Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Brekend! Homeopaat heeft gelijk

homeomedicijn.jpgHet loopt homeopathisch Nederland verdund door de broek. Minister Schippers heeft ingezien dat het in tijden van stringente zorgbezuinigingen best wel heel erg onverantwoord is dat de maatschappij (= ook jij) centen uit de zak wordt geklopt voor de kwakzalverij die homeopathie heet. Dus *pats* weg ermee. Drukken we eerst even het argument 'ja maar planten doen echt wel wat' de kop in: in een flesje homeopathische medicijnen zit helemaal NIETS. Uitleg? Kom er maar in, mijnheer Dawkins. Homeopathie is 1 atoom medicijn verdund met alle atomen in het zonnestelsel. Flauwe hyperbool? Nope. Feit. Geven ze zelf ook toe. De reden dat het werkt *kuch* is omdat water een geheugen zou hebben. Hou op. Hou gewoon op. Homeopathie is een geloof, het geneest niemand, het is water. En water heeft Darwinzijdank geen geheugen anders dronken we allemaal uit het riool, via ons kraanwater. De waterverkoper Jos Klaver slaat keihard terug vandaag in de Azijnbode. Samenvatting: "Ja maar op de farmaceutische industrie is ook heel veel aan te merken." Ah, nee okee. Dan zal het wel goed zijn. De Drie J's maken kutmuziek dus de Toppers zijn te gek. Crocs dragen is geen misdaad tegen uw naastens netvlies want Uggs zijn ook lelijk. Kortom, de standaard facepalm-omg zo dom-next-argumentatie die we gewend zijn uit die sector, tot Jos Klaver zich waagt aan een kosten/baten analyse. Want hoe durven wij mensen die flesjes water voor goud geld verpatsen uit te maken voor geldwolven? Weten wij wat pas echt duur is? Chemo! Tsja. Daar heeft Jos Klaver een punt. Want met chemo overleven heel veel mensen hun kanker. Enig idee hoe duur al die overlevers zijn? Wie gewoon door blijft ademen tot ie tachtig is kost de zorg klauwen met geld. Met toverwater gaan kankerlijders gewoon netjes vrijwel meteen dood, lijkt ons ook veruit de goedkoopste oplossing. We hebben hier een loepzuivere 1-0 voor de kwakgekkies te pakken mensen. En tevens een stukje keihard, lang achterstallig bewijs: homeopaten zijn levensgevaarlijke charlatans. Jos, we wensen je een lang en gezond leven toe, en mocht je onverhoopt een keer ziek worden: veel water drinken he?

Reaguursels

Inloggen

Yep! Calendulan,echinea,Spiroflor en Cardiflor (VSM) hebben zich in de loop der jaren in mijn gezin bewezen!
En Hoantje is geen zweefteef maar een vaststeller van feiten!

lilluke halve hoan | 13-07-12 | 17:55

jeetje blackpeace toch....

u is humorist of zo? puur sarcasme lijkt me dit stuk.

druppel vaginaal slijm ... tja daar score je punten mee op geen stijl.

wil je echt dat er met bewijzen gereageert wordt? zucht

Connaisseur of Kinky | 13-07-12 | 14:19

Het is wel duidelijk dat GS zwaar gesponsord wordt door de farmaceutische industrie. En dat terwijl zoveel miljoenen mensen genezen door de zegeningen van Vater Hahnemann. En dan nog durven beweren dat water geen geheugen heeft! Je ziet het tegendeel dagelijks om je heen. Kijk eens naar een rivier. Water… water dat precies weet welke kant het uit moet stromen, omdat het zich dat herinnert. Het gaat niet terug naar de berg of gletsjer, maar stroomt zeewaarts. Dan herinnert het zich dat het tijd is om te verdampen en daarna wolken te vormen. Als het land te lang droog is, weten al die kleine druppeltjes dat ze zich tot grote moeten verenigingen en in de vorm van regen op aarde vallen. Een leerproces van duizenden jaren, zo niet langer. Reeds voor mijnheer Celsius de thermometer had uitgevonden wist het water al dat het bij 0 graden in ijs moest veranderen en bij 100 in damp. Water weet, water heeft een geheugen. Jij denkt dat als er water uit de douche komt, dat het gevolg is van het opendraaien van een kraan. Maar soms komt er niets. Nee, geen verstopping of iets mis met de buizen, water weet dat je nog geen douche nodig hebt! En nu na al die kritiek op de heilige homeopathie, nu straft het water ons door dagen achtereen neer te vallen. Wijwater… wijwater is ons water, dat voel je aan je water. Zelf heb ik homo’s (niet eopathen) genezen door een Nano liter vaginaal vocht te verdunnen met twee miljoen liter water en dit als geneesmiddel te geven. Wat gebeurde? –en dat is échte toegepaste wetenschap- ze werden allemaal hetero! Doe dat maar eens na met chemische medicijnen. Homeopathische geneesmiddelen zorgen er –mits regelmatig ingenomen- ook voor dat je niet kunt verdrinken, want het water weet dat je in het water gelooft Zwemmen leren? Overbodig!

blackpeace | 13-07-12 | 12:57

Oh ja dus als jij net als ik op je 30e zou horen dat je kanker hebt, dan zeg je: nee, doet u mij geen chemo, dat kost zo veel, laat mij maar gewoon nu dood gaan. Toch? Erg sociaal gedacht van je. Blij dat het algemene geluid toch wat socialer is. En dat ik nu al weer ruim 9 jaar kan bijdragen aan de maatschappij. En verklaar trouwens nog even waarom baby's en dieren van aandoeningen afkomen met homeopathie. Placebo lijkt me sterk hoor.

Plukkie72 | 13-07-12 | 10:09

Eigenlijk zou er geen probleem moeten zijn. De niewe wet zegt dat er pas op de verpakking mag staan dat het werkt als het ook werkelijk is bewezen dat het werkt. Als homeopathie werkelijk werkt, bewijs je het toch gewoon even. Lijkt me voor de consument ook veel eerlijker.

O is dat zo? | 13-07-12 | 09:22

De mensen die zo hard roepen dat alternatieve geneeswijzen de belastingbetaler geld kosten zouden eens stil moeten staan bij de kosten van reguliere gezondheidszorg: een kwart van ons inkomen.

Plop! | 12-07-12 | 23:38
Luxe probleem. Niet over zeuren.
Bovendien, ik betaal liever 5 euro voor een brood dan 2 euro voor alleen maar de verpakking.

O is dat zo? | 13-07-12 | 09:18

Kleijnen J, Knipschild P, ter Riet G (1991). Clinical trials of homeopathy. British Medical Journal, 302: 316-323.
Plop! | 12-07-12 | 23:24
Hoe kom je erbij? Lees dit artikel eens goed. Zij kunnen geen effect van Homeopatische middelen vinden.

Lees dit eens www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/revsalu...
en vergeet die oplichters

O is dat zo? | 13-07-12 | 09:12

Je gelooft in statistiek of niet, meer kan ik niet zeggen

bennutzat | 13-07-12 | 00:04

@benutzat. En als het hier om een onderzoek naar de werkzaamheid van reguliere geneesmiddelen zou gaan zou er geen "but...." komen na "At the moment the evidence of clinical trials is positive", maar zou het middel worden toegelaten...
De redenering van veel medici heeft niet veel meer niveau dan dat van de gemiddelde reaguurder hier en is gebaseerd op het vooringenomen standpunt dat het niet kan werken.

Plop! | 12-07-12 | 23:57

Dus, ad 1:
CONCLUSIONS:

At the moment the evidence of clinical trials is positive but not sufficient to draw definitive conclusions because most trials are of low methodological quality and because of the unknown role of publication bias. This indicates that there is a legitimate case for further evaluation of homoeopathy, but only by means of well performed trials.

En zo kunnen we nog wel doorgaan

bennutzat | 12-07-12 | 23:54

Dus, ad 1:
CONCLUSIONS:

At the moment the evidence of clinical trials is positive but not sufficient to draw definitive conclusions because most trials are of low methodological quality and because of the unknown role of publication bias. This indicates that there is a legitimate case for further evaluation of homoeopathy, but only by means of well performed trials.

En zo kunnen we nog wel doorgaan

bennutzat | 12-07-12 | 23:50

Rode draad: we zien dat er een werking is maar we begrijpen niet waarom dat zo is. Oftewel: het past niet in het plaatje dat de reguliere medische wetenschap heeft. En dan kàn het dus niet kloppen al zegt het onderzoek iets anders.
De medische industrie is uitsluitend geïnteresseerd in medische middelen waar geld aan kan worden verdiend. Het is vaak zo dat er éérst een middel wordt uitgevonden èn gepatenteerd waar daarna de klacht bij gezocht wordt. Homeopathie en andere natuurgeneeswijzen zijn een gevaarlijke concurrent van het medisch industrieel complex. De mensen die zo hard roepen dat alternatieve geneeswijzen de belastingbetaler geld kosten zouden eens stil moeten staan bij de kosten van reguliere gezondheidszorg: een kwart van ons inkomen.

Plop! | 12-07-12 | 23:38

De hele geneesmiddelenindustrie, van homeopathie tot en met cytostatica, is bij uitstek geschikt voor een no cure no pay systeem.

p boos | 12-07-12 | 23:36

Gaaaaap... Homeopaten zijn kwakzalvers. Is dit niet een beetje een repost Nanninga? Komkommertijd kennelijk. Hier een overzicht van de onderzoeken waaruit blijkt dat homeopathie wel werkt:

Meta-analyses
Beide onderzoeken zijn dubbelblind, volgens de ‘gouden standaard’ dus.
1. Kleijnen J, Knipschild P, ter Riet G (1991). Clinical trials of homeopathy. British Medical Journal, 302: 316-323. In deze meta-analyse zijn 107 onderzoeken op kwaliteit onderzocht; 77% van deze onderzoeken bleken positief uit te vallen voor de werking van de homeopathie. Conclusie: bij het meren- deel van de onderzoeken bleek homeopathie beter resultaat te hebben dan placebo. Deze uitkomst zou waarschijnlijk voldoende overtuigend zijn als het zou gaan om een reguliere behandeling voor een bepaalde aandoening. Omdat de onderzoekers de werking van homeopathische geneesmiddelen minder plausibel achten, vinden ze dat er meer onderzoek nodig is. (Onderzoek uit Maastricht, van Nederlandse bodem dus, FvR).
2. Linde K, Clausius N, Ramirez G, Melchart D, Eitel F, Hedges LV, Jonas WB (1997) Are the clinical effects of homeopathy placebo effects? A meta-analysis of placebo- controlled trials. Lancet, 350: 834-843. Bij deze meta-analyse werden 89 studies betrokken. De onderzoekers concluderen dat de resultaten van al deze studies niet compatibel zijn
met de stelling dat de klinische effecten van homeopathie uitsluitend toe te schrijven zijn aan placebo. Geen aan- wijzingen voor publication-bias. Meer onderzoek is nodig.
Observationeel klinisch onderzoek
3. Witt CM, Lüdtke R, Baur R, Willich SN (2005). Homeopathic medical practice: long-term results of a cohort study with 3,981 patiënts. BMC Public Health, 5:115. Aan deze studie in 103 homeopathische artsenpraktijken in Duitsland en Zwitser- land namen 2.851 volwassenen en 1.130 kinderen deel. Bijna allen (97%) hadden chronische aandoeningen en bijna allen (95%) hadden eerst een conventionele behandeling ontvan- gen. De ernst van de ziekteverschijnselen nam in 2 jaar significant af (P < 0.001) en de levenskwaliteit verbeterde aanzienlijk na homeopathische behandeling.
4. Spence D, Thompson EA, Barron SJ (2005). Homeopathic treatment for chronic disease: a 6-year university-hospital outpatient observational study.&#8232;Journal of Alternative and Complementary Medicine, 5:793–798. Aan deze studie namen 6.500 patiënten deel met meer dan 23.000 doktersbezoeken over een periode van 6 jaar. 70% van de patiënten gaven aan dat hun gezondheid verbeterd was, bij 50% zelfs in aanzienlijke mate. De beste resultaten werden gerapporteerd bij eczeem en astma bij kinderen, bij darmontstekingen zoals ziekte van Crohn, prikkelbare-darmsyndroom, overgangsproblemen en migraine.
Diagnosegericht klinisch effectiviteitsonderzoek
5. Jacobs J, Jonas WB, Jimenez-Perez M, Crothers D (2003).
Homeopathy for childhood diarrhea: combined results and metaanalysis from three randomized, controlled clinical trials. The Pediatric Infectious Disease Journal, 22:229–234. Dit is een meta-analyse van 3 onderzoeken naar individuele homeopathische behandeling van diarree bij kinderen.
De geneesmiddelkeus werd telkens gedaan met RADAR met Vithoulkas expert system. De uitkomst van de meta-analyse is dat de effectiviteit van deze homeopathische behandeling voor diarree bij kinderen is bewezen. Het mooie van deze serie onderzoeken is, dat dezelfde homeopathische methode is gebruikt bij 3 opeenvolgende onderzoeken bij dezelfde
diagnose. Dit onderzoek zou nog opnieuw moeten worden gedaan door een andere, onafhankelijke onderzoeksgroep.
6. Frei H, Everts R, von Ammon K, Kaufmann F, Walther D, Hsu-Schmitz SF, Collenberg M, Fuhrer K, Hassink R, Steinlin M, Thurneysen A (2005). Homeopathic treatment of children with attention deficit hyperactivity disorder: a randomised, double blind, placebo controlled crossover trial. European Journal of Pediatrics, 164:758–767. Een Zwitserse cross-over trial bij 62 kinderen met ADHD. Gedurende 6 weken kregen zij een individuele behandeling (of placebo) volgens een beproefd protocol met 17 middelen. De homeopathiegroep deed het significant beter. De onderzoekers hebben dit onderzoek zeer degelijk voorbereid. Zij werkten met vragenlijsten, identifi- ceerden bruikbare symptomen en onbetrouwbare symptomen, deden een polariteitsanalyse van symptomen en werkten met LM potenties in opklimmende sterkte. Dit is een bijzonder goed onderzoek.
7. Steinsbekk A, Fønnebø V, Lewith G, Bentzen N (2005). Homeopathic care for the prevention of upper respiratory tract infections in children: a pragmatic, randomized, controlled trial comparing randomized homeopathic care and waiting- list controls. Complementary Therapies in Medicine,13:231–238. Er is door een Noorse onderzoeksgroep een gerandomiseerde 12 weken durende pragmatische studie gedaan bij 169 kinde- ren met bovenste luchtweginfecties, met wachtlijst controle. De kinderen in deze groep hadden lagere symptoomscore en minder dagen met symptomen van bovenste luchtweginfec- ties. In de homeopathiegroep waren de resultaten significant beter. Bij 11 kinderen werd meer dan één middel voorgeschre- ven en het was mogelijk om het voorschrift te wijzigen tijdens het onderzoek. Dit is een mooi voorbeeld van onderzoek waarin ‘real life’ zo veel mogelijk wordt benaderd.
Fundamenteel onderzoek
Fundamenteel onderzoek heeft aangetoond dat geneesmid- delen die zo vaak zijn verdund dat sommigen denken dat er "niets" meer in zit, toch werkzaam blijken te zijn. Dit betekent een doorbraak. Sinds het begin van deze eeuw wordt in onderzoeken de biologische werkzaamheid van hoge verdunningen bij herhaling bewezen. Wetenschappers
pleiten voor verder onderzoek naar de verklaring van de activiteit van deze verdunningen.
Similiawet
8. Cultured mammalian cells in homeopathic research-&#8232;The similia principle in self-recovery (1994) Utrecht. Van Wijk R., Wiegant F.A.C. De Nederlandse onderzoekers Van Wijk en Wiegant hebben aangetoond dat het similiaprincipe terug te voeren is op de werking van de individuele cellen! Hun onderzoek toont aan dat zelfherstel op celniveau wordt gestimuleerd door lage doses van toxische stoffen of bedrei- gende omstandigheden, als deze volgens het similia-principe worden toegepast. Daarmee is een belangrijke aanzet geleverd voor onderbouwing van de herstelmechanismen die tengrond- slag liggen aan het similia-principe. Een overzichtsartikel: Wiegant Fred, van Wijk, Roeland, The similia principle: results obtained in a cellular model system. Homeopathy (2010) 99, 3-14.
Biologisch onderzoek
9. Histamine dilutions modulate basophil activation.&#8232;Belon P. , Cumps J., Ennis M., Mannaioni P.F., Robertfroid M., Sainte-Laudy J., Wiegant F.A.C. Inflammation research 53, (2004) 181-188. Dit is een onderzoek naar de biologische werkzaamheid van hoge verdunningen in vitro (in het laboratorium, met cellen). In 1999 wordt in 3 van de 4 laboratoria de uitkomst bevestigd dat histamine in hoge verdunningen (100 tot de 15e en hoger) een remmend&#8232;effect heeft op de degranulatie (= uiteenvallen van de cel met vrijkomen van bepaalde inhoudsstoffen die een rol spelen bij allergische reacties) van basofiele granulocyten (gespecialiseerde witte bloedlichaampjes) ten gevolge&#8232;van anti-IgE (antistoffen die deze degranulatie kunnen veroorzaken). Dit onderzoek is een verfijning van eerder onderzoek van Sainte-Laudy et al (1982, 1987) en Benveniste et al (1988). Het bewijst wat Benveniste ontdekte.
Fysisch onderzoek
10. Louis Rey. Thermoluminescence of ultra-high dilutions of lithium chloride and sodium chloride. (2003) Physica A: Statistical mechanics and its applications, Vol 323,67-74, DOI 0.1016/S0378-4371(03)00047-5 Recent onderzoek door de Zwitserse chemicus Louis Rey toont aan dat water dat in aanraking is geweest met een bepaalde stof iets andere natuurkundige eigenschappen heeft dan gewoon water. Zelfs als de vloeistof zo sterk wordt verdund dat er van de toe- gevoegde stof geen molecuul meer over kan zijn, is het effect meetbaar.
Overige relevante onderzoeken
Christien: “Ook onderzoek naar kostenbesparing door homeopathie is belangrijk. Naast mijn top tien aan onder- zoeken zijn er nog tal van andere onderzoeken die voor de homeopathie belangrijk zijn. Zo werd in juni 2010 bekend dat de ‘semi-alternatieve huisarts een stuk goedkoper werkt’, naar aanleiding van een onderzoek van de Tilburgse hoog- leraar gezondheidseconomie Peter Kooreman en de Leidse epidemioloog en lector antroposofische gezondheidszorg Erik Baars. Volgens Kooreman gaat het om ‘spectaculaire’ kosten- verschillen die ‘niet te verwaarlozen zijn, zeker met het oog op de stijgende zorguitgaven’ (citaat uit De Volkskrant van 7 juni 2010).
Slapeloosheid
In juli 2001 werd in het wetenschappelijke tijdschrift Sleep Medicine een artikel gepubliceerd over de ‘meetbare effecten van homeopathische medicijnen bij slapeloosheid’, de con-clusie van een onderzoeksteam van de University of Arizona College of Medicine in Tucson (USA). In dit onderzoek werd het effect van een dosis Coffea Cruda 30C of Nux Vomica 30C getest in relatief gezonde volwassenen met een historie van koffie-geïndiceerde slapeloosheid (met een placebo controlegroep). Met positieve resultaten”.&#8232;Bell IR, Howerter A, Jackson N, Aickin M, Baldwin CM, Bootzin RR. Effects of homeopathic medicines on polysomnographic sleep of young adults with histories of coffee-related insomnia Sleep Med. 2010 Jul 27.

Plop! | 12-07-12 | 23:24

Die 30c verdunning is zelfs met Dawkins' uitleg nauwelijks te bevatten: 1 op 10^60. 10^60 is meer dan er zandkorrels in de Sahara zijn, meer dan het aantal atomen in de zon. In Euro's zouden zelfs de Grieken het niet op krijgen. Hoewel, met hyperinflatie kom je een eind...

stofkam | 12-07-12 | 22:34

En sorry voor die kromme zin, vooral voor de komma.

Gugong | 12-07-12 | 19:34

www.youtube.com/watch?v=HMGIbOGu8q0
Het is jammer dat men zich zoveel geld uit hun zak laten kloppen en dat mensen sterven vanwege niet of te laat naar de echte dokter gaan, maar op komisch gebied is de homeopathische sector een goudmijn!

Gugong | 12-07-12 | 19:29

kan homeophatie ook homotherapie vervangen ?

Badderbeest! | 12-07-12 | 18:52

@Doc Damage | 12-07-12 | 16:26

Het zijn hele fascinerende zaken idd. Toverachtige ratio;)

pius | 12-07-12 | 16:54

@1sokkie | 12-07-12 | 15:42

Je kan toch lezen. Google en gij zult vinden.

Zelfstudie is vele malen effectiever dan overtuiging.

Doe je best.

pius | 12-07-12 | 16:47

Doc Damage | 12-07-12 | 16:26 | + 0 -
Ik meen ook zo'n onderzoek gelezen te hebben. Ik heb geen link, maar als je googled op "Diederick Stapel", dan vind je hem wel

bennutzat | 12-07-12 | 16:38

Vroeger heet "A. Vogel" gewoon "Dr. A. Vogel."

Dat de "Dr." weg is, geeft te denken.

Franz Jozef | 12-07-12 | 16:26

pius | 12-07-12 | 15:34 |
Ben het niet vaak met u eens, maar ik heb ook eens een onderzoek ergens gelezen dat materie 'geheugen' heeft. Mits het niet in een zwart gat wordt gegooid ofzo...

Doc Damage | 12-07-12 | 16:26

Op zich ben ik tegen een verbod. Hoewel ik niet geloof in homeopathie vind ik wel dat men er voor zou moeten kunnen kiezen. Als het niet werkt maar wel een goed gevoel oplevert dan is het toch goed? Is dit een lobby van de pillendraaiers? Ze moeten alleen geen onwaarheden verkopen.

Doc Damage | 12-07-12 | 16:24

@william Shakespear

to be and not to homeopathie?

Connaisseur of Kinky | 12-07-12 | 16:19

William Shakespeare | 12-07-12 | 16:10
Lol... respect.
Zal niet meer gebeuren, excuses !

snap-u-m-snap-ik-m | 12-07-12 | 16:15


Ik vind dat internet afgesloten moet worden voor alle berichten van mensen die positief over homoepathie schrijven.

William Shakespeare | 12-07-12 | 16:10

@dömper

precies.... je kunt het korter verwoorden dan ik

Connaisseur of Kinky | 12-07-12 | 15:49

even in algemeen:

homeopathie is iets heel anders dan kruidengeneeskunden. voor al die mensen die komen met druppeltjes van kruid dat werkt... dat klopt.... ik word ook erg rustig van een dikke kruidensigaret als ik weer eens crepeer van de pijn door de bestralingen

homeopathie is water met geheugen..... tja, misschien door Higgs deeltjes herinnert water zich iets?
*ff nieuwe populaire wetenschapsterm eringooien om me geloofwaardig te maken*

Connaisseur of Kinky | 12-07-12 | 15:46

snap-u-m

wat moet ik met radionics? tuurlijk stralen we energie uit... MRI scans (been there-done it) meten je enrgie en afwijkingen erin.

maar het is onzin om te claimen dat elke ziekte energie onbalans als oorzaak heeft. was het maar zo simpel

natuur is niet zo te versimpelen

Connaisseur of Kinky | 12-07-12 | 15:43

pius | 12-07-12 | 15:34
Een.
Geef 1 link naar een wetenschappelijk artikel dat je stelling onderbouwt.
Eentje maar.

1sokkie | 12-07-12 | 15:42

Water heeft een geheugen Nanninga. Ook dat is een feit. bewezen door een zekere Japanse wetenschapper.

doe maar een keertje googelen.

pius | 12-07-12 | 15:34

Heerlijk kort door de bocht. Ik begrijp dat GSHQ nogal vies is van homeopathie, wat op zich helemaal niet erg is, want kritisch blijven is belangrijk (Het sterke punt van GS). Echter is de toon die nu gezet wordt: Ach joh, betaal gewoon voor chemische troep, want dood gaan we toch en homeopathie is water verkopen als medicijn. Een erg sneue manier van doen. Heeft GS even gekeken hoeveel homeopathie middelen door de 'farmacie' zijn opgenomen en als Dr. Vogel rustgevende of helende zalfjes worden verkocht, voor ca. 3 a 4x de prijs die je er voor betaalt als je het zelf maakt? Ja de meeste kruiden staan soms als 'onkruid' in je eigen tuin. MAAR hé, Das wel uit een mooi fabrieksdoosje, dus veel gezonder! Ongelovelijke opportunistische minkukels af en toe.

Geinstijl | 12-07-12 | 15:32

@knight03 | 12-07-12 | 11:27
In Lourdes zie je namelijk hopen achtergelaten krukken en rolstoelen (Geen protheses gek genoeg).

Godsammekraken | 12-07-12 | 15:26

snap-u-m-snap-ik-m | 12-07-12 | 15:08
Het EPR experiment heeft ook niks met genezing of homeopathie te maken. Misschien eerst eens even bijlezen op wiki?

Dit is gewoon kwakzalverijtaal: Wetenschappelijke begrippen uit hun context gebruiken om zo een schijn van wetenschappelijkheid te creeren. Zie ook quantum healing en dat soort onzin.

1sokkie | 12-07-12 | 15:17

@Isokkie - Einstein dacht daar anders over.. die ging overigens wel de discussie aan en was groot genoeg van geest om zijn ongelijk te erkennen. zie "Einstein-Podolsky-Rosen Experiment" Bent u net zo groot ?
@connaisseur of kinky - zie google : radionics

snap-u-m-snap-ik-m | 12-07-12 | 15:08

@Veel Vaak | 12-07-12 | 11:43
Zalfjes en drankjes met echte bestanddelen zijn nogal eens gebaseerd op recepten van eeuwen geleden. Soms inclusief uiterst giftige bestanddelen die in moderne middelen zijn vervangen door veiligere chemische verbindingen.

Door regelgeving kan een oorspronkelijk recept soms niet worden gereproduceerd omdat het te gevaarlijk is. Dan worden die gevaarlijke bestanddelen ook verdund of vervangen door surrogaten.

Stir Glenfarclas II | 12-07-12 | 15:05

snap-u-m-snap-ik-m | 12-07-12 | 14:33
Dat je raaskalt en de meest baarlijke onzin gelooft en verkondigt is nog tot daar aan toe. Maar blijf a.u.b. met je poten af van Einstein. E=mc2 heeft HE-LE-MAAL NIETS te maken met het menslijk lichaam, ziektes of biologie en scheikunde in het algemeen. So please. STFU!

1sokkie | 12-07-12 | 14:40

snap-u-m

lichamelijke ziekte is alleen maar een uiting van een onbalans? misschien bij vermoeidheid, stress misschien wel wat kankervarianten.

maar virusziekten? Ebola is een onbalans? MRSA?

trouwens 1 druppel is misschien de essentie, maar als je één molecuul opdeelt..... ben je de eigenschappen en essentie kwijt. als er één molecuul in het hele flesje zit en elke dag nam je een slokje... dan heb je één keer het molecuul en alle andere keren gewoon het oplosmiddel

Connaisseur of Kinky | 12-07-12 | 14:39

@doenormaal
heb eens even bach rescue remedy opgezocht. is geen homeopathie is een tinctuur van kruiden.

daar zijn zat prepraten van die werken. is de aspirine op en heeft je dinnetje hoofdpijn? kook wat berkenbast in wat alcohol en je hebt de werkzame stof van aspirine (salicylaat).

dus a.nanninga heb er meer verstand van dan jij , ook al drogeer je de huisdieren

Connaisseur of Kinky | 12-07-12 | 14:35

Een mens is meer dan een lichaam een mens is ook energie. Einstein toonde met e=mc2 al aan dat energie en massa uitwisselbaar zijn. Shakespeare verwoordde het als volgt : "There are more things in heaven and earth, Horatio,than are dreamt of in your philosophy." De huidige medische wetenschap doet niets anders dan alleen hameren op het lichamelijke. Een lichamelijke ziekte is alleen maar een uiting van onbalans van het menselijke energie systeem. Homeopathie, hoe gebrekkig ook, werkt met het energie systeem. 1 druppel is nog steeds de essentie van de oorspronkelijke stof. 1 deel zegt wel degelijk iets over het geheel. Nee, ik zit niet in de homeopathie wel in de techniek... dus heb geen belang bij een homeopatische en niet bij de reguliere medische industrie. Bij de schrijver (of basher van de homeopathie) van dit artikel heb ik wel mijn twijfels..

snap-u-m-snap-ik-m | 12-07-12 | 14:33

ik vind A.Nanninga zo'n held ...... haar vlammende pleidooi zou mij als patient (mega dure bestralingen!) het leven benemen ..... maar als zij een grafrede schrijft...

Connaisseur of Kinky | 12-07-12 | 14:28

cumshaft | 12-07-12 | 12:11
Ja? En? Het is niet meer dan logisch dat, hoe zeldzamer de kwaal, hoe lastiger het ontwikkelen van een geneesmiddel of behandelmethode.
Mensen die van transcultivistische-mongoolse-keelgrom-koormuziek houden vinden bij de V&D ook nooit een leuk CD-tje.
Is iets met vraag en aanbod en marktwerking. Best ingewikkeld.

1sokkie | 12-07-12 | 14:19

Langs wetenschappelijke weg gezocht naar een middel tegen hartfalen? Daar zakt mijn broek van af; het middel heette viagra

o, herstel

vanlinknaarrecht | 12-07-12 | 14:14

@Datzegiktoch | 12-07-12 | 11:40

Ik denk dat de farmaceutische industrie meekijkt hier, want je hebt gewoon hartstikke gelijk! +1

tisallemaalwatzeg | 12-07-12 | 14:11

Tja, bij het Guatemalteeks syfilisexperiment waren er dus wél werkzame stoffen.

Musset | 12-07-12 | 14:01

doenormaal! | 12-07-12 | 13:39 | + 0 -
-
Placebo effect, geholpen door de zelfgenezende werking van het lichaam. Homeopathie werkt niet. Kan ook niet, want er zijn geen werkzame stoffen.
-
Gebruik toch je nuchtere boerenverstand.

Badderbeest! | 12-07-12 | 13:59

@doenormaal! | 12-07-12 | 13:39
"Bach-bloesemtherapie is geen homeopathische behandelmethode, omdat er geen extreme verdunningen worden gebruikt zoals in de homeopathie."
Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Bach-bloesemthe...

Dömper | 12-07-12 | 13:58

Dawkins... really?

Randi doet er wat langer over, maar zelfs na tien keer kijken over de afgelopen jaren moet ik elke keer breed grijnzen als ik hem bezig zie:

www.youtube.com/watch?v=BWE1tH93G9U

Locusta | 12-07-12 | 13:49

Satria, ik heb het verhaal in je link gelezen. Heftig. Daarbij ook erg tekenend voor die sector.

PolderBoer | 12-07-12 | 13:49

@Datzegiktoch | 12-07-12 | 11:40
Vreemd dat jij zoveel minnetjes krijgt. Je hebt gewoon een punt. Feit.

doenormaal! | 12-07-12 | 13:46

Dat Naninga iets tegen homeopathie heeft is al een tijdje duidelijk op Twitter. Maar wie is zij? Een deskundige? Nope. Next. Slechts de persoonlijke mening van een onwetend meisje op dit vlak.

Dat je bij ernstige ziektes altijd de reguliere medische weg moet zoeken staat ook voor mij buiten kijf maar sommige homeopathische middeltjes (als bijvoorbeeld Bach Rescue Remedy) werken wel degelijk rustgevend voor dieren. Verklaar dat maar eens dan.

doenormaal! | 12-07-12 | 13:39

Ik weet nog een bezuiniging voor Schippers;
-
Iedere huisarts heeft in het zorgstelsel "recht" op een vergoeding per ingeschreven patiënt. Deze vergoeding mogen ze ieder kwartaal in rekening brengen bij de zorgverzekeringen, ongeacht of u wel of geen gebruik maakt van de diensten van de huisarts. Als u wel gebruik maakt van diensten betaalt u bovenop de vaste kosten ook het consult en behandelkosten.(via de zorgverzekering) Deze kosten zijn ca. € 65,- per persoon per jaar, ook baby's ook bejaarden. De gemiddelde Nederlandse huisarts (huisarts, niet huisartsenpost) heeft gemiddeld 2500 ingeschreven patiënten en iedere huisarts toucheert middels deze weg dus € 162.500,- per jaar voor helemaal niets doen!
-
BRIL-FUCKING-JANT!
-
Dit systeem kost de belastingbetaler dus jaarlijks 17.000.000 nederlanders maal €65,- = € 1.105.000.000,-
-
Hoe komt de zorg toch zo duur ?

Badderbeest! | 12-07-12 | 13:37

canardo | 12-07-12 | 13:18
Als de kwakzalvers alles zelf betalen: geen probleem voor mij. Blijkbaar draag ik ook bij aan deze en andere onzin (bv homo's genezen) via mijn zorgverzekering.

Kletskop | 12-07-12 | 13:28

@canardo. Misschien maken mensen zich druk om hun medemensen die geestelijk nog steeds in de donkere middeleeuwen leven , aan wie verlichting en wetenschap volledig voorbij lijken te gaan. Misschien zijn ze, kortom, gewoon bezorgt om mensen die wat achterblijven.

Pierre Bezuhov | 12-07-12 | 13:22

Als een sterkere verdunning beter werkt dan is inmiddels al het water toch al direct of indirect met elk homeopathisch middel in aanraking geweest. Ergo kraanwater helpt overal tegen. Nooit meer iemand ziek

zucht.

antilinks | 12-07-12 | 13:19

Waarom maken de sceptici zich toch zo druk? Vanwaar die onverdraagzaamheid van de gezond verstand brigade? Laat de mensen die in homeopathie geloven toch gewoon met rust. Het enigste wat je ervan kan zeggen is dat zij wel en sceptici er niet in geloven, wel het zij zo. Ondertussen hebben een hoop mensen er baat bij. Vergeet niet dat de wetenschap ook zeer beperkt is en zeker niet onpartijdig als er grote financiele belangen op het spel staan. En dat uw welzijn hen uiteindelijk geen reet interesseert. Bovendien, gezond verstand, wat is dat? Nog niet zo lang geleden was het gezond verstand om te denken dat de aarde plat was.
Maar neem gerust nog een ritalin, of een valium of al die andere rotzooi die onze slechte eet- en leefgewoonten moet compenseren, en veel plezier met de zombie lifestyle. Schippers zegt: helemaal top, zombies zijn precies wat we nodig hebben in NL. Die doen tenminste wat er gezegd wordt.

canardo | 12-07-12 | 13:18

@ verdacht | 12-07-12 | 11:16

Dan had je waarschijnlijk een medicijn allergie, en door overgaan op namaak medicatie ben je de allergie opwekkende stoffen nu kwijt.
Fijn voor je, en ik gun het je van harte, maar echt werken als geneesmiddel doet die homeopathische troep echt niet.

captainobvious | 12-07-12 | 13:15

Onderschat de geneeskundige kracht van de natuur niet. Mijn oma had altijd een kastanje bij zich tegen reumatiek en inderdaad: ze heeft nooit reumatiek gehad. Ze heeft trouwens heel veel ziektes niet gekregen en is van ouderdom overleden, hetgeen onomstotelijk bewijst dat een enkele kastanje alle ziektes geneest!! De farmaceutische industrie weet dit natuurlijk ook, maar verzwijgt dit. Een complot!!

Pierre Bezuhov | 12-07-12 | 13:15

Homeopaten zijn OPLICHTERS. Punt!

grote haas | 12-07-12 | 13:14

En dan hebben we katholieke poppenkast nog. Wonderbaarlijke genezingen in Lourdes, dooie pausen die (bewezen) wonderen verrichten. Daar is homeopathie nog maar kinderspel bij...

Polletje Piekhaar | 12-07-12 | 13:08

Maar dankzij die dure chemo's heb ik nog wel een echtgenote! Chemo's FTW!

McPhart | 12-07-12 | 13:07

Prof. Dunnink heeft ooit eens gezegd: 40% van onze patienten gaan gewoon dood, wat we ook proberen. 40% wordt vanzelf beter, ook al doen we er niets aan. We geven dus miljarden uit aan 20% van onze patienten en weten niet eens zeker of dat zin heeft.
En Andries Knevel heb ik de voorzitter van de vereniging tegen de kwakzalverij horen vragen : Wat vind u van gebedsgenezing? Het was bij de EO, dus de arme man mompelde iets onduidelijks.
Overigens heb ik nog nooit een gebroken been homeopathisch zien genezen...

Polletje Piekhaar | 12-07-12 | 13:04

stofkonijn | 12-07-12 | 11:26 |
Onjuist. Jij hebt het over fytotherapie, ofwel de behandeling met kruiden. Er zijn wel degelijk planten met een medicinale werking (bijvoorbeeld wilgenbast, waar veel acetylsalicylzuur [aspirine] in zit.) Het probleem is echter dat in Nederland ook kruidenmiddelen het predicaat "homeopathisch" voeren, terwijl ze dat niet zijn (ze zijn niet tot in het oneindige verdund.)

Teiltjes Tekort | 12-07-12 | 12:58

OpperGek | 12-07-12 | 11:47
De werking van homeopatische zalfjes is compleet te danken aan het smeren van een vettige substantie op de huid, het homeopatische gedeelte is gewoon marketingpraat. Je moest eens weten hoeveel huidaandoeningen, schaafwondjes en dergelijk verbeteren door er een willekeurige vette substantie op te smeren.

SH- | 12-07-12 | 12:54

@ Mike Oxlong | 12-07-12 | 12:28 | + 0 -
Ja, je zult vast wel gelijk hebben... Maar die wandelende chemische fabrieken met hun 25 a 40 pilletjes per dag, dat is allemaal bewezen gezond? En Big Pharma doet helemaal nooit aan Big Bullshit? Want het gaat niet om geld toch? Het gaat uitsluitend om mensen beter maken nietwaar?
.
Ook Big Pharma doet maar wat, en af en toe schieten ze raak. Dan zijn ze op zoek naar een medicijn voor een bepaalde ziekte, en dat blijkt dan niet te werken, maar de bijeffekten die ze toevallig konstateren helpen dan weer wel bij een andere aandoening. Dat is de praktijk toch? Het lijkt wel alchemie, lekker wetenschppelijk, maar wel afgeven op homeopathie, over bullshit gesproken.

Greetje Duisenberg | 12-07-12 | 12:49

Ach weten wij allemaal veel. De meesten onder ons weten niet eens welke gifstoffen we binnenkrijgen via onze dagelijkse voeding. Als men daar eerst eens op ging letten, dan hebben de meesten van ons helemaal geen medicijnen nodig. Dat zal een heleboel aan zorgkosten schelen.
En waarom zitten die gifstoffen er in en er op. Omdat we een perfect rond tomaatje willen bijvoorbeeld. Kijk ook eens naar al die toevoegingen om van iets wat niet eetbaar is toch iets eetbaars te maken. Spekkies bijvoorbeeld of snoep of Cola!!
Nee dan maken we ons gewoon druk om een paar potjes met plantextracten die misschien wel helemaal geen medicijnen zijn.

borderliner | 12-07-12 | 12:44

En water heeft weldegelijk een geheugen. Kijk maar in mijn hoofd.

McSnor | 12-07-12 | 12:44

@bastard & seven
Ik vind een 'hulliebullie' wel leuk.

McSnor | 12-07-12 | 12:42

Het is allemaal macht over zwakken en zieken, geldt trouwens ook voor de farma-industrie, grotere boeven zijn er niet.Ritalin voor halve basisscholen....
Trouwens het legertje psychologen die 550.000 vrouwen met psych.klachten(lees : ongelukkig) de WAO in gepraat heeft kan er ook wat van.
We geven nu 87 miljard uit en de wal keert het schip der waanzin.Sterkte Nederland

hagelkruis | 12-07-12 | 12:37

Graag alleen evidence based medicine mensen. Als een behandeling, al dan niet homeopatisch het niet significant beter doet dan een placebo: geen vergoeding.
Er zijn best op planten en kruiden gebasseerde middelen die werken, niet voor niets zijn veel reguliere medicijnen verwant met planten. Homeopatie werkt niet, nooit niet, dat is het punt.

Flashheart | 12-07-12 | 12:34

Geenstijl aan de leiband van de farmaceutische industrie.
natuurlijk is er veel aan te merken op homeopathie, en is het wetenschappelijk zwak onderbouwd. werking berust deels op suggestie.
maar dat geldt ook voor een flink deel van de reguliere medicijnen, en ook de wetenschappelijke onderbouwing van medische behandelingen is vaak magertjes. of opgepoetst.
wat is er mis met homeopathie als aanvullend geneeswijze? voor echte ziekten ga je naar je huisarts, voor welvaartsziekten naar de homeopaat.

de vereniging voor kwakzalverij wordt natuurlijk in hun strijd tegen de homeopathie gesteund door de grote pillenboeren, die on zoveel mogelijk van hun chemicalien willen laten slikken. en moeten we daar nu zo blij mee zijn?

zeeman73 | 12-07-12 | 12:33

@Greetje Duisenberg | 12-07-12 | 12:18

We weten wat je ziek maakt en we weten dat de Ganges een open riool is en dat duizenden mensen er ziek van worden. Ook weten we dat er wel degelijk miljoenen mensen sterven door slecht water, met hier en daar een taaie ouwe -al dan niet met eigen ogen aanschouwde-uitzondering.
Dan blijft er genoeg over wat we niet weten. De stomste route is om dit gebrek aan kennis op te vullen met hocuspocus.
www.sa-lives.com/entry/44/dirty-water

Big Pharma heeft trouwens in Big Homeobullshit een geduchte concurrent.

Mike Oxlong | 12-07-12 | 12:28

Het water dat ik drink zorgt er meestal voor dat ik mijn geheugen kwijtraak.

Mouth Of The South | 12-07-12 | 12:28

Sommige mensen gaan in de Ganges zwemmen om zich te verfrissen. Volgens metingen van het water zou je daar allerlei vreselijke ziektes van kunnen oplopen, als je de TNO regeltjes zou moeten geloven. Toch is dat niet zo. Ik heb met eigen gezien dat veel oudjes, die jarenlang dagelijks een bad nemen in deze rivier, in een uitmuntende gezondheid verkeren. En ook beter in hun vel zitten dan hun leeftijdgenoten die in de westerse wereld door een overdaad aan medicijnen aan de praat worden gehouden.
.
Daar zou ook wel eens een artikel aan gewijd mogen worden, want de hoeveelheid pilletjes die de oudjes dagelijks door de strot gedouwd krijgen is niet misselijk, gemiddeld zo'n 25 tot 40 verschillende pillen iedere dag!
.
Dat zou ook best eens onderzocht mogen worden, dunkt mij. Big Pharma? Wie wordt er beter van? Donald Rumsfeld cs?
.
Dus wat is nou waarheid?
.
Volgens sommige wetenschappers is de luchtkwaliteit in Calcutta zo slecht, dat menselijk leven niet mogelijk kan zijn onder dergelijke omstandigheden. Toch leven daar miljoenen mensen!
.
Ik bedoel maar, wat weten we er eigenlijk van?

Greetje Duisenberg | 12-07-12 | 12:18

Probleempje van je ode aan Minister Schippers is dat niet de homeopathie alleen, maar ALLE alternatieve geneeskunde de nek wordt omgedraaid, dus OOK het gedeelte waar WEL werkende plantjes in werkzame hoeveelheden in verwerkt zitten.

Zal me dan dus ook totaal niet verbazen, als Schippers ineens een bestuurfunctie mag gaan vervullen bij een of andere farma-gigant binnenkort.

Maar goed, dit staat natuurlijk verder helemaal los van het topic...

ZKH EénOog | 12-07-12 | 12:17

@verdacht

placebo... dat is wél wetenschappelijk vastgesteld.

stronthoop | 12-07-12 | 12:14

Zeer zwak betoog van meneer Klaver. Een 'tu quoque', zoals dat heet. Het wordt inderdaad hoog tijd dat we ons wat meer af gaan vragen wat nou precies de werking van een bepaald medicijn, een bepaalde therapie, een bepaald ritueel is. Dat geldt voor de reguliere geneeskunde, en mutatis murtandis ook voor de homeopatie. Het zogenaamde placebo-effect is een belangrijk effect, maar wordt over het algemeen erg slecht begrepen. Simpelweg stellen dat iets werkt als men er maar in gelooft is een erg magere verklaring, een tautologie bijna. Wij dienen te leren begrijpen hoe dat geloof tot stand komt en overeind blijft, hoe dat geloof in een context is ingebed, een complexe context waarin ook de wetenschappelijk aantoonbare werking van een medicijn zijn plek heeft.
A;ls homeopatie in een aantal gevallen blijkt te werken, dan is het zaak om erachter te komen hoe deze context als totale context effectief kan zijn. En dan zullen er ontegenzeglijk overeenkomsten zijn met de context van de reguliere geneeskunde, maar ook die van kwakzalvers, tovenaars, kruidenvrouwtjes en wat er verder aan halve zolen druk doende is met het genezen van kwalen.

Schoorsteenveger | 12-07-12 | 12:13

Als water stolt, (bevriest) gaat het drijven, terwijl alle andere vloeistoffen bij afkoeling krimpen en van onderaf stollen. Er is zoveel wat we nog niet weten. Ik weet dat homeopatie wel werkt, maar weet niet hoe.

Flauw om daar zo lacherig over te gaan doen, wetenschap? *een framboos blazen doet*

vanlinknaarrecht | 12-07-12 | 12:13

Tot dat iemand een echte ziekte heeft, en de arts het mag oplossen...

da wizard | 12-07-12 | 12:13

@Balzakius | 12-07-12 | 12:10
Meestal reageert je lichaam op de geurstoffen in de wasmiddelen.

rara | 12-07-12 | 12:12

@st_joris | 12-07-12 | 12:07
Je gelooft het echt hé?

Che_cuevara | 12-07-12 | 12:12

@st_joris | 12-07-12 | 12:07
Je kan natuurlijk ook geen van beide doen en een beetje vertouwen hebben in het zelfgenezende vermogen van het menselijk lichaam voordat je naar de pillenboer rent.

Aszeran | 12-07-12 | 12:11

@1sokkie | 12-07-12 | 12:01
als je een redelijk unieke genetische afwijking hebt die een ziekte veroorzaakt kun je dus lang wachten op zo'n dubbelblind onderzoek.

cumshaft | 12-07-12 | 12:11

Homeopathie heeft jarenlang een duidelijk doel gehad: het werd veel ingezet door huisartsen die geen medicijnen willen voorschrijven voor ieder kwaaltje. Liever een onschuldig watertje dan een stoot overbodige medicijnen.

Homeopathie is de ideale manier om hypochonders tevreden te stellen. Dat dan weer wel.

rara | 12-07-12 | 12:10

@rara | 12-07-12 | 11:57
Ik heb dat dus wel gedaan. What the fuck stoppen ze in die zooi ? Ik heb een periode gehad dat ik mijzelf helemaal open aan het krabben was..

Balzakius | 12-07-12 | 12:10

st_joris | 12-07-12 | 12:07
*gaapt*

Canis Spurcus | 12-07-12 | 12:10

@st_joris | 12-07-12 | 12:07
Drie maal daags een rolletje aluminium folie helpt veel beter.

vetkleppert | 12-07-12 | 12:09

Zijn jullie mooi met zijn alle in de lobby van de BigFarma getrapt. Doe maar lekker niet geloven in homeopathie en dure medicijntjes kopen van Bayer en zo. Dan weet je zeker dat de ziekte niet geneest en alleen de symptonen onderdrukt worden zodat je nog meer medicijntjes gaat kopen. Water heeft weldegelijk een geheugen, zie Masaru Emoto.

st_joris | 12-07-12 | 12:07

De meeste klachten en aandoeningen gaan na verloop van tijd vanzelf weer over. Soms na 3 tot 6 maanden. Hier is het succes van de homeopathie op gebaseerd. Homeopathie werkt wel zegt de homeopaat dan, maar heel langzaam. Voila!
.
Homeopathie dient niet verward te worden met kruiden geneeskunde. Geneeskrachtige planten en kruiden bestaan wel en ze werken ook.

Zinnige idioot | 12-07-12 | 12:06

Nanninga! Nou heb ik weer dorst! kudtwijf...... (ik dacht te weten, dat de meeste homeopathie verdund werd met alcoholica, tismaardajjetweet)

Janus Korsakov | 12-07-12 | 12:06

Mijn water helpt toch echt wel.
Schultenbrau heet het product.

giulioo | 12-07-12 | 12:06

Harigeharrie | 12-07-12 | 11:57
Tja dat komt omdat veel kwaaltjes 'vanzelf' overgaan. Je lichaam kan gelukkig een heleboel zelf oplossen en dit succes toewijzen aan het handelen van een homeopathische arts kan alleen als je het zou vergelijken met 'niks doen' in dezelfde situatie.

Simon_GS | 12-07-12 | 12:05

@reoN | 12-07-12 | 11:48
Mijn overbuurvrouw en een vriend van ons zijn anders wel genezen met chemo.

Che_cuevara | 12-07-12 | 12:02

stofkonijn | 12-07-12 | 11:50
Prachtig!
Nu nog even een dubbelblind onderzoek en alle andere mensen met netelroos hebben er een probaat middel bij. Vraag even aan je homeopatische "arts" waarom ze dat onderzoek nog niet hebben gestart.

1sokkie | 12-07-12 | 12:01

@Harigeharrie | 12-07-12 | 11:57
En empathische charismatische luisteraar en praatjesmaker met een NLP cursusje kan de meeste kwalen ook zonder water genezen. Bij de juiste patienten.

vetkleppert | 12-07-12 | 11:59

Ik heb veel mensen met allerlei kwalen genezen zien worden door een lokale homeopaat (ex-huisarts). En dat ging om mensen die al vele jaren rondliepen met een allergie, huidaandoening, of lichte chronische aandoening. Zelfs lichte psychische probleempjes.
Ik denk echter dat er ook vele kwakzalvers zijn in deze beroepsgroep, die beweren iedere ziekte te kunnen genezen.
En dat is natuurlijk niet zo, homeopathie is een specialisatie, net zoals een tandarts, een KNO arts, of een fysiotherapeut. Homeopathie helpt in specifieke gevallen, maar het is geen wondermiddel tegen alles.

Harigeharrie | 12-07-12 | 11:57

laten wij toch dankbaar zijn dat h.h. medici en para medici hun stinkende best doen om mensen beter te maken en uitzicht te geven op een menswaardig bestaan !!!

oombob | 12-07-12 | 11:57

@stofkonijn | 12-07-12 | 11:50
Of ben je overgestapt op een ander wasmiddel waar je niet allergisch voor bent?

rara | 12-07-12 | 11:57

OpperGek | 12-07-12 | 11:47
Calendulan is homeopatisch en werkt dus NIET.
Je bent gewoon in de marketing van VSM getrapt. Ze proberen een beeld neer te zetten van een betrouwbare geneesmiddelenfabrikant. Maar het zijn gewoon oplichters.

1sokkie | 12-07-12 | 11:56

Een lijder aan homeopathie wanen is trouwens eenvoudig en meteen te genezen. Bij een operatie vragen of ze de homeopatisch verdunde pijnstiller of narcose willen of de werkzame...

Canis Spurcus | 12-07-12 | 11:56

Balzakius | 12-07-12 | 11:52
mjah ik ga er niet dood aan :P Dan vind ik het al snel een kwaaltje

stofkonijn | 12-07-12 | 11:55

Ratzing. | 12-07-12 | 11:50 | + 0 -

Waarvan acte!

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:54

AshleyJ"Ash"Williams | 12-07-12 | 11:44
Ghehe. En zo voorspelbaar..

Superior Bastard | 12-07-12 | 11:54

@reoN | 12-07-12 | 11:48
De reden dat er meer mensen sterven aan kanker is dat de overige doodsoorzaken beter behandeld kunnen worden (infectieziekten, hartziekten etc). Maar logischerwijs blijven er nog steeds mensen sterven. Nu sterven ze aan kanker. Maar wel op een gemiddeld hogere leeftijd.

steven paul | 12-07-12 | 11:53

stofkonijn | 12-07-12 | 11:50
Noemt 'ie een 'kwaaltje'..

Balzakius | 12-07-12 | 11:52

@zeefert | 12-07-12 | 11:48
Wordt er weer over mij geroddeld?
*kijkt boos om zich heen*

necrosis | 12-07-12 | 11:52

Als die homeopathie allemaal zo goed werkt, waarom gaat er dan geen van die kwakzalvers langs James Randy om dat miljoen op te halen?

*mompelt iets over het getal van Avogadro*

Zeeland Sjort | 12-07-12 | 11:52

@reoN | 12-07-12 | 11:48
Kun je dat ook onderbouwen met bewijsmateriaal zoals wetenschappelijke onderzoeken?

rara | 12-07-12 | 11:52

Ik heb chronische netelroos. Mijn lichaam vind het nodig om op alles allergisch te reageren en heeft hierdoor een onbalans gecreëerd. Na talloze tripjes naar de huisarts en de dermatoloog kreeg ik te horen dat ik er maar mee moest leven. Het enige wat ik volgens de dokter kon doen was allergie pillen slikken zodat het niet zo zou kriebelen de vlekjes moest ik dan maar voor lief nemen. Nadat het steeds maar erger werd en ik er al 3 jaar mee rond liep ben ik naar een homeopaat gegaan. Na veel gedoe en zoeken hebben we toen een kuur gevonden waar mijn lichaam op reageerd. Helaas blijft het niet voor altijd weg maar kan ik 5 van de 7 dagen in de week zonder jeuk en plekjes door het leven. Dat is meer dan wat de huisarts mij bood.

stofkonijn | 12-07-12 | 11:50

@reoN | 12-07-12 | 11:48
Zonder chemo sterven er toch veel meer ?
En de reden dat er steeds meer mensen overlijden aan kanker, is niet de chemo, maar de verandering van voedsel en de shit die fabrikanten erin gooien..

Balzakius | 12-07-12 | 11:50

Elke slok water is al een keer gedronken.

zeg maar jansen | 12-07-12 | 11:50

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:42 |
Altoos een verfrissend inzicht.
Dat mag ook wel eens gecomplimenteerd worden.

Ratzing. | 12-07-12 | 11:50

Canis Spurcus | 12-07-12 | 11:47 | + 1 -

Precies, en die gast moet al lang binnen zijn met dat nepding. Hij maakte er zelfs reclame voor op de TV bij Koffietijd of zo'n ander mega-intelligent programma...

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:49

@stofkonijn | 12-07-12 | 11:43
cannabis?

cumshaft | 12-07-12 | 11:49

De homeopathische pil van drion zit in een flesje van 250 liter. Gebruiksaanwijzing: leeggieten in je bad.

steven paul | 12-07-12 | 11:49

necrosis | 12-07-12 | 11:44 | + 2
Misschien wordt er wel meer over jouw "dorst" gesproken dan je zelf beseft.

zeefert | 12-07-12 | 11:48

Homeopathie. Het zal wel. Weet u wat gezond en weerstandverhogend is?
Je eigen neuskeuteltjes opsmikkelen ( en dat is geen geintje ).

Graaisnaaiert | 12-07-12 | 11:48

""Want met chemo overleven heel veel mensen hun kanker.""
Dit is pas echte bullshit!
Er sterven alleen maar meer mensen aan kanker de laatste 50 jaar, dit is pas de echte welvaart in de naam van onze heilige gezondheidszorg.

reoN | 12-07-12 | 11:48

Balzakius | 12-07-12 | 11:44 | + 0 -

Konijnen hebben vaak vreemde aandoeningen!

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:47

Een geheugen zal water niet hebben maar wat Dr. Emote heeft ontdekt over water is wel erg byzonder.

Niet dat het je zal genezen maar het zet je wel aan het denken als je beseft dat wij voor het grootste gedeelte uit water bestaan.

www.youtube.com/watch?v=tAvzsjcBtx8

Professor Kwakelnaak | 12-07-12 | 11:47

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:26
De motieven van oplichters zijn duidelijk idd.

Canis Spurcus | 12-07-12 | 11:47

Wat ik niet zo goed snap is dat ze van de week bij EenVandaag een reportage hadden over homeopathie en dat ze toen een verslaggever naar VSM hadden gestuurd. VSM maakt al jaren producten die gewoon werken. Calendulan zalf is daar een goed voorbeeld van. Ik denk dan ook niet dat de medicijnen die zij produceren vallen onder "homeopathie".

OpperGek | 12-07-12 | 11:47

necrosis | 12-07-12 | 11:44 | + 1 -

En iedere dag dronken is ook een geregeld leven, nietwaar?

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:46

Zyprexa20mg | 12-07-12 | 11:40 | + 1 -

Misschien groeit je piemeloeres er wel van!

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:45

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:28
Ok ok ben ik het mee eensch :)

stofkonijn | 12-07-12 | 11:45

@eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:29
"iedereen heeft het over mijn 'drinken', maar niemand heeft het over mijn dorst"

necrosis | 12-07-12 | 11:44

@knight03 | 12-07-12 | 11:27
Mijn oom had een een prothese en is ook naar Lourdes geweest. Daar is hij de prothese inderdaad kwijt geraakt. Heeft nog wel voor een half jaar briefwisselingen met de verzekering gezorgd, want hij was vergeten aangifte te doen.

steven paul | 12-07-12 | 11:44

stofkonijn | 12-07-12 | 11:43
Nu wil ik dus weten wat je hebt. Wat heb je ?

Balzakius | 12-07-12 | 11:44

@Superior Bastard 11:34
Tragisch figuur. Toch knap dattie niet vergeet te ademen. En maar GTST kijken, man man man. Ach ja, weer genoeg aandacht gegeven.

AshleyJ"Ash"Williams | 12-07-12 | 11:44

Zyprexa20mg | 12-07-12

LOL

Strange Glue | 12-07-12 | 11:43

Strange Glue | 12-07-12 | 11:38
Mwah is niet helemaal waar. Wanneer een medicijn wel werk maar niet genoeg geld op gaat brengen (omdat maar een klein aantal mensen hier last van hebben)en niet levensreddend is, dan is er een grote kans dat commerciele bedrijven dit 'medicijn' niet gaat voeren. Ik heb helaas te maken met zo'n kwaaltje waar moderne medicijnen niets aan kunnen doen :{ heb gelukkig wel iets bij homeopathie gevonden waar mijn lichaam goed op reageerd. Ik zelf zou alleen nooit eerst naar homeopatie grijpen als er een goed medicijn te krijgen is bij de huisarts :)

stofkonijn | 12-07-12 | 11:43

Gemodificeerd water is toch ook chemisch?

bennutzat | 12-07-12 | 11:43

Dat oneindig verdunnen is echt bizar. Ik was in de veronderstelling dat homeopathie natuurlijke stoffen bevat maar het verdunnen maakt wel duidelijk dat er geen werking kan bestaan. Maar hoe zit het dan met natuurlijke zalfjes waar planten in verwerkt worden is dat ook verdund en smeren we een vettig zalfje wat bestaat uit boter ?

Veel Vaak | 12-07-12 | 11:43

Die kunduzmaatregel gaat nog lang niet vergenoeg. Niet op de vrepakking waar het voor is? Uit het schap totdat is aangetoond dat het echt werkt!
Big Pharma is dan wel een geldwolf, het is wel een geldwolf die miljoenen uitgeeft aan dubbelblind, gerandomiseerd en statistisch geanalyseerd wetenschappelijk(!) onderzoek voordat ze ook maar 1 pil op de markt mogen brengen.
Pas dezelfde regels toe op Big Homeo (ook een miljardenindustrie) en de schappen blijven leeg.

1sokkie | 12-07-12 | 11:42

AshleyJ"Ash"Williams | 12-07-12 | 11:30 | + -1 -

Er is hier maar één de baas en dat is Joris! En ga nu maar weer aan het werk, straks ziet je baas het nog en heeft hij een reden om je een slechte beoordeling te geven bij het volgende functioneringsgesprek en komt je promotie in gevaar!

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:42

"Met dergelijke uitspraken maak je je volkomen belachelijk." Het is maar goed dat ie het meteen zelf aangeeft,. beetje zelfkennis kan geen kwaad (of bedoelde hij dat niet zo?)

Alcoholic | 12-07-12 | 11:41

Ben voor alle zekerheid toch maar gestopt met zingen onder de douche.

Zyprexa20mg | 12-07-12 | 11:40

Tuulk is er veel homeopatische troep maar er zit heus spul tussen wat wel werkt. Dat zie je echter niet in de schappen terug want de farma's willen ons liever volproppen met dure chemische troep. Soms bewuste bijwerkingen zodat je weer een ander medicijn nodig hebt tegen die bijwerking etc. Laat je niet misleiden door een zogenaamd "onderzochte" medicatie in het ziekenhuis. Ik heb zelf bij een farmaceut gewerkt en dat is gewoon dikke pegel business waar veel schimmige zaken worden geregeld. O.a. weggegaan vanwege deze gore onethische zaken. Je begint eraan omdat je denkt dat deze industrie goed doet maar dat bleek toch heel anders in elkaar te steken. Als men een keer de beerput van deze industrie open gooit is ie vele malen dieper dan de bankensector.

Datzegiktoch | 12-07-12 | 11:40

"Ok homeopathie zal kanker niet genezen, maar sommige planten kunnen sommige aandoeningen toch echt wel tegengaan/verlichten. "
stofkonijn | 12-07-12 | 11:24

Klopt helemaal, en die middelen worden ook gemaakt en verkocht, wij noemen dat medicijnen.
Maar er zijn ook middelen die helemaal niet werken en die worden niet toegelaten als medicijn, en die middelen aanprijzen noemt men kwakzalverij, oplichting dus

Strange Glue | 12-07-12 | 11:38

images.thuis.verstegen.nl/products/web...
 
Geheel naar homeopathisch principe, die verkopen potjes kruiden voor drie euro terwijl het 95% zout van een paar cent per kilo is.
 
Homeopathie is lulkoek, mijn grootmoeders groentesoep daarentegen...

Aszeran | 12-07-12 | 11:36

Water is gewoon gevaarlijk.
Je kunt er in verdrinken.

Che_cuevara | 12-07-12 | 11:35

Oh, dan zal die Remy Bonjasky ook wel een klootzak zijn, toch?

Jackanders | 12-07-12 | 11:35

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:33
Een troll is iets anders..

Superior Bastard | 12-07-12 | 11:34

Jos, als jij graag homeodrankjes wil killen, ga lekker je gang. En als er verzekeraars zijn die dit in een aanvullend pakket willen blijven aanbieden, ga je gang. Maar laat mij er even lekker buiten.

Balzakius | 12-07-12 | 11:34

Proost (en niet met water) op wederom een top-stuk van mevrouw Nanninga!

jezouermoevanworden | 12-07-12 | 11:34

Wat veel mensen 'allergie' noemen is vaak alleen jeuk. Dat valt inderdaad te genezen met geheugenwater. Uit de douchekop. Dagelijks 5 minuten onder gaan staan.

Godsammekraken | 12-07-12 | 11:33

damnschreeuwer | 12-07-12 | 11:29 | + 0 -

Zucht...

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:32

Homeopathie is inderdaad een geloof vergelijkbaar met het gebruik van een placebo. Dat de reguliere geneeskunde ook vaak faalt staat daar los van maar is wel waar. De veiligheid van geneesmiddelen wordt grotendeels betaald en onderzocht door de industrie die produceert. Er hebben zo'n 100.000 mensen in de USA diabetes door het gebruik van cholesterol verlagers schreef de NYT nog onlangs.

Simon_GS | 12-07-12 | 11:31

Zeg knaapie @eerstneukendanpraten kan je niet gewoon optiefen? Je vervuilt de draadjes met je oeverloze gezwets. Of val gewoon deaud neer, ook goed.

AshleyJ"Ash"Williams | 12-07-12 | 11:30

Zwelgen in ziekte is een zieke hobby.

vetkleppert | 12-07-12 | 11:30

knight03 | 12-07-12 | 11:27 | + 1 -

Ja, daar kunnen de kreupelen opeens ook weer lopen toch? Jammer dat het zo ver is, misschien kunnen ze ook iets aan mijn tomeloze zucht naar alcohol doen.

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:29

Als je mensen dood wilt hebben dan is een spuitje nog altijd effectiever. +1 voor de wetenschap.

Jeoh | 12-07-12 | 11:29

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:20 |
protip: eerst eens leren lezen voordat je probeert te schrijven.

damnschreeuwer | 12-07-12 | 11:29

Ach, Jomanda straalde water in en dat werkte ook. Zeiden de ware gelovigen.

Polletje Piekhaar | 12-07-12 | 11:28

@verdacht | 12-07-12 | 11:16
Je hebt gelijk. Homeopathie werkt als een malle tegen aanstelleritis.

Godsammekraken | 12-07-12 | 11:28

stofkonijn | 12-07-12 | 11:26 | + 0 -

Klopt helemaal wat je zegt, maar het gaat om de concentratie werkzame stof die er in die 'watertjes' zitten. Die zijn zo gering dat ze geen enkel invloed op het menselijk lichaam KUNNEN hebben.

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:28

@seven | 12-07-12 | 11:20
In Brabant: Gij òk.

Art Vandelay Ultor | 12-07-12 | 11:27

@verdacht | 12-07-12 | 11:16
Onbegrijpelijk dat je in die 32 jaar al niet eens naar Lourdes bent gegaan . Dan was je er al lang af geweest.

knight03 | 12-07-12 | 11:27

de chemische troep die de farmaceutische industrie voorschrijft is veel gevaarlijker, en daar betaal je dus ook gewoon aan mee! kortom, we kunnen nog wel wat meer bezuinigen dan alleen maar op homeopathie.

cumshaft | 12-07-12 | 11:26

Hoe sterker mensen in iets geloven, hoe meer intellectuele arbeid ze willen verrichten om te blijven geloven.

aprèsmoiledéluge | 12-07-12 | 11:26

Canis Spurcus | 12-07-12 | 11:23 | + 0 -

Maar ik snap ze wel, las in het linkje van mijn tegel van 11:23 dat er voor 900 K keiharde EURI werd omgezet in de Biostabil PER MAAND! Dat ding kost een Euro of 200 maar om te maken nog geen 10 EURO. Verdiende deze meneer een paar ton mee per maand...
Dan loont oplichting zich toch duidelijk wel!

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:26

Wat zijn jullie weer lekker genuanceerd. Ok homeopathie zal kanker niet genezen, maar sommige planten kunnen sommige aandoeningen toch echt wel tegengaan/verlichten.

stofkonijn | 12-07-12 | 11:26

Bakker zei altijd "je mankeert helemaal niks, 't zit gewoon tussen je benen."

Conan de Rabarber | 12-07-12 | 11:26

Marcus Porcius Cato | 12-07-12 | 11:12 | + 1 -

Maar dit prachtige apparaat werkt wel, Bruno Santanera zegt het zelf! En 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10-neke krijgt zelfs weer gevoel in haar ontbrekende vinger...

www.google.nl/imgres?q=biostabil&n...

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:23

vermoeiend die oplichters.

Canis Spurcus | 12-07-12 | 11:23

verdacht | 12-07-12 | 11:16
Klopt, het zat inderdaad tussen je oren. Geneeskrachtig water bestaat namelijk niet dus homeopathie KAN eenvoudigweg niet werken.

blikjegrolsch | 12-07-12 | 11:21

auw.... je watertje vergelijken met een chemokuur...

.voor wie wilt rillen over de invloed van kruidendokters op doodzieke en radeloze mensen, lees www.skepsis.nl/kushi.html ... uit eigen ervaring weet ik wat ze zeggen over mensen met sproeten... dan heeft je moeder vlees gegeten tijdens haar zwangerschap... wtf? de "oplossingen" zijn stuk voor stuk sterreves-duur... en gestorven wordt er.

Satria | 12-07-12 | 11:21

Wat je zegt Annabel... het is een geloof en zoals we allemaal weten is dat het meest dodelijk op deze aardbol, in welke vorm dan ook!

Fatwabuster | 12-07-12 | 11:20

Superior Bastard | 12-07-12 | 11:19 | + 1 -

Ik heb het topic over homotherapie niet uitgezocht, moet je bij de redactie zijn!

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:20

Superior Bastard | 12-07-12 | 11:18
Tu quoque ofwel de jijbak.

seven | 12-07-12 | 11:20

In de homeopathie wordt veel dhmo gebruikt, dat zeker niet zonder gevaren is. Daar hoor je die geytenwollensokken dan weer niet over. www.dhmo.org/

steven paul | 12-07-12 | 11:20

Ik zal het doorgeven aan m'n vriendin, die haar kanker heeft verslagen door chemo, dat ze de staat veel geld had kunnen besparen door gewoon wat homeopathisch water te drinken. Gatverdamme, ik word hier werkelijk pisnijdig van, van die vuile hond van een Jos Klaver!

Maco | 12-07-12 | 11:20

Ach, de klassieke "Tu quoque" drogredenering

BASinnic | 12-07-12 | 11:19

@seven | 12-07-12 | 11:17
Helaas zijn het allemaal van die zeikklachten waarvan ze niet sterven en betaal je dus grof geld zonder dat er verbetering optreedt...

Tommygunner | 12-07-12 | 11:19

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:17
Je fascinatie voor homo's is opvallend.

Superior Bastard | 12-07-12 | 11:19

Top stuk! aanpakken die oplichters

Strange Glue | 12-07-12 | 11:19

Placebo's werken uitstekend tegen aanstelleritis.

vetkleppert | 12-07-12 | 11:19

Parsons | 12-07-12 | 11:15
Of andersom natuurlijk.. ;)

Ook wel de "hullie doen het ook" redenatie genoemd. Zou ook eigenlijk een "Godwin"achtige naam voor moeten komen. De "huilie" of zoiets.

Superior Bastard | 12-07-12 | 11:18

@verdacht | 12-07-12 | 11:16
Allergieën zijn bang van water.
Is algemeen bekend.

Che_cuevara | 12-07-12 | 11:18

Superior Bastard | 12-07-12 | 11:16 | + 0 -

En ik maar denken dat jij met Astrey op de camping zat...

www.devlegel.nl/

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:17

Het is toch algemeen bekend dat homotherapie, of dat nu wel of niet vergoed wordt door de ziektekostenverzekering, echt niet helpt. Eens homo, altijd homo!

eerstneukendanpraten | 12-07-12 | 11:16

Puike pica, wees die druppel in het water en doe de emmer overstromen.Gewoon gezond blijven,homeopatetisch is voor mietjes.

Ratzing. | 12-07-12 | 11:16

Uw beste artikel tot dusver mevrouw Nanninga. Hulde!

Superior Bastard | 12-07-12 | 11:16

Totdat je na 32 jaar zware allergieën na 3 maanden homeopathische medicijnen nergens meer last van hebt. Zoals ik. Zat gewoon tussen m'n oren, toch?

verdacht | 12-07-12 | 11:16

Zorgtoeristen willen aandacht. En een potje placebo.

vetkleppert | 12-07-12 | 11:16

Geh, dat is dezelfde drogredenering als roepen dat het grisstendom ook achterlijk is als het de islam betreft.

Parsons | 12-07-12 | 11:15

Water heeft wel geheugen, mijn ijsblokjes smelten altijd weer tot een plasje.

Conan de Rabarber | 12-07-12 | 11:15

Als water geheugen heeft dan werkt homeopathie op basis van een verdunning van schijt, pis, pus, herpes, nagellak remover en de tranen van duizend kittens. Madness!

Mike Oxlong | 12-07-12 | 11:15

Als water een geheugen zou hebben dan smaakte het naar drollen...

Tommygunner | 12-07-12 | 11:14

Homeopatie is kwakzalverij.

Marcus Porcius Cato | 12-07-12 | 11:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl