Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Grieken doen bankrun, maar heel lui & langzaam

merrycrisishappynewyear.jpgSlowmotion bankrun in Griekenland! Heel langzaam wordt er in Griekenland heel veel geld weggejorist. Want voor een echte hardcore bankrun zijn de Grieken nu eenmaal te lui. Meer een banksjok, dit. Ach, ze hebben nog een paar dagen voordat de pinautomaten dichtgaan. Zondag zijn de verkiezingen, waarbij momenteel de radicaal linkse ΣΥΡΙΖΑ als de bepalende partij wordt gezien. Economisch tricky, want de ΣΥΡΙΖΑ wil namelijk een stapeltje stoeptegels door de bail-outs van de EU slingeren. Waardoor de kans groot wordt de Grieken uit de EU geknikkerd worden. Met gevolgen: "As a worst-case scenario should Athens decide to leave the euro, European officials have discussed limiting the size of withdrawals from ATM machines, imposing border checks and introducing euro zone capital controls." Dus voor die tijd even al je geld in veiligheid brengen, maar niet in die mate dat je er van gaat zweten. Je bent immers een luie Griek of je bent het niet, natuurlijk. O ja, ΣΥΡΙΖΑ is trouwens ook bereid om ruzie te zoeken met de grootste industrie van Griekenland, de rederijen. Dat dan weer wel. Dit vanwege gunstige afspraken waardoor de rederijen al heel wat jaren geen belasting betalen in Griekenland en dus een triljoentriljard belastingvrij verdienen. Krijgt ΣΥΡΙΖΑ haar zin, dan verdwijnen de rederijen naar gunstigere oorden en dumpen ze 60.000 werklozen op de Griekse arbeidsmarkt. Krijgen de rederijen hun zin, dan verdient Griekenland nul belasting aan hun meest lucratieve industrie. Patstelling! Al met al, qua verkiezingen, belastingstelsel, bailoutmoney, is Griekenland momenteel wat in het vakjargon ook wel 'een grote tiefuszooi' wordt genoemd. Alles naar de klote, hoe dan ook. Maar dat zeggen we alleen maar omdat wij van nature erg optimistisch zijn. HUISWERKOPDRACHT: wat is beter: een pleister er heel langzaam af trekken om zo min mogelijk pijn te veroorzaken, of in één keer er afrukken? Zegt u het maar.

Reaguursels

Inloggen

supah | 12-06-12 |
of zoals dat je dat tegenwoordig steeds vaker in het Duits hoort: "Lieber ein Ende mit Schrecken als ein Schrecken ohne Ende"

WirMachenMusik | 12-06-12 | 23:28

@dugo 19:49
Er is zoiets als first mover advantage. Ik vrees dat we voor jouw voorstel te laat zijn, tenzij we garant willen staan voor onszelf.

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 20:02

@gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 19:01
Nederlandse banken kapotknippen, ben je mal ;) Je had juist alle omvallende banken (dsb/ing/abn/fortis.. etc..) samen moeten voegen, en bij *boem* de rekening bij europa leggen omdat die nieuwe bank "too big to save by the little holland" was.
Doen die Spanjolen toch ook (Bankia)?

dugo | 12-06-12 | 19:49

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 16:32 | | Reageer+ |
0

De schuldvraag is bij dit soort dingen erg lastig.
Stel je voor, een dealer geeft iemand iets 'om te proberen', na een paar keer wil die persoon meer en koopt. Vervolgens steelt hij om te kopen. Natuurlijk is het individu juridisch verantwoordelijk maar de persoon is bewust verslaafd gemaakt. Zo werkt Goldman & Sachs (maar dan met geld).

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 19:31

*verandert zijn nick naar BenPinnen*

BenBinnen | 12-06-12 | 19:06

@tipo 17:20
Ja, nee.

Technisch werkt het net iets anders. Je komt alleen aan het DGS wanneer ING niet meer aan betalingsverplichtingen kunnen voldoen.
Alle spaarders die zich bij de Nederlandsche Bank melden - dus die spanjaarden die 30 miljard tegoed hebben - krijgen hun geld, dat betaald wordt door de andere Nederlandse banken. De curator in het - dan - failllissement van ING heeft dan de schone taak ok de bezittingen van de bank te verkopen en ik geef je op een briefje dat deze beleggingen dan geen hoofdprijzen opleveren.

Wat veel waarschijnlijker is, is dat nederland garanties moet geven voor de waarde van de beleggingen van ING in Spanje, zoals dat al eerder is gebeurd voou ING Direct USA.

Is dat goed? Nee, banken moeten niet to big to fail zijn. ING Bank moet gewoon weer worden gesplitst in de NMB en de Postbank. Klein, maar fijn.

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 19:01

Geen van beide natuurlijk, je moet iemand afleiden. Geef degene keihard een knal voor zijn harses en trek de pleister er op hetzelfde moment af. Wedden dat ie er niks van merkt?!

roze_bril | 12-06-12 | 18:19

peacemaker | 12-06-12 | 16:29
Bij afscheid uit het eurosysteem hoort het settelen van de TARGET2 rekening van de centrale bank bij de ECB. Dat kunnen die landen never nooit niet ophoesten. Hieronder de bedragen die je dan als dubieuze debiteuren moet opvoeren ten laste van de belastingbetalers. Dat is geen pleister eraftrekken, dat is amputatie.
Spain EUR 302.840.000.000
Italy EUR 279.379.000.000
Ireland EUR 102.127.000.000
Greece EUR 98.047.000.000

dugo | 12-06-12 | 17:40

Grote transacties zijn ook in Griekenland verdacht. Zeker als je een inkomen van slechts 1/2 modaal aan de fiscus op geeft.

Dus het rijke, frauduleuze & corrupte deel van de bevolking zoals politici, ambtenaren, 'ondernemers' & bankdirecteuren (enige pro-Europeanen, net als hier, hoekandatnou?) sluizen hun rijkdom alvast uit de Griekse banken zodat wij met ons belastinggeld diezelfde banken straks weer overeind moeten houden.

* een OMGWTF-Facepalm maken doet *

Ven1V1d1V1c1 | 12-06-12 | 17:26

gooi en smijtwerker 17:04
De volgende kantoren van ING Direct N.V. vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel: Frankrijk, Italië, Spanje en het VK. Tegenover ongeveer 30 miljard Spaans spaargeld van ING direct Spain staat ongeveer 30 miljard aan rommelhypotheken en vastgoedleningen die in waarde dalen. De balans van ING Direct Spain wordt dus heel snel problematisch.

Op zich gaat het dus om een afboeking van een bepaald percentage van 30 miljard dat ten koste gaat van het depositogarantiestelsel. Ongeveer net zo een groot percentage als het vastgoed in Spanje in waarde daalt (=+/-30%).

Er zal dus ongeveer 10 miljard tekort zijn bij ING Direct Spanje.

tipo | 12-06-12 | 17:20

@gooi en smijtwerker | 12-06-12
Bij beroep op garantiestelsel krijgt de grootste spaarbank altijd de klappen, dat is RABO.

dugo | 12-06-12 | 17:19

Griekse banken lopen dus leeg. Zitten met lang weggezet geld terwijl kortlopend opgenomen geld wordt opgevraagd.
Geen probleem. Gewoon laten gaan. De Griekse bank kan namelijk zijn vorderingen in onderpand geven bij 1) De ECB in geval van goed onderpand. 2) Bij de Griekse centrale bank in geval van matig onderpand. Daar krijgen ze dan cash voor, das heel normaal, dat heet liquiditeitssteun.
Dat die bank geen business meer heeft, pech, pech voor de aandeelhouders, hadden ze maar niet moeten investeren in een bank in een land dat dreigt met het inpikken/converteren van alle tegoeden.
Insolvabele banken krijgen geen liquiditeitssteun want dat is alleen voor illiquide banken. Die laat je klappen. Pech, wederom pech voor de investeerders.
Vooral NIET Griekenland uit de Euro gooien nu, en wel hierom. Geld dat van een Griekse naar een Duitse bank wordt overgemaakt levert vis-a-vis de ECB een negatief saldo op voor de Griekse centrale bank, de TARGET2 balans. Die moeten we afschrijven als we Griekenland uit de euro knikkeren, want dat kan de Griekse centrale bank never nooit ophoesten. NIET DOEN, ik herhaal, NIET DOEN. Grieken uit de Euro trappen is hun hun negatieve TARGET2 saldo kado doen. Gewoon lekker de investeerders in Griekse banken en Griekse obligaties keihard laten bloeden, in EYPOs wel te verstaan.

dugo | 12-06-12 | 17:16

theredmask1 | 12-06-12 | 16:40 | + 0 -
Dat is niks geks, dit gebeurd in de tweede kamer ook Bij een debat zijn vaak enkel de woordvoerders van een fractie, de rest van de fractie stemt dan gewoon wat de woordvoerder zegt zonder dat ze zelf een eigen mening hebben (fractiediscipline)
-
Maar wat is dat weer voor een gestoord plan? waar ze het over hebben in dat filmtje
ongelimiteerde toestroom van vrijwilligers van buiten de EU om hier te werken

janneman1977 | 12-06-12 | 17:10

@tipo | 12-06-12 | 16:50
met ING krijg je dan een herhaling van 2008, waarbij de staat een garantie geeft voor de beleggingen (de cedulas en bankleningen die ING heeft gekocht in spanje). de spaargarantie waar jij het over hebt geldt wanneer ING failliet gaat en de spaarders - in dit geval de spaanse spaarders - zich melden bij de curator. In beginsel betalen de gezamenlijke banken het depositogarantiestelsel.
nou is het mij een raadsel hoe rabobank en abn amro samen in staat zouden moeten zijn om de spaarders van ING te garanderen. ING is echt te groot om te redden met zijn balanstotaal van eur 900 miljard.

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 17:04

@Niemands Knegt 16:48
Binnen drie maanden weten we het volgens Lagarde (IMF) en Roubini (Hedgekoning).

Ik denk dat de markt wint en dat de PIGGS failliet gaan, maar dat Frankrijk nog wel te redden is.

Mocht de markt onverhoopt niet winnen, dan raakt Nederland permanent haar democratie en 20% van haar welvaart kwijt. Dan komt de Europese overheid ons geld in onvoorstelbaar grote sommen halen.

tipo | 12-06-12 | 16:58

Wij tolereren in Nederland ook postbusbedrijven die bijna geen belasting betalen. Dat is niet uniek Grieks hoor!

du Roi Soleil | 12-06-12 | 16:54

Ze hebben toch geen geld dus wat valt er te rennen?!?

Datzegiktoch | 12-06-12 | 16:54

@Zeddegeizot 16:42
Griekenland en Spanje zijn al failliet. Gisteren heeft Nederland 5,7 miljard aan Spaanse banken gegeven, wat 4,5 uur rust op de markt cre-eerde, welke daarna over was. Spanje heeft per direct 600 miljard nodig, wat ongeveer overeenkomt met een Nederlandse bijdrage van 35 miljard. Maar na drie dagen zal er dan alweer onrust op de markt zijn, want Spanje is failliet.

Beter is dus om je verlies te nemen. ING Direct Spain heeft dan direct Nederlandse steun nodig, want die werkt onder een Nederlandse bankvergunning en dus Nederlandse spaargarantie tot 100k per rekeninghouder.

tipo | 12-06-12 | 16:50

@tipo | 12-06-12 | 16:40 |
Gezien jouw stukken op DDS
( www.dagelijksestandaard.nl/author/tipo... ) waar jij blijk geeft veel kennis op dit specifieke gebied; waar eindigt dit?

Niemands Knegt | 12-06-12 | 16:48

Als ik me niet heel erg vergis, moeten de Grieken zo voetballen.

milky bar | 12-06-12 | 16:46

Er zitten al miljarden bij de Zwitsers dus waar hebben we het over?

Moonwarrior | 12-06-12 | 16:44

Als de Grieken en de Spanjolen failliet gaan, moet die dikkert (De Jager) dan niet iets van 20 miljard aan garanties afcashen? Volgens mij gaat Nederland die 3% dan niet meer echt meer halen. Zelfs niet die 3.4% van die kale (Samson).

Zeddegeizot | 12-06-12 | 16:42

Lekker druk in het parlement.
youtu.be/6MwAJY-ipgI

zie 0:01 en 0:02....

Vraag me toch iets af.

a. waar zijn ze toch gebleven.
b. wie nemen nu toch die beslissingen als het zooo stil is.
c. is het altijd zo rustig, zo ja.. dan afschaffen die hap. Want ze zitten er wel met ONZE belasting centen.

Ach misschien waren ze net allemaal aan het lunchen?

theredmask1 | 12-06-12 | 16:40

@Niemands Knegt 16:04
Je kan ook een bankrun op de ING aankondigen over 10 dagen, als ze voor die tijd zich niet uit Spanje teruggetrokken hebben met hun 31.5 miljard aan Spaanse rommelhypotheken en vastgoedleningen. De Nederlandse belastingbetaler garandeert de Spaanse spaartegoeden die daar tegenover staan. En een deel daarvan is nu dus verdampt. Deze constructie heeft Nout Wellink nog goedgekeurd, de ontiegelijk domme en trage lul.

tipo | 12-06-12 | 16:40

@Einde van de Domheid | 12-06-12 | 16:19
maar de arbeidsproductiviteit zoals die werd gemeten van de keuterboer zou hetzelfde zijn gebleven, ware het niet dat hij via een bevriende lokale politicus een baan kreeg als hoofdinspecteur-generaal van het gemeentelijk vervoersbedrijf. zijn inkomen werd vastgesteld op eur 500.000 per jaar. vanwege zijn hoge status nam hij een privesecretaris in dienst voor een jaarloon van eur 250.000, die alle moeilijke ambtelijke verzoeken die hij vanuit de hele EU ontving, moest beantwoorden. Deze nam op zijn beurt een secretaresse in dienst die alle inkomende verzoeken moest registreren in een geautomatiseerd registratiesysteem. de secretaresse had een schappelijk inkomen van eur 100.000 per jaar, maar ze wist wel haar debiele neefje met een eigen IT bedrijf een opdracht te bezorgen van eur 1,5 miljoen gefinancierd uit de europese steunfondsen.
omdat het wel volle dagen waren, en onze hoofdinspecteur-generaal zich moest verplaatsen van zijn boerderij, die inmiddels werd verbouwd met behulp van steun uit het europees landbouwfonds, kreeg hij de beschikking over een auto met chauffeur. de chauffeur kreeg een salaris van eur 80.000 per jaar.
eens per jaar kwam de derivatenhandelaar langs. om de uitgaven te financieren securitiseerde hij allereerst de gemeentelijke belastingen. de daarvan gecreerde obligatielening met een nominale waarde van eur 250 miljoen kreeg een rating van AAA+ van S&P en werd door de lokale spaarbank bij de ECB neergelegd ter financiering. vanwege de hoge creditrating werd er een haircut op losgelaten van 0,5% zodat men een bedrag van eur 248.750.000,-- kreeg voor het aankomende dorpsfeest. gelachen dat we hebben!

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 16:32

Die pleister er in één ruk keihard van af trekken en afscheid nemen van Griekenland als lid van EU! Hopelijk biedt dit mogelijkheden voor andere landen om af te haken. Een oud hollands gezegde: "als er één schaap over de dam is volgen er méér!!!!!!!!!"

peacemaker | 12-06-12 | 16:29

@ gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 16:07 |

De Spaanse overheid had zijn financieen redelijk op orde voor de crisis. Het waren de banken die belegd hadden in vastgoed die in de problemen kwamen. Vervolgens zijn veel Spanjaarden werkloos geworden. Dag inkomsten voor de Spaanse overheid. En vervolgens moet die overheid ook nog eens de banken helpen. Tja. Het is wel een cirkel dat ben ik met u eens, want de overheid moet weer geld lenen van banken en om het gat te vullen zijn wij weer nodig. Echter ik denk dat het beter is om die banken maar op te doeken. Met al het geld dat wij naar het zuiden sturen kunnen we ook een nieuwe bank oprichten.

Anyway, banken uit het noorden zijn niet verstandiger geweest dan hun zuidelijke broeders. Ook volop geinvesteerd in de zeepbel.

D.Turpin | 12-06-12 | 16:27

Kaas de Vies | 12-06-12 | 16:04 |

Wij helpen het zuiden niet is mijn idee. Dat geld dat ze krijgen gaat indirekt naar de banken. Het is geen Marshall-plan of zo. Was dat maar waar.

D.Turpin | 12-06-12 | 16:19

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 15:48 | | Reageer+ |
1
Bijna goed.
Die derivatenhandelaar ging naar het keuterboertje en zei, 'lieve oude Griekse man, ik weet dat je denkt dat je niet tot de EU kunt toetreden, maar laat mij dat voor je regelen. Jij bent goed met keutels, ik met getallen.' En zo geschiedde!
O nee, de keuterboer werd verslaafd aan de getallenman en de credits die hij kon regelen.... dat vond iedereen raar terwijl het helemaal niet raar was, het was immers maar een eenvoudige keuterboer.

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 16:19

Bij youtube heb ik mezelf zins kort geabonneeerd bij Pvveuropa, deze heeft vandaag wat filmtjes geupload
-
Barry Madlener (PVV): ¨moeten wij straks de miljoenensalarissen van Messi en Ronaldo betalen?¨
www.youtube.com/watch?v=45WYW9xfX3c&am...
ja mensen wij moeten betalen om een club uit Spanje volgend jaar de champions league te laten winnen

janneman1977 | 12-06-12 | 16:17

scheepvaartindustrie is helemaal niet winstgevend want lage marges en vaak overcapaciteit. wat natuurlijk niet wegneemt dat een hele bevolkingsgroep, de reders en families, buiten de belastingen worden gehouden. de meesten wonen niet eens in griekenland, dus waarom zouden ze belasting betalen daar. omdat ze grieks spreken? 60.000 arbeidsplaatsen is niet het probleem. een land van 10 miljoen inwoners met corruptie tot op de kleuterschool is het probleem. belasting heffen van de scheepvaartondernemingen (panamese, liberiaanse vennootschappen) levert echt niks op.

minimá-armezusvan.. | 12-06-12 | 16:16

Lui? En copypasten van Zerohedge.com?

Goldberg | 12-06-12 | 16:16

@Niemands Knegt | 12-06-12 | 16:04
of op 14 juli, de bestorming van de Bastille

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 16:12

@D.Turpin | 12-06-12 | 15:59
present company included, dude.

en waar laten de banken dat geld dan, dat ze indirekt volgens jou ontvangen?

waarin investeren de spaanse banken? Wel, in spaanse staatsleningen, ter financiering van de uitgaven door de spaanse overheid (die inderdaad de economie leegzuigt). het gevolg van een uiterst incestueuze verhouding tussen banken en overheden in zuid-europa.

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 16:07

@synchronicity | 12-06-12 | 15:58 |
Wij, de burgers, zouden een nationale bankrundag moeten organiseren; bijvoorbeeld 26 juli ( Acte van Verlatinghe -http://nl.wikipedia.org/wiki/Plakkaat_van_Verlatinghe ).
Misschien zelfs op Europese schaal.

Niemands Knegt | 12-06-12 | 16:04

@D.Turpin | 12-06-12 | 15:59 | + 0 -
Juist de Nederlanders en Duitsers moeten er direct mee kappen.

De Spanjaarden haten de Duitsers al bijna net zoals de Grieken de Duitsers haten.
Gek want men probeert te helpen.

Maar het werkt niet we moeten er mee kappen voordat de financiele markten inzien dat Nederland ook een ontzettende luchtbel is.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 16:04

Hoe simpel toch het wereldbeeld van sommigen. Behalve een groot deel van Nederlanders hebben veel Duitsers er ook last van. Het idee van eigen schuld dikke bult. Alsof die Grieken, Spanjaarden en Italianen allemaal hoogst persoonlijk verantwoordelijk zijn voor de ellende. Alsof hun ellende compleet los staat van onze eigen situatie.

Waar het om zou moeten gaan is hoe je uit deze crisis komt. En daar worden de verkeerde keuzes gemaakt. Daar zou je boos om moeten worden. Alle maatregelen tot nu zuigen geld weg uit de reeele economie, zowel in het zuiden als in het noorden. Omdat al het geld indirekt bij de banken belandt.

D.Turpin | 12-06-12 | 15:59

Een bankrun werkt niet als het langzaam gaat. Het is een liquiditeitsprobleem en als de bank elke dag netjes de boel kan rechttrekken, dan komen ze er wel uit...

synchronicity | 12-06-12 | 15:58

@gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 15:53 |
Inderdaad doet het mij ook denken aan een verslaafde, die steeds meer drugs nodig heeft, voor steeds kortere geluksmomenten.
Uiteindelijk leggen de meeste verslaafden uiteindelijk het loodje.

Niemands Knegt | 12-06-12 | 15:58

@Niemands Knegt | 12-06-12 | 15:48

het ploft pas wanneer het knalt.

na de spailout loopt de rente op spaanse Bonos eerst op tot boven de 7% en dan komt de ECB met LTRO3 die twee weken helpt, gevolgd door LTRO4 voor een week rust enzovoort enzovoort enzovoort.

totdat het ploft. de voorspelling is niet moeilijk, maar de timing....

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 15:53

@Badderbeest! | 12-06-12 | 15:49
Onzin!!
Je weet hoe kinderen reageren die gevallen zijn. Hard huilen om een schaafwondje en zodra de pleister in beeld komt is alles weer vergeten.
Wanneer kinderen vallen en dan niet huilen is er echt iets aan de hand.
Helaas valt de EU/Euro dadelijk dusdanig hard dat pleisters niet meer helpen.

Eigenaar_IJsland | 12-06-12 | 15:52

Het beste is om helegaar geen pleisters te plakken. Pleisters zijn bemoederend en betuttelend. Pleisters maken je zacht en week. Wat aardappelen zijn voor homo's zijn pleisters voor watjes. Geen pleisters plakken is geen pleisters erafhalen.
-
En als er dan toch zon fukpleister op je wondje zit. in één ruk erafhalen, ongeacht de consequenties.

Badderbeest! | 12-06-12 | 15:49

De financiële markten zijn inmiddels verslaafd geworden aan reddingsoperaties. Alle geldinjecties verdwijnen stante pede aan schulden in de zak van 'de geldmaker(s)', ten (uiteindelijke) koste van de burgers. Zo vreet de virtuele economie de reële economie op.
In Spanje staan halve nieuwbouwsteden leeg, weg te rotten als monument van het verziekte gedrag van de banksters en politici, terwijl honderduizenden uit hun huis worden gezet omdat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen.
De banken worden gered en de burgers kunnen verrekken.
Wanneer ploft het nu eens?

Kees de Kort (BNR) vind het ook ongelofelijk:
www.bnr.nl/?service=player&type=co...

Niemands Knegt | 12-06-12 | 15:48

@Einde van de Domheid | 12-06-12 | 15:38

er is blijkbaar geen ondergrens aan de domheid.

waar het om gaat is wat je doet in de uren dat je "werkt" ofwel om de toegevoegde waarde.

een keuterboer die 25 uur per dag ezelstront raapt en op zijn akker uitstrooit heeft een lagere toegevoegde waarde dan een derivatenhandelaar bij goldman sachs.

de toegevoegde waarde van een ambtenaar is gelijkgesteld aan zijn salaris, andere toegevoegde waarde is niet te berekenen.

en die van jou.....

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 15:48

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 15:38 |
Ja, als jouw productiviteit per dag maar 25% is van de volledige wekdag dan heet dat lui.

psycho_3 | 12-06-12 | 15:43

@vetkleppert | 12-06-12 | 15:02

Alles heeft ons juist een onevenredige welvaart gebracht in vergelijking tot de rest van de van de wereld. En karma gaat dat fiksen, of je het nou wil of niet. We gaan keihard naar de klote kleppert net zolang tot we de eeuwige wetten leren respecteren. I love it.

pius | 12-06-12 | 15:39

psycho_3 | 12-06-12 | 15:28 | | Reageer+ |
1
Zijn ze dan lui?
Zijn de werkende Grieken lui?
Daar ging het aanvankelijk om.
Chargerend heet dat dat ze meer uren maken dan wij.
Conclusie: van Grieken weet je dat niet, van Aziaten is het zo maar zijn ze niet productiever.
Maar zijn ze lui?

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 15:38

NL maakt gemiddeld ! weinig uren, maar dat komt door de massa's parttimers / vrouwen met ¼ & ½ banen. In Griekenland tellen ze de vrouwen vaak niet eens mee omdat die überhaupt geen baan hebben.
seven | 12-06-12 | 14:57 | + 1 -

Hetzelfde geldt voor italie, seven.

mister niet scherp | 12-06-12 | 15:37

@Graaf van Egmont | 12-06-12 | 15:30 | + 0 -
Nee joh, ik heb harstikke ongelijk, vraag het maar aan Superior Bastard.

Zal wel geen weerwoord op komen, gek..................

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:35

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:22
En die 50 worden dan nog van tevoren aangekondigd aan de piraten middels pers en spandoek op het schip. Dus die piraten weten welke wapens ze mee moeten brengen om een tegenwicht te bieden voor die .50

Graaf van Egmont | 12-06-12 | 15:30

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 15:19
Effe ter aanvulling van dat onderzoekje cq statistiekje. Ik heb jaren gewerkt in Azie, harde/noeste werkers, werken 13-14 uur per dag en dat 6 dagen per week, maar zijn ze daarmee productief. Nee, want hun productiviteit per dag is gemiddeld 3-4 uur en dat is beduidend lager dan productiviteit, die wij in Nederland hebben bij een 8 urige werkdag.

psycho_3 | 12-06-12 | 15:28

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 15:19 |

Jezus Domheid,

In Nederland werken meer vrouwen in deeltijd !!! Daar verderop werken ze niet !!! Het gaat alleen om de gewerkte uren!!!! Omdat vrouwen hier blijkbaar ook voor de lol werken halen ze hier het gemiddelde gewerkte uren omlaag!!! Daar werken de vrouwen niet dus worden ze ook niet meegeteld!!!

Dat is je NRC Next onderzoek!!!

Kul dus.

Één van de redenen waarom je cijfers altijd in een juiste context moet beoordelen, naast dit simpele voorbeeld zal er nog wel meer scheef zitten.

Ik ben niet lui... ik snap wat ik lees.

Bruno Alaska | 12-06-12 | 15:27

@mister niet scherp | 12-06-12 | 15:23 | + 0 -
Men geeft ook wenselijke antwoorden of opa nog leeft, voor de pensioenen.

Al die statistieken over die hoge leeftijden in dat soort landen kunnen we naar beneden bijstellen.

Zo was er ook een onderzoek naar de inkomsten van medisch specialisten, vooral in Griekenland was dit schrikbarend laag en daar zouden ze in Nederland een voorbeeld moeten nemen.

Wellicht zou de enige juiste conclusie kunnen zijn dat betrouwbare onderzoeksresultaat niet betrouwbaar zijn, hebben we het nog geeneens over interpreteren.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:26

@superjan | 12-06-12 | 14:20
in de EU doen we gewoon pleister laten zitten, net zolang totdat je een vochtige, etterende wond overhoudt...

Den Meester | 12-06-12 | 15:26

# wij hebben onze blonde redder. De beste man kwam er tijdens de onderhandelingen achter dat het een verloren spel was. Als je poker speelt is het soms ook beter om te folden. Overspeel je hand niet.

Speeltip 3. Ga pas all-in bij een redelijke kans van winnen.

Onze blonde redder is juist heel slim geweest, heeft het zien aankomen (zal ingefluisterd zijn door de joodse lobby) en bedacht zich geen ogenblik.
Direct na exit van de gesprekken tegen EUROPA zijn... En de rest gaat vanzelf.

De stumpers van D66 rekenen zich al rijk door breed aan te kondigen dat ze graag President willen zijn. Nou PECH(told) hebben ze..

Want mijn stem ging altijd naar VVD, maar nu toch echt naar de PVV...

Grote bek hebben is nu ook eens waar maken lijkt me. Slechter dan het huidige klimaat kan het niet, of iedereen moet links gaan stemmen...

theredmask1 | 12-06-12 | 15:24

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:15
Den Haag gooit het geld liever stuk aan het in stand houden van façades. Bijv. Zuid Europa is niet failliet zolang ze de volgende aflossings &rentetermijn van door ons te vullen noodfonds kunnen lenen.
Of wij willen graag zo aardig gevondn worden dat wij relatief veel meer dan onze buren weggeven. 5mrd aan ontwikkelingshulp & 7mrd aan EU afdracht (=EUontwikkelingshulp). 12miljard per jaar, om Bert Koenders of Herfkens o Melkert bij de VN voor vol te laten aanzien. Wat heb je daar aan?

seven | 12-06-12 | 15:23

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:23 | + -13 -

Je reageert op cijfertjes zonder ook maar iets van de bevolking te begrijpen. Ze geven namelijk sociaal wenselijke antwoorden of politiek correcte antwoorden. En dat is iets anders dan de werkelijkheid.

Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld: een europees onderzoek naar illegale muziek en software.

Onderzoek wees uit dat Italianen het minste illegale muziek en software bezitten. Tenminste volgens eigen zeggen.

Nederlanders hadden de meeste illegale software en muziek.

Dat is vreemd:
1) In NL is downloaden niet strafbaar, dus hoe komen ze dan aan die illegale muziek etc?

2) in italie kan je overal op bij winkels illegale CD,DVD en CDROM kopen. Sterker nog: in ICT winkels vragen ze je of je "met of zonder handlleiding wil". Zonder handleiding krijg je dan gewoon een illegaal kopietje. Italianen hebben over het algemeen veel meer illegaal spul hierdoor. Toch komen ze als beste uit het onderzoek met een heel laag percentage.

Hoe kan dat? Nou Italianen weten dat het officieel niet mag, dus zeggen ze gewoon dat ze nooit illegaal software of muziek kopen.

Ja en zo blijven je cijfers goed.
Werkt hetzelfde bij je financieen.
Griekenland werkt net zo.

mister niet scherp | 12-06-12 | 15:23

@Superior Bastard | 12-06-12 | 15:18 | + 0 -
Dat is dus zo. 50 van de 250 schepen worden beschermd, dus 200 worden geweigerd.

En jij focust je op die 50 en ik op die 200.
Tja verschil moet er zijn, terwijl we allemaal gelijk zijn.

Complex zeg zo'n staat runnen met al die regels en wetten waar je je zelf niet aan hoeft te houden.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:22

Laten we hopen dat de Griekse socialisten straks daadwerkelijk winnen, dan liggen ze binnen No-time uit de eurozone. Een dergelijk ondankbaar tyfusvolk moeten we niet nog verder willen financieren met zijn alle .

Boer-konijn | 12-06-12 | 15:20

@ Mezelf

Het probleem, kudt-allochtoon.

Desmoulins | 12-06-12 | 15:20

pius | 12-06-12 | 15:00
Je gaat er dan vanuit dat geen enkel schip een Griekse haven aan zal doen. Ja, mAnagers en kantoorpersoneel, maar dat zijn er geen 60.000 dacht ik zo.

Graaf van Egmont | 12-06-12 | 15:19

Bruno Alaska | 12-06-12 | 15:13 | | Reageer+ |
0

www.nrcnext.nl/blog/2012/03/06/next-ch...

Weer ben je te lui om zelf even te googlen.
Dat mag, maar je houdt in je o zo rechtvaardige en wetenschappelijk tegenbetoog Quids term luiheid fier in stand.

Maar gelukkig heb je een vriend gevonden in Kaas, die is dol op de hele dag pingpongen.

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 15:19

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:14

"omdat we weigeren ze te beschermen" 15:01

Superior Bastard | 12-06-12 | 15:18

@Eurotokkie | 12-06-12 | 14:23
En krijgt Nederland steun van Zimbabwe..

Slipsnifter | 12-06-12 | 15:17

Ja, in het zuiden van Europa gaat alles net iets minder snel. Griekenland is al lang afgeschreven, en dat geeft nog maar eens aan op wat voor een manier wij WEER voorgelogen zijn... Spanje daarentegen is een kolos die niet te redden valt. Het EFSF moest noodgedwongen inspringen om de 100 miljard te kunnen voldoen. Dat terwijl de waarde van vastgoedbubbel genoteerd stond op 600 miljard en nu nog voor de helft -en dat bedrag is nog steeds tanende, in de boeken. Het ESM is immers pas vanaf 1 juli geopend voor steun. De probleem is echter dat als men wel gebruik maakt van het ESM, dit ernstige gevolgen heeft voor de rest van de schuldeisers van bijv. Spanje. Het ESM geniet namelijk voorrang wat het tevens de eigenlijke bom maakt onder de Monetaire Unie. Het is een bankencrisis omdat we in 2007 ook al dachten dat gemeenschapsgeld het antwoord was om de markten gerust te stellen. Het wordt steeds ongeloofwaardiger en het enige waar wij, het gepeupel, op kunnen hopen is een beperking van de ellende die ons te wachten staat.

Desmoulins | 12-06-12 | 15:17

@Bruno Alaska | 12-06-12 | 15:13 | + 0 -
Er valt niet mee te discussieren.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:16

@seven | 12-06-12 | 15:12 | + 0 -
Ik begrijp dat ook niet, ik zeg niet direct dat we dit moeten doen, alhoewel ik wel een voorstander ben, maar wat mij opvalt is het totale gebrek aan visie bij de politici, alle "visie" moet uit Brussel komen lijkt wel.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:15

@Superior Bastard | 12-06-12 | 15:13 | + 0 -
Lees het dan, dit heb ik toch niet verzonnen of wel.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:14

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:11 |
Ja, ja hoor. In jouw wereld heb je gelijk.

Superior Bastard | 12-06-12 | 15:13

@Einde van de Domheid | 12-06-12 | 15:04 |

Beste Einde, ook koskoning staaft zijn conclusies niet met cijfers. Hij zegt simpelweg dat het zo is, geeft er uit de losse pols nog een verklarinkje bij en we zijn met zijn allen overtuigd. Zo werkt dat natuurlijk.

En dan nog je aanname dat je je niet kan voorstellen dat ik ergens in geïnteresseerd ben. Natuurlijk ben ik geïnteresseerd, daarom ben ik altijd zo teleurgesteld als mensen met non-onderzoeken en valse feiten op de proppen komen. Ik verwacht er gewoon iets meer van.

Bruno Alaska | 12-06-12 | 15:13


Nederland doet het hardstikke fout. Niet ΣΥΡΙΖΑ moet ruzie zoeken met de rederijen, maar Nederland. Een miljoenmiljard euro voor elk schip dat onder griekse vlag Rotterdam in wil varen. Schepen en vliegtuigen aan de ketting en een extra elasting op griekse restaurants.

Gary Gunstone | 12-06-12 | 15:13

seven | 12-06-12 | 15:05 | + 0 -

Ssssst, niet verder vertellen hoor, maar onder "Slochteren" zit nog een bel die twee keer zo groot is.

eerstneukendanpraten | 12-06-12 | 15:13

Voor die 40mrd die wij in het ESM storten koop je dus 10 kerncentrales. Staat NL in een klap relatief gezien op het niveau van Frankrijk. Collectief bezit is et dan. Kerncentrales (moderne types zijn 100x zuiniger met uranium, maar ook thorium kan en zijn veiliger dan de jaren 50-60 reactoren zoals Fuku etc, inherent veilig zelfs ihgv 3+/4 geneneraties ) die daarna 70jr lang inkomsten & stroomzekerheid voor de staat genereren. Het uranium kan je ook vooraf voor die complete levensduur inslaan.

seven | 12-06-12 | 15:12

Gooi die reders gewoon in de bak wegens a-sociaal. Hun namen en nummers zijn vast wel bekend bij de griekse staat.

watergeus | 12-06-12 | 15:07

@Dr Thorvaldt

Pleister er langzaam afhalen. Is helaas extra (psychisch) pijnlijk voor degene die de pleister er af moet halen - ziehier het verband met EU. Leest allen het geweldige "Predictably Irrational" waarin de verbrande onderzoeker o.a. dit pleisterprobleem heeft onderzocht....

Mufrius | 12-06-12 | 15:07

Zelf uit de EU gaan dan zijn we in 1 klap van de resterende wankel-landen af.

doskabouter | 12-06-12 | 15:06

Over 15jr is het einde van de gasbel in zicht, hebben Griekse havens die in handen van China zijn de voorkeur en zit NL qua energie met een paar zonnepaneeltjes die het grootste deel van de tijd geen stroom geven (vw dag/nacht/schemer en seizoenen gemiddeld 10% van hun maxcapaciteit) met 10x duurdere te concurreren tegen de kerncentrales van Zwitserland,Zweden, Finland&Frankrijk&waterkracht uit Noorwegen & gas uit Rusland. Dat is het strategisch inzicht van NL.

seven | 12-06-12 | 15:05

Bruno Alaska | 12-06-12 | 14:55 | | Reageer+ |
1

Lees Koskoning en kijk verder naar de productiviteit in landen waarmee we moeten concurreren. Die ligt namelijk vele malen hoger studenten schleppen dag en nacht, werkers hollen. Niet dat ik wil dat wij dat ook gaan doen maar wij kunnen niet achterover leunend, scheldend op (mogelijke) sukkels, drinkend en rokend concurreren met ze.
Overigens (niet dat ik me voor kan stellen dat je erin geinteresseerd zou zijn) maar in de docu Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland zie je Griekse jongeren uitvliegen om overal ter wereld 'any' job aan te nemen. Ik hoop dat jouw kinderen dat nooit hoeven!

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 15:04

Griekenland is niet het probleem, zuid-Europa is het probleem.

"The endless “rescues” of bankrupt southern European banks and overspending governments will starve the most productive countries of Europe of the capital they need to grow. Thus malaise will spread northwards from the Mediterranean to the northern European countries that have so far been largely immune to the disease. Saving will be suppressed by the ultra-low interest rates and punitively high taxes imposed on the continent to pay for the profligate governments and futile bailouts."
Bron: www.prudentbear.com/index.php/thebears...

Magnum Force | 12-06-12 | 15:03

@pius | 12-06-12 | 14:58
Dat hele klote-Europa heeft ons niks dan stront gebracht. En het begint nog maar net op gang te komen. Er valt nog veel meer armoede te verdelen. En islam, want Toerkij moet en zal er ook nog bij.

vetkleppert | 12-06-12 | 15:02

@Sacha_A | 12-06-12 | 14:59 | + 0 -
We kunnen nog geeneens onze eigen rederijen binnenhouden omdat we weigeren ze te beschermen of de mogelijkheid geven zichzelf te beschermen tegen piraten.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 15:01

Hè hè, eindelijk! Herhaaldelijk heb ik algeopperd dat de reders in Griekenland ook weleens een duit in het zakje mogen doen want dat zijn de rijkste persomen op aarde.

eagleye | 12-06-12 | 15:01

@Graaf van Egmont | 12-06-12 | 14:58

We hebben het hier overmanagers, administratief personeel, laders, lossers chauffeurs etc. En de reders zijn de ware criminelen van Griekenland. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

pius | 12-06-12 | 15:00

Misschien kunnen wij die rederijen binnenhalen met wat gunstige voorwaarden. Hebben we gelijk een beetje wisselgeld. En wellicht kunnen onze banken mooie rekeningetjes openen voor Grieken die hun euri hier naar toe willen gyrossen. Harde cash en bootjes, daar kunnen we wat mee. Die droge rotsen met stinkende geiten en vieze olijven mogen ze houden.
Enne als Griekenland de wijn heeft uitgevonden, waarom staat er dan geen eentje in de supermarkt? Luie eikels!

Sacha_A | 12-06-12 | 14:59

@vetkleppert | 12-06-12 | 14:55

Zeker. Wie dan leeft die dan zorgt. We zijn God niet immers.

pius | 12-06-12 | 14:58

Niks 60.000 werkelozen op de Griekse arbeidsmarkt. Al die schepen worden bemand met goedkope krachten uit Afrika, Filipijnen en Kiribati en die blijven gewoon doorvaren, ongeacht de thuishaven van het schip.

Graaf van Egmont | 12-06-12 | 14:58

@Superior Bastard | 12-06-12 | 14:50

De redding van de euro op deze wijze is op korte termijn het beste plan.

Op lange termijn is het echter de ondergang. Andersom geredeneerd is het zo dat het niet redden van de euro de ondergang binnenkort in onze huiskamers brengt. De keus is dus simpel.

We leven nu. Leve Europa!

pius | 12-06-12 | 14:57

kosdekoning | 12-06-12 | 14:54
NL maakt gemiddeld ! weinig uren, maar dat komt door de massa's parttimers / vrouwen met ¼ & ½ banen. In Griekenland tellen ze de vrouwen vaak niet eens mee omdat die überhaupt geen baan hebben.

seven | 12-06-12 | 14:57

@pius | 12-06-12 | 14:53
Nee, gewoon effe op fast forward drukken. Die jaren die het nog duurt effe doorspoelen.

vetkleppert | 12-06-12 | 14:55

@Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:39 |

Er zijn niet dat soort conclusies te trekken op basis van de gegevens waar je mee komt. Of dat er dan ook wel of niet zou staan maakt dus eigenlijk geen klote uit. Met die cijfers kan je die conclusie niet trekken.

In het artikel zelf wordt verteld dat je deze cijfers met een hele flinke korrel zout moet nemen en dat je er geen verbanden mee kan leggen.

Het zijn dus cijfers waar je geen enkele andere conclusie mee kan trekken dan dat het de 'opgegeven aantal uren per jaar zijn.' dat wil niet zeggen dat je dan zuivere cijfers hebt of andere verbanden kan leggen. Dit wordt notabene in het artikel dat je zelf plaatst uitgelegd.

Je hebt geen representatief onderzoek(het is niet eens een onderzoek), je hebt geen geldige conclusie, je hebt alleen een paar cijfers waar je de conclusie die je maakt niet mee kan maken.

Bruno Alaska | 12-06-12 | 14:55

@Superior Bastard | 12-06-12 | 14:50
in de EU maakt het inderdaad niet uit. wanneer de uitkomst van de verkiezingen niet goed is, krijg je vanzelf een mogelijkheid om het beter te doen. is het nog niet goed, dan wijst europa een nieuwe regering aan. remember monti?

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 14:54

Meneer 'Einde van de Domheid' heeft wel degelijk gelijk. NL maakt vele malen minder uren dan grieken.
En ja, ze zijn productiever maar wij hebben hier dan ook een kapitaalintensieve productie waar die in Griekenland (en eigenlijk heel zuid-Europa) zeer arbeidsintensief is.

NL is qua luiheid, flexwerkers, vakantiedagen, pre-pensioenen en wat al niet meer vele malen 'luier' dan Griekenland.
En dat is niet volgens Griekse cijfers, maar volgens ALLE cijfers.

als je dan toch met cijfertjes moet smijten...

kosdekoning | 12-06-12 | 14:54

@Leo_154 | 12-06-12 | 14:49

Rot op met je guillotine man proleet. Als we zover zijn hebben we allemaal verloren.

pius | 12-06-12 | 14:53

@Superior Bastard | 12-06-12 | 14:50 | + 1 -
Een zakenkabinet gevuld met mensen van Goldman Sachs (GS) of van Geenstijl (GS)?

Kaas de Vies | 12-06-12 | 14:52

pius | 12-06-12 | 14:48
Yep. Overigens maakt het geen fuck uit wie de grootste wordt of welke coalitie we krijgen. Als we nog wat willen zou er een zakenkabinet moeten komen. Dit traineert alleen maar.

Superior Bastard | 12-06-12 | 14:50

Leo_154 | 12-06-12 | 14:49 | | Reageer+ |
0
Zie je wat er gebeurt, zo sluipt de sharia erin!

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:50

Lat ze die reders eens aanpakken.

Eerst jarenlang belasting ontduiken en dan gaan zeuren als er gevraagd word om wat te betalen.

Het word hoog tijd dat door heel Europa de guillotine weer eens tevoorschijn komt.

Leo_154 | 12-06-12 | 14:49

@Eurotokkie | 12-06-12 | 14:37
Was het maar zo simpel.

Pancho_Sanchez | 12-06-12 | 14:49

Een jaar geleden was er al 70 miljard weggesluisd. Dit is de wurggreep van het grootkapitaal in alle opzichten. Niet zo gek dat de extreemlinks-gekkies de grootste partij worden. Karma heet zoiets.

pius | 12-06-12 | 14:48

vetkleppert | 12-06-12 | 14:42 | | Reageer+ |
0
Dus je kunt beter aardappelen eten dan knoflook?
(Met uw nick weet u daar vast iets van!)

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:47

vetkleppert | 12-06-12 | 14:42 | + 0 -

Ik denk ook dat renoveren geen zin meer heeft , je komt steeds weer wat anders tegen.
Het beste tot de grond toe afbreken en dat weer steen voor steen opbouwen .

Eurotokkie | 12-06-12 | 14:46

De Grieken zijn dan wel de meest luie, in dat warme zuiden zitten er meer. Waarom denkt U dat het ABP geen "lucratieve" 6% staatsobligaties meer koopt in Spanje, Italië EN Frankrijk.Op "papier" zou het pensioenprobleem direct opgelost zijn, klein probleempje dat het geld wel nooit meer terugkomt.
Het systeem is kapot, kon ook niet want alle verzorgingsstaten(incl. Nederland met stip op 1)zijn jaar op jaar met geleend geld gefinancierd, wie denkt dat Nederland er ongeschonden uitkomt: droom verder.

hagelkruis | 12-06-12 | 14:44

-weggejorist-

Jeoh | 12-06-12 | 14:44

@Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:41
Spanjaarden en Italianen hadden nooit ons probleem moeten worden. Wij zijn al verrijkt genoeg.

vetkleppert | 12-06-12 | 14:43

@gooi en smijtwerker
That's the spirit, slim aankopen en opbergen.

Willem Hollander | 12-06-12 | 14:43

Hoe eerder dat hele Europa klapt, hoe eerder de wederopbouw kan beginnen.
En tot dat moment blijven wij uitgezogen worden, net zo lang tot de armoede van allerlei knoflook en balkan beerputten "eerlijk" verdeeld is over de rest van Europa.
Waarbij wij het hardst geraakt worden, omdat er hier nog lekker veel te slopen valt.

vetkleppert | 12-06-12 | 14:42

voordat ze mijn goud confisqueren moeten ze het eerst vinden

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 14:42

Kaas de Vies | 12-06-12 | 14:34
Nou, op het moment dat de banken met vakantie gaan, is het toch handig als je een lokale winkel nog snel even kan opzadelen met je schuldpapier in ruil voor wat te bikken. Daarbuiten kan men uw goud ook confisqueren in dergelijke situaties.

Willem Hollander | 12-06-12 | 14:41

@Bruno Alaska | 12-06-12 | 14:34 | | Reageer+ |
Spanjaarden en Italianen (waar uitkering niet bestaat (IT)) zijn natuurlijk ook lui? Of dom? Of chaotisch? Of zitten de hele dag te eten? Zeg het maar hoor!

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:41

Eigenaar_IJsland | 12-06-12 | 14:39 | + 0 -

Iedereen zijn geld terug en weer opnieuw beginnen .

Eurotokkie | 12-06-12 | 14:39

Bruno Alaska | 12-06-12 | 14:34 | | Reageer+ |
1
Welk woord of welke zin in dat hele onderzoek geeft een indicatie van 'lui'?

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:39

Oplossing: grotere pleister eroverheen plakken. Zijn die er niet, dan een gaasverbandje en uiteindelijk maar in het gips.

Eigenaar_IJsland | 12-06-12 | 14:39

Pancho_Sanchez | 12-06-12 | 14:34 | + 0 -

klopt de euro is besmet , natuurlijk ook de mensen die achter de euro zitten meteen op straat zetten.

Eurotokkie | 12-06-12 | 14:37

@Eurotokkie | 12-06-12 | 14:23
Sorry, over 50 jaar is er geen eurozone meer.
Alleen nog een chaos zone

Che_cuevara | 12-06-12 | 14:37

Misschien kunnen we 12 September beter op een bank gaan stemmen , die hebben het namelijk voor het zeggen .

Eurotokkie | 12-06-12 | 14:36

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:33 | + 0 -
Ik maak ook heel erg veel uren, maar ik doe niets.
Ik ben nu in Griekenland trouwens.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 14:35

@Eurotokkie | 12-06-12 | 14:30
Ja, want de munt is natuurlijk het probleem.

Pancho_Sanchez | 12-06-12 | 14:34

Kunnen wij ook: geen belasting meer afdragen. Zo krijgt "op zijn Grieks" straks een heel andere betekenis :p Niet de belastingbetaler wordt genomen maar de belastingdienst. Van die Grieken kunnen we nog een hoop leren! Meteen ook maar even onze pensioenleeftijd omlaag naar 60 jaar a.u.b.
Als we allemaal massaal stoppen om onze belasting te betalen of de betaling massaal uitstellen dan moet je eens zien hoe snel de overheid naar de burgers gaat luisteren.

doenormaal! | 12-06-12 | 14:34

@janneman1977 | 12-06-12 | 14:31 | + 1 -
Ja dat was het artikel, dank. Was jij het? Sorry voor de verwarring.

Aan cash geld heb je niets, want er is altijd de mogelijkheid om het ongeldig te laten verklaren, zie einde van WO II.

Goud + basisbehoeftes is het enige dat werkt.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 14:34

@Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:29 |

Je zat er op te wachten dat je feiten en je cijfers weer niet kloppen?

Het stukje na 'maar... ' uit je eigen aangehaalde onderzoekje heb je zelf niet gelezen zeker? Het stukje waar staat dat deze cijfers niets zeggen omdat je appels met peren vergelijkt?

Bruno Alaska | 12-06-12 | 14:34

@ supah | 12-06-12 | 14:24 | + 2 -
Absoluut... zijn sluwe onderhandelaars, die Grieken, kijk maar naar Papandreou.

Greetje Duisenberg | 12-06-12 | 14:33

Kaas de Vies | 12-06-12 | 14:29 | | Reageer+ |
1

Ho ho, even iets langzamer. (voor mijn begrip dan) dus iemand die statueel 2,1 keer zoveel uren maakt (op de saeck is) heeft ongelijker dan 1,5 miljoen mensen op een bevolking van 16 miljoen?

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:33

Gisteravond had stormagaddon ook een artikel van internet geplukt van een failliete Italiaanse bank.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 14:32

En realiseren we ons wel dat dat ook de nederlandse belastingbetaler heel veel gaat kosten.
Nee, dat doen we nog niet.
Kort uitgelegd; het geld dat aan de griekse banken onttrokken wordt via een bankrun moet door Europa aangevuld worden om die banken niet failliet te laten gaan.
Europa legt een eis tot aanvullen van de europeesse gelden weer neer bij de lidstaten.
En die verhalen het weer op hun burgers.
Jij en ik dus.

Dostranamus | 12-06-12 | 14:32

Alles komt toch weer terug naar 0031. MET RENTE

Frietje_Oorlog | 12-06-12 | 14:32

Je had helemaal geen pleister moeten plakken maar het hele gewonde ledemaat direct moeten amputeren.

Geitenwollensokjuhz | 12-06-12 | 14:31

In italie gaat het ook mis: Eerste Italiaanse bank blokkeert vanwege geldgebrek rekeningen van klanten
xandernieuws.punt.nl/?home=1
-
xandernieuws is een beetje aluhoedje, maar dit vond Stormageddon gisteren op de site van deze bank
www.bancanetwork.it/content/sospension...
-
Vertaling:
"PERSBERICHT 31 mei 2012

Op 31 mei 2012, hebben de Special Commissarissen van Bank Network Investments SpA in Buitengewone Vergadering (MI), met goedkeuring van het Comité van toezicht en met goedkeuring van de Bank van Italië, besloten de betaling van de verplichtingen van welke aard dan ook schorten, op grond van art. 74 van de wet(?) 1 september 1993. 385 (TUB), voor de periode van een maand. De schorsing is exclusief financiële instrumenten van cliënten. (Ze bedoelen wellicht betalen, pinnen en ander betalingsverkeer)
De maatregel was nodig om de moeilijke situatie van de bank tegen te gaan.
-
Italie is de volgende
xanders zegt zorg dat u voldoende contact geld in huis heeft, maar ik denk dat u er beter aan doet voldoende eten en drinken in huis te hebben en een volle tank benzine in uw auto is ook wel lekker

janneman1977 | 12-06-12 | 14:31

@Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:29 | + 0 -
Waarom zeg je het dan. Waarom relativeer je eigen tegels niet?

Ik ben gek, dus je kan niet gaan jijbakken.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 14:31

de meest effectieve manier om de griekse reders een eenmalige onvrijwillige veroplichte bijdrage te laten leveren is de zwitsers flink onder druk te zetten. neem een voorbeeld aan de amerikanen: dreig met onbeperkte strafrechtelijke vervolging van zwitserse bankiers, met dreiging van doodstraf. boycot van emmentaler kaas en horloges. een atoombom op zurich. zoveel oplossingen...

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 14:31

Als we zo veel geld aan die landen (Griekenland en Spanje) geven dan wil ik borg.
Ieder huishouden in Nederland een vakantiehuisje in een land naar keuze, gelinkt aan het bedrag dat je familie afdraagt aan die olijfolie gladjanussen...

da wizard | 12-06-12 | 14:31

Superior Bastard | 12-06-12 | 14:26 | + 0 -

Als ze in Brussel nu toegeven dat de Euro een flop is dan kunnen landen langzaam hun oude munt weer invoeren.

Eurotokkie | 12-06-12 | 14:30

Pleister er in 1 x afrukken is bewezen met verbrande tankbemanningen in Israel, dat u het maar weet.

Dr.Thorvaldt | 12-06-12 | 14:29

@Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:23 | + 0 -
Arbeidsproductiviteit is ook belangrijk, statistieken zijn altijd onbetrouwbaar zeker die van de Grieken.

Maar goed, ik ben hier de domme paljas, en ik zie het zelfs dat je het niet bij het juiste eind hebt.

Kaas de Vies | 12-06-12 | 14:29

Seraphin | 12-06-12 | 14:26 | | Reageer+ |
0
Ik zat erop te wachten.

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:29

Waarom worden alleen banken overeind worden gehouden en hersteld en de economie van burgers niet?
Daarom: burgers haal u geld van de bank - op zijn Grieks of op andere manieren.
In Italië en Spanje gebeurt het ook al.
www.bloomberg.com/news/2012-06-10/ital...

Niemands Knegt | 12-06-12 | 14:28

Als ik trouwens een Griekse reder was wist ik het wel. Consortium oprchten en je eigen land kopen. Letterlijk ownen.

Superior Bastard | 12-06-12 | 14:28

Griekenland is slechts een voorbode. We zijn gedoemd.

Superior Bastard | 12-06-12 | 14:26

En waarom mogen die rederijen niet eens aangepakt worden? Jarenlang gigantisch de zakken gevuld, mede dankzij vriendje Barroso, en nu moet iedereen in heel Europa voor Griekenland bloeden behalve de rederijen.

spanarchist | 12-06-12 | 14:26

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:23

Nederlanders werken gemiddeld niet zoveel uren. Correct. Echter is de productiviteit vele malen hoger dan in Griekenland.

Met feiten strooïen heeft weinig zin als je ze niet snapt.

Seraphin | 12-06-12 | 14:26

Nooit gedacht dat een ultra linkse partij ons ooit nog eens zou redden uit de handen van Brussel. Als zij hun kans krijgen stort het hele bouwwerk in...

Baron vHier tGinder | 12-06-12 | 14:25

Je kan ook wachten tot het ettergezwel zo groot is geworden, dat het openbarst en de pleister op een enorme golf pus wegdrijft.

vetkleppert | 12-06-12 | 14:25

Het is alleen maar beter voor de Grieken om uit de euro te stappen. Kunnen ze failliet gaan, de nieuwe munt devalueren en dan kan de economie weer keihard groeien. Net zoals die van Rusland, Argentinië en IJsland.

Semper Pecunia | 12-06-12 | 14:25

Antwoord: Zwemmen!

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:25

Trouwens, wie weet krijgt Syriza gewoon hun zin van de EU? Dat men ineens wel met hun wil onderhandelen over de voorwaarden van eerder gegeven hulp, het alternatief is de dood van hun project de EU. Volgens mij is het voortbestaan van dat project bijna alle politici zo goed als alles waard.

supah | 12-06-12 | 14:24

Die pleister kost 22 duizend euro per seconde. (ESM1/jaar) Het er in 1 keer afrukken (met alleen een faillissement van de Griekse overheid koste in 2010 maximaal 170 miljard euro bij louter institutionele beleggers.

Een brandend huis moet je niet overgieten met fossiele brandstoffen maar met water. Dat is goedkoper.

Feynman | 12-06-12 | 14:24

Alle banktegoeden waren al maanden geleden in Cyprus geparkeerd.

spuitje11 | 12-06-12 | 14:24

Ook voor niet Grieken is 1 voor 12 om je zuur verdiende kapitaal veilig te stellen.

Bertus Brulbroek | 12-06-12 | 14:23

Waren het niet de Nederlanders die volgens de statistieken het minst aantal uren per week gemiddeld draaiden?
recruitmentmatters.nl/2010/05/15/die-g...
Conclusie, een Gemiddelde Griek werkt 2,1 zoveel als een Nederlander. Get your facts straight if you want another Europe!!!-!

Einde van de Domheid | 12-06-12 | 14:23

Over 50 jaar is Griekenland nog steeds in de Eurozone .

Eurotokkie | 12-06-12 | 14:23

Superjan 14:20

Van rukken ga je slechter horen! Say what???

poeTsBaas | 12-06-12 | 14:22

Pleister in een keer natuurlijk.
Op dit moment is men bezig de pleister los te weken met ongezuiverd water. Pleister gaat er op termijn wel af maar er blijft een etterende wond achter.

der Wunderhund | 12-06-12 | 14:22

Dan liever snel er af, deze slow motion trainwreck is enorm vervelend en alleen maar verspilde tijd die ook in heropbouw van onze economieën had kunnen worden gestoken.

supah | 12-06-12 | 14:22

Welnee, Griekenland blijft gewoon meedoen, net als Spanje en Italië

Wij betalen wel want we zijn solidair. Allemaal arm is ook leuk toch?

James Lastig | 12-06-12 | 14:22

o, en by the way, griekse rederijen varen al sinds de hoogtijdagen van athene en sparta onder vreemde vlag.

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 14:22

Als de goeie pleister er maar af gaat. Wij dus. Dan zal het me een worst wezen wat die kudtgrieken doen of laten.

vetkleppert | 12-06-12 | 14:21

Het valt voor alle betrokkenen te hopen dat Syriza wint. Hoe langer de eurocrisis duurt, hoe langer het zal duren voordat de littekens genezen. En de klap komt toch wel.

Requiescat in pace | 12-06-12 | 14:21

Afrukken altijd +1

superjan | 12-06-12 | 14:20

iemand die ook maar iets van fractional reserve banking begrijpt, snapt dat ook een langzame bankrun enorme gevolgen heeft.

gooi en smijtwerker | 12-06-12 | 14:19

Uniek Twitter-item? Deze staat niet op de frontpage ;)

Alcoholic | 12-06-12 | 14:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken