Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Limburgers werken niet. Allemaal

LimburgGeel.jpgSinds de mijnen dicht zijn, zijn er in Limburg al generaties Sjengs en Sjraars niet meer aan het werk. Terwijl rendabel Nederland demissionair wordt bestuurd door Limbonesiërs en ook de Voorheen Gedogende Verlosser er vandaan komt zit bijna een kwart van Mestreech op zijn danwel haar reedt langdurig werkeloos te wezen. Maar liefst vijf plekken in de Ga Eens Werken-toptien zijn Limburgse gemeenten. Wij zijn met een bootje en een gids de Maas afgezakt tot we een stamhoofd in de binnenlanden aantroffen. Onze tolk beweert dat de inlander Willems heet, wethouder te Maastricht is en dat hij zegt dat er "onderzocht moet worden of het de moeite loont om hier beleid op te zetten, om het re-integratiebeleid te intensiveren." Jongens toch. Die vlaaien bakken zichzelf niet. Het is natuurlijk jammer dat Albert Verlinde jullie aspergeomzet kapot heeft gemaakt, maar dat is geen reden om het bijltje erbij neer te gooien. Als je hele Bruto Binnenprovinciaals Product bestaat uit niets meer dan chemiepoet van DSM, schadevergoedingen van de RKK en wat bovenriviers drinkgeld tijdens Carnaval is het tijd voor harde maatregelen. Niet piepen over discriminatie, de werkgelegenheid ligt letterlijk aan jullie voeten. Gooi maar weer open die mijnschacht en kolen bikken voor je centen. Gaan we nog heel hard nodig hebben, die energiebron waar jullie bovenop zitten te steuntrekken. Dus helm op, mijngas-kanarie mee en beitelen maarrr. Anders geven we jullie aan Griekenland, is Geert ook weer blij: zijn thuisland eindelijk uit de Euro.

Reaguursels

Inloggen

Kudo's voor die laatste opmerking. Zo ga ik Nanninga nog leuk vinden.

phantom2 | 15-05-12 | 04:15

''zit bijna een kwart van Mestreech op zijn danwel haar reedt langdurig werkeloos te wezen.''

Je bedoelt een kwart op het totale aantal werklozen in Mestreech (4255 mensen) is langer dan 5 jaar werkloos en niet een kwart van Mestreech. Wel bij de feiten blijven Nanninga .

Dimitjuh | 15-05-12 | 00:18

Ik moest glimlachen Nanninga, dit is een van je betere stukken!

deropofderonder | 14-05-12 | 23:56

Een hoogleraar uit Groningen die wel even de werkloosheid in Limburg gaat duiden. Geeft wel aan hoe serieus je dit bericht moet nemen. Favoriete sport van hersenloos volk uit Holland: Limburg bashen. De enige provincies waar echt alleen maar werklozen en ambtenaren zitten zijn Groningen, Drenthe en Friesland, maar daar hoor je nooit iemand over...

VerenigdeNederlanden | 14-05-12 | 20:11

@Aktivist | 14-05-12 | 18:50
Belangrijk? Nee. Het geeft alleen weer hoe ik denk over die eeuwige strijd in dat postzegellandje van ons.
("Alles aan de overkant van de rivier is kudt!")

Larry Cook | 14-05-12 | 20:06

oww het is avond, de sjengen zijn eindelijk wakker....

Aktivist | 14-05-12 | 19:19

Die kolenmijnen zijn volgelopen met water, wordt nog lastig te herstellen die dingen. Plus die nieuwe centrales op de maasvlakte en eemshaven produceren vooral voor de electriciteits-export, dus het is een grof schandaal dat de burger de dupe wordt van het export-beleid van de afgelopen extreem-rechtse regering.

Dubbele Halve Zool | 14-05-12 | 19:00

Larry Cook | 14-05-12 | 14:28 |
Lekker belangrijk. Maar wie de tokkie-schoen past trekt m maar fijn aan...

Aktivist | 14-05-12 | 18:50

Tja.. Snel oordelen over Limburg, omdat je daar wel durft te controleren. Maar zodra het UWV in de Bijlmer moet controleren kan het wel overgeslagen worden. Iedere regio zijn eigen problemen. Laat Limburg maar zelfstandig worden, Limburg houd zijn voeten wel droog, letterlijk en figuurlijk!

bartjeb1989 | 14-05-12 | 18:30

Werken ze allemaal niet, of werken ze niet allemaal?

Scorsese | 14-05-12 | 18:23

Wellicht is mevrouw nanninga nooit een kijkje gaan nemen in het zuiden. Daar staan namelijk complete winkelstraten leeg. Ook bedrijfsleven is bedroevend. Kijken maar naar sittard, geleen etc. Veel werklozen kunnen niet anders dan van een uitkering leven. Daar komt bij dat nedcar zo goed als zeker gaat sluiten. Nanninga moet haar vvd_proza (alle uitkeringstrekkers zijn luie mensen) maar eens danig bijstellen. Wat wel keiharde waarheid is is dat de limburgers corrupte politici zelf hebben gekozen en niet mans genoeg zijn incompetabele hooggeplaatsten te bekritiseren.

Imprimatur | 14-05-12 | 17:23

In zo'n topic mis je dan toch een druk facturerende Hölzenbein.

Stormageddon | 14-05-12 | 15:55

@Pantheist | 14-05-12 | 14:24
Ach, kijk dan ook eens naar mijn eerder berichtje van 11:48

Ron_W | 14-05-12 | 15:14

Aktivist | 14-05-12 | 13:44
Ik kan me als Sjeng nog een collega herinneren uit Hoensbroek of omgeving. "Dich bis 'nne Sjeng en Sjenge zegge altijd boere tege us." Nouja, dat heb je mij nooit horen zeggen. Maar goed, hij bleef bezig...
De volgende dag was ie te laat. "Mit d'r fits vas in de schnee."
Mja, dan vraag ik natuurlijk waarom hij dan niet met de tractor was gekomen. Vond ie niet leuk. Ik wel.

Larry Cook | 14-05-12 | 14:28

@Ron_W | 14-05-12 | 12:46

Of u bent terechtgewezen en gooit het nu hierop om niet als een ontzettend ongeïnformeerde, zelfgenoegzame randstedeling over te komen. Wat mij dan weer een veel waarschijnlijker scenario lijkt.

Pantheist | 14-05-12 | 14:24

nick_delft | 14-05-12 | 10:22 | + 17 -
Rotterdam is volgens je linkje koploper qua werklozen. Maar dat ligt natuurlijk ook in Limburg....

Aktivist | 14-05-12 | 14:23

Limburgers vinden bier drinken, hasj roken en bier en tieten roepen ook werken.

grote haas | 14-05-12 | 14:21

schaapindewei | 14-05-12 | 14:12 | + -2 -
Lul niet zo slap man, in de rest van Nederland zijn de winkels op doordeweekse dagen natuurlijk uitgestorven...

Aktivist | 14-05-12 | 14:20

Ik heb een tijdje in Limburg gewoond voor mijn werk en het is gewoon de KEIHARDE WAARHEID.

Als je daar op een doordeweekse dag naar de stad gaat merk je niet veel verschil met het weekend. Afgeladen volle winkels met werkeloos tuig die lekker aan het shoppen zijn van ons belastinggeld.

schaapindewei | 14-05-12 | 14:12

Zo zien we maar weer waar het kortzichtig populistisch denken toe leidt. Het begint met het uitsluiten van bosjesnegens uit de Afrikaanse binnenlanden omdat ze geen kaas lusten en het eindigt met het deporteren van Limburgers omdat de randstad moet kunnen groeien. En voor ieder populistisch standpunt valt een rationeel vereenvoudigde uitleg te verzinnen maar als je even doorgraaft blijken het keer op keer op angst gebaseerde xenofobe ruften te zijn.

Bergverzet | 14-05-12 | 13:59

Limburg simpelweg aan Duitsland overdragen.
Heb ik ook niet meer de behoefte om te immigreren.

DachtHetNietHe | 14-05-12 | 13:59

-weggejorist-

the_dredge | 14-05-12 | 13:49

TisNieZoMoeilijk | 14-05-12 | 13:01 |
Sjengen-tokkies (voor de bovenrivierders: "rasechte" Maastrichtenaren) hebben nog nooit een klap uitgevoerd. Niemand in Limburg wil ze. Afsteken dus en via de Maas naar de randstad laten drijven!

Aktivist | 14-05-12 | 13:44

Jaja, die Sjengenmentaliteit. Daar heeft de rest van Limburg ook vooral last van.

TisNieZoMoeilijk | 14-05-12 | 13:01

wat een gelul.. In duitsland net over de grens is werkgelegenheid zat. Luie kutlimbo's

Deus Absurdia | 14-05-12 | 12:55

Ik val in herhaling, maar voor degenen die mijn standpunt niet eerder hebben vernomen:
Limburg dienst te worden afgegraven tot er een heel groot recreatiemeer ontstaat met (onder)watersportgelegenheden en op de weinig droog te blijven gebieden ontstaan er prachtige gelegenheden tot het uitbaten van jachthavens en/of horecagelegenheden. Met de vrijkomende grond kunnen de dijken in Nederland worden verzwaard. Nadat alle werkzaamheden zijn voltooid kunnen de dan vrijkomende inwoners van het Limburgs grondgebied zich in Brussel vervoegen voor asielaanvraag in Belgie. Heel veel vliegen in 1 klap!

Limburg vrij!! | 14-05-12 | 12:51

WirMachenMusik | 14-05-12 | 12:34
Heeft te maken met hun creatieve geest.... alleen jammer dat ze altijd weer met dezelfde afgezaagde clichés komen...:(

Humungousfungus | 14-05-12 | 12:47

Pantheist: Mijn bijdrage was ironisch bedoeld. Maar het weerspiegelt helaas voor jou wel het beeld, wat ook waarschijnlijk vandaag weer op mijn bureau heerst. Maar goed, nu ga ik van mijn vrije dag genieten en naar lekker naar buiten.

Ron_W | 14-05-12 | 12:46

#Ron_W | 14-05-12 | 11:33
Misschien moet je maar eens zoeken naar de gemiddelde cito toets uitslagen in de randstad, die liggen namelijk onder het landelijk gemiddelde. Dus de randstad is toch echt de achterlijkste regio van Nederland. En dan met name de grote steden.

Pantheist | 14-05-12 | 12:39

Sarcastische spottopics over Limburgers trekken altijd veel Joop-achtigen aan. Hoe zou dat komen?

WirMachenMusik | 14-05-12 | 12:34

Goed idee, en gooi ook gelijk die friezen er maar uit, daar heb je ook niets aan, en dan wordt gelijk dat domme geschaats de hele zondag op TV iets interessanter, dan zijn er nog 2 landen die meedoen aan het WK ipv eentje.

commiehunter | 14-05-12 | 12:11

Dat Limburg wat Nanninga bedoelt begint bij Echt-Susteren, daarboven zijn de mensen aan werken gewend en is er weinig verschil met de Oost Brabanders.
hagelkruis | 14-05-12 | 10:31 | + -6 -

Ik ben net verhuisd van Sittard naar Susteren, ik voel me meteen een stuk productiever ;)

Zachte_G-spot | 14-05-12 | 12:04

Als je op cijfers moet afgaan ken ik er nog wel een. Ik ben bijvoorbeeld 80-100% arbeidsongeschikt maar zit in de bijstand als onbemiddelbare 'werkzoekende'.
Vorig jaar nog door 5 instanties afgekeurd, maar omdat ik ten tijde van vaststelling van die arbeidsongeschiktheid een bijstandsuitkering had is het volgens het UWV niet mogelijk mij over te hevelen naar de WIA, omdat een bijstandsontvanger daar niet voor verzekerd zou zijn.
Ik wil niet weten wat die hele gang van zaken en externe organisaties hebben gekost. Ik denk ook niet dat ik de enige ben.

Larry Cook | 14-05-12 | 12:03

Ron_W | 14-05-12 | 11:48
En ik zie net tot mijn schande dat er al eerder mensen naar harde cbs-statistieken hebben verwezen. Maar wat je zegt is precies wat ik bedoel.

Mr Dixit | 14-05-12 | 12:03

Lol:
"Wij zijn met een bootje en een gids de Maas afgezakt tot we een stamhoofd in de binnenlanden aantroffen."

Fierljepping on ice | 14-05-12 | 12:01

Werkloosheidsproject opzetten doet. Mergelgrotten Valkenburg afbreken en in kolenmijnen storten tot dat die vol zijn.

Boomschade | 14-05-12 | 11:57

@Einde van de Domheid | 14-05-12 | 10:10
Dan krijgen we Holzenbein als minister.

rara | 14-05-12 | 11:51

Dat is waar Mr. Dixit, ik had verder al geschreven, dat de cijfers niet te vergelijken zijn. Veel gemeenten hebben een groot NRA (Niet reëel aanbod) buiten de statistieken gelaten, dat doen bijvoorbeeld alle grote gemeenten in Zuid-Holland. In Maastricht bijvoorbeeld doet men dat niet, bijna iedereen die theoretisch zou moeten kunnen werken, blijft geregistreerd als "langdurig werkloze" en wordt niet in de NRA-lijst weggemoffeld. Groeten uit Den Haag ;-)

Ron_W | 14-05-12 | 11:48

En dan nog even ter duiding voor de ongelovigen een recent CBS-rapport. Vooral het tweede kopje is amusant. Eat your heart out Nanninga, ik heb gelijk. Zeg ik niet, zegt het CBS. Hee Pritt, als je nog eens een echte journalist zoekt, zo één die wel onderzoekt alvorens iets op de Interwebs te plempen, ik ben beschikbaar. www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-so...

Mr Dixit | 14-05-12 | 11:48

Beter lezen en beter onderzoek doen Annabel. Het TOTALE aantal werklozen in Maastricht is 4255. Op een stad van 120.000 is dat maar net 3% en op de beroepsbevolking nog steeds maar 6%. En dat is lager dan het landelijke gemiddelde. Door het ontbreken van banen in Linmburg en de absurde huizenprijzen richting midden en westen van het land is er een handjevol "moeilijk bemiddelbare". En dat is slechts hoog in percentage, want in steden als Den Haag, Amsterdam en Rotterdam zijn de percentageg weliswaar lager, maar absolute getallen veel hoger. Daarnaast spelen dat soort gemeenten vals, want veel werklozen zoeken werk in de grote stad maar wonen in (goedkope) randgemeenten, waardoor deze mensen niet in de telling van de stad worden meegenomen. Nogmaals, beter onderzoek doen en niet zwammen. En nee, ik ben geen Limbo maar een Hagenaar.

Mr Dixit | 14-05-12 | 11:44

@Annabel
Het meervoud van Sjeng is Sjengen.

Larry Cook | 14-05-12 | 11:40

@Bytemaster | 14-05-12 | 11:22
Een limbabweneze probleem. In Gelderland zijn ze prima vriendjes met hun oosterburen uit Nordrhein-Westfalen. En zijn er al diverse grensoverschrijdende projecten.
Sommige (vlaaivretende) culturen zijn gedoemd om te falen...

Horagha | 14-05-12 | 11:34

Grappig is wel, dat we vorig jaar vanuit Den Haag met een groep "Expats", meest Amerikaanse en Koreaanse werknemers die tijdelijk bij ons actief zijn een weekend in Maastricht zijn geweest. (Ik heb het ook niet bedacht). En ze waren ervan ovetuigd, dat Maastricht toch wel verruit de welvarendse stad van Nederland moest zijn, zoveel restaurants, juweliers, cafes, luxe winkels. Ik moest ze teleurstellen, ze zijn in het meest achterlijke gedeelte van ons land.

Ron_W | 14-05-12 | 11:33

Neem allemaal een voorbeeld aan Brabant. Over het algemeen relatief lage werkloosheidscijfers, terwijl hier toch relatief veel allochtonen wonen. Handen uit de mouwen, maar er minder te koop mee lopen dan Rotterdam, wat wil je nog meer.

rsd87-- | 14-05-12 | 11:31

Gekke-Bennie | 14-05-12 | 11:13 |
En welke zijn in de Randstad de concentratiehaarden van werkelozen en uitkeringstrekkers? Lijkt het daar soms op de achterstandswijken van het verstedelijkte Zuid-Oost Limburg?.

WirMachenMusik | 14-05-12 | 11:31

Was destijds een brilliant plan, iedereen zonder werk werd een baan aangeboden in de mijnen en vanuit heel Nederland gingen alle werkelozen naar Limburg en toen ze er eenmaal zaten sloot Joop den Uyl de mijnen.

Gutmensch aus 020 | 14-05-12 | 11:29

Limburg is met pensioen, en terecht. Van de opbrengst uit de staatsmijnen is heel Nederland opgetuigd. Vlaai!

* | 14-05-12 | 11:25

Maar nee, de gemeente staart zich volledig blind om het totaal nietszeggende etiketje culturele hoofdstad van Europa. Prutsers.
ash42 | 14-05-12 | 11:17
.
Klopt. Er wordt wel heel veel gepraat over grensoverschrijdende projecten, maar er komt zo barweinig van terecht, behalve Avantis (wat ik hierboven al noemde). Dat was een zeer goed initiatief, maar werd de nek omgedraaid door milieugekkies.

Bytemaster | 14-05-12 | 11:22

Grouch 14.05.12 10:19.
Bij ons heeft het meer dan 50 jaar geduurd voordat besloten werd de A4 door te trekken van Delft naar Schiedam dus niet zeuren!

Gerard7441 | 14-05-12 | 11:22

Beetje kip en ei verhaal.
In Limburg liggen heel veel kansen voor bedrijven, vanwege de goede bereikbaarbeid van Duitsland en België. De bedrijven aarzelen om zich in die regio te vestigen omdat hoogopgeleiden de streek direct verlaten na hun opleiding, omdat er te weinig carrierekansen zijn. Die spiraal moet doorbroken worden.
Heerlen had hiervoor heel goede plannen: Avantis. Maar helaas werd dat plan door de milieumaffia m.b.v. de korenwolf de nek omgedraaid.

Bytemaster | 14-05-12 | 11:18

Ik weet niet precies hoe het in de rest van Limburg zit (waarschijnlijk hetzelfde) maar in Maastricht is het grote probleem dat het grootste deel van de arbeidsmarkt uit lager opgeleide fabrieksarbeiders bestond. Veel van het werk dat zij deden is weggetrokken naar lagelonenlanden, zover gemoderniseerd dat er minder arbeidskracht nodig is of gewoon opgeheven (mijnen). Dit soort banen zijn ook in de rest van Nederland steeds minder te vinden dus dat schiet allemaal niet op.

Ook voor hoger opgeleiden is er weinig te doen, het grootste deel van de studenten van de universiteit trekt dan ook weg naar het noorden. Zelf ben ik na mijn studie ook niet teruggekeerd omdat er gewoon geen werk was. Ik krijg inmiddels wel signalen dat het wat aantrekt maar qua werkgelegenheid is het natuurlijk totaal niet te vergelijken met de randstad.

Op deze verschijnselen is niet of nauwelijks gereageerd. Je kunt naar Den Haag wijzen (die inderdaad ook weinig doen, want ver-van-mijn-bed) maar het zijn vooral lokale overheden die kansloos falen. Maastricht ligt bijvoorbeeld behoorlijk centraal in Europa, aan een snelweg die doorloopt tot aan de cote d'azur en met een vliegveld in de buurt. Daar zou je zat werkgelegenheid uit moeten kunnen halen. Maar nee, de gemeente staart zich volledig blind om het totaal nietszeggende etiketje culturele hoofdstad van Europa. Prutsers.

ash42 | 14-05-12 | 11:17

@Vraagstaart
Was sagen sie? Ich nicht verstehe ;-).

StevePiano | 14-05-12 | 11:16

@ Pantheist | 14-05-12 | 11:08 |
In de randstad wonen ongeveer 5,5 miljoen mensen,das dus 1/3 van het totaal aantal inwoners van Nederland..

Gekke-Bennie | 14-05-12 | 11:13

patrizio | 14-05-12 | 10:15
Bekkie dicht. Of even langskomen hier (Dr.)

Superior Bastard | 14-05-12 | 11:12

Wiel, Servaas, Frenske, Nonkel Bér, Pol, Dook, Hubérke, Rafke en Twan doen ook al jaren niks.

Bigi Bana Boy | 14-05-12 | 11:10

vraagstaart | 14-05-12 | 10:12 | + -1 -
beter dan die onbetrouwbare Calvinistische ratten uit het noorden.

Faust1 | 14-05-12 | 11:09

Volgens mij zit het grootste aantal uitkeringstrekkers nog altijd in de randstad. Verder heeft Limburg het voordeel dat het zich kan blijven ontwikkelen als internationale regio vanwege de grenzen en komt er in de toekomst ook een grote health campus die duizenden banen voor hooggeschoolden in de zorg zal creëren. Daar komt nog eens bij dat Limburg een van de rijkere provincies is vanwege de Essent miljoenen, waar ze in het Noorden overigens nog steeds op azen. Dat geld moet natuurlijk vooral gebruikt worden voor al de megalomane faal projecten van boven de rivieren. Kortom, terwijl de randstad afbrokkelt en een allochtonenenclave aan het worden is zit Limburg al jaren in de lift naar boven.

Pantheist | 14-05-12 | 11:08

"Maastricht staat met afstand op de eerste plaats. Van het totale aantal werklozen in deze stad in december (4255 mensen), zat 27,3 procent (1161 mensen) langer dan 5 jaar zonder baan."
----------------------------------
Hoe kan dat nou? Alleen al in het grootste kampersdorp van NL, Vinkenslag, waar zowat iedere zestienplusser als werkeloos geregistreerd staat woont een veelvoud van die 1161. En met allochtonenconcentratiewijken als Wittevrouwenveld kom je al gauw op zo'n 10.000 zogenaamde Maastrichtenaren.
En in de rest van de genoemde Limburgse gemeenten, op Roerdalen na, roeleren SP en PvdA in de gemeenteraad. Dan weet je toch wel hoe laat het is?

WirMachenMusik | 14-05-12 | 11:07

Geef limburg aan de marokkanen, en bouw er een muur omheen.

Smokum | 14-05-12 | 11:06

@Horagha | 14-05-12 | 10:57
Woeps, ik bedoelde hoog. *Limburg scoort juist hoog op arbeidsongeschikten.

DerUnterMensch | 14-05-12 | 11:06

@ CoffeePatch | 14-05-12 | 10:49 Amsterdam heeft ook 800.000 inwoners..
De grootstedelijke agglomeratie heeft 1,1 miljoen inwoners,ongeveer evenveel als de provincie Limburg.
@ cat22 | 14-05-12 | 10:40
Een vette pens,is een bochel aan de voorkant..

Gekke-Bennie | 14-05-12 | 11:05

Dingen maken = vies.
@kaskoeskielewan | 14-05-12 | 11:00
Ah ha, dit is de reden waarom we praatjes van limbabwenezen dulden. Er moet mensjes zijn die het vieze werk opknappen.

Horagha | 14-05-12 | 11:03

Helemaal mee eens, kolenbikken. Maarruh, was het niet de Partei für die Arbeit die de arbeid in Limbosnië om zeep heeft geholpen? Alleen DSM heeft daar wel bij gevaren, maar die kunnen geen voormalige mijnwerkers gebruiken en nemen alleen hooggeschoolden aan.

Maar oh wacht, Nederland moest een kenniseconomie worden. Dat was the magic word. Dingen maken = vies. Daarom maken we ook aspergekwekers die het hoofd boven water willen houden met goedkoop Oost-Europees personeel kaputt. Dat een land zonder maak-economie niet overleeft begint nu pas door te dringen. Tijd voor echt beleid dus.

kaskoeskielewan | 14-05-12 | 11:00

Het probleem is, dat de cijfers niet te vergelijken zijn. Veel gemeenten hebben een groot NRA (Niet reëel aanbod) buiten de statistieken gelaten, dat doen bijvoorbeeld alle grote gemeenten in Zuid-Holland. In Maastricht bijvoorbeeld doet men dat niet, bijna iedereen die theoretisch zou moeten kunnen werken, blijft geregistreerd als "langdurig werkloze" en wordt niet in de NRA-lijst weggemoffeld

Ron_W | 14-05-12 | 10:58

*liedje opzoeken doet van Janse Bagge Bend* Is namelijk weer erg actueel schijnt het. "Doe mos sollicitere...." Sjra, Ber en Huub.

de directeur | 14-05-12 | 10:57

@DerUnterMensch | 14-05-12 | 10:49
Nog een keertje de link lezen. Het staat er in vette letters. "Verhoudingsgewijs veel arbeidsongeschikten in Limburg"

@nick_delft | 14-05-12 | 10:46
Dat er in het Hoge Noorden veel werkloosheid is ontkent niemand en zeker niet een inwoner uit het Hoge Noorden. Maar ook limbabwenezen houden graag hun handje omhoog en dat wordt altijd stellig ontkent.
www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-so...

Horagha | 14-05-12 | 10:57

Gezien de sterke stijging van de olieprijzen en de verwachting voor die olieprijs voor de komende 20 jaar, de Chinese honger naar kolen kunnen die mijnen best weer open.
Parel van het Zuiden | 14-05-12 | 10:36
Juist ja. Dus waar wij hier mijnwerkers van alle veiligheidsvoorzieningen moeten voorzien (ARBO, milieu, enzo) zodat Onze Kolen veilig en schoon naar de oppervlakte komen, trekt China nog een blik provinciestadjes open en jaagt die onder de grond. Mijnexplosie? Who cares, Chinezen zat, volgende blik... Toeristentipje: ga eens naar de Zeche Zollverein in Essen, 0049, en laat je door Essenaren rondgidsen over de 'schoonheid' van de (dag)mijnbouw. (Hier is alles al gesloopt.) Want ik denk dat er vooral Polen in de mijnen gaan werken, namelijk.

daniel37 | 14-05-12 | 10:56

En tóch is een goeie punt kersenvlaai niet te versmaden. En die mensen daar zijn best aardig, het is alleen jammer dat ze niet te verstaan zijn.

bello | 14-05-12 | 10:54

Limburg draagt nauwelijks bij aan de economie van Nederland.
Sigaretten, drank en benzine kopen ze bij de ooster/ zuiderburen.

necrosis | 14-05-12 | 10:54

@JShiro | 14-05-12 | 10:50
Nou, mijn voornaamste excuus is dat ik er vrolijk van word, maar maak ervan wat je wil joh.

An die ARBEIT | 14-05-12 | 10:52

An die ARBEIT | 14-05-12 | 10:28

Ahhh, 'Bourgondiërs'. Het meest uitgeholde quasi-historische begrip waarmee men onder de rivieren een excuus denkt te hebben zich rond te vreten en klem te zuipen.

JShiro | 14-05-12 | 10:50

Ik heb het al zo vaak gezegd en ik blijf het zeggen: we hadden Limburg allang aan Belgie moeten geven.

uitgeslapen | 14-05-12 | 10:50

Stroomopwaards de maas afzakken.. knap!

nogeentjedan | 14-05-12 | 10:50

@Bytemaster | 14-05-12 | 10:29
Dat zeggen die gekke limbabwenezen wel vaker. Lijkt mij eerder dat het komt door de geleide loonpolitiek icm marshallplan. De mijnen in limbabwe waren niet de enige inkomstenbron voor NL. Dat was meer de Exportmarkt die NL groot maakte. En natuurlijk door ons Koninghuis met alle connecties.

Horagha | 14-05-12 | 10:50

@Horagha | 14-05-12 | 10:37
Dan zal dat waarschijnlijk specifiek over bijstandsuitkeringen zijn gegaan (zie jou eigen link) Limburg scoort juist laag op arbeidsongeschikten. Als ik zelf zie hoeveel mensen echter onterecht arbeidsongeschikt zijn is er (landelijk) daar nog een flinke inhaalslag te maken.

DerUnterMensch | 14-05-12 | 10:49

@raster | 14-05-12 | 10:44
Vanuit het westen naar Limburg... hoeveel kilometervergoeding is dat?

necrosis | 14-05-12 | 10:47

@Mr aarsch | 14-05-12 | 10:19 |,

Voor welke vacature's / bedrijf zoekt u nog personeel?

salonsocialist | 14-05-12 | 10:47

@doskabouter | 14-05-12 | 10:41 |
Provincie?
Als je een gouverneur hebt, ben je toch een kolonie?

Kapitein Sjaak Mus | 14-05-12 | 10:46

@Horagha dude, kijk naar groningen nog 4x zo weinig mensen als limburg maar nog veel hogere werkloosheid. Besides het is een percentage , absolute aantallen zijn niet interressant

nick_delft | 14-05-12 | 10:46

doskabouter | 14-05-12 | 10:41 Met heuvelachtig land, oude gebouwen, subsidies en een traditie in het brouwen van bier.

Er zijn ook wijngaarden dus je waant je op een zomerse dag al gauw in Griekenland.

En dat is waarom ze zo'n Grieks-Bourgondische manier van leven hebben.

zeg maar jansen | 14-05-12 | 10:44

Prima idee de mijnen weer open, werkelozen uit het westen die geen tomaten willen plukken de mijnen in kunnen ze kolen scheppen.

raster | 14-05-12 | 10:44

Limburg is geen land maar een provincie.

doskabouter | 14-05-12 | 10:41

Sjraars hebben we overal, we noemen ze Gerard. Dat dan weer wel.

zeg maar jansen | 14-05-12 | 10:40

Een kapitalist zegt:"Beter een pens van het uitbuiten sigaren roken belasting ontduiken en in 3*rren resto's eten, dan een bochel van het "werken""

cat22 | 14-05-12 | 10:40

Ze werken sinds kort toch allemaal in de ambulante handel ??
Ok,ok het is geen wit werk maar het is wel werk..

Gekke-Bennie | 14-05-12 | 10:38

@Bytemaster | 14-05-12 | 10:21 He jasses, serieus worden... Maar eens hoor, ik heb Limburgse vrienden en veel in die provincie gewerkt. Maar in het kader van ongenuanceerd, tendentieus en nodeloos kwetsend.... vijf jaar geleden had ik de scheldkanonnades direct over me heen gekregen (hoi Bijstandskoning!), en kijk nu eens.... stilte.

... maar het natuurlijk nog erg vroeg, voor uitkeringstrekkers. En dan nog direct na het weekend :-)

vraagstaart | 14-05-12 | 10:37

Mevr. Nanninga moet wat vaker Discovery Channel kijken. Dan kan ze zien dat er niet meer gebeiteld wordt in de mijnen...

eerstneukendanpraten | 14-05-12 | 10:37

@DerUnterMensch | 14-05-12 | 10:32
Dat heb je verkeerd gelezen.
"Naar verhouding wonen in gemeenten... Zuid-Limburg de meeste personen met een werkloosheids-, bijstands- of arbeidsongeschiktheidsuitkering. "
www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-so...

Horagha | 14-05-12 | 10:37

Limburgers werken niet. Behalve Geert dan, die rent zijn ballen uit zijn broek

Banana-Hollandia | 14-05-12 | 10:37

Limbo's; net geen Nederlanders/Duitsers of Belgen.

Frederik Vijf | 14-05-12 | 10:37

Maar even serieus...
Gezien de sterke stijging van de olieprijzen en de verwachting voor die olieprijs voor de komende 20 jaar, de Chinese honger naar kolen kunnen die mijnen best weer open.

Parel van het Zuiden | 14-05-12 | 10:36

Moet er wel werk zijn, natuurlijk.

polt | 14-05-12 | 10:33

Tijdje terug gelezen dat de randstad toch het grootste percentage uitkeringstrekkers had. En ook nog eens gelezen dat ze economische motor van Nederland als een ader door Limburg liep (niet alleen in Limburg). Dat zou onder meer komen door een centrale locatie in Europa en het feit dat er in een redelijk kleine straal rondom Maastricht enorm veel internationale vliegvelden liggen. Veel meer dan in welke andere Nederlandse plaats dan ook. Tenslotte is een artikel van BertBrussen als bron sowieso een fail. Hij kan niet veel anders als Limburg bashen. Waarschijnlijk ooit gedumpt door een Limburgse?

Als ik het zo lees betreffen het voornamelijk oudere niet opgeleide personen, mensen dus die toch binnenkort met pensioen zouden gaan. Dus het valt allemaal wel weer meer, maar ja Limburg bashen is nou eenmaal erg gewild in de randstad. Overigens hebben ze ook een hekel aan die 'rare' gasten in het noorden van Nederland, om nog maar niet te beginnen over die in het oosten en de belgen zijn ook niet, en de Duitsers zijn natuurlijk allemaal maar moffen. Toch wil ik niet zeggend at ze in de randstad gewoon tegen alles en iedereen wat hebben. Ze lijken een voorliefde voor Oostblokkers te hebben.

DerUnterMensch | 14-05-12 | 10:32

Limburg: meisjes met een zaghtje G geven mij altijd een harde L...

King of the Oneliner | 14-05-12 | 10:32

Dat Limburg wat Nanninga bedoelt begint bij Echt-Susteren, daarboven zijn de mensen aan werken gewend en is er weinig verschil met de Oost Brabanders.
Dat het radio L1 geluid door de luie zuiders wordt bepaalt is het ergste, IQ's die aantoonbaar 30% lager liggen.

hagelkruis | 14-05-12 | 10:31

@Troost J.E. | 14-05-12 | 10:20
Daar valt Maastricht nog mee. Qua Finnen zijn vooral Heerle en Sittard echt een feest.
Pasta-saus | 14-05-12 | 10:22
.
Nee hoor, Finnen zijn in Maastricht veel nadrukkelijker aanwezig dan in Heerlen.

Bytemaster | 14-05-12 | 10:30

patrizio | 14-05-12 | 10:15
Als u ook maar een klein beetje van de geschiedenis van de Limburgse Mijnen afwist zou u toch moeten weten dat in de mijnen altijd al Polen hebben gewerkt en ook de Italianen niet te vergeten.

raster | 14-05-12 | 10:30

Is Mevrouw Nanninga niet de de dochter van Dick Nanninga, de wereldberoemde spits van Roda JC en heeft zij haar jeugd niet in het mooie Kirchroa doorgebracht?

Guy de Lombard | 14-05-12 | 10:30

@nick_delft | 14-05-12 | 10:22
... Er wonen 4x zoveel mensen in Zuid-Holland dan in limbabwe. Dan is die 5,1% opeens heel veel.

Horagha | 14-05-12 | 10:29

De Randstad is na de oorlog opgebouwd met het geld wat vooral door Heerlen en omstreken verdiend was. Toen de mijnen gesloten werden, kon Heerlen e.o. barsten: er werd een mager sociaal plan bedacht wat uiteindelijk nog niet eens voor de helft gerealiseerd werd (Het "bedrog van Den Uyl", ook al was het zijn opvolger die het plan stopzette).

Bytemaster | 14-05-12 | 10:29

@Pasta-saus | 14-05-12 | 10:27
Bourgondiërs hè, die laten zich niet pushen. Misschien wel dat men juist daarom hier zo gelukkig is.

An die ARBEIT | 14-05-12 | 10:28

Het feit dat er zoveel min-kudo's worden uitgedeeld bij dit topic bewijst het gelijk van Nanninga, er zitten te veel Limburger werkloos thuis, of doelloos achter een computer in een ambtenarensilo (CBS, ABP of Belastingdienst).

kapotte_stofzuiger | 14-05-12 | 10:27

Vrolijke wetenswaardigheidjes ten aanzien van ditjes en datjes om den weekopening mee te verrichten .
Echter, om nu de teloorgang van het asperge syndroom alleen op de bevallige schouders van Albertine te hevelen ter verklaring van ''geen handen uit den Roomsche Limbonesiërs mouwen ''gaat mij wat te ver.
Vergeet in dit oneergangsproces ook zijn kompaan in het kwade niet, Onnie de Blowfuck.
Waar schuld is is boete ,eeh... of hoe zat het ook al weer ?

Ratzing. | 14-05-12 | 10:27

Thans wil ik uiten dat ik me zeer gekrenkt voel over de gebruikte cliché's en stereotypen. Zo heb ik bijvoorbeeld al uren geen vlaai meer gegeten.

An die ARBEIT | 14-05-12 | 10:27

@An die ARBEIT | 14-05-12 | 10:25
En ik denk dat nou net dáár het probleem ligt. Maar ik zeg niks, kom er slechts strikt noodzakelijk.

Pasta-saus | 14-05-12 | 10:27

Zie mijn nick, I rest my case.

Mocht dit bericht kloppen vind ik het erg raar, aangezien er in Limburg echt altijd en voor iedereen werk te vinden is. Als men maar wil werken natuurlijk.

An die ARBEIT | 14-05-12 | 10:25

@Grouch | 14-05-12 | 10:19
Provinciehuis kwesties. Niet de landelijke overheid. De Provincies moet alles voorbereiden en dan aankloppen bij de landelijke overheid voor geld.
Maar als je blijft wachten tot er iemand met een zak geld naar je toe komt...

Horagha | 14-05-12 | 10:25

Praten ze ook zo gek, vanwege die stoflongen?
Vragen, vragen..
Kansleaus | 14-05-12 | 10:16
.
Zolang de overige 7 miljard mensen op de wereld vinden, dat het juist de Hollanders zijn die zo gek praten, maak ik me daar niet druk om.

Bytemaster | 14-05-12 | 10:24

@ Nanninga, prachtig je paradoxaal komische stukje.Dit moet verheven worden tot wereldliteratuur.Als voorbeeld dat het leven lang niet zo complex in elkaar zit als we de afgelopen eeuw waren gaan denken.Wanneer ga je zoiets paradoxaals over Holland schrijven ?

Dolphi | 14-05-12 | 10:22

@Pasta-saus | 14-05-12 | 10:22
+n

Pasta-saus | 14-05-12 | 10:22

@Troost J.E. | 14-05-12 | 10:20
Daar valt Maastricht nog mee. Qua Finnen zijn vooral Heerle en Sittard echt een feest.

Pasta-saus | 14-05-12 | 10:22

Kansleaus | 14-05-12 | 10:16
U weet niet waar u over praat.
In mijn ogen is dit een beetje respectloos.

raster | 14-05-12 | 10:21

Limburg is het Griekenland van Nederland, al heel erg lang: zwaar katholiek, chauvinistisch, lui en corrupt tot op het bot.
vraagstaart | 14-05-12 | 10:12
.
Katholicisme is onder de mensen tot 70 jaar nagenoeg uitgestorven. Over 15 jaar is Limburg de minst religieuze provincie van Nederland.
Het is niet corrupter dan andere gebieden in Nederland, alleen in Limburg gaat het onderling toeschuiven van klusjes veel minder in het geniep, omdat deze werkwijze eeuwenlang een bron van bestaan vormde. In de Randstad gebeurt dit net zo goed en nog veel meer door de grote bedrijven, alleen wordt dat vakkundig buiten de openbaarheid gehouden.

Bytemaster | 14-05-12 | 10:21

@StevePiano | 14-05-12 | 10:18 In '40 waren de Duitsers al voorbij Weert voordat ze in de gaten hadden dat ze in Nederland waren. Dus dat zal taaltechnisch niet al te veel problemen geven denk ik ;-p

vraagstaart | 14-05-12 | 10:21

Ze bedoelen de maastrichtenaren met een finse afkomst maar dat mogen we niet zeggen !

Troost J.E. | 14-05-12 | 10:20

Best vreemd , ik zoek nog 70 man/vrouw personeel in Maastricht en kan niemand vinden ?.Zou het niet een beetje eraan liggen dat een starter op de arbeidsmarkt eigenlijk GRATIS gaat werken ? per slot van rekening zijn de uitkeringen vrijwel gelijk aan een beginsalaris .

Mr aarsch | 14-05-12 | 10:19

Ok: HAHAHA, die Limburgers de mijnen in, en dan alles afdragen aan Den Haag zeker. Zie ook: Groningen, aardgas.

Er is niks in de provincie geinvesteerd.
Als je 30 jaar op een snelweg moet wachten (A73 zuid), een tunnel (je kunt van 020 tot Marseille rijden en dan maar 1 stoplicht tegen komen: bij Maastricht), 10 jaar voor 4km verbinding (A74), dan worden mensen boos. Voor de Zuid-as wordt alles gedaan.

Grouch | 14-05-12 | 10:19

Quote: "De Maastrichtse wethouder André Willems (onder meer arbeidsmarktbeleid, sociale zekerheid en re-integratie) kent de oorzaak niet. 'We hadden het zelf ook niet op ons netvlies staan."
De wethouder werkgelegenheid had de kwestie niet op z'n netvlies. Uh, ok!

Lex Trumbauer | 14-05-12 | 10:18

Hier dat is http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/01/ranking_the_provincies_welke_i.html

Pasta-saus | 14-05-12 | 10:18

@patrizio
Maak van Drenthe maar (Oost) Groningen.

Westheimer 2.0 | 14-05-12 | 10:18

Het wordt tijd dat onze provincie onder Duitsland komt te vallen.

StevePiano | 14-05-12 | 10:18

@deraderendraaien | 14-05-12 | 10:12
Anno 2012 (hallo ARBO-wet en techniek) geen probleem meer.
Voor de bomenknuffelaars hebben we ook al wat gevonden:
nl.wikipedia.org/wiki/Kolenvergassing

kapotte_stofzuiger | 14-05-12 | 10:17

JQ was toch degene die het dé provincie van Nederland noemde?
Want berg.

Pasta-saus | 14-05-12 | 10:16

Stoflongen oplopen in de mijnen was in de jaren 50 en 60 iets waar de iedereen buiten Limburg niet bij stil stond als ze voor de kolenkachel warm zaten te worden.
deraderendraaien | 14-05-12 | 10:12 | + 1 -
Praten ze ook zo gek, vanwege die stoflongen?
Vragen, vragen..

Kansleaus | 14-05-12 | 10:16

Je kunt de mijnen wel weer openen, maar dan zul je wel arbeid uit Polen moeten importeren om die kolen te bikken. Afgezien daarvan heeft ieder land wel zijn achterstandsregio's, de onze heten Limburg en Drenthe. In België hebben ze het nog slechter, daar moeten ze 3 miljoen Walen onderhouden.

patrizio | 14-05-12 | 10:15

Hei Nanny-baby,.. ik lees net de zoveelste afwijzing op een sollicitatie middels mijn mail. (zorgsector notabene) Dus aan dit geloel heb ik even geen behoefte! Tot na de koffie! Groeten uit Limburg!

horsteknots | 14-05-12 | 10:15

"Als je hele Bruto Binnenprovinciaals Product bestaat uit niets meer dan chemiepoet van DSM..."

Vergeet vooral niet de grote vriendjes van de limbabwenezen, de Arabieren die 135 miljoen euro aan Saoudische olieeuro's investeren in limbabwe.
www.nu.nl/economie/2807516/saudiers-in...

Horagha | 14-05-12 | 10:15

Politiek gezien werken Limburgers niet, bedoelt men.

Kansleaus | 14-05-12 | 10:13

Stoflongen oplopen in de mijnen was in de jaren 50 en 60 iets waar de iedereen buiten Limburg niet bij stil stond als ze voor de kolenkachel warm zaten te worden.

deraderendraaien | 14-05-12 | 10:12

Laatste zin: Humor om te lachen. +1.

two ball cane | 14-05-12 | 10:12

Limburg is het Griekenland van Nederland, al heel erg lang: zwaar katholiek, chauvinistisch, lui en corrupt tot op het bot.

vraagstaart | 14-05-12 | 10:12

Inderdaad. Open die mijnen. Hoe minder we uitgeven aan olie, hoe minder we de middeleeuwse troglodieten sponsoren. En hoe meer geld we binnen de grenzen houden ook.

vetkleppert | 14-05-12 | 10:11

Het zijn natuurlijk allemaal wel ervaringsdeskundigen.
Ik zeg, maak een partij en ga de kamer in!

Einde van de Domheid | 14-05-12 | 10:10

Nederland kan geheel onafhankelijk van (Arabische) schurkenstaten zijn qua energievoorziening, maar een bijstandsuitkering is aantrekkelijker dan kolen beitelen.

kapotte_stofzuiger | 14-05-12 | 10:09

Maar ze doen toch iets met drugswiet verkopen enzo?
Niet dat dat goed is voor de economie...
En praalwagens bouwen, kunnen ze ook, en dronken naar fietsers juichen die hard gaan

hfakker | 14-05-12 | 10:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken