Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NachtTV! Welkom in het iHiernamaals

Science Filosofisch nachtfilmpje als hypothese. Stel: eeuwig leven is mogelijk, zelfs als de fysieke materie die ons lichaam vormt sterft. Zolang we maar een back-up van ons bewustzijn op een cloudserver hebben staan, waardoor u na uw lichamelijk overlijden kunt voortleven in een virtuele wereld. Wat uiteraard beheerd wordt door een commercieel bedrijf met winstoogmerk, die verschillende pakketten aanbiedt voor uw hiernamaals. Peperduur maar alle vrijheid, middenklasse maar reclame overal of spotgoedkoop met weinig autonomie. U moet kiezen, en het alternatief is definitief uitloggen. Is dit onze toekomst of slechts een uit de hand gelopen natte sci-fi droom van überkapitalisten? Wij zijn in ieder geval een paar patenten aanvragen.

Reaguursels

Inloggen

sign me up

Atm0s with Capital | 16-05-12 | 10:36

Stel dat het er was, dan werd ook het hiernamaals commercieel gemaakt.

Freebs | 15-05-12 | 18:53

@eerstneukendanpraten | 15-05-12 | 07:09 | + 1 -
"Daar klopt niet zo veel van en ik kan het weten, ben er tijdelijk al eens geweest."

--------------

Een B.D.E. gehad, of een andere soort van [bijzondere] uittreding?

Vos Reinaerde | 15-05-12 | 16:30

Het kopiëren van de hersenen en die kopie laten leven in een virtuele leven, zoals in dit filmpje en zoals transhumanisten als Kurzweil zo nu en dan voorstellen, is wat mij betreft niet doorleven. Het is namelijk een kopie die blijft bestaan en niet jijzelf. Het origineel is morsdood.
Wat mij betreft zoeken we naar biologische onsterfelijkheid en niet naar dit soort 2.0 technonsens.

Semper Pecunia | 15-05-12 | 15:34

First Contact | 15-05-12 | 08:31 |
DMT. Het intrigerende, in deze context, is dat je tijdens een trip de ervaring kunt hebben te sterven, maar uiteindelijk keert de ziel toch altijd weer naar hetzelfde lichaam terug.

Schoorsteenveger | 15-05-12 | 13:10

Onzin, alsof de wetenschap op het moment geavanceerd genoeg is om een biocomputer te maken, laat staan om hersenactiviteit te coderen.
En dan kunnen we het nog gaan hebben over bewustzijn, aangezien we nog niet eens precies weten hoe dat werkt, wordt dat lastig overzetten.

En dan natuurlijk de morele kwestie, mensen zijn niet bedoeld om langer dan +/- 100 jaar te leven. Na 500 jaar ben je wel weggedementeerd/gek, tenzij de data op de server statisch is, dan zul je altijd precies hetzelfde blijven. Zonder het echt door te hebbben, want de data is statisch.

Welcome to the Matrix, except there's no way of plugging out.

Modderkip | 15-05-12 | 12:43

Erg zwarte humor. Ik word er niet erg vrolijk van, maar het zet je toch wel aan het denken. Plusje.

Nietvoordekat | 15-05-12 | 12:28

By the way.. Dood en dood eng dit.. Het elitaire schorem heeft de wereld al, ze willen nu onze ziel...

scootah rijdert | 15-05-12 | 11:42

Prachtig zou zo'n back-up van je bewustzijn zijn hoor, dan kan ik tot in eeuwigheid blijven reageren op deze en meerdere sites.Misschien zelfs wel op vervolg-reaguurders.

Dolphi | 15-05-12 | 11:02

-weggejorist-

Graaiende Teddybeer | 15-05-12 | 10:46

scootah rijdert | 15-05-12
In Vanilla Sky werden de lichamen tenminste nog in een staat van leven gehouden...

Mr Dixit | 15-05-12 | 10:38

Riekt naar gedachtenpolitie dit. Laat mij maar rotten.

Überbottehork | 15-05-12 | 09:45

@de reaguurbuur
Methinks, to te folly of humankind.

pict | 15-05-12 | 09:27

Vanilla Sky kan dus gewoon echt?

scootah rijdert | 15-05-12 | 09:24

To what end do we
proceed so boldly
if all we are is
chemical reactions
and what world have you
so deftly sold me
if you reduce me
if I have no soul to touch

no heart to love
no evil to rise up above
no angels and no ghosts
no real victories to toast
if you believe that this is true
then I must ask
to what end do you proceed?

de reaguurbuur | 15-05-12 | 09:24

Men kan denken wat men denkt 'until the cows come home', maar......
Heisenberg: "atoms or elementary particles themselves are not real but are forms of world probability or possibilities rather than things or facts"
Thomas Hobbes: "Words are the counters of wise men, and the money of fools"
En dan nog 'collapsing waves', 'decoherence' enz.
Who cares ? Een beetje meteor, de islam of iets dergelijks zal alle vragen teniet doen.

pict | 15-05-12 | 09:17

Als het op Windows is, pas ik.

milky bar | 15-05-12 | 08:58

Lees wat Ian Banks - bijv. Feersum Enjinn

poli | 15-05-12 | 08:56

Teveel Caprica gekeken die mongolen.

Conan de Rabarber | 15-05-12 | 08:55

Toch een mooie kans om Jeff Bridges tegen te komen in the grid.
Kan ik meteen vragen of hij blij is met zijn nieuwe vloerkleed.

ZDEV | 15-05-12 | 08:34

Daar klopt niet zo veel van en ik kan het weten, ben er tijdelijk al eens geweest.

eerstneukendanpraten | 15-05-12 | 07:09

En dan de kans hebben om eeuwig de fam brandsteder tegen te komen ... no way! Geef mij maar een blue screen.

zeefert | 15-05-12 | 06:58

Detlev Tarnowitz | 15-05-12 | 01:41 |
Vertel mij hoe een geest kan verruimen, kan afdwalen en na lang dwalen het spoor weer kan terugvinden als diezelfde geest in nulletjes en eentjes gedefinieerd kan worden. Vertel mij of er software bestaat die gevoeli gis voor drugs.
Software kan tot in het oneindige worden gedupliceerd, maar het bewustzijn is nog nooit gedupliceerd, alle claims van lieden die geloven in reïncarnatie ten spijt.
Bewustzijn is gekoppeld aan jou, aan mij, en een perfecte kloon van jou alsook een perffecte kloon van mij -ik moet er niet aan denken- zal een ander bewustzijn hebben. Dat is het grote, nooit opgeloste probleem. Dat alles copieerbaar is, behalve het bewustzijn. Anders gezegd, het bewustzijn is het meest directe en tegelijkertijd het meest mysterieuze in ons bestaan.

Schoorsteenveger | 15-05-12 | 01:51

@Schoorsteenveger | 15-05-12 | 01:24
Ghe ik denk dat drugs alleen 'geestverruimend' zijn als er toch al een steekje los zit.

Detlev Tarnowitz | 15-05-12 | 01:41

Detlev Tarnowitz | 15-05-12 | 01:12 |
Indedaad. Geen ontsnapping mogelijk, geen achterom, geen geheime poort, geen duikplank, geen raket naar een nieuwe vrijheid. Ik moest even denken aan de weergaloze beschrijvingen die Johnny the Selfkicker gaf van zijn LSD-trips. Weinig van terug te vinden.
www.youtube.com/watch?v=K7jhk4tPEKY

Schoorsteenveger | 15-05-12 | 01:24

@Schoorsteenveger | 15-05-12 | 01:07
Des te belachelijker zijn de gradaties van vrijheid in dit verhaaltje. Wij zijn reeds in dit leven minder autonoom dan we denken, omdat we minder een individu zijn dan we denken.

Detlev Tarnowitz | 15-05-12 | 01:12

Detlev Tarnowitz | 15-05-12 | 00:56 |
We zouden dat dualisme al lang voorbij moeten zijn. het individu bestaat op de keper beschouwd niet, laat staan een homunclulus binnen dat individu. Transporteer het 'innerlijk' van de ene plek naar de andere, en je krijgt een oneindige rij foutmeldingen. Er is geen tegenstelling en dus geen onderscheid tussen enerzijds omgeving en anderzijds individu. Een individu reist enkel als het lichaam meereist, als de littekens meereizen, als de pijn meereist. Partir c'est mourir un peu.

Schoorsteenveger | 15-05-12 | 01:07

Bullshit. We zijn het vermaledijde dualisme nog steeds niet voorbij kennelijk. Dit verhaaltje is een gammele update van religieuze verhaaltjes.

Detlev Tarnowitz | 15-05-12 | 00:56

Stormageddon | 15-05-12 | 00:43 |
Juistem. Wij leven gewoon door, software heeft updates nodig.

Schoorsteenveger | 15-05-12 | 00:46

@Schoorsteenveger | 15-05-12 | 00:10
Dualisme: vergeet het maar. Uploaden of transplanteren van informatie kan, maar op het moment van uploaden maak je een kopie die op dat moment al anders wordt dan het origineel. De informatie in het brein is onderhevig aan verandering in tijd en input door de zintuigen. De informatie van een brein uploaden zonder enige zintuigen is als het maken van een foto, een snapshot van de specifieke informatie op 1 moment in de tijd. Het origineel verandert al op het moment van upload, de upload is statisch.

Stormageddon | 15-05-12 | 00:43

The Dominator | 15-05-12 | 00:20 | + 0 -
In den beginne was er Geenstijl. Geenstijl zei dat er concensus moest zijn. Dus er was concensus. En Geenstijl zei dat het goed was.

Armin Langbaard | 15-05-12 | 00:37

Flauwekul.... het is er al. De namen zijn FaceBook en Google. Probeer daar ooit maar eens van af te komen.

Mebert | 15-05-12 | 00:36

Art Vandelay Ultor | 15-05-12 | 00:03 Merk je meteen.

Geen likes.

zeg maar jansen | 15-05-12 | 00:25

@Armin Langbaard | 15-05-12 | 00:18
-
En over intelligentie kan geen consensus bestaan?

The Dominator | 15-05-12 | 00:20

Alu-hoedjes theorie over hoe het universum kennis opslaat.
Heb je geen corporate droomdingie nodig.

youtu.be/-NH5yK3ZN54

Spitto™ | 15-05-12 | 00:20

@atm0s | 15-05-12 | 00:11
Gaat niet lukken: Pauli's uitsluitingsprincipe voorkomt het.

Stormageddon | 15-05-12 | 00:19

The Dominator | 15-05-12 | 00:11 | + 0 -
Intelligentie is een woord van 13 letters met een door jouw brein gecreëerde betekenis.

Armin Langbaard | 15-05-12 | 00:18

Of universa zo groot dat als je er zou wonen,
het ondenkbaar is dat er niet elders een exact copie van je is die exact hetzelfde aan het doen/denken is.

Iets met mogelijke aantal quantum toestanden per volume "ruimte" en kansberekening.

Pfeuuw... slaaplekker.

atm0s | 15-05-12 | 00:11

@Eurotokkie | 15-05-12 | 00:08
-
Volgende dooddoener: wat is intelligentie?

The Dominator | 15-05-12 | 00:11

arashimashou | 14-05-12 | 23:55 |
Vooronderstelt een hoop, o.a. dat wat ons bepaalt 'geestelijk' is, software, en dus van de ene machine op de andere kan worden overgebracht. Zou betekenen dat we sinds Descartes geen vorderingen hebben gemaakt.
pespmc1.vub.ac.be/HOMUNCUL.html
Het homunculus-probleem is kennelijk nog steeds niet opgelost.
Regressus ad infinitum.

Schoorsteenveger | 15-05-12 | 00:10

@necrosis | 15-05-12 | 00:07
-
Nou, het om iets te uploaden moet er eerst wat ruimte worden gemaakt hè. Vandaar een kloon met een 'leeg' paar hersenen.
-
In ieder geval, zoals hierboven blijkt uit meerdere plempsels is 'een persoon' wel degelijk te uploaden. Gewoon een kopietje maken van de rangschikking van neuronen en de verbindingen.

The Dominator | 15-05-12 | 00:10

honderddagen | 15-05-12 | 00:05 | + 0 -

IK kan me niet voorstellen dat intelligente wezens
hun leefomgeving vernietigen en zich zelf uitmoorden.

Eurotokkie | 15-05-12 | 00:08

@The Dominator | 14-05-12 | 23:59
Volgens mij heb jij teveel films als 'The Fly' of Invasion of the body snatchers' gezien.

necrosis | 15-05-12 | 00:07

Quid: ik, als zijnde God, heb hier toch echt al het eeuwigdurende patent op !
had hier 1300+ jaar geleden ook al zo'n grapjas, een of ander Mohammed, die ook al dacht dat ie een inbreuk op mijn patenten kon maken...

/ nu echt slapen gaat /

FW Ta-183 Huckebein | 15-05-12 | 00:06

@Eurotokkie | 15-05-12 | 00:04
Woorden van wijsheid.

honderddagen | 15-05-12 | 00:05

Hey, jongens ff serieus:

De virtuele wereld houdt je ziel gevangen. Dat moet je echt noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooit doen! Hou op je sterfbed een aluminium hoedje op en laat in je testament opnemen dat je ermee wordt begraven, anders wordt je ziel door een IT-bedrijf opgeslurpt.

applaus voor de paus | 15-05-12 | 00:05

Literatuur: "The Mind's I" van Douglas Hofstadter.

AlanTuring | 15-05-12 | 00:04

honderddagen | 14-05-12 | 23:59 | + 1 -

of we intelligente wezens zijn moet nog blijken .

Eurotokkie | 15-05-12 | 00:04

Je zal de eerste in dat afterlife-netwerk maar zijn.

Hallo? Halloooo?!

Art Vandelay Ultor | 15-05-12 | 00:03

@atm0s | 14-05-12 | 23:56
Oja, ik zie het nu. Thx!

Bart_Bart | 15-05-12 | 00:02

@BedrijfsTijgerT | 14-05-12 | 23:26
"Ze maken geen backup dus alles begint weer van voren af aan: met de BigBang"

en het nieuwe universum: ons brein

de aarde: de zin van het bestaan

atm0s | 15-05-12 | 00:01

@necrosis | 14-05-12 | 23:51
De mens bezit wel een harde schijf. Dat zijn de miljarden neuronen, en het veelvoud van verbindingen.

Via wat random stootjes energie (dat is wel te kopieren) krijg je dan bewegingen, beelden of Bandirah.

Maar wel een neurotisch gepruts dus, om zo'n neuraal netwerk na te maken.

Bart_Bart | 15-05-12 | 00:00

@The Dominator | 14-05-12 | 23:59
-'
ik een necrosis*

The Dominator | 15-05-12 | 00:00

@honderddagen | 14-05-12 | 23:59
-
Precies. Jij snapt het.

The Dominator | 15-05-12 | 00:00

@necrosis | 14-05-12 | 23:51
-
Integendeel; als ik jouw hersenen (met technologie welke nog niet bestaat) weet te scannen en de positie van elk neuron en alle dendrieten tussen deze neuronen in kaart kan brengen met een accuraatheid van 99,99%, én dit vervolgens in een gekloond mens weet te laden welke een 'leeg brein' heeft, weet ik zeker dat necrosis heb gemaakt.
-
De persoon welke daar uit komt zal exact hetzelfde zijn. De harde schijf van onze hersenen zijn neuronen en de betreffende onderlinge verbindingen. Vergelijk het met computer geheugen: dit kent ook een "aan" of "uit" stand.
-
Vervolgens voer ik mijn necrosis dan wel aan mijn tijger, want een niet-ethisch verantwoord experiment moeten we niet willen he...

The Dominator | 14-05-12 | 23:59

@Eurotokkie | 14-05-12 | 23:55
Hoe je lichaam in elkaar steekt kun je toch volledig na bootsen? Zie het als een zeer geavanceerde flightsimulator.
Ik denk dat we er langzaam aan achter komen dat ons bewustzijn niet veel meer bijzonder is dan een bijeengeraapt hoopje atomen. Evengoed bijzonder, maar het gevoel dat we hebben bij ons eigen bewustzijn is dat het goddelijk is. Zo is het toevallig gevormt. Het had net zo kunnen zijn dat inteligente wezens totaal anders waren dan wij.

honderddagen | 14-05-12 | 23:59

claude shannon draait zich om in zijn graf.

cumshaft | 14-05-12 | 23:58

+krijgt

BedrijfsTijgerT | 14-05-12 | 23:56

@Bart_Bart | 14-05-12 | 23:21
jep, kun je ook zelf aanpassen

atm0s | 14-05-12 | 23:56

Ja kudt ....
Nu val ik van mijn stoel door die gekke meid.
Zullen we afspreken dat in ieder geval deze meid geen toegang tot de volgende quantum fase\computert?

BedrijfsTijgerT | 14-05-12 | 23:56

Overigens, over kopieën gesproken. Stel je voor dat je jezelf met een apparaat kunt verplaatsen, met de snelheid van (bijna) het licht. De verzender staat op aarde, de ontvanger op een andere planeet. Het apparaat 'leest' de persoon, stuurt de gegevens door naar de ontvanger, welke deze weer omzet in een persoon met exact dezelfde eigenschappen als de persoon die van de verzender gebruik maakt. Hierbij ontstaat het probleem dat er nu sprake is van een situatie waarin er twee personen bestaan die precies hetzelfde zijn. Gezien dit als ongewenst wordt beschouwd, zorgen we ervoor dat de persoon bij de verzendmachine wordt vernietigd, zonder dat het daarbij bij bewustzijn is. De ontstane persoon bij de ontvanger is werkelijk in leven, heeft precies dezelfde achtergrond als de persoon bij de verzender, en zal dus functioneren alsof het geen kopie is. Als de persoon niet verteld zou worden dat bij het proces het origineel wordt vernietigd, zou het ook niet weten dat hij 'slechts' een kopie is. 'slechts', omdat het wel een echt persoon is, met dezelfde kennis en wil als de persoon bij de verzender.

Voor velen zou dit onacceptabel zijn, omdat er toch echt een persoon gedood moet worden. Aan de andere kant, zolang de gebruikers niet weten hoe het systeem werkelijk werkt, zal het niet anders ervaren worden dan een machine welke mensen zonder dit nare bijverschijnsel zou kunnen versturen.

tl;dr oude scifi shit

arashimashou | 14-05-12 | 23:55

necrosis | 14-05-12 | 23:51 | + 0 -

Je kunt het wel overzetten alleen de drivers mis je , dus niet alles zal goed werken.
En als er een bewustzijn is waar bevind het zich dan ?

Eurotokkie | 14-05-12 | 23:55

@necrosis | 14-05-12 | 23:51
Zeker kan dat wel. Na een grondige analyse van je lichaam kun je je lichaam atoom voor atoom, cel voor cel digitaal nabootsen en dezelfde eigenschappen meegeven als in de werkelijkheid. Zie daar: je ziel leeft voort, maar wel in een andere wereld. Zie het als het belanden in de hemel.

honderddagen | 14-05-12 | 23:55

@The Dominator | 14-05-12 | 23:45
Bewustzijn is een ding dat hoort bij het leven, je hersens, emotie en reacties kunnen na je dood niet 1 op 1 worden overgezet op een harde schijf, tenslotte bezit een mens ook geen 'harde schijf'.
Ook al zou het wel 'cool' zijn om over 100 jaar mijn 400 miljoenste comment af te leveren op GeenStijl.
Maar of iemand daarop zit te wachten.....

necrosis | 14-05-12 | 23:51

Mona is verfrissend.

En bedoel ik niet dat nieuwe toetje.

Bart_Bart | 14-05-12 | 23:50

BedrijfsTijgerT | 14-05-12 | 23:46 Dibi heeft een debiel lachje.

zeg maar jansen | 14-05-12 | 23:49

Moeten we wel eerst uitzoeken of we bewust zijn dat we leven .

Eurotokkie | 14-05-12 | 23:49

@honderddagen | 14-05-12 | 23:36
De computer en de mens verschilt op dit moment alleen nog in het feit dat bijna oneindige hoeveelheid parameters in onze wereld er al zijn, en in de digitale wereld nog volledig moeten worden geschreven. Maar op het moment dat dat compleet is, doordat je een computer kan programmeren om parameters in zijn systeem op te nemen, heb je uiteindelijk "The Grid", waarbinnen intelligent bewustzijn kan ontstaan.

honderddagen | 14-05-12 | 23:48

BedrijfsTijgerT | 14-05-12 | 23:46 |
We zitten met z'n allen even ademloos naar die koele dame van het CDA te luisteren. We komen zo terug.

Schoorsteenveger | 14-05-12 | 23:48

Laat mij maar lekker uitloggen, 1 keer deze gekkigheid meemaken is genoeg :D

weedo | 14-05-12 | 23:48

Stilletjes hier.
Maar gelukkig maakt Dibi zich compleet onmogelijk op vanavond op televee. Soort zelfmoordterrorist: blaast zijn eigen politieke carriere op.
Geweldig om te zien.

BedrijfsTijgerT | 14-05-12 | 23:46

@honderddagen | 14-05-12 | 23:36
-
Daar is wat voor in te brengen, maar alsnog lijkt de situatie welke jij schetst op een soort van schijnbewustheid welke uit een algoritme voorkomt.
-
Bewustzijn is het afvragen van het eigen bestaan en de wereld om je heen. Maar dat is hoe mensen zoals ik het definiëren, dus ik kan er alsnog naast zitten. Maar ik heb aan de andere kant géén idee waar deze waarom vraag vandaan komt. Ik gok dat het wel enigszins samenhangt met hele principe van 'God'; namelijk de wil om dingen te kunnen verklaren.
-
Wat dat betreft lijkt het verklaren van bijvoorbeeld bliksem een vergaande extrapolatie van onze nood om problemen op te lossen. Voor de evolutie is het noodzakelijk om bepaalde dingen te verklaren om als zodanig gevaar te kunnen voorkomen. Ik denk dat ons probleemoplossend vermogen in die zin een uit de hand gelopen iets is geworden wat te veel vragen stelt. Zie daar: het bewustzijn.
-
Ach, ik lul maar wat.

The Dominator | 14-05-12 | 23:45

@Stormageddon | 14-05-12 | 23:30
Dat weten we binnenkort, want dat gaat de LHC ons ,hopenlijk, snel vertellen.

BedrijfsTijgerT | 14-05-12 | 23:42

natte droom van brein, 18 ruggen p/m om de liedjes die je kent te mogen herinneren

Dhr. de Wit | 14-05-12 | 23:41

@zeg maar jansen | 14-05-12 | 23:34
Dat hangt ervan af wie 'de Grote Programmeur' is.

necrosis | 14-05-12 | 23:41

Hee Johnny, lees 'Tous les hommes aont mortels' van Simone de Beauvoir en je hebt het antwoord.

Schoorsteenveger | 14-05-12 | 23:40

Verziekt in een lagere school doctrine van kutholiek allooi moet ik er niet aan denken.
In mijn onderweg zijn van de oerknal tot voorbij het einde der tijden is Osho de enige die verlichting biedt tijdens dit leven.En voor de rest ...
Namelessness:the blank that was before both heaven and earth ( Laozi . Daodejing )

Ratzing. | 14-05-12 | 23:37

hahaha, briljant!

rhythm | 14-05-12 | 23:37

@The Dominator | 14-05-12 | 23:32
Ja maar wat is bewust? Als een computer in staat is abstracte ideeën zelf te genereren door middel van een programma, dan is hij toch ook 'bewust'?

honderddagen | 14-05-12 | 23:36

Krijg de tyfus. Ik ga toch niet naar een onzinfilm kijken en daar dan een zogenaamd coherente logische recentie op geven? Lees De Bouvier maar: Niemand is onsterfelijk.

Hanxie | 14-05-12 | 23:36

Hé. Asielzoekers hebben dat kennelijk niet. Die kun je uitzetten.

zeg maar jansen | 14-05-12 | 23:34

Pfff oude koek dit.
Als dit in handen zou zijn van een bedrijf, welke een virtuele wereld op deze waarden zou baseren, zou het voor mij definitief uitloggen zijn.

arashimashou | 14-05-12 | 23:34

Wieert100 | 14-05-12 | 23:30
Zelfs langer geleden. Alleen heet dat bij Wellink "veranderde omstandigheden". Hij zat er bovenop, zag het goed en loog zeker niet, maar ja, die vervelende omstandigheden, hé.

spanarchist | 14-05-12 | 23:34

Doe maar niet Quid.
Vrede kan liggen in de dood....

Strangetown | 14-05-12 | 23:32

@dutchxxs | 14-05-12 | 23:28
-
Dusssss, jij bent nog nooit geconfronteerd met het falen van een ander persoon, en je hebt jezelf nog nooit de 'waarom-vraag' gesteld?
-
Ik geloof dat je dan een soort van zombie bent, of het gewoon niet begrijpt.

The Dominator | 14-05-12 | 23:32

Cold Lazerus van Potter is beter alternatief

Andersom dag | 14-05-12 | 23:32

Die Nout wellink zegt net bij Knevel van de Brink wat hier een jaar geleden al gezegd werd.

Wieert100 | 14-05-12 | 23:30

Er is een hele grote kans dat de "werkelijkheid" al een simulatie is.
www.simulation-argument.com/
In dat geval maken we dus een simulatie in een simulatie. Dat roept dan weer de vraag op: Hoe diep gaat de regressie? How deep is the rabbit hole?

Stormageddon | 14-05-12 | 23:30

@ En ja, mensen zijn in feite mislukte computers. Groot verschil is wel dat wij 'bewust' zijn en tot op heden nog géén computer is geslaagd voor de Turing test.
The Dominator | 14-05-12 | 23:25 |

Wij zijn helemaal niet bewust anders zouden wij niet zo'n grote bende van onze planeet maken.

dutchxxs | 14-05-12 | 23:28

Normpje | 14-05-12 | 23:27 Prachtig!

zeg maar jansen | 14-05-12 | 23:27

Dood zijn. Is dat nu zo'n ingewikkeld concept om te bevatten? Het grootste gedeelte van de tijd was je er niet, wanneer je dood gaat ben je er weer niet. Soit. Geniet en wees lief voor je moeder.

Rest In Privacy | 14-05-12 | 23:27

Adam, Eva en een Apple. Zo is het ooit begonnen. Hoe het eindigen gaat kun je zien aan Hyves. Onzin verkopen.

Normpje | 14-05-12 | 23:27

We "leven" allang zo. Ik had het alleen de vorige keer zodanig verpest dat ik nu een poosje een kudtleven moet lijden. Puur straf van de ontwerpert.
Maar eind 2012 houdt het gelukkig op. Dan trekken ze boven de stekker eruit omdat de server opnieuw opgestart moet worden. Ze maken geen backup dus alles begint weer van voren af aan: met de BigBang, die niets anders is dan het moment dat de stekker er weer in gedaan wordt, dat is het stroomvonkje dat nodig is.

BedrijfsTijgerT | 14-05-12 | 23:26

Maar de hamvraag;
in welk package zijn die 72 maagden inbegrepen?

Het totale leven van een persoon past tegenwoordig al in een mobieltje dus veel opslagcapaciteit zal het niet kosten.

dutchxxs | 14-05-12 | 23:26

In thirty years or so, I will just log out
Thank you.

atheïstisch stemvee | 14-05-12 | 23:25

spanarchist | 14-05-12 | 23:24 Dromen zijn bedrog.

Mijn | 14-05-12 | 23:22 is echter een klassieke uitspraak.

Gij ongeletterde.

zeg maar jansen | 14-05-12 | 23:25

@honderddagen | 14-05-12 | 23:21
-
Correct. Datgene wat wij definiëren als de 'ziel' - de betreffende ziel welke nu is aan het redeneren - is niets anders dan een semi-chaotische ordening van neuronen en dendrieten.
-
Deze semi-willekeurige ordening is wat ons mensen maakt. Wat dat betreft is ieder mens random, maar ook volledig uniek.
-
En ja, mensen zijn in feite mislukte computers. Groot verschil is wel dat wij 'bewust' zijn en tot op heden nog géén computer is geslaagd voor de Turing test.

The Dominator | 14-05-12 | 23:25

Iets teveel naar The Matrix gekeken?

Spitto™ | 14-05-12 | 23:25

Nou doet u mij er maar een van die Platinum packages.

Glas Koning | 14-05-12 | 23:25

@deBats-- | 14-05-12 | 23:20
Dan ben je toch nooit dood gegaan?

honderddagen | 14-05-12 | 23:24

zeg maar jansen | 14-05-12 | 23:22
Ik droomde dat jij de reïncarnatie van van Dal was.

spanarchist | 14-05-12 | 23:24

Om eeuwig te blijven bestaan in een virtuele wereld moet je zoveel mogelijk aan social media doen en niemand de wachtwoorden vertellen.

Simpel hè?

zeg maar jansen | 14-05-12 | 23:24

Ik droomde dat ik een vlinder was.

Of ben ik een vlinder die droomt dat ie een mens is?

zeg maar jansen | 14-05-12 | 23:22

En met terugwerkende kracht is die mislukte stekkergrap toch de schuld van Sap, alhoewel Dibi het verzonnen had. Een echte Marokkaan dus, "het is de schuld van de ander".

spanarchist | 14-05-12 | 23:22

Ben ik al dood, of zijn bij jullie de lijnen tussen de reaguursels ook een stuk 'duidelijker' geworden.

Dit zal wel mijn droomfont zijn.

Bart_Bart | 14-05-12 | 23:21

Tim Kuik zit zich waarschijnlijk al af te trekken bij deze mogelijkheid

Banana-Hollandia | 14-05-12 | 23:21

@The Dominator | 14-05-12 | 23:17
Ja, want onze 'ik' ligt niet vast in ons lichaam naar mij idee. Het is meer de (simpele) gedachtes die opgeslagen kunnen zijn in materie die ons bestaan bepaalt. Een computer heeft net zoveel bestaan als een mensen of ter illustratie een steen waar een code op is gekrast.

honderddagen | 14-05-12 | 23:21

@Banana-Hollandia | 14-05-12 | 23:16
Waarom ik nou weer?

necrosis | 14-05-12 | 23:20

@ The Dominator haha ik had jou stukkie nog niet eens gelezen. Maar inderdaad, klopt als een bus!

deBats-- | 14-05-12 | 23:20

De grap is: Je gaat toch altijd dood.
Jou bewustzijn dat gekopieerd wordt gaat dood... Het kopie leeft door als zijnde een nieuwe entiteit en nieuw bewustzijn. Ja dat deel herinnert zich natuurlijk dat een oude wederhelft dood ging, echter volgende keer is het het nieuwe bewustzijn dat sterft voor het nog nieuwere.

MAW, dit lost geen zak op.

deBats-- | 14-05-12 | 23:20

Babyboomers die zelfs na hun dood nog bepalen dat de rest van de bevolking voor hun hobbies en luxe leven moet betalen. Wat zou Bert Brussen hier van vinden?

spanarchist | 14-05-12 | 23:19

Ik doe altijd net alsof ik in een computerspel leef en dat geld gewoon credits zijn. Ik blijf alleen op level 2 steken...

Tommygunner | 14-05-12 | 23:19

Steve Jobs zit toch ook in de iCloud?

Kingeef1975 | 14-05-12 | 23:18

Rond dwalen in een eeuwige BSOD als het crashed, leuk.

kretonia | 14-05-12 | 23:18

Wat een stelletje doem denkers! De wereld gaat een geweldige toekomst tegemoet, en deze zeikberen moeten weer angst hebben voor alle nieuwe ontwikkelingen. Er is nog nooit een technologische ontwikkeling geweest die slechte resultaten heeft gelevert, zelfs niet de atoombom (oei, zei hij dat echt?).
Je ziet nu toch ook dat na een tijdperk van dominantie door windows, waardoor de hele wereld bekent is geworden met internet, er nieuwe OS'en komen in de vorm van bijvoorbeeld android. Het komt uiteindelijk allemaal goed, omdat het zo werkt. Waarom snappen mensen dat niet?

honderddagen | 14-05-12 | 23:17

Het uploaden van de hersenen roept de (filosofische) vraag op of iemand uiteindelijk nog hetzelfde is als zijn originele staat sterft en zijn geuploade versie voortleeft. Er is sprake van een exacte kopie (inclusief laatste gedachten voor het sterven), maar de originele versie is alsnog gestorven.
-
Met andere woorden; stél dat het mogelijk zou zijn om onsterfelijkheid te bereiken in de toekomst door onze hersenen te uploaden. Kunnen wij dan op deze wijze de dood wel echt 'cheaten' ? De oorspronkelijke persoon sterft namelijk alsnog.

The Dominator | 14-05-12 | 23:17

Als de belastingdienst hier lucht van krijgt is het straks wettelijk verplicht.

toetanchamon | 14-05-12 | 23:17

Eén virusje en je wordt in het afterlife opeens lijsttrekker van GroenLinks. En je kan je niet eens omdraaien in je graf, het beeldscherm beweegt niet mee.

spanarchist | 14-05-12 | 23:17

Iemand moet het proberen #friso

1-2-3-5-8-13 | 14-05-12 | 23:16

Necrosis, kom er maar in!

Banana-Hollandia | 14-05-12 | 23:16

Dus ik kan als ik dood ben gewoon seks blijven hebben?

HetMannetje! | 14-05-12 | 23:16

Ik houd het gewoon bij flessenpost.

Ik woon hier niet | 14-05-12 | 23:16

En hoe gaat dat dan als Diginotar weer eens met de certificaten loopt te kutten?

Cappuccino | 14-05-12 | 23:15

Volgens ben ik al dood. Zit Knevelt & Pierlala van de Brink te kijken.

brutus68 | 14-05-12 | 23:15

Mijn vraag is dan: Ben JIJ het dan, of is het een soort kloon die denkt dat ie jou is terwijl jij er feitelijk niet meer bent?

die ene van daarzo | 14-05-12 | 23:14

Rammstein | 14-05-12 | 23:11
Of als lijk wordt weggejorist..?

Banana-Hollandia | 14-05-12 | 23:13

Ja, en wat als je wordt gehacked ?

Rammstein | 14-05-12 | 23:11

Reaguursels van de doden dus. Snel ff patentje aanvragen!

Banana-Hollandia | 14-05-12 | 23:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken