Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Griekenland wordt nooit meer gezond

doodeuro.jpeg Vandaag in onze vaste zondagse serie 'Grappen & Grollen over de Griekse Geldnood': We kunnen nog zo veel van onze pensioenpotten omdopen tot noodfonds en vervolgens omkeren boven Souflakistan, dat land krijgt nooit meer een sluitende balans. Twee weken terug leerden we al dat het begrotingsgat de helft kleiner gelogen was dan het daadwerkelijk is. Vorige week bleek dat Griekenland hoe dan ook wel nieuwe Troika-tranches krijgt omdat het verlaten van de eurozone nou eenmaal ten strengste verboten ist, en deze zondag blijkt dat JK de Jager ons al maanden feta in de ogen strooit met het kudtsmoesje (1) dat de schuldenlast van Griekenland dankzij het almachtige reddingsplan vanaf 2020 weer te overzien zal zijn. Vanaf dat jaar zouden de Grieken de eigen hangmat weer ophouden, bezweert de Europese FinanzKammer al maanden. En ook dat blijkt TOTALE QUATSCH (translate). Redding gaat nog minstens tien jaar (!) duren. Souflakistan sterft hooguit een iets tragere dood met al die miljarden aan noodhulp schijnhulp, terwijl Nederland de eigen wankele verzorgingsstaat steeds verder uitholt met het in de Griekse geldoven scheppen van miljarden eypos die we juist als katalysator in de eigen afbrokkelende economie zouden moeten pompen. Oh wacht. Te laat. Morgen treedt het ESM in werking. Volgens het FD (koop die krant) wacht ons een totale economische Japanificatie (mirror). Maar omdat de Europese Unie liever collectief lijkt te willen sterven dan toe te moeten geven dat de Euro(pese Droom) een mislukt project is, kun je het beter economische harakiri noemen. Met het ESM als mes in Europese onderbuik Griekenland.

Reaguursels

Inloggen

is griekenland ooit gezond geweest? Nee!

klaas026 | 08-10-12 | 17:39

Tja, Griekenland heeft altijd als een ketter gerookt

meesterinche | 08-10-12 | 12:51

e Amerikanen willen ook dat Griekenland in de EU blijft. Maar dat is alleen omdat hun lekkere banken zoals Goldman Sachs met veel geld daar zitten. En dan mogen we ook nog de US banken via via gaan redden. Zat Draghi ook niet bij Goldman Sachs?

wallenberg | 08-10-12 | 11:57

Mijn gevoel zegt dat het gewoon goed gaat komen.. ooit.

magic mike | 08-10-12 | 10:24

Meer achtergrond voor bij het FD artikel: Richard Koo - a Balance Sheet recession: ("Nomura Research Institute's Richard Koo says that what the world is experiencing right now, a "balance sheet recession," is different from traditional recessions. However, Japan recently experienced a similar type of recession, and Koo says we can learn a lot from that country's experiences. Interviewed by Daniel Erasmus at King's College, April 2010.")

youtu.be/HaNxAzLKe

GoedVooruitzicht | 08-10-12 | 09:31

Hayek forever
Een nobelprijs was zelden zo terecht.
Keynes & Madoff. Twee vormen van pyramidespelen.
Socialisme gaat onherroepelijk over in fascisme.
Lees 'the road to serfdom' waarin dit mechanisme genadeloos wordt geillustreerd.
Actueler dan ooit.

Anijsblokje | 08-10-12 | 08:30

Dit staat ons ook te wachten als we niet snel handelen tegen de EU en de bankiers. Het geld dat wordt geleend en de schulden die er zijn, zijn niet veroorzaakt door de burgers. Het geld dat nu uit het niets wordt gecreëerd gaat niet naar de burgers, sterker nog, het is niet voldoende dus worden de lasten verzwaard. Dit alles loopt uit op een volledige instorting van de Euro, EU en de onderlinge maatschappelijke verhoudingen. De EU en Euro, geschapen om de vrede te bewaren, leidt Europa naar een verschrikkelijke burgeroorlog... En we staan erbij en kijken ernaar....

Eagle_Eye | 08-10-12 | 07:44

Totdat de grondstoffen niet meer in dollars worden afgerekend..

roze_bril | 08-10-12 | 07:13

@likmegaties | 08-10-12 | 06:39
Yuan's lijkt mij veiliger.
De VS en Europa zitten samen in een devaluatie race.

Ing. eslapen | 08-10-12 | 06:46

@ denoorman . Lijkt me geen slecht idee , je kan beter met US dollars zitten dan met euro's .

likmegaties | 08-10-12 | 06:39

Het grappigste is dat het Griekse bedrog nooit eerder opgemerkt was voor de crisis uitbrak. Nu blijkt ieder keer, ondanks alle maatregelen, dat het groter en omvangrijker is dan gedacht. De EU en de banken hebben zitten slapen, en alleen deze types hebben het monopoly in handen om de zelf veroorzaakte ellende op te lossen. Dat kan per definitie niet goed gaan.

Zomaariets | 08-10-12 | 04:29

Moet morgen , o nee vandaag starten bij nieuwe werkgever.Op zich wel zin in maar wegens de fijne economie slaap ik ietwat slechter.4:10 en niet slapen dan maar even op GS kijken (zucht
).
Kan het beter niet doen want echt opvrolijken doe ik er niet van.Ben het wel met jullie eens dat het land naar de klote gaat,en in mijn geval hoop ik zsm want ik ga eraan kapot.
En nu eens even kijken of ik nog 2 uur slaap kan vatten vannacht.Zal morgen wel lekker productief zijn.EU ga aub dead en snel een beetje!

pokkeland | 08-10-12 | 04:11

ESM ... EMS ... MES

HeelStijl | 08-10-12 | 00:39

@hatari | 07-10-12 | 23:47
Gaat zeker weer over een dictator ofzo..

Ja,dat was heel lang geleden zeg maar,voordat mensen bommen hadden die hele grote boem deden en vliegtuigen die heel snel komen en ook heel snel weer gaan.
Voordat amerika en rusland als een soort oudere broers zich de ballen uit de broek lachen.
Voordat de meeste slaafjes die volgden wisten hoe de wereld buiten hun durp er uitzag.
Nog nooit een negert in het wild hadden gezien.
Dan had je aardig snel een legertje bij elkaar jah.

Maar het hoeft nog niet te betekenen dat we alles maar moeten laten gebeuren.Sommige mensen zijn bij wijze van spreken al hun bezittingen in een grote doos aan het stoppen om aan de chinezen/volgende dictator mee te geven.

Stelletje pessimisten,dacht altijd dat ik al erg was.
Pff.

de grote Anti | 08-10-12 | 00:14

Mijn God, moet ik nu nog meer dollars kopen??

denoorman | 08-10-12 | 00:08

@hatari | 07-10-12 | 23:30
Klinkt zeer aanlokkelijk, de moestuin ook, en ik moet eerst gaan kijken wat ik me wel en niet kan veroorloven.

LibertasSimplex | 08-10-12 | 00:08

@AntiSoof | 23:18
Jaja, een nieuw tijdperk. Uit het niet eens zo verre verleden staat mij iemand bij die dat ook voor ogen had. En het zou zeker 1000 jaar duren.

hatari | 07-10-12 | 23:47

@LibertasSimplex | 23:02
Alles in overleg. Kom maar kijken wat je ervan vindt. Er is ook nog ruimte voor een flinke moestuin, mocht je in het bezit zijn van groene vingers.

hatari | 07-10-12 | 23:30

Misschien zijn al die nare tijdingen gewoon barensweeën voor de geboorte van een nieuw tijdperk. Het slechte lijkt dan alleen maar slecht maar het kondigt wel een geboorte aan. Dus ik ben niet zo negatief. De wereld is zo ontzettend groot en sommige machten zijn zo onnoemelijk sterk. De wegen van de Onnoembare zijn onnavolgbaar, om het maar zo uit te drukken.

AntiSoof | 07-10-12 | 23:18

Dhr. W. Anhoop | 07-10-12 | 23:05

In Griekenland zijn er al velen je voorgegaan... maar wacht nog ff, want verval is ook wel leuk. En interessant. Het is interessant om te zien hoe de boel hier ten onder gaat. Best wel een boeiend spektakel dat ik niet zou willen missen.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 23:10

En dan weet je het..... dreunt het besef van het verval van wereld als een clusterbom in je brein na en zoek je naar de enige, juiste oplossing voor deze crisis......*touw en boom zoekt*

Dhr. W. Anhoop | 07-10-12 | 23:05

@hatari | 07-10-12 | 22:58
Nice, op zich. Kost die halve boerderij?

LibertasSimplex | 07-10-12 | 23:02

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 22:54

Ja, die gebruik ik zelf.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 22:59

Libertas Simplex | 22:52
Kwartiertje onder Nijmegen, half uurtje Z/O van Den Bosch. En ik kan ze hier goed verstaan.

hatari | 07-10-12 | 22:58

@Van Duyvenbode | 07-10-12 | 22:51
Zijn de dozen al op dan.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 22:54

@hatari | 07-10-12 | 22:50
Als het niet voorbij de Vlaamse taalgrens is, oké.

LibertasSimplex | 07-10-12 | 22:52

Iemand een kamer te huur, trouwens?
LibertasSimplex | 07-10-12 | 22:46 | + 1 -

Nee, wel een tent.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 22:51

@Botte Hork | 07-10-12 | 22:50
Ik slaap daar uitstekend tussen. Lekker groen. Lekker natural.

LibertasSimplex | 07-10-12 | 22:51

En stukje bij beetje ontrolt de blauwdruk van Nazi Duitsland zich uit over Europa. Leg de puzzelstukjes maar naast elkaar en huiver.

pfffft! | 07-10-12 | 22:50

@LibertasSimplex | 22:46
Een halve boerderij. Moet je wel naar het zuiden willen.

hatari | 07-10-12 | 22:50

LibertasSimplex | 07-10-12 | 22:46
Sorry man, net te laat. Heb er net een wietplantage van gemaakt.

Botte Hork | 07-10-12 | 22:50

@LibertasSimplex | 07-10-12 | 22:46
Nee, weet wel 276.800 huizen te koop.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 22:49

3x genaaid.
1 De banken krijgen geld van onze overheden dus van ons zelf.
2 Daarom krijg ik veel minder rente over mijn spaartegoed dan twee jaar gelden.
2. Vervolgens gaat Rutte cs ervan uit dat je wel 4% profijt hebt van je geld en je zo belast.

Kortom 3 x genaaid.
Tenslotte: GR is een gat waaer een x bedrag in verdwijnt.
Kortom als je zo op zijn Grieks gepakt wordt ben je dus geen 1, 2, 3 maar 4 x genaaid.
JK de Naaier van wie ook alweer o ja CDA Inc.

ecologiste | 07-10-12 | 22:48

@Van Duyvenbode | 07-10-12 | 22:40
Ja ja, ik weet. We zijn zelfs zo'n vijftien zestien jaar aan de late kant.

LibertasSimplex | 07-10-12 | 22:47

Iemand een kamer te huur, trouwens?

LibertasSimplex | 07-10-12 | 22:46

@gentle giant | 07-10-12 | 21:46
+/- idem dito hiero, alleen gezien de andere richting in het vak nog geen problemen.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 22:41

@INH.30CL | 07-10-12 | 22:13
De Nederlandse guldenbiljetten waren de mooiste die op dat moment in omloop waren. Ik kan me nog herinneren dat ik in een obscuur postkantoortje ergens in het Karpatenbekken achter het loket stond te wachten op mijn wisselgeld, terwijl mijn 50 gulden zonnebloembiljet in het kantoor achter het glas van hand tot hand ging. Vervolgens kreeg ik mijn uitbetaling in de lokale valute, waarbij de postbeambte verzuchtte: "Wat hebben jullie toch mooi geld."

Petrus de Rewa | 07-10-12 | 22:41

LibertasSimplex | 07-10-12 | 22:37

Die boot is al vertrokken; op 12 september is het NL vrolijk aan boord gestapt. Een schip dat niet kon zinken, de titanic.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 22:40

 
@der maupmeister
 
Dank u, doelde meer op het juridische advies en meer nog op het vastbijterige van de Volkerts van deze wereld.  
 
Het definitief van het veld halen is niet zinvol en niet mijn stijl :-) 
 

Rebellis | 07-10-12 | 22:39

deraderendraaien | 07-10-12 | 22:19

Theo had de EU ook al zo hoog.

The_Challenger | 07-10-12 | 22:38

Het idee van die Steve Keen als oplossing voor de kredietcrisis, om simpelweg alle schuld aan banken nietig te verklaren en het overgebleven geld te verdelen naar rato van minder schuld lijkt mij de oplossing.

Maar dan moeten we eerst uit die totalitaire EU.

LibertasSimplex | 07-10-12 | 22:37

donjon | 07-10-12 | 22:30
Nee. Jatter.

Botte Hork | 07-10-12 | 22:37

JK de Jager
._________
.
Staan de J en de K voor de (geld)Jager nu voor joker of voor jokker ??

donjon | 07-10-12 | 22:30

@janneman1977 | 07-10-12 | 22:12
Niets mis met de roep voor onafhankelijkheid,integendeel.
Maar men moet natuurlijk niet gaan denken aan gekke toestanden met buurlanden die het allemaal best amusant vinden.Los het dan ook zelf maar op binnen de grenzen en anders halen we duitsland uit de koelkast.

He kijk,een griek.
manofroma.files.wordpress.com/2010/05/...

de grote Anti | 07-10-12 | 22:24

Toch is Europa (lees: Duitsland) enorm bang dat er toch meer onvoorziene effecten optreden als Griekenland failliet gaat. Dat hierdoor een domino-effect kan optreden. Je kunt dus zeggen dat hiermee Europa chantabel is, voor alle landen (incl. Spanje en Italie).

roze_bril | 07-10-12 | 22:22

@Rebellis | 07-10-12 | 22:14
Dat hebben ze tegen Pim al een keer gedaan.
We beginnen nu langzaam te vermoeden in wiens opdracht dat was.

deraderendraaien | 07-10-12 | 22:19

Rebellis | 07-10-12 | 22:14
der maupmeister | 07-10-12 | 22:17 was aan u bedoelt

der maupmeister | 07-10-12 | 22:18

Met 140.000 handtekeningen kun je iets op de politieke agenda zetten geloof ik, start maar een petitie. Aan een volkert heb niets alle verhofstadt`s en rompuys zijn vervangbaar.

der maupmeister | 07-10-12 | 22:17

@janneman1977 | 07-10-12 | 22:12
Het zou de manier kunnen zijn om je van een Federaal Europa te kunnen onttrekken, dat dan weer wel.

deraderendraaien | 07-10-12 | 22:16

Wacht maar tot ondergetekende in Griekenland begint te strooien...

Oppergodin | 07-10-12 | 22:15

 
Is er iemand met een kennis van bestuursrecht in de zaal die zich als Don Quichot wil opwerpen ? Kunnen anders die linkse lui van lekkerdier en Greenpeace wat Volkerts inzetten voor een echt goede zaak ? HELP !
 

Rebellis | 07-10-12 | 22:14

@Kaas de Vies | 07-10-12 | 22:02 | + 0 -
De rol van de overheid als geldscheppende en schulden makende instelling heeft in principe niet veel met een kapitalistisch systeem te maken (dat zou binnen een communistisch systeem ook mogelijk zijn). In zijn algemeenheid kan je stellen dat de Noordelijke Europese landen -nog- schatrijk zijn en in die zin het vertrouwen van de markten genieten en dus het systeem van geldschepping/ staatsschulden verhogen/ support van PIIGS voorlopig ongestoord door kan gaan. Als het vertrouwen in Noord-Europa wegvalt dan valt definitief het doek voor de Euro. Maar dat kan nog wel even duren.

Jopie2009 | 07-10-12 | 22:14

@der maupmeister | 07-10-12 | 22:06
Goed gezien.
Consumeren anders stort alles in, is bizar, een onhoudbaar scenario.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 22:13

tegen over de krachten die graag een verenigde Staten van europa willen, lijkt hier en daar de roep voor onafhankelijk harder te worden
schotland en Catalonië krijgen een referendum, maar van de week was er ook een protest in Venetië voor onafhankelijkheid rt.com/news/venice-protest-independenc...
Joegoslavië 2.0 in de maak?

janneman1977 | 07-10-12 | 22:12

Feynman | 07-10-12 | 22:06

Wat wij weten, of menen te weten, is meaningless. "Maar we wisten dat we tegen de muur zouden kwakken" - ja, en? Now we're all dead.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 22:11

Een schuld die je niet kan aflossen is geen schuld. Niet te negatief allemaal. We schrijven al die schuld gewoon af en beginnen weer opnieuw.

krasse karel | 07-10-12 | 22:10

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 22:06
Dat is fijn om te horen! Ligt dat aan de bankencrisis? Dat is althans zoals ik het zie.
Elk nadeel heb z'n voordeel. *Zucht van verlichting slaakt*

Botte Hork | 07-10-12 | 22:09

@Feynman | 07-10-12 | 22:06 | + 1 -
Maar internet toont steeds weer dat ze machteloos is.
Aan de waarheid wordt geen waarde meer gehecht.

Kaas de Vies | 07-10-12 | 22:09

@Jopie2009 | 07-10-12 | 21:55
Snap ik.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 22:09

Feynman | 07-10-12 | 22:06
Sorry de context is me idd ontgaan

der maupmeister | 07-10-12 | 22:09

@gentle giant | 07-10-12 | 22:06

Ghe, het financiële *kuch* brein is er nu wel uit.

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 22:07

der maupmeister | 07-10-12 | 21:51 | + 0 -
Die eerste zin moet je helaas in samenhang zien. Het is een antwoord op een vraag van een lezer. Die vraag was: Hoe kunnen er meer schulden zijn dan dat er geld in omloop is? Je praat geen onzin, maar je mist even de context.

ProAsfalt | 07-10-12 | 21:56 | + 1 -
De humor van jouw reactie is, dat jouw stelling niet alleen geldig is voor zuidelijke landen, maar ook voor noordelijke. Nederland betaald nu 0% op haar staatsobligaties terwijl we 2% inflatie hebben. Dan zou het risico van Nederland dus minus 2% moeten zijn? Wij betalen ook te weinig premie.

Alle domme risiconemers in IJsland, ABN Amro, ING en Griekenland zijn al lang afgelost. Die bankiers zitten nu op dezelfde stoel, met dezelfde doorgesnoven neus, met hetzelfde ego, met dezelfde denkwijzen exact dezelfde onoverzichtelijke fatale risico`s te nemen.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 22:00 | + 1 -
Het is niet futiel om aan te tonen dat we het allemaal WEL geweten hebben. Alle voorgaande crisissen hebben we zo genaamd niet van te voren zien aankomen. Dat is kwats. Dit wordt de eerste die volledig voorspeld en gedocumenteerd wordt, voordat hij plaatsvindt.

Voor eens en altijd staat vast, internet weet meer dan politici.

Feynman | 07-10-12 | 22:06

@Botte Hork | 07-10-12 | 21:55
Mee bekend, zit u de komende jaren goed mee.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 22:06

@neemjemoederindemali | 07-10-12 | 22:02
We learn, mister Fawlty, we learn, iets met lawines, misschien.

gentle giant | 07-10-12 | 22:06

Jopie2009 | 07-10-12 | 22:01
met je eens.
Het uiteindelijke probleem is dat het monetaire economische systeem slecht beperkt houdbaar is doordat de geldvoorraad nooit de uitstaande schuld+rente zal dekken. Tel daarbij een krankzinnige consumptie op en het zal een keer moeten klappen. Economie betekent eigenlijk het zo nuttig mogelijk aanwenden van de ter beschikking zijnde middelen. Zoals onze consumptiemaatschappij is ingericht is het eerder anti-economisch. Als u een voorbeeld wilt hoor ik dit graag.

der maupmeister | 07-10-12 | 22:06

Het bij elkaar houden van de monetaire unie heeft nu al meer gekost dan het uitzetten van Griekenland in het begin zou kosten.


Als meteen de stekker uit Griekenland was getrokken waren ten eerste de kosten beperkt en ten tweede de waarschuwing aan de rest heel duidelijk.


Gemiste kans dus.

ristretto | 07-10-12 | 22:04

@der maupmeister | 07-10-12 | 21:52
Beste plan dat ik gehoord heb sinds het uitbreken van deze crisis.;)

deraderendraaien | 07-10-12 | 22:02

@Jopie2009 | 07-10-12 | 22:01 | + 0 -
Het zogenaamde systeem is een kapitalistisch systeem, maar dit systeem wordt niet uitgevoerd, of wijs mij aub de faillissementen aan.

Kaas de Vies | 07-10-12 | 22:02

@gentle giant | 07-10-12 | 21:59

Nu maar hopen dat de volgende Karst Tates een fatsoenlijk shovel of vrachtwagen gebruikt om die ongekozen Duitse ruifvreetster hun land uit te sodemieteren.

neemjemoederindemali | 07-10-12 | 22:02

@der maupmeister | 07-10-12 | 21:57 | + 0 -
True, maar vergeet niet dat we met het huidige systeem in korte tijd een enorme vooruitgang konden boeken (bijvoorbeeld technologie). Dat was in een gouden standaard systeem niet mogelijk geweest.

Het systeem betekent echter ook dat we soms met zeer ernstige crises worden geconfronteerd, zoals nu. Wat echter een stuk kwalijker is, is dat er nu een Europese 'elite' opstaat die vanwege de economische crisis een politieke agenda willen doordrukken, die leidt tot een Europese dictatuur. En dat moeten we niet willen..

Jopie2009 | 07-10-12 | 22:01

der maupmeister | 07-10-12 | 21:57 | + 0 -
toevoeging.
De aandelen waarvan de waarde in geld is uitgedrukt zijn ook slechts waardepapieren waarvan de absolute waarde ook slechts het papier is waar het op gedrukt staat.

der maupmeister | 07-10-12 | 22:00

@Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:51
Ergens zal dit eerst moeten eindigen om weer opnieuw te kunnen beginnen, en als dat met een tientje kan is dat mooi meegenomen.

deraderendraaien | 07-10-12 | 22:00

Ik heb waardering voor de hier en daar doorwrochte bijdragen van geachte reaguurders, zoals maupmeister of feynman, waarvoor hulde. Maar daartegenover staat het ijskoude feit dat geen van ons ook maar iets in de melk te brokkelen heeft. Tuurlijk, zeepbellen blazen is leuk, maar ze spatten uiteindelijk allemaal uit elkaar. Waar zijn we hier met zijn allen mee bezig? Oefeningen in futiliteit.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 22:00

Karst Tates werd zijn huis uit geflikkerd and went beserk, ik ga hem begrijpen.

gentle giant | 07-10-12 | 21:59

gentle giant | 07-10-12 | 21:46 |
Dank voor de reactie, das mooi lullig inderdaad.

brx | 07-10-12 | 21:59

Petrus de Rewa | 07-10-12 | 21:51
Dit is een zeer kwalijke zaak. edelmetalen hebben namelijk al zo`n 2ooo jaar een hele stabiele waarde, vandaar dat vroeger de waarde van de dollar was gekoppeld aan de goudstandaard. Dit verschafte de munt een stabiele waarde. Nadat deze werd losgekoppeld heeft het geld dat nu in omloop is slechts nog waarde vanwege het vertrouwen van de consument dat het waarde heeft. De reele waarde van geld is het papier waar het op gedrukt staat. Doordat DNB haar goudvoorraad dumpt beroofd ze het NLse volk van de laatste rijkdommen die het nog bezit.

der maupmeister | 07-10-12 | 21:57

@gentle giant | 07-10-12 | 21:54 | + 0 -
Uhh, plan A = plan B = plan C usw.

Jopie2009 | 07-10-12 | 21:57

@Jopie2009 | 07-10-12 | 21:55
En groene vingers hebben.

gentle giant | 07-10-12 | 21:56

Een extern vijandbeeld daar hoor ik de eurofielen vaak over, dat we de EU nodig hebben omdat anders china, india, brazilië over ons heen walst
Dat de europese landen alle geen stem hebben tegen deze landen samen tegen china omdat china anders de grondstoffen van de wereld in pikt dat soort praat brussel of beijing dat is het vijandbeeld dat de eurocraten ons ook willen dringen
Dat zal ook wel de reden zijn dat de eurocraten een europese leger willen (ook handig in europa tegen opstanden)


janneman1977 | 07-10-12 | 21:56

Feynman | 07-10-12 | 21:05 | + 16
Ik denk dat sinds het invoeren dat geld lenen door de zuidelijk staten en de zuidelijk banken veel te goedkoop is geweest.
Als de rente bijvoorbeeld boven de 10% had gestaan dat had de geldnemers het niet in hun hoofd gehaald om zo extreem veel te lenen. En wat zij hadden geleend, zou moeten zijn gerendeerd juist vanwege die hoge rente percentage.
Maar omdat de rente maar een paar procent was, kon het allemaal niet op met de bekende gevolgen van nu.
De lage rentepercentage heeft dus uiteindelijk het risico niet gedekt laat staan nog winst gegenereerd.
Tja, nu is het bloeden begonnen. Wie gaat de rekening betalen? De geldnemers? Die kunnen niets terugbetalen want die verdienen geen reet. De geldgevers? Die hebben er geen zin in want dan zijn ze hun centjes definitief kwijt.
Kennelijk om geen geld boekhoudkundig te verliezen, is het voor met name politici aantrekkelijk om nog meer geld te uit te lenen. Dom. Op grond van het voorgaande weet men zeker dat er geen cent terug komt.
Er is maar één methode mijns inziens: dat is de harde methode. Diegenen die het risico niet goed hebben ingeschat, dat zijn de geldgevers, die moeten maar op de blaren zitten, inclusief het management. Zij hadden beter op hun centjes moeten letten, wat zij aantoonbaar hebben nagelaten. Zij hadden de cultuur en het fundament van de zuidelijke banken en landen goed moeten bestuderen. Dat hebben zij aantoonbaar nagelaten want anders waren er geen grote sommen geld naar de zuidelijk landen gegaan.
De zuidelijke landen zullen uiteindelijk toch failliet gaan waardoor de geldgevers gewoon met de rekening komen te zitten. Lees Henk en Ingrid van Nederland en Duitsland.
Hoe sneller dit gebeurt hoe beter. Dan kan het opbouwen weer beginnen.
Tot slot: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

ProAsfalt | 07-10-12 | 21:56

@Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:53 | + 0 -
FF goed nadenken....

Jopie2009 | 07-10-12 | 21:55

Tegen deze waanzin is geen plan B te bouwen.

gentle giant | 07-10-12 | 21:55

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:43
Ja die is zuur.. In mijn branche (audio visueel) heb ik dat helaas ook bij velen gezien.
Een van de mazzels die ik heb is dat mijn hypotheek gedeeltelijk aan de 1 maands euribor is verbonden. U kent het ws wel.
1,1% opslag bovenop het gemiddelde vd maandrente (vastgesteld op de 15e)
Check die rente! www.homefinance.nl/algemeen/informatie...
Maargoed, toen ik daar instapte stond ie op circa 5%. En niemand weet wat de toekomst gaat brengen natuurlijk.
Als hij nú weer zou gaan stijgen naar pak hem beet 4 a 5 procent, dan heb ik een (groot) probleem.

Botte Hork | 07-10-12 | 21:55

@Bakito | 07-10-12 | 20:36
Lul toch niet zo ongelofelijk dom joh...

Nilfisk | 07-10-12 | 21:54

@Jopie2009 | 07-10-12 | 21:51
Wat was het plan B van Nout, van Wout, van die ruggetuffer op financiën?

gentle giant | 07-10-12 | 21:54

@Jopie2009 | 07-10-12 | 21:51
Die snap ik niet als je een hoop cash han aanhouden hoef je ook niet failliet te gaan.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:53

@Feynman | 07-10-12 | 21:47

+

pius | 07-10-12 | 21:53

Pindakees | 07-10-12 | 21:50 | + 0 -
Ben van plan dit te gaan posten onder ieder artikel wat danwel PIGGS en/of crisis gerelateerd is.

der maupmeister | 07-10-12 | 21:52

@deraderendraaien | 07-10-12 | 21:49
En als na het grote treffen de rookwolken zijn opgetrokken kunnen we weer terug naar de gulden, schulden doorstrepen en het tientje van Lieftink weer invoeren.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:51

@Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:43 | + 1 -
als kleine ondernemer moet je dan ook wel een plan B hebben mocht het helemaal verkeerd gaan. Je moet bijvoorbeeld altijd cash geld aanhouden, inflateert wel, maar je kan wel doorstarten.

Jopie2009 | 07-10-12 | 21:51

@der maupmeister | 07-10-12 | 21:44
Fraaie tekst. Dus de verkoop van de goudvoorraad door de Nederlandse Bank met het doel aandelen te kopen, moet ik ook in dit verband zien?

Petrus de Rewa | 07-10-12 | 21:51

Feynman | 07-10-12 | 21:47 | + 0 -
bij de eerste zin ga je de mist al in omdat de geldhoeveelheid haar waarde ontleend aan bezittingen en goederen. Vandaar ook inflatie. De geldhoeveelheid stijgt terwijl de goederen die daar tegenover staan hetzelfde bijven of langzamer stijgen. Het bijgedrukte geld gaat zijn waarde halen bij al in omloop zijnde geldhoeveelheid.

der maupmeister | 07-10-12 | 21:51

der maupmeister | 07-10-12 | 21:44

Ik druk slechts op één plusje, maar u verdient de griekse staatschuld aan plusjes.
Ik dank u hartelijk voor uw bijdrage.

Pindakees | 07-10-12 | 21:50

Wat zou het heerlijk zijn als je van dit soort zaken helemaal niks wist. Gewoon lekker 's avonds in het café een kaartje leggen, dan weer een avondje naar de biljartclub, en zondagmiddag met je vrienden naar het stadion. Kijk, je kunt je er wel in verdiepen, in Goldman Sachs, in de Trojka, in het ESM,
in de schulden(kwijtschelding), in de rol van het geld in een geleide markteconomie en wat dies meer zij, maar uiteindelijk heb je er geen reet over te zeggen. Dus kun je beter maar zoveel mogelijk van het leven genieten zolang het nog kan, tot de S.H.T.F.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 21:49

@gentle giant | 07-10-12 | 21:36
Al gelezen de kalasjnikov meneer met uitkering, zal wel een buitenlandtoeslag krijgen, triest idd.
Van dat doorstarten, wel l*llig voor je.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:49

@pius | 07-10-12 | 21:43
Dat zal zo zijn, maar ik denk dat de russen dit niet leuk gaan vinden, en wat ik reeds eerder zei.. Iran zit op het vinkentouw om Israel uit te dagen tot ellende.
Dan kun je als USA en Europa je beter maar wel voorbereiden op een conflict. En daar heb je voorlopig werkvoorziening genoeg aan.

deraderendraaien | 07-10-12 | 21:49

der maupmeister | 07-10-12 | 21:44 | + 1 -
Eensch!

Bakito | 07-10-12 | 21:48

@Pindakees | 07-10-12 | 21:28 | + 2 -
Dat er meer schulden zijn, dan de maatschappelijke geldhoeveelheid is niet raar. Je slaat bezittingen over.

Einde van betrouwbare betaalmiddelen betekend een einde van het kapitalistisch systeem zoals wij het nu kennen. Ruilen, oppotten of rekenen wordt lastig. We hebben nu een economie waarbij het Westen voor virtuele data op bancaire servers enorme hoeveelheden olie en voedsel inslaat. Die goederenstroom kan dus gaan haperen of stilvallen.

Zelf heb ik weinig zin om te voorspellen of de Yen, de dollar of de euro als eerste inzakt. Leukste is nog als mensen gerustgesteld worden door een stabiele euro / dollar koers. Dat goud inmiddels vier tot vijf keer zo duur is geworden tov beide munten wordt vergeten.

Net zo zinloos is een discussie of we eerst naar de kloten gaan vanwege een gebrek aan energie, een gebrek aan financiële middelen, een gebrek aan medische epidemiologische zorg, een gebrek aan religieuze rust, een gebrek aan water of een gebrek aan voedsel. We zullen op al die fronten al onze zaken volledig voor elkaar moeten krijgen.

Overleven wordt binnenkort een megalomaan prestige project.

Feynman | 07-10-12 | 21:47

@brx | 07-10-12 | 21:43
1978 drafted, 1980 loondienst tot 2000, toen zo imbeciel geweest om zelfstandig te worden, 2010 1 jaar loondienst = 3 maandjes ww

gentle giant | 07-10-12 | 21:46

der maupmeister | 07-10-12 | 21:44 | + 0
Nou zou kunnen ja...

ikdenkwat | 07-10-12 | 21:45

graag verbeteren aanvullen waar nodig

De Eurocrisis is hoofdzakelijk een onderdeel van twee grotere problemen:
1 Schuldencrisis
2 Bankencrisis.
De schuldencrisis kan niet begrepen worden zonder het monetaristische systeem te begrijpen.
De schuldencrisis zal aanblijven, zal zich uitbreiden en uitdiepen zolang het monetarisme aanblijft.
De bankencrisis kan niet begrepen worden zonder de uitwerking te begrijpen van de Glass-Steagall Act en de Securities Exchange Act.
De bankencrisis zal aanblijven, zal zich uitbreiden en uitdiepen zolang er geen wetgeving ingevoerd wordt met de inhoud van de Glass-Steagall Act en de Securities Exchange Act.

1 Monetarisme
----------------------

Monetarisme is het geldsysteem waarin een private instelling publiek geld schept als een lening. Alles wat wij vandaag “geld” noemen is begonnen te bestaan als de hoofdsom van een lening. En als elke lening dient ook de geldschepping terugbetaald te worden als HOOFDSOM plus RENTE. Als al deze leningen afgelost zouden worden, zou het geld uit de economie verdwijnen zowel contant als giraal (elektronisch). En dan nog zou er geen geld over blijven voor de betaling van de renteverplichtingen simpelweg omdat er geen geldmassa geschept werd om dekking te geven aan de rente. Dit is de essentie van het huidige geldsysteem. Dat heet monetarisme, het is het huidige geldsysteem van de wereld en het is mathematisch onmogelijk langdurig door de economie te verdragen.
Het systeem kan niet overleven vanwege de getallen die het zelf genereert.
Het probleem is het systeem. En het systeem heeft voor wat ECB betreft twee lagen:
1. De Federal Reserve, een private wereldwijde monopolie dat geld uitgeeft alleen als lening.
2. De ECB zelf die ook een monopolie is, maar alleen voor de 17 Eurozone landen.
De Federal Reserve creëert geld met de computer zonder dekking in de fysieke economie. De ECB weigert beleidsmatig geld (ruilcapaciteit) voor de Eurozone te creëren. Bij acute liquiditeitsbehoefte, de ECB leent fiat geld van de Federal Reserve (nu voor circa 0,1%). Dit geleend geld is verder doorgeleend binnen de Eurozone, maar bijvoorkeur niet aan de overheden, maar aan de banken (voor circa 2%) die verder speculeren met rente (Griekenland betaalt de banken nu ruim 25%).
Dit is monetarisme in tweevoud bij de ECB.
Oplossing: SOEVEREINE MUNT, ook bekend als systeem van NATIONAAL KREDIET
De staat (in tegenstelling tot een private entiteit) heeft de monopolie over de geldcreatie. Twee essentiële voorwaarden:
• De hele geldmassa MOET dekking hebben in de waarde van de middelen die de fysieke economie verhandelt.
• Alle wisselkoersen onder controle ter voorkoming dat de speculanten weer gaan doen wat ze altijd gedaan hebben: zich zelf verrijken ten koste van de rest en van letterlijk ALLES.
In dit geval is het geld geen schuld meer aan een private instelling, maar een KREDIET van de nationale bank (100% eigendom van de staat dus van de belastingbetaler !!!) aan de fysieke economie van het land. De staat zal dan op basis van de statistieken uit het geldverkeer vrij krediet in de economie los laten om dekking te creëren voor de uitstaande rente. Dat kan gebeuren op verschillende manieren zoals belastingverlagingen, opdrachten naar het bedrijfsleven, subsidies, etc. Bij wet mag de centrale overheid dan geen schulden meer hebben, alleen maar CREDIT. Alleen op deze manier kan het geldcircuit in balans gehouden worden.
Euro, Neuro, Zeuro of Gulden zal het niet redden in het monetarisme. Maar als soevereine munt zal de Euro uitstekend doen net als eventueel de Gulden of iets anders.
We moeten z.s.m. het monetarisme vervangen door soevereine munt.
Onderzoek: "Secret of Oz", "Money as Debt",”Thrive the Movie” etc.

2 Glass-Steagall Act, Securities Exchange Act
---------------------------------------------------------------------

Na ruim 3 jaar voortdurende economische krimp (depressie), laat President F.D. Roosevelt twee wetten in werking treden:
a. Glass-Steagall – 1933
b. Securities Exchange Act - 1934.
De voorzieningen van deze twee wetten hebben de VS en de rest van de wereld behoed voor een nieuwe depressie voor meer dan 70 jaar. Onder de invloed van de machtige Wall Street lobby zijn deze wetten sinds de jaren '80 stap voor stap afgebouwd. De Securities Exchange Act heeft de derivaten verboden tot in 1982. In 1999 is Glass-Steagall volledig afgeschaft door de Gramm-Leach-Bliley Act. De meest relevante uitwerking van Glass-Steagall was de separatie tussen het veilige geld (pensioenen, spaarfondsen, verzekeringsgelden) en het speculatieve kapitaal. Anders gesteld, Glass-Steagall zorgde voor een splitsing van de bankensector in nutsbanken en investeringsbanken. Na 1999 mochten de speculanten verzekeringsbuffers, pensioenfondsen en spaarbanken plunderen in hun onverzadigbare speurtocht naar meer winst. En omdat er gespeculeerd werd met derivaten, niets hiervan is ten goede gekomen van de fysieke economie. Een fenomenale bubble van een nog onbekende omvang heeft zich opgebouwd tussen 1999 en 2007. De bubble barstte in jul. 2007 en is door de overheid in de VS als een probleem pas in sep.2008 erkend. De "reddingsoperatie" (bailout) na sep. 2008 van in totaal 20 trillion US Dollar is door de speculanten gebruikt om nieuwe speculatieve vehikels te creëren en zo een bubble opbouwen van een nog grotere omvang dan in 2007 juist omdat er nog steeds geen Glass-Steagal wet bestaat om de wereld economie te behoeden voor zulke speculaties.
De "redding" voor deze nieuwe bubble zal zeker 150 trillion omvatten. De enige oplossing hiervoor is niet wat de EU en de VS proberen te doen (de speculanten "redden" met geleend geld van diezelfde speculanten), maar Glass-Steagall weer toepassen met terugwerkende kracht vanaf sep. 2008. Waarom vanaf sep. 2008 met terugwerkende kracht? Wel, omdat de omvang van de leningen voor deze "reddingsoperaties" zo groot is dat de overheden nooit meer uit de schuldenspiraal kunnen komen, de fysieke economie is op wereldschaal in coma geraakt ("death spiral") onder het gewicht van deze schulden en de rente daarvan ("debt servicing").
Doe je eigen research: zoek met de Search optie op www.larouchepac.com "Glass-Steagall" en "Angelides Report".

der maupmeister | 07-10-12 | 21:44

@deraderendraaien | 07-10-12 | 21:41

Syrië is binnen een week verslagen vrees ik. Of ze hun enorme voorraad chemische wapens nu gebruiken of niet.

Weinig eer aan te behalen economisch gezien.

pius | 07-10-12 | 21:43

@Botte Hork 21.31
"EIgen woning " ? v/d week nog een kennis, failliet zoals velen in de grafische sector, wel een bv maar prive woning meeverbonden als onderpand voor een lening van de bv, met als gevolg de welbekende effecten zakelijk en prive naar de kl*ten en door de RAbo op allerlei manieren tegengewerkt.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:43

gentle giant | 07-10-12 | 21:36 |
Huh, heb je die ww niet eerst verdiend dan door premie te betalen ofzo?

brx | 07-10-12 | 21:43

@SjakkieBaggen | 07-10-12 | 21:33

Een extern vijandbeeld verenigt, de Eurocraten wrijven al in hun handen bij de gedachte. Het zal scenario B haalbaarder maken. Ik denk echter dat A eerder komt. Voorlopig zullen en kunnen de Amerikanen het Midden Oosten "containen".

Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 21:42

Europa en USA zullen hun economie alleen rechtop krijgen als ze de werkeloosheid kunnen beteugelen.
Een mooi middel daar voor zou een oorlogsconflict kunnen zijn tussen een NAVO partner en een onbelangrijke tegenstander. Daarvoor moeten voorwaarden geschapen worden die heel lokaal en onbeduidend lijken,maar ingrijpen onvermijdelijk kunnen maken.
Naar mijn bescheiden mening wordt aan die voorwaarden reeds gewerkt in Turkye.

deraderendraaien | 07-10-12 | 21:41

@Komt na het grote lenen lenen ook het grote betalen betalen?
eerder het grote failliet failliet gaan, vrees ik.

In feite voeren de Westerse landen al een paar decennia lang een pyramide-achtig spel, waarbij lening op lening gestapeld wordt. Dat loopt een keer fout, zeker als je beziet dat al die overheidsuitgaven consumptief besteed worden (zo zit er bijvoorbeeld geen -toekomstig- rendement op het subsidieren van een asielindustrie).

Jopie2009 | 07-10-12 | 21:40

Waarom betalen we onze staatschuld (nu het nog kan) niet af met onze pensioenpot? Is dat geen optie? Of is dat een (heel) slecht idee?

BedrijfsTijgerT | 07-10-12 | 21:39

@Botte Hork | 07-10-12 | 21:24 | + 2 -
Het gaat er niet om waar IK de streep trek, het gaat er om wanneer WIJ de streep trekken. Het is een soort van weegschaal die de andere kant moet doorslaan.

We hebben allemaal nog veels te veel te verliezen.
Kaas de Vies | 07-10-12 | 21:29

En dat omslagpunt, waar ligt dat dan? Wanneer komt dat?
Voor mij begint emigreren iig een steeds meer voor de hand liggende oplossing te bieden. En om mij heen, velen met mij.

Botte Hork | 07-10-12 | 21:38

@Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:34

Dat denk ik ook. We zijn speelbal totdat de boel ploft idd. En dan is het te laat. Aan afrekenen heb je weinig immers.

pius | 07-10-12 | 21:37

Vroeger kon ik hier nog om lachen:
www.nujij.nl/algemeen/jihadist-met-ned...
Sinds ik 3 maanden WW heb gehad en het UWV vindt dat ik als (door)startende ZZP'er 70% hiervan moet terug betalen niet meer.

gentle giant | 07-10-12 | 21:36

@Feynman | 07-10-12 | 21:05
Wilt u geen minister van financien worden in het komende kabinet? Economisch commentator op GS is ook goed...

Petrus de Rewa | 07-10-12 | 21:35

@pius | 07-10-12 | 21:26
Da s een mooie vergelijking !
Zoals Botte Hork aanhaalt wellicht als we met z n allen uit de vullisbak moeten vreten, hoewel is wel een beetje erg laat.
Wat dat betreft zijn Rutte en S. doortrsapt , voelen een aankomend probleem goed aan bijvoorbeeld de forenzentax had ze echt problemen opgeleverd en nu stiekempjes de verzekeringen veel duurder gemaakt, probleem over de schutting gepleurt naar het bedrijfsleven, heel listig.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:34

We bestaat niet. We is eng. We moeten we niet willen.

pius | 07-10-12 | 21:33

@Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 21:20
Aan de andere kant is een uitbarsting eerder te verwachten vanuit het Midden-Oosten. In dat geval worden we wel gedwongen tot Europese solidariteit.

SjakkieBaggen | 07-10-12 | 21:33

@Pindakees | 07-10-12 | 21:28

plus 10

pius | 07-10-12 | 21:32

Die Nederlanders gaan nog een rare pijp roken wanneer ze tenminste niet aan de paddo's zitten. Wat een walgelijke pro-EU stemming heerst er in dit land. Het zijn duistere tijden.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 21:31

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:24
Zo is dat. Maar op gegeven moment kan je niet echt verder saneren.
Ik bedoel, neem je koopwoning. Raak je momenteel niet kwijt.
Blok aan je been dus. En believe me, mij kan al die overbodige luxe gestolen worden.
Ik geef niet meer zoveel om al die materialistische zaken.
Maar ik wil wel graag 'zorgeloos en vrij' kunnen leven.

Botte Hork | 07-10-12 | 21:31

@Kaas de Vies | 07-10-12 | 21:29
Wordt met de dag minder hoor.

gentle giant | 07-10-12 | 21:31

@Botte Hork | 07-10-12 | 21:24 | + 2 -
Het gaat er niet om waar IK de streep trek, het gaat er om wanneer WIJ de streep trekken. Het is een soort van weegschaal die de andere kant moet doorslaan.

We hebben allemaal nog veels te veel te verliezen.

Kaas de Vies | 07-10-12 | 21:29

Feynman | 07-10-12 | 21:05

+ veel voor uw betoog.
Al vraag ik me persoonlijk wel af, of de grondstof/energiecrisis, of beter gezegd ons gebrek aan duurzaamheid, de wereld niet meer de nek omdraait dan de enorme stapel aan schuldpapiertjes. Wat eigenlijk echt niet meer is dan loze getalletjes. (Als in, je kunt je er niks meer bijvoorstellen, net zoals bij de grootte van het heelal, ongeveer)
.
Nog iets anders.
.
.
.
Over de hele wereld is er meer schuld, dan dat er geld is om het ermee te betalen. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij klopt het hele systeem dan niet. Of ben ik gek?

Pindakees | 07-10-12 | 21:28

@Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:19
Dat komt ook omdat uit de ene helft van tegenstribbelaars Eurofiel en bange mensen zitten.

Mij lijkt dit in elk geval het gunstigste scenario.

deraderendraaien | 07-10-12 | 21:28

Och hemel, dus niet 2020 maar pas in 2022? Tien (!) jaar... The end is nigh! Neem al je geld op, koop er goud van bij Willem Middelkoop en stop het in een oude sok.

Ooit_huisregelneef | 07-10-12 | 21:26

@Botte Hork | 07-10-12 | 21:24

Mensen zijn als kikkers in water dat langzaam opgewarmd word. Die revolutie zal er best kunnen komen hypothetisch gezien. Maar pas als het leed al geschied is. Niet eerder.

pius | 07-10-12 | 21:26

@Botte Hork | 07-10-12 | 21:16
Juistem, belangrijkste punt, weinig kosten hebben als ondernemer.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:24

@Botte Hork | 07-10-12 | 21:02 | + 1 -
Maar het is nog niet erg genoeg.
Kaas de Vies | 07-10-12 | 21:07

Tsja, het kan natuurlijk altijd nóg kutter he? Maar waar trek jij de streep dan?
Vanaf het moment dat je dakloos uit een vuilnisbak staat te vreten?

Lijkt me niet.

Botte Hork | 07-10-12 | 21:24

Botte Hork | 07-10-12 | 21:16 | + 1
Dat is balen idd. De branche waar ze een paar jaar geleden de ZZP hoek induwde met gouden bergen was/is de bouw. De grote ondernemers wisten waar de klappen zouden vallen. Nogmaals waardeloze situatie waar je zit, eb uiteindelijk na hard werken kan je fluiten naar de overheid die laten je vallen als een baksteen. Als je vijf jaar vakkenvuller bent geweest, 25 jaar oud bent (niets mis mee) krijg je 2 jaar een uitkering....... zuur zuur zuur

ikdenkwat | 07-10-12 | 21:23

Wat iedereen zou moeten gaan inzien is.. dat de Europese bevolking tegen elkaar worden uitgespeeld.
Wij wijzen naar de Grieken en de Spanjaarden,en dat komt de trojka goed van pas. Voor het zelfde geld gaat de bevolking naar hun wijzen ,en dat willen ze liever niet.
Door loze beloftes en foute voorspellingen cq grove leugens houden ze iedereen op afstand van elkaar, en van henzelf totdat ze voor elkaar hebben wat ze willen hebben. Een federaal Europa!

deraderendraaien | 07-10-12 | 21:22

@joemiejas | 07-10-12 | 20:42
Jij zet iemand aan tot haat. Vind je dat normaal?

reageerbuis | 07-10-12 | 21:17

En waar is de EU dan mee bezig!!!!!!
Het creeren van WOIII????

stormtijd | 07-10-12 | 21:22

Het interesseert me niet meer. Het NL volk is grotendeel pro-EU dus zal het wel goed wezen. Allemaal veel succes ermee.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 21:22

@SjakkieBaggen | 07-10-12 | 21:08 |

Oplopende (jeugd)werkeloosheid, opgelegd heterogene bevolkingen, politiek en bestuur met wezenlijk afkalvend draagvlak, economische noodgreep op noodgreep, regionale kloven in welvaart. De voortekenen zijn legio.
.
Mijn nick is niet geografisch ingegeven...

Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 21:20

@deraderendraaien | 07-10-12 | 20:54
Precies.
Probleem is dat we in een spagaat zitten de helft v/d kiezers wil dit de andere helft niet.
Dus langzaam down the drains door de noodgedwongen halfslachtige maatregelen waarmee Rutte en S. zullen komen, we zijn kansloos, het failliet v/d democratie.
We zijn in gijzeling genomen door uitkeringstrekkers.
Einde oefening, wen er maar aan.

Uw Verzekeringsadvis | 07-10-12 | 21:19

@joemiejas | 07-10-12 | 20:42
Jij zet iemand aan tot haat. Vind je dat normaal?

reageerbuis | 07-10-12 | 21:17

Glas Koning | 07-10-12 | 21:11 | + 0
Zo 2002 toen ik in de USA was, was de Euro 0,80 tov de $. Stervens duur daar!

ikdenkwat | 07-10-12 | 21:16

@damnschreeuwer | 07-10-12 | 21:06
Dat laatste kun je ondervangen a.d.h.v. een controle door belanghebbenden. Ken kantoren riante fiscale voordelen toe wanneer dergelijke malversaties worden geconstateerd. Nu ga jij zeggen "dan vormen ze een kartel". Maar anders weet ik het ook niet meer.

SjakkieBaggen | 07-10-12 | 21:16

met een beetje pech , komt er oorlog op diverse fronten. Jammer dat ons beschavingslaagje zo flinterdun is .

123 je proeft het zo | 07-10-12 | 21:16

ikdenkwat | 07-10-12 | 21:07
Ik ben ZZP-er geworden, nadat ik 15 jaar lang met 10 man in loondienst, en een steeds verdere verslechterende markt geen andere uitweg meer zag dan mijn BV's langzaam af te bouwen, de contracten niet meer te verlengen etc etc.
Als ik die maatregelen NIET zou hebben genomen, was ik inmiddels failliet geweest.
Collega bedrijven om mij heen zijn bij bosjes tegelijk omgevallen.
Ik probeer te overleven. En dat wordt, echt waar, steeds moeilijker binnen het MKB.
Een grote onderneming krijgt Staatssteun. Een MKB-er kan de typhus krijgen.

Botte Hork | 07-10-12 | 21:16

reageerbuis | 07-10-12 | 20:35 | heeft met zijn chemische reaguur-brouwsels wellicht toch een beetje gelijk....
Ik ken een griekse meneer die handelt in apparatuur en had laatst een gesprek met deze beste man (in Duitsland waar hij is gevestigd, hoe toepasselijk ;-)
* Pensjoenstelsel is ziek. Er zijn ambtenaren die met hun 48 met pensjoen gaan. Vroeger kregen die EUR 1700 per maand (netto!) en dit is gelukkig al fors verlaagd naar EUR 1200,- Te gek voor woorden, natuurlijk. Onderwijs dito, maar dan moet je pas met je 56 met pensjoen of zoiets (weet niet precies meer, maar het is ABSURD.
* Grieken zijn goed in belasting ontduiken. Volkssport nr#1. Wij denken dat we op die plek staan, maar de werknemers binnen de B.V. NL zijn wat dit betreft gelukkig redelijk 'heilig' te noemen. Je zou denken: Pak dit dan aan? Yuppie, goed idee! Maar de vraag is WIE dit dan moet aanpakken. Er is geen goed functionerend ambtenaren-apparaat wat dit betreft en iedereen houdt elkaar de hand boven het hoofd.
* Het enige wat de overheid in Griekenland kan doen (op korte termijn) is wat we thans zien: Belasting op accijns flink over de kling jagen. Maar helaas.... dit is echt onvoldoende om de Troika op langere termijn tevreden te stellen. Je pakt hiermee alleen het bedrijfsleven wat de economie juist draaiende zou moeten houden... Echt gevaarlijk dus.
* De mentaliteit bij de mensen is verpest: De banken leenden de mensen echt alles wat ze hebben wilden (het kon niet op, huis, auto, studie) en met een partijtje speculeren van Goldman-Sachs (a.k.a. het grootste getijsem op aarde) is het land thans echt failliet.
*
Zal moeilijk worden. Ik zal ze een handje helpen door veel olijven te eten, maar ja, op een gegeven moment stijgt het zuur me ook naar de oren....

Dysphemian | 07-10-12 | 21:14

@Bakito | 07-10-12 | 21:07 |

Die zijn er ook, maar op die zijn op dit moment volstrekt theoretisch. De Europese politiek wil ze niet overwegen en bijsturen. De machthebbers willen niet. Er was op de Titanic ook vast wel een matroos die dacht, "waarom gooien we het roer niet gewoon om." Maakte niet uit, de kapitein besloot anders.

Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 21:13

@Feynman | 07-10-12 | 21:05
*huilt* U heeft weer eens gelijk.

Keynes werkt alleen als er ook afgelost wordt.

kapotte_stofzuiger | 07-10-12 | 21:12

@Kaas de Vies | 07-10-12 | 21:10

Het gaat iig niet naar de Griekse burger, die is alleen maar slechter af. Best vreemd eigenlijk als je erover nadenkt.

pius | 07-10-12 | 21:11

Stopen met die kut Euro zit er helaas niet meer in. Ik ben benieuwd hoe lang we nog hebben totdat hij gelijk staat met de US dollar...

Glas Koning | 07-10-12 | 21:11

@Bakito | 07-10-12 | 21:01
Zoiets als Duitsland na 1945, maar dan zonder Marshallhulp en -plan?

Petrus de Rewa | 07-10-12 | 21:10

Met dank aan de EU, wordt het een 'Greek reckoning' voor een groot deel van Europa.
"In short, EU elites have done what the half-century-long threat of Red Army tanks and missiles never could: destabilize Europe to the point of anarchy."
www.nationalreview.com/articles/270892...

Zoetwaterpanharing | 07-10-12 | 21:10

@reageerbuis | 07-10-12 | 20:40

Krijg je gewoon -4 voor zo'n verstandige uitspraak. Bizar. Waar gaat dat heen hier.

pius | 07-10-12 | 21:10

Maar zoals altijd geldt "follow the money". Waar gaat het geld dat wij aan Griekenland "schenken" allemaal naartoe.

Het is te bizar dat er gewoon zoveel geld naartoe moet, had ik echt liever gegeven aan Spanje, om hun economie te stutten.

Kaas de Vies | 07-10-12 | 21:10

Tien jaar voordat de economie weer hersteld. Dan zijn de beste jaren van mijn leven alweer voorbij...

Petrus de Rewa | 07-10-12 | 21:08

@Botte Hork | 07-10-12 | 21:02 | + 1 -
Niet voor DNB. Zij hebben maar 1 scenario. Waarom betalen we deze mensen eigenlijk?

Kaas de Vies | 07-10-12 | 21:08

@Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 21:01
Dacht dat ik de enige was die scenario A vreesde. U dus ook. Tsja. Wat kunnen we doen? Niets dus. Hard doorwerken en hopen dat we tegen die tijd genoeg in de oude sok hebben om te verkassen. Denk ik. Je zou kunnen zeggen "oorlog, man doe eens niet zo raar" maar feit is dat er al Nazi's over de markten van Griekenland marcheren. Sinds ik dat filmpje heb gezien ben ik wat angstig geworden voor de Europese toekomst.
-
Parel vh Zuiden, kump se oet oes sjoen Limburg of bisse van Brabandia?

SjakkieBaggen | 07-10-12 | 21:08

Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 21:01
Er zijn nog veel meer scenario's. C, D, E, F etc

Nuff said.

Bakito | 07-10-12 | 21:07

@Botte Hork | 07-10-12 | 21:02 | + 1 -
Maar het is nog niet erg genoeg.

Kaas de Vies | 07-10-12 | 21:07

Botte Hork | 07-10-12 | 21:02 | + 0
Wat is je type Iphone en hoe groot is je flat screen met ambilight? Waarom ben je zzp'er geworden?

ikdenkwat | 07-10-12 | 21:07

De machthebbers in de EU willen het systeem niet loslaten, want het is voor velen hun laatste reddingsboei tot invloed. Ze zien het ook wel, maar houden zichzelf blind doof en dom voor de werkelijkheid en werken aan alle macht om deze reddingsboei zo groot mogelijk te maken en offeren alles hier voor op.

Het is waanzin, de doodstrijd van een TBC patient die iedereen op de afdeling in de bek hoest.

Kaas de Vies | 07-10-12 | 21:06

@SjakkieBaggen | 07-10-12 | 20:47
Kijk naar Ijsland; die hebben het opgelost en de grootste criminelen daar mogen een paar jaartjes zitten.
Het financiele systeem moet eerst gezuiverd worden van corrupte bankiers. Maar er is niemand die die wedstrijd aandurft helaas. Dus er wordt nu tergend langzaam nieuwe wetgeving bedacht om bijvoorbeeld banken te scheiden, heffing en toezicht op HF-trading (wat niet gaat werken), toezicht op financiele producten (incl pensioen) via bijvoorbeeld AFM en banken moeten meer eigen kapitaal aanhouden
Maar 1 van de echte probleem gaan ze niet oplossen: accountants die de risico's en verliezen uit de boeken (mogen) houden zodat bankiers bonussen kunnen blijven uitdelen.

damnschreeuwer | 07-10-12 | 21:06

Eeuwig een beetje Griekenland de schuld geven van onze ondergang. Het grote wijzen, de lang gestrekte wijsvinger is populair onder de populisten, sommige strekken zelfs de hele arm. Griekenland is slechts 3% van de hele EU zone, dus met doodzwijgen en negeren hadden onze vadsige politici de boel al kunnen sussen.

Nu zien we heel iets anders gebeuren. We storten enorme bedragen naar Griekenland, maar gaan die bedragen vervolgens naartoe? Naar militaire aankopen in de Europese regio, naar buitenlandse bankrekeningen van Grieken, om houders van oud staatspapier versneld af te lossen. Het geld gaat dus even snel het land weer uit, heeft geen enkele invloed op de reële economie en geeft dus geen enkele verbetering van de Griekse draagkracht. In plaats daarvan worden de gezonde Griekse bedrijven en particulieren leeggezogen met extra belastingen, verlaagde uitkeringen en salarissen.

De EU zal aan een heel ander fenomeen ten onder gaan. De grote onzekerheid. Wie weet of er een ESM2 komt? Wie weet of ESM1 werkt? Wie weet of Nederland niet Griekenland achterna gaat? Wat is een euro vandaag waard? Wat is een euro morgen waard? Duidelijkheid en stabiliteit leidt tot hogere beurskoersen. We hebben geen verhaal meer, we gaan door het putje.

Wij hebben ook een enorme staatsschuld. Daar staan enorme bezittingen tegenover. Pensioenreserve bijvoorbeeld. Nu blijken die bezittingen niet zo stevig te zijn. Nu blijkt onze export afhankelijk te zijn van falende buurlanden. Nu blijkt ons BNP te kunnen kelderen. Kunnen wij Nederlanders eigenlijk onze schuldeisers in de ogen kijken en vertellen dat we in 2020 alle rente te zullen betalen?

We lossen zelfs in de meest welvarende Westerse landen geen Euro staatsschuld af in het midden van de excessieve internet hoogconjunctuur. Clinton was in zijn laatste jaar als president even een paar maanden een uitzondering met 100 miljard dollar die hij cash afloste. Inmiddels is door nutteloze oorlogen in de verkeerde landen om de verkeerde redenen zo`n 8 000 miljard verbrand door de USA. Met recht verwaasloos ik even de meetfout ten tijde van onze oude snoeperd.

Maar even tot de kern van mijn betoog. We betalen onze schulden niet. De rente slaat een fors gat in de begroting en daarna lenen we nog een paar procent meer. Dat doen we al sinds we de gouden standaard los lieten. De rekening loopt op en alleen als er bijna niets veranderd kunnen we netjes blijven betalen.

Punt is alleen dat er heel snel heel veel veranderd. Europese samenlevingen verharden, raken slechter onderwezen, worden inefficiënter en hebben een uitgebluste vechtlust om iets van het leven te maken. Het geld moet maar gestort worden, want daar heb ik recht op. Daar tegenover staan landen zoals Brazilië, Rusland, India en China waar hoogopgeleide mensen voor een appel en een ei willen werken. Ze hebben wat opstart problemen, maar ze zijn wel onderweg.

Dit probleem kent dezelfde vorm als de energietranstitie. Je kan je afvragen wanneer de olie op is, de discussie of we peak oil gezien hebben loopt dag en nacht door, niemand vraagt zich meer af of olie opkan. Net zoals uranium en teerzand is de voorraad eindig. Onze kredietwaardigheid is misschien heel hoog en misschien werkt onze creditkaart nog jaren, maar een keer komt er gewoon DECLINED in beeld te staan. Iedereen heeft een kredietlimiet.

Iemand wierp hier mij tegen dat het netto aflossen van de staatsschuld praktisch niet uitvoerbaar is. We kunnen niet van een begrotingstekort van 3% naar een begrotingsoverschot van 1 of 2%. Dat is een leuke gedachte, maar blijven lenen en blijven steeds meer te lenen is ook praktisch niet uitvoerbaar. Vraag maar aan de gehele mediterrane regio. Zij zijn niet fout, zij zijn eerst.

Komt na het grote lenen lenen ook het grote betalen betalen?

Feynman | 07-10-12 | 21:05

seven | 07-10-12 | 20:43 | + 11
Een bank met een virtueel bezit van 1000 miljard wereld wijd, 9,2 miljoen rekening houders in eigen land failliet laten gaan is nog krankzinniger. IJsland daarbij vergelijken? Appels met peren. Griekenland "redden" dat is van andere orde. Het is geen bedrijf ze hebben vrij van wonen en reizen binnen de EU. Prepair!

sorry
CornholioNL | 07-10-12 | 20:45 | + 0
Mijn plak en knipwerk is niet meer wat het geweest is!!

ikdenkwat | 07-10-12 | 21:03

Kaas de Vies | 07-10-12 | 20:57
Nou ja, wat merkt de man nou echt van de crisis?
In mijn geval aardig wat. Als ZZP-er moet ik bijvoorbeeld 3 keer zo veel werk verzetten voor hetzelfde bedrag als een aantal jaar geleden. De budgetten zijn 'opgedroogd'.

De kosten gaan overigens NIET naar beneden. En dan heb je nog de huizenmarkt..

Botte Hork | 07-10-12 | 21:02

Er is maar één oplossing
Een jubeljaar; d.w.z. alle schulden van iedereen kwijtschelden en opnieuw beginnen.
*U kunt uw cent in de gitaarkoffer gooien*

King of the Oneliner | 07-10-12 | 21:02

@deraderendraaien | 07-10-12 | 20:54
Dat is het verschuiven van de poet. Aardige gedachte, maar niet afdoende.

SjakkieBaggen | 07-10-12 | 21:01

Aan de andere kant, Griekenland heeft nu de ultieme kans om from scratch een duurzame, milieubewuste en sociaal rechtvaardige economie op te bouwen.

Daar waar landen als Nederland vrolijk op oude "voet" verder gaan met uitbuiten, vervuilen en verspillen, zal Griekenland begin kunnen maken met de opbouw van moderne en evenwichtige samenleving anno de 21e eeuw.

Bakito | 07-10-12 | 21:01

@SjakkieBaggen | 07-10-12 | 20:47

Het is zinloos opties te bespreken. De Europese politiek sluit alternatieven categorisch uit door bedenkers te demoniseren, ridiculiseren, en uit te sluiten van deelname aan het debat. Door deze opstelling is inmiddels wel duidelijk dat er nog maar twee mogelijke uitkomsten van deze crisis over zijn.
.
A) de Euro gaat ten onder en sleept de Europese Unie mee. Uitkomst is ongekende paniek en financiele misere op de korte termijn, regionale onrust en wellicht oorlog op middellange termijn, en een onzekere lange termijn waarin van alles mogelijk is.
.
B) de Euro wordt misbruikt om de totalitaire ambities van de Eurocraten te volbrengen. Uitkomst is regionale onrust en geweld tegen de eigen bevolking op de korte termijn en een lange termijn van onvrijheid, onderdrukking, en daaruit voortkomende economische stagnatie.
.
A of B, het is niet te voorspellen welk scenario doorgang zal vinden. De Europese politiek gaat voor B maar kan wel eens bij A blijven hangen.
.
De schuldvraag hoeft in ieder geval niet meer gesteld te worden. We kunnen dan slechts hopen dat het recht zal zegevieren...

Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 21:01

@Kaas de Vies | 07-10-12 | 20:57
Dat het te laat komt is een ding dat zeker is.. maar dat het komt is voor mij zo zeker als doodgaan.

deraderendraaien | 07-10-12 | 21:01

Wat the Anarchist zegt. We leven onder een regime dat zich tooit met "democratie", maar dat zich met dwang, inteelt en propaganda
in stand houdt. Maar enfin, what else is new? Dat is onderdeel van de conditio humana. Er is altijd een heersende macht waaronder je niet hebt verkozen geboren te worden.

Van Duyvenbode | 07-10-12 | 21:00

@Botte Hork | 07-10-12 | 20:52 | + 3 -
Wat merkt de man nou echt van de crisis, vrij weinig. Het sociale vangnet werkt nog redelijk, zodra hier de bijl in wordt gezet omdat het zuiden meer hout nodig heeft, dan pas zal je het zien.

Veels te laat natuurlijk.

Kaas de Vies | 07-10-12 | 20:57

CornholioNL | 07-10-12 | 20:45 | + 0
Een bank met een virtueel bezit van 1000 miljard wereld wijd, 9,2 miljoen rekening houders in eigen land failliet laten gaan is nog krankzinniger. IJsland daarbij vergelijken? Appels met peren. Griekenland "redden" dat is van andere orde. Het is geen bedrijf ze hebben vrij van wonen en reizen binnen de EU. Prepair!

ikdenkwat | 07-10-12 | 20:54

@SjakkieBaggen | 07-10-12 | 20:47
oké hij was van gisteren, maar kan ook goed in dit topic.
Het was een beter plan geweest om eerst de grenzen dicht te gooien voor lui die er een dagtaak aan hebben om in een uitkering te komen,en middels frauderen een huis in het homeland financieren uit kinderbijslag en wao en wat er nog meer aan gratis geld voorhanden is in dit land.
Dit veroorzaakt dat inbreuk op de integriteit van een door pech achtervolgde (ongewild) uitkeringsontvanger nu toegepast gaat worden.

Daarnaast zou het al een slok op een borrel schelen wanneer de lonen een behoorlijk stuk hoger zouden liggen,zonder toeslagen te hoeven ontvangen van de overheid. Dat die toeslagen op zorg, huur,scholing er zijn geeft aan dat of het levensonderhoud te duur is,of zoals gezegd de lonen te laag. Als het loon hoger is hoeven er niet zoveel mensen in een uitkering te blijven,en te gaan frauderen.
Ik besef dat de loonkosten voor werkgevers hier ook torenhoog zijn, maar als onze overheid ervoor zou kiezen om echt achter de werkgever te staan door hen daarin te verlichten zullen ze eieren voor hun geld moeten kiezen door Europa aan de kant te zetten door de EU afdrachten en ESM verdragen vaarwel te zeggen. Dat bespaard een boel geld dat gebruikt kan worden om werkgevers te verlichten, zodat de lonen omhoog kunnen,en uitkeringen verminderen.

deraderendraaien | 07-10-12 | 20:54

In Spanje gaat de bevolking tenminste nog massaal de straat op.
En wat doen wij hier in NL? (Behalve reaguren op topics) NIETS.
Echte actie, ho maar. Slaafs laten we het allemaal maar gebeuren.
Ik snap het niet meer *neemt nog een Ouzo*

Botte Hork | 07-10-12 | 20:52

Doordat de Staat der Nederlanden heeft ingestemd met deelname aan het ESM behartigd zij niet de belangen van haar burgers. De uitholling van de waarde van de Euro en daarmee gepaard gaande (hyper)inflatie zal tot flinke verarming leiden. Is er door deze onrechtmatige daad van overheidswege nog enige basis voor het betalen van belasting aan Maffia Nederland BV?

The Anarchist | 07-10-12 | 20:51

@Niemands Knegt | 07-10-12 | 20:48

LOL. Gekkenhuis. Wellink 2.0.

pius | 07-10-12 | 20:51

@seven | 07-10-12 | 20:43
Dat zijn vergezichten in retrospectief. Correcte analyses, daar niet van. Maar hoe nu te handelen? Of is de MKB'er en hardwerkend Nederland gewoon fucked?

SjakkieBaggen | 07-10-12 | 20:50

Griekenland is in de afgelopen 2500 niet gezond geweest. Zelfs Nero moest nog hard lachen om redenaars die door Athene gestuurd werden om hem aan hun oude grootheid te herinneren.

En dat is maar 2000 jaar geleden.

ik heet joran | 07-10-12 | 20:49

Als ik dit zo lees heb ik maar 1 keus, Australie of Canada

Idontgiveafunk | 07-10-12 | 20:49

Toedeloe spaarcentjes.

Erikje | 07-10-12 | 20:49

Nee hoor @Van Rossem | 07-10-12 | 20:29 |, Klaas Knot, president van de Nederlandse Bank, zegt dat het einde van de eurocrisis in zicht is, echt waar: www.bnr.nl/topic/schuldencrisis/464537...

De Mongool.

Niemands Knegt | 07-10-12 | 20:48

Griekenland is overigens al eeuwen economisch ziek...

Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 20:47

Hoe dan WEL van Rossum? Dit schiet niet op. Het is angst zaien (bij mij althans) zonder een alternatieve visie aan te bieden. Iedereen onder ons, met werk of bedrijf althans weet wel dat het kut gaat. Maar wat dan?
Was het niet GS die in verkiezingstijd de zwaar anti-EU partijen wegzette als malle Pietjes? Gekke Geert en clown Roemer? Welnu, dat je moge weten wat je gepropageerd hebt.

SjakkieBaggen | 07-10-12 | 20:47

De Griekse premier Samaras zei dat als de steun van 31,5 miljard euro niet snel komt, dan zal in november de staatskas leeg zijn.

drs.Nee | 07-10-12 | 20:45

@zik | 07-10-12 | 20:41
Ze hebben het precies volgens het hun uitgewerkt, omdat ze wisten dat ze er een chaos mee konden veroorzaken.
En hoe meer chaos.. hoe meer je kan afdwingen onder het mom van angst zaaien.
Dat is waar ze mee bezig zijn.

deraderendraaien | 07-10-12 | 20:45

Nee joh, we krijgen alles terug, en met rente.
Jan Kees de Bic Mac zal nooit tegen ons liegen.... toch ?

CornholioNL | 07-10-12 | 20:45

De keuze is (op vergelijkbaar vlak) voor NL al gemaakt door Wouter Bos. Hij leende 90miljard in 2008 om de banken te redden en verzekerde NL zo de komende decennia van hogere belastingdruk terwijl het alternatief, de banken laten klappen idd onrust had veroorzaakt (en zijn kabinet de kop gekost), maar we er ook in een klap vanaf waren (zie IJsland) en de schuld daar legt waar hij economische gezien hoort, bij de investeerders/risiconemers. Iemand die kiest voor decennia van depressies ipv een kortstondige punch is niet goed bij z'n hoofd, maar ja de politiek kiest vw eigenbelang altijd voor de pijn vooruitschuiven ipv direct te nemen.

seven | 07-10-12 | 20:43

joemiejas | 07-10-12 | 20:38 | + 0 -
Begin maar vast, we komen eraan.

Bakito | 07-10-12 | 20:43

@ reageerbuis: ga jij nou maar terug naar je lab.

joemiejas | 07-10-12 | 20:42

De euro is op zichzelf een prima middel, alleen veel te vroeg ingevoerd en met veel te veel landen. Men had eerst een meer politieke eenheid moeten maken, en dán pas de munt moeten aanpakken.

zik | 07-10-12 | 20:41

@joemiejas | 07-10-12 | 20:38
Ik doe niet mee aan lynchpartijen. #tokkie

reageerbuis | 07-10-12 | 20:40

En Jan Kees de gluiperd heeft zich straks uit de voeten gemaakt als wij aan de geeuwhonger liggen.

deraderendraaien | 07-10-12 | 20:39

Je vrijheid, burgerrechten, en democratische invloed wordt afgenomen maar dan heb je ook wat...

Parel van het Zuiden | 07-10-12 | 20:39

Mocht het echt fout gaan dan hoop ik dat we met z`n allen de straat op gaan en al die Eurofielen aan de hoogste bomen opknopen.

joemiejas | 07-10-12 | 20:38

Ach, ff allemaal de schouders eronder en voordat we het weten is de crisis in Europa voorbij.

#pappenheimerskennen

Bakito | 07-10-12 | 20:36

Hoe kan iets gezond worden wat altijd al ziek is geweest.

reageerbuis | 07-10-12 | 20:35

Wat nog wel het meest frustrerend is, is dat we nu al zeker weten dat al die Eurocraten nooit fatsoenlijk gestraft zullen worden voor de misdaden die ze momenteel begaan. Als alles straks kapot is, zullen ze hun handen wassen in onschuld en daarbij nog de schuld aan de Eurosceptici geven dat alles mis is gegaan.

Requiescat in pace | 07-10-12 | 20:34

* Er kan geld in *

Mebert | 07-10-12 | 20:34

Het is ook de bedoeling dat Griekenland sterft. Het moet Griekenstaat worden, een provincie van Europaland.
Dûh...

ZKH EénOog | 07-10-12 | 20:34

Je veroorzaakt een crisis maar omdat je zelf de regie houdt wordt je er niet op afgerekend. Sterker nog: je gebruikt het om je macht te vergroten. Anyway, het is al méér dan één keer uitgelegd.

farm9.staticflickr.com/8460/8062034365...

Godsammekraken | 07-10-12 | 20:32

Arme Grieken.

pius | 07-10-12 | 20:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken