Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

#ESM is het beste wat NL ooit is overkomen

vivaeuropajeejdatisleuk.jpgJa hoor. Het is weer zover. Driekwart Nederland met een verongelijkt gezicht en de armpjes nukkig over elkaar vanwege de Europese heilstaat. Terwijl het ESM-verdrag het beste is wat Nederland in de huidige situatie kan redden. Hier tegen schoppen als Hollanders is net zo belachelijk als de Friezen die onafhankelijkheid willen. Een sterk Europa is in het voordeel van Nederland, net als een lagere Euro. Beter qua interne markt, beter qua buitenlandse investeerders en beter qua bestuur. So what dat we een deel van de politieke bevoegdheid outsourcen naar Brussel. Alsof we het zelf zo lekker doen op dat gebied, met onze gedoogconstructies, fragmentatie en amateurpolitici. Bovendien, hoe meer er geregeld wordt in Brussel, hoe meer we hier kunnen bezuinigen op ambtenaren. Europa is niet iets wat extern is, wij zijn Europa. En het is heel schizofreen om tegen jezelf te vechten. Nope, compleet infiltreren die hap, de boel overnemen en de Europese show runnen als Nederlanders. Zeg maar wat de Limburgers met de Haagse politiek hebben gedaan. Als wij met zoveel mogelijk Nederlanders de zaak runnen daar, inclusief ESM en dat soort dingen meer, gaat ons dat alleen maar winst opleveren. Subsidies, Europese salarissen voor Nederlandse medewerkers en politici in Brussel en de wetgeving daar wat bijsturen in ons eigen belang. Wij moeten voorkomen het speeltje van de EU te worden en de EU tot onze main bitch maken. Het ESM-verdrag is daarvoor een uitgelezen mogelijkheid. Ratificeren die boel, op onze voorwaarden. Alle Europese landen bouwen zwoegzwetend aan een gezamenlijke Unie en als het zaakje draait, plegen wij de coupe. Stilletjes, geniepig, middels infiltratie op alle niveaus, maar volledig in het ritme van onze VOC-mentaliteit. Hier moeten we niet tegen knokken, dit moeten we omarmen en overnemen. Niet zo ingewikkeld, toch? Morgenochtend gaat we verder debatteren. Feest! Viva la Republica Europa!

Reaguursels

Inloggen

Ik beklaag ons gebrek aan voc-mentaliteit in de ESM.

dedreaugkleaut | 24-05-12 | 05:10

@Niemands Knegt | 24-05-12 | 01:17

Hoe was het ook weer? Het DING is geFLOPT en wij krijgen een zere BIPS?

neemjemoederindemali | 24-05-12 | 01:42

vanhetvarken | 23-05-12 | 18:48 | + 1 -

Die wat? Dat heeft zo lekker veel opgeleverd ook! Alleen dat onze beste lieden naar het buitenland zijn vertrokken omdat daar meer betaald wordt en wat krijgen wij er voornamelijk voor terug: een zootje ongeschoolde oostblokeppo's die voor het overgrote deel geen premies betalen zoals jij en ik en door hun lagere lonen de markt verzieken (fuck: "ze doen het werk wat Nederlanders niet willen doen", niet voor 5 eu in het uur nee!).
Wordt onze zorg (ook) niet goedkoper van en bovendien vergrauwt ons groene landschap van die koppen!

Z-PiLL | 23-05-12 | 20:16

'Met de kennis van nú'./ Wir haben es nicht gewusst.
WirMachenMusik | 23-05-12 | 19:07

Gaat idd nog eens heel groot worden, hoe kun je nu anders na al jaren en jaren de EU/Euro goed praten, naar je kiezers, nu ineens gaan zeggen, dat was een calculated risk of zo ?

vanhetvarken | 23-05-12 | 19:53

Niemands Knegt | 23-05-12 | 18:2
Ik werk 60/70 uur per week, kortom heb, behalve via deze weg te protesteren, geen tijd, wat is jouw excuus?

kopje | 23-05-12 | 19:23

Ben bang dat de de zg. zittende Elite, dus VVD PvdA CDA D66 en Groen Links, dus niet anders kunnen.
We (BV NL) zitten dankzij hen, al tot aan onze nek in de Europa shit, en ziet er niet naar uit dat het "ten goede zal keren", maar omdat ze( de Elite) daar allemaal hun handen vies aan gemaakt hebben, moeten ze wel alles in het werk stellen om toch, desnoods met opoffering van alles ( o.a. onze soevereiniteit) het getij te keren.
Men heeft werkelijk alles in het geweer gebracht om het ESM zo geruisloos mogelijk te laten passeren.
Welke dwark gaat nu onderhandelen nadat er getekend heeft,... nadat de koop gesloten is?
Een Plasterk is weliswaar geen koopman, maar toch niet volslagen debiel?
De Jager heeft het tot nog toe wat verkeerd ingeschat, of is zo dom, of hoopt , of liegt? En vertrekt over 2/3 maanden.
Rutte economisch geen licht, heeft getekend voor 94 miljard en denkt nu met 40 miljard weliswaar zonder enige zeggenschap, er met een rotkoopje af te komen?
Pechtold, de wakkere veilingmeester, de Eurofiel, kan ook wel inpakken als zijn Utopia, een verenigt Europa, uit elkaar valt.
Mevrouw Sap die alleen erkenning wil,de opdracht heeft staatsvrouw te worden,en er geen andere mogelijk voor ziet anders, en altijd met de grote jongens heeft meegestemd?
Alleen die sukkelaars van de SP PVV PvdD kunnen doen wat ze denken dat goed is voor Nederland want die hebben geen vieze handen, hen kan niet verweten worden dat ze toch wel ontstellend stupide bezig geweest zijn, al jarenlang.
Nee verhaal is duidelijk,ook die laatste cent, en zeggenschap wordt er uitgeperst, want anders krijgen onze Elite serieuze problemen,want het is echt volledig hun schuld, das de crux!
En voor Spanje ten onder gaat, en dat zal zo lang niet meer duren, moet het geregeld zijn, dat de boel hier zonder al te veel gezeik leeggehaald kan worden.

kopje | 23-05-12 | 19:14

Gootbalkoning | 23-05-12 | 13:41
Voor 'Wir haben es niet gewusst" hebben we momenteel een prachtig NL-equivalent: 'Met de kennis van nú'.

WirMachenMusik | 23-05-12 | 19:07

Ene Guy Fawkes had voor dit soort problemen een oplossing bedacht. Goed, het is hem niet gelukt, maar soms denk je toch.....

Polletje Piekhaar | 23-05-12 | 19:00

Hoe is het nu mogelijk, dat een zo verschrikkelijk mooi, nobel en sociaal idee als de EU en de Euro, verwezenlijkt en onderhouden door onze beste en sociaalste denkers, zo een ongelooflijke dure flop blijkt te zijn ?

vanhetvarken | 23-05-12 | 18:55

Niemands Knegt | 23-05-12 | 18:33
Idd, de niet aanwezige steun is niet gewijzigd, daar heeft Rutte een punt.

vanhetvarken | 23-05-12 | 18:52

Jos Schmitz | 23-05-12 | 18:38
Jos, als je uit de EU gaat, dan kun je ook niet deelnemen aan de banen carroussel daar, dan krijg je er een paar honderd werkeloze Nederlanders bij, dat moeten we niet willen met zijn allen.

vanhetvarken | 23-05-12 | 18:48

En denk maar niet dat we er zijn met die veertig miljard. Wanneer er meer nodig is, kan de europese commissie (Barroso en Rompuy, d.w.z. Super en Hyper) verlangen dat binnen zeven dagen een door hun vastgesteld bedrag wordt overgemaakt. Geef je portemonnaie dus maar vast over aan Ali Baba en zijn veertig rovers.

Polletje Piekhaar | 23-05-12 | 18:48

@Jos Schmitz | 23-05-12 | 18:38
*Applaus*

First Contact | 23-05-12 | 18:43

De grootse leugenaar die in Den Haag voorhanden is, namelijk Jan Kees De Jager beticht nu de PVV van het verspreiden van onjuiste informatie. Over gotspe gesproken, zo lust ik er nog wel een. Wanneer onze Moslim broeders besluiten hem met zijn hoofd omlaag van de minaret van de Haagse Moskee te gooien, zal ik mij daar niet tegen verzetten.

Polletje Piekhaar | 23-05-12 | 18:41

Alle partijen die nu voor (40 miljard verbranden) gaan stemmen zitten in een spagaat.

Tegenstemmen, houdt in, EU/Euro was een vergissing, sorry foutje, 300+ miljard naar de klote, pech. Is dus niet uit te leggen en leidt tot 'wat' mindere verkiezings uitslagen.

Met voorstemmen en downplayen, kun je er nog een verhaaltje van maken, ok, je moet liegen als of je leven er vanaf hangt, dat wel, maar met weer eens 40 miljard verbranden heb je tijd (tot 12 september) gekocht en hee, wie weet, gaat het ineens wel beter per ongeluk.

Slechts de partijen met schone handen kunnen zich permitteren tegen te zijn.

vanhetvarken | 23-05-12 | 18:40

Jaaaa, de EU! Die ambtenaren die we hier minder gaan hebben (afwachten nog) gaan er in Brussel dubbel bij. Zonder belasting te betalen. Nou ja, bijna zonder. De belastingprivileges voor EU-ambtenaren zijn nog altijd vrijwel opgelimiteerd. Maar los daarvan. 40 miljard in een pot stoppen waar je verder geen enkele zeggenschap ove rhebt is waanzin. Dat is bijna 2500 euri per inwoner van Nederland, waarvan zeker 1 miljoen bestaat uit een geimporteerde onderklasse van kanslozen die bij gebrek aan opleiding, vaak anlafabeet ook nog tot hun dood aangewezen zijn op de bijstand. Nee hoor, als je 65 bent, krijg je AOW. Ja? Mar allen toch als je vanaf je 15e in Nederland gewoond hebt? Zo nieet, vult de bijstand dat aan. Dus aangewezen op bijstand tot hun dood.

Deze kanslozen werden osn door destijds koeltoerminister en PvdA-snol Hedy 'd Ancona verkocht als verrijkers van onze cultuur. Ga dat maar even uitleggen aan de buschauffeur die door een dolle Afghaan 6x werd gestoken en door ons zo accurate OM niet op tijd werd gedagvaard en nu lekker vrij rond loopt.

Die verrijking van onze koeltoer van Hedy kost ons jaarlijks miljarden. Oh ja? Hoe zo dan? Nou, 400.000 mensen genieten bijstand. 60% daarvan, dus 240.000 bestaat uit niet-westerse allochtonen. Lees: Bi-culturele kanslozen die nooit een school vanbinnen hebben gezien en voor het meerendeel analfabeet zijn.

Pak je zakjapanner. Of je Iphone en neem de calculator. 240.000 x 1000 is 240 miljoen bijstand per maand. Exclusief hoersoepsidie, woon- en zorgtoeslag, medische kosten en onderwijs. Over inzet van politie en justitie heb ik heet niet eens. 1240 miljoen per maadn is maal 12 is een kleine 2,9 miljard!

Wil je bezuinigen, moet je zorgen dat we ons zo snel mogelijk ontdoen van deze geimporteerde onderklasse van kanslozen.Scheelt ons minimaal 3 miljard per jaar. Plus 240.000 woningen beschikbaar op de woningmarkt. Plus tonnen andere ellende.

De pest is, dat Nederland, grootste netto bijdrager aan de EU-kas zich laat eingeloren door EU-regeltjes. Geen baas meer in eigen land, en daarom kunnen we ons niet ontdoen van deze economische molensteen van kansloze opvreters.

Nederland e EU uit en vervolgens geassocieerd EU-lid zoalsd Noorwegen en Zwitserland. Zelf bepalen wie je land binnenkomt, maar toch, enige voordeel van de EU, vrij handelsverkeer met de andere lidstaten.

Nederland juit de EU, zolang het nog kan!!

Jos Schmitz | 23-05-12 | 18:38

In ons bedrijf ontving het personeel de aankondiging, dat er een lening van de bank wordt genomen, waarvoor het huidige en toekomstige personeel garant moet staan met hun volledige inkomen en vermogen. Voor het beheer van deze gelden wordt een procuratiehouder aangesteld, met volledige onherroepbare volmacht, om in gevallen van nood (naar zijn inzicht), die gelden te besteden hoe hem het goeddunkt. Over goedkeuring voor deze regeling mag slechts gestemd worden door de al ontslagen directie.

Lijkt mij volledig te voldoen aan alle wettelijke normen

De noodzaak voor deze lening was de penibele situatie van onze concurrenten, welke we geld geleend hadden.

vanhetvarken | 23-05-12 | 18:27

Moonwarrior | 23-05-12 | 18:20 | + 2 -
ik dacht dat die nazi's juist van dat een volk een land een bestuur idee waren

janneman1977 | 23-05-12 | 18:25

@Flappie2006 | 23-05-12 | 16:45 |
Inderdaad is het de grootste gestolen vestzak,- broekzak geldoperatie die er ooit heeft plaatsgevonden.
Wat gooien ze in godsnaam in ons eten dat wij dit alles zo lethargisch ondergaan?

Niemands Knegt | 23-05-12 | 18:22

Robert49 | 23-05-12 | 18:13 | + 0
De new wold order, vertel eens wat is dat?

janneman1977 | 23-05-12 | 18:22

@Politiekrelativist: weet je wat nog erger is dan de manipulatie door liegen waar jij het over hebt? Het minste of geringste wat je niet in je bronnetjes kunt vinden afdoen als alu-hoedje. Dan ben je meteen klaar.
Waaaaaant, de achterkamertjesafspraken vindt jij nergens in jouw propangandistische bronnen. Je verdedigt dit allemaal en ik vraag me serieus af waarom?
Gaan we het nu dan even hebben over de punten waarin dit "mechanisme" (en haar medewerkers) op alle mogelijke manieren gevrijwaard is van rechtsvervolging?
Of deze: er wordt _niemand_ democratisch gekozen binnen het ESM, zij hoeft zich aan _niemand_ te verantwoorden. DAT alleen al moet een hoop vraagtekens oproepen.
Nee, vast niet bij jou, jij zit hier immers ook alleen maar om te relativeren.
Nou "wij" weten allemaal wel hoe het in de politiek werkt hoor, het gaat dan nog wel niet zoals in Amerika waar op elk congreslid meerdere lobbyisten zitten. Nee hier gaat het stiekemer en veel vuiler, hier wordt de burger gewoon verkocht aan de achterdeur terwijl aan de voordeur de betrokkenen met gladgestreken smoelen mooie verhaaltjes op zitten te hangen. Niet voor het eerst... En ZEKER niet voor het laatst.

Het is dan ook misschien wel goed dat je hier bent, er is nogal wat werk voor je aan de winkel.
Ik zou zeggen: relativeer je lekker een rolberoerte of WORDT EENS WAKKER!

Z-PiLL | 23-05-12 | 18:21

Ik zag laatst op de voorpagina(!) van de Volkskrant een stukje tekst waarom we niet tegen de Eu mogen zijn. Tegen de Eu zijn was hetzelfde als de Duitsers indertijd de joden deden haten. En daarna ging het verder dat als je EU-sceptisch bent je een racist bent want dan kwam je dochter thuis met een neger en dat keur je dan ook af.
Dat is het niveau van de pro-EU bende. Zelf lui als Samson en Pechtold konden geen enkel pakkend argument verzinnen waarom we 40 miljard en het ESM moeten steken. Maar als je tegen bent ben je een nazi...

Moonwarrior | 23-05-12 | 18:20

-weggejorist-

Robert49 | 23-05-12 | 18:13

@(c)ZWITSUL | 23-05-12 | 17:34
Haha inderdaad. En humor toch dat ze zelf nu argumenten hebben van dat het ESM alleen in noodgevallen 85% van de stemmen moet hebben. Een referendum was op zijn plaats geweest zo kon er bepaalt worden of het democratisch noodzakelijk is de stemming over het ESM verdrag te laten wachten tot na 12 september 2012. D'66 de partij van de zogenaamde democraten maakt zich alleen maar zorgen over de "mogelijke" economische schade over democratische schade natuurlijk geen woord.

First Contact | 23-05-12 | 17:53

Maar als dat fonds ons veertig miljard kan kosten, lijkt me dat een gigantisch controversieel en omstreden onderwerp. Alleen al gezien de maatschappelijke commotie die erover is ontstaan.Zeventig procent van de mensen die erover zijn ondervraagd, is tegen. Twee partijen die recht tegenover elkaar staan (PVV en SP), zijn tegen. Christelijke partijen (CU en SGP) zijn tegen. Zelfs de Partij voor de Dieren is tegen. De andere partijen zijn voor. Kun je een beter voorbeeld geven van omstreden en controversieel? Ik geloof het niet.
-
Een derde van de Kamer is tegen. Als een zo groot deel van de Kamer tegen iets is, lijkt mij dat ongeacht het onderwerp omstreden en controversieel.
-
Theodor Holman www.parool.nl/parool/nl/508/THEODOR-HO...

(c)ZWITSUL | 23-05-12 | 17:34

En het filmpje van Tom zegt me nog meer.
Samson: Die 40 miljard kunnen we zo ophoesten *kuch kuch* kijk maar naar abn-amro LOL dat was Samson dus.
Peggie: Natuurlijk moeten we niet 40 miljard meer staatsschuld willen maar dat gaat ook niet gebeuren want wij gaan zorgen dat de economie weer gaat groeien. Nee? Ach man, je moet niet zo doemdenken. LOL dat was Pechtold. Maar die 12 miljard, wat hadden ze een praatjes, landsbelang hier, maar je mag bevolkingsgroepen niet buitenspel zetten daar en Griekenland moest hoe dan ook gered worden want dat zou de ondergang van de economie in Europa betekenen. Zoveel kennis en zoveel feitjes maar geen Kunduz kontneuqpartij die zich realiseert dat het draait om vertrouwen, want zonder vertrouwen heb ik liever een huurhuis, zonder vertrouwen let ik op de kleintjes, zonder vertrouwen bedenk ik me wel 2 keer voordat ik iemand op zijn blauwe ogen geloof.

First Contact | 23-05-12 | 17:16

@ Kopje, in een noodtoestand of staat van beleg is het confisqueren van geld van burgers maar zeer beperkt mogelijk.Wel heeft de staat cq banken mogelijkheden door geldontwaarding (d.m.v. de geldpers) de welstand van burgers op te heffen.De geldpers zit echter in Frankfurt,dus zal de staat in nood terugvallen op algemene maatregelen van bestuur.Die zijn echter zeer beperkt als er geen autoritair dictatoriaal bewind wordt ingesteld. Wel kan bij wet (uit 1945) goud geconfisqueerd worden tegen een zeer lage vergoeding (geen "kunst-goud"). Kortom: De burger is bepaald door zijn woonplaats binnen de EU altijd "gegijzeld" m.b.t. wetten en maatregelen van bestuur of decreten van veroverd gezag.

Dolphi | 23-05-12 | 17:09

@La Bailaora | 23-05-12 | 14:54
Zijn nick zegt mij al genoeg. Politiek en relativeren.

First Contact | 23-05-12 | 17:08

@ Niemands Knegt | 23-05-12 | 16:24 |

Waar denk je dat die banken dat geld voor de bankentax vandaan halen? Dat komt regelrecht uit de zakken van hun klanten en zo dus via een omweg ook weer van de burgers. De banken lachen zich al jaren de ballen uit de broek en de burger betaald alles.

Flappie2006 | 23-05-12 | 16:45

Ja hoor. We zijn jarenlang het braafste jongetje van de klas geweest, en alsof dat ons iets opgeleverd heeft. Frankrijk en Duitsland overrulen ons altijd. Dus houd aub je prietpraat voor je Johnny Quid.

Cum_Fraude | 23-05-12 | 16:43

Diederik Samsom is iig al warm ontvangen en dus gegarandeerd van z'n inkomsten.
Misschien moet er toch een deel van die som naar de geestelijke gezondheidszorg gaan... Ik kan me toch wel voorstellen dat een heleboel mensen overspannen worden van al dat Europa gedoe.

Replaceable | 23-05-12 | 16:41

stukje hierboven was van Theodor Holman:

Zelfs de Partij voor de Dieren is tegen dat noodfonds
Theodor Holman

Flappie2006 | 23-05-12 | 16:37

Als dit toch op korte termijn door de kamer gerammeld wordt, moet iedereen die iets te makken heeft, asap trachten zijn vermogen veilig stellen buiten de EU, want het is mis in Griekenland en gaat mis in Spanje, dat is geen misschien.
Heb iets horen waaien over een wet uit 1978, die de minister van financien bevoegdheden geeft om alle uitstaande gelden e.d. op te vorderen in geval van nood, weet iemand daar het fijne van?

kopje | 23-05-12 | 16:35

Uit de Parool link:

Het kabinet viel over bezuinigingen van achttien miljard euro, maar nu staan we wel voor veertig miljard euro garant, voor Griekenland, Portugal, Italië en Spanje, landen waarvan ik altijd hoor dat ze 'hun huishoudboekje' niet op orde hebben.

Waarom moest daar nú een besluit over worden genomen? Omdat het fonds er 1 juli moet zijn? Van wie dan? En waarom moeten we daarnaar luisteren?

Ik snap het niet. Ik heb het idee dat we iemand die zelf best kan zwemmen, willen redden door een cruiseschip op hem af te sturen.

Flappie2006 | 23-05-12 | 16:34

De banken hebben er samen met de politici een grote puinhoop van gemaakt die financieel opgelost moet worden door de burgers. De banken zijn dus overeind gehouden door de burgers.
En nu opletten: de lidstaten, die dus voor de 100% gefinancierd door hun eigen burgers, de banken overeind hielden kunnen fluiten (zowel de lidstaten als de burgers) naar het geld... Bankentaks zal namelijk gebruikt worden voor de EU-begroting!
www.joop.nl/opinies/detail/artikel/eur...
It's a Bloody Shame!
Politici en banksters, op een dag zijn de burgers het spuugzat en begint de burgerrevolte waarbij de hele kliek schaamteloze uitbuiters, graaiers en mee-eters die dit alles in stand hebben gehouden, ter verantwoording zullen worden geroepen.

Niemands Knegt | 23-05-12 | 16:24

Het gaat er niet om of Jan en Alleman iets zien in het ESM maar de financiële markten.Vandaag zijn ze op de beurs weer grandioos bezig de boel in te laten storten,dus...het vertrouwen blijft op de tocht.Nou ja,het zijn ook maar zielige mannetjes van splinter-partijen,die een kiesdrempel van 20 % hooguit kunnen halen.4 a 5 stuks klampen zich wanhopig aan elkaar vast om het stemvee te kunnen manipuleren. Bang voor bank-runs en terugvallend op "doortastende en dus geslaagde" actie's van Wouter Bos ,destijds. Samsom beweert doodleuk dat 40 miljard vinden geen probleem is,gezien de makkelijke vangst van 30 miljard,4 jaar geleden.De tijd van de euro-zone moet dus worden gekocht en het vertrouwen zou een kick krijgen van waardeloze E 8 - bijeenkomsten in hemdsmouwen in Camp David.En maar lachen om een voetbalwedstrijd en verder draaien om de hete brei van crisis en een hele week dalende beurskoersen.Kijk eens hoe Obama met zijn oorlogseconomie het westen redt en dus herverkiezing verdient. Sarkozy dus niet,terwijl Merkel hem bij zijn verkiezing zou helpen.Een finaal echec dus.En HollandE maar kakelen over euro-bonds die zo goed passen bij het ESM. Merkel zal dus een slachter zijn van welke Franse president ook. We wachten nog op haar "NEIN" aangaande het ESM .Aangaande de euro-bands blijft het nein.Het westen blijft in de ban van dit herverkiezing-jaar van Obama.De grootmacht is nog steeds in staat de rest te piepelen.Wie kan zich immers honderden strategische bommenwerpers,tientallen grote kern-duikboten en 10 vliegdekschepen van honderd-duizend ton permitteren ? Niemand en dus is de rest gegijzeld tot in lengte van vele jaren.

Dolphi | 23-05-12 | 16:21

Typisch, het vuur wordt weer te heet en weg ben je.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:32 | + 6 -
Nee hoor, ik had een vraag gesteld, die had jij beantwoord met een wedervraag, en die had ik beantwoord. En nu ga ik voetballen. De groeten verder.
Niet zo para doen he, zo belangrijk ben je niet.

Politiekrelativist | 23-05-12 | 16:17

'EU-toppen hebben geen zin'

Zo’n maatregel is volgens Sinn het instellen van de onder meer door Frankrijk voorgestelde eurobonds. "Dat is een absurd idee. Daarmee socialiseer je schuld. Het stimuleert een systeem waar landen zullen denken: als ik het niet kan terugbetalen, dan is dat iemand anders probleem.En de belastingbetaler van de landen zonder schulden betaalt hier uiteindelijk voor."

www.nu.nl/economie/2817536/eu-toppen-h...

(c)ZWITSUL | 23-05-12 | 16:07

Wie tekent er nu een contract, waardoor je geld af moet staan zonder daar enige zeggenschap over te hebben,zonder dat de voorwaarden volledig bekend zijn, en dat je bv. zoiets primairs geregeld heb dat je ook veto recht hebt. Iedere jurist moet hier vermoedelijk van braken. Dat( zoiets doms) doe je met familie nog niet, laat staan met een kennis uit zuid- europa, waar je de vorige keren je geld ook al niet van terug kreeg.
Hulde voor onze volks vertegenwoordigers, eerst tekenen en geen eisen stellen, en dan komt alles wel goed via BY-Laws. M'n Hoela!
Heb nog niet ontdekt waar de crux zit, want zo stom kan je toch niet wezen.

kopje | 23-05-12 | 15:56

Volgens mij is de server van streek want er werd er kwamen geen reacties door en nu in een keer staan ze er wel.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:50

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:14

wat voor kaas Kaas ? morgen nieuwe ronde nieuwe kansen, en terugrijden ben ik meestal ook niet zo goed in.

(c)ZWITSUL | 23-05-12 | 15:49

Hoogtepunt van vandaag:
Ester Ouwehand wist dankzij keiharde ondervragingstechnieken speknek de Jager te verleiden tot de bekentenis dat Nederland met dit verdrag inderdaad het veto opgeeft over de besteding van de toegezegde 40 miljard.
Waarvan acte. (Bewijs voor het binnenkort op te richten volkstribunaal.)

Niemands Knegt | 23-05-12 | 15:43

@ Bokito ergo sum | 23-05-12 | 13:43 | + 1 -
"Samson werkte hier in het interview al naar toe, we hadden zo 30 miljard klaarliggen voor ABN-BEA. Dus idd we moeten Europa gewoon nationaliseren".
.
En was dat dan wel zo verstandig om daar 30 miljard in te pompen indertijd?
.
Dat is de vraag die ik Samson had gesteld trouwens.

Greetje Duisenberg | 23-05-12 | 15:35

Wat nu als dit noodfonds wordt aangesproken en het vervolgens nog niet genoeg is (PIIGS)? Er is geen keerpunt opgenomen, want 'Nederland heeft Europa nodig anders valt de hemel uit de lucht'.

Met andere woorden: als ze nu 40 miljard, 80 miljard, of 200 miljard garantstelling nodig hebben van Nederland, de politici - met uitzondering van enkele partijen - geven ze graag de sleutels van onze kluis om Europa te redden. Dit is in bijna alle landen het geval.

Tot slot: Nigel Farage in een oud filmpje waarin hij een audit uitvoert van enkele Europese Commissieleden. Geen zuivere koffie: www.youtube.com/watch?v=YWSYMpuCFaQ

Leucopterus | 23-05-12 | 15:34

Wat nu als dit noodfonds wordt aangesproken en het vervolgens nog niet genoeg is (PIIGS)? Er is geen keerpunt opgenomen, want 'Nederland heeft Europa nodig anders valt de hemel uit de lucht'.

Met andere woorden: als ze nu 40 miljard, 80 miljard, of 200 miljard garantstelling nodig hebben van Nederland, de politici - met uitzondering van enkele partijen - geven ze graag de sleutels van onze kluis om Europa te redden. Dit is in bijna alle landen het geval.

Tot slot: Nigel Farage in een oud filmpje waarin hij een audit uitvoert van enkele Europese Commissieleden. Geen zuivere koffie: www.youtube.com/watch?v=YWSYMpuCFaQ

Leucopterus | 23-05-12 | 15:33

@Politiekrelativist
Typisch, het vuur wordt weer te heet en weg ben je.
Dit heb je al vaker gedaan. Nou ik zie je wel weer in het volgende topic over het ESM, waar jij op precies dezelfde manier bezig zal zijn om te eindigen op hetzelfde punt.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:32

Quid wordt eens wakker...

''Als wij met zoveel mogelijk Nederlanders de zaak runnen daar, inclusief ESM en dat soort dingen meer, gaat ons dat alleen maar winst opleveren.''

Zonder veto?

Desmoulins | 23-05-12 | 15:21

Quid wordt eens wakker...

''Als wij met zoveel mogelijk Nederlanders de zaak runnen daar, inclusief ESM en dat soort dingen meer, gaat ons dat alleen maar winst opleveren.''

Zonder veto?

Desmoulins | 23-05-12 | 15:20

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:13 | + 0 -
Zucht. Ik verdedig een juridische waarheid. Er is in de TK overigens ook werkelijk niemand geweest die nog het idee had (zoals jullie) dat zonder inmenging van het Nederlands parlement het maximum leenbedrag verhoogd kan worden.
Maar goed, dat maakt niet uit. Want jullie zijn met 10, en ik met 1, dus jullie hebben gelijk, ofzo. Kun je wel proberen mij 'betrappen', je wilt dan blijkbaar een punt maken of een discussie winnen ofzo, het veranderd niet de juridische werkelijkheid.
.
"Want het gekke is, jij komt steeds met feiten, deze verdedig je vurig, dan zeg je dat je geen kennis van zaken hebt en dat het je niets kan schelen."
Lijkt mij niet ingewikkeld. Je snapt het dus wel. Ik verdedig wat klopt, en val aan wat niet klopt aan propaganda, maar ik kan er niet over oordelen of het een goed idee is. Dus, ik weet wat het is, maar weet niet of het goed is. Heel simpel, ik snap je probleem niet.

Politiekrelativist | 23-05-12 | 15:19

@ Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:34
Wat leuk, dus Spanje gaat 83,325,900,000 Euro storten ? En Griekenland dus 19,716,900,000 ? Nou, gelukkig maar. Ik was al even bang dat wij weer als enige mochten gaan betalen. Portugal komt ook meedoen: 17,564,400,000 Euro. Hi hi. Oh ja, en niet vergeten dat Griekenland alles terugbetaalt hoor. (JK de Jager.) Diepe zucht.

Marcus Porcius Cato | 23-05-12 | 15:17

@deraderendraaien | 23-05-12 | 15:12 | + 1 -
Ik was bijna vandaag naar het binnenhof gegaan met een klapstoeltje en een bijzet tafeltje. Goed stuk kaas en goede fles wijn.

Maar goed, hoe had ik dan terug gereden.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:14

@Politiekrelativist | 23-05-12 | 15:11 | + -1 -
Ik heb meerdere malen jouw "feiten" betrapt op onwaarheden of daar gerichte vragen over gesteld.

Je gaf hier zelden duidelijk en helder antwoord op.
Dan houdt het een beetje op.

Want het gekke is, jij komt steeds met feiten, deze verdedig je vurig, dan zeg je dat je geen kennis van zaken hebt en dat het je niets kan schelen.

Wat moet ik hier nou mee?

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:13

Gaan er nog mensen dinsdag naar het Haags gerechtshof om Wilders pleidooi bij de rechter te ondersteunen?

deraderendraaien | 23-05-12 | 15:12

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:06 | + 2 -
"Je moet niet zo stellig zijn en in herhaling vallen, dat is namelijk mijn grote probleem met jou."
Ah, het probleem is duidelijk. Feitenkennis wordt hier niet gewaardeerd, lastig om propaganda te verspreiden als anderen komen uitleggen dat het onzin is.
"Wat je zegt strookt niet met je mening."
Onzin, ik ben heel eerlijk, meeste wat ik zeg betreft feiten, zijn waar of niet waar, mening doet er dan niet toe.

Politiekrelativist | 23-05-12 | 15:11

@Politiekrelativist | 23-05-12 | 15:02 | + 0 -
Ik weet niet of ik het met al zijn plempsels eens ben. Ik ken hem langer dan vandaag en heeft mij laten zien altijd een weloverwogen mening te hebben gebaseerd op feiten.

Ook een vriendelijke debater.

Dat is mijn ervaring met hem en daar baseer ik mijn mening op.

Maar wat is er nu aluhoedjes aan precies?

ECB heeft ook dingen gedaan die niet mochten.
EU-landen bleken niet betrouwbaar
EU-bestuurders bleken niet te controleren of kritische geluiden hierover te pareren.

En dan kan jij wel weer aankomen met ESM is geen EU, het is namelijk wel het kindje van de EU, met de opvoeding van de EU, en wie gaan daar zitten? Specialisten van de Afrikaanse Unie? Ik denk van de EU. De "bedrijfs"cultuur zullen ze dus ook erven.

Maar zij zonder zonde werpe de eerste steen.
Je moet niet zo stellig zijn en in herhaling vallen, dat is namelijk mijn grote probleem met jou.

Wat je zegt strookt niet met je mening. Dat is gek, daarom nemen mensen je ook niet zo serieus, denk ik.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:06

Kan jij mij precies laten zien waar hij een drogredenatie maakt?
Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:01 | + 0 -
Verkeerde woordkeuze, het is een persoonlijke aanval, mijns inziens ongegrond. Excuses voor de verwarring, dank voor de opheldering. Je hebt gelijk dat het geen drogredenering is, zwak is het wel, iemand een manipulator noemen, stellen dat iemand een leugenaar is, etc.

Politiekrelativist | 23-05-12 | 15:03

Kaas de Vies | 23-05-12 | 14:58 | + 0 -
Ben ik wel benieuwd, ben jij het ook met zijn plempjes eens? En dan bedoel ik dus La Bailaora | 23-05-12 | 14:09 | + 12 - en La Bailaora | 23-05-12 | 14:33 | + 9 -? Of ben je het ondertussen al wel met me eens dat de aluhoedjes de discussie misschien toch wel een klein beetje verstoren (zie ook de steun die hij krijgt voor zijn opzienbarende onzin).

Politiekrelativist | 23-05-12 | 15:02

@Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:59 | + 0 -
Kan jij mij precies laten zien waar hij een drogredenatie maakt?

Kaas de Vies | 23-05-12 | 15:01

Hij l*lt overal overheen, enz... Het heeft geen eens zin om op elk argument in te gaan, hij komt toch weer terug op zijn paradepaardje. Afijn, check hier hoe erg die is:La Bailaora | 23-05-12 | 14:54 | + 0 -
Hahaha, nu is hij helemaal mooi, gaan we lekker met drogredenen en persoonlijke aanvallen de boel beslechten. Heel goed. Geef nou gewoon toe dat je er niks van weet jongen, ik heb het je zwart op wit laten zien.
Er is geen "overheen lullen", ik heb al je punten ontmaskerd als de leugens die het zijn.
Kun je wel doen alsof we in debat zijn, of een meningsverschil hebben, ik heb overal heel duidelijk aangegeven dat het me echt geen hol kan schelen wat er met dat ESM gebeurd, kun je ook in jouw linkje prima teruglezen. Maar ja, dat is voor veel mensen erg lastig, om ergens over toe te geven dat ze misschien toch niet zo goed weten en/of de boel bewust enorm opblazen.

Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:59

@La Bailaora | 23-05-12 | 14:54 | + 0 -
Oh ik wel hoor. Ik blijf altijd door gaan.
Oefening baart kunst uiteraard.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 14:58

Ik heb op het referendum NEE gestemd tegen de Europese grondwet o.a. om deze ESM dinges. Ik heb zo het gevoel dat er helemaal niets gedaan wordt met mijn stem.

Twee Jeetjes | 23-05-12 | 14:57

Tot 40 mlrd heeft Nederland geen veto meer (noodgevallen), daarboven wel. Daar is breed consensus over, van voor- tot tegenstanders. Zie ook het debat. Voor mijn part gaan jullie tot in de pruimentijd daarover discussiëren, maar dat verandert hier niets aan.

Wat belangrijker is: hoe gaat men ervoor zorgen dat de zwakke landen zich aan die 3 % houden? Een boete (moeha)? Afpakken van budgetrecht afzonderlijke landen?

Bovendien is er een gerede kans dat die 40 mlrd niet genoeg is. En dan? Dan komen de pro-stemmers weer met hetzelfde argument: 'het licht gaat uit.' Terwijl er vanwege de vorige alinea structureel niks veranderd is, tenzij je de democratie van de zwakke landen omverwerpt. Veel meer smaken zijn er niet met dit ESM, of je moet geloven dat die zwakke landen de komende jaren hun begroting op orde krijgen.

harry pikkel | 23-05-12 | 14:57

@First Contact | 23-05-12 | 14:35
Het is een ongelooflijke manipulator. Gisterenavond is ie alle hoeken van de kamer laten zien door Kaas de Vies, Wolveshead, Willem Hollander, Parsons e.a.

Hij l*lt overal overheen, enz... Het heeft geen eens zin om op elk argument in te gaan, hij komt toch weer terug op zijn paradepaardje. Afijn, check hier hoe erg die is:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/05/...

Ik ga me er niet moe meer aan maken.

La Bailaora | 23-05-12 | 14:54

De SP is tegen de ESM omdat ze dat als een ficalisatie concurrent beschouwen.

Beef Bus | 23-05-12 | 14:52

@First Contact | 23-05-12 | 14:35
E.e.a. nog los van het feit dat ik niemand heb gehoord over de criteria voor een noodgeval...

koolteer | 23-05-12 | 14:51

@necrosis | 23-05-12 | 14:20

De PVV spreekt mij helemaal niet aan. Maar goed, het is zo een beetje de enige optie die over blijft als je tegen het monster EU bent.
-
SP kan ik niet op stemmen, voor de een of andere reden stuit het onwijs tegen mijn borst. En het is duidelijk dat de rest van de partijen graag bukt en de rest van de Nederlandse bevolking aanbiedt.

Jasaanhetiskoud | 23-05-12 | 14:48

La Bailaora | 23-05-12 | 14:33 | + 1 -
Oops, 1 stukje vergeten. Jouw artikel 10 lid 1:
"ARTIKEL 10 Wijzigingen in het maatschappelijk kapitaal
1. De Raad van gouverneurs evalueert op gezette tijden en ten minste om de vijf jaar het maximale leningvolume en de toereikendheid van het maatschappelijk kapitaal van het ESM. Hij kan besluiten het maatschappelijk kapitaal te wijzigen en artikel 8 en bijlage II dienovereenkomstig aan te passen."
Het echte artikel 10 lid1:
"De Raad van gouverneurs evalueert op gezette tijden en ten minste om de vijf jaar het maximale leningvolume en de toereikendheid van het maatschappelijk kapitaal van het ESM. Hij kan besluiten het maatschappelijk kapitaal te wijzigen en artikel 8 en bijlage II dienovereenkomstig aan te passen. Dit besluit treedt in werking nadat de ESM-leden de depositaris in kennis hebben gesteld van de voltooiing van hun toepasselijke nationale procedures. De nieuwe aandelen worden aan de ESM-leden toegewezen volgens de in artikel 11 en bijlage I bepaalde bijdragesleutel."
Dus je laat stukken bewust weg. Maar goed, je bent geen leugenaar/quoteminer hoor, helemaaaal niet. En natuurlijk, minnetjes mensen, kom maar weer door.

Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:48

@ First Contact | 23-05-12 | 14:35 Naar mijn mening:

Het enige belang dat de partijen hebben met het nu doordrukken van dit verdrag, is omdat geen van die partijen het aan durft om in deze een stelling te nemen in de verkiezingsstrijd.
Nu hebben ze een meerderheid, en dat in de hoop dat de kiezer het vergeten is tegen 13-09-2012.
In het belang van NL zouden ze dit dus na de verkiezingen moeten doen, of ze nu op dit moment wel of niet nu in hun recht staan.
Helaas zijn de anti Wilders haters zo blind, dat alles wat hij zegt of wilt, altijd verkeerd is, ongeacht of het nu dit keer wel juist is.
Er is een hoop onduidelijkheid, laat ze dat eerst maar eens goed uitzoeken en dan ook uitleggen naar de burgers, ipv die peop die de Jager nu roept.

Uppie2010 | 23-05-12 | 14:48

La Bailaora | 23-05-12 | 14:33 | + 1 -
"5.7% is alleen voor de Nederlandse minister *binnen* het ESM. Geen *fuck* te maken met Nederlands parlement."
Dus Nederland heeft via haar minister wel besluitrecht? Mooi, hebben we dat rechtgezet. Leugen 1 die je toegeeft dus.
.
"Ja, het krijg 'ongelimiteerde en ongecontroleerde macht'. En nee, er staat niet expliciet dat ze bv. het leger mogen inzetten, maar wel dat ze vrijheid tot ingrijpen krijgen. Aangezien er niet bijstaat wat dat inhoudt, kun je zelf invullen wat dat al dan niet kan zijn."
Ah, je kunt zelf invullen wat dat kunt zijn. Het internationaal verdragrecht a la illuminati. Ja, dat klopt dus niet he, goed, accepteer ik ook als verontschuldiging, kan me niet voorstellen dat iemand die met zijn volle verstand echt kan menen.
De bevoegdheden staan zoals in elk verdrag expliciet genoemd, de vrije invulling is niet juridisch houdbaar.
.
"Ik zou het verdrag nog een keer doorlezen, zie artikel 19, want het ESM beslist zelf om het bedrag te verhogen en hoe in te zetten."
Nou wordt hij helemaal mooi. Mag jij het zelf aanwijzen, hier is artikel 19:
"Artikel 19 Dividendbeleid

1. Zolang het ESM geen financiële bijstand aan een van zijn leden heeft verleend, wordt de opbrengst van de belegging van het volgestort kapitaal van het ESM aan de ESM-leden uitgekeerd volgens hun respectieve aandeel, na aftrek van de operationele kosten, mits de beoogde effectieve kredietverleningscapaciteit volledig beschikbaar is.

2. De Raad van bewind kan met gewone meerderheid van stemmen besluiten een dividend aan de ESM-leden uit te keren wanneer het gezamenlijk bedrag van het volgestort kapitaal en het reservefonds meer bedraagt dan vereist is om de kredietverleningscapaciteit van het ESM te handhaven en de beleggingsopbrengst niet vereist is om een tekort in de voldoening van de crediteuren te vermijden. Dividenden worden uitgekeerd naar rato van de aandelen.

3. De directeur voert het dividendbeleid voor het ESM uit overeenkomstig door de Raad van bewind vast te stellen richtsnoeren.
"

"ARTIKEL 10 Wijzigingen in het maatschappelijk kapitaal
1. De Raad van gouverneurs evalueert op gezette tijden en ten minste om de vijf jaar het maximale leningvolume en de toereikendheid van het maatschappelijk kapitaal van het ESM. Hij kan besluiten het maatschappelijk kapitaal te wijzigen en artikel 8 en bijlage II dienovereenkomstig aan te passen."

"En voor de rest, je bent gisterenavond al ontmaskerd, dus ga weg met je leugens."
Jaja, ik noemde je eerder al complotdenker he, hoef je dat niet expliciet te benadrukken.

Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:44

Kaas de Vies | 23-05-12 | 14:38 | + 0

Die PvdA'er zoals wij die kennen gaat uiteindelijk wel het toneel verlaten. Zakkenvullende bedriegende nep socialisten zullen er niet altijd zijn.

Die verlaten binnenkort en masse het toneel. Zelfs op familie feestjes worden ze niet meer uitgenodigd.

Read my lines

Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:43

RepubliekBanana | 23-05-12 | 14:23 |
Ik heb weldegelijk economische kennis net als vele VVD'ers. Maar de huidige economische situatie is zo groot en complex dat geen enkele econoom de gouden oplossing heeft om de Europese economie uit het slop te trekken.
-
En wat doet de VVD? Die doen gewoon alsof door ongelofelijk veel geld in Europa te flikkeren alle problemen zich oplossen.
-
De economische problemen in Europa zijn structureel van aard. Doordat we een gemeenschappelijk muntunie zijn tussen ongelijkwaardige economieën hebben we in Europa te maken met scheefgroei.
-
De waarde van de Euro staat niet in verhouding met de economische situatie in Griekenland. Voor Griekenland is hij te duur, en als ze een eigen munt hadden gehad kon door inflatie de eigen schuld dalen.
-
Voor Duitsland is de euro juist (te) laag. Dat is opzich niet zo'n groot probleem voor Duitsland, want zo kunnen ze goedkoop exporteren, maar het zorgt wel voor meer scheefgroei binnen de EU.
-
Deze scheefgroei zal er altijd blijven zolang we in een gemeenschappelijke muntunie blijven zitten waarin de economieën niet gelijkwaardig zijn.
Deze scheefgroei is een soort van steeds groter wordende zeepbel, en zal zo eens in de ~20 jaar klappen.
-
Dus zelfs als we met al deze weggegooide miljarden even economisch weer vooruit kunnen, zitten we in de korste keren weer in de economische problemen.
-
En ik vind het zo jammer dat vaak het beeld ontstaat dat PVV'ers alleen op de PVV stemmen vanwege de populistische praatjes van ze. Dat ze zo af en toe wat populistische praatjes hebben zie ik ook wel. Maar ik kijk verder dan dat, en dan kom ik alsnog tot de conclusie dat de PVV voor de belangen van de gewone burger opkomt, in tegenstelling tot de VVD die meer bezig zijn met eigenbelang en niet voor de belangen van de burger.

vindead | 23-05-12 | 14:40

@Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:31 | + 0 -
Dat komt omdat de belangen parallel lopen. 1 visie is.
Ik ken die ook.

Die mensen die jij beschrijft, de PvdA-er zal er altijd zijn. Vandaar dus doe ik liever ook helemaal geen zaken met die lui.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 14:38

Goede timing om ook direct maar een Maurowet er doorheen te jassen. Ja hoor, Nederland is in de opruiming!

Armin Langbaard | 23-05-12 | 14:37

JQ bijpraat over de basisprincipes vd democratie. De meerderheid wint ten koste vd minderheid. Daarom worden rijke Franse graanboeren wel gesubsidieerd en het westland of onze akkerbouw niet JQ.

seven | 23-05-12 | 14:36

@Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:34
En veto van 700.000M ?

Ing. eslapen | 23-05-12 | 14:35

@Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:23
Tja hoe lul je jezelf vast he... begin je met punt 1. Natuurlijk heeft Nederland wel recht, waar staat die 5.7% anders voor. vervolgens noem je punt 3. waarin "alleen" in noodgevallen er een stempercentage wordt gevraagd van 85%. En noodgevallen *proest* die gaan we niet meer meemaken zekers? Hoe naief. En dan nog maar te zwijgen over toekomstige europese wetswijzigingen of is dat volgens jou ondenkbaar? Want kan me voorstellen dat ze argemunten bedenken zoals nog sneller kunnen inspringen op de markten dus we moeten het stempercentage maar terugbrengen naar 75%, ondenkbaar? Ja vast! En dan nog prima als de kiezer het ESM met open armen ontvangt. Maar waarom kunnen met een stempercentage van 5,7% niet wachten tot na 12 september? Geen partij die dat aandurft? Beetje vreemd in een land waar democratie hoog in het vaandel staat nietwaar?

First Contact | 23-05-12 | 14:35

Mag ik weten waarom het stemrecht niet verdeeld is naar rato van het daadwerkleijk gestorte geld ? Zomaar een vraagje hoor....
Marcus Porcius Cato | 23-05-12 | 14:31 | + 0 -
Dat is het dus wel. 5.7% van 700.000M = 40.000M

Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:34

de ambtenaren proberen met hand en tand hun verworvenheden en lukratieve baantjes in stand te houden. Europa is een fantastisch paradijs voor deze nietsnutten waar ze lekker regels die voor anderen gelden kunnen bedenken onder genot van een dikke vergoeding en lange recessen ;). De ondernemers zullen het wel weer ophoesten, dat deden ze trouwens ook al voor dat zaligmakende EU debacle werd opgericht.

DikkeLeo | 23-05-12 | 14:34

Stel dat ik morgen op straat Alexander Pechtold D66 een schop onder zijn kont verkoop en dit komt op het NOS journaal. Snapt heel Nederland wat ik daarmee bedoel. Niet bang zijn hoor Pechie, doe ik niet hoor. Wat ik wel wil zeggen hoe eerder je opkrast hoe beter dat is voor NL én de EU.

Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:33

@Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:23
5.7% is alleen voor de Nederlandse minister *binnen* het ESM. Geen *fuck* te maken met Nederlands parlement.

Ja, het krijg 'ongelimiteerde en ongecontroleerde macht'. En nee, er staat niet expliciet dat ze bv. het leger mogen inzetten, maar wel dat ze vrijheid tot ingrijpen krijgen. Aangezien er niet bijstaat wat dat inhoudt, kun je zelf invullen wat dat al dan niet kan zijn.

Ik zou het verdrag nog een keer doorlezen, zie artikel 19, want het ESM beslist zelf om het bedrag te verhogen en hoe in te zetten.

"ARTIKEL 10 Wijzigingen in het maatschappelijk kapitaal
1. De Raad van gouverneurs evalueert op gezette tijden en ten minste om de vijf jaar het maximale leningvolume en de toereikendheid van het maatschappelijk kapitaal van het ESM. Hij kan besluiten het maatschappelijk kapitaal te wijzigen en artikel 8 en bijlage II dienovereenkomstig aan te passen."

En voor de rest, je bent gisterenavond al ontmaskerd, dus ga weg met je leugens.

La Bailaora | 23-05-12 | 14:33

Europa heeft gefaald, ipv dat landen in oost&zuid-europa meer zoals west-europa worden, wordt europa juist meer een soort Bulgarije/Griekenland. Die zijn immers in de meerderheid. Het was naïef om te denken dat ze onze cultuur en economisch model zouden omarmen.

seven | 23-05-12 | 14:32

@kaas de Vies

Ik ken particuliere initiatieven waar geen enkele controle is, maar waar maximale resultaten worden geboekt. Zolang je gelooft in de mensheid is er niets aan de hand. De mens is niet slecht en de mens kan heel goed voor elkaar zorgen. Maar als je wantrouwend bent ten opzichte van de mens (van oudsher de PvdA e.d.) moet je elkaar gaan controleren en zie je dat juist iedereen zijn zakken vult. Het probleem is dat de verkeerde figuren de dienst uit maken. Wij bepalen wel wat goed voor u is en wij bepalen wel aan wie wij uw bezittingen afgeven. Het is nu juist een maatschappij waar iedereen en alles elkaar controleert en misdaden zijn zowel financieel, moreel en fysiek nog nooit zo groot geweest. Schop onder de kont en weer normaal gaan doen.

Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:31

@ Porrello | 23-05-12 | 13:40
Maar we hebben dus 5,7 % te vertellen en geen veto recht zoals Duitschland en Frankrijk dat wel hebben ? Dat is toch geen misverstand hoop ik ? Mag ik weten waarom het stemrecht niet verdeeld is naar rato van het daadwerkleijk gestorte geld ? Zomaar een vraagje hoor....

Marcus Porcius Cato | 23-05-12 | 14:31

EK is het trouwens

Draconian | 23-05-12 | 14:30

@Porrello | 23-05-12 | 13:40
"De enige uitzondering is in noodgevallen waarbij 85% van de stemmen nodig is."

Het NOOD-fonds is er dus volgens de VVD niet voor NOOD-gevallen. Ik denk dat elk beroep op het Noodfonds per definitie al een noodgeval is; en dat landen die er een beroep gaan doen dat ook zolang uitstellen dat het daadwerkelijk een noodgeval zoals in het verdrag omschreven wordt. 24 hour notice, dat idee.
Spanje zal wachten tot het allerlaatste moment en dan dat hele fonds leegtrekken, om zijn schulden aan de kredietverleners (banken!) te betalen, zodat ze opnieuw kunnen lenen van het IMF. Enzovoorts.

Mark my words: zo zal het worden gebruikt, omdat geen enkel land wil dat er lang over gesteggeld moet worden, dus ze laten het erop aankomen, net als de bijstandsmoeder die, met een huilend kindje op de arm, jouw creditcard pas vraagt als de deurwaarder al op de stoep staat.

Stormageddon | 23-05-12 | 14:30

Nu klaagt iedereen wel maar met praten kom je er niet. Het zou pas een statement zijn als de bevolking nu pas de handen inéén slaat en echt zijn stem laat horen. Negeer volledig het WK voetbal. Niet meer 12 september stemmen. Opkomst 1% voor de stembussen. Dan pas werp je regeringen omver!

Let maar op. Er gebeurt niets. De bevolking is zo mak als een lammetje. Eerste maand klagen en daarna weer lekker flink in de reet genomen worden.

Draconian | 23-05-12 | 14:28

@JQ: "...plegen wij de coupe..."; wat bedoel je? Coupe soleil? Of bedoel je COUP?
.
Enfin, inderdaad niet te vertrouwen die Brusselse technocraten! Maarrr, die Nederlandse technocraten dan???
.
Wilders zegt/schreeuwt (figuurlijk dan): "Vertrouw Brussel NIET maar vertrouw mij WEL".
En vertrouwen in Wilders is iets wat ik, zeker op economisch gebied, niet doe (PUNT)
.
Met of zonder ESM, morgen wordt alles beter

fweddy | 23-05-12 | 14:28

@Ing. eslapen | 23-05-12 | 14:21

Ik ben niet zo gewelddadig. Maar het ziet ernaar uit dat ik hem binnenkort in de grijze bak kan dumpen.
-
Ik roep trouwens iedereen op om te gaan belastingstaken. Die klootzakjes in Den Haag en Brussel moeten maar eens van die kilometers hoge Ivoren Toren afgedonderd worden.

Jasaanhetiskoud | 23-05-12 | 14:28

@James Lastig 13:23

Voor deze formulering van de werkelijkheid krijgt u van mij een 10. We moeten ons toch kapot schamen voor dit kabinet (samengesteld uit mensen met een verstandelijke beperking).

grote haas | 23-05-12 | 14:26

@Kaas de Vies | 23-05-12 | 13:57
-
Grote kans. Er zijn al plannen om een Europese VPB te gaan heffen. Gezien het succes van het geharmoniseerde omzetbealstingsysteem is dat mogelijk een idee, maar ik herhaal: niet nu!
-
Het framework voor een Europees leger ligt er al in de vorm van de 'Permanent Structured Cooperation in Defense' clausule van het Verdrag van Lissabon.
-
Ik ben op zich ook niet tegen een Europees leger, alleen dienen wij extreem voorzichtig te zijn in het overdragen van onze eigen nationale defensie, daar het een belangrijke verzekering is. Volledige overdracht van militaire verantwoordelijkheid kan pas op zijn vroegst over 30-40 jaar. Brussel is bij lange na nog niet volwassen en transparant genoeg voor dit soort macht.

The Dominator | 23-05-12 | 14:25

@Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:23
Nederland heeft 5.7% van de stemmen.
Duitsland, Frankrijk en Italie VETO...

Ing. eslapen | 23-05-12 | 14:24

vindead | 23-05-12 | 14:03 |
Ik veronderstel geen echte liberaal/VVD'er, of u heeft geen economische achtergrond? Dat populistische geprietpraat biedt helemaal geen uitweg / oplossing voor de schuldenproblematiek. Een VVD'er zou beter (moeten) weten.
.
Verder @ Porrello: moedig geprobeerd, maar helaas verspilde moeite vrees ik.

RepubliekBanana | 23-05-12 | 14:23

La Bailaora | 23-05-12 | 14:09 | + 0 -
Lawl, je hebt het echt heel duidelijk niet gelezen. Het is niet erg om tegen het ESM te zijn, maar je liegt dat je barst jongen.
1. Natuurlijk heeft Nederland wel recht, waar staat die 5.7% anders voor. Bij elke procedure heeft Nederland 5.7% van de stemmen.
2. Natuurlijk krijg het geen 'ongelimiteerde en ongecontroleerde macht'. Kun je me anders even wijzen op het artikel waaruit blijkt dat ze geweld mogen inzetten als middel? Waarom is er een maximumleenbedrag als hun macht ongelimiteerd en ongecontroleerd is?
Wat is de raad van auditors als er ongecontroleerde macht is?
3. "en noodgevallen beslist het ESM zelf"
Is niet waar, het EC en ECB beslissen dat.
"Nee, er is geen unanimiteit vereist."
Het gaat hier om hoe er geld naar het ESM gaat. Dat kan helemaal niet zonder unanimiteit. Nogmaals, de besluiten die zonder unanimiteit genomen kunnen worden staan onder artikel 5 lid 7, waar staat dat ze geld kunnen vragen met die gekwalificeerde meerderheid?
5. Dat youtubefilmpje, daar worden artikelen getoond uit het ESM-verdrag, waarbij een groot stuk tekst is weggelaten. Niet alleen klopt het filmpje dus niet, het filmpje is bewuste propaganda, quoteminen is een vorm van liegen.
.
Maar goed, als je liever doorgaat met leugens, ipv op een normale manier kritiek uiten, moet je dat vooral doen, krijg je hier +jes voor, voor complottheorien.

Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:23

@Jasaanhetiskoud | 23-05-12 | 14:20
Verbranden is ook een optie

Ing. eslapen | 23-05-12 | 14:21

Johnny, das war einmal. Het probleem is dat de Europese Unie is geïnfiltreerd door Griekenland, Spanje en Portugal, later door de de MOE-landen en zij ons tot hun bitch hebben gemaakt.
Zoals de Limburgers Den Haag, inderdaad.

Stormageddon | 23-05-12 | 14:21

Dream on .
Aber ansonsten träumen .
Pero además el sueño.

Ratzing. | 23-05-12 | 14:20

Zijn er nog steeds mensen die zich afvragen waarom PVV zoveel mensen aanspreekt?
Je zou je beter kunnen afvragen waarom de overige partijen geen aanspraak meer kunnen maken op een flinke hoeveelheid zetels.
Iets wat de 'vleespetten' maar niet willen (of kunnen) begrijpen.

necrosis | 23-05-12 | 14:20

Ik ga de Nederlandse vlag maar eens halfstok hangen.

Jasaanhetiskoud | 23-05-12 | 14:20

@Teiltjes Tekort | 23-05-12 | 13:39 |

Mijn moeder ook. Zij zegt altijd dat het betr was in de oorlog, je wist wie je vijand was en je mocht er over praten, nu moet je heel policor zijn en moet je je beki houden.
Die EU vindt ze dezelfde terreur als de nazi beztting, ze snapt niet dat iemand daar in getrapt is.

Ik ook niet, al die egotrippende eu-burocraten doe graaien wat ze kunne. doen ij danken aan een gokverslaafde, je hebt al zo veel verloren, je durft niet meer op te houjden met gokken want dan heb je je ilisies verloren en zie je dat je geld echt weg is.

Dat zouden wij, de burgers, een moeten doen. De gevolgen zijn dan voor ons niet meer te overzien.

Barbertjehangt | 23-05-12 | 14:20

@Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:17 | + 0 -
Nee, maar bij elke opbouw van elk systeem zijn de bedoelingen goed. Als je een systeem opbouwt moet je goede controle-mechanismes inbouwen, zodat een Kaas de Vies geen zakken kan vullen.

Je hebt gelijk hoor, ik zie het precies zo.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 14:19

alle voorstemmers voordragen voor een ridderorde. namelijk van hetzelfde nsb-gehalte als die mevrouw in wier naam ze worden uitgereikt. europa is een splijtzwam, een bureaucratische uitvreetorganisatie zonder enige legitimatie. ja beroepspolitici die op dikke baantjes azen zijn ervoor. op kosten van belastingbetaler dik doen en een moreel verheven positie zichzelf aanmeten, maar in de aard der zaak blijven het miezerige burgermannetjes die als er even niet op hen gelet wordt, gauw een nulletje in een zesje veranderen op de declaratie. en zo gaan ze ook met die 40 miljard om.

minimá-armezusvan.. | 23-05-12 | 14:19

Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:06
Die andere landjes mogen misschien de Dollar als munt gebruiken. Maar ze hebben er geen ene fuck over te zeggen. Als zij hun economie verkloten dan gaat de VS er geen honderden miljarden inpompen.

Natuurlijk mogen ze de Dollar gebruiken, dat mag jij ook maar verwacht geen schip met geld uit New York als je rood komt te staan.

James Lastig | 23-05-12 | 14:18

@Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:10 | + 1 -
Bel maar als die er is, dan kan ik mijn zakken vullen ;)
Kaas de Vies | 23-05-12 | 14:11 | + 0

Als je dat zou willen? zakken vullen is het ultieme bewijs van een mislukte maatschappij. Belastinggeld in je zak steken. Van de miljarden die in zakken zijn gegaan van moreel corrupte ambtenarij, heeft de toekomstige generatie nog jaren last.

Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:17

Ik mis wel de bijdrage van John 'platvis' Leerdam aan al deze debatten...

eerstneukendanpraten | 23-05-12 | 14:17

Reinaert | 23-05-12 | 14:14 |
Wakker worden? Volgens mij zijn het de burgers die wakker moeten worden, zij geven geen reedt om jou en mij, enkel om hun gedroomde baantje.

gozahtje | 23-05-12 | 14:17

@Reinaert | 23-05-12 | 14:14 | + 1 -
Ik voel hetzelfde.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 14:15

Ik ga een koude douche nemen. Gewoon, midden op de dag! Lang leve de productiviteit, lang leve Europa! Moedeloos word je er van, afgestompt, apathisch, ongeïnteresseerd en gooi er nog maar een paar kreten tegenaan. Deze EU en dit beleid werken verlammend op degenen die de centen moeten verdienen maar kennelijk ziet niemand in Den Haag en Brussel dat.

Wakker worden, kleaudtzakken! Denk om je burgerij!

Reinaert | 23-05-12 | 14:14

@Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:10 | + 1 -
Bel maar als die er is, dan kan ik mijn zakken vullen ;)

Kaas de Vies | 23-05-12 | 14:11

@vindead | 23-05-12 | 14:03
Ik twijfel nog tussen PVV en SP. Maar alles dat tegen ESM en meer macht voor de EU is, krijgt mijn steun.

koolteer | 23-05-12 | 14:11

Kaas de Vies | 23-05-12 | 13:57 | + 1

Dit is het begin van het einde in positieve zin. Ze krijgen een fonds als ESM al niet voor elkaar laat staan een inlichtingendienst of leger. Ze krijgen niets meer voor elkaar, alles mislukt. Het einde is reeds decennia geleden al ingezet. We kunnen ons nu verblijden met een nieuw begin. Dat duurt echt niet lang meer.

We kunnen zelfs een nieuw welvarende, vooruitstrevende Europese Unie opbouwen. Alles wordt anders in positieve zin. En zij die er zo'n zooitje van hebben gemaakt zijn echt afgedaan.

Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:10

@Porrello | 23-05-12 | 13:40
1.
Nee, Nederland heeft geen besluitrecht meer.

2
So what, het ESM wordt onafhankelijk van de landen, sterker nog, het staat er boven. Het ESM is een nieuw instituut dat ongelimiteerde en ongecontroleerde macht krijgt.

3
Nee, er is geen unanimiteit vereist. Zoals je zelf zegt 85%, en noodgevallen beslist het ESM zelf, dus dat kan altijd zijn. Daarbij komt dat niet de parlementen beslissen maar de ministers van financien, die niet gecontroleerd kunnen worden en onschendbaar zijn. Niet elke minister van financien heeft het beste met zijn land voor, dat zien we wel op dit moment.

4
Dat klopt, dat kan een minister niet, dat doet het ESM. Dat is dus nog slechter.

5
Filmpje klopt dus gewoon.

La Bailaora | 23-05-12 | 14:09

De Euro heeft ons héél véél welvaart gebracht! Immers voor de invoering van die kudtmunt hadden we hier niks te eten en bestond de haven van R'dam ook nog niet, kijk dan hoe slecht het met Noorwegen, Zweden en Denemarken gaat...

glaaf | 23-05-12 | 14:09

of te wel: Ein Reich Ein Volk Ein EU!!
En nu allemaal gaan staan voor dat ene mannetje uit Belgie

Quacka | 23-05-12 | 14:08

Een munt kan niet worden gedeeld door economieën die op een totaal verschillend niveau zitten.
Semper Pecunia | 23-05-12 | 13:52 | + 0 -
En de $ dan?
USA, Timor, Equador, El Salvador, voorheen cambodia, om er maar een paar te noemen.

Politiekrelativist | 23-05-12 | 14:06

@Porrello | 23-05-12 | 13:40
Was trouwens een reactie op de constatering dat de VVD zo verdacht stil is. De 5 punten zijn een officiele reactie van de VVD.

In ieder geval goed voor de discussie merk ik.

Porrello | 23-05-12 | 14:06

De EU had ervoor moeten zorgen dat de Euro een middel werd voor relatief armere EU landen om net zo rijk te worden als de noordelijke welvarende EU landen. Nu heeft men slechts de armoe verdeeld. Duitsland, Nederland, etc zijn in principe net zo afgegleden als Spanje, Griekenland, etc. Ondertussen hebben ze een Europees ambtenaren instituut gecreeerd dat zijn weerga niet kent. Arme EU landen dachten jullie op de pof van toekomstige generaties lenen, ambtenaar worden en de ontwikkeling tegen houden. Dat kunnen wij minimaal net zo goed. Dan gaan wij zonder productie gewoon met 55 met pensioen. En nu willen ze de Grieken laten boeten voor hun eigen mislukte Europese bestuur. Die nietsnutten in Brussel zijn nog veel erger dan de Grieken.

Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:06

Die infiltratiestrategie lijkt regelrecht te zijn overgenomen van de PvdA. Zij doen dat al jaren zeer succesvol binnen de vaderlandse politiek. Wellicht toch die enge Samsom maar aantrekken als infiltratieadviseur.

aardappelninja | 23-05-12 | 14:04

Johnny Quid, zou jij een nieuwe poll kunnen aanmaken met alle politiek partijen, zodat we even de waan van de dag kunnen inzien.
Al die ongein is ook leuk, nu even niet.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 14:03

Ik voel altijd een soort afstand tussen mij en de PVV. Ik voelde me altijd zo'n liberale VVD'er. Ik zie veel overeenkomsten tussen mezelf en andere mensen die ik ken die VVD stemmen.
-
Maar nu ben ik helemaal klaar met de VVD. Hoe kun je in godsnaam nou nog volhouden dat al deze miljarden stortingen in de bodemloze put van Europa beter zijn voor Nederland?
-
Ik zal niet zeggen dat de PVV nou echt een geweldig alternatief heeft op de problemen in Europa. Maar iedere idioot in Den Haag die nu nog beweerd dat dit alles in het belang van Nederland is, neem ik niet meer serieus.
-
Ik heb mijn besluit genomen. Ik ga bij de TK-verkiezingen PVV stemmen. En ik hoop dat meer mensen gaan doen. Want de zittende elite in Den Haag moet zich eens een keer inzetten voor de belangen voor de gewone burger! En niet aan alle andere belangen die ze hebben. Zoals bijvoorbeeld het veilig stellen van hun eigen baantje straks in een of ander overbodig Europees orgaan.

vindead | 23-05-12 | 14:03

Ik heb het al eerder geroepen maar ik roep het nog maar eens een keer: solidariteit is eindig. Het kan toch niet zo zijn dat 'wij' tot in de eeuwigheid moeten blijven betalen voor landen die kennelijk niet in staat zijn tering en nering met elkaar in overeenstemming te brengen?

Ik wil best meebetalen aan een gemeenschappelijke markt, daar hebben we allemaal baat bij, maar ik ga natuurlijk niet meebetalen aan de salarissen van Ouzo-drinkende Griekse ambtenaren die er een rotzooi van maken. Het probleem van de EU is dat 'wij' structureel betalen voor iets waar we eigenlijk verdoemd weinig voor terugzien.

En over solidariteit met bepaalde landen in het diepe Zuid-Oosten van de EU wil ik nog maar niet eens hebben, daar voel ik me sowieso al niet mee verbonden en ik heb het vermoeden dat het omgekeerde ook waar is. En dan hebben we natuurlijk ook nog Turkije, dat moet ook nog de EU binnengerommeld worden volgens sommigen. Da's een nachtmerrie waar ik niet eens aan wil denken!

Reinaert | 23-05-12 | 14:02

Volgens mij staat Nederland voor 100 miljard garant. 40 miljard is een stuk minder. Lijkt me beter.

Sarcasper | 23-05-12 | 14:02

Heeft Johnny een Jeffrey gerookt?

gozahtje | 23-05-12 | 14:01

Semper Pecunia | 23-05-12 | 13:52 | + 0

Dat hebben we nog steeds te danken aan Zalm die bij de introductie van de Euro de gulden voor een grijpstuiver heeft verpatst. Ze hadden nooit arme EU landen mogen opwaarderen ten koste van rijke EU landen. Ze hadden arme EU landen zich moeten laten optrekken aan rijke EU landen. Nu deden ze niets anders dan hetzelfde als de rijke EU landen, potverteren, ambtenaar worden, staken en huizen bouwen die uiteindelijk niemand kan betalen. Griekenland, Italie, Spanje, Ierland, Portugal.

Kopzware Lul | 23-05-12 | 14:01

Kaas de Vies | 23-05-12 | 13:57

Dat scheelt ons dan weer defensieuitgaven. Oh wacht....

kaskoeskielewan | 23-05-12 | 14:00

@Porrello | 23-05-12 | 13:40 | + -6 -
Obvious troll is obvious.

dorp am rhein | 23-05-12 | 13:58

@Kopzware Lul | 23-05-12 | 13:55 | + 0 -
Dat is het begin van het einde.
Zeker als de EU steeds meer belastingen direct mag innen.

Het volgende is een eigen inlichtingendienst en hierna een eigen leger.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 13:57

En zo institutionaliseert de EU moreel corrupt gedrag. Alles dat de afgelopen decennia fout is gegaan wordt met anti domino acties (de steentjes achter de domino rits weer rechtop proberen te zetten) getracht te vermaskeren. Met bankentaks en transactietaks willen ze proberen te verdienen aan een bezwijkend bankensysteem. Geld verdienen aan desinvesteren = als EU meedoen aan derivatenhandel. Uiteraard met geleend geld op de pof van toekomstige generaties.

www.telegraaf.nl/overgeld/beleggen/121...

Kopzware Lul | 23-05-12 | 13:55

Nogal verschillend geluid met wat je normaal hoort op GS

Geert aan de macht | 23-05-12 | 13:53

@ falert | 23-05-12 | 13:34 |
Zolang de euro bestaat en de onderlinge economieën sterk van elkaar afwijken zal dit een eeuwigdurende crisis zijn. Er zit namelijk een fout in het systeem. Een munt kan niet worden gedeeld door economieën die op een totaal verschillend niveau zitten. Voorheen konden zwakkere economieën devalueren om competitiever te worden, nu kunnen ze zichzelf louter ruïneren. Zolang men niets aan de euro doet zal normale, niet-gestimuleerde, groei niet meer terugkeren.

Semper Pecunia | 23-05-12 | 13:52

Porrello | 23-05-12 | 13:40

Dank u voor deze verhelderende uitleg....ik maakte me zorgen om niets. Onze leiders hebben dus wél verstand van zaken en Griekenland betaald ons dus wél tot de laatste cent terug. Jan Kees is integer en capabel. Wat een geruststelling, ik kan weer slapen.

kaskoeskielewan | 23-05-12 | 13:52

@Necrosis.
Op elke ambtenaar in Brussel worden 50 Nederlandse ambtenaren ontslagen(dat is denk ik wel de kosten-verhouding). Dan besparen we nog iets.

Overigens D. Samsom/PvdA geeft sowieso graag veel geld aan ambtenaren, waar dan ook in Europa, want dat
houdt de status van dat volk in leven.

Iemand zong ooit: Brussel was toen nog een bruisende stad.... En nu met al die ambtenaren........

Koningsluis | 23-05-12 | 13:51

ESM is niets meer dan een staatsgreep om alle EU landen in de macht te krijgen en de landelijke parlementen buiten spel te zetten. De roots van de EU zijn gebaseerd op nazi blauwdrukken: www.nazi-roots-of-brussels-eu.org/

Nog een leuke video die exact aangeeft hoe de ESM politiek verkocht wordt, terwijl de feiten heel anders zijn:
www.youtube.com/watch?feature=player_e...

Ik haak in ieder geval af als VVD kiezer en ondernemer. Het midden en kleinbedrijf heeft al een flinke trap na gekregen door het Kunduz accoord van de VVD. Nu geeft men een heel land weg aan een onschendbaar orgaan (ESM) dat te pas en te onpas gebieden kan binnen 7 dagen miljarden uit de staatskas over te boeken naar dit orgaan dat alle kenmerken heeft van een dictatuur.

oscarweetmeer | 23-05-12 | 13:51

@Porrello | 23-05-12 | 13:40

Ik laat je overige misleidende propaganda voor wat het is, maar reageer even op "het is juist goed dat nationale regeringen uit schuldenlanden geen invloed kunnen uitoefenen op zulke medewerkers."

Begrijp je wel wat je zegt? Het onttrekken van enorme geldstromen aan elke onafhankelijke controle is te prefereren boven de invloed van een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging? En als een land gelabeld wordt als "schuldenland", betekent dat de democratie dan ook meteen op de mesthoop gaat?

Je redeneert als een ouderwetse Zuid-Amerikaanse generaal die voor de staatstelevisie een coup probeert goed te praten.

Gootbalkoning | 23-05-12 | 13:50

Porrello | 23-05-12 | 13:40 |
Verspilde energie, vrees ik...

Strangetown | 23-05-12 | 13:49

@necrosis | 23-05-12 | 13:46
Die nieuwe belastingen kan Sap in haar doos stoppen

Ing. eslapen | 23-05-12 | 13:47

@Johnny Quid | 23-05-12 | 13:19
*Feest! Viva la Republica Europa!* Heb dat gevoel ook en kan er ook nog begrip voor hebben. Af en toe heb je op tv een docu over "kleine weerloze diertjes" die als zelfafweermechanisme zichzelf doodhouden of veranderen van kleur. Mag dat wel vergelijken met de EU.
Iemand een idee voor een leuke linkse hobby? Wat zal ik worden? kunstenaar? medewerker van een hulporganisatie? Of gewoon lekker trekken van de bijstand want de bron met euro's schijnt tenslotte toch onuitputtelijk te zijn...

First Contact | 23-05-12 | 13:47

@Jan-Kees de Jager
Lees je even mee, die extra opbrengst van verhoging van accijnzen en BTW ga jij NIET meemaken:
www.telegraaf.nl/overgeld/consument/12...
Op zijn best blijven de inkomsten voor de staat gelijk.
Maar wellicht kan Sap nog een nieuwe belasting uit haar stekkerdoos produceren.....

necrosis | 23-05-12 | 13:46

Toch is GS wel wat rijkelijk laat op de barricades gaan staan omtrend het ESM. De zoekfunctie geeft een topic van 15-5 over ESM en daarvoor iig heeeel lang niks. Dus is eigenlijk een beetje zeuren als het helaas al te laat is.

Wim-Lex | 23-05-12 | 13:45

@Porrello | 23-05-12 | 13:40 | + 0 -
1. Sommige lidstaten hebben meer macht en stemrecht dan Nederland. Er wordt gestemd met gekwalificeerde meerderheid. Er kan dus gestemd worden ten nadele van Nederland.

2.
Het EU heeft er wel mee te maken, want de juristen van de EU hebben gesteld dat dit volgens normale verdragsprocedure kan gaan en niet via een 2/3 regeling. Heeft Jan Kees de Jager vanochtend zelf gezegd.

3.
Er is dus een uitzondering. En dat zijn noodgevallen. Wat zijn deze noodgevallen. Wat jij opschrijft raakt kant nog wal.

Wat heb je dan aan een noodgeval en een stemming van 85% als je daar niets mee kan doen. Dat schrijf jij nu op.

4.
Dat klopt, de minister krijgt een mandaat van de staten generaal.
Net als eerst, waar onze minister er voor heeft gezorgd dat wij netto meer moeten per hoofd van de bevolking dan Duitsland, Frankrijk en Italie en wij geen veto hebben.
Klasse gedaan van onze minister.

5.
Ik heb het filmpje niet gezien. Maar leuke en betrouwbare verdragspartners hebben wij dan zeg dat dit nodig is. Nou daar moeten we blij mee zijn.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 13:45

Samson werkte hier in het interview al naar toe, we hadden zo 30 miljard klaarliggen voor ABN-BEA. Dus idd we moeten Europa gewoon nationaliseren.

Bokito ergo sum | 23-05-12 | 13:43

Teiltjes Tekort | 23-05-12 | 13:39

Klopt. Het echte verschil is, dat we nu niet worden platgegooid maar leeggezogen.

kaskoeskielewan | 23-05-12 | 13:43

Quit ga eens onder die zon weg en in de schaduw zitten met de airco op ijskoud. Je tekst is helemaal zeiknat van het zweet, je reageert chagrijnig en je ijlt. Een zonnesteek aj't mij vraog.

Hanxie | 23-05-12 | 13:42

Nietvoordekat | 23-05-12 | 13:33 |
Zolang het gros van de bevolking niet eens weet wat de Staten Generaal is, neem ik die 'kennis' met een korreltje zout.

Die paar honderd mensen die er echt inhoudelijk verstand van hebben, zijn te verwaarlozen in procenten.

Strangetown | 23-05-12 | 13:42

Rugnummers noteren. Voorstemmers volgend jaar, als de zaak volledig uit de klauwen gelopen is confronteren met hun misdadig stemgedrag.

Wedden dat er dan uit 100 monden een éénstemmig "Wir haben es nicht gewusst" klinkt?

Gootbalkoning | 23-05-12 | 13:41

Een vertwijfelde Godwin is hier op zijn plaats. Waarom dacht iedereen dat de volgende lichting fascisten weer op spijkerlaarzen zouden komen aanmarcheren onder leiding van 1 leider?
Waarom niet aangevoerd door een stel goedbedoelende weke politici die hun zware verantwoordelijkheden graag afstaan aan een internationale moloch die alle fouten maakt die in het verleden al tot rampen heeft geleid? En tot toestanden die net zo goed op slippers en geitenwollen sokken gaan, als in ongemakkelijke spijkerlaarzen.

Jan Passant mk2 | 23-05-12 | 13:41

Mislukte troll GS.

1/10

Merkava | 23-05-12 | 13:41

@Marcus Porcius Cato | 23-05-12 | 13:37

VIJF MISVERSTANDEN OVER HET ESM:

1.
V: Eerste misverstand ‘Het ESM bepaalt zelf hoeveel de Nederlanders moeten betalen’
A: Nee, elke nieuwe bijdrage aan het ESM door Nederland kan alleen met instemming van de Tweede Kamer worden gedaan.

2.
V: Tweede misverstand ‘De Europese Unie krijgt meer macht’
A: Nee, het ESM is een afspraak tussen de Eurolanden zelf, en is niet van de EU.

3.
V: Derde misverstand ‘Nederland kan worden weggestemd’
A: Nee, bij alle belangrijke beslissingen is unanimiteit vereist, dus instemming van alle landen. De enige uitzondering is in noodgevallen waarbij 85% van de stemmen nodig is. Hierbij is dan wel weer de regel dat het niet tot extra bijstorting kan leiden zonder instemming.

4.
V: Vierde misverstand: ‘De Minister van Financiën kan op eigen houtje bepalen of er meer geld naar het ESM moet’
A: Nee, dat kan niet. Elk land heeft zijn eigen parlementaire gewoonten en regels, en die gelden hier ook. Zoals de minister ook schrijft: controle is een nationale aangelegenheid die als zodanig geen deel uitmaakt van het verdrag. Maar ons staatsrechts, onze parlementaire rechten, gelden hier onverkort, ook ten aanzien van dit verdrag. Voor het ESM is dit, op aandringen van de VVD, dit nog aangescherpt.

5.
V: En ten vijfde. Dat You Tube filmpje ‘Maar dat YouTube-filmpje dan?’
A: Dat filmpje is knap gemaakt en heeft veel overtuigingskracht. Daarom is het des te jammerder dat het onjuiste informatie verspreidt. Een voorbeeld? De immuniteit van medewerkers, want het is juist goed dat nationale regeringen uit schuldenlanden geen invloed kunnen uitoefenen op zulke medewerkers.

Porrello | 23-05-12 | 13:40

@Mr. Neon | 23-05-12 | 13:32
Je vergat "all your money are belong to us".
*weer boos worden doet*

necrosis | 23-05-12 | 13:39

Gelukkig is mijn opa al overleden. Die had in '40-'45 al een buitenlandse bezetting meegemaakt. Ik denk niet dat hij een tweede keer zou overleven.
Het enige verschil met toen is dat ze nu vooralsnog Rotterdam niet platgegooid hebben.
*Met klappertjespistool naar de Grebbeberg gaat.*

Teiltjes Tekort | 23-05-12 | 13:39

@blinde kip | 23-05-12 | 13:26
-
Ging dat toevallig ook samen met het tussen je handen wisselen van een brandend beeldje van de Nederlandse leeuw? Had ik namelijk wel.

The Dominator | 23-05-12 | 13:38

Wat mij zo verbaast is dat het bij mijn partij de VVD zo opmerkelijk stil is. Je zou toch denken dat er ook binnen deze partij wat menschen zullen zijn die zich verbaast afvragen wat gaat er allemaal gebeuren in dat ESM ? Die zich hier wat oncomfortabel bij voelen. Dat D66 en de PvdA geen probleme hebben met het uitgeven van geld van een ander is mij bekend, maar de VVD ? Stuur dhr. Staal eens af op onze ex-Premier !

Marcus Porcius Cato | 23-05-12 | 13:37

We hadden 70 jaar geleden gewoon een Duitse provincie moeten worden. Waren we ook belastingtechnisch zeker beter af geweest. Vluchtte onze 'politieke elite'toen niet direct naar het VK? En kwamen ze toen het weer veilig was niet meteen de boel weer overnemen?
Okay, nu op naar een verenigd Europa. We werken graag nog wat harder voor de mediterrane pensionado's.

kaskoeskielewan | 23-05-12 | 13:36

Mooi verwoord Quid. De denkwijze van de enkele luchtfietsende EU-idealisten in het parlement. Nu morgen nog even indenken in de denkwijze van de pragmatische landverraders onder de eurofielen.

WirMachenMusik | 23-05-12 | 13:36

Gisteren was de NOS ook al dit verdrag aan het promoten, de staatspropaganda droop er van af..

begint hier met de dag steeds enger te worden

T. Grimbek | 23-05-12 | 13:35

Nu helpt alleen nog bidden. Bid, mensen, bid het gebed zonder einde: et unam sanctam esmiam

harriedeparrie | 23-05-12 | 13:35

@Cuyahoga | 23-05-12 | 13:29
Ik plempte vannacht al iets als: 'boer zoekt varken' trekt miljoenen kijkers.
Dan weet je dat men nauwelijks tot niet nadenkt over ESM.
Sterker nog, de meeste mensen weten niet eens waar de afkorting voor staat.....

necrosis | 23-05-12 | 13:34

Waar ik mee zit is het feit dat je geen enkel benul hebt wanneer deze crisis voorbij is. We zitten nu al ongeveer 5 jaar met een crisis in NL, voor hetzelfde geldt duur het nog eens 5 jaar of langer. Mijn punt is, hoe wil je in godsnaam iets gaan oplossen waar je de omvang niet eens van weet? Misschien is die €40 mld waar wij garant voor staan niks in verhouding met hoeveel de crisis ons uiteindelijk gaat kosten.

falert | 23-05-12 | 13:34

Ik maak er de laatste tijd een sport van om na het lezen van de eerste paar zinnen te gokken welke schrijver het is, dat valt namelijk net onder uit mn scherm.

ANanninga gok ik 100% correct.

Maar ik hoopte bij dit stukje "Peter Verhaar" te lezen, halverwege de tekst moest ik ook lachen.

Ik, voor een, verwelkom de hordes gouden dageraad ook in nederland.

Oh, en voor de basketball fanaten onder jullie: De louisville slugger is een beroemde honkbalknuppel.

Frame | 23-05-12 | 13:34

@Strangetown | 23-05-12 | 13:25
Ik durf te stellen dat er procentueel meer mensen voor zijn, die er de ballen verstand van hebben.

Nietvoordekat | 23-05-12 | 13:33

We are the EU. Resistance is futile. You will be assimilated.

Mr. Neon | 23-05-12 | 13:32

Johnny Pechtold?

Rikketiktik | 23-05-12 | 13:32

Dat dachten die grieken ook met de EU en de Euro, maar ook zij zijn genaaid door Europa en hun eigen politici.

Tomonic | 23-05-12 | 13:32

Hee redactie, zet de airco eens wat harder. Quid heeft een beroerte gekregen.

Nietvoordekat | 23-05-12 | 13:31

Misschien een gekke vraag, maar waarom krijgt een land dat in de financiële moeilijkheden verkeerd en op de lijst staat met corrupte landen die hun huishoudboekje niet in orde hebben: Italië wel een veto en Nederland als meest betalende land per inwoner niet? In Europa is toch iedereen gelijk? Of is de Duitser, Fransman en Italiaan net iets meer gelijk dan de Nederlander en mogen ze daarom ook minder betalen? Ach ja, over 10 jaar als Europa niet meer bestaat en wij met de zwaarste schulden zitten, kunnen we nog eens terug kijken en lachen we er om...of niet.

Fopspeen | 23-05-12 | 13:31

Ik sta ook rood, bij welk fonds kan ik mij aanmelden?

Grote stamper | 23-05-12 | 13:30

Nederland is verkocht voor een appel en een ei.
Over 2 jaar hebben we een Griekse premier.

hooliganica hollandi | 23-05-12 | 13:30

Bezuinigen op ambtenaren in Nederland?
Die krijgen gewoon een andere functie-omschrijving of wachtgeld.
Tenslotte zijn ambtenaren geen afgeleiden van de politiek, maar 'poppetjes' van met name PvdA en CDA.

necrosis | 23-05-12 | 13:30

Ik zou bij god niet weten op wie ik zou moeten stemmen,12 september,dankzij dit ESM gekonkel weet ik iig wel op wie ik zeker NIET ga stemmen.

K.Zwellever | 23-05-12 | 13:30

70 jaar geleden zag je ze nog aankomen als ze één groot rijk wouden stichten, nu gaat het heel anders...maar toch hetzelfde resultaat.

Grote stamper | 23-05-12 | 13:29

Voor 40 miljard kunnen we ook gewoon Tsjaad kopen,en nog wat bounty eilandjes van het wisselgeld.

dorp am rhein | 23-05-12 | 13:29

Het trieste van de zaak is dat de meerderheid van de kiesgerechtigden deze straf klakkeloos accepteert.
Als over 30 jaar hun kinderen of kleinkinderen vragen: "waar was jij in 2012 toen ons land definitief naar de kloten geholpen werd?" hoop ik dat ze een goed excuus hebben.

Cuyahoga | 23-05-12 | 13:29

De messen worden geslepen. Remember: 12 september!

Westerling | 23-05-12 | 13:29

En het èèn na beste?
De bezetting door duitsland in de tweede wereldoorlog?
Wat waren die tulpenbollen lekker, zeg.

Dostranamus | 23-05-12 | 13:29

Soms ben ik blij dat mijn houteren jas niet meer ze ver weg is. Ik heb medelijden met diegene die nog decennia zullen moeten zwoegen onder de knoet van links.

vetkees | 23-05-12 | 13:27

Een snelle inventarisatie leert dat zowel de wil van de betrokken partijen als de middelen totaal ontbreken of haastig bij elkaar worden gescharreld. Alle geweldige vooruitzichten ten spijt, zonder de wil en de middelen slaagt geen enkel plan.

Armin Langbaard | 23-05-12 | 13:26

@rara | 23-05-12 | 13:23
Ik was je voor. Ben al ingewijd door Peggold met een paar ferme tikken in het gezicht.

blinde kip | 23-05-12 | 13:26

Ja, en beste Nederlanders, dit keer werkt het wel. Al die andere steunpaketten die zouden werken waren allemaal grapjes. Leuk toch, had Kaas de Vies weer iets om zich boos om te maken, hahaha trololololo Kaas, sukkelaar.

De ECB heeft 2-3 maanden 1000 Miljard de financiele markt ingepompt. De banken en voornamelijk de zuidelijke hebben dit aangegrepen om hun balansen te versterken en om staatsobligaties te kopen.
De rentes op de obligaties daalde fors. Operatie geslaagd?

Nee Spanje zit alweer boven de 6%.
De echte markt is uitgeschakeld het wordt volledig gesubsidieerd.

En gaat die 700 miljard dan wel werken van het ESM?

Niet alle andere bezwaren opsommend, dat weet men nu hopelijk wel, denk ik gewoon dat het niet werkt.

En de echte financiele markt laat zich niet temmen door 700 miljard.

Kaas de Vies | 23-05-12 | 13:25

Als provincie van Europa hebben we ook geen koningshuis meer nodig toch?

Borakh | 23-05-12 | 13:25

3/4 van NL, waarvan 99% inhoudelijk niet weet waar het echt over gaat.

Mensen horen enkel getallen en zijn bang voor hun eigen portemonnee.

Strangetown | 23-05-12 | 13:25

Overheden en banken zijn weer elkaars beste vrienden. As usual.
Nu nog iedereen uitsluitend digitaal betalen, en een ongekende dictatuur laat zijn lelijke hoofd zien.

das_Freudenmädchen | 23-05-12 | 13:23

Dat is inderdaad het idee dat NL heeft. NL neemt zichzelf verschrikkelijk serieus en denkt dat de rest van de wereld dat ook doet.

De grap is alleen dat NL in de EU familie gezien wordt als het achterlijke hielenlikkende neefje waar iedereen eigenlijk om moet lachen.

James Lastig | 23-05-12 | 13:23

Dus nu moet ik lid worden van D66, om daarmee een baantje voor mezelf in Brussel veilig te stellen? Goed idee.

rara | 23-05-12 | 13:23

Maar gelukkig betalen we dit keer niet eens het meeste per hoofd van de bevolking en houden we een veto achter de hand. Ow wacht...

Fopspeen | 23-05-12 | 13:23

...en toen werd Johnny weer wakker in de bittere werkelijkheid.

saintinel | 23-05-12 | 13:22

Diederik Samsom is er klaar voor. Die staat al in de startblokken om ons "dood kapitaal" (=spaargeld) te gaan "afromen" (=stelen) om aan het ESM bij te dragen (=weggooien).

Magnum Force | 23-05-12 | 13:22

REAGEER OOK