Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Swastika = Liefde = Vrede

swastikaisvredeisliefde.jpgU dacht dat een begripvol SS-gedicht op 4 mei een grensgevalletje was? Gisteren kon de joodse gemeenschap in New York City genieten van een vliegtuigje met een Swastika-spandoek. Swastika plane! Vliegtuigen en New York is sowieso geen puike combinatie, maar helemaal niet als je er de swastika mee probeert te verheerlijken. Was een gesponsord dingetje in het kader van World Swastika Rehabilitation Day. Dat is een ding, ja. De organisatie ProSwastika.org (logo: swastika in een Davidster) wil de swastika uit het fascistische verdomhoekje halen, want het is van origine immers een vredessymbool. Klopt, op zich, beetje jammer alleen dat de hele bende een initiatief is van het Raëlisme. Dat is een UFO religie die klonen als de eerste stap op weg naar onsterfelijkheid zien. Juist. Dat beweren en dan intussen op basis van argumenten proberen mensen van hun swastikramp af te helpen met behulp van flyers en vliegtuigjes, dat werkt dus niet qua geloofwaardigheid. Ach, moeten ze gedacht hebben, als christenen van een verschrikkelijk martelwerktuig het vredessymbool van hun religie kunnen maken, dan moet dat met een swastika ook wel lukken. Swastika is vrede en Auschwitz eigenlijk een soort Efteling. Misschien kunnen die lui volgend jaar wel een gedicht voordragen tijdens de Dodenherdenking in Vorden. De Tweede Wereldoorlog is immers al even voorbij, dus de swastika kan wel weer uit de taboesfeer.

Reaguursels

Inloggen

@Dmitri Dmitrievitsj | 25-06-12 | 19:40
Pijpekrul of haatbaard, ik haat elke haatzaaier terug.

Ven1V1d1V1c1 | 26-06-12 | 21:54

waar maken jullie (en die domme Amerikanen) zich in godsnaam druk om. Ja, het is een swastika. En ja, dat is inderdaad een teken van vrede enzo.

Maar de nazi's hebben de swastika 45 graden gedraaid. En het een hakenkruis genoemd. Die banner achter dat vliegtuigje heeft dus gewoon nul komma nul met nazi's WWII, of Duitsland te maken

FastFred | 26-06-12 | 21:06

=met welke van deze symbolen loopt de paus en zijn knechten het meeste rond?
Juist, het kruis.=
ZKH EénOog | 25-06-12 | 21:49
Ik denk dat hij het meest verknocht is aan zijn cyclaamrode schoentjes. Die zijn nog van Gabriël geweest. De aartsengel die Gods kin liefdevol afveegt en de vermicellisliertjes geduldig uit zijn baard kamt. Gabriël was duizenden jaren lang Zijn favoriete beddenkruik.
Ik hackte ooit Heavenly Homepage. Ik kan je verhalen vertellen ZKH, verhalen, je oren worden er cyclaamrood van.

dedeurs | 26-06-12 | 00:58

Mahatma | 25-06-12 | 21:32 |
Dat is dan heel dom volk waar je niks mee te maken wilt hebben. Ignore!

FreeElectron | 26-06-12 | 00:03

Zum kotzen. Dit symbool zal tot in de eeuwigheid verbonden zijn met de verschrikkingen van de nazi's. Enfin, het pas natuurlijk wel binnen het tijdperk van de cultuurrelativisten.

Desmoulins | 25-06-12 | 23:56

Wat een gelul over een oud runen teken. Die oorlog is nu echt voorbij wat mij betreft. En lazer op met je emoties, als je emoties wilt ga maar naar een modern toneelstuk.

Byter | 25-06-12 | 22:48

grafisch is dat ding wel mooi verwerkt in de jodenster

hetluis | 25-06-12 | 22:16

@Graaf van Egmont | 25-06-12 | 19:28
En ik maar denken dat het wit,rood en zwart iets met feyenoord te maken had.ik vond dat bombardement ook al zo raar.

miko | 25-06-12 | 21:51

@dedeurs | 25-06-12 | 20:05

Eens. Maar met welke van deze symbolen loopt de paus en zijn knechten het meeste rond?

Juist, het kruis.

Maar dat de RK de waarde goed ingeschat heeft van mooie glimmende poppenkastjes, dat moge inderdaad schitterend duidelijk zijn. Ze hadden Hollywood uit kunnen vinden...

ZKH EénOog | 25-06-12 | 21:49

@superior bastard. tja... ik snap het maar ik vind de midden-oosten problematiek geen excuus voor dit topic en de gevoeligheid daarover.

Die problematiek is daarentegen ook veel groter dan het wel of niet kunnen vertonen van een hakenkruis onder wat voor ufo-vlag dan dan ook. Zo doe je ook geen recht aan jouw standpunt

gooischetrut | 25-06-12 | 21:47

@IronCurtain | 25-06-12 | 19:34

Waar zeg ik dat ze hetzelfde zijn?

Ik zeg alleen dat het allebei christenen zijn.
Godverdomme, over dom gesproken.

Het is geen kwestie van honden en katten die staarten hebben en dus allebei hond zijn, zoals je zelf al in je domheid aangeeft, het is een kwestie van een collie is een hond, maar een hond niet per definitie een collie.

ZKH EénOog | 25-06-12 | 21:45

Oooh.. wat ver-schrik-ke-lijk jammer dat zoiets niet HIER gebeurt...
-
Een half jaar -zo niet: een heel jaar- lang stof tot oeverloos gelul in zondagse publieke omroepen actualiteiten zeurtijdverspillers - Herman Loonstein komt uit zijn zelfgekozen isolement- Clairy Pola te liberaal bevonden... Hanneke Groenteman er met de haren bij gesleurd _ Adriaan van Dis die er ook wat over moet zeggen: iedereen een mening.
-
In NY halen ze hun schouders op -en gaan aan hun werk.

azoturie | 25-06-12 | 21:40

Kutnazis. Ze hadden gewoon van dat symbool moeten afblijven. Daardoor krijg ik wel eens te horen dat Hindoes nazis zijn :(

Mahatma | 25-06-12 | 21:32

Mischien dat men over een jaar of wat hetzelfde neoliberalisme uitkotst.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 21:23

Deze foto toont weer eens aan dat de vrijheid van meningsuiting in de VS wel bestaat, en hier niet. Dit had in West-Europa nooit gemogen.

DutchLibertarian | 25-06-12 | 20:56

@pitsteen | 25-06-12 | 18:54
Jammer, als je jezelf genoeg in geschiedenis had verdiept, zou je inzien dat de geschiedenis zich altijd herhaalt.
Jongere generatie zeker? Alle info altijd bereikbaar en nooit de gelegenheid hebben gehad om verbanden te kunnen leggen.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 20:55

Ok, Ze willen dus een bepaald teken uit het verdomhoekje halen.
En dan gaan ze met een vliegtuig over New York vliegen met daarop hakenkruizen?
En dan ook nog met ee davidsster erop en daar komt nog bij dat New York een grote joodse gemeenschap heeft (met mensen die gevlucht zijn voor de nazi's en/of wiens familie is vermoord).
En dat moet het hakenkruis een goed imago geven.
Ik snap het nut van het opwaarderen van de swastika al niet, maar de aanpak snap ik nog minder.

Diny in Bikini | 25-06-12 | 20:42

gooischetrut | 25-06-12 | 20:29 | + 0 -
Nee, bij hen gebeurt het hedentendage nog steeds, gelegitimeerd op dat schuldgevoel.

Superior Bastard | 25-06-12 | 20:33

@ Superior Bastard, Die bevolkingsgroepen waarover wij hier zo lekker los kunnen gaan in de commentaren. Die zijn niet in massa vernietigingskampen gestopt tijdens een oorlog die ook in dit land behoorlijke littekens heeft achtergelaten.

false analogy

gooischetrut | 25-06-12 | 20:29

Muxje | 25-06-12 | 19:02 |
Spastika?

FreeElectron | 25-06-12 | 20:26

@Superior Bastard | 25-06-12 | 20:02 Op menselijk vlak bouw je credits op met het lijden dat je hebt moeten ondergaan als volk, heeft iets met beschaving en ontwikkeling te maken.

Dat onbeschaamde racisten en jodenhaters het voor het zeggen het in ons land, zegt iets over de werkelijke ernst van onze maatschappelijke problemen.

smdyasc | 25-06-12 | 20:08

Over symbolen
*Pakt roze papiertje, schrijft er 'de geenstijl reaguurders' op, en pist erover heen.

Zeiken over symbolen slaat nergens op, tenzij u nat bent geworden.

je therapeut | 25-06-12 | 20:05

=hanteren primair het kruis als symbool.=
ZKH EénOog | 25-06-12 | 19:16
Geloven in God is niet genoeg, en Hij verdomt het om te verschijnen bij Conan O'Brien en daar Z'n muil 's flink open te trekken om enkele kerkelijke afdwalerijen recht te zetten. Aldus overschreeuwen Katholieken, bekend van hun voorliefde voor Varieté glitter, dat met de volgende 'primaire' symbolen:
het XP-monogram en het IHS-monogram
Alpha en omega
Dierensymbolen
Water
Brood
Wijn (met bijbehorende bokaal)
Olie
Handoplegging
Het maken van het kruisteken
Het hoofd of bovenlijf buigen
Knielen
Kniebuiging
Kloppen op de borst
Liturgisch vaatwerk en kerklinnen
Paramenten
Liturgische boekwerken
Kleuren (wit/geel)
Kleding
Geluid: sacrale muziek
Als je dat allemaal op de Vaticaanse koepel stapelt, stort ie in (waarschijnlijk nadat het Rio de Janeiro Kruis als laatste symbool is toegevoegd).

dedeurs | 25-06-12 | 20:05

Graaf van Egmont | 25-06-12 | 19:38 | + 0
Voor een groot deel wel, maar de conflicten begonnen waarschijnlijk over theologische verschillen denk ik.. of een glaasje wijn nu echt bloed van jezus was of maar een symbool en meer van dat soort fanatisme.. en sociale issues hebben de verschillen vooral versterkt

IronCurtain | 25-06-12 | 20:03

Waarom komt de vrijheid van meningsuiting altijd in het geding als WO II ter sprake komt? Ik heb hier commentaren over bevolkingsgroepen gelezen waar de honden geen brood van lusten, maar kennelijk is de ene bevolkingsgroep de andere niet en is het onbewuste schuldgevoel nog volop aanwezig.

Superior Bastard | 25-06-12 | 20:02

@Muxje | 25-06-12 | 19:02 ... Moslim zeker?
oh nee, hier in Europa is de swastika geen beladen symbool.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 20:00

@Ing. eslapen | 25-06-12 | 19:33
Die partij kan er ook niets aan doen, dat de ontwerper van hun logo de partij belachelijk wilde maken. Dat is hem of haar zeer goed gelukt!
www.google.nl/search?sugexp=chrome,mo...

Horagha | 25-06-12 | 19:51

@wth was dat | 25-06-12 | 19:39
En daarom zijn die symbolen en boeken bij ons verboden. Uit respect voor de gevoelens van de (levende) slachtoffers en nabestaanden. In de US lopen er echter massa's gekkies in het openbaar vrij rond te marcheren, onder het mom van vrije meningsuiting. Als je daar echter een 'communistische parade' wil houden, mag je je leven vrezen zoals Wilders hier. En dat voor zo'n Israël-vriendelijk land.
Begrijp me niet verkeerd, ik verafschuw beide maar er klopt geen reet van. Het is de wereld op zijn kop.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 19:51

GS pleegt symbooljournalistiek.

Fred Janssen | 25-06-12 | 19:48

Jodenhater van Agt vliegt naar z'n haatgodje.

smdyasc | 25-06-12 | 19:48

Van mij mag de Nazivlag ook gewoon weer. De Japanse oorlogsvlag, de vlag van de Confederatie, allemaal oude symbolen waarvan de betekenis en de associaties langzaam veranderen. Het zijn maar symbolen. Anders wordt het als je weer joden gaat vergassen, Koreaanse meisjes tot prostitutie dwingt en negers katoen laat plukken tegen een hongerloontje en zweepslagen. Daar ben ik tegen.

Dmitri Dmitrievitsj | 25-06-12 | 19:44

Vliegtuigen zijn voor amateurs. Als ze de swastika écht aan de man willen brengen kunnen ze beter met veel vlagvertoon lange parades organiseren in stadscentra.

OscarWilde | 25-06-12 | 19:44

Heeft nanninga al getweet?

drastic | 25-06-12 | 19:41

(Beetje zoals over een paar jaar als de EU zo door gaat)
@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 19:30
Ik denk (serieus) dat het afhankelijk is van het WK. Als Duitsland wint, dan breekt de pleuris uit en als Duitsland verliest dan zal er opgebouwd worden.

"... Duitsland moet een historische beslissing nemen: zal het zijn eigen politiek, en zijn eigen moraliteit, door alles heen doorzetten, of zal het, uiteindelijk, de leidende rol (die voor alle Europeanen acceptabel is) oppakken die deze crisis het land in de schoot wierp. Wat zal straks de verhouding zijn van Duitsland tot Europa?
Zal het een Europees Duitsland worden, of een Duits Europa?"
Geert Mak© - Wat als Europa klapt?

Horagha | 25-06-12 | 19:41

@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 19:23
In Amerika bestaat de Anti-Defamation League, het equivalent van het CIDI. Altijd maar janken over vermeende jodenhaat.

Dmitri Dmitrievitsj | 25-06-12 | 19:40

Een zelfde soort initiatief met onze prinsenvlag (of NSB vlag zoals hij door links genoemd wordt) lijkt me wel aardig.
Dat oranje-blanje-bleu is toch veel mooier dan rood-wit-blauw ??

Hobbykip | 25-06-12 | 19:39

pitsteen | 25-06-12 | 18:54
daar heb je wel een punt maar vind niet dat de tijd daar al rijp voor is mijn oma (78 jaar) heeft dat ook allemaal meegemaakt en uit respect voor die mensen vind ik het gewoon nog niet kunnen.

wth was dat | 25-06-12 | 19:39

IronCurtain | 25-06-12 | 19:34
Ben je het met me eens dat de problemen in Noord Ierland eigenlijk een sociaal probleem was, waarbij de religie de scheidslijn was?

Graaf van Egmont | 25-06-12 | 19:38

Whatever, als dit helpt om die CIDI lui eens op te laten houden met mijn Indische fonts te kloten +1.

dugo | 25-06-12 | 19:36

EénOog | 25-06-12 | 19:16 | + 0
Wat ben jij ongeloofelijk dom man.. als je denkt dat protestanten en katholieken hetzelfde zijn moet je maar eens naar Belfast gaan... waarschijnlijk verder dan je ooit bent geweest maar toch erg dichtbij

IronCurtain | 25-06-12 | 19:34

Ik hou geen voorhoofd over door alle facepalms van de afgelopen tijd...

threewing | 25-06-12 | 19:33

Volgens sommige partijen, is nu zelfs een meeuw een afgrijselijk symbool.

Ing. eslapen | 25-06-12 | 19:33

Swastika is ook pure liefde. Liefde voor je volk en ras. Maar leg dat al die haters maar eens uit. Ik vraag je: wie zijn hier nou eigenlijk de intolerante haatzaaiers?

sjaakdeslinksesul | 25-06-12 | 19:31

@Horagha | 25-06-12 | 19:05
Dat klopt ook. De Pruisische, Russische, Franse en Engelse rijken zaten allemaal te wachten op een aanleiding om elkaar in de haren te vliegen. Het was een tijdbom en de aanleiding had net zo goed een scheet tijdens een banket kunnen zijn. (Beetje zoals over een paar jaar als de EU zo door gaat).

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 19:30

In het Westen heeft de swastika een puur negatieve betekenis. in Azie is dat anders. Als je dus in het Westen probeert die swastika acceptabel te maken, zit daar geen andere bedoeling achter dan een slechte bedoeling.

jodidor | 25-06-12 | 19:30

Dit noemen we gewoon een potje ouderwets provoceren door een stel aandachtsmalloten. De meeste mensen zullen dit begrijpen, en hun schouders ophalen. Zo niet ene Johnny Quid uit Holland: die hapt gelijk toe!

Boer-konijn | 25-06-12 | 19:29

Ach, lees Mein Kampf er maaer eens op na. Hoe Adolf geworsteld heeft met het ontwerp van zijn symbool. Het was niet gauw goed. Dus zwarte swastika, wit vlak op een rood banier. De bekende Pruisische kleuren en een tikkeltje geluk in het midden. Het heeft allemaal niet mogen baten.

Graaf van Egmont | 25-06-12 | 19:28

Ik heb een swastika op mijn kruis getatoeëerd...

overVecht | 25-06-12 | 19:26

@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 19:17
De kids in Amerika krijgen alleen les over Amerika, is het aardrijkskunde of geschiedenis. De rest van de wereld wordt tot op de dag van vandaag niet behandeld. Ja, op de Uni...
En daar hebben ze 11 jaar voor nodig om dat in je in te stampen. Terwijl wij in de 11 jaar les krijgen over de gehele wereld. Wij weten echt veel meer over deze aardkloot dan Amerikanen. Pas op de Uni gaan er verschillen ontstaan.
Het is eigenlijk triest maar zeer lachwekkend, hoe weinig Amerikanen weten die net hun High School (Middelbare School) hebben afgemaakt.

Horagha | 25-06-12 | 19:26

@nielsjuuh23 | 25-06-12 | 18:39
In de VS hebben ze geen CIDI.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 19:23

@pitsteen | 25-06-12 | 19:09

Jouw vraag aan mij was: hoe zat dat dan met christenen en de swastika?

Ik heb nergens een combinatie van die twee aangehaald, dus je vraagstelling is NERGENS op gebaseerd. Evenals dat het misplaatste en ongefundeerde repliek van IronCurtain op jouw vraag geen betrekking heeft.

Dus ik vraag het je nu maar: waar heb jij je vraag op gebaseerd dan?

ZKH EénOog | 25-06-12 | 19:21

Op Geert z'n logo vliegt een meeuw.
Meeuwen, weest op uw hoede !

watsinneneem | 25-06-12 | 19:20

Op Geert z'n logo vliegt een meeuw.
Meeuwen, weest op uw hoede !

watsinneneem | 25-06-12 | 19:20

Voor de figuren die t tijd vinden om het symbool zogenaamd neutraal te zien: plak zo'n kruis op je auto en ga ff lekker n stukje rijden.
Vergeet de Grebbeberg niet.

blauweleasebaklul | 25-06-12 | 19:18

@Godsammekraken | 25-06-12 | 19:10
"Overigens denk ik dat de meeste Amerikanen hun geschiedenis beter kennen dan wij de Europese."
Hier was ik het overigens wel degelijk mee eens. Ook zelfs VS immigranten zijn sneller bereid om de Amerikaanse cultuur en identiteit aan te nemen. Dat zijn dat ook wel degenen met een vooruitzicht die een greencard krijgen, of latino's die reeds jarenlang hebben bewezen, bij te dragen aan de economie.
Daar kunnen we in Nederland nog wel wat van leren.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 19:17

@IronCurtain | 25-06-12 | 19:03

Nou moet je zelf niet dom gaan lullen: jij doet een domme poging om Quid te verbeteren door te zeggen dat het teken van Christenen alleen het visje is en niet het kruis, want dat is van Katholieken.

Nergens heeft Quid, noch ik, het over ALLE Christenen, wel beweer jij met JOUW stelling indirect, dat katholieken géén christenen zijn.

Goed nieuws: het visje is van oorsprong van evangelisten, ook al wordt het langzaam maar zeker meer als universeel christelijk symbool gezien. Gereformeerden, en ook nog vele protestanten, hanteren helemaal geen beeltenis ter verering, en de katholieken, waarmee we doelen op het Rooms-Katholicisme natuurlijk, en niet in de oorspronkelijke betekenis 'algemeen', die toch op zijn minst nog zo'n 55% van ALLE christenen vormen, en dus een meerderheid zijn, hanteren primair het kruis als symbool.

Als je iemand verbetert, doe het dan goed. Zet jezelf niet zo voor lul, met korte ononderbouwde sneertjes, die ook nog eens nergens op slaan.

ZKH EénOog | 25-06-12 | 19:16

Het is inderdaad een grof schandaal. Alleen als de sokjes de ANDERE kant op staan is het een vredessymbool!

Godsammekraken | 25-06-12 | 19:15

@Muxje | 25-06-12 | 19:02
Yup, waarom moet meer dat 80% van deze aardkloot zich aanpassen aan een minderheid van een kleine 20%?
Het is mooi dat ze met babystapjes beginnen, dan kom de klap minder hard als die minderheid straks helemaal niets meer te zeggen heeft.

Horagha | 25-06-12 | 19:13

pitsteen | 25-06-12 | 19:09 | + 0
Dank u

IronCurtain | 25-06-12 | 19:13

-weggejorist-
Charles Bukowski | 25-06-12 | 18:34 | + -22

Bukowski weggejorist voor een anti-israel commentaar? misschien moeten we het voortaan maar weggegeert noemen....

IronCurtain | 25-06-12 | 19:11

Waarom verbaast het me helemaal niets dat een sekte als de Raelisten of hoe die lui ook mogen heten, zo gebrand zijn op de swastika.
Veel New Age gedoe heeft zijn oorsprong in personen met sympathieen die de Nazis ook hadden. Himmler was een fervent gelovige in New Age onzin.

Jezus_Boeddha | 25-06-12 | 19:10

@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:49
Ach, je ging al bij het eerste schot nogal hard de bocht uit en er zouden er in de daaropvolgende 4 jaar nog o zo vele volgen. Ofwel: doe maar niet.

Godsammekraken | 25-06-12 | 19:10

EénOog, tja, mijn vraagstelling kwam voort uit jouw plemp van 18:52. Die heb ik net nog eens teruggezocht, net als het voorafgaande tegeltje van Iron Curtain. Die heeft je om 19:03 van repliek gediend. Ik sluit me daarbij aan.

pitsteen | 25-06-12 | 19:09

onze prinsenvlag is verpest door de NSB misschien kan er een vliegtuigje daarmee gaan rondvliegen

Stink-Teen | 25-06-12 | 19:08

fantatisch = fantastisch

PausTokkie | 25-06-12 | 19:07

... korte ei...

Horagha | 25-06-12 | 19:06

@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:48
Zelfs Anarchisten vind ik zelf een heel groot woord voor die stumpers. Zolang er geen (ander) bewijs is, is de aanslagen die eindelijk de dood van Franz Ferdinand en aanhangsel lijden, niets meer dan een samenhang van ongelukkige momenten.

Horagha | 25-06-12 | 19:05

Eurotokkie | 25-06-12 | 18:56
Ik bedoel maar!

PausTokkie | 25-06-12 | 19:04

Gezien het aantal (ook zware) wapens dat er in de USA in omloop is ben ik er verbaasd over dat dit vliegtuigje niet naar beneden gehaald is.

JohnDee | 25-06-12 | 19:04

De nazi's willen niets liever dat het symbool wordt gekoppeld aan hun, omdat ze er trots op zijn en op de daden die het symboliseert. Hitler zou het fantatisch hebben gevonden dat hij nu niet uitgewist kan worden in de geschiedenis. Ik zou ervoor kiezen om hun dat pleziertje niet te gunnen. Laten we het terugjatten en over 100 jaar moet het symbool bekent staan als eentje die ooit verkracht is door klootzakken, maar toch sterker was dan die klootzakken!

PausTokkie | 25-06-12 | 19:03

EénOog | 25-06-12 | 18:52 |
Hoe dom kun je zijn. Katholieken zijn christenen dus alle christenen zijn katholieken= mijn kat heeft een staart, alle honden hebben staarten dus mijn kat is een hond.

IronCurtain | 25-06-12 | 19:03

das_Freudenmaedchen|25-06-12|18.54
Daar zitten toch enige miljoenen slachtoffers van het communisme in dat grote getal van U. Er zitten ook wat familieleden bij, die vermoord werden in WO II. Triest, waar, niet goed te praten! Maar laten we hier in Godes naam mee ophouden. Op 4 mei herdenken we toch alle doden van de hele WO II? Laat het daar bij blijven. Al het andere kost heel veel negatieve energie, en draagt niets bij aan wat dan ook.

pitsteen | 25-06-12 | 19:03

Het zal sommigen (Ven1V1d1V1c1 18:38) misschien verbazen, maar de swastika is vrijwel nergens buiten Europa echt een beladen symbool. In Israel ja, en in de VS nog een beetje, al hebben ze daar een heel wat beter besef van wat vrijheid van meningsuiting is. Alleen in Europa wordt er nog spastisch over gedaan. Dat komt deels door ons historisch besef, maar als je meent dat de rest van de wereld net zo als ons over dat symbool denkt of zou moeten denken, dan heb je het cultureel en moreel besef van een pinda.

Muxje | 25-06-12 | 19:02

De sleep in de lucht lijkt een symbolische parallel aan te willen tonen met de huidige crisis en het systeem, alleen weten we nog niet wie de nieuwe Adolf zal worden..... leugensenbedrog.blogspot.nl/2012/02/am...

Megalomaantje | 25-06-12 | 19:02

@das_Freudenmädchen | 25-06-12
Die kan het op dit moment echt schelen. Ik hoor ze zich gewoon omdraaien in hun graf. Goede argumenten geven ze ook.

TeeJee | 25-06-12 | 19:01

Swastika is vrede?
Ja, maar dan wordt wel vergeten dat onze grote vriend A.H. de swastika de andere kant op liet draaien.
En op de foto te zien is deze hetzelfde als die van H. Duitland.
Fout dus.

Dostranamus | 25-06-12 | 19:01

Net als destijds met die swatika oorbel.
Als ie hoekig is heeft ie wat nazi-associaties, is ie wat ronder, dan is er niets aan de hand.
Overigens geen symbool van liefde maar van Hindu-god Ganesha
www.google.nl/imgres?q=swastika&hl...

Einde van de Domheid | 25-06-12 | 19:01

@das_Freudenmädchen | 25-06-12 | 18:56

Ik denk dat die doden het nergens meer mee eens zullen zijn...

ZKH EénOog | 25-06-12 | 19:01

@Red mij niet | 25-06-12 | 18:59
LOL, Blackadder!

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 19:00

En? Zijn ze bij FJN (Foute Joden Nederland) als aan de kook?

dlseth_ | 25-06-12 | 19:00

@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:57 |
You got it all wrong! I heard that it started when a bloke called Archie Duke shot an ostrich 'cause he was hungry.
[/Baldrick]

Red mij niet | 25-06-12 | 18:59

@pitsteen | 25-06-12 | 18:57

Weet ik niet. Net zo min als dat ik weet, waar jij die vraag op baseert.

ZKH EénOog | 25-06-12 | 18:59

Nou succes met de missie dan maar.. kunnen ze wel gebruiken denk ik.

OscarWilde | 25-06-12 | 18:58

@Fatwabuster | 25-06-12 | 18:51
Klopt, het was zelfs aartshertog Frans Ferdinand van Oostenrijk. Ik was slechts wat geërgerd en slordig.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:57

@ZKH Eénoog|25-06-12|18:48|+0-
Hoe zat dat dan precies? Die christenen en de swastika?

pitsteen | 25-06-12 | 18:57

Feitelijk heeft de "Swastika" in de gehele geschiedenis niks misdaan....

overVecht | 25-06-12 | 18:56

PausTokkie | 25-06-12 | 18:48 | + 0 -
Hugo Boss heeft ook een smet maar miljoenen mensen kopen geurtje van dit merk.

Eurotokkie | 25-06-12 | 18:56

pitsteen | 25-06-12 | 18:54
Er zijn 70 miljoen doden die t misschien niet met je eens zijn

das_Freudenmädchen | 25-06-12 | 18:56

@Fatwabuster | 25-06-12 | 18:51
Klopt, het was zelfs aartshertog Frans Ferdinand van Oostenrijk. Ik was slechts te geërgerd, snel en onnauwkeurig in het beantwoorden van Gsmkrn's tegel.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:56

India is er vol mee.
Dat dit nog een issue is!

Einde van de Domheid | 25-06-12 | 18:55

Vergeten moeten we niet. Daarvoor herdenken we. Voor de rest moeten we nou toch zover zijn dat we WO II achter ons kunnen laten. Wij zijn nu 67 jaar verder, meer dan vroeger een mensenleeftijd duurde. Daarmee veranderen we de geschiedenis niet, maar heel misschien wel ons zelf.
Loslaten, die oorlog.

pitsteen | 25-06-12 | 18:54

Wat een totaalmongool die vlieger

das_Freudenmädchen | 25-06-12 | 18:53

=als christenen van een verschrikkelijk martelwerktuig het vredessymbool van hun religie kunnen maken=
Ja, daar wordt nooit over geluld in relipolitiek-correcte kringen.
De Raëlieten hebben een berg foute ideeën, maar natuurlijk vinden we hun 'liberal views on sexuality' het verwerpelijkst.

dedeurs | 25-06-12 | 18:53

@IronCurtain | 25-06-12 | 18:48

En katholieken zijn hindoes? Moslim? joden? buddhisten? zoroastristen?
Of toch nog steeds christenen?

ZKH EénOog | 25-06-12 | 18:52

@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:48

Iets te veel eer voor FerdinanD... hij was slechts een prins

Fatwabuster | 25-06-12 | 18:51

Er hangt wat in de lucht...

Normpje | 25-06-12 | 18:51

Jammer dat het een initiatief van de Raëlisten is inderdaad, maar de swastika moet inderdaad hoognodig gerehabiliteerd worden.

You-On-A-Gin | 25-06-12 | 18:50

@Godsammekraken | 25-06-12 | 18:45
Wil je meer weten?

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:49

nl.wikipedia.org/wiki/Swastika_(symboo...)
Een nazi Swastika en een vredesswastika zijn wel verschillend. Kunnen we dan ook niet meer de VW en de Duitse Autobahn gebruiken of de Telegraaf lezen? Het gaat niet om de symbolen, maar om de bedoelingen erachter. Hoe dan ook de nazi's hebben het symbool bestront met hun gebruik ervan. Gezwellen waren het en geen mensen.

PausTokkie | 25-06-12 | 18:48

@Godsammekraken | 25-06-12 | 18:45
Eerste wereldoorlog begon in Sarejevo toen een Anarchist een aanslag pleekgde op keizer Ferdinant.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:48

Maar je bedoelt zeker een kruis.. is vooral voor katholieken... maar gebrek aan kennis heeft je nog nooit gehinderd met schrijven

IronCurtain | 25-06-12 | 18:48

Niemand nog? Echt?

Only in America..

Ferdi Rivas | 25-06-12 | 18:47

WTF? Quid waar ben je bang voor (stupid is when stupid does... tog?) en hoe dom HOE DOM moet je zijn om een symbool historisch te 'beladen', als u begrijpt wat ik bedoel. Gaan we straks ook weer boeken verbranden?

Zookrates | 25-06-12 | 18:47

Quid, een vis is christelijk symbool.... Ben je bang gemarteld te worden door een snoek?

IronCurtain | 25-06-12 | 18:46

@El Gouda|25-06-12|18:43|+1
Schitterend gevonden!

pitsteen | 25-06-12 | 18:46

Als we nog effe zo doorgaan, proberen ze ons straks ook nog te vertellen dat we de islam als een verrijking moeten zien.

vetkleppert | 25-06-12 | 18:46

@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:38
Overigens denk ik dat de meeste Amerikanen hun geschiedenis beter kennen dan wij de Europese. Toegegeven, ze hebben er ook minder van maar dan nog. Hoeveel weten een Amerikanen van hun burgeroorlog? En jij van de EERSTE wereldoorlog?

Godsammekraken | 25-06-12 | 18:45

Een klein groepje is tegen het gebruik van een hakenkruis terwijl de overgrote meerderheid de swastika dagelijks gebruikt. Tijd om het hoofdstuk af te sluiten...
De alu-hoedjes zijn goed bezig de swastika uit het verdomhoekje te halen. Veel geluk gewenst... oh wacht...
www.abearsoldwares.com/GANESHA/Ganesh....

Horagha | 25-06-12 | 18:45

Moet je in de VS eens met hamer-en-sikkel-banner gaan rondvliegen. Dan krijg je meteen een stingermissile in je kont.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:45

@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:38 |

Moewha!, een Nederlander die andere nationaliteiten gaat betichten van een gebrek aan historisch besef.
.
*Raapt zichzelf op en gaat weer op stoel zitten*

Parel van het Zuiden | 25-06-12 | 18:45

"Ach, moeten ze gedacht hebben, als christenen van een verschrikkelijk martelwerktuig het vredessymbool van hun religie kunnen maken, dan moet dat met een swastika ook wel lukken."

LOL

Red mij niet | 25-06-12 | 18:44

Een Swastuka neem ik aan?

El Gouda | 25-06-12 | 18:43

Charles Bukowski | 25-06-12 | 18:34 |

En vergeet de laser-geleide bommen op ziekenhuizen niet!

nielsjuuh23 | 25-06-12 | 18:43

@Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:38
Denk dat het wel meevalt. Wij weten redelijk veel van de US vanwege hun grote belang voor de moderne geschiedenis en een hoop van Europese geschiedenis. Daarbuiten alleen van de plekken waar we als kolonisator zijn gweest. Wat weet jij van de geschiedenis van Kenia, Paraguay, Ijsland, Nieuw Zeeland, Japan, Abchazie?

Godsammekraken | 25-06-12 | 18:42

Het hakenkruis was ook een slag gedraaid. Is dan ook gelijk een héél ander logo, dan het vredessymbool dat al millennia in gebruik was.

Jammer dat één regime er voor altijd een vieze bijsmaak aan kan geven...

Overigens zie ik niet, waarom een al dan niet non-argument over klonen het bewijs moet zijn dat de 'swastika weer een vredessymbool moet worden' ook een non-argument is. Beetje religieuze logica in de trend van "maar jij kan niet bewijzen dat God niet bestaat".

ZKH EénOog | 25-06-12 | 18:41

Kijk maar uit, dadelijk staat heel Israel te roeptoeteren over antisemitisme en dat het een schande is!

nielsjuuh23 | 25-06-12 | 18:39

Tsja, in een stad waar men niet meer opkijkt van een vliegtuig dat op lage hoogte overscheert moet je natuurlijk iets speciaals doen voor de aandacht...

Parel van het Zuiden | 25-06-12 | 18:39

-weggejorist-

henk8889 | 25-06-12 | 18:39

@charles bukowski
Je bent zo' n afzichtelijke trol dat ik niet eens wil reageren op jouw abjecte plempsel.
O, nou doe ik het toch. Hoop op een permaban voor jou.

gooi en smijtwerker | 25-06-12 | 18:39

United States of Retards hebben nauwelijks internationaal historisch besef. Zolang ze de US geschiedenis, staten, presidenten enz. kunnen benoemen, halen ze hun diploma's.
Buiten Amerika is het een grote 'empty void' voor ze.

Ven1V1d1V1c1 | 25-06-12 | 18:38

@Charles Bukowski | 25-06-12 | 18:34
Gelieve ^ niet te voederen.

Godsammekraken | 25-06-12 | 18:36

-weggejorist-

Charles Bukowski | 25-06-12 | 18:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken