achtergrond

Geenstijl

KWETSWIJZER: TOPIC KAN BELEDIGING BEVATTEN

luldepublicist.jpg Lieden die vinden dat het internet de kwaliteit van gedegen, oud-mediaal gewogen Opinie onder druk zet, zouden vandaag confessiekrant Trouw eens open moeten slaan. Aldaar op pagina 19 treft men een stukkie van een 'publicist' die verhaalt over de teloorgang der beschaving door het gebrek aan restricties op het internet, en zijn waterdichte oplossing voor dit nijpende probleem. Een 'publicist' is een nieuwerwets woord en betekent 'doorgaans werkloze copywriter met een desktop-pc waar MS Word op staat'. Praktijkvoorbeelden vindt u op Joop.nl, alwaar het wemelt van de 'publicisten'. Ook onze mailbox zit dagelijks vol met het zouteloze gezaag van dergelijke penproleten, wiens intellectuele diepgang parallellen vertoont met de wijsheden die je op de toiletdeur van een opvang voor mislukte succescoaches aan zou kunnen treffen. 'De belangrijkste overwinningen in het leven zijn die op jezelf', 'In deze samenleving moet je je vaak haasten om zo af en toe te kunnen ontspannen', dat soort treurtegeltjes. Aangezien wij als digitaal kwaliteitsmedium echter strenge redactionele selectie toepassen alvorens wij niet tot plaatsing overgaan, is dit soort droogbroodschrijvers gedwongen zich te wenden tot het klassieke bastion van de verheffende opinie: de papieren krant. Trouw, in dit geval. Brengt ons bij de disclaimer boven dit topic. Meneer de publicist (deze) pleit in zijn stukkie voor een 'Kwetswijzer', een waarschuwingssysteem voor mogelijk beledigende content op internet. Opdat De Mensen op voorhand alert zijn wanneer iemand iets naars over hun geloof/ziekte/wereldbeeld/voetbalclub/favoriete dier gaat verkondigen. Gelukkig heeft GeenStijl al jaren een Kwetswijzer. Het publicistenpleidooi voor fatsoen & respect kunt u lezen op EIGEN RISICO.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.