Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Artsenstage: zomaar snijden in zieke Afrikanen

magjijditwel.jpg Bizar verhaal du jour in ons favoriete wachtkamerlijfblad Medisch Contact: Geneeskundestudenten die tijdens hun studie als stagiair of coassistent naar Afrika gaan blijken vaak totaal ongeschikt voor hun dokterstaken aldaar, en richten daarom veel schade aan bij patiënten. Stagesymptomen omvatten onder andere het zonder duidelijke aanleiding wegsnijden van de ovaria bij een 24-jarige vrouw, of het laten sterven van een doodzieke patiënt omdat je niet weet wat je moet doen en daarom maar gewoon naar bed bent gegaan. Het boeit de jongens en meisjes geneeskundestudenten eigenlijk niet zo, want zo gaat dat nou eenmaal in Afrika en de stage in een ontwikkelingsland staat ondertussen wel lekker te pronken op je Facebook CV. Lekker op kosten van Pappie een beetje Dokter Mengele spelen met zielige negertjes en daarna met vet stoere verhalen thuis komen. Tof hoor, primitief aankloten zonder al die strenge hygiënevoorwaarden en medische eisen & plichten. Daar denkt een boze Dokter Ludi dus heel anders over. "Hoe schokkender de verhalen, hoe primitiever de omstandigheden die zij maar mooi met eigen ogen gezien en meegemaakt hadden, hoe trotser ze leken." Maar [strenge doktersstem] AFRIKA IS GOEDVERDOEME GEEN PROEFTUIN! "Het is allesbehalve fraai als je tijdens je coschappen al je eerste medische fout met dodelijke afloop hebt gemaakt. Maar daar met nauwelijks een spoortje kritische zelfreflectie voor uitkomen, is gewoon ongehoord. Deze coassistenten waren niet naar het buitenland gegaan om extra kennis op te doen, maar om doktertje te kunnen spelen op weerloze, onwetende patiënten. Dergelijke stages hebben niks meer te maken met een goede arts worden, maar alles met sensatiezucht en zelfverheerlijking." Uitstekende diagnose, Dokter Ludi.

Reaguursels

Inloggen

Walgelijk dit. Geen greintje empathie, als de cv er maar geyl uitziet.

willes | 29-10-12 | 12:01

De gebruikelijke gebrek aan nuance (waar ik, toegegeven, GeenStijl ook juist wel om kan waarderen) wordt hier wel pijnlijk duidelijk. Dit stuk is uiteraard geschreven door iemand die nog nooit in zo'n situatie heeft gezeten.

In mijn geneeskunde opleiding heb ik ook een klein half jaar in de rimboe gewerkt in Tanzania. Het klopt: wij zijn nog geen volleerd artsen. Het klopt: in Nederland zijn wij nog niet bevoegd. MAAR: wat de "artsen" (of wat daarvoor door moet gaan) daar allemaal uitvreten daar zakt je de broek van af. Het merendeel van de artsen waar ik zat geloofde nog in Voodoo-rituelen. Antibiotica schreven ze voor alsof het smarties waren, in doseringen waarvan je zeker wist dat het kind 5 jaar later geen werkende nieren en oren meer zou hebben.

Wij, de jonge artsen, zitten daar maanden in een of ander modderhutje onze darmen leeg te schijten. We zien dagelijks mensen dood gaan, door een gebrek aan simpele medicijnen van een euro. En ondanks alles doen we ons best om het minst van alle kwaden (lees: de inheemse artsen) te zijn.

En dat er dan zo'n mannetje die waarschijnlijk nog nooit Europa is uitgeweest hier een stuk over denkt te schrijven en daadwerkelijk denkt dat hij het snapt...

Als het niet zo erg was, was het hilarisch.

Zorg eerst even dat je weet waar je het over hebt. Basisprincipe van Journalistiek, hoop ik toch.

kronos1985 | 29-10-12 | 09:22

Er wordt daar nu eenmaal ontzettend veel verantwoordelijkheid op je afgeschoven... mijn zusje heeft ook ergens in de Tanzaniaanse rimboe stage gelopen en die heeft ondanks haar onkunde gewoon levens gered dmv simpele ingrepen waar ze daar niet bekend mee waren.

jeanmondo | 28-10-12 | 10:42

Beetje context misschien? In de meeste gevallen worden blanke coassistentjes gebombardeerd tot volwaardig arts omdat er anders niemand anders is om de patiënten te helpen dan de plaatselijke verpleegster die weer is opgeleid door de dorpssjamaan. Natuurlijk fakking stom, maar als je daar staat piep je wel anders en doe je godverdoeme je stinkende best om er iets van te maken ipv met je bek vol tanden mensen te laten sterven. Dat de zorg daar zo kut is kun je ook niet in je eentje oplossen, dan maar je best doen als je de enige bent die daadwerkelijk iets van een opleiding heeft genoten...

S. Typhi | 28-10-12 | 09:46

Ach. Afrika is ook al jaaaren proeftuin voor allerehande farmaceutische bedrijven, die zeker willen weten dat als ze het product op de westerse markt brengen, er geen complicaties (lees: doden) optreden. Daarom eerst proberen in Afrika en zeggen 'is tegen aids hoor!'. Vandaar ook de vaak sceptische houding tegenover westerse medische wetenschap en HIV in die landen...

Amstel | 28-10-12 | 09:35

Ach. Afrika is ook al jaaaren proeftuin voor allerehande farmaceutische bedrijven, die zeker willen weten dat als ze het product op de westerse markt brengen, er geen complicaties (lees: doden) optreden. Daarom eerst proberen in Afrika en zeggen 'is tegen aids hoor!'. Vandaar ook de vaak sceptische houding tegenover westerse medische wetenschap en HIV in die landen...

Amstel | 28-10-12 | 09:34

Als co-assistent kan ik zeggen dat ik nog nooit van dit soort sociopathische verhalen heb gehoord. De auteur Van Rossem kiest voor sensatie en generalisatie boven een nuttig gesprekspunt.

Anti-everything | 28-10-12 | 09:32

@inktpot | 27-10-12 | 22:41
Ik denk dat jij minder ontwikkeld bent in menig aspect.

Star Classic | 28-10-12 | 01:59

Ze moeten eens gaan kijken of al die studenten psychisch wel in orde zijn, maar al te vaak blijkt dat zulke slimme mensen minder ontwikkeld zijn in andere aspecten, zoals het het niet in je vage kop halen om in mensen te gaan lopen snijden terwijl je dat niet kan.

inktpot | 27-10-12 | 22:41

getuigt...

Suubi Musajja | 27-10-12 | 21:29

Zeer zuur stukje. Ik weet dat we hier graag tegen de elite aantrappen, maar ik heb jarenlang medisch studenten naar Afrika gestuurd en begeleiding was altijd goed geregeld, ook bij andere ziekenhuizen. Ze deden wat konden en niet wat ze niet konden. Natuurlijk, in Afrikaanse ziekenhuizen mag je meer snijden met minder opleiding dan in Nederland, maar dat is niet anders voor co-assistenten dan voor lokale medische staf - en het is inderdaad zeer waardevolle ervaring voor de studenten. Alle reizigers/vrijwilligers plaatsen graag cowboyverhalen op hun facebook over hoe primitief en ellendig het allemaal is, en hoewel dat misschien niet altijd van een prachtig karakter getuigd heeft het niets te maken met de kwaliteit van medische zorg die de studenten daar bieden.

Suubi Musajja | 27-10-12 | 21:29

-weggejorist en opgerot-

pinkypink | 27-10-12 | 19:21

Moest onder dit artikel niet de naam van Johnny Quid staan?
Laten we eerlijk zijn: dit hoort thuis op de Joop, dus dan is het 100% een Johnny Quid artikel.

Of is GeenStijl overgenomen door BNR?
Die worden immers ook elke week linkser. Ik had destijds nog goede hoop dat die zender mewt het vertrek van Neal Schijthuis weer back to the roots zou gaan, maar dat was wishful thinking. Ik moet er toch niet aan denken dat GS ook die kant op gaat. Al was het maar omdat er geen alternatief is gekomen voor het onvolprezen Artikel7.nu

McPhart | 27-10-12 | 19:00

Snijden in zieke Afrikanen (...). Wat is daar mis mee?

grote haas | 27-10-12 | 18:37

Ze heeft wel een punt dat niet elke coassistent geschikt is voor een Afrika-ervaring. Niet als student, en later ook niet als arts.
De kwaliteit van een gezondheidszorg systeem is zeer sterk cultureel en topografisch bepaald. Nederlandse standaarden extrapoleren naar Afrika, is bij alle facetten van het leven, complete waanzin. Waarom dit voor de coassistent dan wel zou gelden, wordt niet duidelijk.

Het wordt eens tijd dat de belachelijke eisen die aan een coassistent worden gesteld, worden herzien - en dat de verantwoordelijkheid voor allerlei misstanden bij opleiders, opleidingsinstituten, beleidsmakers en overheden wordt gelegd. Een coassistent is veelal machteloos, en bevind zich voornamelijk in een situatiën-crisis.

Crak-ho | 27-10-12 | 18:31

Afrika is toch al heel lang een proeftuin voor allerlei industrieën ?

Shareholder II | 27-10-12 | 18:20

tja. good point. vind wel dat de verantwoordelijkheid niet bij de studenten moet worden gelegd. de opleidingen dienen na te gaan hoe een aanbieder van een stageplek omgaat met de studenten. en alleen hen kiezen waar er minder kans is op dit soort problemen.

(klap) (klap) (klap) | 27-10-12 | 18:06

Wat een onzin. Arts-assistenten zullen aldaar stinkend hun best doen. Maar dan ontdekken ze dat er geen hulp is wanneer er problemen zijn. Dan staan ze er alleen voor en gaan dingen fout.

appeltjesgroeneweide | 27-10-12 | 17:57

@Ven1V1d1V1c1 | 27-10-12 | 17:10
Gast, artsen in opleiding doen coschappen. Van de goede doelen directeuren is een mij onbekend, maar waarschijnlijk zeer laag percentage arts. Coschappen doen in het buitenland heeft geen reet te maken met de goede doelen baantjes carrousels.

Star Classic | 27-10-12 | 17:45

@Ven1V1d1V1c1 | 27-10-12 | 17:10 |
Ik heb mijn CV eens proberen op te sturen naar een toekomstige werkgever, de loodgieter en het bezorgingsbedrijf waren daar niet echt blij mee.
Buiten de waterschade ben ik afgewezen. CV; wees eens duidelijk!

sTiRf | 27-10-12 | 17:39

Zo zie je maar, altruïsme is ook slechts maar een hogere vorm van egoïsme.
Zo'n zg charity-stage op je CV zegt dus alleen maar dat je een leeghoofdige huichelaar bent, maar laat dat nou net de belangrijkste kwalificatie zijn voor de goede doelen baantjescarrousels....

Ven1V1d1V1c1 | 27-10-12 | 17:10

@Parel van het Zuiden | 27-10-12 | 16:29 |
CBS, hahahahaha ik dacht dat je de CBS.com bedoelde naar aanleiding van mijn 'peanut sorry'Grappig''Je bedoelde natuurlijk die rekenjongens die geen getal boven de 10 kunnen onthouden. Waarschijnlijk statistiek gedaan op Windesheim.

sTiRf | 27-10-12 | 16:36

@Parel van het Zuiden | 27-10-12 | 16:29 |
CBS, dat is een soort van Fox, maar dan met een andere huid.

sTiRf | 27-10-12 | 16:31

@sTiRf | 27-10-12 | 16:27

Nee. @CBS kunt u de bescheiden vinden...

Parel van het Zuiden | 27-10-12 | 16:29

@Parel van het Zuiden | 27-10-12 | 16:21 |
Dat staat niet in geen verhouding tot alle wachtgeldregelingen afkoopsalarissen van frauderende ambtenaren, ik zeg maar.

sTiRf | 27-10-12 | 16:27

Kunnen ze niet op elkaar oefenen? Probleem opgelost en scheelt een dure buitenlandse stage.

van heinde en verre | 27-10-12 | 16:26

"Nee, wees niet bang mevrouw, deze student heeft al 4 keer een onvoldoende voor deze operatie gekregen, ik verwacht dat het hem nu wel gaat lukken."

Ik was in Haren | 27-10-12 | 16:22

@sTiRf | 27-10-12 | 16:11 |

Neem het Nederlandse overheidbudget eens tot u. Let vooral op de hoogte van zorg gerelateerde budgetten...

Parel van het Zuiden | 27-10-12 | 16:21

@swassannuf | 27-10-12 | 16:15 |
Verkeerd doorlinken is super schokkend.
sTiRf | 27-10-12 | 16:16 | + 0 -

Dat zeg ik,schokkend,vooral als het niet in uw belang is.

swassannuf | 27-10-12 | 16:20

Begrijpelijk dat studenten graag naar het buitenland op stage gaan, maar dan zou ik zeggen, doe dat dan in een land waar de zorg nog een beetje modern is. Brazilie, of Suriname bijvoorbeeld. Als je begeleid moet worden door een veredelde medicijnman ga je niet veel nuttige dingen leren.

vikingchild | 27-10-12 | 16:19

@swassannuf | 27-10-12 | 16:15 |
Verkeerd doorlinken is super schokkend.

sTiRf | 27-10-12 | 16:16

@necrosis 16:12
Bij F1/Spa kwam je helaas niet door de veiligheidsscreening. Erg strenge bedoeling. Waarschijnlijk heb je ooit iets uitgevroten, joyriding, benzinediefstal etcetcetc

Op de Zwarte Cross doen ze minder moeilijk over "strafbladen", dus dat moet lukken, pik.

Bakito | 27-10-12 | 16:16

@Bakito | 27-10-12 | 16:07
Geef me eens een goede reden waarom ik je nu wel moet geloven, tenslotte had ik nog een VIP behandeling van je tegoed op de F1 van Spa.
Of ben je dat alweer vergeten?
En met 'medicijnen uit Afrika' kom je er niet van af!

necrosis | 27-10-12 | 16:12

@Parel van het Zuiden | 27-10-12 | 16:07 |
Waar baseer je dat op?

sTiRf | 27-10-12 | 16:11

@necrosis 16:04
Nee. Ik zou het daarentegen oprecht waarderen als je met me naar de Zwarte Cross 2013 zou gaan...

Bakito | 27-10-12 | 16:07

Het is natuurlijk heel goed dat Nederlandse artsen in spé praktische ervaring opdoen met zorg verlenen zonder moderne middelen. Wanneer de zorg in Nederland namelijk zo door gaat zijn we over 10 jaar hartstikke failliet. Zonder budget komt die ervaring dan goed van pas om nog enige zorg te kunnen verlenen...

Parel van het Zuiden | 27-10-12 | 16:07

@Bakito | 27-10-12 | 15:52
Mag ik het recept van jouw pilletjes?

necrosis | 27-10-12 | 16:04

Een soort van constant gardening zeg maar.

Zzzzooooffff | 27-10-12 | 15:58

@Bakito | 27-10-12 | 15:52 |

U kunt het weten. Een advies dat opvolging belieft dus....

Parel van het Zuiden | 27-10-12 | 15:56

@Snikkeldrift | 27-10-12 | 15:15
Doktoren leren niks op hun opleiding, die wordt namelijk zwaar gesponsoord door de farmacie. Een arts leert medicatie voor te schrijven en niet meer te onderzoeken.

Een hele goede oldskool arts is HC Moolenburgh, ik ben het niet altijd met hem eens daar hij nogal neigt naar een jiddisch idee, maar zijn denkwijze is wel bijzonder.

sTiRf | 27-10-12 | 15:54

@Star Classic 15:47
Don't feed the troll !!!

Bakito | 27-10-12 | 15:52

@Star Classic | 27-10-12 | 15:47

Half twitter ontploft bijkans, volgens mij zijn er wel degelijk mensen die het boeit.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:49

@neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:42
Houd je nou eens op met off topic spammen van iets waar niemand van wakker ligt, behalve Holleeder zelf misschien?

Star Classic | 27-10-12 | 15:47

@neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:02
Who cares?

Star Classic | 27-10-12 | 15:44

Snikkeldrift | 27-10-12 | 15:15
Nou, weer zo'n navelstaarder. Artsen moeten leren in moeilijke situaties en onder druk verantwoordelijkheid en de juiste beslissingen te nemen. Waar leer je dat beter dan in een kutziekenhuis in Tanzania? Volgens mij is dit precies de levenservaring die doktoren zouden moeten hebben.

Star Classic | 27-10-12 | 15:42

BREKEND: Willem Holleeder overleeft terroristische aanslag, hij is inmiddels buiten levensgevaar, zijn belager nog lang niet.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:42

Goede doelen zijn bedrijven die geld willen verdienen en er niet op staan te wachten dat hun 'goede doel' ook eens verwezenlijkt wordt, want dan zijn ze failliet. Snap nu eens de insteek van 'goede doelen'. Pomp kids vol met zooi zorg dat ze in een ziekenhuis komen, en begin daar naast een opvanghuis (McDonalds huizen) Gruwelijk. Twee vliegen, die leven immers van verrotte zooi, in één klap.

sTiRf | 27-10-12 | 15:40

Typisch weer een artikel geschreven door iemand die de context niet kent, maar wel een mening klaar heeft. De situatie waar veel coassistenten zich in bevinden in Afrika is dermate erbarmelijk (gebrek aan kundig personeel, gebrek aan medicijnen, gebrek aan materiaal, gebrek aan elektriciteit, eigenlijk een gebrek aan alles), dat zij vaak degene zijn met de meeste kennis en met de middelen die er zijn en kennis die ze hebben de facto verantwoordelijkheid krijgen. Als ze een coschap afwijzen omdat ze hierdoor mogelijk teveel verantwoordelijkheden zouden krijgen, houdt dit vaak in dat er niemand is in dat betreffende ziekenhuis waardoor er nóg slechtere medische hulp geboden wordt. Maar dat wordt er natuurlijk niet bij verteld.

Star Classic | 27-10-12 | 15:37

@kibambam | 27-10-12 | 15:30 |
Beiden zijn verkeerd.

Moi (vegie)

sTiRf | 27-10-12 | 15:34

"... iedereen, overal ter wereld gelijke kansen heeft."
@Skunk57 | 27-10-12 | 15:29

Sinds wanneer?

Stormageddon | 27-10-12 | 15:33

@overVecht | 27-10-12 | 14:49

"Zou ik je commentaar oppakken zoals het geschreven is dan ben jij een erg trieste. Gelukkig begrijpen wij allebei dat iedereen, overal ter wereld gelijke kansen heeft. Triest ventje."

Dat weet je niet.

sTiRf | 27-10-12 | 15:32

@ mezelf

Moet zijn: schoondochter!

eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 15:31

@sTiRf... 'wij' geven liever de vis dan de hengel...

kibambam | 27-10-12 | 15:30

@ neemjemoeder 15:24

Zijn vrouw staat binnenkort naast Tatjana in een bekend nudistenblad...

eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 15:29

@neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:22
*enkelband in voortuin NJMINM gooien doet*

necrosis | 27-10-12 | 15:29

overVecht | 27-10-12 | 14:49

Zou ik je commentaar oppakken zoals het geschreven is dan ben jij een erg trieste. Gelukkig begrijpen wij allebei dat iedereen, overal ter wereld gelijke kansen heeft. Triest ventje.

Skunk57 | 27-10-12 | 15:29

@kibambam | 27-10-12 | 15:23 |
"@sTiRf Volgens mij vinden 'wij' het al een miljoen jaar belangrijker om geld over de schutting te gooien en onze artsen (in opleiding) daar een stage te geven... dan het idee om in die landen medici op te leiden!"

Totaal niet te begrijpen deze zin.
Sorry.
Moi

sTiRf | 27-10-12 | 15:27

@King of the Oneliner | 27-10-12 | 15:23
Moehahahaha....

necrosis | 27-10-12 | 15:27

@eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 15:16

Is er al een reactie van zijn goede vriend Jeroen Krabbé?

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:24

geneeskundestudent gooit ballen Afrikaan op tafel:
"Zo, die is ook weer vakkundig gesterilliseerd. Next!"

King of the Oneliner | 27-10-12 | 15:23

@sTiRf Volgens mij vinden 'wij' het al een miljoen jaar belangrijker om geld over de schutting te gooien en onze artsen (in opleiding) daar een stage te geven... dan het idee om in die landen medici op te leiden!

kibambam | 27-10-12 | 15:23

@das_Freudenmädchen | 27-10-12 | 15:18

Nee hoor, gisteren ook al.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:22

@eerstneuken 15:18
ehhh, waarom mijn waarde? Om NL co-assistenten, om waardeloze presentaties of om al het wreeds dat ze overkomt in z'n algemeenheid?

Snikkeldrift | 27-10-12 | 15:22

@necrosis 15:20

Geen bezoek en geen bloemen...

eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 15:22

BREKEND: De zoon van de bekende freefighter Dick Vrij roept zijn vader op om te stoppen met de maffia oorlog tegen de bende van Willem Holleeder. Onbekend is nog of zijn vader gehoor geeft aan de oproep.

twitter.com/vrijduran/status/26217191...

DIENSTMEDEDELING: Tot nader orde zijn alle verloven ingetrokken, ook die van necrosis.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:22

@ necrosis 15:17

Zou het de "oude" Bakito" zijn?

eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 15:21

@eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 15:16
Heeft iemand al aanspraak gemaakt op zijn kudo's?
Of is dat niet gepast?

necrosis | 27-10-12 | 15:20

De grap van 'goede doelen' is dat je zorgt dat mensen afhankelijk blijven, anders heb je geen inkomsten meer.
Pink Ribbon is zo'n instantie die je geld uit de zak klopt en niks doet.

sTiRf | 27-10-12 | 15:18

@ snikkeldrift 15:15

Negerts vragen er toch om?

eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 15:18

Bakito is voor t eerst grappig?

das_Freudenmädchen | 27-10-12 | 15:18

@necrosis | 27-10-12 | 15:14

Hmmm, je hebt gelijk, dan maar naar dat vrouwtje van marktplaats, hoe heette ze ook al weer?

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:17

Kan iemand van de redactie degene die dwangmatig op -1 loopt te meppen eens voorzien van wat geestelijke gezondheid?
*opsluiten en sleutel weggooien opperen doet*

necrosis | 27-10-12 | 15:17

@ necrosis 15:14

Kaas is zojuist verdronken in zijn eigen bad...

eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 15:16

@kibambam | 27-10-12 | 15:07 |
Dat komt omdat het ontwikkelingsgeld niet naar de bevolking gaat maar merendeel verdwijnt door zakkenvullers; als daar zijn: Artsen zonder grenzen (hihi) topsaliris van de pipo is:
Hans van de Weerd: € 234.900,00 per jaar.
Unicef: Henk Franken € 501.469,65 per jaar. weet je meteen waar je donatie naar toe gaat.
KWF Kankerbestrijding: Ton Hanselaar € 236.432,25, kun je veel mensen van helpen
Et cetera.

sTiRf | 27-10-12 | 15:16

Laat ik voorop stellen dat ik de hele Afrika-stage bullcrap vind in het kader van de opleiding. Die maanden kan je beter besteden aan het aanleren van de gezondheidszorg zoals die hier wordt uitgeoefend. Having said that, veel collega's van me kwamen volledig gedesillusioneerd terug. Geen tot archaische apparatuur, geen medicijnen, dokters die het niveau van de co nog niet hadden... Als men als zaaldokter een crashende patient had was het commentaar, als men al hijgend na een sprintend rondje ziekenhuis de supervisor had gevonden, vaak "en wat wil je dat ik daar aan doe? We hebben hier niets". Geen beademingsapparatuur, geen crash-carts, geen bloed. Kansloos is het. Maar het kleine beetje DAT ze kunnen doen doet meer goed dan het helemaal niet doen. De enkele volidioot daargelaten.
.
Wel mooi trouwens, hoorde een verhaal van een nederlandse kinderarts die een presentatie kwam geven in een kutziekenhuis in Tanzania hoe zij in NL bepaalde kinderziekten helemaal up-to-date behandelden. Waarbij de afrikaanse artsen elkaar aankeken en zich hardop afvroegen hoe die blanke had gedacht dat zij dat daar zouden moeten doen met hun dramatisch slechte equipment en geneesmiddelen...
.
Veel co's die de neger-stage doen zijn de gereformeerde studenten overigens, de missiedrang zit er toch nog opvallend in.

Snikkeldrift | 27-10-12 | 15:15

Heeft Willem Holleeder alweer een hartaanval gehad?

eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 15:15

@neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:09
En dan het risico lopen van een boze Kaas?
Nee, dank je....

necrosis | 27-10-12 | 15:14

@necrosis | 27-10-12 | 15:11

De neuk, je hebt gelijk, Estelle C.

*allemaal niet meer bij kan houden*

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:13

@neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:08
Volgens mij Estelle C, geen G (niet meer, dat is).

necrosis | 27-10-12 | 15:11

@necrosis | 27-10-12 | 15:04

Naar Irmazonderboezem, zij beschermd je wel.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:09

@lilluke halve hoan | 27-10-12 | 15:06
Dat ligt buiten Zuid-Holland, dus niet boeiend.....

necrosis | 27-10-12 | 15:09

@Uw Verzekeringsadvis | 27-10-12 | 15:02

Badr H. heeft het te druk met zijn verlof zonder toezicht, Estelle G. is nogal veeleisend zeg maar.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:08

Het blijft bijzonder vreemd dat na een miljoen jaar ontwikkelingshulp 'de derde Wereld' nog steeds onvoldoende eigen medici heeft...

kibambam | 27-10-12 | 15:07

ZKH EénOog | 27-10-12 | 14:20
Tien dagen geleden. Maar ik woon dan ook niet in de randstad ;)

Aktivist | 27-10-12 | 15:07

Vroeger was heel Europa de proeftuin van de medische wetenschap, of is iedereen de tijden van het aderlaten alweer vergeten.
*en nee, ik ga niet vragen naar de bekende Godwin*

necrosis | 27-10-12 | 15:07

ff off topic....
Natte sneeuw in 013......

lilluke halve hoan | 27-10-12 | 15:06

Ik heb me door een insider van een verzekeringsgedoe laten vertellen dat bijvoorbeeld een file veel sneller zou kunnen worden opgelost als met gebruik maakt van de plaatselijk trekker of bergingsbedrijf, maar dat niet mag omdat men gebruik moet maken van één bepaald bedrijf.
Verzekeringen bepalen je medicijnen (spelen voor arts) en stellen eisen aan bedrijven; glasschade, wegslepen et cetera. Man man man wat een wereld

sTiRf | 27-10-12 | 15:05

@neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:00
Maar waar moet ik dan naartoe?

necrosis | 27-10-12 | 15:04

@neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:56
Of Badr H. als redder des vaderlands ff een uurtje vrij laten op meneer Vrij.

Uw Verzekeringsadvis | 27-10-12 | 15:02

@necrosis | 27-10-12 | 14:57

Nee, vrouwen en kinderen moeten de schuilkelders in.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 15:00

@neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:51
ALLE verloven?
Ook die van mij?

necrosis | 27-10-12 | 14:57

@Uw Verzekeringsadvis | 27-10-12 | 14:51

Ik voorspel een nieuwe onderwereld oorlog, we moeten het leger in staat van paraatheid brengen. Geen steen zal op elkaar blijven liggen in ons land, voorwaar, ik zeg het u.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:56

Just another day at Chris Hani Baragwanath Hospital in Soweto :
_http://www.iol.co.za/the-star/our-health-care-system-is-in-a-shambles-1.1337790#.UIvZEGceqa4

TunaTown | 27-10-12 | 14:53

Aaaaaaaah, filmpje bekeken.
Wat een opgezwollen wijf; met geplette teken op haar lip ( Cochenilles zie foto: couleur-orchidee.fr/cochenille/cocheni... )
Volgens mij lijdt ze aan een gezwollen persoonlijkheid.

sTiRf | 27-10-12 | 14:52

BREKEND: Dader terroristische aanslag Willem Holleeder is de bekende freefighter Dick Vrij.

OM start groot onderzoek, alle verloven zijn ingetrokken, ik herhaal, ALLE verloven zijn ingetrokken.

*Story modus uit*

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:51

@Skunk57 | 27-10-12 | 14:44 |

Hou toch op. Als je kunt lopen kun je ook bouwen.... als een ziekenhuis te ver is bouw je er maar eentje dichterbij. Daarnaast pleur je een universiteit neer en laat je, je kinderen dokter worden en BAM problem solved.

Als je als continent jezelf in 20.000 jaar niet weet te ontwikkelen ben je gewoon LUI...

Pffft... zit even in Bakito modus qua trollen... als hij ineens normaal gaat praten moet iemand anders het stokje maar even overnemen...

overVecht | 27-10-12 | 14:49

Dokter Ludi is te dik en heeft een onderkin.

eye | 27-10-12 | 14:47

@Twee Jeetjes | 27-10-12 | 14:22
Zoek het eens op, het woordje "nepotisme", voordat je het in een zin gebruikt.

Stormageddon | 27-10-12 | 14:46

@overVecht | 27-10-12 | 14:39 |
In een ruzie met een 'arts' die mijn moeder behandelt heb ik hem eens voorgesteld wat extra vitamine B1 te geven zijn antwoord was 'ik heb geen verstand van vitamines'. mijn reactie daarop was (geïrriteerd): 'u noemt zich arts!? U moest u schamen'.

sTiRf | 27-10-12 | 14:45

ALternatief is Syrie.

Uw Verzekeringsadvis | 27-10-12 | 14:45

Is dokteur Ludi zelf een beetje ziek? Op zich een strak lijfje en dan die dikke kop. Het hoofd past niet bij het lichaam.

Verder verbaast dit mij niet. Vroeger heel vroeger werd je arts omdat het wellicht een roeping was. Nu gaan mensen medicijnen studeren omdat ze verheerlijkt willen worden i.e. status en het lekkere salaris uiteraard.

Bij de studie medicijnen mag weleens erg streng gecontroleerd gaan worden aan de poort gezien het feit je later letterlijk over leven en dood gaat.

Het lijkt wel alsof overal waar vrouwen/meisjes oververtegenwoordigd raken de kwaliteit zienderogen achteruit holt (en het prijskaartje omhoog schiet). Dit probleem heb ik een tijdje terug met mijn vrouwelijke tandarts. Wijf is welgeteld 2,5 dag per week aanwezig. 2 - door haar gefixte - tanden zijn binnen een maand weer afgebroken en ik krijg belachelijk hoge rekeningen. Zit nu gelukkig bij een man, voor mij nooit meer een vrouwelijke tandarts. Types zijn gewoon niet serieus bezig. Hebben het vak slechts gekozen vanwege het makkelijke geld en de flexibele tijden.

koter | 27-10-12 | 14:44

Je moet toch ergens op oefenen. Varkenskadavers zijn haram, dus dat mag niet meer en dierproeven zijn verboden wegens zielig en dierenwelzijn. Dan kom je al snel uit bij Afrikaanse negers uit.

Stormageddon | 27-10-12 | 14:44

Kennelijk niet veel reaguurders ooit een stap in een Afrikaans ziekenhuis gezet.
Met vaak verouderde en te weinig apparatuur en een apotheek waarbij jouw verbanddoos een walhalla is doet men (ook de blanke) veel en goed werk. Dat in het gemiddelde Afrikaans land de patient uren onderweg is en dus niet meteen naar de dokter loopt bij het eerste de beste pijntje, maakt het er niet makkelijker op.

Skunk57 | 27-10-12 | 14:44

die studenten daar die doen wat ze kunnen. misschien niet altijd even professioneel, en dat zouden we HIER onethisch vinden, maar ze voegen nog altijd wel wat toe. en ze leren er van. ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

Robert Irving III | 27-10-12 | 14:43

Overigens.... Afrikanen vind ik ook maar een vreemd volkje... met die hongerbuiken enzo.... als je NIKS uitvoert de gehele dag is het niet zo gek dat er ook NIKS te nassen valt...

Maar nogmaals... het is weekend... zal wel aan mij liggen enzo..

overVecht | 27-10-12 | 14:43

Hier wordt een totaal onrealistische voorstelling van zaken gegeven. In afrika is namelijk zo'n groot te kort aan medisch personeel dat de keuze is of door een slechte arts worden geholpen met 50% dat je alsnog sterft of gewoon thuis sterven.

Dit maakt de zaak toch anders, want nu wordt opeens toch 50& gered door deze artsen. Daarnaast staat een stage in afrika niet zo heel goed op je cv, je kan beter bier drinken bij het corps dan hard werken in welk ziekenhuis dan ook.

denk.toch.eens.na | 27-10-12 | 14:43

@eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 14:35

Psies, die arme Willem Holleeder, manman, wat een land leven we ook, een keurige huisvader die rustig op een zonnige zaterdagmiddag een kopje koffie wil drinken op een terrasje wordt zonder aanleiding aangevallen. De dader zal er wel weer afkomen met 10 uur schoffelen. Wat een land, wat een land.

*Verder gaat met kontkrabben*

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:42

Topic van het jaar. Nergens zoveel arrogantie en narcisme als in de wereld van de geneeskunde.... ik ga alsnog dit topic naar mijn ex sturen die overal en ALTIJD de wereld moest laten weten dat ze arts is.... gadverredamme... wat een rotwereldje is dat... en ja het klopt... ik ben niet objectief maar het is weekend ja!

overVecht | 27-10-12 | 14:39

Waarom? Wat is er misgegaan in de opvoeding van al die Ludis, Sterren en Fleuren dat ze alle ongemakkelijke waarheden steevast onder het tapijt willen schuiven. Hoe meer dat soort powermeisjes aan de macht komen, des te groter de my-little-ponyisering van onze cultuur wordt.

sjaakdeslinksesul | 27-10-12 | 14:37

@eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 14:33

Bakito wil zich in de 2 laatste maanden van het jaar nog even in het pluskuddo klassement gaan worstelen, of hij is onder handen genomen door een co-assistent, dat kan ook.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:36

@ neemjemoederineenafrikaansland,

Je bent in Nederland ook nergens meer veilig!

eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 14:35

@Bakito | 27-10-12 | 14:02 |
Hoogstaande zorg in de 'westerse landen' is een illusie.
De zorg die hier gegeven wordt is meer in het voordeel van de farmaZuigende industrie; het aantal 'zieken' is enorm hoog en symptoombestrijding wordt gezien als geneeskunde. Desalniettemin is gebruiken van afrika als 'medisch' proeftuin verwerpelijk.

sTiRf | 27-10-12 | 14:34

Ik stel voor dat de klagende chirurgen hun carrière in NL stoppen en als stagebegeleider in Afrika hun kennis en kunde ter beschikking stellen.

Harry Turtle | 27-10-12 | 14:34

@Doldwaas | 27-10-12 | 14:28

Ik ga ook doktertje spelen, maar niet met Dr. Ludi.

*Gynaecologen stoel pakken gaat*

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:34

@ Bakito

En al weer een fipo! Dat zijn we normaliter alleen van kapotte zwabber gewend...

eerstneukendanpraten | 27-10-12 | 14:33

"Verantwoordelijkheid nemen is ook en vooral je grenzen kennen." En dan komt de afsluiter... "Een patiënt in een ontwikkelingsland is evenveel waard en verdient net zulke goede zorg als een Nederlandse patiënt"
Nou nee Dr Ludi, zo zit de wereld dus net NIET in elkaar en dat kunnen die co-assistenten niet snel genoeg leren. Onverantwoordelijke, grenzeloze idioot.

sjaakdeslinksesul | 27-10-12 | 14:32

@flame_me | 27-10-12 | 14:21
Misschien eerst dat artikel lezen. Daar staat een voorbeeld waarbij ze 2 alternatieven hadden: De chef de clinique waarschuwen of antibiotica geven. Het punt was inderdaad dat ze niets deden. Maar niet vanwege de regels, maar vanwege de onervarenheid.

Allemaal | 27-10-12 | 14:29

kapotte_stofzuiger | 27-10-12 | 14:13
Ik zou best doktertje met 'r willen spelen.

Doldwaas | 27-10-12 | 14:28

Zo heb ik eens het genoegen gehad om tijdens mijn vakantie met een tropenarts te praten die na 40 jaar terug was uit Afrika. Mijn god wat zijn die wereldvreemd. Negers die 's nacht langs de weg lopen en worden aangereden door de missie jeep omdat ze slecht te zien zijn in het donker. En een houding dat de lokale bevolking maar dankbaar moet zijn omdat de missie er tenminste nog mensen naar toe stuurt (zonder ons hadden ze helemaal niks)

Osdorpertje | 27-10-12 | 14:28

Waarom niet gewoon hier in 0031.... afrikaantjes genoeg.

H.A. Ram | 27-10-12 | 14:27

arie181818 | 27-10-12 | 14:10
Dat is dan ook volledig de strekking van het artikel op Medisch Contact. Dat studenten de grenzen moeten kennen van hun mogelijkheden, goede begeleiding moeten hebben en zich aan de dingen moeten houden die ze tijdens hun opleiding geleerd hebben. Als dat gebeurt kunnen studenten inderdaad goed naar het buitenland. Helaas blijkt juist dat niet altijd het geval.

Doldwaas | 27-10-12 | 14:27

Dokter Ludi moet eens gaan sporten. Dat lijkt me een veel beter idee. Zo`n leuk meisje en de vetkwabben die sieren haar hals.

roze_bril | 27-10-12 | 14:26

www.telegraaf.nl/binnenland/13124094/_...

Ah, de televaag schrijft er ook over, het is dus waar.

BREKEND: "AANSLAG op Willem Holleeder", de Neus nipt aan de dood ontsnapt bij een terroristische aanslag op terras in Amsterdam.

*Story modus uit*

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:25

De gemiddelde Nederlandse co-assistent behandeld patienten die door een tekort aan artsen daar anders niet geholpen kunnen worden, dus ik zie het probleem niet

De Epibreerder | 27-10-12 | 14:24

Gisteren was er zo'n topik over meer vrowuenquotum. Dit past daar precies in. Vrouwen willen in de kijkers staan met door hun ontdekte "nieuwe trends". En dan doen ze negatief over iets. Dat negatief doen, dat heet nepotisme. Als een leraar aan de tietjes voelt van een 14-jarig meisje krijgt ie een proces + straf + boete + baan kwijt. Waarom niet ook voor een stagiaire die per vergissing ovaria (eierstokken) eruit snijdt bij een vrouw? Waarom wel filmpje maken van jezelf op MC maar geen aangifte doen bij justitie.

Twee Jeetjes | 27-10-12 | 14:22

Die artsen in opleiding hebben gewoon heel goed geluisterd naar Jan Peter, ze tonen de ware VOC mentaliteit, fuck de Afrikanen.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:22

Kritische zelfreflectie? Ouderwetse fratsen zijn dat. Self-serving bias en Narcisme, dat is pas modern.

Allemaal | 27-10-12 | 14:22

In Afrika gelden er andere regels. Niet omdat het minderwaardige mensen zijn maar omdat er geen alternatieven zijn. Als je daar als student een patiënt krijgt die het niet gaat overleven dan heb je meestal niet de mogelijkheid om terug te vallen op een senior. Er is daar een zware ondercapaciteit. Je komt in een alles of niets situatie. In een dergelijk geval moet jij dus als student zeggen 'ja sorry je gaat dood, maar ik mag niet buiten mijn boekje gaan dus ik doe lekker niets.'?.

flame_me | 27-10-12 | 14:21

Volgens mij hebben ze in Somalië en omstreken geen Nederlandse geneeskundestudenten nodig om lukraak stukken van vrouwen af te snijden, dat kunnen ze daar heel goed zelf.

Cuyahoga | 27-10-12 | 14:20

@Aktivist | 27-10-12 | 14:07

Nederlandse ziekenhuizen vol met witmensen? Wanneer ben jij voor het laatst geweest?

ZKH EénOog | 27-10-12 | 14:20

btw, Afrika is al een proeftuin. Voor de farmaceutische industrie dan toch.

Aktivist | 27-10-12 | 14:20

Dat er een hoop mensen minder sterven door deze studenten dan door de traditionele medicijnman, wordt dan weer niet verteld.

andorra | 27-10-12 | 14:18

Wow! Dit is best wel sick! Hoop dat dit niet gemeengoed is maar vrees het ergste. Aan de andere kant... wat is het alternatief? Eigenlijk alleen helemaal geen artsen naar Afrika sturen. Maar ik vrees dat dat alleen maar meer zieken en doden tot gevolg heeft.

Ion Susai | 27-10-12 | 14:17

De auteur van dat stukje verwacht dat overal in Afrika een 'gestructureerde omgeving, met een ervaren opleider en een degelijk stageplan' aanwezig is. Wauw, basisartsen bewijzen maar weer eens over een gigantisch vermogen aan realiteitszin te beschikken.

BlitzFlicker | 27-10-12 | 14:15

In bijna heel Afrika is het oorlog, en Zuid Afrika is het land van moer mekaar. Dus wat verwacht je ?

hotnot | 27-10-12 | 14:15

Lekker makkelijk praten maar waar moeten ze *anders* op oefenen? Nou, vertel het maar!

Godsammekraken | 27-10-12 | 14:14

Dan maar gewoon blijven oefenen op daklozen en illegalen in Nederland?

Petrus de Rewa | 27-10-12 | 14:14

Overigens zou ik dokter Ludi niet doen.

kapotte_stofzuiger | 27-10-12 | 14:13

.. klinkt als normale Afrikaanse procedures, daar wil je dus geen Nederlandse studenten heensturen voor praktijkervaring.

Jan Passant mk2 | 27-10-12 | 14:11

zuur stukje. Zonder schade aan te richten kan je ook prima in Afrika ervaring op doen; uiteraard moet je als co je niet een scapel in je hand laten drukken en hiermee aan de slag gaan maar vooral leren. En niet de illusie hebben dat je daar de mensen gaat helpen, je doet zo'n stage voor je zelf. Maar goed, in het filmpje komt dit beter naar voren dan in dit sensatie stukje op geenstijl.
O ja: @neemjemoederindemali: zwijg dat nieuws oom Willem Holleeder lekker dood, wil je?

arie181818 | 27-10-12 | 14:10

@Bakito | 27-10-12 | 14:08

OMFG, heeft die dikke speklap van Van Leeuwen een fatwa uitgesproken tegen de Neus? Daar gaat hij spijt van krijgen, diepe spijt.

*Verder gaat met neuspeuteren*

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:10

@Aktivist | 27-10-12 | 14:07
Tip: nooit in het weekend of 's avonds naar een Nederlands ziekenhuis

kapotte_stofzuiger | 27-10-12 | 14:08

Dikke snor op 00:00

Tim Jansen6187 | 27-10-12 | 14:08

@neemjemoederindemali 14:04
Arthur Medicijnmans van Leeuwen?

Bakito | 27-10-12 | 14:08

Ja, ja, En die kakkers maar roepen wat voor goed werk ze verrichten aldaar tijdens hun stage!
Laten ze hun snijdende stage bezigheden maar verrichten op hun eigen familie leden ben dan benieuwd of dat goed gaat misschien nippeltje van zusje verkeerd bewerkt!

klaas026 | 27-10-12 | 14:07

Nee, Nederlandse ziekenhuizen zijn betere proeftuinen voor co-assistenten. En minder zielug ook nog want grotendeels vol met witmensen. Daar mag je natuurlijk wél hordes nitwits met een studie medicijnen op loslaten!

Aktivist | 27-10-12 | 14:07

Gewoon afwachten, straks zijn zorgverzekering en eigen risico onbetaalbaar geworden en zijn Henk en Ingrid blij met een snijdende geneeskundestudent.

kapotte_stofzuiger | 27-10-12 | 14:05

Aan ontwikkelingshulp hangt sowieso al een zure smaak, dit lezende lijkt er het op alsof Europa met haar bemoeienissen in menselijke en financiële zin Afrika om zeep helpt.
Hoewel dat binnen het eigen territoria ook al aardig lukt.

@Bakito | 27-10-12 | 14:02

Welke mafkees van een medicijnman heeft een vloek uitgesproken over Willem Holleeder, het lijkt wel een fatwa tegen die arme man.

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:04

Wat kunnen mij die sielughuh negers nou boeien, willem Holleeder, ons nationale troetelkind is zojuist aangevallen op terras Joffers te 020. Waar blijven die ingelaste nieuwsuitzendingen?

neemjemoederindemali | 27-10-12 | 14:02

Afrikanen genezen doorgaans door een rondspringende medicijnman, vleermuisvleugels en gnoeballensap.

Daar moet je onze hoogstaande zorg niet aan verspillien. #feit

Bakito | 27-10-12 | 14:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken