Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EU investeert 100 miljoen in Belgische werkloosheid

whatthefuck.jpg Dus zo werkt dat dus in de dagelijkse praktijk van het solidaire eenheidseuropa van Gay Verhofstadt en Herman van Ramkraak. Onder de ogen van de twee (nota bene Belgische) Brusselbaasjes pompt de Europese Investeringsbank EIB 100 miljoen euro in de bouw van een Turkse Ford-fabriek. Dus terwijl half lopendebandarbeidend België binnenkort aan de bedelstaf zit omdat datzelfde Ford haar productielijn in Genk opheft, met duizenden werklozen tot gevolg, krijgt Turkije dankzij de EIB een vers toetredingsbot toegeworpen en mag de machtige multinational Ford op kosten van de Europese belastingbetaler haar winstmarges gaan vergroten in een land waar arbeid nog tegen slaventarieven verricht wordt door werknemers die te ongeletterd zijn om zich in vakbonden te verenigen. En dat terwijl de Europese Investeringsbank het financieren van projecten die zijn gericht op de bevordering van groei, werkgelegenheid en Europese integratie als KERNTAKEN heeft. In de praktijk betekent dat er in de auto-industrie alleen in wat elektrische karretjes in Frankrijk geïnvesteerd wordt. De grote werkgelegenheidsfabrieken van Ford mogen sluiten zodat de autobouwer met een zak Europese subsidie aan een nieuw avontuur kan beginnen. Lekker solidair en cohesie-bevorderend hoor, al die Europabrede lastenverzwaringen om bodemloze Griekse begrotingsgaten dicht te metselen, terwijl zo'n EIB blijkbaar nog zilverpotjes genoeg achter de hand heeft om in het noorden van Europa de werkloosheid wat extra aan te jagen dankzij het helpen outsourcen van werkgelegenheid naar Europese lokfabrieken in het grijze toetredingsgebied. Goed zo doorgaan, Bruxelles. Dat is allemaal heel goed voor de Europese integratie.

Reaguursels

Inloggen

Suubi Musajja | 07-11-12 | 16:19 |

De domheid is, zoals gewoonlijk, weer eens troef. Zoooo jammer, dat afgeschafte onderwijs. Zoooo jammer. En dan denken ze ook nog iets te weten van economie. Vooruit dan maar weer, ik sta toch te wachten tot moeders de aardappels afgiet: je realiseert je dat als de eu-maffia 100 aan turkije uitdeelt, door de overhead die daar op zit, jou dat 200 kost? Dat jij dus belastinggeld afdraagt (als je dat al doet...) zodat ford een soepsidie krijgt? Hetzelfde ford dat eerst uit 't belastinggeld van je pa (als die belasting afdroeg) ook al soepsidie kreeg om de fabriek in belgie te openen? En soepsidie kreeg om uberhaubt mensen in dienst te nemen? En daarna soepsidie via verlaagde vennootschapsbelasting kreeg 'omdat we hier mensen aan 't werk houden'? Nee, dat realiseer jij niet. Zooooo jammer, dat afgeschafte onderwijs. Doet eens googlen doen: 'vultures'.

FlonVabbergasted | 08-11-12 | 18:03

@ Kudret | 08-11-12 | 12:29
Ehm, we klagen al jaren over EU. Gebaat bij een rechte komkommer zijn we niet; met werkplekken wel...

PisFinger | 08-11-12 | 13:47

Een bank zal niet zo snel investeren (lees: lenen) aan België of Nederland. Daar valt toch helemaal geen winst op te maken. Natuurlijk kijken ze verder en Turkije biedt gewoon heel veel kansen qua locatie, maar ook qua kosten. Tja, jammer dat het ten koste van de Belgen gaat, maar de Europese droom is al uit elkaar gespat. Daar heeft de bouw van zo'n fabriek weinig mee te maken. We hebben jarenlang geprofiteerd van de baten van de EU en nooit geklaagd, altijd ontzettend verwend en nu gaan we slechte tijden tegemoet. Jammer, maar zo werkt het wel.

Kudret | 08-11-12 | 12:29

subi massaja 16.19: "Als de Turken het goedkoper kunnen doen moet die fabriek daar staan". In principe ok, maar dan wel met hun eigen geld of geld van Ford zelf, in mindering op hun dividend. In elk geval NIET van de Europese arbeider zijn eigen belasting. Zijn ze nou helemaal?

bruine kikker | 08-11-12 | 12:03

Die mensen in Genk staan niet op straat; nee, ze zijn nu weer beschikbaar op de arbeidsmarkt! Alleen jammer dat hun werk niet meer beschikbaar is.

Politiek: 1-2 jaar geleden ging er in Dld een Opelfabriek dicht om deze in Polen weer op te bouwen. Aja, als 'dank' dat de USA een aantal rakketten op Pools grondgebied mocht plaatsen. Zijn de ex-werknemers van Opel in Dld ook hardstikke blij mee.
Nu: een Fordfabriek die van België naar Tukije gaat. Tot een weekje geleden dacht ik dat die naar Spanje zou gaan... of dat beter is.

Hallo politiek: jullie bestaan bij de gratie van de burger. Die geven klauwen geld aan jullie uit. Doe er dan ook wat mee voor de burger, anders zijn wij genoodzaakt oude ambachten als 'henker en guillotine machinist' weer in het leven te roepen.

PisFinger | 08-11-12 | 11:58

Dit is erg.

hotmint | 08-11-12 | 10:45

Hala Naoum Nehme fileert Rutte even genadeloos in een groot aantal Halal reepjes richting (hopelijk) einde politieke carrière .. Dolk van eigen deeg. Iemand graag even nieuwe verkiezingen uitroepen aub. Mijn stem heeft ze. Respect!

Wiz | 07-11-12 | 23:39

Wie de massamedia in handen heeft, controleert de uitkomst van verkiezingen, bepaalt wie er aan het woord komt, bepaalt wat de "issues" zijn. Maar daardoor is er een onbalans, wordt nodige kritiek niet gehoord en gaat de boel door het afvoerputje. Het is tragisch om aan te zien.

Rest In Privacy | 07-11-12 | 20:11

Ik ben geen EU-fiel.... maar ik zal het uitleggen.....

zoals binnen nederland de bedrijfsleven-lobby onze overheid/kabinet heeft overgenomen......

zo is ook dat mooie EU-parlement overgenomen door de bedrijfsleven lobby....... en die hebben dit besloten...

eigenlijk helemaal niet zo moeilijk toch ?

kees_de_bees | 07-11-12 | 20:07

Van Duyvenbode | 07-11-12 | 19:36

Het is in Nederland inmiddels een beetje hetzelfde als wat er een aantal decennia geleden in Griekenland gebeurde. Ondanks dat mensen in hun achterhoofd best wel beseffen dat sprookjes zelden waar zijn gaan ze, heel opportunistisch, af op de manipulaties. En zullen, net als Griekenland, daarvoor eens de prijs moeten betalen. Een heel hoge prijs, voor zichzelf en voor hun nageslacht. Alleen maar omdat ze te bang waren om in te zien dat het land besturen net zo moeilijk of gemakkelijk is een huishouden besturen. Jaar in jaar uit meer uitgeven dan er binnenkomt, zonder dat het gedekt wordt door economische groei en inflatie, leidt tot een onafwendbare catastrofe.

Jonkheer Wttewaall | 07-11-12 | 19:59

De massamedia orchestreren voorafgaand aan de verkiezingen show-discussies met politici waarbij het slechts draait om kreten. Je moet als burger sterk in je schoenen staan om tegen de communis opinio in te gaan: rondgebazuind op het alomtegenwoordige beeldscherm en daags erna na gepappagaaid door collega's bij de boterham. Dankzij controle over de media gaat het huidige politieke systeem ongecorrigeerd verder op spoor naar de zelfvernietiging.

Rest In Privacy | 07-11-12 | 19:48

Jonkheer Wttewaall | 07-11-12 | 19:21

"Dit is wat de meerderheid wil" - gemanipuleerd door de massamedia, onder controle van een handvol corporaties. Een kleine groep corporaties manipuleert de massamedia en kneden daarmee de publieke opinie. We zitten dicht in de buurt van een show-democratie binnen een setting van corporatisme. De publieke opinie is kneedbaar en daarmee zijn verkiezingsuitslagen controleerbaar, de gang naar de stembus een loutere formaliteit.

Rest In Privacy | 07-11-12 | 19:36

Hou toch op met janken, Nederland heeft duidelijk gestemd. Dit is wat de meerderheid wil. Rutte is op dit moment in Turkije om een productiefaciliteit van een Nederlands bedrijf te openen. De werkgelegenheid verdwijnt uit Nederland en de regering begeleidt dat feestelijk en de meerderheid juicht het toe.

Jonkheer Wttewaall | 07-11-12 | 19:21

Onze politci zijn dus een soort van micro-EU. De EU geeft gratis geld weg aan niet-EU landen (Turkijke, Palestijnen). Onze politici geven gratis geld weg aan de Grieken. Waarom al dat geld voor iedereen behalve onze eigen mensen?

Moonwarrior | 07-11-12 | 18:48

Voorstel: fabriek met Turken verhuizen naar Turkije. Dit is mijns inziens de enige acceptabele variant als die fabriek dan toch gesubsidieerd naar Turkije moet verhuizen.

Fred V | 07-11-12 | 18:31

Ik ben helemaal flabbergasted. Er zullen snel extreme acties moeten komen, want dit gaat echt helemaal naar de galemiezen.

Rico Tampeloerus | 07-11-12 | 18:07

Tegenwoordig moeten de stemmers van zoveel partijen zich schamen voor hun keuze dat er bijna sprake is van een schaamtecultuur. Op zich niet inopportuun want zon cultuur is een breed inzetbaar excuus!

supah | 07-11-12 | 18:03

EIB mag dan wel een mooie winst maken, maar dan moet je het complete plaatje bekijken, wat kost de sluiting van de fabriek in Belgie, aan uitkeringen, bij toeleveranciers, algemene werkgelegenheid, welzijn etc. Het is een orgaan van de EU, die zou ook naar het belang moeten kijken van de EU, niet op winst van het eigen orgaan.

Zomaariets | 07-11-12 | 18:03

Nederland heeft Europa niet nodig. Europa heeft Nederland nodig.

Geen stem: wel betalen
Geen inspraak: wel garant staan
Geen voordeel: wel Brusselse bemoeienis
Geen dankjewel: wel dreigementen

de euro middenweg | 07-11-12 | 18:03

@Eurotokkie | 07-11-12 | 17:11
Geweldig land dat Turkije.
Er wordt meer geïmporteerd dan geëxporteerd. Op jaarbasis nam het handelstekort in 2011 met 79% toe naar 7,14 miljard euro. Je kan er op wachten tot de zeepbel uit elkaar spat.

peilschaal | 07-11-12 | 17:59

Had die kudt fabriek dan gevraagd om in ruil voor poet die fabriek in Griekenland te zetten. stelletje EU sufkutten!
deraderendraaien | 07-11-12 | 17:50 | + 0

Ja, dat is zinnig: Nog meer geld in Griekenland pompen.

martinned | 07-11-12 | 17:54

Had die kudt fabriek dan gevraagd om in ruil voor poet die fabriek in Griekenland te zetten. stelletje EU sufkutten!

deraderendraaien | 07-11-12 | 17:50

-weggejorist-

I.K. Nownothing | 07-11-12 | 17:44

Cor Rupteling | 07-11-12 | 17:09 | + 0 -
Das waar

Suubi Musajja | 07-11-12 | 17:40


behangtafel | 07-11-12 | 17:25 | + 0

Petrus de Rewa | 07-11-12 | 17:26 | + 0

Onzin, want, zie boven. (Ik ga het niet allemaal nog een keer tikken.)

martinned | 07-11-12 | 17:38

@Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:33
Het probleem van dergelijke Europese "leningen" is dat ze never nooit worden terugbetaald. Zie de door Europa gefinancierde projecten in Oost-Europa.

Petrus de Rewa | 07-11-12 | 17:26

En dan te bedenken dat Turkije geen "lage loonland " is. Gewoon gratis gegeven omdat het kan.

behangtafel | 07-11-12 | 17:25

Old_Spice | 07-11-12 | 17:20 | + 0

Europa heeft Turkije wel nodig, alleen niet dit Turkije. Dus gebruiken we EU lidmaatschap als prikkel om ze de goede kant op te duwen.

martinned | 07-11-12 | 17:25

http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2012/11/belgen_vechten_met_duitsers_af.html

Dit soort demonstraties zullen we in de toekomst vaker gaan zien.... lange leve de EU.... Braak!!

Fatwabuster | 07-11-12 | 17:25

@Eurotokkie | 07-11-12 | 17:11
Europa heeft Turkije helemaal niet nodig. Bovendien heeft Turkije een flinke staatsschuld, en dat is wel het laatste wat we kunnen gebruiken in de EU, een islamitisch land met een enorme staatsschuld en tientallen miljoenen ongeletterden.

Old_Spice | 07-11-12 | 17:20

Lijkt mij verstandig dat de belgische fiscus even de Ford accounts bevriest en de notionele interestaftrek terugeist van de laatste 6 jaar.

TunaTown | 07-11-12 | 17:18

@martinned | 07-11-12 | 17:04
Dan is het maar niet te hopen dat de EIB als systeembank wordt aangemerkt.
Ing. eslapen | 07-11-12 | 17:08 | + 0

Lijkt me niet, ze werken niet met consumenten & bankrekening.

martinned | 07-11-12 | 17:14

Europa heeft nu eenmaal Turkije nodig en niet andersom , tijden veranderen net zoals Amerika China nodig heeft om geld van te lenen.

Eurotokkie | 07-11-12 | 17:11

Wanneer is er weer voetbal op tv?

nu even niet | 07-11-12 | 17:11

Geld terugvorderen en snel weer in clusterbommen en tabak investeren.

Rochel | 07-11-12 | 17:10

@Suubi Musajja | 07-11-12 | 16:19
Prima, maar laat meneer ford dan ook zelf de bijbehorende kosten betalen en niet bij de eu aankloppen voor subsidie.

Cor Rupteling | 07-11-12 | 17:09

@martinned | 07-11-12 | 17:04
Dan is het maar niet te hopen dat de EIB als systeembank wordt aangemerkt.

Ing. eslapen | 07-11-12 | 17:08

Vaudt Varken | 07-11-12 | 17:05 | + 0

De stelling was dat dit geld nooit meer terug zou komen, en dat is historisch gezien onwaarschijnlijk, anders zou de EIB geen winst maken.

martinned | 07-11-12 | 17:08

De schellen beginnen eindelijk van de ogen te vallen. Degenen die dit al wat langer zien werden stelselmatig weggezet als complot theoristen of aluhoedjes. Het is gewoon keiharde werkelijkheid dat de economie expres op ramkoers wordt gebracht om een kleine club schathemelrijk te houden ten koste van de massa.

pfffft! | 07-11-12 | 17:07

@martinned | 07-11-12 | 17:01

I stand corrected. Wist weliswaar van het bestaan van de EIB af maar niet dat die club ook daadwerkelijk tot verdienen in staat was.

Weer iets geleerd op een donkere achternamiddag.

Reinaert | 07-11-12 | 17:05

@martinned | 07-11-12 | 17:01
De EIB opereert met de full faith and credit van de EU. Daar hoeven ze zelf niet voor te betalen. Dan moet je wel een ongelovelijke paardelul zijn wil je dan nog geen winst maken.

Vaudt Varken | 07-11-12 | 17:05

@pius | 07-11-12 | 16:57
Outsourcing OK.
Maar niet met publiek geld.
Ik dacht dat we dat al in de jaren 80 hadden moeten leren.
Ing. eslapen | 07-11-12 | 16:59 | + 0

Jammer... De lidstaten van de EU hebben het eigen vermogen gestort, maar dat is maar € 11 milard. De rest van het kapitaal van € 472 miljard hebben ze gewoon netjes op de kapitaalmarkt geleend. Pensioenfondsen, etc.

martinned | 07-11-12 | 17:04

En we hebben een aantal illegale en uitkeringstrekkers die de taal spreken en gelijk terug kunnen om in die fabriek te gaan werken.
O wacht het gros is allochtoon in die fabriek. Mooi ook die kant uit die zijn al ingewerkt.
En EU zak in de plomp

RechtseRakker007 | 07-11-12 | 17:04

... en je dan nog steeds niet schamen dat je op de VVD hebt gestemd zeker?

Fopspeen | 07-11-12 | 17:03

Reinaert | 07-11-12 | 16:56 | + -1

Dat gaan we even opzoeken, want dat had jij voor het gemak vast maar even overgeslagen.

Jaarverslag 2011: eib.europa.eu/attachments/general/repo...

Pagina 33:
Winst 2011: € 2,3 mrd
Winst 2010: € 2,1 mrd.

You were saying?

martinned | 07-11-12 | 17:01

ik geloof dat de europese investeringsbank alleen maar buiten de eu (afrika, rusland, enz.) mag investeren.

ganzo | 07-11-12 | 16:59

@pius | 07-11-12 | 16:57
Outsourcing OK.
Maar niet met publiek geld.
Ik dacht dat we dat al in de jaren 80 hadden moeten leren.

Ing. eslapen | 07-11-12 | 16:59

HotPotato | 07-11-12 | 16:52
Goed doorzien.

Zeg maarKaas_Cuevara | 07-11-12 | 16:58

De kern van het probleem is het feit dat politici denken dat belastinggeld dat door de burgers wordt betaald niet meer van de burgers is.

En dat geldt voor alle politici. Ja, allemaal.

vimes | 07-11-12 | 16:58

Outsourcing heet zoiets. Allemaal een gevolg van de veelgeprezen marktwerking. Wie kan daar nou bezwaar tegen hebben.

pius | 07-11-12 | 16:57

@martinned | 07-11-12 | 16:52

Welnee. De ECB is ook zo'n bank die nooit ene rooie rotcent terugziet of zal zien van al hetgeen er uitgeleend wordt. Het is Europees geld, geld van de burgers, dus het mag doodleuk verjoekeld en/of verbrand worden. Geld moet rollen.

En als het dan tóch al rolt het liefst in mijn richting.

Reinaert | 07-11-12 | 16:56

@Goofy Goofball | 07-11-12 | 16:53
Ik had eigenlijk iets meer halal in gedachten...

Ing. eslapen | 07-11-12 | 16:54

hoeveel 'lastige' vragen gaan ze aan 'onze' premier stellen als die terug is van zijn 'handelsmissie'.

Mark, de politicus die niet van vergezichten houd (lees geen publiek bekende visie heeft) voorziet wel dat Turkije snel bij Europa gaat behoren.

(c)ZWITSUL | 07-11-12 | 16:53

Opnieuw een bewijs dat de Brusselse boevenbende zo snel mogelijk het publieke beroep uitgetrapt moet worden en we overnieuw moeten beginnen met mensen met gezond verstand, een luisterend oor en een portie fatsoen.

En ja, je leest het goed, niet uitzetten, maar uittrappen.

Goofy Goofball | 07-11-12 | 16:53

De EIB is gewoon een bank en wil dus winst maken op hun investeringen.
Slim van om om te weten dat je met investeringen binnen Europa 0,0 kans hebt om winst te maken en 80% kans om je investering vroeg of laat af te moeten schrijven.
Één Europese instantie die tenminste inziet dat de EU verloren is.

HotPotato | 07-11-12 | 16:52

Soepsidietje van de EIB d'r tegen aan
Reinaert | 07-11-12 | 16:48 | + 0

Niet dus... Bank = terugbetalen die hap.

martinned | 07-11-12 | 16:52

Ondertussen wordt de Ford-fabriek in Genk (Belgie) gesloten, en verdwijnen daar duizenden arbeidsplaatsen.

Economische samenwerking of uitverkoop, wie het weet mag het zeggen.

rara | 07-11-12 | 16:50

Zou je zo'n Belgische productielijn niet om kunnen zetten naar fakkels, hooivorken en strontkarren? Volgens mij is daar zowel in België als in NeDDRland binnenkort een enorme vraag naar.

Soepsidietje van de EIB d'r tegen aan, slim marketingmodelletje in elkaar flansen (oh, wacht, dat regelen de EUSSR en Mark Rütçe zelf wel, hoeven wij niks aan te doen), distributienetwerkje opzetten en gaan met die banaan! Gouden handel: Belgen blij, wij blij, EUSSR iets minder blij maar die realiseert zich toch niet wat er in de samenleving speelt, dusch: win-win!

Reinaert | 07-11-12 | 16:48

"Wat is de Europese Investeringsbank?
De Europese Investeringsbank (EIB) is de bank van de Europese Unie. Als grootste multilaterale
kredietnemer en kredietgever bieden wij financiering en expertise aan gezonde en duurzame
investeringsprojecten, vooral binnen de EU. De 27 lidstaten van de Unie zijn onze aandeelhouders, en
de door ons ondersteunde projecten dragen bij aan de bevordering van de beleidsdoelstellingen van
de EU. Onze 1948 stafmedewerkers bouwen voort op meer dan 50 jaar ervaring in projectfinanciering.
Wij hebben ons hoofdkantoor in Luxemburg en een netwerk van plaatselijke en regionale kantoren
in Europa en daarbuiten."

eib.europa.eu/attachments/general/what...

martinned | 07-11-12 | 16:47

@scootah rijdert | 07-11-12 | 16:44
Dat licht is een aanstormende trein...

Ing. eslapen | 07-11-12 | 16:47

Ik zeg het nog maar eens: de bedoeling van de EU is om het europese volk te degraderen tot de paupers uit het Rusland van vóór de revolutie in 1917.
Geloof maar dat de bureaucraten in Brussel nog veel meer snode plannen voor ons hebben. You ain't see nothing yet.

Graaf van Egmont | 07-11-12 | 16:46

@Cuyahoga | 07-11-12 | 16:28
Ford Transit model 1973?

rara | 07-11-12 | 16:46

Wellicht kunnen de Belgische werklozen naar Turkije om daar te werken in de Ford fabriek.
Voor een jaartje of zo.
Maar als het ze bevalt kunnen ze misschien hun familie wel over laten komen en langer blijven.
En dan daar een beetje met zijn allen bij elkaar gaan wonen. En een Belgisch café openen en hun eigen bier brouwen. Misschien kun je in de Turskse supermarkten dan ook waterzooi verkopen en Brussels lof en Kwak en Luikse wafels.
Misschien wordt er op de Turkse scholen dan over een paar jaar ook Vlaams gesproken, komt er een Vlaming in de deelraad van Istanbul en wordt er op 11 november Wapenstilstand gevierd.
Misschien worden er in die fabriek dan verplicht broodjes hesp geserveerd en gaan de Turken die ook eten. Wellicht komt er in elk programma van de Turkse publieke omroep wel een verplicht percentage Belgen in beeld.
Misschien worden ze door de Turkse linkse partijen wel gestimuleerd om kerken te gaan bouwen en zich te kleden zoals ze dat in de middeleeuwen deden.

Amai, da zou schoon zijn hè.

Cuyahoga | 07-11-12 | 16:45

@Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:33
Dat is waar. Maar overheden zijn altijd al deel van de kapitaalmarkt. Meestal lenen landen geld, in het geval van de EIB lenen ze ook wel eens geld uit.

Dmitri Dmitrievitsj | 07-11-12 | 16:45

Doe niet zo pessimistisch van Rossem. De Nederlandse gastarbeider in Turkije vaart er wel bij.

Conan de Rabarber | 07-11-12 | 16:45

@martinned | 07-11-12 | 16:44 | + 0 -
Wellicht kunnen ze dan ook investeren in Turks vastgoed, of in Braziliaanse hypotheken.

Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:45

Alle imperiums gaan uiteindelijk ten onder. Er gloort licht aan het eind van de tunnel jongens.

scootah rijdert | 07-11-12 | 16:44

EIB = bank, vandaar die B. Dat betekent dat ze het algemeen belang wel in het oog houden, maar niet door veel te veel geld in zinloos verlieslijdende Europese autofabrieken te pompen. Bouw dat ding in Turkije en dan maak je als het goed is nog wat winst ook, en dat is het idee.

martinned | 07-11-12 | 16:44

@Suske doet Wiske | 07-11-12 | 16:39 | + 0 -
Zit palestina dan wel bij de EU? Is nog geeneens een land.

Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:43

Wie heeft reële economische activiteit nodig als je in de virtualiteit met HFT algo's honderdvoudige winsten kan maken. Iedereen kan oneindig op vakantie, skynet gaat voor ons zorgen.

Bertus Brulbroek | 07-11-12 | 16:40

Als ze die Fordjes in Turkije gaan bouwen scheelt dat toch een hoop uitstoot.

Dan hoeven ze er niet meer heen gereden te worden.

zeg maar jansen | 07-11-12 | 16:40

Het gaat om de fabriek waar de Ford Transit wordt gebouwd. Daarvoor is maar één locatie denkbaar. Juist.

hatari | 07-11-12 | 16:39

En Turkije is nog helemaal geen lid van de EU ???????
-
ON.GE.LO.FE.LIJK
-
Hebben jullie ook zo'n vervelend onderbuik gevoel wat steeds erger wordt ?

Suske doet Wiske | 07-11-12 | 16:39

@Feynman | 07-11-12 | 16:36 | + 0 -
Met alle respect, je hebt zeker gelijk dat het ook aan de verwende werknemer kan liggen... maar om dan maar naar Turkijke gesubsidieerd te laten verhuizen en daar een nieuwe fabriek neer te zetten is toch wel vreemd.

Waarom niet een nieuwe fabriek in Roemenie? Of de fabriek in Belgie gesubsidieerd herinrichten.

Ze kopen Turkijke om over de ruggen van de Belgische arbeider. Denk dat dat toch wel de essentie is.

Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:39

Duidelijk.
De EU is er alleen voor de middellandse zee landen.
Het noorden mag bloeden.

Ing. eslapen | 07-11-12 | 16:39

Wat is het probleem? Dit is toch wat 'we' willen? Meer dan 80 zetels aan Nederlanders heeft hier namelijk onlangs nog ´JA´ tegen gezegd.

ZKH EénOog | 07-11-12 | 16:38

Mooi! En dat terwijl Turkije niet eens in EU wil.
Maar gratis geld is nooit verkeerd. We betalen in 2014 wel 61% i.p.v. 60% belasting.

Kaan78 | 07-11-12 | 16:37

Detroit en Flint zijn spooksteden sinds Ford van Michigan naar Mexico verhuisde. De verwende verwesterde arbeider die met eenvoudig werk graag drie keer op vakantie wil, een huis wil kopen en iedere paar jaar een nieuwe auto wil hebben wordt vervangen door een ongeletterde Turk die graag zijn gezin wil voeden.

Misschien is het probleem niet een bureaucratische instantie die de laatste euro`s op tafel legt om een gigant te verhuizen, misschien is het probleem dat we extreem irreëel verwachtingspatroon hebben. Gaat een bedrijf wel extra betalen voor een goed geschoolde werknemer die veertig jaar lang twaalf simpele handelingen iedere anderhalve minuut moet herhalen?

Het CDA had met de zorgpremies een geniale
doorrekening. beta.cda.nl/gezinindemin#.UJJ7yq1zY8w... Het saldo was min 4330 euro per gezin of 1081 euro per gezinslid. Als je 17 miljard probeert te bezuinigen op 17 miljoen Nederlanders is dat slecht 8% boven het gemiddelde van duizend euro. Ze deden alsof het kabinet die groep pakte, terwijl die groep eigenlijk bijna buiten schot blijft.

We willen alleen maar meer, meer en meer. Niemand keek nog of het echt kon. Dat leverde onhoudbare staatsschulden, tophypotheken en geflopte aandelenlease constructies. In Amerika nog aangevuld met gigantische studie en creditcard schulden. Je kan niet eeuwig boven je stand leven.

Misschien is dit wel een slimme zet. Liever Ford begeleid laten verhuizen naar een bijna EU staat in plaats van gelijk naar centraal Afrika, Brazilië, Rusland, India of China. Landen waar iedereen aan het werk is.

De Europese illusie dat ieder jaar meer winst, werkgelegenheid, vrede, vanzelf komt, terwijl steeds meer mensen niet naar school of werk gaan is niet meer. Een steeds groter deel van het BNP en vers gedrukte euro`s verdwijnt in een zwart gat van echte uitnemers, uitgerangeerde politici, inefficiëntie en nutteloos beleid.

Dit nieuwe half kapitalistische / half communistische plan economie systeem waarbij tijdens het spel de doelpalen reizen levert nu voor iedereen alleen een duistere extra onzekerheid die tijdelijk het echte systeemfalen maskeert.

Feynman | 07-11-12 | 16:36

Welkom in de Europese Corporatocracy

Bertus Brulbroek | 07-11-12 | 16:35

Ook fijn nieuws als je bij een concurrent van Ford werkt. Subsidie is op gebieden als cultuurbehoud (musea) nog wel te verdedigen, maar nooit in een 'vrije' markt.

Moishe Pipik | 07-11-12 | 16:34

@Dmitri Dmitrievitsj | 07-11-12 | 16:31 | + 0 -
Voor een lening ga je naar de geldmarkt eventueel kapitaalmarkt.

Als je leent bij een zo'n instituut is het een verkapte vorm van gesubsidieerde lening.

Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:33

-weggejorist-

appie happie | 07-11-12 | 16:33

@Zeg maarKaas_Cuevara | 07-11-12 | 16:26 | + -2 -
"Bovendien werd deze investering in juni al geaccordeerd terwijl de sluiting pas in september bekend werd gemaakt."

Jij denkt dat dit toeval is?

Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:32

Geert .. we hebben je nog steeds hard nodig, schop die landverraders , die eurofielen eruit !

(c)ZWITSUL | 07-11-12 | 16:32

Ja Nederland, en aan wie hebben we onze stem gegeven een paar weken geleden?

milky bar | 07-11-12 | 16:29

Dan moet je wel een hekel aan de eigen bevolking hebben.

rien6139 | 07-11-12 | 16:29

Ik geloof het niet ..

elevator | 07-11-12 | 16:28

Dus de Ford T. komt terug?

Cuyahoga | 07-11-12 | 16:28

Waarom zou je in hemelsnaam belastinggeld gebruiken om werkgelegenheid naar het buitenland te verplaatsen?

Muggenmepper | 07-11-12 | 16:28

Als we de EU nou eens opheffen, dan kunnen de Europese landen gewoon weer gaan samenwerken. Want het ongekozen gezwel zal slechts oorlog veroorzaken.

Pastor Sippenhaft | 07-11-12 | 16:27

En zie hier het corrupte zwarte hart van de EU. De eigen burger is niets. Ze is minderwaardig aan al het vreemde en ze moet zwak, zielig en nutteloos gemaakt worden zodat ze makkelijk te beheersen is. Dat Europa juist het product is van haar voormalig sterke burgers en niet van de groeiende bureaucratie willen ze in Brussel niet horen. Dit is simpelweg niet te rationaliseren en er komt een dag dat het genoeg is en dan kun je maar beter niet in de buurt zijn hier, als je het verleden bekijkt.

Merkava | 07-11-12 | 16:26

Vroeger moest je eerst een buurland met een kul argument binnen vallen om vervolgens de rest van europa aan te kunnen vallen.

Tegenwoordig draaien ze je, met je eigen geld, je nek om.

Dr. Bubbles | 07-11-12 | 16:26

Tja, om dit goed te kunnen duiden hebben we toch echt omzetcijfers, winstverwachtingen en dergelijke nodig van beide fabrieken. Beter geïnvesteerd in iets levensvatbaars dan trekken aan de een dode paardenkracht. Bovendien werd deze investering in juni al geaccordeerd terwijl de sluiting pas in september bekend werd gemaakt. Dat het uitermate wrang is voor betrokken werknemers is evident, maar volgens mij worden hier twee verschillende divisies in verschillende omstandigheden en tijdstippen met elkaar vergeleken.
Als we die lijn doortrekken zouden we ook het honderdvoudige bedrag aan steun voor Griekenland in dit verhaal kunnen betrekken.

Zeg maarKaas_Cuevara | 07-11-12 | 16:26

Ik kan in ieder geval tegen mijn kleinkinderen later zeggen, dat opa goed is geweest in de oorlog. Ik heb namelijk altijd op anti- Europa partijen gestemd en ook tegen het Lissabon verdrag.

zeertegendradig | 07-11-12 | 16:25

@ Fokjeop | 07-11-12 | 16:18 |
gaat nog heel lang duren!
Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan onze eigen FARC militante/terroriste. (pick what's apropriate) Of je het met r eens bent of niet, ze staat tenminste nog ergens voor en wil er voor vechten en dat kun je van de gemiddelde Nederlander momenteel niet zeggen.

normanius | 07-11-12 | 16:25

@Suubi Musajja | 07-11-12 | 16:19
Daarin heeft u helemaal gelijk. Alleen subsidie van de EU zou niet nodig moeten zijn.

Dmitri Dmitrievitsj | 07-11-12 | 16:25

Vanaf nu is een Ford dus een echte Turkenbak.

vetkleppert | 07-11-12 | 16:23

Nederland uit de unie, en wel onmiddellijk.

Old_Spice | 07-11-12 | 16:23

Het probleem met de gehele EU is dat ze steeds haar eigen mandaten, die niet democratisch zijn verleend, blijft overschrijden.

Of het nou de EIB is, ECB, de Commissie of wat dan ook. Steeds meer macht en steeds minder controle.

Als Turkije erbij "mag" van de EU, waarom Marokko niet?

Turkijke ligt niet in Europa. Punt. En als je gat zitten zeuren over Constantinopel dan ligt volgens die redenatie Spanje in Afrika en Nederland in Zuid Amerika.

Een ander punt over Constantinopel dat je als verweer kan gebruiken... hey Turken, geef Constantinopel eens terug.

Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:23

Dit noemen ze in Brussel visie. Door investeringen in lagelonenlanden de eigen auto-industrie om zeep helpen zodat ze vervolgens verdere politieke integratie af kunnen dwingen om zogenaamd de boel overeind te houden. Die crisis is dus niks meer dan een vooropgezet plan van een stel ideologen die hun ultieme doel willen realiseren.

JanPaparazzi22 | 07-11-12 | 16:21

Maar volgens Pechtold heeft de EU ons nog steeds meer gebracht dan dat het ons gekost heeft.
-
Overigens is in Engelend precies hetzelfde met een Ford-fabriek gebeurt, en die zitten nog niet eens in de Euro. Dus zelfs uit de Euro stappen lost dit probleem nog niet op.

vindead | 07-11-12 | 16:21

een Amerikaans merk met een fabriek in Azie wordt gesteund door de EU. logisch toch?.. toch?

paultjefiederaltje | 07-11-12 | 16:20

Ben benieuwd naar a.s zaterdag, wat Verhaar hier over te melden heeft.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 07-11-12 | 16:20

De EU treedt dus toe tot Turkije, of zie ik iets over het hoofd?

rara | 07-11-12 | 16:20

Dat Turkije alleen is al reden genoeg om op te houden met dat hele pleuropa.

vetkleppert | 07-11-12 | 16:19

1 reden die bij mij opkomt om dit te doen is om Turkije om te kopen ten kosten van de eigen "EU-burgers". Want dat volk interessert de EU-technocraat niet.

Ben nog steeds benieuwd naar het 1e betoog van een EU-fiel.

Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:19

Dit lijkt me verstandiger beleid dan het protectionisme dat jarenlang EU default is geweest, en blijkbaar ook hier wordt bepleit. Als de Turken het goedkoper kunnen doen moet de fabriek daar staan.

Suubi Musajja | 07-11-12 | 16:19

Deze grap wordt iedere dag groter, maar zal er niemand in Noord-Europa zijn die er om kan lachen.

vindead | 07-11-12 | 16:18

Alsof je nog een extra reden nodig had om niet in zo'n ding tegaan rijden. Of om geen zin te hebben in een Turkse toetreding.

vetkleppert | 07-11-12 | 16:18

Ik dacht dat mijn EU haat inmiddels wel het toppunt bereikt had, maar niet dus! Hoe lang duurt het nog voordat wij het allemaal zo spuugzat zijn dat we met bezems en harken net als vroeger de politiek omver werpen.

Fokjeop | 07-11-12 | 16:18

Zo ik ga een even afwachten totdat een EU-fiel mij dit eens haarfijn kan uitleggen. Ik ben zeer benieuwd.

Kaas de Vies | 07-11-12 | 16:17

Need I say more....

Zogeknogniet | 07-11-12 | 16:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken