Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bijna geregeld: Europees legerrr

EUlegerrrrrrrr.jpg Terwijl we hier in Nederland werden afgeleid door de dekmantel met codenaam #TK2012 hebben de Europese leiders weer iets nieuws achter onze rug om bedacht: Een Europees leger. De grootste EU-landen hebben allemaal vergevorderde plannetjes bedacht voor een nieuw te vormen buitenlands beleid. Zo moet er naast een EU-president ook een groot pan-Europees ministerie van BuZa komen dat voortaan ALLE beslissingen kan nemen ook als enkele dwarsliggende landen hun veto dreigen uit te brengen. Verder dienen de grenzen van het almaar uitdijende EU-empire in de toekomst bewaakt te worden door een Europees leger. Wel zo handig natuurlijk. Je begint een federaal Europa of je doet het niet. De monetaire unie mag dan helemaal kapot gaan. Dat wil niet zeggen dat die politieke unie er niet alsnog komt. Nationale regeringen moeten uiteraard netjes doen wat dit toekomstige superministerie hun oplegt, althans zo lang het begrip 'nationale regering' tegen die tijd nog bestaat. Initiatiefnemers zijn Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje en Polen maar ook Nederland, België, Denemarken, Oostenrijk, Portugal en Luxemburg doen gezellig mee. Raar toch eigenlijk. Blijkbaar staan we aan de vooravond van enorme veranderingen in Europa (lees: we gaan in ramp tempo naar een Federale staat met centraal gezag toe waarin Nederland een soort van provincie zal worden) maar we horen onze kersverse gekozen leiders er nooit over. Hallo Mark Rutte, hoe zit dat? Sturen we straks Nederlandse militairen namens de EU naar oorlogsgebieden? Wanneer begint het ronselen? Zeg Diederik Samsom, wanneer precies heffen we de natiestaat op en gaan alle NL-stickers voor achterop de auto door de schredder? Het zou toch leuk zijn als jullie ons af en toe op de hoogte houden inzake het kritiekloos opgeven van onze soevereiniteit. Laatste vraag: krijgen we nu ook van die coole militaire defilés met atoomwapens zoals in communistische landen en worden die in Brussel of in Straatsburg gehouden?

Reaguursels

Inloggen

whats next? europees volkslied uit onze kop leren? Buigen voor de europese president? koninginnedag vervangen voor europadag?

naamloos23 | 19-09-12 | 23:55

Waarom doet niemand wat? De reden is simpel en altijd en overal hetzelfde:

Omdat mensen het (nog) te goed hebben. We hebben nog te veel te verliezen. Daarom en niet anders.

Mensen komen in het algemeen voor dit soort dingen pas in actie als ze zich zorgen moeten gaan maken of ze per maand wel genoeg geld over zullen houden voor eten.

Maar ja, eer het zover is heeft de EU al lang en breed een leger hoor. Dus maakt u zich maar geen zorgen.

suvois | 19-09-12 | 21:19

Ik vind het een prima idee. Minder kosten, meer kracht en groter bereik.

Bill Cosby | 19-09-12 | 19:35

Bij een europees leger hoort de Eurojäger. Of wordt het dan toch, vreemd, de JSF?. Hernandez/Herben kom er maar in.

ad melkert | 19-09-12 | 18:45

we weten niet hoe we elk dubbeltje moeten omdraaien, en de eu gaat gewoon vrolijk verder met geld verkwisten. Ik zeg staatsgreep, dan UIT de eu, grenzen dicht, gulden terug, en alle geimporteerde leegvreters het land uit, en religie in het openbaar verbieden. Daar zou dit land echt helemaal van opknappen.

von sokkenstopfen | 19-09-12 | 18:06

@Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:08

Ik zie je plemp nu pas echt goed, en dan met name eigenlijk je zinnetje "Ik wacht nog even op een geheime dienst en dan is het compleet".

Komt ie dan, he:

en.wikipedia.org/wiki/Joint_Situation_...

En de Nederlandse tak:

www.sitcen.nl/
www.ncioc.org/

{ramen en deuren barricaderen doet}

ZKH EénOog | 19-09-12 | 17:46

Is helemaal niets van waar. Het is allemaal een conspiracy. Stelletje aluhoedjes.

CMPT | 19-09-12 | 16:59

@La Bailaora | 19-09-12 | 14:11 : Ik bedoelde dat je MIJN vraag omdraaide, that's all. om op jouw woorden te reageren: waarom dan niet de NAVO omzetten in dat Europese Leger? De enige reden die ik kan bedenken is omdat dan de VS niet meer meedoet, maar die zijn binnen de NAVO toch al behoorlijk terughoudend geworden de laatste 25 jaar.

Ik heb geen voorkeur he, I'm just asking.

@zovoklets | 19-09-12 | 12:28 : Lol! Alles is handelswaar in de VS... Overigens is het ook de funktie van de NG om ingezet te worden tijdens rellen en/of rampen in een staat. Want het Amerikaanse leger mag officieel niet op Amerikaans grondgebied ingrijpen. Goeie regel trouwens; zo hou je militaire coups vrij goed tegen.

TM | 19-09-12 | 15:19

Er gaan binnen nu en een paar jaar kritische mensen en openlijke tegenstanders van de EU kliek verdwijnen , mark my words.
De voorbode ? Een onderbuik gevoel en het onderzoek naar de PVV declaraties zonder de eigen geldsmijterij te willen onderzoeken . Dit is het fysieke begin van het knechten en onder de duim houden van de gehele eurobevolking.

ja,diedus! | 19-09-12 | 15:01

Ontsnappen aan de EUSSR is dan dus niet meer mogelijk. Landen worden provincies, en krijgen we te maken met een afvallige provincie dan sturen we het leger er op af.

Op deze manier gaan we Joegoslavië achterna.

RugOp81 | 19-09-12 | 14:52

www.franklinterhorst.nl/De%20Bilderber...

Leest en huivert! Doet me denken aan Fahrenheit 9-11..... Alle belangrijke gebeurtenissen in de wereld blijken dus vooropgezet, teneinde de touwtjes strak in handen te kunnen houden. En dat alles zonder vragen of zonder dat ze iets in de weg wordt gelegd. Welkom in 2012 dames !

Betweetert | 19-09-12 | 14:45

Weer een mooie beslissing om ons nog verder onder de duim te krijgen.
Wanneer gaan we hun eens vertellen dat we dezen onzin zwaar zat zijn ? hoeveel miljarden gaat dit weer kosten ? Zeg maar dag tegen democratie en hallo NWO. Hebben wij hier ook nog wat op te zeggen als volk zijnde ? Het enigste waar wij op gestemd hebben is een schijnvertoning ! We hadden kunnen weten dat bilderberger Rutte weer de grootste zou worden.

"Wij de regering, Door de regering, Voor de regering" Of " Wij het volk, Door het volk, Voor het volk"

vinner888 | 19-09-12 | 14:25

@TM | 19-09-12 | 12:18
Ik draai de zaak niet om hoor. Het is gewoon een feit dat de NATO al bijna 70 jaar bestaat, niet andersom.

Het optuigen van een Europees leger is dus mosterd na de maaltijd, en een dure bedoening, immers, weer meer ambtenaren, organisatie, enz. Terwijl we dus al zo'n organisatie hebben. Dus het is helemaal niet nodig.

La Bailaora | 19-09-12 | 14:11

Tja,ik woon hier slechts, ben geen geboren Europeaan, maar zie toch slechts voordelen.Natuurlijk,de generatie die nu leeft is bang en wil niet, maar de kleinkinderen zullen niet beter weten en alleen maar profiteren van een verenigde staten van Europa.

captainobvious | 19-09-12 | 14:03

Godverdomme !

Deze plannen lagen toen ik ze voor het eerst las, al op een stoffige plank. Dat was jaren geleden.
Nou maar hopen dat die andere theorietjs de ernaast lagen, wel onzin zijn...
Anders hoeven we ons niet zo lang druk te maken. haha

Nick82 | 19-09-12 | 13:53

Na onze soevereiniteit.. ons spaargeld,ons pensioen en ons belastinggeld, eisen ze straks dus onze zonen en dochters op om elkaar de hersens in te slaan op hun bevel.

*Och arme oude wereld,wat zal er van u worden denkt.*

deraderendraaien | 19-09-12 | 13:49

Kijk eens wel rol Uri Rosenthal heeft bij de zogenaamde Riot teams, door hem in Nederland opgezet onder de naam Colt teams. Zijn rol als minister van buitenlandse zaken. En hoe hij onder apel staat van de Familie Donner Opa Hoge Raad,Papa justitie Eu en pietje Hein als kroonprins op het zwarte paard van Nederland.

Gepke de Leef | 19-09-12 | 13:42

Het gros van de reaguurders heeft gestemd...
Vette Luier | 19-09-12 | 13:24
.
Ow? Is dat zeau? Bij gebrek aan geschikte kandidaten heb ik iig niemand het mandaat gegeven mij te vertegenwoordigen in die Haagse poppenkast.

Bertus Betonsloper | 19-09-12 | 13:33

Zijn jullie nou zo stom?

Het gros van de reaguurders heeft gestemd, dus ingestemd met de verdere vorming van de EU.

Ga dan niet lopen zeiken dat de vorming van de EU-dictatuur onverminderd doorgaat, immers het zijn de politieke partijen waar jullie op gestemd hebben die hier verantwoordelijk voor zijn.

Niet te geloven, wat een stopzinnig stemvee.

Vette Luier | 19-09-12 | 13:24

Het Europese leger. Jawel. Brussel voorziet dat het in de toekomst tanden nodig zal hebben om opstandige deelstaten onder de duim te kunnen houden. De kans dat zo'n leger buiten de Europese grenzen ingezet gaat worden acht ik nihil. Hoeft Brussel alleen nog een Gestapo op te richten en Das Vierte Reich is een feit.

Bertus Betonsloper | 19-09-12 | 13:17

mit ,nach ,bei ,seit ,aus ,auser,auch Sie sollen mahl anfangen su suchen beim NTI-cursus für den Neuen Europäer

iam&u2=jawehgodallah | 19-09-12 | 13:15

ZKH EénOog
Heb jij zeker met je ene oog niet gezien?

havertje | 19-09-12 | 13:08

@shawn | 19-09-12 | 12:57
Psies, Khadaffi snapte dat ook.

Bergverzet | 19-09-12 | 13:03

@havertje | 19-09-12 | 12:59

En dat was het ergste, dat je uit het artikel haalde?

ZKH EénOog | 19-09-12 | 13:01

zovoklets | 19-09-12 | 12:37 |
Grootste wens van Kereltje Peggold.

Holla Hezbollah | 19-09-12 | 12:59

Brusselmans toch! Het is shredder en geen schredder.

havertje | 19-09-12 | 12:59

Ik ga niet meediscusiëren maar zeg gewoon goede zaak dat Europese leger. Doen!

Bergverzet | 19-09-12 | 12:54

Hoppa , de nieuwste upgrade van de voormalige DDR !

ja,diedus! | 19-09-12 | 12:48

@as-saboer | 19-09-12 | 12:41
Als je tegen negentiende-eeuws populisme bent, dan ben je zeker helemaal tegen een zevende-eeuwse woestijngodsdienst?

Lewis Lewinsky | 19-09-12 | 12:46

Positief dat de EU verder gaat en zich niet laat gijzelen door 19e eeuws populisme. Juist dat populisme is de reden dat verregaande samenwerking nodig is.

as-saboer | 19-09-12 | 12:41

Holla Hezbollah | 19-09-12 | 12:28 |

Bron?

zovoklets | 19-09-12 | 12:37

Told you so!
En dan bij 'rampen' (lees weigering of sociale onrust) kunnen Polen of andere onbekende lieden je lekker voor je plaat schieten.
De EU is niks anders dan een herhaling van nazi Duitsland en daar liggen ook de roots. Alleen in een vriendelijker jasje.

das_Freudenmädchen | 19-09-12 | 12:30

Laatste nieuws is dat er ook een dienstplicht voor alle Europese (ook Nederlandse) jongeren komt van 2 jaar voor iedereen onder de 20 jaar.

Holla Hezbollah | 19-09-12 | 12:28

TM | 19-09-12 | 12:20

Het is handelswaar voor de Gouverneur van een staat om dingen gedaan te krijgen van de Federale overheid.

"Jullie zorgen voor federale orders (of x,y,z) voor mijn staat en ik stuur jullie troepen"

zovoklets | 19-09-12 | 12:28

Het begint er nu echt op te lijken.
Afkomen met die Federale Staat.

CumGranoSalis | 19-09-12 | 12:25

@Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 12:14
Ja en die 30 jaar is niets. Ik snap werkelijk niet waarom mensen geremd worden door een periode die wereklijk voorbij vliegt.
En daarom moeten we 1 supermodern leger hebben in Europa, wat samenwerkt met Amerika. En daar mee moet nu begonnen worden, want we geen tijd te verliezen.

Causa Sui | 19-09-12 | 12:25

Het plan voor een europees leger nieuw? La' me nie' lachen. Daar hadden ze het in 1950 al over.

lekkurlinx | 19-09-12 | 12:24

@Moishe Pipik | 19-09-12 | 12:22
LOL

Lewis Lewinsky | 19-09-12 | 12:23

Lewis Lewinsky | 19-09-12 | 12:21 |
Het lijkt er meer op dat ie door sauna Diana betaald wordt.

Moishe Pipik | 19-09-12 | 12:22

@Bakito | 19-09-12 | 12:11
Over jouw reputatie gesproken, ik meen dat jij ingehuurd bent door de AIVD. Per comment betaald, als ik het goed heb.

Lewis Lewinsky | 19-09-12 | 12:21

@zovoklets | 19-09-12 | 12:09 : Btw; is het niet zo dat de NG wordt opgeroepen als er een tekort dreigt aan manschappen in het reguliere leger? Want ik heb ooit gelezen over de inzet van NG in Vietnam en die inzet kwam pas laat in de oorlog echt op gang.

I'll look it up. Google is my little friend... ;)

TM | 19-09-12 | 12:20

Ik ben voor een "Europees leger", ik ben tegen de huidige EU. Het is natuurlijk gewoon verstandig om met vriendschappelijke landen op vrijwillige basis samen te werken (ook met het leger), maar met die EU zal er wel weer een hoop dwang bij komen, verplichte uitgaven en bepalen wat nietsnutten in Brussel wanneer (ook het Nederlandse gedeelte van dat leger) moet worden ingezet. En dat gaan we dus niet doen. Nou ja niet als ik het voor het zeggen heb.

DerUnterMensch | 19-09-12 | 12:19

@Lewis Lewinsky | 19-09-12 | 11:54 : Dat is geen argument dus ik heb geen flauw idee wat je wilt zeggen. Doe je best eens.

@Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:55 : Again Kaas; wat is het verschil met de 'schaal' van de NAVO? En over dat vrijwilligersleger: sorry maar daar zijn we zelf bij. De dienstplicht kan bij mijn weten dacht ik namelijk niet worden ingevoerd voor niet-Nederlandse en een Europees leger is geen Nederlands leger. Ik meen dat dat ergens in de grondwet verscholen zit maar ik zal het eens nakijken. Wel een interessant punt uiteraard.

@Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 12:05 : En naar mijn beste weten is het de gouverneur van Texas die The National Guard kan inzetten. In de vergelijking met Nederland zou dat dan dus de Nederlandse regering moeten zijn. Toch?

@La Bailaora | 19-09-12 | 12:02 : Dat is een hele geldige vraag maar daarmee draai je de zaak wel om; ik vind de NAVO op zich beter omdat daar ook de VS inzitten en die heb je TOCH nodig bij ieder conflict van een beetje grotere omvang. Mijn vraag ging echter over die panische reakties van sommigen alhier.

Ik loop hier echt niet te juichen over een Europees leger he? De huidige efficiency van de EU overziend, begrijp ik best dat de moed je in de schoenen zakt als je er aan denkt. Ik vraag me alleen af waarom er zoveel mensen als door een adder gebeten reageren om het principe, terwijl hun oom door de NAVO in Libanon, Koeweit en Afghanistan is gestationeerd...

TM | 19-09-12 | 12:18

Soevereinitiet, Euro-leger, bodemloze putten, 100den miljarden van Noord naar Zuid.
Peanuts, Brusselmans.
De werkelijk belangrijke zaken (het schandalige PVV-declaratiegedrag dat ons miljoenen eurocenten kost) worden diepgaand behandeld:
www.nu.nl/politiek/2913500/eu-parlemen...
Waar geluk zit 'm in kleine dingen. Zoals een Barbertje dat moet en zal hangen.

Fijnstoffer | 19-09-12 | 12:18

ghostinthemachine-18 September 2012 5:52PM
Go for it, it's the only way that Europe can compete with the US, Russia China, India and Brazil. The US just walks all over any protectionist policies, but then defends it's own, normally down to national defense reasons. It's good if the EU does this too. This is not a threat to any individual country, it is a progression. Either join up or stand aside.

tisseenschande | 19-09-12 | 12:17

@Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 11:57
As we speak ontwikkelen die 'sci-fi' specialisten het FCM, het Future Combat System, dit gaat de hele strijdsysteem veranderen.
Er komt een COP-systeem (Comon operating Picture) aan, dat samenwerking binnen een platform (mens en robot) samenvoegt. En dit samen zal leiden tot een zichzelf organiserend communicatie netwerk, wat zo verspreid is dat de zwakke plekken door die verspreiding juist wegvallen ipv een zwak punt te vormen.
Zoek maar op AINS programma (Autnomous Intelligenfe Network and Systems) en je zal zien waar ze mee bezig zijn. En de ontwikkelingen kosten gigantisch veel, maar ze gaan steeds sneller.
Dat zogenaamde 'Sci fi'-gehalte waarmee je het waarschijnlijk belachelijk probeert te maken is niet zo ver verwijdert als jij denkt dat het is.

Causa Sui | 19-09-12 | 12:16

Too late! Het is er al, bestaande uit België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Spanje. U hoeft u alleen nog maar aan te sluiten: www.eurocorps.org/

SamKoeman | 19-09-12 | 12:16

Kaas de Vies | 19-09-12 | 12:12 |
Exact.

Leve de sauna!

Bakito | 19-09-12 | 12:15

.... of is dit leger bedoeld om Europese lidstaten zoals Nederland onder de duim te houden als die teveel Anti-EU worden?

Moi2 | 19-09-12 | 12:15

Het doet me melemaal niks meer wat ze allemaal bekokstoven. Ik ben er nog niet uit of dat een goede of slechte zaak is.

Moishe Pipik | 19-09-12 | 12:15

@Causa Sui | 19-09-12 | 12:05 |

De ontwikkelingen gaan ook snel en ik volg ze op de voet.
.
Ik denk dat u moet leren dat er verschillende scenario's zijn waar materieel en technologie voor ontwikkelt wordt.
.
Veel electronische vormen zijn primair bedoeld voor assymetrische oorlogsvoering. De huidige en volgende generatie UAV's zijn bijvoorbeeld alleen inzetbaar wanneer er een zekere mate van "Air dominance" is bereikt. Veel doelgeleiding voor geleide wapens komt nog steeds van soldaten op de grond.
.
Natuurlijk zal er steeds meer van deze technologie komen en zal deze technologie ook meer geschikt worden voor de zwaardere symmetrische vormen van oorlogsvoering. Dit is echter een ontwikkelpad van 30 jaar.
.
Overigens zit er nog "catch" achter veel technologie. Het is heel waarschijnlijk dat legers bij een hoge intensiteit, hoog technologische oorlog tussen gelijkwaardige partijen binnen 3 maanden door het geavanceerde wapentuig heen is. Het is simpelweg niet snel aan te vullen. Dan is iets "traditioneler" materieel ineens weer "king of the battlefield".

Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 12:14

@Bakito | 19-09-12 | 12:11
Tja, ik ben nu eenmaal een hongerig mens, veel plezier met uw reputatie.


*tostie maken is.

mvdwarsligger | 19-09-12 | 12:13

@Bakito | 19-09-12 | 12:11 | + 0 -
We snappen het, want jij bent Bakito en je komt uit Zweden of Finland.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 12:12

mvdwarsligger | 19-09-12 | 12:04 |
Mijn eerste tegel was ironisch bedoeld. Dat er na jaren
nog steeds idioten als jij happen of intrappen is, gezien mijn reputatie hier, op zijn beurt ook weer ironie.

Snap je 't nog?

Bakito | 19-09-12 | 12:11

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:59 |

txarng.com/HTML/whatwedo.html
From the War of Independence to Operation Enduring Freedom, the National Guard has answered the call. In Haiti, the Middle East, Bosnia, Kosovo, and across the globe, Citizen-Soldiers of the National Guard have served with honor. Today, in concert with the nation's active forces, we continue to play a key role, proving we're "Always Ready, Always There."

www.globalsecurity.org/org/news/2004/0...
Death toll rising for part-time U.S. forces
Guardsmen and reserve troops make up 24% of Iraq fatalities

zovoklets | 19-09-12 | 12:09

CoJoNes | 19-09-12 | 11:30 |
Dat is nou juist het hele probleem van de huidige manier van samenleven. Macht corrupeert altijd en de mensen die de macht hebben zijn niet de mensen die de samenleving naar een hoger plan kunnen tillen, dat zijn namelijk de wetenschappers.
Politiek is niets dan de kunst mensen op te lichten en te bedriegen. Het is de marketing tool van de overheid, keer op keer doen voorkomen alsof men bezig is met de belangen van het geheel, terwijl ze enkel bezig zijn met de belangen van hun eigen machtspositie en van de grote coorperaties die doormiddel van lobbyisten hun belangen laten verdedigen door omkoopgevoelige machtshebbers. Verkeerde belangen voeren de boventoon en zullen uiteindelijk tot grote problemen leiden, dat doet het inweze nu al, (bijna) alle vormen van criminaliteit zijn gevolg van financiele verschillen.

gozahtje | 19-09-12 | 12:07

@Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 12:05 | + 0 -
Ja ik lees het nu ook. Weer iets geleerd. Aardig complex die United States of America.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 12:07

@Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 12:01 | + 0 -
Maar moet dit nog door het Nederlandse parlement goedgekeurd worden?
Anders hebben we weer even huiswerk.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 12:05

@Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:59

Beide zinnen zijn niet waar.
.
NG -eenheden worden veelvuldig internationaal ingezet.
.
NG -eenheden zijn geen integraal onderdeel van het federale leger al kunnen zij daar wel aan worden toegevoegd.
.
NG -eenheden zijn beter te vergelijken met staten -milities als legereenheden.

Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 12:05

Waarom de VVD u niet op de hoogte houdt?
Dezelfde partij die met metershoge letters belooft de belastingen te verlagen en ze juist zelf al verhoogd heeft?
Die VVD?
Van "werkend nederland verdient belastingverlaging"
Die?
Ja als het er weer staat zou je het bijna weer geloven.
De VVD is een elitaire partij die liegt en bedriegt om hun zakken maximaal te vullen.
En jullie 'baasjes' hebben er op gestemd. En een paar sukkels die dachten ook rijk te worden.
Waardoor ze nu door de verdeeldheid van het volk de grootste partij zijn.
En de weg voor het opgeven van soevereiniteit en het overleveren van de 'werkenend nederland' aan de nieuwe neo-liberale slavernij wijd open staat.
Thanks.

oplichter | 19-09-12 | 12:05

@Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 11:57
Misschien wordt het eens tijd dat jij, en vele anderen, zich gaan realiseren dat de ontwikkelingen op militair gebied zo enorm snel gaan, dat jij wellicht wat achterloopt met je ideeën.
Dat doen gelovigen ook maar al te graag, achterlopen, net als natuurfanatici die bijvoorbeeld tegen genetische manipulatie zijn en aldus met droge ogen een miljoen mensen voor hun ogen zien verhongeren en uitdrogen dan een oplossing te bieden die er reeds is en gewoon werkt.
Geeft niets hoor, de wereld zit nu eenmaal vol met volk wat achter de feiten aanloopt omdat ze niet vooruit kunnen of willen of durven te kijken.

Causa Sui | 19-09-12 | 12:05

@Bakito | 19-09-12 | 12:01
Niet nodig, maar als je paneel ironisch was bedoelt, had je dat misschien moeten zeggen in je eerste antwoord, in plaats van mij woorden in de mond te leggen en vervolgens ineens naar de ironie te kruipen.

mvdwarsligger | 19-09-12 | 12:04

@TM | 19-09-12 | 11:51
Als er niks verandert, waarom moet je dat dan optuigen? Werkt toch prima die NATO?

La Bailaora | 19-09-12 | 12:02

@Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:50 |

Artikel 5 procedure zit iets ingewikkelder in elkaar dan "Aanval = NAVO is direct in staat van oorlog."

Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 12:01

@Parel van het Zuiden
Je weet dat je je heel gemakkelijk tegen een EMP kan beschermen door electronica in een metalen behuizing te plaatsen hé?

Rattlehead | 19-09-12 | 12:01

mvdwarsligger | 19-09-12 | 11:58
Google eens op "ironie" ....

Bakito | 19-09-12 | 12:01

@zovoklets | 19-09-12 | 11:58 | + 0 -
Maar national guard is voor intern gebruik. Is inderdaad wel een legeronderdeel.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:59

De USE moet zsm gerealiseerd worden. Het liefst voordat Israël en Iran gaan rollebollen, zodat een eventuele discussie voor het wel of niet steunen van Israël zsm de kop ingedrukt kan worden. Althans, dat is wat de bovenonsgestelden willen, wat het plebs wil doet er niet toe.

Strohond | 19-09-12 | 11:59

TM | 19-09-12 | 11:51 |

txarng.com/

zovoklets | 19-09-12 | 11:58

@Bakito | 19-09-12 | 11:49
Ongeacht de vraag wat ik van immigratie vind, jij poneerde de stelling dat nationale grensbewaking veel effectiever is dan Europese. Kun je misschien uitleggen hoe je hierbij komt, in plaats van mij woorden in de mond (of het reaguursel) te leggen.

mvdwarsligger | 19-09-12 | 11:58

Waarschijnlijk ben ik hier een van de weinigen, maar ik denk dat dit leger an-sigh een goed idee is. Waarom moet elk land afzonderlijk miljoenen (/miljarden) besteden aan een leger, terwijl we dat ook samen kunnen. Een goed Europees leger is beter dan enkele minder goede / uitgeknepen (Nederland, wat hebben we nog over) legertjes. Op buiten-europees beleid kan dit goed functioneren en bovendien kunnen ontwikkelingskosten gespreid worden en zo makkelijker betaald worden.
Ik wil wel even benadrukken dat ik tegen een Europese superstaat ben! Op bepaalde punten zoals het leger kunnen we prima samenwerken, maar op financieel beleid duidelijk niet! En verder wil ik ook geen achtelijk duur ambtenaren apparaat van het Europees leger erbij: puur samenwerken met één leger.

arie181818 | 19-09-12 | 11:57

@Causa Sui | 19-09-12 | 11:47

Ah, een militair specialist die zich baseert op sci-fi materiaal in plaats van krijgshistorie, militaire doctrine, ervaringen uit recente gevechtsoperaties.
.
Maar ik ben "game" dus wil wel even inhoudelijke vragen stellen.
.
Elektronica is bijzonder kwetsbaar voor stoorzenders en EMP's. Misschien kunt u even uiteenzetten waarom militaire strategen een leger zouden willen opbouwen met een enorme achilleshiel?
.
Gebieden innemen en pacificeren met UAV's. Hoe moet ik me dat voorstellen?

Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 11:57

@Bakito | 19-09-12 | 11:55 | + -1 -
Kroes zit daar niet meer, ze zit nu jouw rechten op de interwebs hopelijk niet te verkwanselen.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:57

@TM | 19-09-12 | 11:51 | + 0 -
zie
Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:55 | + 0 -

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:56

Een NAVO of EU-leger is trouwens je reinste kartelvorming.

Als klein, zelfstandig land heb je geen schijn van kans tegen zulke oneerlijke machtsblokken. Geen wonder dat landen als Iran of voorheen Libie zo pissed op ons zijn.

Opmerkelijk dat Neellie Kroes zich niet laat horen; dit is toch duidelijk haar taak.

Bakito | 19-09-12 | 11:55

A) schaalvergroting maakt loyaliteit troebel
B) door wie te coordineren en tegen wie?
C) Dit komt omdat Texas ten tijde van de burgeroorlog is onderworpen. Je vergeet dat Texas een federale staat is en Nederland een souverein land.

Er is kritiek omdat het allemaal in achterkamertjes wordt bedacht, weinig democratische legitimeit is voor doelen waar eigenlijk niemand achter staat.

Zolang het een vrijwilligersleger is... zucht... de naiviteit druipt er van af. Nederland heeft ook geen vrijwilligersleger hoor, als het echt raak is staan we allemaal op onze klompen kromzwaarden te koppen.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:55

@TM | 19-09-12 | 11:51
Best fijn voor je dat jouw mening de waarheid is. Heb je het getroffen met jezelf?

Lewis Lewinsky | 19-09-12 | 11:54

"worden die in Brussel of in Straatsburg gehouden?" In beide steden stommeling, anders krijgen we oorlog tussen FR en DU...

funkyd | 19-09-12 | 11:53

We gaan al jaren naar de Verenigde Staten van Europa toe. En ondanks het gezeik, de kritiek, EN de fouten die men politiek steeds blijft maken, ben ik daar niet eens tegen. In dat kader is een Europees leger a) goedkoper dan 18 kleinere legertjes, b) beter te coordineren en c) vraagje; in de VS stuurt Texas toch ook geen troepen naar het buitenland? Dat is een federale taak.

Dat er kritiek is snap ik volkomen, maar er wordt wel ongelofeloos doorgedraafd af en toe. En nou niet doen alsof Nederland zo onafhankelijkis; zo goed als ALLE operaties worden al tid jaar uitgevoerd onder de vlag van de NAVO.

Dus zolang dat Europese leger een vrijwilligersleger is(en dat zal het worden) verandert er toch helemaal niks? Meet the new boss, same as the old boss.


(en dit zal me wel weer drie duizend min-kudo's opleveren want de waarheid is niet altijd welkom).

TM | 19-09-12 | 11:51

Uitstekend idee, heeft een veel grotere wereldwijde invloed en kent veel schaalvoordelen.

Da Luke | 19-09-12 | 11:51

@Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 11:49 | + 0 -
Aanval op lidstaat Navo is ook direct een oorlogsverklaring door alle lidstaten tegen de agressor.

Was hier een grondswetwijziging voor nodig?

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:50

mvdwarsligger | 19-09-12 | 11:43 |
Een er maar aan. Er komen miljarden Afrikanen en Aziaten bij. Die willen allemaal het beste voor zichzelf en hun kinderen en zullen de komende decennia allemaal naar Europa trekken. Begrijpelijk. Leg je er maar bij neer. Zo gaan die dingen.

Bakito | 19-09-12 | 11:49

17 September 2012
Final Report of the Future of Europe Group
of the Foreign Ministers of Austria, Belgium, Denmark, France, Italy, Germany, Luxembourg, the Netherlands, Poland, Portugal and Spain. Grouphttp://www.msz.gov.pl/files/docs/komunikaty/20120918RAPORT/report.pdf

janneman1977 | 19-09-12 | 11:49

Oorlogsverklaringen zijn een soeverein recht. Ik ben erg benieuwd hoe onze "democraten" in Den Haag die soevereiniteit denken over te gaan dragen zonder grondwetswijziging.
.
Heel fijn ook dat de Europese Unie, in tegenstelling tot onze eigen grondwet, geen verbod kent om zo'n leger tegen de eigen bevolking in te zetten. Per ongeluk vergeten tijdens de definitie van de EU, waarschijnlijk...
.
We gaan nu heel snel naar riek, pek, fakkels en veren of aangelegde ketenen.
.
"The Eurocrats must be stopped, no matter the cost!"

Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 11:49

Ach eerst maar eens kijken hoe lang het duurt voordat de zooi in zuid europa echt naar de klote gaat.

Gouden dageraad in Griekenland groeit nog steeds.
In Catalonie groeit de wens naar onafhankelijkheid van Spanje weer. En de Spaanse banken zijn alleen nog niet officieel failliet.
En al die obligaties die in de zuid europese landen nog verkocht worden, worden alleen nog maar aan de eigen banken verkocht betaald met geld van de ECB.

Energya | 19-09-12 | 11:48

ze doen maar lekker, in nederland beviel het me al niet meer, als europa naar begint te worden ga ik wel lekker naar een vrijgevochten land in Z-amerika.

Dagobert D. | 19-09-12 | 11:47

Goed plan, een leger kost kapitalen met name door de technische ontwikkelingen die ons de meeste vooruitgang geven op alle gebieden van ons leven en die ontwikkelingen... die gaan met een noodgang, de toekomstige oorlogsvoering gaat de komende decennia toch gigantisch veranderen, veel meer robot-combat systemen, veel minder mensen, veel meer drones, er komt een volledig ander leger dan in dit stukje geschetst wordt.
Ik zei ze in de redelijk nabije toekomst dan ook niet paraderen op kistjes en in t groene wol en katoen, maar met gebalde exospieren. Niets straaljagers die al passé zijn, maar ze zijn reeds bezig met de ontwikkeling van micro-uav's, zo groot als een hommel.
Een groot deel zal gaan via 'virtuele oorlogsvoering', want de communicatie gaat een enorm belangrijke rol spelen.
En we zullen nog meer dan ooit samen gaan werken met de USA. Prima plan en dit alles is hard nodig, omdat er een horde op de wereld rondscharrelt die zich voortplant als kakkerlakken en die er alles aan zullen doen om de ontwikkeling van wat dan ook tegen te houden.
En dat heb ik het over een polderoplossing als met legopoppetjes relifanaten verkeersles geven.
Die infantiele shit, daar moeten we aan voorbij gaan en zo snel mogelijk, met een antiek Hollands legertje sta je wereldwijd voor lul,kost kapitalen en verandert niets.

Causa Sui | 19-09-12 | 11:47

We vergeten de invoering van 1 taal voor Europa..... o nee, die is er al... BETAAL !!

tabakagrarier | 19-09-12 | 11:46

Binnenkort moeten we allemaal een inburgerings-cursus doen, verplicht Engels leren. Bij het niet behalen van de cursus, hup hup, terug naar land van herkomst.... Ow wacht.

H.A. Ram | 19-09-12 | 11:45

zovoklets | 19-09-12 | 11:44

Afnemen!1

zovoklets | 19-09-12 | 11:44

Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 11:39
75% van alle staten zijn niet democratisch in de wereld (als we aannemen dat wij wel een democratie hebben). De ondemocratische staten worden ook niet gedragen door het volk.

Het is een illusie om te veronderstellen dat de superstaat dan instort. Er zijn middelen omdat te verhinderen (zie artikel).

Nee, ik ben van mening dat de intelligentie en daadkracht van van Rompuy, Barroso en cs. volledig wordt onderschat.

BedrijfsTijgerT | 19-09-12 | 11:44

Gaan ze natuurlijk bekvechten welke EU-stad de jaarlijkse parade mag afgenomen?

zovoklets | 19-09-12 | 11:44

Ik verwacht meerdere legers in Europa die gaan samenwerken om zo een eind te maken aan die Europese onzin. We hoeven alleen maar naar Brussel toe naar 1 kantoorpand vol graaiers. Moet haalbaar zijn voor de vrijdagmiddagborrel.

toetanchamon | 19-09-12 | 11:44

@Bakito | 19-09-12 | 11:40
Vooral de Zuidgrens van Europa is waterdicht, not.

mvdwarsligger | 19-09-12 | 11:43

@Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 11:36
Jij misschien niet, ik vrees echter dat er voldoende onwetendheid aanwezig is (luie potverterende Grieken bijvoorbeeld) om het voetvolk te laten vechten als men dat wil.

mvdwarsligger | 19-09-12 | 11:41

Wat een onzin. Laat elk Europees land zelf zijn grenzen bewaken. Dat is veel effectiever!

Bakito | 19-09-12 | 11:40

Europees leger bijna geregeld? Ach, na EuroGendFor, een gendarmerie bestaand uit militairen uit verscheidene EU landen zat dat er toch wel aan te komen.

En niemand van de grote leiders die het erover hebben?
Sterker nog, in het slotdebat, hebben de meesten overduidelijk aangegeven, dat de EU nog veel te weinig macht had, en dat we nog veel meer moesten overdragen. En daar heeft het gros gewoon vrijwillig op gestemd. PVV, SGP, PvdD en Brinkmans Borrelclub waren hier tegen.

ZKH EénOog | 19-09-12 | 11:40

@BedrijfsTijgerT | 19-09-12 | 11:34

De Europese Unie is niet "van het volk, voor het volk, door volk". Er kan een staatsvorm worden opgezet maar wanneer die niet gedragen wordt door de bevolking zal deze waarschijnlijk snel uiteenvallen. Super zal die staat in ieder geval nooit worden...

Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 11:39

Rutte houd niet van vergezichten.. en de gemiddelde Nederlander ook niet.

(c)ZWITSUL | 19-09-12 | 11:38

Hey jongens, ff een komische noot.
Het zou toch wel een giller zijn als we niet meer de democratische rechten zouden hebben van Nederlandse staatsburgers maar wel nog steeds belasting afdragen naar het koningshuis. hihihi hahaha hij stond er bij en hij keek ernaar.

Binckhoven | 19-09-12 | 11:37

"Initiatiefnemers zijn Duitsland, [...]"
Alweer?

Fornicator Formicida | 19-09-12 | 11:37

@spanarchist | 19-09-12 | 11:33

Neuh, ik weet, maar de Chinezen zullen toch zo ondertussen wel bovenaan staan op de hitlist van moeder natuur dunkt me. Ik ben geen milieugekkie maar wat ik over China hoor en lees doet mijn nekharen recht overeind staan.

Reinaert | 19-09-12 | 11:36

Europese Unie: "Ain't nothing worth fighting for."
.
Ik zal nooit vechten voor een antidemocratisch, antirechtstatelijk, vrijheidsbeperkend instituut.
.
Sterker nog, ik zal er tegen vechten.
.
Daarom, Nederland soeverein!

Parel van het Zuiden | 19-09-12 | 11:36

En dan zijn er nog reaguurders die denken dat de EU implodeert.
Normaal gesproken zou dat inderdaad zo zijn, maar daar hebben ze in Brussel in voorzien. Kijk toch naar het totaalplaatje, tel 1+1 op en de Superstaat is een feit voordat het in kan storten.

BedrijfsTijgerT | 19-09-12 | 11:34

Reinaert | 19-09-12 | 11:24
Niet alleen op de Chinezen.

spanarchist | 19-09-12 | 11:33

@Jackie Chiles 11:20
Diederik Samsom wilde Griekenland al bezetten als ze uit de Euro zouden proberen te stappen. Superhandig, zo een Europees Leger.

tipo | 19-09-12 | 11:33

Mogelijke vijanden (de legers van de Islam, de Chinezen, de Russen) Ik stem voor een exclusief Nederlands leger. Die buitenlanders zijn gewoon niet te vertrouwen!

Einde van de Domheid | 19-09-12 | 11:33

@gozahtje | 19-09-12 | 11:23
Denk ik niet. De enige trigger die dat onmogelijk maakt is de staat en hoe groter de staat hoe groter de machtsverslaving van haar bestuurders.
Macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut.

CoJoNes | 19-09-12 | 11:30

@Energya | 19-09-12 | 11:27
Precies! We zullen er eerst over mogen stemmen. Pas daarna wordt het erdoor gedrukt.

Lewis Lewinsky | 19-09-12 | 11:29

Laten we doorpakken.
Een wereldmunt en een lokale munt!

Einde van de Domheid | 19-09-12 | 11:28

Het defile wordt natuurlijk eerst in Brussel en daarna in Straatsburg gehouden. Al het materieel en personeel wordt overgevlogen. Het moet natuurlijk wel wat kosten.

voldemort | 19-09-12 | 11:28

gozahtje | 19-09-12 | 11:23 | + 0 -
Banken bijvoorbeeld en mensen die werken op of voor de beurs... Ratten. Allemaal.

Charles de Batz | 19-09-12 | 11:27

@Lewis Lewinsky
Uiteraard komt hier een referendum over, ze zullen toch niet proberen zoiets er zomaar doorheen te drukken...

Energya | 19-09-12 | 11:27

Over het algemeen doen de media net zo goed mee met het verzwijgen van deze plannen. Op internet 'veel' over te lezen, maar tv, radio en krant minimaal. Hebben ze vaker last van, zo wisten ze het ESM ook een tijd te verzwijgen terwijl er op internet al maanden over werd gepraat. Best triest. Naar het volk luisteren ho-maar, gewoon slikken mensen, schijt aan ons.

Latrinalia | 19-09-12 | 11:26

Alsof de NAVO niet al heel lang een soort Europeistaans leger is.

Einde van de Domheid | 19-09-12 | 11:26

Geen zorg. Er zal eerst wel weer een referendum komen.

Lewis Lewinsky | 19-09-12 | 11:25

Ja en daarbij de Europese "dienstplicht" www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do...

Protesten zullen er niet komen. De EU is zo'n abstract ding dat je er niet tegen kan protesteren. In Den Haag of Amsterdam leuzen roepen tegen Brussel is net zo effectief als Booslims die in De Haag protesteren tegen Amerika.

Burgerlijke ongehoorzaamheid is een protestmiddel dat wellicht wel werkt. Massaal geen belasting meer betalen en je blaast in no time een systeem van binnenuit op.

Kromst | 19-09-12 | 11:25

Europees leger, goed idee.

Zeker nu we geen oorlogen meer hebben tussen EU-staten.

Dit is een stap die ook prima strookt met de historie. Ter illustratie± vroeger hadden Rotterdam en Delft hun eigen leger en hebben menig veldslag tegen elkaar gevochten, daar hoor je nu ook niemand meer over zeiken dat ´achter de rug van de Rotterdammers en Delftenaren om´ is besloten om die legers af te schaffen.

Barre_de_k | 19-09-12 | 11:25

Een Europees leger is een ideale manier om belastinggeld van ons naar de PIIGS te transfereren. In Zuid Europa zullen weldra de EU legerbases uit de grond gestampt worden in het kader van economische groei en werkgelegenheid. En munitie- en wapenfabrieken zullen uiteraard ook in Zuid Europa als paddestoelen uit de grond schieten. Door middel van de oorlogseconomie kan de EU zo een vervangingsmarkt cre-eren, zonder enig nut, maar met het doel om 'werk' aldaar te cre-eren uit het niets van belastinggeld uit de kernlanden.

De volgende stap is om ziektekosten op Europees niveau te regelen, net zo als Obamacare. Op basis van draagkracht uiteraard, zodat wij hogere premies betalen voor gratis zorg in Spanje en Griekenland.

tipo | 19-09-12 | 11:24

AshleyJ"Ash"Williams | 19-09-12 | 11:09 | + 1

Atilla de Hun natuurlijk, wie anders?

eerstneukendanpraten | 19-09-12 | 11:24

@Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:21

Economische óf ecologische rampspoed: de Chinezen plegen roofbouw op alles wat los en vast zit, men gaat voor het kortetermijngewin en kijkt vooralsnog niet al te ver vooruit.

Moeder natuur neemt ook nog wel een keer wraak op die rare Chinezen.

Reinaert | 19-09-12 | 11:24

Jackie Chiles | 19-09-12 | 11:20 |
We zijn op weg naar een strijd der grootmachten (EU, VS, China, India, Brazilie) welke uiteindelijk zal uitmonden in een wereld oorlog als de grondstoffen, die we er zo lekker doorheen jassen, op raken.
Helaas is onze vorm van samenleven er een die gedoemd is te mislukken en zal uitmonden in totale chaos...
We kunnen ook samenwerken en een plan maken om als mensheid een gezonde toekomst in te gaan, maar helaas zijn er teveel triggers in dit systeem die "ikke en de rest kan stikken" gedrag continue uitlokt.

gozahtje | 19-09-12 | 11:23

Een verenigd leger van de lage landen kan ik nog inkomen, wel het afstoten van dat achterlijk wallonië. Zo'n Europees leger klinkt overigens ronduit kudt, gewoon omdat het veels te autoritaire niet gekozen kliekje in Brussel dan te veel macht krijgen. Nee laat dat Vierde Reich maar zitten en doe maar een European treaty Organisation oprichten waarin samenwerking wordt geregeld maar elke SOEVEREINE STAAT wel zijn eigen beslissingen kan nemen.

HaatAth3ist | 19-09-12 | 11:23

@Jackie Chiles | 19-09-12 | 11:20 | + 1 -
China implodeert vanzelf als de economie tegen zit.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:21

In 1 van de vele voorgaande groot-Europese rijken was een leger essentieel om opstandige gewesten binnen te houden. Wellicht dat men dat al ziet aankomen. Wie zegt dat een Europese federatie nodig is om China tegenwicht te bieden moet overigens beseffen dat China net zo goed een federatie is met allerlei staatjes die liever onafhankelijk willen zijn.

Jackie Chiles | 19-09-12 | 11:20

EN dan blaat ene Verbeet dat het aantal kamerleden niet kan worden verminderd.
Nederland heeft niets meer te vertellen over het eigen land en nog minder als streekje in Europa.
Onze 2e kamer kan met 25 man als provinciale staten van Europa verder; onze 1e Kamer en Provinciale staten kunnen worden opgeheven. Gemeenten moeten verder fuseren en kunnen voortaan ook door minder gesjeesde politicologiestudenten en andere machtswellustelingen worden bestierd.

knight03 | 19-09-12 | 11:18

Blijf me toch verbazen dat die anti-globalisten zo stil zijn.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:18

Overigens: een Europees leger heeft fictief al bestaan sinds de oprichting van de EEG: de WEU. Daar heeft men niet geheel toevallig in 2011 definitief de stekker uit getrokken.

De intentie was ook in 1954 al om één Europees leger binnen de NAVO te vormen dus de gedachte is allesbehalve nieuw. Er is alleen - met name met dank aan Frankrijk - nooit iets van terecht gekomen. Papieren tijger.

Nu probeert men het opnieuw. Opdat Nederlanders mogen sterven voor Duitse, Franse, Griekse of Roemeense belangen. Een aantrekkelijke gedachte, toch?

Reinaert | 19-09-12 | 11:18

"Brussel of in Straatsburg" Brusselmans? Barrosograd of Hermanopolis zul je bedoelen! Volgens mij ben jij rijp voor Europese heropvoeding.

Godsammekraken | 19-09-12 | 11:18

stom schaap | 19-09-12 | 11:13
Het Europees leger is dan ook vooral bedoeld om onlusten en opstanden binnen Europa in de kiem te smoren.

spanarchist | 19-09-12 | 11:16

Had men maar een signaal afgegeven door gewoon helemaal niet meer te stemmen, helaas is het klootjesvolk er weer ingetrapt en zijn ze toch weer slaafs dat honkje ingegaan en hebben een vinkje gezet met het rode potlood, de sukkels!

gozahtje | 19-09-12 | 11:16

Nationale regering. Voortaan te noemen: "de wijkraad".

Godsammekraken | 19-09-12 | 11:16

Maar een voormalige personeels-chef en een milieu-activist die nog nooit een echte baan gehad heeft zullen de Nederlandse belangen echt wel goed verdedigen.

spanarchist | 19-09-12 | 11:15

En ze zijn weer een stuk dichterbij totale controle van de bevolking. Leuk hé die EU!

Ramon Guadelajara | 19-09-12 | 11:14

De natte droom van Wientjes, die verkondigde dit al een half jaar geleden.

Harrie Delacadere | 19-09-12 | 11:14

En de volgende stap naar Joegoslavie 2.0

Energya | 19-09-12 | 11:14

Waar blijven in godsnaam de massale protesten?

DaDutch | 19-09-12 | 11:13

@Ordentelijk | 19-09-12 | 11:11
We zijn niet tegen Europa maar tegen de EU.

blinde kip | 19-09-12 | 11:13

Door de culturele verschillen en de door de politici geforceerde afhankelijkheid van volken binnen Europa wordt de kans op burgeroorlogen groter dan de kans op oorlogen tussen 'Europa' op andere landen. Dan heb je werkelijk niks aan een Europees leger.

stom schaap | 19-09-12 | 11:13

AshleyJ"Ash"Williams | 19-09-12 | 11:09 | + 1
-
Napoleon ?

Badderbeest! | 19-09-12 | 11:12

Als het Europese leger een feit is betekent ook dat jij en ik hiervoor opgeroepen kunnen worden. Lekker uitgezonden worden naar opstandige provincies en daar de mensen kapotknallen. Wel lekker weer hoor daar.

Trouwens ik kan niet, ik heb platvoeten.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:12

En dan in tijd van nood opgeroepen worden om onze grenzen in bij Turkije te komen verdedigen zeker, dacht het niet stelletje idioten, dat Dhr. Rompuy zelf eens godverdomme een baan echte baan gaat zoeken, lamstraal van een ambtenaar.

MasthaX | 19-09-12 | 11:12

Dit kon je verwachten natuurlijk.

barrymossel | 19-09-12 | 11:12

Kunnen we mooi die Leopard tanks aan brussel verkopen, en ze dan hier laten staan op kosten van de EU. ideaal !

Badderbeest! | 19-09-12 | 11:12

Jaja, en hoe moeten we dan tegen Duitsland vechten? Nou? Nou?

niet voor de hond | 19-09-12 | 11:12

Nederland uit de EU!

Lewis Lewinsky | 19-09-12 | 11:12

We hebben natuurlijk een groot aantal strijders nodig voor al die boosjesmannen. Amerika zal over oorlogen beslissen, zodat de EU de oorlog kan uitvoeren.

SuperBagel | 19-09-12 | 11:12

Is er dan werkelijk geen enkele generaal in Nederland (volgens mij hebben we er 20) met kloten? Die naar de oranje leeuw kijkt en denkt, waar zijn we toch mee bezig?

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:11

Iedereen die tegen Europa is snapt het niet. De economie laat zich niet meer tegenhouden door grenzen en moet dus ook internationaal beteugeld worden. En om met China en het sterk opkomende Brazilie te kunnen blijven concurreren zijn inderdaad verregaande Europese maatregelen nodig

Ordentelijk | 19-09-12 | 11:11

Maar je, als je nooit verder komt dan de Randstad ben je inderdaad bang voor het onbekende.

Charles de Batz | 19-09-12 | 11:11

Man man, we hadden toch al een NAVO of niet dan?

eerstneukendanpraten | 19-09-12 | 11:10

Met democratie heeft dit in ieder geval weinig meer te maken..

Der alte Fritz | 19-09-12 | 11:10

Wellicht ben ik een herhalio.

De term Federale staat is verkeerd, het is een Feodale staat. In een federale staat heb je nog redelijke autonomie en souvereiniteit. Hebben wij dus niet. En wij zijn allemaal schatplichtig aan de nieuwe ondemocratische zonnenkoning Barosso.

Ik denk wel dat hij niet prime nocte opnieuw gaat invoeren.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:10

"Alle Menschen weden Brüder".

"Und willst du nict mein Bruder sein, so hau' ich dir dein Schedel ein".

Oud-Duitsche wijsheden edoch ó zo toepasselijk in dit verband. Overigens allebei van ruim vóór de Godwin dus daar hoeft niemand me van te beschuldigen. En nu maar proberen om geen grappen over het IV. Reich te maken. Dat zal nog moeilijk worden vermoed ik.

Heil von Rompuy! *Klak*

Reinaert | 19-09-12 | 11:10

Die kunnen komend weekend mooi in Haren oefenen. #ProjectXHaren

Penis_baard | 19-09-12 | 11:10

Laten we vooral een Europees leger fixen. Dan kan iedereen iedereen de schuld geven als er iets mis gaat en hoeft er uiteindelijk niemand op te stappen. Behalve de bevelvoerende officier natuurlijk. Maar ja, had hij maar geen militair moeten worden.

Ik vraag me echt af of die mensen in Brussel of Straatsburg (het is elke keer weer de vraag waar ze uithangen) wel enige vorm van verstand in hun kersenpit hebben.

Juustem | 19-09-12 | 11:10

Ik zie Darth Vader in een blauwe cape met gele sterren.

Zeddegeizot | 19-09-12 | 11:09

Weten jullie wie ook droomde van één grote Europese supormacht?

AshleyJ"Ash"Williams | 19-09-12 | 11:09

Als je naar de geschiedenis kijkt is een groot EU leger juist verstandig om te maken. Waar ben je anders tegen de opkomende machten

stipjes | 19-09-12 | 11:09

Welkom in Europia. Het wordt iniedergeval een stuk duidelijker voor de gemiddelde Amerikaan want die zagen Europa toch al als een land...

Nooit. MERDEKA!

CoJoNes | 19-09-12 | 11:08

Reeds vaker al hier in de panelen aangekondigd.
-Er is al een speciaal riot-team, tegen opstanden (ja die verwachten ze wel, maar tot nu toe zijn we te lui)
-Leger staat al jaren in de steigers

Ik wacht nog even op een geheime dienst en dan is het compleet, dan zijn we heerlijk geknegt. Men is al bekend met het feit dat de geheime diensten al innig samenwerken? Bij deze dan.

Wat een ontzettende uitverkoop van Nederland. Dit willen wij, jawel niet tegen sputteren dit willen wij, want we doen er niets tegen.

Hopelijk zullen de Rotterdamse mariniers weer als laatste weerstand bieden.

Kaas de Vies | 19-09-12 | 11:08

Ik ben voor. Kleine landjes is zoooo 20ste eeuws.

Charles de Batz | 19-09-12 | 11:08

Er zijn nog wel wat olielanden waar democratie gebracht moet worden. Genoeg slaven die bereid zijn uitgezonden te worden zodat ze hun HRA mogen houden.

blinde kip | 19-09-12 | 11:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken