
Zo. Klaar met tomatenijsjes uitdelen en minzaam knikken naar de mensen. Tijd voor oorlogstaal. Emile Roemer wacht niet tot Wilders terug is van vakantie om de regie van de campagne te kapen, maar zet zelf de toon door de Europese begrotingseis achteloos doch zelfverzekerd de vinger te geven:
"Het is idioterie om niet naar de omstandigheden te kijken, maar alleen naar maximaal 3% tekort in 2013. De overheid moet de zaak weer aan het draaien krijgen. Dan moet ik een belachelijke boete gaan betalen als het tekort groter is dan 3%? Over my dead body". Dat roept Roemer niet bij Half 8 Live, maar dat laat de normaal altijd zo lievige leider van de Socialistische Partij optekenen in het Financieel Dagblad, een belangwekkend
bankiersblaadje. Om te onderstrepen dat het serieus is. Nog een mooie quote:
"Ik ga dwars voor de marsroute van Van Rompuy liggen, waarbij steeds meer macht aan Brusselse technocraten wordt overgedragen, zonder democratische controle en waarbij de financiële sector aan tafel zit." Is dit premierwaardig of is dit een holretorische aanfluiting? Is dit een paniekreflex van de SP na een paar aanvalletjes, of weloverwogen campagnestrategie? Is dit het doortastend democratisch leiderschap waar Nederland zo naar smacht, of een handige dekmantel voor de belastingverhogingen en de sociale nivellering van de samenleving? Radio 1 wilde antwoorden maar Fozzy Bear wilde
niet. Verfrissend is de Euro-aanval van Emile in ieder geval. Resultaat: hij mag van Arrogander niet meer
meedoen met een eventuele coalitie.
Reaguursels
InloggenHé Roempie, ken je geen Nederlands praeten met je engelse praet? Praet geen peop praet Nederlandts. Dus: Over me lijk.
Maar wel een zinnige opmerking, maar dan wel doen na de coalitievorming hè, gewoon woord houden. Benieuwd jongen.
witwas | 16-08-12 | 12:11
Helemaal mee eens.
Leuk experiment met overheden: www.boeddhistischeomroep.nl/uitzending...
Als even tijd hebt.
Ha die Emile, onze gekke brabo, te vaak new kids turbo gezien
gvd, ik betaal nergens meer voor kut!
@thestef|16-08|14:45|
Of kon hij z'n falen minder goed verstoppen..
@49 |16-08-12|11:14
Juustem!!!
Dus peggold vind hem een domme kleine plaatjes man ?
Mmmmh zie die roemer steeds meer zitten...
@7anPau1 17:15
Nu al zijn Nederlandse BV zich massaal in goedkope chalets in Roemenie aan het vestigen. 20k voor een chalet + 20k voor een lapje bouwgrond en binnen drie jaar hebben ze 200k aan belastingafdracht bespaard + een vakantiechaletje met sauna voor de kinderen.
Ik ken ondernemers die wel blij zijn met een premier zo dom als Roemer.
nog zo'n goeie:
Ik ga het bedrijfsleven ter wille zijn door onrendabelen gratis geld te geven. Dan gaan ze meer besteden. Dus je gaat geld weghalen bij mensen en bedrijven die voor innovatie, werkgelegenheid en export zorgen en dat ga je geven aan mensen die daar goedkopen Chinese shit van gaan kopen, omdat Henk en Ingrid nu eenmaal ook recht hebben op een flatscreen en een tablet ook al werken ze niet.
Ik weet niet wat ik grappiger vond, dat interview met Roemer of dit www.youtube.com/watch?v=FatHLHG2uGY. Vooral grappig is dat Roemer kennelijk gelooft dat de armoe van de 4 Yorkshiremen actueel en echt is.
moest zo lachen om het interview met Roemer in het FD. Voor kapitaalvlucht hoeven we niet bang te zijn, want de belastingen voor iedereen die meer dan 1,5 modaal verdient (lees, iedereen met een baan) en het bedrijfsleven gaan omhoog, maar niet meer dan in de ons omringende landen. Hahahaha, hoe dom of intens slecht kun je zijn. 1) Het is niet waar. Zelfs in Frankrijk zijn de belastingtarieven en -schijven gunstiger dan hier. Bovendien krijgen multinationals aanzienlijke voordelen als ze zich in Frankrijk vestigen zoals lange termijncontracten voor spotgoedkope energie van de Franse energiebedrijven. 2) Multinationals en multimiljonairs zijn niet toegewezen op de ons omringende landen. Zou Roemer dat nou niet weten of gokt hij er op dat zijn kiezers zo dom zijn dat ze dat niet weten.
@tipo | 16-08-12 | 14:47
Inderdaad, of mega bezuiniging of mega inflatie, 1 v.d. 2. Persoonlijk zou mij een mega inflatie niet slecht uitkomen met een tophypotheek, maar mijn ouders, met een mager pensioen, zijn er ook nog. Bovendien denk ik dat we dan alle controle kwijt zijn. Dus m.i. rest of de route Krugman, mits er permanent toezicht van het IMF en de EC komt op de PFIIGS om herhaling te voorkomen, of uittreden en toetreden tot de Douane Unie en Schengen.
@unneJoemie pieletuut | 16-08-12 | 12:51 | + 0 -,
Om daarna lekker sociaal de helft (of meer) van je salaris in te leveren ten gunste van de familie steuntrekker 3 hoog achter? Dat is inderdaad een goed doordacht argument.
tipo | 16-08-12 | 13:5
Ik heb niet veel verstand van economie maar wat je schrijft klinkt redelijk. In ieder geval de moeite waard om erover na te denken. Ik ben een francofiel maar allen qua cultuur en natuur, de politiek der Franzosen heeft mij niet kunnen bekoren althans vanf het moment dat politiek bewust ben geworden. Laten we niet vergeten dat ze ene Napoleon hebben voortgebracht. Ja de Duitsers hebben er ook een kleine machtswellusteling na gecreeërd. De Fransen hebben ons erin geluisd doordat Duitsland wel ja moest zeggen ivm de eenwording. De Fransen zijn de aanvoerders van de Mediterrane regio, dwz PT, E, I, GR, Midden-Oosten,Egypte, Libië, Tunesië, Algerije en Morocco. Het zou me niets verbazen dat de Franzosen ons ook met oil for immigrants hebben opgescheept. jajaja.
Zolang Euromaniakalen als Arrogander niet doorhebben dat Nederland in Europa niets meer dan een Prooiland is, waar roofdieren uit Brussel en het Zuiden likkebaardend naar liggen te loeren is elke stem die niet naar de Eurofiele Landopofferaars van Kuduz+PVDA gaat maar op de SP en de PVV pure winst.
Blokkeren wat er te blokkeren valt, alleen zo kunnen we de schade die Corporate Europe sinds de vroege jaren 90 heeft aangericht nog enigszins beperken.
Iets zegt mij dat het vooral voor de bühne is. De grote Europese Welvaartsverdeling die nu gaande is, maar nog niet verankerd is, moet iedere rechtgeaarde socialist als muziek in de oren klinken.
Al moet ik erkennen dat ''... rabiate standpunten ...''
afkomstig van de meest lachwekkende partij van NL
-titanenstrijd met GL overigens, mij dan weer als muziek in de oren klinkt. Roemer heeft geen idee, en 30 zetels na 12 september zullen dat haarfijn gaan aantonen.
@7anPau1 14:17
Als de EMU- en EU-landen ons een sterk kapitaalanker blijft verbieden, is uittreding van NL uit de EU en een Zwitsers arrangement mbt de EER en Shengen second best.
Het ergste dat Nederland kan gebeuren is het lidmaatschap aan een Europese Transferunie, wat inderdaad de meest waarschijnlijke uitkomst is, als er op 12 september geen electorale aardverschuiving plaatsvindt. Dat kost Nederland permanent 6% van haar BNP. Knappe politicus die ons begrotingstekort dan nog permanent onder de 3% BNP krijgt zonder in en in gehaat te worden, want daar is een extra bezuinigingsrondje van 35 miljard/jaar voor nodig, bovenop de huidige bezuinigingsronde.
Maar ja, roemer zijn staat van dienst als Wethouder Financien is ook niet een van begrotingsevenwicht.
0% hoort de norm te zijn niet 3% boete of niet
You can NOT both have and eat your cake natuurlijk, behalve in verkiezingstijd.
Roemer for president !
@tipo | 16-08-12 | 13:58
It makes perfect sence, but it aint gonna happen.
Duitsland en Frankrijk zullen compromissen blijven sluiten waarbij er (op papier) weinig inflatie is, de niet PFIIGS garanties blijven verstrekken en in ruil daarvoor draconische bezuinigingen zullen eisen van de PIIGS. (Frankrijk hoeft zich natuurlijk niet aan de begrotingsregels te houden, want: all PIIGS are equal, but some ... etc.) Vroeg of laat barst dan de kruik al was het maar omdat speculanten op de kapitaalmarkten zullen blijven zorgen dat de rentes van de PFIIGS hoog blijft om zo te proberen die gegarandeerde miljarden (ook) in handen te krijgen. Die garantiefondsen zijn dus een self fulfilling vette worst.
Dus als je perse tegen oplopen van de inflatie bent dan zul je uit de EU en de Euro moeten stappen en toetreden tot de Douane Unie, de EER of - net als Zwitserland - tot Schengen. Een alternatief, zoals door jou theoretisch geschetst, is er in de praktijk niet.
Maar een half zachte keus met ferme taal, zoals Roemer suggereert, die is er niet. You can both have and eat your cake.
@vanhetvarken 14:02
'Beggars are choosers', zolang de Euro een eenheidsmunt is, want de kunnen de kernlanden chanteren, klopt. Maar de Duitsers kunnen op hun beurt inflatie in de PIIGS+Frankrijk vermijden via de BUBA in de ECB, dus houden ze elkaar in een wurggreep, totdat er een compromis komt. De invoering van een parrellelle Guldenmark is een mogelijk compromis, waar Nederland baat bij heeft. Daar moet Nederland samen met de overige AAA-landen op inzetten in het grote schaakspel.
Roemer is daar in ieder geval niet toe bereid, want die heeft allang gepleit voor Draghi's gelddrukkerij.
@TM | 16-08-12 | 12:13 | + -1
Wel veel aannames over wat ik doe en denk in jouw stukje. Ik heb het noch over Keynes, noch over investering vs consumptie vs verkwisting (=subjectief waardeoordeel).
Hoe denk jij overigens dat Coca-Cola aan zijn middelen komt om belasting af te dragen?
tipo | 16-08-12 | 13:58
Is natuurlijk minder aantrekkelijk voor de onrendabele landen, 'beggar thy nabour', ik bedoel een beroep doen op 'solidariteit' is aantrekkelijker.
Grasshopper66 | 16-08-12 | 13:51
Ja, het daarvoor benodigde geuniformeerde onderdrukkings apparaat is er al, die stads/parkeer wachten kunnen dan als straks toch niemand meer een auto heeft de afwijkingen in de leer gaan beboeten.
@7anPau1 13:43
De PIIGS hebben behoefte aan inflatie en de AAA-landen met een handelsoverschot niet, want daardoor stijgen hun rentelasten op hun staatsschuld. Het zijn de Fransen die voor inflatie van de Euro zijn en het zijn de Fransen die de Duitsers min of meer in de Euro gedwongen hebben en houden, zodat ze hun eigen gebrekkige concurentiekracht kunnen verbloemen.
Het zijn nu nog enkel de Duitsers (Eigenlijk slechts 1 Duitser: Jens Weidmann) die tegen gelddrukkerij van Draghi is.
De deal moet dus worden: Frankrijk cum suis haar inflatie van de Euro zodat haar eigen bankwezen op de been kan blijven, mits Duitsland samen met de overige AAA-landen met een handelsoverschot de Guldenmark naast de Euro als parrallele munt invoeren.
Dan hebben de PIIGS de door hen gewenste inflatie, maar worden wij niet door hetzelfde inflatiemonster meegetrokken, wat compleet onnodige kapitaalvernietiging in de kernladen zou zijn als je naar de Finse, Nederlandse, Duitse, Oostenrijkse en Luxemburgse economie kijkt. It makes sense to me.
"En we stoppen ook met die tyfusgrondwet. Alleen mensen die lid zijn van de Partij maken enige kans op een fatsoenlijk leven, na goedkeuring door het Politbureau; alle tegenstanders worden afgevoerd naar de Goelag".
Als we dan toch bezig zijn eerder gemaakte afspraken, nota bene door ons zelf geinitieerd, te negeren moet er wel meteen goed doorgepakt worden.
7anPau1 | 16-08-12 | 13:43
Met inflatie betalen de mensen van hun spaargeld, om vervolgens dat geld weg te laten fietsen naar de niet-spaarders.
Nu is het probleem, dat de Nederlander zich hier tegen heeft gewapend, door grote schulden aan te gaan. De laatste echte spaartegoeden zijn de afgeperste bijdragen voor pensioenen en dergelijk en die gaan er aan met hyper inflatie en de burger met 130% hypotheek lacht zich de lul uit zijn broek.
@ruktzichloos 13:38
Roemer kan geld bijdrukken tot ie een ons weegt, maar die goede tijden komen daardoor niet dichterbij, integendeel.
tipo | 16-08-12 | 13:34
Ja inderdaad vreemd, lijkt er op, dat de baantjes machine in Brussel een grote aantrekkingskracht heeft op politici, een andere reden is slecht te bedenken, als je kijkt naar het draagvlak onder het electoraat.
@tipo | 16-08-12 | 13:10
Daar kun je van mening over verschillen.
Ik ben van mening dat je een keuze moet maken. Of je hecht aan de EU en de Euro en dan zul je gezamenlijk de consequenties moeten nemen dat er fouten gemaakt zijn. Of je stapt er uit.
De (burgers van de) PIGS kunnen de bezuiningen die de EU van ze eist niet blijven dragen. Vroeg of laat gaan deze landen dus failliet. Zoals het nu gaat, gaat het mis. Duitsland, Nederland, Luxemburg en Finland kunnen de schulden van de PFIGS (PIGS + Frankrijk) niet dragen als deze landen hun schulden niet meer kunnenn betalen. Als de PIGS vallen, valt Frankrijk direct. Die heeft sowieso dat geld dat ze hebben gegarandeerd niet. De enorme garanties, die nu nog balansneutraal zijn zullen dan worden ingeroepen en moeten worden opgehoest door de belastingbetalers van Duitsland, Nederland, Luxemburg en Finland. Op dat moment zal de enige uitweg nog zijn een hyperinflatie.
Als je er dus voor kiest om door te gaan, dan zul je nu gecontroleerd de inflatie moeten laten oplopen.
ruktzichloos | 16-08-12 | 13:38
Roemer zegt voor het eerst iets concreets en daar valt nogal wat op af te dingen.
Roemer wil geld spenderen en van begenzing daarbij niet weten.
Iedere onbenul weet dat je in goede tijden moet reserveren voor slechte zodat je dan de economie een zet te kunt geven. Roemer heeft dat goed in de gaten. Dat de PvdA, de VVD én het CDA decennia lang nagelaten om in goede tijden te reserveren kun je Roemer niet kwalijk nemen.
Dat Pechtold zijn eigen moeder nog zou verkopen, desnoods weg zou geven aan Europa kun je de SP ook al niet verwijten.
Dat iedere andere partij nu opzichtig en krampachtig over hem heen valt zegt genoeg over hen die jarenlang met de rug naar Nederland en haar bevolking hebben gestaan.
Roemer vindt die EU best wel tof, lekker solidair en geleidt door een collega maoist. Alleen dat begrensd worden in geld uitdelen kan natuurlijk niet.
@TM 13:10
Ook daarover ben ik het met u eens.
De Euro kan als gemeenschappelijke munt een goede rol in het toerisme en de internationale handel vervullen binnen de EMU-zone, als de Euro stopt met een eenheidsmunt (single currency) te zijn. Het probleem van de Euro is namelijk dat het een eenheidsmunt is.
De vier vrijheden van de EER zijn tevens een zegen, maar de politieke bedoelingen van de EU op immigratie, ontwikkelingssamenwerking en agenda 21-gebied heeft in Nederland veel minder draagvlak dan binnen de EU. Het Europese parlement heeft ook een heel andere zetelverdeling dan de Nederlandse. In de EU zijn de christen- en sociaal-democraten nog gewoon de baas alsof het 1980 is. Nederland is veel liberaler dan de EU. Daarom is het ook zo gek dat de D66 en de VVD zo veel politieke zeggenscap naar de EU overhevelen, want het komt dan automatisch in handen van de Europese CDA en PvdA, terwijl die in Nederland allang gemarginaliseerd zijn.
@TM | 16-08-12 | 13:28
Heb je de link gelezen? Het gaat niet om de politici, dat zijn inderdaad mediageile nitwits, makkelijk te paaien met wat beloften over mooie baantjes.
@witwas | 16-08-12 | 13:25 : Neh, te veel credit voor die nitwits. De banken en grote corporaties wellicht, die denken verder door dan de 'moderne carriere-politicus'. Die heeft daar de bagage ook meestal niet voor.
Alhoewel er wat mij betreft zonder twijfel figuren zijn die zich achter de schermen bezig houden met het manipuleren van alles dat beweegt hoor.
The fact that you're paranoid does not mean that they are not out to get you.
conclusie; Roemer heeft dus nu al meer bereikt dan Rutte
Een kandidaat-regeringspartij met dit soort rabiate standpunten is niet serieus te nemen. De SP zet zichzelf buitenspel."
gelukkig maar dat d66 al buitenspel stond en staat
@TM | 16-08-12 | 13:10
In mijn opinie is het allemaal niet zo ad-hoc als het lijkt.Volgens mij is er sprake van een vooropgezet plan van enkele eurocraten om van Europa een politieke unie te maken en alle macht naar zich toe te trekken.
www.groene.nl/2011/48/democratie-was-n...
@tipo | 16-08-12 | 13:02 : En dat is dus iets anders dan 'tegen de EU' zijn zoals bijvoorbeeld meneer Wilders en nog zo wat anderen in koor lopen te schreeuwen. Een goed opgezette EU is een zegen voor Europa en de Euro kan daarin een goede rol vervullen. Maar niet zoals het nu allemaal in elkaar is geflanst, want het hele systeem hangt van de Ad Hoc - seems like a good idea - afspraken aan elkaar, en zo bouw je geen duurzame organisatie op. Dat weet iedereen.
@7anPau1 12:55
Van mij mag Draghi op voorspraak van Krugman van de Euro een Lire maken met dito inflatie niveau, onder 1 voorwaarde: Dat Nederland, Duitsland, Finland, Oostenrijk en Luxemburg een sterke Guldenmark hebben zoals prof Markus C. Kerber voorstelt. Dat zou ons kabinet dus moeten voorstellen, maar ik hoor het De Jager en Rutte niet zeggen, wat verontrustend is.
@tipo | 16-08-12 | 13:02 : Exact. Daarom ben ik het dan ook met iedereen eens die die enorme fout weer wil herstellen. Er was niets fout met de ECU dus voer die maar weer lekker in. Gaan we weer over een Euro praten als heel Europa ook een *politieke* en *democratische* eenheid is geworden. Aan de ontwikkeling van de VS te zien is dat over honderd jaar of zo.
@TM 12:51
Eensch. De Euro heeft Keynes postuum vermoord en hijkan pas weer tot leven gewekt worden als de Euro niet langer een eenheidsmunt is, maar een gemeenschappelijke munt naast andere nationale of gemeenschappelijke munten zoals de guldenmark of peseta.
Keynes' methoden kun je nu niet Europawijd inzetten, omdat de EMU-zone te onoverzichtelijk is en er in de probleemlanden te veel belastingontduiking, bureaucratie en corruptie is om Keynesiaanse investeringen effect te laten sorteren, want daardoor verdampt er te veel investeringsgeld.
@tipo | 16-08-12 | 12:34 : Overigens; is 'monetarisme' niet afkomstig van meneer Friedman in plaat van meneer Keynes?
Ik begrijp overigens wat je bedoelt hoor.
Een beetje SP-er gaat voor 10% over de begroting heen!
Makkelijk scoren, als je iedereen tomaten kan uitdelen op kosten van een ander.
@ tipo | 16-08-12 | 12:13
U weet gewoon overduidelijk niet wat de theorien van Keynes waren. Alleen daarom al kan uw betoog agedaan worden als kletstkoek.
Ja de EU heeft, min of meer conform Keynes, geinvesteerd in de infrastructuur van Spanje. We hebben het dan over een periode waarin de Spaanse economie nog niet floreert en Spanje hard aan modernisatie toe is. Denk aan de wereldtentoonstelling in Sevilla en de Olympische spelen in 1992. Die investeringen hebben gewerkt en de Spaanse economie begon goed te draaien. Volgens Keynes had toen een buffer opgebouwd moeten worden. Daar zit alleen politiek het probleem. Als het goed gaat, verlangt de kiezer 'kadootjes'. Als je daarin doorschiet krijg je bubbels, want de economie draait goed en er wordt nog steeds extra geld door de overheid uitgegeven. Dat is in strijd met Keynes. In Nederland is onder Paars hetzelfde gebeurd. Zalm wilde de staatschuld afbouwen, maar PvdA en D66 wilden vooral ook meer overheidsuitgaven. Het probleem is als je in slechte tijden vervolgens pas in overheidsuitgaven gaat snijden, dan verstrekt dat de economische teruggang. Dat politici, die niet bereid waren om in goede tijden te bezuiningen, alleen naar Keynes grijpen in slechte tijden, om de problemen nog groter te maken, daar kan Keynes niets aan doen.
Nu is er maar 1 oplossing. Luisteren naar Krugman en de inflatie (officieel) laten oplopen, waardoor al die schulden van overheden en burgers minder hoog worden. Alleen willen de centrale banken daar koste wat het kost niet aan omdat zij de belangen van de have's vertegenwoordigen.
@Auweyida | 16-08-12 | 12:25 : Ok, duidelijk! ;)
@tipo | 16-08-12 | 12:34 : In aanvulling op mijn vorige reaktie dus nogmaals : Dat ligt aan de wijze waarop men in alle wijsheid dacht de EU economisch te moeten optuigen, niet aan het Keynesiaanse model.
'Keynes' vereist dat je je munt moet kunnen devalueren, dus dat is voor een EU-land sowieso al onmogelijk. Maar dat maakt mijns inziens de theorie niet ongeldig; dat maakt de EU-ambtenarentop incapabel.
@tipo | 16-08-12 | 12:13 : Dat is een cirkel redenering. Keynes is niet dood(nou ja, hijzelf wel natuurlijk), Keynes' methodes zijn onmogelijk om door 1 land in de EU te worden doorgevoerd DOOR de invoering van de Euro. Dat is iets volkomen anders dan wat jij zegt.
Maar goed; Keynesianen en anti-Keynesianen, ik heb gemerkt dat die niet zo goed mixen. Ieder zijn meug uiteraard!
ratelaar | 16-08-12 | 12:41 Tja.... VVD-CDA-GL-PvdA die een tweede Griekenland van Nederland maken, en volledig aan de leiband van Brussel loopt.. Geef mij dan maar SP..
@tipo | 16-08-12 | 12:41
Nou dan wordt het PVV voor mij.
@Auweyida | 16-08-12 | 12:25
Jawel hoor. DE VVD, de grootste vriend en handlanger van de financiële sector is aan de macht immers. De facilitator van de kredietcrisis mag de puinzooi opruimen.
En ik hoor er niemand over klagen.
Er is een reden waarom overheden staatsschuld en de uiteindelijke oplossing, meer geld drukken (inflatie) voor lief namen/nemen.
Als je de eerste bent met dat nieuwe geld, dan geef je het nog uit tegen de 'oude' koers. Pas nadat het geld in omloop raakt, devalueerd al het geld en daalt de waarde ervan.
Simpeler gezegd: inflatie is eigenlijk het meest antisocialistische wat je maar kunt bedenken: de onderkant van het geldschuifsysteem, de armeren, gaan dat 'nieuwe' geld pas zien als de inflatie al heeft ingetreden.
En daar komt dan nog eens bij dat pensioenen en spaargelden ook minder waard worden.
En de inflatie is vrij hoog over de laatste 10 jaar, overheden hebben dit trukje maar wát graag toegepast, sterker, het was een reden voor de meeste Zuid- Europese landen om op de euro over te stappen. Wel de vruchten van een stabiele munt doordat Duitsland meedoet, en toch lekker kunnen 'bijdrukken'. Laat je niet bedotten, er is maar één reden mogelijk waarom inflatie kan plaatsvinden, en dat is geld bijdrukken door overheden, door te lenen.
Dus al lijkt Roemer heel sociaal door het begrotingstekort op te laten lopen en dat geld bij te lenen: het zijn uiteindelijk alsnog de armeren die de rekening betalen.
Uiteraard moet ik er bij vertellen dat als Roemer het níet doet, andere Europese landen het heus wél gaan doen, en je alsnog met die inflatie zit zonder dat 'je de eerste bent' en er dus van meeprofiteert.
En zie daar, de onhoudbare paradox die de Euro politici met elkaar hebben gecreëerd...
@Cum_Fraude 12:34
SGP, CU, PVV, LP, DPK, Partij van de Dieren.
(alleen op het gebied van Europa zijn dat de beste partijen qua idee over een hybride Europa, voor het overige verschillen ze natuurlijk en hebben ze ieder hun eigen dommigheideden, want dat hoort bij de folklore, dat elke politieke partij een stom idee moet hebben)
Roemer trekt zich niets aan van financiële tekorten. "Over my dead body" dat riep hij ook als raadslid toen de provincie zich ging bemoeien met de begroting van zijn portefeuille. Structureel 1,5 miljoen(!) had Dhr Roemer structureel tekort. Niet 1 keer maar jaren achter elkaar! "De omstandigheden dicteren wat er dient te gebeuren", orakelt Roemer nu. Ik denk dat de omstandigheden in zijn gemeenteraad periode en nu weinig zijn veranderd. Dhr Roemer heeft een gat in zijn hand. Zo'n man lijkt mij bijzonder schadelijk voor ons huidig uitgangspunt: Een wankelijke economie en een dagelijks oplopend begrotingstekort. Ik wens allen veel wijdheid met stemmen.
@TM 12:13
Gedifferentieerd monetarisme in binnen de EMU-zone al 20 jaar niet meer mogelijk, dus valt er in de praktijk ook niet aan te tonen dat gedifferentieerd monetarisme binnen de EMU-zone beter is, dan een eenheidsmunt. Wel is aan te tonen dat een eenheidsmunt voor landen met divergerende concurentiekracht een recept voor onvrede, steeds grotere herverdelingsmechanismen en een steeds groter verlies van nationale democratie is.
"Is dit het doortastend democratisch leiderschap waar Nederland zo naar smacht, of een handige dekmantel voor de belastingverhogingen en de sociale nivellering van de samenleving?"
Ik vermoed het laatste, daarom gaat mijn stem dan toch naar de PVV.
@tipo | 16-08-12 | 11:12
Dan zijn wij het met elkaar eens. Maar welke partij heeft nu het beste standpunt als het gaat om Europa?
Dit is tenminste verkiezingstaal!! Fuck gratis glaasjes water en verplichte donorcodicils.
beste Auweyida, dat citaat is van Einstein.
TM | 16-08-12 | 12:13 |
Het enige waar ik je op wijs wat betreft Keynes zijn de man's dying words. Food for thought. Voor de rest ben ik nog nooit bij de man op de koffie geweest, weet ik niet waar hij nu ligt en ben ik niet bekend met zijn schrijfsels. Want misschien is het denken buiten de economische kokervisie weleens gezond. Een wijs man, ik weet zo even niet meer wie, zei eens: je kan de huidige problemen niet oplossen met hetzelfde denken die de problemen veroorzaakt heeft.
Kan Roemer geen ongelijk geven. Het is waarschijnlijk dat die boete toch als verkapte loonsverhoging voor de Europarlementariërs wordt gebruikt.
Die Roemer kon de financien van een lullig plaatsje als Boxmeer niet op orde krijgen? Hoe komen ze bij de SP op het idiote idee dat deze man iets zinnigs over economie kan zeggen.
@49 | 16-08-12 | 11:14 : Onzin. Coca Cola is geen 'burger' maar betaalt een stuk meer belastingen dan jij. Jij haalt de begrippen 'investering' en 'verkwisting' door elkaar. Keynes heeft nooit gezegd dat de overheid maar groter moest worden zodat er meer ambtenaren in de werkverschaffing konden. Keynes heeft nooit de corruptie die er in de praktijk optreedt in zijn theorieen opgenomen. Denk jij dat 'investeren door de overheid' in Spanje het zelfde betekent als in Nederland??
Keynes heeft bewezen(simpel zat, plenty voorbeelden) dat een overheid die uitgaven stimuleert, deze terug krijgt in de vorm van meer handel en meer belastinginkomsten. De VS had echter het rampzalige plan om de goud-standaard te verlaten(in 1971) en dat is in regelrechte strijd met het 'Keynesiaanse model'. Dat is zuiver monetarisme, meneer Friedman en de zijnen dus. De lui die Friedman aanhangen kunnen nu echter al 20 jaar geen verklaring geven waarom hun theorieen niet(meer) werken.
Dus is er een revival van Keynes' werk aan de gang. Logisch.
@Auweyida | 16-08-12 | 11:35 : Ik volg niet waar je heen wilt, tenzij je gewoon Ad Hominem Keynes wilt aanvallen natuurlijk. Maar dat zou infantiel zijn.
Theo van Deursen 11:17
Even voor de goede orde: De Spaanse centrale overheid had zelf niet eens zo heel veel geleend. De EU heeft jarenlang via structuurfondsen wel degelijk op zijn Keynes' geinvesteerd in Spaanse infrastructuur, zoals vliegvelden, snelwegen en zonne-energie. Dat is niet van geleend geld, maar van door ons geschonken geld gedaan. De Spaanse regio's hebben wel te veel geleend, met een slecht onderpand (een vastgoedbubble). Vooral de toren van regionale overheidsschulden bij caja's gebasseerd op een slechte fundering van een vastgoedbubble is het Spaanse probleem,naast de grote werkeloosheid na het uiteenspatten van die vastgoedbubble. Dat was ook gebeurt zonder Euro in Spanje en was dan opgelost door de peseta te devalueren en opnieuw te beginnen met te concureren op prijs. Die oplossing wordt door de Euro onmogelijk gemaakt en extra bijlenen om te investeren is ook geen optie, simpelweg omdat dit nooit terugbetaald kan worden. Keynes is dus hardstikke dood, anders had Spanje nu wel de vruchten geplukt van de EU-investeringen in Spaanse infrastructuur. Daar komt niets van te recht.
@nl04922 | 16-08-12 | 11:48
Ik geef de SP nergens de schuld, de SP heeft nog nooit geregeerd. Het begrotingstekort is voor de staat 'gratis' geld. Ze geven meer geld uit dan ze binnen krijgen, lenen dat, en leggen de rekening (de rente op de schuld) bij de belastingbetaler of de toekomstige belastingbetaler. Wat mij betreft is het een fabeltje dat dit tot in lengte van dagen door kan gaan en dat er sprake is van zoiets als een 'houdbare staatsschuld'. In mijn optiek is het dus voor het behoudt van onze welvaart van levensbelang dat de macht van de staat fors wordt teruggedrongen, dat ambtenarensalarissen, uitkeringen en minimumloon verlaagd worden om de arbiedsmarkt vlot te trekken. Ik noem dat niet sociaal, maar absoluut noodzakelijk om ooit uit de crisis te raken en te voorkomen dat onze spaargelden verdampen door inflatie.
Jan Marijnissen was m.i. behoorlijk OK en ik zeg dat eigenlijk nooit van politici want die zijn eigenlijk nooit te vertrouwen. Roemer begon aardig maar sinds hij Draghi steunde is bij mij iets geknapt. Ik heb hier jaren betoogd dat de beste regring er een zou zijn van VVD-PVV-SP. Nu weet ik het niet meer.
Ik ben bang dat alles inmiddels zo verziekt is dat er geen sturing op gezond verstand meer mogelijk is. De trein dendert door, of zo je wilt de karavaan. Als je bij de boven-ons-gestelden hoort is er niets aan de hand. Je voelt een bobbeltje op de weg als je over een kat rijdt, meer niet...... mensen "politics is like screwing a cat in the ass" Charles Bukowski.
De SP is al door andere partijen uitgesloten, wellicht moeten ze eens met de PVV gaan praten.
Met Roemer aan de macht gaat het geld naar de niksnutten hier in plaats van brussel en zuidelijk-europese landen. keuzes keuzes.
@Tommygunner | 16-08-12 | 09:12
Jaloezie is als jij iets hebt en bang bent dat de ander het afpakt. Het oude origineel: "Socialisme is georganiseerde afgunst".
Hadden we maar technocraten in Brussel (zie China en haar economische succes), maar wij zitten in de eu met burocraten opgescheept!
witwas | 16-08-12 | 11:16 |
Welk probleem hebben we dan in Nederland?
dat we ons niet willen laten bedeigen in ons eigen land!!
Welk gratis geld? welke torenhoge schulden hebben we dan? Je geeft de SP de schuld zonder dat de SP ooit in de regering heeft gezeten,, denk eens na!
Jij laat anderen de crisis betalen door ze te korten en te onstlaan.
Je vind het zelfs sociaal.
Wees eens flink, "Snij eens in eigen vlees" om erbovenop te komen. Het zijn altijd die anderen.
Theo van Deursen | 16-08-12 | 11:17
Inderdaad ik denk dat jij met jouw kennis weinigen overtuigt (en dat ligt aan al die anderren).
doenormaal! | 16-08-12 | 11:38 |
Als Nederland net zo arm is als de rest van Europa, gaat de sterretjesvlag uit in Brussel. In die zin eigenlijk raar dat de Marxist Roemer niet keihard pro EU is.
Ik vraag me af, als wij straks net zo arm zijn als de rest van Europa, wie komt ons dan helpen?
Leuk - zo'n discussie over economie.
Wat Theo van Deursen zegt heeft wel iets. Helaas leven we in een tijd waarin je zonder moeite, dus ook voor het electorale stemvee makkelijk tig "experts" kunt ophoesten die zeggen dat het wel juist (of juist helemaal fout) is wat een politicus roeptoeterd.
Laten we even terug gaan naar de basis: wat zijn de doelen van een staat/overheid?
Infrastructuur, openbare orde, veiligheid, handhaving, educatie, zorg.
Nu kan je op ieder van deze zaken een niveau vast stellen. De discussie of er een bepaald medicijn moet vergoed worden moet inderdaad gevoerd worden. Net zo als je een snelweg door een bedrijf kunt laten bouwen en exploiteren (tegen betaling).
Wij zijn deze essentie kwijt en zitten vast in een stramien waar we werkloosheid bekostigen ipv werk te stimuleren, geld aan anderen geven en niet investeren.
We geven geld liever uit dan we het investeren (zie aardgasbaten -> sociale voorzieningen ipv investeringen zoals in Noorwegen).
Hier moet de verkiezing over gaan.
Maar nee, wij spuwen ons gal over Europa en om een complottheorie met Goldman Sachs en de Bilderberg Groep zijn we niet verlegen.
Als er niets aan ons staatsbesef en de taken van de overheid verandert, dan kan RoemerSamsomRutteWildersDierenpoesJanluldebahangerBubba ministerpresident worden - er verandert niets.
TM | 16-08-12 | 11:14 |
Beetje afhankelijk van waar je woont in NL begint het wel steeds meer op een raar soort derde wereld land te lijken, trouwens.
@Theo van Deursen 11:17
Kunt u in al uw wijsheid dan wel even de oplossing voor deze crisis aandragen?
Dit is de mijne:
deel 1: www.dagelijksestandaard.nl/2011/11/een...
deel 2: www.dagelijksestandaard.nl/2012/05/er-...
Ik ben benieuwd waar u mee komt in al uw geleerdheid.
TM | 16-08-12 | 11:14 |
Op zijn sterfbed pruttelde Keynes nog:
"I should have drunk more champagne."
@ 'Brussel kan de tiefus krijgen'
En Roemer ook!
Tommygunner | 16-08-12 | 09:12 | + 17 -
Helemaal mee eens.
Mogelijkheid 2 is uiteraard een extreem links kabinet met Roemer aan het roer.
Er is bij deze verkiezingen eigenlijk maar één vraag: halen de slappe zakken van het midden meer dan 76 zetels. Want iedereen weet dat partijen als D66, VVD, PvdA, GL en CDA in principe elkaar het jawoord al gegeven hebben. Dus wat blijft er dan nog te kiezen over.
De SP speelt hiermee natuurlijk de echte rijken - grote spelers op de kapitaalmarkt - natuurlijk in de kaart. Die zullen met de rating agencies die ze in hun zak hebben lekker vet kunnen speculeren door de oplopende rente. Weer een paar miljard extra verdienen op kosten van die 'rijke' Nederlandse belastingbetalers.
tipo | 16-08-12 | 11:03 |
Ah, weer een hobbyeconoom die beweert dat Keynes 'hardstikke (sic) dood' is. Hoe kom je daarbij? De huidige recessie is juist een Keynesiaans schoolvoorbeeld. Maar inderdaad, om dat te weten moet je wel (economisch) geschoold zijn.
Spanje heeft al dat geld niet uitgegeven om de economie te stimuleren. Ze hebben juist het omgekeerde gedaan: met geld smijten in goede tijden, toen ze, door de euro, bedrieglijk goedkoop konden lenen.
Over oorzaken en gevolgen van de eurocrisis ga ik je maar niet onderhouden. Wie er maar wat op los kletst over ponzischema's (sic), conjuncturele dingetjes (sic) en linkse economieboekjes (wtf) ga ik met mijn kennis vermoedelijk toch niet overtuigen.
@nl04922 | 16-08-12 | 11:02
De leefbaarheid in Spanje en Griekenland wordt ook met de dag beter, hier kunnen wij als Nederland een voorbeeld aan nemen. Ruim 65 jaar hebben we kunnen genieten van het 'gratis' geld systeem mogelijk gemaakt door schuldcreatie en inflatie. Hoe eerder we inzien dat dit feest over is hoe kleiner de schade. Nog een paar jaar zo doorgaan zal hoogstwaarschijnlijk desastreuze gevolgen hebben. There is no such thing as a free lunch.
De overheid moet helemaal niks, behalve misschien chillen in een sloepje. En zeker niet de economie aanjagen. Geld dat de overheid uitgeeft komt maar uit één zak: die van de burger. Ik bepaal liever zelf waar ik mijn centen aan uitgeef. Het maakt overigens geen fluit uit of die overheid nu EU, Rijk, provincie, gemeente of Fozzy heet.
Stelletje defaitisten hier. Nederland loopt nog steeds vooraan waar het gaat om de kracht van de economie, heeft nog steeds een van de laagste werkeloosheidscijfers in de westerse wereld, mensen krijgen nog steeds zorg en een(verminderde) uitkering als ze het niet alleen af kunnen.
Als je hier de reaguursels leest leven we al jaren in een derde wereld land.
Pah!
En Keynes' werk is springlevend, maar dezelfde klootzakken die hem eerst verketterden, verkrachten nu Keynes' theorieen in de praktijk. Keynes was niet gek, die WAARSCHUWDE voor het mogelijke misbruik van zijn theorieen. Maar dat wil niemand hier horen denk ik, dus laat verder dan maar.
Cum_Fraude 10:57
Ik ben ook pro-Europa als dat een vrijhandelszone inhoudt met behoud van heel verschillende nationale demo-cratie-en die elkaars eigenaardigheden elkaar niet dwingend op kunnen leggen. Die rijkdom aan variteiten mag nooit de amorfe, identiteitsloze, onmondige en armlastige eenheidsworst worden waar Eurofielen en banksters naar streven.
En bij die banksters hoort ook de SP, want die willen geld drukken tot ze scheel zien.
Beetje populistische praat, meewaaien met de anti EU-wind. De SP is in de basis pro Europa en dat betekent dat je the bad with the good zult moeten accepteren. Je kunt niet voor de EU zijn, maar tegen de gemaakte begrotingsafspraken. Of je stapt er uit of je houdt je bek en speelt volgens de regels.
Maar goed, Roemer moet natuurlijk wel wat zeggen over de die 3%, want dat gaat hij natuurlijk never nooit halen. Hij gaat namelijk niet de economie stimuleren, maar "eerlijker" maken. Hij belooft arme mensen rijker te maken door (zogenaamde) rijke mensen armer te maken. Relatief gaat dat ook werken. Er worden namelijk meer mensen arm. Roemer gaat voor iedereen met meer dan 2x modaal de lasten aanzienlijk verzwaren. De middenklasse en het midden en kleinbedrijf zal enorme klappen krijgen en echte rijken en multinationals zullen over de grens vluchten. Gevolg, een oplopend begrotingstekort. Het is Joop den Uyl all over again.
@witwas 10.36 u. Je laatste zin is ijzersterk.Wat voor Japan geldt ,geldt helaas ook voor de USA,zodat de impact op ons en de hele EU een regelrechte catastrofe is,vergelijkbaar met zomer van 1929.Maar waarom is dit mogelijk ? We geloven nog steeds in zoiets als een economische "automatische piloot",ook wel "laisez faire"-politiek geheten,nu met computers.Succesvolle economie blijkt echter hoofdzakelijk op vertrouwen te berusten,zoals laatst de president van Bank of England zei: Als alle bankdirecteuren zich gedroegen als de Olympische sporters,was er helemaal geen crisis.
tipo | 16-08-12 | 10:53
Juist en daar gaat het dus fout.Ongelooflijk hoe gemakkelijk dit probleem is op te lossen ongelooflijk waarom het de regenten en de politici niet lukt. Ongelooflijk hoe ze zitten te spelen met vuur.het zijn werkelijk zeer slechte mensen.
Ow, ik ben geen pessimist, enkel vrij, mobiel en zonder verplichtingen. Kan het in principe overal verdienen en heb me nooit vastgelegd. dat geeft de vrijheid om dingen te bekijken zoals ze zijn, en niet zoals ik ze zou willen zien.
@antilinks | 16-08-12 | 11:03:
Ik neem even aan dat Rutte de regie heeft, maar idd misschien onterecht.
Dat hele ESM-verhaal is toch echt een VVD-show met een hoofdrol voor Jan Kees de Jager.
Muggenmepper | 16-08-12 | 09:51
Sterk..... VVD-show met een CDA-er in de hoofdrol.
@Theo van Deursen 10:20
Keynes is hardstikke dood. In Spanje hebben ze met EU-gelden voor honderden miljarden aan snelwegen, vlieghavens en zonne-energiepraken aangelegd om de economie te stimuleren en kijk hoe goed ze er nu voor staan.
De Euro-crisis is geen 'bust', geen conjunctureel dingetje, maar een paradigma-verschuiving. Je theorie uit je linkse economie-boekjes werken niet meer, want het ponzischema van gestapelde leningen staat op omvallen.
Een derde van Nederland loopt de kantjes eraf op kantoor, een andere derde detacheert ofwel schuift met mensen, van die laatste derde is er een groepje welke daadwerkelijk wat zinnigs doet. En als die verstandig zijn gaan ze het ergens anders verdienen. Nederland staat verder bijkans stil, met fail op fail, kijk maar naar de NS ze presteren niets meer behalve meer en meer vangen. Zo zijn er legio. Verder wordt elke zwak, ziek en misselijke in dit land gigantisch geholpen ten koste van de schatkist. Ondertussen gaan we zwak, ziek en misselijk Zuid-Europa de komende decennia de hand boven het hoofd houden. Dit land presteert niet meer. De gemiddelde HBOer met wat techniek achter de kiezen kan nog niet tippen aan een MTSer van 15 jaar terug, uit ervaring weet ik dat de meeste bedrijven niet echt meer op HBO'ers zitten te wachten. plus dat ze direct een baan op top niveau willen met dito salaris en het liefst een half jaar vakantie, het andere half jaar miepende over waar ze recht op hebben. Pensioen en zorg zijn een fiasco, het systeem onhaalbaar en net als in alle andere sectoren vol zakkenvullers, overhead in Nederland is een lachertje waar de grootste idioot op kan concluderen dat het onbetaalbaar is en zuiver overbodig. Kunst en klauwen vol cultuur laat ik in het midden net als legio andere zaken die kant nog wal raken. Stap in het hedendaagse verkeer en je weet hoe het er voor staat, het staat stil of is tergend langzaam en waar het nog loopt wordt het anderdaags wel verneukt omdat men rust wil of nog schonere lucht. Wanneer je kritisch om je heen kijkt kun je zien dat we niet meer efficiënt en snel willen. Te lastig voor mij om het onder woorden te brengen, maar het spreekt uit alle kanten van de maatschappij. We zitten op een ram koers, de EU helpt het lijden wat te verkorten. Er is geen drive meer. En die paar die wel nog wat willen die worden door regelgeving en groen kapot gemaakt. Nederland is een fail, dat allang bijgestuurd had moeten worden jaren terug. Roemer toont wat ballen, het probleem met de politiek is misschien nog wel dat het de grootste fail is in Nederland. En ballen hebben ze enkel op momenten wanneer het er niet toe doet.
Typisch links: heel veel willen lenen en gratis weggeven. Het feit dat je schuld dan sick onaanvaardbaar hoog wordt mag rechts daarna weer oplossen.
witwas | 16-08-12 | 10:21 |
Je hebt het zo mis, jij denkt allen maar aan geld.
Het gaat om leefbaarheid.
Jou salaris korten, echt goed voor je wil ik wel doen hoor!
"een belachelijke boete gaan betalen als het tekort groter is dan 3%? Over my dead body!"
Is dat een belofte?
Er zijn maar twee partijen die een gezonde houding hebben naar Europa toe, de PVV en de SP. Ik snap de negatieve reacties op de SP hier ook niet zo goed, als je de programma's van PVV en SP naast elkaar legt zitten er overeenkomsten in. Komt bij, de SP heeft nog nooit deel uitgemaakt van een kabinet, misschien moeten ze de kans eens krijgen. Ik heb de vorige keer PVV gestemd maar ben nu erg aan het twijfelen. Wat ik overigens het meest verbijsterend vind is dat D66 in de peilingen op 15 zetels staat. Wist niet dat er zoveel idioten in Nederland woonden....
@tipo | 16-08-12 | 10:47
Klopt. Maar liever de regie bij onze eigen socialisten dan bij de socialisten in Brussel. En dat zeg ik terwijl ik socialisten verafschuw. Maar helaas bieden andere partijen mij geen andere keuze. Ik snap de VVD dan ook niet, vanwaar komt deze onvoorwaardelijke loyaliteit aan Brussel? Ik ben pro-Europa, en daarom tegen de huidige constructie en visie. We zitten nu op een ramkoers dat een soeverein maar verenigd Europa kapot zal maken. De burger zal het niet accepteren dat ongekozen eurocraten in Brussel ons kaalplukken van niet alleen ons geld maar ook onze soevereiniteit. Zetten ze deze ondemocratische koers door, dan verpesten ze voor decennia vruchtbare Europese samenwerking.
@ecologiste 10:47
Immigranten die (a) hun eigen broek ophouden zonder enige vorm van uitkering, (b) een zelfbetaald huis hebben, (c) geen strafblad verdienen en (d) zelf hun ziektekosten betalen zijn allen welkom. Maar die vier eisen mag je dus niet eens stellen van de EU, Raad van Europa, VN of Bankster Sutherland.
Op naar een samenwerking SP/PVV.
@lanexxx 10:36
Nee. Ik vind het erg prettig dat er na de drie nationale bestuurslagen nog eentje bij komt/is gekomen. Mijn leven bepaald door 4 categorieën ambtenaren die ik persoonlijk niet ken en vice versa. En dan laat ik
de invloed van de V.S. en de VN maar even buiten beschouwing, hoewel die ook het vuur uit de sloffen lopen voor mijn individuele belangen.
Rij dan 4 km te langzaam.
zovoklets | 16-08-12 | 09:28
Als we dat allemaal gaan doen komt daar ongetwijfeld een boete op te staan.
omanders | 16-08-12 | 10:33 |
Ah kijk, de goudfolie hoedjes uit Oostenrijk zijn er ook!
Cum_Fraude 10:23
De SP is niet anti-Brussel, maar anti-kinderen en anti-kapitaalkrachtigen en anti-pensioengerechtigden. De SP leeft structureel op de creditcard van ons kroost en zal door het aanjagen van inflatie via de ECB degenen die in Nederland welverdiend kapitaal hebben of pensioengerechtigd zijn structureel verarmen of het land uitjagen.
De SP is pro-Draghi.
tipo | 16-08-12 | 10:38
Eensch.
Immigratie no problemo maar als het niet klikt krijg je een biotoop waarin hele andere krachten gaan gedijen en die krachten ontwrichten de basis van de duurzame economie. Die Peter Sutherland is een bijzonder gevaarlijk sujet. Maar ja, Goldman Sachs hè? Take the money and run dus. Ik ben niet tegen immigratie zeker niet maar wel zoals het nu is gegaan. Het begint bijna te lijken op de grote volksverhuizing na de val van het Romeinse rijk. Multi-culti is OK wanneer er werkelijk sprake is van wederzijds respect en begrip en die zijn beide ver te zoeken. Zodra dat in orde is kan het weer beter worden. Een te grote dynamiek zoals de afgelopen decennia is alleen goed voor opportunisten als die Peter Sutherland, Herman van Rompuy en noem ze maar op.
Ben geen fan van Roemer maar die Pechtold moet helemaal z'n bek houden en gewoon weer koperen lampen gaan poetsen of wat deed die loser voorheen ook alweer?
witwas | 16-08-12 | 10:36 |
Nee, wij zijn geen Japan. Wij hebben nog veel grotere spaarpotten, en zelfs een (relatief) groter exportoverschot.
Dat vertrouwen van anderen hebben we, evenmin als Japan, voorlopig ook niet echt nodig: desnoods financieren we net als zij de staatsschuld deels zelf.
Maar zelfs als we er even vanuit gaan dat het vertrouwen van externe beleggers er toe zou doen (quod non), dan zouden we dat vertrouwen nog altijd beter kunnen wekken door economische groei (remember: staatsschuld is de teller, GDP is de noemer) dan door dat kansloze bezuinigen in een deflationaire recessie.
Overigens is de situatie van Japan niet vergelijkbaar met de onze. Ja, ze hebben grote stimuli gehad die op het oog weinig extra groei hebben gebracht. Dat komt omdat de stagnatie in Japan gepaard gaat met andere seculiere factoren, zoals een berucht sclerotische arbeidsmarkt en, vooral, een ontzettend nadelige demografie.
Wat Roemer zegt is dat de 3% geen "Heilig doel" is en daar zeker geen boete over gaat betalen. Aan wie betalen wij die boete, en waarom de echte overtreders niet? Er is niets gezegd over geld lenen van je kinderen of belasting verhoging. De SP wil het geloof in de kapitaalmarkten een toontje lager krijgen, was het niet juist op die markten dat het fout ging!?! Het is tijd voor realisme, het draait om mensen!!!! Niet om politiek,banken of economie. Vandaag op RTLZ : een bedrijf maakt tegen verwachting winst, maar schijnbaar niet genoeg voor de beleggers!?! gevolg bedrijf moet mensen ontslaan.. Hoera voor de VVD? denk het niet.
ecologiste 10:26
De Euro moet ophouden als 'single currency'.Als gemeenschappelijke munt kan het parrallel wel voortbestaan, zolang de landen met een handelsoverschot tevens een sterke guldenmark als wetting betaalmiddel in mogen voeren.
De EU als vrijhandelszone moet uiteraard overeind blijven, maar daar hoort geen verplichte OS-bijdrage, Agenda 21-bijdrage en onrendabel immigratiebeleid bij.
Daar denken de Eurocraten en VN-bobo's overigens beangstigend anders over en laat ALDE (D66 VVD) het daar nu volledig mee eens zijn, welke ketelmuziek de VVD nu ook laat horen.
zie: "EU should 'undermine national homogeneity' says UN migration chief"
www.bbc.co.uk/news/uk-politics-1851939...
Bakito | 16-08-12 | 10:03 |
U bent dus één van die eurofielen die in het bizarre sprookje gelooft dat de EU de weg is? Een klein beetje realisme is nooit weg, tegenstanders zijn natuurlijk allemaal cynici?
@Theo van Deursen | 16-08-12 | 10:27 Maar wij zijn geen Japan, dit gaat alleen maar goed zolang anderen vertrouwen in je hebben en bereid zijn je staatsschuld op aantrekkelijke voorwaarden te financieren. Zodra dat vertrouwen wegvalt kun je aansluiten bij de Piigs en staat het IMF op de stoep. Overigens spreek je jezelf tegen, want ondanks enorme stimulatie door de overheid komt de economie in Japan dus niet op gang. Waarom zou dat in Nederland dan wel lukken?
@lanexxx | 16-08-12 | 10:25
De belangrijkste punten zijn in elk geval te vinden in het PVV partijprogramma.
Werkt het ook andersom?
Bij een overschot van 3%, krijgen we dan een bonus uit Brussel?
@WaarDeWindWaait | 16-08-12 | 10:09
Wilders wil langer de tijd nemen om tot 3% te komen door te investeren.Dat is dus wezenlijk iets anders, en dus heen potverteren.
Om de tijd te krijgen om de wel werkende bezuinigingen zoals minder OS en Europese bijdrage te korten, wachtgeldregeling te schrappen en onnodige subsidies te stoppen. Daar zit de wil tot uitstel van de 3% voor de PVV.
"Volgens moderne monetaire theorie is staatsschuld gewoon geldschepping by another name."
Ja. Totdat de financiers het (terechte) gevoel bekruipt besodemieterd te worden en ze over de streep geholp[en moeten worden met hogere rentes. Maar ja, oorlogsmisdadiger Milton Friedman is dood, dus ophangen wegens hoogverraad kunnen we niet meer.
Wie de zaak flest wordt gepakt. En dat gebeurt nooit wanneer het je uitkomt. Dat moge een les voor Friedman-aanhangers zowel als SP-ers.
Het FD een belangwekkend bankiersblaadje?
De enige leesbare krant van Nederland zonder zure vooringenomenheid, bedoel je zeker.
@Deus Absurdia 10:20
Het geld dat aan ontwikkelingssamenwerking wordt uitgegeven is niet jouw of mijn belastinggeld, maar geld geleend van de creditcard van mijn en jouw kinderen, kluns. Je loopt goede sier te maken met geld van kleuters.
@zeg maar jansen | 16-08-12 | 10:11
Ik zie liever dat die minima gestimuleerd worden om in hun eigen levensonderhoud te voorzien dan een systeem wat mensen massaal aan het infuus houdt. Bovendien zal Brussel ons verplichten nog meer mensen die aan het infuus gaan liggen binnen onze landsgrenzen toe te laten. Europa is een parasitair monster dat ons zonder mededogen levend en spartelend leegzuigt.
Zolang we bij Europa horen gat het niet alleen meer om onze eigen minima maar om de minima in heel Europa! die we zullen moeten voeden.
@Bakito | 16-08-12 | 10:03
U hebt de pest aan Wilders? Waarom eigenlijk? En wat verstaat u onder Eurofobie? Overigens is de EU niet vijftig jaar geleden opgericht.Dat was de EGKS en daarop volgend de EEG.
witwas | 16-08-12 | 10:21 |
Oh, en hoe moet dat begrotingstekort dan gefinancierd worden als de economie stagneert?
De economie stagneert al een tijdje, witwas, en nog altijd kunnen we goedkoper lenen dan ooit. De Japanse economie stagneert al veel langer, en die zitten nu boven de 200% met hun staatsschuld. Toch kunnen ze die nog altijd moeiteloos financieren. Logisch: spaarzaam volk met monsterexportoverschot.
Terug naar economie 101 jij!
tipo | 16-08-12 | 10:22 |
Precies. Maar aan de andere kant hebben we wel Europa hard nodig en we moeten samen blijven, maar dat kan m.i. ook zonder de Euro. Ik geloof nog steeds dat vde Euro een mislukt project was bij het beging omdat er geen handhaving van de regels is. Dit is het klassieke voorbeeld van Garrett Hardin.
@Theo van Deursen | 16-08-12 | 10:20:
Was de VVD niet de partij die verstand had van economie? Of hebben ze alleen verstand van economie bij mooi economisch weer?
deraderendraaien | 16-08-12 | 10:05 |
Op deze punten zou als het goed het hele Nederlandse volk stemmen, maar welke partij heeft deze punten allemaal in het programma?
Ik wil niet heel veel zeggen hoor, maar pro-Europa zoals D66 claimt te zijn, betekent totaalnivellering in Europa. Noord-Europa gaat dan heel veel welvaart afdragen aan Brussel, zodat Brussel het kan herverdelen in Zuid-Europa. Dan liever de SP die het hier in Nederland herverdeelt, komt het onze economie ten minste nog ten goede. En inderdaad, Duitsland en Frankrijk hebben ook nooit een boete hoeven betalen toen zij de 3% norm met voeten traden, en wat in essentie een vrijbrief was voor Zuid-Europa om dit ook te doen, met andere woorden het begin van al deze ellende. Waarom zouden wij dan wel een boete moeten betalen? Ik ben absoluut geen SP'er, moet er eigenlijk niets van hebben, maar de anti-Brussel houding siert ze. Ongelofelijk dat vandaag de dag de socialisten moeten opkomen voor onze soevereiniteit terwijl de VVD voor het eerst in de geschiedenis onverantwoordelijk omspringt met belastinggeld en ons recht om onze eigen toekomst te bepalen. Omgekeerde wereld.
ecologiste 10:14
Wat redt Roemer als hij de Euro redt?
Precies: Een Europese dictatuur, Sovjet-style.
Deus Absurdia | 16-08-12 | 10:20
Beter is het, geen geld naar uitvreters, onafhankelijk van locatie of kleurtje.
Maar goed. Ik begrijp Roemer wel en ook de gevestigde partijen. Handel is essentieel voor NL. Zonder handel kan minimaal 80% van de mensen hier niet leven!!
@nl04922 | 16-08-12 | 10:14 Oh, en hoe moet dat begrotingstekort dan gefinancierd worden als de economie stagneert? Door de geldpers aan te zetten, waarmee Nederland regelrecht over de rand van de afgrond wordt geduwd. We zullen z.s.m. naar een begrotingsoverschot door het aandeel van de staat in de economie fors terug te brengen. Bevries nou eens die ambtenarensalarissen, uitkeringen en het minimumloon. Op korte termijn klinkt dat a-sociaal maar op lange termijn plukt iedereen er de vruchten van.
De misverstanden zijn niet aan te slepen hier.
Nee, een hoger begrotingstekort is niet per definitie 'afwentelen op volgende generaties'. Volgens moderne monetaire theorie is staatsschuld gewoon geldschepping by another name.
Nee, mensen geven niet minder geld uit omdat ze weten dat de staatsschuld moet worden afbetaald: dat is een empirisch feit, maar bovendien hoeft het ook gewoon niet, afbetalen - sterker, we hebben een zekere mate van staatsschuld nodig, al was het maar omdat onze gekoesterde pensioencentjes toch al moeite hebben veilige beleggingen te vinden. Om over veilig onderpand voor banken maar te zwijgen.
Afbetalen van staatsschuld tijdens een bust is gevaarlijke idioterie. Afbetalen doe je tijdens booms (net als liberaal stemmen dus!). Tijdens busts zoals deze - waarin je ook nog eens vrijwel gratis kunt lenen, met dank aan PIIGS - geef je even wat meer uit om de economie draaiende te houden. En niet door belastingverlagingen, want we hebben keiharde deflatie: mensen doen dan met hun gratis geld wat centrumrechtse politici ook willen doen, d.w.z. afbetalen, zodat ze die deflatie verergeren.
Dat doe je dus door via de overheid de vraag aan te zwengelen. Deltawerken, afsluitdijk, snelwegen: grootse publieke werken, die helpen nu. Gratis geld voor de allerarmsten, die het meteen uitgeven. Dat helpt ook.
Ik heb vrijwel altijd liberaal gestemd, maar in een deflationaire recessie, liquiditeitsval en nul-rente moet ieder verstandig mens economisch links stemmen. Hoe onsmakelijk ook.
De crisis is ontstaan door begrotingstekorten, Roemer wil de crisis op gaan lossen door het begrotingstekort nog groter te gaan maken.
Een overheid kan een economie niet stimuleren, alles wat een overheid uitgeeft komt ten laste van economische groei omdat het óf uit belastinginkomsten komt óf geleend moet worden.
Roemer is minstens zo gevaarlijk als al die eurofielen.
Bakito | 16-08-12 | 10:18
Hoe kunt u als PVV-hater weten of PVV stemmers zich in de steek gelaten voelen ?
Dat wordt lastig formeren straks, als je de PVV en de SP uitsluit.
@tipo;
Feit is dat het om dit moment 0,7 %. Is Je lult je dus ' rijk'... Het maakt nl geen zak uit..
Overigens is van die 4.7 miljard per jaar 1.2 miljard per jaar bilateraal., dus die moet je er, economisch gezien, vanaf trekken.
Daarnaast ben ik persoonlijk voor een verhoging van ontwikkelingssamenwerking ten koste van autochtone uitkeringstrekkers. Als je zoveel kansen hebt gekregen in Nederland en je bent nog steeds een opvreter dan verdien je het dat ' jouw'. ( lees: mijn) geld naar mensen gaat die het echt nodig hebben.
zeg maar jansen | 16-08-12 | 10:11 |
Roemer steunt Draghi. Ergo de gewone man is de klos want de overheid levert miljarden aan belastinggelden aand de ECB en de banken en die komen uit de begroting en dan moet je bezuinigen en bezyuinigen betekent: ziekenzorg, uitkeringen, onderwijs etc. Roemer is gluiperig bezig net als Kok destijds. Volgens mij is Roemer omgekocht.
De NL economie is de afgelopen jaren met enorm veel geleend geld 'gestimuleerd' en het helpt voor geen meter, erger, de stimulatie werkt tegengesteld, wanneer gaan mensen dat eens inzien.
@vanhetvarken 10:14
Zoals ik zei, de partijpunten van de PVV zijn niet relevant, daar de partij heeft bewezen onbetrouwbaar te zijn en haar kiezers in de steek heeft gelaten.
Oeleflaffel | 16-08-12 | 10:03 | + 0 -
"Daar zeg je iets heel anders dan in je eerdere plemp, maar goed."
Nee hoor, jij wilde iets anders lezen.
Ik denk dat het niet uitmaakt wie er welke maatregelen neemt. Voor een gezonde economie zullen er schulden afgeschreven moeten worden. Dit kan door inflatie(SP) of door zware bezuinigingen(VVD). Linksom of rechtsom de schuldsanering zal gevoeld worden.
En toch ga ik niet op de SP stemmen.
Harry van Bommel is de reden.
Zegt de schoolleraar en de wethouder van een gemeente die er niet echt toe doet. En dat moet dan de MP van ons land worden. De horror, de horror roep ik!
18konijn | 16-08-12 | 10:13
ik ben bang dat je gelijk hebt. Overigens zijn de andere partijen net zo schijnheilig maar de SP wil anders doen geloven!
nl04922 | 16-08-12 | 10:14
Lekker sociaal, geld lenen van je kinderen om NU kiezers te kopen.
Grote woorden tijdens verkiezingstijd...
twitter.com/wakkere/status/2360130393...
Iedereen is zo bang dat de SP de belasting verhoogt, even vergeten dat uitgerekend de VVD de club is die dat ook echt heeft gedaan. Nu zegt de SP niet een de 3% regel te willen houden, juist bedoeld om geen belastingverhoging te moeten uitvoeren, en nog steeds zijn jullie te stom om dat op te merken. Plaat voor je kop?
WaarDeWindWaait | 16-08-12 | 10:09
De PVV is de enige die zinnige ECHTE bezuinigingen aan draagt (immigratie, JSF, OS, EU-steun, bijstand voor MOE lieden, windmolens etc.) en ageert alleen tegen zeggenschap van Brussel over onze begroting, die juist zorgt voor begrotingstekorten.
Hohoho.
Roemer steunt Draghi om de Euro te behouden. Dus dan gaat hij dezelfde weg als Wim Kok die de gewone mensen zwaar bedonderd heeft. Het enige wat van hem nog te waarderen was dat hij ooit een keer gezegd heeft: "het socialisme is deaud". Zo en nu doet Roemer dus hetzelfde. Dat gaat Geert geen windeieren leggen! "Met Roemert, na Kok en Bos dus nog een "socialistische bedriegert" erbij. Hoe kun je mensen zo voor de gek houden, dan moet wel helemaal de schijttyphus hebben aan je geweten? Roemer moet dat maar eerst eens uitleggen voordat ik hem ooit nog weer vertrouw. hij wordt hoe langer hoe gladder met zijn vrolijke glimlachjes. Wanneer laat de beer zien wie hij werkelijk is?
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/08/...
De SP bestaat voor een deel uit gestaalde cryptocommunisten. In die traditie past ook dat je de media en het volk vooral je ware gezicht niet laat zien en in eerste instantie gouden bergen belooft. Maar het zijn de details die het hem doen, zoals idiote belastingpercentages voor iedereen die ook maar een centimeter boven het maaiveld uitsteekt.
doenormaal! | 16-08-12 | 10:07 Precies. Liever onze minima wat meer dan het in stand houden van Griekse corrupte ambtenaren.
Met hun neefjes en nichtjespolitiek
Bakito | 16-08-12 | 10:03
U beseft, dat u geen argumenten weet aan te dragen tegen PVV standpunten ?
@ deraderendraaien
Wilders wil net zo goed over die 3% heen, dat staat in hun verkiezingsprogramma en dat is feitelijk de reden waarom het Catshuis akkoord is geklapt. Potverteren heet dat in gewoon Nederlands.
vanhetvarken | 16-08-12 | 10:05 Omdat het van daaruit beter zal gaan met de rest.
De grootste groep is nog altijd die van de minimumloonslaaf.En als die het financieel beter krijgen krijgt de rest het ook.
Want ze geven uit wat ze uit kunnen geven.
Als Roemer consequent is trekt houdt hij deze lijn vast.
Dus naar Nederland vertaalt: Waarom moeten de mensen die werken meer belasting betalen om de groeiende groep werkonwilligen te kunnen voorzien van een uitkering.
Maar dat zal wel weer lastig worden.
Tot 12 september krijg je dus allemaal manhaftige taal uit Den Haag.Daarna lopen ze weer aan de een of ander leiband van compromissen.Het kiezer-vee mag dan nog wat boe roepen en afwachten tot de krachttermen zijn vergeten.Zoals Wim Kan ooit zei : "O,wat is democratie prachtig: De wil van het volk.Elke dag lees ik stomverbaasd in de krant ,wat ik nu weer wil".
@ zeg naar jansen
Als de overheid geleend geld uitgeeft, moeten ze dat later terughalen. Dan kan je wel lekker uit eten, maar dan moet je het later met rente als belastingverhoging terugbetalen. Je kan ook zelf een lening nemen om uit eten te gaan, dat komt op hetzelfde neer.
@zeg maar jansen | 16-08-12 | 10:01
Dat zie ik ook graag en daarom moeten we af van Brussel. Want zolang Nederland deel uitmaakt van de EU zijn we een melkkoe van Europa.
Waarom denk je dat we zoveel moeten bezuinigen? Als we al die miljarden die de bodemloze EU put al zijn ingegaan, en waar we bovendien ook nog eens niets over te zeggen hebben, nou eens zelf hadden behouden, dan hadden we de financiële problemen die we nu hebben niet eens gehad. Laat ik de sociaal demografische ellende die de EU ons gaat brengen nog even buiten beschouwing.
Ja joh. Gewoon meer dan 3% uitgeven bij een economische groei van 0.5%
die 2.5% die lenen we voor de lange termijn erbij en die schuld verbranden we gewoon door inflatie.. Werkt al decenia..
Probleem is echter wel dat dat ten koste gaat van de pensioenen.. En denk maar niet dat pensioenfondsen in zon geval vergevingsgezind zijn, die indexeren niet.
zeg maar jansen | 16-08-12 | 10:01
Waarom moeten uitsluitend de lagere inkomens wat extra krijgen ?
Mijn land zou grenzen moeten hebben.
Mijn land zou anderen die echt in nood zijn moeten helpen.
Mijn land zou arbeid moeten belonen.
Mijn land zou een eigen leger moeten hebben.
Mijn land zou goed voor onze pensioenen moeten zorgen.
Mijn land zou banken niet redden.
Mijn land zou ambachtsscholen moeten hebben.
Mijn land zou geen kansloze binnenlaten.
Mijn land zou onze cultuur,waarden en normen verdedigen.
Mijn land zou zich niet overgeven aan een dictatuur.
Mijn land zou haar soevereiniteit behouden.
Mijn land zou een eigen munt hebben.
Dus Roemer,... zou jij nooit MP mogen worden van mijn land!
@ Frenck Mahon | 16-08-12 | 09:39 |
Daar zeg je iets heel anders dan in je eerdere plemp, maar goed.
zovoklets | 16-08-12 | 10:01 |
Hij stort alleen in de partijkas, zoals een goed SPér betaamt.
@vanhetvarken 9:48
Onzin. Wilders heeft de moed waarschijnlijk al opgegeven. Is ook logisch. Hij beseft donders goed dat hij na het debacle van Rutte1 veroordeeld is tot de oppositie de komende eeuw. Bovendien krijgt hij na de leegloop van de PVV te maken met de tweede garnituur fractieleden, voor zover dat relevant is onder zijn dictactuur binnen de partij.
Hij zal wachten totdat de kaarten geschud zijn en op tafel liggen, zodat ie weer achteraf kan lopen roeptoeteren. Zoals hij dat doet met zijn eurofobie, ruim 50 jaar na de oprichting van de EU.
tipo | 16-08-12 | 09:54
Ik heb die kennis niet paraat, maar die verhogingen van de uitgaven van de staat, kwamen die niet vooral voort uit ingezet beleid van Wouter Bos et c.s. en dat Rutte I daar behoorlijk op heeft omgebogen ?
De grootste klucht vind ik nog altijd, dat belasting verhogingen als bezuinigingen worden gebracht en dat dat nog lukt ook.
@omanders | 16-08-12 | 09:57
Concessies? Aan Pegtold? Stel die man een mooie titel met aanzien in het vooruitzicht en hij waait met alle winden mee.
Mits Dikkie Dik van plan is om in z'n eentje 75 zetels te gaan halen of het bed te delen met het domme blondje, anders is dit enkel verkiezingsretoriek.
CoffeePatch | 16-08-12 | 09:58
Dus?
Misschien heeft hij zijn kinderen geholpen met een huis kopen of het geld aan arme mensen gegeven?
doenormaal! | 16-08-12 | 09:52 Hij zegt niet dat het zijn streven is om over die 3% heen te gaan.
Maar het moet nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte en hij zegt dat ie in het geval dat de 3% niet wordt gehaald dat ie dan geen boete accepteert.
Het is makkelijk te zeggen dat je de 3% eis van Brussel wel gaat halen als je daarvoor de lasten van de burger verzwaart. En dat is wat de Kunduz-club wil doen.
Zelf zie ik graag de lagere inkomens ruimte gaan krijgen in hun portemonnee. Dan gaan ze namelijk ook weer bij mij wat van dat geld besteden. En bij m'n collega's. Die daar dan weer lekker van gaan eten zodat ook de middenstand weer bij mij geld uit komt geven.
Dat zat er dik in.
SP doet niet meer mee volgens D666.
En let op, ze krijgen gelijk.
Emile kan beter zijn heil(!) zoeken bij de PVV.
De enige kans om van die verderfelijke EU af te komen.
Die Xander vd Wulp toch, zou ie beseffen dat hij en z'n hele Peccholt-kliek na de verkiezingen buiten spel staan en geen ene moer meer te vertellen hebben !?
Het is net Wilders, maar dan aan de andere kant van het politieke spectrum. Vooral geen kritische vragen stellen en er al helemaal niet op antwoorden, stel je voor dat men het doorprikt nietwaar?
Affijn, de ene populistische partij vervangen door een andere lost ook niet echt iets op.
Briljant financieel expert die Roemer, in 1985 een huis gekocht voor 115.000 Gulden en inmiddels via 5 hypotheken
waaronder 1 bij de DSB een hypotheekschuld opgebouwd van 210.000 euro.
@SjakkieBaggen | 16-08-12 | 09:52
Geloof me; als dat in de regering zit en ze moeten consessies doen aan Peggold, en komen er achter dat als je zulkje poep loopt te brallen de rente op je leningen omhoog schiet, en ze merken dat een land besturen anders is dan Boxmeer besturen, dan zul je merken wat een LPF het is.
Ik voorzie geweld.
Tegen zoveel goed gericht anti-EU geweld kan Wilders niet op.
Muggenmepper 09:45
De Jager heeft niets bezuinigd. De rijksbegroting is in 2013 groter dan in 2012 en in 2012 was die groter dan in 2011, enzovoort. Het is een schande dat De Jager dit heeft laten gebeuren.
Brussel moet eens duidelijk de les gelezen worden. Bv. door zo te beginnen kan die Brusselse zooi misschien tot wat redelijkheid, minder zelfoverschatting en vooral MEER democratisch en eerlijk gedrag. Want veel ep's denken ook alleen maar aan hun eigen gewin.
O, laat ze toch in godsnaam wachten met dit soort faal tot ze IN de regering zitten. Een jaar verkloten redden we als land best wel (zie Belgie) en ik wil ze hard zien vallen, die maoisten. Met LPF-vertoon.
hangtiet met knoop | 16-08-12 | 09:43 |
Dat salaris van de leraar, politieagent betaal je nu ook hoor. Daarnaast betaal ik voor bijlessen en een bewakingsfirma.
Bij de SP denk ik vooral aan verontwaardigde, doorgaans niet de appetijtelijkste in felgekleurde hesjes gehesen arbeiders van een of andere sociale werkplaats.
Een partij die bloedserieus oppert 80% belasting over een inkomen van +100K te heffen.
Twee naar antisemitische spruitjeslucht riekende partijprominenten. Waarvan 1 in de Tweede-Kamer en de ander in de Senaat. Die laatste is, samen met Ronald van Raak, een huisvriend van de Internationale Socialisten. Die kent u wellicht van gezellige bijeenkomsten als 'Het Marxisme Festival' of het opduiken in vele onderzoeken naar binnenlandse veiligheid.
Enfin. De rest van de politiek is verrot, maar deze club is bijna freaky te noemen.
@zeg maar jansen | 16-08-12 | 09:39
Je dacht toch niet werkelijk dat ik een ijsje van de SP ga eten he.
Roemer zegt dat hij over de 3% heen wil en dan vervolgens de boete niet wil betalen. Moet ik nu gaan juichen?
Je zou je moeten afvragen waarom hij over de drie procent heen wil. Waar gaat hij dat geld aan besteden. Daar gaat het om. Plus dat hij draait en geen openheid van zaken geeft. Hij is helemaal niet duidelijk over zijn koers t.a.v. de EU. Je kan ervan uitgaan dat met Roemer Nederland de melkoe van de EU blijft en zichzelf allen maar verder de schulden inwerkt. En daar is iedereen dan zo enthousiast over... Dat is pas stom.
@Bytemaster | 16-08-12 | 09:49:
Dat hele ESM-verhaal is toch echt een VVD-show met een hoofdrol voor Jan Kees de Jager. Dat een geschrokken parlement hoopt dat hij weet waarhij mee bezig is en zo helaas voor een groot deel maar meestemt, is idd erg jammer.
Bakito | 16-08-12 | 09:49
U bent wat spijkers op laag water aan het zoeken.
En terecht.
@WaarDeWindWaait | 16-08-12 | 09:39:
Het is toch echt de eurofiele VVD die de laatste tijd miljarden naar Griekenland blijft overmaken terwijl thuis de economie verder om zeep wordt geholpen door procyclisch miljarden te bezuinigen.
Muggenmepper | 16-08-12 | 09:40
.
Dan snap jij de Nederlandse staatsinrichting niet als je denkt dat een partij maatregelen kan nemen.
De Tweede Kamer heeft dit in ruime meerderheid goedgekeurd, terwijl de VVD daarin slechts 32 zetels vertegenwoordigt.
Roemer en Pechtold gaan in ieder geval niet weg in deze belangrijke periode vlak voor de verkiezingen.
In plaats van zijn achterban te steunen gaat Wilders kennelijk liever ergens vakantie vieren, ijsjes eten of vissen. #fail
Sjors W. 09:28
Nederland kan inderdaad niet aan een begrotingsevenwicht werken zolang Nederland de Euro als enige eenheidsmunt heeft en lid blijft van de EU zonder opt outs op immigratie-, agenda 21- en ontwikkelingssamenwerkings-richtlijnen. De Jager had dus de Guldenmark moeten voorbereiden met Finland, Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg en een EU-exit op de rails moeten zetten, danwel opt outs met terugwerkende kract. Dat heeft hij niet gedaan en dat kost ons onze kinderen hun welvaart en hun democratie. Dus is de Jager net als Roemer en Wouter Bos een kinderverkrachter. Dat moet maar eens gezegd worden. Ik ben het spuugzat deze uitvreters op mijn dochters kosten.
Frenck Mahon | 16-08-12 | 09:33
Ik heb een beetje de indruk, dat de SP slechts om electorale redenen wat anti-Europese prietpraat laat horen.
Overigens maakt het in ieder geval voor belastingbetalend NL niet uit, of Roemer hun geld vermorst aan Brussel, OS of meer uitkeringen, weg is weg.
@DANNY3960 | 16-08-12 | 09:41
Hop! Douwe Egberts award
Kan er ook nog wel bij ;)
wakkere_nederlander | 16-08-12 | 09:38 |
Och, ligt eraan of definities van Blumenbach gebruikt of volgens huidige DNA interpretaties werkt.
Ik zeg: holle verkiezings rhetoriek. Socialisten hebben altijd de mond vol van de almachtige heilstaat. (En als dat faalt dan proberen ze het er met het nodige geweld doorheen te rammen.)
Wat de MSM overigens niet vermelden is, dat er per jaar zo'n slordige 100.000 nederlanders emigreren. En dat zijn geen kansloze tokkies, maar hoog opgeleide, ijverige en ondernemende vakmensen die elders met open armen worden ontvangen. En die hier worden weggepest.
zovoklets | 16-08-12 | 09:25
Neem samen met Joris de vertrektijden van de treinen richting het oosten even door.
Socialisme is communisme. Een walgelijk totalitair systeem. Iedereen gelijk, of je nu hard werkt of te lam bent om je poot uit te steken.
En in de Nederlandse praktijk komt het er op neer dat de subsidie/steuntrekkers een heerlijk luizenleventje hebben en de hardwerkende ondernemer kapot gaat van de stress en van alle kanten kaal geplukt wordt.
En lees verder maar wat Het Internet over socialisme te vertellen heeft.
www.google.nl/#hl=nl&safe=active&...
Emile, al je goede bedoelingen ten spijt, loop naar de hel (je weet wel waar Stalin, Lenin en al je andere rode broeders wonen)
Als Roemer over de 3% wil gaan is dat alleen om het de spuigaten uit rijzende kosten van het socialistische stelsel, immigratie en bijkomende ellende als criminaliteit te kunnen bekostigen. Met Roemer geven we meer uit dan we hebben en komen er meer mensen binnen die de pot nog verder verteren in plaats van deze te vullen. Roemer is de weg naar een nog verdere afglijding van de samenleving de ellende en verpaupering in.
Het feit dat Roemer nu al geen antwoorden wil geven zegt mij meer dan genoeg... Holle verkiezingsretoriek en het volk een loer draaien.
@applaus voor de paus | 16-08-12 | 09:44
Gegeven het feit dat Griekenland zich... Mjah... Als Griekenland gedraagt, evenals Spanje en Italie, is het dus wel redelijk veilig om te stellen dat de begrotingsnorm nog harder faalt dan het seksleven van een WoW speler.
@WaarDeWindWaait | 16-08-12 | 09:39
Noem es even op hoe de PVV pot verteerd dan?
@Muggenmepper | 16-08-12 | 09:45:
Steigers, dus.
@cumshaft | 16-08-12 | 09:43:
Er is voor miljarden bezuinigd en er staat voor miljarden aan bezuinigingen in de stijgers.
Roemer is GEK. Stapelgek. Die begrotingsnorm voorkomt dat landen zich als Griekenland gaan gedragen.
Roemer wil van Nederland een Griekenland maken. Eerder deed hij dat met Boxmeer.
@Muggenmepper | 16-08-12 | 09:40
er wordt niet bezuinigd, de belastingen worden verhoogd.
@zovoklets | 16-08-12 | 09:32
Dus de burgert gaat straks zelf een straat / haven / spoorweg bouwen en ook nog het salaris van de leraar en politieagent betalen?
Terug naar school jij - economy 101
Roemer heeft 8 jaar Havo gedaan, dus die weet het echt wel het beste.
Decennialange onderwijsvernieuwing heeft er voor gezorgd dat mensen tegenwoordig op een teddybeer stemmen omdat hij zo vriendelijk lacht en zo´n gezellige man lijkt.
@tipo | 16-08-12 | 09:41:
Je hoeft alleen maar naar de huidige crisis te kijken om te begrijpen dat er weinig geprofiteerd wordt van de EU/euro. Het is ëën grote puinzooi op zowel politiek als economisch gebied.
Pechthold snap er overigens ook niets van, want hij heeft het Nederlandse budgetrecht van de Staten Generaal weggegeven aan de EU en dat kost ons 0,7% BNP aan ontwikkelingssamenwerking dat per 2015 verplicht wordt door de EU, 0,7% BNP aan extra rentelasten omdat we geen gulden hebben, 0,7% BNP aan onrendabel immigratiebeleid dat ons door de EU wordt opgelegd, 0,7% aan de netto-EU-bijdrage, 0,7% BNP aan 'Agenda 21' dat ons door de EU wordt opgelegd en 6% BNP aan het permanente redden van de Euro door middel van een politieke transferunie. Pechtold heeft dus 9,5% van ons nationale inkomen in beheer van de EU gelegd. Dat is 60 miljard Euro per jaar. Dat is 4000 Euro per Nederlander per jaar van 0 tot 100 jaar. Dat is 10.000 Euro per werkende Nederlander aan extra belastingen die in zijn geheel aan de EU te wijten zijn.
.
Dat zijn de feiten, Pechtold en niet uw leugen dat Nederland profiteert van de EU.
Zoals Emiel al zei, dat Kunduz akkoord heeft een houdbaarheidsdatum tot 12 september. En zelfs dat is nog maar de vraag. Alle partijen die dit akkoord steunden zijn al bezig er stukjes vanaf te knabbelen.De forensentax,de langstudeerdersboete,de kinderopvang, gaat u nog maar even door.
@ zovoklets 09:25
Hous op, ik wil net vriendje worden met Ranomi...
wakkere_nederlander | 16-08-12 | 09:32
Euh, ik zit nog in mijn koffie te roeren en hij was nde eerste die bij me opkwam.
@WaarDeWindWaait | 16-08-12 | 09:39:
Het is toch echt de eurofiele VVD die de laatste tijd miljarden naar Griekenland blijft overmaken terwijl thuis de economie verder om zeep wordt geholpen door procyclisch miljarden te bezuinigen.
Wie denken ze bij de D66 wel dat ze zijn. Ik ben de laatste die vind dat de maoïsten aan de macht moeten komen. Maar zo'n eurofiel kutpartijtje die tegen de potentieel grootste partij van Nederland zegt dat ze buitenspel staan. stakkers.
de melkboer | 16-08-12 | 09:34
Het is inderdaad opmerkelijk, die drang om geld weg te smijten. OS, Windmolens, immigratie en nu de EU, de politiek moet een hartgrondige hekel hebben aan haar eigen electoraat.
doenormaal! | 16-08-12 | 09:37 Je hoeft het dan ook niet in alles met Roemer eens te zijn. Wat ie zei over Europa, daar gaat het nou even om.
En dat jij zo stom bent om zo'n ijsje aan te pakken mag je niemand anders verwijten dan jezelf.
Het blijft gewoon dom om als je eeen enorme schuld hebt, meer en meer te blijven lenen. Daar krijg je uiteindelijk Griekse problemen van. Helaas heeft Roemer mede linkse potverteerders bij PvdA en PVV, die net zo'n rampzalig finacieel beleid voorstaan.
De SP wil de inkomstenbelasting verhogen en de ontwikkelingshulp verhogen .
Iedereen gelijk maar de werkende mag het betalen. Denk na en lees eens wat de SP nou allemaal wil... Stop de SP
@de melkboer | 16-08-12 | 09:34
Het zou een klein beetje kunnen schelen als je op de enige partij stemt die uit die dievenbende in Brussel wil stappen, al was het maar om een signaal af te geven, zodat Roemer kan zien hoeveel draagvlak er is om ons geld te delen met de rest van Europa.
Oeleflaffel | 16-08-12 | 09:29 | + 0 -
"Ze kregen een begrotingstekort van meer dan 5% van Wouter Bos overgedragen. Wel even netjes bij de feiten blijven graag."
Dat de binnenlandse markt op zijn gat ligt en er een record aantal ondernemers failliet gaat door het beleid van Rutte om de 3% te halen is dus volgens jou Bon Ton.
Dat zijn de feiten.
@zovoklets | 16-08-12 | 09:25
Als je je comment in het Duits had geschreven was het nog grappiger geweest. De hoofdletter bij 'Rassenscheiding' is een goed begin.
Als het beleid van de SP net zo smerig is als hun tomatenijsjes (dat kun je van te voren ook bedenken), dan belooft dat weinig goeds. Temeer omdat Emile met een strak gezicht beweert dat de ijsjes heel lekker zijn... Net zo lekker als het socialisme voor de werkenden is... Bij iedereen waar wat te halen valt, wordt het geld weggeplukt(gepikt) om gratis weg te geven aan kanslozen waar de heilloze socialistische staat om draait.
Waarom komen er nu opeens allemaal van die vieze naaktslakken op mijn mooie terrastegels kruipen, dat doen ze anders nooit. #fozziealert
Bytemaster | 16-08-12 | 09:26
Ja, dat is de wet. Ook het inhalen bij een doorgetrokken witte lijn, inhalen bij een zebrapad, door rood rijden, geen gordel dragen, parkeren op de stoep enz. enz. daar zijn regels voor.
Liefst zou ik 200 km./u over de wegen knallen, maar het mag niet.
Ik word zo moe van al die lieden, die op helemaal niets weten te bezuinigen, maar wel steeds nieuwe uitgaven weten te verzinnen. Strikt logisch gezien, kun je belastingen 'maar' opvoeren tot 100% en hoe de economie en maatschappij daarop reageren hebben we gezien in Cuba, Noord-Korea, vroegere Oostblok etc.
Aan het aantal mensen dat overweegt om socialistisch te stemmen, kun je zien hoe succesvol de indoctrinatie in het onderwijs is (geweest).
@zovoklets | 16-08-12 | 09:25
Wacht op Joris al wakker is.
zovoklets | 16-08-12 | 09:25 Strijk jij je bruine hemden zelf?
Uiteindelijk maakt het toch geen flikker uit wat we zeggen doen of willen. De Nederlandsche belastingbetaler moet toch opdraaien voor de schulden van een ander. Of dat nou bijv. Griekenland is of werkschuw stemmende linkse rakkers.
@ zovoklets | 16-08-12 | 09:25 |
Moet jij je hoofd niet even scheren, Verwoerd?
@zovoklets | 16-08-12 | 09:32 | + 0 -
Zoals in Belgie.
Dan kan je wel weer een dikke SUV kopen, want die wegen zijn dramatisch.
@kapotte_stofzuiger | 16-08-12 | 09:11
"nog meer geld bij de burger weg te halen". Dat wordt met de SP minder het geval? Keep dreaming!
Vanhetvarken | 16-08-12 | 09:26 | + 0 -
"Sinterklaas bestaat en hij heet Roemer."
Aah het was dus Roemer die voor het ESM getekend heeft als minister president. En ik maar denken dat Mark Rutte minister president was.
Vanhetvarken | 16-08-12 | 09:26 | + 0 -
"Sinterklaas bestaat en hij heet Roemer."
Aah het was dus Roemer die voor het ESM getekend heeft als minister president. En ik maar denken dat Mark Rutte minister president was.
@DANNY3960 | 16-08-12 | 09:21
Moet je Mel Gibson er weer bij halen?
Er is een trofee voor mensen die een discussie proberen te winnen door een vergelijk te trekken aan Mel Gibson.
Dat heet de Mad Max award. :-)
Roemer loopt straks net zo braaf mee aan het handje van v Rompuy als de rest!
Dit gekwakel is alleen om Wilders wind uit de zeilen te halen.
hangtiet met knoop | 16-08-12 | 09:30 |
Wat kan jou het schelen hoeveel geld de overheid heeft? Als de burger maar centen heeft.
Iedere politicus die nieuwe schulden maakt is een verrader!
We moeten overschotten creeren - we zijn een rijk land. Als je nooit schulden aflost wordt uit de AAA-landen vanzelf een Griekenland 2.0.
Zoiets | 16-08-12 | 09:27 Niet alleen die. Dan worden ook de mensen die op een minimaal inkomen uit werk gespekt.
En dat is geld wat weer wordt uitgegeven aan consumptie. En dat is goed voor onze economie. Onze middenstand die het daardoor ook weer beter krijgt.
De Kunduz-coalitie schreeuwde iets over bezuinigen maar verwarde dat met lastenverzwaring. Daar raak je de consument in de portemonnee en die kan z'n geld ook maar één keer uitgeven.
@ Bytemaster | 16-08-12 | 09:26
Lol.. je zou dan a la Roemer moeten beargumenteren dat het voor jou niet zou moeten gelden omdat je al netto-betaler aan het CJIB bent.
@ Frenck Mahon | 16-08-12 | 09:15 |
Ze kregen een begrotingstekort van meer dan 5% van Wouter Bos overgedragen. Wel even netjes bij de feiten blijven graag.
Bytemaster | 16-08-12 | 09:26 |
JankerT
Rij dan 4 km te langzaam.
@ tipo | 16-08-12 | 09:16
Waarom De Jager? Niet dat hij er niet meer aan had kunnen doen, maar iedereen die de functie zal vervullen zal jaarlijks worden geconfronteerd met een begrotingstekort. Dat is een erfenis van vijftig jaar 'I don't give a fuck'-beleid.
Kijk eens hoe moeilijk we het nu al hebben met deze bezuinigingsoperatie. Denk dan aan die 3% die je er dan nog vanaf moet halen.. dat kan echt niet binnen een (paar) jaar. Ik ben fundamenteel voor fiscale prudentie, maar deze erfenis kun je niet binnen een jaar saneren.
Dictatuur is cool.
Say no to Democracy!!
Op zich zou een SP regering nog relatief goed zijn, dan spekken we in ieder geval onze eigen werklozen en uitkeringstrekkers ipv de zuideuropese..
Democratie is voor socialisten
zeg maar jansen | 16-08-12 | 09:22
True! laten we dan hopen dat in de nieuwe club van 150, er een slimmer persoon zit, die wel de zaakjes op orde krijgt.
Ik heb net een bekeuring binnengekregen van 29 euro voor vier kilomteter per uur te hard rijden. Eens kijken wat het CJIB ervan zegt als ik zeg: "boete betalen? Over my dead body!"
Slechter kan Roemer het in ieder geval niet doen.
Frenck Mahon | 16-08-12 | 09:15
Behalve dan NL onder curatele laten brengen. Sinterklaas bestaat en hij heet Roemer.
-weggejorist-
"Dan moet ik een belachelijke boete gaan betalen als het tekort groter is dan 3 procent? "Over my dead body!"
Grote woorden dus van de ex-wethouder van Financiën van de gemeente Boxmeer. Want wat kwam gisteren - zeer ongelegen gezien de timing van de FD-publicatie - in de publiciteit? De wapenfeiten van wethouder Roemer. Wethouder Roemer had in 2004 in Boxmeer een financieel probleem, werd door de provincie Noord-Brabant preventief onder curatele gezet, en: gedroeg zich drie jaar lang voorbeeldig - strak gehouden aan de provinciale leiband.
En deze dociele bestuurder gaat straks tegen de Brusselse Eurocraten op ferme toon zeggen, wat ze met hun belachelijke boete kunnen gaan doen? Aangezien de geschiedenis zich pleegt te herhalen, gaan de Eurocraten die boete gewoon incasseren. Wat Alexander Pechtold en zijn orgaanbankpartij met het lijk van Roemer zouden hebben uitgevoerd is een boeiender vraagstuk.
Roemer is gewend om als radertje van een groter geheel braaf te doen wat hem opgedragen word, en de ingesleten gewoonte om te doen wat hem gezegd wordt zal onmiskenbaar zorgen voor goed gedresseerd betaalgedrag. Het is uiteindelijk alleen maar belastinggeld, nietwaar?
@tipo | 16-08-12 | 09:16
Als je nu geen kinderen hebt?
@cumshaft | 16-08-12 | 09:18
Een staatsschuld ontstaat omdat een overheid meer uitgeeft dan er aan belastinginkomsten binnenkomt. Driemaal raden waarom de Nederlandse overheid sinds 2007 zo'n enorme toename van de staatsschuld heeft gekregen, hint: 'Wouter Bos houdt niet alleen van feta.'
Ik stem gewoon SP hoor. Jammer dat Jan weg is.
M4thij5 | 16-08-12 | 09:20 De teringzooi die Zalm, Bos en de Jager achterlieten.
Daar zal de volgende club het mee moeten doen. Voorlopig.
Grouch | 16-08-12 | 09:13
Die max.3% begrotingstekort en max. 60% van het BNP, zijn de enige zinnige Europese afspraken. Met extra schuld financieren is verkapte belastingheffing.
Om een economie aan te jagen, moet het aandeel van de staat in de economie verkleind worden.
wakkere_nederlander | 16-08-12 | 09:16
Mel Gibson?
hmm... voelt hij zich wel verantwoordelijk voor die teringzooi die hij dan achterlaat? Wie mag dat betalen?? WIJ DUS!
Ja Roemer, toch is dat wat jij straks ook gaat doen als je onverhoopt aan de macht komt: opzitten en pootjes geven voor Brussel.
Toen Nederland nog het braafste jongetje van de klas was en van alles beloofde (ondertekend, op duur papier, veilig in het kluisje van rijksmaarschalk Von Rompuy) was dat het begin van het einde.
Natuurlijk lappen grote "arme" landen alles wat ooit beloofd is aan hun laarzen, maar die zelfde grote laarzen gaan ze rectaal bij jou inbrengen als je niet tot op de cent alles betaald. Dat moet, want er zijn nog steeds landen waar het slechter gaat dan hier.
Daarom op 12 september geen stem voor de oude en de nieuwe Eurofielen.
Praatjes vullen geen gaatjes en het Zwarte Gat wat europa heet zuigt alleen maar.
@kapotte_stofzuiger | 16-08-12 | 09:11
mensen geven minder uit omdat ze weten dat een stijgende staatsschuld ooit weer moet worden afbetaald. ze sparen in feite voor de belastingverhoging van morgen.
@DANNY3960 | 16-08-12 | 09:16 | + 0 -
Partners worden beloond naar inzet en inbreng. Dat is in de EU omgekeerd.
Zoals een echte MAO betaamt, roeptoeteren wanneer je er voor jezelf voordeel uit kunt halen....
DANNY3960 | 16-08-12 | 09:16
..... houden...
Koffie.
@kapotte_stofzuiger | 16-08-12 | 09:14
Daarom sta ik ook niet op m'n achterste poten. Maar feit is wel dat we meer keuze hebben dan de twee die jij net aanhaalt.
Nobody fucks with Emile Roemer
Indien alle partners zich aan de door de EU opgelegde normen houdt is er sowieso geen probleem.
Weet je wie ook een socialist was?
Roemer snapt er niets van. Het probleem van de EU en EMU is niet dat ze ons begrotingstekort willen beperken, maar dat ze het juist niet doen in alle andere landen de afgelopen 12 jaar. De oplossing van de Eurocrisis van Roemer is zo mogelijk nog fataler: Hij wil dat Draghi van de Euro een Lire maakt met dito inflatieniveau, waardoor Nederland haar pensioenpot en spaarpotten zal zien wegsmelten voor de zuidelijke zon, zolang we geen guldenmark hebben.
.
Een structureel begrotingstekort is kinderverkrachting en zou als zodanig bestraft moeten worden. Roemer moet dus de gevangenis in, net als De Jager.
Juist Emile, fuck 'em.
drs.Aeneid | 16-08-12 | 09:05 Een crisis bestrijden doe je door burgers meer koopkracht te geven.
Als je daardoor niet aan de belachelijke eis van 3% kunt komen het komend jaar dan is dat maar zo.
Rutte 1 heeft het begrotingstekort met 3% laten oplopen en er voor gezorgd dat de binnenlandse markt op zijn gat ligt.
Slechter kan Roemer het in ieder geval niet doen.
"Resultaat: hij mag van Arrogander niet meer meedoen met een eventuele coalitie. "
Voordat het volk haar stem hierover heeft kunnen uitbrengen hebben zij al weer een partij in de bek gefluimd.
Dat is dus niet democratisch, wanneer zien ze dat nou in die politici dat ze voor het volk werken.
@Tommygunner | 16-08-12 | 09:12
Dan de vraag: geeft u het geld liever aan uw werkloze buurman, of aan een werkloze Griek? (en ja, "nationaal socialisme" heeft een heel foute klank, maar als we dan toch Roemer I hebben, liever in Nederland over de balk smijten, dan in Griekenland).
Roemer zou wel eens een unieke politicus kunnen zijn. Het is niet iedere gezagsdrager gegeven om zowel door het rijk als Europa onder curatele te worden gesteld.
Het doel is niet 3% tekort, het doel is 0% (liefst nog geld over om de staatsschuld af te betalen).
Als Peggold zich afkeurend over je uitspreekt heb je mijn sympathie.
Kijk, dat is duidelijke taal.
Waar komt opeens die euro-fobie vandaan?
Too little too late.
EU bashen altijd +1. Waar ik me echter wel zorgen om maak bij Roemer is dat übersocialisme. Ook mensen die lui zijn schijnen net zoveel welvaart te moeten ervaren als de hardwerkende NL-er. Uit de oude doosch: Socialisme is verkapte jaloezie.
@Godsammekraken | 16-08-12 | 09:07
Nu is de SP niet mijn partij en zal Keynes ook niet altijd gelijk hebben, maar om tijdens economische neergang nog meer geld bij de burger weg te halen zoals de Kunduzcoalitie wil (21% BTW, hogere energiebelastingen/accijnzen, afschaffen reiskostenvergoeding, beperken hypotheekaftrek), vanwege een Brussels regeltje, lijkt mij niet verstandig. Om het in micro-economische termen te houden: ik ga minder uitgeven (in Nederland) als alle Kunduz-maatregelen doorgang vinden.
Kereltje roept dat de SP zichzelf met dit soort kreten buitenspel zet. Kijk even naar de peilingen en besef wie wie buitenspel zet! Aan cijfermatig benul ontbreekt het kennelijk bij D66 net zozeer als de SP.
Als Emile nu ook de rest van het PVV programma omhelst kunnen ze nog eens heel groot worden samen.
SP & PVV.
Gewoon meer geld uitgeven dan er binnenkomt, weer 5 zetels erbij.
en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_i...
Reichskommissar Pechtold noemt het bewaken van onze soevereiniteit en financiele integriteit een 'rabiaat standpunt'. Juist ja.
De arm van van Rompuy zit zo diep in de aars van Pechtold, dat hij Pechtold als een muppet kan bespelen.
Jeetje, hebben we dan straks toch een SPVV kabinet?
Gefeliciteerd! De knoflooklinie valt nu gedeeltelijk samen met de grote rivieren!
Dat je sympathie (iets anders dan een stem, laat dat duidelijk zijn) begint te krijgen voor deze man/partij geeft wel aan dat er écht stront aan de knikker is.
D66 heeft zichzelf al veel eerder buitenspel gezet door ons ruchsichlos uit te leveren aan Europa.
Heerlijk die Roemer. Ik geniet iedere keer weer van zijn eigengereidheid. Met hem zetten we Nederland weer op de kaar als authentiek land dat klein is maar zijn eigen weg gaat en niet aan de leiband van de machtige EU-tirannen gaat meehobbelen.
Probleem met teveel geld uitgeven? Gwoon meer uitgeven joh! is het zo opgelost......
Hulde! Bij de SP verwacht je geen economische wonderen, maar liever Brussel en luie Grieken sarren, dan meteen een blanco cheque (hoi D66) uitschrijven.
REAGEER OOK