
Briljant nieuw plan om het lokale klimaat te redden in Utrecht: vanaf volgend jaar
vieze auto's uit de binnenstad weren. Definitie van 'vies': ALLE diesels van 8 jaar en ouder en ALLE benzinestokers van 12 jaar en ouder. Dat is een derde van alle auto's in 030. Dus de stad waar jarenlang een onzalig godsvermogen
weggeflikkerd werd om een externe 'coördinator luchtkwaliteit' zijn neus uit het raam te laten hangen om 'ja, het stinkt hier' te zeggen, gaat met die conclusie bepalen wat haar inwoners wel en vooral NIET mogen besturen? Ook al haalt je ouwe barrel nog makkelijk de wettelijke APK-normen bij een uitstootmeting? Of is dit de Wraak van Wolfsen op GeenStijl voor de
156 topics met zijn naam er in? Want laat ondergetekende zich nou dagelijks verplaatsen in een viesgroene Duitse olietanker van dertien jaar oud met een ontbossend vermogen van 1 liter ongelood per 10 kilometer, een liter olie per zes weken en altijd een volle asbak. Het debiele plan is nog niet definitief. Er komt eerst een inspraakronde. Want: "We luisteren altijd naar de stad." Jah. Sure. Met een referendum zeker? Oh nee wacht. Met
vooringenomen, uitkomsten sturende
autohaatenquetes om aan de gewenste antwoorden te komen natuurlijk. Hee
@fritslintmeijer, ontzettende GroenLinks-vouwfiets met je better-than-you mentaliteit, doe
Heus een nieuwe
Volvo en mij wat leuks uit het Germaanse luxesegment, dan lullen we nergens meer over, OK? Met je idiote ideaaltjes, je meetbuisjes en je fotomomentjes met het Milieuzonebord
VOOR JE KOP (pdf).
Instant Uitstoot: En hoe oud is
DEZE BUS dan, Fritsie?
Update: Lintmeijer praat
gebakken lucht. En hier de
commissiebrief (PDF)
*Snif* Luchtkwaliteit meten doet 030
ZO. En de grootste vervuiler is nog altijd
het OV.
Reaguursels
Inloggenoeps kuch moet lucht zijn
Als ze schonere luch willen, moeten ze het omdraaien en rijden door de stad belasten en parkeren gratis maken.
'Het is de ambitie van het
college om in de toekomst ruim onder de Europese normen te komen.', staat in de cimnmnissiebrief
beetje vreemd terwijl het centrum, hoog catharijne, massaal op de schop genomen wordt de komende jaren.
ook wordt no2, stikstofoxide, gelijkgesteld aan fijnstof. Lijkt me weinig wetenschappelijk draagvlak hebben.
he dat plaatje topic ALT-TAG zie ik ook Altijd Weer als ze het bij het NOS Staatschjournaal weer hebben over milieverontreigining (en dus de aanval op de automobiel weer geopend wordt)
Ik neem aan dat ik dan voor auto's die aan de criteria voldoen, ook een forse korting krijg op de wegenbelasting?
.
Wat faaileid wil, KAN helemaal niet. We betalen wegenbelasting en verkrijgen daarmee het recht om met onze auto op de openbare weg te rijden. Punt. Basta.
.
Dus óf alle auto's eruit, of géén auto's eruit.
.
Maar goed, we hebben het hier over utrecht. Die hebben al getracht auto's uit het centrum te weren door opzettelijk verkeerslichten lang op rood te laten staan. Echt waar, dit is geen grap. Stomtoevallig wel de verkeerslichten in de regio van het gemeentehuis.
.
Het zit namelijk zo; de afrit waar mensen die op het gemeentehuis werken vanaf komen, kom je anders amper vanaf. Hij heeft geen verkeerslicht of voorrang, en de stroom auto's was daar altijd constant, dus je kwam er amper tussen.
.
Dus wat deed men.. alle verkeerslichten leidend tot dat punt, bleven 5 minuten (!) op rood staan elke cyclus. Wat zeg ik, bleven, dat doen ze nog steeds.
.
Dat alles onder het mom dat daar de luchtkwaliteit beter van wordt. Want iedereen weet dat als je een auto op een traject ook nog eens 5 minuten opzettelijk stil laat staan, dat dat beter is voor het millieu!
.
Maar ja, dan hebben we het ook over utrecht he. Een stad waar men een kruispunt met verkeerslichten vervangt door een rotonde, om de doorstroming te verbeteren, en daarna op die rotonde ook doodleuk verkeerslichten gaat plaatsen. Zodat waar je vroeger als je linksaf wilde één verkeerslicht had, je er nu maar liefst 3 hebt.. voor één afslag.
Ik vind.... dat Aleid Wolfsen ook een vieze lucht uitstoot en.... dit mobiel is meer dan 40 jaar oud!!! Dus conclusie.... stadsverbod!!!!!!!
Dus wegenbelasting is niet meer nodig ,das duidelijk.
Maak je niet druk ze praten poep en wil wel zien wie mij tegenhoud kom vaak in centrum van utrecht met mijn halsema bak
Simon_GS | 28-06-12 | 11:12
Sorry,beetje laat, maar sommige moeten werken de hele dag.
Tuurlijk is een HR-ketel veel zuiniger,dan de ketels van 20 jaar oud.
Maar als wij maar 1 onderdeel moeten vervangen van 9,95 (oude ketels hebben maar een paar onderdelen),verdienen we niks!
Dus liever een printplaat van een moderne ketel! Kan je gelijk 300 aftikken!!
Dat wordt voor mij elke dag 4 km omrijden naar mijn werk. Ga je dan met je "schoner".
Kijk dit is wat de PvdA doet met belastinggeld. Weggeven aan vriendjes met een adviesbureau.
Als je van Dichterswijk naar Vogelenbuurt wilt is de rit gezien al het eenrichting verkeer hier zeker 6X zolang. Van Sterrenwijk naar Pijlsweerd idem dito. De bevolking van de twee siuaties is vergelijkbaar met elkaar dus de kans dat dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren is groot.
Maw 6X meer uitstoot dan in de oude situatie. Jaha de gemeente heeft altijd goede plannen.
Zou een groffe schending zijn van het begrip vrijheid.
Anyway. Ooit een oude auto gehad die niet door de apk kwam vanwege uitlaatgassen. Dan moet zo'n ding dus van de weg (binnen een paar weken). Dat heb ik toen wel ervaren als diefstal. En een vette ingreep in je dagelijks leven. Ik snap wel dat zo'n oude brik die teveel vervuiling produceert ongewenst is. Maar ik had het eerlijker gevonden als ze mijn wegenbelasting hadden verhoogd. Desnoods vrij drastisch. Dan had ik op mijn dooie gemak kunnen kijken naar een oplossing. Repareren of nieuwe oude auto kopen. Maar nee. Dan na enige weken zie ik een optocht met old-timers. Dat mocht blijkbaar wel weer. Een stinkende clio moet van de weg, maar een nog harder stinkende auto uit de jaren 60 mag gewoon wat rondjes rijden.
jezouermoevanworden | 28-06-12 | 11:16
Maak je geen zorgen: controle
Het probleem is natuurlijk overbevolking, als wij die olie niet opstoken, doet een ander het. Consequent van de milieuridders zou natuurlijk zijn:
Geen OS, met dat geld, al is het maar om te eten, wordt extra vervuild.
Geen buitenlanders (meer) importeren, die willen ook een (oude) auto en lopen de boel daarmee te vervuilen.
@Ja nee, geen mening | 28-06-12 | 11:23
Minderheden krijgen gewoon een ontheffing, op te halen bij de sociale dienst.
Conan de Rabarber | 28-06-12 | 13:38 | + 1 -
+100000000000000000000000000
En daarbij ook wel leuk om te weten. Waar denkt u dat de ouwe auto's blijven? In Afrika en Rusland. U wilt nogstalisch auto's als de Ford seirra taunus en escort bewonderen? Of u wilt nogeens een leger audi 80 en 100 tegenkomen? Ga dan op vakantie in een willekeurige provincie stad in Oekraine of Belarus.
Uiteraard wat de shit niet naar de EU. De Russische wind heeft immers geen schengenvisum.
Wij ons uit laten knijpen en die Russen steken de ecologische iddelvinger op. Laat Groen links daar maar eens het woord laten spreiden
Och, het is en blijft natuurlijk het zoveelste onweerlegbare bewijs dat er bij Groen Links alleen maar geestelijk gestoorden en anderszins zwakzinnigen rondlopen.
Die Besitzer des alten Autos sind und ungeluck
Und wenn es die Besitzer dieses Autos wieder gelingt um in unseres schöne Utrecht zu geraten wird das nicht den Sieg des Besitzers sein aber die totale Vernichtung des alten Autotums
Heil Heil
Enig idee hoeveel CO2 en fijnstof bij de productie van gebakken lucht wel niet uitgestoten???
@18konijn 13:19: Heb jij die feiten onderzocht (of zelfs de artikelen maar gelezen)? Ik (als amateur) heb me er destijds wel in verdiept; er zijn legio onderzoeken die hetzelfde uitwijzen, en de kale data is gemakkelijk te vinden.
Kortom, elke ondernemer smeert hem uit die stad, omdat straks zowel zijn toeleveranciers als zijn klanten er niet meer mogen komen.
Wil je uitstoot verminderen?
Smijt dan al die verlichte reclametroep maar eens uit.
@p3xxx 12:55: Je loopt achter; de groene khmer is al met het volgende bangmakertje gekomen: het superfijnstof. Slim gevonden van ze: bepaalde vormen van superfijnstof zijn inderdaad schadelijk, en er zijn nog geen effectieve filters voor, dus prima om er over te zeiken. Totdat het allemaal wel (weer, voor de zoveelste keer) blijkt mee te vallen, en/of de autoindustrie toch een filterje in elkaar weet te draaien.
Ander voorstel richting de milieulobby: laten we gewoon weer ons gezond verstand gebruiken en ons richten op dingen die er toe doen. Blijf vooral doorvragen, monitoren en onderzoeken. Maar de harde waarheid is dat er geen massale sterfte of ziekte rond autosnelwegen is en dat auto's steeds schoner en zuiniger worden, jaar op jaar. We zijn dus goed bezig, en er is geen reden tot het nemen van drastische maatregelen. Maatregelen zoals die idiote Europese richtlijnen of het afsluiten van binnensteden; iets waar onze economie en concurrentiepositie in Europa stevig door worden aangetast... en die linkse hobbies moeten ergens van betaald worden.
@p3xxx | 28-06-12 | 12:55
Maar de door jou aangehaalde Simon Rozendaal is helemaal geen wetenschapsjournalist (meer), maar een gefrustreerde zeurpiet die door zijn hoofdredacteur gedwongen wordt met "eigenzinnige statements" te komen, ongeacht de feitelijke juistheid.
Niet heel erg moeilijk luchtkwaliteit meten? Dat buisje, dat daar hangt, verzamelt lucht om later door een gaschromatograaf gejaagd te worden. Wat is daar vreemd aan?
GelukkigNietBlank5 | 28-06-12 | 12:08 |
U komt duidelijk nooit in de provincie? Rondrijden zonder APK is ook buiten uw glorieuze Randstad reden voor een bekeuring. Vaak binnen een week of drie al.
Prima plan,links blaast zich vanzelf op met deze ideeën,en zo vlak voor de verkiezingen,heerlijk ,dat ze er maar veel ruchtbaarheid aan mogen geven.
Weer een duidelijke actie tegen moslims!
De fijnstof mythe is al lang ontkracht artikelen van meer dan een jaar geleden: www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/1... en www.elsevier.nl/web/Opinie/Simon-Rozen...
"lol" die persuitnodiging begint om 11;15 en om 11;45 is er al een lunch!
Utrecht is al jaren raar bezig. Op de Catharijnesingel staan de stoplichten extra lang op rood "om de uitstoot te verminderen". Marxistisch geïnspireerde GL-logica...
Weer wat geleerd, van Rossem rijdt dus een Messerschmidt:
farm8.static.flickr.com/7211/734047175...
@rotweer | 28-06-12 | 12:37
APV: nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijke_v...
Prima plan van de gemeente Utrecht.
Maaaaarrrrrrrr... als Utrecht graag wil vergelijken met Duitsland: dan meteen ook de autoprijzen uit Duitsland in NL invoeren, evenals de duitse wegenbelasting.
Dan is het nog betaalbaar.
En zo niet, dan moet Utrecht eventjes het huiswerk overmaken voordat er weer domme dingen geroepen worden.
@blinde kip | 28-06-12 | 12:36
het is maar naar welke conclusie je toe wilt redeneren
Mag niet want de wegenverkeerswet en dergelijk bieden dit onderscheid niet. Verder is het onzin, want als je het veiliger en schoner wilt hebben kan je beter alle scooters en bromfietsen weren, dat heeft meer effect op de luchtkwaliteit en veiligheid in de stad dan een willekeurige groep auto's weren.
@gooi en smijtwerker | 28-06-12 | 12:28
Ik bedoel maar, hoogste leeftijd van EU en hoogste fijnstofgehalte. Misschien is fijnstof zelfs goed voor de leeftijd.
En dat alles om de leiders van Das Dritte Reich, ehh de EU, gunstig te stemmen.
Snap het wel, de finnen hebben ook recht op schone lucht op hun scooters.
das een elite idee!!!
straks mag je alleen nog auto rijden als je auto niet ouder is dan e e n jaar. dus alleen de rijken.
net als die autobaan tax ook alleen de rijkere kunnen zoiets betalen.
conclusie : de rijken mogen auto rijden de armen moeten de tram nemen en niet zeuren want die vervuilen de wereld.
pitsteen | 28-06-12 | 12:26 | | Reageer+ |
0
Fijnstof en ultrafijnstof (bloedstof) is vooral van uitstoot vrachtwagendiesels en autobanden mn in een straal van 300m bij snelwegen.
Kan dat Utrecht niet eens onder curatele? Je kan er al 10 jaar niet rijden vanwege dit soort onzinmaatregelen!
Volvo 740 uit '92 = fout
SUV uit 2010 = goed
Polo uit 1999 = fout
Prius uit 2005 = goed
Oh ja Fly-over om het verkeer nog eenvoudiger de stad in loodsen is ook goed, een hele mooie oprijlaan zo de binnenstad in = ook goed..
10 keer per maand het stad in met de prius is ook gewoon goed.
1 x in maand in het centrum met de Volvo is luchtvervuiling.
@Emilioot | 28-06-12 | 12:18
lies, damned lies and statistics.
18.000 doden worden landelijk toegeschreven aan fijnstof volgens het RIVM.
de voornaamste risicocategorieen zijn ouderen, hartpatienten en longlijders.
dit soort van onderzoeken hebben altijd een probleem waar het gaat om het aantonen van correlatie en causaal verband.
omdat het luie en vooringenomen wetenschappers betreft, allemaal voor het voortbestaan van hun mooie baantje afhankelijk van het verkopen van slechte boodschap en angst, zullen ze correlatie als causaliteit willen verkopen.
onze politici zijn niet alleen gedreven door een ideologie, maar ook lui en niet in staat om onderzoek te begrijpen, afgezien van de lolquotes uit de executive summary.
ondertussen is de levensverwachting in Nederland een van de hoogste van de wereld. naar mate mensen ouder worden lijden ze meer dan het gemiddelde van de bevolking aan ouderdomsziekten zoals kanker en hebben ze meer dan gemiddeld last van hart- en vaatziekten.
maar wanneer je een vooringenomen groenlinks politicus bent, dromend van appeltjesgroene grachten in utrecht, waarbij de hele multiculturele gemeente danst om de paasboom op het Neude, dan is het een mooie stok om de bescheten, witte middenklasse met vinexhut in vleuten de meern de stad uit te jagen.
met fijnstof heeft dat alles niks te maken.
Openhaardenbelasting invoeren: ook goed tegen de fijnstofuitstoot.
@necrosis|28-06-12|11:29|+2
2 zelfs, maar welke van die 2 de ergste is moet je maar eens proefondervindelijk nagaan. Deventer is erger dan Utrecht (Nieuw Gemeentehuis met heel raar dak waar de complete burgerij tegen is). Enschede is ook al erger: de gemeente wenst een vliegveld te hebben!!!! En daar is heel Twente op tegen, niet slechts de Enschedeeer.
Terwijl het OV al enorm lang kan rijden op een bijzonder schone bron, namelijk;
www.scientias.nl/waterstofeconomie-is-...
www.scientias.nl/bos-van-nanobomen-maa...
www.scientias.nl/in-enkele-uren-de-aar...
"Het volk" leeft in de nieuwe middeleeuwen, want de middelen de informatie is aanwezig en wordt niet gebruikt door de staat.
@Bart_Bart | 28-06-12 | 12:20
Oh verkeerde :-)
Dankzij Apple kunnen veel van die Chinezen sparen voor een apple'tje door de dorst. Voor de kids.
Lorenz0 | 28-06-12 | 11:29
Kom maar op met je CBS statestieken waarin duidelijk is dat je in utrecht minder oud wordt. Hoax!
@KarelMarks 28-06-12 | 12:11
Vast op dezelfde manier, hoe witte nederlanders naar de stad gaan om kinderen te lokken.
(Joris je de reactie van KarelMarks weg, mag je mijn reactie ook wegjorrisen)
Voor het idee, een schone Mini One D uit 2005 ! mag dus als de wet volgend jaar ingaat niet in 030 komen? www.bachecaannunci.it/adpics/mini_one_...
[Filosofische modus]
Het is altijd erg leuk om over het milieu initiatiefjes ongenuanceerd te doen, omdat het uiteindelijk vrij zinloos is. Alle veranderingen naar een beschaving die eigenlijk vrij los komt te staan van de 'rest' van het milieu is in de moderne tijd al niet meer te stoppen.
"We made changes that we could not have foreseen" (Röyksopp- Vision One) we zijn als mensheid zeg maar allang een pad ingeslagen waarvan we de uiteindelijke consequenties toch niet kunnen overzien, en als we dat al zouden kunnen, dan zijn ze toch echt alleen maar af te wenden met heel wat drastischere maatregelen dan 'fijnstof' initiatiefjes of CO2 uitstoot doelstellingen. Dat soort initiatiefjes zijn alleen maar goed voor ons geweten, echt effect hebben ze uiteindelijk niet.
Wanneer Utrecht in staat is een gigantische tunnel te bouwen om de uitlaatgassen naar andere steden te leiden dan acht ik haar ook wel in staat om oude auto's te weren. In Duitsland is een milieusticker ook heel normaal voor de grote steden. Want in de binnensteden wonen nu eenmaal de bovenbazen.
Hoe moeten al die marokjes dan naar de stad voor hun multicoelti roof-hobby?
-weggejorist-
Het moet toch een denktank van vanjewelste zijn daar in het Utrechtse, wat een ideeën komen er toch uit die linkse hoofden. Of de burger er wat aan heeft doet er niet toe, pure werkverschaffing daar!
hey Van Rossem, ouwe krent. Doe eens de economie steunen door een nieuwe auto te kopen...
"Als voor 2015 de Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide niet worden gehaald kan de Europese commisssie bouwprojecten verbieden.. "
Oh, maar er staat nog genoeg leeg hoor, dat moet zeker eerst worden afgebroken, omdat dat lekkere werkverschaffing is en dan wat nieuws neerzetten wat niemand kan bereiken en daardoor nooit verhuurd zal worden, maar wat ook weer werkverschaffing is.
@Bart_Bart | 28-06-12 | 11:59
Ben je wel eens in de provincie geweest, ver buiten de Randstad?
Er rijden in de provincie meer opel kadetjes dan dat er oude vervuilde auto's rijden in de gehele Randstad. Wat je daar allemaal tegenkomt is belachelijk en natuurlijk ontbreken op de meeste auto's in de provincie een APK.
Dat hoef je in de randstad niet te proberen, waar mobiele kentekenscans normaal zijn.
Wat is er nou milieuvriendelijk aan het voortijdig dumpen van 8jr oude auto's? Verspilling van energie & materiaal & menskracht.
Minimaal 15%-25% van het energieverbruik van een auto gaat zitten in het maken van die auto. Daarbij is het blijven rijden & onderhouden van een auto bij de lokale garage beter voor de lokale NL economie dan een nwe Japanner (prius dus) uit Azië bestellen.
Wanneer gaan ze eens wat aan die fiets-terreur doen in Utrecht. Het is bijna onmogelijk daar te gaan winkelen zonder door een of andere studentikoze koe met bierreet omver gereden te worden.
Is al berekend wat een gemeente-ambtenaar per uur aan CO2 en methaan uitstoot?
Combinatie van controle-honger, autohaat, ondernemershaat en "weg-met-ons"-mentaliteit. Typisch gevalletje left-wing-fever...
Nog even en je mag alleen de binnenstad in als je zelf kunt vliegen, met je eigen vleugels that is.
@blinde kip | 28-06-12 | 11:34
Mwoah, ik vind een verschil van 12500 doden alsnog best significant. Allicht zullen we ze niet alle 18000 kunnen redden, sure, mee eens. Maar die eeuwige mentaliteit van "MOET en ZAL diesel rijden vroemmmm" en oogkleppen op voor de gevolgen, daar moet toch eens een ommekeer in komen.
Bart_Bart | 28-06-12 | 11:59
OMG, wat een ongelooflijke onzin.
@GelukkigNietBlank5 | 28-06-12 | 11:54
4.bp.blogspot.com/_QUC0Qp8XAR8/TQewAc1...
Al die lieve immigranten rijden nog in de oudste en meest vervuilende auto's.
Als GroenLinks haar duurzaamheidsideaal écht serieus zou nemen zouden nog strenger voor immigranten moeten zijn dan de PVV. Hihi.
@vetkleppert | 28-06-12 | 11:51
Ik vind het schandalig dat de linkse partijen in Den Haag, alle fietspaden waar tegels lagen hebben vervangen door asfalt. Nooit meer kapotte fietsen, nooit meer ongelukken door los liggende tegels.
Die fietsers kunnen nu lekker over een egaal fietspad zoeven.
Het is een schande, al die mensen woonachtig aan een fietspad, zullen nooit meer een fietser een salto zien maken als een velg tussen 2 tegels terecht komt.
Het openbaarvervoer levert de grootste bijdrage aan de smerige lucht in Utrecht. Schaf de busdiensten af en maak van de busbanen parkeerplaatsen om het fijnstof probleem in Utrecht op te lossen.
Gestapo Utrecht. Weer een stad om te vermijden, mooi. Of je nou links of rechts stemt, je moet echt een klapdebiel zijn wil je nog op de PvdA stemmen.
Prima idee! Ik koop toch al bijna alles via internet. Nog een reden om grote steden te mijden.
Hou ik mooi geld over voor m'n 2 oldtimers.
Simon_GS | 28-06-12 | 11:12
Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar het scheelt wel qua verbruik. En dus qua rekening aan het eind van het jaar. En een keteltje vervangen is een stuk minder kostbaar dan een auto aanschaffen die 1 op 22 moet rijden.
@eerstneukendanpraten | 28-06-12 | 11:50
En gezellig met z'n allen meevaren op de Gayparade op 10-tallen extra boten die op diesel lopen.
Een blik op de kaart leert dat Utrecht volledig omsloten is door de grootste en drukste snelwegen van Nederland; hoe ga je die uitlaatgassen weren, Aleid? Wind weren en belasten die naar de stad blaast?
Je kunt beter de Utrechtse raad weren, dat is zo langzamerhand de meest vergiftigde raad van Nederland.
Een auto weigeren op basis van leeftijd is... leeftijdsdiscriminatie.
Een burgemeester weigeren op basis van gebrek aan kwaliteiten is... de oplossing!
@eerstneukendanpraten | 28-06-12 | 11:50
Ja, dat is zeker goed nieuws. Want het is goed voor de economie als al die Irakezen en Iranezen een auto en een tv kopen in Nederland.
@blinde kip | 28-06-12 | 11:50
Producenten van remschijven, banden en schokbrekers hoor je niet klagen over drempels. En garagebedrijven ook niet.
@blinde kip | 28-06-12 | 11:28
Je hebt luxe paarden en werk paarden. En het mooie is dat de luxe paarden vroeger toen ze pubers waren werk paarden waren en de werk paarden van nu waren de luxe (luie) paarden.
Niet jaloers zijn omdat andere mensen hun zaken beter op orde hebben dan jij.
Gewoon weer een loze kreet slaken om aandacht te krijgen, dit plan gaat ze echt nooit lukken.
@eerstneukendanpraten | 28-06-12 | 11:41
Breek m'n bek niet open over die grafstad.
Is er eigenlijk nog een grote stad over die nog niet in een linkse dystopie veranderd is? Op kosten van de rest van Nederland, natuurlijk?
Maar gelukkig heb ik nog wel goed nieuws. De Iraakse homo's die hier asiel hebben aangevraagd mogen voorlopig blijven. Binnenkort hebben we hier dus een paar honderdduizend Iraakse en Iraanse homo's die allemaal ook een auto willen hebben en een breedbeeld-TV.
@vetkleppert | 28-06-12 | 11:38
En dan nog de vroegtijdige vervanging van auto onderdelen door al die klotedrempels. Zelfs stapvoets km/u is het soms niet te doen. Lekkere aanslag op het milieu en portemonnee van de burger.
Dit is pure autohaat!
En dan weigeren te luisteren naar vervuiling van hun heilige bus.
Die gasten verdienen het om een kwartiertje aan mijn auto te hangen.
Met hun mond.
Aan de uitlaat.
Mogen ze nog kiezen ook: een Engelse 4.2 supercharged V8 of (advies) een Italiaanse 4.7 V8.
Symboolpolitiek bovenste plank.
Alsof leeftijd de factor is van de mate van vervuiling. Mijn autootje is 14 jaar oud en zou dus verboten zijn, maar rijdt schoner dan een gemiddelde dieselbak die wel jong genoeg zou zijn. Om helemaal maar te zwijgen van die gore bussen die wél de hele dag rondjes door de stad rijden met een zwarte roetwolk erachter, vaak met maar een paar mensen aan boord.
Als je dan toch zo'n fascistisch plan wilt uitvoeren kijk naar naar de uitstoot en niet naar de leeftijd. Dan gaat het tenminste nog érgens over.
Uit de eerste link;
Ik roep in herinnering dat burgemeester Wolfsen vorig jaar nog 10.000 euro heeft uitgetrokken om een rechtszaak van Haarsma tegen Kees van Oosten te sponsoren. Dat is toch de wereld op zijn kop.
Alleen maar vriendjes, niks met politiek te maken.
Doe wat aan de echte oorzaak van luchtverontreiniging: de overbevolking. Dus geen nieuwe import uit Afrika meer en de neuqsubsidie (aka kinderbijslag) per direct stoppen.
@gooi en smijtwerker | 28-06-12 | 11:38
Laat het maar niet horen aan de GL-fractie.
" Van alle lidstaten van de EU heeft Nederland het grootste verlies aan levensduur door luchtverontreiniging.
Door de enorme bevolkingsdichtheid en de rol van Nederland in de Europese logistiek met Europa's grootste zeehaven en een van Europa's grootste luchthavens is de problematiek in Nederland binnen de EU het grootst. De ook door de overheid vaak herhaalde fabel, dat de problemen met luchtkwaliteit worden veroorzaakt door het Roergebied en België, wordt door het RIVM ontzenuwd. Nederland blijkt drie keer zoveel fijn stof te exporteren naar haar buren dan er van hen naar ons land komt." www.energietech.info/schonertransport/...
Als men wil dat fijnstof hoeveelheid afneemt, moet men onmiddellijk stoppen met bovengenoemde activiteiten. Dan kan GroenLinks gedag zeggen tegen alle leuke hobby's. Tenzij we aan het ESM infuus gaan. Oh wacht, die is dan al leeggeplunderd.
En toch doorgaan met de plannen, he? Dat wordt het gewoon ordinair burgerpesten. Totale minachting van de mensen met wie je in de stad woont. Dat kenmerkt je dus als GL-fractielid in 030.
gooi en smijtwerker | 28-06-12 | 11:44 | + 0 -
In de stad Groningen worden ze soms pas na maanden onder de bruggen gevonden, etend uit vuilnisbakken...
-weggejorist-
@eerstneukendanpraten | 28-06-12 | 11:41
in Hilversum komt het regelmatig voor dat totaal ontredderde mensen van straat worden gehaald, die al een week onderweg zijn in het centrum, maar compleet verdwaald zijn geraakt in het VCP van Jan Nagel.
*Bestuurders die toch met hun vieze auto de milieuzone inrijden, kunnen een boete verwachten. De gemeente wil dit controleren met scanauto's die kentekens herkennen.*
Kijk daar komt de echte aap uit de mouw.
Makkelijk en goedkoop.
De Groene Khmer is precies als de maffia. Wat in hun hoofd opkomt moet een ander betalen of doen, want anders..
Het enige verschil is dat de maffia gelegaliseerd geen belastingen mag heffen; rare regels afkondigen in hun machtsgebied; burgemeesters en ambtenaren kan aanstellen.
Dat maakt de Groene Khmer een groter probleem.
De fijnstofproblematiek is een doelbewust gegenereerde non-discussie.
De EU heeft het over een verrijkingsnorm van 12 ppm, dus als er gemiddeld aan de gemeentegrenzen 45 ppm gemeten wordt (zand, zout, luchtvervuiling, enz zoals bij aanlandige wind aan de kust) dan mag de gemeente de GEMIDDELDE waarde binnen de gemeente grenzen niet hoger laten oplopen dan 45 + 12 = 57 ppm.
In veel gemeentes van NL hanteerd men 45 ppm echter als lokaal maximum en laten dat bijna allemaal gemeentes zijn met linkse idioten als meerderheid in het gemeentebestuur.
De schadelijkheid van fijnstof tot 80 ppm is niet aangetoont, wel een schadelijke combinatie van fijnstof en roken vanaf 30 ppm.
vetkleppert | 28-06-12 | 11:38 | + 1 -
In de stad Groningen moet je soms de halve diepenring rondrijden om één straat verderop aan te komen want rechtstreeks is niet mogelijk i.v.m. het verkeerscirculatieplan, destijds door de PvdA in werking gesteld...
Alsof die auto's verantwoordelijk zijn voor de milieuvervuiling. Zeg dan gewoon dat je geen verrote Poolse roestbakken meer in de binnenstad wilt hebben. Maar dat mag weer niet van Europa..
@blinde kip | 28-06-12 | 11:34
maar wanneer mensen nou helemaal stoppen met ademhalen, dan hebben ze toch ook geen last meer van fijnstof?
.
@blinde kip | 28-06-12 | 11:34
Iedere keer hard remmen voor een drempel: het fijnstof spuit van je remschijven. En dan weer gas geven: lekker roeten. En lawaai maken.
Maar het gaat niet om snelheid, midden op straat spelende kinderekinderekindere zonder ouderlijk toezicht of het duurzame milieu: het gaat puur om automobilistje treiteren. Uit pure haat en jaloezie.
Finnen stinken ook uit hun bek, moeten die dan ook binnen blijven?
*wegduikt voor Joris*
Kaas de Vies | 28-06-12 | 11:09 | + 6 -
Femke is gek op batterijen, maar dat spreekt toch voor zich...
@Lorenz0 | 28-06-12 | 11:29
En het maakt ook weinig uit als het fijnstof gehalte omlaag gaat:
"Goed, 18000 doden dus. Hoeveel daarvan kunnen we met een strenger milieubeleid voorkomen? De onderzoekers hebben twee scenario's doorgerekend. Als we de huidige concentratie fijn stof van 35 microgram per kuub terugbrengen naar 20, zouden we grofweg 7500 doden besparen. Gaan we terug naar 10, dan raken we nog eens zo'n 5000 doden kwijt.
Lager kan haast niet, denken Lebret en Van Bree. Want 10 microgram per kuub is gelijk aan de hoeveelheid fijn stof uit de natuur. Dit stof, onder meer afkomstig uit zeezout en uit de Sahara, krijgen we nooit weg."
www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/archief...
Bovendien zou het weghalen van verkeersdrempels een hele goede manier zijn om fijnstof te verminderen. Zoek maar eens op wat daar bij vrij komt als er weer een auto op klapt. Die dingen zijn pas gevaarlijk en zijn neergezet door onze eigen overheid.
Laten we over een jaar of tien nog eens kijken hoe dat centrum erbij ligt als er geen bouvakkers, loodgieters, leveranciers en ondernemers in het algemeen meer kunnen en willen komen.
Veel geluk met je communistische groene heilstaat.
Het is lastig te begrijpen dat men dit accepteert. De lasten stijgen de pan uit, wat je voor die lasten krijgt wordt stelselmatig uitgekleed en met absurde regels wordt een normaal leven onmogelijk gemaakt.
Ik zou iedereen in Utrecht willen adviseren iedere dag de open haard (indien aanwezig) aan te doen. Dat is niet te verbieden en zo komt er tenminste nog wat fijnstof in de lucht...
@necrosis | 28-06-12 | 11:29
Yep, Amsterdam.
@necrosis | 28-06-12 | 11:29
maar het mooie is dat de utrechtenaren er zelf voor gekozen hebben. een zelfverkozen pvda/gl/d66-dictatuur.
Die bus van Frits is wel een 'kusbus' hoor. Er mmoet eigenlijke ongelode benzine in, maar ze houden ´m rijdend met soepsidie. Veel soepsidie.
Eigenlijk niet zo'n gek idee. Dat zou dan het eerste goede idee zijn van Wolfsen sinds zijn aanstelling, denk ik.
Maar de man heeft een punt. Die gore diesel shit, dat moet je gewoon niet hebben in zo'n dichtbevolkte stad. 18000 doden per jaar door fijn stof, nee daar mag je natuurlijk niet naar kijken want dan ben je een geitenwollensokkenhippie.
Bestaat er überhaupt een stad in Nederland waar de burger nog erger getergd en gehaat wordt door de lokale overheid dan in Utrecht?
@modderfokker23 | 28-06-12 | 11:26: spuit voor de zekerheid nog wat afgewerkte olie in je uitlaat.
* geitenwollen sokken kopen gaat*
Met zo'n grote GroenLinks fractie was dat ook te verwachten. Zelf wonen ze uiteraard in de stad op leuke plekken en hebben ze genoeg aan de fiets of springen in een taxi of trein die vergoed wordt. Lekker de hypocriete yup uithangen die vergeet dat zijn salaris wordt opgebracht door dieselrijders.
hahaha, kom ik op m'n 1973 tweetakt motorfiets rondjes rijden, geen wegenbelasting, carbjes lekker rijk, oliepomp op max en brullen maar.
Omdat het kan.. :)
@Kaas de Vies | 28-06-12 | 11:19
Ja hè hè, ze willen iets verkopen en verdienen. Daar is niks verkeerds aan. En daar ben je toch zelf bij.
Moest enorm lachen dat iemand beweert dat alle oude ketels het nog prima doen terwijl er de hele tijd monteurs langskomen.
Links maakt meer kapot dan Utrecht lief is.
Lekker de autobezitter pesten terwijl het OV in Utrecht de grootste vervuiler is:
www.binnenstadskrant.nl/bsk/article?id...
www.rtvutrecht.nl/nieuws/207807
Af en toe lijkt het me zo leuk om bestuurder te zijn. Gewoon de ene fuck-up met de andere opstapelen totdat iedereen helemaal gek wordt. En niemand die er echt iets tegen doet. Mooi man. Straks een hardloopvergunning a 100 euri verplichten, je ademt immers wat extra schone lucht in dan. Een tuinentax, fietsplicht (1 dag in de week verplicht op de fiets), bomenbelasting, dag van de groene allochtoon etc. En zo kun je nog een heleboel idioterietjes bedenken. Geef me 1 jaar en de helft van de stad zal compleet gek worden.
@Kaas de Vies | 28-06-12 | 11:08
Nee nee, niet doen. Straks mag ze Amsterdam niet meer uit!
College Utrecht: Groenlinks, PvdA, D66. Recept voor totaalwaanzin. Weet waar je op stemt!
Tja, bekijk het eens van de zonnige kant: het is een effectief Marokkanen- en Turkenverbod. Want wat zie je aan de rand van Utrecht? Moedertje na moedertje op de fiets stadwaarts: kindje voor, kindje achter, wandelwagentje opgevouwen langs het achterwiel. En Golfjes type 2 met vijf mocro's erin die hard de stad inraggen om een joint te kopen, en dan vervolgens plankgas weer richting Overvecht. Een spreidingsbeleid voor coffeeshops zou de luchtkwaliteit al een stuk helpen.
nou ja, die handhaving wordt wel lollig.
je kunt natuurlijk mensen daarvoor inhuren. een paar honderd melkertbanen. of uitbesteden, natuurlijk wel europees.
maar na een paar jaar blijkt dat toch te fraudegevoelig/moeilijk/mensonwaardig/duur en dan wordt er een studie gedaan om op de centrumring van Utrecht een geheel geautomatiseerd satelietgestuurd controlesysteem in te voeren. kosten van de voorstudie bedragen eur 10 miljoen en worden via hans haarsma en aleid wolfsen uitbesteed aan een bevriend pvda/gl vriendelijke consultant.
na twee jaar komt er dan een rapport met een concrete aanbeveling van het geautomatiseerde systeem. europese aanbesteding later geeft de order aan een frans bedrijf, dat met frisse moed aan de opdracht begint die over nog eens twee jaar een zero tolerante viezeautosluis gaat opleveren. aaneemsom van eur 250 miljoen. de boetes stijgen naar eur 500 per overtreding.
na twee jaar blijkt de opdracht technisch gecompliceerder te zijn dan geanticipeerd en wordt de opleverdatum 5 jaar verder in de tijd geprojecteerd. de kosten van het project zijn inmiddels gestegen naar eur 1 miljard euro. de boete per overtreding gaat naar eur 1000 per overtreding, terwijl nu ook autos net uit de showroom, scooters en winderige fietsers onder de boetecategorieen vallen.
uiteindelijk blijkt dat utrecht de regels fijnstof in 2012 verkeerd heeft geinterpreteerd. aleid wolfsen en hans haarsma worden bedankt voor hun langjarige dienst aan de utrechtse bevolking met een benoeming tot ereburger van de stad en worden officier in de orde van habsburg.
de gemeent utrecht is inmiddels failliet gegaan en onder artikel 12 curatele geplaatst.
Sowieso een hoax. Je kunt goedgekeurde auto's die aan alle normen voldoen niet verbieden op grond van regeltjes die je als stad ineens zelf bedenkt.
Er zijn zo van die spaarzame momenten dat ik het jammer vind dat ik niet gelovig ben.
Het lijkt me geweldig om boven te zijn of te komen en de heren Frits Lintmeijer en Bert van der Roest te confronteren met hun luchtfietserij.
Nanananana, in your face lutsers, jullie hele leven was fake.
Heeft groenlinks er weleens bij stilgestaan dat er niks meer te belasten valt als we eindelijk hun felbegeerde derde wereld ezeltjes economie hebben bereikt?
Gaat de wegenbelasting omlaag, als er dan een aantal kilometer minder openbare weg beschikbaar is voor mijn koekblik uit '95?
@jezouermoevanworden | 28-06-12 | 11:16 | + 0 -
Ze willen ook altijd het expansievat vervangen. Zo'n expansievat gaat toch wel langer mee dan 1 jaar, blijkbaar niet.
Huh, jullie krijgen Wolfsen niet weg. Die blijft er zitten tot die een ons weegt. Het kan hem niet schelen wat mensen om hem denken. Catastrofaal is deze gast..
@van Rossem
Heb jij een Audi A8 4.2 Quattro van de reactie?
@Simon_GS | 28-06-12 | 11:12
Maar waarom moeten die verwarmingsmonteurs dan zo vaak bij jou langskomen? Is die ouwe ketel toch een beetje versleten?
@rechtvaardigerechter | 28-06-12 | 11:14 | + 0 -
Die krijgt een nieuwe auto natuurlijk, zonder te klagen. Stukje service naar de burger toe.
@realistisch_denken | 28-06-12 | 11:13 | + 0 -
Probeer jij mijn unieke schrijfstijl te kopiererenen? Er is geen touw aan vast te peilen.
Heeft de Romafamilie geklaagd?
Prima idee de auto moet sowieso is langzamerhand vervangen gaan worden net als de trein. Weet je hoe oud die dingen zijn.. Maar alle gekheid op een stokje, het is ook niet echt relaxed om achter zo'n oude auto aan te rijden of bus.
Net als die terreur om je oude ketel snel te vervangen door een HR ketel. Al die oude ketels die het nog prima doen belanden op de schroot en de fabricage van HR ketels doet het milieu geen schade? Ik krijg die onzin nu al jaren te horen van iedere verwarmingsmonteur die hier langs komt.
Ga toch fietsen.
LPG mag wel?
Zoals zoveel is dit ook weer puur een dingetje tussen de oren. Als je straks met een grote hybride Lexus SUV aan komt rijden word je belaagd door de Groenen, terwijl de veel vuilere kleine japanner de duimpjes omhoog krijgt.... Tja lastig he nuance. Hij is groot en stoer dus zal ie wel fout zijn.
Ik rijd in een 14 jaar oude Astra. Da's de nieuwste bak die ik ooit gehad heb. Beter kan ik niet betalen, ook al zou ik vanwege de kosten graag een zuinigere auto kopen, ik heb dat geld (daarvoor) gewoon niet op de plank liggen en ik vertik het om er voor te lenen.
Je hebt in Utrecht als automobilist zowiezo al niks te zoeken, want die linkse gluiperds hadden er vijftien jaar geleden al voor gezorgd dat alle plekken waar je je geld kunt uitgeven onbereikbaar zijn met de auto.
Gewoon uit pure haat t.o.v. ondernemers en automobilisten: degenen die voor die linkse hel moeten betalen dus.
vooringenomen enquête ? dat klinkt wetenschappelijk verantwoord.
Linkse terreur, hoe onverwachts. Ik heb 5 jaar geschiedenis gestudeerd, maar volgens mij is dit echt een novum voor in de historische annalen!
Waarom heb ik dan een achteraf in mijn diesel een filter laten monteren? De Duitse binnensteden mag ik wél in. Kan ik beter dáár naar toe gaan! En daar mijn geld uitgeven. Parkeren is daar ook aanzienlijk goedkoper dan in Utrecht.
Daarom zeg ik: Revolutie tijd. Nu.
Mijn onderbuik zegt dat het voor het milieu veel beter is om auto's helemaal op te rijden dan om elke 3-4 jaar ze naar de sloop te brengen en een nieuwe te kopen, liefst met veel batterijen erin, want batterijen zijn goed voor het milieu, vraag maar aan de durecell-rabbit.
Wat mij betreft weren ze alle auto's uit het stadcentrum, de wijken zijn een ander verhaal, net als laden/lossen en invaliden. Al die smalle straatjes, waar dan allemaal auto's geparkeerd staan, en waar dan nog auto's en fietsers langs moeten. Drama.
ik zie het al voor me: 5.000 man met gele hesjes op de singel-ring van Utrecht die auto's gaan controleren. Moehaha. Mooi werkgelegenheidsplan, Aleid! Kunnen alle kansenjongeren uit Overvecht en Kanaleneiland aan de slag. Alles in een keer opgelost op de Utrechtse appeltjesgroene weiden.
Wedden dat dit soort idealistische ideologische onzin het nog haalt ook? En dat dit dan opeens wel gehandhaafd kan worden?
Terwijl Roma's en bontkraagjes ongestoord kunnen doorgaan met het teisteren van de belastingbetaler?
Goed plan, goede rede om nooit meer in Utrecht te shoppen of er überhaup te komen.
Dus Halsema mag Utrecht niet meer in? Wellicht moeten we dit in elke stad invoeren.
weet je dat die germaantjes uit het luxesegment nog verrassend schoon zijn? lang niet voor iedereen een argument om er een te kopen maar kwaad kan het zegmaar nooit.
Leuk plan van de GroeneKhmer totdat ze erachter komen dat dat helemaal niet MAG!! Waarom niet? Van Europa niet (zie 020)! Ghegheghe.
Some people need a high five.... with a chair...... in the face !
REAGEER OOK