Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Thanks GroenLinks! Het is al weer weekend

mooihetisweerdinsdag.jpeg Het satirische treiterblogje Joop.nl heeft zichzelf overtroffen. Op het VARA-vehikel voor koninklijk meervoud gebruikende rechtbankverslaggevers staat een pleidooi van GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren, waarin ze de 21-urige werkweek als dé oplossing voor de crisis presenteert. Dat stuk stond twee weken terug al in de Volkskrant maar toen viel het niemand op en dat is een gemiste kans, qua internetlulz. Het was bovendien alweer veel te lang stil rond point 'n laugh-partijtje GroenLinks. Pestblogger F. van Jole snapt dat en gooit het stuk in de herhaling, zodat het hele web kan grinniken om het virulente feminisme, de duurzaamheidsdrang en de algehele onnozelheid van GroenLinksmeisje Liesbeth. Roflolt u even mee? Openen we met "Hard werken en economische groei zijn paardenmiddelen uit een vorige eeuw: de doktoren van deze tijd moeten zich bekommeren om onze geest en de kwaliteit van ons leven. Onze receptuur voor deze crisis is een psychologisch advies: leef ontspannen." Via de term 'kantoormachismo' komen we dan bij het pareltje "Alleen een kortere en flexibelere betaalde werkweek voor allen kan het feministisch project voltooien", gevolgd door "Het is de voltijd werkende man die geëmancipeerd moet worden." LOLOLOL. Van Tongeren wil dus feminisme voltooien door de positie van mannen te verslechteren, in plaats van die van vrouwen te verbeteren. De argumentatieve uitsmijter zit in het duurzaamheidsdenken: "Iedere euro die wij uitgeven is verantwoordelijk voor de uitstoot van broeikasgassen." Daarom: Allemaal vijf dagen weekend per week. Nou. *plop* dan maar, want onze 21-urige werkweek zit er al op. De rest van de week wordt GS gevuld door vrouwen en herintreders. Tot maandag!

Reaguursels

Inloggen

ja... leuk. ben helemaal voor. twee keer 10,5 uur. party the rest of the week. sleep when im dead. als er nu meer vrouwen bereid zouden zijn de rotklusjes van de samenleving op te knappen, dan was t nog waar ook en hoefden we collectief inderdaad weinig in te leveren.

maar wie haalt t vuilnis op? de vuilnisvrouwe toch zeker? wie programmeert de computers? de hackster? wie schiet de taliban dood? lara croft. En dan de bouwvrouw. die met een afzakkende spijkerrok aan alle mannen nafluit. heaven.
juist ja. vrouwen zijn te kieskeurig. ze willen alleen maar een beetje idealistisch mensen helpen. vind ik vet liev en ik hou van jullie. maar er is meer werk dan dat.

(klap) (klap) (klap) | 13-11-12 | 05:26

Slaat natuurlijk nergens op dit verhaal maar kaart ook impliciet 1 van de mankementen van ons huidig Economisch groeimodel aan. Door onze participatie in een mondiaal kapitalistisch systeem zijn we, om massale banenexport naar lagereloonlanden en dus stijgende werkloosheid en een onbetaalbaar sociaal vangnet tegen te gaan, verplicht om onneindige economische groei te generen. Idealiter gezien doen we dit door middel van technologische ontwikkeling die ons simpelweg efficienter maakt per geleverde arbeid maar mits dit achterwegen blijft kan dit tijdelijk gecompenseert worden door verhoogde arbeidsparticipatie. Het gebrek aan efficientieverbeteringen zorgt voor een concurentie verlies ten opzichte van landen die dit wel ondervinden maar door simpelweg mensen die voorheen thuis zaten (vrouwen, AOWers) te laten participeren kunnen we dezelfde of zelfs een grotere hoeveelheid goederen en diensten van andere landen blijven kopen. Deze verhoogde arbeidsparticipatie levert echter geen permanent hogere technologische groei op maar simpelweg een 1malige toename van het BNP. Deze aanpak werkt dus alleen maar tot elk gezin bestaat uit 2verdieners en mensen pas op hun 85ste met pensioen gaan waarna een overheid alsnog eens creatief moet worden om onze capaciteit tot innoveren te verhogen. Zo gezien is ons niveau van arbeidsparticipatie arbitrair en alleen maar ingegeven door onze consumptieverwachtingen en ongeduld.

mr.knetter | 12-11-12 | 22:14

Hieruit blijk maar weer dat je voor de baan "politicus", waarin je bijkans over miljarden gaat, geen relevante opleiding vereist is.

hotmint | 12-11-12 | 21:49

Volkomen van de pot gerukt: ziet Nederland als een luxe-eiland en vergeet dat we nog moeten concurreren op de wereldmarkt...

Big Swinging Dick | 12-11-12 | 21:36

Och mens, ga koken.....

Big Swinging Dick | 12-11-12 | 20:56

Ik ken alleen de 21-urige werkdag.... en belasting...

Crak-ho | 12-11-12 | 20:16

Onderaan beginnen. Meer vrouwen op de vuikniswagen, of stratenmakers. Meer vrouwen in de bouw, of als vrachtwagenchauffeur. Ow nee die laatste twee zeker niet dat gaat mis.

Moonwarrior | 12-11-12 | 19:01

Briljant! En dan herintreders en WAJONG-ers om de overige uren van Marx en Didi op te vullen.

Toch..? | 12-11-12 | 18:58

Waar haalt Liesbeth in haar onmetelijke wijsheid trouwens dat getal van 21 vandaan?

Hoe ziet dat voor zich, maandag en dinsdag werken en op woensdag na 5 uurtjes alweer terug naar huis?

Ah ik snap het. Ze wil de lunch niet missen.

Adams Appel | 12-11-12 | 18:50

Enfin ik ben o.a. zelfstandige geworden om zelf wel te bepalen hoeveel ik wanneer en waar werk. Daar komt geen appeltjesgroene bimbo tussen. Dat is zo helder als een pilsje.

Shareholder II | 12-11-12 | 18:36

Femme-agogie, ik word er zo moe van.
En dan vragen types als Liesbeth zich nog af waarom er onder vrouwen geen natuurlijke solidariteit bestaat. Moet ik solidair zijn met iemand die de grootste mogelijke kul produceert louter en alleen omdat ze XX chromosomen heeft? Die al vaginamonologend door het ontspannen leven zweeft en uitglijdt over haar eigen slijmspoor?
.
Ik wens Liesbeth veel plezier met haar cursus 'creatief met crisisconjunctuur' en spreek de hoop uit dat ze er anderen verder niet meer mee lastig valt.

Miep Scharensliep | 12-11-12 | 18:17

Leuke zweverige gedachten maar natuurlijk geen optie, we hebben tenslotte gekozen voor een kapitalistische maatschappij. Alleen WW3 of een wereldwijde catastrofe kan uitkomst bieden naar mijn mening. Gelukkig nog een aantal weken totdat het 21-12-2012 is. *tik,tak*

First Contact | 12-11-12 | 17:06

Het is toch geen 1 april?

Dit soort onzin krijg nu eenmaal als je aan positieve discriminatie doet.

Als mijn zoon van 7 hier nu mee kwam zou ik nog moeten lachen, maar daar dat een volksvertegenwoordiger hier mee aankomt kakken... zucht

Klefbekje | 12-11-12 | 17:06

een werkwéék van 21 uur ? Da's goddomme maar 7/8 dag.

taxhond | 12-11-12 | 17:04

du Roi Soleil | 12-11-12 | 16:08
En, 99% van de wereldbevolking is helemaal niet bezig met "tijd voor het gezin" of "in de natuur doorbrengen". Die moet gewoon zorgen voor een dak boven het hoofd en wat brood op de plank. En dat lukt hen doorgaans ook niet in 21 uur per week.

Kloof2012 | 12-11-12 | 16:34

du Roi Soleil | 12-11-12 | 16:06
Waarom nu steeds die dooddoener, alsof de enige innovatie een nieuwe/betere/snellere smartphone is?
Om even in jouw vermoedelijke gedachtenwereld te blijven:
Innovatie is ook ontwikkelingssamenwerking. Vaccinaties in de derde wereld. Zonne- en windenergie. Linksdraaiende yoghurt. Het feit dat een club als Groenlinks kan bestaan vind ik een mooi voorbeeld van (westerse) arrogantie en luxe. Mede mogelijk gemaakt door vooruitgang en innovatie.

Kloof2012 | 12-11-12 | 16:29

Dan moet ik dus 3x zo hard gaan werken? Ik vind een uurtje per dag eigenlijk wel genoeg.

Stormageddon | 12-11-12 | 16:22

Feministen en ik, wij mengen niet goed.
Ik val niet op vrouwen met minderwaardigheidscomplex en penisnijd.

ZDEV | 12-11-12 | 16:18

du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:50
Er zijn toch part-time banen en flex-jobs? Daar kun jij toch gebruik van maken teneinde jouw idealen te realiseren? Maar dat is je natuurlijk niet genoeg?

Shareholder II | 12-11-12 | 16:14

@Eigenaar_IJsland | 12-11-12 | 16:08 | + 0 -
Ik heb die troep ook niet. Wel weer veel geld, dat vind ik wel gemakkelijk, want geen onderhoud en wel vrijheid.

du Roi Soleil | 12-11-12 | 16:12

@du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:50
: en daar best wel wat luxe-goederen zoals designmeubels, merkkleding of verre vliegreizen voor willen inleveren.

Dat scheelt, die heb ik niet eens dus hoef ik zo ook niet in te leveren. Dat maakt het omschakelen van 48 naar 21 uur per week werken ook weer een stuk makkelijker.

Eigenaar_IJsland | 12-11-12 | 16:08

Kloof2012 | 12-11-12 | 16:00 | + 0 -
En nog los daarvan: 99% van de werkende bevolking is helemaal niet bezig met innovatie of wetenschappelijke ontwikkeling. Die rent gewoon rondjes, als een kip zonder kop.
Of die aan het einde van de dag nu 80 of 100 rondjes gemaakt hebben maakt echt helemaal niks uit. Dat is een illusie, zorgvuldig in stand gehouden door de staat, die per rondje een kwartje belasting kan heffen.

du Roi Soleil | 12-11-12 | 16:08

@Kloof2012 | 12-11-12 | 16:00 | + 0 -
Dat is allemaal heel relatief. Inderdaad danken wij aan onze voorouders dat we nu zo ver zijn. Maar waren we dat niet, dan hadden we ook niet beter geweten hoor.
Op de miljoenen jaren dat de mens er is maakt het echt geen fluit uit of de stoommachine in 1920 uitgefaseerd wordt of in 2012 of desnoods in 2303.
Gaat nu het innovatietempo omlaag, wat zal het mij boeien. Ik hoef niet ieder jaar een nieuwe smartphone met nog meer pixels. Ik vind tv niet beter geworden nu er 80 kanalen zijn, er is immers nog niks zinnigs op te zien. Ik wil wel graag tijd voor mijn gezin en om in de natuur te zijn. Daar heb ik allebei helemaal geen innovatie voor nodig. En ook geen 40-urige werkweek.

du Roi Soleil | 12-11-12 | 16:06

zeg maar jansen | 12-11-12 | 15:55 |
Hahaha! Scherp ! ;)

Bakito | 12-11-12 | 16:04

du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:47
Laten we voor het gemak even aannemen dat ik een chef heb. Dan mag 'ie van mij goed aan mij verdienen hoor. Want als het goed gaat met de baas gaat het in de regel ook goed met mij.

Maar als ik je gedachtengang volg, is innovatie prima, maar niet in zo'n hoog tempo. Dan zouden nu zo'n beetje de laatste stoommachines uit het straatbeeld verdwijnen. En heerst er nog cholera buiten. Toch?

Kloof2012 | 12-11-12 | 16:00

@La Vie En Rose | 12-11-12 | 14:29 | + 6
Inderdaad, Greenpeace is nou net z'n clubje dat je kunt runnen met 2 dagen werken per week en dan toch nog €126.901 vangen. Liesbeth van Tongeren is gewoon de overtreffende trap van de gutmensch en verdient het gewoon om zoveel geld te krijgen. Dat de rest van Nederland gewoon 40 uur per week moet werken om de rekeningen te betalen is voor haar niet relevant.

Osdorpertje | 12-11-12 | 15:56

Een 21 urige werkweek? Gaan dan alle GL'ers uit de bijstand, of is dat dan met behoud van uitkering?

oranjeblanjeblue | 12-11-12 | 15:56

Bakito | 12-11-12 | 14:01 Jij bent je tijd ver vooruit hè? Met je half-uurse werkweek.

zeg maar jansen | 12-11-12 | 15:55

21 uur? Mooi - kan ik er vier banen tegelijk op aanhouden.

Liesbeth - bedankt voor deze inzicht.

hangtiet met knoop | 12-11-12 | 15:53

@Shareholder II | 12-11-12 | 15:44 | + 0
Iedereen bemoeit zich met iedereen. Mensen die pleiten voor een 40-urige werkweek doen dat net zo goed. Dat mag ook, dat is vrijheid en democratie. Niks mis mee.
Ik denk dat er meer dan genoeg mensen zijn die enkel die 40 uur werken 'omdat het zo hoort' en niet om zich af te toppen met luxe-goederen.
Een heel groot deel van al die extra verdiensten gaat ook enkel zitten in hogere prijzen voor schaarse goederen, zoals bijv. bouwgrond .Je concurreert vooral tegen elkaar en niet tegen vaststaande feiten. Werkte iedereen minder, was grond ook goedkoper, kan niet anders.
Ik heb geen enquete bij de hand, maar weet uit mijn omgeving dat er genoeg mensen zijn die graag wat minder stress/drukte zouden hebben en daar best wel wat luxe-goederen zoals designmeubels, merkkleding of verre vliegreizen voor willen inleveren. Vaak kunnen ze echter niet minder werken, bijv door de hypotheek, en nemen ze dan die luxe maar ' op de koop toe'

du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:50

@Kloof2012 | 12-11-12 | 15:41 | + 0 -
Ja hoor, dat kun je wel zeggen. Dat het per se in dit tempo moet is slechts een illusie, die door jouw chef in stand gehouden wordt om aan jou zo veel mogelijk te verdienen.

du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:47

@du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:08
Oooh, je hoeft dan sléchts je vakanties en luxe goederen etc op te geven? Zeg maar de dingen waarvoor de mensen het (groten)deels doen? Als jij en Liesbeth die beslissing lekker voor jezelf nemen en je niet met anderen bemoeien. Lijkt mij beter.

Shareholder II | 12-11-12 | 15:44

du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:33
Dan zal vooruitgang niet uit jouw handen komen. En dat maakt niet uit, zolang er mensen zijn die wél die passie en gedrevenheid hebben. Want ja, ik geloof dat vooruitgang en innovatie absoluut noodzakelijk zijn.Je kunt niet zeggen; we innoveren wel, maar dan in vertraagd tempo omdat onze researchers een ADV-dag hebben. Of een papa-dag.

Kloof2012 | 12-11-12 | 15:41

als ik nu een 40-urig contract heb, maar slechts 21 uur wat uitvreet.. ben ik dan goed bezig? Ik had al zo'n gevoel!

Dr. O.P. Lul | 12-11-12 | 15:37

Oh, maar dit is gewoon typisch oud-links feminisme, de hoer van het gelijkheidsdenken.
De redenatie is als volgt, wij vrouwen hebben recht op gelijkheid, ook al zijn we ongelijk, want we hebben een kudt en als je een kudt hebt dan moeten mannen zich hier automatisch naar binnen onderhandelen/kopen/lullen/bluffen/etc.
Daarom kun je van dit soort vrouwtjes ook niet verwachten dat zij zich aanpassen aan de standaarden van qualiteitswerkers, de fanaten en zweters die het vak (welk vak dan ook) met inzet van veel tijd, toewijding en moeite op nivo weten te houden, maar verwachten zij (gewend biologisch gezien ook haar eierstokjes bij hoogste bod te verhuren) dat de wereld, de man en de echte maatschappij hen kruipend tegemoet treedt en zich aanpast aan hen (downgraden natuurlijk, anders lukt het dat soort vrouwen nooit gelijk te worden). De oud linkse feministe is in feite een verborgen oud rechts traditionele, maar over het paard getilde trut, die verwacht dat de wereld naar haar pijpen zal dansen, omdat ze vrouw is en mannen traditioneel moeten aanpassen en buigen voor de vrouw, omdat ze er anders niet overheen mogen. Maar helaas, dit is de werkelijkheid van kapitalistisch marktwerkend arbeidsaanbod en hier hebben eierstokjes geen enkel ondersteunende waarde in het verkrijgen van een baan, zeker niet vergeleken met de ethos en het werknivo van de urenmakende hardwerkenden.
En nou niet boos worden, het is immers niet mijn schuld dat veel van de links feministische vrouwtjes in hun droomwereldje wel gelijkwaardig/beter zijn, maar in de werkelijkheid (wegens incompetentie) niet.

ZSU-23-4 | 12-11-12 | 15:33

@Kloof2012 | 12-11-12 | 15:23 | + 2 -

Nee, dat denk ik niet. Maar waarom zou het nodig zijn om maar voortdurend in ongekend tempo voorwaarts te scheuren? We hebben nog miljoenen jaren voor de boeg, of de nieuwste Iphone in 2013 of 2014 uitkomt maakt (voor mij tenminste) echt niet zoveel uit. Zelf doe ik het liever bewuster (en dus langzamer).
.
Pak nu bijv. de ontwikkeling van het aantal transistors op een chip. Verdubbelt iedere 18 maanden. Wat mij betreft doen we het rustiger aan en verdubbelt dat iedere 36 maanden. Word ik niet ongelukkig van hoor. Van meer tijd voor mijn gezin word ik wel gelukkiger.

du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:33

@du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:08
Denk je dat die technische ontwikkelingen waar je aan refereert te danken zijn aan mensen die na 21 uurtjes werken in de week "toedeledoekie" zeiden tegen hun baas?

Kloof2012 | 12-11-12 | 15:23

deze geitenwollensokkenkut mag god op d'r knietjes danken dat ze leeft in een samenleving waarin ze in staat is om dit soort onzin te uiten, juist omdat deze samenleving dit als onzin herkent en juist wel tracht vooruit te komen. weet je wat ontspannend is, trut? 10 passen achter de ezel van je man lopen. is nog goed voor het milieu ook.

minimá-armezusvan.. | 12-11-12 | 15:23

"Hard werken en economische groei zijn paardenmiddelen uit een vorige eeuw"

Vooruitgang volgens Groenlinks: Lekker op je nest biologisch linksdraaiend liggen rotten. Lalala geld.

Kloof2012 | 12-11-12 | 15:20

Als groen staat voor onervaren en link voor onhandig, waar staat GroenLinks dan voor?

Jll | 12-11-12 | 15:20

Voor deze sinds vandaag ex-wethouder GroenLinks is het nu zeven dagen per week weekend.
www.bredavandaag.nl/nieuws/politiek/20...
Als persoon beslist aimabel, maar als bestuurder niet (meer) geschikt. Jammerlijk einde van zo'n loopbaan. Het valt nog te prijzen dat ie de eer aan zichzelf heeft gehouden; moties van wantrouwen hingen al tijden als een zwaard van Damocles boven z'n hoofd.
De titel van dit artikel typeert diens publieke arrogantie (of geen aansluiting met den gewone burger, iets wat heel GL typeert) ergens - opstappen en meteen menen dat een ander het niet beter zou doen.

Mwoah, die kans is redelijk groot. Tenzij de opvolger, uit dezelfde gelederen te kiezen, hetzelfde stramien van weinig realistische plannen volgt...

Kudtkip | 12-11-12 | 15:12

@steven paul | 12-11-12 | 14:55
Ja dank je, S.P, dat was inderdaad de wiets.

Shareholder II | 12-11-12 | 15:12

Lijkt me een goed plan, en voor de financieringsparagraaf kunnen we de Grieken vragen of ze onze uitkeringen willen betalen.
In 2014 ga ik overigens 50% part time werken op basis van een 21 urige werkweek, werken en verdienen wordt dan toch zwaar bestraft.

KarelMarks | 12-11-12 | 15:11

Eigenlijk ben ik het wel eens met deze mevrouw. Dat wij door alle eeuwen heen, ondanks alle technische ontwikkelingen, nog steeds ca 40 uur per week zouden moeten werken om een goed leven te kunnen hebben is echt een achterhaald idee.
Een 20-urige werkweek is prima mogelijk, spaart ook weer kosten op ziekteverzuim et cetera. Misschien geen 3x per jaar op vliegvakantie en een hele dikke auto, maar qua kwaliteit van leven is er meer te winnen met minder stress (en minder spullen) dan alsmaar met meer.

du Roi Soleil | 12-11-12 | 15:08

En daarom: hoog hek om dat hete GroensLinks reservaat bouwen
en verder compleet negeren

Tobi | 12-11-12 | 15:08

GL Liesbeth van Tongeren planned als een old skool communist. Zoveel werk/arbeiders=iedereen een werkweek van 21 uur. Alsof er daarna 3x zoveel artsen bestaan. Back to reality, talent is ondeelbaar. Als een samenleving maximaal profijt wil behouden vd schaarse talenten die er zijn is de werkweek inkrimpen pure welzijns & welvaartsvernietiging. GL negeert specialisatie vd arbeid wat veel welvaart & welzijn oplevert en ziet mensen als generiek ipv uniek.

Ook leuk, het argument dat dit voor vrouwen te handelen is. Kortom, GL is zelf juist niet geëmancipeerd. Ze zien vrouw kennelijk als zwak en willen de lat voor iedereen omlaag brengen.

Die 21uurs werkweek voerde
GL zeker ook voor hun medewerkers in tijdens de campagne? Positie van NL in wereld zal bij 21uur net zo crashen.

seven | 12-11-12 | 15:07

Nivellering van mannen. Tsja. Alleen totaal idioten en parasieten houden van nivellering.

doenormaal! | 12-11-12 | 15:05

Ik denk dat ze gelijk heeft (hoe krijg ik die letters zo door m'n keyboard).

Bedenk dat van je bruto inkomen er een groot deel naar de staat gaat om dit weer te verdelen onder de mensen die niet werken (ambtenaren incluis). Als je nu weet te regelen dat die mensen wel gaan werken, hoeft er minder besteed te worden aan uitkeringen en kan de belasting omlaag.
Wanneer de belasting lager is, hoef je voor eenzelfde netto bedrag minder lang te werken.

*denkt er over na en begint het bijna zelf te geloven*

Eigenaar_IJsland | 12-11-12 | 14:57

notoire_veelpleger | 12-11-12 | 14:42 |
Ook in het betoog van Liesbeth zit een argument verscholen dat steeds weer de kop opsteekt. We lezen:
"Dat heeft alles te maken met de dominante norm van een veeleisende voltijdsbaan voor mannen en vrouwen die Slaughter constateert. Deze norm leidt namelijk onvermijdelijk tot de harde keuze voor kind of topcarrière. En in deze keuze zijn het nu eenmaal de vrouwen die sneller zwichten voor kind boven carrière."
Vrouwen zwichten niet eerder dan mannen, vrouwen willen gewoon baren, koste wat kost, dat zit ingebakken, en het feminisme stelt dat deze ingebakken en kennelijk niet te onderdrukken wens om te werpen door de samenleving koste wat kost geaccepteerd dient te worden.
Als er iets in de wereld is dat het milieu ernstig verontreinigt, meer dan wat dan ook, dan is het wel nageslacht.

Schoorsteenveger | 12-11-12 | 14:55

@Shareholder II | 12-11-12 | 14:54
Dan sta je langer in de file dan dat je werkt.

steven paul | 12-11-12 | 14:55

Lies' bedoelt natuurlijk elke dag van 9 tot 11 en dan van 16 tot 18 en een uurtje op zaterdag middag. En voor de rest ben je vrij en blij om leuke dingen te doen.

Shareholder II | 12-11-12 | 14:54

LOL. GroenLinks gaat terug naar de jaren 70. Nou is de Heilige Linkskerk conservatief op het rigide af maar zweefteef Van Tongeren maakt het wel heel bont. Illustreert wel het failliet van GroenLinks trouwens. Dat dan weer wel.

Ales | 12-11-12 | 14:53
-weggejorist-
Hanz Ziezo | 12-11-12 | 14:52

Bertus Betonsloper | 12-11-12 | 14:42 | + 0 -

Als eerste wordt de 'denker des vaderlands' opgevoerd. Wat een valse pretenties...

eerstneukendanpraten | 12-11-12 | 14:51

@rara | 12-11-12 | 14:42
Het is precies andersom: de maatschappij die gelooft in nutteloze consumptie dringt haar leegheid op aan mij, die gelooft in antieke waarden als eenvoud, gematigdheid, deugdzaamheid en wijsheid.

Ducasse | 12-11-12 | 14:50

2 dagen om centjes te verdienen en 5 om ze uit te geven... Hmm, mijn uurloon moet met factor 8 omhoog ben ik bang.

Badderbeest! | 12-11-12 | 14:49

Wat mij betreft werkt niemand meer en laten we alles door robots opknappen.

Kets22 | 12-11-12 | 14:49

Het is zo jammer dat dit soort randdebielen een podium krijgen om hun onzin uit te braken. Vanavond ongetwijfeld in Pauw en Witteman.

Jippie | 12-11-12 | 14:48

@Ronman2k | 12-11-12 | 14:15
Even geteld. Precies 500 namen, dus ik verwacht niet dat de lijst compleet is, maar dat ze enkel de belangrijkste opiniemakers opgenomen hebben...

steven paul | 12-11-12 | 14:47

Het bruto binnenlands product daalt naar 350, de collectieve uitgaven bedragen daardoor 80% van het BBP, en de sterke schouders gaan dat oplossen!

aceofspades | 12-11-12 | 14:46

Ineens spijt dat ik niet op GL heb gestemd. Potverrrrdrie, het is waar: de werkende man moet worden geëmancipeerd.

PureYak | 12-11-12 | 14:46

De stelling: werk verminderd tgv verbeterde productie,
dat klinkt aannemelijk.

Maar wtf heeft emancipatie hier mee te maken.

Parelman | 12-11-12 | 14:46

Wie zegt eigenlijk dat het feministische project voltooid moet worden? Ik moet er niet aan denken.

notoire_veelpleger | 12-11-12 | 14:42

Wel treurig dat dit feministisch gezeur en ongelooflijk gezwam anno 2012 nog serieus wordt genomen door de Volkskrant en Joop.

websenior | 12-11-12 | 14:42

Joop? Dat is toch die site met meer bloggers dan reaguurders?
www.joop.nl...
Ronman2k | 12-11-12 | 14:15 |
.
Daar wil je jouw naam never nooit niet tussen hebben staan... man, man, man.

Bertus Betonsloper | 12-11-12 | 14:42

@Ducasse | 12-11-12 | 14:35
Nee, dat zie je verkeerd. Auto's hebben bijvoorbeeld wel degelijk economisch nut. Jij begrijpt dat niet, maar toch wil je jouw inhoudsloze en antieke mening over economie aan anderen opdringen.

rara | 12-11-12 | 14:42

Ronman2k | 12-11-12 | 14:15
Wel een handig lijstje voor als straks de guillotines op de dam staan.

Cuyahoga | 12-11-12 | 14:39

René from the Café | 12-11-12 | 14:23
Eerder de maochbo, diochbo, woochbo, doochbo én vrijochbo

deministerpresident | 12-11-12 | 14:38

Handige mensen houden met die 21 uur in loondienst werken wel veel tijd over om zwart bij te klussen. Win/win. Oh wacht.... Dat deden mensen die goed zijn met hun handen al.

Elisabeth2 | 12-11-12 | 14:37

Liesbeth probeert precies zoals Samsom de huidige economische crisis te misbruiken om de eigen idealen door te drukken. Helaas voor haar en de haren géén feestje te vieren, want GL heeft totaal geen politieke macht.

Schoorsteenveger | 12-11-12 | 14:37

@rara | 12-11-12 | 14:28
Dat is dus de categorie gebakken lucht. Mensen die genoeg hebben aan die 5 uur worden daar de dupe van.

Ducasse | 12-11-12 | 14:35

Vrees dat de kleine zelfstandige weinig klanten overhoud als 'ie zou besluiten voor de helft van de tijd te gaan werken... GroenLinksmeisje Liesbeth.

Bertus Betonsloper | 12-11-12 | 14:34

Van de andere kant...
Als we alle inactieven aan het werk zetten dan halen we makkelijk een 21-urige werkweek. Moeten we wel nog even het ontslagrecht en nog zo wat vervelende maatregeltjes afschaffen om ze uberhaupt aan de gang te krijgen. Benieuwd hoe GroenLinks daar op reageert.

van heinde en verre | 12-11-12 | 14:33

Je begrijpt niet dat Groenlinks maar met vier zetels, (eigenlijk drie, maar nog enigszins gered door reststemmen) in de Tweede Kamer zit. Ik bedoel, waar zie je ze nog, die visionairen en idealisten zoals Liesbeth van Tongeren, tot 2010 directeur van GreenPeace met een salaris van 126.901,-- p.j.

Ik zeg Liesbeth van Tongeren als lijsttrekker van Groenlinks. En dan maar hopen dat deze partij van wereldvreemden, behalve als het om het vullen van hun eigen zakken gaat, bij de volgende verkiezingen helemaal weggevaagd zal worden.

La Vie En Rose | 12-11-12 | 14:29

@Ducasse | 12-11-12 | 14:24
Dan vergeet je dat ook de produktie in de afgelopen 100 jaar enorm is gegroeid. Die smartphones, auto's en nespressodingen moeten wel gemaakt worden.

rara | 12-11-12 | 14:28

Als je als parlementslid voor Groen Linksch in de 2de kamer zit, is de werkweek van 21 uur waarschijnlijk vrij normaal. Groen linksch is de farce van Parlementair Nederland, maar dit is echt een zeldzaam geval wereldvreemdheid.

Marcus Porcius Cato | 12-11-12 | 14:28

Belachelijk !!! Dan moet ik 5 uur meer per week gaan werken !

Miss Diction | 12-11-12 | 14:27

4 is nog veel. Die zijn pas tevreden als ze nul zetels overhouden. Hoeven ze helemaal niet meer te werken

Zatkniss | 12-11-12 | 14:27

Dit idee is niet nieuw, onze gemiddelde medelander doet dit al jaren lang... zo weinig mogelijk werken.

CornholioNL | 12-11-12 | 14:25

@widtvoet ® | 12-11-12 | 14:15
LOL.

Ayatollah Oink-Oink | 12-11-12 | 14:24

Daarom is het goed dat die partij gehalveerd is... de decadentie om een 21! urige werkweek voor te stellen is stuitend!

maraboe | 12-11-12 | 14:24

@rara | 12-11-12 | 14:20
Aangezien de productiviteit harder groeit dan de bevolking, neem ik aan dat inmiddels 5 uur werken voldoende is.

Ducasse | 12-11-12 | 14:24

Het zou een hele slechte grap van een burger kunnen zijn, maar dat we politici hebben die hier serieus mee naar buiten komen zegt gelijk weer zoveel over de politiek.

toetanchamon | 12-11-12 | 14:24

En zij is volksvertegenwoordiger?
"Hard werken en economische groei zijn paardenmiddelen uit een vorige eeuw". Mja, en zonder dat zou er geen andermans geld zijn om te verbrassen. Het is als demonstreren tegen de vrijheid van meningsuiting. Hoe dom kun je zijn?

van heinde en verre | 12-11-12 | 14:23

Ik vraag me af wat meer kost, een halve werkweek voor iedereen, of een hele werkweek voor de ene helft van de beroepsbevolking die de WW/bijstand voor de andere helft moet verdienen...

Laat CPB dat maar eens doorrekenen. Banenscheppen is namelijk niet gemakkelijk als alles geautomatiseerd wordt. Straks ga ik die grasnoiker nog gelijk geven ook!

Jos Tiebent | 12-11-12 | 14:23

Wordt het dan MaMiBo of DiMiBo voortaan?

René from the Café | 12-11-12 | 14:23

@deministerpresident | 12-11-12 | 14:18
Groen is tegenwoordig gewoon feldgrau. En duurzaam heeft 1 lettergreep teveel.

steven paul | 12-11-12 | 14:20

@Ducasse | 12-11-12 | 14:15
Dat cijfer is dus minstens 100 jaar oud. Denk je dat dat cijfer nu nog klopt?

rara | 12-11-12 | 14:20

leuk voor éénoudergezinnen....
leuk voor bedrijven met goedgekwalificeerde vakmensen die nu al niemand kunnen vinden....

typische gedachte voor politici en ambtenaren....

FW Ta-183 Huckebein | 12-11-12 | 14:20

Ik zeg doen! Ik heb mijn werkgever al ingelicht dat ie een bijstandsmoeder van de bank mag trekken om mijn werk over te nemen!

Sheffield | 12-11-12 | 14:19

@Statler en Waldorf | 12-11-12 | 14:15
Ik wil namelijk weten, waar ik mijn eten en dat van mijn kinderen kan halen

De voedselbank, waar anders? Lekker communistisch in de rij staan voor een zak halfbedorven vlees en rottende groente.

rara | 12-11-12 | 14:19

blinde kip | 12-11-12 | 14:10
Klopt. Ik ben het met je eens dat we juist in schone en duurzame energie moeten investeren en zorgen dat we daar koploper in gaan worden. Dat genereert arbeid en groei. En als we goed door blijven ontwikkelen hoeven we straks niet meer per sé langer dan 21 uur te werken.. de techniek zal ons hierbij gaan helpen

deministerpresident | 12-11-12 | 14:18

wie heeft eigenlijk die 40 uur verzonnen? Alsof dat een soort kosmische waarheid is ofzo. De helft van al het werk dat mensen doet is toch al nutteloos.
De wetenschap is zover dat wereldwijde landbouw in principe in staat om 9 miljard mensen te voeden, en nog biologisch ook! Als we het allemaal wat anders zouden aanpakken, hebben we grondstoffen voor energie genoeg voor eeuwen.
Crisis? Die shit is in feite alleen wat cijfertjes in een computer.

Hesselbollah | 12-11-12 | 14:17

Ah, linkje toegevoegd. Oproep aan mevrouw Tongeren: wilt u met me trouwen? Ik ben namelijk alleenverdiener en met de helft van mijn inkomen kan ik mijn vaste lasten al niet opbrengen.

Kusje van Moishe.

p.s. Ik ben zeer feministisch in het uitvoeren van huishoudelijke taken.

Moishe Pipik | 12-11-12 | 14:17

widtvoet ® | 12-11-12 | 14:15 |
Die man snapt het....

Elisabeth2 | 12-11-12 | 14:16

Onnozelheid kent geen tijd....

Bolesmales | 12-11-12 | 14:16

Het ene treiterblogje noemt een ander blogje een treiterblogje. Welk een zelfreflectie toch vandaag de dag.

Wat of wie is groenlinks eigenlijk? Doen die nog ter zake eigenlijk?

hölzenbein | 12-11-12 | 14:16

@Koninging Beatricks | 12-11-12 | 14:13
Gelezen in Das Kapital van K. Marx, weet paginanummer even niet uit m'n hoofd.

Ducasse | 12-11-12 | 14:15

Mensen die bijhouden hoeveel uur ze per week werken hebben sowieso een kutbaan.

Freddie Stobart | 12-11-12 | 14:15

Wat ik mis, is een handleiding of leidraad. Ik wil namelijk weten, waar ik mijn eten en dat van mijn kinderen kan halen, want dat is ze vergeten om er bij te vertellen. Het zijn bengeltjes en ik kan ze af en toe achter het behang plakken, maar om ze nu uit duurzaamheidszucht honger te laten lijdden gaat me wat te ver.

En ook ook hoe ik de hypotheek moet betalen graag... want Nederland is toch net te koud in de winter om buiten te slapen.

Klinkt als een soort mentale ziekte trouwens: Duurzaamheidszucht. Iets waar je van genezen moet worden.

Statler en Waldorf | 12-11-12 | 14:15

Vroeger begon een werkdag toen de zon op kwam en eindigde deze als de zon weer onder ging. Ondanks alle vooruitgang werken we nu veel langer, omdat steeds minder mensen een steeds grotere groep werkweigeraars moet onderhouden.

Merkava | 12-11-12 | 14:14

Hoe kun je het verkopen: In tijden van kommer en kwel minder werken en meer ontspannen.Volslagen wereldvreemd zo'n politiek.

Dolphi | 12-11-12 | 14:14

Een paar jaar 20 uur per week gewerkt, was best te doen. Nu helemaal niet meer werken is nog beter. Kom op mannen, zet die stap!

Elisabeth2 | 12-11-12 | 14:13

@Ducasse | 12-11-12 | 14:11

Kun je dat ook onderbouwen of zwitsal je maar gewoon wat in de lucht?

Koninging Beatricks | 12-11-12 | 14:13

Blijkt maar weer eens dat GL uit wereldvreemde dromers en lamstralen bestaat.

Conan de Rabarber | 12-11-12 | 14:12

Kan/wil niet inloogen op Volkskrant.nl. Maar ben wel benieuwd welke oplossing mevrouw van Tongeren heeft voor de halvering van mijn inkomen. Iemand? Of staat daar niks over geschreven?

Moishe Pipik | 12-11-12 | 14:12

keizerkoningadmiraal | 12-11-12 | 14:04
Idd. Altijd maar klagen over het glazen plafond, maar zelf de glazen bodem koesteren.

André van Delft | 12-11-12 | 14:12

Prima, maar dan ook wachtgeld berekend over 21 uur. Te beginnen voor Tofik Dibi en Ineke van Gent. Met terugwerkende kracht uiteraard.....

Prins Fontainebleau | 12-11-12 | 14:11

Hooguit 10 uur per week werken is meer dan voldoende om genoeg te produceren voor iedereen. De rest is gebakken lucht.

Ducasse | 12-11-12 | 14:11

Ik kan mij voorstellen waarom een Groenlinks meisje denkt dat dit een goed plan is. Groenlinkse mensen werken niet zelden bij een gesubsidieerd onderdeel van de samenleving, waar het niet uitmaakt of de werknemers wel of niet op hun werk verschijnen (of wat ze daar doen).
In het geval van, bijvoorbeeld, Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren zou het een zegen zijn voor Nederland als ze niets deden.

Jan Passant mk2 | 12-11-12 | 14:10

@deministerpresident | 12-11-12 | 14:06
Economische groei hoeft niet slecht te zijn voor het milieu. Je kan investeren in schone energie, juist door groei en dus financiële ruimte te creëren. Door werktijd verkorting wordt dat eerder bemoeilijkt omdat de efficiëntie minder wordt per werkende.

blinde kip | 12-11-12 | 14:10

Ik ben voor, kan ik me de rest vd week storten op mn eenmansshow eereh zaak!
Die ik veel leuker vindt om aan te werken dan suffe kantoor job waar ik nu nog aan vast zit

dani7902 | 12-11-12 | 14:09

Ik wil even mijn excuses aanbieden dat ik een betaalde baan heb ... Sorry..

StijlvolRechts | 12-11-12 | 14:09

Op dat soort momenten ga je toch ongewild Femke missen.

Zeddegeizot | 12-11-12 | 14:09

@Ton Plafond | 12-11-12 | 14:06 | + 0 -
Kom maar ophalen. Koffie staat klaar.

Kaas de Vies | 12-11-12 | 14:08

Hee grappenmaker, denk je dat wij allemaal eigen inlog-gegevens van de Volkskrant hebben, of zo?

EddieS | 12-11-12 | 14:08

Verder bevestigt ze het onnut van de partij.
Niet dat dat nodig was overigens.

Einde van de Domheid | 12-11-12 | 14:08

De helft werken maar wel volledig uitbetaald krijgen? Waar kan ik me inschrijven?

Muggenmepper | 12-11-12 | 14:07

Er zullen nog een hoop Nederlanders beginnen te protesteren als ze ineens 21 uur per week moesten werken.

steven paul | 12-11-12 | 14:07

Ook bestuursbaantjes, Liesbeth! Kan nog leuk worden.

blinde kip | 12-11-12 | 14:07

Toch grappig dat GroenLinks voelt dat ze de laatste tijd niet echt serieus worden genomen..... hoe zou dat nou komen?

Voordeel is dat je de lachers wel op je hand krijgt en zoveel valt er nou ook weer niet te lachen de laatste tijd.... bedankt Liesbeth!!

Fatwabuster | 12-11-12 | 14:06

Het natuurlijk wel zo dat de crisis is ontstaan op het moment dat iedereen zich de burnout in werkte en er geen personeel meer te vinden was. Ik bedoel, als hard werken HET middel was, dan was de crisis nooit gekomen.

Einde van de Domheid | 12-11-12 | 14:06

In de kern heeft ze natuurlijk gelijk. Economische groei is slecht voor het milieu, ik zou ook een stuk relaxter zijn als ik maar 21 uur hoef te werken etc. etc. Maar het zijn kinderwensen. Ik wilde vroeger in een land wonen waar alles van snoep is. Dat gaat ook niet gebeuren.

deministerpresident | 12-11-12 | 14:06

Kaas de Vies | 12-11-12 | 14:04
Jij kan beter je schulden aan mij eens gaan aflossen, dan hier iedereen met je tegels lastig te vallen. Of verwacht je dat ik het ook nog kom ophalen?

Ton Plafond | 12-11-12 | 14:06

van Jolo, die kwast met die middelvinger, na zijn verheffende *kuch* rede over internet

Mijnbescheidenmening | 12-11-12 | 14:06

bij zoveel stompzinnigheid heeft reaguren eigenlijk geen zin meer. ik ben sprakeloos

paultjefiederaltje | 12-11-12 | 14:06

Nou zo stom is het ook weer niet. Vroeger waren er 100 boeren nodig om een stuk land te bewerken en nu 1, vanwege steeds slimmere methoden. Dat heet vooruitgang. Dat betekent gewoon dat er 99 boeren niet meer nodig zijn.

bennutzat | 12-11-12 | 14:05

Kaas de Vies | 12-11-12 | 14:04 | + 0 -

Of leer blind typen, scheelt een hoop aanslagen per minuut...

eerstneukendanpraten | 12-11-12 | 14:05

Een 21-jarige werkweek is een leuk idee voor mensen die al een goedbetaalde baan hebben en samen wonen, zodat ze woonlasten en levensonderhoud kunnen delen. Mensen zoals Liesbeth van Tongeren, voor al het overige plebs komt het water alleen maar verder tot de lippen te staan.

Ze zijn totaal wereldvreemd daar bij GroenLinks...

Tascam | 12-11-12 | 14:05

Als ze zelf nu eens het goede voorbeeld gaf...

Ja nee, geen mening | 12-11-12 | 14:05

Het beste idee van het jaar. En nu nog de uren van ambtenaren halveren, die kunnen in 21uur wel hetgeen doen waar ze anders 36uur voor volpraten bij de koffieautomaat.

Ton Plafond | 12-11-12 | 14:04

Feminisme en emancipatie van vrouwen. 1 ding wat ik nooit 100% zal snappen. Het is naar mijn mening gewoon een schreeuw om aandacht van verwende mensen die zich tekort voelen gedaan. Ze zouden eens het arbeidsintensievere werk moeten gaan doen. Ik zie sporadisch vrouwen als stratenmaker of vuilnisman(vrouw).

keizerkoningadmiraal | 12-11-12 | 14:04

Kan ik nog vaker reaguren. Fantastisch nieuws!

Kaas de Vies | 12-11-12 | 14:04

Alleen al het feit dat zo'n kamerlid in de veronderstelling leeft dat iedereen de kwaliteiten heeft om elkaars baantje over te nemen, bevestigt al mijn vooroordelen over de inhoud en het niveau van het kamerlidmaatschap.

Ik mag aanneemen dat Liesbeth zelf het goede voorbeeld neemt en per direct overstapt op een 21 urige werkweek; laten we dan hopen dat iemand met een paar hersencellen haar overige 19 uur overneemt. Elk nadeel...

Soy yo | 12-11-12 | 14:04

-weggejorist-

Andre7745 | 12-11-12 | 14:03

Iedere ademteug is ook verantwoordelijk voor de uitstoot van broeikasgassen. Laat de GroeneKhmer het goede voorbeeld geven met minderen!

Godsammekraken | 12-11-12 | 14:03

21 uur werken in de week is makkelijk haalbaar. Gewoon alle uitvreters, illegalen, overbetaalde ambtenaars, kwakzalvers, bejaarden, en 80% van de belastingen eruit en je kan een luxe leventje leiden. Maar ja, dat willen die linksen nou ook weer niet natuurlijk. Die willen dat u minder werkt, maar wel maximaal overal voor betaalt. Wat ze eigenlijk bedoelen, is dat ze liever zien dat u niets meer te besteden heeft.

Merkava | 12-11-12 | 14:03

En dan toveren we dus gewoon even bijvoorbeeld drie keer zoveel artsen uit de hoge hoed als het huidige aantal hun werkweek met 2/3e inkort.

widtvoet ® | 12-11-12 | 14:03

Van GroenLinks kun je zulke enge voorstellen verwachten. Ook grappig is dat Bijstandskoning op Joop.nl zegt van Geenstijl te zijn. Een voltijd idioot is het.

blinde kip | 12-11-12 | 14:02


Met 21 uur per week werken kan ik niet mijn vrouw en 3 kinderen van onderhouden, want jou andere vriendjes in Den Haag zuigen ons namelijk uit. Dus voorlopig wacht ik even met mijn mannen emancipatie.

Fokjeop | 12-11-12 | 14:02

Groenlinks, wat is dat?

nielsjuuh23 | 12-11-12 | 14:01

Werkt prima, Griekenland doet ook geen ruk maar staat nog steeds...

*languit op de bank gaat*

dlseth_ | 12-11-12 | 14:01

Joop.nl is inderdaad beetje van slag. Het zijn ook roerige tijden in politiek en maatschappelijk opzicht.

Echter, geen reden tot paniek: kwaliteit komt altijd bovendrijven, dat bewijzen de kanjers van dit kwaliteitsblog keer op keer !!!

Bakito | 12-11-12 | 14:01

Houden die kuttekoppen van Groenlinks nou nog steeds vol dat de aarde opwarmt door de Co2? Zijn er nog mensen in Nederland die dit geloven dan...

eerstneukendanpraten | 12-11-12 | 14:00

Zucht.

Boer in 020 | 12-11-12 | 14:00

-weggejorist-

Andre7745 | 12-11-12 | 14:00

Mooi man, een werkweek van twee dagen en een weekend van vijf.

widtvoet ® | 12-11-12 | 14:00

Als je je idealen koestert moet je je niet van de wijs laten brengen door banale rechtse uitvindingen als logica en feiten.

Godsammekraken | 12-11-12 | 13:59

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl