Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Braams: zorgpremie is de schuld van Fortuyn

heldfortuyn.jpg Best een aardig betoog in de Volkskrant, van mevrouw Braams, Neerlandica en muziekdocente op twee Amsterdamse multiculturele scholen. Een nuchter verhaal over het gebrek aan remmen op de zorg, waardoor artsen gedreven door marktwerking (meer behandelen = meer omzet) de ene zinloze na de andere nutteloze behandeling doen. Ok, eens en inderdaad, er zijn genoeg mensen die voor een jeukende kleine teen naar de dokter gaan terwijl ze gewoon niet zo moeten zeiken. Maar dan de aanleiding die Braams kiest: 'Dat is allereerst de schuld van Pim Fortuyn, die altijd riep 'nooit meer wachtlijsten!' en dat het een schande was dat mensen in een rijk, Paars land maanden moesten wachten op hun beurt voor een staaroperatie. Naar Pim werd geluisterd.' Even nadenken, had Fortuyn gelijk? Ja, Fortuyn had gelijk. Onnodige wachtlijsten in stinkend rijk Nederland zijn inderdaad een huilende schande (hoewel ze ook preventief kunnen werken). Is het vervolgens de schuld van Fortuyn dat de politiek en de zorgsector alle remmen los gooiden? Die conclusie gaat alleen op als je gelooft dat gans zorgend Nederland als een schoothondje achter Fortuyn aan liep, en dat lijkt ons zelfs voor professor Pim een beetje te veel eer. Winstbeluste zorgverzekeraars, vergrijzing, overbehandelende artsen, peperdure medische techniek, idioot dure medicijnen en de zoals te doen gebruikelijk stupide politiek: allemaal hebben ze een vinger in de pap van de gigantische zorgkosten. Evenzo de immense angst aan de hypochondrische patiënten-zijde om oud te worden, ziek te worden en dood te gaan. Lekker simpel om dit alles terzijde te schuiven en te roepen: het is allereerst de schuld van Fortuyn. Maar wel zo makkelijk natuurlijk, iedereen behalve Fortuyn van enige schuld ontslaan. Slaap lekker.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

nep-neger | 05-11-12 | 01:31

het is onzin om dhr. fortuin op een voetstuk te plaatsen. het was vooral een narcistische relnicht.

zeeman73 | 04-11-12 | 22:17

Fortuyn was trouwens van het type dat als eerste gezegd zou hebben dat bepaalde mensen zich niet zo moeten aanstellen en niet meteen naar de dokter rennen voor allerlei kleinigheden.
Dat wijf heeft gewoon niets van de hele persoon Fortuyn begrepen.

ZSU-23-4 | 04-11-12 | 20:20

Maar begrijp het trauma dat dit soort mensen door Fortuyn heeft opgelopen, de enige dode politicus ooit in Nederland, die het complete politiek elitaire establishment van haar voetstuk veegde.

ZSU-23-4 | 04-11-12 | 20:14

"Van Boxtel, beloond met een baantje bij Menzis."
ZKH EénOog | 04-11-12 | 13:47 |
Het is inderdaad de schuld van figuren als (kuttekop) van Boxtel. Het zijn de rechtse graailiberale in samenwerking met de linksgraaiende colchozsocialisten die de zorg gemaakt hebben van een dienstverlend instrument tot een Megaflappentap voor half mislukte regelneefmangers en uitgerangeerde poltici. En hoe groter de organisatie, hoe zwaarder de parasiet die eraan kan hangen.

ZSU-23-4 | 04-11-12 | 20:09

Dat GS een dergelijke neerlandica ondersteunt: "best een aardig betoog". Mevrouw behoort tot het actieplan van VVD en PVDA: foei de dokter doet alleen maar extra dingen omdat hij zo goed betaald wordt per verrichting.... Dat is de echte opzet van de nu hoge premieberichten: uiteindelijk gaat de schuld weer naar hardwerkende mensen in de zorg die weer neergesabeld worden en weer > 20% salaris kunnen inleveren. Tjonge tjonge GS, wat een zielige vertoning.

DrBowned | 04-11-12 | 18:59

@ Blandurego en weggejorist en opgerot

Ik zag het een beetje aankomen dit...

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 18:21

De eerste drie comments zijn slecht! Nielsjuh23, neemjemoederindemali, Molli-bolli, doe ons allemaal een plezier en ga lekker gamen, blowen en chillen. En doe de samenleving een plezier, plant je niet voort aub. Vriendelijk bedankt.

ratelaar | 04-11-12 | 18:17

Braams moet wel schizofreen zijn. In een andere column zegt ze fan te zijn van Schippers. www.volkskrant.nl/vk/nl/6191/Renee-Bra... Nu geeft ze Pim en de marktwerking de schuld. En diezelfde Schippers en VVD zijn voor marktwerking. Zie onder meer vrije tarieven bij tandartsen.
Fortuyn was tegen wachtlijsten omdat het niet kan dat mensen dood gaan omdat ze te lang moeten wachten op een ingreep.
"Luister, minister Schippers, ik reken erop dat het pakket wordt versoberd en de specialisten worden gedwongen volgens protocollen te gaan werken..." Erg aanmatigend om zo een zin te beginnen en specialisten werken al lang met protocollen.
De zorgkosten zijn niet te beheersen. Marktwerking zal niet helpen en budgettering ook niet. Over niet al te lange tijd gaan we door de 100 mld per jaar. En dat is ook logisch. In de zorg werken heel veel mensen. Al die mensen moeten betaald worden. Die personeelskosten zullen blijven stijgen. Daarnaast komen er meer en betere behandelingen, indicaties worden verruimd en blijf je leven waar je vroeger dood ging. Ik ken behandelingen die met budgetten werken. Dit betekent concreet dat je 10 patiënten kan behandelen en de elfde heeft pech. Geen fijne gedachte.

deja | 04-11-12 | 16:52

Johannes Brahms draait zich om in zijn graf.

colonnecinco | 04-11-12 | 16:30

Je ziet al zo`n uitkeringstrekker de hele dag op de bank fastfood en bier tot zich te nemen, met een sigaret half in zijn mond. Terwijl hij totaal niet bijdraagt of wat dan ook aan de samenleving. Maar wel fulmineert over solidariteit en armoede.
Dat beeld dus, doet mij gruwelen om zoveel zorgpremie te gaan betalen. De grenzen van solidariteit zijn wat mij betreft wel bereikt.

roze_bril | 04-11-12 | 16:12

Fortuyn, die is toch ook verantwoordelijk voor de massa-immigratie...

de honden blaffen... | 04-11-12 | 15:57

Dat "artsen behandelen extra om geld te verdienen" argument had Hillen in de jaren 80 toch ook al?

Misschien is er een reden dat ze dit argument in 2000 toch maar negeerden: HET IS KUL.

De dikke mensen zijn zeker de schuld van de bakkers.

frank87 | 04-11-12 | 15:56

@blandurego | 04-11-12 | 15:19

Wat voor spul reauk jij, dat wil ik ook.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 15:53

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 15:25
Marcel heeft altijd in een kennelijke staat verkeerd.

Strohond | 04-11-12 | 15:38

Begrijp dat hele sociale van de PvdA niet. En qua ziektekosten de gebruiker betaalt lijkt me heel sociaal t.o.v. de rest.

Andersom dag | 04-11-12 | 15:30

@ blandurego

Ben jij soms Marcel van Dam en weer eens in kennelijke staat?

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 15:25

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 15:20

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 15:19

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 15:15

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 15:13

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 15:10

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 15:09

Een groot deel van de kostenstijging lijkt me ook dat behandelingen duurder worden. Traumaheli's en MRI scanners kosten miljoenen, dan gaan de kosten natuurlijk omhoog.
-
Marktwerking in de zorg is er nooit geweest. De prikkels zijn nog steeds volledig in handen van de overheid, waarbij de overheid slechts een markt simuleert. Een hele rare markt, want welke markt wil nu graag zoveel mogelijk behandelingen waarbij de kwaliteit niet dondert?

Allemaal | 04-11-12 | 15:06

Zeg kerel, hoe zou men in deze tijd onze villa toch kunnen bekostigen? Het dak-riet moet immers nodig worden vervangen, het zwembad verschoond, de tennisbaan aangeharkt, enzovoorts.
Tom Poes, verzin een list.
Nou, als we nu eens heel veel kwalen gingen bedenken, dingen die vroeger als vanzelf overgingen, waar wij dan weer een remedie voor hebben, mede dank zij de toverspullen van oom Frits, dan zorgt oom Floris voor de nodige pillen en wij zijn koopman. Voorts verzinnen we veel moeilijke namen. Vooral dure namen voor vele kwalen want dat doet de dokter goede gage halen. Vervolgens laten we tot de opleiding voor onze roeping alleen soortgenoten toe. En onze nieuwe werk-kastelen noemen we hospitalen, dat klinkt vriendelijk. De pillendraaiers krijgen voor de verspreiding van hun waar mooie onderkomens. Voorts maken we de mens vrijwillig verplicht bij te dragen al al dat moois via volksverzekeringen die wij dan sociale fondsen noemen.
Zo is een ieder dan heel tevree.
Heel goed bedacht, Tom Poes. Men zal het ermee eens zijn dat de heren van stand hun leidende posities ten nutte maken, want immers, wij zijn dat aan onze stand verplicht, en zo raken wij ook uit de dagelijkse sleur en komen af en toe ook eens onder het gewone volk. Hoewel dat laatste me toch enigszins tegenstaat, maar dat zal vast wel wennen.

AntiSoof | 04-11-12 | 15:03

@AshleyJ"Ash"Williams | 04-11-12 | 14:26
Ik ben erg voor luchtigheid, Ash, maar dan met humor.
Dit soort dialogen doet hij maar in in het huis voor demente bejaarden, onder begeleiding van mevrouw Braams.
;-)

La Vie En Rose | 04-11-12 | 15:02

Mevrouw Braams maakt een ding heel duidelijk namelijk dat zij samen met een groot deel van links nog hevig met het lijk van een vermoorde politicus moet rondleuren om hun eigen falen te verklaren. Daar waar men in Amerika voortdurend Bush aanroept om de ondergang van de Verenigde Staten aan te kleven heeft men hier ten lande voortdurend de politieke schandknaap Pim als het alles vertegenwoordigde kwaad nodig geheel in de traditie van 3e weg berijder Wim Kok die onze kale professor als een gevaarlijk man kwalificeerde in het legendarische interview met Karel van der Graaf waar vervolgens naamgenoot Volkert wel raad mee wist. De politieke polarisatie partij van de Arbeid doet verwoede pogingen om zichzelf in te graven in haar eigen ondergang en heeft daarbij Rutte gevonden als natuurlijke bondgenoot. Rutte de stiekeme slippend drager van de socialistische verzorgingsstaat die wier ondergang het al sinds de Russische revolutie in zich mee draagt, vergeven van de weeffouten die exemplarisch zijn voor een gedachte systeem dat eigenlijk nergens goed heeft gefunctioneerd omdat het zich baseert op de verkeerde uitgangsposities. Waar China sinds de jaren 70 deze failliete ideologie briljant heeft weten in te ruilen voor het kapitalisme liggen wij in een stilstaande oneindige lijkende worsteling met het linkse gedachtegoed dat in facto al lang failliet is. Nu krijgen we volgens oud Nederland gebruik, 3x is scheepsrecht, Paars 3. Dezelfde elite die de Bankcrisis heeft veroorzaakt (Clinton en zijn subprimeloans, Paars 2 en de aflossingsvrije hypotheek, De gemeente en woningbouwverenigings elite van de PvdA) allemaal het resultaat van een nieuw soort socialistisch kapitalisme dat na de crisis door een linkse media en politici gemakkelijk werd gekoppeld aan de banken en hun zogenaamde falen. Waarbij enigszins gemakshalve werd vergeten maar waarschijnlijk ook zo bedoeld dat het de regulering van die zelfde politici was die de banken de gelegenheid hebben gegeven en soms zelfs dwongen om de ‘verkeerde’ richting uit te gaan. En dat is ook de essentie van de crisis waarin wij al sinds 2007 in verkeren, een oude politiek die voortdurend achter de feiten aan loopt en in een soort van eindworsteling verkeerd voordat het ten gronde zal gaan. Het einde van het partijdemocratische model met die funeste inbreng van links heeft z’n houdsbaarheidsdatum reeds lang overschreden.

idopane | 04-11-12 | 15:00

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 14:54

dhr. van der ploeg, destijds staatssecretaris (van cultuur) en nu hoogleraar economie in de UK voorspelde bij het invoeren van het zorgsysteem met dbc's, concurrerende verzekeraars en een basispremie al dat het zou leiden tot hogere kosten en een lagere kwaliteit.
het model van ons zorgsysteem is gebasseerd op de VS en kijk maar eens hoe het daar gaat. als je geld hebt krijg je fantastische kwaliteit, maar de meesten hebben dat niet en krijgen nauwelijks zorg. tientallen miljoenen zijn onverzekerd omdat de premies veel te hoog zijn.
het systeem daar kost per hoofd van de bevolking nog veel meer dan hier.
daar nivelleren ze niet en kunnen velen zich geen verzekering meer veroorloven. gelukkig gaan we dat hier wel doen en mag ik straks 4000 euro per jaar dokken voor een patatvretende en bierzuipende werkloze tokkiefamilie. klotezooi.
maar het probleem ligt niet in de zorg maar in de organisatie van de zorg.

zeeman73 | 04-11-12 | 14:44

Ad Melkert zei zoiets op 27 april 2002 ook al, maar daar had Pim Fortuyn een goed antwoord op: youtu.be/ejVw2OGlw_Q

Zie ook de uitgebreide Pim Fortuyn demonisering en imago video: youtu.be/fs5ecDYR-cU

DePremier | 04-11-12 | 14:44

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 14:41

Maar goed, die zorgpremies die komen er gewoon. Ik zie het nu vooral als een prikkel om meer zorg te gaan consumeren. Drie keer per jaar door de MRI, omdat het toch al betaald is. Twee maandjes per jaar in de lappenmand, een kebabtent met stront door het eten is immers snel gevonden en een ongelukje tijdens het sporten is zo gebeurd. Lekker dure pillen vreten voor het een of ander. De zorg? Daar komen we samen wel uit.
.
MvG,
.
De staatsgekweekte en gestimuleerde Hypogonder van het Zuiden.

Parel van het Zuiden | 04-11-12 | 14:39

@ Bytemaster 14:32
Welnee, gewoon een tubetje antischimelcreme van het Kruitvat.

Ivoren Toren | 04-11-12 | 14:39

Moonwarrior | 04-11-12 | 14:22
Had nou eerst die link eens geopend, dan zie je de woorden "truth is stranger than fiction" bewaarheid worden. Mevrouw Braams is 8 jaar eindredacteur van de Volkskrant geweest. Uiteindelijk toch maar ineens in een bevlieging besloten om muziekdocente te worden en is nu, ik citeer: "muziektherapeut voor mensen met Alzheimer". Ja, het staat er echt.

Hier nogmaals die link:
www.volkskrant.nl/vk/nl/6191/Renee-Bra...

Auweyida | 04-11-12 | 14:37

Rijk land? Waar je al "rijk" bent met eur 35.000 bruto inkOmen. Woehaaah, wat een grapjas die braams. Nl is een lage lonen land

Zatkniss | 04-11-12 | 14:37

Wat een onzin kraamt die dame uit.

Het honorarium dat medische specialisten in Nederland per jaar kunnen declareren is per 1 januari 2012 gebudgetteerd. Er zit een maximum aan, waardoor het niet loont meer te doen dan nodig, omdat je boven het plafond niks meer betaald krijgt.

Achterhaald stuk dus.

supersmoker | 04-11-12 | 14:34

Zo en nu Feyenoord. *out*

pius | 04-11-12 | 14:34

Jeuk aan de kleine teen? Goede kans dat het een schimmel is en dan is een bezoek aan de huisarts terecht.

Bytemaster | 04-11-12 | 14:32

@Slomo | 04-11-12 | 14:19
Mooi, zijn we het daar over eens.
Vergrijzing is niet DE oorzaak van (plotseling) stijgende zorgkosten.

kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 14:30

@cumshaft | 04-11-12 | 14:25

Het gaat om de balans tussen zaken en ook in het geval van de overheid schiet dat vaak door of tekort. Uiteraard. Het is geen keus tussen twee uitersten dus.

pius | 04-11-12 | 14:29

Moonwarrior | 04-11-12 | 14:22 | | Reageer+ |
0
Iemand die conservatorium heeft gedaan is geen nitwit.
Dat is een zeer respectabele opleiding en er zijn onderzoeken die aantonen dat muziekbeoefening de hersenen versneld ontwikkelen.

Einde van de Domheid | 04-11-12 | 14:27

La Vie En Rose | 04-11-12 | 14:15
Hahaha. Niet zo streng La Vie, een beetje luchtigheid tussen de ernstige dialogen doet leven.

AshleyJ"Ash"Williams | 04-11-12 | 14:26

@pius | 04-11-12 | 14:22
regulatie door de overheid is dan net zo goed een droombeeld. is de overheid niet de grootste monopolist?

cumshaft | 04-11-12 | 14:25

Ze wilde natuurlijk eerst Wilders uit multiculturele wrok de schuld kunnen geven maar dat viel eigenlijk in dit geval helemaal niet mee.
Bij wijze van alternatief dan maar P.F. even opgegraven...

Hufter | 04-11-12 | 14:25

@kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 14:17
Nope, hou niet van op NSB knoppen drukken. En zwijg ook als het graf als ik zie dat een andere reaguurder onder een andere nick terugkomt, maar dit is een enorme vervelia, en nog hardleers ook.

La Vie En Rose | 04-11-12 | 14:24

@cumshaft | 04-11-12 | 14:18

Iedereen die betrokken is bij de 'vrije 'markt' dus ondernemer, klant en overheid zal altijd alles doen om die vrijheid aan te tasten en men zal daar ook altijd in slagen. Daarom is het begrip vrije markt een theoretisch droombeeld. Alleen fundamentalisten geloven erin.

pius | 04-11-12 | 14:22

Dus ze is muzieklerares. heeft conservatorium gedaan. Zulke nitwits ken ik wel ja. Leven in een gesloten wereld, heel wereldvreemde figuren. Houden zich doorgaans niet bezig met politiek. De Volkskrant denkt zo interessant over te komen door zulke lui aan het woord te laten, maar ze leeft niet in de realiteit. Links lullen en rechts vullen voorbeeld.

Moonwarrior | 04-11-12 | 14:22

@Ranja Drinker | 04-11-12 | 14:15
Je moet idd. reguleren op de 'vrije markt', maar enkel om nou juist het gevaar van monopolies tegen te gaan. Want idd. verdwijnt de vrije markt met het opdoemen van monopolies. Kartels zijn een vorm van monopolie overigens.

Maar goed, het geouwehoer van 'vrije markt' in de zorg is een gotspe. Er heerst geen vrije markt in de zorg, immers je bent verplicht premies te betalen, en ook de hoogte staat vast. Allemaal monopoliewerking dus.

Pas wanneer de zorg helemaal vrij is, en je zelf kan bepalen naar welke arts, ziekenhuis en verzekeraar je stapt, kun je spreken van een vrije markt. Nu niet. Zeker niet nu ze mensen met hogere inkomsten gaan verplichten meer premie te betalen. Dat is compleet het omgekeerde van een vrije markt.

La Bailaora | 04-11-12 | 14:21

hem = er

Einde van de Domheid | 04-11-12 | 14:20

@kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 14:14
De plotseling stijging van zorgkosten gaat gelijk op met het formaat van de auto's waar zorg makelaars in rond rijden. De zorg is op dit moment een goudmijntje. We noemen het niet corrupt en we noemen het ook niet crimineel. Want het is zorg.

Slomo | 04-11-12 | 14:19

@cumshaft | 04-11-12 | 14:07

Juist. Complete logica. Vergelijkbaar met het feit dat regen nat is.

pius | 04-11-12 | 14:19

@Ranja Drinker | 04-11-12 | 14:15
de geschiedenis leert anders, kartelvorming krijg je pas wanneer de overheid zich als klant met de markt gaat bemoeien.

cumshaft | 04-11-12 | 14:18

@eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 13:51
Is een oude bekende. Met z'n vervelende dialoogjes.

La Vie En Rose | 04-11-12 | 14:18

De specialisten waren helemaal dol op Fortuyn.
Fortuyn had idd die ravissante cocktail van Henk en Ingrid op hem laten stemmen terwijl de door zorgpremies gesponsorde >300k specialisten hem helemaal op vooruit zouden gaan.

Einde van de Domheid | 04-11-12 | 14:18

@La Vie En Rose | 04-11-12 | 14:15
Heeft u ook al op de ! gedrukt?

kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 14:17

Mevrouw de Neerlandica heeft een alfapakket als vooropleiding: ze is een pseudo-intellectueel. Kan niet logisch nadenken. Tuuuuurlijk Volkskrant-lezer. Dat is de natuurlijke biotoop voor dit soort. Mijn God hoe komt de krant erop om zoiets als autoriteit op te voeren. Ik denk zoiets: "waarheid is altijd een beetje rechts en onze lezers willen graag dat we er iets tegenoverzetten". Oo, dus de linkse leugen bestaat! Gedrukt en wel. Ja. Maar als je zo denkt kun je ook een onevenredige zorgkostenverhoging goedpraten. Dat doen ze dan ook. Dat komt door Wiegel als voorzitter van de zorgverzekeringen. Nnauww?

erger | 04-11-12 | 14:15

@blandurego | 04-11-12 | 13:33
Zag je al onder het topic van bassiehof.
Toen dacht ik: Hé die vervelia @niks nuttig is weer terug.
En niks nuttigs geleerd van zijn ban.
Dat ook nog.

La Vie En Rose | 04-11-12 | 14:15

monopolies door marktwerking?
cumshaft | 04-11-12 | 14:07 | + 0 -
.
Dat is niet zo moeilijk, het hoeft er namelijk niet eentje te zijn, een paar grote spelers en wat onwettelijke geheime afspraken en moet je eens kijken hoe ver je komt.
.
Collectief verzekerden is ook zo'n mooi ding voor zorgverzekeraars, vooral als de premies toch maar blijven stijgen, die gegeven korting wordt dan wel gedekt door de overheid en de overige verzekerden die niet via een collectieve verzekering korting kunnen krijgen.

Ranja Drinker | 04-11-12 | 14:15

@Slomo | 04-11-12 | 14:11
In 2002 en 2005 lieten babyboomers massaal een nieuwe heup zetten? De vergrijzing kan de plotselinge stijgingen van zorgkosten niet verklaren. Het zorgt meer voor een geleidelijk stijging.

kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 14:14

Slomo | 04-11-12 | 14:11 | | Reageer+ |
0
Zo is ook op de woonmarkt gereageerd.
Waarom voldoende huizen bouwen? Straks hebben we een overschot.
En oja, en ook op pensioenen.

Einde van de Domheid | 04-11-12 | 14:13

De vergrijzing maakt de zorg duurder. Maar wat doen we NA de vergrijzing? Als over 10-15 jaar de babyboomers allemaal dood zijn? Dan is die zorg niet meer nodig. Dan is er een overschot aan doktoren en zorginstellingen. Het is dus onverantwoord zoveel te investering in zorg. Je moet zorg bij de mensen laten en niet institutionaliseren. Zorg heeft geen toekomst.
En tegen de tijd dat ik mijn reet moet laten vegen door iemand die eigenlijk nog op school zou moeten zitten neem ik wel een pilletje.

Slomo | 04-11-12 | 14:11

In de Puinhopen van Paars waarschuwde Pim Fortuyn al voor de exploderende zorgkosten. Had men maar daadwerkelijk naar hem geluisterd.

Haarkopje | 04-11-12 | 14:11

@pius | 04-11-12 | 14:00
monopolies door marktwerking?

cumshaft | 04-11-12 | 14:07

"muziekdocente op twee Amsterdamse multiculturele scholen"
Dat zegt alweer genoeg..

Slipsnifter | 04-11-12 | 14:06

@Dikkie_Dik | 04-11-12 | 13:52
Juist. Maar mevrouw Braams wil weer wat reacties onder haar column, dus dat punt laat zij achterwege.

La Vie En Rose | 04-11-12 | 14:06

@Bakito | 04-11-12 | 13:48

Ik betaal het etentje wel, ik ga er een duizend of wat op vooruit volgend jaar door het nivelleringsstelsel. Bovendien zat er voor volgend jaar al een rug of 60 extra aan te komen. Afgelopen jaar ging trouwens ook al erg lekker. Btw, dat etentje moet even wachten, ik ga komende weken eerst even lekker vakantie vieren in Cuba.

Eens kijken hoe die arme drommels leven en wat ons hier te wachten staat.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 14:05

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 14:01
Hij is kewl - binnen het kader 'een beetje vreemd maar wel lekkor' ... * zwaait naar @nn *

AshleyJ"Ash"Williams | 04-11-12 | 14:04

Mevrouw Braams heeft altijd wel ergens een punt maar uit haar meeste columns blijkt vnl dat zij ergens de weg is kwijtgeraakt. Wellicht toch teveel onder demente bejaarden verkeerd. Daar word je zelf ook seniel van.

La Vie En Rose | 04-11-12 | 14:04

kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 13:58 | | Reageer+ |
0
Dank Kapotte en thanks but no thanks Hoogervorst (VVD) VVD lanceert in 2006 een slecht plan en herfinanciert het nu.
@Muxje.
Klopt Fortuyn wilde met korten grotere effectiviteit afdwingen. Verder was hij natuurlijk de grote profeet van marktwerking (tot op begraafplaatsen). Ik was het daar niet mee eens. Geloof niet dat een lager budget het middenkader minimaliseert. Over het algemeen levert dat minder handen aan het bed op. (De pikorde, jeweettog...)

Einde van de Domheid | 04-11-12 | 14:03

@ Irma 13:56

Jij? Ik zou niet durven!

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 14:02

Pim vanuit het hiernamaals:

P:goh de nederlandse democratie, u ook hier??
D:tja, hoewel men beneden nog denkt dat ik leef....
P:mensen willen nu eenmaal graag ergens in geloven, vooral in onzekere tijden
D:nu ik u toch spreek:was er nou echt geen betere opvolger te vinden dan die blonde prutser met zijn grote mond??
P:gevalletje jammer maar helaas
D:biertje??

glen | 04-11-12 | 14:01

@ Ashley 13:57

Vond zijn tegels al erg veel op die van nn lijken idd...

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 14:01

@Dikkie_Dik | 04-11-12 | 13:52

Ja, maar ze hebben doelbewust selectief naar Fortuyn geluisterd.

Een ander voorbeeld was het generaal pardon. Die moest er van Fortuyn komen, op voorwaarde dat EERST de grenzen gesloten zouden worden. Het generaal pardon kwam er...

Of de spreiding van allochtonen: dat kwam vooral goed uit, om bij een stabiel blijvend immigratiecijfer de groei niet zo heel erg te laten opvallen.
Een neveneffect waar ze niet helemaal op gerekend hebben, is dat ze in de rest van Nederland nu ook een heel stuk intoleranter zijn geworden naar de niet-aanpassers. Waar de provincialen de stedeling tien jaar terug voor racist uitmaakten als zij over incidenten en andere cultureelverrijkende voorvallen spraken, staat de gemiddelde stedeling inmiddels te klapperen met de oren als hij een provinciaal zich hierover hoort uitlaten.

En het mooie van dat selectieve luisteren naar Fortuyn, is dat als het fout gaat, ze hem dus nu de schuld in de schoenen denken te kunnen schuiven. En dan denk je: een weldenkend mens trapt daar toch niet in?
Jammer genoeg heeft de laatste verkiezing uitgewezen, dat er niet zoveel weldenkende mensen zijn in dit land...

ZKH EénOog | 04-11-12 | 14:00

@Muxje | 04-11-12 | 13:54

Dat komt omdat werkelijke marktwerking uiteindelijk ALTIJD tot monopolieposities lijd ( het gedrag en de intrinsieke constitutie van de mens staat daar garant voor)) en daarvoor dient er dus ALTIJD gereguleerd te worden. En dat reguleren slaat ALTIJD door of is ALTIJD onvoldoende. Deze discussie is dus een loze als hij niet handelt over hetgeen ik toevoeg.

En wat bedoel je met logge staats-instituten, ik zeg nergens dat daar de oplossing ligt. Die ligt namelijk in het midden. Zoals ALTIJD.

pius | 04-11-12 | 14:00

@kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 13:58
Natuurlijk heb ik wel een verklaring, in 2002 werd alles duurder, dankzij die fijne Euro.

kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 13:59

@kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 13:33 | + 6 -
Daar heb je dus een heel sterk punt en eigenlijk moet het ook weer terug naar die situatie is de enige manier om de zorg-sector weer in het gareel te krijgen en voor de overheid om op hun bijdragen aan de zorgsector te kunnen bezuinigen. Dit gaat iedereen pijn doen, no doubt about it, doormodderen heeft geen zin.

Ranja Drinker | 04-11-12 | 13:58

@Einde van de Domheid | 04-11-12 | 13:48
Et voila
www.rijksbegroting.nl/binaries/images/...

Voor die piek in 2002 heb ik even geen verklaring (geen zin te lezen), maar de tendens van na 2005 is duidelijk.

kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 13:58

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 13:51
I object your honor! Dat is gewoon weer de ouderwetse @nn zoals we die allang kennon.

AshleyJ"Ash"Williams | 04-11-12 | 13:57

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 13:51 |
Nee, echt niet! Ik zweer het

irma zonderboezem | 04-11-12 | 13:56

Krijg nou tieten!!

stormtijd | 04-11-12 | 13:57

.
eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 13:51 |
Nee, echt niet! Ik zweer het

irma zonderboezem | 04-11-12 | 13:56

Braams praat poep.
Al is het vanwege het feit dat Fortuin geen beleid heeft kunnen voeren, omdat hij al gepopt was door de linksen.
.
Grootste sputter:
Er komt zelfs een hoorzitting aan te pas om iemand gedwongen op te laten nemen in de psychiatrie. Je kan niet zomaar iemand van vrijheid beroven...
Remmen los in de zorg, lekker vanaf de achterbank praten weer! -> www.pvp.nl/teksten/brochure-gedwongen-.... De rechterlijke machtiging
.
Daarbij zijn het de zorgverzekeringen die tot marktwerking dwingen, niet de artsen die gewoon mensen willen helpen en daar redelijk betaald voor willen worden. Dankzij die honden van de verzekering wordt er juist gedwongen om alles apart in rekening te brengen, ipv een totaalpakket.

riotstarter | 04-11-12 | 13:55

Tis zo makkelijk!!1
200 euro premie per jaar en iedere behandeling in het ziekenhuis 400 euro eigen risico.
Wie wil kan dat eigen risico afdekken bij een verzekering!

stormtijd | 04-11-12 | 13:55

@pius 13:48: Nee, grote logge staatsinstituten, daar behandelen ze je netjes... Marktwerking en de menselijke maat sluiten elkaar niet uit. Dat zie je het beste in sectoren waar men wat te kiezen heeft.

De makke van de zorg en andere sectoren in Nederland is niet de vermeende marktwerking, maar het feit dat wat voor marktwerking door moet gaan meestal niets meer is dan een vrijbrief voor beschermde semi-overheidsinstellingen om zich te gaan gedragen als een marktpartij, met bijbehorende salarissen, maar zonder de verantwoordelijkheden en consequenties voor slecht beleid die de echte markt wel kent.

Muxje | 04-11-12 | 13:54

@irma zonderboezem | 04-11-12 | 13:52
Dan zou hij maar € 20 gaan betalen....

Ing. eslapen | 04-11-12 | 13:53

Fortuyn ageerde ook fel tegen de managementcultuur in de zorg, hadden ze daar maar naar geluisterd! Dit is nog steeds de grote ziekte van de zorg.

Dikkie_Dik | 04-11-12 | 13:52


Bakito | 04-11-12 | 13:48 |
Woon je zeker op het kamp..:-)

irma zonderboezem | 04-11-12 | 13:52

Een dode backstabben. Altijd makkelijk.
* ZURE KOTS @ mevrouw Braams *

Fijnstoffer | 04-11-12 | 13:52

Braams gooit alles op één hoop en maakt het fundamentele onderscheid niet tussen een gezonde gezondheidszorg en een ongezonde gezondheidszorg.Terugdringen van wachtlijsten is heel wan anders dan overbehandelen.

Schoorsteenveger | 04-11-12 | 13:51

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat 1 medereaguurder al een fles single malt soldaat heeft gemaakt of te veel paddo's heeft gegeten...

eerstneukendanpraten | 04-11-12 | 13:51

Ik ga mijn premie opsparen en als ik eens wat heb lekker naar singapore of maleisie en plak er gelijk een leuke vakantie aan vast sterf maar met je zorg stelletje klote politici

Freek6720 | 04-11-12 | 13:50

kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 13:33 | | Reageer+ |
12

Meen je dat nou KS?
Heb je ook een grafiekje van voor die tijd?
Interessant hoor (de kotsvinger van Hoogervorst en de CDA-opmerking 'Marktwerking HET WERKT! nog erg goed herinnert....)

Einde van de Domheid | 04-11-12 | 13:48

Wat een flauwekul. Fortuyn zei juist dat het probleem in de zorg niet een gebrek aan geld is, en dat meer geld de problemen in de zorg niet gaat oplossen. Hij was een van de weinige politici die zag dat reorganiseren de enige manier om de zorg betaalbaar te houden, en dat kaasschaven niet werkt. Fortuyn was wat dat betreft ook de man bij uitstek om dat te doen; in tegenstelling tot andere politici was hij niet bang voor heilige huisjes. Want dat is wat er omver moet in de zorg en in dit land, en dan bedoel ik niet heilige huisjes als de HRA of (de-)nivellering, maar de bolwerken van gevestigde instituten zoals verzekeraars en de ambtenarij.

Muxje | 04-11-12 | 13:48

Oplossingen zoeken! Geen schuldige aanwijzen.

SjakkieBaggen | 04-11-12 | 13:48

Begin 2000 betaalde ik 25 euro per maand maar dit terzijde.

Fortyn was inderdaad voor meer marktwerking in de zorg maar hij was pradoxaal genoeg ook voor het terugbrengen van de menselijke maat in die zorg. Verder heeft hij nooit de kans gehad zijn beleid in de praktijk te kunnen brengen dus hij is nergens schuldig aan. Op het kiezen van al die kansloze LPF-imbecielen na dan.

Maar dat is ergens zelfs vergeeflijk.

pius | 04-11-12 | 13:48

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 13:43 |
Gna. Ik heb nog geen 550 euro aan vaste lasten in de maand. Dat is inclusief telefoon en auto.

Zal ik ons etentje maar betalen?

Bakito | 04-11-12 | 13:48

Zou je de schuld niet beter gewoon kunnen zoeken waar het ligt?

Zoals politici, die op jacht naar een goed baantje na hun politieke carrière nog hun eigen moeder gratis weg zouden geven? En dan noem ik een Van Boxtel, beloond met een baantje bij Menzis.

Of politici, die zelfs TIJDENS hun loopbaan een nevenfunctie erop na houden? En dan noem ik een Bolkestein (kan iemand zich nog het 'Beste Els'-brievenschandaal herinneren, gericht aan toenmalig minister van VWS Els Borst?).

Of partijpolitieke doellijnen, die ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk zielige hulpbehoevende mensen geïmporteerd worden, ten einde de verzorgingsstaat zo lang mogelijk in leven te houden, terwijl aan de andere kant de zakken er flink mee gevuld worden middels de baantjescarroussels?

Maar nee, het is makkelijker om een dode de schuld te geven, dat ie vanuit zijn praalgraf in Italië ons zorgstelsel verziekt zou hebben. Die kan zich namelijk niet zo goed meer zelf verdedigen.

ZKH EénOog | 04-11-12 | 13:47

drs.Nee | 04-11-12 | 13:38
Geen kankermedicijnen hoop ik want die kunnen wat mij betreft dan wel naar de Grieken.

HotPotato | 04-11-12 | 13:46

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 13:45

'Slaap lekker' idd van Leeuwen. Slaap lekker. Misschien ook eens een stuje over slaap schrijven. Jullie hebben nog nooit iets over slaapstoornissen geschreven terwijl daar toch veel Nederlanders mee tobben.

Einde van de Domheid | 04-11-12 | 13:45

-weggejorist-

Demeterfabriek | 04-11-12 | 13:44

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 13:43

@Bakito | 04-11-12 | 13:41

Jammer dat je zo weinig verdiend, ik had je met liefde € 500,- per maand gegund.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 13:43

Volgens mij heeft mevrouw Fortuyn dan niet helemaal begrepen, want die zei ook dat de zorg op de menselijk maat moest aansluiten (en dus kleinschalig, in plaats van de vergrotingen van nu) en alle managers er uit geflikkerd moesten worden omdat artsen zelf veel beter weten waar ze mee bezig zijn. Hadden ze maar wat meer naar hem geluisterd (en niet alleen op dit gebied).

DOUK | 04-11-12 | 13:43

marktwerking in de zorg? oh, ze meent het echt?

cumshaft | 04-11-12 | 13:43

Iemand postuum de schuld geven van iets waartegen hij zich niet kan verdedigen... Hoe diep kun je zinken.

gruzelement | 04-11-12 | 13:42

@Ivoren Toren | 04-11-12 | 13:38

Is dat zo? Ken jij dan iemand die op een wachtlijst staat voor een Iphone of een Ipad mini?

Mensen wachten vol smart op een nieuw Apple product, dat is heel wat anders dan op een wachtlijst staan.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 13:42

Maar achter iedere ''leider'' zitten de adviseurs. Wie waren dat in het geval van Fortuyn ? Leven die nog ? Hebben die dus nu ook nog inspraak over de gang van zaken. We moeten ons niet vergalloperen op een boegbeeld maar wat er achter zit. In het geval van Fortuyn, die was al voorzien van iemand die zijn minister van financien zou worden. Tja.. zou die dus de afgang in werking hebben gezet ?

grappert | 04-11-12 | 13:42

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 13:37 | + 1 -
Ongeveer 125 euro per maand.

Bakito | 04-11-12 | 13:41

Bonussen in de bankensector.
Eurocrisis.
Zogenaamde lente in Arabische wereld.
Ook de schuld van Fortuyn. Wat een lul van een vent eigenlijk.
Iemand zou die man op zijn plaats moeten zetten. nos.nl/artikel/370299-rotterdam-heeft-...

Strohond | 04-11-12 | 13:41

Je kan zeggen wat je wilt, maar toen de Goddelijke Kale daar achterover op zijn rug lag was het ambulancepersoneel snel genoeg ter plaatse. Wachtlijsten of geen wachtlijsten.

stoethaspel | 04-11-12 | 13:41

Mijn Oma heeft destijds anderhalf jaar op een nieuwe knie moeten wachten, "want het geld was op". Anderhalf jaar pijn is niet leuk.

MacMiep.nl | 04-11-12 | 13:41

@ neemjemoederindemali
Apple bijvoorbeeld?

Ivoren Toren | 04-11-12 | 13:38

Ik weet niet of dit de schuld is van PF, ik weet wel wie er schuldig is dat hij er niet meer is...

_pacman_ | 04-11-12 | 13:38

Sinds 2005 is de zorgverzekering nu 5 keer zo duur.
Apothekers gooien steeds meer medicijnen weg. Die verspilling wordt op 100 miljoen euro per jaar geschat.

drs.Nee | 04-11-12 | 13:38

Mensen hebben angst voor lijken. Gisteren zagen we er eentje die een lijk nog doder wilde maken met een mes dan dat het lijk al was, verminken dus. Vandaag zien we er eentje die het figuurlijk doet, mevr. Braams. Maar in feite doet Braams hetzelfde met woorden, betreft Fortuyn. Is die Braams ook een VVDer? Of een PvdAer misschien? D66 zou ook nog kunnen hoor! #dtv

Meri59 | 04-11-12 | 13:38

-weggejorist-

blandurego | 04-11-12 | 13:37

@Bakito | 04-11-12 | 13:33

Ff een vraagje, hoeveel meer zorgpremie ga jij volgend jaar betalen?

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 13:37

De wens is de vader van de linkse gedachte.

Ivoren Toren | 04-11-12 | 13:36

Links ... fascisten zijn het...
Rechts... Stalin in den haag....

Itastijl | 04-11-12 | 13:36

@Van Leeuwen
"Winstbeluste zorgverzekeraars, vergrijzing, overbehandelende artsen, peperdure medische techniek, idioot dure medicijnen en de zoals te doen gebruikelijk stupide politiek"

Vergeet in de rijtje niet de absurde salarissen van bestuurders in de zorg niet en de dito gouden handdrukken na vertrek.

Nee joh, het is gewoon allemaal de schuld van die Wilders.

copywriter | 04-11-12 | 13:35

Btw, als er echt marktwerking zou zijn in de zorg dan zijn er sowieso geen wachtlijsten. Welke ondernemer gaat er nu zijn klanten op een wachtlijst zetten.

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 13:35

Ik ben ook teleurgesteld in de slechte organisatie die een ziekenhuis tentoonstelt. Waarom niet in 1x behandelen maar daarvoor 3 afspraken moeten maken die 9 weken uit elkaar liggen? Veel luxe op de verkeerde plaatsen. Zinloos.

Stroopdoos | 04-11-12 | 13:35

Mevrouw heeft wel een punt: kritiek op Fortuyn leidt in sommige kringen tot toestanden, vergelijkbaar met booslims op een Mohammedcartoon.

Bakito | 04-11-12 | 13:33

-weggejorist en opgerot-

blandurego | 04-11-12 | 13:33

Neerlandici en logica....

Ing. eslapen | 04-11-12 | 13:33

Heel simpel: liever een wachtlijst, dan 400 euro premie per maand.

Doen we er gelijk wat infographics bij, wanneer stegen de zorgkosten ten opzichte van ons BBP ineens dramatisch? Precies, toen de nieuwe zorgverzekeringswet werd ingevoerd in 2005: www.rijksbegroting.nl/binaries/images/...

Terug naar ziekenfonds (keihard onderhandelen met zorgverleners door ziekenfondsen die ter dienste staan van patienten en niet voor aandeelhouders) en particuliere verzekering

kapotte_stofzuiger | 04-11-12 | 13:33

Dit soort malle multiculti-dozen negeer ik altijd zorgvuldig...

Molly-Bolly | 04-11-12 | 13:32

Kan dat mens niet beter gaan koken?

neemjemoederindemali | 04-11-12 | 13:32

Mevrouwtje, houd uw mond en ga lekker pianoles geven!

nielsjuuh23 | 04-11-12 | 13:30

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken