Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Broeder des Doods is dood, dus gaat vrijuit

EngeVerzorger.jpgNee, het is geen hyperbool, de Broeder des Doods Andreas was letterlijk een Broeder des Doods. Hij maakte kinderen dood. Zwaar gehandicapte kinderen die tot weinig meer in staat waren dan in bed liggen, gevoerd worden en slapen. Typisch RKK-drama weer. De kwetsbaarsten worden toevertrouwd aan enkelingen in een toch al potdichte organisatie. Een organisatie die aanzien geniet en die tegenspraak duldt noch krijgt. Absolute macht corrumpeert, absolute macht van een zieke geest uitgeoefend over onmondige kinderen is de zevende cirkel van de hel. Het verhaal: Broeder Andreas runde vanaf 1952 de gehandicaptenafdeling van katholiek internaat Sint Joseph te Heel, Limburg. Daar stierven in drie jaar tijd 34 kinderen. Iets minder dan eentje per maand dus. Wat deed de verantwoordelijk arts Guus Verstraelen? Die schreef 34 verklaringen van een natuurlijke dood. Wat deden de ouders van de dode kinderen? Slikken wat de kerk hen wijsmaakte. Wat deed justitie? Helemaal niks, zestig jaar lang. Wat deed de RKK? Wat ze altijd doen als de positie van mishandelende, verkrachtende en moordende clubgenootjes onhoudbaar wordt: de dader overplaatsen en de allesverstikkende zwijgcultuur verpakt in een doofpot verstopt in een dikke laag houjebek erop loslaten. Wat deed de overheid? Die kwam met de commissie Deetman, anno 2012. En nu? Nou, nu niks. Alle betrokkenen zijn al dood, de moorden zijn verjaard en de kerk, die kan nog steeds haar gang gaan. Bevriend staatshoofd Benedictus, direct verantwoordelijk voor alles wat er in de moederkerk gebeurt, wordt wereldwijd met alle égards ontvangen. Hij werkt aan zijn PR. En heeft andere prioriteiten. Het internaat in Heel bestaat niet meer. Of nouja, eigenlijk wel natuurlijk, alleen staat het nu ergens anders. Op de Filipijnen. In India. In Mexico of in Congo. Daar zijn ook wezen, gehandicapten, zieken. Er zijn ook Broeders des Doods. Misschien dat daar ook over vijftig, zestig jaar tientallen moorden worden ontdekt. Helaas verjaard. 'Wir haben es nicht gewusst' zeggen kan dan echt niet meer, maarja, de criminele organisatie uit Rome de rug toekeren, aanklagen, vervolgen en ontmantelen nu we de kans hebben doen we niet, of wel, politiek, justitie, gelovigen? Nee, dat doen we niet. Sterkte, kinderen in katholieke internaten. God is liefde en Hij zal in de hemel wel wat priesters hebben om voor jullie te zorgen.

Reaguursels

Inloggen

=Jij verkiest niets doen boven wel wat doen=
Betweetert | 26-06-12 | 13:40
Dat beweer ik niet.
Probeer te begrijpen dat ik hier niet het Godconcept op de hak nam, maar een boek. Zolang dat Godconcept bij mij niet persoonlijk komt aantonen dat hij/zij/het het woord van Genesis zelf geschreven heeft, blijft het voor mij een sprookjes & sagenboek en voel ik me moreel niet verplicht dat serieus te nemen. Theologisch beledigd zijn zit gewoon tussen de oren van traditionele (naar de letter van het Boek levende) gelovigen.
Het idee van een intelligente schepper van kosmische omvang is best rationeel en past zelfs in het evolutiebeeld, maar het heeft natuurlijk geen empathische betekenis. Voor mij, als picomicrodeeltje in het geheel. Mijn gevoel zegt dat er ergens in de matrix, in het mechaniek van het heelal zich iets roert, ja. Maar dat staat lichtjaren af van dat afgodsbeeldje uit de Transjordanische tijd genaamd Jaw/Jahu/Jahweh.
Wat overigens, heel interessant, neerkomt op 'Ik ben die ik ben', en in de Thora vastgelegd werd in een iets andere vorm en met twee stammen: 'Ik zal zijn-Heere'.
In het erkennen en uitdrukken van 'Ik ben' zit echter een zekere hovaardigheid (misschien heeft men het daarom maar niet in Genesis opgenomen), maar je als alschepper plompverloren introduceren met een actie, 'Er zij licht' suggereer je dat je er altijd geweest bent, 'introductie niet nodig'. En dat komt mij ook lichtelijk arrogant voor, als u mij wilt verschonen...

dedeurs | 26-06-12 | 16:07

Als ie het gedaan heeft, zal ie nu wel de reedt van Lucufer moet likken. Als ie onschuldig is dan zal ie wel bij Petrus mogen fappen.
Had ie beter Iman kunnen worden, had ie altijd nog die maagden gehad.
Plop, sprookjes modes af. Hij is gewoon dood en door de wormen opgevreten, immers religie is een mensenmaaksel.

Zatkniss | 26-06-12 | 13:55

mico 02.05: Sorry voor het blijkbaar verschrikkelijk afschrikwekkende voorbeeld.
Mag de rest blijven?

bruine kikker | 26-06-12 | 13:45

dedeurs | 26-06-12 | 10:45 |

Iets met Universele krachten en dat je daar wel/niet wat mee doet. JIj verkiest niets doen boven wel wat doen. Dat is je goed recht. Niemand verplicht je om goed te doen. Maar waar eindigt het als iedereen zo doet? Ik ben niet spiritueel, maar besef ook wel dat onze waarnemingshorizon ernstig tekort schiet. We zien geen atomen en straligen/frequenties, voelen ze nauwelijks en zien en horen wel wat, maar ook niet alles. Ons bewustzijn is laag (paar porcent werking van de hersens). Daar zit hem het probleem. Verlichting kan daar voor sommigen bij helpen. Alleen moet je dan wel weten hoe. Genoeg leesvoer voor handen lijkt me! You only live once? Maak er dan het beste van ! Geluk zit niet in materie of geld. Dat begrijpen de spirituelen onder ons beter dan wij...

Betweetert | 26-06-12 | 13:40

Is it safe ? ...

Piet_Snot | 26-06-12 | 12:16

God bestaat niet!!!!

jan7672 | 26-06-12 | 11:38

Als het enige feit waarop dit alles is gebaseerd het gegeven is dat er rond 1955 in drie jaar tijd 34 zwaar gehandicapte kinderen zijn overleden zijn er zinnigere zaken om je druk over te maken. Alle commentaar is dan gebaseerd op onderbuikgevoelens. Want:
- Hoeveel kinderen zaten er in dat internaat?
- Wat was destijds (medisch lang niet zo ver als nu) de kans op sterfte was bij dergelijke zwaar gehandicapte kinderen?
- Is er niet één of twee jaar geleden een verpleegster vrijgesproken die veroordeeld was op basis van dubieuze statistiek ("zoveel overleden patienten? Dan moet ze die wel gedood hebben.")
Kortom: Heel veel kabaal om niets. Al had die man nog geleefd en was er niets verjaard dan was er vrijwel zeker nog niets aan de hand.

Peerkepeer | 26-06-12 | 11:14

Ik ben geen voorstander van welke religie dan ook ,maar ik ben niet van mening dat priesters hiertoe opgeleid worden ,ik denk wel dat viezerikken en gemenerikken van deze altijd wel zorgen dat ze een vak vinden waar ze hun macht kunnen misbruiken,ben je dan ook nog zo slim om je aan te sluiten bij een groter instituut kun je altijd rekenen op een bepaalde hoeveelheid bescherming , om dat anders de naam besmeurd word van die instantie,je ziet het bij de kerk ja maar ook bij ontwikkelings hulp en zorginstanties, heb zelf in zorg gewerkt en meegemaakt dat iemand niet van patienten kon afblijven,haar (ja... haar ) werd vriendelijk verzocht om ontslag te nemen,en stilletjes te vertrekken ,maar dingen aan openheid brengen ho maar ,zodoende kan deze persoon nu nog steeds ergens anders haar lusten botvieren,en zo gaat dat overal waar mensen bang zijn voor gezichtsverlies van het instituut ,nare bange kutwereld ,Ik geloof dat het ook anders kan zonder angst iemand gewoon openlijk aan schandpaal nagelen is toch ook erg positief voor bedrijf zo laat je zien dat je er wat aan doet en het niet ontkent,maar ja gaat wel tegen nederlandse cultuur in waar we daders horen te beschermen ,ach ja wat zit ik weer te dromen,alsof cultuur en politiek ooit veranderd

iam&u2=jawehgodallah | 26-06-12 | 10:56

Betweetert | 26-06-12 | 10:01,
Ik denk dat het heel simpel ligt. Je hebt maximaal 100 jaar tot je beschikking, en die zijn zó voorbij. Dus, haal eruit wat er uit te halen is en ga niet bedeesd gevoelig lopen doen.
De helft van de mensheid zegt religieus te zijn. Die mensen weten diep in hun hart donders goed dat het allemaal flauwekul is en dat er geen eeuwig hiernamaals is. Dus doen ook zij mee aan de grote kill- en graaicultuur, pakken wat je pakken kan en leef je agressieve frustraties maar lekker uit, you only live once.

dedeurs | 26-06-12 | 10:45

Stormageddon | 26-06-12 | 04:33 |

Interesting! Onze eigen longen zijn ook zo gevormd! Vanuit een single DNA patroon, 50 x gerepliceerd, staat daar zelfs een complete mens! Onderdeel van het geheel, deel uitmakend van de natuur, in staat om te ontvangen en te zenden. Mooi toch. Liefde als hoogste energie bron. Wert niet iedereen, maar dat is de grap van leven; ontdekken, leren (of niet). The circle of life; atomen staan niet stil, ze rangschikken zich voortdurend. In de voor ons zichtbare dimensie, maar ook in de lagen erachter. Dat zien we niet, maar voelen we soms wel. Ons brein laat ons soms wat dngen zien. Maar leer eerst een luisteren. Muziek is meer dan een lekker hitje, het voedt de trillingen van je lijf, van elke singel atoom en dat zijn er veel! Geef om elkaar, je voelt je goed, je straalt dit weer uit, ee ander voeltzich weer goed...... beter dit dan de donkere middeleeuwen waar men elkaar het hoofd in sloeg voor een brood of een stuk land. Oh wacht......

Betweetert | 26-06-12 | 10:39

@omanders | 26-06-12 | 08:29
"Haal nu maar die voet tussen de deur weg, ja?"
GS is jouw huis?

Dömper | 26-06-12 | 10:38

@Nonkel Frituur | 26-06-12 | 07:38
Het is net andersom, Lemaître borduurde voort op Einstein en Hubble. Voor Lemaiître was het ook geen theologische theorie, maar een puur wetenschappelijke. Hij heeft zelfs de paus op de vingers getikt die daar wél een theologische conclusie aan verbond.

Stormageddon | 26-06-12 | 10:09

Dat egocentrische is het slechtste wat de mensheid ooit overkomen is; hebzucht, afgunst, haat en egoisme zijn het gevolg hiervan. Hoe moeilijk is het dan om dat los te laten en anderen blij te maken ipv vedrietig?! Of staat je ego dat in de weg?! Jezelf beter voelen door een ander een kutgevoel te geven?! Het IK voorop. Think twice, you are nothing als het er over uit gaat. And we know shit! Zo, dat zeggende, kunnen we weer lievvvv voor elkaar gaan doen? Of anders sla ik er op los :p

Betweetert | 26-06-12 | 10:01

Niet elke priester is een pedo of moordenaar. Zoals niet elke moslim een terrorist is. OOk niet elke journalist is een AIVD infiltrant. Wat Annie doet is chargeren. Begrijpelijk, want dat er misstanden zijn moge duidelijk zijn. In de zorg, de politiek, bij banken. Eigenbelang of geld wordt voor het groepsbelang gesteld. Dan gaat het mis. Verder heb ik niets tegen anders denken of geloven, zolang je anderen er maar niet me lastig valt als zij dit niet doen. Vrijheid blijheid. Neemt niet weg dat de mystiek van het geloof in elke bevolkingsgroep terug te vinden in en van alle tijd is. Te vaak wordt het dogmatisch gebruikt (zoals bij calvinisme, orthodoxe joden of streng gelovige moslim aanhangers). Maar god is geen persoon, is ook niet een wezen. God kan eeder gezien worden als een kracht, zoals licht, energie die je tot je neemt en weer uitzendt. De ware god zit al in je, in je DNA, dat is je geest. Je hersens fungeren ook maar als katalysator. Geloof zoals velen hem beleven is gestaaft op macht, angst, dogma's. Terwijl het juist de liefde voor elkaar is die ons verbindt. En daar wordt te vaak misbruik van gemaakt, zeker door de katholike kerk die zich schuldig heeft gemaakt aan zeer ernstige misstanden. Maar daarmee is nog niet het geloof an sich een reden om het hele op te heffen. Bewustwording hierin is goed te noemen. Annie op haar manier, anderen weer op een andere manier. UIteindelijk gaat het erom wat JIJ gedaan hebt voor anderen en niet voor jezelf. Daar ligt de sleutel imho. En wie goed doet.... En dit is ECHT zo!

Betweetert | 26-06-12 | 09:52

@Coolchwip | 25-06-12 | 22:29
tegenwoordig gebeurt dat ook niet meer, wet is aantal jaar geleden aangepast.

Den Meester | 26-06-12 | 09:33

In tijden van Wo2 rekenende ze het zo. 34 gehandicapten x 2000,- zorgkosten/speciale voorzieningen p/m x levensverwachting van +-40 = een besparing van 32 miljoen. Zal wel een nasleep zijn daarvan

maar goed. eens zal de wereld vast wel weer van normen/waarden veranderen om mensen die tot weinig meer in staat zijn dan in bed te liggen om te leggen. NU reageert mén geschokt, maar net zoals met euthanasie, dat wordt ook steeds soepeler

st3fan07 | 26-06-12 | 09:01

Ik heb dus zo'n vriendin.. Nou weet je wat, laten we zeggen kennis... Die is ook zo'n enorm fan van die kerel (die van die 3 letters). En ook enorm aanhangsel van het niet mogen doen van abortus. Ik ben benieuwd wat die hier dan van vindt....
Is tenslotte geen abortus :)
Ik zal dit artikel eens op haar facebook plempen...

Overigens is dit natuurlijk weer het zoveelste bewijs dat gesloten en afgezonderde organisaties per definitie gewantrouwd moeten worden.

BelicoHacter | 26-06-12 | 08:43

En katholieke ouders die hun kinderen *echt* liefhebben, houden ze buiten de kerk totdat ze zelf kunnen beslissen of ze het instituut wel OK vinden of niet. Die kinderen er in meenemen omdat het altijd al zo gaat, met dat argument kom je niet meer weg nowadays.

xspalm | 26-06-12 | 08:31

Dag Annabel

Ik weet het inmiddels. Religie is verschrikkelijk. Jammer alleen dat je zo'n typische protestantse preekhouding daarover inneemt. Elke keer als ik jullie atheisten zo tekeer hoor gaan op de kansel bedenk ik me weer: Jullie zijn net zo religieus, zo niet erger. Let maar eens op: We moeten onze oude Goden verzaken, het woord moet worden verspreid (vaak en veel) en eenieder dient eigenlijk te worden overgehaald tot het atheisme. Heb je enig idee hoe christelijk die hele houding is? Ik weet het. Er is geen god. Maar dat is helemaal niet zo belangrijk. Haal nu maar die voet tussen de deur weg, ja?

omanders | 26-06-12 | 08:29

necrosis | 26-06-12 | 08:06 |
.
Branden in de hel doe je voor eeuwig... schijnt. Wat is nu 16 jaar op de eeuwigheid? Burn MF, burn!

Bertus Betonsloper | 26-06-12 | 08:09

@Bertus Betonsloper | 26-06-12 | 07:43
Hij is al 16 jaar dood, ik denk niet dat er nog veel 'brandhout' aan zit....

necrosis | 26-06-12 | 08:06

Broeder des Doods is dood, dus gaat vrijuit? Mwhoa... de hel kan nog wel wat brandhout gebruiken hoor. Kan me zomaar voorstellen dat er een heel warm plekje voor broeder Andreas gereserveerd is...

Bertus Betonsloper | 26-06-12 | 07:43

@mezelf : excuses, het betreft hier zowaar geen Vlaming maar een Waal.
In ieder geval kudo's voor deze geniale man !

Nonkel Frituur | 26-06-12 | 07:41

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:51
De Big Bang Theorie, waar Einstein op voortgeborduurd heeft, is uitgevonden door een Vlaamse, katholieke priester.
nl.wikipedia.org/wiki/Georges_Lema%C3%...

Nonkel Frituur | 26-06-12 | 07:38

@vanhetvarken | 26-06-12 | 04:56
Haha.Heb je daar een bron van? Dat is wel een mooi citaat!
lol

miko | 26-06-12 | 05:14

Een kaal NSB vrouwtje in 1945 zei: 'Politiek Politiek, ik doe nooit meer aan politiek, al komt Jezus aan het bewind'.

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:56

miko | 26-06-12 | 04:37
Enigzins in uw enthousiasme uw toetsenbord mishandelend, geeft u een lofzang op de wetenschap, welke zich niet tegen liet houden door domme priesters, die uit eigen belang verdere inzichten niet opportuun achten. Met u eens. Nog steeds weet niemand hoe het precies zit, duidelijk werd wel, dat de aarde al langer dan 6000 jaar bestaat en dat alle mongolen van een 100tal jaar geleden, die de waarheid in pacht dachten te hebben, slechts aan hun klootzak en hun geldzak dachten.

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:51

Stormageddon | 26-06-12 | 04:33

Einstein heeft de fundering gelegd, voor heel veel begrip over de fysica, dankzij het door hem aangegeven spoor, kan nu al 13 miljard jaar terug geredeneert worden en werd heel de natuur te verklaren.

Paar problemen blijven, oneindigheid en eeuwigheid. Je mag het de mensheid niet kwalijk nemen, daar tussentijds anderszins verklaringen voor te hebben gehad. Dat is een beetje mijn visie.

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:42

sorry pak even een 'en' terug

miko | 26-06-12 | 04:38

@vanhetvarken | 26-06-12 | 04:32
Nu ja we zijn sinds de dood van die duizend geleerde er al wel achter gekomen dat de aarde rond is dat er geen goden op een varken door de wolken gaat om bliksem te maken .Dat de zond eigenlijk niet zo lief is als in de kindertekeningen.Of dat laatste stukje opgelost word in mijn tijd ,misschien.Maar de rest zijn toch allemaal maar goden van de gaten.Een voor een, een zwart gat waar logica en kennis vergaren in verdwijnt.

miko | 26-06-12 | 04:37

@vanhetvarken | 26-06-12 | 04:14
Nee. Want niets is niet niets. Het is geen semantiek, het is natuurkunde, uitgedrukt in wiskunde.

@vanhetvarken | 26-06-12 | 04:19
Einstein had maar 1 puzzelstukje en hij is niet de end-all van de natuurkunde. Einstein is hooguit het begin.
www.ted.com/talks/garrett_lisi_on_his_...

Stormageddon | 26-06-12 | 04:33

miko | 26-06-12 | 04:25
Beetje flauw.

Sinds een paar duizend jaar is de mensheid aan het zoeken naar de oorsprong van een en ander. Na duizenden dode geleerden weten we nu, dat de mens er geen flikker mee van doen had, 13 miljard geleden was er INEENS, onverklaarbaar een lichtflits en verder eitje.

Waar kwam die licht flits van daan, is nog steeds niet opgelost, als allah die flits gaf, waar kwam allah dan vandaan, dat werk.

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:32

miko | 26-06-12 | 04:20
Come on, er is helaas ruimte om er van uit te gaan, dat er iets meer is.

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:26

En huppakee mijn nieuwe leer meester.http://www.youtube.com/watch?v=uRJ8Rm8JIN0
*zich verlicht voelt*

miko | 26-06-12 | 04:25

Rammstein | 26-06-12 | 04:21
Niets wordt ineens iets, geen verklaring, sprookjes, dat werk.

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:22

@Rammstein | 26-06-12 | 04:05
Nou dat de bijbel eigenlijk het antwoord al had.Vergeet Einstein, die kerel in de rolstoel en al die andere gekkies.Gewoon effe de bijbel lezen en je weet net zoveel als deze knakkers. Dat is dan weer makkelijk.
*bijbel pakt en sollicitatie stuurt naar Institute for Advanced Study sectie natuurwetenschappen*

miko | 26-06-12 | 04:20

Stormageddon | 26-06-12 | 04:07
Wil geen ruzie, sta hoog met u, maar zelfs Einstein gaf geen verklaring voor niets wordt ineens iets. Ik verbeeld me niet te weten hoe dat zit, overigens.

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:19

Stormageddon | 26-06-12 | 04:07
Er is niets en dan is er ineens wel iets. Vanaf het moment dat er iets is kun je het beredeneren, dat niets iets wordt is .. verwonderlijk.. toch ?

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:14

ArnhemseMeisjes | 26-06-12 | 03:07
Helaas, kindervergrijp is niet alleen iets van de katholieken, lieden van alle gezindten, die er tegennatuurlijke gewoontes op na houden schijnen zich te vergrijpen aan kinderen, diep droef.

De grootste gemene deler van het Diederik Varkenstapel onderzoek in deze is, dat mannen die geen seks met vrouwen (meer) hebben, het meerendeel van de kindervergrijpers zijn.

vanhetvarken | 26-06-12 | 04:09

@vanhetvarken | 26-06-12 | 03:56
*zucht*
Dat is nu juist het punt dat Lawrence Krauss NIET maakt, maar integendeel.

The sum total energy is in the universe is zero and in a flat universe, and only a flat universe it means the universe is created from NOTHING.
When you have nothing in quantum-mechanics it will always produce something. It's that simple.

Stormageddon | 26-06-12 | 04:07

vanhetvarken | 26-06-12 | 03:56 | + 0 -
Geeft wàt te denken ?

Rammstein | 26-06-12 | 04:05

Stormageddon | 26-06-12 | 02:43
Alles op een rijtje zettend, zijn de knapste koppen van de afgelopen 100 jaar er achter gekomen, dat alles is voortgekomen uit een Big Bang, circa 13 miljard jaar geleden.

"In den beginne was er licht".

Geeft te denken.......

vanhetvarken | 26-06-12 | 03:56

jant0nius | 26-06-12 | 03:26
Er zijn ook mensen voor afschaffing van belasting betalen, het jammerlijke is dan dat er geen uitkeringen meer zouden kunnen zijn. Dilemma.

vanhetvarken | 26-06-12 | 03:49

Ik ben "voor" afschaffing v/d kerk.
Maar óók voor afschaffing van:
Landen
Jurisprudentie c.q "recht"spraak
"inspraak"
"werk"
indirecte "ruil"methodiek
"weten""schap"
"academici"
zelfs talen zitten zij die zich dat allicht niet realiseren in de weg, daarom liever afschaffen; maar dat maakt communiceren wel lastiger.
Eigenlijk ben ik voor afschaffing van alles dat met "man-made" cultivisme vandoen heeft. *doordenkertje*
Ware het niet dat zoiets empirisch onmogelijk is.

jant0nius | 26-06-12 | 03:26

't heeft geen flikker met religie te maken, hoe graag je ook wil. Misbruik en mishandeling kwam (komt) in de openbare (van staatswege) instellingen even vaak voor. Maar dat viel niet onder het onderzoeksterrein van Comm. Deetman... dus daar praten we al helemaal niet over.. ssssssssssst niet verder vertellen hoor.

ArnhemseMeisjes | 26-06-12 | 03:07

Stormageddon | 26-06-12 | 02:43 | + 0 -
Je wordt geboren. je leeft. met een beetje geluk lang en leuk, en je gaat dood. Feit(en).
De rest ? No one knows.

Parsons | 26-06-12 | 02:49 | + 1 -
Jezus !

Rammstein | 26-06-12 | 03:04

*Het licht uit doet*

Parsons | 26-06-12 | 03:02

@miko | 26-06-12 | 02:48
Het een sluit het ander niet uit. Dat maakt het zo gevaarlijk.

Parsons | 26-06-12 | 03:02

@Rammstein | 26-06-12 | 02:42
*.* religie.

Parsons | 26-06-12 | 02:49

@Parsons | 26-06-12 | 02:40
Hoe hoe hoezo??
Nu ja beter een virtueel vriendje dan een virtuele legeraanvoerder.

miko | 26-06-12 | 02:48

@Rammstein | 26-06-12 | 02:38
Ja maar lieverd... nothing isn't nothing anymore...

www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo

96% van het universum is compleet onbekend. We hebben geen idee wat het is. Nou ja, er zijn wel heel veel mooie ideeën over (zonder god), maar echt "weten" doen we het niet.

Stormageddon | 26-06-12 | 02:43

Parsons | 26-06-12 | 02:40 | + 0 -
LOL !! Wie ??? Waar ????

Rammstein | 26-06-12 | 02:42

Ik maak mijn laatste Duvel - what's in a name ? - open.
Entertain me !

Rammstein | 26-06-12 | 02:41

@miko | 26-06-12 | 02:26
Er zijn vandaag de dag ook nog steeds volwassen "mensen" die oprecht geloven dat ze een virtueel vriendje hebben.

Ik kijk nergens meer van op.

Parsons | 26-06-12 | 02:40

Stormageddon | 26-06-12 | 02:35 | + 0 -
Ik zou wel w i l l e n geloven, zou alles een stuk makkelijker maken, maar ik w e e t dat er niets is.

Rammstein | 26-06-12 | 02:38

@Stormageddon | 26-06-12 | 02:25
Ach aangezien mensen met die muts aan blijven komen kan het niet vaak genoeg gedumpt worden

miko | 26-06-12 | 02:35

@miko | 26-06-12 | 02:26
Het is een "vanzelfsprekendheid". Een icoon waar zoveel PR tegenaan gegooid is, iedereen gelooft het. Iedereen wil het ook geloven. Willen geloven *ondanks* feiten is wellicht nog een veel ergere kwaal dan echt en oprecht geloven door de *afwezigheid* van feiten.
Dat laatste is gewoon speculatie en dat is prima. Speculeer maar een eind weg; geloof maar ins Blaue hinein, daar heb ik geen probleem mee. Maar geloven in iets dat aantoonboor frauduleus en aantoonbaar bullshit is: dat is de ergste vorm van geloof.

Niet alleen een belediging voor anderen, maar ook een belediging voor je eigen intellect (en dus, als je al in een almachtige gelooft, een belediging voor de maker van je intellect: god zelf. Gelovers in god die feiten negeren, negeren hun godgegeven verstand, dat lijkt mij een belediging voor god, blasfemie.)
Nou ja, jezelf voor de gek houden is een favoriete menselijke bezigheid.

Stormageddon | 26-06-12 | 02:35

En ik krijg geen genoeg van deze film ...... ik volg Ricky Gervais on Twitter ..... usw usw
De "gullible" factor van de mensheid verbaast mij iedere keer weer.

Rammstein | 26-06-12 | 02:35

@Stormageddon | 26-06-12 | 02:23
Je blijft je verbazen dat er mensen op Geenstijl rondguren die met dit mens op de proppen komen als zijnde een van de beste voorbeelden van de zo deugdelijke Christelijke waarden.

miko | 26-06-12 | 02:26

Rammstein | 26-06-12 | 02:05 |
Ik observeer slechts. Alhoewel me als sociaal wezen okk niet volledig zal kunnen onttrekken aan de invloed van de genoemde nieuwe morele instanties.
Net zo min als ik me als goed op de hoogte zijnde van door intellectuelen als primitief beschouwde menselijke gedragsmechanismen, volledig kan onttrekken aan de invloed van die mechanismen. Waarschijnlijk door mijn christelijke socialisatie, wel steeds beter, maar nooit volledig.

WirMachenMusik | 26-06-12 | 02:25

@miko | 26-06-12 | 02:06
Ik was even rebooten... ik had Parsons' link nog niet gezien.

Stormageddon | 26-06-12 | 02:25

@WirMachenMusik | 26-06-12 | 02:14
Daar heb je wel gelijk in maar dat dit zo ontstaan is omdat religie weg is gevallen durf ik te betwijfelen.In ieder geval zie ik religieuze mensen geen betere dingen doen niet beter voor hun ouders zorgen of actiever zijn in de non profit dan de niet religieuzen.Zou in Nederland een groot probleem geven.En ik heb nooit een maatschappij gekend die zo egoïstisch en gewelddadig was als die van Haïti en raad eens.???? Dat is toch zo ongeveer het meest religieuze land van het westelijke halfrond

miko | 26-06-12 | 02:20

miko | 26-06-12 | 02:05 |
Ik dacht mijn gedachten te richten op onze eigen samenleving waarin de functie van invloedrijke en vooral op de jeugd gerichte morele instantie vooral is overgenomen door redacties van massamedia, Hollywoodachtige instituten en met bijvoorbeeld commerciéle hypes en festivals als initialiseringsriten.
Met daarnaast de zorg voor (zwaar)gehandicapten en andere maatschappelijk uitgerangeerden/verschoppelingen vooral door graai-netwerken.

WirMachenMusik | 26-06-12 | 02:14

@Rammstein | 26-06-12 | 02:09
Heb ik die van jouw maar even gedumpt. :)

miko | 26-06-12 | 02:12

@Rammstein | 26-06-12 | 02:05
Zo te volgen!
www.youtube.com/watch?v=7f8fMmMhwRg
Kan dedeurs nog een beetje lachen ook als het niet zo een serieus onderwerp zou zijn.

miko | 26-06-12 | 02:11

miko | 26-06-12 | 02:06 | + 0 -
Als de link maar wordt geplempt.

Rammstein | 26-06-12 | 02:09

Priesters, de kerk, paus, nonnen, die enkele daargelaten: een verzameling van sadisten, meester(essen)s in bangmakerij en botvierend op eigen lusten en angsten.

Rammstein | 26-06-12 | 02:08

@Parsons | 26-06-12 | 02:00
Ik had deze link eigenlijk van Stormageddon verwacht. :)

miko | 26-06-12 | 02:06

dedeurs | 26-06-12 | 01:48 | + 0 -
Uw conclusie ?

WirMachenMusik | 26-06-12 | 01:55 | + 0 -
Dat laatste is dan een bewuste keuze van uzelf. En behoorlijk jammer.

Mag ik u "Religulous" van Bill Maher aanraden ?

Rammstein | 26-06-12 | 02:05

@WirMachenMusik | 26-06-12 | 01:40
Toch raar dat er op heel de wereld ook maatschappijen zijn te vinden die ondanks christendom ook voor elkaar zorgde.Verder geef je ze een beetje teveel credit aangezien we ook veel te danken hebben aan onze Germaanse en Keltische voorouders die al veel langer systemen hadden waarin gelijkstemmigheid belangrijk was.zoals een ding waar recht gesproken kon worden.Vandaar dinsdag.

@bruine kikker | 26-06-12 | 01:44
Al zal ik niet ontkennen dat veel klooster s en dergelijke goede dingen hebben gedaan is moeder Theresa een zeer slecht voorbeeld van een mens dat vooral geïnteresseerd was in het lijden van mensen.Ze zag er namelijk geen brood in om mensen uit hun lijden te verlossen maar juist het te verlengen.Haar barmhartigheid was trouwens voor behouden aan de Katholieken in die smerige stad en haar uitspraak dat de grootste bedreiging voor de mensheid abortus was was zo grotesk dat ze wat mij betreft ter plekke om mocht vallen.

miko | 26-06-12 | 02:05

@bruine kikker | 26-06-12 | 01:44
Moeder Theresa.

PROEST!

http://www.youtube.com/watch?v=9WQ0i3nCx60

Parsons | 26-06-12 | 02:00

Rammstein | 26-06-12 | 01:45 |
Dat vacuum hoeft niet per se door een religie in strikt zin opgevuld te worden. Alhoewel ik dat vanaf een bepaald onderdrukniveau als een waarschijnlijke optie beschouw.
Voorlopig zie ik echter de functie van morele instantie inclusief socialiseringsriten vooral overgenomen wordt door redacties van massamedia en in het bijzonder TV en Hollywood-achtige instanties.

WirMachenMusik | 26-06-12 | 01:55

@Crak-ho | 26-06-12 | 01:05
Net zo verwerpelijk als de massamoord van de katholieke Spanjaarden op diezelfde inca's voor het goud. Dat nu volop te bewonderen in in Spaanse en en Portugese kerken

miko | 26-06-12 | 01:54

@caudillo | 26-06-12 | 00:38
Nee toen de christelijke kerk op zijn sterkst was in Europa was het goed toeven.we noemen die tijden dan ook ....
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons...

miko | 26-06-12 | 01:51

@Desmoulins | 26-06-12 | 01:12
Weg met ons ja.

Parsons | 26-06-12 | 01:50

Rammstein | 26-06-12 | 01:38
En mijn haar en wenkbrauwen zijn nog steeds niet verschroeid.

dedeurs | 26-06-12 | 01:48

WirMachenMusik | 26-06-12 | 01:40 | + 0 -
Laatste zin van u ...... ik vind eigenlijk hetzelfde van u. Wanneer u denkt dat religie een vacuüm achterlaat wat alleen door religie opgevuld kan worden, en dat "we" er zonder op achteruit gaan.

Rammstein | 26-06-12 | 01:45

Parsons 01.08: "Was het voor die kindjes buiten de katholieke opvangtehuizen beter dan?" Die waren er meestal niet.
De Kerk zorgde al van in de vroege middeleeuwen voor de verschoppelingen en in de steek gelaten sukkelaars. Ze richtte daartoe de eerste Europese hospitalen, weeshuizen, armenhuizen en zgn. Godshuizen in. Ook de "armendis" was een kerkelijk initiatief, waar de rijkere burgerij en adel aan meewerkte omdat de kerk hen dan een aflaat beloofde. Puur eigenbelang dus van die kant.
Waarom? Gewoon, omdat er in het Evangelie staat: "Wat ge aan de minsten der mijnen goed hebt gedaan, hebt ge ook aan mij gedaan."
En die instellingen werden bemand en "bevrouwd" door veelal idealistisch ingestelde kloosterlingen die hun leven belangeloos in dienst van de medemensen stelden. Ik zeg wel: veelal en ben niet blind voor de uitwassen.
Die mentaliteit is er nog altijd, zoals bijv. Moeder Theresa bewees. In elk geval waren het niet de niet-katholieke burgers van Calcutta die de weggegooide en op straat creperende kinderen opvang en verzorging boden.
Maar ja, Nanninga en haar opdrachtgevers zullen dat wel niet willen weten, denk ik.

bruine kikker | 26-06-12 | 01:44

We zijn al sinds de zestiger jaren en vaak genoeg met opgeklopte hoax-berichten het christendom af aan het breken.
Zo'n tien jaar lang dacht ik dat dat zonder meer en in het algemeen goed was. En zag aanvankelijk ook verbeteringen op het gebied van maatschappelijke vrijheid.
Ondertussen vallen mij echter vooral verontrustende verzakkingen en daardoor instortingen in onze culturele ontwikkeling op.
Wie ontkent dat het christendom heeft bijgedragen aan en nog steeds een fundamenteel deel van onze westerse beschaving is, is als een vis die pas merkt welke betekenis water heeft, als hij op het droge ligt.
En wie denkt een idee te hebben over hoe het vacuum dat het christendom eventueel achterlaat wordt opgevuld en dat we er daardoor hoe dan ook maatschappelijk op vooruit gaan, is gevaarlijk naïef.

WirMachenMusik | 26-06-12 | 01:40

dedeurs | 26-06-12 | 01:36 | + 0 -
01Het is zelfs 01.38 ............

Rammstein | 26-06-12 | 01:38

Als we het dan toch over het Katholieke geloof hebben... 'Er zij licht' waren niet de eerste woorden die door het heelal galmden. Dat was 'Ik denk, dus Ik besta' (als de paus dat ontkent issie dommer dan ik dacht. Een God die niet denkt en dus niet bestaat, bestaat alleen voor atheïsten). Vervolgens sprak God: 'Ik besef dat ik piemelnaakt ben, er zij dus nog even géén licht!'

Vervolgens krijg je dat joodse verkrachte Genesis waar de eerste pausen en bisschoppen en kloosterbroeders ook nog 's als een horde bronstige kruisridders avant la lettre overheen gegaan zijn. Dit is wat er gebeurde:
'... Er zij licht!'
...
'Ik zei, Er zij licht! Even bij de les blijven, luitenant-engel Lucifer.'
'-Wat? O ja. Mooi.
'Ik zie, en het is goed.'
...
'Nietwaar, Lucifer? Stop met loeren naar cherubijntjes! Mijn schepping, Ik zie en het is goed!'
'Mja. Ik mis nog een beetje bloed.'

Dit stukje reli-leaks kan het Vaticaan doen instorten en de zeven zuilen van Islam om laten lazeren. God krijgt er geheid een hartinfarct van en dan kunnen we achter de 1966 klassieker IS GOD DEAD? zetten YES!
Het is 1:35, gelukkig leest niemand deze post meer.

dedeurs | 26-06-12 | 01:36

Desmoulins | 26-06-12 | 01:13 | + 0 -
Het is een vraag (zie vraagteken). Geen redenatie.

Rammstein | 26-06-12 | 01:28

@Djong, kijk even wat ik op 00.33 schreef
Heer Moes | 26-06-12 | 00:57
Nou ja, schreef? Een beetje copy-pasten dat die katholieken overal hun hospitaaltjes en schooltjes neerzetten om zieltjes te winnen en te indoctrineren?
Dat is puur paaps eigenbelang, weinig goeds aan te ontdekken.
Wat doet zo'n ziekenhuis als je bij de veertig % verkrachte vrouwen van ZuidAfrika behoort en je wilt je ongewenste vrucht aborteren?

Djong | 26-06-12 | 01:16

Rammstein | 26-06-12 | 01:00 |

Lekker makkelijk zo redeneren.

Desmoulins | 26-06-12 | 01:13

dedeurs | 26-06-12 | 01:04

Het was een paar maanden geleden op tv. Er werd een man geïnterviewd die in dat internaat werkte en die sadist kende. Via hem is dit verhaal in de buiten wereld terecht gekomen. Ik moet de uitzending even opzoeken, maar ik kom er op terug.

andorra | 26-06-12 | 01:13

Parsons | 26-06-12 | 01:09 |

Dat is cultuur, alleen het Christendom moet verboten worden, is wel zo makkelijk.

Desmoulins | 26-06-12 | 01:12

@Crak-ho | 26-06-12 | 01:05
Dus, het Incarijk opdoeken?

Dmitri Dmitrievitsj | 26-06-12 | 01:10

En hoe zit het met gehandicapte kindjes die heden ten dage in bijvoorbeeld Iran uit worden uitgepoept?

Parsons | 26-06-12 | 01:09

En tsja, ze hadden heen flauw idee wat ze met gehandicapte kindjes aan moesten in die tijd.

Was het voor die kindjes buiten de kerkelijke opvangtehuizen beter dan?

Lijkt me niet.

Parsons | 26-06-12 | 01:08

Wat vind je dan van de maagdenoffers van de Inca's, Nanninga?

Crak-ho | 26-06-12 | 01:05

andorra | 26-06-12 | 01:00
Waar haal je dit vandaan? Ik wil wel wat meer info over die Andreas zien. De Kerk en de media zijn daar niet zo scheutig mee heb ik gemerkt.

dedeurs | 26-06-12 | 01:04

@Guy de Lombard | 25-06-12 | 22:29
@Boer-konijn | 25-06-12 | 22:40
en anderen.

Dit was geen onkunde. Het was de man zijn "hobby". De kinderen werden naar zijn "sterf kamertje" gebracht. De dokter die het overlijden moest bevestigen en beschrijven kreeg het er op een gegeven moment moeilijk mee, het werd niet meer geloofwaardig.

andorra | 26-06-12 | 01:00

WirMachenMusik | 26-06-12 | 00:58 | + 0 -
Is er verschil dan, tussen religieuzen ? Volgens mij zit bij allen hetzelfde steekje los.

Rammstein | 26-06-12 | 01:00

caudillo | 26-06-12 | 00:38 | + 0 -
Oh ja jôh ? Bewijs dat eens ?

Rammstein | 26-06-12 | 00:59

Wat Quid van GS heeft met de grefo's heeft Joep Dohmen van de NRC met katholieken. En net als Quid haalt Joep als hij niets nieuws vindt, gewoon hetzelfde geval voor de zoveelste keer met een nieuwe heading te voorschijn.

WirMachenMusik | 26-06-12 | 00:58

Priesters

Rammstein | 26-06-12 | 00:57

@Djong, kijk even wat ik op 00.33 schreef

Heer Moes | 26-06-12 | 00:57

@Stormageddon | 26-06-12 | 00:37
#Dafuq

Parsons | 26-06-12 | 00:54

Wat een hel moet dat daar zijn geweest. Die foto ook van die slaapzaal. Daar onmachtig liggen stikken in het stinkzaad van zo'n boze broeder. Brr.

LibertasSimplex | 26-06-12 | 00:54

@Djong | 26-06-12 | 00:39
Zie Dmitri Dmitrievitsj | 26-06-12 | 00:48

Dmitri Dmitrievitsj | 26-06-12 | 00:50

Ik heb de uitzending gezien. De man die geïnterviewd werd zei: De middeleeuwen waren niet honderden jaren geleden gestopt , nee, die stopte pas rond 1960. Voor die tijd was er geen controle. Men stopte (geestelijk) zieke mensen weg, in een klooster / verpleeghuis in the middle of nowhere. Familie blij, samenleving blij, en men kon binnen doen en laten wat men wilde. Heel triest dit.

andorra | 26-06-12 | 00:46

@mijzelf 26-06-12 | 00:33 |
CSI natuurlijk.

Gazelletje | 26-06-12 | 00:42

Vind hem zelf wel gewaagd, maar deze is wel leuk:
www.brusselsjournal.com...
Heer Moes | 26-06-12 | 00:21

statistische kullekoek.
Maar geeft u nu eens concreet een voorbeeld van al die positieve bijdragen van de katholieke kerk.

Djong | 26-06-12 | 00:39

Als zulke zeer zwaar gehandicapte zuigelingen ter wereld komen, worden ze ook tegenwoordig menigmaal "niet tot leven gewekt". Maar daar is geen kerk om op te schelden, dus daar hoef je je niet over op te winden.
Heden ten dage zijn het nou net de religieuzen die bezwaar maken tegen die euthanasie (want dat is het).
-
Ik vind de morele verontwaardiging hier over iets wat eigenlijk heel reëel is, nogal opgeklopt.
-
Mijn grootmoeder, grootvader, overgrootmoeder en overgrootvader waren allemaal heel gelukkig in die Katholieke Kerk; hun leven zou zeker minder prettig zijn geweest zonder die Godsdienst.
-
Sinds het christendom in het verdomhoekje zit, is de wereld er waarachtig niet beter op geworden...
-

caudillo | 26-06-12 | 00:38

Heer Moes | 25-06-12 | 23:59 | + 2 -
Positiefs uit de kerk?? Dat ze mensen brainwashen zeker.

denk.toch.eens.na | 26-06-12 | 00:38

´N beetje meer realisme kan geen kwaad .
Niets valser als een religieuze organisatie .

Ratzing. | 26-06-12 | 00:37

Feit, je kunt duizenden pagina's vinden van alles wat de kerk niet goed doet en je kunt er net zoveel vinden van alles wat de kerk goed doet. Misschien een paar pagina's minder. Maar dat is geen reden om de kerk op te doeken, dat plezier wil ik Nanninga niet doen.
Misschien is de kerk een soort van USA, die kunnen goed voor de democratie opkomen maar ondertussen martelen ze in andere landen.

Heer Moes | 26-06-12 | 00:36

necrosis 22.49: Kostelijk filmpje van André van Duin. Vooral de laatste seconden met de instortende kerk is waarschijnlijk zoiets als de natte droom van Nanninga's opdrachtgevers.

bruine kikker | 26-06-12 | 00:36

Gut, toch interessant dat A. Nanninga in haar eentje alle doodsoorzaken heeft weten te achterhalen en dit in verband met de context en in relatie tot de toen heersende stand der wetenschap heeft weten te kwalificeren als moord. SCI op zijn best... en bovendien rechter en jury verenigd in één persoon.

Objectiviteit klinkt toch anders dan de teneur in dit bericht.

Gazelletje | 26-06-12 | 00:33

Voor alles wat ze verkeerd doen doen ze ook iets goeds.

The numbers speak for themselves. The Church in Africa manages roughly 16,200 medical centers. They include 1,074 hospitals as well as 5,373 primary care centers and 186 facilities that care for people with leprosy. It also has a total of 1,279 clinics. They include 753 homes for the elderly and disabled, 979 orphanages and 1,997 nurseries. Marriage counseling centers add up to 1,590. There are also 2,947 social education centers.

The Catholic Church has about 12,496 elementary schools. Roughly 33,000 secondary schools and close to 9, 900 higher education centers. But, Bishop Barthélemy Adoukonou says the main challenge is higher education.

Heer Moes | 26-06-12 | 00:33

Maar gelukkig hebben we nu te maken met een religie van vrede die de plek van de verdrongen gristelijke achterlijkheid met glans heeft ingenomen.

Parsons | 26-06-12 | 00:26

@neemjemoederindemaling, omdat iedere comment op Joop (geloof het of niet) eerst door hun "Gutmenschen ballotage" heengaat. Geef mij dan maar de klakkende laarzen van Joris zo nu en dan.

Boer-konijn | 26-06-12 | 00:15

Lees 'es voor de grap in plaats van "gehandicaptenafdeling van katholiek internaat Sint Joseph te Heel, Limburg" iets willekeurig anders, bijvoorbeeld "Kinderdagverblijf Het Hofnarretje in Amsterdam" en kijk dan 'es hoe de rillingen je over de rug lopen.

Wat ik bedoel:
Bij iedere andere instantie zou de politiek schreeuwen om een verbod. Echte scheiding tussen kerk en staat klinkt als een erg goed idee.

eyolas | 26-06-12 | 00:10

Maar uiteindelijk wint wel de evolutie daardoor. Niet zelf denken, dan niet voortleven...
barrymossel | 26-06-12 | 00:05
Ik geloof niet dat Darwin ooit een verband heeft gelegd tussen denken en voortleven.

Djong | 26-06-12 | 00:08

@ Djong | 26-06-12 | 00:03
Het is inderdaad een dom idee wat ze verspreiden. Maar uiteindelijk wint wel de evolutie daardoor. Niet zelf denken, dan niet voortleven...

barrymossel | 26-06-12 | 00:05

@Heer Moes | 25-06-12 | 23:59

Kun je 1 of 2 voorbeelden noemen?

neemjemoederindemali | 26-06-12 | 00:05

@Uw Verzekeringsadvis | 25-06-12 | 23:42

Ik weet dingen maar van Joop.nl weet ik vrij weinig, in ieder geval niet waarom ze comments in de wacht zetten.

neemjemoederindemali | 26-06-12 | 00:04

Je wilt het misschien niet zien, maar er komt ook een hoop positiefs uit deze organisatie.
Heer Moes | 25-06-12 | 23:59

Zoals het condoomverbod in het door aids geteisterde Afrika, bedoelt u?
Dat heeft inderdaad miljoenen positieve voorbeelden opgeleverd, gevolgd door talloze positieve baby's.

Djong | 26-06-12 | 00:03

Its very safe....

Kees Kogel | 26-06-12 | 00:00

Lieve Nanninga, na de tweede wereldoorlog hebben de Amerikanen en Engelsen Duitsland ook niet opgedoekt, zoals de Amerikanen Japan niet hebben opgedoekt. En zie, beide landen zijn tot iets moois geworden. Stel dus voor om echt eens een goede schoonmaak te houden in de kerk, maar deze organisatie zeker niet op te doeken. Je wilt het misschien niet zien, maar er komt ook een hoop positiefs uit deze organisatie.

Heer Moes | 25-06-12 | 23:59

@ A. Nanninga
Hoeveel kinderen verdwenen daar in de genoemde periode?

Oppergodin | 25-06-12 | 23:54

@necrosis | 25-06-12 | 22:21
relief................. discomfort

Godsammekraken | 25-06-12 | 23:51

Wat is het verschil tussen de broeders en jeugdpuistjes?

Jeugdpuistjes komen pas op je gezicht als je 12 bent...

Kazimir28 | 25-06-12 | 23:50

Excuses, voor de dubbelpost.

Desmoulins | 25-06-12 | 23:49

@gooi en smijtwerker

Mondjesmaat komt er wat naar buiten, maar dat wordt veelal afgedaan als complotten of de auteur of onderzoeker wordt op dusdanig wijze het leven zuur gemaakt of gestigmatiseerd. Er zijn andere belangen in het spel, als het op de monarchie aankomt. Puur feitelijk gezien zitten we met een onrechtmatig geinstalleerde buitenlandse bende van uitvreters die tegenwoordig opereren onder de noemer van handelsbelangenbehartigers.

Desmoulins | 25-06-12 | 23:47

@gooi en smijtwerker

Mondjesmaat komt er wat naar buiten, maar dat wordt veelal afgedaan als complotten of de auteur of onderzoeker wordt op dusdanig wijze het leven zuur gemaakt of gestigmatiseerd. Er zijn andere belangen in het spel, als het op de monarchie aankomt. Puur feitelijk gezien zitten wel met een onrechtmatig geinstalleerde buitenlandse bende van uitvreters die tegenwoordig opereren onder de noemer van handelsbelangenbehartigers.

Desmoulins | 25-06-12 | 23:47

Desmoulins | 25-06-12 | 23:41 |
Inderdaad, zeker geen legitimering.
Ergens in het sprookjesboek staat ook: "de geest is gewillig maar het vlees is zwak...."

FreeElectron | 25-06-12 | 23:43

@bennutzat | 25-06-12 | 23:30
Laat dan juist de kerk zijn die zo tegen euthanasie is.Behalve met mongooltjes die niks opleveren dan een willig kussen te zijn waar ze hun kwakje in kwijt kunnen zonder gepakt te worden.

miko | 25-06-12 | 23:43

@neemjemoederindemaling
U weet nog al veel.
Vraagje, me net bij Joop.nl aangemeld wilde ff Ramsy Nasr lastigvallen zetten ze je comment een kwartier in de wacht , hoe werkt dat daar ?

Uw Verzekeringsadvis | 25-06-12 | 23:42

Ben trouwens zelf gedoopt en een soort halve communie om oma te begeleiden naar bijeenkomsten/ ceremoniële toestanden tijdens kerst en pasen. (Dat en niet verder - nooit in een God geloofd). Maar, sta je na dat basispakket dus wel mooi ingeschreven bij die maffiabende! Zal maar eens de biezen nemen, ver weg van dat cluppie.
*pastoor uit bed bellen doet*

urnolo | 25-06-12 | 23:42

FreeElectron | 25-06-12 | 23:28 |

Het celibaat zou dus dit gedrag in de hand werken of zelfs legitimeren? Ik dacht het niet. Het celibaat is een verklaring in de vorm van een eed dat men alleen een relatie zal hebben, in de breedste zin van het woord, met de Heer.
Het is wederom een kromme redenatie om daar dan enige vorm van legitimering van het misbruiken van kinderen of zelf voor God te spelen in te herkennen.

Desmoulins | 25-06-12 | 23:41

Oh man... Word inmiddels beetje misselijk van die katho aka kindermisbruik hype - alhoewel ik allang blij ben dat het eindelijk aan de kaak wordt gesteld, daar niet van!
Lees net dat oorsprong van kindermisbruik dus in Noord-Europa ligt en dus hoogste cijfers bekend? Wie heeft een verklaring? Ben wel benieuwd.

urnolo | 25-06-12 | 23:36

@Boer-konijn | 25-06-12 | 23:23
JA en dan elke week zowat een dooie.Geloof je het zelf? Zo goedgelovig als god's kudde. Mag ik raden,een gelovige aanhanger van de waterloper uit Galilea??

miko | 25-06-12 | 23:36

@Boer-konijn | 25-06-12 | 23:16 |
Begrijp ik nou dat je dat ziet als een vorm van euthanasie? Ik dacht altijd dat we daar met zijn allen afspraken over gemaakt hebben

bennutzat | 25-06-12 | 23:30

Desmoulins | 25-06-12 | 23:26 |
Wel eens van celibaat gehoord?
Bij welke religie komt dat voor?

FreeElectron | 25-06-12 | 23:28

Boer-konijn | 25-06-12 | 23:23
En dat gebeurde dan 34 keer in 3 jaar tijd?
Yeah right.

FreeElectron | 25-06-12 | 23:27

Dit maakt geen deel uit van de leer van de kerk. Dat is een pure uitvlucht redenatie als gevolg van het negeren van de sadistische inslag van de mens. Dit is blijkbaar puur menselijk gedrag en staat nergens voorgeschreven binnen welk christelijk schrift dan ook. Feit blijft echter wel dat de structuur van de kerk als een katalysator gezien kan worden voor dit soort misdaden. Het vreemde is ook dat dit vaak als argument wordt aangedragen door aanhangers van andere religies. Zo van pedofilie is inherent aan het christendom, terwijl het natuurlijk onlosmakelijk verbonden is met de mensheid. Daar kunnen duizenden jaren beschaving maar geen verandering in brengen. Het opvallende is ook dat een wereldwijd onderzoek laatst uitwees dat het hart van pedofilie en kindermisbruik in Noord-Europa te vinden is.

Desmoulins | 25-06-12 | 23:26

@miko, u weet totaal niet waar u over praat. De broeder -en de medische wetenschap- destijds ook niet, dus misschien ligt daar wel een belangrijke oorzaak. Voorbeeld: spastisch kind stikt per ongeluk in een stukje appel. Verlamde jongen stikt in eigen braaksel. Om de zaken niet erger te maken heeft de schouwarts toen maar "doodsoorzaak onbekend" genoteerd. Fout, maar ook wel ergens te begrijpen.

Boer-konijn | 25-06-12 | 23:23

@Gampel
Daar denken ze in Egypte heel anders over.

blauweleasebaklul | 25-06-12 | 23:22

Wie zonder zonde is werpt de eerste steen maar, die dus blijft liggen. Vergeving is beter dan in de valkuil van de haat te trappen. Je oordeel is dat wat je zelf bent.

AntiSoof | 25-06-12 | 23:21

@ Amsterdam Hustler | 25-06-12 | 23:14

Opstelten = een Brouwer. Dan weet je genoeg.

Oppergodin | 25-06-12 | 23:21

@reageerbuis | 25-06-12 | 22:37
Zie het eens in perspectief.
Het zou wel heel makkelijk zijn om te verwijzen naar de hedendaagse toestanden in Roemeense weeshuizen, dus dat
doe ik niet.

Guy de Lombard | 25-06-12 | 23:21

Het wordt langzamerhand?! tijd om iedere religieuze organisatie in Nederland tegen het licht te houden. Onder de dekmantel van 'geloof' komen ze nog steeds met alles weg. Het is gedaan, het is klaar met 'religie'.

Gampel | 25-06-12 | 23:20

@Boer-konijn | 25-06-12 | 23:03
Bed liggen gevoerd slapen.Dus zo moeilijk was het niet.Om ze te vermoorden ook niet.

miko | 25-06-12 | 23:18

De aansprakelijkheid is breder dan alleen de dader; die strekt zich ook tot de directe omgeving die ervan wist, ervan redelijkerwijs op de hoogte van kon zijn (omgeving) of nalatig zijn geweest (OM).
Coolchwip | 25-06-12 | 22:44

Tjeemig. Hoeveel dader is Harm Brouwer dan wel niet? Die houdt alle malversaties van zijn familie onder de pet. En ik kan het weten.

Oppergodin | 25-06-12 | 23:17

Ik dacht even dat Mugabe dood was... bummer.

BP Richfield | 25-06-12 | 23:16

@bennutzat, Alhoewel er tot nogtoe geen enkel bewijs is, is het natuurlijk veel makkelijker om te roepen dat de betreffende broeder een verkrachtende moordenaar was die in opdracht van God, de paus en het vaticaan die zwaar meervoudig gehandicapte kinderen om het leven heeft bracht. De gespecialiseerde snoezelruimtes, neurologische ondersteuning en -op het kind afgestemde- hulpmiddelen heeft hij hen bewust onthouden.

Boer-konijn | 25-06-12 | 23:16

@Desmoulins | 25-06-12 | 23:11
dan ben ik benieuwd wat er over het koninklijk huis nog naar buiten komt

gooi en smijtwerker | 25-06-12 | 23:14

Maar was het nou een verlichte pro-euthenasie katholiek?

applaus voor de paus | 25-06-12 | 23:13

Ja, de tanende macht van de kerk brengt steeds meer van deze smerigheden aan het licht. Het komt tenminste aan het licht en maakt dus ook duidelijk dat het priesterschap veelal een uitvlucht was voor pedofielen en andere geestelijk gestoorden, en de schaamtecultuur in combinatie met de geslotenheid zorgde ervoor dat deze 'broeders' geen strobreed in de weg werd gelegd. De prijs van schande was voor de katholieke kerk, of verantwoordelijk bisdom, toch hoger dan het verwoesten van levens die toevertrouwd werden aan deze zelfde kerk. Het christendom, en dan met name in het noorden van Europa, verloochent de ware principes en de barmhartige essentie al eeuwen. Voor geloofsgenoten op komen die op grote schaal afgeslacht worden is al teveel gevraagd.

Desmoulins | 25-06-12 | 23:11

neemjemoederindemali | 25-06-12 | 22:59 | + 2 -

Ik zou graag een wedje met je maken, maar ik ben bang dat ik hem niet na kan komen (gelukkig)

bennutzat | 25-06-12 | 23:10

Ga vast bukken voor de minkudo's, maar het waren andere tijden. En wie wel eens zwaar gehandicapte kasplantjes heeft gezien, heeft zich in een flits ook wel eens afgevraagd of deaud gaan niet beter is.

blauweleasebaklul | 25-06-12 | 23:08

@neemjemoederindemali | 25-06-12 | 22:49 |

Vooral doorvragen over puddeaux

applaus voor de paus | 25-06-12 | 23:07

@neemjemoederindemali | 25-06-12 | 22:59
Nee, dan heeft het plaatsgemaakt voor een andere...

La Bailaora | 25-06-12 | 23:07

Helemaal eens met Nanninga's profiel van het door God gezegende monster Ratzinger, toch zou ik willen weten, zomaar puur uit nieuwsgierigheid, wat het MOTIEF van die Andreas was.
Er zijn diverse motieven mogelijk.
1. Hij was een sadist.
2. Hij was volkomen gek.
3. Hij deed het in opdracht van God (zie punt 1)
4. Hij deed het in opdracht van de Duivel (zie punt 1)
5. Hij deed het in opdracht van het Vaticaan omdat het Internaat teveel geld koste of zoiets.
6. Hij deed het op verzoek van de ouders.
7. Hij deed het omdat hij het uitzichtloze leed van die kinderen niet langer aan kon zien.
Er is nog mogelijkheid.
Hij heeft het helemaal niet gedaan, maar wordt nu postuum gebruikt om een andere, hooggeplaatste geestelijke te beschermen.
Want de Kerk, de fallus van God (de vader van Lucifer, het ligt zó voor de hand, zie ook de Griekse mythologie) bedrijft keiharde en meedogenloze politiek, snappen we? Wie dat niet gelooft moet het boek over de zaak Marietje Kessels maar eens lezen. Niet dat van Godelieve Kessels, maar van Ed Schilders.

dedeurs | 25-06-12 | 23:04

@miko, heb je de openingspost eigenlijk wel gelezen? "zwaar gehandicapte kinderen, die tot weinig meer in staat waren dan op bed liggen, gevoerd worden en slapen".

Boer-konijn | 25-06-12 | 23:03

d = t.....

necrosis | 25-06-12 | 22:59

@bennutzat | 25-06-12 | 22:57

Over 50 jaar is religie toch wel uitgebannen in Nederland?

neemjemoederindemali | 25-06-12 | 22:59

@Boer-konijn | 25-06-12 | 22:52
Het was nu ook niet zo dat een geestelijk gehandicapte niet voor zich zelf kan zorgen je hebt de zwaar lichamelijkegehandicapte maar bij de simpele van geest moet je er over het algemeen wat eten in gooien en misschien bij de drukte makers er een tuigje aan doen.Ik zie het probleem niet zo.Dat juist bij deze kinderen veel sterfgevallen voorkwamen dat geeft te denken.Als ze inderdaad een sanatorium runde kan ik me er iets bij voorstellen wat betreft de medische kennis maar bij een zooitje kiekeboes en trommelaars.
Neuh.

miko | 25-06-12 | 22:59

Aan A.Nanninga: In de hemel zijn geen priesters. WTF is eigenlijk de hemel? BTW Girls On Duty zeggen: Fuck the Priest!

Oppergodin | 25-06-12 | 22:58

En over 50 jaar komen we er achter wat ze nu flikken, en zo gaat dat al 2000 jaar. En zo gaat dat nog 2000 jaar door

bennutzat | 25-06-12 | 22:57

@ necrosis | 25-06-12 | 22:49
Ik geef een teken ja ?!?

Marcus Porcius Cato | 25-06-12 | 22:54

@Normpje | 25-06-12 | 22:46
Wat ik me al jaren afvraag: betaald de paus 'für die blume'?

necrosis | 25-06-12 | 22:52

iz it zeef?

Nina Haanzuiger | 25-06-12 | 22:52

@miko, misschien hè, misschien was de betreffende broeder wel een heel goed mens die zich helemaal niet vergreep aan kinderen. Misschien was het een zorgzame man, die vanuit zijn geloofsovertuiging deed wat hij kon doen voor een groep mensen waar niemand raad mee wist. Misschien lag de medische stand van zaken 50 jaar geleden wel op een heel ander niveau als nu. Zo gingen astmapatiënten nog naar sanatoria: de hele dag op de tocht liggen bij een open raam. Laat staan dat zo"n broeder ook maar enige kennis had van een meervoudig gehandicapt kind.

Boer-konijn | 25-06-12 | 22:52

@Boer-konijn | 25-06-12 | 22:40
Uiteraard konden de priesters er niets aan doen.

miko | 25-06-12 | 22:51

@applaus voor de paus | 25-06-12 | 22:46

Wat zou ik daar moeten doen? Relioten bekijken?

neemjemoederindemali | 25-06-12 | 22:49

@Guy de Lombard | 25-06-12 | 22:29
Ach ze hebben lekker mogen oefenen en dat er wat sneuvelde dat maakt allemaal niet uit ,toch? Andere tijden mongolen en ander gespuis waren niks waard. Arme drommels die priesters. Keihard werken voor god kinderen verkrachten en geestelijk gehandicapten vermoorden.Dat is hartstikke zwaar werk.Wie zijn wij om er over te oordelen.

miko | 25-06-12 | 22:47

Maar wij leveren de bloemen. Elk jaar weer.

Normpje | 25-06-12 | 22:46

Afgelopen zaterdag was het Open Klooster dag, zie www.openkloosterdag.nl/

Iemand geweest?

applaus voor de paus | 25-06-12 | 22:46

@boasatlas, wat een domme opmerking. Ik weet niet of je enig besef van historie hebt, maar in die tijd was het nog heel normaal om geestelijk gehandicapten aan een tuigje in de bijkeuken neer te zetten. Mensen wisten helemaal niet wat ze er mee aanmoesten. Laat staan de wetenschap. Het onderbrengen in een internaat met verzorging was een hele logische keuze.

Boer-konijn | 25-06-12 | 22:45

necrosis | 25-06-12 | 22:36

De aansprakelijkheid is breder dan alleen de dader; die strekt zich ook tot de directe omgeving die ervan wist, ervan redelijkerwijs op de hoogte van kon zijn (omgeving) of nalatig zijn geweest (OM). De paus en de kerkelijke organisatie zijn te ver weg, maar dichter bij huis kun je nog best aan wat naming en shaming doen, evenals excuses aanbieden namens de diverse instellingen.

Coolchwip | 25-06-12 | 22:44

Bam bam bam bam
Hoor de klokken weer eens luiden. Oh wat gaan ze weer tekeer.
't Zijn de klokken van 't zuiden en van onze lieve heer.

Marcus Porcius Cato | 25-06-12 | 22:43

de mortuis nihil nisi bene.

gooi en smijtwerker | 25-06-12 | 22:42

Maar wie was er nu meer fout? Die broeder of de ouders van die door hen weggestopte kinderen, die blijkbaar ook geen vragen stelden bij de dood van hun kind.
Ik ben er nog niet uit.

boasatlas | 25-06-12 | 22:41

Moord kan niet verjaren, gevalletje OM faal dus.

BobWieis | 25-06-12 | 22:41

Even een paar vragen: is er eigenlijk enig bewijs voor moord? In de jaren 50 lag de medische kennis op een totaal ander niveau als nu, het land was in wederopbouw. Daarnaast spreek je over een groep zwaar gehandicapten: door bepaalde spasmes/verlammingen kunnen mensen bijvoorbeeld stikken in hun eigen braaksel. Was de kennis/apparatuur destijds al zover dat dit effectief kon worden gecontroleerd? Was men toen al zover in autopsie onderzoek dat men dit als doodsoorzaak kon herkennen?

Boer-konijn | 25-06-12 | 22:40

Het spijt me erg Nanninga, maar je kan een lijk nu eenmaal niet het gerecht binnenslepen.

trippert | 25-06-12 | 22:38

@Guy de Lombard | 25-06-12 | 22:29
Oh dus voor god spelen mocht toen wel?

reageerbuis | 25-06-12 | 22:37

@Coolchwip | 25-06-12 | 22:29
De vermeende dader ligt al een tijdje letterlijk op het kerkhof.
Wat wil je doen?
Opgraven en berechten?
Je kunt beter de paus hoofdelijk aansprakelijk stellen, tenslotte is het zijn club....

necrosis | 25-06-12 | 22:36

@necrosis | 25-06-12 | 22:29
En een plusje voor u.

Dömper | 25-06-12 | 22:32

Toch lullig dat god, de alwetende schepper zulke domme foutjes maakt.

neemjemoederindemali | 25-06-12 | 22:32

@Crematorium-de-Asbak | 25-06-12 | 22:28
Laat de kruis- euh plustochten beginnen!

Dömper | 25-06-12 | 22:31

Moord hoort niet te verjaren. Tijd om postuum de beerput he-le-maal open te trekken.

Coolchwip | 25-06-12 | 22:29

@Dömper | 25-06-12 | 22:26
Ik heb nog iets kunnen fixen met de geniale formule van Reinaert (-1+1 = 0)

necrosis | 25-06-12 | 22:29

Ik geef het je te doen. Als totaal onwetende broeder de zorg hebben over zeer zwakzinnige/gehandicapten kinderen.
Het is anno 2012 wel heel makkelijk oordelen. Er was toen nog geen internet, twitter of I-pad mevrouw Nanninga. Verhoudingen waren destijds anders.

We leven nu nl. in een tijd dat alles beter is, nietwaar. (Brandon)

Guy de Lombard | 25-06-12 | 22:29

@Dömper | 25-06-12 | 22:26 | + 1
Inderdaad, accepteren we dat?

Crematorium-de-Asbak | 25-06-12 | 22:28

Milde bui?
7e kring van de hel maar?
Albert Camus vergeleek Amsterdam er eens mee.
Maar dit terzijde1

Einde van de Domheid | 25-06-12 | 22:28

Der weisse Engel, Dr. Christian Szell!

El Gouda | 25-06-12 | 22:27

En dan hebben we het over moord. Hoe veel van die kinderen zijn er niet op een andere manier kapot gemaakt???

Glas Koning | 25-06-12 | 22:26

We hebben weer een gristelijke minkudoër des doods in ons midden.

Dömper | 25-06-12 | 22:26

Hoe zou het eigenlijk zijn met Bibi met de bibs uut Brunssum?

applaus voor de paus | 25-06-12 | 22:25

Mijn nic was een grapje.

applaus voor de paus | 25-06-12 | 22:24

Bij die pica was de eerste gedacht: 'is it save'....

necrosis | 25-06-12 | 22:21

Sorry maar toch even offtopic:
Helaas zijn deze gevallen verjaard. Wat NIET het geval is met die andere kwestie in diepzwart Limbabwe: Gijsbert uit Haelen! Ben nog steeds benieuwd naar het vervolg. Ah toe? Kan Tom weer es gaan roeren waar het stinkt? (Who's with me? Your votes please)

Godsammekraken | 25-06-12 | 22:20

Ah kijk, de Roomsen deden toen wat Trix vandaag nalaat.

Pierrepoint | 25-06-12 | 22:20

-weggejorist-

Fapperdesap2293 | 25-06-12 | 22:19

Psst.. is niet waar.. Ze gebruiken een dode eikel als doofpot.. Niets aan de hand meer mensen..

Crematorium-de-Asbak | 25-06-12 | 22:18

Tijd voor een stukje Komrij:

Ik ween om priesters, in een jurk gestoken,
Terwijl de godsvrucht groeit in hun orgaan,
Ik ween om eikels, die steeds zijn ontstoken,
En om hun hand die op en neer moet gaan

Hij komt, en zie—hij heeft hem alweer staan...
Hij rukt zich blauw voor tien, onafgebroken:
Dan valt hij roerloos slap, die korte haan,
In de eeuwige schaduw van zijn pij gedoken:

Zo als een vogel in de stille nacht
Opeens ontwaakt, omdat de hemel gloeit,
En denkt, 't is dag, en heft het kopje en fluit,

Maar eer 't zijn vaakrige oogjes gans ontsluit,
Is het weer donker, en slechts droevig vloeit
In 't bruine paardehaar wat 't kwakje bracht.

Joe Speedboot | 25-06-12 | 22:17

Opheffen die bende.

reageerbuis | 25-06-12 | 22:16

Het gaat om duizend namen van priesters, geestelijken, veelplegers waaraan tienduizenden jongens en meisjes waren toevertrouwd volgens het onderzoeksrapport wat inmiddels is weggejorist.
www.onderzoekrk.nl/eindrapport.html.

drs.Nee | 25-06-12 | 22:15

Kom kom Naninga je weet wel dat de gristenen lievv zijn

miko | 25-06-12 | 22:15

Euthanasie avant la lettre dus eigenlijk.

Superior Bastard | 25-06-12 | 22:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken