouwens, weet niet hoe die kerel heet.

dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:26

@Bezorgdenverjaagster 11:21
Het schijnt dat oudjes met huisdier langer blijven leven.

Het GEVEN van liefde en aandacht blijkt een belangrijke motivatie te zijn om nog niet dood te gaan. Het gaat uiteindelijk niet alleen om het krijgen van zorg, maar ook om een zinvolle bijdrage van zo'n oudje aan anderen.

Bakito | 28-12-12 | 11:25

@necrosis | 28-12-12 | 11:10
Eensch.

Marcinko | 28-12-12 | 11:25

Waar ik eigenlijk op doelde is dat wij in de Westerse wereld ons sinds de jaren zestig blind staren op jeugdcultuur en dat wij als enige cultuur op aarde weinig waarde hechten aan ouderen. Dat is in andere culturen volstrekt anders. Nergens zijn mensen zo respektloos richting ouderen. Alleen hier wordt de publieke ruimte volstrekt gedomineerd door jongeren. En imho is dit wederom zo'n geweldige verworvenheid van de linkse babyboomgeneratie.

Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:24

Je reinste minachting jegens deze mensen. Bovendien vind ik zo'n clown het toppunt van smakeloosheid. De bedenkers van dit armzalige en vernederende plan verkeren kennelijk zelf in een staat van grote geestelijke armoede.

krelus | 28-12-12 | 11:24

Parel van het Zuiden | 28-12-12 | 11:19 |
"We hebben de Tweede Kamer vol met clowns zitten."
Die verzorgen meer zichzelf geloof ik. Maar je hebt gelijk, Samsom met die grijns op zijn smoel in een verzorgingshuis rond laten huppelen, dan heb je toch het hevoel dat alles alsnog op zijn pootjes is terechtgekomen.

Schoorsteenveger | 28-12-12 | 11:23

@Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:10

Onzin, gekregen geld geef je nou eenmaal makkelijker weg. Tweeverdienende moslims zitten met hetzelfde probleem daarentegen. Vandaar ook de toenemende vraag naar moslim bejaardentehuizen.

Bruno Alaska | 28-12-12 | 11:23

@beetjemoe | 28-12-12 | 11:09
Leuk verhaaltje. Ik ben blij dat jij je eigen geluk en welbevinden belangrijker vindt dan van je Opa. Als dementerenden nou blijer worden van een Clown, dan is er toch geen probleem. Het is misschien wel schrijnend om te zien, maar het gaat toch om de kwaliteit van leven van de opa/oma?

Marcinko | 28-12-12 | 11:22

Tsja. De visuele perceptie verandert nogal bij dementie. En mevrouw Van Puffelen kan dan wel flink van het padje afzijn, haar emotionele waarneming is niet afgetakeld. Althans, niet door dementie.

In neem mijn hond - een absolute clown - regelmatig mee naar demente bejaarden voor een knuffeluurtje (De. Hond. Knuffelt. Ja. Ik. Niet.). Mij valt op dat vele dementen daar stukken beter op reageren, dan op pogingen een zinnig gesprek aan te gaan. Hoewel dat laatste ook erg aan mijn sociale handicaps kan liggen.

Bezorgdenverjaagster | 28-12-12 | 11:21

gewoon een uitgebreide babbeltruc

fail | 28-12-12 | 11:21

We hebben de Tweede Kamer vol met clowns zitten. We hebben (semi) publieke besturen vol met clowns zitten. Dit lijkt me dan ook een prima vervanging van de wachtgeldregelingen.
.
Graag een pilot met Verdaas, Weekers, en Leerdam op de kortst mogelijke termijn. Niet vergeten een grotere maat rode neuzen te bestellen, die Pinokkio-gokjes passen anders niet....

Parel van het Zuiden | 28-12-12 | 11:19

@ rara 11:17

Standaardterroristenvermomming!

eerstneukendanpraten | 28-12-12 | 11:19

dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:15 | + 0
Wie dan?

Ratzinger | 28-12-12 | 11:19

In andere landen bouwen ze familie huizen en niet van die benepen eensgezins doorkijk schuren, zodat je nog eens een oudje in huis kunt nemen.
.
In andere landen bouwen ze bejaardenopvang gewoon bij je in de buurt, en niet ergens ver weg in een of andere gure vinex woestenij, waar je nog niet dood gevonden wilt worden.
.
Nederland heeft dus ook een Architekten probleem. Of een Onroerend Goed probleem. Of een Planning probleem.
.
Ze bouwen troosteloze huizen in troosteloze omgevingen die slecht bereikbaar zijn en waarvoor je in moeilijke files moet staan, en staan dan nog raar te kijken als mensen zich niet erg op hun gemak voelen en dus rare dingen gaan doen.

Greetje Duisenberg | 28-12-12 | 11:18

"De clowns gaan gemiddeld eens in de twee weken een uur tot anderhalf uur naar de verzorgingshuizen."
Iets om reikhalzend naar uit te zien, voor elke demente bejaarde! En elke keer weer een complete verrassing natuurlijk!

Schoorsteenveger | 28-12-12 | 11:18

@beetjemoe | 28-12-12 | 11:09
Een ex-buurvrouw van me was behoorlijk dement.
Ze vroeg vaak meerdere keren hetzelfde, maar iets wat ze nooit vergeten was: haar zindelijkheid!
Uiteindelijk belandde ze in een verzorgingstehuis met een 24-uurs luier.
Daar trokken ze 's avonds een 'hekje' op haar bed omhoog, met de mededeling 'laat het maar lopen, morgenochtend ruimen we het wel op'.....
Geld voor verplegers/ sters is er niet, maar als 'Brussel' met de vingers knipt, is er schijnbaar wél geld....

necrosis | 28-12-12 | 11:18

@eerstneukendanpraten | 28-12-12 | 11:07
Ik vind dat die make-up hem goed staat, jij niet?

rara | 28-12-12 | 11:17

Ah, het is weer een -joden- moslimtopic geworden.

Bakito | 28-12-12 | 11:17

@dj tonedeaf
Niks er van, bukken jij ;)

Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:16

@Ratzinger | 28-12-12 | 11:13

Hmm er is er maar één waarom ik kan lachen, de rest maakt me aan het huilen.

dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:15

@Ratzinger | 28-12-12 | 11:13
Dat zijn de DoNotCareClows... is weer iets anders

harry poster | 28-12-12 | 11:15

@Big Bana Boy 11:10
Terechte constatering, waarschijnlijk goed voor vele minkudo's van degenen die de realiteit niet aandurven.

Bakito | 28-12-12 | 11:15

@ Irma 11:00

En vaak ook nog doof ook. Dan ook maar een pilletje?

eerstneukendanpraten | 28-12-12 | 11:15

@BBB
Is dat soort taal nodig? Gedraag je even.

Alleen een beetje jammer dat moslims weinig met andere oudjes hebben, of niet? Die zien ze als wandelende portemonnee zonder eigenaar.

Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:15

Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:10 | + -2
Ja, door andere oudjes, niet-moslim, te beroven.
Top ja.

Ratzinger | 28-12-12 | 11:14

@Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:03

Was humor om te lachen, vrolijke flierefluiter ;p

dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:14

Ik weet een plek waar wel 150 CareClowns bij elkaar zitten. Daar moet ik ook altijd erg om lachen.

Ratzinger | 28-12-12 | 11:13

@ZKH EénOog | 28-12-12 | 11:06
Dat is een ander probleem. En heeft er niets mee te maken dat je dan niet meer naar je ouders kunt omkijken (tenzij je een 168-urige werkweek hebt)

harry poster | 28-12-12 | 11:11

@Normpje | 28-12-12 | 11:08

Tja. clown-grap... sommige hebben nog geen koffie op denk ik ;)

dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:11

Lijkt me niets mis mee Brusselmans.
Iedereen blijft van binnen kind, zelfs al zit er op een gegeven moment een vreselijk gerimpeld en aftakelend lijf omheen.

Einde van de Domheid | 28-12-12 | 11:10

Kanker op moslims zoveel je wil maar die zorgen wél goed voor hun oudjes. Alleen in het Westen hebben we de jeugd en hun cultuur op het schild gehesen. Dat zie je nergens anders op aarde.

Bigi Bana Boy | 28-12-12 | 11:10

@Marcinko | 28-12-12 | 11:03
Weet je wat IK kudt vind?
Een land zo rijk als Nederland waar een bejaarde een 24-uurs luier aangemeten krijgt.
Men stort de beschikbare poen liever op de rekening van Griekse Miljardairs/reders, dan eens wat leuks te doen met 'onze' oudjes.

necrosis | 28-12-12 | 11:10

Rot toch een eind op met die Care Clowns. En al helemaal met de mensen die zeggen dat als de bejaarden het leuk lijken te vinden je er niet moeilijk over moet doen. Het gaat hier om de trots en waardigheid van een volwassen en dementerende persoon die jouw of mijn vader of moeder kan zijn. Mijn eigen opa was compleet dement en herkende mijn eigen vader niet meer en giechelde inderdaad als een klein kind zijn laatste paar maanden. Het breekt je hart om je vader te zien proberen uit te leggen wie hij is aan zijn eigen vader. Om dan ook nog eens het laatste beetje waardigheid wat zo iemand nog bezit af te nemen door er een mongoloïde clown voor te zetten zonder dat diegene daar een stem in heeft vind ik ronduit schandalig en misschien zelfs misdadig.

beetjemoe | 28-12-12 | 11:09

"Clowns of de 24-uurs-luiers weg... Clowns... 24-uurs-luiers weg... Clowns... 24-uurs-luiers weg... Clowns... 24-uurs-luiers weg... Hmmmm..."
"Eureka, ik heb het! We gaan voor de clowns!", riep de zorgmanager tegen de zorgambtenaar.

*Zucht en vloekt*

Pastor Sippenhaft | 28-12-12 | 11:09

@dj tonedeaf, ik vind hem wél leuk. Nietvoordekat is een zure Telegraaf-lezert.

Normpje | 28-12-12 | 11:08

Op naar de EuthanaClown en de UitvaartClown. Het leven is een feest!

Schoorsteenveger | 28-12-12 | 11:07

@ rara 11:04

Alweer Diederik Samsom! Man man, die is gigantisch NSFW, meld dat dan ook...

eerstneukendanpraten | 28-12-12 | 11:07

Ja en met de bezuinigingsdrift die er tegenwoordig heerst moet je straks je baan als ouderenhulp combineren met zo'n clowns act. "Zo mevrouw van Puffelen, de luier is weer schoon, dan ga ik me nu even schminken en mijn rode pruik opzetten, momentje."

Conan de Rabarber | 28-12-12 | 11:06

Prachtige naam trouwens: clowntje Poekiepoekiehalekidee.

Plakkband | 28-12-12 | 11:06

@harry poster | 28-12-12 | 10:58

Als het voor velen niet noodzakelijk gemaakt was om met zijn tweeën te werken om je basislasten te kunnen bekostigen, had ik je volkomen gelijk gegeven...

ZKH EénOog | 28-12-12 | 11:06

Clowns zijn kudt!

Datzegiktoch | 28-12-12 | 11:05

Lovenswaardig dat deze stichting in ieder geval aandacht schenkt aan dementerende mensen. Kan je wel gaan lopen zeiken over de vorm waarop ze die aandacht geven, maar ga dan eerst eens bij jezelf te raden hoe vaak je zoiets doet. Ik in ieder geval te weinig....

Nosce Orbis | 28-12-12 | 11:04

Kost niets, alleen goed voor de bejaarden, hebben die ook een verzetje. Geenstijl vindt dat schijnbaar kudt.

Marcinko | 28-12-12 | 11:03

@dj tonedeaf
De belastingbetaler kost het geen cent. Lees anders even het Televaag-artikel voor je je intelligentie tentoon stelt.

Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:03

Wat kost die grap?

dj tonedeaf | 28-12-12 | 11:01

Ik snap het artikel niet helemaal. Er gaat geen belastinggeld naar CC en die bejaarden vinden het volgens mij niet erg. Wat is die probleempje?

Nietvoordekat | 28-12-12 | 11:01

Sapperdeflap.

Normpje | 28-12-12 | 11:01

Demente bejaarden mogen ze van mij een pil van Drion geven. Dat is beter voor iedereen.
( en ga niet zeiken over dat dat niet humaan is want hele dagen in je volgepoepte luier naar RTL4 kijken is pas hufterig)

irma zonderboezem | 28-12-12 | 11:00

Ik zie het probleem niet. Als dit nou goed lijkt te werken voor dementerenden, door de kwaliteit van leven van hen te verhogen, waarom zo dom doen?

Marcinko | 28-12-12 | 11:00

VerschilligeClowns een tegenhangert van een zeker geblondeerd PVV-kamerlid?

Smurfke Turbo | 28-12-12 | 11:00

Ik laat het voor mijn familie opstellen. Als ik niet meer eigenhandig een CareClown kan wurgen wil ik graag versterven.

Godsammekraken | 28-12-12 | 10:59

Hier had als topicpica de verjokerde Samsom ook niet misstaan...

ZKH EénOog | 28-12-12 | 10:58

Dikke middelvinger voor alle kinderen die hun bejaarde en/of demente ouders wegstoppen in een bejaardentehuis en er niet meer naar omkijken

harry poster | 28-12-12 | 10:58

Alles beter dan dat we voor onze eigen ouders of grootouders moeten zorgen.

Ik betaal godverdomme toch belasting of nie!?!

Bakito | 28-12-12 | 10:58

Waarom schepen we ouderen op met ongein die we zelf haten (bingo, clowns, d-artiesten etc.)?

SharpEye | 28-12-12 | 10:58

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com