Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BankenEUnie: all your geld are belong to us

minpreslachen.gif Leuk hoor, dat stemmen voor de #TK2012 maar beslissingen die er toe doen worden niet in Den Haag genomen maar in Europa. Bijvoorbeeld dit speledingetje van Barroso, qua financieel geld: De Europese Bankenunie. One bank to rule them all. De Europese Centrale Bank gaat alle banken controleren en, indien nodig, ingrijpen. Huivercitaatje doen? Okidoki: "Daarvoor is het nodig dat de ECB vergaande wettelijke bevoegdheden krijgt om te kunnen ingrijpen bij banken en andere financiële instellingen." Vergaande bevoegdheden over lidstaatcentjes, maar wees gerust, "de ECB wordt daarbij democratisch gecontroleerd door het Europees Parlement en de Europese ministers van Financiën." Ow, niks aan de hand, gewoon doorsparen mensen, het EP en de MinFins hebben het belang van de burger altijd op nummer 1 staan. Weet u best. Toch zijn Duitse spaarbankbobo's (interview plus brief van spaarbaas Fahrenschon hierrr) in opperste staat van paraatheid en pleiten bij Angela Merkel om het afschieten van het plan. Zij krijgen de kriebels van een Europese superbanken-autoriteit die spaartegoeden enerzijds en miljardentekorten anderzijds heeft, plus de macht om met bedragjes te schuiven "zodat het vertrouwen in het financiële stelsel toeneemt" Uh-huh. Los euros naar Españos dus, volgens Fahrenschon. Eind dit jaar moeten de lidstaten een besluit nemen maar wij zitten nog even zonder regering. Tegen de tijd dat er een coalitie bijelkaar geformeerd is zal de nieuwe MinFin echter kwispelend omrollen en doodliggen voor De Straatsburgse Überbank, leer ons de houding van de Nederlandse politiek naar Europa kennen. Hier zijn de spaartegoeden, mag het een onsje meer zijn, koekje erbij & anders nog? Wij zijn even bankrunnen en onze TMG-bonussen in een ouwe sok onder het bed bewaren.

Reaguursels

Inloggen

Xandrino | 15-09-12 | 10:54 | + 0
Libertariers kom er maar in!

Tointje | 15-09-12 | 14:02

BTW: wat mij betreft GIF'je van het jaar. Nu al!

Gezwel | 15-09-12 | 11:27

ZijdeLinkse opmerking: de door velen hier verguisde Club van Roemer (SP) heeft altijd veel bombarie gemaakt voor behoud van soevereiniteit van staat èn bank.

Wat mij betreft: ik vind n EU-superbank geen slecht idee, zolang inclusief plafonds en nationaal veto-recht. Dat dwingt ieder EU-land tot openheid van zaken. Eigenbelang komt zo snel bloot en zou sancties moeten betekenen...

Florentje | 15-09-12 | 11:02

En door het bijdrukken van geld uit het niets, is papier geld nog net niet waardeloos. Goud en zilver kopen, dat behoudt altijd zijn waarde, sterker nog, de prijzen stijgen alleen maar, juist omdat papier geld waardeloos is. FIAT valuta.

Xandrino | 15-09-12 | 10:54

Heel hartelijk dank voor alle VVD en PVDA stemmers. Jullie hebben er voor gezorgd dat wij keihard van achter gepakt worden. Dat is echt vooruit kijken. Enne sparen hier in Nederland: welke sukkel doet het nog ? Werken voor je centen, wegzetten op de bank zodat die zichzelf mee kunnen verrijken en daarna kan je ook nog extra belasting over betalen.
En maar schelden op de SP en een socialistische heilstaat: dank zij VVD en de zijnen zijn wij allang belang in die heilstaat: EU met zijn dictatoriale eigenschappen.

loser | 15-09-12 | 10:15

starry | 15-09-12 | 02:44 |
ziet er betrouwbaar uit: bancodobrasil.nl
.... aaaand it's gone.
(straks niet gaan lopen miepen over ponzi-gedoe of garantiestelsel aub, want iedereen met meer dan 2 hersencellen weet dat meer dan 10% rendement per jaar zeer verdacht is.)

damnschreeuwer | 15-09-12 | 09:18

@oplichter | 15-09-12 | 00:46
Om eerlijk te zijn vind ik

"De VVD belooft een kleinere overheid, belastingverlaging en geen extra geld naar Griekenland. Ook Judas loog drie keer."

toch net iets lekkerder lezen. Dat onder elkaar met hoofdletters en punten komt op mij zo pretentieus en gekunsteld artistiek over.

Chiant | 15-09-12 | 08:59

Nu niet klagen mensen! Je hebt VVD gestemd, tja...

pjisonline | 15-09-12 | 08:27

Mijn geld staat al een tijdje bij Banco do Brasil voor let op, 1,3% maandrente!

starry | 15-09-12 | 02:44

@oplichter | 15-09-12 | 00:46 |

Judas loog drie keer??? Je bedoelt Petrus verloochende Jezus drie keer

Elmauro | 15-09-12 | 02:20

@WirMachenMusik | 15-09-12 | 01:48
-
Is inderdaad precies wat er gebeurt. Onteigening.

oplichter | 15-09-12 | 02:14

ONTEIGENd verdomme.

WirMachenMusik | 15-09-12 | 01:50

Leerde vandaag een nieuw begrip 'financiële repressie'(finanzielle Repression).
Dwz expansieve geldpolitiek en tegelijk de rente op spaartegoeden en te vertrouwen waardepapieren kunstmatig laag houden. Minder rente dan inflatie dus. Zo worden spaarders dus op z'n Europees onteigent.
Dus ook de pensioenspaarders.

WirMachenMusik | 15-09-12 | 01:48

EU is failliet. Gelukkig komt de TPP eraan, stoute downloaders die SOPA, PIPA en ACTA afknalden.

Stir Glenfarclas II | 15-09-12 | 01:30

NL heeft Pro-EU gestemd, dus niets aan de hand.

ProAsfalt | 15-09-12 | 01:20

En dan vinden we het vreemd dat religieuze extremisten overal voet aan de grond krijgen.
oplichter | 15-09-12 | 01:09
Als alle MoslimExtremisten de Euro hadden, was er geen geweld. Euro=vrede.

Kromst | 15-09-12 | 01:18

En dan vinden we het vreemd dat religieuze extremisten overal voet aan de grond krijgen.
Omdat we door onze eigen neo-liberale vrienden keihard in de reet geneukt worden en gedegradeerd tot economische slaven.
Ik snap het wel hoor.

oplichter | 15-09-12 | 01:09

VVD = Goldman Sachs.

oplichter | 15-09-12 | 01:02

Als de Neo-Liberalen nu ook eens aardig voor mij waren. Zou ik wellicht nog op ze stemmen.
Nu zijn ze de vijand.
Fuck 'm.

oplichter | 15-09-12 | 00:56

Kijk... hoe meer we betalen aan Europa, hoe beter het is voor ons. Zo simpel is het. We kunnen beter altijd NU beter meer betalen, want anders kost het ALTIJD later meer geld . Als we NU niet betalen kost het geld... En wordt het oorlog. Daarom moeten we betalen. Bovendien moeten we ook sparen (dat is halal) en ook meer uitgeven (goed voor economie en dus ook halal). Dus langer doorwerken= meer verdienen = meer sparen + meer uitgeven = goed. Ik begrijp dat.

Daarom... steun Rutte en Samsom. Steun Europa. Dan komt alles goed! *en nu lekker slapen*

Kromst | 15-09-12 | 00:46

De VVD.
Belooft.
Kleinere overheid.
Belastingverlaging.
Geen extra geld naar Griekenland.
Ook Judas loog drie keer.

oplichter | 15-09-12 | 00:46

Het is in ieder geval niet de schuld van Geert.

frisenfruitig | 15-09-12 | 00:38

Nederland stemde VVD.
Dus bekijk uw medemens nog maar eens goed.

oplichter | 15-09-12 | 00:28

Ik ga proberen om in ieder geval bij de volgende verkiezingen een boycot op de debatten te krijgen bij alle partijen met uitzondering van natuurlijk de PvdA/VVD alliantie. Dat is de enige manier om de macht van de media te breken.
Wilders gaf al een voorzetje en stel je nu eens voor, een Redneck zoals Wester die alleen maar bedankjes krijgt, P&W met alleen nog maar hun belangen vriendjes .
Geen sukkel van een van Grieken die een winnaar aanwijst.
Ze zijn in een keer volledig naar de filistijnen .
Mooi ik heb wat werk te doen :-)

bakoenin | 15-09-12 | 00:08

Wat ik mij het meest afvraag is, dat wanneer het misgaat, welke journalisten/media er klaar staan om het gehele zaakje door midden te zagen.

Even een gok: Geen, een hoop drogredenen en een naive bevolking wat het slikt als koek.

Elraad | 14-09-12 | 23:50

Bedankt voor het VVD stemmen jongens!

funkyd | 14-09-12 | 23:21

Bertus Brulbroek | 14-09-12 | 22:16 | + 0

U leest teveel Engelse of Amerikaanse artikelen. De Nederlandse term is: biljoenen.

Een triljoen is een miljard maal een miljard of een 1 met 18 nullen er achter.

Arhedis-Varkenjaab | 14-09-12 | 23:15

Nou bedankt he Nederland voor weer lekker eurofiel te hebben gestemd.
Blijkbaar is dat wat 't volk wil, enorme meerderheid voor lalala geld naar Grieken die geen belasting wilen betalen. Banken die geen werkend systeem willen, maar gewoon een groot casino, waar de belastingbetaler garant staat voor de verliezen. Etc.. Etc..

Beetje jammer allemaal.

Pindakees | 14-09-12 | 23:13

Op Eén vandaag was te zien dat er veel Duitsers er niets van snapten dat Nederland zo vreselijk makkelijk zichzelf in de uitverkoop doen en zo meegaand zijn voor wat betreft overhevelen van onze soevereiniteit! Er is geen beweging of comité die opstaat om voor de Nederlandse belangen op te komen. De meesten denken dat de politici het goed met ons voorhebben, God bewaar me!

lanexxx | 14-09-12 | 23:07

@Desmoulins | 14-09-12 | 19:42
De PO zal er wel op 1 of andere manier voor zorgen dat de hele ellende Wilders valt aan te wrijven door 2 jaar te gedogen ...

FreeElectron | 14-09-12 | 22:54

"Europese superbanken-autoriteit die spaartegoeden enerzijds en miljardentekorten" maak daar maar gerust triljoenen van.

Bertus Brulbroek | 14-09-12 | 22:16

Ook PvdA en VVD ministers en politici zullen gewoon niet naar het volk luisteren of het belang van ons volk als eerste dienen.

Iwmac | 14-09-12 | 22:09

En dan kijk ik naar de reclame en komt daar en spotje van de Rabobank voorbij. Het draait bij ons om vertrouwen. Wat een stelletje boeven. Niet te geloven

ed48nl | 14-09-12 | 22:07

Krijg ik nu ook steun als ik rood sta bij de bank ?
Nederland moet met Duitsland uit de euro stappen.

marco de lepper6280 | 14-09-12 | 22:06

moet Geld niet Money zijn??
Crematorium-de-Asbak | 14-09-12 | 19:01 | -6
Ik schijt echt peuken van dit soort comments.

Montgomery Burns | 14-09-12 | 21:48

Het meest verstandige van alle politieke groeperingen in Nederland buiten de PvdA en VVD om zou zijn om zichzelf per direct op te heffen.
Waarom?
Er gaan heel vervelende dingen aankomen voor zowel de linksmens en de rechtsmens.
Immers PvdA en VVD zijn niet links of rechts, het zijn corporatisten en die dienen alleen maar het belang van de grootste lobby groep.
Welnu, die hebben de aankomende jaren een zondebok nodig, en ieder groepje wat zich in de schijnwerpers begeeft wordt met behulp van de MSM en de publieke omroepen volledig afgemaakt, zodat onze EUrofielen zichzelf in een gunstig daglicht kunnen blijven stellen.
Pas een paar weken voor de volgende verkiezingen weer actief worden, zodat het infantiele spelletje van bangmakerij en moddersmijten niet meer werkt, en de verantwoordelijkheid voor het beleid volledig bij onze EUrofiele corporatisten blijft

bakoenin | 14-09-12 | 21:47

Het meest verstandige van alle politieke groeperingen in Nederland buiten de PvdA en VVD om zou zijn om zichzelf per direct op te heffen.
Waarom?
Er gaan heel vervelende dingen aankomen voor zowel de linksmens en de rechtsmens.
Immers PvdA en VVD zijn niet links of rechts, het zijn corporatisten en die dienen alleen maar het belang van de grootste lobby groep.
Welnu, die hebben de aankomende jaren een zondebok nodig, en ieder groepje wat zich in de schijnwerpers begeeft wordt met behulp van de MSM en de publieke omroepen volledig afgemaakt, zodat onze EUrofielen zichzelf in een gunstig daglicht kunnen blijven stellen.
Pas een paar weken voor de volgende verkiezingen weer actief worden, zodat het infantiele spelletje van bangmakerij en moddersmijten niet meer werkt, en de verantwoordelijkheid voor het beleid volledig bij onze EUrofiele corporatisten blijft

bakoenin | 14-09-12 | 21:47

De euro is nu een schuldbekentenis van west-duitsland voor WOII en wij betalen mee omdat duitsland onze belangrijkste handelspartner is.

dogbitedog | 14-09-12 | 21:46

@damnschreeuwer | 14-09-12 | 21:38
Welke theorie? Zuiver Keynesiaans?

Godsammekraken | 14-09-12 | 21:42

@Gmt Master | 14-09-12 | 21:25
of als je niet kunt rekenen.
(ehm... rente op lenen?)

damnschreeuwer | 14-09-12 | 21:41

@Godsammekraken | 14-09-12 | 20:28
dat is een theorie die 100 jaar oud is en maar 1keer misschien gewerkt heeft en na 1960 zeker niet meer.

damnschreeuwer | 14-09-12 | 21:38

sterke koffie | 14-09-12 | 21:14
Dat geld ging dus al naar de Grieken, het werd ze ooit gegeven door de banken. Nu storten wij dat geld terug naar de banken door voor de Grieken hun schulden af te lossen, de bedoeling is dat de Grieken ons dat later terugbetalen. want al moeten wij het eerst voor hen aflossen , kunnen ze later alles makkelijk terug betalen (maar niet heus).

me,myself and IK | 14-09-12 | 21:37

Stomme Duitsers. Hebben de macht om dit alles tegen te houden maar als ze dit niet willen doen, mogen ze wat mij betreft ook failliet gaan. Dan stort de hele boel maar in maar hebben we iig een harde les geleerd.
Laffe Merkel.

appeltjesgroeneweide | 14-09-12 | 21:36

Haal je geld van de bank en zorg allen dat je rood staat,laat de eurofielen een poepje ruiken.

Gmt Master | 14-09-12 | 21:25

Tsjonge jonge nu alweer aan het zeiken, en eergisteren gewoon voor de EUrofielen gestemd het is welhaast pathetisch te noemen.
Grin and bare it vrienden grote kerels aanvaarden de consequenties van hun gedrag.

bakoenin | 14-09-12 | 21:23

Nu even zembla kijken naar de korte termijn van de banken tegen het lange termijn van de consument.

dogbitedog | 14-09-12 | 21:21

@La Bailaora | 14-09-12 | 20:40 |

www.fd.nl
Nou, volgens de FD geldt de eis van het hooggerechtshof voor alle landen.

roze_bril | 14-09-12 | 21:18

Ethan Twat | 14-09-12 | 21:07 | + 0
Dan gaat gij rente betalen jongen dat wordt niet mals!

ikdenkwat | 14-09-12 | 21:15

damnschreeuwer | 14-09-12 | 21:07 | + 0
De euro is een groot sprookje verzonnen door de gebroeders pechholz. De voordelen blijken van zeer korte termijn te zijn. WE zijn alleen gebaat op continiuteit en dat is de euro niet.

dogbitedog | 14-09-12 | 21:14

Doen ze handig die Europaboys en girls. Gewoon leugens blijven herhalen en herhalen en dan wordt het vanzelf waarheidj. Zoals die ene " Het geld gaat naar Griekenland".

Het is je reinste bullshit. Die Grieken krijgen geen ene cent. Het geld wordt doorgestort naar banken voor de aflossing en rentebetaling van de gigantische schulden die de banken in Griekenland hebben gepompt.

Ik dacht in een informatietijdperk te leven waarin het gros van de mensen geinformeerd is en wil zijn over de feiten. Maar elke keer als ik iemand hoor zeggen. "Er mag geen cent meer naar Griekenland". Dan gaan mijn teennagels krullen. Die Grieken krijgen geen geld. Zeg ik tegen de televisiebuis. Het gaat naar de banken. En ik rammel die televisiekast weer eens goed door elkaar in de hoop dat het zaagsel uit het koppie valt van degene die weer eens zegt dat het geld naar de Grieken gaat. Niet dus.

Ten eerste krijgen de Griekse burgers de schuld van het handjevol avonturiers dat Griekenland in

sterke koffie | 14-09-12 | 21:14

Pokke iPad, amusante volkje

bakoenin | 14-09-12 | 21:10

Strohond | 14-09-12 | 20:42 |

Dat ziet Rutte inderdaad goed, maar gelukkig het grote blonde gevaar ook. De laatste zin is spot on ;)

Desmoulins | 14-09-12 | 21:09

De crisis in Europa en de USA heeft natuurlijk dezelfde oorzaak, banken leenden geld aan mensen die nooit konden aflossen, maar dat vonden banken niet erg blijkbaar want ze liepen bewust enorme risico's . Kortetermijnbelangen en flinke bonussen die men vond echt verdiend te hebben is waar het hen om ging.
En ondertussen staken veel landen (Spanje niet overigens) zich in enorme schulden om welvaart op pijl te houden (en zo herverkiezing te kopen). Wat ze deden was recessies uitstellen (wat in feite een 'reset' van de economie is) om zo een depressie te creëren. In de tussentijd verdween de productie van goederen helemaal naar Azië waar nu alles wat we kopen aan consumptie goederen vandaan komt.
Overheden en financiële sector heeft zich tot de sterkste macht gemaakt en nu komt de democratie in gevaar dankzij degenen die de crisis gemaakt hebben. Na eerdere succesvolle pogingen recessie af te kopen met geleend geld, gaat men nu weer massaal geld inzetten om ons uit de crisis te halen, alleen wordt het geld niet meer geleend, maar gewoon gecreëerd uit de lucht, met slechts een druk op een knop.

me,myself and IK | 14-09-12 | 21:08

@dogbitedog | 14-09-12 | 21:05
voor NL of DE is het geen mislukking. waarom denk je dat?

damnschreeuwer | 14-09-12 | 21:07

Gelukkig heb ik slechts schulden

Ethan Twat | 14-09-12 | 21:07

Niet zeiken, 80% van het amusante stemt hiervoor, dus vooroverbuigen en genieten maar de aankomende jaren.

bakoenin | 14-09-12 | 21:06

We zitten nu in de fase : de euro is een mislukking maar hoe komen we er vanaf. De kosten/baten analyse is niet meer van toepassing (uitz. europannenkoek Pechholz). Tis nu een kosten/kosten analyse. Wat gaat het ons kosten en wat is de economische terugval.

dogbitedog | 14-09-12 | 21:05

@La Bailaora | 14-09-12 | 20:38
vergeet niet dat die miljarden nu op noord-europese of zwitserse bankrekeningen staan. als we dat gewoon weer terugbrengen dan gaat de bank iig niet stuk en kunnen we politieke eisen stellen. kost ons dus niks, leverd politieke invloed op.
(Het probleem ontstaat pas wanneer onze banken denken extra poen te hebben en dat opnieuw uitlenen, maar daar zou de AFM en DNB toezicht en advies op moeten geven. Volgens mij zetten nederlandse banken deze buitenlandse tegoeden apart omdat ze zeer risicovol zouden kunnen zijn. Tenminste, een goede accountant zou dat adviseren. Iig vragen we er negatieve rente voor.)

damnschreeuwer | 14-09-12 | 21:01

The policy announced yesterday will merely see the Fed use taxpayer money to purchase more bad debt in the form of junk mortgage-backed derivative based securities that have been sold over and over again.
-
www.prisonplanet.com/new-banker-bailou...
-
Overheden van westerse landen zijn zich massaal aan het voorbereiden voor de verwachte chaos wanneer de bevolking het niet meer pikt over een aantal jaren.
Het volk word bewust in verwarring gebracht.. dat zie je al aan die idiote verkiezingsuitslag hier, en aktueel, moslims maak je gauw kwaad dus een lullig filmpje is genoeg om de pleuris uit laten breken waardoor ze weer kunnen zeggen ' ja die 3000 camera's die we gaan ophangen zijn tegen terrorisme ' .. en iedereen slaapt door..

(c)ZWITSUL | 14-09-12 | 20:59

Te koop aangeboden, originele stem op Geert, slechts één dag oud. Bieden vanaf 1 miljoenmiljard.

Twee Jeetjes | 14-09-12 | 20:53

La Bailaora | 14-09-12 | 20:40 | + 0
En vergeet niet alcohol wijn whisky etc.. maarrr ga gerust lekker slapen ken je klassiekers zie de rente op het raam van de bank: www.youtube.com/watch?v=SA3GmB9Bxfc

ikdenkwat | 14-09-12 | 20:48

@La Bailaora | 14-09-12 | 20:41
Misschien beter om oud ijzer op te kopen.
Grondstoffen gaan sneller omhoog.

Ing. eslapen | 14-09-12 | 20:45

De Duitsers met spaarcentjes zien het inflatiespook al rondwaren. Zij zijn grootgebracht met de verhalen van miljoenen marken voor een half brood.
Maar de bange Nederlanders met spaarcentjes hebben vlotte boy Rutte gestemd, bang gemaakt door de Telegraaf die linksom of rechtsom kraaide. En dan maar denken dat ze slim voor hun eigen belang hebben gekozen.
We kunnen alleen maar hopen dat de Duitsers ons gaan redden. Onze regentenkliek heeft de boel al lang verkocht.

lieverpindakaas | 14-09-12 | 20:43

Desmoulins | 14-09-12 | 19:58
Duidelijk verhaal die link. Vandaar dat Rutte tegen beperking van de hypotheekrenteaftrek is en daar heeft Rutte een goed punt.
De laatste zin in het artikel is hartstikke raak. En grappig ook.

Strohond | 14-09-12 | 20:42

TisNieZoMoeilijk | 14-09-12 | 20:38 |

Ze willen graag lid blijven van de club voor nette mensen...

Tip voor de redactie:

Wanneer het praat als een Eurofiel is het waarschijnlijk ook een Eurofiel.

Desmoulins | 14-09-12 | 20:41

@Ing. eslapen | 14-09-12 | 20:38
Goud staat hoog, maar als het inklapt gaat het nog veeeeel hoger. Dat is de ellende.

Goud kunnen ze idd. in beslag nemen, dus als je er instapt doe het fysiek, en sla het ergens op waar ze niet bij kunnen.

La Bailaora | 14-09-12 | 20:41

@ikdenkwat | 14-09-12 | 20:37
Wij hebben ook een grotere blikvoorraad dan normaal, maar denk nog niet dat het genoeg is. Ik ga het komende weekend maar weer aanvullen. Je kan nooit weten.

La Bailaora | 14-09-12 | 20:40

@CoffeePatch | 14-09-12 | 20:32
Er verdween van de Spaanse banken alleen al in juli 75 Miljard spaargeld.
www.abc.es/20120828/economia/rc-banca-...

Dat moet namelijk weer aangevuld worden. Dus idd., die 100 Miljard van de banken is bij lange na niet genoeg.

La Bailaora | 14-09-12 | 20:38

Jaja, maar laat Kwit die maffe Wilders, als enige echt tegen sterk Europese invloed, maar lekker ridiculiseren.

Hebben jullie nog enige samenhang in de redactie?
Dit artikel smaakt naar meer, omdat het zo waar is als maar zijn kan. Daarna valt een anti-PVV stukje (een combi die ik al veel gezien heb de laatste maanden) slecht te verteren.

Zie het maar als positieve kritiek, ik kom hier graag.

TisNieZoMoeilijk | 14-09-12 | 20:38

@La Bailaora | 14-09-12 | 20:36
Goud staat momenteel hoog, plus de regering kan volgens mij nog steeds goud in beslag nemen.

Ing. eslapen | 14-09-12 | 20:38

La Bailaora | 14-09-12 | 20:32 | + 0
Och ja je heb gelijk! koop nu alleen dingen voor de basis behoefte. Soep in blik, water in fles, waxine lichtjes, openhaard hout, een op hout gedreven oven voor in de tuin, gas flessen etc etc dat is waarde! en een geweer om je waarde te beschermen! klinkt gek maar eigenlijk......

ikdenkwat | 14-09-12 | 20:37

@Ing. eslapen | 14-09-12 | 20:32
Ik denk nu toch dat goud je beste optie is.

La Bailaora | 14-09-12 | 20:36

Wat zou het kosten om een -koninklijke- Burgers munt NAAST de €uro te voeren?

Al SchietjemeLevend | 14-09-12 | 20:36

tja, de kiezers zijn hier erg blij mee. Die willen graag Griekenland en Spanje steunen. Rot voor de 10% stemmers op de pvv, maar de rest van het land heeft totaal geen probleem met dit soort zaken. Helaas zit ik wel bij de 10% en ben ik dus niet zo blij. Maar ja, dat is ook democratie.

Quacka | 14-09-12 | 20:36

Ing. eslapen | 14-09-12 | 20:32 |

Daar lijkt het wel op. Al hoorde ik Kees de Kort deze week op de radio dat het juist verdacht rustig is omtrent de Euro. De handelaren waren dus ook niet nerveus... Zeer bedenkelijk als je het mij vraagt.

Desmoulins | 14-09-12 | 20:35

Die 100 miljard voor de Spaanse banken zal ook verre van voldoende zijn. In augustus leenden de Spaanse banken 388,7 miljard euro bij de ECB ten opzichte van 375,5 miljard euro in juli. www.bnr.nl/topic/schuldencrisis/974237...

CoffeePatch | 14-09-12 | 20:32

@Desmoulins | 14-09-12 | 20:30
Dus spreiden over verschillende valuta's (geen euro/dollar) zou me wat kunnen beschermen.

Ing. eslapen | 14-09-12 | 20:32

@ikdenkwat | 14-09-12 | 20:28
ja god, ja, je hebt gelijk, ik dacht dat je bedoelde 51000 hier. Ja, 140000 dollar moet iedere belastingbetaler in de VS dus gaan ophoesten om dat hele bedrag te financieren.

Ja, hoe hebben ze het in godsnaam zover laten komen?. Zelfde geldt voor de PIIGS landen overigens, ook in Spanje bv. is het veel erger dan men hier denkt. Net zo failliet.

Met het nieuws dat China nu in Yuan's gaat afrekenen begin ik het ineens heel erg somber in te zien, nog zwarter dan ik al deed.

La Bailaora | 14-09-12 | 20:32

Ik ga maar eens op zoek naar een goed oud matras. Misschien dat ik er als hoes nog een oude sok omheen trek.

Zoiets | 14-09-12 | 20:31

WirMachenMusik | 14-09-12 | 20:29 |
Excuseer, topic-vergissing.

WirMachenMusik | 14-09-12 | 20:30

Ing. eslapen | 14-09-12 | 20:19 |

Ik denk dat tegen de tijd de Noord-Europeanen wakker worden er niets meer te halen valt...
Dat de elite in de lidstaten die in zwaar weer verkeren de schaapjes al lang en breed op het droge hebben, is blijkbaar ook normaal.

Desmoulins | 14-09-12 | 20:30

Net even gekeken: nog geen woord over de moslimrellen op de site van VARA/Partij van de Arabieren. Joop dus. Ze hebben het er blijkbaar moeilijk mee.

WirMachenMusik | 14-09-12 | 20:29

Tis gewoon afwachten tot de eerste schlemiel die niets meer te verliezen heeft, zichzelf opblaast op het binnenhof. Ik doe dan niet mee aan de stille tocht, en ik leg geen bloemetje met de tekst "waarom"

bennutzat | 14-09-12 | 20:28

@Strohond | 14-09-12 | 20:09
Dat bedoel ik. Zoals ik het geleerd heb zegt Keynes dat het aan overheden is om anticyclisch te besteden en laten besteden middels belastingmaatregelen. Daarmee wordt de economische gofbeweging gedempt waardoor een stabiele welvaartsgroei ontstaat. Dus wat er in goede tijden gespaard wordt gaat er in slechte tijden weer uit. Helaas wordt Keynes vergeten als het goed gaat. Dan heeft men het opeens over "investeren nu het kan" maar komt het altijd neer op "leuke dingen voor de mensen". Als het slecht gaat komt Keynes uit de hoge hoed en zou het ineens verstandig zijn om bestedingen aan te jagen. Dat dat verhaal niet opgaat heb ik eerder betoogd:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/08/...
Volgens mij is een uitdijende begroting niet inherent aan Keynes maar wel aan de manier waarop hij opgevoerd wordt.

Godsammekraken | 14-09-12 | 20:28

La Bailaora | 14-09-12 | 20:22 | + 0
140000 dollar voor diegene die werkt, 51000 voor elke inwoner. Dus andersom die werkt moet een schuld weg werken van 15973000000000 dollar zie je het voor je? En lui zijn ze zeker niet! Krankzinnig dat de oplossers van de crisis (banken en eeehhh banken en eeehh verzekeraars) het zover heeft laten komen. Vindt je het gek dat het vertrouwen 0 is bij de bevolking "god damn!"

ikdenkwat | 14-09-12 | 20:28

De grootste bankroof aller tijden is volop in voorbereiding en bijna niemand die het door heeft.

Nestorix | 14-09-12 | 20:27

rode peper | 14-09-12 | 20:18 |

Ik schrok er ook van. De situatie is nog veel erger geworden voor ons land... Ponzi scheme.

Desmoulins | 14-09-12 | 20:27

"sjaakdeslinksesul | 14-09-12 | 20:15
Hoe debiel is men dan wel niet om zich door debielen te laten regeren.
Maar dat is de debielen van beide kanten om het even.
Alleen jammer dat de bovenliggende debielen er met de maandelijkse buit van door gaan.

Uw Verzekeringsadvis | 14-09-12 | 20:26

Godsammekraken | 14-09-12 | 20:17 |

Ik hoop op idealisme, dat klinkt ook minder misdadig...;)
U heeft helemaal gelijk.

Desmoulins | 14-09-12 | 20:23

@ikdenkwat | 14-09-12 | 20:16

Waarom denk je dat de VS zo graag oorlogje speelt in het midden oosten? Zolang de regimes van de olieproducerende landen pro VS zijn zal de dollar gehanteerd worden als olievaluta waardoor er altijd vraag zal blijven naar dollars. Is dit regime niet pro VS..... zie Iran nu en het Irak van 10 jaar geleden, namelijk militaire interventie.

Alfred E. Neuman | 14-09-12 | 20:22

@ikdenkwat | 14-09-12 | 20:16
51000 is toch heel wat minder dan 140000.

Maar goed, het blijft idd. veel.

En ja, dit soort dingen leiden gauw tot oorlogen. Vaak zelfs iets voor het instorten, wanneer men het aan ziet komen. Om de aandacht van het eigen volk af te leiden van het falen van de leiders.

La Bailaora | 14-09-12 | 20:22

ikdenkwat | 14-09-12 | 20:16
Dat zijn geen zure praatjes, maar realistische praatjes.
Dat is ook precies de reden dat de Amerikanen Iran omsingeld hebben. Vroeg of laat gaan ze, waarschijnlijk met de steun van Nederland, Iran overnemen. Met de enorme chaos die dan ontstaat, verdwijnt de economische crisis naar de achtergrond.

Strohond | 14-09-12 | 20:22

Je zou bijna gaan denken dat het islam filmpje waarvan de maker onbekend blijkt expres op dit moment is ontdekt, met de wetenschap dat de moslimwereld los gaat tegen het westen. Die paar slachtoffers wegen immers niet op tegen de financiële belangen van de USA en de EUSSR.

Mooi toch zo'n bliksemafleider binnen je landsgrenzen?
Dus tja,.. zoal ik zei, je zou het bijna gaan denken.

deraderendraaien | 14-09-12 | 20:21

Strohond | 14-09-12 | 20:16 |

Dan heeft ie dus wel gelogen of is hij zo blind idealistisch dat het zijn zicht vertroebeld. Ieder weldenkend mens kan namelijk zien -met het welvaartsniveau in het achterhoofd, dat deze zoveelste opgave van onze soevereiniteit niet positief zal zijn voor Nederland.

Desmoulins | 14-09-12 | 20:21

Als u tegen de euro en de EU bent, staat u er echt alleen voor.
Op het Nederlandse volkje hoeft u niet te rekenen. U zult zelf
maatregelen moeten nemen. Van de politiek moet u het niet hebben.

Rest In Privacy | 14-09-12 | 20:20

@roze_bril | 14-09-12 | 20:13
Ja, goede vraag, en heel erg relevant. Uitermate belangrijke issue dus.

La Bailaora | 14-09-12 | 20:19

@Desmoulins | 14-09-12 | 19:34
Op het moment dat er een bank-run in het noorden plaats vindt, zal het zuiden moeten gaan betalen.

Hmm....

Ing. eslapen | 14-09-12 | 20:19

@Desmoulins | 14-09-12 | 19:58,

ouch, mijn onderbuik zei me al een hele tijd dat er iets goeds mis was om de huizenmarkt MAAR zo explosief als in die link van jou had ik niet eens kunnen bevatten. Onze zeepbel is gewoon groter dan die in de VS in 2006.

Ik denk dat ik eens wat rekeningen moet gaan openen buiten NL, en oh laat die bankenunie er toch maar komen

rode peper | 14-09-12 | 20:18

@prekert | 14-09-12 | 20:09
Tjesus, dat gaat erg veel gedonder geven. Als dat zo is dan zou het hele zaakie wereldwijd nog wel eens binnen enkele maanden kunnen instorten.

Zouden de maya's dan toch gelijk krijgen?

La Bailaora | 14-09-12 | 20:18

@Desmoulins | 14-09-12 | 20:04
Idealisme? Blind cynisme en machtswellust vrees ik.

Godsammekraken | 14-09-12 | 20:17

Desmoulins | 14-09-12 | 20:09
Rutte heeft ook niet gelogen. Het zal zoiets worden als; met de kennis van nu...

Strohond | 14-09-12 | 20:16

La Bailaora | 14-09-12 | 20:05 | + 0
51.000 per inwoner is net zo zorg wekkend, de vraag is niet hoe overleefd Amerika deze crisis maar wanner sterft het en dan wat dan? Wapen gekletter? Wat ze niet hebben komen ze halen. Dat is de geschiedenis van de wereld in zijn bestaan.... zuur praatje modes off

ikdenkwat | 14-09-12 | 20:16

Ach ja, het volk heeft gesproken. Dus heeft het ook geen zin meer hier nog te reageren. Beter is het wat anders te gaan doen, zijn tijd op een prettige manier door te brengen. De stembus voortaan maar laten liggen. >Het summum is op een dag geen idee te hebben wie de premier is, welke partijen er in de regering zitten. Het maakt toch allemaal niks uit man. Beter is het zich te wijden aan andere, schonere taken dan de dagelijkse politiek in werkkamp Nederland.

Rest In Privacy | 14-09-12 | 20:16

La Bailaora | 14-09-12 | 20:03 |

En toen de Haiku schrijver dat eenmaal openlijke erkende, bleef het weer stil na de zoveelste omverwerping van het argument der Eurofielen...

De reden dat veel toch aardig intelligente mensen dit maar blijven sturen komt uiteraard door de subjectieve berichtgeving, maar ook door de misvatting dat het systeem zo verweven is dat de hemel wel naar benden moet vallen bij een eventuele exit. De verwevenheid is er maar de argumentatie daar omtrent en het geschetste doemscenario deugen van geen kanten.

Desmoulins | 14-09-12 | 20:15

Contradictio in terminis.
Toezicht op een internationaal opererende sector functioneert bij gratie van een bovennationale, onafhankelijke instantie met verregaande bevoegdheden. Hoogst ondemocratisch, maar zo werkt het nu eenmaal. Vervolgens gaan 750 leden van het EP in eendrachtige samenwerking met 27 ministers van financiën langs een trage, democratische weg de grenzen van dat toezicht vaststellen en bepalen wie die toezichthouder wordt.
We worden geregeerd door debielen.

sjaakdeslinksesul | 14-09-12 | 20:15

@maflodder020 | 14-09-12 | 19:21
Als je je boodschappen cash betaalt, doe je net zo hard mee!

Al SchietjemeLevend | 14-09-12 | 20:13

@La Bailaora | 14-09-12 | 20:03 |

Het verdrag is ondertekend op voorwaarden. Dat staat ook in het linkje dat ik heb meegestuurd. Alleen mijn vraag is of het zo is dat de boodschap van het hooggerechtshof alleen medegedeeld wordt of ook aan het verdrag wordt toegevoegd. Misschien is dat een juridische vraag waar de Duitsers nu mee zitten. Maar het is wel relevant. Want het kan ook zijn dat met een wijziging de andere landen ook nog weer moeten tekenen.

roze_bril | 14-09-12 | 20:13

@istawa | 14-09-12 | 19:07 Word er gestresster van dan van de tekst erom heen.

Treurig varken | 14-09-12 | 20:11

Alfred E. Neuman | 14-09-12 | 20:05 |

Dat is zo'n dooddoener. Serieus, door de verbijstering van dit stompzinnige argument raak ik sprakeloos.
Het is een nieuwe religie; onfeilbaar.

Desmoulins | 14-09-12 | 20:11

Strohond | 14-09-12 | 20:00 |

Rutte ook dus... Ik dacht toch echt dat er niet meer soevereiniteit zou verdwijnen dan positief voor ons land zou zijn. Hij zal toch niet gelogen hebben?

Desmoulins | 14-09-12 | 20:09

@La Bailaora | 14-09-12 | 20:05
Na 6 september zeker niet meer...

Dollar no longer primary oil currency as China begins to sell oil using Yuan
www.examiner.com/article/dollar-no-lon...

prekert | 14-09-12 | 20:09

Godsammekraken | 14-09-12 | 19:35
Of Keynes zich omdraait weet ik niet, maar het model van Keynes zorgt uiteindelijk altijd voor een uitdijende begroting. Alhoewel, misschien ligt dat ook wel aan politici die 'vergeten' te bezuinigen als het economisch beter gaat.

Strohond | 14-09-12 | 20:09

@ikdenkwat | 14-09-12 | 20:02
140.000 dollar per belastingbetaler. Dat is wel absurd veel. Dat kan niet goed gaan.

La Bailaora | 14-09-12 | 20:05

@Desmoulins | 14-09-12 | 19:58

Of het veelgebruikte argument dat een NL-exit uit de euro desastreus zou zijn voor onze welvaart, alsof het vóór de euro zo slecht ging hier. Zonder de euro is de Rotterdamse haven nog steeds één van de grootste en diepste ter wereld, ook de Rijn en Maas zullen nog steeds door ons land stromen en de grond zal nog steeds vruchtbaar zijn.

Alfred E. Neuman | 14-09-12 | 20:05

Godsammekraken | 14-09-12 | 19:55 |

Vanaf dat moment hadden we het eigenlijk al moeten weten dat niets, maar dan ook niets deze droom van de Europese elite zou kunnen verstoren...
Dit gaat gigantisch uit de hand lopen op deze manier.
Blind idealisme wars van iedere vorm van realiteit, verheven boven alles en iedereen.

Desmoulins | 14-09-12 | 20:04

@roze_bril | 14-09-12 | 20:01
Maar waar heeft Gauck nou gisteren een handtekening onder gezet? Het ESM verdrag?

La Bailaora | 14-09-12 | 20:03

@Desmoulins | 14-09-12 | 19:58
Ja, het is heel triest, in en in triest.

En ze weten het echt wel, het is continue zand in de ogen strooien.

Herinner je dat deze zomer door onze politici en vele reaguurders werd gezegd dat Nederland een veto had in het ESM?

Het was er door en een paar dagen later kwam Van Rompuy melden dat Nederland *geen*, ik herhaal, geen veto heeft.

En als je gewoon goed het verdrag leest en je het een beetje weet te interpreteren dan snapt ieder normaal mens dat Nederland geen enkele invloed meer heeft, ook niet op de hoogte van de bedragen, op de besluitvorming, zelfs achteraf niet, immers, documenten zijn geheim, onschendbaar zijn die mensen. Lodewijk de XIV zou er zijn vingers bij aflikken.

La Bailaora | 14-09-12 | 20:03

Shareholder II | 14-09-12 | 19:56 | + 0
Haha in verhouding hebben wij schuld van een kindje aan zn pappa! de dollar hoe verzin je het!

www.usdebtclock.org/

ikdenkwat | 14-09-12 | 20:02

@La Bailaora | 14-09-12 | 19:59 |

Dan moet er wel eerst een verdrag zijn en die is er nog niet.

roze_bril | 14-09-12 | 20:01

Desmoulins | 14-09-12 | 19:29
Dan gaan Rutte, Samsom, Wientjes en nog een paar betrouwbare bobo's het volk uitleggen dat dat het beste is voor ons allemaal.

Strohond | 14-09-12 | 20:00

Dankzij de stemmert met zijn hoofd in een emmert...
Kan nooit lang duren voordat er weer verkiezingen zijn.

johannes1964 | 14-09-12 | 19:59

La Bailaora | 14-09-12 | 19:48 |

Onbegrijpelijk dat we ons massaal laten misleiden.
Ook de argumenten van braaf op de PvdA en VVD stemmende mensen zijn werkelijk treurig. ''Een Verenigde Staten van Europa is noodzakelijk, anders worden we onder de voet gelopen.'' Of ''Nederland kan zich niet isoleren''.
Over onderbuik gesproken...

theautomaticearth.com/Finance/those-du...

Desmoulins | 14-09-12 | 19:58

@Smurfke Turbo | 14-09-12 | 19:33
Vooralsnog stel ik vast dat de zuid-Europese landen in het geheel *niet* bezuinigen op defensie (sterker nog: ze moderniseren de hele handel), terwijl noord-Europese landen de hele meuk op marktplaats zetten.
Griekenland bijvoorbeeld besteedt 3,2% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) aan defensie. Ter vergelijk: na de zoveelste graai uit de sluitpost van de begroting door het kabinet Rutte besteedt Nederland nog 1,1% van het BBP aan defensie. En dan spelen wij nog vals ook, omdat wij onze grensbewaking (Marechaussee) daar ook volledig uit betalen.
De NAVO-norm is overigens 2,0%. Maar die is voor Nederland lang niet zo heilig als de OSW-norm van 0,7% of de maximale EU-begrotingstekortnorm van 3,0%.

Kort en goed: hoe groot de crisis daar in het zuiden ook is, er wordt in het geheel niet bezuinigd op hun veiligheid. En ik geef ze nog gelijk ook. Als ik thuis krap zit zeg ik ook niet als eerste mijn brandverzekering op om kosten te besparen.

Chiant | 14-09-12 | 19:58

@roze_bril | 14-09-12 | 19:53
Het hof zegt alleen iets over het duits recht, niet over het europees recht.

En het is toch echt een feit dat europese verdragen gaan boven de wetten van de lidstaten.

La Bailaora | 14-09-12 | 19:57

Dank kiezers strategischestemmers, de VVD en PVDA zullen dit effectueren! Oja vergeet niet de reserves van de pensioenfondsen!

ONS | 14-09-12 | 19:57

@Willianus | 19:03
Die miljarden, mijn waarde, worden via de banken gedistribueerd. U mag er vanuit gaan dat het met de bonussen ook dit jaar wel weer goed zal komen.

hatari | 14-09-12 | 19:56

Jullie moesten toch zonodig stemmen?
Wat je kunt doen is zodra je salaris binnen is direct een deel opnemen in Dollars of Yuans en dit thuis in een sok bewaren. Daar heb je straks nog iets aan.

Shareholder II | 14-09-12 | 19:56

Het hoeft op zich niet een ramp te zijn. De Amerikanen hebben de Fed. Deze stuurt alle banken aan. Verschil alleen is dat in Amerika geen staten zijn die de boel proberen te besodemieteren en daarna geld eisen van de rest om hun eigen fuckup op te lossen.

De Zwijger | 14-09-12 | 19:55

@Desmoulins | 14-09-12 | 19:21
Ik versimpelde het een beetje maar uiteindelijk gaan we toch die kant op. Zoals je zelf al aangeeft: als het de eerste keer niet lukt gaat de trucendoos open. Het als met de EU-grondwet. Sorry, verdrag....

Godsammekraken | 14-09-12 | 19:55

wordt weer tijd voor verkiezingen even kijken of nu de VVD PVDA SP nu nog een zetel krijgen maar goed Rutte heeft beloofd gezegd en wederom tegen het volk nadrukkelijk een belofte gedaan geen cent meer naar griekenland a: hij doet wat hij beloofd
B: hij lacht zich een slag in de rondte
d: hij steekt een dikke middelvinger op fy
nederlanders

rukkieduck | 14-09-12 | 19:54

@La Bailaora | 14-09-12 | 19:49 |

Nee, dat is niet waar. Gauck heeft gister een handtekening gezet. Maar dit zegt niets.
Lees het volgende:
m.faz.net/aktuell/wirtschaft/europas-s...
"
Damit der ESM-Vertrag ratifiziert werden und damit völkerrechtlich in Kraft treten kann, müssen noch die Vorgaben des Bundesverfassungsgerichts erfüllt werden."

roze_bril | 14-09-12 | 19:53

Is dit exclusief financiele reserves van de pensioenfondsen. VDD en de PvdA laten de geldwagens voorrijden, met bestemming Brussel!

ONS | 14-09-12 | 19:52

Niet zeuren, de kiezer heeft bij volle verstand met overgrote meerderheid voor Barosso en die andere maffioso gestemd. Ze waren gewaarschuwd. www.nujij.nl/politiek/barroso-wil-opni...

Paradijs | 14-09-12 | 19:51

Check Lietaer eens met zijn 3 nieuwe currencys.
Een globale, een zakelijke en een lokale munt.
Dat lijkt erg op eerdere suggesties (als er niet bang gehuild wordt) hier gedaan.
www.Litaer.com

Einde van de Domheid | 14-09-12 | 19:51

Ons belasting geld naar het ECB en de rente uit in hopeloos in schuld verzonken landen tegen achterlijke rentes naar de banken.. huh ik zeg super eindejaars bonus voor de bank bonzen! Geld weg oh? handje ophouden bij de overheid. Zo baan wil ik ook GVD!!!! In rente (winst voor de baken) hebben die landen allang GVD hun schulden terug betaald! Diegene die het veroorzaakt hebben lossen het op jaja wie schrijft die blijft!

ikdenkwat | 14-09-12 | 19:51

Duitsland heeft middels die rechtszaak besloten absoluut niet meer in het fonds te storten dan afgesproken. Dat EU carte blanche heeft om ieder geld uit de Duitse staatskas te halen is dus onzin. Wordt hier driftig gecultiveerd door de mensen die steeds van iets nieuws bang willen zijn en dat aan anderen opdringen. (een soort ouwe socialisten maar dan met een andere agenda...)

Einde van de Domheid | 14-09-12 | 19:50

@roze_bril | 14-09-12 | 19:32
Dat verdrag is er volgens mij al door, dus dat is lekker laat dan, vooral als je je handtekening al hebt gezet.

La Bailaora | 14-09-12 | 19:49

@Desmoulins | 14-09-12 | 19:32
Spanje moet 83 Miljard inleggen, Italie meer, en Griekenland geloof ik 14.

Waar ze dat vandaan halen? Geen idee, jij? Lenen? En ze willen nou juist geld omdat ze het geld niet meer hebben, ze hebben juist geld nodig uit het fonds.

Het is compleet bezopen, maar leg dat een gewone burger maar uit.

La Bailaora | 14-09-12 | 19:48

er is maar 1 werkzaam burgerprotest... haal al je geld iedere maand van je bank.. hou dat drie maanden vol.. en voila

(c)ZWITSUL | 14-09-12 | 19:47

Aangezien Nederland grotendeels bestaat uit eurofielen en euroseksuelen, zal dit bericht weer leiden tot een stormvloed van ecajulaties in dit land.

Rest In Privacy | 14-09-12 | 19:46

Zyprexa20mg | 14-09-12 | 19:40 |

Het gaat juist andersom. Onze welvaart naar het niveau van Zuid-Europa. Andersom is schier onmogelijk.

Desmoulins | 14-09-12 | 19:44

@ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 14-09-12 | 19:39

Maar in IJsland zitten dan ook ouwe vikingers, hier zitten ouwe socialisten en nieuwe eurofielen.

Alfred E. Neuman | 14-09-12 | 19:42

Smurfke Turbo | 14-09-12 | 19:19 |

Ik heb mijn plicht gedaan. Het is misschien ook maar beter dat de PVV niet bij deze onvermijdelijke crash betrokken zal zijn; als verantwoordelijke kan worden aangewezen. Het korte termijn geheugen kent immers geen grenzen in dit land.

Desmoulins | 14-09-12 | 19:42

Drie woorden "cash is king"
.
>> Einde bericht <<

Parel van het Zuiden | 14-09-12 | 19:41

rode peper | 14-09-12 | 19:34

En dat is nu echt vrije markt.
Maar dat zal helaas wel utopie blijven.

CumGranoSalis | 14-09-12 | 19:40

Met een beetje mazzel is Jan Kees de Jager dan weer in functie, in Zuid- Europa hebben ze een hekel aan hem omdat hij altijd dwars ligt dus kennelijk doet hij het voor ons goed.

Stekeltje | 14-09-12 | 19:40

Ooit komt Zuid-Europa wel in opstand. Want zolang de voor hen te dure euro er is, zullen ze armer en armer worden. Hun economie naar Noord-Europese standaarden opkrikken, duurt zeker tien jaar. En dat is gewoon te lang.

Zyprexa20mg | 14-09-12 | 19:40

Wir wollen die politische Union! Es lebe die Gesamtverwaltung und massenhafte Versklavung der gesamte Bevölkerung Europas./

Rest In Privacy | 14-09-12 | 19:39

@SjakkieBaggen | 14-09-12 | 19:38 |

Volgens het IMF heeft Griekenland nog maar aan 22% van de voorwaarden die gesteld zijn voldaan. Tel uit je winst.

roze_bril | 14-09-12 | 19:39

@Alfred E. Neuman | 14-09-12 | 19:35
Vooral die ene regel staat mij enorm aan, maar ja dat zie ik hier niet gebeuren, zijn allemaal vriendjes van elkander.

-
De economische groei is veel hoger dan elders in Europa, de burgers zijn gespaard gebleven van zware bezuinigingsmaatregelen en de schuldige bankiers zitten achter de tralies.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 14-09-12 | 19:39

rode peper | 14-09-12 | 19:34 |

Dat is de huidige situatie die de EU doelbewust, dat kunnen we onderhand wel stellen, veroorzaakt heeft.
Er is géén weg meer terug is nu het adagium.
We redden 'Europa' van een financiele ondergang waardoor een VSE een noodzakelijkheid wordt.

Desmoulins | 14-09-12 | 19:39

Noem mij dom, maar ik dacht altijd dat de EU was opgericht ter bevordering van onderlinge handel en veiligheid. Dat idee is vervaagd toen sommigen een visioen kregen van een verenigd Europa. Toen gingen alle registers open. Vol op het orgel over begrotingsafspraken nakomen. Onderwijl Griekenland toelaten met aantoonbaar vervalste cijfers. Grappig detail; in Nederland was het toenmalig Kamerlid van Haersma-Buma die tegen de toetreding van Griekenland was. Maar goed, dat is allemaal achteromkijken.
-
Nu zitten we met een levensgroot probleem. We hebben hoge bedragen in Griekenland geparkeerd, die, mocht het land failliet gaat, een enorm gat in de begroting kunnen slaan. Hoe spijtig ook, we zijn in een constructie gerommeld waar we niet meer uit terug kunnen. Gelet op de politieke ontwikkelingen in Griekenland voorzie ik eerder een kleine burgeroorlog. Dan wel in omvang toenemend politiek geweld. Wanneer dit op Cyprus overslaat zou Turkije zich er nog wel eens mee kunnen bemoeien. Bulgarije heeft al zorgen van dien aard geuit.

SjakkieBaggen | 14-09-12 | 19:38

Kunnen we onze banken niet omvlaggen naar een of ander land buiten de EU, Suriname of zo.

Uw Verzekeringsadvis | 14-09-12 | 19:36

@Strohond | 14-09-12 | 19:22
Keynes wordt slecht uitgepeesd als gelegeheidsargument. Hij draait zich in zn graf om als ie ziet waar men nu mee bezig is.

Godsammekraken | 14-09-12 | 19:35

Gewoon de boel om laten vallen net als in IJsland, je moet op de korte termijn even verlies nemen maar na slechts enkele jaren trekt de economie wel weer aan.
www.powned.tv/nieuws/buitenland/2012/0...

Overigens was dit in 2011 al het geval (als ik mij niet vergis)

Alfred E. Neuman | 14-09-12 | 19:35

@Desmoulins | 14-09-12 | 19:32,

geen enkele overheid zou garant moeten staan voor banktegoeden. Als de overheid niet meer garant staat zullen spaarders veel kritischer zijn over welke bank zij hun spaartegoeden toevertrouwen. Banken zullen dan nooit zulk risicovol gedrag kunnen vertonen als nu.

rode peper | 14-09-12 | 19:34

Absoluut niet waar | 14-09-12 | 19:18 |

Denk nou eens logisch na.
Als alle banken in Europa daar garant voor staan betekent dat automatisch dat de Noord-Europese die beschikken over voldoende eigen vermogen, de rekening betalen. Hoe kan een zinnig mens woonachtig in Noord-Europa daar akkoord mee gaan?

Desmoulins | 14-09-12 | 19:34

me,myself and IK | 14-09-12 | 19:31

juist.

Rest In Privacy | 14-09-12 | 19:33

@Chiant | 14-09-12 | 19:24

Nu zien we dat een te snelle eenwording - en uitwerkingen daarvan als bijvoorbeeld een monistisch stelsel, juist aantoonbaar aanleiding kunnen zijn tot grote sociale onrust. Kijk maar eens naar de opkomst van extreem links en rechts in Griekenland. Bijna burgeroorlog. Dus het argument 'nooit meer oorlog' wordt mijns inziens misbruikt en zeker niet begrepen. De EU werkt oorlog in de hand.

Smurfke Turbo | 14-09-12 | 19:33

Er ligt nog ergens een pensioempot van een kleine 900 miljard Euri's...!!! Daar kan je veel gaten mee stoppen in Spanje, Griekenland, Italië.. Effin het gehele zuid Europese smaldeel zal het in dank aanvaarden

unneJoemie pieletuut | 14-09-12 | 19:33

www.youtube.com/watch?v=aw2SvdfKzbw&am...

Barosso eergisteren in actie, klopt zich zelf op zijn borst dat die democratisch is gekozen, Farage merkt op ja als enigste waarop de EU kon stemmen ...

iter | 14-09-12 | 19:33

@Desmoulins | 14-09-12 | 19:28 |

Precies. Want het lijkt er nu op dat in het verdrag een maximumbedrag wordt genoemd per land. Maar als een land verzaakt moeten de andere landen dit aanvullen. Uit het hoofd is dit 27% bij Duitsland. Dat betekent dus dat er in het verdrag, naar mijn mening, tegenstrijdige regels bestaan. Het hooggerechtshof heeft zich hierover uitgesproken.

@La Bailaora | 14-09-12 | 19:27 |

Precies daarom zou dit ook nog in het verdrag moeten komen. Volgens de hoogleraar die tijdens het proces commentaar gaf op het ZDF. Maar ik hoor daar niks meer van.

roze_bril | 14-09-12 | 19:32

La Bailaora | 14-09-12 | 19:27 |

Ieder lidstaat wordt geacht om garant te staan, maar waar moeten in godsnaam Spanje, Italie etc. dat vandaan halen? Door het weer te lenen tegen ongunstige voorwaarden... De banken-Unie is niets anders dan ordinaire welvaartsverdeling.

Desmoulins | 14-09-12 | 19:32

@Wouterr | 14-09-12 | 19:26
Dat kan allang hoor. Daar is dit plan niet voor bedoeld.

La Bailaora | 14-09-12 | 19:31

De Nederlandse bevolking stemde en vond dat het goed was.

me,myself and IK | 14-09-12 | 19:31

Mooi zo.
Nu nog de algehele Federale Staat en we kunnen weer.

CumGranoSalis | 14-09-12 | 19:30

@Deus Absurdia | 14-09-12 | 19:25
Dit plan is een ramp. Je doet namelijk meer van hetzelfde maar dan op een nog veel grotere schaal.

Banken die zich niet kunnen bedruipen moet je failliet laten gaan.

La Bailaora | 14-09-12 | 19:30

De illusie dat ik ooit rijk zal sterven heb ik ondertussen opgegeven, tenzij ik met Nanninga trouw (of met haar ouwe sok)

brutus68 | 14-09-12 | 19:29

Strohond | 14-09-12 | 19:26 |

En als onze spaar -en pensioentegoeden leeggeroofd worden onder de noemer van 'solidariteit', wat dan?

Desmoulins | 14-09-12 | 19:29

-weggejorist-

Zzzzooooffff | 14-09-12 | 19:29

De EU is als een junk, altijd en van iedereen geld lenen (je krijgt het morgen terug, eerlijk!) en als niemand meer iets wil lenen dan steelt hij het wel...

paost712 | 14-09-12 | 19:28

roze_bril | 14-09-12 | 19:24 |

Dat geldt niet voor Nederland want die hebben het al gerectificeerd, was immers niet 'belangrijk' genoeg voor een extra toetsing.

Desmoulins | 14-09-12 | 19:28

Wel een geruststelling dat Nederland massal heeft gestemd op PvdA en VVD. Dan hoeven we in ieder geval niet in spanning te zitten of het gaat gebeuren of niet.

Kromst | 14-09-12 | 19:27

@roze_bril | 14-09-12 | 19:24
Er zit een addertje onder het gras. Immers, de verdragen van lissabon en maastricht stellen dat wetten van verdragen en europa boven de wetten van de landen staan. Dat zou het hof sowieso buitenspel zetten en het verdrag van het ESM leidend. En die voorziet al in dat soort zaken, behalve dan de bankenunie en de rol die ESM als bank wil spelen. Nu beperkt het zich tot het geven/lenen van geld aan landen, met gebruikmaking van geld van andere landen.

La Bailaora | 14-09-12 | 19:27

lijkt me wel héél goed voor de concurrentie:
Iedereen in Nederland kan dan bij iedere bank in de EU zijn rekening nemen, zijn spaargeld onderbrengen en zijn leningen aanvragen!!!
Eindelijk een einde aan het monopolie van die paar Nederlandse banken in Nederland.

Wouterr | 14-09-12 | 19:26

Desmoulins | 14-09-12 | 19:21
De bankenunie gaat er komen. Linksom of rechtsom, of zoals in Nederland; recht door het midden.

Strohond | 14-09-12 | 19:26

Holland loves Draghi. Holland loves Van Rompuy and loves the euro. And the banks ofcourse. Holland loves to get nailed by big fat bankers and eurocrats. In the recent elections, a large majority of the Dutch cried out at loud: please, screw us now!
They will most certainly get what they begged for.

Rest In Privacy | 14-09-12 | 19:25

Nee lekker Griekse banken, Italiaanse banken en Spaanse banken zelf hun balansen laten opstellen met alleen hun nationale banken als controleur.. Dat is een prima recept gebleken de afgelopen jaren

Dit plan is prima.

Deus Absurdia | 14-09-12 | 19:25

Niemand verbaasd neem ik aan....... dat zat er al een tijdje aan te komen. Barosso is de grootste crimineel van de 21e eeuw.... hierbij verbleken Al Capone, Dillinger, Biggs en alle andere bankrovers van de afgelopen honderd jaar.

Fatwabuster | 14-09-12 | 19:25

Wel toevallig dat deze zaken allemaal komen net na de verkiezingen in Nederland en de rechtszaak in Duitsland.

Ook Griekenland en Spanje bailouts kwam nieuws na 12 September. Toeval? Ik denk het niet. Ze hebben expres stil gezeten, en nu ze weten dat kiezers en hof weer een tijd stil moeten zitten gaan ze fullspeed voorwaarts.

La Bailaora | 14-09-12 | 19:24

@Smurfke Turbo | 14-09-12 | 19:19
Datzelfde roep ik ook als er over een paar jaar weer vreemde tanks door de straten van 020 rollen, of er een enorme paddenstoel boven 010 groeit.

Maar dat heeft overigens geen reedt met dit topic te maken, want ik behoor niet tot de bangmakerts die waarschuwen voor oorlog tussen de Europese landen. Vermits we Rusland, Turkije, Armenië en Israël niet tot de Europese landen rekenen zoals bij het Eurovisie songfestival.

Chiant | 14-09-12 | 19:24

Engeland doet niet mee, dus binnenkort ING, ABN en Rabobank of London...

Energya | 14-09-12 | 19:24

Toch is Spanje een beetje beteuterd dat het IMF betrokken wordt bij het ESM. Dat hadden ze niet verwacht. Dan komt pas echt uit hoe slecht ze er voor staan. Nu twijfelen ze nog of ze hulp vragen.
PS Weet iemand ook nog of een memorandum/aanpassing van het ESM komt naar aanleiding van de eis van het hooggerechtshof. Dat Duitsland alleen via de bondsdag een percentage van het bedrag mag overnemen indien een ander land verzaakt. Daar lees ik nl. niks over.

roze_bril | 14-09-12 | 19:24

Revolutie!!!

Dhr. W. Anhoop | 14-09-12 | 19:23

Als je bonus in een oude sok past, doe je ergens iets niet goed.

Bassie_ | 14-09-12 | 19:22

Godsammekraken | 14-09-12 | 19:07
De Oostenrijkse school heeft geen nut voor de machthebbers. Keynes werkt stukken beter.

Strohond | 14-09-12 | 19:22

Hoef gelukkig niet te BankRunnen .Ben al tot op het bot uitgekleed !

maflodder020 | 14-09-12 | 19:21

Godsammekraken | 14-09-12 | 19:03 |

Er zitten wat vervelende haken en ogen aan de uitspraak in Karlsruhe, vervelend voor de Eurofielen. Het ESM is niet toereikend en heeft geen bankgarantie gekregen. De technocraten hebben echter nog meerdere troeven achter de hand.
We moeten een bankenunie niet willen.
Het ongelimiteerd doorsluizen van tegoeden van Noord naar Zuid-Europa is een misdaad tegen de menselijkheid.
Dat wij decadente hersenlozen dat maar niet willen inzien, komt de Europese droom natuurlijk goed van pas.

Desmoulins | 14-09-12 | 19:21

Smurfke Turbo | 14-09-12 | 19:19 |
ik op geert

stephan66 | 14-09-12 | 19:20

Ik heb er geen medelijden meer mee. Jullie hebben zelf allemaal op die eurofielenpartijen gestemd. Nu ook niet janken.

Smurfke Turbo | 14-09-12 | 19:19

De Heere geeft en de Heere neemt.

de Bree | 14-09-12 | 19:19

Ik stel voor dat wij in Nederland rap die 700 miljard pensioentegoed cashen en hoofdelijk verdelen over de bevolking.
Geen gezeik, iedereen rijk. Met ons 16 miljoen inwoners.
Als we nog langer wachten, dan moeten we het delen met z'n 300 miljoenen.

Chiant | 14-09-12 | 19:19

Er zouden inderdaad best veel voordelen aan dit plan kunnen kleven. Tenminste, wanneer het daadwerkelijk gaat inhouden dat niet overheden, maar de (centrale) banken onderling de klappen gaan opvangen.

Het probleem lijkt me alleen het vergroten van de macht van een select groepje. De oude Goldman Sachs garde zal ongetwijfeld een flinke vinger in de pap krijgen, waardoor transparantie en fair beleid allerminst een zekerheid zullen gaan zijn.

Ik wil het niet direct afschieten om dat het een Europees plan is, maar ben benieuwd naar de concrete uitwerking hiervan.

Absoluut niet waar | 14-09-12 | 19:18

Ik ga maar eens een potje vaseline halen, schijnt dat het dan minder pijn doet.
Raad ik ambassadeurs in islamitische landen ook aan.

stephan66 | 14-09-12 | 19:16

Ik zit al lange tijd te sparen voor een huisje, ergens in het Limburgse land. Ik denk dat ik dat plan maar 'ns in een hogere versnelling zet. Beter m'n geld in stenen dan in de botervingers van een spaarbank.

Gootbalkoning | 14-09-12 | 19:15

Ik word een beetje verdrietig van het feit dat ik t/m juli niet alleen voor de NL-se zieken, zwakken en misselijken werk, maar inmiddels ook voor niet-functionerende knoflooklanden.

Ignatius Barracuda | 14-09-12 | 19:12

Crisis is the natural state of things.
Non-crisis is a temporary exception.
Hetzelfde geldt voor chaos, oorlog, ontevredenheid, armoede, ziekte en honger.

de Bree | 14-09-12 | 19:12

Lekker strategisch gestemd mensen...

Doc Damage | 14-09-12 | 19:12

Blij dat ik van de ballast van een positief saldo af ben.

Uw Verzekeringsadvis | 14-09-12 | 19:11

leuk om te zien dat mijn gifje wordt gebruikt

istawa | 14-09-12 | 19:07

Heel erg goed dat ze de financiële markten gaan controleren, belanden we niet weer in een crisis van deze omvang en met zulke grote risico's

stipjes | 14-09-12 | 19:07

Draghi, Barosso en Von Rompuy hoeven alleen maar een blanco cheque naar Mark te sturen. Hij en zijn nieuwe stemvee in de TK tekenen toch wel.
Wij zijn verdoemd. Tenzij de Duitsers goed wakker worden.

Fijnstoffer | 14-09-12 | 19:07

Inmiddels zijn we zo murwgebeukt en niet anders gewend dan steeds strakkere wurggreep van overheden op het geld. Dat is de bloedsomloop van onze samenleving en de kortste weg om eigenbelang aan andermans belang te koppelen. Helaas met steeds meer tussenkomst en dus verstoring door de machthebbers. Terwijl dat *ab-so-luut* niet vanzelfsprekend hoeft te zijn:
rothbard.be/boeken/105-geld-rothbard

Godsammekraken | 14-09-12 | 19:07

Barosso gaat er meteen met de volle wreef in:

Call For United Nations Of Europe Sparks Fury
www.express.co.uk/posts/view/345677/Ca...

"Mr Barroso promised a new treaty to effectively establish an elected Europe-wide government and denounced opponents of his dream as “populists and nationalists”."

prekert | 14-09-12 | 19:07

In een socialistische heilstaat kun je als burger maar beter niets bezitten (is ook de bedoeling in een socialistiche heilstaat), kunnen ze het ook niet van je afpakken.

Slipsnifter | 14-09-12 | 19:06

Ach.... het ECB heeft ook al de Nederlandse verkiezingen gewonnen.

dhr v Puffelen | 14-09-12 | 19:06

moet Geld niet Money zijn??
Crematorium-de-Asbak | 14-09-12 | 19:01

Nee, meer iets van "Moneys".

Kromst | 14-09-12 | 19:06

Dat gifje +1

despiegel | 14-09-12 | 19:06

En Duitsers die hun spaarcenten zien verdampen, dat moeten we niet willen. Dat heeft eerder al eens tot enige onrust en schermutselingen geleid.

de Bree | 14-09-12 | 19:05

Wanneer zijn er verkiezingen? Kunnen we er mooi een stokje voor steken, tsja.

rechtvaardigerechter | 14-09-12 | 19:05

Yep, bijvoorbeeld de Bundesbank en de DNB komen in dienst van de ECB. Vandaar Wellink ook ineens een ander geluid laat horen. Voor ons als burger maakt het geen zak uit trouwens... u kunt gewoon gebukt blijven gaan en blijven staan.

Kromst | 14-09-12 | 19:04

Wat willen ze in godesnaam nog méér?!?! Draghi heeft vorige week de totale geldontwaarding in gang gezet en de mof keurde zojuist het ESM goed.

Godsammekraken | 14-09-12 | 19:03

Die paarhonderd miljard die de Grieken hebben gekregen, waar zijn die eigenlijk?

Willianus Wortelus | 14-09-12 | 19:03

moet Geld niet Money zijn??

Crematorium-de-Asbak | 14-09-12 | 19:01

Banken blijven maar aanprutsen en mensen woekerpolissen aansmeren, als je een tweede situatie zoals in Griekenland wil voorkomen is dit precies wat nodig is, tenzij hier iemand nog graag een paar honderd miljard die kant op wil sturen

Ordentelijk | 14-09-12 | 19:01

Is it never going to end?

dennis3210 | 14-09-12 | 19:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl