Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoe hard mag u hier?

verkeersbord.jpg Spitsstroken zijn niet het absolute failliet van asfaltleggend Nederland. Twee extra borden onder het snelheidsbord zegt niets over de totaal doorgeslagen regeltjeszucht van ons aller verkeersneven. Dit is een bloedserieuze quiz. Hoe hard mag u hier? Situatie één: het is 12:00 uur en de spitsstrook is open. Twee: het is 12:00 en de spitsstrook is dicht. Drie: het is 21:00 uur en de spitsstrook is open. Vier: het is 21:00 uur en de spitsstrook is dicht. Bij vier correcte antwoorden wint u niets. Succes!

Reaguursels

Inloggen

mrfreeze | 27-12-12 | 18:15

"Einde alle tijdelijke verboden" komt ook niet voor in het verkeersregelement.

verkeersdeelnemer2 | 29-12-12 | 17:15

@_TinusK_ : Juist! Die aanwijzingen zijn duidelijk.

Het bovenaan genoemde bord-met-onderborden meldt dat er een afwijking is op de reguliere regel (van max 130).

De ene afwijking geldt uitsluitend tussen 06:00 en 19:00. Als de spitsstrook tussen die momenten DICHT is, mag je maximaal 120.

In alle andere gevallen (dus ook als de spitsstrook OPEN is!!!) mag je volgens 't bovengenoemde bord dus gewoon 130 (of een max die mogelijk door matrixborden wordt aangegeven).

Bonnie Swart | 28-12-12 | 14:55

En het is allemaal wel zo eenvoudig geworden.
Je mag tegenwoordig overal 130 immers.
Behalve waar je 60, 70, 80, 90, 100, 110 of 120 mag.

Binnen de bebouwde kom is het lastiger.
Mag je soms 50 maar meestal 30 of stapvoets en dat laatste is bij weer iedereen anders.

Vitayalin | 28-12-12 | 14:50

Het kan natuurlijk ook dat het onderste onderbordje geen nadere bepaling is van de 120limiet, maar een nadere bepaling van het één-na-onderste onderbordje.

In dat geval geldt de limiet altijd als de sptitsstroken open zijn, zijn ze gesloten dan geldt de limiet alleen tussen 6-19 uur.
Dan krijg je 120, 120, 120, 130.

Johannes26 | 28-12-12 | 13:43

Is niet zo moeilijk hoor...

120 tussen 0600 en 1900 uur, 130 daarbuiten, bij gesloten spitsstrook.

Als de spitsstrook open is, geven de kantelwalsborden langs de weg de snelheid aan, dat is bij de meeste spitsstroken 100km/u, bij een paar is het 80km/u.

_TinusK_ | 28-12-12 | 13:39

1. 100
2. 120
3. 100
4. 130

BOER-uit zwolle | 28-12-12 | 13:12

1. Snelheid volgens matrixborden.
2. 120 km/h.
3. Snelheid volgens matrixborden.
4. 130 km/h.

Christiaan Hemeltjen | 28-12-12 | 12:42

Uitwerkingen:
Als het een logische OF is, 120 geldt als tijd waar OF situatie waar: 120, 120, 130, 120

Als het een logische EN is, 120 geldt als tijd waar EN situatie waar: 130, 120, 130, 130

Als het een logische XOR is, 120 geldt als tijd waar OF situatie waar, MAAR NIET als ze beide waar zijn:
120, 130, 120, 130

Johannes26 | 28-12-12 | 12:09

1 130, want de spitsstrook is open, het bovenstaande bord heeft dus geen effect en de reguliere max. snelheid geldt.
2 120, want de spitsstrook is dicht, het bovenstaande bord heeft dus wel effect en de aangegeven max. snelheid geldt.
3 130, want de spitsstrook is open, het bovenstaande bord heeft dus geen effect en de reguliere max. snelheid geldt.
4 130, want de spitsstrook is dicht, het bovenstaande bord heeft dus wel effect mits het tussen 6 en 19h is. Dat is niet het geval dus de en de reguliere max. snelheid geldt.

Conservatieve zeiker | 28-12-12 | 10:28

No Mames | 28-12-12 | 09:40 |
Dat was bij veel verkeer.
In den nacht is het knallen met de ogen open en veel binnenspiegel werk.

No Mames | 28-12-12 | 09:43

1. 145
2. 145
3. 145

No Mames | 28-12-12 | 09:40

Iedereen die hier iets anders dan 120 of 130 roept, heeft het niet begrepen!

Als men op theorieles een situatie laat zien, moet je er ook niks bij verzinnen... Matrixborden staan NIET op de foto en dus 120 (volgens bord) of 130 (volgens gedragsregel). Als een matrixbord een andere snelheid aangeeft, geldt altijd de laagste snelheid, een dom onderbord is dus niet nodig als de matrix aan staat

Nog erger zijn de sukkels die roepen dat je in geval van een open spitsstrook ALTIJD maar 100 mag, dat is nergens wettelijk vastgelegd. Eentje moet het inleveren en dat is degene die dan ook nog beweert dat de borden langs de weg niet gelden voor de rijbaan die spitsstrook is... Hoe verzin je het!

appeltje2010 | 28-12-12 | 03:14

120 tussen 6:00 en 19:00 (alleen bij gesloten spitsstrook). Daarbuiten geldt altijd fiscale adviessnelheid 130.

Faragefan | 28-12-12 | 02:56

Dure trajectcontroles en camera's maar een duidelijke led borden waar de huidige snelheid ter plaatse word aangegeven is teveel van het goede...

Amsterdam Hustler | 28-12-12 | 02:31

A12 bij Ede... die borden worden bij gesloten spitsstrook om de 500m afgewisseld met borden van 100. M.a.w. je moet steed wisselen tussen 100 en 130 km/h. Bijzonder ingewikkeld maar voor een goed doel natuurlijk...

NonaSuomy | 28-12-12 | 01:58

@Mubbenschonster | 28-12-12 | 01:23

Klopt helemaal. Het probleem is alleen dat het onderbord "bij gesloten spitsstrook" overbodige info is. Immers, wanneer deze geopend is staan de kantelborden ook gelijk op 100. Als je dit onderbord weghaalt veranderd er dus niets aan de situatie (tja, tenzij de kantelborden het niet doen, maar daar maakt dit onderbord het juist gevaarlijker voor).

Het probleem is verder dat het eerste onderbord iets zegt over 'wat er is (tijd)' en het tweede over iets 'wat er niet is (3e rijstrook)'. Teveel vragen voor een gemiddelde automobilist die deze IF THEN ELSE TENZIJ.

Als de RWS ons zo graag wil informeren waarom zetten ze niet gewoon langs de kant van de weg de mogelijk situaties (met symbolen) op een bord? De Fransen doen dit al jaren. Dus: 3 pijltjes / 100 -- 2 pijltjes / zon / 120 -- 2 pijltjes / maan / 130 (snappen onze oosterburen het ook gelijk allemaal)

4142 | 28-12-12 | 01:49

"Bji gestolen sprits-toko"

Een automobilist uit het buitenland is niet verplicht de Nederlandse taal machtig te zijn, dus hoe moet die uit de bovenstaande wartaal komen? Moet zhij weten wat een "Spitsstrook" is?

Maak verkeerdborden eerst internationaal begrijpelijk middels eensluidende symbolen, daarna discuzeuren we verder.

Ouslender | 28-12-12 | 01:43

Zo moeilijk is het toch niet?
Het eerste onderbord beperkt de geldigheid van de snelheidsbeperking van 6:00 tot 19:00. Het tweede onderbord beperkt de werking van de eerste tot het wel of niet open zijn van de spitsstrook. In gewoon Nederlands: Alleen van 06:00-19:00 én als de spitsstrook gesloten is 120 Km/h; Buiten die tijden of geopende spitsstrook de voor die geldende weg (130Km/h ?).
(OT: kan iemand mij hier verklaren waarom er hier nog altijd Km/h gebruikt wordt terwijl er begin jaren '80 al een wet is aangenomen waardoor er alleen nog maar SI eenheden gebruikt mogen worden?)

Mubbenschonster | 28-12-12 | 01:23

Ik ga naar België.

Ikbeneenzelfbouwer | 28-12-12 | 00:48

Tussen 6.00 en 19.00 EN als de spitstrook gesloten is overruled dit bord de voorgaande maximale snelheid.
In overige gevallen geldt dit hele bord niet en dus geldt dan de voorgaande maximum snelheid.
Het is niet moeilijk hoor.
Toch??

ZSU-23-4 | 28-12-12 | 00:13

Eigenlijk volstaat slechts EEN bord:
.
Max 130, met als onderbord: "tenzij anders staat aangegeven"
.
Einde probleem. Punt.

Bonnie Swart | 27-12-12 | 23:53

Ike niet begrijp

Van Dikhout | 27-12-12 | 23:18

Hoe kan ik dat nou allemaal zo snel lezen als ik met 160 langs rijd?

nogeentjedan | 27-12-12 | 22:57

Ik zou hier Peter Heerschop op zetten. Die weet er wel raad mee.

grijzeharrie | 27-12-12 | 22:53

Er geldt geen limiet.

a1exs | 27-12-12 | 22:38

ook maar eens bij rijkswaterstaat gevraagd:
Uw melding
Sinds de invoering van de maximale snelheid naar 130km/h op veel plekken zijn er een aantal nieuwe borden geplaatst.

Hierop staat de aanduiding 100km/h tussen 6-19h. Met een onderschrift bord waarop staat: bij gesloten spitsstrook.
(Inmiddels is het bord "bij gesloten spitsstrook" verwijderd.)
Mijn vraag/opmerking gaat nu over het volgende waar ik geen duidelijkheid over kan krijgen, in de volgende situatie:
- tijdstip 18.h
- spitsstrook open
- borden boven de weg geven groene pijl aan
Mag ik dan nu 130km/h want dat geeft het onderschrift aan (tussen 6-19h met gesloten spitsstrook mag u 100km/h). Of dien ik 100km/h aan te houden (zoals het voorheen was), echter zou dan m.i. het onderschrift kunnen vervallen/ danwel niet correct zijn.
Zou u mij een antwoord kunnen geven op deze vraag.

Onze reactie (die van rijkswaterstaat dus)
Vriendelijk bedankt voor uw melding. De situatie is als volgt: tussen 6-19 h geldt hier 100 km/u als maximumsnelheid bij een gesloten spitsstrook. Buiten dit tijdvenster (dus bijvoorbeeld om 18:00 uur) geldt de wettelijke maximumsnelheid van 130 km tenzij anders aangegeven. Indien de spitsstrooken geopend is, geldt de snelheid van 100 km/h.

Deze combinatie van borden betreft een tijdelijke situatie totdat de speciale spitsstrookborden zijn aangepast aan de nieuwe situatie.

derovelf | 27-12-12 | 22:14

Een onoplosbaar logisch probleem, want de algemene snelheid is 130. Dat mag je dus rijden in de situatie dat de limiet van 120 niet geldt. Maar om te weten of die niet geldt, moet je weten of de nadere bepalingen bij de limiet een logische EN, een logische OR of een logische XOR zijn. En dat weet ik dus niet.

Johannes26 | 27-12-12 | 21:57

130
120
130
130
Als niet aan de voorwaarden wordt voldaan geldt de algemene maximum snelheid(130). Is dat wel zo dan is het 120.
Zo niet dan rij ik toch 130(+).

calculator | 27-12-12 | 21:56

Het antwoord is: spitsstroken zsm omvormen tot normale rijstroken. Klaar.

henkojenko | 27-12-12 | 21:20

Vroeger konden we de Belgen nog uitlachen...

_pacman_ | 27-12-12 | 20:37

@mrfreeze | 27-12-12 | 18:11
Ik klets ook niet, Ik kom elke dag over de A50 en heb nog nooit de spitsstroken open gezien zonder dat er 100 aangegeven was.

aardt | 27-12-12 | 20:35

Het meest verschrikkelijke is dat hier 120 personen voor verantwoordelijk zijn overdag. In de nacht is blijkbaar niemand verantwoordelijk. Dat is dezelfde overheid die heel snel spoeddebatten aanvraagt over personen buiten de politiek die wel verantwoording moeten afleggen over hun doen en laten. Politici en afgeleide ambtenaren: De Probo Koala II ermee vullen en afstorten naast de Brent Spar.

DrBowned | 27-12-12 | 20:26

TIP.
Rijd altijd 120 als deze rare borden er staan.
Niemand weet het echte antwoord en die die 10 kilometer per uur minder snel kom je heus geen uur later thuis.

Ultrafox69 | 27-12-12 | 20:25

waarom niet gewoon 2 verschillende snelheden? 130 km of 100 km. anders is het te onduidelijk

zeebonk bea | 27-12-12 | 20:08

Chiant, sinds wanneer is de VVD GroenlInks?

Philippens | 27-12-12 | 19:51

Ow verkeerd, omdat je niet kan edit:

1 omdat de strook open is, meer autos en langzamer rijden ivm gevaar dus 120 zoals op het bordje.
2 omdat de strook dicht is, minder autos en ivm minder gevaar mag je nu 130.
3 Maakt niet meer uit het is 2100 gogo 130
4 zie 3

The.Age.Of.Men | 27-12-12 | 19:51

tegen de tijd dat je het bord doorhebt ben je al 93x geflitst..

freakin77 | 27-12-12 | 19:46

1 100
2 120
3 100
4 120

The.Age.Of.Men | 27-12-12 | 19:45

Frapantetante | 27-12-12 | 19:20 | + 0 -

Knap heur! Mijn Peugeootje tikte gisteravond al de 53400km aan...

Dr. Zyxel | 27-12-12 | 19:34

Deze quiz moet je ook eens doen voor de parkeerplaats die ze A13 noemen. Dan krijg je toch een hoop gescheld.

Dan moet je wel in je vraagstelling "hoe hard kun je" zetten en niet "hoe hard mag je" .

Gnarf123 | 27-12-12 | 19:27

Zo moeilijk is het niet. Het hele snelwegennet is 130 tenzij anders aangegeven. Er staat in ieder geval geen bord met 100. het antwoord is dus 130, 120, 130, 130

Gnarf123 | 27-12-12 | 19:24

Overigens is dit ook weer een product van Groenlinkse Europeanen. Ik zou namelijk geen enkel zinnig argument kunnen aanvoeren waarom een spitsstrook een spitsstrook is en niet gewoon een extra rijbaan. Waarom mag ik in vredesnaam niet rijden over een prima stuk asfalt buiten de spits om geen enkele andere reden dan dat het buiten de spits is? Hoe zinloos kun je regelgeving maken! Bovendien nog gevaarlijk ook, want automobilisten nemen die rode kruizen boven de weg ook niet meer serieus als ze er wél met een goede reden staan. Bijvoorbeeld als er een ongeluk is gebeurd.
Ook zou ik niet weten waarom de snelheid omlaag zou moeten als het asfalt breder wordt. Je zou toch verwachten dat de snelheid dan juist omhoog kan.
Tot slot is het mij een volkomen raadsel waarom je 's nachts harder mag rijden dan overdag, terwijl het in mede-EU-land Duitsland juist andersom is. Het argument 'ja, maar het zijn EU-regels' gaat dus niet op.

Heeft iemand dit trouwens al gemeld op het meldpunt voor Groenlinksoverlast?

Chiant | 27-12-12 | 19:23

Rij elke dag op de A12 langs dit kruiswoordraadsel. Oplossing: voor je vertrekt flitsers checken. Daarna doorrijden.

ole guapa | 27-12-12 | 19:23

Mijn Jaguar S-type tikt moeiteloos 200km aan, dus dat zal het antwoord wel zijn op de vragen?

Frapantetante | 27-12-12 | 19:20

Simpel:
1: 100
2: 120
3: 100
4: 130

Geile Markeerstift | 27-12-12 | 19:17

zo grappig.. het is ook op de a12 zo en dan is het 100KM per uur.. tenzij..

volgens mij mag je in NL op de snelweg 120 tenzij anders staat aangegeven.

dus was het makkelijker geweest om te andersom te zeggen maar hier is duidelijk een hogere ambtenaar op los gegaan ;)

p_nuts | 27-12-12 | 19:03

120 tussen 6h gisterenavond en 19h morgenochtend? Erg internationale gedachte ook om de "h" in plaats van de "u" te gebruiken, en "bij gesloten spitsstrook" aan de fantasie van de buitenlandse automobilist over te laten.

dorstie | 27-12-12 | 18:49

Nieuw meldpunt maar weer?

paridae | 27-12-12 | 18:46

IndoFortuyn | 27-12-12 | 18:38
Stoer hoor!! Als je graag dood wil, doe dat dan lekker zelf en neem niet het risico anderen ook te vermoorden.
.
Overigens zijn die stroken niet altijd open, omdat er dan meestal geen vluchtstrook is. Als ze open zijn worden ze continu met camera's in de gaten gehouden, om pechgevallen snel weg te kunnen slepen.

mrfreeze | 27-12-12 | 18:45

Nu beschouw ik mijn medereaguurders niet steeds als de slimste van het internet (het antwoord is in een geval 120 en verder 130 als het een snelweg betreft), maar de complete verwarring hier toont aan dat dit systeem dus niet werkt. Als er ook nog in de flits van het moment dat het bord opdoemt, niet duidelijk is wat er wel en niet gereden mag worden, is de situatie ook nog eens levensgevaarlijk.

Philippens | 27-12-12 | 18:45

42 (tweeenveertig)

paost712 | 27-12-12 | 18:44

Ligt eraan of het een schrikkeljaar is maar voor de zekerheid niet harder dan 243 rijden daar!

Robbie van Zon | 27-12-12 | 18:43

In alle gevallen is 200 mogelijk mits niet te druk en u niet gepakt wordt tijdens de rit. Anders is 100 de grens en maximaal 80 verstandig. Ze zijn helemaal van de pot gerukt. Doorspoelen dan maar.

van_de_pot_gerukt | 27-12-12 | 18:41

Op de A6 Muiden-Almere gaven de matrixborden bij open spitsstrook alleen groene pijlen aan en geen 100 dus mocht je daar bij open spitsstrook 130. Alleen zijn de borden Bij gesloten spitsstrook inlangs weggehaald. Zijn wel meer plekken waar dat zo is geen.

Dus situatie 1 130 is ook gewoon goed. Want verschilt per situatie.

Loosduiner | 27-12-12 | 18:39

SPITSSTROKEN MOETEN ALTIJD OPEN ZIJN!! Sorry caplock zat vast.
Vroeger wel eens de spitsstrook als inhaalstrook gebruikt totdat iemand met pech zo stom was op de gesloten spitstrook te gaan staan. Gelukkig haalde ik toen niet in.

IndoFortuyn | 27-12-12 | 18:38

Goed gezien GS: "Bij vier correcte antwoorden wint u niets."
'
Het systeem lijkt te zijn ontworpen om U maximaal te doen verliezen.
'
GELD, that is.
'
Eerst slaan we een vermogen stuk op asfaltstroken, dan nog eens een keer op een systeem met rode kruisjes boven die stroken en dan nog eens een keer op een registratiesysteem. Zo weten we zeker dat het pakweg 3 x zoveel kost als nodig. Moeilijk he, bezuinigen. HAD GEWOON ALLEEN DIE PLAK ASFALT NEERGELEGD LUCHTFIETSERS!

Rest In Privacy | 27-12-12 | 18:36

@AndroidLouWebber | 27-12-12 | 16:39
Woordje uitleg ?
Ik
Snap
Er
Geen
Jota
Van

suffie63 | 27-12-12 | 18:36

SuperRogier | 27-12-12 | 18:33
Nee, dat is niet altijd zo.
Op spitsstroken is de maximum snelheid 80 of 100 en dat wordt altijd aangegeven.

mrfreeze | 27-12-12 | 18:35

Zo hard als je maar wilt! De consequenties zijn voor u !

Kobus Kloothamer | 27-12-12 | 18:34

Trouwens: ik zou een hele boomstructuur maken als ik RWS was. Als de zon schijnt en het niet regent, en het tussen 9 en 5 is en de spitstrook open is en het geen vakantie is, en de kinderen naar school zijn en de shit de ventilator niet raakt, dan mag u hier... etc. Dat opent mooie perspectieven voor de bordjesmakers van Nederland.

triasenergetica | 27-12-12 | 18:33

Stel, er zijn 2 rijbanen open, en het 120, maar gaat er dan een (3e) spitsstrook open veranderd de max snelheid in 100? Is dat altijd zo? Dat wist ik niet..

SuperRogier | 27-12-12 | 18:33

Het enige juiste antwoord is:
.
1) Snelheid wordt met matrixborden aangegeven
2) 120
3) Snelheid wordt met matrixborden aangegeven
4) 130
.
Maar RWS doet wel erg moeilijk om dat duidelijk te maken.

mrfreeze | 27-12-12 | 18:25

Ja,lol spitsstrook A13 richting Den Haag! tot 15.30 open! na 15.30 gesloten! Heeft met verkeersaanbod te maken.Nou okee,maar ik snap hem niet.

koekje erbij? | 27-12-12 | 18:24

"Heeft de verhoging van de maximumsnelheid tot 130 km/h gevolgen voor de maximumsnelheid op de spitsstroken?

Als een spitsstrook open is, geldt daar een maximumsnelheid van 100 of 80 km/uur. Deze snelheidsbeperking heeft te maken met de veiligheid. Wanneer een spitsstrook gesloten is, geldt voor de rijstroken naast de spitsstrook meestal een andere maximumsnelheid. Doorgaans is die 120 km/uur. Op een aantal locaties gaat de maximumsnelheid bij een gesloten spitsstrook omhoog naar 130 km/uur tussen 19.00 uur en 06.00 uur"
www.rijkswaterstaat.nl/actueel/spitsst...

Boerenvlapropaganda | 27-12-12 | 18:23

Even op safe spelen: in alle gevallen mág je 80 km/u. In sommige of alle gevallen mag je nog harder.

triasenergetica | 27-12-12 | 18:22

Geen idee. Hoop dat mijn chauffeur het wel weet.

paridae | 27-12-12 | 18:18

Al die spitsstroken is om de verborgen werkeloosheid van incompetente deeltijdambtenaren te verhullen. Ze mogen alleen open als er iemand ingeroosterd is om naar de bewakingsbeelden te kijken. Al die verkeersbegeleidingssystemen maken die stroken verschrikkelijk duur. Alsof we ineens collectief geen auto meer kunnen rijden als er een strook extra open is.

Stroom eraf. Spullen verkopen. Altijd open.

AMR | 27-12-12 | 18:17

verkeersdeelnemer2 | 27-12-12 | 18:03
Nee, dat bord betekent: "einde alle TIJDELIJKE verboden".

mrfreeze | 27-12-12 | 18:15

De vraag is vaag. Hangt af van de strook waar je op rijdt. Op de spitsstrook zelf mag je nooit harder dan 100. Het bord geldt alleen voor de naast de spitsstrook gelegen banen. Daar mag je 130 tenzij het overdag is én de spitsstrook dicht. Dan mag je maar 120. Is ie open mag je altijd 130.
Maar dat zullen die koekenbakkers van Rijkswaterstaat wel niet zo bedoeld hebben. Vraag het anders even aan Opstelten.
www.rijkswaterstaat.nl/actueel/spitsst...

Rest In Privacy | 27-12-12 | 18:14

Hoe komt iedereen toch op die 100 bij spitsstroken? Da's echt bullshit.

mrfreeze | 27-12-12 | 18:14

100
120
100
130

Crak-ho | 27-12-12 | 18:13

a) 100 tenzij anders is aangegeven door de wegbeheerder.
b) 120
c) zie a
d) 130

Als de snelheden lager liggen en er staat een flitspaal dan vrees ik voor de bekeuringen die zullen volgen. Ik denk dat ik, tenij matrixborden lager aangeven, gewoon doorsukkel met 85 op de teller.

Swedish_Chef | 27-12-12 | 18:12

Boerenvlapropaganda | 27-12-12 | 18:11
Waar haal je die 100 vandaan?

mrfreeze | 27-12-12 | 18:12

aardt | 27-12-12 | 17:37
Klets niet. Nergens is een standaard maximumsnelheid bepaald voor spitsstroken.

mrfreeze | 27-12-12 | 18:11

Spits-strook open = 100 km/u
Tussen 6-19u = 120 km/u
Buiten die tijden 130 km/u

Boerenvlapropaganda | 27-12-12 | 18:11

@iedereen die denkt dat je in deze situatie juist harder mag als de spitsstrook open is:
.
Als de spitsstrook open is, wordt er boven de weg met matrixborden een lagere snelheid aangegeven.

mrfreeze | 27-12-12 | 18:10

Gewoon overal 100km/u rijden, veiliger en zuiniger. Ook qua tijd weinig nadeel, land is te klein om meer dan 10 minuten te besparen!

De technoloog | 27-12-12 | 18:09

Volgens mij is dit een stuk a50, en anders lijkt het er verdoemt veel op. Vorige week nog gefotografeerd op deze weg door de heren die de verkeersveiligheid waarborgen *ahum* door bij misleidende verkeers situaties elke automobilist op zijn fout te wijzen ipv de verkeerssituatie zodanig aan te passen dat automobilisten wel weten hoe hard zo mogen.

Dutchiness | 27-12-12 | 18:06

Volgens mij klopt het niet dat 100 de max. snelheid op een spitsstrook is. Staat nergens in het verkeersregelement. Anders zou het onderste bordje ook overbodig zijn. Als we het dan toch over de matrixborden hebben. Daar staan wel eens de signalen met het symbool "rondje met 3 strepen erdoor". Dat betekent "einde alle verboden" en zou m.i betekenen dat je altijd weer 130 zou mogen. Tenzij weer anders staat aangegeven vanaf dat punt.

verkeersdeelnemer2 | 27-12-12 | 18:03

1, 2, 3 en 4: Onbekend, want afhankelijk van andere factoren zoals verkeersomstandigheden en controles door de overheid.

Regels van de NL overheid moet je gewoon schijt aan hebben.

dlseth_ | 27-12-12 | 18:02

Geen idee. Maar ik laat dat tegenwoordig helemaal over aan m'n TomTom. Die zal het wel weten, toch?

Kweetnietkweetwel | 27-12-12 | 18:00

Dat de goede antwoorden min-kudo's krijgen geeft toch al aan dat het niet deugt?

Bascii | 27-12-12 | 17:52

@kutspam | 27-12-12 | 17:47
Klopt, maar ik heb nog nooit een open spitsstrook gezien terwijl er geen 100 stond aangegeven.

aardt | 27-12-12 | 17:51

@D. Gilmour 17:44:
www.rijkswaterstaat.nl/actueel/spitsst...
"Als een spitsstrook open is, geldt, indien nodig, een lagere maximumsnelheid. Dit is voor de veiligheid. Bij spitsstroken aan de rechterkant van de rijbaan is er tijdelijk geen vluchtstrook en bestaat dus geen uitwijkmogelijkheid. Een spitsstrook aan de linkerkant is soms smaller dan een gewone rijstrook. Ook dan geldt om veiligheidsredenen een lagere maximumsnelheid."

kutspam | 27-12-12 | 17:49

1. 120
2. 120
3. 120
4. 130

flipkipse | 27-12-12 | 17:47

100 wanneer de spitsstrook open is, ongeacht de tijd.
aardt | 27-12-12 | 17:37
.
Gaarne linkje naar het betreffende wetsartikel... Zonder verdere bebording hoef je namelijk geen 100 te rijden op een spitsstrook.

kutspam | 27-12-12 | 17:47

Ze kunnen dus beter dat tweede onderbord weglaten.
Is ook handig dat dan niet alle toeristen eerst Nederlands moeten leren.

Heeft Plaatsgevonden | 27-12-12 | 17:46

Vreemd dat je bij een open spitsstrook (= meer wegcapaciteit) 20 km per uur langzamer moet rijden...

Is op de A12 tussen Zoetermeer en Gouda ook zo kut dit.

D. Gilmour | 27-12-12 | 17:44

Die geldt alleen voor vrachtwagens!!

Hond van de slager | 27-12-12 | 17:44

www.rijkswaterstaat.nl/images/Factshee...
Kijk, een factsheet (pdf). Onderaan p2 de spitsstrooksituatie. LOL @disclaimer onderaan. Het logo van Rijkswaterstaat staat er op, maar de Rijksoverheid durft niet te garanderen dat alles klopt!

Dmitri Dmitrievitsj | 27-12-12 | 17:42

Bezorgdenverjaagster | 27-12-12 | 17:38 |
gewoon stoppen en even opzoeken op je smartphone.

Watapatja | 27-12-12 | 17:39

Je kan ook omkeren. Als je het niet zeker weet.

Bezorgdenverjaagster | 27-12-12 | 17:38

Hoeveel procent van de reaguurders mogen een voertuig besturen waarvan een rijbewijs is vereist? Dat zou een leuke poll zijn (mocht ie naar waarheid ingevuld worden). Op de vraag terug gekomen, deze foto geeft mij geen duidelijkheid en dus zal ik 120km/h aanhouden wanneer mogelijk en rijdt ik mee met het snellere verkeer. Ik ben tegen deze supervele snelheidslimieten. stapvoets, 30, 50, 60, 70, 90, 100, 120 en 130km/u. Dat zijn in totaal 9 (NEGEN) snelheids maxima!!! Dat kan echt wel minder hoor. Stapvoets, 30, 50, 60, 100, 130. Dat zijn er zes die goed uitvoerbaar zijn, zonder gevaarzetting door snelheid.

WeerEenPilsjeOp | 27-12-12 | 17:38

Geen prijs? Geen deelname.

Fred van Ria | 27-12-12 | 17:37

100 wanneer de spitsstrook open is, ongeacht de tijd.
Is de de spitsstrook gesloten dan mag je afhankelijk van de tijd 120 of 130, zo moeilijk is dat toch niet?

aardt | 27-12-12 | 17:37

a) 130
b) 130
c) 130
d) 130
Omdat ik overal poep aan heb .... En Pool ben?

FapMaster | 27-12-12 | 17:36

Wel jammer dat die flitsert net niet op de foto paste, ongeveer 100 meter na dit heldere bord.

Jerry Nick | 27-12-12 | 17:35

Arhedis-Varkenjaab | 27-12-12 | 17:32 |
Rijbewijs inleveren, die kunnen ze me niet meer afpakken. En 80 is een mooie snelheid op de linkerbaan, heb je tijd om van het uitzicht te genieten, opgewonden standjes vriendelijk toe te lachen, te ontbijten enz.

Watapatja | 27-12-12 | 17:35

Je mag altijd 130 op de snelweg tenzij er iets anders aangegeven staat. Hier tussen 6 en 19 uur 120km. Na 19.00 uur 130km. Daar hoef je geen inburgerings cursus voor te volgen.

niksdoenerT | 27-12-12 | 17:33

reageerbuis | 27-12-12 | 17:21 |
I hate Jobs, want werken is voor de dommen, zo 90-er jaren en daarvoor.

Watapatja | 27-12-12 | 17:33

h = huur of misschien toch hoer

Mees Dismist | 27-12-12 | 17:33

100 120 100 130, en alle fossielen die hier niet uitkomen svp meteen het rijbewijs inleveren. Die lui zijn levensgevaarlijk doordat ze (a) 100 op de linkerbaan kachelen terwijl iedereen 130 mag, of met 130 zich in de file boren bij een open spitsstrook.

Arhedis-Varkenjaab | 27-12-12 | 17:32

reageerbuis | 27-12-12 | 17:21 |
Ik doe niet aan Apple producten, doe aan Android. Heb gelukkig nog gescheiden systemen, al dat gekloot in de auto als je wilt bellen met je tablet, die net mail aan het verzenden is, de boekhouding bijwerkt, de kilometerregistratie verzorgt en ook nog als routeplanner dient.

Nee, ik ben hopeloos ouderwets, al dat multitasking gaat mij te ver.

Watapatja | 27-12-12 | 17:32

1 t/m 4:
emigreer voor een vrij en sociaal leven, zoals ik...

duitse herder | 27-12-12 | 17:31

1: 105
2: 125
3: 105
4: 135

.... denk dat ik wel win hier.

Beloved Infidel | 27-12-12 | 17:26

1. 130
2. 120
3. 130
4. 130

GoodspeeD | 27-12-12 | 17:25

Kleiner dan 20 werkt sus niet in de GeenStijl page

De Veerboot | 27-12-12 | 17:23

Duidelijk, hoor. Rijkswaterstaat geeft aan, dat het bord
ALLEEN van toepassing is op 6-19.
Op de uren tussen 19 en 06 uur is het onderbord NIET van toepassing.
1= 130 km/u, tenzij matrix anders aangeeft;
2= 120 km/u, want dat staat er (tenzij matrix anders aangeeft);
3= 130 km/u, want bord geldt voor 6-19 (tenzij matrix anders aangeeft);
4= 130 km/u, want bord geldt voor 6-19 (tenzij matrix anders aangeeft)

Bonnie Swart | 27-12-12 | 17:22

Bij geopende spitsstrook wordt de snelheid weliswaar verlaagd, maar dat is NIET per definitie en dient ten alle tijden aangegeven te worden met een (matrix/lamel)bord. Puur op basis van deze foto (en dus zónder extra bord) hoef je hier dus alleen langzamer dan 130 te rijden als het tussen 6 en 19 is én de spitsstrook dicht is.

Voor de volledigheid: volgens de wet hebben onderborden betrekking op bovenliggende verkeersborden en niet op bovenliggende onderborden. Meerdere onderborden moeten gezien worden als logische AND.

kutspam | 27-12-12 | 17:22

Sit 1 : 100 km/u.
Sit 2 : 120 km/u.
Sit 3 : niet bestaande situatie.
Sit 4 : 130 km/u.

baba4oog | 27-12-12 | 17:22

(hour(now()) = (hour(now()<20)
Zucht

De Veerboot | 27-12-12 | 17:22

@Watapatja | 27-12-12 | 17:12
Op je eifoon?

reageerbuis | 27-12-12 | 17:21

... en bij een fout antwoord, krijgt u een dikke boete!

RodeBaron | 27-12-12 | 17:21

Dit soort regelgeving is te danken aan joop den uil en zijn volgelingen. Vroeger toen je in +31 nog lekker hard kon rijden op de snelwegen als er weinig verkeer was. Stond je ook stil, middels filevorming op drukke dagen. Werd je gewaarschuwd door mannen van de rijkspolizie die herkenbaar in witte porches reden om het verkeer te reguleren.

Na joop en zijn 100km afspraak als enige land in de eu kwam het zuigen. De staatskas werd gespekt door de bekeuringen van te hard rijden. Dat was toen en is het nog steeds.
De pvda en al zijn volgelingen hebben dit land heel langzaam lopen afbreken.
Godeverdomme wat haat ik deze sekte.

reageerbuis | 27-12-12 | 17:21

Dit is toch wat Charly Aptroot en alle andere VVD-asfalt-adepten icm de blonde joker op rechts een paar jaar geleden wilden?

Nou dan krijg je het ook.

130 omdat het kan. Oh wacht, we wonen in Nederland met alle regeljes, uitzonderingen en procedures.

We gaan vooruit! Dankzij de rechtse politiek gaat het een stuk beter met ons mooie landje!

meesterlijk | 27-12-12 | 17:20

IF spitstrook.open{
speed=130
}
ELSE IF (((hour(now())>5) AND (hour(now())<20)){
speed=120
}

De Veerboot | 27-12-12 | 17:20

Continu 130.dan ga je zeker niet te langzaam,en hoeft de spitstrook ook niet open.

fleurtje | 27-12-12 | 17:20

U staat vóór het bord, dus 50 km/h. Want u bent zojuist de bebouwde kom van het plaatsje 'Signalering' ingereden.

Expert Homo | 27-12-12 | 17:19

Ik heb heel sterk het gevoel dat deze onduidelijkheid de hele zin van al deze regeltjes is.
Het levert gegarandeerd miljoenen extra aan boetes op.

Moi2 | 27-12-12 | 17:19

@lekker wijf | 27-12-12 | 17:14

Goed gezien, mooie schoenen trouwens, neuken?

dj tonedeaf | 27-12-12 | 17:17

@Jackanders 17:06
Mijn rij-instructeur leerde me ooit om verder dan de motorkap en door de bocht heen te kijken.

Dat was een wijze les en voorkomt regelmatig dat ik in zeven filefuiken tegelijk rij.

Bakito | 27-12-12 | 17:17

Bij Amsterdam knooppunt Holendrecht tot aan Oudenrijn de cruise control op 100 zetten (tussen 06:00 en 19:00 wel uiteraard, daarbuiten ook) werkt ook al niet dan zijn er nog van die ouwe seniele honden die 80 voor je gaan rijden omdat ze bang zijn om geflitst te worden en de snelheidsmeter van de Micra niet vertrouwen.

The Evil One | 27-12-12 | 17:16

Simpele booleaanse algebra:

120 als (tussen 06:00 en 19:00) en spitsstrook gesloten:

12:00, spitsstrook open: waar en niet waar, dus 130.
12:00, spitsstrook dicht: waar en waar, dus 120.
21:00, spitsstrook open: niet waar en niet waar, dus 130.
21:00, spitsstrook dicht: niet waar en waar, dus 130.

Darylium | 27-12-12 | 17:15

Het beste ware om alle borden weg te halen. Door de rust die dan ontstaat, rijdt iedereen beter. Overal in het land 80 buiten en 50 binnen de bebouwde kom en op snelwegen op de rechterstrook (of stroken) 80-130 en op de uiterste linkerstrook 130-160. Makkelijk toch?

lekker wijf | 27-12-12 | 17:14

een paar weken geleden werden mensen nog uitgelachen als ze zeiden dat ze niet meer wisten hoe hard je mocht rijden. Ik had toen dit soort borden al gezien.

Quacka | 27-12-12 | 17:14

Gelukkig heb ik een TomTom, die vertelt me precies wanneer ik te hard rij, denk ik.

Watapatja | 27-12-12 | 17:12

Er zijn zo veel regels in dit land dat het praktisch niet meer mogelijk is zich aan alle regels te houden. Het maakt in de praktijk niet uit. In dit voorbeeld komt men het verst met de regels negeren en "go with the flow."

Mijn stille hoop was altijd dat het niet lang zou duren voor alle Nederlanders de onzin en overbodigheid zouden inzien van de almaar groeiende berg regels en pogingen zich eraan te houden. Daarmee zou het draagvlak onder de regels verdwijnen en de Nederlander zou zichzelf bevrijden. De ijver waarmee zelfs de reaguurders van GeenStijl proberen de toegestane snelheid bij dit Kafkaëske bord te achterhalen laat echter zien dat het nog heel lang gaat duren.

Het juiste antwoord is: in alle gevallen zo hard als het overige verkeer dan wel een eventuele snelheidsbegrenzer in de auto toelaat. De politie moet de Byzantijnse verkeersregels niet handhaven maar boeven vangen. Maar dat heb ik hier al eens geroepen.

Dmitri Dmitrievitsj | 27-12-12 | 17:12

Eén: het is 12:00 uur en de spitsstrook is open. 130

Twee: het is 12:00 en de spitsstrook is dicht. 120

Drie: het is 21:00 uur en de spitsstrook is open. 130

Vier: het is 21:00 uur en de spitsstrook is dicht. 130

Standaard 130 tenzij anders aangegeven, dat is in dit geval 120 tussen 6-19 bij gesloten spitsstrook. Bij de andere gevallen dus 130....

Cum grano salis | 27-12-12 | 17:08

'Wat betekent de combinatie van de onderborden '6-19h' en 'bij gesloten spitsstrook'?

De onderborden bij een rond 100 of 120 bord betekenen dat er tussen 06.00 en 19.00 uur een maximumsnelheid geldt van 100 of 120 km/h bij een gesloten spitsstrook. Bij een open spitsstrook geldt altijd de snelheid zoals aangegeven op de speciale spitsstrookborden. ’s Avonds en ’s nachts (tussen 19.00 en 06.00 uur) geldt in deze situatie een maximumsnelheid van 130 km/h, maar alleen als de spitsstrook gesloten is. Bekijk hiervoor ook het informatieblad over verkeersborden (PDF, 798 Kb) .' www.rijkswaterstaat.nl/actueel/verhogi...

Arrrrggg, wat een onnavolgbaar ambtelijk taalgebruik, niks wijzer nu. Poging zoveel: situatie Een 100 (ja want 'Als de spitsstroken open zijn, blijft de maximumsnelheid 100 of 80 km/h om de veiligheid op de weg te waarborgen' ) twee 120 drie 100 (idem) vier 130.

seven | 27-12-12 | 17:06

@Bakito | 27-12-12 | 17:00
Die drempels in woonwijken zijn dan wel een garantie op een zware rugblessure.
Jij denkt echt een stapje verder, maar dat zal wel weer niet gezien worden hier.

Jackanders | 27-12-12 | 17:06

Nog een vraag: Hoe hard gaat een toerist hier rijden?

HenkJR | 27-12-12 | 17:05

"... en of zij mij konden uitleggen waarom er in godsnaam 18:55uur nog gecontroleerd werd op 100km/u terwijl je 5 minuten later ineens 130 mag rijden?"
.
Lijkt me duidelijk. Cashen. Moet van Dijsselbloem.

Graaisnaaiert | 27-12-12 | 17:05

1: 100
2: 100
3: 100
4: 120

ik heb niets gewonnen, alleen geen bonnen...

De Treinende Rechter | 27-12-12 | 17:04

Het is zo eenvoudig:

* Bij een geopende spitsstrook (groene pijlen boven de gehele weg) mag je er tussen 6.00 uur - 19.00 uur 100 km/h.
* Bij een gesloten spitsstrook (rode pijl boven de spitsstrook) mag je er tussen 6.00 uur - 19.00 uur 120 km/h.
Na 19.00 uur maar voor 6.00 uur mag je op deze weg 130 km/h, maar dan alleen bij een gesloten spitstrook (rode pijl boven de spitsstrook)
Uitzonderingen hierop zijn wegwerkzaamheden en files die dan respectievelijk met 90 km/h, 70 km/h of 50 km/h via de matrixborden boven de rijstrook worden aangegeven

Vulgaris | 27-12-12 | 17:00

Altijd 90 rijden: het minste brandstofverbruik en dus minder accijns richting schatkist en staat die deze verkeersregels oplegt.

Ik moet hier ook alles uitleggen.

Bakito | 27-12-12 | 17:00

Oh en in dit topic zijn gevalletje... je kan gewoon de KLPD stalken hoor, hoezo verkeersveiligheid? Dan weer 130 dan weer 120 dan weer 130 wat willen ze nou. Laatst even gebeld met ze stonden ze 5min voor 19:00uur te flitsen op de A2 t.h.v. Breukelen. Heb even de mannen in Driebergen gebeld en gevraagd of de trajectcontrole nog niet genoeg had opgebracht en of zij mij konden uitleggen waarom er in godsnaam 18:55uur nog gecontroleerd werd op 100km/u terwijl je 5 minuten later ineens 130 mag rijden? De logica begreep ook de diender niet helemaal en meer dan gebrom met 'wet is wet' kwam er niet uit. Sukkels.

Rest In Privacy | 27-12-12 | 16:59

1. niet 120
2. 120
3. niet 120
4. niet 120

Aangezien de standaardsnelheid nu 130 is behalve anders aangegeven zou je zeggen: 1, 3 en 4 is 130.
Echter, hebben spitsstroken vaak van die extra borden die dan weer 100 aangeven. Daardoor mag je tussen elk bord wat 100 aangeeft en het volgende bord zoals deze aangeeft dus 100.. en na elk 120 bord zoals deze aangeeft dus 130 totdat je weer tegen 100 aanloopt.

Maar ja, meneer agent zal het wel niet met die uitleg eens zijn.

Devlonir | 27-12-12 | 16:57

Situatie 2 is het enige correcte antwoord...... maar wat heb ik nu gewonnen? :D

Penotti | 27-12-12 | 16:56

Zo hard ik WIL rijden. Tegenwoordig heb je via allerlei mediakanalen info waar de struikrovers staan, je hebt ook nog 2 ogen gekregen dus gewoon flitsmeister, flitsservice en je RDS in de gaten houden nou daar rijd ik al 13 jaar geheel boetevrij mee door NL. Gaat helemaal prima en u weet eenmaal een flitser gespot geef het even door en daarna mag het gas er weer voor ruimere tijd op. Of ik iemand tot last ben als ik over de A6 of A7 rijd, je kan daar zo makkelijk harder rijden dan 130 dat weet u allen ook wel.

Rest In Privacy | 27-12-12 | 16:56

1. Mits de elektronische borden géén 100 aangeven geldt de maximum snelheid, 130
2. 120
3. Zelfde als 1
4. 130

bestgeil | 27-12-12 | 16:56

a) 130
b) 120
c) 130
d) 120

Leuke quiz, overigens mijn advies: Rijdt voor de zekerheid maar overal 130, tenzij er zo'n lanetrfantende nietsnut van een verkeersagentje rondrijdt.

&GS: Krijgen we de antwoorden nog??

Byter | 27-12-12 | 16:55

Ik kan wel lollig zitten te doen, maar ik heb dus echt geen idee :-/.
Staan er geen matrixborden bij wanneer de spitsstrook open is, want dan zit je dan in ieder geval goed, en als je verder ook niet harder kachelt dan 120 zou je geen post uit Leeuwarden moeten ontvangen, toch?

Graaisnaaiert | 27-12-12 | 16:53

Leuk voor toeristen.
En leuk voor kleine geesten die graag poppenkast spelen. Oftewel totale control freak zijn. Laat die neukende spitsstrook gewoon 24/7 open staan en zet de snelheid permanent op 120. Wordt dat een drama? Neen!

Zeddegeizot | 27-12-12 | 16:53

Ik kan me niet voorstellen dat sms-en in de auto gevaarlijker is dan het in de gaten houden van de de maximumsnelheidsborden (WordFeud x3).

DeVoorganger | 27-12-12 | 16:53

180.
Alleen niet van de politie.

ZDEV | 27-12-12 | 16:52

1. 140 km/u
2. 140 km/u
3. 140 km/u
4. 140 km/u

looranks | 27-12-12 | 16:52

Voor je hersens dit verwerkt hebben heb je natuurlijk al een bon aan je reedt. Daar gaat het allemaal om.

lekker wijf | 27-12-12 | 16:51

Braxator | 27-12-12 | 16:42
waarom rijd je dan 90?

mailyourmom | 27-12-12 | 16:51

Het is de vraag of zo'n extra onderbord logisch gezien een 'én' of een 'of' voorwaarde is. Voor de zekerheid kiezen we of (wat ook en./of), ergo 120 120 120 130.

seven | 27-12-12 | 16:51

50, want dat staat op de matrixborden boven de weg.

De Geus | 27-12-12 | 16:51

1. 130
2. 120
3. 130
4. 130

Ingpe | 27-12-12 | 16:51

1: Je hoeft alleen maar 120 te rijden tussen 06:00 en 19:00 en bij gesloten spitsstrook. Die laatste is nu open, dus 130.

2: Het is tussen 06:00 en 19:00 en de spitsstrook is gesloten. 120 dus.

3 + 4: Het verbod is alleen geldig tussen 06:00 - 19:00, dus alles daarbuiten: 130.

rvo | 27-12-12 | 16:50

HAHAHA wat een kutland

dj tonedeaf | 27-12-12 | 16:49

Oja, 130kh/u was toch het enige dat de PVV had geregeld?

Einde van de Domheid | 27-12-12 | 16:48

Even kijken. 6 - 19 = -13. Dan de gesloten spitstrook erbij optellen. En die uitkomst weer delen door 120. Dus als je geen klinkers mag kopen of jokers mag inzetten, ben je waarschijnlijk gewoon altijd de lul en dien je geld over te maken naar Leeuwarden. Leuker kunnen we het niet maken..

Gabr | 27-12-12 | 16:47

Einde snelheidslimiet

zegmaarF | 27-12-12 | 16:47

Niet het bord met de onderborden is onduidelijk, maar de foto van Geen Stijl geeft onvoldoende info over de ter plaatse geldende max. snelheid.
Daardoor is de vraag van GS ronduit flauw.

Koningsluis | 27-12-12 | 16:47

Het lijkt wel een aanbieding voor een mobiel telefoonabonnement.

Einde van de Domheid | 27-12-12 | 16:46

619 kmh, eitje..

Jackanders | 27-12-12 | 16:46

Dan hangt verder af van wat de hectometerpaaltjes zeggen en wat er boven de weg hangt qua max. snelheid behalve als er een agent op de weg staat dan moet je daar naar luisteren natuurlijk.

Andersom dag | 27-12-12 | 16:46

Waarom staat er een > h achter 6-19 en geen > u ?
bulk eraser | 27-12-12 | 16:43

Omdat we in Nederland zij !!

koudijs | 27-12-12 | 16:45

Ik blijf het raar vinden dat die Matrix borden alleen niet voldoende zijn. Die zijn superhandig en aan alle omstandigheden aanpasbaar.
.
Nu heb je dus veel momenten met 120 langs de kant en bv 100 erboven. Dus twee verschillende snelheden die je tegelijk ziet. Logisch of niet. In ieder geval garantie op verwarring en dus een domme actie.

ikhaatnicknames | 27-12-12 | 16:45

Voor de zekerheid zou ik mijn auto maar gewoon stilzetten en wachten op hulp.

Bruno Alaska | 27-12-12 | 16:45

Maximaal 120 km/h tussen 6-19h, behalve als de spitsstrook open is. Meestal wordt de snelheid gereduceerd tot 100 km/h als een spitsstrook open is. De matrix borden geven de voor dan geldende maximumsnelheid aan.
1) 100 km/h (indien de matrix borden niet iets anders aangeven)
2) 120 km/h
3) 120 km/h (indien niets anders aangegeven op de matrix borden)
4) 130 km/h (indien dit een 130 km/h weg is)

Orator | 27-12-12 | 16:44

Maar om het dan nog leuker te maken veranderd deze maximumsnelheid ook nog om de zoveel keer. Rijd voor de grap een over de A2 van Eindhoven naar Amsterdam. Is een uurtje rijden maar je maximumsnelheid op dat traject veranderd om de paar minuten rijden. Ik zit regelmatig op de weg en to voor een paar jaar geleden wist je op een gegeven moment wel hoe hard je op welke weg mocht rijden, maar de laatste jaren maken ze er echt een totaal zooitje van.

fender05 | 27-12-12 | 16:44

Dit is niet het enige bordje op die weg. Vaak zie je dat als de spitsstrook open is je om duistere reden nog maar 100 of zelfs 80 mag.

Op de A1 bij Amersfoort in de richting Amsterdam is het ook vaag. Daar staan bordjes 100 maar die gelden als je goed kijkt alleen voor de weg ernaast. Op het stuk rechtdoor is het 120 of 130.

voldemort | 27-12-12 | 16:44

-weggejorist-

Pieter Knabben | 27-12-12 | 16:44


Bergverzet | 27-12-12 | 16:41
Tegen de tijd dat ik klaar ben met nadenken staat er in de meeste gevallen een wit bord met van die schuine grijze strepen.

Jeetje, wat krijgen we nu weer?

schuine grijze strepen.

Bergverzet | 27-12-12 | 16:41
Tegen de tijd dat ik klaar ben met nadenken staat er in de meeste gevallen een wit bord met van die schuine grijze strepen.

Bergverzet | 27-12-12 | 16:41

koudijs | 27-12-12 | 16:44

Waarom staat er een > h achter 6-19 en geen > u ?

bulk eraser | 27-12-12 | 16:43

Deze foto zal in de rechtszaal hout snijden.
Het is onmogelijk om 80km/u rijdend 3 boodschappen tegelijk te lezen.

Einde van de Domheid | 27-12-12 | 16:43

1. 180
2. 180
3. 180
4. 180

Pergola55 | 27-12-12 | 16:43

NL doet zo langzamerhand denken aan de werken Asterix, het huis waar je gek wordt. Uiteindelijk worden door een fuckup van Asterix alle ambtenaren gek.

Rutte is al de hele tijd aan het grinniken, ook als het om te huilen is, langzaam zien zij door hun vele regels en leugens de waarheid niet meer. Afwachten dus lieve mensen, laat je niet gek maken, maak hun gek. Onze minfin likt al de schoenen van een echte fin, omdat hij een plus-minfin wil worden. Ze schijten richting het volk, laten wij terugblazen.

nu even niet | 27-12-12 | 16:43

In alle gevallen 80.

Met vriendelijke groet,
Henk Wijngaard

Braxator | 27-12-12 | 16:42

Tussen 6-19 uur mag je maximaal 120 km/h op de spitsstrook rijden mits deze spitstrook gesloten is.... its that simple...

The Black Sint | 27-12-12 | 16:41

Tegen de tijd dat ik klaar ben met nadenken staat er in de meeste gevallen een wit bord met van die schuine grijze strepen.

Bergverzet | 27-12-12 | 16:41

-weggejorist-

Pieter Knabben | 27-12-12 | 16:40

@ Redactie
Jullie dachten; Kom het is 3e kerstdag dus laten we de na-katerende reaguurder eens pijnigen met moeilijke vragen?
.
.
.
.
*paracetamol opzoeken gaat*

normanius | 27-12-12 | 16:40

@Tommygunner | 27-12-12 | 16:19
Helaas niet in alle gevallen, ik zou willen dat het zo simpel was.

AndroidLouWebber | 27-12-12 | 16:39

Het antwoord is Ja.

Datzegiktoch | 27-12-12 | 16:39

Stel het is 2 uur in de nacht en de spitsstrook is open, hoe hard mag je dan ???

koudijs | 27-12-12 | 16:39

Zoals velen al aangaven:
1: 100
2: 120
3: 100
4: 130
Zo ingewikkeld is het niet: je mag in NL 130, tenzij...
In dit geval: tenzij het tussen 6 en 19 uur is, dan mag je maar 120. Met dank aan de milieumaffia.
Als de spitsstrook open is staat altijd aangegeven hoe langzaam je maximaal mag, meestal 100.

Laten we vooral massaal doen alsof we een stel idioten zijn die dit niet kunnen begrijpen, dan duurt het niet lang of we vallen overal in slaap met 100 km/uur.

Peerkepeer | 27-12-12 | 16:38

Geen idee, dat wrak van mij gaat niet harder dan 110 (wind mee) dus ik kan rustig mijn lippen stiften ipv op de borden te letten .

irma zonderboezem | 27-12-12 | 16:38

U gaat hoe dan ook te hard volgens de Koos Spee adepten.

blinde kip | 27-12-12 | 16:36

"Bij vier correcte antwoorden wint u niets."
Exact, in alle situaties bent U de autorijder altijd de verliezer...

Nibdib Niddib | 27-12-12 | 16:36

1. 120
2. 120
3. 130
4. 120

brawrf | 27-12-12 | 16:35

Het is dnek ik op de A12. Achterlijke situaties daar. Vaak wordt dit bord gevolgd door 4 andere borden:

1. Bord max 100
2. Bord blauw met drie witte pijlen en 100 erboven.
3. Bord 120
4. Bord 120 met daaronder tussen 6-19h

en dat binnen een afstand van 200 meter. Erg duidelijk dus...

Woody_H | 27-12-12 | 16:35

De foto als zodanig levert onvoldoende input. Is er trajectcontrole, flitser, of aanverwante meetapparatuur in de buurt?

Parel van het Zuiden | 27-12-12 | 16:35

@ Zegmaarkaasetc. 16:28

En nooit na 19:00 uur de weg op, scheelt voor die lui ook een hoop rekenwerk...

eerstneukendanpraten | 27-12-12 | 16:35

En het juiste antwoord ? Laat er maar een kamervraag over komen na het kerstreces.

taxhond | 27-12-12 | 16:35

1. 130
2. 120
3. 130
4. 130

_Fly66_ | 27-12-12 | 16:35

Dit is zeer onduidelijk kom de borden iedere dag tegen tussen Ede en Utrecht, eigenlijk mag je overdag alleen maar 100kmh.
Het onduidelijke word alleen maar onduidelijker omdat de twee onderste borden bedoeld word als een tekst maar de twee boerden hebben een afwijkende letter grote en eigenlijk mis je een koppelwoord zoals iets van "mits" als je het leest wat er staat mag je tussen 6;00 en 19:00 120kmh en bij gesloten spitsstrook ook 120kmh, is de spitsstrook open word deze aangegeven door een groene pijl boven de spitsstrook en dan zou je de snelheid moeten aanhouden die aangegeven word door "lamelboren" naast de weg, deze hebben niet de status van de matrixborden die boven alles gaan.
Hoe snel je hier mag tussen 1":00 en 6:00 is afhankelijk van eerder getoonde borden waarschijnlijk 120 á 130.
De grap is ook dat de lammer borden open gaan met 100kmh terwijl de pijlen boven de rijbanen groen worden en de spitsstrook nog op rood is, hoe snel mag je dan??? Niemand weet het. Het is eigenlijk allemaal bedoeld als staatsinkomsten

mindblender | 27-12-12 | 16:34

Situatie één: het is 12:00 uur en de spitsstrook is open.
- Vmax aangegegeven door Matrixborden of ander verkeersbord. waarschijnlijk 100km/u, maar op basis van gegeven info niet met zekerheid te beantwoorden.

Twee: het is 12:00 en de spitsstrook is dicht.
- Vmax: 120km/u

Drie: het is 21:00 uur en de spitsstrook is open.
- Vmax aangegegeven door Matrixborden of ander verkeersbord waarschijnlijk 100km/u, maar op basis van gegeven info niet met zekerheid te beantwoorden.

Vier: het is 21:00 uur en de spitsstrook is dicht.
- 130 km/u

Makkelijk is anders... :(

Ballenman | 27-12-12 | 16:34

@koudijs | 27-12-12 | 16:33
Meestal tussen de 80-100. Staat aangegeven op matrixborden.

Nibdib Niddib | 27-12-12 | 16:34

Situatie één: het is 12:00 uur en de spitsstrook is open. 100 (of wat de matrixborden aangeven)
Twee: het is 12:00 en de spitsstrook is dicht. 120
Drie: het is 21:00 uur en de spitsstrook is open. 100 (of wat de matrixborden aangeven)
Vier: het is 21:00 uur en de spitsstrook is dicht. 130

der_zeef | 27-12-12 | 16:33

Stel de spittssttrook is open. Hoe hard mag je dan op de spittssttrook ?

koudijs | 27-12-12 | 16:33

@mriekert. Ja, maar het komt toch geregeld voor dat ik 5 minuten na het passeren van zo'n soortgelijk bord in een toestand van totale verstandsverbijstering verkeer. En dat, mijn waarde, komt de verkeersveiligheid ook weer niet ten goede volgens mij. Deze regelgeving slaat echt helemaal nergens op en heeft ons ooit zo overzichtelijke snelwegennet vernaggeld. Daar komt nog bij: er was geen probleem met de snelheid.

wattan!! | 27-12-12 | 16:32

@ Jogert | 27-12-12 | 16:29 | + 1 -
Daar heb je gelijk in. Alleen als ie gesloten is mag je 120 of 130. Op sommige wegen geldt helaas altijd 120 op de een of andere manier.

BeunDeHaas | 27-12-12 | 16:32

Gokje...
1. 120
2. 120
3. 120
4. 130

Zweistein | 27-12-12 | 16:31

Dit is exact waar de boetemachine op draait. Verwarring, zo vaak mogelijk wisselen van maximum snelheid en het volledig ontbreken van logica daarin. Op de A32 mag je 130. Voor Heerenveen wordt dat 120, maar alleen tussen 600 en 1900. Dan komt de kruising met de A7, en mag je 100. Daarna weer 120 tot aan Akkrum, mind you hier is geen bebouwing te zien. Vlak voor Akkrum wordt het plotseling dan toch weer 130, de logica hierachter is volslagen onduidelijk want aan de weg verandert niets.

Fryske Pugilist | 27-12-12 | 16:31

Zorg dat je altijd een partij Noord-Groninger klei bij je hebt in een emmertje of zo om je kentekenplaat mee te camoufleren.

eerstneukendanpraten | 27-12-12 | 16:31

minimaal 70 km/u moet je in ieder geval(sommige voertuigen 60 km/u) verder 120 km/u max om achteraf niet met mulderwet te hoeven aanvechten.

de_hendrik | 27-12-12 | 16:31

De Harde Waarheid | 27-12-12 | 16:23 | + 0 -

Dan zijn er dus geen beperkingen en geldt de maximale snelheid in Nederland, 130 dus.
Het is voor ons Nederlanders al moeilijk te begrijpen, moet je nagaan hoe het voor buitelanders is. Als je vanaf de a35 Nederland in komt en dan via de A1 naar het westen rijdt, ben je bij Deventer al 20 snelheidswijzigingen tegengekomen. Onbegrijpelijk!

Derechtselutser | 27-12-12 | 16:31

BeunDeHaas | 27-12-12 | 16:27 | + 0 -

Er is geen weg waar je 120 mag, als de spitsstrook open is.

Jogert | 27-12-12 | 16:29

OMRIJDEN. Direct. Op zo'n weg rijden, kan ik niet betalen.

RFTS | 27-12-12 | 16:29

Niet dat jullie wat weggeven, al beloof je het wel, ik wacht nog steeds op die whiskey van laatst...

j0shua | 27-12-12 | 16:29

eerstneukendanpraten | 27-12-12 | 16:27
Iemand van pak 'm beet 70 rijdt altijd 20 km. te langzaam en zit dus altijd goed.

Zeg maarKaas_Cuevara | 27-12-12 | 16:28

1: 100 of 80 afhankelijk van de spitsstrook (moet via verkeersbord aangegeven zijn)
2: 120
3: 100 of 80 afhankelijk van de spitsstrook (moet via verkeersbord aangegeven zijn)
4: 130

kommabijmebinnen | 27-12-12 | 16:28

Kan iemand mij vertellen waar die h voor staat op het bord ?

koudijs | 27-12-12 | 16:28

Vind iemand het dan een wonder dat iemand van pak hem beet 70 jaar oud hier helemaal mesjogge van wordt? Knettergek!

eerstneukendanpraten | 27-12-12 | 16:27

@ Jogert | 27-12-12 | 16:25 | + 0 -
Lees het bord eens goed? 120 6-19h bij gesloten spitsstrook.

BeunDeHaas | 27-12-12 | 16:27

120
120
130
130

john7682 | 27-12-12 | 16:27

Een erfenis van de naargeestige kinderen van Groen Links.

Conan de Rabarber | 27-12-12 | 16:26

Zo hard als je wilt of kunt, zoals op alle wegen. Indien er geflitst wordt kun je het beste 126 rijden, dan zit je altijd goed met zo weinig mogelijk tijdverlies.

Zeg maarKaas_Cuevara | 27-12-12 | 16:26

ik ben toch geen programmeur, dat if/else gebeuren laat je maar aan iemand anders over hoor !

misschien goed om koos spee te castreren.
(katten maken ook minder rotzooi zonder ballen...)

{FX} | 27-12-12 | 16:25

onduidelijk als je de regels niet weet: ja

maar als automobilist heb je de plicht om je op de hoogte te stellen van de verkeersregels, zelfs als die op het eerste gezicht onduidelijk zijn...

en als je om 12 uur bij open spitsstrook daar rijdt dan geldt de snelheid die is aangegeven op de matrixborden (die hier niet te zien is). Strikvraag dus ;-)

mriekert | 27-12-12 | 16:25

Spitsstrook mag je nooit 120, dus:

1. 100km/h
2. 120km/h
3. 100km/h
4. 120km/h

bij de situatie op de A1 bij apeldoorn, dan mag je bij 4. 130km/h

Jogert | 27-12-12 | 16:25

1. 100
2. 120
3. 100
4: 100

Alstublieft.

Mr-Heineken | 27-12-12 | 16:25

Ik zou voor de veiligheid maar onder de 120 gaan zitten. Koos en de Struikrovers vinden dit soort borden ook prachtig: 'Meneer, ik bepaal de regels niet, ik voer ze alleen maar uit en ik observeer dat u te hard rijdt.'

Enniewees: Het echte antwoord is volgens mij: 'Zo hard als je de bon kan betalen'

Pat J.P.R. | 27-12-12 | 16:25

Aan veel van bovenstaande reaguurders die bij geopende spitsstrook 130 invullen als maximum:

Bent u hetzelfde volk dat de spitsstrook niet snapt en maar in het midden blijft rijden??

Den Laef | 27-12-12 | 16:24

@duurt lang! | 27-12-12 | 16:20
In principe juist, maar matrixborden met de aanduiding 80 of 100 erop plegen de lol bij een open spitstrook altijd weer te bederven.

18konijn | 27-12-12 | 16:24

Ik ga even bellen met rijkswaterstaat.....

Magic | 27-12-12 | 16:24

En dan te bedenken dat er helemaal geen probleem was.

wattan!! | 27-12-12 | 16:24

6-19? Da's -13.

Boyo | 27-12-12 | 16:24

1. 100
2. 120
3. 100
4. 130

Het is simpel. Als de spitsstrook open gaat is het hoe dan ook 100. Tussen 6.00 en 19.00 is het 120 bij een gesloten spitsstrook. Na 19.00 met gesloten spitsstrook geldt de maximum snelheid van 130. Het is sowieso altijd 'In Nederland mag je 130, tenzij...' helaas zijn er nogal wat 'tenzij's' in Nederland.

BeunDeHaas | 27-12-12 | 16:23

1. 100
2. 120
3. 100
4. 130

Maar stokkie heeft het al, helaas

De Harde Waarheid | 27-12-12 | 16:23

Dit snap ik nog wel. Maar hoe zit het buiten deze tijden en condities?

de vicevoorzitter | 27-12-12 | 16:23

130 tenzij: 120 tussen 6 en 19 uur. 120 bij gesloten spitsstrook. Zo lastig is het toch niet?

rayfill | 27-12-12 | 16:23

1: op de spitsstrook borden aangegeven snelheid. (waarschijnlijk 100 staat niet op de foto)
2: 120
3: op de spitsstrook borden aangegeven snelheid. (waarschijnlijk 100 staat niet op de foto)
4: 130

als je het niet snapt dan is ofwel je leeftijd boven de 80 ofwel je IQ onder de 80

gouda_terror | 27-12-12 | 16:23

Overigens, de antwoorden:

1. 100 (spitsstrook open is tegenwoordig altijd 100 km/u)
2. 120 (120 tussen 6-19 uur)
3. 100 (nogmaals, spitsstrook open is ALTIJD 100)
4. 130 (indien geen snelheidsbeperking, max 130)

Derechtselutser | 27-12-12 | 16:23

Dit heb/had je op de A12 altijd. In de praktijk gooien ze dan bijna de hele dag de spitsstrook open en geven ze op de matrixborden een alternatieve maximumsnelheid van 100 aan.

prutserrr | 27-12-12 | 16:23

Als de brandweer... gaan met die banaan!!

Rest In Privacy | 27-12-12 | 16:22

ligt eraan hoe goed de kwaliteit van mn pilletje is.

thanks_for_the_fish | 27-12-12 | 16:22

@capsoo | 27-12-12 | 16:20
Ik zou haast zeggen dat je het verdient als je een iPhone neemt, maar de Android app is ook slecht. Dus ja.

Nietvoordekat | 27-12-12 | 16:22

1: 100
2: 120
3: 100
4: 130

slaat helemaal nergens op.

Stokkie01 | 27-12-12 | 16:22

duurt lang! | 27-12-12 | 16:20
correctie: blijkbaar is het toch moeilijk, want het is 130, 120, 130, 130.

duurt lang! | 27-12-12 | 16:22

Ze bedoelen: buiten 6-19h én een gesloten spitsstrook mag je 130, anders 120.
.
Maar er staat: alleen 120 tussen 6-19h als de spitsstrook gesloten is (want een onderbord slaat alleen op het bord er boven).
.
Dus als je om 12:00 daar rijdt en de spitsstrook is open, mag je dus 13:00.
.
Wegbeheerders slapen nogal eens... :/

tlevenisnwervelstorm | 27-12-12 | 16:21

{fapfapfap}

Ahhhh..... Regeltjes....

ZKH EénOog | 27-12-12 | 16:21

120 tussen 6 en 19 uur, daartussen stil staan bij de open spitsstrook. Als de spitsstrook gesloten is heb je pech.

Nietvoordekat | 27-12-12 | 16:21

Er staat ongetwijfeld altijd een file, dus: stapvoets?

Grasgriezel | 27-12-12 | 16:21

uuuh 120 + 6 - 19 = 107 ?

Eurotokkie | 27-12-12 | 16:21

80KMPH
Staat dan meestal op de borden ervoor of boven de weg.

Energya | 27-12-12 | 16:21

1: 100
2: 100
3: 120

raar maar waar

Stokkie01 | 27-12-12 | 16:21

Helaas is de vraag in Nederland vaak niet 'hoe hard mag ik hier', maar 'hoe hard kan ik hier'?

Het antwoord luidt dan vaak: langzaam rijdend en stilstaand.

Derechtselutser | 27-12-12 | 16:21

Je mag 130, tenzij het tussen 6-19 is en de spitstrook open is. Dus 1x120 en dan 3x 130. Zo moeilijk is dat niet.

duurt lang! | 27-12-12 | 16:20

1: 130 km/h
2: 120 km/h
3: 130 km/h
4: 130 km/h

Lefthand | 27-12-12 | 16:20

De Geenstijl iPhone app is slecht

capsoo | 27-12-12 | 16:20

voor de zekerheid dan maar 80 rijden.

Kazango | 27-12-12 | 16:20

Ik denk zomaar dat dit normaliter een 100 weg is (dat is niet te zien) waar dus 120 gereden mag worden bij gesloten spitsstrook tussen 6 en 19 uur. Maarja, daar klopt natuurlijk geen reedt van, want je zou juist denken dat je BUITEN die uren harder mag rijden. Dus 3 keer politiepet dinsdag op een onderzeeër, dat is het goede antwoord.

dutchbasterd | 27-12-12 | 16:19

Is dit de A27? Dan is het bij alle situaties 50 km/h

capsoo | 27-12-12 | 16:19

Voor de zekerheid 80 dan maar.

King of the Oneliner | 27-12-12 | 16:19

Is dit de A27? Dan is het bij alle situaties 50 km/h

capsoo | 27-12-12 | 16:19

Onbegrijpelijk.

Jadatmagikzeggen | 27-12-12 | 16:19

Nederland, makkelijker kunnen we het niet maken.

Wimpie777 | 27-12-12 | 16:19

120 tussen 6 en 19 uur, buiten die tijden 130. tenzij de spitsstrook open is dan mag je sowieso 130.

Tommygunner | 27-12-12 | 16:19

130

Sigmasailor | 27-12-12 | 16:19

1. Ik.
2. Heb.
3. Geen.
4. Idee.

Mick Jacker | 27-12-12 | 16:18

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl