Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Totaalfragmentatie van de Nederlandse politiek

euvlagfragmentatie.jpgDe constitutionele monarchie Nederland is kapot. De economische crisis, de groeiende macht van Europa en het mislukken van het poldermodel zijn het gestrekte been die het scheenbeen van de Nederlandse politiek compleet versplinterd hebben. De traditionele top-3 (VVD, PvdA, CDA) ligt in puin. De rest kan het niet bolwerken vanwege interne strubbelingen (GL), marginale achterban (SGP, CU, PvdD) of geen mening (D66). Extreem ideologische partijen als de PVV en de SP zijn populair vanwege duidelijke mening, maar een ramp om mee samen te werken. Wen er maar aan: geen enkele partij gaat 30 of meer zetels halen bij verkiezingen. Een coalitie zal eerder uit 4+ dan drie partijen bestaan. Oftewel, coalitievorming is een praktische onmogelijkheid omdat er voor, tijdens of na de formatie al snel een Mexican standoff zal ontstaan. De 'als ik niet win, dan andere ook niet'-mentaliteit die het tegenwoordig wint van landsbelang. Er zijn drie mogelijkheden in september: Grieks (razendsnel weer nieuwe verkiezingen), Belgisch (formatieperiode van jaren) of Bruin (een wankele formatie die de twee jaar niet vol gaat maken). De raderen en tandwielen van het Binnenhof komen krakend en piepend tot stilstand en niemand weet waar de olie ligt. En er is iemand voor wie dat het meest ideale scenario is. Europees gelach in het knuistje De Hollandse democratie is zichzelf aan het opvreten vanwege tunnelvisie, egoïsme en persoonlijke vetes van politici. Wat Jouke de Vries in Trouw de komende verkiezingen doet uitroepen tot de laatste parlementaire verkiezingen van Nederland. Europa spint namelijk garen bij de politieke clusterfuck in Nederland, want het gidsland met de grote mond van weleer ligt meer in puin dan de Griekse begroting. De nationale discussie, het politieke speelveld, de speelkaarten die de democratie ons heeft gedeeld, het zijn de ideale omstandigheden voor de Hollandse onderwerping aan Brussel. Bewust geregisseerd of een toevallige samenloop van omstandigheden, een slechte zaak of de enige goede uitkomst, het blijft een feit dat we steeds meer een federale staat worden onder het gezag van de blauwe vlag met gele sterren. Zonder enige slagkracht om daar verandering in te brengen vanwege interne totaalfragmentatie. Europa verdeelt. Dus Europa heerst. En niemand in dit land heeft een Messiaanse oplossing.

Reaguursels

Inloggen

Noord-Korea is ook niet alles...

ban-de-gebruiker | 21-05-12 | 23:16

De enige optie is uit de EU en dat kan nog voordat we failliet worden verklaard...

DjVitruvian | 21-05-12 | 21:46

Nooit, nooit, NOOIT een Verenigde Staten van Europa. Nóóit een vaag oranje/wit nummerbord met klompen en een tulp erop op de auto omdat je uit de staat 'Nederland' komt.

Desnoods een opstand met de nodige 'slagkracht'.

Als we dan van het probleem Europa verlost zijn, kunnen we dan ook gewoon weer terug naar onze roots en een republiek worden?

Pisvlucht-Airlines | 21-05-12 | 17:47

@p3xxx: zoek eerst maar eens het verschijnsel 'politieke partij' op in de grondwet.
Da's lang zoeken..... de grondwet kent helemaal geen politieke partijen. Leden der Staten generaal opereren immers zonder last (het ruggespraak is inmiddels geschrapt).
We kiezen gewoon 150 individuen, niet meer, niet minder.
Het lijkt me een beter idee om een kernkabinet te hebben van 4 ministers en één minister-president. Elk jaar mag het volk er rechtstreeks één kiezen.
Daarnaast moet er natuurlijk een scheiding van beleid en financiën zijn. Dus tweede kamer gaat over beleid, eerste kamer gaat over de centen. Dát is pas scheiding der machten.
Dan ook nog een hooggerechtshof installeren, en Bea onthoofden, en klaar zijn we.

Kiwi45 | 21-05-12 | 12:23

Er zijn twee makkelijke oplossingen (wel even de grondwet aanpassen):

1 Maximaal 6 partijen in de tweede kamer, partijen 7 en lager hebben pech en krijgen geen zetels;

2 kiesdrempel van 5%.

p3xxx | 21-05-12 | 12:10

Gewoon anti-EU stemmen. En omdat ik tegen politiek straatgeweld ben wordt het dus de PVV.

Blasfemist.nl | 21-05-12 | 12:06

Het enige echte alternatief is inderdaad de Libertarische partij. De enige club die de oplossing niet zoekt in nog meer falende overheid.

Kiwi45 | 21-05-12 | 11:48

Het meest ideale scenario is ophouden om democratie heilig te verklaren. Bij de meeste stemmen gelden krijg je nu eenmaal vroeg of laat dat iedereen alleen maar naar Lee Towers luistert. Als ik mijn vier kinderen mee laat stemmen over waar we gaan wonen, woon ik de helft van mijn leven naastr de MC Donalds. Iedere stem telt evebn zwaar en als er 1 de hik krijgt moet de rest wachten. Geen wonder dat het vastloopt. Een tussenvorm zou mooi zijn. En ook niet iedereen hoeft te stemmen. Alleen vanaf HBO en pas na 4 jaar werk.

Kutmug | 21-05-12 | 11:34

Erik van Dam | 21-05-12 | 10:47 | + 0 -
En dan niet meer zeuren dat je stem niet gehoord wordt, want bij een 2 partijen stelsel is dat standaard terwijl bij ons stelsel er soms nog geluisterd wordt.

denk.toch.eens.na | 21-05-12 | 10:48

Er is een oplossing: tweepartijenstelsel! Ook geen gedoe met lange coalitievorming en meteen duidelijkheid bij de kiezer.

Erik van Dam | 21-05-12 | 10:47

Te negatief stuk, volgens mij is de teloorgang van traditiepartijen alleen maar een zegen. Afrekening van wanbeleid. Ik denk toch dat de PVV uit zijn as gaat herijzen en samen met de SP over de 30 gaat. Dat gaat de grote winaar worden van de debatten, want hij heeft precies op tijd ingezet op europese afscheiding en zwartepieten richting Griekenland. Dan is het de vraag of koppige Fozzie naar de democratie luistert en aan tafel gaat met de PvV, want die twee zitten dichter bij elkaar dan hij zelf beseft.

Nu Griekenland echt wankelt en alles erop wijst dat er geen cent terugkomt van al dat geld, kan Geert dat fantastisch gebruiken met een ik heb jullie gezegd toontje tegen alle dommige JkdJ belieber partijen.

Het enige wat Geert nog hoeft te doen, is zijn eigen partij schoonvegen en de lijst verversen met competente mensen. Als hij Graus, Agema en andere lichtgewichten kan vervangen voor Pastors, Sörensen, Eerdbrilmans, Verdonk en Braboneger (vooral hij natuurlijk) dan kan hij weer het vertrouwen van de stemmers winnen.

Even afgezien van de uitslag, een meerderheid zal er weer niet komen, maar een minderheidsregering is juist een zegen, want er wordt veel meer met de Kamer besproken en besloten op die manier om die meererheid te halen. Buiten dat vraag ik me wel af of wij niet het record aantal kabinetten hebben de laatste 10 jaar. Die rit van 4 jaar zit iemand meer uit, en volgens mij zijn wij het enige europese land dat zo veel verkiezingen had de laatste 10 jaar. In dat opzicht zijn we enigzins onbestuurbaar geworden, want veel wat besloten wordt draait een vervolgregering weer terug. In sommige gevallen terecht, andere gevallen een stagnatie.

Koettoerk | 21-05-12 | 10:26

De reactie's lezende,denk ik aan Den Haag als een beton-mixer vol grind zand en cement,maar zonder het noodzakelijke "smeermiddel" water.Draaiende maakt het alleen maar veel herrie en wordt nooit hard.

Dolphi | 21-05-12 | 09:56

De reactie's lezende,denk ik aan Den Haag als een beton-mixer vol grind zand en cement,maar zonder het noodzakelijke "smeermiddel" water.Draaiende maakt het alleen maar veel herrie en wordt nooit hard. Ook doet het denken aan een spaanplaat-fabriek waarin de spaanders en splinters bakkeleien of ze verpakking-materiaal of MDF willen worden.

Dolphi | 21-05-12 | 09:56

Ik wil niet stemmen op de PVV straks maar ik moet het eigenlijk wel .

elevator | 21-05-12 | 09:17

Nederland was gidsland totdat Fortuyn kwam en zei dat we het niet goed deden. Allemaal. Niet.
Dat mocht hij, maar dat maakte de boel wel iets gecompliceerder, zeker omdat er een debiel was die naar de wapens greep.

Einde van de Domheid | 21-05-12 | 08:13

DE oplossing is een zakenkabinet.

Einde van de Domheid | 21-05-12 | 08:11

-weggejorist-

nu even niet | 21-05-12 | 06:48

Omdat in Nederland de meeste "ongewenste" dingen niet benoemd worden ligt een coalitie PVV, SP, VVD het meest voor de hand. Deze partijen zullen in de volgende verkiezingen een ruime meerderheid halen, met VD als kleinste. Het feit dat de Hond dit krampachtig niet als coalitie opneemt in zijn lijstje geeft aan dat ik gelijk heb.

nu even niet | 21-05-12 | 06:48

@Strangetown | 21-05-12 | 00:48
Je kan het gewoon publiceren. Daarvoor is geen voorafgaande toestemming van het parlement nodig. Dat wordt al geregeld in de huidige grondwet.

Stormageddon | 21-05-12 | 02:09

Johnny Quid, jij bent mijn favoriet hier. Altijd raak, raak en raak. De vinger in de etterende wond, zo moet journalistiek zijn. Hulde!

(moest ik nu echt even kwijt)

Benoite | 21-05-12 | 00:49

Stormageddon | 20-05-12 | 23:12 |
Schrijven is 1 of het ooit het levenslicht zal zien is 2

Strangetown | 21-05-12 | 00:48

Ik snap sowieso niet wat die autochtone anti-nationalistische kosmopolieten nog te zoeken hebben in mijn land.

nedertokkie | 21-05-12 | 00:35

Jawel hoor.
Na de revolutie keert de rust weer terug.
Maar eerst moeten we van die oude koppen af.
Brussel/Straatsburg haalt het hier net zo als Filips/Alva.

mothersfinest | 21-05-12 | 00:34

@Stormageddon 23:59
Je kan natuurlijk ook de staatsregeling uit 1798 als uitgangspunt nemen.
www.republikanisme.nl/nederland/staats...

Dat scheelt een hoop belasting:
"Artikel 65. Het bestuur is verpligt tot een verstandige bezuiniging in alle opzigten. Het schaft onnodige ambten en uitgaven af en evenredigt de belooning van ambtenaren en bedienden naar het gewigt van derzelver werkzaamheden. Alle administratieve lichamen zullen jaarlyks voorslagen doen van die huishoudelykheid, welke onder hun bereik valt."

tipo | 21-05-12 | 00:34

Bruin is toch hetzelfde als Grieks?

Michiel de Kater | 21-05-12 | 00:33

@Borakh | 20-05-12 | 22:50
Ja hoe Den Uyl en Wouter Bos de grafiek van de dalende staatsschuld weten om te keren naar rigoreus stijgen mis ik ook. Lekker andermans geld uitgeven wat je zelf nooit hoeft terug te verdienen.

Twee Jeetjes | 21-05-12 | 00:23

Stelling 2 in de column van J de Vries snijdt het meeste hout, maar dat past niet in het bekrompen beeld van nationalistische klompendragers achter de dijken.

Strangetown | 21-05-12 | 00:23

Hoezo heeft D66 geen mening? Lijkt me duidelijk dat ze Nederland willen opheffen. Nederland moet zo snel mogelijk de onderdanige bitch van Europa worden want anders verhongeren we als gevolg van een totale handelsembargo en gaan we allemaal deaudt!
Welke hervormingen zal Peggold anders bedoelen dan?
Lastenverhoging is toch geen hervormen en zolang er nog nederlanders met spaargeld bestaan moet lastenverhoging nu eenmaal gewoon omdat het kan (Peggold zei 't gewoon echt)
Nederland moet zo snel mogelijk aan de bedelstaf zodat die brusselse held ons straks kan redden van der Untergang met een sigaar uit eigen doos.
Dat er daadwerkelijk nog mensen zijn die op D66 stemmen. Notabene vooral mensen die zichzelf hoogopgeleid noemen. Misschien omdat ze zichzelf veel intelligenter achten dan het MAVO diploma en heftruck certificaat dat ze hebben behaald.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat zelfoverschatting een veel voorkomend gebrek is onder de D66 kiezers, vergelijkbaar met de allesvernietigende ultra extreme grootheidswaan van groen-links maar dan de mannelijke variant daarvan.

nedertokkie | 21-05-12 | 00:10

flaptop | 20-05-12 | 22:15 |
We hebben de gevolgen gemerkt van bankproducten op de vrije markt...

Strangetown | 21-05-12 | 00:04

@tipo | 20-05-12 | 23:48
Ja, maar ik vind de Zwitserse niet de beste en mooiste grondwet denkbaar. Er zitten wel veel goede punten in, maar het kan nog beter.

Stormageddon | 20-05-12 | 23:59

Ik ga ga zo maar even in de bedstee naar Echte Jannen luisteren wat die -communist- Jan Marijnissen nou vind van deze fragmentatiebom.

deraderendraaien | 20-05-12 | 23:55

Stormageddon 23:12
Je kan de grondwet en kieswet van Zwitserland ook gewoon door Google translate halen, dan ben je binnen een paar minuten klaar.

tipo | 20-05-12 | 23:48

Toch raar, dat er geen meerderheid voor de goedkoopste partijen is.

tipo | 20-05-12 | 23:44

Zet de piraat er nog even bij in de poll!! Maakt de fragmentatiebom nog weer ietsiepietsie groter.

faz | 20-05-12 | 23:21

Als de baantjesmachine maar blijft draaien...

Warhoofd | 20-05-12 | 23:13

@ medusa324 | 20-05-12 | 22:48
Juist, en het scheelt ook nog eens 200 onzinnige kamervragen per week.

Harry Turtle | 20-05-12 | 23:12

@flopje | 20-05-12 | 21:57
Geef mij twee maanden om de nieuwe ontwerp-grondwet en nieuwe kieswet te schrijven. Dat wil ik zelfs wel gratis doen. Dan kan het gewoon worden ingediend bij de kamer, na nieuwe verkiezingen. Indien nodig stel ik me verkiesbaar om die grondwet door het parlement te loodsen en dan treedt ik weer af. Dat kan allemaal binnen een jaartje hoor.
Thorbecke had ook niet zo lang nodig.

Stormageddon | 20-05-12 | 23:12

De oudste strategische truc om de macht te grijpen is met inzet van veel bliksemafleiders chaos creëren.
De EUSSR is er keigoed in!

deraderendraaien | 20-05-12 | 22:54

@Twee Jeetjes | 20-05-12 | 22:40
Ik vond het wel een interessant verhaal alleen miste ik de rol van de PvdA erin, die van het aanjagen van de staatsschuld.

Borakh | 20-05-12 | 22:50

Kiesdrempel op 5%, net zoals bijv in Duitsland. Dan verdwijnen alle hobbypartijtjes, zoals de PvdD, CU, SGP en met een beetje mazzel GL. De overige partijen groeien dan weer wat bij, waardoor coalitievorming eenvoudiger wordt. Had al jaren geleden ingevoerd moeten worden.

medusa324 | 20-05-12 | 22:48

Dat zullen we nog wel zien.

Smalhout | 20-05-12 | 22:45

@Jippie | 20-05-12 | 22:42 | + 0 -
Dan mogen ik en Bandirah dus niet meer stemmen. Mooi is dat.

Kaas de Vies | 20-05-12 | 22:43

De democratie is op, versleten! Tijd voor iets nieuws, misschien democratie 2.0. Ik zou zeggen, om te beginnen: stemmen is alleen toegestaan voor mensen die een IQ hebben van minstens 100 hebben. Verder moeten mensen die stemmen de Nederlandse taal beheersen, een afgeronde opleiding op minimaal VMBO-niveau en gedegen kennis hebben van de verschillende partijprogramma's.
Eens zien wat er dan nog over is van PVV, SP en Pvda.

Jippie | 20-05-12 | 22:42

Borakh | 20-05-12 | 20:01 |
Applaus! Wat een verhaal zeg. Ik ben helemaal om.

Twee Jeetjes | 20-05-12 | 22:40

Ach wat nou politici ... die hebben toch helemaal geen macht, hooguit een beetje invloed. En dat is internationaal zo. Daarom werken die maatregelen ook nauwelijks.
.
Als de Spanjaarden en Grieken morgen opnieuw naar hun banken stappen om es lekker wat centjes op te nemen, wat kan de politiek daar dan nog aan doen?
.
Wie het geld heeft, heeft pas macht! En dat is al eeuwen zo ... We doen gewoon mee aan een poppenkast voorstelling en kijken naar de poppen, maar degene die de poppen beweegt blijft ondertussen wel steeds mooi buiten beeld!

Greetje Duisenberg | 20-05-12 | 22:36

Hoppa, Greet in de lift!
De VVD kan de pleuris krijgen, dat kunduzakkoord is een schande! Hoe kunnen ze dit nou doen. Ik voel me echt genaaid door de VVD. Ik accepteer het niet. Greet krijgt mijn stem.

Cum_Fraude | 20-05-12 | 22:33

@denoorman | 20-05-12 | 22:28
En dan te bedenken dat er gewoon weer "mensen" zijn die VVD gaan stemmen

Klein groepje dat het verpest voor het hele land

T. Grimbek | 20-05-12 | 22:32

De SP, PVV en PVDA gaan flink winnen bij de volgende verkiezingen en terecht. De Kunduz coalitie heeft er weinig van gebakken. Met uitzondering van de AOW geen enkele slimme maatregel of slimme bezuiniging.

denoorman | 20-05-12 | 22:31

eljohnny | 20-05-12 | 22:20
Beter alternatief dan het hele Den Haag gepeupel bij elkaar... doe eerst maar eens lezen.

flaptop | 20-05-12 | 22:29

Rutte is me zwaar tegengevallen en dit Kunduz akkoord helemaal. De woningmarkt gaat op slot. Ontslag wordt wel heel erg makkelijk, de werkgevers lachen zich dood. Dit gaat snel banen kosten zeker voor werknemers boven de 50. De ambtenaren en de overheid worden niet aangepakt?? Er blijven miljarden naar subsidies en de ontwikkelingshulp maffia gaan. Waanzin, hier worden we niet beter van. De gewone man wordt weer gepakt, alleen maar lastenverzwaringen en hogere belastingen voor een steeds kleinere groep werkenden. Dit zijn echt geen slimme bezuinigingen maar ordinaire lasten verzwaringen. Voor de woningmarkt en de arbeidsmarkt biedt dit geen oplossing. Het consumentenvertrouwen zal verder afnemen, geen baanzekerheid, huizen worden minder waard, hogere lasten, pensioen wordt later en minder. Nederlanders willen zekerheid, dat zit in onze volksaard.

denoorman | 20-05-12 | 22:28

Uiteindelijk blijkt er dus één politieke partij te zijn die dit allemaal voorzien heeft.. geef ze gewoon eens de kans mensen/"mensen"

T. Grimbek | 20-05-12 | 22:25

Maar de echte vraag is natuurlijk: Wat is het EK nog waard zonder natiestaten?

Loopt Robben verdomme een prijs mis, is de volgende prijs aan inflatie onderhevig

GödelsRevenge | 20-05-12 | 22:21

@flaptop | 20-05-12 | 22:15
Jaaa en nog een partijtje!

eljohnny | 20-05-12 | 22:20

Er is wel degelijk een alternatief! Ik snap niet dat GS hier nog geen aandacht aan heeft besteed. De LP heeft exposure nodig. Ze zijn bezig mee te mogen doen met de aankomende verkiezingen, ik hoop dat het ze lukt. Mijn stem hebben ze.

www.libertarischepartij.nl/partij-prog...

Zomaar quote uit het partijprogramma:
"Omdat ieder mens het recht heeft goederen en diensten aan te bieden op de vrije markt, en omdat overheidsbemoeienis zulke vrije activiteiten alleen maar kan schaden, wijzen wij alle overheidsinmenging in de economie af.

Pogingen om met dwang rijkdom te herverdelen of met dwang handel te reguleren zijn ontoelaatbaar. Het manipuleren van de economie door de overheid schept een voorberechte klasse – zij met toegang tot belastinggeld – en een uitgebuite klasse – zij die per saldo belasting betalen."

flaptop | 20-05-12 | 22:15

De regentenfamilie: "Wie breekt, betaalt". Oftewel: "Wij hopen dat Die Wilders terugzakt naar één zetel". Helaas, pindakaas old-boys. Nieuwe politiek en wen er maar aan: straks gekozen burgemeester en gekozen CvK. Eind van de baantjes delerij. En dat geldt ook voor de Buma clan.

Kamervraag | 20-05-12 | 22:13

Nederland verkopen aan de Lidl em als een supermarkt laten runnen. Wel met een afbakafdeling graag.

Bernard Weiss | 20-05-12 | 22:12

gooi en smijtwerker | 20-05-12 | 20:47
Interessant. heb je meer info?
Is dat trouwens iets wat via de BIS wordt verrekend?

damnschreeuwer | 20-05-12 | 22:01

@propper1000 | 20-05-12 | 20:16: simpel: je stelt een kei van een HRM-figuur aan, en plaatst vacatures, net zoals voor de top van een grote onderneming. De beste sollicitanten, beoordeeld op dezelfde merites die ook in het bedrijfsleven gelden, worden aangenomen. Nix dictatoriaals aan.

Reykjavik | 20-05-12 | 22:00

Dan maar een herinvoering van de absolute monarchie. Hup Bea, hup!

worphy | 20-05-12 | 21:57

Een ding is in ieder geval wel duidelijk. Stemmen op een van de eurofiele partijen brengt ons nog verder van huis. En Quid, als je anlyse juist is en de eurofielen (mag je aannemen) weten dat ook, dan hebben we dus te maken met zuivere landverraders.
Want (ik waag er 'n godwinnetje aan) waar is dan het verschil met de NSB'ers die dachten dat we onder de paraplu van Nazi-Duitsland meer welvaart en bescherming tegen het communisme en andere bedreigingen konden verwachten?
Misschien dat Mussert bij Hitler tenminste nog zijn best deed om er wat restjes nationale souvereiniteit uit te slepen?

WirMachenMusik | 20-05-12 | 21:57

Stormageddon | 20-05-12 | 21:51 | + 0 -

En weet je hoeveel het kost om deze wijziging daadwerkelijk door te voeren? Daar gaan uren aan vergaderen, overleggen, bot-sessies, enz, enz aan vooraf. Voordat de wetten, regelingen en aanverwante zaken aangepast zijn.... En die lintjesknipper moet natuurlijk ook nog steeds geld vangen....

Misschien over 100 jaar, misschien dat het dan geregeld is....

Idee spreekt me overigens wel aan.

flopje | 20-05-12 | 21:57

Daarom snel echte democratie invoeren, referendum bij echt belangrijke beslissingen want onze politici blijken niet meer het volk te vertegenwoordigen maar enkel de elitaire bestuurlijke elite. De gevestigde politiek heeft zichzelf de spreekwoordelijke das omgedaan door hun paternellistisch gedrag en wij weten wat goed is voor jullie. Onder de EU ligt een bom te tikken en waarom?? Vraag dat maar aan Bakellende die het referendum aangaande de EU-grondwet naast zich neer heeft gelegd.

sjipsknip | 20-05-12 | 21:56

Ik zeg: "Over je schaduw heenstappen!" Of zoiets.

Mark van Leeuwen | 20-05-12 | 21:55

Tja, personen die graag controlerende macht uitoefenen jegens anderen staan ook immer niet bekend om hun persoonlijke gedragskenmerken aka persoonlijkheidsstoornis..

Boem, shake, shake the room tick, tick, BOOM!

jant0nius | 20-05-12 | 21:51

@flopje | 20-05-12 | 20:55
Niets meer dan nu, we hebben nu ook elke twee jaar landelijke verkiezingen. Ik denk dat je het ook slim kan samenvoegen, omdat je vaste termijnen hebt. Je combineert het gewoon met Provinciale en Europese verkiezingen.
En Bea wordt irrelevant. De meerderheid zal haar of haar zoon als staatshoofd willen houden, nou ja... dat zij dan zo. Maar dan slechts als lintjesknipper en hoofd ontvangstcomité voor buitenlandse staatshoofden.

Stormageddon | 20-05-12 | 21:51

Leiders zullen opstaan!

Kopzware Lul | 20-05-12 | 21:50

Ga er maar vanuit dat dit EXACT de bedoeling was. We zijn aan Europa uitgeleverd en niemand hoeft zich te verantwoorden want er is effe geen regering.

pfffft! | 20-05-12 | 21:46

@gooi en smijtwerker | 20-05-12 | 20:47
Las vanmiddag ergens dat de kapitaalvlucht uit Griekenland al zo'n 560 miljard was.Hebben ze niet veel meer over om Spanje en Italië recht te breien.

deraderendraaien | 20-05-12 | 21:38

Kereltje Alexander De Grote aka PeGhoL lost alles op

Hemelterijk | 20-05-12 | 21:34

Nou Johnny, je heb zo vaak verteld dat "de politiek" het verkeerd doet dat ik haast wel moet geloven dat je weet hoe het wel moet. Laat maar eens zien dan! Of is het enige kunstje tegen anderen zeggen hoe ze het fout doen?

Varkensjuin | 20-05-12 | 21:30

SP, PVV, PvdA zou best nog eens kunnen. De vijand van mijn vijand is natuurlijk wel mijn vriend. De meest onwaarschijnlijke partijen trekken naar elkaar wegens culturele overeenkomsten. Huntington doet nog steeds opgeld.

The immortal | 20-05-12 | 21:24

Allemaal het gevolg van het feit dat PvdA, VVD en CDA niet hebben geluisterd naar het volk dat ze zeiden te vertegenwoordigen. Ze bleken allemaal links, centrum-links of reli-links. Mensen zoeken een uitweg.

frisenfruitig | 20-05-12 | 21:16

@Prof. Dr. Ir. RoepToeter | 20-05-12 | 20:29

Alles leuk en aardig met je verantwoordelijkheidsgevoel, maar welke partijen stemden ook al weer in met het toetreden van Griekenland tot EU-fabeltjesland, waardoor we nu in de poep zitten?

caspert79 | 20-05-12 | 21:09

""Ik was aangenaam verrast dat dat kunduzakkoord zo snel tot stand kwam"""
Ik niet,dit was het slinkse-spel om ene Wilders even een'poepie' te laten ruiken,vandaar ook de snelheid en de geveinsde traagheid bij enkel? de PVV in de periode vooraf.

"" vooral dat GL en D66 hieraan meewerkten.""
Meewerken,dit terwijl het linkse motto was hoe eerder dit kabinet valt hoe beter ??
350- eigen bijdrage -maar op ontwikkelingshulp geen euro bezuiningen ?
Niet mijn keus,wel die van Groen slinks en D66 die nu ook al de 40 uur werkweek terug willen ?
Met 700.000 werklozen ?

""""Toch nog verantwoordelijksgevoel.""""
Politiek correcte peperdure miljarden in de zee gooi actie is niet echt verantwoordelijk.. Brussel je eigen verantwoording laten bepalen is nog onverantwoordelijker ..

""": Maar dat hoeft niet zo te blijven en dan zitten we in de Weimarmode.""""
Stalin,Mao,Castro vergeten ?

"" Hitler was zeer populair."""
Volgens mij is dat 70 jaar terug,maar bij links idd nog populair,maar WAS er geen actuele dictator voorhanden ?

Prof. Dr. Ir. RoepToeter | 20-05-12 | 20:29

The real Flex | 20-05-12 | 21:04

Frappant dat het ene ´populaire´ topic hier vandaag gaat over D66 en haar mening over de 40 uur durende werkweek en in dit topic beticht wordt van het hebben van geen mening. Het is het een of het ander nietwaar..

1oog | 20-05-12 | 21:02

Dus na de economie ligt ook de politiek straks op zijn gat?

Hmmm.......... misschien is dat wel juist de oplossing mensen!

Hobbykip | 20-05-12 | 21:02

Stormageddon | 20-05-12 | 20:47 | + 0 -

Wat gaat dat kosten?

Wat doen we met Bea?

flopje | 20-05-12 | 20:55

Ik denk dat de keuzes extremer moeten worden.
1) We worden een kopie van de USA. Alle landen worden staten van de USE
2) Geen gezeik, Brussel afschaffen en een EEG 2.0 oprichten
3) Het is wel mooi zoals het nu is
4) Uit de Euro, geen europa, NL als een soort van klein Zwitseland aan de Noordzee

Daar zouden partijen op moeten inzetten. Niet dat geneuzel van nu

deministerpresident | 20-05-12 | 20:55

Op de VK- en Trouw opiniepagina's, zo ook De Elsevier, hier en op tal van politiek opinierende blogsites loopt men, de Nederlandse bevolking, te hoop tegen het ESM wurgcontract dat onze (financiele)soevereiniteit de nek omdraait. Dat kan de politiek niet ontgaan. De aanstaande maanden zullen vervult zijn van de demonisering van de PVV/GW en de SP, de aanstaande verkiezingswinnaars die, hoe harder de laffe tweedekamer handlangers van het hoogverraad van Rutte schreeuwen, meer stemmen verzamelen. Nederland is nog niet verloren.

Hanxie | 20-05-12 | 20:54

-weggejorist-

Jan Boule | 20-05-12 | 20:54

Kapotte stofzuiger 20:41
Frankrijk is niet alleen een republiek maar ook patriotisch zowel links als politiek rechts. Patriotisme: l'amour des siens, nationalisme":la haine des autres. Marine le Pen is vorige week in de 1e ronde al uitgeschakeld dus daar maak ik geen zorgen over.
In veel landen, de VS bijvoorbeeld, staat zelfs de vlag in de klas. De Franse vlag is het symbool van eenheid en heeft niets , althans dat is de opzet , met nationalisme te maken. Overigens op de door de VS geleverde tanks van Leclerc in '44 en '45 stond op de zijkanten geschilderd "la France d'Abord" , maar dat had een legitieme reden me dunkt. Overigens in de buitenlandse politiek geldt dat nog steeds....

Jan Boule | 20-05-12 | 20:54

'een belang bij had'.

Einde van de Domheid | 20-05-12 | 20:49

@kapotte_stofzuiger | 20-05-12 | 20:41
dailychanneltv.com/
Juli 1945 Leiden: Vlaggen mochten weer getoond worden; een groot bord met de tekst Vrij Nederland scoorde hoog in een wedstrijd.

drs.Nee | 20-05-12 | 20:49

men zou ook de kamer kunnen halveren, iets waar men het voor de vorige verkiezingen wel over gehad hebben maar zodra die weer achter de rug zijn weigeren ze dat natuurlijk (zoals altijd)

klokkeluider | 20-05-12 | 20:48

Een van de grootste problemen die we hebben, is een bevooroordeelde pers die geen enkele historische kennis heeft en nog minder een intellectuele basis. Dagelijks geven ze blijk voor niets anders geschikt te zijn als domme propagandamachine van hun politieke geloofsgenoten.

smdyasc | 20-05-12 | 20:47

De politiek is kapotstuk omdat de staatsinrichting stuk is. Dat is niets nieuws, dat is al 100 jaar zo. In het vroegere verzuilde Nederland waarin het gezag nog het gezag was en mensen luisterden naar de dominee, de dokter en de burgemeester, naar de roeptoeters op de radio van hun eigen zuil waar het lot ze toe bedeeld had kon dat nooit opvallen. Iedereen stemde toch wel min of meer op de partij van hun kerk, van hun zuil, van hun maatschappelijke positie. Dan komen de haarscheuren in het zwakke gebouw van staat nooit aan het licht.

Het probleem is dat het éne democratisch mandaat gelijktijdig geldt voor uitvoerende en wetgevende macht en dat de bevoegdheden van beide instanties principieel verschillen als dag en nacht, maar door dat ene mandaat is er een constante schemering.

Wat er in elk geval moet gebeuren is een scheiding der machten. Het kabinet moet worden gekozen in aparte verkiezingen van de tweede kamer. Wat ik denk dat ook moet gebeuren is dat kamerleden rechtstreeks moeten gekozen en niet via de partijen. Feitelijk: een districtenstelsel naar min of meer Engels model. 150 districten waarbij de partijen niet meer dan debatclubjes worden om lokale kandidaten aan te wijzen.
Beide hebben een zittingsduur van 4 jaar, en er zijn tweejaarlijks verkiezingen, naar Amerikaans model.

En zo moet het dan op lokaal niveau ook. Een gekozen College van B&W en een gekozen raad, onafhankelijk van elkaar. En verder: beperkte bevoegdheden voor elk bestuursorgaan. Willen ze erbuiten treden: referendum, naar Zwitsers model. Kortom: van alle democratische systemen is wel wat te leren. Er zijn er weinig zo slecht en failliet als het Nederlandse systeem. (Of het zou de Griekse of Belgische moeten zijn.)

Stormageddon | 20-05-12 | 20:47

En we hebben trouwens al lang betaald voor de kapitaalvlucht uit het zuiden. De centrale banken hebben een vereveningssysteem dat TARGET2 heet. Via dat systeem betalen de Deutesche Bundesbank en de Nederlandsche Bank de kastekorten van Nu met neme Italie, Spanje en de andere tekortlanden. Zo heeft BuBa al eur 660 miljard betaald en DNB circa eur 160 miljard. In ruil daarvoor hebben we nu een vordering op de andere centrale banken. Rien ne vas plus, het geld is niet meer van U, nu!

gooi en smijtwerker | 20-05-12 | 20:47

Het poldermodel is helemaal niet stuk.
We zijn gewoon bij een therapeut terechtgekomen die zei dat wij een groot en onderkend probleem hadden. Dat is gewoon een beetje opgeblazen omdat de peut daar zelf een belangrijk had.

Einde van de Domheid | 20-05-12 | 20:46

Een leider met toekomstvisie moet niet met armen en benen gebonden zijn aan een ondemocratisch moloch als de EUSSR.
De maatregelen die de Kunduzvijf ons op dit moment voorschotelen zijn in principe dezelfde die Griekenland vanaf 2009 voor de kiezen kreeg. Ergo. Het zijn niet meer en niet minder dan door de EUSSR (Lees Deutsche bank) verzonnen en voorgeschreven afknijp regelingen!
Die onder aanvoering van Eurofiel A.Pechtold door ons parlement gejast moeten worden.

Eigen bijdrage ziekenhuis.
Langer doorwerken.
Minder pensioen.
Loon bevriezing ambtenaren.
Hogere BTW.
1 op 1 Dezelfde maatregelen.

En als we niet luisteren volgt er nog meer.
Als het ESM er doorheen is mogen wij waarschijnlijk onze nationale monumenten en de wadden-eilanden in de etalage zetten in navolging van de Grieken.

deraderendraaien | 20-05-12 | 20:45

als je tegen het kunduz akkoord ben gewoon SP stemmen, die worden dan de grootste

klokkeluider | 20-05-12 | 20:45

't Gaat een klucht worden, valt overigens onder het lage BTW tarief op podiumkunsten.

CoffeePatch | 20-05-12 | 20:43

Ach, het leidt vanzelf tot het afschaffen van de achterhaalde staatsvorm democratie.

Superior Bastard | 20-05-12 | 20:43

@Borakh | 20-05-12 | 20:01
Ze zou zomaar gelijk kunnen hebben.

koolteer | 20-05-12 | 20:41

@Jan Boule | 20-05-12 | 20:32
Mooi, zijn we het gedeeltelijk al eens.
Het oprichten van de Grand Ecoles, overigens al in de 18e eeuw, was niets meer dan een reactie op de elitaire universiteiten. Vandaag de dag zijn de Grand Ecoles meer elitair dan de destijds gewraakte onderwijsinstellingen.
Als het gaat om het 'kweken' van mensen die het nationale belang, in Nederland, verdedigen, zou een meer nationalistisch onderwijsprogramma niet verkeerd zijn. Echter, de suggestie van bijvoorbeeld PVV om op z'n minst het rood-wit-blauw boven het schoolgebouw te laten wapperen, kon al op veel hoongelach rekenen www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/artic... . U wellicht bekend: in Frankrijk wappert de driekleur fier boven elk overheidsgebouw, inclusief (hoge)scholen en universiteiten.

kapotte_stofzuiger | 20-05-12 | 20:41

@illuvatar | 20-05-12 | 20:39
Sorrie Joris, had zelfs eerst geF-fived, maar jullie connectie lijkt wel Vodafone of zeau.

illuvatar | 20-05-12 | 20:41

Mijn voorspelling is dat de SP en PVV voor de verkiezingen nog flink wat zetels gaan winnen.

De andere partijen (wellicht de SGP uitgezonderd) hebben ons namelijk willens en wetens voorgelogen over de voordelen die de Euro ons zou brengen. Terwijl het in werkelijkheid betekent: onze soevereiniteit inleveren, onze bek houden, compleet corrupte landen de Eurozone zien toetreden en kruiwagens met geld afgeven om het Europa sprookje in stand te houden.

caspert79 | 20-05-12 | 20:40

-weggejorist-

illuvatar | 20-05-12 | 20:39

@illuvatar | 20-05-12 | 20:32
De PVV had het idee om het aantal zetelplakplekken in de tweede kamer terug te brengen van 150 naar 100.
In navolging van mijn tweepartijensysteem zou dit verminderd kunnen worden naar 2. Je bent voor of tegen. Bij het staken van de stemmen beslist een derde volksafgezant in de vorm van een dobbelsteen de uitkomst.
Scheelt miljoenen aan salarissen, wachtgelden en trage besluitvorming.

illuvatar | 20-05-12 | 20:39

Dus op een zondag met zulk weer heb je een paar uur opgeofferd om dit te typen?

e-hole | 20-05-12 | 20:38

D66 heeft geen mening? Ik las twee topics geleden toch iets heel anders..

Fret Kroked | 20-05-12 | 20:38

Een kiesdrempel van 5% zou al een heel stuk helpen!

eerstneukendanpraten | 20-05-12 | 20:34

Misschien moeten we nu ook gewoon beseffen dat we een bananenrepubliek zijn geworden door de verstrengeling van macht en media en politieke moorden die nooit zijn onderzocht vanwege die politieke verstreneling van moreel-verantwoordelijken en mes/pistool-houders.

smdyasc | 20-05-12 | 20:32

Blijft over een verplichte fusie tussen alle partijen tot de kampen van rechtsmensen en linxmensen. Geen midden of neutraal, je bent voor (rechts) of tegen (linques).
Rechts kleurt zich in de verkiezingen verplicht oranje, links bloedrood.
Oprichten van nieuwe partijen wordt verboden, evenals aantrekkelijke vrouwelijke lijsttrekkers, daar dit bij voorbaat de roden kansleaux maakt.

illuvatar | 20-05-12 | 20:32

Kapotte stofzuiger div.
ik deel gedeeltelijk uw mening. Maar we moeten niet vergeten dat Frankrijk een centalistische bestuurde republiek is en zal dat blijven. Verder is hiërarchie binnen de bestuurslagen maar ook in het bedrijfsleven duidelijk vigerend. Het is ondenkbaar dat een "cadre" aan tafel schuift tijdens de lunch o.i.d. Feit blijft dat de door De Gaulle opgerichte Grandes Ecoles mensen afleveren met een meer dan gemiddelde ( inderdaad ) theoretisch kennis maar vooral loyaal zijn aan de Republiek met name daar waar het de buitenlandse politiek betreft. Frankrijk kent geen Lubbersen en Koks die de belangen van hun land verkwanselen maar ik geef toe en ik deel daarin uw standpunt, de grote tijd van de GE's is voorbij en werkt "ons kent ons" in de hand.

Jan Boule | 20-05-12 | 20:32

tsjonge, ik hoop toch echt dat mijn zilveren guldens en rijksdaalders weer wat waard worden. Weg met dat europese beleid

J. De Hoop Schepper | 20-05-12 | 20:31

Het veelpartijenstelsel bestaat in werkelijkheid niet. In feite zijn er nu twee tegenpolen: voor of tegen europa. Komt het puntje bij het paaltje schuift het middenveld weer samen en leveren ze ons land uit aan de bezetter. Bismarck wist het al in de negentiende eeuw: nederland hoeven we niet te bezetten want die leveren zichzelf wel uit. Niks veranderd, same shit different time.
Het tegenwicht wordt nu helaas gevormd door de gekken van de PVV en de maoisten. Wat een coalitie....
Helaas zegt de smijtwerker, want het alternatief is nog veel erger. Een gelegenheidscoalitie gevangen in commissiedenken, een bende van intellectuele superlichtgewichten en excuus-truzen. Ik ben geen conspiratiedenker, maar je zou je beginnen afvragen wie dit heeft verzonnen.

gooi en smijtwerker | 20-05-12 | 20:30

Ik was aangenaam verrast dat dat kunduzakkoord zo snel tot stand kwam, vooral dat GL en D66 hieraan meewerkten. Toch nog verantwoordelijksgevoel. Maar dat hoeft niet zo te blijven en dan zitten we in de Weimarmode. Een democratisch systeem is niet gegarandeerd en kan zichzelf zeer wel opblazen, vooral in crisistijden. Voor je het weet heb je een kolonelsbewind... Met instemming vd bevolking. Hitler was zeer populair.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 20-05-12 | 20:29

Ik ben gewoon dom stem-vee, ik weet dat veel partijen een hekel hebben aan de PVV > ik de burger heb veel problemen met bijna alle partijen en hun "oplossingen"
-
Dus ik stem wederom PVV al is het maar om dwars te liggen!
-
een stem is beter dan geen! en als ik dan toch mn stem moet weggooien... dan maar naar dhr wilders... gewoon omdat het kan
-
Stemmen: IK ZEG DOEN !

MooY | 20-05-12 | 20:27

Als Geert een beetje slim is deze keer en geen rare dingen de wereld in slingert, kan hij zo naar 40 zetels. SP op 30. Wordt best wel spannend. Een volkscoalitie van PVV en SP zou de elitaire machthebbers gek maken.
*Droomt verder*
Vindefin | 20-05-12 | 20:17 | + 5 -

Als ze hem alsnog niet vermoorden!!

baanaru | 20-05-12 | 20:27

Bij de laatste verkiezingen ging de PvdA er voor het gemak van uit dat de VVD door het stof zou kruipen om maar met ze te mogen samenwerken en dat ze dan hun eisenpakket op tafel konden gooien. Wat dus eventjes niet door ging.
Het CDA wil met iedereen samenwerken, zolang ze maar in de regering zitten.
Waar je je het meeste zorgen over moet maken zijn die kleine gristenlijke partijtjes met een of twee zetels die je nodig hebt om een meerderheid te krijgen. Die gaan straks de dienst uitmaken als het er echt op aan komt.

Osdorpertje | 20-05-12 | 20:26

In Knevel/Brink zei Jort Kelder nog dat de PVV "geschiedenis" is, wordt deze z.g. elite niet eens moe van hun zelfingenomenheid?? Het zou me niet verbazen als de PVV meer zetels krijgt dan gedacht,ondanks alle kritiek op de PVV, zijn ze vandaag gestegen in de peilingen en dan is Wilders nog helemaal niet in beeld geweest,dat belooft wat als hij echt gas gaat geven.


baanaru | 20-05-12 | 20:25

Even toetsen aan de evolutietheorie van Darwin (1. natuurlijke populaties groeien te ver uit, 2. strijd om het bestaan zorgt voor evenwicht, 3. variatie is de oplossing tegen uitsterven van de soort, 4. natuurlijke selectie waarna de sterken overblijven) : De huidige politieke instabiliteit is een logisch gevolg van het verdrag van Maastricht. In 1992 hebben we een groot deel van onze soevereiniteit overgedragen aan Brussel. Eerst zaten we in een lange fase van euforie (invoering Euro, aansluiten Oostbloklanden, alles leek maar door te blijven groeien; het kon niet op), toen in de tweede fase van verwondering ('Wat gebeurt er eigenlijk allemaal in Brussel en gaat dit wel goed?'). Nu zitten we in de derde korte fase van selectie. ('We willen niet dat de welvaart in Europa genivelleerd wordt ten koste van de rijke landen'). Natuurkundig gesproken komt hierna de vierde fase van oplossingen. (Onvermijdelijk wordt de Euro gesplitst, sterke landen willen los van de minder sterken en eisen de soevereiniteit en ingeleverde welvaart terug. Veel sociale onrust). Jammer dat de meeste van onze politici deze eenvoudige analyse niet durven maken. Maar het hoort erbij.

Dr. Plofkop | 20-05-12 | 20:24

@Jan Boule | 20-05-12 | 20:09
Ook kan ik, uit persoonlijk ervaring, vertellen dat een Grand Ecole geen garantie is voor bijvoorbeeld een gemotiveerde c.q. enthousiaste stagiair. Voor mij is het juist een afrader.

kapotte_stofzuiger | 20-05-12 | 20:21

Maxime Verhagen haalt met geniep het CDA over om met de PVV te regeren. Met hetzelfde geniep haalt hij Wouter Bos over om de missie in Afghanistan toch weer te verlengen in 2010. Maar Wouter Bos stapt op en het kabinet valt. En met hetzelfde geniep haalt hij Geert Wilders over voor het Catshuis-akkoord. Maar Geert Wilders stapt op en het kabinet valt.
.
Het is Maxime Verhagen die steeds iets wil waar de kiezer niet op heeft gestemd. Nu wil Marc Rutte dat partijtje van Geert decimeren. Maar de kiezer wil dat niet.

Twee Jeetjes | 20-05-12 | 20:21

@deepblue | 20-05-12 | 20:15, want?

gentle giant | 20-05-12 | 20:19

Als we de tweede kamer niet stoppen om nog voor de verkiezingen te stemmen over de overgave van onze soevereiniteit dan zal Mark Rutte en zijn zooitje bij elkaar geraapte handlangerpartijen, CDA, GL, D666, CU en SGP ons latenketenen door Brussel. Een slavenbestaan zal ons deel zijn daar hoeft zelfs geen mohammedaanse jihadist niet aan zijn thee ontrukt te worden.
ejbron.wordpress.com/2012/05/15/video-...

Hanxie | 20-05-12 | 20:17

Ik stem op de partij die tegen europa is en geen totalitaire staat nastreeft, maar die is er niet.

knutsel | 20-05-12 | 20:17

Als Geert een beetje slim is deze keer en geen rare dingen de wereld in slingert, kan hij zo naar 40 zetels. SP op 30. Wordt best wel spannend. Een volkscoalitie van PVV en SP zou de elitaire machthebbers gek maken.
*Droomt verder*

Vindefin | 20-05-12 | 20:17

i-Wonder | 20-05-12 | 20:10 | + 1 -
off topic is opzouten.

propper1000 | 20-05-12 | 20:17

Bij www.coalitiechecker.nl kan je leuk spelen met het vormen van een coalitie op basis van de peilingen van dit moment: veel opties zijn er sowieso niet, maar veel plausibele combinaties al helemaal niet.

ochjah | 20-05-12 | 20:16

@Jan Boule | 20-05-12 | 20:09
Grand Ecoles zijn het meest achterhaalde in het Franse onderwijssysteem. Dogmatisch denken, weinig tot geen praktijkervaring en toch garandeert een papiertje van deze onderwijsinstellingen een CDI, al dan niet politiek. Daarnaast leidt het tot vriendjespolitiek, "jij studeerde aan dezelfde school als ik, hier is je baan"
www.economist.com/node/21538733

kapotte_stofzuiger | 20-05-12 | 20:16

Reykjavik | 20-05-12 | 20:12 | + 0 -
Leuk idee, ijslander, maar hoe dit praktisch uit te werken?
Waar is deze vorm van bestuur reeds te vinden, Dictaturen, verlichte despoten?
Wie kiest deze "raad van bestuur"?
Hoe controleer je deze?

propper1000 | 20-05-12 | 20:16

10 x liever dansen naar de wetten van Europa dan wetten opgelegd krijgen van die hersenloze SP en/of PVV.

deepblue | 20-05-12 | 20:15

Politiek afschaffen. En een land regeren als een bedrijf. We hebben een goede slager nodig die heel goed kan snijden. Liefst met hele scherpe messen in plaats van met de botte bijl. Het is allemaal zo makkelijk, maar wij doen gewoon te ingewikkeld.
Fijn weekend.

ip | 20-05-12 | 20:13

Banana-Hollandia | 20-05-12 | 20:02

Hmmm... grappig. Als ik je tegels lees zou ik denken dat jij alles al weet. Kan een mens zich toch vergissen ...

Skunk57 | 20-05-12 | 20:12

Ik roep het nog maar een keer, ook al is dat -vrees ik- schreeuwen in de woestijn. Dat hele gesodemieter met politiek geliflaf afschaffen, en 0031 gaan runnen als ware het een BV net winstoogmerk. Met elke belastingplichtige als aandeelhouder. En een sterke bestuurstop tegen een normaal salaris zonder bonusregeling. Een sterke directie dus, die eens in de zoveel tijd (drie maanden?) verantwoording komt afleggen op de verkijkbuis. Met een heldere projectplanning met duidelijke targets voor de komende drie maanden, en een helder budget voor zaken die kunnen, en niet -zoals nu- ter verhoging van de staatsschuld. Scheelt een hoop gelazer in de Haagse Zandbak, getreuzel door machtsspelletjes, en er kan weer echt worden getimmerd aan een goeie staat van dit land. Waarom niet?

Reykjavik | 20-05-12 | 20:12

Off-topic, hoorde vrijdag in Knevel & van den Brink zei de vriend van Rutte, Jort Kelder, nog dat de PVV "geschiedenis is" (26:50). Laatste keer peilde Maurice de PVV 5 te laag, nu al 28 zetels?

i-Wonder | 20-05-12 | 20:10

De tijd van anarchie ligt in het verschiet.

herodus | 20-05-12 | 20:10

Onzin, Quid. Je denkt toch niet echt dat Europa zo alert kan functioneren dat het een stok tussen de nederlandse spaken steekt.
Nee we kunnen het gewoon bij ons zelf zoeken.
Polarisatie en opportunisme, dat verdeelt het politieke veld.
Je mag zelf invullen wie de grootste opportunist (m/v) is.

propper1000 | 20-05-12 | 20:10

Frankrijk kent het fenomeen "Grandes Ecoles" waaronder de ENA ( Ecole Nationale d'Administration )de ENS ) Ecole Normale supérieure ) en de Ecole Polytechnique. Deze "Grandes Ecoles" hebben van staatswege de opdracht studenten af te leveren met een meer dan goede opleidng op het gebied van o.a. landsbestuur.Deze Grandes Ecoles steken met kop en schouder boven de universteiten uit. Slechts de fine fleur van Frankrijk studeert op deze "scholen". De Republiek kan met deze mensen ervan uitgaan dat ze kennis van zaken hebben en per definitie en te allen tijde het Franse landsbelang zullen dienen. Het is in Frankrijk onvoorstelbaar dat iemand met twee onafgemaakte universitaire studies ( Sharon Dijksma) staatssecretaris van onderwijs zou kunnen worden. François Hollande is Normalien.

Jan Boule | 20-05-12 | 20:09

CDA en PvdA hadden jarenlang vrij spel omdat hun achterban mensen waren die hun leven lang op dezelfde partij stemden. Die mensen zijn nu uitgestorven en ingehaald door de flower-power Jaren-70 ik-maak-zelf-wel-uit-wat-goed-voor-me-is generatie. Die stemmen elke keer anders.
.
Vroeger wist je nooit welke kant het CDA opging. Dan stemde je VVD of PvdA om het te sturen. Maar na jaren kwam je erachter dat die ook iets anders deden dan waar je op gestemd had. Dus ga je PVV of SP stemmen om het beter te sturen. Dat die zo groot worden is het bewijs dat VVD-CDA-PvdA dus niet doen wat de kiezer wil.

Twee Jeetjes | 20-05-12 | 20:06

nou ja...
Er komt gewoon weer een minderheidsregering.
Maar dan 1 die het niet na 1 "gedoogakkoord" opgeeft.
Wisselende samenstellingen kunnen heel goed werken.

EINDELIJK staat Europa op de agenda als hoofdpunt bij de nationale verkiezingen. EINDELIJK komt er een echt mandaat voor welke europa politiek dan ook. Als anti-EU wint, dan heeft dat het mandaat van het volk en dan gaan we dat gewoon doen. Geen rampen, alleen geen eu-staat. Misschien staan we dan internationaal wat zwakker, maar daar krijgen we wel handelingsvrijheid voor terug en daar hebben we dan wel voor gekozen.

ALS pro-EU een meerderheid is er EINDELIJK een mandaat voor de EU politiek. Hoezeer ik het er dan ook mee oneens ben, als pro-eu een meerderheid heeft, dan is dat een democratische beslissing van het Nederlandse volk.

Daarbij zijn die leiderschapsverkiezingen een enorme vooruitgang in de democratie. ALS Fortuyn in 1 van de huidige partijen door de leden gekozen had kunnen worden ipv door de partijkongsi, had hij een leider kunnen worden van een stabiele partij ipv er in 2 maanden zelf 1 uit de grond moeten stampen.

We krijgen eindelijk een echte keus, het is een herhaling van het EU-referendum, maar dan wordt naar de uitkomst geluisterd.
Beide mogelijkheden hebben enorme invloed op onze toekomst en we kiezen er zelf voor. Beiden geven helemaal geen rampen: Of we worden onderdeel van een groot, relatief democratisch rijk of we zijn een klein, invloedsarm, zelfstandig landje.

mubaffi | 20-05-12 | 20:05

Cynisme troef op Europa-avond
19-06-2008 10:54 | Kees de Groot
EINDHOVEN - Een warm bad voor de tegenstanders van het nieuwe EU-verdrag en een koude douche voor de voorstanders. Zo kan de verantwoordingsbijeenkomst van de Kamer in Eindhoven gisteravond het best worden getypeerd.
Vijf Kamerleden zijn naar de lichtstad gekomen om burgers uit te leggen wat ze hebben gedaan met de ideeën over Europa die ze precies een jaar geleden van dezelfde mensen hebben gekregen. „Wij leggen vanavond verantwoording af over onze inzet in de debatten over het nieuwe EU-verdrag”, licht PvdA’er Waalkens toe.
De Kamer heeft de inbreng van de Brabanders ter harte genomen, bezweert VVD-Kamerlid Ten Broeke. „U moet ons daarin vertrouwen.” Zo is de rol van nationale parlementen in het Europese besluitvormingsproces „aanzienlijk versterkt”, precies zoals de mensen voorstelden. Europa is democratischer geworden, vult PvdA’er Blom aan.
De zaal is niet overtuigd. „U hebt heel weinig gedaan met wat wij wilden”, zeg een man onder aanzwellend applaus. „Wij vroegen om een referendum en dat is er niet gekomen.” Een ander noemt de avond „mosterd na de maaltijd.” Het Kamerdebat over het nieuwe EU-verdrag is immers al geweest. „Ik ben blij dat Ierland nee heeft gezegd tegen het verdrag, zodat deze avond mosterd voor de volgende maaltijd kan zijn.”
....
SGP-Kamerlid Van der Staaij proeft „teleurstelling” bij het publiek. SP’er Van Bommel weet waarom: „Het nieuwe verdrag is voor 95 procent hetzelfde als de verworpen EU-grondwet. U bent gefopt.” ....
www.refdag.nl/artikel/1348042/Cynisme+...
(op niet-zondagen weer bereikbaar)
Dit stukje geeft mooi ons democratisch tekort weer. Op belangrijke punten luisteren onze volksvertegenwoordigers en regeerders gewoon niet. Ze gaan hun eigen gang. Een dikke middelvinger naar de burger. Bek houden, in het gareel, en vooral: BETALEN! Hetzelfde gebeurt nu weer met het ESM. Die tyfushonden voeren hun politieke EU-agenda uit. Reeds lang geleden besloten. Waarschijnlijk op allerlei Bilderberg-conferenties, waarvan we ook geen ene fuck te weten mogen komen, zelfs niet als parlementariërs er naar vragen.
En ze komen er mee weg, omdat de meerderheid ongeïnteresseerd en passief is. En ze weten het.

Fijnstoffer | 20-05-12 | 20:05

Er is straks maar èèn optie.
De pimpelpaarse variant.
SP+PVV+PvdA. Met Roemer als premier.
Als ze nu alvast beginnen om in het landsbelang deze mogelijkheid niet vooraf uit te sluiten en gesprekken aan te knopen waarbij als het belangrijkste punt de ontwikkelingshulp met 4 miljard word gekort dan heeft het zeker een kans van slagen.
Het korten op ontwikkelingshulp is hèt kardinale punt. Een meerderheid van de nederlanders wenst dat.

Dostranamus | 20-05-12 | 20:05

Een tip voor de andere slimmen hier die dit zinkende schip willen verlaten:
internationalliving.com/
Staat (naast een hoop peop) toch een hoop zeer goede tips in! Ben er zelf al een paar jaar lid van, en heb hierdoor een hoop geleerd.

Banana-Hollandia | 20-05-12 | 20:02

het is niet zozeer de verdeeldheid die een probleem is, maar de totale incompetentie van de kamerleden.
Het is alsof ze allemaal net hun Havo diploma hebben behaald en vervolgens denken de hele wereld aan te kunnen. Wat ze ochtends in de krant lezen is hun agendapunt voor die dag. Zelf nadenken, een visie hebben en WERKervaring (in een echt bedrijf dus, waar economische wetten heersen) is er niet bij. En enige kennis van staatsrecht en diplomatie hebben ze even min.

damnschreeuwer | 20-05-12 | 20:01

@deraderendraaien | 20-05-12 | 19:56
neutrale naar boven zwiept!

deraderendraaien | 20-05-12 | 19:58

Heb het al eerder geroepen hier, maar over een paar jaar is Nederland hét Griekenland aan de Noordzee.

Banana-Hollandia | 20-05-12 | 19:58

@Quacka | 20-05-12 | 19:48
Maar waar ga je met zoveel polder belangenverstrengeling neurale mensen vandaan halen die ook niet aan met partij verbonden zijn?

deraderendraaien | 20-05-12 | 19:56

Hoevaak willen ze nog "NEE GODVERDOMME !!" horen op de europa kwestie?

P5ycH0 | 20-05-12 | 19:56

Banana-Hollandia | 20-05-12 | 19:44

Haha lol, maar AIDS is een griepje vergeleken bij het ESM....

Megalomaantje | 20-05-12 | 19:55

Net zolang doorgaan tot Geert alle stemmen krijgt.

Megalomaantje | 20-05-12 | 19:53

Ik zeg, laat PVV, SP en PvdA het maar proberen in een soort Hollande coalitie. Die liggen lekker op 1 lijn tegenwoording op economisch gebied en tegen Europa. Dan kunnen ze mooi een paar jaar/maanden potverteren me hun 3en en een enorme verzorgingsstaat bouwen die dan vanzelf van topzwaarheid in elkaar dondert. Dan kunnen we daarna weer over rechts om de boel weer grondig op te bouwen.

WaarDeWindWaait | 20-05-12 | 19:53

ik graaf me in, heb een oude landrover, verbouw me eigen groente, een varken en wat kippen voor vleesch en eitjes.
Nu nog een geweer van een gangbaar kaliber een aantal zonnepanelen en de EU kan de ruk krijgen.... heerlijk Zeeland!
Trouwens.. wat mij betreft kan Zeeland weer gewoon een eigen staat worden, genoeg landbouw eigen kerncentrale en de mogelijkheid om de belgen af te persen als ze de haven van Antwerpen willen gebruiken.... revolutie!

raarie | 20-05-12 | 19:53

Politieke versplintering, ontevreden burgers en een on-democratische Europa, een gouden kans voor een capabele partij met een charismatische leider. Naast en met Europa is het grote gevaar de reli-stem.

smdyasc | 20-05-12 | 19:53

@Kaas de Vies | 20-05-12 | 19:46
Zwitserse democratie, ook niet perfect, maar lijkt aardig te functioneren:
nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_in_Zwit...
Doet een beetje denken aan Fortuyn, de kleinschaligheid van besluitvorming, op gemeenteniveau.

kapotte_stofzuiger | 20-05-12 | 19:52

Quid vergeet een vierde optie: een zakenkabinet.

vrolijke Fern | 20-05-12 | 19:52

@Kaas de Vies | 20-05-12 | 19:46

We willen de EU niet en we willen de euro niet, hoe moeilijk moet dat in die Haagse koppen te snappen zijn?

Ow ja, dat ESM willen we ook niet en die graaiende bankiers nog minder. Kortom, zsm UIT de EU en de euro en dan terug naar een nieuwe munt, uitgegeven door de regering. Fuck DNB/ECB en hoe al die enge clubjes laaielichters ook mogen heten.

neemjemoederindemali | 20-05-12 | 19:52

Kiesdrempel van 300.000 stemmen.

Petskast | 20-05-12 | 19:51

Kan wel zijn, Quid, dat er geen messiaanse oplossing is, maar die oplossing vereist een politieke Messias. In dit land worden de politieke Messiassen vermoord.

pitsteen | 20-05-12 | 19:51

Hmm. Voor de Eurofiele wereldburgers kan Brussel niet snel genoeg de macht overnemen om "orde op zaken" te stellen. Het ESM verdrag wordt er toch binnenkort doorheen gejast, dus Nederland heeft daarna ook officieel niets meer te zeggen over Nederlands geld, voorzover dat nog bestond. Nadat "wij" de vallende Euro ter waarde van krap 1 gulden kochten voor 2,20371 gulden, verdween het verschil direct en voor voor eeuwig.

Jan Passant mk2 | 20-05-12 | 19:51

brutus68 | 20-05-12 | 19:45

Maar drie opties mogelijk tot nu toe, he:
PVV, SP of, de minst waarschijnlijke, de SGP.

ZKH EénOog | 20-05-12 | 19:50

Ik denk dat het grootste probleem is dat al die kleine partijtjes vergeten dat ze klein zijn.
Als je heel groot bent, dan heb je de macht om bepaalde partijen uit te sluiten, want je bent zo groot dat ze niet om je heen kunnen.
Elke partij sluit wel andere partijen uit:
Cda wil niet met de pvv, pvv niet met de pvda, pvda eigenlijk niet met de vvd (en ook niet met de pvv), de vvd wil niet met de sp, de sp wil niet met de pvv. Zo komen we er natuurlijk nooit.
Ik ben voorstander van een gekozen minister-president, die met een eigen mandaat een regering kan vormen en die daarna door de 2e kamer gecontroleerd kan worden. Scheiding der machten, ipv die immer irritante coalitievormingen.
De regering kan alleen dingen doen, waar meerderheden voor zijn en de kamer kan alleen dingen doen waar de president niet tegen is. Dat kan leiden tot het probleem dat er niets veranderd kan worden, maar dat kan weer leiden tot afstraffing bij de volgende verkiezingen.
Natuurlijk kan dit alleen maar met een grote hervorming van ons staatsrecht. Het alternatief is een zakenkabinet. Neutrale mensen, die gecontroleerd worden door de kamer.

Quacka | 20-05-12 | 19:48

@kapotte_stofzuiger: Je ziet nu ook al dat de PvdA geen echte afstand neemt van de PVV en de PVV niet zo extreem bezig is met PvdA bashen als toen Cohen nog het opperhoofd was. Dus ik acht alles mogelijk.

poepkop | 20-05-12 | 19:48

de erfenissen van Pim fortuyn en Wilders

kingorgasmo | 20-05-12 | 19:48

@deraderendraaien | 20-05-12 | 19:42
Toevoeging) en als de SP hun verantwoordelijkheid willen nemen, zouden ze de samenwerking met de PVV niet moeten uitsluiten.
Maw de SP en de PVV hebben de sleutel van de Nederlandse soevereine democratie in handen!

Ik zou zeggen doe er iets verstandigs mee, want de rest levert Nederland uit aan Barrosso en de Deutsche bank!

deraderendraaien | 20-05-12 | 19:47

met de SP wil niemand regeren, groenlinks haalt de kiesdrempel niet, PVV zakt terug naar 2 zetels. VVD 30 zetels, Pvda verhuist naar marokko..

en nu?

Kven Sramer | 20-05-12 | 19:47

1 woord : kiesdrempel.

Paulus Pretletter | 20-05-12 | 19:46

Het probleem is dat het democratische systeem herijkt moet worden. Het werkt nu niet omdat er te veel partijpolitiek in de echte maatschappij is verweven.

Niemand durft op zijn werk te zeggen dat hij op de PVV stemt want men wordt weggehoond en neergezet als totaal debiel.

Dat is in feite al het einde van de democratie.

Nederland heeft een herijking nodig van de democratie. Bestaande politieke krachten moeten gebroken worden. Het is toch nu wel evident dat er vrij machtige krachten blijkbaar een bezuiniging op ontwikkelingssamenwerking onmogelijk maken.
De gevestigde orde vindt het prima en wil hier niets aan doen, maar het ophogen van belastingen kunnen ze in 3 dagen besluiten. Bizar, onlogisch en verkeerd.

Niemand heeft visie in de politiek.
Ze zeggen van wel, maar het is er gewoon niet.

De politiek is dood, maar de democratie leeft echt bij alle Nederlanders.

Kaas de Vies | 20-05-12 | 19:46

@ZKH EénOog | 20-05-12 | 19:43

Welke partij had je in gedachten?

brutus68 | 20-05-12 | 19:45

Al halen de SP 30 zetels en de PVV 25, na de volgende verkiezingen voegt de PvdA zich gewoon als zesde partij bij een soepel lopende voortzetting van de Kunduzcoalitie. Zo verdeeld is het allemaal niet. En inderdaad, Europa is de lachende zevende.

Zoetwaterpanharing | 20-05-12 | 19:45

Zolang VVD en PvdA maar niet aan de macht komen en NL overhandigen aan de EU.

funkyd | 20-05-12 | 19:45

"geen enkele partij gaat 30 of meer zetels halen bij verkiezingen"

hoezo, over 40 jaar haalt de moslim party nederland ruim 80 zetels.....

doemaargek | 20-05-12 | 19:44

Het ESM is het nieuwe AIDS

Banana-Hollandia | 20-05-12 | 19:44

Het is wel duidelijk dat we ons moeten verenigen tegen de EU en tegen onze eigen politici die ons aan de EU bezetter willen verraden.

Tarak | 20-05-12 | 19:44

Daarnaast is er nog een vierde mogelijkheid in september (ondsnks de beschaafde samenleving die we HETEN te zijn) en dat is een staatsgreep door een van de grootste partijen om die van Europa te voorkomen.

ZKH EénOog | 20-05-12 | 19:43

Hoe lang pikken we dit nog? *Staart naar hooivork*

Banana-Hollandia | 20-05-12 | 19:42

-weggejorist-

Banana-Hollandia | 20-05-12 | 19:42

Goh, wat een schokkend artikel. Dit konden we zelf echt niet verzinnen???

Byter | 20-05-12 | 19:42

Als er één is die verstand heeft van raderen en tandwielen ben ik het wel! En wat denk je?.. ik kan de olie ook nog leveren voor een Vrij en democratisch Nederland.

Op 12 september PVV en SP stemmen!
Beide partijen zijn tegen een EUSSR.
Als de PVV in staat is om de Islam agenda 4 jaar in de kast te leggen,en de SP

deraderendraaien | 20-05-12 | 19:42

Misschien dat SP, PvdA en PVV ook maar naar Hotel Des Indes moeten. Filoseren over een regering zonder VVD, CDA, D66 en GroenLinks.

kapotte_stofzuiger | 20-05-12 | 19:40

Wist niet dat we in een democratie leven hier

Banana-Hollandia | 20-05-12 | 19:40

De democratie is een groot falend hoofdstuk in de geschiedenis van het Westen. Maar beter alternatieven zijn er helaas niet.

Rikketiktik | 20-05-12 | 19:40

Geen enkele partij gaat 30 of meer zetels halen?

Daar zou il nog niet al te veel kudo's op inzetten Quid... Zeker niet als je je eerste levensbehoeften koopt in de GS-Webshop.

ZKH EénOog | 20-05-12 | 19:40

We gaan hoe dan ook de meest onwaarschijnlijke coalitie ooit krijgen, dat is zeker. Boeiende tijden, als de situatie niet zo ernstig zou zijn. Weten jullie nog hoe we moesten lachen om de pretkabinetten in Italie etc?

brutus68 | 20-05-12 | 19:39

Ik kan bijna mijn tegel over de Trias Parasitica hier recyclen.

Kaas de Vies | 20-05-12 | 19:39

Dat is democratie Quid. Toen tijdens het Europees referendum Geenstijl terecht lachte om de doemscenario's van Balkenende, zo lach ik nu om dit doemdenken.

as-saboer | 20-05-12 | 19:39

De oplossing is heel simpel. Een zo links mogelijke coalitie in combinatie met het ondertekenen van het ESM verdrag en binnen 2 jaar kunnen we dan echt echt opnieuw beginnen.

Kost wat pek & veren, maar dan heb je ook wat.

Parsons | 20-05-12 | 19:39

Als de PVV tegen Europa campagne gaat voeren en dat in debatten bij de NOS naar voren weet te brengen gaan ze de 30+ zetels halen is mijn voorspelling.

stipjes | 20-05-12 | 19:39

D66 valt sowieso af. Europarlementariër Sophie in 't Veld van democratisch D66 *kuch* viel door de mand door haar uitspraak bij BNR dat naties als Nederland hebben afgedaan en alle Europese landen veel beter vanuit Brussel bestuurd kunnen worden.

drs.Nee | 20-05-12 | 19:39

He, ik weet wat! Laten we de politiek gewoon afschaffen. Complete anarchie. Bied veel kansen voor mijn beroepsgroep.

Dhr. P. Piraat | 20-05-12 | 19:38

Nog even ter aanvulling: GroenLinks bestaat ondermeer uit de voormalig CPN (de communisten), die dus nou fijn samenwerkt met de "liberale" VVD.
Adam Smith en Karl Marx draaien zich in hun graf om.

kapotte_stofzuiger | 20-05-12 | 19:37

Zelfs de bewoners van "One flew over the cuckoo's nest" zouden ons land nog beter besturen dan de huidige idioten waar we mee opgezadeld zitten.

Banana-Hollandia | 20-05-12 | 19:37

Beter een chaotische democratie, dan geen democratie: www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/artic...

Daarnaast, VVD en GroenLinks weten elkaar prima te vinden (en bedankt Rutte, voor kolenbelasting, 21% BTW en andere burgerpesterij, dat zal de economie goed doen), waarom zou een coalitie tussen SP, PVV en PvdA niet kunnen werken? Los van de vraag of dat een gewenste coalitie is.

kapotte_stofzuiger | 20-05-12 | 19:34

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland