Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Grexit of geen Grexit, het kost ons miljarden

thankgoditsfriday.jpgGrote Amerikaanse bedrijven hebben het al door. Griekenland gaat de eurozone verlaten. Ergens binnen nu en snel. Want dat eeuwige vooruitschuiven van betalingen en bezuinigingen kan niet eeuwig volgehouden worden. Vindt iedereen en de Duitsers, behalve Samsom. Geen Europese cadeautjes meer voor Griekenland, zeker niet als dit het vertrouwen in de eurozone alleen maar verder verzwakt. Dus binnenkort een Grexit, want met dat chronische belastingontduiken loop je als land een keer tegen een betaalplafond aan. Grote Amerikaanse bedrijven als Ford, Bank of America, Merrill Lynch en JPMorgan Chase hebben al volop maatregelen genomen. Zij weten dat Griekenland eruit gaat op een vrijdag, want dan liggen de financiële markten een paar dagen stil. Er staan inmiddels rekeningen voor de nieuwe Griekse valuta klaar en ook vrachtwagens vol geld om eventueel Grieks personeel te kunnen betalen als de betaalmarkt in Griekenland na de Grexit compleet in de soep loopt. De Grieken kennende schatten wij deze kans vrij groot in. De yanks zijn dus voorbereid. Europa? Tja. Griekenland er wel of niet uitschoppen is een dilemma. Blijft Hellas, dan tobben we nog jarenlang door met leningen en uitstel van betaling voor de ouzo-zuiperts. Kost dus geld. Gaat Hellas, dan zullen we ook een bak geld klaar hebben moeten staan, maar dan om Italië en Spanje in de lucht te houden tijdens de Grexit. Het gaat ons hoe dan ook miljarden kosten, maar een Grexit betekent wel dat de kans op vertrouwen in de eurozone toeneemt als de EU daar de juiste voorbereidingen voor treft. Zoals de Amerikaanse giganten, bijvoorbeeld. De hamvraag is dus: hoe realistisch is Europa in haar voorbereidingen op een Grexit? Idealisme is mooi, maar daar heb je tijdens de chaos van een exitprocedure niks aan. Het enige wat dan nog telt, is de omvang van je portemonnee en de snelheid waarmee je aanpassingen kan maken aan de financiële infrastructuur. En dan nu met zijn allen: Friday, Friday, Greece'll get down on Friday! UPDATE: Handig kaartje met de grootste belastingontduikers van Griekenland. LOL-kwoot: "The circled area – and, specifically, the dark area in the middle of the circle — is Larissa, home (reportedly) to the greatest concentration of Porsche Cayenne owners in Europe"

Reaguursels

Inloggen

Ik heb gedroomd dat ik Pechtold met pek en veren het land uitjoeg!
Helaas...

lanexxx | 05-09-12 | 14:44

Excuses, verkeerde item

bennutzat | 04-09-12 | 21:48

-weggejorist-

bennutzat | 04-09-12 | 21:48

Stem VVD.
Zodat de vriendjes van Mark hun geld terug krijgen.
En u mag bezuinigen, bezuinigen en nog meer bezuinigen.
Als Mark de Leugenaar, god verhoede het, toch in het torentje gekiesfraudeerd mag worden, wil ook geen gezeik meer van de GS rechtse hardcore kern meer horen als we massaal genaaid worden.

oplichter | 04-09-12 | 20:28

@ La Bailaora | 04-09-12 | 18:14 |
Gezien je reactie had je die van mij daarvoor niet begrepen.

Maar dat verbaast me niks.

goedverstaander | 04-09-12 | 20:21

Ik denk dat we gewoon een shit-storm ingaan. Als je nou alleen al kijkt wat er met de olieproductie gebeurt en je verdiept je een beetje in peak oil, dan weet je wel wat er op het menu staat. En als je dan ook nog even de vergrijzing meeneemt, en de wereldwijde overbevolking, dan kom je tot sombere gedachten.
Komt nog bij dat de maatschappij zich helemaal niet heeft voorbereid op de piek in fossiele brandstoffen, dan is zonneklaar dat een economische crisis onafwendbaar is. Kijk maar naar de olieprijs en de prijzen aan de pomp.
En de alternatieven zijn nog lang niet klaar en de meeste zijn een wensdroom.
Het best denkbare scenario is er één van stagnatie. Maar ik betwijfel of we hierin een keuze hebben. Het kan ook in elkaar klappen.
We doen nu net of er alleenmaar sprake is van een financiële crisis. Natuurlijk, die is er, maar er is iets anders aan de hand wat veel erger is eigenlijk. Maar goed, iedere dag heeft nieuwe uitdagingen zullen we maar zeggen. We houden de moed erin!

Van Duyvenbode | 04-09-12 | 20:20

tipo | 04-09-12 | 20:08
U begrijpt toch wel dat ik cynisch was en eigenlijk de eurofielen aansprak dat hun gokspelletje nogal verkeerd kan uitvallen? Ze gebruiker dit argument om ons vooral de Euro bij elkaar te laten houden maar ze zouden zich moeten schamen dat het ons zoveel geld kan kosten omdat we aan de Euro meedoen. Ze zien dit echter helaas niet.

of zo | 04-09-12 | 20:15

@of zo 19:26
338 miljard is een koopje om van de euro af te komen. Slechts 56% van ons jaarlijkse BNP. Slechts 87% van onze huidige staatsschuld. Slechts 20.000,- Euro per Nederlander.

Nee, dan het redden van de Euro, want dat is het basispad. Dat kost 1620 miljard Euro. 250% van ons jaarlijkse BNP. 4x onze huidige staatsschuld. Wel 100.000,- Euro per Nederlander.

De komende 40 jaar kost het redden van de Euro 5 maal zo veel als het invoeren van de gulden.

Als het invoeren van de gulden al 'rampzalig' is, wat dan is het redden van de Euro 5x zo rampzalig.

Niet dat u dit in het NOS-journaal ziet of in een verkiezingsdebat hoort, maar dat zijn de feiten.

tipo | 04-09-12 | 20:08

De grote bedrijven in Amerika zijn juist de grootste oorzaak van de problemen in Griekeland. Al heeft Griekenland dat natuurlijk ook wel makkelijk voor ze gemaakt, dat wel.
Liegen over huishoudboekje zou sowieso meteen kicken moeten betekenen. Italië en Spanje zijn wel eigk alleen maar door de Amerikaanse gokautomaten in de problemen gekomen.

Pindakees | 04-09-12 | 20:04

baron von 8zilinder | 04-09-12 | 19:44
Nee, maar als we toch allemaal in waanideeën leven waarom ik niet?

of zo | 04-09-12 | 19:47

of zo | 04-09-12 | 19:40 | 0
Sorry? U dacht dat de heer nigel farage democratisch gekozen kan worden als president van de EU ofzo?
*borrel inschenkt voor of zo en schouder aanbied om uit te huilen*

baron von 8zilinder | 04-09-12 | 19:44

Nigel Farage for president! (ook premier voor Nederland als het even kan)

of zo | 04-09-12 | 19:40

scootah rijdert | 04-09-12 | 19:15 | 0
Zelfs dat is te duur betaald. Zou hoor de helft van het geld moeten kunnen. Goedkope snackbar trouwens, of u bent er al jaren niet geweest. Een frietje kost al snel tegen de 1.70 en een gehaktstaaf ook, maakt 3.40.

baron von 8zilinder | 04-09-12 | 19:39

Is er dan niemand die schrikt en zich afvraagt dat het ooit meedoen aan de Euro ons nu 339 miljard kan kosten?

Echt niemand?

of zo | 04-09-12 | 19:26

@scootah rijdert | 04-09-12 | 19:15
Tsja, sommige noemen dat een restaurant...

Ing. eslapen | 04-09-12 | 19:19

Ing. eslapen | 04-09-12 | 18:40 |
Je kunt ook naar de snackkraam voor een frietje en een gehaktstaaf, dan ben je met zo´n 3 piek klaar.

scootah rijdert | 04-09-12 | 19:15

@Pa Cartwright | 04-09-12 | 16:42
Dat gelal van Kroes kan er anders ook mee door!!

Polletje Piekhaar | 04-09-12 | 19:12

@Van Duyvenbode 18:44
De rente op staats-obligaties daalt tijdelijk tijdens grote aankopen van de ECB, maar daarna stijgt deze sneller dan voorheen. De opwaartse trend van de rente van Italie en Spanje wordt door opkoopprogramma's van staatsobligaties niet gekeerd, integendeel. De geldhoeveelheid in omloop stijgt wel aanzienlijk.

tipo | 04-09-12 | 19:01

Los van de waan van de dag: de modus operandi is en blijft 'creëer armoede om een Verenigd Europa te rechtvaardigen'.

o)+ | 04-09-12 | 18:47

tipo | 04-09-12 | 18:39

Draghi kan geen euri drukken. Hij kan alleen euri uitlenen.
Speculanten zullen hem te slim af zijn en hierop anticiperen.
Dat leidt tot deflatie, want de rente zal verder dalen.

Van Duyvenbode | 04-09-12 | 18:44

@La Bailaora | 04-09-12 | 18:34
Dat zou het gedeeltelijk kunnen verklaren, echter een factor 3 a 4 kan dat niet zijn.
voor € 20,-- een voor, hoofd, toet en drank in een Berlijns restaurant.
Hier in Nederland begin je pas bij € 60,-- als je goedkoop zit.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 18:40

@hangtiet met knoop 18:19
Draghi wil Euro's drukken en de PIIGS willen inflatie. Zij hebben behoefte aan een devaluatie van de Euro. Ten opzichte van hen die de Euro hebben zal de gulden minder inflatie kennen, als je kijkt naar de verschillen in concurentievermogen. Zoiets is wel te voorzien.

tipo | 04-09-12 | 18:39

@Ing. eslapen | 04-09-12 | 18:29
Het heeft heel veel oorzaken. Een groot deel van de prijzen wordt ook nog eens bepaald door belastingen, BTW, accijnzen, enz... Alleen al het BTW verschil tussen Spanje en Nederland bijvoorbeeld, waarop in de horeca 8% rustte, is een slok op een borrel. Maar wordt ook bepaald door kosten als huurverschillen, lonen, enz. Berlijn is met die kosten veel goedkoper dan bv. Amsterdam, de grondprijs, enzovoort, enzovoort.

La Bailaora | 04-09-12 | 18:34

Als het aan D'66 ligt gebeurt er niets, behalve Miljarden en miljarden naar de PIGS landen schuiven.

ProAsfalt | 04-09-12 | 18:31

De sneeuwbal is zojuist begonnen met naar beneden te rollen en kan voor je het weet ontaarden in een ontzaglijke lawine die alles op zijn pad meeneemt. Het was leuk u gekend te hebben.

Van Duyvenbode | 04-09-12 | 18:29

@hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:21
Voor die verschillen heb ik geen verklaring.
Mijn vermoeden is dat de prijzen in Nederland kunstmatig hoog worden gehouden.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 18:29

@hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:21
De inflatie kan idd. optreden door een complex aan factoren, maar het is vooral een weerspiegeling van de geldhoeveelheid tov de hoeveelheid beschikbare goederen. Het verruimen van geld door bij te drukken zorgt dus altijd voor een inflatoire tendens.

La Bailaora | 04-09-12 | 18:26

Dat achterlijke gelul over groei moet ook maar eens ophouden. Is gewoon een piramidespel. Pak nou eens zelf je zakjapanner en reken eens uit wat dat op de lange termijn betekent. 2% groei willen we. Reken maar eens uit wat 1.02^^1000 oplevert, en dan zie je dat dat eens moet ophouden.

bennutzat | 04-09-12 | 18:22

@doenormaal! | 04-09-12 | 16:52
immigreren=integreren

doenormaal! | 04-09-12 | 18:22

@Ing. eslapen | 04-09-12 | 18:15

Het geeft wel aan dat hoge prijzen in NL niet per se door de Euro komen. Want als ik in een hoop landen in Europa kijk hebben ze daar wel de Euro maar lagere prijzen.

hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:21

@hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:11
De inflatie moet nog komen. Wacht maar tot wanneer Draghi in september de geldkraan gaat openzetten, zoals ze in het verleden in deze landen al gedaan hebben:
en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation#E...

La Bailaora | 04-09-12 | 18:21

Kereltje Pechtold en Geert de Grote vormen samen een symbiose; ze kunnen niet met elkaar en ze kunnen niet zonder elkaar.

Biomassa | 04-09-12 | 18:20

@tipo | 04-09-12 | 18:14

En inflatie komt hoe tot stand?

Omdat we aan een munt geloven?

Inflatie heeft er iets met het BBP te maken. In mijn opvatting gaat het volgende gebeuren:

Minder productie -> minder groei -> munt wordt minder waard (munt spiegelt waarde van de economie) -> prijzen stijgen (zeker met wisselkoersen) -> inflatie

Maar ik kan het ook fout hebben.

Misschien is het zo:

Geen EU -> geen bijdrage aan ESM -> stabiele gulden over decennia omdat we een hoog hek om het land bouwen en alleen met DE handelen -> deflatie -> huizen kosten weer 50000 fl, benzine voor 0,50 ct, ijs voor een dubbeltje -> volk gelukkig en vrij

hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:19

@hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:11
Dat geeft al aan dat een grotere interne markt niet persé voor lagere prijzen hoeft te zorgen.
Dat was toch een van de stokpaardjes van de EU en voor het invoeren van de euro.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 18:15

@goedverstaander | 04-09-12 | 18:07
Tja, terwijl er door schaakmat niet zomaar wat geroepen wordt, maar hij heel veel linkjes en feiten aandraagt.

Dat je hier daarop met termen als "nablaten en papegaaien" aankomt zonder dus de aangedragen feiten te checken...

Wat je nog had kunnen doen natuurlijk is die linkjes e.d. met argumenten en feiten weerleggen, maar aangezien je die gemiste kans niet hebt aangegrepen is jou niveau mij wel duidelijk.

La Bailaora | 04-09-12 | 18:14

@hangtiet met knoop 18:06
Waarschijnlijk kun je met een krimpende bevolking geen duurzame economische groei realiseren, maar met minder inflatie krimpt de economie minder snel. Daar is een gulden of guldenmark een uitkomst voor.

tipo | 04-09-12 | 18:14

@Ing. eslapen | 04-09-12 | 18:06

Vreemd dat juist de prijzen maar met een inflatie van 2-3% gestegen zijn.

Ja biertje in de kroeg werd duurder. Maar hoe komt het dan dat in andere Eurolanden het biertje veel minder kost? Hadden ze daar niet dezelfde problemen moeten hebben?

Ben nu voor zaken in Berlijn. Als ik vanavond ga eten (gewoon restaurant) ben ik met voor, hoofd, toet en drank geen 20 Euro kwijt. Wil ik in 020/030/070 graag een keer zien.

hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:11

@ La Vie En Rose | 04-09-12 | 17:58
Mens, als er nou écht iemand is die acuut weerzin bij mij kan opwekken, dan ben jij dat niet. Nee, dat is het Neelie Kroes. Reeds decennialang.

Maar inzake het Europageleuter van die geert van jou heeft zij eenvoudigweg gelijk. Daar kan ik niet omheen.

Pa Cartwright | 04-09-12 | 18:09

Bakito | 04-09-12 | 17:57
Het probleem van NL zijn de achterblijvende binnenlandse bestedingen. Duitse consumenten kopen wel, wellicht mede omdat zij scherper zijn op arbeidsmigratie vanuit oa het oosten, daardoor blijven de lonen op peil en houden meer lokale arbeidskrachten hun relatief goedbetaalde baan en hoeven ze geen extra premies af te dragen voor een surplus aan werklozen. = Is meer koopkracht vd Duitsers en dat rolt allemaal hun economie in.

seven | 04-09-12 | 18:09

@hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:03
En dan heb ik het niet eens over de mentaliteitsverschillen in de verschillende regio's.
Hier gaan generaties overheen voordat deze gelijk zijn.

Rome is niet in 1 dag gebouwd.
Met de EU proberen we dat wel.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 18:08

La Vie En Rose | 04-09-12 | 17:58
Prachtige geschreven column. Typisch Nederlands dat vrouwtje Kroes al twee termijnen onze hoogste vertegenwoordiger is in Brussel.

Strohond | 04-09-12 | 18:08

@ La Bailaora | 04-09-12 | 17:20 |
Ik trek mijn eigen conclusies wel nadat ik zelf heb geobserveerd.

Het nablaten, -lopen en -papagaaien laat ik aan figuren als u en andere PVV-stemmers over. De stellen geen vragen en volgen lijdzaam. Denk toch zelf eens na. Is echt niet zo moeilijk.

goedverstaander | 04-09-12 | 18:07

@tipo | 04-09-12 | 18:01

Als je mijn tegel nog een keer goed leest zie je eventueel dat ik zeg dat 'Wil niet zeggen dat we meteen weer een hoop mensen van buitenaf nodig hebben...'.

De vraag was of we met de vergrijzing wel in staat zijn om als klein, zelfstandig landje de groei te handhaven.

hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:06

@hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:03
Het volk zag de stijging van de prijzen na de invoering van de euro.
Dit in combinatie met de heersende politiek, en monddood maken van tegenstanders(2002), heeft de tegenstand tegen de Europa aangewakkerd.
Resulterend in een tegenstem.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 18:06

Enfin. Als Griekenland uit de Euro gaat, zal dat pas ruim na de verkiezingen gaan gebeuren.
Nederland moet natuurlijk wel in de Euro blijven om via het ESM Spanje en Italië van miljarden te voorzien...

La Vie En Rose | 04-09-12 | 18:03

@Unique-Cougar | 04-09-12 | 17:59
dat is 60 euro de maand voor elk huishouden in nederland. dat kun je geen winst noemen.

cumshaft | 04-09-12 | 18:03

@Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:55

Dus omdat het referendum later was hadden we geen kans meer om aan een betere integratie te werken? Lijkt me een kromme redenering.

Hoezoe 4 jaar ellende met de Euro. Toen stegen toch de huizenprijzen in de hemel. De aandelen gingen weer omhoog en.wikipedia.org/wiki/File:AEX_index.p... (bekijk 2002 - 2006) en nam de werkgelegenheid toe commons.wikimedia.org/wiki/File:Werklo... (kijk ook hier 2001-2005).

Maar ik heb dan misschien een andere interpretatie van ellende.

hangtiet met knoop | 04-09-12 | 18:03

Meneer heeft de erfenis er zo snel mogelijk doorheen gejaagd en is nu naar de psycholoog gegaan, zgn. omdat hij "stemmen hoorde" in zijn hoofd, terwijl hij de schreeuwende deurwaarders voor zijn huis niet ziet.

Van Duyvenbode | 04-09-12 | 18:01

Unique-Cougar | 04-09-12 | 17:49

En de banken vullen daar hun zakken mee. Zou het dan toch? Op Youtube vindt je veel filmpjes van Nigel Farage die dit soort nonsens haarfijn uitlegt.

doskabouter | 04-09-12 | 18:01

Bakito | 04-09-12 | 17:41
Ps, de Zwitsers, die per hoofd meer exporteren dan NL en een vergelijkbare omvang vd financiële sector heeft (tot zover de hoax van Pechtold in Nieuwsuur vrijdag j.l.) is op de obligatiemarkten iig geloofwaardiger.
(Iden wb non-eurolanden als Zweden, Denemarken, Noorwegen & GB) i.imgur.com/msGmB.png

seven | 04-09-12 | 18:01

Het is niet de bedoeling dat allerlei slimme reaguurders mij van repliek gaan bedienen. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Bij voorbaat dank.

Bakito | 04-09-12 | 18:00

Die gluiperd van een @eurotokkie is natuurlijk gevlucht.
Wie immer als hij wordt betrapt op leugens.

La Vie En Rose | 04-09-12 | 18:00

Cumshaft tel uit je winst.

Unique-Cougar | 04-09-12 | 17:59

@Zookrates 17:50
7,2 miljard/jaar (Nyfer). 1,1%BNP aan overheidsuitgaven die niet nodig waren als immigranten geen overheidssteun krijgen. Vergeleken met het Eurodrama dat 40,5 miljard/jaar kost toch nog aanzienlijk.

@Bakito 17:51
Niks mis met rechtse malafide aannemers, zolang ze hun medewerkers maar niet als wegwerpimmigranten in een Nederlandse uitkering kunnen werpen. Daar gaat de linkse overheid over.

tipo | 04-09-12 | 17:58

@Pa Cartwright | 04-09-12 | 16:42
Ach ja. Iedereen is toch al vergeten wat Nelie zelf op haar kerfstok heeft. En dat is heel wat meer dan die goedkope one-liners van Greet.

Hier nog een door kranten geweigerde column van Fortuyn, over het toenmalige echtpaar Kroes/Peper.

www.yourversion.com/index.php?p=viewpa...

La Vie En Rose | 04-09-12 | 17:58

@seven 17:52
Ik neem aan dat de economieën van NL en Duitsland ook op andere vlakken verschillen, dan alleen op
beleid t.a.v. Polen. Zo makkelijk is het niet, dat snapt zelfs een econoom als ik.

Bakito | 04-09-12 | 17:57

Nog een hele leuke voor de avondspits:

We vergrijzen in hoog tempo. De kans bestaat dat we (met of zonder Euro/EU) straks grote moeite hebben om ons welvaartsniveau te houden -> we gaan immers minder produceren.

Wat is dan het scenario voor een NL buiten de EU? Is de groeipercentage dan nog net zo hoog?

Wil niet zeggen dat we meteen weer een hoop mensen van buitenaf nodig hebben, meer de vraag of de optimistische scenarios "als we maar buiten de EU zijn" wel haalbaar zijn.

hangtiet met knoop | 04-09-12 | 17:56

@gentle giant | 04-09-12 | 17:52
Aha, de VOC mentaliteit van Bakellende.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:56

@hangtiet met knoop | 04-09-12 | 17:50
Het referendum was in 2005, de invoering van de euro in 2001.
Dus al na 4 jaar ellende met de euro.
Of zoals Zalm zei, "men vervangt toch gewoon de Hfl voor €."

Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:55

@Unique-Cougar | 04-09-12 | 17:49
de toename van de staatsschuld onder kabinet rutte kost ongeveer 5 miljard euro per jaar extra op basis van historische rentestanden.

cumshaft | 04-09-12 | 17:55

@Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:48
Die zitten met z'n allen vastgeketend in het ruim en horen het geblér van Pechtold.

gentle giant | 04-09-12 | 17:52

Bakito | 04-09-12 | 17:41
Duitsland doet het. Die groeien harder dan NL, want de koopkracht, ergo de binnelandse bestedingen, van hun werklui blijven op peil..

seven | 04-09-12 | 17:52

@Bakito | 04-09-12 | 17:41
Singapore, dat is het voorbeeld: eigen munt, klein land, en heeft nou juist Rotterdam gepasseerd als grootste wereldhaven sinds de invoering van de Euro...

La Bailaora | 04-09-12 | 17:51

@tipo 17:46
Sorry, maar dit ging over Poolse arbeiders, je weet wel die gasten die door malafide, rechtse aannemers worden ingevlogen c.q. uitgebuit.

Bakito | 04-09-12 | 17:51

@tipo | 04-09-12 | 17:46 |
Vrij verkeer van uitkeringsaanvragers is echt gelul in de marge als het om Europa gaat.

Zookrates | 04-09-12 | 17:50

@Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:31

Kijk - hier ben ik het mee eens. We hebben het gewoon verzuimd om de stappen te zetten voor de integratie.

Maar toen was er een landje dat graag zijn ministerpresident een lesje wilde leren en stemde tegen "een gemeenschappelijke vlag en hymne".

Hadden we met de integratie de huidige problemen kunnen voorkomen? Nee. Waren oplossingen door een democratisch gekozen Europese regering eenvoudiger geweest? Misschien wel.

Alleen willen de meesten niet verder kijken dan de dorpsstraat lang is.

Een gemeenschappelijk monetair, economisch beleid met een harmonisering van wetten hadden er eventueel eerder voor gezorgd dat de verschillen (werk-relevante wetgeving in PL is anders dan in DE, NL, etc) weg waren. Tevens was er ook een sterkere centrale regering geweest die op de naleving had kunnen toezien.

Maar daar zijn we kennelijk niet aan toe.

We gedragen ons als een Twentse boer die over "Den Haag" moppert.

Maar als ik hier zoiets zeg dan ben ik voor de andere reaguurders een Bilderberg fan.

hangtiet met knoop | 04-09-12 | 17:50

Bakito | 04-09-12 | 17:01 |
Nee niet de gnoes, dat zijn leuke beesten. Doe maar de meeuw, die schijten zelfs tijdens het vliegen. Smerige beesten.

Strohond | 04-09-12 | 17:50

Grappige is dat NL garant staat voor 40 miljard euro en volgens politici daar zelfs met rente terugkrijgen. Blijkbaar heeft NL ergens 40 miljard euro op de plank liggen. Zo niet dan moet NL het lenen bij de wereldbank waarover NL dan weer rente betaald. angezein rente over schulden ten ller tijde hoger is dan rente over tegoeden, ben ik niet zo'n slimme jongen maar volgens mij kost dat geld. Blijkbaar als je politicus bent zijn er blijkbaar andere rekenkundige natuurwetten van toepassing.

Unique-Cougar | 04-09-12 | 17:49

@Pa Cartwright
1. Kosten redden euro, 108mrd per jaar aan structureel handelstekort van het zuiden wat het noorden dus moet ophoesten. Kosten-aandeel voor NL bijna 17mrd per jaar, eeuwig. Netto contante waarde van een eeuwige kostenpost van 17mrd = 1620miljard. H'et Zentrum für Europäische Politik raamt het onhoudbare handelstekort van mediterraan Europa, inclusief Frankrijk, op € 108 mrd per jaar. Het te reserveren bedrag om dit structureel te financieren heet de contante waarde. Die is gelijk aan die € 108 mrd gedeeld door de reële groeivoet van donateurlanden, dus geen crediteurlanden.

Duitsland betaalt ongeveer 65% van de solidariteit, Nederland 15%. Voor Nederland betekent dat een bedrag van € 1620 mrd bij 1% groei, wat mij nu realistisch lijkt in een vergrijzend Europa. Dit is ruim twee keer ons nationaal inkomen. ' fd.nl/Print/krant/Pagina/Opinie/893078... Dit is een base scenario.

Kosten uiteenvallen volgens ING (Die én geld stak in US alt-a liar loans én geld parkeerde in zuid-europa? Logisch dat die Euro-exit vrezen, wie bailt ING dan nog uit?) 338mrd.
Dit is een worst case scenario. (Ergo 100% default)

seven | 04-09-12 | 17:48

@Van Duyvenbode | 04-09-12 | 17:46
De passagiers liggen al in het water en wensen dat ze geen "on the rocks" besteld hadden.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:48

@goedverstaander | 04-09-12 | 16:40
Klopt. Maar Greet en mn Teun Van Dijck heeft dit wel aangekaart in talloze debatten over Griekenland.
Ze zijn door de Eurofielen weggehoond.

En nog steeds is iedereen ziende blind en horende doof!

La Vie En Rose | 04-09-12 | 17:47

Terwijl de Titanic al licht slagzij maakt, discussiëren de passagiers over de vraag of de appelmoes vers is of uit blik.

Van Duyvenbode | 04-09-12 | 17:46

@Bakito 17:41
Vrij verkeer van diensten, goederen en kapitaal is het enige dat je nodig hebt voor een vrijhandelszone. Vrij verkeer van uitkeringsaanvragen hoort daar niet bij.

tipo | 04-09-12 | 17:46

@cumshaft | 04-09-12 | 17:41
De economie is niet het probleem.
De overheden zijn het probleem.
Meer overheid, zoals de eurofielen dat willen, zullen de problemen ook alleen vergroten.

Terug naar de EEG, en stapsgewijs opnieuw en gecontroleerd opbouwen.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:46

@goedverstaander | 04-09-12 | 16:40
Als Pechtold zegt'"daar begint Wilders weer met z'n riedeltje", dan zijn er superlatieven te weinig voor Geert z'n houding.

gentle giant | 04-09-12 | 17:41

@seven 17:31
Tsja, beetje raar voor een dynamisch handelsland als NL om nu ineens allerlei grenzen dicht te gooien en barrières op te werpen. Daarmee zouden we in een klap al onze geloofwaardigheid verliezen.

Bakito | 04-09-12 | 17:41

@Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:35
en dan maar afvragen waarom er zoveel onzekerheid zit in de economie. als de eu vandaag de regels niet respecteert, zal ze dat morgen ook niet doen, met als gevolg dat niemand weet waar die aan toe is.

cumshaft | 04-09-12 | 17:41

@Eurotokkie | 04-09-12 | 17:11
Nee, politici hebben ons de Euro ingeluld. Zij zijn verantwoordelijk en niemand anders.

La Vie En Rose | 04-09-12 | 17:40

Jongens jongens, maak je toch niet zo druk om de euro. Met of zonder euro, maakt niet uit. Bergaf gaat het toch wel. Het maakt niet uit of je in je nette pak wordt aangereden door een vrachtauto, of in je zwembroek.

Van Duyvenbode | 04-09-12 | 17:38

@Eurotokkie | 04-09-12 | 16:46

"En in plaats om zich druk te maken over Europa is Geert helemaal zijn eigen mensen vergeten.
Kijk maar eens "Wie verschoont moeder" ( Zembla )
dan weet hoe Nederland ervoor staat"

Leugenaar met je SP-agitprop!
Agema heeft zich, net zoals Agnes kant vroeger altijd ingezet voor ouderen in verpleeghuizen en de in de thuiszorg. In Rutte 1 is er dankzij de PVV niet op ouderenzorg bezuinigd maar geld gereserveerd: de Agemagelden voor meer handen aan het bed en betere zorg.

Wat in die documentaire van Zembla getoond werd was dat een groot gedeelte van dit geld nog op de plank bij zorgdirecteuren ligt en niet wordt besteed aan extra zorg. Daar trekken ze rente van. Daarnaast waren er niet voldoende verzorgenden te krijgen, en zijn ze bezig om mensen op te leiden.

La Vie En Rose | 04-09-12 | 17:37

Nog heel even wachten tot diezelfde Amerikaanse kredietverstrekkers hun risicovolle CDS-tekorten hebben afgekocht uit EU-noodfondsen, de boel alsnog laten ploffen en ons met een dubbele rekening laten zitten.

Ven1V1d1V1c1 | 04-09-12 | 17:37

@Pa Cartwright 17:31
Als je de iconische getallen '1620 miljard' en '338 miljard' niet kent als het over het redden van de Euro gaat of over het uiteenvallen van de EMU, dan houdt het op. Sorry.

tipo | 04-09-12 | 17:36

@cumshaft | 04-09-12 | 17:32
Dat is bekend. Het lijkt er eerder op dat de verdragen, het papier waarop het geschreven is, niet waard is.
Op het moment dat de spelers het willen lappen ze alles aan hun laars.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:35

Trowens mooie picas bij de links naar de FT.

Larissa (zeg maar het Zutphen van GR) en Zuid-Kreta scoren heel hoog. Waarschijnlijk staan alle Porsche Cayennes (trouwens een lelijke bak) verstopt onder de Olijfbomen.

Tuurlijk wordt in GR belasting ontdoken. Gebeurt overal ter wereld, allen daar iets meer. Schop onder hun kont en belasting innen. Dan is GR en ook IT sneller weer uit de crisis.

hangtiet met knoop | 04-09-12 | 17:33

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:26 |
1620mrd, bron FD, 336mrd bron ING. ;)

seven | 04-09-12 | 17:33

Zookrates | 04-09-12 | 17:31

Hij is al gestorven, maar weer opgestaan.

Van Duyvenbode | 04-09-12 | 17:33

@Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:20
artikel 123 van verdrag van lissabon (europese grondwet):
Overdraft facilities or any other type of credit facility with the European Central Bank or with the central banks of the Member States (hereinafter referred to as "national central banks") in favour of Union institutions, bodies, offices or agencies, central governments, regional, local or other public authorities, other bodies governed by public law, or public undertakings of Member States shall be prohibited, as shall the purchase directly from them by the European Central Bank or national central banks of debt instruments.
europa lapt eigen regels aan haar laars!

cumshaft | 04-09-12 | 17:32

Kan niet wachten op de reactie van ( een hopelijk hakkelende, stamelende ) Arrogander de kleine wanneer de grieken eruit gepleurd worden. Daar ga ik dan met een goeie Single Malt en een feestmuts op mijn kokosnoot eens goed voor zitten.

bello | 04-09-12 | 17:32

@ tipo | 04-09-12 | 17:29
Dat is geen antwoord op mijn vraag. En die was betrekkelijk eenvoudig.

Naar mijns inziens althans.

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:31

@Van Duyvenbode | 04-09-12 | 17:29 |
Whahaha ik proef berusting, ga heen en sterft! <-- is ironisch bedoelt!

Zookrates | 04-09-12 | 17:31

@hangtiet met knoop | 04-09-12 | 17:27
In 1999 kreeg ik al de waarschuwing dat het invoeren van de Euro verkeerd zou gaan.
De adviezen die toen gegeven werden heb ik gelukkig opgevolgd.

De volgorde van invoering was al verkeerd.
Eerst de verschillen gelijktrekken, daarna verdere integratie.

Het omgekeerde is uitgevoerd. Een recept voor mislukking.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:31

Bakito | 04-09-12 | 17:18
Tegelijk met de komt van veel gastarbeiders stroomden er in een decennia bijna een miljoen mensen de WAO in. Kortom, er waren lokaal arbeidskrachten genoeg.
(Net zoals nu veel ambachtslieden de WW instromen omdat oa Polen defacto, vw andere vaste lasten, aan economische dumping doen. Btw, in Duitsland mogen Polen niet eens werken, dus slaan ze dat grote land over en landen ze a masse hier in het kleinere NL.)
En de oplossing van kereltje Pechtold in Nieuwsuur? Pechtold kwam niet verder dan dat Nederlanders dankzij de EU zelf ook nog gastarbeider elders kunnen worden. Ontheemd en verjaagd van huis & haard dat is defacto het EU & D66-ideaal.

seven | 04-09-12 | 17:31

@ hangtiet met knoop | 04-09-12 | 17:27
Schat je het gros van dat reaguurdersvolk alhier niet gewoon ietwat te hoog in?

Tip: niet doen.

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:30

@Pa Cartwright 17:26
Ah, die getallen zeggen u niets? U volgt het nieuws op de voet.

tipo | 04-09-12 | 17:29

@tipo | 04-09-12 | 17:24 |
Die 338 miljard moet je effe uitleggen. Ik geloof nl. niet dat een Nederlandse munt in het huidige economische klimaat bestaansrecht zou hebben...

Zookrates | 04-09-12 | 17:29

Of Griechenland er nou wel "in" blijft, of niet: het maakt niet uit. Of je nou PVV stemt of GroenLinks, maakt ook niet uit. Links of rechts om maakt voor de economie niet meer uit: de lawine die de economische ineenstorting van de wereldeconomie inmiddels is geworden vindt toch haar weg wel, daar heeft ze ons niet voor nodig. Wel of geen euro, wel of geen islam, allemaal gerommel in de marge in het zicht van een economische totaalcollaps, aan de gevolgen waarvan niemand zich meer zal kunnen onttrekken. De mens stemt, de realiteit beslist.

Van Duyvenbode | 04-09-12 | 17:29

Oh wat leuk - de discussie gaat hier verder.

Even om door te denken:

In welk land zijn werknemers de lul - juist: de VS!
Maar er staan nu vrachtwagens met geld gereed om de miljoenmiljard werknemers van bedrijven uit de VS in Griekenland te helpen.

Yeah - right.

Maar ik wil niet arrogant overkomen - ik ontvang graag een lijst van de US bedrijven die zo veel behoeftige employees in GR hebben.

Dan mogen jullie mij natuurlijk ook uitleggen hoe het komt dat de industrie van GR niets voorstelt als de machtige VS toch een dikke vinger in de pap hebben.

Maar op GS roept iemand iets, dus gaat de hele goegemeente meteen weer het mantra (lijkt echt Animals Fram) van "EU slecht, Euro slecht, Gulden goed, Wilders goed" toeteren.

hangtiet met knoop | 04-09-12 | 17:27

Leefde Ad Melkert nog maar, die zou het wel oplossen...

Suske doet Wiske | 04-09-12 | 17:26

@ tipo | 04-09-12 | 17:24
Die getallen die jij meeneemt, die komen uit een pvv-studie naar ik aanneem?

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:26

@Eurotokkie | 04-09-12 | 16:36
Greet heeft er voor gewaarschuwd ja. Maar niemand wilde luisteren. Ook jouw SP niet, die nog steeds van plan is om nog veel meer miljarden in de bodemloze EU put te storten. Niet via het ESM maar via de ECB.

En in zijn eentje kon en kan Greet die blinde Eurofielen, zoals ook de SP niet tegen houden.

La Vie En Rose | 04-09-12 | 17:24

@Bakito 17:18
En stel nu, dat nu al bekend is dat het redden van de Euro (a 1620 miljard Euro) veel meer kost dan het uiteenvallen van de Euro (a 338 miljard Euro), wie kan de PVV-achterban dan straks de schuld geven? Wie gaat het verschil betalen, u?

tipo | 04-09-12 | 17:24

@ mokummer | 04-09-12 | 17:2
Waar heb je het over, zo ongeveer?

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:24

@Bakito | 04-09-12 | 17:18 |
Volgens mij liepen er hier al gastarbeiders rond toen die hele EEG nog niet bestond

bennutzat | 04-09-12 | 17:23

het kost ons nu 10.000 euro pp,dus 1 gezin zeg maar 40.000.
hoe later er ingegrepen word ,hoe meer het gaat kosten.
de teller loopt.

mokummer | 04-09-12 | 17:22

@ baron von 8zilinder | 04-09-12 | 17:19
Eens. We kunnen niet zonder. Met zondaars daarentegen kunnen 'we' zonder meer zonder.

Oprotten met die grieken aldus.

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:21

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:18 |
Gna.

*highfived*

Bakito | 04-09-12 | 17:21

@Eurotokkie | 04-09-12 | 17:11 |
Geinig. Met de Gulden zouden we nog dieper in de stront zitten. Ze zouden om Rotterdam heen varen en ING en ABN zouden geklapt zijn in de crisis wat ons een soort IJsland van de hele wereld zou hebben gemaakt. Nee, geef mij die EMU maar, ik neem die Griekse shit op de koop toe en zou als het effe kan er wat van die hufterige ambtenaren van ons heen sturen om orde op zaken te stellen. Liefst op provisie basis want er lopen er hier wel heul veul!

Zookrates | 04-09-12 | 17:20

@baron von 8zilinder | 04-09-12 | 17:19
In dat geval zou dat betekenen dat de EU opgeheven gaat worden.
Het verdrag van Maastricht. No Bail-out.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:20

@goedverstaander | 04-09-12 | 17:15
Alleen dat klopt helemaal niet he? Geertje werd aan alle kanten tegengewerkt. Weet u nog, de burgemeesters, Leers, enzovoort?

Bekijk schaakmat zijn feiten eens als reaguurder in onder dit artikel voor dat je weer eens begint te blaten:
www.amsterdampost.nl/kanttekeningen-bi...

La Bailaora | 04-09-12 | 17:20

En nu allemaal op Roemer stemmen!
Dan zijn wij het volgende Griekenland.........

lilluke halve hoan | 04-09-12 | 17:19

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:00 | -2
Nee, ik zie liever landen die zich niet aan de afspraken houden uit de euro vliegen. Het euro - concept is goed.

baron von 8zilinder | 04-09-12 | 17:19

Je zal maar zo een pvv-devootje zijn; zit je nog stééds tussen die kudtmarokkanen, waar die idioot onderwijl wat over Europa zit te lallen.

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:18

grootse concentratie van porsche-bezitters, weet je ook waarom duitse exporteurs zo graag van de euro houden. ondertussen ligt de rest van griekenland op z'n gat.

cumshaft | 04-09-12 | 17:18

@tipo 17:14
Ja, stel als we vanaf het begin niet hadden meegedaan aan de EEG en geen gastarbeiders hadden gebruikt voor het klotewerk.

Hoe zou ons welvaartspeil er dan hebben uitgezien?

Wellicht iets voor dat flutonderzoeksbureau van Wilders om dat eens uit te zoeken....

Bakito | 04-09-12 | 17:18

@ Eurotokkie | 04-09-12 | 16:46 |
Roemert (beslist niet mijn man, maar goed) had Geertje gisteren bij het radio-debat mooi tuk toen de Blonde Verlosser van Venlo over het 'Marokkaanse tuig' begon en de SP hier op aanviel.

'Het mooiste is. U hebt twee jaar lang met de handen aan de knoppen gezeten. En U hebt er NIETS aan gedaan!'. Die kon Geert maar mooi in zijn zak steken.

Geert is niet geïnteresseerd in oplossingen, alleen in problemen. De PVV verliest als zeurpartij anders haar bestaansrecht, dat snap ik ook wel.

goedverstaander | 04-09-12 | 17:15

@Bakito 17:09
Nou, stel nu dat Nederland niet in de EMU en EU had gezeten, geen ontwikkelingssamenwerking, geen onrendabel migratiebeleid en geen klimaatbeleid had gevoerd, dan stonden we er nu een paar honderd miljard Euro beter voor. Wie moet de PVV-achterban dat verwijten, zichzelf? Of wellicht degenen die op andere partijen stemmen?

tipo | 04-09-12 | 17:14

Zookrates | 04-09-12 | 17:08 | + 0 -
Vanaf de eerste Euro dag zijn we de lul , en daar heeft iedereen aan meegedaan .
Niet alleen de banken maar ook winkels en bedrijven.

Eurotokkie | 04-09-12 | 17:11

@ Bakito | 04-09-12 | 17:09
"Huh, export?!" "Wij?" "Nou, ik zie meer import!"

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:11

In Griekenland staat 1 op de 8 burgers op de loonlijst van de regering en krijgt daar iedere maand geld voor zonder dat er een tegenprestatie wordt verlangt. Ook zijn er buitengewoon veel 100 jarigen die pensioen ontvangen. Als je weer overgaat op de Drachme worden al deze uitvreters ten minste niet meer in Euro's uitbetaald.

Osdorpertje | 04-09-12 | 17:09

@eerstneukendanpraten | 04-09-12 | 16:19
Dus geheel oost en zuid europa eruit...
Misschien makkelijker om als Noord-West Europa opnieuw te beginnen.

Ing. eslapen | 04-09-12 | 17:09

@tipo 17:04
Het rechtspopulisme van de PVV is volledig gebaseerd op focus op misstanden die veroorzaakt zouden worden door factoren buiten de eigen achterban.

Het is uiterst negatief en destructief, maar gelukkig houdt het een chronisch ontevreden groep landgenoten in het gareel.

Bakito | 04-09-12 | 17:09

"En al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen." We zijn gewoon de lul Quid, hamsteren als een baas is het credo!

Zookrates | 04-09-12 | 17:08

@Bakito 17:01
Ik dacht dat De Jager en Wellink de Grieken die schuld gegeven hadden, met rente.

tipo | 04-09-12 | 17:07

Nee, Greece'll betekend GRIEZEL.

jadoei | 04-09-12 | 17:06

@ Bakito | 04-09-12 | 17:01
Ach, één ding staat op voorhand vast: de toetsenbordtijgers op GeenStijl plempen er geheel gedachteloos achteraan.

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:06

Ik gok op 9 november 2012

witwas | 04-09-12 | 17:05

@Bakito 17:01
Heeft Wilders de Grieken die schuld gegeven?

tipo | 04-09-12 | 17:04

Bakito | 04-09-12 | 17:01 | + 0 -

Ja Geert kan ook in de spiegel kijken en zeggen om eerlijk te zijn is het ook een beetje mijn schuld, maar ik denk niet dat hij daar man genoeg voor is.

Eurotokkie | 04-09-12 | 17:03

Loopt er al een poll over de exitdatum? Gaan ze dan ook al het papiergeld aanpassen, want als Griekenland -eindelijk- de Eurozone verlaat, slaat dat 'eypo' op onze briefjes nergens meer op. Ik ga aftellen! Tabee, Souvlakistan.

Pearlyan | 04-09-12 | 17:03

De kloothommels in Brussel gaan nu van ons geld een platform maken "wij zijn Europa" om onze verkiezingen te ondermijnen.

Kromst | 04-09-12 | 17:02

Ben benieuwd wie Wilders na de moslims, oosteuropeanen en nu de Grieken de schuld gaat geven van... uhh... ja waarvan eigenlijk?

Anyway, ik gok op de gnoes als volgende zondebok.

Bakito | 04-09-12 | 17:01

VVD zegt tussen de regels door in het verkiezingsprogramma dat de Grieken hoe dan ook binnenboord gehouden moeten worden. Grieken weten dat ze dus op de huidige voet door kunnen blijven gaan. Te stom voor woorden.

je postbode | 04-09-12 | 17:00

@ baron von 8zilinder | 04-09-12 | 16:46
Ja. Jij ziet zeker ook graag die Gulden terug?

Pa Cartwright | 04-09-12 | 17:00

De 6-daagse werkweek gaat Griekenland er bovenop helpen... Volgens de ING kost het redden van de Euro slechts 62 miljard, eenmalig.... En daarna gaat er nooit meer een Spaanse bank of regie failliet en zal Griekenland zichzelf aan de haren uit het moeras lenen.
.
Quid zegt dat het ons hoe dan ook miljarden gaat kosten. Dat is nogal een eufemisme. het redden van de Euro gaat ons 1620 miljard kosten de komende 40 jaar. Dan is het invoeren van de gulden voor slechts 338 miljard een mooie deal.

tipo | 04-09-12 | 16:58

Overigens is het zo, dat als we al meteen geweigerd hadden om garant te gaan staan voor die maffia, we eruit hadden gekund voor een magere 200 miljard

bennutzat | 04-09-12 | 16:56

Oliver Stone kan hier een onderhoudende film van maken.

Montgomery Burns | 04-09-12 | 16:55

@bennutzat | 04-09-12 | 16:46
Ik zie in Griekenland geen vetpot, maar volgens JKdJ komt het dik in orde. Ik laat me alleen niet zomaar iets in de maag splitsen.

Nietvoordekat | 04-09-12 | 16:55

Weet je hoe Nederland is voorbereid op een Grexit?: "We krijgen alles terug. Met rente!"

Rick200SX | 04-09-12 | 16:55

De meest simpele logica is voor eurofielen en socialisten al teveel gevraagd. Zij denken dat je ervan uit mag gaan dat immigranten gemiddeld net zo succesvol kunnen zijn als de gemiddelde autochtone Nederlander en dat ook landen als Spanje, Italië en Griekenland hetzelfde licht zullen gaan zien als wij hier en zich hetzelfde zullen gaan gedragen. Dit is een enorme denkfout waarbij geen enkele rekening wordt gehouden met verschillende culturele achtergronden en de verschillen in mentaliteit. Net zoals de meeste immigranten in Nederland nooit (echt) zullen immigreren, zullen ook alle eurolanden hun eigen cultuur en identiteit behouden. Dit betekent bijvoorbeeld dat Grieken en Italianen grofweg gezegd bijvoorbeeld altijd minder bedreven zullen blijven in het heffen van belasting als dat wij dat in Nederland zijn.
In het bedrijfsleven weet iedere goeroe het: cultuur veranderen binnen een organisatie is zo goed als niet mogelijk. Schijnbaar is het erg moeilijk te vatten voor eurofielen en socialisten dat dit ook voor de cultuur van (inwoners van) de verschillende landen geldt.
Daarom gaat de eurofiele droom nooit een realiteit worden.

doenormaal! | 04-09-12 | 16:52

DE MSM zet alles in het werk om Europa uit het nieuws te bannen. Niets mogen we horen over de eventueel door velen reeds besproken Grexit, de veenbranden in Spanje, de status van Morgan Stanley, de status van de Dexia bank, de nationalisering van de CIF in Frankrijk, et cetera. De MSM-machinerie walst door. De Publieke Omroep is op dit moment een uiterst goed geoliede, maar voor mij ook ontzettend doorzichtige PvdA-machinerie geworden. Hilversum is haast het centrum van de PvdA (EU) campagne. Europa volgens Wilders idioom is taboe en verboten. Een gerenommeerde econoom als Wilhelm Hankel verwacht het doodsoordeel over het ESM en euro van het hooggerechtshof in Duitsland.
www.unzensuriert.at/content/009900-Han...
Buiten ons zicht wordt er een stille maar hevige virtuele oorlog uitgevochten. De krachten die een federaal Europa wenselijk en noodzakelijk achten strijden echter absoluut niet fair. Zij houden de burgers dom en er buiten. Daar winnen wij, de criticasters, het dus nooit van. Hoeveel reaguursels wij ook dumpen.

Niemands Knegt | 04-09-12 | 16:51

Laat 21-12-2012 nu toevallig op een vrijdag vallen.....

lulleficatie | 04-09-12 | 16:51

Grieks, is dat niet iets, met " in je kont genomen worden " ofzo ?

Kanonskogel | 04-09-12 | 16:47

goedverstaander | 04-09-12 | 16:43 | + 0 -
En in plaats om zich druk te maken over Europa is Geert helemaal zijn eigen mensen vergeten.
Kijk maar eens "Wie verschoont moeder" ( Zembla )
dan weet hoe Nederland ervoor staat.

Eurotokkie | 04-09-12 | 16:46

@Nietvoordekat | 04-09-12 | 16:43 |
We krijgen het niet alleen terug, maar we gaan er ook nog dik aan verdienen

bennutzat | 04-09-12 | 16:46

Een rotte olijf in de mand maakt ook het gave fruit te schand

dogbitedog | 04-09-12 | 16:46

Marcus Porcius Cato | 04-09-12 | 16:40 | 0
U bedoelt bam plof boem neem ik aan.
De poep heeft de ventilator allang geraakt, de eurofielen houden alleen nog vol dat de spetters die u op de muur ziet goed zijn voor u en uw naasten. Wie de ventilator gaat maken? U en uw naasten, maar daar moet nog een geschikt moment voor komen u dat uit te leggen.

baron von 8zilinder | 04-09-12 | 16:46

De hele EU is niets anders dan een investering van 'het grote geld', niets anders dan investeren in een bedrijf, bank of sportteam.

Het is mislukt, alleen willen de investeerders hun verlies niet nemen.
Daar kunnen anderen dan wel voor opdraaien.
Micro en macro investeren.

HotPotato | 04-09-12 | 16:45

Geen zorgen jongens, had net Jan Vlees de Jager aan de lijn. Die zegt dat we elke cent terug krijgen.

Ja, ik geloof het bijna zelf, LOL, JKdJ aan de lijn. Pak nog een hamburger joh, rond is ook een figuur.

Nietvoordekat | 04-09-12 | 16:43

@ Geert heeft 18 maanden langs de lijn gestaan en alles zien gebeuren.
Eurotokkie | 04-09-12 | 16:36 |

Achttien maanden pas? Was ie toch ruim 9 jaar te laat!

goedverstaander | 04-09-12 | 16:43

i-Wonder | 04-09-12 | 16:39 | + 0 -

Als dit een oprotpremie is mag Samson dit doen.

Eurotokkie | 04-09-12 | 16:43

Hoppa, laif uit de datafeed:
The Brussels correspondent for the Daily Telegraph has tweeted that sources confirm that the EU-IMF troika has demanded the end of the weekend in Greece, a six day week

Economic commentary

Analysis details:
- This comes from a leaked letter from Troika to Greek Labour Ministry.

orca | 04-09-12 | 16:43

Hoe langer de afgang van Griekenland m.b.t de euro duurt hoe sneller heel Z.Europa uit de toon valt en dus de euro de afgrond in zinkt.Daar helpt geen Italiaan als Draghi aan. De deconfiture van de euro zal onafwendbaar blijken.De euro heeft hetzelfde lot als de goudstandaard in de jaren 30,die wij als laatste verlieten.Die jaren eindigden in oorlog,omdat te velen geen ander uitweg zagen.En er zijn zat aanleidingen voor oorlog.Ik noem Syrië,Iran/Israel, N.Korea,Pakistan,Venezuela,Jemen,Soedan en nog wat staten waar het gist.

Dolphi | 04-09-12 | 16:42

"Dit soort oneliners, goedkoper kan je het niet voorstellen"

Kroes zojuist op Radio1 over dat gelal van die wilders.

Pa Cartwright | 04-09-12 | 16:42

@ CumGranoSalis | 04-09-12 | 16:40 |
Enorm heel erg veel eensch mee.

goedverstaander | 04-09-12 | 16:41

Ding flof bips ?!?

Marcus Porcius Cato | 04-09-12 | 16:40

Laat die Yanks zich maar lekker met hun eigen tyfus bende bezighouden. Voorbereiden op gebeurtenissen die zij zelf sturen en veroorzaken kunnen die ratten inderdaad wel ja.

CumGranoSalis | 04-09-12 | 16:40

@ Geert is een ziener!
gentle giant | 04-09-12 | 16:23 |

Iets teveel eer voor Geert. Hadden hele volksstammen inclusief mijzelf al voorspeld. De Grieken zijn alleen in de euro gekomen omdat de EU koste wat kost (en het kost wat) Italië erbij wilden hebben. En dat kon ook al niet. Dus dan kunnen die tien miljoen Grieken er ook nog wel bij.

Gedoemd te mislukken. De EU kneep jaren een oogje dicht bij die foute boekhoudingen. Dankzij die verkeerde beslissing en de laksheid van de EU in het toezicht zitten we nu met de gebakken peren.

Daar hoefde je geen ziener voor te zijn.

goedverstaander | 04-09-12 | 16:40

De EU slaapt lekker verder. Die zegt dat als er maar meer macht en bevoegdheden naar Brussel gaan, dat het helemaal goed komt.

Willem VanDer Decken | 04-09-12 | 16:39

rechtvaardigerechter | 04-09-12 | 16:37 |
Sorry, het esf is.al een tijdje een leeg potje, men wacht op het esm, dan kan het grote graaien pas echt beginnen. Spanje heeft echt heel hard 'echt' geld nodig ipv toezeggingen.

baron von 8zilinder | 04-09-12 | 16:39

Eurotokkie | 04-09-12 | 16:36
Veel meer kan je niet doen. In iedergeval had hij gelijk. Beter dan de politici die zeggen dat we "ons geld zeker terug krijgen". Of vriendje Samson die nog meer geld wil overmaken.

i-Wonder | 04-09-12 | 16:39

Duizenden mensen strijden hier ten koste van alles voor hun overbetaalde banen.
En dan heb ik het aleen nog over het EP hoor.

HotPotato | 04-09-12 | 16:37

Ik heb hier een jaar geleden ook al verhitte discussies over gehad met vrienden en kennissen,en eigenlijk kan het me geen moer meer interreseren.
Ik ben helemaal murw,van de euro EN de verkiezingen,lijsttrekkers die er allemaal op los "liegen",grieken die geen belasting betalen.

mokummer | 04-09-12 | 16:37

Wisselkantoren: De nieuwe economie, wellicht met starterssubsidie uit het ESF te beginnen. Tsja.

rechtvaardigerechter | 04-09-12 | 16:37

gentle giant | 04-09-12 | 16:23 | + 2 -

Geert heeft 18 maanden langs de lijn gestaan en alles zien gebeuren.

Eurotokkie | 04-09-12 | 16:36

Van voor of van achter, leeggetrokken worden we toch wel.

Slipsnifter | 04-09-12 | 16:36

Sunabalk | 04-09-12 | 16:28 | 1
Waarschijnlijk koopt na de grexit de USA zichzelf in en word griekenland een militaire basis, de dollars om dit mogelijk te maken drukken zr gewoon even bij. WO3 is al een tijdje bezig in het MO.

baron von 8zilinder | 04-09-12 | 16:35

@ mezelf

je = de natuurlijk...

eerstneukendanpraten | 04-09-12 | 16:34

Volgens mij hebben landen buiten de EU- zone er meer kijk op , in Europa doen ze of er niets aan de hand is.

Eurotokkie | 04-09-12 | 16:34

@ Steven 16:28

Heb je uitzending toen ook nog gezien, wat een stelletje lamstralen idd... En ze kwamen er volgens mee ook nog mee weg zonder enige sanctie van welke aard aan ook!

eerstneukendanpraten | 04-09-12 | 16:33

Litouwen en Bulgarije wensen geen lid meer te worden van de EU. Ze kappen er zelf mee.
"Europa is failliet. Waarom zouden wij ons aansluiten bij een failliete bende en waarom zouden wij de pensioen van de Grieken betalen, als die al vele malen hoger zijn de pensioenen van onze eigen burgers."
Verstandig en voor ons goed nieuws.

plaszak | 04-09-12 | 16:33

seven | 04-09-12 | 16:28
Is Paul nog onder ons? Laatste keer dat ik keek was zijn site van de internets verdwenen.

Strohond | 04-09-12 | 16:30

Beter zou het zijn de hele euro op te breken. De schok hiervan zal enorm zijn, maar er zal weer een lichtje aan het eind van de donkere tunnel te vinden zijn.
De zaak laten door etteren, zoals nu gebeurt, geeft ook zo af en toe licht(punten), maar deze zijn zelf in de tunnel opgehangen door politici om de burgers het idee te geven dat er nog hoop is.

Frikanknul | 04-09-12 | 16:29

Laat die Grieken Nederland eruit gooien. Daar hebben we hier een stuk meer aan.

Strohond | 04-09-12 | 16:28

eerstneukendanpraten | 04-09-12 | 16:19
Hoezo? Corruptie is toch de bestaansrede van de EU? Vraag maar aan de moegestreden oud EU ambtenaar&parlementariër EU-klokkenluider Paul van Buitenen.
Filmpje met EU parlementsleden die lift in vluchten weer voor zich ziet. www.leugens.nl/2011/11/10/frauderende-...

seven | 04-09-12 | 16:28

Grexit ... heeft dat te maken met Greet Exit? Of Greed Exit?

appelboor | 04-09-12 | 16:28

Be careful what you wish...

spelen | 04-09-12 | 16:28

Er is nog een alternatief. Griekenland wordt op gepaste militaire wijze geanexeerd en verdeeld onder de andere Europese landen. Elke geldschieter krijgt er op die manier naar rato van de geleende gelden een deel van de vierkante kilometers (ei)land en Griekenland as we know it houdt op te bestaan. Zo krijgen de meeste Noord Europese landen er een dependance met personeel bij en een aantal kilometers strand. De Grieken die het hier niet mee eens zijn kunnen zich melden bij het Vreemdelingen Legioen oid.

Sunabalk | 04-09-12 | 16:28

"Kijk bijvoorbeeld naar de slechte belastingmoraal (...), en naar de corruptie in het openbaar bestuur. Dat heeft Europa allemaal laten gebeuren de afgelopen jaren, volstrekt onverantwoordelijk."
PVD(S)ocialisme ?

HotPotato | 04-09-12 | 16:27

Greece'll , is dat fonetisch voor hoe we die Grieken zien?

Causa Sui | 04-09-12 | 16:26

Als ik 1000 EUR van de bank leen en niet volgens afspraak terugbetaal, dan heb ik een probleem. Als ik precies hetzelfde doe maar dan met een lening van een miljoen, dan heeft de bank een probleem. Zo simpel is het. Goed geld naar kwaad geld.

Godsammekraken | 04-09-12 | 16:25

gewoon eruit schoppen die harige types

spackmes | 04-09-12 | 16:25

www.youtube.com/watch?v=cKKHSAE1gIs
Zie filmpje vanaf 0:50. De grieken die om bailout money vragen. 15 seconden later hoe de reactie van Europa ZOU MOETEN ZIJN.

The Thinker in ME | 04-09-12 | 16:24

Volgens de ING kost het 339 miljard als we die zuidelijke landen eruit gooien. Gewoon dat verlies pakken.

bennutzat | 04-09-12 | 16:23

Geert is een ziener!

gentle giant | 04-09-12 | 16:23

De euro is een groot diep moeras. Hoe langer je erin blijft zitten , hoe dieper je wegzakt.

dogbitedog | 04-09-12 | 16:22

Griekse politici zullen zich nooit onverkiesbaar maken door te doen wat Noord-Europa van hen verlangt. Keiharde politieke realiteit die onze eigen bestuurder wel snappen maar niet aanvaarden.

Godsammekraken | 04-09-12 | 16:21

Een land waar corruptie de norm is hoort gewoon niet in de EU, punt!

eerstneukendanpraten | 04-09-12 | 16:19

Inmiddels is er geen Amazone-indiaan meer te vinden die de Grexit niet als onvermijdelijk beschouwt maar onze leiders geloven er nog steeds in.

Godsammekraken | 04-09-12 | 16:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken