Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DocuTip: de Fatwa tegen Salman Rushdie

Het levensverhaal van Salman Rushdie is essentieel om de mechaniek achter de politiek der booslims te begrijpen. Schreef roman met daarin een historische uiteenzetting over het ontstaan van de Islam en oprichter Mohammed. Hij benoemde daar de twijfel van een gelovige. En dat is dus de aartsvijand van religieus absolutisme: twijfel. Wie twijfel zaait, doet het orthodoxe afbrokkelen. Vandaar dat de Talibang een 14-jarig meisje door het hoofd schiet: angst voor de twijfel die ze zaait. Twijfel plus een Islamitisch staatshoofd die afleiding zocht voor interne problemen leverde Salman Rushdie een fatwa op. Bovenstaande docu vertelt over het leven wat een schrijver van woorden moet leven door de dreiging van fundamentalistische kogels en messen. Omwille van openhartige literatuur. Conclusie: religie en met name haar extremistische variant is ziek als het gaat om haar relatie met de mening, de twijfel en het mens-zijn van het individu. Koop dat boek! NB benieuwd wat Salman Rushdie vindt van de ophef rondom "Innocence of Muslims"? Interview!

Reaguursels

Inloggen

Wat n bullshit weer KwidT; twijfel is inherent aan geloof.
Extremisme is extremisme, in welke vorm dan ook. Ook bij de wetenschap, waar menig wetenschapper geen afstand doet van z'n overtuiging.
Appels, peren.

hfakker | 21-10-12 | 22:24

@Bertus Betonsloper,je staat aan het begin van begrijpen dat na zeggen en beweren komt,want je vermoed al het ergste.De logica van het concilie van Florence is dat je buiten de heidenen (animisme),Joden (mono-theïsme), ketters (ALLE concurrerende religie's) en scheurmakers(de atheïsten en ongelovigen) alleen werktuigen van het ware geloof/instituut hebt,die weer met hun werktuigen de oorlog tegen de eersten voeren . De menselijke geschiedenis is er tot op de dag van vandaag altijd er van doordrongen.De burger van de (Franse)burger-revolutie is de erfgenaam van de sacrale tijd en zijn concilie's en synodes.Zijn regeringen en staten GEDRAGEN zich niet anders.Hun woorden brachten nuance's met hun enorme regel- en wet-bestanden.Meer dan 2 eeuwen praktijk zijn echter nog geen garantie dat het geen "ijdelheid der ijdelheden"(Prediker) zal blijken. De ergste werktuigen/wapens zijn immers tig maal machtiger dan in 1789 en beslechten het conflict dus veel sneller dan toen.

Dolphi | 21-10-12 | 22:15

Greetje Duisenberg | 21-10-12 | 16:45 |

Dat is inderdaad wat we moeten doen. Willen we een goede toekomst voor volgende generaties dan moeten we weer hard worden. We hebben het gezellig kunnen houden in Europa voor een periode van pakweg 40 jaar, moe van geweld na een vreselijke oorlog hebben we het zachte geprezen en het harde geschuwd en met we bedoel ik de mensen met macht, de politici, de vermogende mensen, de werkende burgers, de intelligentsia.. De sociale onderklasse is altijd harder (hooligans, criminelen etc) Het barbarisme van de moezelmannen kan helaas niet met woorden worden beperkt: tegen hun achterlijkheid gecombineerd met een eeuwenlange cultuur van indoctrinatie, agressie en onderdrukking volstaat maar één ding: keiharde maatregelen en repercussies.

Hussar1683 | 21-10-12 | 20:41

Fatwa's zijn van alle tijden en alle religie's.De Christelijke variant is die van de concilie's.Zoals die van Florence in 1441: "Heidenen,Joden,ketters en scheurmakers gaan regelrecht naar de hel,tenzij ze zich voor hun dood tot het ware geloof bekeren"
Dolphi | 21-10-12 | 19:00 |
.
Dus jij snapt werkelijk het verschil niet tussen ZEGGEN of BEWEREN dat iemand na z'n dood naar de hel gaat en iemand 'naar de hel sturen' door hem op grond van een fatwa te VERMOORDEN? Enfin... de rest van je tegel doet het ergste vermoeden.

Bertus Betonsloper | 21-10-12 | 19:33

Fatwa's zijn van alle tijden en alle religie's.De Christelijke variant is die van de concilie's.Zoals die van Florence in 1441: "Heidenen,Joden,ketters en scheurmakers gaan regelrecht naar de hel,tenzij ze zich voor hun dood tot het ware geloof bekeren".Kortom als men zulke enormiteiten verkondigt is men werkelijk een levensvatbaar instituut.Alles buiten haar grenzen MOET verworpen worden.Dit geldt helaas dus ook voor natie's en regeringen.Religie's en natie's zijn dan ook nooit zo vrijmoedig te erkennen,dat haat en rancune de heftigste en diepst/relevantste behoefte is van ons mensen en dus gestild moet worden al was het maar in woorden,Zo niet,dan loop je ernstige stoornissen op.Uitstel van rancune wordt tenslotte uitbarsting,maar gevoel van onbehagen is gezonder dan onlustgevoelens door opgepotte woede.D.w.z. doet langer leven.(naar citaten van Cioran,"Geboren zijn is ongemak".

Dolphi | 21-10-12 | 19:00

De oproep om Rushdie te vermoorden is imho uitgevaardigd omdat de pedo-proleet in Rushdies roman schijnt te worden neergezet 'als een man die bezwijkt voor aardse genoegens'.
.
Welnu, als je het beroven en koelbloedig vermoorden van mensen, het aanzetten en oproepen tot het afslachten van niet-mohammedanen, polygamie en kleuterneuqen tot 'aardse genoegens' rekent, zie ik niet waar Rushdie hier precies de fout ingaat. Bovendien heb je, wanneer je sommige verzen in de koran leest, weinig verbeelding nodig om ze inhoudelijk aan het archetype van 'de duivel' toe te kunnen schrijven. Dat miljoenen geïndoctrineerde en zwakbegaafde relidioten daarover een andere mening zijn toegedaan doet aan de feiten niets af, zij ondersteunen de feiten slechts.

Bertus Betonsloper | 21-10-12 | 18:31

-weggejorist-

eagleye | 21-10-12 | 17:29

-weggejorist-

postbus51 | 21-10-12 | 17:16

Twijfel en ongeloof is eerder regel dan uitzondering onder christelijk grootgebrachten. En in ieder geval toch tegenwoordig zonder veiligheidsprobleem voor de betroffenen. Alleen dat aspect al is belangrijk genoeg om onderscheid te maken tussen cristenen en moslims, Quid.

WirMachenMusik | 21-10-12 | 16:54

@miko | 21-10-12 | 16:01
*Zucht* Lees even pius | 21-10-12 | 14:11 |

En dit: La Vie En Rose | 21-10-12 | 15:36 |
"Binnen een mum van tijd gaat het over iets anders, zoals snert, of het merendeel van de dagelijks aanwezigen duikt met z'n allen op een trol. Zoals vandaag en het is m.i. nog een bekende ook. Slechts een enkeling die dat doorheeft."

Gaat er al een lampje branden?

La Vie En Rose | 21-10-12 | 16:47

@ miko | 21-10-12 | 16:07 | + 1 -
Daar hebben ze vast wel een hele goeie reden voor, want Indiërs zijn best wel vergevinsgezind, bijvoorbeeld tegenover de Engelsen. Dus ga er maar vanuit dat de islamieten het er naar gemaakt hebben, zoals ze thans ook Europa aan het uitwonen zijn.
.
Nogmaals, volgens mij hebben de Russen en Indiërs gelijk. En dat moet je ook gewoon zo zeggen als politicus. Hier met die olie of we vegen jullie vootgoed van de aardbodem. Dan begrijpen ze het pas.

Greetje Duisenberg | 21-10-12 | 16:45

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:53
Ja, in een beschaafd land met beschaafde mensen onderga je dat maar.verder kan ik wel begrijpen dat een individu in een een op een situatie het niet meer in de hand heeft.Maar wraak naar aanleiding van een boek dat je niet gelezen hebt is van een heel andere orde.
Dat doet me altijd denken aan een Suske en Wiske grap uit de gramme huurling. Dan willen de Blippies met elkaar de strijd aan omdat een stam de andere gloeiende idioten heeft genoemd. Jerom vraagt dan;Is dat waaar? Waarop de gehele stam zegt JAAAAHH(al met hun wapens zwaaiend) Waarop de krachtpatser zegt: Waarom er dan om vechten?/

miko | 21-10-12 | 16:41

@plaszak | 21-10-12 | 15:52
Dat overkomt mij regelmatig. Maar meer omdat ik met stomheid ben geslagen.

La Vie En Rose | 21-10-12 | 16:39

@pius | 21-10-12 | 14:51
Iemand die jou als het grootste goed ziet is niet gelovig.Die is gewoon gek. Zelfs al zouden ze met zijn 100.000 den zijn. :)

miko | 21-10-12 | 16:35

@Elisabeth2 | 21-10-12 | 14:44
Rj Dio, die is ook al weer een tijdje hemelen.

miko | 21-10-12 | 16:34

@ZonderNaam | 21-10-12 | 14:37
Zijn conclusie is precies degene die de moslims ook deden. Zonder ook maar een strofe te hebben gelezen.

miko | 21-10-12 | 16:32

@miko | 21-10-12 | 16:22

Joris weet heel goed wat ik bedoel en welk punt ik duidelijk probeerde te maken met die tegel. Bovendien krijgt hij elk jaar van mij een kerstpakket.

Ik hield Kaan even een spiegel voor, Joris begrijpt dat heel goed volgens mij.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 16:28

@ZonderNaam | 21-10-12 | 15:50
Ben heel vaak behoorlijk kritisch op Quid, maar daar ging mijn plemp niet over.
Er wordt de laatste tijd op alle topics minder gereaguurd.
Dat kan deels aan het onderwerp van het topic liggen, maar de voorspelbaarheid én debilisering van een deel van de reaguurders speelt m.i. een grotere rol.

La Vie En Rose | 21-10-12 | 16:26

@neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:36
pssssst,...... njmidm... h.u.i.s.r.e.ge.l.s.
Joris is nogal eens zenuwachtig deze dagen.

miko | 21-10-12 | 16:22

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:30
Je versje heeft niet het juiste Ritme.
Ik maak een grapje.
DE andere persoon begint te dreigen.
Ik probeer met hem te redeneren.
Hij geeft me een klap.
IK weer zijn slagen af .
Hij komt terug met een mes.
Ik sluit me op in mijn huis.
Hij begint in de straat winkels te vernielen en kinderen te msihandelen.
Zoiets?

miko | 21-10-12 | 16:19

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:24
Haal de passages eens aan uit het boek die zo provocerend zijn? Voor zover ik het zie hebben de moslims zelf het probleem gecreëerd. Zoals ze wel vaker doen.

miko | 21-10-12 | 16:17

@Greetje Duisenberg | 21-10-12 | 14:04
Ik heb ooit een beetje noodgedwongen met een asvreter opgetrokken. Wat uit zijn mond kwam, man man. Volgens mij zag hij nog liever vandaag dan morgen de clash tussen India en Pakistan gebeuren.

miko | 21-10-12 | 16:07

@Kaas de Vies | 21-10-12 | 14:02
Alles mag behalve Allah en de profeten.

miko | 21-10-12 | 16:02

@vetkleppert | 21-10-12 | 14:00
Rokuu is als pennywise. Elke paar jaar duikt hij op.Dit is zijn milde vorm.Het is niet de eerste keer dat hij hier is. Ondanks zijn zwitsal.

miko | 21-10-12 | 16:01

-weggejorist-

peteyoung | 21-10-12 | 16:00

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:57
Prachtig land waar men verkiest om schoolmeisjes te laten verbranden omdat ze niet netjes genoeg gekleed zijn. Ik zou hier proest of iets dergelijks kunnen zetten maar vind hetin dit geval ongepast.Zoveel domheid van u kant beledigd me tot op het bot.
Ik zou zowat een fatwa uit willen schrijven.

miko | 21-10-12 | 15:59

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:52
Juist niet, macht en daarmee ook religie moet ten alle tijde bespot kunnen worden.je krijgt anders namelijk een hele enge maatschappij. Humor en spot draagt meer bij aan een gezonde samenleving dan religie ooit zal doen. Men leert relativeren en dat is goed voor de zelfreflectie waardoor een maatschappij vooruit komt en niet blijft stilstaan zoals in theocratische staten.

miko | 21-10-12 | 15:56

@La Vie En Rose | 21-10-12 | 15:36
Ik ben iemand die alle reaguursels leest en ook vaak de linkjes aanklikt. Wanneer ik dan helemaal beneden ben, heb ik vaak gewoon de puf niet meer om ook te reageren..

plaszak | 21-10-12 | 15:52

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:45
Mensen met teveel 'eer' en 'trots' zijn meestal ook degen die aan de onderkant van de maatschappij hangen.Boos worden omdat de afdelingschef heeft gezegd dat de dozen recht moeten staan. En dan uit je plaat gaan omdat hij je in je eer aan getast heeft en dat soort dingen.
En meestal zeggen mensen iets over je moeder omdat je daar zelf aanleiding toe geeft. Denk daar maar eens over na.

miko | 21-10-12 | 15:51

@ La Vie En Rose | 21-10-12 | 15:36
Wel typisch dat je dit nu juist weer in reactie op Quid moet stellen.
Want als iemand van de vaste GS stukjesschrijvers intellectueel zwaar onder de maat is.....

ZonderNaam | 21-10-12 | 15:50

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:37
Nou word tijd dat ze daar eens aan werken is het niet?

miko | 21-10-12 | 15:45

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:18
Zels als je moeder uitgemaakt word voor wat dan ook moet je die persoon niet willen vermoorden.

miko | 21-10-12 | 15:40

Ach @Quid, je denkt toch zeker niet dat het merendeel van de huidige reaguurders naar die zeer indrukwekkende docu, The Fatwa - Salman Rushdie Story, (Rusdie? wies dah?) die een paar weken geleden al op de BBC is uitgezonden, gaat kijken? En een boek kopen en lezen?

Ik zie hier de laatste tijd steeds meer figuren, die het topic niet eens lezen, of wel, maar niet begrijpen, linkjes niet aanklikken, niet weten wat ironie is of een metafoor, en zeiken dat een topic of tegel te lang is.

Binnen een mum van tijd gaat het over iets anders, zoals snert, of het merendeel van de dagelijks aanwezigen duikt met z'n allen op een trol. Zoals vandaag en het is m.i. nog een bekende ook. Slechts een enkeling die dat doorheeft.

Afijn, da's wel lekker voor die onnozelen (heb het over een deel van de dagelijks aanwezigen, wie de schoen past, trekke hem aan) om hun agressie kwijt te kunnen, ook over andere religies, en het scoort qua reacties.

Edoch, het is allemaal zo voorspelbaar en wellicht ook de reden dat het de laatste tijd erg rustig is op GS, qua reaguursels.

Gelukkig zijn er ook nog een paar reaguurders die de moeite van het lezen danwel reaguren waard zijn, maar die zijn de laatste tijd erg in de minderheid.

Erg jammer ja!

La Vie En Rose | 21-10-12 | 15:36

@Polletje Piekhaar | 21-10-12 | 15:31
Don't feed the troll.

Stormageddon | 21-10-12 | 15:34

@Bakito | 21-10-12 | 13:06
Ongelofelijke pedante kwast! Je bent nog niet goed genoeg om Rushdie's schoenen te poetsen!

Polletje Piekhaar | 21-10-12 | 15:31

@Kaan78 | 21-10-12 | 15:22

Fijne dag verder.

pius | 21-10-12 | 15:31

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:32
Dan ken je noch de Koran en de vermeende ontstaansgeschiedenis, noch Rushdie's boek. De Duivelsverzen heeft Rushdie niet zelf bedacht, die zijn nu juist een Islamitische uitvinding van verzen die Mohammed heeft gepreekt maar apocrief zijn verklaard waarvan werd gezegd dat ze waren "ingegeven door de Duivel" in plaats van door Gabriel.
nl.wikipedia.org/wiki/Duivelsverzen

De titel is geen provocatie, het verwijst rechtstreeks naar de (opgetekende!) ontstaansgeschiedenis van de koran, waarbij dus twijfel ontstond aan de authenticiteit en betrouwbaarheid van een aantal verzen.
Dat gegeven heeft Rushdie gebruikt voor een fictieve roman; een motief voor allegorie over goed en kwaad en de rol van de vrouw. Zoals in de westerse literatuur Bijbelse verhalen en motieven altijd zijn gebruikt.

Stormageddon | 21-10-12 | 15:31

@ZonderNaam | 21-10-12 | 15:26

Ik zat ook nog op een reactie te wachten, ik was wel benieuwd of hij in de gaten had wat ik bedoelde met mijn *kuch* fatwa tegen hem:-)

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 15:29

@necrosis | 21-10-12 | 13:10
Rusdie schreef eenb boek wat er toe deed. Bakito zijn plampsels zijn het gewoon niet waard.Hoewel hij wel gelijk had.De duivelsversen zijn niet bepaald het beste boek van Rushdie.

miko | 21-10-12 | 15:26

@Kaan78 | 21-10-12 | 15:22

Verdomme, ga je nu al weg, ik begon net warm te lopen. Maar goed, jij ook een prettige zondag gewenst.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 15:26

Kaan78 | 21-10-12 | 15:22
Jammer ik hoopte nog op een reactie op 14:48

ZonderNaam | 21-10-12 | 15:26

En Iran's huidige ayatollah, Khamenei, heeft onlangs na de ophef rond de film "Innocence", de premie op Rushdie's hoofd maar weer eens verdubbeld.
Bij zulke (buitenlandse) inmenging in onze vrijheid van meningsuiting, mag je wat mij betreft al een hellfire zijn slaapkamer insturen.

Ven1V1d1V1c1 | 21-10-12 | 15:25

@ Kaan78 | 21-10-12 | 15:22
Jammer, ik hoopte

ZonderNaam | 21-10-12 | 15:25

ik heb eigenlijk niks meer toe te voegen aan de discussie. Dank u allen voor de feedback. Nog een prettige zondagmiddag.

Kaan78 | 21-10-12 | 15:22

@Kaan78 | 21-10-12 | 15:15

Dank, en eens natuurlijk -al is de wet er juist om zaken in goede banen te leiden als hetgeen jij terecht aanstipt ontbreekt. En dat gebeurt helaas maar al te vaak als mensen ergens bij betrokken zijn.

Aan absoluutheden heb ik ook een broertje dood verder. Of ze nou van religieuze of atheïstische wege afkomstig zijn.

Daar maak ik geen onderscheid in;)

pius | 21-10-12 | 15:21

Kaan78 | 21-10-12 | 14:53
Nee, hij moet de beledigingen gebruiken als energie om zichzelf te ontplooien. Dat is de ultieme wraak op degene die jou niet met respect behandelt. In tegenstelling tot het gebruik van geweld of het dreigen daarmee, wat slechts leidt tot een negatieve spiraal. Kom op zeg, we zijn geen kinderen meer.

Moishe Pipik | 21-10-12 | 15:19

@Kaan78 | 21-10-12 | 15:15

Ondertussen zit ik nog steeds op een antwoord van je te wachten, of wil je niet dat ik die fatwa tegen je intrek?

*Bakito zoeken gaat alvast*

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 15:18

pius | 21-10-12 | 15:04 | + 1 -
Het maakt eigenlijk niet uit wat de spelregels zijn. Zolang mensen hun gezond verstand gebruiken en billijk en redelijk opstellen. Daar gaat het vaak fout en dan kan geen wetgeving dan meer rechttrekken.
Plusje van mij.

Verschil zit hem meestal in de nuance. Absoluutheden zorgen vaak voor een excuus om al het "andere" niet meer te hoeven doen.

Kaan78 | 21-10-12 | 15:15

@Moishe Pipik | 21-10-12 | 15:08
Nee, dat heet respect. Je bek houden uit angst.
Wie niet slim is, moet "sterk" zijn, of zo iets.

vetkleppert | 21-10-12 | 15:12

Kaan78 | 21-10-12 | 14:53
Wat jij dus voorstelt is dat de intelligente mensen zichzelf vrijwillig verlagen tot het niveau van de beesten om te voorkomen dat de laatsten zich gekwetst voelen. In zo'n samenleving is geweld de rechter. Daar is een naam voor: fascisme.

Moishe Pipik | 21-10-12 | 15:08

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:18
Als thuis blijven er dan ook op duidt dat je je kinderen opvoedt en dat je weet wat ze op straat allemaal uitspoken, dan zijn onze Nederlandse islamieten dus allemaal slechte moslims.

Ven1V1d1V1c1 | 21-10-12 | 15:08

@milky bar | 21-10-12 | 15:05
Verras ons dan eens met jouw unieke inzicht.

vetkleppert | 21-10-12 | 15:06

Loop net even binnen, kijk even naar de eerste reacties: wéér dezelfde namen, wéér die voorspelbare reacties, wéér die Bokita - zo triest kneuterig allemaal.

milky bar | 21-10-12 | 15:05

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:53

Begrijpelijk. Persoonlijk ligt het vaak anders als men zelf met beledigingen geconfronteerd word, ik ben zelf ook maar een mens bijvoorbeeld, maar de wet moet voor iedereen gelden.

Feitelijk was de wet op free speech natuurlijk bedoeld om tirannie en dictatuur tegen te gaan maar hij is ook prima toepasbaar op individuen en natuurlijk kan je als je jezelf gekrenkt of bedreigd gebruik maken van de wet om er iets aan te doen. Omslachtig en frustrerend maar beschaving gaat nu eenmaal niet over rozen en blijft feilbaar.

Beschaving is de zoektocht het minst slechte systeem denk ik. En dit komt daar redelijk bij in de buurt voor mij.

pius | 21-10-12 | 15:04

-weggejorist-

CornholioNL | 21-10-12 | 15:00

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:53
Bedoel je nou met een grote omweg te zeggen dat moslims debieltjes zijn en dat je ze daarom niet mag kwetsen, allemaal?
Zie ik je dat nou zeggen over jezelf en je medemoslims?

vetkleppert | 21-10-12 | 14:59

Tsja. Meerdere geloven op één kussen, daar ligt de duivel tussen, zegt men. Het is daarom niet raar dat wanneer immigratie van een mensen met vreemde godsdienst wordt gepropageerd, dat er dan hommeles ontstaat. Het enige dat we als volk (zover we nog één volk zijn) kunnen doen is de mensen respecteren. Want de immigranten halen veel van hun zekerheid uit hun geloof. Daar draagt de satelliet-tv ook aan bij.
Ik denk dat het allemaal bij de politiek hoort. 't Is niet anders.
En dat iemand daar een boekje over opdoet? Dat is olie op het vuur.

AntiSoof | 21-10-12 | 14:58

@Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:51

Beter opletten mijn waarde, volg de discussie zou ik zeggen.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:54

pius | 21-10-12 | 14:43 | + 0 -
Ik ben met je eens.
Het enige kanttekening dat ik plaats heeft te maken met dat de wereld niet bestaat uit louter hoogopgeleide mensen met een hoge EQ en de nodige softskills om goed gezamenlijk de verschillende meningen als denksport te zien en de oefening verder te perfectioneren.

Er zijn altijd mensen die een andere mening als persoonlijk kritiek ervaren en er zijn ook mensen die persoonlijke kritiek denken te mogen corrigeren met fysiek geweld. (In mijn geval geldt dat alleen als je mijn familie tergt, ik heb ook mijn zwakheden en ik vind het fijn als mensen daar rekening mee houden).

in beginsel is het zo dat mening niet gestraft moet worden door fysiek geweld.
Ik vind echter wel dat mensen die een mening kunnen vormen ook moeten nagaan of de mening in die setting gepast is, en of de ander dat ook wenselijk acht. Tenzij er andere bedoeling is zoals provocatie en pijnigen van de ander. Als er twee mensen zijn wie bepaald dan hoe het pijnigen alleen mag plaats vinden. Wanneer mag burgelijk gehoorzaamheid vinden als de ander misbruik maakt van de wetgeving (door overdosis aan verbale kunde) en de ander geen weerstand kan bieden? Mag hij dan wel burgerlijk ongehoorzaam zijn en hem ook (fysiek) pijn doen.
Ik vind beter van niet, maar ik snap het wel dat de ander ook iets terug wil doen. Of moet hij gewoon accepteren dat hij altijd het onderspit delft en de marteling moet ondergaan? :)

Kaan78 | 21-10-12 | 14:53

Rokkuku verklaart dat mensen kwaad worden als hun moeder hoer wordt genoemd als ze dat niet is.
Een mooie vergelijking en ik zou de lasteraar ernstig toespreken.
Een ander geval is het natuurlijk als het mensje hoer wordt genoemd, terwijl ze het ook nog is.
Dan zou ik furieus worden, omdat ik de aantijging niet kon tegenspreken.
Datzelfde is bij de Islamieten het geval. De aantijgingen worden geboekstaafd in hun heilige boek en hun daden wereldwijd. Deze verfoeilijke daden zijn niet tegen te spreken.

Mantisomantis | 21-10-12 | 14:53

@Kaan78

Door je intolerant op te stellen naar anders denkenden, roep je het over jezelf af om geprovoceerd te worden. Waardoor het intolerante beeld ook direct weer wordt versterkt.

Ik was in Haren | 21-10-12 | 14:52

@Kaas de Vies | 21-10-12 | 14:44

Harde cash is ook prima, of eventueel 72 breezers zodat ik die maagden zelf kan kopen.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:51

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:40

Hij probeert een punt duidelijk te maken Kaan. Een goed punt zelfs.

pius | 21-10-12 | 14:51

@neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:48
Zo, ben je nou een beetje van je frustraties af, manoman.

Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:51

@ Kaan78 | 21-10-12 | 14:44
Maar dat is dus wel de kern van het probleem. Het enige dat je van het boek weet is de titel en dat, in opdracht van de Iraanse ayatollah, er veel mensen boos om zijn geworden.
En dat is voor jou voldoende om te concluderen dat Rushdie "er zelf voor gekozen [heeft] om te provoceren en de klappen op te vangen"

Zolang hele volksstammen moslims op die manier reageren is er dus nooit een discussie mogelijk.

ZonderNaam | 21-10-12 | 14:48

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:40

Dan maar een ban, had je pius maar niet moeten provoceren. Pius predikt tenslotte de enige en waarachtige waarheid en is mijn profeet. Die fatwa heb je aan jezelf te danken, had je hem maar niet moeten provoceren.

Begin je nu een beetje te begrijpen hoe dom je aan het lullen bent?

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:48

Peace mensen! Hierbij een voorbeeld van goede integratie tussen verschillende rassen youtu.be/oADfmYQWmW8

Elisabeth2 | 21-10-12 | 14:44

@neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:42 | + 0 -
In dit draadje wil iedereen vrouwen van mij. Kaas de Vies, de profeet, die vrouwen beloofd. Zoiets gelooft toch niemand!

Kaas de Vies | 21-10-12 | 14:44

ZonderNaam | 21-10-12 | 14:37 | + 0 -
Om eerlijk te zeggen had ik nooit de behoefte om het te lezen. Ik weet wel dat de hele heisa daarom is geweest(Titel van het boek als aanstoker van het vuurtje). Ik heb geen zin om idioten verder te sponsoren. Ik kan mijn tijd beter besteden aan iets wat wel ergens aan bijdraagt. Ik zie het nut er niet van in. Ik verwens hem geen dood toe en hij mag zichzelf en andere fans van hem zelfbevlekken met zoveel wijsheid.

Kaan78 | 21-10-12 | 14:44

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:24

Misschien vinden mensen hier jouw gezichtspunten wel heel provocatief en twijfelen ze aan jouw opvoedkundige kwaliteiten wie zal het zeggen.

Dat betekent echter niet dat jij de doodstraf en allerlei andere bedreigingen verdiend en dat zij het recht hebben jou met de dood te bedreigen en je leven tot een hel proberen te maken.

Dat is het hele en het enige punt.

Geweld is simpelweg not done waar het de bestrijding van een mening aangaat. En het is ook niet zo dat Rushdie heeft opgeroepen tot geweld tegen moslims, dat is namelijk het enige wat de zaak een ander aangezicht zou kunnen geven.

Ik ben het dus volstrekt met je oneens. Gelijke monniken, gelijke kappen. Je kunt zelf niet de rechten claimen die je anderen ontzegd.

Veel simpeler kan ik het niet maken.

pius | 21-10-12 | 14:43

@Kaas de Vies | 21-10-12 | 14:37

Dat ligt er aan, hoeveel maagden kan ik tegemoet zien als ik in jou ga geloven?

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:42

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:36 | + 0 -
Dat moet voldoende zijn voor een ban op Geen stijl! LOL :)
1) Oproepen tot geweld.
2) Doodverwensing
3) Beledigen op persoon.

Het is allemaal niet nodig. Je bent geen verfoeide moslim. Dus Geenstijl zal dit wel met de mantel der liefde bedekken denk ik.

Misschien kan je wat kuddo's scoren bij de PeeVeeVee hardcore stemteam zodat dit zelfregulerend systeem mij minpunten kan geven en een signaal kan geven dat "indien een moslim aan het reaguren is" dit passend is en de huisregels niet hoeven gelden.

Kaan78 | 21-10-12 | 14:40

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:30

We hebben hier met elkaar afgesproken dat we geen geweld gebruiken, hoe spottend we ook worden uitgebeeld. Dat is onze cultuur en daar moet u het mee doen, accepteert u dit niet dan wordt u vriendelijk verzocht op te rotten uit de westerse wereld.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:39

@ Kaan78 | 21-10-12 | 14:32
Ik zou toch het boek maar eens lezen als ik jou was. Het gaat over twee Indiase mannen die een vliegtuig ramp overleven, waarna de ene langzaam in een duivelsachtig figuur veranderd en de andere in een engelachtig figuur (overigens volledig volgens gristelijk middeleeuwse symboliek).

Het is waar dat er ook in de dromen die de mannen vervolgens hebben flashbacks zitten naar de beginperiode van de Islam en er een verwijzing in zit naar de drie godinnen die de bevolking daarvoor aanbad, maar de conclusie die jij trekt staat er niet in.

ZonderNaam | 21-10-12 | 14:37

@neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:24 | + 1 -
Zo moet je de discussie niet voeren, dat gaat niet werken, je kan beter mijn pad bewandelen, geloof in mij.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 14:37

Wat nou islam is vrede?
Als die moslims door de 'ongelovigen' heen raken om tegen te vechten, dan weten ze elkaar wel weer te vinden. Zo is Syrië net als al die andere 'lentes' ook slechts een godsdienstoorlog van soenieten tegen de shiïtische Assad.
Vandaar is Iran zo tegen inmenging en was dat bij Irak bv weer precies andersom.
Dat midden oosten is een wespennest waar je liever ver vandaan blijft.

Ven1V1d1V1c1 | 21-10-12 | 14:37

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:24

Jij bent pius aan het provoceren, daarom spreek ik nu een fatwa tegen je uit en roep mijn mede debielen op om je zsm om het leven te brengen. Had je pius maar niet moeten provoceren, smerige ongelovige hond.

En nu jij weer.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:36

@ Kaan78 Je bedoelt heidenen ?

Ik ben weer weg want de zondagmiddag is hier duidelijk aan debielen.

Shareholder II | 21-10-12 | 14:35

@Shareholder II | 21-10-12 | 14:31
Misschien actualiseren, loopt er in imam in Spanje/Griekenland, vraagt zich af waarom het zo druk is op straat, de rest kan je zo invullen.

Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:35

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:30
Verbaal geweld bestaat niet. Dat is geitenwollen montessorimoederpraat.

vetkleppert | 21-10-12 | 14:34

ZonderNaam | 21-10-12 | 14:27 | + -1 -
Alleen de titel is al provocerend genoeg.
In de islam is het zo dat de versen (in)direkt van Allah komen.
Als je dat wegzet al "Duivel" versen dan heb je al een deel van de moslim bevolking "te pakken".

Kaan78 | 21-10-12 | 14:32

@Jeff Hawke Dude. Dat is een hele oude grap uit de 80's !! Origineel is de grap veel langer en verhaalt ie over negers, Turken, Italianen etc. Soit.

Shareholder II | 21-10-12 | 14:31

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:18 | + -4 -
Er zijn ook bewijzen dat dit niet het geval is. Je bent dus selectief in je ware woord van God of Allah, dat maakt jou dus Allah en geen volgeling van Allah. Wat ga je nu doen? Vergeving vragen? Dat kan niet, dan moet je bij de Katholieken zijn.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 14:31

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:26 | + 0 -
Ok voor je begrip gaan we verbale geweld vervangen door fysiek geweld.

Eerst lacht iemand je uit.
Dan geef je hem een klap.
Dan haalt hij een mes te voorschijn.
vervolgens trek je je revolver.
En zo wordt het steeds heftiger. Beter is om normaal met elkaar om te gaan.

Kaan78 | 21-10-12 | 14:30

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:18

Ah, je hebt er zelfs bewijzen voor, zijn dat bewijzen die je hebt gefilterd uit het grote sprookjesboek of zijn het echt wetenschappelijk onderbouwde bewijzen?

Manman, wat ben jij een debiel.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:30

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:24
Antwoorden in klappen is primitief of imbeciel. Je mag kiezen.

vetkleppert | 21-10-12 | 14:29

@ Kaan78 | 21-10-12 | 14:24
Maar het boek is helemaal niet provocerend. Het is een vreemd en psychedelisch werk, maar op geen enkel moment is het bewust beledigend.

ZonderNaam | 21-10-12 | 14:27

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:15

Probeer het me dan maar even te duiden, eventueel vergezeld van een voorbeeld.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:26

pius | 21-10-12 | 14:19 | + 0 -
Ik bedoel alle opbouwende kritiek die meneer Rushdie geeft t.o.v. moslims en met de titel "duivels" versen, geeft hij wel blijk van opvoedkundige kwaliteiten. Maar er is geen leerling die er van wil leren. Dan valt het onder de categorie lastig vallen (of lastig gevallen willen worden door de sukkels die graag benadeelt willen zijn (afhankelijk van gezichtspunt)). Iemand die zo nodig andere mensen wil provoceren om hun wat bij te brengen moet ook de klappen van de zweep kunnen incasseren.

Ik vind dat iemand die de beoordeling hoe ver hij kan gaan niet goed kan maken eerder in een gesticht thuis hoort dan op een begraafplaats maar dat is weer een andere discussie.

Al met al wil ik nu richting conclusie.
Nee ik keur de fatwa niet goed.
En ja hij heeft er zelf voor gekozen om te provoceren en de klappen op te vangen. Dat de klappen buiten proporties zijn is weer een andere discussie.

Kaan78 | 21-10-12 | 14:24

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:14

Je bent er trots op dat je gelooft in een mythe? Nogmaals, allah en zijn honderden voorgangers bestaan NIET, ik herhaal, allah en zijn voorgangers bestaan NIET.

Het zijn mythische figuren, bedacht door bange mensen die een natuurverschijnsel niet konden verklaren.

Vertel me eens, denk jij dat Donar, de god van de donder, wel of niet bestaat?

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:24

Een van de mooiere conclusies (die Rushie mede trekt) is dat je toch heel ver gaat als je 600 bladzijden hardcore literatuur gaat lezen om je er vervolgens religieus aan te storen.

Shareholder II | 21-10-12 | 14:24

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:18
Waarom werken er dan (tenminste in Nederland) zo weinig ismamitische mannen?
Ik zag onlangs een filmpje van een imam die in Duitsland op bezoek was en zich afvroeg waarom overdag de straten zo leeg waren. Het antwoord was: "omdat iedereen aan het werk is".

Jeff Hawke | 21-10-12 | 14:22

@ Rokuuu | 21-10-12 | 14:14
Nee, eerlijk gezegd heb ik daar moeite mee. Ik kan het niet bevatten dat iemand die een bepaalde mate van vrijheid gewend is, zich gewillig zou laten knechten. Ik ben ook bang dat als je je in dat land gaat vestigen je daar enorme spijt van gaat krijgen.

Maar misschien is mijn voorstellingsvermogen gewoon niet ruim genoeg. Het zou ook mijn status als ongelovige verklaren.

ZonderNaam | 21-10-12 | 14:20

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:08

Vooral in die Arabische wereld blijven en haal het asjeblieft niet in je zwaar geïndoctrineerde hersenpan om hier te komen. Debielen als jou en je middeleeuwse vriendjes kunnen we hier missen als kiespijn.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:20

@vetkleppert | 21-10-12 | 14:12

;)

pius | 21-10-12 | 14:19

Stel mijn overgrootvader zou opstaan uit z n graf en anno 2012 in zijn 020 een rondje gaan wandelen.
Denk dat de beste man ter plekke een hartaanval krijgt.
Of naar het dichtsbijzijnde politie bureau holt met het verzoek e.e.a. aan de de situatie te doen.

Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:19

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:16

Als je zegt dat Rushdie zit in de positie die hij verdiend heeft door zijn eigen uitspraken tov de Islam keur je de fatwa tegen hem goed. Dat lijkt me een logische gevolgtrekking van uit jouw redenering.

Of begrijp ik je verkeerd?

pius | 21-10-12 | 14:19

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 14:18

pius | 21-10-12 | 14:15 | + 0 -
Leg eens uit.

Kaan78 | 21-10-12 | 14:16

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:06

Alweer dikke lol, geestelijk geleerden? Zijn dat figuren die zijn afgestudeerd op een mythe?

Op wat voor universiteiten zitten dit soort *proest* geleerden precies? Op de kabouter Plop universiteit I presume?

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:15

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:11
Precies, dat is een mooi Katholiek uitgangspunt.

Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:15

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:13 | + 0 -
Wat ik bedoel is wat jij "nie begraip".

Kaan78 | 21-10-12 | 14:15

Hoe moet je in vredesnaam een dik boek vol schrijven over kerels die in groepsverband aan elkaars reedt ruiken?

vetkleppert | 21-10-12 | 14:15

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:03

Redelijk vergaand zeg jouw je bewering.

Zou de westerse atheïstie dan maar een fatwa over jou uit moeten spreken en je ter dood moeten veroordelen? Want dat is de enige conclusie moeglijk na consequent redeneren.

Hou toch op man.

pius | 21-10-12 | 14:15

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 14:14

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:08
Bemoei je dan ook met je eigen arabische wereld en laat de beschaving met rust zou ik zo zeggen.

Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:14

Een poos terug al gezien, idd erg interessant. Rushdie is een held. Geeft een mooi inkijkje in zijn leven en hoe hij (uiteindelijk) baas is en baas blijft.

Shareholder II | 21-10-12 | 14:13

@Kaan78 | 21-10-12 | 14:03

Je bedoeld te zeggen dat we het stomme gedrag van moslims en christenen per direct moeten verbieden voor hun eigen bestwil?

Ik ben voor.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:13

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:10 | + 0 -
En dit staat allemaal in de voor jou ware Koran van de ware Islam. Heb je vooreelden?

En heb je ook voorbeelden van niet-ware gedeelte van Koran en geloofsteksten en Islam?

Kaas de Vies | 21-10-12 | 14:13

@pius | 21-10-12 | 14:11
Maar dan na een heleboel rokuh denk ik.

vetkleppert | 21-10-12 | 14:12

Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:07 | + 0 -
Ik zou eerder zeggen: "Leef! En laat leven:)"

Kaan78 | 21-10-12 | 14:11

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:06

Bakito?

pius | 21-10-12 | 14:11

@ Rokuuu | 21-10-12 | 14:06
Nu ben ik ooit twee jaar werkzaam geweest in Saoedi Arabië, kan je je misschien voorstellen dat een Europeaan als ik die maatschappij verafschuwd?
En als dat het ware gezicht is van de Islam dat dan de hardliners gelijk hebben als ze zeggen dat de Islam de vijand van het Westen is?

ZonderNaam | 21-10-12 | 14:11

-weggejorist en opgerot-

Rokuuu | 21-10-12 | 14:10

Wie maakt wie belachelijk?
Maak ik de koran belachelijk, of maakt de koran mij als ongelovige hond waardoor ik het leven niet waard ben belachelijk?

blikland2 | 21-10-12 | 14:09

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:00

Vrijheid van meningsuiting en spotten afschaffen? Ben je helemaal knettergek geworden? Mijn voorouders hebben hard gevochten voor onze vrijheden, dat laten we ons niet afpakken. En al helemaal niet door een stel volidioten met middeleeuwse ideeën.

Zwaar gestoorde gekken die 5x per dag met hun reet naar Mekka gaan liggen om hun debiele fantasievriendje te eren. Flikker toch een eind op met je allah en die smerige kinderverkrachter en moordenaar van Mohammed.

Nog wat, je kunt niet genoeg van die korans en bijbels in de hens steken, je kunt ook niet genoeg van die moskee en kerkgebouwen omshovelen.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:08

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 14:08

@Rokuuu | 21-10-12 | 14:06 | + 0 -
Wat is eigenlijk de rol van de vrouw in deze meest zuivere islam? Want volgens mij wordt dat tegenwoordig niet echt zuiver geintrepeteerd.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 14:08

@Ondertussen verlies iedereen en alles.

Kaan78 | 21-10-12 | 14:03 | + 0 -

Juistem, de onomkeerbare ellende die de islam veroorzaakt kent geen winnaars.

Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:07

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 14:06

Rokuu's achterlijke hersenspinsels brengen me in een dilemma, moet ik heel hard lachen om zulke groteske flauwekul waar hij nog serieus in schijnt te geloven of hard huilen dat dat soort types bestaan en dagelijks de ons ongelovige, eerloze ketterlandje komen verrijken.

H.Stiglitz | 21-10-12 | 14:04

@Rokuu
Oeps, ik zie het al maak de middag maar vrij om alle reacties te beantwoorden, heb je nog geluk dat het geen vrijdagmiddag is, sterke er mee !

Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:04

@ sjaakdeslinksesul | 21-10-12 | 13:48 | + 0 -
De Ghandi's waren tot alles in staat, maar deze anekdote over Midnight Children kende ik nog niet. Ik zal het boek nog eens herlezen om te kijken waar ze zich zo aan stoorden. Wel gingen er de meest wilde verhalen over Rajiv en Sonia de ronde.
.
Die slachtpartij uit 1947 waarbij de rivieren rood kleurden van het islamitisch bloed, is trouwens best wel bekend onder hindustaanse Indiërs. Net als de Russen, schamen ze zich er zeker niet voor.

Greetje Duisenberg | 21-10-12 | 14:04

Salman is al dood. Alle pogingen om d.m.v. interviews en propaganda nieuw leven in te blazen veranderd niet dat hij al is opgeborgen in zijn huis.
Dat is de prijs voor het stomme gedrag van hem. Want er zijn altijd weer mensen die dat stomme gedrag nog verder kunnen laten escaleren. Dat is gewoon niet eindig. Denk er maar aan als in het vervolg mensen jouw aansporen om stom gedrag te vertonen. Het escaleert steeds verder tot je op een punt beweegt dat je de prijs voor nog stommer gedrag niet meer kunt betalen. Ondertussen verlies iedereen en alles.

Kaan78 | 21-10-12 | 14:03

@ Bakito | 21-10-12 | 13:06
Ik ben het met je eens dat 'The Satanic Verses' een zwaar overschat boek is. Maar waarom is het dan terecht dat daar tegen geageerd werd?
Het feit dat er zo'n ophef over gemaakt werd is nu juist de reden dat het boek zo bekend geworden is. Anders hadden we waarschijnlijk nooit van Rushdie gehoord.
(Hoewel ik twijfel of veel mensen hier daadwerkelijk de moeite genomen hebben het te lezen, JQ in ieder geval niet)

ZonderNaam | 21-10-12 | 14:03

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:45
Da s nou het mooie jij mag dat hier wel zeggen moeten we andersom in een moslim fascistisch land eens proberen.

Uw Verzekeringsadvis | 21-10-12 | 14:03

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:57

Saoedi-Arabië heeft juist een der achterlijkste varianten van de islam in de aanbieding namelijk het wahabisme. Een entente tussen de geestelijke orthodoxie en Het koningshuis van Fahd die de wereldse macht van die laatste garandeert.

Als je een genuanceerd debat wilt houden over de rol van de islam en de positie van de moslims in ons land moet je andere voorbeelden nemen om het onbegrip te lijf te gaan.

Al is dat hier sowieso een lastige taak. Orthodoxie is niet des Islams alleen namelijk.

pius | 21-10-12 | 14:02

@Rokuuu: U geeft precies aan hoe het NIET moet.

Kapitein-Ter-Zee | 21-10-12 | 14:02

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:57 | + 0 -
Inderdaad vrijheid, democratie en trias politica is onnatuurlijk voor de islam. Dat hoort ook niet. Maar dat strookt dan weer met jouw stelling dat de islam positief is, want dat botst met de Westerse waarden en heeft daarom ook geen plaats in Westerse democratieen?

Dus dat hele opdringerige van de islam in Europa is niets anders dan uitlokking en kolonisatie?

Maar jij vindt de islam prachtig, fantastisch dat mag van mij, maar ik vind de Westerse waarden fantastisch, maar dat mag dan weer niet van jou. En dat is eigenlijk mijn punt.

Ik maak namelijk wel grapjes over de islam. Ik vind dat dat moet kunnen.

Zoals:

Laatst had ik een Islamitische schilder.
"Is mijn halal af?"

of

Ara bier is lam.
En dan is alchohol verboden. Maak dat het varken wijs.

Dit zou dus beledigend zijn voor moslims? Omdat ik een suf grapje maak. Tja.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 14:02

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:57

Lol, de wetten van de Islam? Hanteren ze daar wetten van een Mythe? Die gasten moeten echt he-le-maal de weg kwijt zijn.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 14:02

Als die Rokuuu een trol is, heeft hij wel heel veel moeite gedaan om zich die typische onlogische en warrige redeneertrant eigen te maken. Of dat geraaskal, zoals sommige mensen zeggen.

vetkleppert | 21-10-12 | 14:00

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 14:00

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:52

Het enige wat ellende brengt in deze wereld zijn achterlijk idioten die geloven dat er ergens in het heelal een fantasie figuur rond zweeft. Leer eens wat over godsdiensten en hoe deze ontstaan zijn zou ik zeggen.

God bestaat niet, allah bestaat niet, jaweh bestaat niet, Wodan bestaat niet, Freia bestaat niet etc. honderden goden bestaan NIET. Die zijn allemaal ooit verzonnen door mensen die dingen wilden verklaren die ze niet verklaren konden.

Lieve jongen, ook allah is een Mythisch figuur, je bent je hele leven al geïndoctrineerd, vandaar dat het moeilijk voor je is om te geloven dat je je hele leven al bent voorgelogen.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:59

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:57

het staatshoofd dat...

pollito | 21-10-12 | 13:57

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:52 | + -1 -
Ja die grens is er zeker, dat is die van geweld, maar de grens tot geweld na belediging is in Nederland cultureel heel erg hoog en geweld na belediging veel lager bij andere culturen, althans dat is mijn ervaring.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:57

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:12

Ah, Bakito v2.0

CornholioNL | 21-10-12 | 13:54

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:45

Aha, we hebben een echte kenner in de zaal, vertel me eens waarde vrind, wat voor geweldige dingen heeft die kleuterneuker nog meer gedaan dan kinderen neuken?

Ik zou trouwens niet weten waarom ik boos zou moeten worden als iemand mij beledigd of mijn familie, kun je even uitleggen waarom ik dat zou moeten?

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:52

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:52

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:45 | + 0 -
Maar dit is wat ik bedoel. Omdat iemand niet gelooft in die profeet en zich er zelfs negatief over uitlaat is achterlijk.
En iedereen die dit niet doet is superduper positief.

Maar als ik zo een beetje rondkijk in de landen waar de islam dominant aanwezig is zie ik weinig positiefs. Maar dat kan natuurlijk zo zijn dat ik Westerse waarden aanhang. Maar dat moet jij mij niet zo zwaar aanrekenen, dat moet je respecteren en accepteren. Het zijn gewoon 2 werelden, wil je dat mixen dan moeten beide partijen een systeem vinden waarin dit kan. Dus tolerantie en niet bij elke belediging van een enkeling een ambassade in de fik steken. Het is nogal vroeg puberaal gedrag.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:50

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:48

Greetje Duisenberg | 21-10-12 | 13:40
De reden waarom het boek in India in de ban werd gedaan was omdat de fam. Gandhi hun gram wilde halen op Rushdie vanwege een eerder boek (Midnight's Children) en omdat hij in de Duivelsverzen de vergeten genocide op moslims in India ten tijde van de onafhankelijkheidsoorlog in BanglaDesh bespreekt. Daar hoor je moslims dan weer nooit over, maar ze hebben geen van allen het boek gelezen dus hoe kunnen ze het ook weten.

sjaakdeslinksesul | 21-10-12 | 13:48

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:45

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:37 | + 0 -
Maar dat ligt natuurlijk aan persoon tegen wie je feiten zegt. Als iemand zeer snel beledigd is kan je dus nooit met feiten komen, want die zal altijd boos worden.

Harstikke fijn hoe de cultuur werkt bij de arabieren, maar daar heb ik redelijke maling aan, want ik ben in Nederland, en daar moeten wij verworven rechten en dus culturele waarheden blijven verdedigen.

-Tolerantie voor de toleranten
-Vrijheid van godsdienst
Dat betekent dus dat jij vrij mag zijn te geloven wat je wilt geloven. Dit betekent niet dat je andere mensen moet lastig vallen met jouw geloof.
-Vrijheid van meningsuiting
Maar dit is wel de belangrijkste, deze vrijheid is de basis van onze Nederlandse cultuur.

Dus ook spot. Als je hier niet tegen kan en de vrijheid van godsdienst voor misbruikt om de vrijheid van meningsuiting te beperken, dat is prima, maar waarom zoek je deze cultuur dan op.

Dat zal ik je vertellen, dat is omdat ze de cultuur willen veranderen, en dan komen we terug dat we alleen tolerant moeten zijn voor tolerante nieuwe culturen.

Het heeft dus geen plek hier in Nederland en de Westerse wereld. Blijf dan in de arabische cultuur, of wees bereid onze vrijheden te omarmen, de voor jou goede en de voor jou kwade.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:44

Rokuuu | 21-10-12 | 13:40 |
Volgens mij kun je alleen maar een mening hebben over iets als je je eerst hebt verdiept in de achtergrond. Daarna heb je het recht om iets goed of af te keuren. Als je weigert kennis van iets te nemen en het niettemin afkeurt, zegt dat alles over jezelf en niets over wat je afkeurt.

sjaakdeslinksesul | 21-10-12 | 13:43

Toen dat boek uitkwam zat ik toevallig net in Bombay. Meteen tientallen doden, terwijl dat boek dus nergens in de winkels te koop lag, want de Indiase regering wilde juist problemen voorkomen, dus hadden ze dat boek voor eventjes in de ban gedaan.
.
Maar dat heeft dus geen enkele zin. Zoals Salman zelf zegt, het is een 'outrage industry', op zoek naar een reden voor agressie.
.
De Russen hebben gelijk in dit geval. Het moet als een eer worden beschouwd gehaat te worden door de islamieten, anders pak je ze blijkbaar niet goed aan, want met zoete broodjes bakken bereik je toch nooit iets.

Greetje Duisenberg | 21-10-12 | 13:40

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:40

M@verick | 21-10-12 | 13:27
Moet je even aan Dick van Zanten vragen:

www.deweekkrant.nl/zoeken/resultaten?a...

Oh, wacht, Wegener heeft een Fatwa over het artikel uitgesproken.

Cuyahoga | 21-10-12 | 13:38

Misschien moeten we wat van die gratis witte dozen met tolerantie aan onze moslim-vrienden uitdelen.

Ik was in Haren | 21-10-12 | 13:37

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:37

Nog zieker als de booslims zijn die mensen die, met de dagelijkse bewijzen in de hand, blijven roepen dat dit een verrijking is van onze cultuur, dat we deze barbaren niets in de weg moeten leggen, dat onze wetten overtreden mogen worden en dat allen die de waarheid onder ogen zien en tegen deze middeleeuwers waarschuwen uitgescholden moeten worden als zijnde xenofoob, nazi, fascist en racist.

De PvdA, GL, CDA, D66, SP die glashard ontkennen dat deze ideologie intolerant is en beweren dat iedereen die anders beweert niet deugt, partijen vol feministen die de vrouwenonderdrukking toestaan. Zij zijn nog veel griezeliger als de haatbaarden, want zij zijn zelfdestructief.

nu even niet | 21-10-12 | 13:36

De proporties zijn weg bij dat soort gasten.
Boek met lelijke dingen over fantasievriendje: GA DEAUD!
Pennentekeningetjes over fantasievriendje: GA DEAUD!
Suggestie, overdreven belachelijk, dat je 't liever met geiten of mannen doet: GA DEAUD!
Slecht geacteerd smakeloos youtube filmpje over fantasievriendje: GA DEAUD!
En dat alles met op de achtegrond het rotsvaste fanatisme en uitvoerend vermogen dat vaker wel dan niet inderdaad tot moorden overgaat.
Waarom pretenderen onze politici zelfs maar nog om met dit soort gasten van gedachten te willen wisselen?

CynicalBastard | 21-10-12 | 13:36

Iedere gelegenheid om de Allahdin en zijn profeet Kloothammed te beledigen is welkom.
Dus bedankt weer.

das_Freudenmädchen | 21-10-12 | 13:34

@necrosis | 21-10-12 | 13:10 |
"Hoe zou jij [Bakito, red] het vinden als iemand een Miljoen Euro op jouw hoofd zou zetten naar aanleiding van je reaguursels...". Ik zeg doen!

M@verick | 21-10-12 | 13:33

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:29

Maar je begrijpt wel dat moslims, die het boek ook niet gelezen hebben, boos worden en zelfs oproepen tot moord omwille van wat er in een boek staat dat ze niet gelezen hebben. Merkwaardige manier van redeneren heb jij, ben je toevallig familie van bakito?

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:32

Your loss Roku

sjaakdeslinksesul | 21-10-12 | 13:31

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:29

Wat ik dan weer opmerkelijk vind is dat die Booslims zo boos worden van een boek dat ze zelf niet lezen. Om de grote denker Surok te citeren: Fascinating!

applaus voor de paus | 21-10-12 | 13:28

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:24
Dus die moslims zijn 24/7 boos op zichzelf?
Ja, dat verklaart een hoop.

Jackanders | 21-10-12 | 13:27

Bakito | 21-10-12 | 13:06 |
Kan iemand die weet hoe dat moet nu eindelijk een Fatwa uitvaardigen over Bakito? Koekje van eigen deeg. Bij voorbaat dank.

M@verick | 21-10-12 | 13:27

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:24

Dat hoeft niemand voor je te doen, dat kun je uitstekend zelf. Jezelf belachelijk maken. #volidioot

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:27

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:24 | + -1 -
Ja? Oh als iemand mij belachelijk maakt word ik niet standaard boos hoor, geef ik hem of haar gelijk, ik negeer het of ik geef koekje van eigen deeg.

En feiten, word je dan ook boos als iemand je de waarheid vertelt?

Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:26

@Johnny Quid | 21-10-12 | 12:54 |
De grootste angst van alle religies is dat individuen zelfstandig en onafhankelijk gaan nadenken. GEVOLG daarvan is de 'twijfel' die jij terecht noemt.

M@verick | 21-10-12 | 13:25

Rokuuu | 21-10-12 | 13:12 |
Als je het boek echt gelezen had (verwacht ik niet, daar ben je net als bakito te oppervlakkig voor), dan had je geweten dat het eigenlijk over de ervaringen van jouw ouders gaat (over migratie) en dat Khomeini de fatwa helemaal niet uitsprak vanwege wat er over Mohammed werd geschreven, maar vanwege wat er over hemzelf werd geschreven. Hoe dan ook, dat boek is werkelijk tien maal beter geschreven dan de Koran met zijn bordkartonnen personages, ordinair jatwerk en hollywoodscript.

sjaakdeslinksesul | 21-10-12 | 13:25

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:18

Ah, dan snap je dus ook dat ik altijd heel erg boos wordt als iemand het vliegend spaghettivarken beledigd. Dan zet ik gelijk een prijs op het hoofd van zo'n pedofiel.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:25

Zolang de wazige tuthola's op Links mensen als Heinz Buschkowsky wegzetten als racist gaat het er hier in het Westen echt niet beter op worden: www.welt.de/politik/deutschland/articl...

Conan de Rabarber | 21-10-12 | 13:24

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:24

@Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:23
Verkocht

Detlev Tarnowitz | 21-10-12 | 13:24

Ik heb weleens gekeken wat dat boek moet kosten, en ik heb er dus maar vanaf gezien om me voor dat geld een potje te gaan zitten zelfkastijden.
Die hele islam kost me al genoeg geld en ergernis as it is.

vetkleppert | 21-10-12 | 13:24

@Detlev Tarnowitz | 21-10-12 | 13:21 | + 0 -
Met een vrouw, is dat ook goed?

Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:23

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:22

Het verschil tussen Salman Rushdie en Geert Wilders is natuurlijk dat Salman Rushdie wel intelectuele bagage heeft.

applaus voor de paus | 21-10-12 | 13:22

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:18 | + 0 -
Prima belachelijk maken is in sommige culturen heel erg, maar als we feitelijk zijn, waarom worden ze dan boos?

Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:21

@Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:16
Met je vrouw?

Detlev Tarnowitz | 21-10-12 | 13:21

Kan er godverdomme is een moslim vrije dag ingevoerd worden waarbij dat hele kutgeloof genegeerd wordt. Elke dag is er al 10 jaar lang gezeik met dat geloof. In wat voor een schijtwereld leven we tegenwoordig?!

Zo, dat lucht op.

bolkebeer | 21-10-12 | 13:19

@necrosis | 21-10-12 | 13:13

Jaahaa, ik weet nu wel een keer dat je alleen maar chemische rotzooi vreet ipv eerlijk voedsel. Ga jij maar lekker zo'n waterig flatvarkenkarbootje eten, neem ik er 1 van een scharrelvarken.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:18

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:18

Wat zal het MDI balen dat ze nu onze onderbuiken niet meer onterecht terecht kunnen wijzen.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:17

Meest verontrustende is niet de Ayatollah uit Iran, toendertijd, maar de reactie van `onze' geestelijken, elitaire Intellectuelen en Politici. Waarvan vele de Schrijver veroordeelde en beschuldigde van opzet.
Geloof en Religie is zijn als de Pest in het riool, zou zomaar weer naar boven kunnen komen. Bijvoorbeeld als iedereen aanneemt dat het Fascisme van de 20ste eeuw hetzelfde is als Reactionair Katholiek Rechts.

HonderdEnEen | 21-10-12 | 13:16

Beter wacht ik met verkopen tot Rushdie wordt doodgeschoten.

Detlev Tarnowitz | 21-10-12 | 13:16

@Detlev Tarnowitz | 21-10-12 | 13:13 | + 0 -
Ik bied 1 kudo + 1 badsessie.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 13:16

Als je een junk over straat ziet waggelen, weet je genoeg over heroïne. Dan hoef je dat dus niet zelf ook te gaan proeven.
En zo werkt dat ook met mohammedanen. Hoef je je ook niet voor in dat geloof te gaan verdiepen.
Heb wel wat beters te doen, ook.

vetkleppert | 21-10-12 | 13:14

@Rokuuu | 21-10-12 | 13:12

Hoezo heb je begrip voor booslims? Kun je dat ook even duiden?

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:14

Ik heb nog een gesigneerd exemplaar van de Duivelsversen. Wie biedt? Zeer lucratief zo'n fatwa.

Detlev Tarnowitz | 21-10-12 | 13:13

@neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:11
Ik doe niet aan slacht/ offerfeesten.
Mijn vlees komt uit een plastic bakje van de supermarkt.

necrosis | 21-10-12 | 13:13

-weggejorist-

Rokuuu | 21-10-12 | 13:12

@necrosis | 21-10-12 | 13:05

Ik ben nog niet helemaal helder, een fijn slachtfeest gewenst dan maar, en dat de karbo's u maar goed mogen smaken.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:11

Ik heb destijds dat boek geprobeerd te lezen. Geen doooorkomen aan. Wat een eindeloos en saai kutboek is dat zeg. Geef mij maar een cartoon.

N=1 | 21-10-12 | 13:10

@Bakito | 21-10-12 | 13:06
Of het boek nou wel of niet zuigt, kan en mag geen reden zijn om een fatwa over iemand uit te roepen.
Hoe zou jij het vinden als iemand een Miljoen Euro op jouw hoofd zou zetten naar aanleiding van je reaguursels......

necrosis | 21-10-12 | 13:10

Een schaap kost heden ten dage zo'n 280,- in de omgeving van Apeldoorn, in Amsterdam doet een schaap ongeveer 340,-. Dat jullie dat ook weer weten.

bit.ly/WUtpKg
bit.ly/WUtFZW

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 13:09

@Bakito | 21-10-12 | 13:06
Je bent een totale lul.
Blijf jezelf vooral serieus nemen, anders blijft er niemand over.

Fijnstoffer | 21-10-12 | 13:09

Geen hond die dat boek leest, behalve een paar elitaire kunstliefhebbers. Dus waar hebben we het over?

Detlev Tarnowitz | 21-10-12 | 13:08

Die islam is gewoon een virus dat gedijt op trage processors met middeleeuwse software. En daar worden er nog steeds enorm veel van geproduceerd.
Daar doe je dus niks aan.
Behalve niet importeren, dan.

vetkleppert | 21-10-12 | 13:07

Links Nederland tilt de punt van het vloerkleed even op en..."morgen gezond weer op."

Normpje | 21-10-12 | 13:07

De Duivelsverzen is een overschat boek. Geen zak aan. Terecht dat er destijds tegen geageerd werd.

Laat die Rushdie eerst maar eens een goed boek schrijven, arrogante paardenlul.

Bakito | 21-10-12 | 13:06

@neemjemoederindemali | 21-10-12 | 12:58
Het suikerfeest (einde van de Ramadan was op 18 of 19 Augustus, je bent in de war met het slachtfeest.

necrosis | 21-10-12 | 13:05

-weggejorist-

Godsammekraken | 21-10-12 | 13:05

Kutttttttttt, zei ik varken, ik bedoel natuurlijk schaap.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 12:58

Inshallah, een fijn suikerfeest voor iedereen, en dat het varken dit jaar maar goed mag smaken.

neemjemoederindemali | 21-10-12 | 12:58

"Wie twijfel zaait, doet het orthodoxe afbrokkelen."

Nou ik heb geen enkele twijfel over die islam hoor.

Kaas de Vies | 21-10-12 | 12:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken