achtergrond

Geenstijl

Uni Utrecht: 'Beter onderzoek door Red Bull'

45b21d31_jump.gif Gisteren was iedereen zo druk met de boekpresentatie van hoaxleraar Diederik S., dat het nieuwste geval van potentiële wetenschapsfraude een beetje onderbelicht bleef. Red Bull (suikerdrankje voor space jumpers) heeft zich namelijk een paar jaar geleden ingekocht als sponsor bij de Universiteit Utrecht. Gevolg: Red Bull geeft je leugens (en drie ton voor een fulltime AIO-baan voor een voormalig Red Bull promomeisje). Dat was dus gisteren. Maar de wetenschapsredactie van de Telegraaf dronk nog een paar blikjes van de mierzoete meuk, trok een nachtje door en kwam met nieuwe onderzoeksresultaten: de suikerwetenschappen van Joris Verster. Die werkt(e) als 'wetenschappelijk adviseur' voor Red Bull, maar leverde tot dusver ook drie onderzoeken af bij de UU die bijzonder gunstig uitpakken voor het frisdrankmerk. Red Bull drinken zou je rijvaardigheid verbeteren, dronkenschap verminderen en scherper studeren mogelijk maken. Die uitkomsten werden natuurlijk wereldwijd door de media overgenomen door Red Bull geplugd. Is al een paar jaar aan de gang (zie Kennislink in 2010), maar in de deze Stapelsensitieve tijden is er nu dus meteen paniek. Iedereen rennen rond brandende prullenbakjes. De Koninklijke Akademie van Wetenschappen wil een onderzoek naar de onderzoeken. Kamerleden noemen universitaire Red Bull promomeisjes 'onnozel'. En het regent vandaag telefoontjes van boze woordvoerders en panikerende PR-poppetjes op de redactie van de Televaag. Jep. Wetenschap anno 2012 is net politiek: eerst de lobby en de leugens, daarna de debunk en de damage control. Maar geen greintje geloofwaardigheid meer.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.