Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Spong: slavernij€€ eisen is 'woest aantrekkelijk'

NerzoenErbij.jpgWelja. Gerard Spong gaat even van claimenstein. Geld graag, slavernijvergoeding. Van Nederland, voor de exportAfrikanen van anderhalve eeuw (!!) geleden. Eh ja. Spong. Of het even afgelopen kan zijn nu, met dat slavernijgejank. De slavernij was abject alsook schandalig en niet lief bovendien. Hadden we destijds anders moeten aanpakken, maarja, er werd toen heel anders aangekeken tegen gedwongen arbeidsmigratie. En tegen negers. Dat vonden we niet echt mensen. Helemaal fout, we weten inmiddels beter met ons allen en o ja, er is ook best behoorlijk veel financiële Wiedergutmachung gedaan al he. Bovendien hebben we elk jaar de slavernijherdenking Keti Koti, dat is met politici die namens mensen die al 150 jaar dood zijn sorry zeggen tegen verongelijkte zwarte mensen/negers/pigmentair rijkbedeelden* voor de handelsvoorraadnegers die ook al 150 jaar dood zijn. Gedoe! Je zou kunnen zeggen dat mensen, zowel de nazaten van de slaven als hun verhandelaars, inmiddels verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven in het hier en nu. Misschien vervelend om niemand de schuld te kunnen geven van bepaalde ongemakkelijke feiten. Dat je dus gewoon zelf aansprakelijk bent voor je eigen falen en niet een boosblanke uit 1793. En dat ook niemand anno 2012 je tegenhoudt om iets leuks, betekenisvols danwel nuttigs met je leven te doen. Of om terug te migreren naar het land van herkomst. Waar tijdens de slavernij trouwens de stammen onderling elkaar verkwanselden aan de mensenhandelaren, dus doen we daar ook even een claimpje neerleggen Spong? Hou. Toch. Op. Nog een keer een welgemeende dikke sorry en dan nu voorhuid. Die keti is nu wel koti, nietwaar. *doorhalen wat volgens u kwetsend is Katsjing: Nee maar. Spong is zelf afstammeling van een slavendealert, en niet de minste ook: Koning Charles Stuart II van Engeland. Sorry zeggen en lappen dus, Gerard. (via)

Reaguursels

Inloggen

@Vuurwezel | 10-10-12 | 23:34
En juist daarom.

Jos Tiebent | 11-10-12 | 12:25

In plaats van zijn procedure op de Nederlandse staat te richten zou Spong eens moeten kijken welke bevolkingsgroep er nou eigenlijk vooral verantwoordelijk was voor de slavernij. De bevolkingsgroep waar hij zelf ook toe behoort. Het volk dat ook nu nog de wereldwijde slavenhandel in sekswerkers runt.

Kees1000 | 11-10-12 | 10:00

rdeman | 11-10-12 | 00:24 | + -3 -
Groot gelijk heeft u, dus meteen het vliegtuig pakken en in afrika gaan wonen. In zo'n raar landje wilt u toch niet wonen?

Zatkniss | 11-10-12 | 07:05

Dik Bleek Wijf Schrijft Artikel Op Geenstijl. Slavernij eigenlijk voltooid verleden tijd en dus moeite van het oprakelen niet waard. Over ZwartePiet ook den beck dichthouden, allemaal. Nederland heeft nooit een Mea culpa gedaan, Nederland is een raar landje als het gaat om zijn eigen zwarte geschiedenis te erkennen.

rdeman | 11-10-12 | 00:24

Jos Tiebent | 10-10-12 | 13:39
In Zanzibar houden ze niet zo van anders-sexuelen.
Men heeft daar een feest ter ere van Freddie Mercury (die daar geboren is) tegengehouden om die reden...

Vuurwezel | 10-10-12 | 23:34


Al dat gejammer en gejank dat men één keer in hun geschiedenis echt heeft moeten werken . . .

Tis nie waar! | 10-10-12 | 23:14

inderdaad: tendentieus, ongefundeerd, en nodeloos kwetsend!

het enige juiste antwoord op weer een losse flodder van mediageilneef spong

dekogelkwamvanlinks | 10-10-12 | 23:05

allemaal gratis ticket terug naar afrika!

om toekomstige claims door de kleinkinderen van spong te vermijden lijkt het me erg goed om ook alle andere huidige arbeidsmigranten in NL per direct terug te transporteren naar hun eigen zandbak.

dekogelkwamvanlinks | 10-10-12 | 23:04

Rot op met dit soort onzin

Byter | 10-10-12 | 20:14

-weggejorist-

Basirux | 10-10-12 | 19:58

Ga maar vragen bij ons voormalig slavernij-grootverdienende koningshuis (en ander oud geld & adel). Die hebben nog doekoe genoeg.
Vreemd genoeg worden die in onze voormalige kolonieën nog op handen gedragen.

Ven1V1d1V1c1 | 10-10-12 | 19:58

-weggejorist-

Basirux | 10-10-12 | 19:51

Slavernij, hier in de west hoor ik daar nou nooit iemand over.
Hooguit in de politiek, als er op de sentimenten moet worden ingespeeld.
Zelfs sinterklaar wordt gevierd door de mensen hier, blank en zwart, met zwarte pieten.

Kan niets meer zijn dan aandacht vragen voor de eigen persoon wat deze Spong doet.
Wel jammer.

Carib | 10-10-12 | 19:37

Slavernij vergoeding! wat een kletspraat. We hebben destijds gewoon de marktprijs betaald toen we die slaven kochten van de Ashanti en dergelijke. Als die Spong doekoes wil zien gaat hij het maar halen bij degene die zijn voorouders verkocht hebben!

BalthasarGerards | 10-10-12 | 19:08

Zij willen een vergoeding voor de slavenhandel toen?

Moet je voor "de slavenhandel" bij Nederland(ers) zijn??

"Nederland nam met rond de 550.000 slaven 5% van de totale slavenhandel voor zijn rekening"

Valt over te twisten denk ik dan.

Maar oké oké... zullen we jullie 50% geven van onze opbrengst van toen? Met rente en zo natuurlijk?

"Nederland was een middelgrote speler op dit gebied en uniek in die zin dat geen enkel land zoveel verlies heeft geleden met de slavenhandel."

mogen we even vangen?

Is er toendertijd niets aan gedaan dan?

"Op 1 juli 1863 ... klonken 21 kanonschoten in Paramaribo en werden de slaven vrije mensen. De Nederlandse regering betaalde een schadevergoeding van 300 gulden per slaaf..."

ik begrijp even niet waarom "zij" bij "ons" slapende honden wakker maken.

Blijft onbetwist dat slavernij fout was, en nooit goed te praten is maar mijn bovenstaande betoog is net zo zinvol om aan mij te vragen te betalen voor iets wat iemand honderden jaren geleden heeft geflikt. Ik heb nooit een slaaf verkocht, dus van mijn centen geen schadevergoeding voor slavernij.

En als we dan toch lompe vergoedingen gaan roepen wil ik de reiskosten van die Afrikanen naar Amerika nog even vangen.

deuZigeZelluf | 10-10-12 | 19:00

Laten we wel wezen, die mensen kregen hoe dan ook gratis overtocht, gratis medische zorg, gratis voedsel en kleding, gratis huisvesting, en er was altijd werk voor ze. Dat allemaal was niet vanzelfsprekend 150 jaar geleden. Bovendien leven ze nu wel geschoold in het rijke westen en zitten ze niet in de armoe van een of ander afrikaans land. Bovendien hebben we ze heel Suriname geschonken, dat moet voldoende zijn mochten ze al prijs stellen op iets als vergoeding voor god mag weten wat ...

frnas | 10-10-12 | 18:34

@Fred V | 10-10-12 | 18:19
Daarnaast is de EU de grootste slavendrijver van onze tijd, we hebben het alleen nog niet helemaal door.
Wij denken dat de Grieken KUT zijn en dat zoiets ons niet zal overkomen.
We hebben het blijkbaar nog net iets te goed om dat te beseffen.

GaatDeGoedeKantOp | 10-10-12 | 18:33

Omanders was me voor met een aantal claims in mijn vorige post.

Fred V | 10-10-12 | 18:32

Hij heeft in ieder geval het hoofd van een slavenhandelaar.
Een hele zure slavenhandelaar, dat wel.

GaatDeGoedeKantOp | 10-10-12 | 18:28

Spong is als Britse nazaat inmiddels behoorlijk vernederlandst, stel ik vast: Gespeend van historisch besef en vervuld van hypocrisie de schuld al claimend bij anderen neerleggen. Nederlandser kan haast niet!

Chiant | 10-10-12 | 18:27

Ik ben geen historicus. Het schijnt zo te zijn dat negers of rijkelijk gepigmenteerden in Afrika ook niet echt lief tegen elkaar waren / zijn. Als de ene stam de andere overwonnen had dan eindigde je als je geluk had als slaaf die mocht werken voor de overwinnende stam of je werd verkocht aan de Nederlanders en Engelsen die je op de boot zetten naar de 'nieuwe wereld'. Daarentegen als je pech had, dan eindigde je als overwonnen stam in de braadpan van de overwinnende stam. Allemaal niet fijn, weet ik wel. Echter, als je kijkt naar hoe de huidige negers het in 'blank' land hebben, dan hebben de, veelal afstammelingen van slaven, het vele malen beter dan hun broeders en zusters in Afrika die nu vaak graag naar het land van die gehate blanken willen emigreren.

Daarom vind ik die huidige discussie over compensatie voor de afstammelingen van deze slaven zo vreselijk achterhaald. Een ander merkte al op dat wij dan ook compensatie van de scandinaviers, spanjaarden en romeinen en fransen en duitsers zouden moeten eisen. Waar houdt het eens op? Komen dan later de hindoestaanse surinamers ook nog eens langs? Doe toch eens normaal!

Fred V | 10-10-12 | 18:19

Alle nazaten van slaven moeten hun voorouders eren zoals gelovigen Jezus doen want ZIJ hebben geleden zodat JULLIE in vrede en welvaart in een goed land kunnen leven en niet met een botje door je neus koppen staat af te hakken.

eagleye | 10-10-12 | 18:15

Ze moeten zich zelf er eens over heen zetten en ook deze meneer spong ik kan ook wel excuus bedenken voor geld maar laten we nou eens verantwoord zijn en eerlijk en niet die kas leeg roven voor eigen bestwil/gierigheid

Themightywelder | 10-10-12 | 18:14

"Nog een keer een welgemeende dikke sorry"
NEE Nanninga, je begrijpt het niet. NIKS SORRY! Ik ben niet verantwoordelijk voor die slavernij. Jouw en mijn voorouders (arme boeren uit het noorden van het land) ook niet! Geen sorry zeggen voor iets waar je niet verantwoordelijk voor bent!

Fred Piemel | 10-10-12 | 17:36

Vervolg: Om nog aan te tonen dat de slavernij een eeuwig probleem zal blijven maar het mensdom geen tranendal maakt,wil ik poneren,dat er ook in onze westerse wereld, slavernij niet weg te denken is.Het zit zelfs in onze natuur : Bv. de sex-clubs waarin men al dan niet vrijwillig ketens niet schuwt.Maar ook de verzoeking van afhankelijkheid van dominantie in elke verhouding tussen mensen.Immers als het zelf denken als ondraaglijke last wordt ervaren en men zich aan de vergetelheid van drugs en drank over geeft.Kortom : Een verantwoordelijkheid voor eigen leven die SCHULD niet meer kan dragen.Schuld is immers het hardste feit dat ons tot slaven kan maken(zie Z-Europa).Vele religie's hebben daar misbruik van gemaakt.Schuld aan de slavernij is ook daar mee begonnen: Eerst kwamen de veroveraars, daarna de missionarissen en predikers.De laatste hebben invloed tot de dag van vandaag gehad,al zijn alle koloniën verdwenen,met hun racistische ideologie.

Dolphi | 10-10-12 | 17:27

Mooi dat je bij negers dat soort dingen met geld kan afkopen. Laat alle negers op de Dam verzamelen en gooi er een paar zakken met papiergeld tussen. Kunnnen we in ieder geval even lachen.

zovoklets | 10-10-12 | 17:10

Spong "nu voorhuid" wensen, is de kater op het billenspek binden.

Rest In Privacy | 10-10-12 | 17:04

Merkwaardig genoeg wil vrijwel geen enkele zwarte amerikaan of zwarte 'nederlander' terug naar Afrika, nog niet met een gratis enkele reis. Slim advocaatje ruikt business.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 10-10-12 | 17:00

en.wikipedia.org/wiki/Jews_and_the_sla...
Die malle Spong, laat die maar eens zelf diep in de eigen buidel tasten! De zwarte Nation of Islam stelt dat de jidden de voornaamste slavenhandelaren waren, en ze hebben gelijk.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 10-10-12 | 16:55

Must see material:

www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documen...

Vanaf 27:17, met 28:10 realiteit check voor Spong.
Verduidelijking op 28:33 door Cynthia McLeod, 35:15 quote van de dag “Jullie denken veel te zwart wit, er zijn veel meer grijstinten”.
Hou rekening met dat ook in Nederland in die tijd de verhouding tussen het Ancient Regime en gepeupel niet beter was: horigheid en lijfeigenschap tierde nog welig.

Fred Janssen | 10-10-12 | 16:26

De slavernij historie is nog nooit ten einde gekomen hoor,dus heeft Spong wel een punt.Maar... dat verhaal van de "goudkust",Suriname en de Caraïben is wel verjaard hoor,want het zoveelste geslacht daarna verantwoordelijk houden,kan alleen slaan op de effectiviteit van het oude geld dat er mee verdiend is.Helaas was dit land in 1945 totaal leeggeroofd qua geld,dus kan het alleen nog slaan op antieke goederen juwelen,schilderijen, grachten-panden, goud,schepen en wat productie-middelen ed. Verder heeft het tot in de 20-ste eeuw geduurd voordat globaal erkend werd dat Afrikanen menschen waren.Dus een kolossale historische misvatting en wie zijn wij om ons voorgeslacht dat aan te rekenen.De "Java-bode" sprak een eeuw geleden nog van de inlanders als "natuur-genoten" i.p.v. medemensen,laat staan landgenoten.Verder zou je een enorme boom kunnen opzetten over de fascistische en nazi-opvatting dat een puur koloniaal,racistisch gedachten-goed is en slavernij dus absoluut omarmde, als "godsgeschenk" zg,zeker in de bezette landen. En daar het nageslacht tot in eeuwen verantwoordelijk voor maken ? Een eeuwig tranendal zou het mensdom zijn.Mensen ,zoals Spong, laat je nakijken.

Dolphi | 10-10-12 | 16:04

ik als vrouw ondervind nog steeds maatschappelijke, lichamelijke en emotionele schade van het feit dat vrouwen pakweg een eeuw geleden niet mochten stemmen, werken en ook al niet autorijden..
bij wie kan ik mijn schadeclaim indienen??

Flinders | 10-10-12 | 16:02

Spong blijft een rare snuiter. Zoveel minderwaardigheidsgevoel in een handtasje.

Fred Janssen | 10-10-12 | 15:56

Tsja, die slachtofferrol moet natuurlijk gecultiveerd worden. Vanuit die rol namelijk ben je gevrijwaard van allerlei maatschappelijke en wettelijke verplichtingen, waar een NIET-slachtoffer zich wel aan dient te houden. En verplichtingen zijn vaak lastig; kosten vaak tijd, geld, energie en al dat soort dingen.
En daarom zal er nog vele jaren met regelmaat aan de slaventijd herinnerd worden. Om het vers te houden zeg maar. Straks als Sinterklaas weer aanmeert, krijgen we ook die irritante 'racisme verwijten' weer... Ik kijk er nu al naar uit.

Ornoisliefde | 10-10-12 | 15:45

Heerluk stukkie @Annabel, met als kers op de taart de onthulling van Spongs eigen roots.

Hulde voor die oplettende Kees Gelijkhebber op Twitter.

La Vie En Rose | 10-10-12 | 15:43

Ik eis slavernijvergoeding. Zonder de slavenhandel hadden de klaagnegerts namelijk nog ergens in Afrika in een rieten rokje met een speer achter een kever aangerend voor hun avondmaal. Ze zijn nu zó veel beter af dat wij, blanken, daar wel wat voor terug mogen verwachten.

Hommel | 10-10-12 | 15:26

Het is toch wel duidelijk dat Spong geen werk van betekenis heeft. Deze wilde afzwaaier wil meneer gebruiken om in het vizier te komen. Een gotspe Spong!

lanexxx | 10-10-12 | 15:13

Nootje aan de redactie:
Hoeveel rechtszaken heeft Spong ook alweer gewonnen?
Juist ja.
Verdomd weinig.

MyCatIsDoingThis | 10-10-12 | 15:04

Denk dat ze zo langzamerhand de gehele schade vergoeding al bij elkaar hebben geroofd in Nederland, word tijd dat ze zeggen dat we allemaal quitte zijn en dat ze gewoon weer naar huis gaan. Is ook een mooie kans voor hun om wraak te nemen op de lokale bevolking, want dat zijn de nazaten van de mensen die hun voorouders gevangen hebben genomen en voor wat wapens, kraaltjes en spiegeltjes hebben verkocht aan de Nederlanders. En wil je hier blijven? Ok, maar zeur GVD niet elke keer over een verleden waar geen enkele Nederlander nu nog maar iets aan kan doen en gedraag je.

blikland | 10-10-12 | 15:01

@Koningin Beatricks 13:38
Dit vind ik een HELE GOEIE!!

grote haas | 10-10-12 | 14:57

Mijn voorvaders waren slaven in Egypte, allemaal keurig gedocumenteerd in de bijbel.
Spong, wil je me even helpen cashen?

Graftak | 10-10-12 | 14:51

Foei Gerard. Is het nou helemaal in je meesmuilende koppie geslagen? Of verveel je je een beetje? Ik hoorde vamn collega van je dat je minder wordt gevraagd omdat je te veel op de baan shopt. (Is ook geen reklame he?)

grote haas | 10-10-12 | 14:50

Ga eens in mijn eigen verleden graven, kijken wie of wat ik nog kan aanklagen.

bonje | 10-10-12 | 14:48

-weggejorist-

Virginia Richmond | 10-10-12 | 14:45

Is dat niet die viespeuk die naakt over straat loopt en in het verleden verkondigde dat secks met minderjarigen "moet kunnen"?
Bah wat een vies ventje is dat.

scootah rijdert | 10-10-12 | 14:38

Helemaal eens met Nanninga... Ik heb mijn slaaf direct op Marktplaats gezet! Zal ze leren.

Kobus Kloothamer | 10-10-12 | 14:36

Ik kan me een reportage van een Afro-american, op bezoek in Liberia, herinneren. 'Thank God my great-great-grandparents didn't miss the boat', luidde de titel, meen ik.

Ja nee, geen mening | 10-10-12 | 14:36

Mijn familie van vaderszijde komt uit Brabant. tot 1800 geknecht door de vermaledijde inwoners van de republiek der zeven verenigde provincien. Geen stemrecht, niet eens het recht om wegen aan te leggen. Zwoegen voor een Duitse prins en Amsterdamse kooplieden. Iedere nacht lig ik wakker van dit onrecht. 150.000 euro tnv Zatkniss zouden wonderen doen. Een monument en een bakfietsmoeders en paarse broeken uit de grachtengordel die ieder jaar sorry komen zeggen in Tilburg is wel het minste.........

Zatkniss | 10-10-12 | 14:29

Nebuchednezzar | 10-10-12 | 14:16 | + 0

Ach, Papoea. De Nederlanders zijn er natuurlijk voor eigen eer en glorie naar toe gegaan (zoals iedere imperiumbouwer), maar hebben wel enkele abjecte praktijken bestreden. Men denke aan het koppensnellen. Men denke aan tweelingmoord. (In het volksgeloof van de Papoea's was de geboorte van een tweeling het werk van boze geesten. Eén van de twee werd dan ook gedood.)

Generaal Tapioca | 10-10-12 | 14:29

Wij gaan de Duitsers nog eens claimen naar aanleiding van de Tweede Wereldoorlog, de Russen gaan Duitsland claimen, Japan gaat de USA claimen, en omgekeerd, de joden Duitsland nog eens claimen... Etc...

Menno Edens | 10-10-12 | 14:28

Die Spong kan zich beter bezighouden met het volblaffen van mannelijke kutjes dan deze onzin naar voren halen.
Waarschijnlijk heeft ie teveel negers gemasseerd en heeft het vele zaad ze hersenen aangetast.

KaaskopDamp | 10-10-12 | 14:26

Het ergste is dat er nog steeds negers zijn die zonder de verzorging van Bwana moeten voortleven. Die stappen dan ook graag in een gammel bootje om zich alsnog te melden in het beloofde land van de Eeuwige Slavernij Herdenkingen.
Weg uit Afrika is hun liefste wensch.

Jan Passant mk2 | 10-10-12 | 14:23

De indianen hebben geld en land gekregen van de blanken.
Datzegiktoch | 10-10-12 | 13:47 |

Uhm, de indianen waren de oorspronkelijke bewoners. Ze hebben een hekje om een groot natuurgebied (reservaat) gekregen waarin ze ongestoord een wigwam konden bouwen en ugh konden zeggen. Geld kenden ze niet. Ze werden blij gemaakt met jute en kralen en af en toe werd er een roedel herten over een hek geflikkerd om ze wat te jagen en te eten te geven.

Jos Tiebent | 10-10-12 | 14:22

Die Spong ziet er anders ook niet zo donker uit als de gemiddelde volbloed Afrikaan.
Kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat er nog wel wat "wit" bloed voor zit.
En laat mij dan toch denken dat de kans dat die persoon daadwerkelijk schuldig was aan de slavenhandel enkele malen groter is dan de kans dat MIJN voorouders daaraan deden.

Maar blijkbaar wil Spong desondanks dat IK ga betalen aan HEM??
Hou op met je gezeur en geef iedere neger die boos is een enkeltje Afrika als wiedergutmachung, eens kijken hoeveel er dan nog in de rij gaan staan.

happen naar de baas | 10-10-12 | 14:22

Opgelet, over een tijdje raakt het begrip 'woest' in de mode, en wordt er net zo'n verkeerde tweede uitleg gegeven als aan het trendy gebruikte 'helder'.

Menno Edens | 10-10-12 | 14:21

Overigens denk ik dat de VOC-ers er weinig kwaad in zagen. Er staat immers in de Bijbel: Leviticus 25:44-46: 44 Als slaven en slavinnen kun je mensen kopen uit de omringende volken, 45 of vreemdelingen die bij jullie wonen of de nakomelingen die zij in jullie land hebben gekregen. Die slaven en slavinnen zijn je eigendom, 46 je kunt hen als erfelijk bezit aan je nakomelingen nalaten; zij zullen voor altijd als slaaf voor je blijven werken. Maar je volksgenoten, de Israëlieten, je eigen verwanten, mag je nooit als slaven afbeulen.

Simon_GS | 10-10-12 | 14:20

Ik snap die Spong niet, ze hebben toch al een uitkering ?

duitse herder | 10-10-12 | 14:19

De katholieke kerk gaat bij refo's de schade van 1566 verhalen. Maar maak je geen zorgen daar in de bible-belt, de knip hoeft niet getrokken te worden om het geld voor het kerkezakje aan te spreken, er ligt nu jurisprudentie: op grootschalige vernielingen en plundering staat slechts een lichte taakstraf!

Mousehunter | 10-10-12 | 14:18

Deze man houdt er toch echt rare ideeën op na over verantwoordelijkheid en compensatie, straf en dergelijke. Hij was het immers ook die beweerde dat Wilders Noors bloed op zijn lippen had. Ironisch genoeg, was hij het ook die na de moord op Fortuyn aangifte deed tegen Thom de Graaf, Bas Eenhoorn, Rob Oudkerk, Marcel van Dam, Matty Verkamman en de redactie van NRC Handelsblad, wegens het aanzetten tot haat.

M-Bozz | 10-10-12 | 14:17

Spong heeft helemaal nog nooit een zaak gewonnen. Nou ja, behalve die naaktloperij dan.

insensitive clod | 10-10-12 | 14:17

Die Spong moet zich eens even voor de geest halen hoe zijn eigen bestaan er anno nu zou uitzien als we die Afrikaantjes toen geen nieuw bestaan hadden geboden. Niemand die hem zal verhinderen om terug te keren naar zijn roots.

Tjemig | 10-10-12 | 14:17

@CumGranoSalis ik kom oorspronkelijk uit Irian Jaya (westelijk Nieuw Guinea), maar de lokalebevolking heeft het nooit zo goed gehad als toen de Nederlanders er zaten. De papoua's hadden het voordien slecht (met name op gezondheids gebied) en na de overname van Indonesië is het helemaal acheteruit gegaan. We moeten eens ophouden met het denken dat het koloniale verleden van Nederland louter en alleen slechte kanten heeft gehad. Veel van de huidige welvaart in die landen vindt zijn oorsprong in de handel die Nederland daar heeft opgezet, in de educatie die Nederland daar heeft opgezet, in de medische zorg die Nederland daar heeft opgezet. Natuurlijk zijn er ook heel veel zaken fout gegaan, natuurlijk heeft ook Nederland zich niet netjes gedragen in die tijd, maar welk land dan wel. Zelfs in het diep in het Amazone gebied is het grootste gevaar voor de daar levende stammen nog steeds onderling misbruik en aggressie van andere stammen.
Wat een onzin die die Spong verkondigd.

Nebuchednezzar | 10-10-12 | 14:16

gaat klaarblijkelijk slecht met zijn praktijk dat hij aan het aandachtshoereren

minimá-armezusvan.. | 10-10-12 | 14:11

1) Kondig de zaak luidkeels aan
2) Nodig gedupeerden uit om zich bij de zaak aan te sluiten, en vraag inschrijfgeld
3) ... (Zaak draait op niks uit)
4) Profit!
Net als die langstudeerclaim, stichting ereschulden etc.

Muxje | 10-10-12 | 14:10

Volgens mij krijgen wij nog geld van Spanje, (80-jarige oorlog) en Italie (Romeinse overheersing). Wanneer gaan we een claim indienen Spong?

de euro middenweg | 10-10-12 | 14:10

-weggejorist-

TOTAAL ANAAL | 10-10-12 | 14:10

De slavernij is verschrikkelijk, maar had niet alleen slechte kanten. Het heeft ook cultuur gebracht ik noem blues en jazz.

Be de Laer | 10-10-12 | 14:08

Slavernij.... dat woord is nodeloos kwetsend en dient verboten te worden,doet me denken aan mijn tijd als dienstplichtige,en leerplichtslachtoffer,gaat effe dhr spong bellen.

iam&u2=jawehgodallah | 10-10-12 | 14:07

De arabieren hielden hun eigen slaven het liefst zonder ballen. Tegenwoordig moeten ze zich maar tevreden stellen met met geitenballen.

meesterinche | 10-10-12 | 14:05

Nederlanders hebben hun slaven voornamelijk gekocht aan de Ghanese kust en die werden voornamelijk door de Ashanti aan de WIC verkocht. Nederlanders zelf gngen niet op jacht om negers te vangen; sterker, de Nederlanders die in Elmina en dergelijke zaten gingen bij bosjes dood aan de gele koorts, rode loop en God weet wat voor ziektes.

Enfin, de ashanti. Gaan die ook een claim betalen? En alle Afrikaanse naties die hun overwonnenen uit de vele oorlogjes die men voerden aan de Arabieren en westerlingen verpatste in ruil voor geweren, gaan die ook claims betalen?

omanders | 10-10-12 | 14:05

De slavernij is toch echt niet hier uitgevonden. Het hoorde gewoon bij de waar die men aangeboden kreeg en sloot aan op een traditie die al bestond in de landen waar men van geleverd kreeg. Dat pleit ons niet vrij maar het lijkt mij zelfs al wat laat voor een waarheidscommissie.

Simon_GS | 10-10-12 | 14:05

Spong, ga eerst eens bij de Ashantijnen langs met je slavernij-claim
Mocht je dat overleven, dan zien we wel weer verder

Tobi | 10-10-12 | 14:03

Hij wil een schadeclaim tegen de Nederlandse staat van meer dan 150 jaar geleden indienen die de slavernij heeft afgeschaft? Van 12 gulden?

Bruno Alaska | 10-10-12 | 14:03

@brutus68 | 10-10-12 | 14:01
Maar ze doen het wel goed op de BBQ...

necrosis | 10-10-12 | 14:02

Heeft onze huistrol het niet droog kunnen houden vanwege al dat onrecht en is hij nu vruchteloos op zoek naar zakdoekjes?

eerstneukendanpraten | 10-10-12 | 14:02

Je kan ook al geen bosje bloemen sturen hier uit de "bollenstreek" anders krijg je straks een claim over pestiside.

AI2Tek | 10-10-12 | 14:01

@Zzzzooooffff | 10-10-12 | 13:59

Van kale kippen is het lastig plukken.

brutus68 | 10-10-12 | 14:01

Tja, je zou eens zelf je geld verdienen he?

Pouline | 10-10-12 | 14:00

Beste Annable Nanninga, toevallig dat ik laatst dermate de stuiplach kreeg over een zinsconstructie, dat ik eens ben gaan opletten wie nu degene(n) zijn die de stukjes schrijven. En wat blijkt ?

Jouw schrijfstijl is onbeschrijfelijk leuk !!!! Genomineerd voor welke prijs dan ook. En bovenal: telkenmale de spijker op zijn kop !

GA ZO DOORRRRRRRRR !!!!!

giuseppen | 10-10-12 | 13:59

Ik voel nog enorme zielepijn voor hetgeen mijn voorouders gedurende de 80 jarige oorlog is aangedaan.
Spanje: mag ik even vangen?

Zzzzooooffff | 10-10-12 | 13:59

tiswat | 10-10-12 | 13:54 | + 0 -

En de mijne ook. Maar wie bracht in 1946 vrachtwagens vol voedsel naar de hongerende bevolking van het kapotgeschoten Dresden? Precies...

eerstneukendanpraten | 10-10-12 | 13:58

Misschien dat ie ook gelijk wat aan de moslims kan doen, daar kochten wij de slaven van.
Vergeet de koelies niet te noemen, dat zijn geen negers.

mennie | 10-10-12 | 13:57

Al die zogenaamde slachtoffer nazaten hebben die overuren van bet opa's en oma's allang gehad via uitkeringen en subsidies.
Ze moeten niet zo zeuren en blij zijn dat ze Nederlander zijn anders liepen ze of met een botje in hun neus of met een ak47 in Afrika rond.
Het is geschiedenis van ons allemaal en die Spong kan beter van de lsd en poppers afblijven.

KaaskopDamp | 10-10-12 | 13:57

Dat waren andere tijden. Terug naar de onze, dat lijkt me op dit moment wat relevanter.

brutus68 | 10-10-12 | 13:57

Enne, ik heb GEEN spijt van het slavernij verleden, maar zou het toch niet hebben overgedaan.
Wij Nederlanders hebben er geen wroeging meer over.
Grow up.

ZSU-23-4 | 10-10-12 | 13:55

Ok Gerard, nog één keer dan omdat je zo slecht luistert. Blijf van mijn konT af!

eerstneukendanpraten | 10-10-12 | 13:55

Oh ja Spong, eerst even naar mevrouw Merkel. Mijn opa heeft tijdens de tweede wereldoorlog in Duitsland arbeid verricht met slaag toe. Lijkt me behoorlijk cashen aan mijn adres.

tiswat | 10-10-12 | 13:54

Ik de Romeinen nog aanklagen. En de Britten! En de Fransen! En de Spanjaarden! Over de Duitsers hoeven het nog niet eens te hebben, dat kan over 300 jaar wel.

John McClane | 10-10-12 | 13:53

Ik vind dat Kwaku festival in de Bijlmer voldoende compensatie voor de "geleden schade".

de directeur | 10-10-12 | 13:52

In principe hadden alle slaven ontzettend veel geluk. Voor hetzelfde geld waren ze door een stam in de buurt opgevreten.

tiswat | 10-10-12 | 13:51

Spong is als Sefardische Jood een afstammeling van de slavenhouders op de Jodensavanne. Gaat hij al een donatie doen?

Generaal Tapioca | 10-10-12 | 13:51

"Volgens hem is het niet onaannemelijk dat de nazaten nu nog last hebben van de gevolgen van de slavernij."
Hij bedoelt de nazaten van de handelaren, neem ik aan? Die steeds maar moeten horen dat ze behept zijn met een erfzonde en daar eeuwig voor zullen boeten?

Schoorsteenveger | 10-10-12 | 13:51

Ja er is veel veranderd sinds de goede oude tijd. Ik moet verdorie zelf naar het buffet lopen als ik op de Antillen ben.

irma zonderboezem | 10-10-12 | 13:51

Spong?? Dat is best een domkop, voor dat hij altijd zo hoog van de toren blaast, maar goed, advocatuur is ook 60% bluf en 40% feitelijkheden. Ofzo.
Stel wel voor dat de overheid even een tegenclaim indient voor alle ellende die de nazaten van de slaven hebben veroorzaakt, de doekoe die ze hebben verbrand, etc.
Negers mogen om te beginnen beginnen met betalen voor het feit dat ze lekker comfortabel hier wonen en niet in Afrika (zooitje daar, juist vanwege het grote aantal negers en hun algemeen gebrek aan organisatie in de landen aldaar, juist doordat er zoveel negers wonen), negers mogen gaan betalen voor het overmatig gebruik van onze voorzieningen en uitkeringen, de maatschappelijke bovengemiddelde lasten in de vorm van extra criminaliteit en maatschappelijke ontwrichting van Nederland, het ontiegelijk ergerlijke en zielige slachtoffergezeur weer ieder jaar over de slavernij, het feit dat we nu weer met die harses van Spong geconfronteerd worden (serieus ernstig bezwarend) en ook even het inkomens en welvaartsverschil per jaar bijleggen in vergelijking met de situatie die voor hen zou zijn ontstaan als al die negers gewoon in Afrika gebleven waren (en dat x 150).
Schadevergoeding of anders verhuizen naar thuisland Afrika graag, moet je even kijken wat voor leven je dan als neger gaat krijgen in een land gerund en bestuurd door negers.

ZSU-23-4 | 10-10-12 | 13:51

Ach welnee. De slaven werden verkocht door hun andere zwarte medemens aldaar. Alleen de blanken zijn er helaas daarin gestapt. Nou ja, dat kan tijdens die krochten waarin we toen leefden. Toen was het de waarheid.

Thoth | 10-10-12 | 13:50

Ik zeg; wat een prachtkans om van de jankers af te komen. Hier heb je het geld en nou allemaal oprotten naar land van herkomst. Zijn we binnen twee jaar het rijkste land ter wereld.

funkyd | 10-10-12 | 13:50

Hadden de negerts maar zelluf het kompas moeten uitvinden, alsook dat de wereld rond is en bevaarbaar, leren lezen en schrijven, navigeren en verder kijken dan je peniskoker lang is. Maar nee, ze moesten zonodig trommelen en mekaar de pan inhakken. Dan moet je natuurlijk niet gek staan kijken als er op kwade dag een schip vol gemotiveerde blanken je hele familie inscheept voor een cruise waarvan ze niet meer terug komen. Aber dass war damals...

Zure Sigaar | 10-10-12 | 13:50

Ik wil graag een woest spannende claim indienen omdat ik als blanke man zo enorm geleden heb onder al die positieve discriminatie van allochtonen, vrouwen en noem al die andere zielige mensen maar op.

Dat is pas traumatiserend

ik heet joran | 10-10-12 | 13:49

100miljardmiljoen aan bijstandsuitkeringen,ontwikkelingsulp, ww etc. etc. nog niet genoeg zeker.

Uw Verzekeringsadvis | 10-10-12 | 13:48

@Spong Vraagje... als Afrikanen (lang geleden) NIET naar Suriname waren 'gebracht' waren ze dan nu beter af?

kibambam | 10-10-12 | 13:48

Goed plan! Maar beginnen bij de bron, grootste handelaren en slaven bijeendrijvers waren de arabieren & moslims. Zij hadden van ca de 6de en de 17de eeuw een monopolie positie in het "oogsten" van slaven in afrika.
Wanneer de zoveelste generatie succesvol een schadevergoeding van deze groep heeft gehad mogen ze aankloppen bij de verschepers.

Bron: de versluierde volkerenmoord

Bluto Blutarsky | 10-10-12 | 13:47

Jos Tiebent | 10-10-12 | 13:12 | + 4
De indianen hebben geld en land gekregen van de blanken.

Datzegiktoch | 10-10-12 | 13:47

We weten helemaal niet beter. We zijn juist compleet doorgeslagen, maar dan de andere kant op.
Voorheen hielden Nederlanders slaven en profiteerden we daar van.
Nu zijn we zelf slaven van de uitkeringstrekkers, criminelen en kanslozen die we massaal binnen hebben gehaald. Nu laten we anderen van ons profiteren.
Kan er nou nooit eens balans zijn...

Semper Pecunia | 10-10-12 | 13:47

ROFL @ 'pigmentair rijkbedeelden'

flowert | 10-10-12 | 13:46

Prima. Als Spong wint dan is het wel zo redelijk dat hij zijn verkregen vermogen moet afstaan. Dat had hij nooit kunnen vergaren in Nederland als zijn voorouders in Afrika/Bengalen waren gebleven.

Topperke | 10-10-12 | 13:44

150 jaar, dan is het toch wel verjaard enzeau?

Ommie de HaatMoker | 10-10-12 | 13:43

Heb net een spaarrekening geopend , jawel ik ga de Duitsers aanklagen !
Een beetje knappe fietsvergoeding moet er toch wel inzitten.

ja,diedus! | 10-10-12 | 13:43

Spong zou beter mevr. Van der Plas kunnen helpen in de affaire Joris D. dan zich met deze beuzelarij bezig te houden.

Ratzinger | 10-10-12 | 13:42

@Graaf van Egmont
Van al die families die slaven hield is er nog 1 die geld zat heeft. Maar die zal de dans wel ontspringen zoals altijd..

Ali d | 10-10-12 | 13:40

dankzij de Afrikaanse trommelaars hebben we nu de samba, salsa, bossa nova, mernegue, capyso, reggae, de blues, de rock 'n roll, hip-hop enz.
En een heleboel prachtige mulattinnen met groene ogen...
*zucht*

King of the Oneliner | 10-10-12 | 13:40

Willen alle mensen die denken recht op schadevergoeding te hebben naar aanleiding van bovenstaand artikel zich melden via het verzamelprogamma voor de gekleurde medemens " Opsporing verzocht". Wel zo makkelijk & overzichtelijk.

ja,diedus! | 10-10-12 | 13:39

Aan allen: lees dat bericht over Spong eens goed.
De woorden "misschien, overweegt, de moeite waard vinden, niet onaannemelijk, aantrekkelijk en juridisch uitdagend en sluit kans van slagen niet uit", wijzen toch duidelijk op een opzetje van Spong om weer eens in de media genoemd te worden nu collega A. Moszkowicz alle aandacht naar zich toe trekt.

w.degene | 10-10-12 | 13:39

Dit is precies wat de PvdA onder aanvoering van Joop den Uyl ze heeft geleerd tesamen met zijn Weening 1.0 wijf Liesbeth: A Jullie en jullie nazaten blijven altijd op de PvdA stemmen en B bij kritiek trekken jullie de kolonisatie en slavernijtroef.

pluizigkroeshaar | 10-10-12 | 13:39

Ok, slavernij hield dus in mensen onder dwang ontvoeren uit hun thuisland om ergens anders voor een loon te gaan werken. Als mensen daar last van ondervinden willen ze dus *daar* niet werken, of geen loon.
Oplossing: geef elke slavernijgevoelige allochtoon (mag dat nog gezegd worden) 1000 euro "schadevergoeding" en enkeltje thuisland (van de voorouders).

Iedereen blij.

En als ze toch niet weg willen, dan sturen we Spong naar Zanzibar of zo.

Jos Tiebent | 10-10-12 | 13:39

Als dit een kans van slagen heeft, zie ik mogelijkheden om in één klap van de katholieke kerk af te komen.

Koninging Beatricks | 10-10-12 | 13:38

Mijn moeder is vroeger uitgebuit als werkster. We hebben daar in ons gezin een behoorlijk trauma aan ondervonden.
Daar willen we wel wat centen voor zien. En snel graag.

Kamervraag | 10-10-12 | 13:38

Schandalig trouwens wat de Noormannen destijds met Dorestad deden. SCHAN! DA! LIG! Ik wil daar ook een vergoedding voor.

Meneer de Greef | 10-10-12 | 13:37

En als de werkeloosheid onder Antillianen lager zou zijn dan onder Nederlanders zou Spong ook klagen, want slavernij.

Koninging Beatricks | 10-10-12 | 13:36

Je moet bij Spong eens over Bouta beginnen, dan loopt ie altijd een beetje bleekjes aan.

oncyclopedia.net/wiki/Neger

Taggart | 10-10-12 | 13:36

Mijn overgrootvader heeft naar huidige maatstaven veel te veel uren gewerkt.
Waar kan ik cashen?

das_Freudenmädchen | 10-10-12 | 13:35

Van wie kochten die Nederlanders die slaven eigenlijk? De Afrikanen zelf? Moeten die nu ook betalen?

Zoiets | 10-10-12 | 13:34

Andere tijden, andere zeden. Het is gebeurd en dat is heel vervelend, maar we leven in het heden, dus hou op met dat gejank en maak er wat van.

canardo | 10-10-12 | 13:34

Straks gaan ze daar in de voormalige generaliteitslanden ook schadevergoeding eisen, zou minstens zo logisch zijn.

Ron_W | 10-10-12 | 13:34

Mijn over-over-over-over grootvader was lijfeigene bij Willem de Zwijger. Dit wordt een mega claim!

Kaas de Vies | 10-10-12 | 13:32

Waarom claimen ze altijd aan de kopende kant, en nooit eens aan de verkopende kant. Waarom gaan ze niet protesteren bij de Arabieren en de ambassade van Ivoorkust.

Waarom krijgen wij de volledige rekening hiervoor? De verkopers hebben de winsten opgestreken, ga het daar halen.

Kaas de Vies | 10-10-12 | 13:31

Hebben we Spong ook weer. Je kunt beter diegene aanklagen die de slaven vingen en verkochten. Dat waren vooral de Afrikanen zelf.

DerUnterMensch | 10-10-12 | 13:31

Ik ben namens de Neanderthalers bezig met een rechtzaak tegen de homo-sapiens voor het uitroeien van hun soort. Ze leven dan wel niet meer maar wat toen gebeurd is kan natuurlijk echt niet.

Datzegiktoch | 10-10-12 | 13:30

Moet dat niet zijn 'noest aantrekkelijk'?

* | 10-10-12 | 13:29

Slachtofferrol forever ftw!

panacee | 10-10-12 | 13:28

Als de eis een gratis enkele reis naar moederland is, dan kan ik er in meegaan.

bennutzat | 10-10-12 | 13:28

Geen aandacht aan schenken, Spong is een aandachtshoer.

Eucalyptas | 10-10-12 | 13:26

Zo'n zaak heeft natuurlijk geen enkele kans van slagen en dat weet Spong ook wel. Gewoon zorgen dat hij zelf ALLE proceskosten mag betalen, dan is er niks aan het handje.

sitzkrieg | 10-10-12 | 13:25

Volgens mij keert de staat sowieso jaarlijks vele miljoenen uit aan de nabestaanden van de slaven.

panadol | 10-10-12 | 13:25

De fabrikanten van Negerzoenen ook gelijk een rekening sturen in verband met de schending van het portretrecht? Wat een wauskadet die Spong

Klukkluk | 10-10-12 | 13:23

@ole guapa | 10-10-12 | 13:19
die Neanderthaler-nazaten schijnen wij zelf te zijn. er is een behoorlijke vermenging van genen geweest.

LordNobady | 10-10-12 | 13:23

Spong zuigt apenballen. Belastinggeld claimen is zeau PvdA.

Stroopdoos | 10-10-12 | 13:23

".. nu nog last hebben van de gevolgen van de slavernij.." Toegegeven: er zijn groepen aan te wijzen die kennelijk zwaar getroffen zijn door een erfelijke chronische werkallergie.

Godsammekraken | 10-10-12 | 13:23

Welja, laten we de periodieke slavernij kaart maar weer eens op tafel leggen. Ik begin serieus maatschappij moe te worden en vraag mij af of dit de prijs van.beschaving is...

Dhr. W. Anhoop | 10-10-12 | 13:23

@necrosis | 10-10-12 | 13:17
Dan draai ik hier ondertussen iets van Living Colour.

Pasta-saus | 10-10-12 | 13:22

Heb dat nieuws rond het slavernij-verleden eens gevolgd en vond het maar een slap verhaal. Nederland verzorgde slechts 5% van de wereldhandel in negers in die tijd. Wordt eens tijd dat de slavernijjankers eens gaan uitzoeken a. welke afrikaanse stam hun voorouders hebben verkwanseld aan de blanken; b. van welke nationaliteit waren de betreffende transporteurs die hun voorouders naar de Antillen en Suriname hebben gebracht c. Welke plantagebezitters hadden slaven in dienst.
Eerst maar eens uitzoeken graag en de booswichten uit die tijd in diezelfde volgorde vervolgen. Daarna pas eens aan de Nederlandse Staat denken.
Overigens voel ik me totaal niet meer verantwoordelijk voor de wandaden in die tijd begaan.

Graaf van Egmont | 10-10-12 | 13:22

Dus over 150 jaar gaan wij de Antillen eisen om vergoeding voor hun overmatig criminaliteit anno nu.

dutchbasterd | 10-10-12 | 13:22

@Cuyahoga | 10-10-12 | 13:21
Neen, daartoe vinden wij een tractor met katoenplukeenheid voor uit.

ole guapa | 10-10-12 | 13:22

zonder slavernij had het leven van de huidige negerts er idd heel anders uitgezien

hetluis | 10-10-12 | 13:22

Claim gewoon doorschuiven aan de nazaten van wie destijds die slaven aan de handel heeft verkocht. En dan wel met bonnetje, anders kan het niet in behandeling genomen worden.

spuitje11 | 10-10-12 | 13:21

Was indertijd wereldwijd een legale bedrijfstak, Spong, en dan moeten zij die het afgeschaft hebben betalen?
Teveel poppers gebruikt?

Sisenandus | 10-10-12 | 13:21

afrikaanse slaven werden vooral door andere afrikanen verkocht, maar dat terzijde.

cumshaft | 10-10-12 | 13:21

Spong, geloof ons nou, als we dit van tevoren hadden geweten, hadden we zelf ons eigen katoen wel geplukt.

Cuyahoga | 10-10-12 | 13:21

Spong! Gekke meid dat je bent!

Conan de Rabarber | 10-10-12 | 13:20

En Indonesie dan?
Wat hebben die gasten moeten beulen voor Nederland.
Was dan wel na de officiele afschaffing van de slavernij, dus dat telt dan zeker niet?
Slavernij is nu meer verbreid dan ooit> opsluiten doen ze je niet meer, mag niet en zou alleen maar meer kosten met zich meebrengen.
Nu gaat het veel geniepiger>> je laat ze "vrijwillig" 100 uur in de week keihard werken voor een habbekrats.

Terpen-tijn | 10-10-12 | 13:20

Wij boze blanken mannen zijn het moreel verplicht deze schande terug te draaien. Door iedere zeurneger een enkeltje Afrika aan te bieden en daarna wil ik er nooit meer iets over horen.

Godsammekraken | 10-10-12 | 13:20

Ik zag gisteren dat de Grieken geld eisen van de Duitsers voor schade uit WWII, vond dat al een beetje ver gezocht, maar dit slaat echt alles!

Idontgiveafunk | 10-10-12 | 13:19

T verbaast me niks van deze eh Spong. Hij meent het waarschijnlijk ook nog. Deze man heeft mentale handicappen waar de grootste idioten nog jaloers op kunnen zijn.

majorkingkong | 10-10-12 | 13:19

Ik ga Spong vragen of hij namens alle Nederlanders een claim in kan dienen bij de Fransen (Napoleon, u weet wel, ik slaap er nog slecht van), de Spanjaarden (ook dat drukt zwaar op mijn geweten), de Noren/Denen/Zweden (invasie der Vikingen) en Italianen (Romeinse rijk, ach & wee).

Wel kijk ik met angst ende beven uit naar de claim van de Neaderthal-nazaten, die wij als homo sapiens hebben uitgeroeid, doodgemaakt en weggejorist. Aiaiai.

ole guapa | 10-10-12 | 13:19

dus "wij" komen er aan vragen of er nog mensen zijn om voor ons te werken. een stam verkoopt ons zijn concurrenten. "wij" geven deze een baan voor kost en inwoning en nu hebben "wij" het weer fout gedaan?
ik vind het raar zeker omdat dit allemaal gebeurd is voordat mijn grootouders geboren waren.

LordNobady | 10-10-12 | 13:18

Doen, die betalingen. En dan meteen een rekening er achteraan voor gezondheidszorg, onderwijs en algehele verbetering van de leefomstandigheden op lange termijn.

Daarna een plan uitwerken om aan een rekening aan de Marokkaanse koning te sturen...

stoethaspel | 10-10-12 | 13:18

Als we het geld wat we tot nu toe hebben uitgegeven aan die landen in mindering mogen brengen, dan krijgen we nog geld toe!

segalkjesaljksgahbi | 10-10-12 | 13:18

Laten we inderdaad weer de slavernij-kaart gaan spelen... stelletje slachtoffers. Het lijkt er meer en meer op dat bepaalde bevolkingsgroepen alles, maar dan ook echt alles, aangrijpen om de verschillen in culturen etc in stand te houden.

Maar vervolgens wel continue de ander voor racist uitmaken.

harry poster | 10-10-12 | 13:17

Ik trek de CD van Minor Threat maar weer eens uit de kast en zet het nummer 'quilty of being white' keihard op.....

necrosis | 10-10-12 | 13:17

Die slavernij zit niet zo diep bij de zwarte medemens. Negers willen hedentendage maar al te graag emigreren naar die vermaledijde slavenlanden. En dat is niet omdat ze hier zo hard moeten werken.

Der alte Fritz | 10-10-12 | 13:16

Hoezo 150 jaar?
Tot ongeveer 50 jaar geleden hadden wij gewoon nog kolonieen waar slavernij en uitbuiting bon-ton was.

CumGranoSalis | 10-10-12 | 13:16

Dit doet mij denken aan een tekening van Gregorius Nekschot. Slavernijmonument voor de blanke belastingbetaler. Excuseer m'n lompheid, maar die prent zegt eigenlijk alles.
www.google.nl/imgres?um=1&hl=de&am...
Niet klikken, dat vindt meneer Spong ongepast.

SjakkieBaggen | 10-10-12 | 13:15

De Romeinen mogen ook wel s betalen voor het onrecht dat ze aaangedaan hebben. En de Hunen, Vikingen en Barbaren. Klaag ze allemaal maar aan Spong. Zucht.

zooishettoch | 10-10-12 | 13:15

Ja, want de verantwoordelijken leven nog?!

harrybarry | 10-10-12 | 13:14

Zullen we dan ook meteen maar Italië gaan aanklagen omdat de Romeinen ook slaven hielden, waaronder waarschijnlijk enkele van onze Germaanse voorouders? Wij kunnen toch niet verantwoordelijk zijn voor iets wat zich afspeelde voordat wij überhaupt bestonden. Overigens hebben zwarte mensen geen monopolie op een slavernij verleden, dat is van alle tijden en culturen/rassen.

Pantheist | 10-10-12 | 13:14

Uh, verjaard?
Zonder slavernij woonden er ook geen Afrikaans uitziende mensen in Amerika. Moeten de nazaten van indianen nu ook schadevergoeding gaan vragen aan de blanken? Wat een badmuts.

Jos Tiebent | 10-10-12 | 13:12

Als die Afrikanen reeds kunnen claimen, wat zouden de Armenen dan wel niet kunnen eisen n.a.v. de 'gendercide' die daar plaatshad rond WOI? Check docu op Aljazeera erover: "Grandma's tattoos".

trotse-ambtenar | 10-10-12 | 13:12

Vandaar dat de werkloosheid onder nazaten van lieden die van de voormalige koloniën naar Nederland zijn gekomen zo hoog is.
Ze zijn nog steeds moe van het werk dat hun betovergrootouders moesten verrichten.

Diareeremmer | 10-10-12 | 13:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken