Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fons de Poel & de veenbrand van Oude Pekela

het-begint-met-taol.jpgKoffieautomaat/Zomergasten Momentje gisteravond bij de collega's sensatiezoekers van KRO's Brandpunt. Fons de Poel des Verderfs ging met camerateam een paar dagen logeren in het Groningse Oude Pekela. Om te kijken hoe het staat met de rassenrellen tussen de lokale Pekelthalers en de Homo Importicus in het AZC aldaar. Want het broeit. Veel usual suspects: Plat Proatende Pekelders, Rutger van Castricum, de best wel oké overkomende PvdA-burgemeester Meindert Schollema, het galama galama meisje en heel veel Fons die heel vaak het woordje "veenbrand" (paddabum tsjing) gebruikt. Niettemin, kijkenswaardige repo over De Rest van Nederland [skippen naar 25m35s]. Maar de kern, de crux, de glanzende kiemcel, de gulden snede, jawel The Geert Particle van de reportage zat aan het eind van de uitzending, als de dorpsfilosofen eens ondertiteld mogen zeggen hoe het is als DitIsNederland de multiculti droplul in den reedt gepropt krijgt. FRAGMENT.

Reaguursels

Inloggen

Meh het maakt ons hier geen fuck uit wat jullie zeggen. We zijn eigenlijk wel blij dat jullie t hier niks vinden. Blijft het hier tenminste een beetje rustig, niet zo druk als in de randstad. Men beheerst hier het ABN beter dan menigeen hier op GS. Onderling praten we wel plat maar tegen "westerlingen" niet. Het maakt ons geen ene fuck uit waar je vandaan komt, onrecht dulden we niet en daar gaan we dan ook tegenin. Blijven jullie maar lekker daar, in die stinkende lucht van auto's en fabrieken, blijven wij hier wel lekker van de schone lucht, de rust en het mooie landschap genieten

Moi!

BartW | 05-06-12 | 11:12

en over de aanranding/lastigvallen van kleine meisjes niks gehoord, (mja zelfs de politie moest toegeven dat ze er niks aankonden doen omdat het AZCérs waren!)

het blijkt wel dat de overheid veel geld schenkt aan de zielige AZCérs, maar als een nederlander in geld nood zit en moet schooien om voedsel tekunnen kopen kunnen wij alleen terecht bij de voedselbank.

kortom als nederlander ben je in eigen 3erangsburger
en moet je flink bezuinigen zodat de staat maar die zielige mensjes kunnen onderhouden.(staat zo leuk he voor de EU)

EIGEN VOLK EERST zei Filip DeWinter vroeger nja die man had en heeft gelijk!(jaja nu ben ik weer een rasist etc blablabla)

VandaleDeKale | 05-06-12 | 10:48

Die fons de poel van de KinderverkRachterskathOliekenomroep moet hoognodig eens op de strontkar door nederland gereden worden.

frnas | 05-06-12 | 10:30

He, die burgemeester stond vroeger in de Dierenwinkel van Jiskefet

Sheffield | 04-06-12 | 21:15

Lap was een zoon van Christof Lap en Alida Maria Wijsbeek.

Lap werd doodgeschoten bij zijn woning aan de W.H. Bosgrastraat in Oude Pekela door zijn buurman. Aanleiding voor de schietpartij was een ruzie over een schutting. Bij de schietpartij werd een pistoolmitrailleur gebruikt. Volgens het autopsierapport werd Lap door 21 kogels geraakt.

En dat tatoo mannetje is daar directe familie van :)
Zijn geen lekkertjes hoo, die Lappies :) B E R U C H T zijn ze.

SparX | 04-06-12 | 21:04

Jaap de Paap | 04-06-12 | 19:54
Indien het ironisch bedoeld was heb ik dat niet begrepen. Zal wel aan mij liggen, gebeurt me wel vaker. Het is ook zo'n verdomd verraderlijke stijlvorm die ironie. Vooral als ze gebruikt wordt door iemand van wie je nauwelijks iets weet.

WirMachenMusik | 04-06-12 | 20:59

@WirMachenMusik | 04-06-12 | 11:34
Jij verstaat Gronings, ik ook: een heleboel mensen niet, net als Arabisch. Met die dialecten hebben ze helemaal niets waar dan ook heen geschopt; het is ondanks de dialecten. De bedoeling van Fons weet ik niet: want die zegt 'ie niet, al riekt het naar wat jij zegt inderdaad. Hoe weet jij waar ik niet op wil lijken en - sterker nog - of ik inderdaad stemmer ben? Alleen de laatste zin gaat over jezelf en is dan hopelijk geen aanname.

Tot slot: heb je met je opvallende accent, je academische loopbaan, je geloof in swarm intelligence en je herwonnen gezond boerenverstand wel eens van het woord ironie gehoord, en zo ja: wat het voorstelt? Anders leg ik het gewoon een keer uit hoor, wat mijn comment inhoudt.

Ik vond je reactie wel leuk overigens. Bedankt daarvoor.

Jaap de Paap | 04-06-12 | 19:54

Lol @ homo importicus

BassieNietAdriaan | 04-06-12 | 19:44

In je blote volgetatoeëerde bast een interview geven in het platgronings waarin je de asielzoekers de schuld geeft van je eigen situatie. Succes bij de komende sollicitaties!

Fret Kroked | 04-06-12 | 18:59

Jajaja, asielzoekers vs mijnvadersismetzijnzusgetrouwdrandfiguren etc etc etc. Maarrr de hamvraag is: wat de neuk doet Keanu Reeves in Oude Pekela?

shoarma4belgium | 04-06-12 | 18:45

tis gebeurd in nederland, pijnlijk duidelijk

teleshopper | 04-06-12 | 17:23

bonje | 04-06-12 | 16:11
Het is mediahype, een neerwaartse spiraal waar niet meer uit te komen is.
Wat leuke kiekjes veranderen daar niets meer aan.
Maar de lokale bevolking van Pekela heeft dat gedemoniseer heus wel in de gaten.

Bij elk negatief bericht wordt dat dorp met zijn inwoners in de schijnwerpers van het Nederlandse mediacircus gezet.
En hoe beschamend grof wordt het Gronings dialect beschimpt!
Zijn de mensen die zich hiermee bezigen al werkelijk zover gezonken in de oceaan der multiculturalisering dat ze hun eigen culturele erfgoed vergeten zijn??
Zo ja: dan is Nederland een zinkend schip...

Op koers | 04-06-12 | 16:57

Ik zou ook gefrustreerd zijn als ik en in Oude Pekela zou wonen en zo'n accent zou hebben en een ontzettende loser zou zijn... en dan zijn de asielzoekers natuurlijk het makkelijkste target om je eigen mislukking op te projecteren...

Banki | 04-06-12 | 16:44

Op koers | 04-06-12 | 15:49
Als je het hele stuk over Pekela gezien hebt op tv, dan moet het je niet ontgaan zijn dat er ook nog een inwoner van Pekela tijdens een rondwandeling door het dorp hele mooie stukjes van Oud Pekela heeft laten zien. Ik vond het in ieder geval een mooi dorp.
Deze man wou ook eens iets positief laten zien over zijn plaats en dat is hem wat mij betreft gelukt. Het lijkt er inderdaad op dat het altijd negatief moet zijn als het uit Oud Pekela komt.

bonje | 04-06-12 | 16:11

En of ze gelijk hebben. Dit is nou het PvdA "samen" delen. 25 jaar geleden ging het al zo met een Ethiopisch vluchtelingengezin van de gemeente kregen ze een nieuwe breedbeeld tv (wij hadden nog een normale) de jongen een nieuwe mountainbike een videorecorder nieuwe kleren en een nieuwe keuken voor de vrouw des huizes. Heeft niks meer met hulp te maken maar met pure waanzin. En armoede? Man als je toch een beetje nadenkt dan besef je toch dat mensen die ECHT arm zijn nooit maar dan ook nooit in Nederland kunnen komen, echte armoede blijft dus bestaan. Het zijn dus in veel gevallen de politieke vluchtelingen die ons land binnendringen zo ken ik er persoonlijk al tientallen. Allemaal leuk en aardig als het economisch goed gaat en je jezelf geen zorgen hoeft te maken. Dat is naar mijn mening dan ook te lang het probleem in Nederland geweest, beetje onbewust struisvogel gedrag, de problemen niet willen zien.

First Contact | 04-06-12 | 15:59

Wat een eenzijdige berichtgeving weer, bedankt staatsmedia.
Die Pekelders worden eerst onterecht afgeschilderd in de media alszijnde crimineel werkloos tuig, want zij kwamen verhaal halen, toch? (en dat mag in dit land niet meer, als je kind wordt gemolesteerd)

Waarna op dit filmpje alles gebagatelliseerd wordt in de zin "Pekelders zijn arm, ze vervelen zich, moeten allemaal naar de voedselbank, het is daar vreselijk wonen..."
Ik ben er onlangs zelf polshoogte gaan nemen, ik heb zelden een behulpzamer en gemoedelijker volkje gezien als de Pekelthaler :-)
De omgeving daar wordt op TV afgeschilderd als een grote beneden-modale vlaggetjeswijk, sterk overdreven allemaal!
Prachtige authentieke (en betaalbare) woningen staan er, met megatuinen waar ze in het Gooi jaloers op kunnen zijn!

Ik denk dat hier iets anders speelt.
Let op mijn woorden: men is er op uit om deze aantrekkelijke omgeving kapot te censureren.

Wat betreft die asielzoekers; die zijn er in overvloed, lopen op hun dure sportschoentjes dagelijkse het toeristische ritje naar het winkelcentrum en komen volgeladen weer terug.
Ja, is het vreemd dat je je dan afvraagt waar Den Haag mee bezig is? Als de staatsruif door nieuwe binnenkomers wordt leeggevreten terwijl jijzelf nauwelijks rond kan komen?

12 september zullen we het antwoord op deze mediastunt wel weer in proteststemmen merken.

Op koers | 04-06-12 | 15:49

Is dat Patrick Bateman rechts op die pica?

Kees Knetter | 04-06-12 | 15:21

Ik heb ooit in een "cultuurrijke" buurt gewoond, en geloof me: de mensen die naar Nederland "vluchten" dat zijn echt geen zielepietjes want het kost heel veel $$$ om naar Nederland gesmokkeld te worden. Via de legale weg kom je als oorlogsslachtoffer héél moeilijk Nederland binnen.
En bovenstaande heb ik uit vele voormalig-asielzoekermonden vernomen. Die lui, als je er een beetje mee bevriend bent, vertellen het je zo.

Graftak | 04-06-12 | 14:25

Ik vind dat die mensen in oude Pekela gelijk hebben (ook al zou ik zelf niet met ze dood gevonden willen worden). Zij werken dag in dag uit of krijgen (zoals die gast zei) 30 euri in de week om alles van te doen en dan heb je van die economische toeristen die alles gewoon gratis krijgen, karren vol kopen bij de Aldi en totaal geen respect tonen voor de mensen die werken, hun belasting betalen en daarmee de AZCerts hun eeuwige vakantie betalen.

Graftak | 04-06-12 | 14:11

@ JoranVanderdood | 04-06-12 | 12:35 |
Er is voldoende werk in NL. Je moet ook wel iets verder zoeken dan in een straal van 2km. Natuurlijk onzin dat er geen banen zijn. Dat het niet altijd precies is wat jij zoekt wil niet zeggen dat er geen werk beschikbaar is.

Nonbeliever | 04-06-12 | 14:01

Oost-Groningen. Je lacht je rot.

Nooiing | 04-06-12 | 13:32

Sorry dat ik het zeg maar ik vind toch dat die Pekelaren wel gelijk hebben.

stoneytony | 04-06-12 | 13:14

Fons de Poel heeft twee dingen niet begrepen, namelijk het fenomeen veenbrand en de turfindustrie. In Pekel e.o. lag ooit wel veen, maar dat is afgegraven als turf en in de kachel verbrand. Waar geen veen meer is, kan ook geen veenbrand woeden.
Er woekert niks onderhuids, het wordt in Pekel (en elders) gewoon openlijk gezegd en de spanningen vinden hun gewoon openlijk hun uitweg. Dat de publieke omroep en de Haagse regentenkliek daar willens en wetens niet naar hebben willen kijken en luisteren, en in hun eigen propaganda zijn gaan geloven, dat is een heel probleem.

Door Maurice de Hond werd dat gisteren in Buitenhof benoemd als een kloof tussen laag- en hoogopgeleid. Ik denk dat dat genuanceerder ligt. Het gapende gat ligt vooral tussen idealisten en realisten. Tussen de volstrekt gescheiden werelden van de witte yuppenbuurten en vinex-wijken, met witte scholen, witte sportclubs en tophypotheken op twee inkomens die zich heel druk maken over de aftrek en de reiskosten en de witte man in de huurdoos in de volkswijk of de Groningse dorpen die hele andere problemen hebben.

Die laatste groep is stelselmatig door politici (en hun omroepspreekbuizen) vergeten. Zij voelen zich niet gehoord, niet vertegenwoordigd en politici en publieke omroep snappen daar geen hol van. Want hebben zij niet gezorgd voor een verzorgingsstaat voor iedereen? Zij wonen immers in kwalitatief goede huizen dankzij bouwbesluiten en welstandsnormen, hebben toegang tot zorg en allerlei voorzieningen... Hebben de idealistische politici niet heel goed voor ze gezorgd? Jawel, maar ze hebben nooit naar die groep geluisterd, er is altijd over ze beslist en er is nooit gevraagd wat zij nou eigenlijk willen.

Nou ja, het levert vermakelijke televee op, dat wel.

Stormageddon | 04-06-12 | 12:44

@Nonbeliever | 04-06-12 | 12:10
Er is daar geen werk. Dat is nou net het hele probleem.

JoranVanderdood | 04-06-12 | 12:35

Zoals natuurlijk bij iedereen bekend stamt de laatste politieke vluchteling uit de jaren 70. Daarna had je de intrede van de economische vluchteling. Zonder kennis, scholing en geld kwam de rest van de wereld het sociaal systeem in Holland uit proberen. Daar Hollanders na hun SS en Westerling verleden al snel mensen zielig vinden is het dom als buitenlander om het niet te proberen. Je krijgt geld, huis, meubels en gaat gewoon op vakantie naar je vaderland. Er is door de Hollanders een heel systeem gecreëerd met advocaatuur hulpverlening enz. om voor jouw te zorgen. En je mag gewoon je cultuur aanhouden. En de eigen Hollanders moeten hun bek houden en mee betalen. Als het buitenland geld nodig heb komen ze met kruiwagens vol geld, terwijl toen met die water overstromingen in het zuiden die brabo's het zelf maar moesten verhalen op hun verzekering. Inmiddels veel van de wereld gezien en niet bij van der Valk en kan zeggen dat de gewone Hollander een tweederangsburger is geworden in eigen land. De in de jaren 60 uitgevonden Hollandse tolerantie zal Der Untergang der Niederlande zijn.

Elvis Costello | 04-06-12 | 12:26

Laatste woorden van meneer Otto Pekel: Een Pekelaar laat een andere Pekelaar niet in de steek. We laten niemand in de steek. Zelfs asc'rs worden gesteund.

Dat lijkt mij de general feeling overthere in Pekela.
In de basis behoorlijk tolerant en non-racistisch, zoals in de rest van Nederland. Iets waar we als volk trots op mogen zijn.

Ben Adam | 04-06-12 | 12:23

Repo is goed, de meesten kijken ff verder dan de tongval wat misschien voor het Gooi apart klinkt, maar gewoon de standaard taal daar is. Het belicht iig goed dat het een bron van discriminatie is, werkloze allo's die 3x meer kunnen besteden als de werkende die z'n uitkering betaalt. Dat verzint toch niemand? Ook in de randstad kijkt menigeen vreemd dat 80-90% vd huurhuizen compleet met nieuwe inrichting naar net aangekomen allochtonen met urgentie gaat. En de rest vd huurders moet wel als ze geen 1200-2000e pm willen betalen 12 jr op een wachtlijst staan en zelf sparen voor een inboedel. Dat steekt.

seven | 04-06-12 | 12:21

Vragen aan immigranten om de lokale taal te spreken is logisch en in ieders voordeel. Maar deze lui moeten ophouden met zondebok zoeken en gewoon zelf eens aan het werk gaan. Makkelijk zat.

Nonbeliever | 04-06-12 | 12:10

Weet je, het gaat er niet om of die mensen gelijk hebben.... maar of zij vinden dat zij gelijk hebben. En als zij vinden dat zij op achterstand staan omdat zij beknot worden en zij zien dat een club figuren het beter heeft en daar weinig tegenover stelt...

Dan hebben zij dus gelijk. Zo'n nare linkse faksist als Fons von der Poel snapt dat alleen niet.

Kingeef1975 | 04-06-12 | 12:07

Wie niet steelt of erft blijft arm tot ie sterft.
Dat hebben de gelukszoekers goed begrepen.

LostSandWich | 04-06-12 | 12:02

Nu moet ik wel zeggen dat je in zo'n azc als asielzoeker volgens mij niets zelf mag doen zelfs je eigen kamer wordt voor je schoon gemaakt. Werken mogen ze ook niet dus je verveeld je de heledag te pletter en van niets doen wordt je lui.

kalebath | 04-06-12 | 11:59

Heb je als asielzoeker een helse tocht doorstaan: je schoonmoeder verkocht om aan geld voor de reis te komen, 10 kilometer van de kust uit een lekke rubberboot geflikkerd, meereizen in een zeecontainer, oplegger, koelwagen of bij het landingsgestel van een vliegtuig, je paspoort opgegeten zonder peper en zout, je vingertoppen afgeknauwd om de afdrukken te wissen, en waar kom je terecht... OUDE PEKELA!!!
Als je dan niet spontaan terugkeert, verdien je te blijven.

Novius | 04-06-12 | 11:59

Ik begrijp het sentiment van de pekelders volkomen , het is in de grote steden niet anders. Dat fons typecasting toepast om het type mens negatief gekleurd op televisie te brengen maakt hun teleurstelling en boodschap er niet minder valide om. Dit soort spanningen zijn gevaarlijk en kunnen snel overslaan tot grotere problemen. Als reactie op een dergelijke explosieve situatie is het wachten op de eerste lamzak die op zijn "al shabaabs" een protestzit in een tentenkamp overslaat en een enkeltje "grote stad station" neemt om zijn ongerief te laten merken. Wij hebben hier godzijdank in Nederland deze dans nog altijd ontsprongen en ik hoop voor de generaties na ons en voor mijn kinderen dat we ons verstand weer terug kunnen vinden.

ikmagookeenkeer | 04-06-12 | 11:54

Asielzoekers vragen om behoorlijk Nederlands te spreken, de ironie. Lol! ps: wat een figuren.

Nonbeliever | 04-06-12 | 11:48

Jaap de Paap | 04-06-12 | 09:04 |
"As z'hier benn'n mott'n ze ook Nederlands proat'n.. Hahaha."
----------------------------
Nou en? Dat Gronings versta ik in ieder geval nog. Dit in tegenstelling tot Arabisch. En het is hún taal. Net als Fries, Limburgs, Brabants enz. ook de taal is van de mensen die daar al eeuwenlang geworteld zijn. En met die taal hebben ze het in ieder geval wat verder geschopt dan in de streken waar de asielzoekers vandaan komen.
De bedoeling van VdPoel is altijd overduidelijk: kritiek op asielbeleid en multicul is het domein van jaloerse tokkies. Daar wilt u als stemmert toch niet op lijken? Maar wat nu? Ik lijk er wel op mét opvallend accent, ondanks academische loopbaan, geloof in swarm intelligence en vooral ook door herwonnen gezond boerenverstand.

WirMachenMusik | 04-06-12 | 11:34

Hi Fons, je mag mij als universitair opgeleide Nederlander ook wel eens naar mijn mening vragen hoor. Ik heb 5 jaar tussen wereldvreemde "intellectuelen" rondgelopen op de Universiteit van Amsterdam. Docenten die ons verdraagzaamheid en dociliteit opdrongen jegens alles wat niet Nederlands was en 's avonds tevreden naar huis gingen (uiteraard met het OV) naar plaatsen als Monnickendam en andere roomblanke, oer-Hollandse, rurale plekken rondom de hoofdstad, waar geen allochtoon te vinden is.
Het zijn o.a. dit soort oogkleppen dragende struisvogels die ons land decennia-lang naar de afgrond hebben gebracht.
En de "achterlijken" die jij keer op keer laat zien hebben ons al decennia gewaarschuwd voor die grens die nu bereikt is.
Vraag jezelf eens af:
Als 12 september de PVV nog groter wordt, wiens schuld is dat dan? "Jullie" hebben jarenlang de kans gehad om met dociele, stijlvolle oplossingen te komen. Nu zitten jullie vast aan een geblondeerde schreeuwer die het over kopvodden en haatkerken heeft.
Ik stem erop. Niet omdat ik het eens ben, maar omdat het probleem door de rest nog steeds wordt ontkend.

ZegMaar | 04-06-12 | 11:15

LOL @ Siepie Lap... haha

Glas Koning | 04-06-12 | 11:13

geldt

Onderbuik | 04-06-12 | 11:10

@plaszak | 04-06-12 | 10:18
Hetzelfde geld voor amsterdammers, die denken ook dat hun stad het centrum van de wereld is.

Onderbuik | 04-06-12 | 11:10

Die loaui habb'n geneens genne tattoos doar in ut AZC. tuig is het.

Zuitschuip | 04-06-12 | 10:34

Dit is Sjoembaka. Een hardwerkende Nederlander van Somalische origine die met zijn zwarte voeten op de dijken uitdagend kijkt naar het wassende water dat met windkracht 9 tegen de dijken uiteenspat. De blonde Jesse en Sterre zijn maar wat blij dat Sjoembaka de grote reis heeft gemaakt om in Nederland te gaan wonen. Zijn grote vrienden van de SP hebben wel tijdelijk in Sjoembaka moeten investeren, maar die investering heeft Sjoembaka dubbel en dwars terugverdiend. Hij werkt 5 dagen in de week en staat iedere week netjes 50& van zijn inkomen af aan de belastingdienst. Waaruit weer eens blijkt dat de Hollandse VOC mentaliteit niet in de genen zit, maar gewoon kan worden aangeleerd.
*Fairy tale modus off*

Armin Langbaard | 04-06-12 | 10:32

@îîî ReBeL îîî | 04-06-12 | 09:44
.
En zo is het ! (en ik kan het weten ; woon er heel dicht bij in de buurt ! )

EvertsNL | 04-06-12 | 10:31

Ik moest lang nadenken voordat ik er achter aan wie Otto 'Pekel' Kerbof me deed denken, maar het is postbode Siemen uit Zaai. Datzelfde bedachtzame, wat trage praten.

FrankVeer | 04-06-12 | 10:28

Je kunt zeiken over dialect wat je wilt, deze autochtonen hebben gewoon gelijk.
Laat de bom maar barsten en laat het maar hier in Groningen beginnen.
Ik sta graag vooraan met de Pekelders.

GeflipteVlaflap | 04-06-12 | 10:25

Barack_Obama | 04-06-12 | 10:16 | + 0 -
Why not?
Asiel en ontwikkeling is wat mij betreft altijd open voor de nieuwste inzichten.

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 10:22

@Itastijl | 04-06-12 | 10:18
the so-called "verraad van links" (anders gezegd rechts vergeet de waardes maar effe..)

Itastijl | 04-06-12 | 10:21

@EvertsNL | 04-06-12 | 10:17
Zolang ze maar kunnen bukken, maakt het mij niet uit of het een Somaliër of Pekelder is. En met volle mond praten is sowieso niet netjes.

Dus.

Jaap de Paap | 04-06-12 | 10:20

De joods/christelijke waardes hebben ons zover gebracht dat we mensen met problemen helpen. Zijn de PVDA, SP, VVD, CDA meer gebrainwashed door de deze waardes of de PVV?

Itastijl | 04-06-12 | 10:18

@Tyga | 04-06-12 | 09:47
Dat doen ze veelal ook, zeker daar. Veel van die lui zijn nog nooit in het Westen geweest en als er geen familie zit, komen ze er ook nooit.
Kom zelf uit de omgeving Gramsbergen (Ov. Erik Hulzebosch dialect), daar zie je het ook en vroeger was het nog veel erger. Alles blijft dan binnen de streek, familie en dialect.

plaszak | 04-06-12 | 10:18

Schoorsteenveger | 04-06-12 | 10:09 | + 2 -
Fons de Poel
'Wij babyboomers, we konden alles veranderen maar het enige dat we veranderden was dat we onszelf in het zadel hielpen.'

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 10:17

@Jaap de Paap | 04-06-12 | 09:04
.
Toch denk ik, dat ook jij een Somaliër helemaal niet kunt volgen / verstaan. De Somaliër die ik bedoel komt niet verder - als hem dat zo uitkomt - als 'ikke nie begrijpe'

EvertsNL | 04-06-12 | 10:17

Alleen het fragmentje gezien. Deze mensen zijn niet racistisch. Ze willen gewoon gelijke kansen.

de euro middenweg | 04-06-12 | 10:16

@ Einde van de Domheid | 04-06-12 | 10:11 |

Van mijn hoeven deze mensen niet doodgekapmest te worden. Ik denk niet dat iemand een persoonlijk vendetta heeft tegen de AZC bewoners maar het zou vele malen goedkoper zijn om AZC centra te bouwen in de buurlanden van waar deze mensen vandaan komen dan ze hier levenslang te onderhouden. Een ander voordeel daarbij zou zijn dat de kulturele verschillen met het buurland minimaal zouden zijn en ze daar WEL zouden moeten werken voor hun brood.

Barack_Obama | 04-06-12 | 10:16

En laat idd iemand uitleggen hoe die mensen Nike's kunnen betalen en urenlang mobiel kunnen bellen. (Als iemand dan zegt Nikes zijn klonen uit China, telefoons zijn gratis bij abo en abo's zijn gereduceerd tarief vanwege het feit dat t-mobile dat aanbiedt dan ligt de zaak al snel anders.) Er is namelijk niemand die zegt: 'laat ze lekker in hun eigen land doodgekapmest worden'.

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 10:11

Kijk nog maar eens goed, mensen, want dit is het schoolvoorbeeld van een eenzijdige reportage.

Al was 't alleen maar omdat de mensen met de krachtigste verhalen in dat filmpje óók de grootste aso's van Pekela zijn. Meidoornstraat, Lap als achternaam, een beetje ter plaatse bekende kijker weet dan al genoeg.

Neemt niet weg dat het met dat AZC daar uit de klauwen is gelopen, want óók daar zit het vol met Tokkies, die alleen een ander huidskleurtje hebben.

En da's ook meteen de kern. Zet weldenkende mensen met verschillende huidskleuren bij elkaar en er is geen enkel probleem. Zet domme mensen met verschillende huidskleuren bij elkaar en ze krijgen mot.

Maar *die* uitleg mag dan weer niet verkondigd worden in een correct programma als Brandpunt.

brun | 04-06-12 | 10:10

wakkere_nederlander | 04-06-12 | 09:07 | + 5 -

Alles goed Waldemar? Doe maar net als vorige week nummer 35 en 89 en ook alles goed met de kids?

eerstneukendanpraten | 04-06-12 | 10:09

Het probleem is evident. Twee werelden die elkaar niet begrijpen, twee werelden die elkaar niet begrijpen, twee werelden die volstrekt verschillend in het leven staan, twee werelden die door de overheid volkomen verschillend worden bejegend. Maar vooral twee werelden waarvan de ene een lange traditie kent en zijn eigen evenwicht heeft gevormd, maar de ander plots is neergeplempt, van het ene moment op het andere, door diezelfde overheid.
De vraag of hier spanningen kunnen ontstaan is een retorische. Natuurlijk ontstaan hier spanningen.
Maar die kunnen op verschilllende wijzen in beeld worden gebracht, totaal verschillende wijzen. En de wijze waarop dit hier geebeurt is een bedenkelijke, want een valse, gemene, doortrapte wijze.
Fons ontwaart een veenbrand en zoekt de lieden op bij wie het ressentiment met de dag groeit,, de lieden die zich gepasseerd, genomen, bedonderd, verraden voelen door de politiek, en hij laat ze hun gram verwoorden, hun gal spuwen. Fons doet er alle moeite voor om ons die emoties te laten begrijpen, het zijn mensen, gewonde mensen en ze worden als gewone mensen getoond. Maar tegelijk heeft Fons het steeds maar weer over die veenbrand, en wordt de suggestie gedaan dat onder dat begrijpelijke, dat gewone iets engs en huiveringwekkends schuilgaat, iets dat van het ene moment op het andere in boosaardigheid vkan omslaan.
En dat is het valse. Ons wordt op een kwaadaardige wijze een schuld geladen, wij dienen in te zien dat wij, autochtonen, eigenlijk nog maar nét deugen, en dat wij dienen te snappen dat wij in de kern gevaarlijke wezens zijn die elk moment kunnen ontsporen. Wij dienen ons schuldig te voelen en te gbeseffen dat in elk van ons een veenbrand woedt, en dat wij op moeten passen die niet op te laten laaien door propagandisten, populisten en racisten die het op ons gemunt hebben, die ons als brandstof willen gebruiken voor de door hen geplande wereldbrand.
Bravo Fons, beter dan een donderpreek.

Schoorsteenveger | 04-06-12 | 10:09

Het is eerlijk gezegd ook waanzin en totaal uit de hand gelopen naastenliefde en "linkse solidariteit met de "Verworpenen der aarde" die geïnstitutionaliseerd is door de staat door de christelijke (CDA) en linkse (PvdA, GroenLinks en D66) partijen die ons in deze situatie gebracht heeft.
Dat alles gebaseerd op een wet uit de jaren 50 (vluchtelingenwet). Dit was misschien een mooi gebaar naar de politieke vluchtelingen van de Praagse lente 1968 en de Hongaarse opstand 1956 en de Joegoslavische oorlog 1995, maar niet geschikt voor gelukzoekers uit Afrika en Irak/Iran/Afganistan.
Wat moeten al deze mensen hier, het duurt tientallen jaren voordat ze hun trauma's verwerkt hebben, geacclimatiseerd aan de Nederlandse taal en cultuur, en heel misschien gaan ze dan nog een paar jaar werken, voordat ze 67 worden, en weer verzorgd moeten worden tot hun dood van Nederlands geld, geld waarvoor zij niet gespaard hebben, want zij komen hier met een gemiddelde leeftijd van 25-40 jaar.
En ondanks het mooie verhaal dat vluchtelingen opgenomen moeten worden door het eerste Europese land dat ze aandoen, komen ze allemaal hier terecht.
Dit is onmogelijk, want de bekende route is Klein Azië-Istanbul-Griekenland-Duitsland of Marokko-Spanje-Frankrijk-Engeland.
Dus kappen nou met die onzin, en gewoon de grenzen dicht voor alle "vluchtelingen".
Nederland is al overbevolkt, en zit in een crisis.
Bovendien een zeer klein land tegenover een wereld van armoede, oorlog en problemen. Het is simpelweg onmogelijk om iedereen op te vangen.

King of the Oneliner | 04-06-12 | 10:09

Duidelijk. Het zijn de gebruikelijke verdachten met een plattelandsaccent en tatoeages, stemmen natuurlijk nog Wilders ook, misgunnen een paar tienduizenden arme vluchtelingen hun welverdiende levenslange geheel verzorgde (gratis) vakantie in Nederland. Met sociale huurwoning.
Schande. Hoor ik daar spijkerlaarzen marcheren en het aanzwellende geluid van treinen naar het oosten?
/links af

Jan Passant mk2 | 04-06-12 | 10:09

vetkleppert | 04-06-12 | 09:58 | + 1 -
Superpost.
Beetje in schril contrast met de andere (iedereen belicht namelijk zijn issue in zijn voordeel..) Maar toch. Er is hoop.

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 10:08

* | 04-06-12 | 08:57 | + -8 -

Maar wel bijna voor driehonderd miljard euro aan gas hier uit de bodem halen waarvan 99% wordt besteed in het westen van het land...

eerstneukendanpraten | 04-06-12 | 10:06

rara | 04-06-12 | 09:57 | + 1 -
Maar een vliegende poes boekt dan weer wel succes!

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 10:05

Ga niet naar een KRO-programma kijken, maar @pica: die de Poel is wel aan dik mannetje geworden!

dubbert | 04-06-12 | 10:04

wakkere_nederlander | 04-06-12 | 09:58
Correct, als je zelf naar de voedselbank moet terwijl anderen alles naar de reedt krijgen gedragen steekt dat.

Superior Bastard | 04-06-12 | 10:01

Je mag van deze "Tokkies" vinden wat je wil maar ongelijk kan je ze niet geven. We leven niet meer in balans, het is the survival of the weakest terwijl de sterken zich kapot aan het werken zijn zodat deze meute hun HTCtje en de Nike's kan kopen op de kosten van de belastingbetaler. GTFO!!

//Een Allochtoon

Barack_Obama | 04-06-12 | 10:00

Het komt er op neer: vroeger was het een hardwerkend dorp met een bloeiende strokarton industrie. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een uitkering.
En dan kan kan je er niet nog een paar parasieten bij hebben in de vorm van asielzoekers.

Hoog tijd dat er een wasknijperfabriek of een juttezakkenindustrie zich vestigt in Pekela...

wakkere_nederlander | 04-06-12 | 09:58

@Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:51
Ik erger me er ook aan dat de complete tillefiesie is gericht op opel, broodtrommel met beker melk, lelijk wijf en anderhalf kind en alles daar onder. Dat er in de bibliotheek, ooit bedoeld als laagdrempelige volksverheffing, alleen maar slappe verhaaltjes te lenen zijn.
De totale verdomming die begint in het onderwijs.
Aan de andere kant heeft het ook wel iets als ontwikkeling wat exclusiever is. Als je er wat harder naar moet zoeken en wat meer moeite voor moet doen.

vetkleppert | 04-06-12 | 09:58

@Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:51
Ik vraag me af of dat onderscheid tussen de culturen wel echt bestaat, of dat het een social construct is, bedacht door de hoge klasse om zich te onderscheiden van de lagere klassen. High culture en low culture hebben namelijk altijd nauw in contact met elkaar gestaan. Reeksen klassieke componisten hebben zich laten inspireren door volksliedjes en volkskunst. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Mozart, die elementen van het volkstheater verwerkte in zijn composities. Ander voorbeeld: de Nachtwacht van Rembrandt.

Tegenwoordig kan een 'klassiek' componist niet aankomen met Frans Bauer-geinspireerde muziek, hij wordt weggelachen.

rara | 04-06-12 | 09:57

Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:51 | + 0 -
(OT) Wat mij betreft komt er een verbod op de Toppers en op Volendamse muzakanten. Zij zijn verantwoordelijk voor de cultuur waardoor we al jarenlang de risee van Europa zijn.

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 09:57

@wwwbattle | 04-06-12 | 09:44
nee, journalistieke hooligan.

ikreaguurdusikbesta | 04-06-12 | 09:56

De onvrede van deze mensen is volledig te begrijpen.

Superior Bastard | 04-06-12 | 09:56

We hebben hier zo'n opvang gehad. Vóór die tijd nooit criminaliteit. Tijdens die opvang ging de criminaliteit skyhigh. Alles wat niet aard- en nagelvast was werd gejat. Toen het centrum weg was, ging de criminaliteit acuut weer naar nul. Volgens de politie was er echter geen enkel verband, wat de politiek maar al te graag overnam. De enige die toegaf dat in het centrum de oorzaak lag was de directeur ervan die de stapels gestolen goederen op zijn centrum mocht verklaren...

jan-lul-de-behanger | 04-06-12 | 09:55

@îîî ReBeL îîî | 04-06-12 | 09:50

Dat lijkt ook makkelijker dan het is: helers betalen echt niet de hoofdprijs voor de waren die zij 'inkopen' dus dan moet je echt héél wat bij elkaar jatten om er nog een beetje rendement uit te slepen.

Ik vermoed dat het geld wat overduidelijk voorhanden is op heel andere wijze wordt gegenereerd want telefoonabo's en omstreken betaal je niet à contant, daar is méér voor nodig dan incidenteel jatwerk (ook gezien het structurele karakter van dergelijke uitgaven).

Wie het weet -mag- moet het zeggen!

Reinaert | 04-06-12 | 09:55

Commentaar van Oembo Swaasahaa Hakka Moeutumbu.
'Kijk die tokkie heeft zijn hele lijf vol met tattoo's staan.
Ik heb alleen littekens van kapmessen.'

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 09:52

vetkleppert | 04-06-12 | 09:46
Dat hoeft ook niet. Vrijheid blijheid immers. Van mij mag iedereen naar de Toppers. Wél is het zo dat voor het eerst sinds eeuwen niet langer de manieren, stijl, taalgebruik e.d. van de bovenklasse het voorbeeld zijn maar sinds de jaren zestig (bedankt nog links ...) die van de onderklasse. Mij stemt dat niet vrolijk. Ieder het zijne maar om domheid en platheid tot norm te verheffen lijkt mij fataal voor een maatschappij.

Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:51

En nog steeds vraagt de elite zich af waarom de tokkies in opstand komen.
Waarom namen mijnwerkers een parkietje mee?

lidlbier | 04-06-12 | 09:51

@Reinaert | 04-06-12 | 09:49
Van verkochte gestolen goederen wel.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 04-06-12 | 09:50

Ja, zij betalen 50 ct voor een kopje koffie en wij een Euro. (Uit een soortgelijke repo uit Tilburg.)

Einde van de Domheid | 04-06-12 | 09:50

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat zodra iemand uit het Noord-oosten of Oosten een klein beetje met een accent praat er direct ondertiteling moet komen, maar zodra er iemand uit het Westen met accent voor de camera zijn verhaal mag houden er geen ondertiteling bij hoeft. Dit valt allemaal prima te verstaan. En dan kom ik niet eens uit Groningen.

Schweinsteig Xpress | 04-06-12 | 09:50

Het is natuurlijk niet zo vreemd dat het ' om 07.00 uit je nest komende om naar je kudtbaantje te gaan voor het minimumloon' volk begint te morren bij het aanschouwen van zogenaamde ' asielzoekers' die alles cadeau krijgen en ook nog eens een grote muil opzetten als het allemaal niet helemaal naar de zin is.

Je zal als autochtoon eens dakloos raken: een stapelbedje bij het Leger des Heils kan je krijgen, tussen de hardcore alcoholisten, junks en schizofrenen...

bello | 04-06-12 | 09:50

@Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:47 |

Uitstekend verwoord. De politie speelt met vuur en gaat ons er allemaal aan branden...

Parel van het Zuiden | 04-06-12 | 09:49

@Tyga | 04-06-12 | 09:47
Als jij die dialecten niet verstaat betekend het dat je dus doof bent.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 04-06-12 | 09:49

@îîî ReBeL îîî | 04-06-12 | 09:44

Van winkeldiefstal betaal je natuurlijk geen telefoonabonnementjes, dat moet toch nog steeds met 'echt' geld. Net zo goed als je qat niet uit de lokale dorpssuper kunt jatten want dat zit nog steeds niet in het assortiment (wederom een teken dat we hier een racistisch kudtland zijn: er is helegaar niet eens op iedere straathoek kauwdrug te koop, PvdA, doe er wat aan!).

Ergo: er moeten geldstromen bestaan waar wij geen weet van hebben. En wederom: ik misgun deze mensen hun opvang niet maar ik verbaas mij telkens weer als ik ze rond zie scharrelen en kan me héél goed voorstellen dat sommigen zich niet slechts verbazen edoch pislink worden.

Reinaert | 04-06-12 | 09:49

Bytemaster | 04-06-12 | 09:20 |
Daar is ook niets mee, maar ik zit als kijker intensief te luisteren om het dialect te kunnen volgen en dan komt er zo'n zin uit. Dat was wat mij aan het lachen maakte, niet het dialect zelf.

bonje | 04-06-12 | 09:48

Het blijft me verbazen dat je in zo'n klein land als Nederland zoveel onverstaanbare accenten hebt. Alsof die mensen geïsoleerd leven van de rest van Nederland.

Tyga | 04-06-12 | 09:47

Ik denk dat rauwe xenofobie gewoon een keihard gegeven is maar denk nog altijd ook dat je dat niet zou moeten accepteren. Dat gezegd hebbende is en blijft het een gegeven waar je niet om heen kan. De grens van de migratie is bereikt en ik vind dan nog dat Nederlanders één van de meest gastvrije en tolerante volkeren op aarde zijn. Maar je merkt aan alles dat het genoeg is en niemand heeft er baat bij als het verder uit de hand loopt. Het is niet goed voor autochtone Nederlanders maar net zo goed ook niet voor goed geintegreerde allochtonen die hier soms al meer dan 50 jaar zijn. Want ook ik merk dat er iets fundamenteels veranderd is en heb daar zelf ook soms last van. Het is genoeg geweest zo.

Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:47

@îîî ReBeL îîî | 04-06-12 | 09:44
Voor ik het vergeet, als ze alle voorvallen in de plaatselijke pers vermelden dan blijft er weinig ruimte over voor normaal nieuws. Met andere woorden, ze worden bij bosjes opgepakt hier in de regio.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 04-06-12 | 09:47

@Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:40
Iemand met enige ontwikkeling en belangstelling vindt zijn culturele bevrediging toch wel, ook al is die iets exclusiever en moeilijker te vinden.
En je krijgt de "onderklasse" toch geen literatuur, klassieke muziek, toneel en kunst door de strot gestampt.

vetkleppert | 04-06-12 | 09:46

epic.
Geweldig mijn oude dorp. :-)

fifi23 | 04-06-12 | 09:45

@Hans Hillen | 04-06-12 | 09:40
Het antwoord op je vraag weet ik niet. Wat ik wel weet is, als hier in de lokale pers vermeld staat dat er een winkeldief uit Ter Apel of Aalden is aangehouden, wij als bewoners alhier weten waar deze winkeldieven "wonen".

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 04-06-12 | 09:44

Hij noemde Rudger een politieke hooligan. hehe lol

wwwbattle | 04-06-12 | 09:44

In een vrij land mag je godverdomme elke taal spreken die je wilt. Maar daarnaast ook de taal van het land leren als je er (semi)permanent woont lijkt mij dan wel zo normaal.

ik doe ook mee | 04-06-12 | 09:43

Blijf je toch zitten met die ene vraag: *waar komt dat geld vandaan?*
Reinaert | 04-06-12 | 09:13 | + 10 -

Dat begrijp ik ook nooit. Hier in de buurt was een AZC (gelukkig nu weg) en inderdaad: mobieltjes, dure schoenen, ALTIJD bellen - waar betalen ze dat in godsnaam van? Ze hebben natuurlijk geen huisvestingskosten en al het eten wordt betaald. Maar volgens mij krijgen ze een beperkt weekgeld. Stelen ze alles?

Hans Hillen | 04-06-12 | 09:40

vetkleppert | 04-06-12 | 09:36
Dat valt te bezien. Van de meesten zul je geen last hebben idd maar staan blijft dat de cultuur van de onderklasse wat mij betreft een beetje te dominant aan het worden is. Mij dunkt, ondanks dat het hier de meerderheid van de bevoking betreft, dat zoiets geen goede ontwikkeling voor een volksgemeenschap is. Ik wijt het aan de emanciperen die ingezet is door links. Een onmondige door regenten onderdrukte klasse is één ding, de cultuur van de onderklasse als leitkultur is een ander.

Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:40

@vetkleppert | 04-06-12 | 09:36
Hoe weet jij nou dat ze hard werken en niemand tot last zijn? Vooroordeeltje?

ikreaguurdusikbesta | 04-06-12 | 09:39

@rara | 04-06-12 | 09:04
Op dit moment zijn er al 12 mensen die dmv minkudos toegegeven hebben dat ze het stukkie van Quid dus nog steeds niet snappen. Dramatisch en komisch tegelijk.

rara | 04-06-12 | 09:38

@Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:34
no problemos, ben een groot aanhanger van je plempsels.

Beef Bus | 04-06-12 | 09:37

@King of the Oneliner | 04-06-12 | 09:22
Dat is Drents. Leer je dialecten zou ik zeggen.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 04-06-12 | 09:36

@Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:28
Hoezo eigenlijk lowlife tattootuig? Zo zijn ze inderdaad wel geacast voor dit propagandaproduct, maar het zijn gewoon hardwerkende hollanders waar niemand last van heeft. We hoeven niet allemaal in 3d-pak intellectjuweel te doen. Gelukkig niet.

vetkleppert | 04-06-12 | 09:36

de bijnaam voor de mensen oet pekel was vroeger "pekelder bosbeeren". Soms een beetje roeg maar eerlijk as goud. Er zitten nog steeds veel vissers langs t kanaal, want werkeloos. Daarom had de CPN daarzo in de vorige eeuw flink wat aanhang. En nu nog zijn er daar mensen die op de Partij voor de Andersgekleurden stemmen. Tsjaaaaa.

Moeltasik | 04-06-12 | 09:35

Beef Bus | 04-06-12 | 09:32
Zo bedoel ik het niet. Plat pratend tattoo tuig is wat het is. Tuig dat plat praat en/of tatttoo's heeft. Plat praten an sich, noch het hebben van tattoo's maakt iemand tuig. Anno 2012 althans niet meer. Als het zo overkomt dan bij deze mijn excuses.

Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:34

Dat van die zwemles denk je niet over na maar het is best een kostenpost voor arme mensen en als een stel asielzoekers het gesubsidieerd krijgen tsja rare situatie

stipjes | 04-06-12 | 09:34

Fons de Poel komt als ware cultureel-marxist die Pekelders zeker vertellen dat wij een tolerant land zijn en dat onze cultuur heus niet beter is dan die van immigranten en dat we ons dus maar moeten aanpassen aan hun gekwetstheden en terreur..

M-Bozz | 04-06-12 | 09:34

Het is trouwens niet Fons de Poel maar Fonsie.

ikreaguurdusikbesta | 04-06-12 | 09:33

BeunDeHaas | 04-06-12 | 09:20 |
Bij ons AZC kreeg iedere asielzoeker een startgeld van 4.000 euro. Anders waren ze niet mobiel e.d. Scooters etc werden ervan gekocht en ze liepen allemaal met de nieuwste phones. Wat zijn ze zielig he :(

IdiotSavant | 04-06-12 | 09:32

Heb ik iets gemist ofzo? Dus als je met een dialect lult, vervalt de Nederlandse taal? Heeft JQ al een boom gevonden?

Mr_Pikibelly | 04-06-12 | 09:32

@Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:28
Ben het eens met je algemene statement maar waarom iemand die tattoo's heeft direct als tuig te labelen ? Misschien is hij verpleger en doet hij boodschappen voor oudere vrouwtjes in zijn vrije tijd.

Beef Bus | 04-06-12 | 09:32

Vraag het aan Quid, die heeft de oplossing paraat.

25TaLife | 04-06-12 | 09:30

Fons de la Poel is een eng mannetje.

Onderbuik | 04-06-12 | 09:30

Bunderteen. Bunderwoonteen.

Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:30

@Balsaq | 04-06-12 | 09:16
Kom eens uit je ABN wijkje en je zal verbaast staan over hoeveel dialecten Nederland heeft.

Beef Bus | 04-06-12 | 09:29

Kijk het feit dat we hier te maken hebben met autochtoon lowlife doet niets af aan het harde feit dat migratie gevaarlijke spanningen veroorzaakt in de maatschappij en dat de grens van wat het land kan hebben bereikt is. Je oren laten hangen naar plat pratend tattoo tuig is één ding, net doen of er niks aan de hand is en maar door gaan met migratie een ander. We zijn aan de harde grens belandt en het moet stoppen als we niet willen dat het volstrekt uit de hand loopt. Als dat geregeld is pakken we autochtoon asociaal tuig wel aan, conform Dalrympleiaans recept.

Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:28

Kijk het feit dat we hier te maken hebben met autochtoon lowlife doet niets af aan het harde feit dat migratie gevaarlijke spanningen veroorzaakt in de maatschappij en dat de grens van wat het land kan hebben bereikt is. Je oren laten hangen naar plat pratend tattoo tuig is één ding, net doen of er niks aan de hand is en maar door gaan met migratie een ander. We zijn aan de harde grens belandt en het moet stoppen als we niet willen dat het volstrekt uit de hand loopt. Als dat geregeld is pakken we autochtoon asociaal tuig wel aan, conform Dalrympleiaans recept.

Bigi Bana Boy | 04-06-12 | 09:28

Gewoon weer een standaard Linkse Kerk Preek. De Asielzoekers zijn liev en de lokale bevolking zijn Tokkies. Stem PvdA voor meer Cultuurverrijking!

Ales | 04-06-12 | 09:28

Reinaert | 04-06-12 | 09:19

Klopt.

Dr.Thorvaldt | 04-06-12 | 09:28

Fons deed de hele reportage net alsof het op de kermis allemaal wel meeviel. Het waren 'geruchten' aldus Fons. Hij interviewde alleen maar mensen die er niet bij waren geweest 'maar het hadden van horen zeggen'. Verder waren de Pekelders vooral boos op de wereld. Moraal van Fons: het viel allemaal wel mee met de asielzoekers, het was niet zeker dat ze op de kermis écht mensen in elkaar hadden geslagen, de Pekelders zijn gefrustreerd want weinig werkgelegenheid. Kortom: het lag allemaal aan Oude-Pekela zelf.

Hans Hillen | 04-06-12 | 09:28

Want multicul en verzorgingsstaat gaan niet samen.
vetkleppert | 04-06-12 | 09:05
En daar hebben we het probleem. Het is of of, niet en en.
Mij persoonlijk maakt het niet uit welke, maar niet allebei.

Freddie Stobart | 04-06-12 | 09:27

@BeunDeHaas | 04-06-12 | 09:20

Ik doelde dan ook op de opvang, die behoort sober en doelmatig te zijn, volgens mij is dat ook precies zo omschreven door de deskundologen te 's Gravenhage.

Dat 'het systeem' vervolgens door en door verrot is neem ik de asielzoekerts niet eens kwalijk, dat is onze eigen schuld (hoi Nurten!), hoogste tijd dat ook die Augiasstal eens grondig uitgemest wordt. Gelegenheid maakt de dief, en wij laten ons in dit land nu eenmaal graag bestelen.

Reinaert | 04-06-12 | 09:26

Je moet ook wel een totaal doorgedraaide linksgristen zijn om met droge ogen te verdedigen dat er aan de lopende band mensen worden binnengehaald en vertroeteld die nog nooit iets hebben bijgedragen en dat waarschijnlijk ook nooit zullen gaan doen. Op kosten van ons en onze voorouders.

vetkleppert | 04-06-12 | 09:26

Ik mis boer Reinaert, als je dit hoort.

Mazzeltov | 04-06-12 | 09:24

"Ik bid niet vur bruune mensen"

King of the Oneliner | 04-06-12 | 09:22

@ikreaguurdusikbesta wel een beetje flauwe opmerking. Bij GL hoef je ook niet te bewijzen dat in staat bent om met brandende lappen in de brievenbus een geheel gezin uit te moorden wil je in de 2e kamer welkom zijn.

25TaLife | 04-06-12 | 09:21

Leuk stukje ook over Oekraine.. volgens mevrouw Koblenko is er echter niets aan de hand en kunnen we gewoon doorlopen, mensen.

harry poster | 04-06-12 | 09:21

Wat is er mis met het in een lokale tongval zeggen, dat buitenlanders Nederlands dienen te kunnen spreken?

Bytemaster | 04-06-12 | 09:20

@ Reinaert | 04-06-12 | 09:13
Hosselen. Gappen. Ik weet het niet.
Overigens is sober en doelmatig al niet mogelijk omdat de procedure niet doelmatig is.

BeunDeHaas | 04-06-12 | 09:20

@Dr.Thorvaldt | 04-06-12 | 09:17

Blank, school afgemaakt, werkend voor je geld? Check: [x] faxist!

Reinaert | 04-06-12 | 09:19

Niks = Nikes, zwoegen = Zeeman, ja ik snap het wel, ben ik nu ook een faksist ?

Dr.Thorvaldt | 04-06-12 | 09:17

Dat katholieke Fons in´n poelletje, potje stront zit te roeren kan ik nog wel volgen, maar wat die Bavo Galama daar bij doet ontgaat mij.
Nederland derde wereldland dankzij sjosjalisten & kutholieken, een veenbrand en hallucinerende paddenstoelensporen in de afbrokkelende monarchie.

Ratzing. | 04-06-12 | 09:17

Het is toch logisch. De overheid veroorzaakt tweespalt in de samenleving van de Pekela's door de oorspronkelijke bewoners in de kou laat staan. Zo is de de beloofde werkgelegenheid er nooit gekomen en heerst in dit gedeelte van Nederland een enorm hoge werkloosheid. Veel mensen moeten naar de voedselbank. Maar nee, we kwakken er een azc neer en die mensen voorzien we in meer dan de noodzakelijke behoeftes. Die geven we dikke schoenen, htc's en andere onnodige luxe goederen. Ongeacht wat men vindt van de Pekela's of andere plekken des lands, dit gedrag van de overheid is SCHANDALIG. Ik kan me de gevoelens van achterstelling zeer goed voorstellen.

HSVOBW | 04-06-12 | 09:17

"As se hie benn' moet'n ze owk gewown Nedelans proowt'n."

OLOL! Priceless!

Balsaq | 04-06-12 | 09:16

Gisteravond gezien moest ook lachen om het "ze moeten nederlands praten" op zijn plat Oude Pekelaas!!
Ze hebben echter wel gelijk wat de rest betreft en hoe zit het met die kinderen die het ziekenhuis zijn ingeslagen? Niets rechtvaardigd het om iemand zomaar het ziekenhuis in te slaan.

bonje | 04-06-12 | 09:15

Iets slimmere en videogeniekere mensen weten van te voren dat je alleen in Fons' Riefenstahl productie terecht komt voor zover je als fascist kan worden weggezet.
Het is exact dezelfde techniek als ten tijde van Fortuyn: men laat alleen maar mensen zien uit de categorie "daar wil je niet bij horen".
Ik heb nieuws voor je, Fons. Je wilt niet weten hoe veel "hoogopgeleide" mensen in jouw directe omgeving het helemaal eens zijn met de door jou zo verafschuwde tokkies, maar ze praten je gewoon gezellig naar de mond terwijl ze jou en je gedachtengoed haten.

vetkleppert | 04-06-12 | 09:14

Als het aan Geert lag zou hij die tattoe jongen zo minister van binnenlandse zaken maken. Hoeft -ie niet eens eerst te bewijzen of -ie wel in een brievenbus kan pissen.

ikreaguurdusikbesta | 04-06-12 | 09:14

@BeunDeHaas | 04-06-12 | 09:05

Ik vermoed dat die smartphones niet uitgereikt worden doch dat die dingen gewoon door betrokkenen zelf gekocht worden. Je vraagt je af van welk geld, net als ik me vervolgens afvraag hoe men vervolgens in staat is het bijbehorende abbonement te betalen. Dát is wat steekt: een asielzoeker mag immers niet werken en ontvangt slechts een bescheiden weekvergoeding als ik het wel heb.

Blijf je toch zitten met die ene vraag: *waar komt dat geld vandaan?*

Reinaert | 04-06-12 | 09:13

vetkleppert | 04-06-12 | 09:05 | tja, linkse mensen zullen nu eenmaal nooit begrijpen dat ze niks snappen.

Bokito ergo sum | 04-06-12 | 09:12

Ik heb niks tegen asielzoekers zolang ze zich maar gedragen en de taal goed spreken; in vele gevallen blijkt dit niet zo te zijn. Die mensen zijn hier te gast dan is het toch normaal dat je je gedraagt en je aanpast aan de normen en waarden van Nederland?

nielsjuuh23 | 04-06-12 | 09:12

Tja tis zuur maar op het einde proat de man geen peop. Ze lopen inderdaad allemaal met een HTC in de klauwen.

25TaLife | 04-06-12 | 09:08

En weer Geert erbij halen zoals Johnny Q
Van de 1.5 miljoen stemmers zitten er maar een paar in outlaw Gruningen.
Doe Uw huiswerk.

hagelkruis | 04-06-12 | 09:08

Beroepssmeerlap Fons de Poel zal wel even laten zien dat mensen met bezwaar tegen immigratie allemaal oliedomme raarpratende tattootokkies zijn. Allemaal.

vetkleppert | 04-06-12 | 09:08

Ik mis de lokale zwaaiende Chinees. Jammer. :-)

wakkere_nederlander | 04-06-12 | 09:07

Er is helemaaaal geen veenbrand in Pekel of omgeving. Laat die Fons de onderhuidse ergenissen in het westen maar filmen. Of liever gezegt: de angst en het knielen voor de Islam.

Normpje | 04-06-12 | 09:07

Lekker ding hoor, die jongen rechts. Jammer van die tattoos

jezouermoevanworden | 04-06-12 | 09:06

@ Reinaert | 04-06-12 | 09:01
Eensch. Zodra men smartphones uitgereikt krijgt, net als hippe schoenen en kleding, en dat als asielzoeker...
Natuurlijk, ze hebben geen kleding aan het lichaam dat Nederland-proof is. Dat wil zeggen: warme kleding, luchtige kleding etc. dus je wil dat best verzorgen. Alleen tegen welke prijs? Zoals je zegt:sober en doelmatig. En dat hoeft niet een krakkemikig Spartaans bed te zijn in een kamer van 3 bij 3 meter, maar de bedoeling is zo snel mogelijk duidelijkheid. De basisbehoeften regelen we.

BeunDeHaas | 04-06-12 | 09:05

Dit is nou het verraad van links.
Steeds maar weer nieuwe ladingen mensen binnenlaten, vaak niet eens meer met de smoes dat ze werk komen doen waar geen Nederlanders voor zijn.
Uitkering, huursubsidie, sociaal (gesubsidieerd) woninkie met voorrang en natuurlijk fokpremie.
En voor de oude PVDA of SP achterban wordt de spoeling alleen maar in hoog tempo dunner. Want multicul en verzorgingsstaat gaan niet samen. Sterker nog: zo'n ernorm contingent onopgeleide werklozen zet de zaken alleen maar extra op scherp om voor bijna niks te moeten werken. Want voor jou twintig oh nee, honderd anderen.
Voor wie wat meer verdient is het ook alleen maar een kostenpost en nog minder je kont kunnen keren in dit overvolle land.
Waar kan een Nederlander asiel aanvragen?

vetkleppert | 04-06-12 | 09:05

Ik heb het ook gezien en er is een vraag die Fonsje had mogen stellen, liggen ernou wel of niet 2 meisjes in het ziekenhuis?

dedwarsligger | 04-06-12 | 09:04

As z'hier benn'n mott'n ze ook Nederlands proat'n.. Hahaha.

Jaap de Paap | 04-06-12 | 09:04

@Banana-Hollandia | 04-06-12 | 09:01
Kom op reaguurders, allemaal naar de nieuwe website GeertStijl.nl!

wakkere_nederlander | 04-06-12 | 09:03

'De Rest van Nederland'
Hoe zit het daar mee Pritt?
Ik mis boer Reinaard!

wakkere_nederlander | 04-06-12 | 09:02

Tja, asielzoekerts op hippe schoenen en met kekke smartphones in de knuistjes, dat moeten we met z'n allen inderdaad niet willen. Naar dezerzijds mening dient de opvang van ansielzoekers sober en doelmatig te zijn, die indruk krijg ik bepaald niet als ik naar deze beelden kijk of wanneer ik de quatsch-kauwende (pun intended) Somaliërs in het aanpalende dorp alhier zie rondscharrelen.

There is something rotten in the state of -Albayrak- Hollandistan.

Reinaert | 04-06-12 | 09:01

Mag ik, gezien vorig topic 'Het failliet van Geert Wilders' en de roulerende 'Greenpeace banner' op GS,
opmaken dat GeenStijl nu is ingezet als PVDA propaganda machine?
Iets onder het motto van 'money talks, bullshit walks'? Of heb ik nu een joint te veel gerookt??
Just curious!
*gaat naar KFC voor méga bucket chicken wings*

Banana-Hollandia | 04-06-12 | 09:01

Je kan niet van een vluchteling verwachten dat-ie in 1 week Nederlands leert, verder hebben die dorpelingen natuurlijk gelijk.

rara | 04-06-12 | 09:01

Okee, probleem gesignaleerd, en protest nummer 80.000 genoteerd.
Maar vraag even Quid. Die weet betere en constructievere manieren om te strijden tegen de multiculti droplullen die de autochtoon collectief in den reedt gepropt krijgt.

Fijnstoffer | 04-06-12 | 08:58

Als er iets nog minder interessant is als Amsterdam, dan is het Groningen wel.

* | 04-06-12 | 08:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken