Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Extra noodpakket en meer tijd voor Griekenland

bestkutditja.jpg GeenStijl crisiswatch hoofdstuk 23.197. Inmiddels is er officieel volstrekte verwarring ontstaan over de situatie in Griekenland. Wel of geen akkoord met de Trojka? Wel of geen uitstel van twee jaar? Wel of geen extra noodpakket? Gisteren deed premier Samaras alles om Democratisch Links te overtuigen van de noodzaak van de bezuinigen die de Trojka eist, in een poging om een 'government crisis of mega proportions' (dixit Guardian) te voorkomen. Dikke ruzie in Athene dus, tot het ANP ineens een akkoord meldde. Was het ze dan toch gelukt? Eh nee, nog niet helemaal. Van Draghi tot Schläube, overal werd ontkend dat er al een akkoord is. Terwijl de nieuwsberichten wél allemaal in de richting van meer tijd en meer geld voor Griekenland wijzen. De Süddeutsche Zeitung schreef gisteren dat de Grieken twee jaar extra krijgen maar óók die broodnodige volgende bak geld (31.5 miljard euro) uit het noodpakket. Duits ECB-directeur Asmussen sprak die geruchten gelijk tegen. Want, aldus Asmussen, meer tijd betekent dat andere landen extra moeten betalen. Om Griekenland in de euro te houden en tegelijkertijd de rest van de eurozone verder de vernieling in te helpen verlangt het IMF van de Europese schuldeisers dat ze 30 miljard euro afschrijven om het gat in het budget van Griekenland enigszins te dichten. Vanmorgen meldde het FD dat Griekenland een derde noodpakket van 16 tot 18 miljard nodig heeft, anders gaat het land failliet. Weet u gelijk waarom er niet over Griekenland werd gesproken op de EU-top: het zou leiden tot openlijke kneiterharde fittie, elkaar in de bek spugende politici en een huilende Rompie. Goed, time is wel zo'n beetje up, Mark. Het lijkt er sterk op dat de Grieken toch echt meer tijd én meer geld krijgen, met als argument het waanidee dat het ze dan wel gaat lukken om voldoende te bezuinigen. En nou? Staan de extra miljarden al op de formatieagenda of blijf je zwijgen? SGP'ers mogen van Claudia de Breij dan wel branden in de hel, ze hebben wel een ideetje waar wij ons graag achter scharen: #GREXIT.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

Terug Naar 1942 | 25-10-12 | 23:10

Komen we dan nooit van die stinkgrieken af???

Byter | 25-10-12 | 21:48

En zo begint de zoveelste acte van het brusselse sprookje "De keizer zonder kleren". Een sprookje waar velen gedwongen naar moeten kijken, tandenkarsend en met een oude broodkorst in de hand.

De Labberdaan | 25-10-12 | 20:26

En dan hebben we nog niet over de sluiting van de Ford-fabriek in Vlaanderen en verplaatsing van de productie naar Valencia in Spanje. Met steun van de EU natuurlijk. Tienduizend arbeidsplaatsen vanuit het rijke Noorden naar het noodlijdende Spanje.
Ik verwacht dat we dit, parallel aan de belasting- en pensioenkassen-transfers, nog wel vaker zullen zien in de nabije toekomst. Wel allemaal mooi verpakt met argumenten die zogenaamd niets met de EU-toestand te maken hebben natuurlijk.

WirMachenMusik | 25-10-12 | 17:22

Er is een complete chaos in de EU gaande door de trojka, die zijn rapport via Washington moet uitstellen tot 6 november,de verkiezingen dus.Reken dus maar niet dat er voor die datum relevant nieuws komt. Obama kan zich geen economische aardbevingen veroorloven vóór die datum. Want... als Griekenland en daarna Spanje,failliet zouden gaan,draaien de groot-banken van de USA op voor de credit default swaps (CDS).Het gaat daarbij om minstens 400 miljard aan garantie's voor schuld-eisers en dat kan tot een groot conflict tussen de USA en Europa leiden.Historisch gezien zelfs wel een gewapend conflict.

Dolphi | 25-10-12 | 17:10

@Einde van de Domheid | 25-10-12 | 15:46
vanwege het vereiste inzicht zou je misschien toch...

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 17:05

De Griekse minister van Financien is met uitputtingsverschijnselen naar het ziekenhuis gegaan.
.
het duurt niet lang meer voordat de burgers van noord west europa dat ook wel zouden willen.
.
maar het ziekenhuis is dan failliet.

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 17:04

@Bakito | 25-10-12 | 13:22
*smile* Goed bezig Bakito, of is je account gehackt? LOL

First Contact | 25-10-12 | 16:42

Bijna alle cliché reaguursels zijn weer langsgekomen, behalve degene waar een bombardement van Griekenland voorgesteld wordt...

Vuurwezel | 25-10-12 | 16:23

en wie vragen we dan als adviseur, bij het ontleden met terugwerkende kracht van genoemde ingrepen?
.
remember: no one gets fired for hiring Goldman!
gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 14:01 | + 0
Nou, bijvoorbeeld de G17 of de assembly van de VN icm met een afvaardiging van het hooggerechtshof in Den Haag. Dat is een kwestie van uitvoering, een consensus moet daar wel te vinden zijn!

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 15:46

Pindakees | 25-10-12 | 15:39
Nogmaals (helemaal) gelezen maar ik kan er echt niets anders van maken.

antilinks | 25-10-12 | 15:43

antilinks | 25-10-12 | 15:33

Helemaal lezen. Natuurlijk waren ze het daar niet mee eens, hoe fel ze ook tegen die malloten van de VVD zijn.

Pindakees | 25-10-12 | 15:39

Pindakees | 25-10-12 | 15:22 | + 0 -
"Ik weet als recent geval alleen een lid dat werd gekicked omdat ie vond dat Rutte en Jort Kelder dood moesten, waar de partij top het natuurlijk wel mee eens was"
De partijtop was het eens met het het feit dat mensen dood moeten en daar wil jij op stemmen?????

antilinks | 25-10-12 | 15:33

Jaja, we hebben JeeKaa al weer gehoord op t.v. Nee, we willen griekenland zeker 2 jaar uitstel geven en er zijn zat mogelijkheden dat dit geen geld kost... (ieder weldenkend mens snapt dat 2 jaar extra overbruggen 2 jaar extra ambtenarensalarissen etc. kost, en dat griekenland dit niet zelf kan betalen) en mark Rutte heeft aangegeven geen 3e steunpakket naar Griekenland. Wat gebeurd er dus?;
Er komt 2 jaar uitstel, niemand zal dit officieel erkennen en JeeKa zal zeggen dat ons dit geen extra geld kost, waarbij hij na 2 jaar zal zeggen: oh, wij moeten trouwens wel afschrijven, want die 2 jaar hebben toch meer gekost dan begroot.
Rutte zal vervolgens een 3e steunpakket die kant uitdoen, maar dit wordt bijv. verpakt in een deposito voor de Eu inzake het noodfonds, waaruit griekenland dan put. Dan is er geen rechtstreeks geld naar Griekenland gegaan en kan hij het afschuiven op de EU begroting.

wolfjemidas | 25-10-12 | 15:24

^of beter nog, dat er uberhaupt politici dichtbij de realiteit staan?

Pindakees | 25-10-12 | 15:23

^of beter nog, dat er uberhaupt politici dichtbij de realiteit staan?

Pindakees | 25-10-12 | 15:23

JanPaparazzi22 | 25-10-12 | 15:16

SP komt even goed op voor de belangen van arbeiders, al is dat natuurlijk niet zo moeilijk als partijen als de VVD zelfs gaan roepen dat werkgevers zich niet meer aan CAO hoeven te houden etc. Maar idd, ze zijn wel heel erg uitkeringspro, nou vind ik echt niet dat er zoveel bezuinigd moet worden op uitkeringen, maar ze veel meer geven gaat me even goed te ver.
Maar kun je dan even aanwijzen waar er leden geroyeerd worden vanwege anderdenkend? Ik weet als recent geval alleen een lid dat werd gekicked omdat ie vond dat Rutte en Jort Kelder dood moesten, waar de partij top het natuurlijk wel mee eens was, maar vonden dat je dat niet kon zeggen (lijkt me vrij logisch).
En je wou beweren dat SGP dichtbij de realiteit staat?

Pindakees | 25-10-12 | 15:22

"... verlangt het IMF van de Europese schuldeisers dat ze 30 miljard euro afschrijven."
.
Wie de fuck heeft 't IMF ooit binnengelaten?

RusMor | 25-10-12 | 15:21

Pindakees | 25-10-12 | 14:56 |
De SP is de facto een sociaal-democratische partij die in feite haar socialistische idealen al lang overboord heeft gegooid of zelfs nooit heeft gehad. Een socialist komt op voor arbeiders en niet voor uitkeringstrekkers, de SP doet dus aan omgekeerd socialisme. Daarbij overstijgt het socialisme de landsgrenzen terwijl de SP zo nationalistisch is als maar kan. Het enige wat nog socialistisch is zijn de anti-marktwerking standpunten zoals nationalisering van banken en zorg. En natuurlijk de communistische partijstructuur met afdrachtregeling, waarin alle macht ligt bij de partijtop. Congressen zijn slechts applauscongressen waar geen plaats is voor discussie en andersdenkenden worden gecensureerd en geroyeerd.

PVDD is idd een idealistische partij, wel ver weg van de realiteit.

JanPaparazzi22 | 25-10-12 | 15:16

Latrinalia | 25-10-12 | 15:06

In totaal gebruikten 866.659 Nederlanders een volmacht bij de laatste verkiezingen, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Dus....wat??? dat is 10% van de stemmen. En in 3 weken tijd krijgt de PvdA er een twintigtal zetels bij...

ecologiste | 25-10-12 | 15:16

gentle giant | 25-10-12 | 14:22

De periode van 1989-2000 is er enorm veel geld gemnaakt. het probleem is zo opgelost wanneer de mensen die in die periode geprofiteerd hebben zur Kasse worden gebeten.
maar dat gaat niet gebeuren. Verdeel en heers. Onvoorstelbaar dat nu toch weer die PvdA weer mee doet. Werkelijk een grote maffia partij die boter op het hoofd heeft aangaande de meeste dossiers. Ze zijn net zo erg geworden als het CDA. Hoe kun je nou heil verwachten van een partij die de kiezsers elke keer weer stroop om de m ond smeert om maar zoveel mogelijk zetels te pikken en hun vrindjes in de ban(an)encarroussel te laten plaats nemen.

ecologiste | 25-10-12 | 15:12

Latrinalia | 25-10-12 | 15:06

Zo zou je het ook kunnen stellen.
Je zou het ook gewoon de domme massa kunnen noemen.

Pindakees | 25-10-12 | 15:10

@gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 15:04
Pensioenfonds? Ha ha ha.

Hatsune Miku | 25-10-12 | 15:08

bolkebeer | 25-10-12 | 14:03

Elite en lawine, waar ken ik dat van?

Betweetert | 25-10-12 | 15:07

Van de rente op onze schulden hebben we geen crisis.

roosvrij | 25-10-12 | 15:07

Pindakees | 25-10-12 | 14:39 | + 0 -
Ja dat hoor ik vaker, maar de massa heeft echt niet gestemd voor of tegen EU. Daarnaast wordt men gewoon niet (goed) geïnformeerd, de meeste kennis omtrent EU moet ik nog altijd vaak zelf opzoeken ipv dat het me voorgeschoteld wordt bij het 18:00 journaal. Dus vraag me af of de verkiezingsuitslag wel een (eerlijk) pro (huidig) eu vertegenwoordigd.

Latrinalia | 25-10-12 | 15:06

@Hatsune Miku | 25-10-12 | 15:01
en van de aanspraken die je hebt op je pensioenfonds....

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 15:04

Ze durven nooit voor iets te staan behalve dan de EU en de euro maar dat is omdat de banken dat nodig hebben. Want geloof je nu werkelijk dat ze zo met het lot van de Grieken zitten? Kom nou.Het is gewoon een geldspelletje, net als de restschuld van hypotheken die de belastingbetaler mag ophoesten want ook dat is een geldspelletje van de banken en ook daar geven ze geen zier om de 700.000 Nl-ers die met een restschuld zitten. Nee de banken willen "hun" geld hebben. Als dat dan via de belastingbetalers komt maakt niet uit. De hele hypotheekrenteaftrek is een bankenspelletje waarbij belastinggeld wordt overgeheveld in hun corrupte zakken.

ecologiste | 25-10-12 | 15:03

@witwas | 25-10-12 | 14:44
Als het zo doorgaat, is de keuze straks tussen hyperinflatie of ons leven lang kromliggen om rente te betalen aan Goldman. Of dat "gelukkig" is, hangt af van je banksaldo. ; )

Hatsune Miku | 25-10-12 | 15:01

JanPaparazzi22 | 25-10-12 | 14:47

SP houdt even goed vast aan haar idealen, al leek het alsof ze die deze verkiezingen ook gingen laten varen (nr 1 reden waarom ik geen SP heb gestemd). SGP heeft met Rutte nog wel wat dealtjes gesloten.. Dus dat noem ik niet echt een partij die vasthoudt aan z'n idealen (al doen ze dat natuurlijk wel meer dan PvdA, VVD, CDA, D66 etc)
Voor een partij die vast houdt aan z'n idealen zou ik eerder de Partij voor de Dieren noemen.

Pindakees | 25-10-12 | 14:56

Pindakees | 25-10-12 | 14:41 |
De SGP is wel een partij die niet met alle winden meewaait en vasthoudt aan haar idealen. Daar kan je het mee eens of oneens zijn maar 10x beter dan zo'n stel salon-socialisten van de PVDA. Nog erger zijn de socialisten van de SP die hun eigen socialisme hebben uitgevonden dat verder nergens in de wereld bestaat.

JanPaparazzi22 | 25-10-12 | 14:47

@Hatsune Miku | 25-10-12 | 14:38
Gelukkig liggen de Duitsers nog een beetje dwars voor het inflatie idee, alsmede het verdrag van Maastricht. Bovendien lost het intern niets op, de transferunie van Noord naar Zuid zal ook dan blijven bestaan.

witwas | 25-10-12 | 14:44

Zaterdag protest tegen de EU en corruptie in NL (Lees: anti VVD/PvdA/CDA protest)op het malieveld Den Haag.
Hooivorken toegestaan.

funkyd | 25-10-12 | 14:44

We gaan gewoon door met geld pompen in Griekenland. We weten immers hoe effectief ontwikkelingshulp is...
En Rutte wilt geen slechte beurt maken in Europa, dus die buigt gewoon mee. Betalen en verder zwijgen, dat is onze rol binnen de EU.

caspert79 | 25-10-12 | 14:41

Grachus | 25-10-12 | 14:34

Je hoeft ook geen Claudia de Breij te zijn om een hekel te hebben aan de ideeën van de SGP. Daar heb je alleen maar het juiste aantal chromosomen voor nodig. (en nee dan heb ik 't niet over het Grexit idee, maar over alle andere ideeën)

Pindakees | 25-10-12 | 14:41

@Hatsune Miku | 25-10-12 | 14:38
inflation is the only taxation without representation.

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 14:40

Latrinalia | 25-10-12 | 14:28

Verkiezingen zeiden wat anders..

Pindakees | 25-10-12 | 14:39

De grap is natuurlijk dat de Euro net zo goed naar wens te devalueren is. Dat is ook eigenlijk het enige dat het zootje nog zou kunnen redden: je kunt willekeurig veel miljarden over de balk smijten als je toch al weet dat er een massaal hyperinflatiefeestje aan komt.
.
Niet voor niets dat de goudprijs door het dak gaat.

Hatsune Miku | 25-10-12 | 14:38

Je hoeft geen SGP´er te zijn om Claudia de Breij in de hel te willen zien branden.

Grachus | 25-10-12 | 14:34

Vorige week op de EU top geen woord over Griekenland Spanje, zelfs geen woord over het IMF-rapport dat het hele groei en stabiliteitspact in twijfel trekt (ook de effecten voor Noordelijke landen). Nee in Brussel heeft men andere prioriteiten: het weigeren van een man in het bestuur van de ECB omdat daar een vrouw zou moeten zitten.

JanPaparazzi22 | 25-10-12 | 14:31

"GS crisiswatch hoofdstuk 23.197" ? Ik meen mij toch echt te herinneren dat het al hoofdstuk 23.199 is. Wel bij de les blijven VanLeeuwen.

de directeur | 25-10-12 | 14:29

@Magnum Force

U bent Portugal in dit rijtje vergeten.

Blackdad | 25-10-12 | 14:28

Het VOLK is het een beetje zat aan het worden, niet alleen in NL. De eurofiel zal er wel weer in zijn ogen een logisch verhaal van kunnen maken, maar het is gewoon niet meer te verkopen. Waar zijn de echte VOLKSvertegenwoordigers, joehoe, wakker worden...

Latrinalia | 25-10-12 | 14:28

En ondertussen verdomd iedere imbeciel in Den Haag het om hier iets aan de woningmarkt te doen.
Iedere boerenlul die een huis heeft gekocht sinds 2001 is de SJAAK. (behalve Wim-Lex)
En wat gaan we doen!
We gaan de hypotheekrenteaftrek aan pakken, Jawel, dat zal helpen.
Mensen kunnen niet verhuizen, bank geeft niet meer dan loan to value, restschuld is niet te financieren, zwaar gepromote aflossingsvormen voor je hypotheek zuigen apeballen, huurwoningen zijn voor de kinderpardonners, in een caravan naar je volgende klusje voor een week in de kas.
Nederland 2013 godverdomme.

gentle giant | 25-10-12 | 14:22

@witwas | 25-10-12 | 14:16
*staande ovatie*

necrosis | 25-10-12 | 14:22

@Einde van de Domheid | 25-10-12 | 14:11
Als ik € 100 moet betalen om banken en landen te redden en € 1.000 om ze failliet te laten gaan dan betaal ik lachend en met veel plezier die € 1.000. Ik weet dan dat met die € 1.000 slachtoffers worden geholpen en niet de daders en daarnaast weet ik dat het eenmalig zal zijn, terwijl ik die € 100 waarschijnlijk nog vele keren zal moeten betalen. Deze afweging schijnt echter niet in de botte hersens van de elite door te dringen.

witwas | 25-10-12 | 14:16

@Magnum Force | 25-10-12 | 14:13
ik heb een deja vu gevoel bij het lezen van deze tegel.

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 14:15

Ik kreeg een vlaag van helderziendheid, en ik ga die met U delen:

1) De problemen in Griekenland worden NOOIT opgelost, en zo lang De Grieken deel uitmaken van de Euro blijven ze EEUWIG om geld vragen. Iedereen die verwacht dat dat schertsland orde op zaken kan/wil/gaat stellen is naief, dom of omgekocht.

2) Spanje gaat Griekenland achterna. Die Spanjaarden zien hoe geweldig dat in Griekenland gaat, je maakt er een economische puinhoop van en niemand roept je ter verantwoording, de Noord-Europese landen betalen wel. Dus waarom zouden die Spanjaarden zich gaan pijnigen met draconische bezuinigingen?

3) Italie gaat Spanje achterna, zie onder 2). De enige reden dat Italie nog geen chocoladeletters in alle kranten haalt is het nodige achterbakse gekonkel tussen Draghi en Monti. Landgenoten, weet u wel. Maar er is een grens aan wat je kunt wegmoffelen, en die grens komt aardig dichtbij.

4) Frankrijk gaat het bovenstaande rijtje achterna. Met een president en parlement van traditioneel socialistische oorsprong a la Den Uyl (om niet te zeggen Stalin) beroven ze de laatste rijken en jagen de weinige winstgevende bedrijven het land uit, om dan in opperste verbazing te gaan staan kijken naar een begrotingstekort van hier tot Tokio. Geen punt als het geld op is, de ECB is er goed voor.

5) De Nederlandse kiezer-sucker ziet het aan, laat het gebeuren, moppert op verjaardagen en tegen collega's, en doet verder helemaal NIETS. Tot er op een ochtend geen Euro's meer uit de geldautomaat komen en zijn banksaldo, spaartegoed en pensioen is geblokkeerd om tegen een belachelijke koers omgezet te worden in een nieuwe munt.

Maar dan is het te laat.

Magnum Force | 25-10-12 | 14:13

witwas | 25-10-12 | 14:07 | + 0
Je verhaal is helder, maar de Grieken en Griekenland zijn het probleem niet. Het is het rijtje buitenlandse banken dat omvalt wanneer dit gebeurt.
Kijk ww, er is heel veel gestoken in het neerzetten van een beeld van luie junks (blabla pvv etc.) maar niet Griekenland is het probleem, het zijn de banken.

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 14:11

@Hatsune Miku | 25-10-12 | 14:01
Nee, Griekenland en de Griekse bevolking zijn geen slachtoffer. Ze hebben er goed van gegeten met zijn allen de afgelopen jaren.
Maar wij hadden beter moeten weten. De afgelopen 200 jaar is Griekenland langer in staat van faillissement geweest dan niet. Een heroineverslaafde leen je ook geen geld.
Maar nu naar voren. Feitelijk is er maar een ding wat je kunt doen. En dat is de pijn nemen. Dat hadden we twee jaar geleden al moeten doen en dan was de kostprijs lager geweest dan wat het nu gaat kosten, maar doorrotten laat alleen de prijs maar stijgen. Kappen en wel nu is het devies. Neem de pijn, neem afscheid van Griekenland uit de eurozone en sta ze toe weer een eigen parasietenmunt te voeren die naar wens te devalueren is.
Als geassocieerd lid van de Europese verdragen mogen ze gewoon proberen weer hun productjes naar ons te verkopen en dan kunnen ze weer competitief worden met een zwakke munt.
.
Dom kan je de Europese leiders niet noemen. Een zekere intelligentie hebben ze zeker. Maar ook een ideologische of zo je wilt idealistische blinde vlek. Ze hebben een absolute positie gekozen en financiele markten zullen dat altijd uitdagen. Vooral omdat de belangen zo uiteenlopen. Op basis van Nash' equilibrium, of beter disequilibrium, zal de onzekerheid blijven knagen en stemmen de financiele markten met hun voeten.
.
en een kruik gaat net zo lang te water tot ie barst....

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 14:10

Is er werkelijk IEMAND die gelooft dat Souvlakistan over twee jaar onder de 3% begrotingstekort zit?
Tegen die mensen zou ik willen zeggen: voel eens aan je voorhoofd.
GRExit, NU!

necrosis | 25-10-12 | 14:10

Nu weer 31 miljard en twee jaar extra. Maar in die twee jaar extra weer honderden miljarden. Ik geef de Grieken gelijk. Het is een open deur voor ze. Rompuy en Barroso willen de Grieken kost wat kost houden. Het is niet eens chantage maar een hele grote open deur. Ondertussen worden de andere EU landen leeggezogen en pompen de banken zich weer vol. Het Griekse volk is de grote verliezer.

doskabouter | 25-10-12 | 14:08

Het is heel eenvoudig: flink lekken naar de pers zodat er een beeld van onvermijdelijkheid ontstaat. Vervolgens gaan politici doen wat er al in de lucht hing.

ole guapa | 25-10-12 | 14:07

Vergis je niet, het was Henri Ford die als eerste Amerikaanse grootindustrieel Hitler een hart onder de riem stak. De rest (ook binnenlands) volgde later!

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 14:07

@Einde van de Domheid | 25-10-12 | 14:03
Als je de Grieken hun recht op zelfbestuur en hun eigen munt teruggeeft zal het wel los lopen met die oorlog; ze hebben dan a) de kans om hun land weer op te bouwen, terwijl het nu buiten hun invloed wordt afgebroken en b) hebben ze voorlopig geen geld om wapens te kopen.

witwas | 25-10-12 | 14:07

witwas | 25-10-12 | 14:02 | + 0
update
Goldman Sachs is al zo rijk dat men bijna de hele wereld bij de strot heeft en uitknijpt.
Enig idee hoe ze er NOG meer uit kunnen halen?
Chaos, oorlog, burgeroorlog.....

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 14:06

Nou niet in paniek raken, maar ik hoorde dat een 4e noodpakket ook een optie is.

bennutzat | 25-10-12 | 14:05

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 13:57
Precies!! En daar heeft niemand het over dat Goldman Sachs Griekenland leeggezogen heeft. Nee want dan zouden we banken verantwoordelijk moeten stellen voor dat hele circus en daar waagt zich geen enkele regering aan. De huichelaars.

hölzenbein | 25-10-12 | 14:05

Strategische kiezers, bedankt!!

Schaamharing | 25-10-12 | 14:04

Misschien valt het allemaal best mee met die eurocrisis en wordt deze door politici met een driedubbele agenda aan ons wijsgemaakt om zodoende het USE-project te kunnen voltooien.

Strohond | 25-10-12 | 14:04

witwas | 25-10-12 | 13:55 | + 1
(De) burgeroorlog komt als we ermee doorgaan.
(De) burgeroorlog komt als nu een land omvalt.
Dus wie heeft gelijk?
De minderheidspartij PVV, de voormalige 'conservatief' uit de VVD met zijn partijgenoten die grotendeels vanaf 2005 (of later) 'iets' in de politiek doen?

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 14:03

Exit uit de euro. Om de Grieken uit hun lijden te verlossen? De SGP is toch tegen euthenasie?

VanDattum | 25-10-12 | 14:03

@Dagploeg
De glijbaan begint langzaam een bobsleebaan te worden. Om te eindigen in een lawine. De elite is compleet het spoor bijster. Ik ben bang dat het steeds meer een oncontroleerbaar spook wordt. De crisis begint nu langzaam maar zeker een gezicht te krijgen.

Ik zit mijn tijd wel uit.

bolkebeer | 25-10-12 | 14:03

@Einde van de Domheid | 25-10-12 | 13:57
Ik heb liever dat Goldman Sachs rijk wordt van de komende chaos dan dat aardige bedrijfjes als BAE Systems, Lockheed Martin, Boeing en Northrop Grumman dat worden.

witwas | 25-10-12 | 14:02

@Hatsune Miku | 25-10-12 | 14:01 | + 0 -
Men betaalt daar cultureel geen belasting. Dan moet je niet gaan huilen dat het systeem dan niet werkt.

Kaas de Vies | 25-10-12 | 14:02

Dat zeiden ze van de pvda ook, er is totaal geen peil op te trekken in dit land..

Slipsnifter | 25-10-12 | 14:02

@gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 13:52
.
Griekenland is net zo goed slachtoffer in dit spel als de rest van ons. Geloof je dat het prettig is voor de bevolking om bezuiniging na bezuiniging te incasseren? Of voor de Griekse regering die nu in limbo verkeert, en de guillotine al opgesteld ziet worden?
.
Je ziet aan de tijdspannes die genoemd worden, nu in termen van jaren, dat Griekenland even uit het zicht gesteld moet worden; dat betekent dat het volgende drama zich gaat aankondigen.
.
De leiders in Brussel zijn heus niet dom. Bovendien zijn ze beter geinformeerd dan wij. Er worden geen fouten gemaakt op deze schaal; er is een onzichtbare hand die dit drama componeert. Volg het geld.

Hatsune Miku | 25-10-12 | 14:01

@Strohond | 25-10-12 | 13:59 | + 0 -
Project X? Waar? Wanneer? Hoe laat?

Kaas de Vies | 25-10-12 | 14:01

@Einde van de Domheid | 25-10-12 | 13:57
en wie vragen we dan als adviseur, bij het ontleden met terugwerkende kracht van genoemde ingrepen?
.
remember: no one gets fired for hiring Goldman!

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 14:01

@M@verick | 25-10-12 | 13:50
Dan heb jij de huisregels nog niet goed genoeg bestudeerd, hier stukje copy/ paste:

Tot slot
De huisregels kunnen op ieder moment naar goeddunken van de Redactie ter plekke aangepast worden. Beroepen op de regels is derhalve zinloos, wij hebben altijd gelijk.

necrosis | 25-10-12 | 13:59

witwas | 25-10-12 | 13:48
Jaa feestboek. We maken er een feestje van met zijn allen.

Strohond | 25-10-12 | 13:59

Wa moet gebeuren is dat de wereld om de tafel gaat zitten en ingrepen van ziekmakers als Goldman Sachs (met zijn geopolitieke handlangers) met terugwerkende kracht ongedaan maken.
Wat GS en de PVV doet is eigenlijk aansturen op de grote kladderadatsch.
En wie gaat daarna het meeste verdienen?
Juist: Goldman & Sachs.

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 13:57

Dankzij de EU hebben we kein Krieg meer gehabt en daarom heeft het zooitje in Bruxxel een prijs gekregen. Wel wrang in dat licht dat de hulp aan Griekenland nu al hoger is dan het totaal aan Marshallhulp na de oorlog. Vooral gezien het feit dat er toen dingen echt kapot waren. Nu is alles blijkbaar op papier nog kutter dan het toen in de werkelijkheid was. Of zoiets.

Kromst | 25-10-12 | 13:57

@witwas | 25-10-12 | 13:55 | + 0 -
Dat is precies hoe ik er ook over denk.

Kaas de Vies | 25-10-12 | 13:56

Niemands Knegt | 25-10-12 | 13:45 |
Ik vrees dat de Nederlandse burger die op de PvdA heeft gestemd zo geïndoctrineerd is door de PO dat hij niet weet hoe dicht wij bij de afgrond staan. Trouwens de VVD stemmers komen van een koude kermis thuis als Rutte zijn andere kant laat zien, nog even dan vallen de schellen vanzelf van de ogen, veel te laat!

lanexxx | 25-10-12 | 13:56

Niemands Knegt | 25-10-12 | 13:45

Europa een schijndemocratie? Dat lijkt alleen maar zo.

Strohond | 25-10-12 | 13:56

@Einde van de Domheid | 25-10-12 | 13:51
Doorgaan op deze voet is gewoon levensgevaarlijk. Ik ga liever economisch een beetje dood dan dat we straks verwikkeld zijn in een burgeroorlog. Dat is geen bangmakerij; de overeenkomsten met recente en minder recente geschiedenis zijn te talrijk om te negeren:
www.dagelijksestandaard.nl/2012/10/het...

witwas | 25-10-12 | 13:55

@JoranVanderdood | 25-10-12 | 13:37

Haha inderdaad tijdje terug gezien erg grappig. "fak you malaka!"

Kets22 | 25-10-12 | 13:54

Dit is geen financiële, maar een culturele crisis. Wij noordelingen hebben geleerd dat sparen en samenwerken de kans op dood vanwege winter verkleinen. Vaardigheden die in het zuiden overbodig zijn want minder winter. Overleven aldaar is eenvoudiger als je de mogelijkheden die zich aandienen goed benut.
.
Dit is in de geschiedenis van Europa keer op keer fout gegaan. Overigens met totale chaos altijd als uiteindelijk resultaat.

MrWolfIsMobile | 25-10-12 | 13:53

Griekenland heeft een staatsschuld van eur 300 miljard ofzo. De meeste private schuldeisers hebben ingestemd met een behoorlijke afschrijving, waardoor de belangrijkste externe crediteuren nu het IMF, de eurolanden en de ECB zijn.
Deze partijen hebben geen enkele afschrijving hoeven doen en zijn supersenior. Het IMF wil dat er een schuldreductie komt, en dat de eurozone en de ECB dat voor hun rekening moeten nemen.
Voor de ECB betekent dat een afschrijving die groter is dan het totale eigen vermogen van die bank.
Dat staat niet zo lekker voor de toezichthouder van alle toezichthouders.
Bovendien moeten dan de eurolanden het eigen vermogen van de ECB weer aanzuiveren en dat betekent weer een rondje langs de parlementen. Of Draghi loopt even naar de boekhouding, doet ctrl-p, ctrl-p, ctrl-p en maakt een paar euro's aan en stopt die in de map kapitaal. Is tenslotte hetzelfde.
en na de vijfde steunronde, waar we nu naartoegaan, komt er een zesde, een zevende en zo maar verder.
Het ideaal van de euro moet koste wat het kost verdedigd worden en Griekenland uit de euro is vragen om onbekende gevolgen. En onbekende gevolgen, dat zijn de allerergste.
Dit hele proces gaat net zolang door totdat de dijken echt breken. En Griekenland speelt net zolang door als nodig, om geen echt fundamentele veranderingen in zijn economie en staatshuishouding oe te staan. De Grieken weten veel te goed dat de leiders van de eurozone landen zonder alternatief en zonder plan B de euro in zijn gegaan. Griekenland zal ons daarom zo lang mogelijk gegijzeld houden, in een game of chicken. En tot nu toe zijn de andere landen de kippen.

gooi en smijtwerker | 25-10-12 | 13:52

Dijkgraaf heeft een lijntje met God en God wil dat de Grieken uit de Euro gaan. Halleluja.

Strohond | 25-10-12 | 13:52

@Niemands Knegt | 25-10-12 | 13:45
Bijna allemaal waar. We zijn zo verwend dat we vertrouwen geven uit angst om onze schijnzekerheden. Het kan nog veel slechter voordat we in opstand komen.

Hatsune Miku | 25-10-12 | 13:51

Hoeveel miljard moeten we eigenlijk nog overmaken om break-even te komen met de Nederlandse staatsschuld? Iemand een idee?

notoire_veelpleger | 25-10-12 | 13:51

Nogmaals. Griekenland heeft allang gemerkt dat we chantabel zijn. De gevolgen kun je daaruit opmaken.
Laten we wel zijn. De verantwoordelijken en hun vriendjes kunnen het niks schelen. Want uiteindelijk hebben zij hun geld op buitenlandse banken staan.

roze_bril | 25-10-12 | 13:51

Weet je van Leeuwen. GS probeert al een paar jaar van Griekenland een speerpunt te maken. Dat moet dan leiden tot het afscheiden van Griekenland van de EU en eigenlijk ook tot het einde van de EU.
De PVV heeft zich daar hardstikke hard voor gemaakt.
Op zoek naar een cliffhanger nog jotum'mer dan de wereldwijde Islam heeft ze zich daar volledig ingegooid.
Het enig juiste antwoord is: 'Stick together en probeer er samen uit te komen (Jim Rogers) Het enige wat jullie doen is de boel proberen op te blazen. In dit land mag dat (geen Poetin) maar het is economisch levensgevaarlijk!

Einde van de Domheid | 25-10-12 | 13:51

-weggejorist en opgerot-

M@verick | 25-10-12 | 13:50

@Niemands Knegt | 25-10-12 | 13:45 | + 0 -
Het is ijdele hoop dat de mensen het opeens wel gaan zien. Het kan blijkbaar alleen op een bijna revolutionaire manier tot stilstand gebracht worden.

Kaas de Vies | 25-10-12 | 13:48

@Niemands Knegt | 25-10-12 | 13:45
U brengt het zo mooi onder woorden, regel eens wat, al is het maar een facebook-pagina waar we kunnen laten zien hoeveel onvrede er heerst in Nederland.

witwas | 25-10-12 | 13:48

En twee jaar, 36 extra steunronden en 1500 miljard verder......
*met hoofd op tikplank beuken doet*

necrosis | 25-10-12 | 13:47

Hoe lang laten burgers zich nog een rad voor de ogen draaien?

In Spanje is de staatschuld ten opzichte van het verdienvermogen van de economie (BBP) in één luttel jaar gestegen van 69,3% (2011) tot 85,3%. (2012). (Rene Tissen)
Daar is de zaak dus 'out of control'. Spanje gaat Griekenland achterna en zal Italië besmetten.
Wij krijgen veel valse woorden middels de Main Stream Media die ons beeld van de situatie mystificeren in plaats van dat ze het ons mogelijk maken haar te doordenken. Maar burgers let op uw saeck, blijf door denken. Lees bijvoorbeeld werk van Oswald Spengler en Julius Evola. Ik krijg namelijk steeds meer het idee dat de huidige crisis een proces van bewust gestuurde sociale,- en politieke transformatie is. Misschien wel een herhaling op zeer grote schaal van de coup van The Chicago Boys en.wikipedia.org/wiki/Chicago_Boys na 11 september 1973 in Chili?

De EU afgevaardigden zijn de realiteit met de werkelijkheid volledig kwijtgeraakt. Uniforme regelgeving kan diversiteit en dus economiestromen, uit verschillen, begeleiden en bevorderen. Maar die regelgeving bestond al in de vorm van natuurlijke, economische en bedrijfskundige wetmatigheden. Europa hoeft ze alleen maar te herkennen en te erkennen en zich erbij neer te leggen. Eurofielen laat Europa vrij en regel dat. De EUSSR is een grote opgedrongen schijndemocratie en zoals iedereen weet is een opgedrongen democratie is geen democratie. Dus burgers kom in opstand voordat wij dusdanig zijn uitgeknepen dat er geen energie meer in ons zit.

Niemands Knegt | 25-10-12 | 13:45

Zatkniss | 25-10-12 | 13:35 | + -2 -

Genuanceerd?.... nee hoor. Hij heeft zijn groen links lidmaatschapkaart ingeleverd en is overtuigd door de meeste reaguurders hier dat rechts de betere optie is. Wel jammer overigens, ik vermaakte mij wel met zijn tendentieuze berichten #feit

Dhr. W. Anhoop | 25-10-12 | 13:44

Slomo | 25-10-12 | 13:34 | + 2
En helaas heeft een groot deel van Nederland het laten afweten tijdens de verkiezingen.

Rightmover | 25-10-12 | 13:44

@ Kaas de Vies: Bestaat er ook een Griek-prik?

Armageddon | 25-10-12 | 13:43

Het is weer tijd van het jaar. Ik heb mijn Griek-prik al gehad.

Kaas de Vies | 25-10-12 | 13:42

Zoals gewoonlijk wanneer er brandende vragen gesteld worden is Rutte nergens te vinden.

TunaTown | 25-10-12 | 13:40

Er loopt trouwens nu een rechtszaak bij het Europese-hof tegen het ESM-verdrag, aangespannen door een Iers parlementslid ec.europa.eu/avservices/video/player.c... kijken wat hier uitkomt

janneman1977 | 25-10-12 | 13:39

Overal werd ontkenT dat er een akkoord is??

Verdammt Nochmal | 25-10-12 | 13:39

Pearlyan | 25-10-12 | 13:27 | + 0 -
Bakito heeft de gekke apen ziekte, sinds 2 dagen reageert ie genuanceerd. Je zou bijna denken dat er toch intelligent leven bestaat in huize Bakito

Zatkniss | 25-10-12 | 13:35

Het wordt tijd dat Nederland eens een steunpakket krijgt. En wel de bevolking, niet de overheid. Op elk vlak worden we zo ondertussen uitgeknepen.
Dit kan niet lang meer goed gaan. Vroeg of laat zullen er ook hier demonstraties gaan plaatsvinden en zal de onrust in de land steeds verder toenemen. De EU gaat klappen. Een conflict tussen Zuid en Noord Europa gaat er aan komen...

Rightmover | 25-10-12 | 13:35

@Bakito | 25-10-12 | 13:22
Die euro crisis is inderdaad best lastig maar het is rampzalig dat Geert Wilders gelijk heeft gekregen. We hebben alles geprobeerd, ontkennen, liegen, dom kijken, en belastingen verhogen, niets hielp. Geert kreeg uiteindelijk toch gelijk. Zo jammer. Zucht..

Slomo | 25-10-12 | 13:34

Er wordt hoe dan ook niets gedaan voor 6 november.

En waarom is die datum belangrijk? U raadt het al, de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

De Europeanen zien het liefst Obama herkozen worden en daarom houdt men tot die tijd rust in de tent zodat er geen "october surprise" komt die Romney in de kaart speelt.

JoranVanderdood | 25-10-12 | 13:34

Ik maak me niet druk. We krijgen al het geld toch terug?
Toch

zooishettoch | 25-10-12 | 13:32

Griekenland letters door elkaar
Er Kan Geld In

batsertje71 | 25-10-12 | 13:31

Armageddon | 25-10-12 | 13:17

Je zou ook verwachten dat ze deze verkiezingen op nul zetels zouden staan. Tenminste, met een beetje nadenkend volk. Mja..

Pindakees | 25-10-12 | 13:30

Zolang er in Nederland nog zo'n 7 miljoen stemgerechtigden rondlopen die hier voor gekozen hebben gaat er niks veranderen.
Dom gehouden door de media met borrelpraat als "ja, maar je hebt aan de ene kant Amerika en aan de andere kant Azië en daar zitten wij dan tussenin, dus moeten we samen sterk zijn".
Dat is eigenlijk ook het enige argument wat ze kunnen verzinnen.

Maar 7 miljoen mensen ga je zomaar niet bekeren, tenzij de PO morgen ophoudt te bestaan.
De enige die een kans had gemaakt ligt al 10 jaar onder de zoden, zijn moordenaar gaat nu al weekendjes naar Center Parcs, wellicht van de zomer naar Kreta?

Cuyahoga | 25-10-12 | 13:29

SGP en ook onze anti-europa vriend van de PVV hebben anders wel de vele miljarden naar Griekeland gesteund, al was het maar voor even.
In tegenstelling tot SP en Partij voor de Dieren, die toch heel wat vrouwvriendelijker zijn en dus mijn voorkeur hebben.

Pindakees | 25-10-12 | 13:29

Goh, Bakito, ben je van je geloof gedonderd? Een pro-Wilderscomment? Jongen toch! Straks ga je nog iets negatiefs over immigranten zeggen. Barst, dat heb je ook al gedaan in de topic over congiërges! Holy crap, hell freezes over.

Pearlyan | 25-10-12 | 13:27

Ik eet Grieks en ik neuq Grieks, maar van mijn geld moeten ze afblijven!

Pastor Sippenhaft | 25-10-12 | 13:27

De SER wil dus geen rechtstreeks antwoord geven op de vraag hoeveel geld de Grieken hebben gekregen:
www.ser.nl/nl/actueel/persberichten/20...
De Duitsers doen dan wel:
"‘Vandaag zijn de zaken volledig buiten proportie. Kijk naar Griekenland. Als we alles optellen van steun – de schuldkwijtschelding door de banken, de noodpakketten en de steun van de ECB – zitten we aan 460 miljard euro",aldus Hans-Werner Sinn van het Duitse Institut für Wirtschaftsforschung.
sylvestereijffinger.com/wordpress/sinn...
Dat is dus nu al rond de 500, miljard en meer dan de Nederlandse staatsschuld.
www.destaatsschuldmeter.nl/

Petrus de Rewa | 25-10-12 | 13:25

GeenStijl maakte er toch 2 weken terug al melding van dat er meer geld en meer tijd nodig is en dat er een akkoord voor is? Want we weten allemaal dat ze dat geld en die tijd toch wel krijgen. Europa is echt een hele slechte soap aan het worden.

Jippie | 25-10-12 | 13:25

Geert: Ich habe es gewusst!

Schaamharing | 25-10-12 | 13:24

Oh gelukkig, ik dacht al dat we konden stoppen met dokken voor Souvlakistan. Nou, dan ga ik weer even extra hard aan de slag om hun corruptie en belastingontduiking plus onze eigen crisis te bekostigen.

Pearlyan | 25-10-12 | 13:24

@Bakito | 25-10-12 | 13:22
lol.

Hatsune Miku | 25-10-12 | 13:24

Claudia de Brei is een mooie bezuinigingspost voor onze overheid.

tipo | 25-10-12 | 13:22

Wie is er nou gek: Rutte die beroepshalve liegt of de meute die niet in opstand komt tegen de (zelf verkozen) liegende leiders ?

Montgomery Burns | 25-10-12 | 13:22

Ziek....

Slipsnifter | 25-10-12 | 13:22

Diepe zucht.

Wilders krijgt steeds meer gelijk. #feit

Bakito | 25-10-12 | 13:22

NLEXIT lijkt mij makkelijker en uiteindelijk veel goedkoper.

Slomo | 25-10-12 | 13:21

Er worden in dit opgelichte Netenland ondertussen heel veel mensen ECHT boos, het is niet zozeer het geld maar het genaaid worden door de elite.
Voor mij is het klaar als dit doorgaat, belastingen... bekijk het maar, mijn afgedwongen solidariteit met boeven is bij deze beëindigd, hoop dat er meer wakker worden hier.

hagelkruis | 25-10-12 | 13:20

Kan de redactie ook aub een berekening geven van de hoeveelheid euro's die de afgelopen jaren naar Griekenland zijn gegaan? (Plus al het geld uit de steunfondsen)

Petrus de Rewa | 25-10-12 | 13:18

Zijn wij zo slim, of zijn zij (lees: Brussel) zo dom?

LTS__zwakstroom | 25-10-12 | 13:18

het wordt nog druk zo, in de hel.

cumshaft | 25-10-12 | 13:18

31,5 miljard euro. Laat het eens tot je doordringen. 31,5 miljard èxtra steun.

Crimineel op welke wijze er bewust verwarring wordt gezaaid om Das Vierte Reich maar in stand te kunnen houden.

Absoluut niet waar | 25-10-12 | 13:18

Als Rutte weer geld gaat uitkeren dan staat die partij de volgende keer op precies 0 zetels.

Armageddon | 25-10-12 | 13:17

Lang leve de SGP in dit geval. Dat mag ook weleens gezegd.

lekker wijf | 25-10-12 | 13:17

Beter nu dan in 2 jaar en 150.000.000.000.000.000 later/dieper/armer.

Stroopdoos | 25-10-12 | 13:16

Je verwacht het niet!!

irma zonderboezem | 25-10-12 | 13:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken