Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ontsnap-alarm TBS: kliniek wil, maar mag niet

DeTBSdriehoek.jpgWegloopTBSklanten, hun privacy, onrust onder de bevolking en oh ja, veiligheid. Een superspannend maatschappelijk krachtenveld waarin nu een precair evenwicht is gevonden. Een besluit dat recht doet aan de belangen van alle betrokkenen. Goed zeg. Toen vorige maand een reïntegratieprojectje van kliniek Oldenkotte ietwat uit de klauw escaleerde en een sociotherapeute akelig de klos was, wilde burgemeester Bloemen zomaar heel populistisch paniekzaaien. Op eigen houtje burgers waarschuwen dat er een gewelddadige verkrachter aan de wandel was. Moeten we niet willen met ons allen dus is het fijn dat er nu afspraken zijn. Regels. Mooi, wat is het nieuwe ontsnapprotocol, Justitie? SMS-alerts sturen, lokale RTVstations een signalement laten verspreiden, een rondje huis-aan-huis flyeren? Nee, natuurlijk niet, wij zijn een beschaafd land en geen bananenrepubliek waar tweedekansverdienende slachtoffers van een slechte jeugd hun privacy moeten opofferen om nietsvermoedende omwonenden te beschermen. Nee, burgemeester Bloemen krijgt, komtie dan hè, 'meer armslag' inzake het waarschuwen van zijn bevolking. Oftewel: toestemming moeten vragen om alarm te mogen slaan. Gaat zo: "Ja Bloemen hier. Er is er weer eentje kwijt, hoor ik. Justitie, mag ik? Nee? Oh, want we moeten de ontsnapboef niet onnodig stigmatiseren. Nee helder, doen we dat, ik zeg niks. Dag OM, tot de volgende keer maar weer." Maar hoe denken de mensen in het (maïs)veld er eigenlijk over, de TBSwerkers met hun poten in de modder van de verherintegratie? Een hoestende sociotherapeute in een regenjas laat ons weten dat de wensen van de kliniek in dit prachtplan buitenspel zijn gezet. Zij zijn hartstikke vóór paniekpeeuwen zodra hun pupillen 'zich onttrekken aan hun begeleider.' Gelukkig dat zulke onderbuiksentimenten niet worden meegewogen in de besluitvorming, voor je het weet leven we in een land waar de belangen van ons, demense, boven die van daders gaan.

Reaguursels

Inloggen

Links kiest altijd de kant van de crimineel als ze moeten kiezen tussen de privacy van een crimineel of het beschermen van de maatschappij.

Moonwarrior | 07-10-12 | 22:56

Ondergetekende hanteert in deze de volgende zienswijze: TBS is voor beesten en deze dienen dan ook zonder verloven levenslang uit de samenleving te worden gebannen. Eenmaal deaud ziet u ze niet meer terug. Daar zorg ik dan weer voor.

Oppergodin | 07-10-12 | 22:24

en toch begrijp ik het niet: een Burgemeester is verantwoordelijk voor de veiligheid en de openbare orde. Het OM heeft hem daarin niks voor te schrijven

kees1960 | 07-10-12 | 21:14

-weggejorist-

Kapiteintweepoot | 07-10-12 | 19:28

Lacan | 07-10-12 | 17:58

Het ziekenhuis misschien dan niet, maar heb een megadossiers bij het UWV en bij mijn bedrijfsarts liggen.
En daar nemen ze het niet zo nauw met m'n privacy.

Jij gunt die mensen een tweede kans.
Prima... maar doe het dan wel zo, dat ze geen millimeter de kans krijgen om de fout in te gaan.

Schietmijmaarlek | 07-10-12 | 18:34

@Schietmijmaarlek | 07-10-12 | 17:42
Omdat de samenleving jou niet uitkost als je terugkeert uit het ziekenhuis de samenleving in. (offtopic, maar een ziekenhuis verspreidt je gegevens niet; zie de gouda-zaak). De enige manier om mensen een tweede kans te geven is door hun privacy te geven. In dit geval ligt het wat mij betreft wel anders.

Lacan | 07-10-12 | 17:58

Wat is er toch aan de hand in dit land?
Waarom zijn wij degenen, die geen bescherming krijgen?
Waarom kunnen losgeslagen randdebielen toch steeds weer uit hun dak gaan tijdens proefverloven?
Stuur geen mooie meid mee, maar een potige kerel met taser en een goed afgerichte hond.
Implanteer voor mijn part een GPS zender.

Tis toch belachelijk.
Ik heb nog nooit iets strafbaars gedaan, maar ik moet me overal kunnen identificeren, mijn kenteken wordt door een paar honderd cams geregistreerd, mijn GSM signaal is overal te traceren, mijn surfgedrag wordt gevolgd.
Mijn bankgegevens en medisch dossier zijn overal bekend.
Zelfs met een slimme energiemeter kunnen ze zien wanneer ik een paar dagen van huis ben.
Mijn provider belt me, als ik wat betaalde telefoonnummers van goksites heb gebeld.... of dat wel klopt.
Ik kan geen scheet laten, of er is altijd wel een instantie op de hoogte van waar en wanneer ik hem gelaten heb.
Nu hebben ze zelfs het recht, om me in mijn eigen woning te overvallen. Woon ik wel alleen? Heb ik toevallig 2 tandenborstels?
En lig ik in het ziekenhuis..... niks privacy.... gewoon met een stel anderen op 1 kamer.

Kan aan mij liggen, maar als er geen rekening met mijn privacy gehouden wordt, waarom dan wel met de privacy van een crimineel?

Schietmijmaarlek | 07-10-12 | 17:42

Holy piep zeg. Is het nu zo moeilijk om elke TBSer met verlof te voorzien van een GPS enkelband zodat je precies weet waar hij/zij uithangt. Of mag dat niet in het kader van de privacy?

godsammekraken 15:03
inderdaad, hoe is het rendement te meten van het geïnvesteerde geld in een TBS-er? De Nederlandse overheid is bereid per dag vijfhonderd euro te besteden aan de resocialisatie en behandeling van een TBS-er per dag. Dit is op jaarbasis ruim anderhalve ton per client. Dit is één van de vele uitwassen waar de de belastingbetaler voor opdraait. Hulpbehoevende bejaarden die hun hele leven gewerkt bijvoorbeeld in de toen nog bestaande talrijke fabrieken moeten betalen voor een koekje bij de koffie in het verzorgingstehuis enz. Een gotspe van de bovenste plank.

Jan Boule | 07-10-12 | 16:44

Wanneer voeren we de stresstest voor tbs'ers in, zo in de zin van het gevalletje in de film backdraft geeft precies weer waar het probleem ligt, en hoe het opgelost dient te worden.

Umberto die trotzoni | 07-10-12 | 16:44

-weggejorist-

Jackie Chiles | 07-10-12 | 16:44

het is toch erg dat de privacy van serieverkrachters e.d. boven de veiligheid van de burgers wordt gesteld?? hoe kan men zo'n besluit rechtvaardigen?? wat een bullshit..
ik mag hopen dat er in elke TBS-kliniek een whistleblower werkzaam is die NL fijn via Twitter of wat dan ook op de hoogte houdt..

Flinders | 07-10-12 | 16:34

Nutters moet je gewoon onder strenge bewaking opsluiten, en niet met een maatschappelijk werkster een wandelingetje laten maken. Zo moeilijk is het allemaal niet.

bello | 07-10-12 | 16:26

Enig idee hoeveel advocaatjes het voor dat vullis opneemt ? DIE moeten ze eens natrekken...

grappert | 07-10-12 | 16:26

@SjakkieBaggen | 07-10-12 | 15:58

Ik weet. En ik heb aan je betoog dan ook niets toe te voegen of af te dingen: TBS is vaak synoniem voor een duivels dilemma. En dat dan nog even los van het feit dat TBS wel veelvuldig wordt 'uitgedeeld', maar da's mijn privémening.

Reinaert | 07-10-12 | 16:24

Al SchietjemeLevend | 07-10-12 | 16:04 | + 0 -
Serieus, hoe vaak heb jij een ontsnapte TBSer getraceerd, opgepakt en teruggebracht naar de kliniek? Eerlijk zeggen...

Ikzelf nog nooit en in mijn vrienden- en kennisenkring ook niemand. Het lijkt er sterk op dat deze berichtgeving agitprop is uit het kamp van Fred Teeven, die op de valreep nog wat zetels wil scoren bij de publieke opinie. Walgelijk.

Bakito | 07-10-12 | 16:13

@neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:57 |

Dat is voor de nieuwsbrieven in de klinieken, rubriek "weer zo'n stommeling die dacht te ontsnappen".

Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 16:07

@Bakito | 07-10-12 | 15:58
Je praat zoveel peop, dat ik me niet kan voorstellen dat jij naar het toilet gaat.

Al SchietjemeLevend | 07-10-12 | 16:04

@Reinaert | 07-10-12 | 15:44
Op zich is het TBS-systeem goed bedacht. Het is ontstaan uit de gedachte dat een ziekte niet strafbaar kan en mag zijn. Een psychose bijvoorbeeld is net zo goed en ziekte als spasticiteit. Tot zover de gedachte achter het systeem. Praktijk ligt echter wat anders. Een persoonlijkheidsstoornis is eigenlijk alleen te behandelen wanneer de patiënt zich bewust wordt van zijn aandoening, en de gevolgen voor zichzelf en zijn/haar omgeving. Ontbreekt dat inzicht, dan is alle moeite voor niets. Dan rest, hoe dramatisch dat ook is, slechts levenslange opsluiting.

SjakkieBaggen | 07-10-12 | 15:58

Verder lijkt het me niet meer dan normaal dat eerst eens adequaat wordt onderzocht of zo'n TBSer daadwerkelijk is ontsnapt of dat het weer zo'n mediahype is, de kranten moeten immers elke dag gevuld.

Misschien zit de zogenaamde vluchter gewoon op het toilet. Zeg nou eerlijk, ook seriemoordenaars moeten toch kakken?

Bakito | 07-10-12 | 15:58

@ZKH EénOog | 07-10-12 | 15:44
In stripverhalen wel!

miko | 07-10-12 | 15:58

@neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:51

Nee, mijn privékeldurt voor Dutroux'.

Subtiel grammaticaal verschil, een wereld van verschil in werkelijk gebruik.

ZKH EénOog | 07-10-12 | 15:57

@Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 15:50

OMFG, je wilt het nog gaan vastleggen ook, ben je familie van Maurice de Hondt?

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:57

iemand cijfers van ontsnapte tbs'ers
ongekend
ouderwetse stalen kogel aan de enkels binden
snap in eerste instantie niet dat ze verlof krijgen

jan platzak | 07-10-12 | 15:56

@ZKH EénOog | 07-10-12 | 15:44

Is dat je privé Dutroux keldurt?

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:51

Dit soort processen moet je managen op resultaat. Er zijn maar twee resultaten wenselijk.
.
Nette binnenkomst met intacte begeleider bij kliniek na succesvol saai verlopen proefverlof.
.
Of
.
Roerloos lijk doorzeeft met politiekogels binnengedragen bij lokaal mortuarium.
.
Vastlegging kan in Excel maar het lijkt me handiger e.e.a. rechtstreeks in te voeren in het GBA...

Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 15:50

@miko | 07-10-12 | 15:35

Ze zijn 'fout' met een psychiatrisch sausje, dat maakt ze nog niet minder crimineel dan andere criminelen, alleen begrijpen ze dat zelf - op momenten - wat minder, het maakt hen echter geen 'domme' mensen.

Behandeling mag dan illusoir zijn, de kans op recidive bepaalt meestal of iemand al dan niet naar buiten mag. En daar wordt nogal eens met de geitenwollen sok naar gegooid, waarvan - wederom - akte.

Reinaert | 07-10-12 | 15:44

@Bakito | 07-10-12 | 15:39

U bent een ervaringsdeskundige?

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:41

@SjakkieBaggen | 07-10-12 | 15:38

u bent een weggelopen tbs'urt, dat volk herken ik van een grote afstand. Waar hebt u de proefverlofsociotherapeute weg gegooid?

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:40

Ontsnappen an sich is al spannend en hectisch genoeg.

Je moet er potdomme toch niet aan denken dat er tijdens de vlucht allerlei buitenstaanders op je vingers kijken. Bemoei lekker met je eigens, denk ik dan.

Bakito | 07-10-12 | 15:39

Kort samengevat ideologie VS realiteit.
Een politieke stroming die nog steeds in de intrinsieke goedheid der mensheid gelooft weigert de realiteit onder ogen te zien. Ik gok; babyboomergerechtigde leeftijd, wandelvakantie en lid van socutera. Op de universiteit lid van de meest rode soos om daar nu, vanuit een riante bungalow ver van de bewoonde wereld op terug te kijken.
Volk dat elk weerwoord wegzet als 'populisme' en Hanneke Groenteman een leuke meid vindt. Tragisch dat dit soort het nog steeds te zeggen heeft, inzake materie die helder denkvermogen zonder politieke kleur vergt.

SjakkieBaggen | 07-10-12 | 15:38

@Jackanders | 07-10-12 | 15:35

Kuddddddttttttttttt, ik dacht dat ik al in de 2e ronde zat.

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:37

@Reinaert | 07-10-12 | 15:21
Ze zitten daar juist niet omdat ze fout zijn. Dan zaten ze in de gevangenis.
Ze zitten daar omdat ze ontoerekeningsvatbaar zijn.Ik ben niet voor de doodstraf en vind dat straffen naar proporties moet zijn. Maar een TBS'er die gewelddadig is moet je nimmer vrij laten. Je maakt van een kat geen hond.De meeste hebben hersenbeschadiging die niet te repareren zijn met een beetje therapie. Laatst een Amerikaan gezien die er een leuk stukje over had geschreven. Die pleite er ook voor om het risico niet te nemen.Genezing is namelijk uitgesloten.

miko | 07-10-12 | 15:35

@neemjemoederindemali is door naar de volgende ronde!1!!

Jackanders | 07-10-12 | 15:35

@Jackanders | 07-10-12 | 15:31

Joris Demmink? Ga ik door voor de vaatwasmasjien?

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:31

De ware TBS'er zorgt ervoor dat hij degene is die bij justitie aan de touwtjes trekt.
Kom, hoe heet 'ie ook alweer..

Jackanders | 07-10-12 | 15:31

@gooi en smijtwerker | 07-10-12 | 15:22

Ik heb nog nooit gehoord dat zo'n tbs'urt een konijn verschalkt alvorens hij zijn proefverloftherapeute stukkapoedttrekt en aan stukken snijdt.

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:26

miko | 07-10-12 | 15:21 Tip: Neem NJMIDM in dienst. Kan ie er snert van koken.

zeg maar jansen | 07-10-12 | 15:24

@miko | 07-10-12 | 15:21

Neuh, ik ga pas snert maken als de rayonhoofden bij elkaar komen.

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:23

Een van mijn honden liep ook steeds weg. Aardig beest hoor, daar niet van, maar het staat zo rot wanneer het konijntje van de buren voor de ogen van de buurkinderen aan stukken wordt gescheurd. Hebben we een elektronische halsband voor de hond gekocht. Luisteren dat hij doet, tegenwoordig!
.
Dat proefverlof is nog tot daaraantoe, maar het ontsnappen en wegblijven in deze tijd kan ik me niet meer voorstellen. Een electronische halsband met afstandbediening, een gps chip in zijn voorhoofd. Techniek staat voor niks, toch.
.
Wanneer je de TBSklinieken laat runnen door excelmanagers, behandelaars stagiaires ban 20 zijn van de sociale academie en de politie in geen velden of wegen te bekennen is, moet de techniek het maar overnemen. Beter voor de konijntjes, ook.

gooi en smijtwerker | 07-10-12 | 15:22

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:21 Ja, dat doen ze.

zeg maar jansen | 07-10-12 | 15:22

@zeg maar jansen | 07-10-12 | 15:19

Gelul en bullshit, een beetje tbs'urt verkracht zijn proefverlofsociotherapeute zonder condoom alvorens hij haar aan stukken snijdt.

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:21

@neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:14
Gaan we nu weer vier maanden dat snert verhaal van jullie aanhoren?
*gaat alle spliterwten opkopen*

miko | 07-10-12 | 15:21

Het simpele feit dat TBS'ers kúnnen vluchten of zoekraken is al te zot voor woorden. Dat een TBS'er daglicht nodig heeft snapt een kind, maar daarvoor hebben we toch luchtplaatsen? En om dan vervolgens als er toch 'per ongeluk' ééntje zoek raakt de burgerij *niet* te waarschuwen is al helemaal een schande van de buitencategorie waar alleen een niet-functionerende overheid zich schuldig aan kan maken. Waarvan akte.

TBS'ers horen binnen te blijven, ze zitten daar tenslotte niet omdat ze zo'n aanwinst voor de samenleving zijn, ze zitten daar omdat ze verdoemd fout zijn, al dan niet toerekeningsvatbaar, dat boeit niet: wie een gevaar is voor de samenleving behoort uit het circuit genomen te worden. In het belang van diezelfde samenleving. Dát zijn de regeltjes.

Klopjachten, bloedhonden, de padvinderij, de studentenweerbaarheid, de korfbalclub: alle middelen zijn gerechtvaardigd om dit soort tuigh te vangen en weer terug in het hok te brengen. Dead or alive.

Who cares? De minister en z'n hulpje in elk geval *niet*.

Reinaert | 07-10-12 | 15:21

MaryJuanna | 07-10-12 | 15:10 Geef jij die iPhone eens terug aan je begeleider.

zeg maar jansen | 07-10-12 | 15:21

Zo'n kliniek zit er natuurlijk niet op te wachten dat de burgemeester wereldkundig maakt dat ze bij die kliniek de deur opengehouden hebben voor zo'n gek.

Want dat gaat ook heel vriendelijk. "Hier, heb je een fiets mee, een leuk meisje en een picknickmandje. Heb je condooms genoeg bij je?".

En dan zwaaien ze hem nog uit ook.

Stel je voor dat de burgemeester dat allemaal gewoon bekend mag maken.

zeg maar jansen | 07-10-12 | 15:19

Dit weekend in de Azijnbode een stuk over een psychologe (Leonie Holtes, helaas heengegaan) die een boekje (titel: Ervaring niet vereist) heeft geschreven over de TBS kliniek waar ze als groene 25-jarige in kwam te werken. Je verwacht het niet, maar alles gaat daar obv de onderbuik, en de eindverantwoordelijkheid ligt toch zeer geregeld bij genoemde 25-jarige.

HoogToontje | 07-10-12 | 15:19

Mevr. NJMIDM vroeg net wanneer ik weer snert ging maken, dan weet je dat er een gure winter op komst is.

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:14

Hoog tijd voor een burgerinitiatief: tbsalert.nl

ZDEV | 07-10-12 | 15:13

Of je zet een 'uit en thuis' bord voor de deur van de TBS kliniek waarop staat aangegeven hoeveel er buiten lopen en hoeveel niet.

zeg maar jansen | 07-10-12 | 15:12

In plaats van een berg te maken kunnen ze beter een mooi eiland maken voor TBS'ers. samen met hun therapeuten en hun rechters die daar samen een gemeenschap opzetten.Als er een tbs'er proefverlof krijgt loopt hij door de straten waar de rechters en peuten wonen met hun gezinnen. Als er een weg blijft vooral het eiland niet waarschuwen.
Iets zegt me dat er dan weinig verlof zal zijn..

miko | 07-10-12 | 15:10

Is er iets mis met lekken door personeel vanuit de instellingen? Kunnen we dat niet gewoon aanmoedigen?
Ik denk dat de "driehoeken" in deze wereld dat gauw zat zijn.

Strange Glue | 07-10-12 | 15:10

-weggejorist-

MaryJuanna | 07-10-12 | 15:10

-weggejorist-

MaryJuanna | 07-10-12 | 15:10

-weggejorist-

MaryJuanna | 07-10-12 | 15:10

-weggejorist-

MaryJuanna | 07-10-12 | 15:09

Hoogste tijd dat de bedenkers van al dit moois eens een incidentje meemaken, leuk klusje voor zo'n wegloop TBS klant.

rechtvaardigerechter | 07-10-12 | 15:08

@N=1 | 07-10-12 | 15:01

Sinds wanneer zit in Haren een tbs kliniek?

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:07

TBS'ers verlof geven en dan raar opkijken dat ze niet meer terug komen....
Die mensen zitten daar niet voor niets.

nielsjuuh23 | 07-10-12 | 15:07

Eensch, voor je het weet gaan de onderbuik gevoelens van Kaas de Vies opspelen en jullie weten allemaal, dat moeten we niet willen.

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 15:06

Dus TBSers jarenlang voor tonnen per jaar laten behandelen door een stelletje halfzachte kwezels heeft in 95% van de gevallen geen merkbaar effect? Dat. Meen. Je. Niet!!!!

Godsammekraken | 07-10-12 | 15:03

Waar is de TBS'er? Daar is de TBS'er!

N=1 | 07-10-12 | 15:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken