Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Cultuur! De Geenstijl Kunstreaguurtool

moeilijkebril.jpgMeest uitgekauwde moeilijkebrillenvraag aller tijden: kunst, wat is dat nou eigenlijk? Broodbeleg op de grond smeren, of poep aan de muur. Tassen van je poes maken, of foto's van je poes. Je bed niet opmaken, ook heel artistiek-rebels. Dooie diertjes doen het mediagewijs altijd lekker. Net als hysterische prijskaartjes. Vooral in tijden van subsidieschaarste gaan De Kenners nog humorlozer en serieuzer door hun artyfarty montuurtje staren en elkaar de maat nemen met zelfbedachte goedesmaak-meters, onssoortmens-o-trons en vergezochteduiding-analyzers. Het kan zo veel simpeler. Voor alles van voor pakweg 1950 geldt: als het in een museum hangt, als broodtrommel te koop is en/of duur kost: Kunst. Sculpturaal of picturaal gestoei van na die tijd is lastiger te beoordelen. Dat is toch vooral een kwestie van smaak: mooi of niet mooi. Maarja, dat telt niet, dat noemen ze in vernissagehoppend en subsidieslurpend Nederland met een zuinig mondje 'bourgeois'. Mooi is geen reden. Daarom hebben we een selectie van 7500 kunstquotes, afgeluisterd op recepties en vernissages Die Ertoe Doen (hey, gratis drank en akadeemiemeisjes!) artistiek verherinterpreteerd voor de Geenstijl Kunstreaguurtool. Een stukje service om uw eigen kunstkritiek danwel goede smaak deskundologisch voor het voetlicht te brengen. Het werkt zo: maak een zin door uit iedere reeks één woord te kiezen. Wilt u het werk positief beoordelen, spreek de zin dan uit met autoriteit, bovenlichaam licht achterover hellend, armen over elkaar. Een negatief-kritisch oordeel geeft u, desnoods met exact dezelfde zin, als u deze peinzend uitspreekt met één hand aan uw kin terwijl u over het montuur van uw te nadrukkelijke bril naar het werk staart. Hoewel dit werk sterk regressief, atypisch, diametraal gericht, Freudiaans, maatschappijkritisch, archetypisch, nu, kubistisch, buitenbaarmoederlijk, postmodern, laat-feministisch, tegenstrijdig, autobiografisch, ingetogen, weerzinwekkend, dyslectisch, totalitair, premenstrueel, stigmatiserend, penopauzaal, misselijkmakend, eerlijk, helder, Henk, naïef, verinnerlijkt, autoritair-verstild, pulserend, demissionair, ontworteld is, lijkt de kunstenaar verwarring, blinde haat, verdriet, kanker, woede, liefde, braakneigingen, galbulten, ontoerekeningsvatbaarheid, apenzuur, desinteresse, depressie, razernij, homoseksualiteit, pleinvrees, zweetvoeten, halitose, racisme, kunstpausen, peilloze eenzaamheid, onderbuikgevoelens te willen oproepen, verwerken, aanklagen, beargumenteren, aanhalen, citeren, kopiëren, parafraseren, promoten, volblaffen, aanzwengelen, opwekken, bestrijden, slopen, benoemen, ausradieren, channelen, oprispen, drogredeneren, besmetten, verwensen, bierfietsen, doorbreken, verwerpen, helen waarbij hij/zij een overmatig gebruik van zwart, het lijk, minimalistische middelen, blikken kippensoep, ranzige troep, een onbegrijpelijke wirwar van naaigaren, onbewerkte kindslavencacao, keihard drietrapsfalen, een zieke eetstoornis, excrementen, acrylnagels, jeugdtrauma's, vermoeiende videoloops, plagiaat, een slavisch handgebaar, postmasculiene elementen, de aanslagen van 9/11, negers, de bijbelse beeldtraditie, anale fixatie, de verhuftering, volkomen random volgekotste doeken, synthetische bestanddelen, beelden uit grootmoeders tijd, xenofobe Berbers, bij het grofvuil gevonden objecten, Nazi-parafernalia inzet om de/het dynamiek, kijker, maatschappij, gevestigde orde, politiek, economische crisis, heersende klasse, inter-etnische bruggenbouwers, elite, guurrechtse onderbuikroepers, gezagsdragers, koning, keizer, admiraal, onrendabelen, TROSkijkers, babyboomers, Einzelgänger, verworpenen der aarde, schaamtecultuur, burgerfatsoen, grachtengordel, MTVgeneratie, meute met een minimum aan traditionalisme, moeite, invasieve onderzoeksmethodes, intentie, middelen, kleurgebruik, dode katten, fascisme, antiperistaltiek, gedoe, ontluisterende feiten, zieke aapjes, pretentie, goedlachse volksvertegenwoordigers, jeuk, ritueel slachten, verf, rare installaties, eigen input, Popla, nudisme, schokkende beelden, geld, kryptonite, playmobilpoppetjes, Van Dyck brown, geweld, haatretoriek, Rudi Fuchs, automutilatie, schurende observaties, Afrikaanse ritmes, common sense, onderbewuste verlatingsangst, ruimtelijk gebruik van ogenschijnlijk alledaagse gebruiksvoorwerpen, pluimvee, intrinsiek snobisme bewust te maken van zijn/haar tekortkomingen, pijn, bad hair day, moeder-issues, autoriteitsconflict, spanningsboog, beperkingen, virulent oriëntalisme, verborgen conflicten, ontkenningsfase, verdrongen misbruikherinneringen, collectief schuldbesef, rol in de postapocalyptische holocaust, aangeboren afkeer van veganisten, Weltschmerz, seksuele frustratie, positie in het immigratiedebat, sociale verminking, bijdrage aan de ekologische teloorgang van de Amazone, verkeerde moraal, goede moraal, moraalloosheid, unieke Zijn, verheffing, survivors' guilt, pedofiele neigingen, existentiële bestaansangst, Oedipale vadermoordcomplex, artistieke obstipatie, Sturm und Drang, verontrustende leegte, verinnerlijkte genocide

Reaguursels

Inloggen

Iets kan helemaal niet ´duur kosten´.

Corrector | 20-05-12 | 15:32

Dit stuk geeft prima de wezenloze prietpraat van de gesoepsieerde kudnstelite van NL weer.
Ik vind A. Nanninga een aanwinst voor GS.

hetbozeoog | 20-05-12 | 13:48

Gejat van internet van deze mevrouw: todayimadenothing.wordpress.com/ oud nieuws ook, ene kunst dat is niet iets wat je door GeesnStijl laat bepalen, net zo min als je de programmering van het concertgebouw door Arjan Robben laat bepalen.

Kutmug | 20-05-12 | 10:54

Ik ben niet tegen de zogenaamde kunst, maar wel tegen het betalen voor kunst. Neem de mafkezen die een leeg olievat vol met olifantenpoep schepten en daar een ton voor kregen van een of andere Europese gelduitdeelcommissie voor linkse projecten www.youtube.com/watch?v=35A2m6mlJtM . Tentoonstellen vonden ze ouderwets, dus het vat is de werkplaats niet uit geweest. Iedereen die dit normaal vindt moet wat mij betreft eens langs de psychiater.

WildPlassert | 20-05-12 | 10:45

oeps...
o ja, dat weet ik wel: van okakura kakuzo, ik heb het net even opgezocht, maar ik vergat de onderste regel wet te halen

huh, ian? | 20-05-12 | 01:32

Schitterend verhaal!!!

Met een opmerking van je ben ik het echter niet eens: een broodtrommel is geen kunst, hoogstens mooi en design. Het wezenlijke van kunst is immers dat het geen nut heeft, behalve mooi zijn. Net zoiets als sommige filmsterren in sommige films.
'Man entered the world of art, when he discovered the subtle use of the useless', vrij naar Okakura Kakuzo.

Dat je een schilderij soms ook kunt gebruiken om een gat in je behang mee te bedekken of een beeld om je jas aan op te hangen, lag niet in de bedoeling van de maker, dus dat telt niet.

Ik weet helaas niet meer van wie dit afkomstig is.

huh, ian? | 20-05-12 | 01:30

@de grote Anti | 19-05-12 | 22:11
Ik val vanzelf een keer dood, helaas voor jou mis je waarschijnlijk dat fijne moment.
Maar het kwam hard aan, zie ik, het burgerlulbesef.
Zwam, doe niet zo overgevoelig. :)

Causa Sui | 19-05-12 | 23:15

Penalty s! Penalty s!
Eerst even verlengen en dan penalty s.
Wedden dat Robben mist?

Terpen-tijn | 19-05-12 | 22:32

@Causa Sui | 19-05-12 | 21:16
Val deaud omhooggevallen dandy.
Roots van engeland,nederland,duitsland.
IQ gemeten op 148.
Ik heb het een beetje gehad met jullie hippies.

de grote Anti | 19-05-12 | 22:11

@de grote Anti | 19-05-12 | 16:49
excentriek?? nee, je bent een burgerlul, alleen het biervat ontbreekt nog in je opsomming.O h, pardon, je nadert dat al met het biertje als afsluiting, zelfs dat zat erbij, in 't klein.

Causa Sui | 19-05-12 | 21:16

OMG, het gaat ff niet zo goed met me, ik vind een brouwsel van Nanninga leuk... Waar is de aquavit?! Stukje gesubsidieerd kunstwerkje trouwens? Well done, Nan.

Reykjavik | 19-05-12 | 20:58

Tja, voor kunst zijn de meeste reageerders inderdaad net iets te dom.

captainobvious | 19-05-12 | 20:24

En van Gog ook hoor.

verfsmijter | 19-05-12 | 19:55

Het leger van digitale zwakzinnigen mag vanavond iets over kunst zeggen op aangeven van triviaalschrijfster nanninga.
De uitspraken tot nu toe zeggen vooral veel over de guurders.
Maar voor die ene guurder met een IQ dat hoger is dan de kamertemperatuur:
Dit jaar is er weer de Dokumenta in Kassel.
Duitsland weet kunst en kunstenaars nog wel op waarde te schatten.
Nederland moet het doen met volks gepeupel die alleen Dali kunnen noemen als goed kunstenaar.

caravaggio | 19-05-12 | 19:50

@ verfsmijter
+1, om je weer op te vrolijken.

me,myself and IK | 19-05-12 | 19:31

Zielig dit.een.. beetje.

verfsmijter | 19-05-12 | 19:25

Kunst betekent gewoon NEP > dus niet echt, namaak.

Neem nou > Kunstleer
Kunstgebit
Kunstbloemen
Kunstbeen
Kunsttieten
Van kunst wordt ik naar, o,ja kunstenaar.

Geef mij maar echt, natuur of een nat uur of een heerlijk wijf wat ik na tuur.

herodus | 19-05-12 | 19:19

me,myself and IK | 19-05-12

U heeft gelijk.

verfsmijter | 19-05-12 | 19:06

verfsmijter | 19-05-12 | 18:53 | + 0 -
Kunst is Kunst als iemand er vrijwillig meer dan tienduizend euro voor wil betalen. Dat is wat beteft hedendaagse kunst in Nederland niet het geval, Nederlandse kunst wordt betaald door de burger via belastingen.
Tot de tijd dat kunst weer Kunst wordt via mijn eerste stelling, heb ik gelijk.

me,myself and IK | 19-05-12 | 19:04

Er is ontzettend veel "kleren van de Keizer Kunst" dat geldt ook voor wat ze tegenwoordig "muziek" durven noemen.

meneer Q | 19-05-12 | 19:00

me,myself and IK | 19-05-12

Jij hebt er ook echt zin in hè.

verfsmijter | 19-05-12 | 18:53

Ha, artifarty montuurtjes zijn vreselijk uit sinds Albert Verlinde en Jantje Smit er een hebben. Lees vooral de smeekbede in het Volkskrantmagazine waarin deze 2 heren wordt gesmeekt hun brilletjes af te zetten, zodat alle artifarties 'm weer op kunnen zetten.... Sneu...

medusa324 | 19-05-12 | 18:50

@ mezelf,
Net zo dood als god, geld en democratie. Alleen manipulatie leugen en demoralisatie zijn nog springlevend.

me,myself and IK | 19-05-12 | 18:49

Kunst is dead, and no one cares!

me,myself and IK | 19-05-12 | 18:45

Tja. Dit is al zo vaak gedaan. Je kunt ook romanplots op deze manier in elkaar schroeven. Dat doe je op de middelbare school en dan vind je het heel grappig.

Die Nanninga. Ik weet niet welke deugden ze bezit, maar originaliteit behoort er niet bij.

Arrabinekoeterine | 19-05-12 | 18:41

Flippo | 19-05-12 | 17:52 |
Derde rang rijmelaar Zimmerman heeft na blonde on blonde alleeen muziek gemaakt die verkocht maar waar echt niets aan te begrijpen valt.
Die uitspraak klopt dus wel voor hem.

Ratzing. | 19-05-12 | 18:28

'potverdrie, moet ik toch eens de inboedelverzekering aanpassen met mijn Extrema Ratio en Cube. Altijd al gezegd dat ik een connaisseur ben'
@Snikkeldrift | 19-05-12 | 17:33

Sarcasme is leuk.Gaat u maar fijn op uw chesterfield fauteuil rondrollen in de babyolie terwijl u naar uw prachtige door iemand anders gemaakte bezittingen kijkt.Ik schat voorwerpen op hun functie.
Meestal niet al te duur,want zelfs een imbeciel weet dat je aan een gouden zakmes of ivoren mountainbike niet al te veel hebt.

de grote Anti | 19-05-12 | 18:21

rara | 19-05-12 | 17:12

Jij snapt het.

verfsmijter | 19-05-12 | 18:16

Al eerder gezegd, kunst is als een hoer, het dient te behagen.

Lukt mij bijzonder goed.

verfsmijter | 19-05-12 | 18:13

Dom stukje. Ben blij dat het lekker weer is, kan ik het snel weer vergeten.

Veldmaarschalk Sorry | 19-05-12 | 18:12

@Flippo | 19-05-12 | 17:52
U is een linksdraaiende yoghurt etende kundst hippie?
Zo ken ik een meisje dat ook denkt dat niemand 'het' begrijpt.Iedereen is stom,en veels te veel met zichzelf bezig.

Nu weet ik voor een feit dat zij niet bijzonder slim is,en ze denkt ook dat mensen samen met dinosauriers hebben geleefd,maar beter laat je die focking hippies gewoon in de waan.Pff.

de grote Anti | 19-05-12 | 18:09

Je moet toch ook kunnen lachen om kunst , jawel ,niet dan.
Als kunst om en over het het leven gaat moet dat kunnen. Sta met een vriend vrijdagavond's in Dizzy , Rotterdam. Komt er een pipo op mij af met zijn hand in het gips. Zegt, heb jij en biertje voor mij ??.
Ik niet de lulligste , dus een biertje voor de gipspoot. Zegt , wat dan jullie voor de kost ?. Ik zeg , wij werken in de bouw , electro. Hij weer , ik ben kunstenaar ! Oke, zeg ik , doe eens een kunstje.
Man flipt , wil direct op de vuist . Ik zeg , je hebt al EEN hand in het gips , wees voorzichtig !!
Sinds die tijd heb ik het gehad met kunstenmakers. Maar ik hou ECHT wel van kunst.
Als er ook om gelachen kan worden , kunst met zelfspot ..

Dappere dildo | 19-05-12 | 18:05

Nanninga, je snapt het niet. Kunst valt niet samen met reflectie op kunst. Kunst is zichzelf, en elke poging om kunst te vangen probeert kunst in te lijven.
Leuke bezigheid, daar niet van, vooral in een galerie, met een goed glas wijn in de hand en tegenover een mooie vrouw die ook nog eens geïnteresseerd naar je gewauwel lijkt te luisteren.

Schoorsteenveger | 19-05-12 | 18:00

In dit variabel verschillig kunstmeningsjabloon steekt meer werk dan in veel kunst.

Fierljepping on ice | 19-05-12 | 17:56

Zoals Bob Dylan als zei: 'Don't criticize what you can't understand'. Dus ophouden met de kunsten afzijken, GS.

Flippo | 19-05-12 | 17:52

Briljante kunstkritiek-bullshit-bingo.
Lees een willekeurige kunstkritiek in de NRC, en binnen vijf regels is het al "Bingo".
Kleine aanvulling wellicht: ik mis de 'interculturele dialoog': geheid subsidie en voor de kunstcriticus een mooie kans om zich als moreel superieur Gutmensch te kwalificeren.

Durmazon | 19-05-12 | 17:39

Verander in de eerste zin "dit werk" in "deze tegel" en in de tweede zin "kunstenaar" in "reaguurder".

dulcinea | 19-05-12 | 17:39

Kunst is leegte verkopen met grote mensen woorden.

ikreaguurdusikbesta | 19-05-12 | 17:36

@de grote Anti: potverdrie, moet ik toch eens de inboedelverzekering aanpassen met mijn Extrema Ratio en Cube. Altijd al gezegd dat ik een connaisseur ben...

Snikkeldrift | 19-05-12 | 17:33

necrosis | 19-05-12 | 17:25
Ja dat wás een kunstwerk, totdat de automatische spatiekiller mijn briljante werkje
kapodt stuk maakte. Nu ga ik aan de alcohol en een oor afsnijden.

Banana-Hollandia | 19-05-12 | 17:30

@ de grote Anti | 19-05-12 | 17:24 |
Alleen als je art-fool dodger bent,dan lukt dat..

Gekke-Bennie | 19-05-12 | 17:29

@de grote Anti | 19-05-12 | 17:24

Ik heb regelmatig klassieke concerten bezocht waarbij het kunstminnende publiek het orkest op een staande ovatie trakteerde terwijl dat - ook volgens leden van datzelfde orkest - volstrekt onterecht was. Het is zien en vooral gezien worden, dáárom komt dat publiek, niet omdat ze iets mooi vinden of er zelfs maar een iota van begrijpen.

Kunst in NeDDRland is vooral een verlengstuk van het ego. Meer niet.

Reinaert | 19-05-12 | 17:29

@Reinaert | 19-05-12 | 17:05
Een laatste keer van mij richting u over kudo's; ze zijn niet echt, dus ook dat is dan weer kunst.

*glazen oog poetsen gaat*

Jackanders | 19-05-12 | 17:28

Weet je wat kunst is ;
Je geld met shit aan publiek verkopen verdienen en je er dan voor laten onderscheiten .
*
www.amsterdam.nl/
Op maandagavond 22 november heeft Joop van den Ende uit handen van burgemeester Van der Laan de Gouden Medaille van de stad Amsterdam ontvangen. Van den Ende ontving de onderscheiding voor zijn grote betrokkenheid bij de stad Amsterdam en dan in het bijzonder voor de Kunst en Cultuur.

Ratzing. | 19-05-12 | 17:28

@Banana-Hollandia | 19-05-12 | 17:20
Is dat een kunstwerk?
Of betuig je je liefde voor A.Nanninga?

necrosis | 19-05-12 | 17:25

@eerstneukendanpraten | 19-05-12 | 17:17
Klassiek KAN heel mooi zijn (het meeste komt echter van componisten met een paar hersencellen teveel of te weinig lijkt wel).

Maar concerten bezoek ik niet omdat je dan weer tussen de kundstbobo's zit.Ja echt,het is een kundst om ze te ontlopen.

de grote Anti | 19-05-12 | 17:24

banana-hollandia | 19-05-12 | 17:20
Klote spatie killer :-((

Banana-Hollandia | 19-05-12 | 17:23

-weggejorist-

Banana-Hollandia | 19-05-12 | 17:20

Kunstenaar: hij of zij die niets nuttigs maken kan.

Rest In Privacy | 19-05-12 | 17:19

Ik ga vanavond naar een concert. Buiten maar vooral gratis, dat is ook een kunst...

eerstneukendanpraten | 19-05-12 | 17:17

@Nagemaakte Gek | 19-05-12 | 17:05
Kunst moet schoonheid bevatten. Dat is het enige criterium dat al 4000 jaar blijvende kunst heeft opgeleverd.

rara | 19-05-12 | 17:12

Hoewel dit werk sterk stigmatiserend is, lijkt de kunstenaar zweetvoeten te willen volblaffen waarbij hij een zieke eetstoornis inzet om de babyboomers met een minimum aan ruimtelijk gebruik van ogenschijnlijk alledaagse gebruiksvoorwerpen bewust te maken van zijn pedofiele neigingen…

Drs. D. | 19-05-12 | 17:07

@necrosis | 19-05-12 | 16:58

Dank. Edoch ben ik niet op zoek naar applaus, ik ben op zoek naar de randdebielen die een op zich grappig topic kapodtstuk maken door werkelijk alles wat los en vast zit negatief te waarderen. Waar is dat goed voor? Censuur per muisklik? Je ontneemt reaguurders de lust tot reaguren door alles maar af te doen als irrelevant of ongewenst terwijl dat helegaar niet zo is. Gevoel voor humor is wederom ver te zoeken, over het neusje voor cynisme en sarcasme wil ik het nog maar niet eens hebben. Ik heb al een volledige bijplusronde gedaan teneinde de idiotie te berperken maar dat is het dan ook wel. Meer kan ik niet doen, behalve me groen en geel ergeren. Maar dat doe ik al een tijdje.

Dienstmededeling: ik blijf! Kom maar op met je minnetjes, hoeren!

Reinaert | 19-05-12 | 17:05

Mevrouw Nanninga moet even de 5 oordeelstructuren van Parsons doornemen. Is trouwens voor alle kunsthaters goed, leer je dat je mag haten en dat het soms het doel is. Haat is goed, liefde ook, hou je bek het is maar een tekening.

Nagemaakte Gek | 19-05-12 | 17:05

A. Nanninga, ik kan je maar moeilijk volgen....

Drs. D. | 19-05-12 | 17:00

@Frame | 19-05-12 | 16:53
Theorie: A.Nanninga = Rammstein
(vanwege Brusade)

necrosis | 19-05-12 | 16:59

Wat kunst is ?
Het Stedelijk Museum , 9 jaar de deuren dicht en toch 160 man op de loonlijst gehouden, dat is pas kunst.

Uw Verzekeringsadvis | 19-05-12 | 16:59

Er is leven na de NCRV!

René from the Café | 19-05-12 | 16:58

@Reinaert | 19-05-12 | 16:53
*applausmachine aanzetten doet*

necrosis | 19-05-12 | 16:58

@eerstneukendanpraten | 19-05-12 | 15:33
Toch bleef ik tijdens het opzoeken hoop houden dat het wel iets meer zou zijn dan louter een zwart vierkant. Deze zinloosheid is niet meer te compenseren. Het universum zal voor eeuwig uit balans zijn.

Allemaal | 19-05-12 | 16:56

Einde van de Domheid | 19-05-12 | 16:16
Jewel hoor volgens oproep samengesteld uit de geciteerde phraselogie.Gezellig collagetje maken, vond ik vroegah al leuk. Jaren lang goed geld met kunst verdient.Klein kutwereldje vooral als je de weg weet.
Soort politiek maar dan cultureel, zo mogelijk nog smeriger.

Ratzing. | 19-05-12 | 16:53

@necrosis | 19-05-12 | 16:49

Yup. "Tragicus, tijd voor je sondevoeding en je verse stoma".

Disclaimer: Niet denigrerend bedoeld voor hen die noodgedwongen van bovengenoemde middelen gebruik maken overigens, slechts een nodeloos kwetsende stijlvorm.

Reinaert | 19-05-12 | 16:53

Redactiepraat BertBrussen = uit

Ik zou dat graag willen voor A. NANNINGA

(mag ik ook centjes verdienen met copypasta uit de vandale?)

Frame | 19-05-12 | 16:53

Ja puhtfuhrduhme, gaan we nu de kunsten afschieten op basis van de zwetstaal van recensenten en curatoren?

Kunst laat je op een andere manier naar hetzelfde onderwerp kijken. En luisteren, proeven, beleven etc.

By the way, commerciële reclame is ook een kunstvorm. Net als propaganda.

CtrlSPATIE | 19-05-12 | 16:51

@Reinaert | 19-05-12 | 16:28
Zijn moeder zal hem straks wel roepen voor het eten...

necrosis | 19-05-12 | 16:49

Arno Breker.Dat was pas kunst!

streknek | 19-05-12 | 16:49

Ja, maar zo is het geen kunst!

gooi en smijtwerker | 19-05-12 | 16:46

Voor de "minkudelaars" wil ik nog ietwat relativeren:Je hebt KUNSTENAARS en kunstenmakers !

Dappere dildo | 19-05-12 | 16:42

Die poes van Hester Scheurwater..
Het lijkt wel rosbeef dat tegen de muur is geflikkerd..

Gekke-Bennie | 19-05-12 | 16:41

@Reinaert | 19-05-12 | 16:23 |

Happen is happen. Moet ik nou nog een keer happen? Weer verkeerd happen zeker.

Ik hap ermee.

* minkudominkukel naar zich toe lokt.*

Bruno Alaska | 19-05-12 | 16:33

Kunst is poeha.

ikreaguurdusikbesta | 19-05-12 | 16:33

OMG. De minkudominkukel is weer on the loose!

Bergt uw kinderen, redt uw vrouwen, dempt de putten!

Reinaert | 19-05-12 | 16:28

Als je "kunst" omdraait krijg je "stront".

yamahaha | 19-05-12 | 16:27

@ Reinaert | 19-05-12 | 16:24
Ik dacht dat ``vingerverfprojectie`` wel kunstig klonk . Lekker kliederen op een overhead en zie daar!

Heilige Geest | 19-05-12 | 16:27

@Reinaert | 19-05-12 | 16:24

Vingerverfprojectje dat is. Ik projecteer te veel. Scusi.

Reinaert | 19-05-12 | 16:25

@zovoklets | 19-05-12 | 16:23

Da's waar. In vergelijking met Facebook was WorldOnline een slecht uitgevoerd vingerverfprojectie van een geretardeerde blinde koe.

Reinaert | 19-05-12 | 16:24

Kunst is een bolhoed , zonder bol waar de rand van weg is !

Dappere dildo | 19-05-12 | 16:24

Facebook. Dat is kunst!

zovoklets | 19-05-12 | 16:23

@Bruno Alaska | 19-05-12 | 16:22

Neuh. Verkeerd gehapt. Ik draag mijn stigmata al jaren ten elders.

Reinaert | 19-05-12 | 16:23

@Reinaert | 19-05-12 | 16:16 |

Dan hap ik maar.

U wilt aan het kruis worden gespijkerd?

Bruno Alaska | 19-05-12 | 16:22

@necrosis | 19-05-12 | 16:20

*hierrrrr met die subsidie*

Je krijgt je dagelijkse portie minkudosoepsidie toch? Niet zeuren!

Reinaert | 19-05-12 | 16:22

@Jackanders | 19-05-12 | 16:19
Het=er.

Jackanders | 19-05-12 | 16:20

Ik vind de meeste van mijn reaguursels pure kunst.
*hierrrrr met die subsidie*

necrosis | 19-05-12 | 16:20

Sterker nog, als je iets kan/onder de knie hebt, is het geen kunst meer aan.

Jackanders | 19-05-12 | 16:19

He Nanninga, heb je ergens een exemplaar van de "terminologieënklutser uit de jaren '80 gevonden in een doos op zolder?

Mongoose | 19-05-12 | 16:19

Als je echt iets kan, dan doe je dat gewoon. En dan willen er ook mensen voor betalen. Als muzikant, ontwerper, websitebouwer, architect, graficus, schrijver, noem maar op.
Zodra er lulverhalen en subsidies bij nodig zijn, weet je als belastingbetaler dat je weer genaaid bent.

vetkleppert | 19-05-12 | 16:16

Ratzing. | 19-05-12 | 16:15 | + 0 -
Hee Ratzing, briljante quote.
Maar niet van jou toch?

Einde van de Domheid | 19-05-12 | 16:16

@de grote Anti | 19-05-12 | 16:10
Ik vind eigenlijk alles wat ik zelf niet kan maken/bedenken kunst, maar dan nog maak ik zelf wel uit of ik het mooi vind of niet.

Jackanders | 19-05-12 | 16:15

Hoewel dit werk sterk is, lijkt de kunstenaar blinde haat en woede,te willen oproepen,waarbij hij minimalistische middelen,inzet om de heersende klasse met een overmatig gebruik van zwart, ranzige troep en de aanslagen van 9/11 bewust te maken van zijn rol in de postapocalyptische holocaust,goede moraal en verontrustende leegte .

Ratzing. | 19-05-12 | 16:15

Kunst is in ieder geval niet wat het zou moeten zijn.

Bruno Alaska | 19-05-12 | 16:14

Ik hanteer altijd de volgende definitie: Kunst is geen kunst meer zodra de maker het als "kunst" bestempelt.

Ruskin | 19-05-12 | 16:12

Een praktisch gebruiksvoorwerp,een elegante doch stevige auto/motor/fiets of een strak ontworpen gebouw (of een doordacht oud gebouw).. Dat is Kundst.

Industrial design ftw hmm,maar daar hoef je bij die kundstbobo's die met een glas champagne naar een schilderij staren niet mee aan te komen.Die zien dan enkel het prijskaartje en/of het hip is.
Dat vinden ze een beetje eng.

de grote Anti | 19-05-12 | 16:10

@blikjegrolsch | 19-05-12 | 15:59
Vergis jij je even enorm, ik heb daar niets mee en van mijn leven geen cent subsidie gehad.
En voor deraderendraaien | 19-05-12 | 15:44 , nee ik hou niet van copy paste werk, dat schreef ik al.
Niet creatief, gewoon een ideetje van vmbo-niveau, geen linkje naar iets actueel, gewoon verzamelen van woordjes en achter elkaar plakken, typisch jouw ding, blijkt.

Causa Sui | 19-05-12 | 16:09

Harry Turtle | 19-05-12 | 16:05 |

Omdat iemand daar dikke munt voor heeft betaald. Dan zijn er mensen die er naar gaan kijken.
Zeker als ze gratis entree krijgen met hapje en drankje en een middag niet op de kutredactie hoeven te zitten.

Och, men is lekker bezig.

zovoklets | 19-05-12 | 16:09

Die pindakaasvloer van Wim T. Schippers is zo geniaal omdat die de hele idioterie feilloos blootlegt. De megadrol die hij daarna gemaakt heeft is de overtreffende trap, en nog stonden mensen daarover serieus te discussiëren met quotes die zo uit bovenstaande generator lijken te komen.

Harry Turtle | 19-05-12 | 16:05

Ik heb mijn penis uit mijn pantalon gelachen.
Maar onthoudt: kunsdt is pas kunsdt als de maker de dwingende linkskerkelijke vorming van een kunstenmakersacademie heeft weten vol te houden. En als een ambtenaar van de kulturkammer het subsidiewaardig vindt.
Uw mening is per definitie niets dan onderbuikgerommel, want ook om het recht op een mening te verwerven dient u hetzelfde traject te doorlopen als de kundstenmakert, waarbij deel twee, de ballotagecommissie, bestaat uit de reetdactie van een krant, omroep of een andere outlet van de linkskerkelijke meningmaffia.
Zo niet, dan moet u uw populistische plebejermening voor u houden en gewoon braaf belasting betalen.

vetkleppert | 19-05-12 | 16:04

Over kunsdt gesproken wil ik het niet nalaten wat een Groot Denker ooit in de kunsdtwereld teweeg gebracht heeft:

www.grotewittereus.nl/html/exposities/...

Opdat wij niet vergeten waar de -wijsheid- waarheid vandaan komt!

Reinaert | 19-05-12 | 16:03

Wat een dom gelul. Dat noemt zich redacteur !

deon | 19-05-12 | 16:02

zovoklets | 19-05-12 | 16:01 | + 0 -

Om zo een saaie topic te maken vind ik ook kunst.

Eurotokkie | 19-05-12 | 16:02

@Barbertjehangt | 19-05-12 | 15:59
Huhh.. eerder de oude rommel van een ander, zou ik zeggen!

deraderendraaien | 19-05-12 | 16:01

Kunst moet duur zijn. Als iedere boerenlul het kan kopen heet het seriewerk.

zovoklets | 19-05-12 | 16:01

Causa Sui | 19-05-12 | 15:35 |
Het is wel duidelijk in welke tak van de gesubsidieerde maatschappij Causa Sui zich bevindt. Doet pijn he, als iemand op je ballen gaat staan?

blikjegrolsch | 19-05-12 | 15:59

In de Tate Gallery (of modern art) in Londen is een kunstwerk te zien dat een oude pisbak is, niets bijzondes. Aangekocht voor vele duizenden ponden.
Misschien ben ik een cultuur barbaar maar voor mij is moderne kunst vaak de nieuwe kleren van de keizer.

Barbertjehangt | 19-05-12 | 15:59

Greetje Duisenberg | 19-05-12 | 15:54 | + 0 -

Gelukkig dat deze reactie niet voorspelbaar is .

Eurotokkie | 19-05-12 | 15:56

"Hoewel dit werk sterk ontworteld is, lijkt de kunstenaar racisme te willen aanzwengelen waarbij hij Nazi-parafernalia inzet om de heersende klasse met een minimum aan geweld bewust te maken van zijn/haar rol in de postapocalyptische holocaust."
Klinkt top inderdaad.
*Naar willekeurige galerie gaat om interessant te doen*

Tommygunner | 19-05-12 | 15:56

Ik heb vanochtend een figuratieve Euro gepoept, en hij stonk nog ook! Is dat de nieuw realistische stroming of toch de peristaltische.

deraderendraaien | 19-05-12 | 15:56

Leuk ... ik vind het wel grappig.
De reacties zijn gelukkig ook weer weinig origineel en ontzettend voorspelbaar, jullie lijken wel pavlov hondjes!!!

Greetje Duisenberg | 19-05-12 | 15:54

Hè jammer GS-ers, maar hadden jullie er niet een mooi mooi scriptje van dit kunnen maken? Nu moet ik zelf copy-pasten.. :S

giechelmeisje | 19-05-12 | 15:54

hangbuikzwijntje46 | 19-05-12 | 15:47 | + 0 -

Meestal door mensen die geen verstand van kunst hebben.

Eurotokkie | 19-05-12 | 15:51

Wel goed van Annabel dat ze Jeroen Krabé buiten de duur heeft weten te houden, want ik zie "goede vriend van mij" er gelukkig niet bij staan.

deraderendraaien | 19-05-12 | 15:50

Complimenten Naninga, je hebt zo je best gedaan, best wel veel werk geweest.. ga het ook niet verstieren en daarom neem ik de de laatste woorden van elke rubriek.
Zal ik het even voor je optypen?
Hoewel dit werk ontworteld is,lijkt de kunstenaar onderbuikgevoelens te willen helen waarbij hij of zij nazi parafernilia inzet, om de meute met een minium aan intrinsiek snobisme bewust te maken, van zijn verinnerlijke genocide.
Arrrgh, het is nog een echte zin ook, knap hoor.

Terpen-tijn | 19-05-12 | 15:50

Weet je wie ook kunst definieerde?

Einde van de Domheid | 19-05-12 | 15:50

Ik heb net appelflappen gebakken. Pure kunst wat er uit de oven komt.

James St John Smythe | 19-05-12 | 15:49

Waarom wil GS iets over kunst vinden?
Hebben jullie niet over bijvoorbeeld..... Europa?

Einde van de Domheid | 19-05-12 | 15:48

Zo wordt er dus serieus in de kunst geluld. Lees sommige folders, recensies, of websites van musea er maar op na.

hangbuikzwijntje46 | 19-05-12 | 15:47

kunstkutten en kunstlullen (verkrijgbaar bij de betere sexshops) zijn ook kunst.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 19-05-12 | 15:46

Authenticiteit, dat is het toverwoord Annabel. Het moet authentiek zijn. Een sterk werk is altijd authentiek.

Stormageddon | 19-05-12 | 15:46

@Causa Sui | 19-05-12 | 15:35
Is het je niet opgevallen dat veel, zo niet alle woorden die Nanninga heeft laat zien afkomstig zijn uit onze reaguursels? Er zitten er vast ook een paar bij die van jou afkomstig zijn!

Maw: Reaguren is geen kunst,en op kunst reaguren is ook geen kunst.

deraderendraaien | 19-05-12 | 15:44

Ja... zo begin ik de NCRV wel een klein beetje te begrijpen...

overVecht | 19-05-12 | 15:42

Echte kunst wordt ook wel gemaakt zonder subsidie, of het nou verkoopt of niet. Maar uiteindelijk verkopen kunstjes toch het beste.

DjCheminee | 19-05-12 | 15:41

@King of the Oneliner | 19-05-12 | 15:40

Jan-Kees de Jager is een kunsdtenaar? Oneensch.

Reinaert | 19-05-12 | 15:41

BANDIRAH = buitenbaarmoederlijk, weerzinwekkend, dyslectisch, misselijkmakend, ontworteld. Vol van verwarring, blinde haat, verdriet, kanker, woede, braakneigingen, galbulten, ontoerekeningsvatbaarheid, apenzuur, desinteresse, depressie, razernij, homoseksualiteit, pleinvrees, zweetvoeten, halitose, racisme, peilloze eenzaamheid, onderbuikgevoelens en wil oproepen, verwerken, aanklagen, beargumenteren, aanhalen, citeren, kopiëren, parafraseren, promoten, volblaffen, aanzwengelen, opwekken, bestrijden, slopen, benoemen, ausradieren, channelen, oprispen, drogredeneren, besmetten, verwensen, bierfietsen, doorbreken, verwerpen, helen waarbij hij een overmatig gebruik van zwart, het lijk, minimalistische middelen, blikken kippensoep, ranzige troep, een onbegrijpelijke wirwar van naaigaren, onbewerkte kindslavencacao, keihard drietrapsfalen, een zieke eetstoornis, excrementen, acrylnagels, jeugdtrauma's, vermoeiende videoloops, plagiaat, een slavisch handgebaar, postmasculiene elementen, de aanslagen van 9/11, negers, de bijbelse beeldtraditie, anale fixatie, de verhuftering, volkomen random volgekotste doeken, synthetische bestanddelen, beelden uit grootmoeders tijd, xenofobe Berbers, bij het grofvuil gevonden objecten, Nazi-parafernalia inzet om de dynamiek, kijker, maatschappij, gevestigde orde, politiek, economische crisis, heersende klasse, inter-etnische bruggenbouwers, elite, guurrechtse onderbuikroepers, gezagsdragers, koning, keizer, admiraal, onrendabelen, TROSkijkers, babyboomers, Einzelgänger, verworpenen der aarde, schaamtecultuur, burgerfatsoen, grachtengordel, MTVgeneratie, meute met een minimum aan traditionalisme, moeite, invasieve onderzoeksmethodes, intentie, middelen, kleurgebruik, dode katten, fascisme, antiperistaltiek, gedoe, ontluisterende feiten, zieke aapjes, pretentie, goedlachse volksvertegenwoordigers, jeuk, ritueel slachten, verf, rare installaties, eigen input, Popla, nudisme, schokkende beelden, geld, kryptonite, playmobilpoppetjes, Van Dyck brown, geweld, haatretoriek, Rudi Fuchs, automutilatie, schurende observaties, Afrikaanse ritmes, common sense, onderbewuste verlatingsangst, ruimtelijk gebruik van ogenschijnlijk alledaagse gebruiksvoorwerpen bewust te maken van zijn tekortkomingen, pijn, bad hair day, moeder-issues, autoriteitsconflict, spanningsboog, beperkingen, virulent oriëntalisme, verborgen conflicten, ontkenningsfase, verdrongen misbruikherinneringen, collectief schuldbesef, rol in de postapocalyptische holocaust, aangeboren afkeer van veganisten, Weltschmerz, seksuele frustratie, positie in het immigratiedebat, sociale verminking, bijdrage aan de ekologische teloorgang van de Amazone, verkeerde moraal, goede moraal, moraalloosheid, unieke Zijn, verheffing, survivors' guilt, pedofiele neigingen, existentiële bestaansangst, Oedipale vadermoordcomplex, artistieke obstipatie, Sturm und Drang, verontrustende leegte, verinnerlijkte genocide.

Zo iets?

Banana-Hollandia | 19-05-12 | 15:41

een scilderij van sperma en poep maken........ OOK kunst.

King of the Oneliner | 19-05-12 | 15:40

Hehe.. Hulde nanninga.

Hoewel dit werk sterk buitenbaarmoederlijk is, lijkt de kunstenaar peilloze eenzaamheid te willen parafraseren waarbij hij anale fixatie inzet om de inter-etnische bruggenbouwers met een minimum aan intrinsiek snobisme bewust te maken van zijn pedofiele neigingen.

Zodeju ! Dat klinkt inderdaad als iets wat een kunstkenner zou kunnen zeggen.

de grote Anti | 19-05-12 | 15:40

bedankt, idd heel handig voor vernissages en in bepaalde kroegen .. uhhh kringen.

(c)ZWITSUL | 19-05-12 | 15:38

Veel geschreeuw, weinig wol, semi-kunstzinning schreeuwstukje dus van Nanninga.
Hele stukje beperkt zich tot het deeltje van de kunst, in dit geval met de kleine k, wat men met twee woorden 'beeldende expressie' noemt.
Vooral handig in de psychotherapie en voor mislukte zwamschrijvers als Nanninga met een writersblock, die zich vastgrijpen aan 'woordenlijstjes', omdat ze er geen boeiende zin uit kunnen persen.
Neem een pilletje, Nan en ga lekker kwasten, schijten en kotsen, als schrijver ben je een mega-fail.

Causa Sui | 19-05-12 | 15:35

Als ik mijn opgetuigde karperhengel in het museum hang is het ook kunst!

eerstneukendanpraten | 19-05-12 | 15:34

Hoewel dit topic sterk feministisch is, lijkt de kunstenaar begrip te willen oproepen voor haar tekortkomingen, waarbij zij inzet op een automatisch applaus en, met een minimum aan feeling met haar lezers, ze bewust te maken van zijn/haar retarditeitsgehalte.

Charles Bukowski | 19-05-12 | 15:33

Ik vind kunst eigenlijk altijd kut. Maakt het leven een stuk makkelijker.

Tommygunner | 19-05-12 | 15:33

Ooit van Malevitsj gehoord Annie? Ga maar eens beschrijven wat er door je heengaat bij het schilderij: Black Square. Leef je maar uit hoor...

eerstneukendanpraten | 19-05-12 | 15:33

Kunst is geweldig echt waar,maar wel in je eigen tijd en niet van mijn centen.

streknek | 19-05-12 | 15:33

@CynicalBastard | 19-05-12 | 15:30
Hoewel dit werk sterk tieten is, lijkt de kunstenaar tieten te willen tieten, waarbij hij/zij tieten inzet om de/het tieten met een minimum aan tieten bewust te maken van zijn/haar tieten.

*pinkt traantje weg*

Nietvoordekat | 19-05-12 | 15:32

Kan Joris hier geen uitsprakengenerator van bouwen?

rara | 19-05-12 | 15:31

Het woord "tieten" ontbreekt.
Onvolledig antwoord op de vraag, dus.

CynicalBastard | 19-05-12 | 15:30

Mevr. Nanninga haar proza is volledig premenstrueel geconcipieerd, waarvan akte!

eerstneukendanpraten | 19-05-12 | 15:30

Wat een raar stuk, is er iemand dood?

Midiguru | 19-05-12 | 15:29

Reaguren is een kunst. Daar kun je niet zomaar een standaard-zinnetje van maken.

Nietvoordekat | 19-05-12 | 15:29

Bandirah maakt in ieder geval géén kunst

Banana-Hollandia | 19-05-12 | 15:29

Kunsdt is dat wat *JIJ* mooi vindt.

Ongeacht wat anderen (vooral deskundologen) daar van vinden.

Reinaert | 19-05-12 | 15:27

Wat is dit nou weer voor onzin?

Sowieso_21 | 19-05-12 | 15:27

Straks gaan ze een enorme drol nog kunst noemen.

Oh, wacht.

Pasta-saus | 19-05-12 | 15:26

Echte kunst heeft geen subsidie nodig.

Kunstjes wel. En dat wordt hiermee nog eens geïllustreerd.

vraagstaart | 19-05-12 | 15:26

Wat een stom gelul, A. Nanninga.

Plukkiehaar | 19-05-12 | 15:25

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken