Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jeugdzorg: geen vat op juweliermoordenaars

kinderkidnap.jpegDingen die je gewoon niet verwacht: juwelierkapotknallers Ziya Borukcu (19) en Sandro Grigolia (19) zijn al van kinds af aan bekend bij de hulpverlening. Hulpverlening die, en wij vallen in de ene verbazing na de andere, 'geen grip kreeg' op het bloedlinke, onaangepaste en delinquente geteisem. Joh! Beide heren hebben een vrij uitgebreid dossier bij de jeugdreclassering. Greep uit het doopceel van Sandro: al voor zijn veertiende jaar illegaal wapenbezitter. En een jaartje later nogmaals opgepakt, want de leercurve die ontstaat na een taakstrafje is zoals bekend niet bijster indrukwekkend. Zijn kompaan Ziya was uit huis geplaatst door de 'instabiele gezinssituatie.' Aggos. Dat is alvast een derde minder straf want zielig, leer ons Justitie kennen. Gaat hun porno-advocaat voor ze sjeffen. Ook komt Bureau Jeugdzorg nog even om de hoek kijken, om de aanstaande rechtspraakfaal compleet te maken. Kom er maar in Haagse Jeugdzorgbaas Hans Beelen, hoe kan het dat wij in deze maatschappij pas 'grip' op jongeren krijgen als er ergens een ondernemer met een gaatje erin te betreuren valt? Welnu: 'Je streeft naar progressie, maar soms ben je blij dat de situatie min of meer stabiel blijft.' Ah. Nee okee, sorry mevrouw Stratmann, ze waren bij jeugdzorg best wel blij dat Ziya en Sandro min of meer stabiel waren. Totdat ze dus niet meer stabiel waren. Oepsie. Kan gebeuren. Dit was deel 4791037 van een seriefaal van justitie, jeugdzorg en slap beleid. Zo lang er nog steeds keihard wordt opgetreden tegen meisjes van 13 die willen zeilen in plaats van tegen jongens van 13 die willen schieten zeggen wij: wordt vervolgd. En dan bedoelen we helaas niet de daders.

Reaguursels

Inloggen

@Conan de Rabarber | 09-05-12 | 20:03
Ach ja want iedereen moet nut hebben voor de maatschappij door werk liefst gedwongen.

miko | 10-05-12 | 17:10

Stabiel in hun criminele tendens wordt er bedoelt.

Fred Janssen | 10-05-12 | 11:43

pielewaaier | 10-05-12 | 09:40

Nou, het laatste deel van uw eerdere betoog getuigt van gezond verstand en dat is bij links nu net niet te vinden. Ik weet niet of dat een welvaartsverschijnsel is want ikzelf en vele anderen hebben er geen last van. Het heeft meer te maken met een gebrekkige realiteitszin, een stuk gemakszucht en egoïsme. Freud was trouwens, net als Schopenhauer, bij mijn weten geen vrouwenhater en heeft binnen de psychiatrie baanbrekend werk verricht.

Op een aantal crusiale punten zat hij er wel naast, wat later werd aangetoond door Jung die weer de grondlegger was van de moderne psychologie. Dat werk is helaas in de laatse decennia door de linksige softe sector de nek omgedraaid waardoor er nu zoveel mis gaat, getuige dit artikel.

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 10:57

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 09:17 | + 0 -
Dat vingertje wijzen naar ''links'' doe ik niet aan mee... de maakbaarheidscultus zit als een kankergezwel in de hele samenleving en dus zowel bij links als bij rechts,maar ben het wel met u eens dat het bij links meer voorkomt dan bij rechts.
De maakbaarheidscultus heeft ook te maken met de welvaart in voornamenlijk de Westerse samenleving en de ontwikkeling van zowel de psychiatrie als de psychologie,dus in wezen te danken aan vrouwenhater Sigmund Freud en zijn discipelen.

pielewaaier | 10-05-12 | 09:40

pielewaaier | 10-05-12 | 08:46

De 'maakbare samenleving' is toch een linksig iets? Bij linksen gaat van alles mis.
Bij opvoeders meestal niet.

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 09:17

Van alle door Nanninga even snel genoemde falen blijft na afstrepen voor mij eigenlijk alleen slap beleid over. Jeugdzorg is natuurlijk een exponent van het PvdA-, D66-, GL- beleid dat we de afgelopen 30 jaar hebben mogen meemaken. De oorzaken zijn grenzen wagenwijd openzetten, dubbele paspoorten tolereren, moslims knuffelen, (eigen)cultuurverloochening. Dan kom je in dit soort situaties. Vooral op de heersende politieke elite en links blijven stemmen, dus.

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 09:06

Niet echt nee... | 09-05-12 | 20:20 |
Dat is ook flauwekul. Wel makkelijk maar flauwekul. Als iedereen die een kut jeugd heeft gehad hier naar zou handelen konden we wel inpakken. En aan de andere kant zijn er ook gegoede kinders die ontsporen. Je hebt gewoon een kut karakter of niet. Steeds dat afschuiven op opvoeding of gebrek er aan. Nog even en iedereen is zielig.

Doc Damage | 10-05-12 | 08:49

Denk er goed om; elke baby komt als ongeschreven blad ter wereld, en de ouders zijn er voor verantwoordelijk dat het het kind opgroeit tot een goed geintergreerde persoonlijkheid.
Geen nuance, geen ruimte, duidelijk oud hollandsch, keihard beleid.
Niet echt nee... | 09-05-12 | 20:20 | + 0 -
Ja.. ja... de ''maakbare'' mens en dus een ''maakbare'' samenleving.... en u gelooft daarin?...
Overigens een strenge opvoeding is niets mis mee;in elk geval vele malen beter dan dat slappe geitenwollen gedoe,waar alleen maar oeverloos gepraat en zo mogelijk gediscussieerd wordt met een partij als kinderen waar nauwelijks mee te praten of te discusieeren valt en zeker niet als die kinderen weer eens het nodige wangedrag vertonen.

pielewaaier | 10-05-12 | 08:46

Sommige mensen zijn gewoon door en door verrot. Sluit ze maar levenslang op. Geen enkel probleem mee. En wat ik ook verbazingwekkend vind is dat Jeugdzorg zich over dit soort tuig moet ontfermen. Worden ze daar per stuk betaald? Die waren met hun 14e al rijp voor levenslange opsluiting.

Doc Damage | 10-05-12 | 08:41

De leercurve die ontstaat na een taakstrafje moge niet bijster indrukwekkend zijn, maar lange detentiestraffen werken nog minder goed, volgens empirisch, wetenschappelijk bewijs.

Woods | 10-05-12 | 07:57

Wordt een beetje eentonig maar het zijn weer niet-westerse allochtonen!!!

de zigeuner | 10-05-12 | 07:24

Ik meen mij te herinneren dat één van de ouders gezegd had dat hun zoon zo'n lieve rustige jongen was die nooit zoiets zou doen. Nu zijn er twee opties: of de ouders liegen dat het gedrukt staat en weten eigenlijk niet eens wie hun zoon is en lukken maar wat, of ze zijn gewoon onwetend. Dat laatste is eigenlijk nog erger.

Terpetijnzeikert | 10-05-12 | 01:55

Strangetown | 10-05-12 | 00:33
Dit is niet het risico van het leven maar het risico van de menselijke schroot die hier gedumpt is.

Rest In Privacy | 10-05-12 | 01:03

Talloze topics over items die uitgaan van een maakbare samenleving gaat het echt niet worden, vingertje wijzen evenmin.

Hoogtijd om te leren beseffen dat in een toenemend complexe samenleving de risico's van het leven, hoe wreed, pijnlijk, verdrietig, triest, frustrerend ook, niet uit te bannen valt.
Dat was 100, 50, 25 en jaar geleden niet mogelijk en zal in de komende 5, 25, 50, 100 jaar ook niet gebeuren.

Strangetown | 10-05-12 | 00:33

Een kennis van mij werkt met dakloze jongeren.
Hij vertelde eens over hoe het er daar aan toe ging..
De vernielingen, bedreigingen, mishandelingen en diefstallen naar/van medebewoners en begeleiders,waren niet te tellen.
Dus vroeg ik,worden ze er dan niet uitgetrapt ?
Nee zei hij. Als we dat zouden doen ,dan houden we geen cent (soepsidie) over.

Het is voor dit soort instellingen van groter belang om ze in de molen te houden, dan ze kwijt te raken (goedschiks of kwaadschiks).
En dat zal hier niet anders zijn.

Rest In Privacy | 09-05-12 | 23:53

Er is toch helemaal geen probleem? Want deze jongens schamen zich vast.

Rest In Privacy | 09-05-12 | 23:35

Wellicht gaat zo een 80 procent van de nietnederlandse kinderen die nu op de basisschool zitten te zijner tijd naar de gevangenis.

frnas | 09-05-12 | 22:57

The Russian | 09-05-12 | 21:22 | + 1
nergens anders heb ik ooit zoveel arrogante bitches bij mekaar gezien.

ze hebben in de gespreks-practica geleerd dat je te pas en te onpas complimentjes moet geven, want dan vinden mensen je automatisch aardig. dat zegt de professor en dus is het waar (en als de complimentjes toch niet werken bewijst dat meteen dat die client psychisch gestoord is, dus het is win-win).
dus de helft was 'wat zit je haar leuk' en de andere helft 'goh, wat goed dat je op de universiteit zit'.
en intussen zeer opzichtig hengelen naar 'ja, ik zit dan wel op de universiteit, maar het werk dat jij doet is pas ECHT belangrijk'.

maar ik vind de dubbele moraal het meest stuitend:
zo'n mevrouw (uiteraard met potten-kapsel. dat lijkt gvd wel een uniform) d'r dochtertje was van het klimrek gepleurd en had d'r arm ernstig verstuikt. ipv bij haar dochter te blijven komt ze gewoon diezelfde dag nog werken en doet nogal laconiek over dat haar dochter in het ziekenhuis lag: 'ach, kinderen vallen nou eenmaal soms'.

terwijl het ONS dus tegelijkertijd zeer ernstig werd aangewreven dat we niet meteen in blinde paniek raakten toen zoon-lief een keer een blauwe plek had na het buitenspelen. dat zou bewijs zijn voor verwaarlozing en 'niet om hem geven'

******** | 09-05-12 | 22:21

Nederland pikt het niet meer.
Eigen rechter spelen mag niet, discrimineren mag niet, maar je hoeft ze niet aan te nemen. En dat gebeurt steeds vaker gezien de werkloosheid onder de Medelanders.

Boomschade | 09-05-12 | 22:17

D'r is toch een pil voor als je er geen zin meer in hebt.Misschien is zo'n pil wel goed voor lieden waar wij als gemeenschap geen zin meer in hebben.

sockeye | 09-05-12 | 22:10

@Kok Meijer | 09-05-12 | 18:42 | + -23

ik wil er dan wel een slagje naar slaan wat er hier is gebeurt:

-kindje van 13 wil stoer doen tegen z'n vriendjes en wordt opgepakt met wapen
-door politie thuis afgeleverd
-ouders: 'jij slecht gedragen?' *klap om oren*
-politie belt jz
-jz zet kind uit huis vanwege deze grove mishandeling
-kind brengt jaren daarna door in elk jaar een nieuw tehuis/pleeggezin, ziet ouders 1 keer per maand. moeder blijft kind door gebrekkig contact zien als zijnde 13 jaar oud.
-kind leert wat pleegouders willen horen als ze vragen 'hoe gaat het met je?'en lepelt dat braaf op als er weer eens een rapportje moet worden geschreven
-kind voedt feitelijk zichzelf op, daarbij geholpen door het 16-jarige tuig dat hij op z'n trip door tehuizen tegenkomt

******** | 09-05-12 | 22:01

Het is toch godverdomme niet meer normaal?!
Ik heb vandaag een beetje het nieuws bijgehouden zonder te reaguren vandaag, maar je word er in- en intriest van. Graaiers, falend beleid (overal!) epic fail regering.

Nederland moet terug naar de jaren 60. Lijfstraffen invoeren op scholen, ontspoorde jongeren verplicht een werkkamp in en verplichte dienstplicht weer invoeren. OOK voor meiden! De geldboetes mogen van mij best omhoog, MITS álle gevangenisstraffen met minimaal 5 jaar ook omhoog gaan. Doodstraf mag ook wel ingevoerd worden. Dood maken = doodgemaakt worden.

Het kan allemaal zo simpel zijn...

Illegale realist | 09-05-12 | 21:25

Wie denkt jeugdzorg wel niet dat ze zijn dat zij het even beter weten hoe een kind opgevoed moet worden, meeste teringleiers die er werken, zijn lesbo's met kort kapsel, gefrustreerde machtsgeile meisjes en Mocro's en Turken die niet eens een VMBO hebben.

The Russian | 09-05-12 | 21:22

Lang leve de "rechtspraak" om dat scootertuig op vrije voeten te plaatsen. Wie kan hier nog iets van begrijpen?? Als je een waxinelichtje gooit, of een schreeuw op de dam slaakt, ben je niet jarig hier in ditland.

hertog1 | 09-05-12 | 21:06

Denk er goed om; elke baby komt als ongeschreven blad ter wereld, en de ouders zijn er voor verantwoordelijk dat het het kind opgroeit tot een goed geintergreerde persoonlijkheid.
Geen nuance, geen ruimte, duidelijk oud hollandsch, keihard beleid.

Niet echt nee... | 09-05-12 | 20:20

Ik zou me uit voorzorg laten steriliseren als ik jou was. Stel je voor dat één van je drie kinderen ontspoort, ondanks je eigen *kuch* verantwoorde beleid.

dienstweigeraar... | 09-05-12 | 20:46

Ik zou zo graag eens willen weten wanneer jeugdzorg een naar zich zelf gaat kijken, i.p.v. de vinger naar een ander te wijzen...

Glas Koning | 09-05-12 | 20:34

dosis | 09-05-12 | 18:41 |
Yep; sterker nog.. Genoeg kids van psychiaters/psychologen die enkele flinke stappen problematischer kunnen zijn mits ze niet goed (binnenshuis) bijgestuurd worden.

-----
...
.....

Mensenrechten organisaties die NL opeens gaan vergelijken met Noord-Korea, EU, UN etc.. die ons op de vingers gaan tikken.
Horagha | 09-05-12 | 19:04 |
Moet NL niet al als N-Korea te boek staan dan?
Oh..

Niet dat EU, UN, e.a gèèn N-koreaanse principes aanhangen overigens.

--
Mensen zouden eens een dagje mee moeten lopen bij dit soort organisaties voor ze oordelen, dan komt de nuance vanzelf.
pius | 09-05-12 | 20:02 |
Weet je 't zeker?
In de dagelijkse praktijk blijkt keer op keer dat bij ggz, bjz, tbs er zoveel misgaat dat je eindeloos bezig bent fouten & missers te benoemen.
Werken zou er niet meer van komen met hetzelfde ehem.. personeel.

jant0nius | 09-05-12 | 20:31

Het wordt hoog tijd dat men in Nederland gaat inzien dat je van criminelen geen goede burgers kunt maken door op hen in te praten. Voorgoed opsluiten is de enige remedie.

Semper Pecunia | 09-05-12 | 20:31

@ Graaf van Egmont: te... te... te.. laat.

joemiejas | 09-05-12 | 20:29

@hagelkruis | 09-05-12 | 19:12
Dit soort stoere geluiden lees je altijd op reaguurpanelen maar wanneer zoiets gebeurt zeggen de familieleden van het slachtoffer steevast dat ze het vooral ook zielig vinden voor de ouders van de dader. Ik heb er geen vertrouwen in dat iemand dit in de praktijk gaat toepassen. Nederlanders keffen wel maar bijten nooit.

JoranVanderdood | 09-05-12 | 20:28

ik zeg: Koolteer for president!!

schendel | 09-05-12 | 20:26

Waarom de ouders ook niet voor het gerecht laten verschijnen, mogen ze uitleggen
hoe het komt dat hun kinderen dit gedrag vertonen. Als dit regel zou worden, dan denk
ik dat er een stuk minder elende te verwachten is van dit soort gasten.

happysolo | 09-05-12 | 20:24

Met pius | 09-05-12 | 20:02 eensch:
Ik weet zelf ook door problemen van een familielid dat alles niet zo simpel ligt als mw Nanninga het hier meent te moeten schetsen.

Dat laat onverlet dat de instellingen best wel fouten maken. Wat dat betreft was het artikel over het door jeugdzorg ontvoerde kind raak: ik herkende dat ook van eigen ervaringen.

cugel | 09-05-12 | 20:22

LOL, van Nieuwkerk wordt geowned natuurkunde meneer....

Glas Koning | 09-05-12 | 20:22

Ouders moeten weer verantwoordelijk gemaakt worden voor wat hun protoplasma onder de 18 uitvreet.

Keihard mee laten betalen aan schade die hun kind veroorzaakt, desnoods decennia lang. Dat zal ze leren de opvoeding van kinderen aan de straat over te laten.

Als je problemen hebt met opvoeden, vraag je hulp. Als je hulp krijgt aanvaard je die zonder condities.

Oh, en als je als ouder dan denkt dat je het kunt oplossen door je minderjarige kinderen te mishandelen of te verwaarlozen, inleveren die kinderen.

Ongezien; te stom om je kinderen met liefde op te voeden? Inleveren. Er zijn genoeg mensen die wel van je kind kunnen houden en het opvoeden.

Denk er goed om; elke baby komt als ongeschreven blad ter wereld, en de ouders zijn er voor verantwoordelijk dat het het kind opgroeit tot een goed geintergreerde persoonlijkheid.

Geen nuance, geen ruimte, duidelijk oud hollandsch, keihard beleid.

Niet echt nee... | 09-05-12 | 20:20

Het kan niet anders zijn dat rechters serieus bedreigt/afgeperst worden om lage of geen straffen op te leggen.
Want waarom zou dat niet kunnen zijn.
Wat overblijft is dat het hem gewoonweg geen reet interesseert of te bezopen is van de drankjes uit de kelder.

XaaD666 | 09-05-12 | 20:20

Zeg GeenStijl, is het nou wel zo handig om hier als media veel aandacht aan te besteden? Dit in verband met privacy van de daders en schaamte, dan is zo'n rechter weer gedwongen strafvermindering te geven.

Fryske Pugilist | 09-05-12 | 20:13

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:50

Den Koning van Hispanje hebt U altijd geëerd.
Maar door wat dan ook verteerd.
Heeft hij u van uw leven beroofd
En sindsdien hebben wij nooit meer in Hem geloofd
Hoewel de hartstocht er wel is voor dat mooie land
Is er toch iets met hun koning aan de hand
toen kwam er een olifant met een grote snuit...
beschadigde zijn reputatie en blies vervolgens dit amateuristische verhaaltje uit.

ecologiste | 09-05-12 | 20:13

@pius | 09-05-12 | 20:02
Daar heb je een punt, al zal dat over het algemeen niet goed vallen hier.

Jackanders | 09-05-12 | 20:09

we kunnen rustig stellen dat het gerechtshof Arnhem bevolkt is door een gestoord stelletje maatschappijvreemde randfiguren

dekogelkwamvanlinks | 09-05-12 | 20:09

vanhetvarken | 09-05-12 | 19:55 |
Ik geloof niet meer dat het een kwestie van onkunde is, je gaat mij toch niet vertellen dat bijna ieder onderdeel van de overheid faalt omdat ze te dom zijn? Dat is geen onkunde, dat is onwil!

gozahtje | 09-05-12 | 20:08

tijd voor juryrechtspraak

hetluis | 09-05-12 | 20:04

@miko | 09-05-12 | 19:36
Ja en toen had je nog niet van die linkse subsidie slurpers zoals jij die de winst van hardwerkende ondernemers afroomden om er linkse hobbyclubjes mee draaiende te houden. Sargasso lulletje.

Conan de Rabarber | 09-05-12 | 20:03

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:56
Dat zeg ik de hele tijd, ik begrijp er inderdaad helemaal niets van. De overheid runnen als een berijf? De overheid IS geen bedrijf, dus dat is bij voorbaat al kansloos. Vandaar ook het onderscheid tussen publieke en private sector en zo ...

canardo | 09-05-12 | 20:02

Van de jongeren die jeugdzorg behoed hoor je nooit wat natuurlijk.

Ondanks het feit dat de organisatie structureel problematisch is kun je niet 1 op 1 oordelen dat jeugdzorg hiervoor verantwoordelijk is. Dat is veel te makkelijk gedacht.

Mensen zouden eens een dagje mee moeten lopen bij dit soort organisaties voor ze oordelen, dan komt de nuance vanzelf.

pius | 09-05-12 | 20:02

joemiejas | 09-05-12 | 20:00
je moet zeggen: orientalisten. Dat is wat onduidelijker.

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 20:01

Zou me niets verbazen als jeugdzorg zèlf het gedrag heeft verergerd..

Zo rollen mensen onder die hoedjes nu eenmaal..

jant0nius | 09-05-12 | 20:01

Jan Passant mk2 | 09-05-12 | 19:53

Stel je de paniek eens voor in 1989, toen de muur omviel, Jezus Christus wat moest je toen gaan doen als linkse graaier. Nou duidelijk, arabieren importeren, dat was de oplossing.

Apart en wat verdacht is natuurlijk, dat in ons verzuilde NL geen Islam zuil ontstond, hun belangen werden kennelijk dermate goed 'beheerd', dat daar geen behoefte aan bestond.

vanhetvarken | 09-05-12 | 20:01

@dosis | 09-05-12 | 18:43 ,

Op Koninginnedag zijn er gewoon teveel „Nederlanders” in de publieke ruimte en dat schrikt de straatterroristen af.

De enige vertegenwoordigers van islam die je dan ziet zijn de haatdoekjes die de vrijmarkt afstruinen.

basweetutwel | 09-05-12 | 20:01

-weggejorist-

joemiejas | 09-05-12 | 20:00

koolteer | 09-05-12 | 19:50 | + 0 -
Volgens mij leren jij en ik dit van onze ouders, die moeten dus aangepakt worden. Vaak weten ze helemaal niet wat hun kind uitvreet als ie niet thuis is en die kids lopen vaak tot s' avonds laat op straat. Hoe denk je anders dat het komt dat die ouders altijd roepen "zo is mijn zoon niet" of "normaal gesproken is ie heel rustig"? Ze zien helemaal niet wat hun kind allemaal uitvreet.

gozahtje | 09-05-12 | 19:56

canardo | 09-05-12 | 19:50
Je snapt er ook niks van hè? Elk bedrijf heeft een visie. En aangezien de overheid sinds ongeveer 25 jaar ook gerund moet worden als een bedrijf, moet het dus ook een visie en vooral een logo hebben. Logo's en visies: daar wordt de overheid gheyl van. Dat de zaak naar de klote gaat is een mindere zorg. Dan komt er weer een nieuw logo en een nieuwe visie die gelijke tred houdt met het tijdsbeeld van het bedrijfsleven.

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:56

gozahtje | 09-05-12 | 19:49

Hier ligt natuurlijk de taak voor Jeugdzorg cum suis. Falende ouders, daaar komt Jeugzorg 'to the rescue', al weer 50 jaar, dus daar zit een hoop ervaring. Je snapt eigenlijk niet, dat het nog 'wel eens' misgaat.

Over een brevet van onvermogen gesproken.

vanhetvarken | 09-05-12 | 19:55

.. de architecten van de multikul zullen zich wel afvragen hoe het in godsnaam mogelijk is dat hun degelijke plan van aanplak zo'n drama kon worden. Het zou een feest worden en nu heeft Wilders dat allemaal verpest.

Jan Passant mk2 | 09-05-12 | 19:53

GODVERDOMME.... welke partij DOET hier nu eens wat aan?
De eerste beste partij die dit echt ter hand gaat nemen krijgt mijn stem.
En ja.... desnoods de PVV.
Soory voor het taalgebruik maar ik ben het ZAT!

joemiejas | 09-05-12 | 19:53

@brutus68 | 09-05-12 | 19:46 |

Ja, dat weet ik. Dat was Adolf Hitler en kijk eens wat van hem geworden is.

roze_bril | 09-05-12 | 19:50

Ayatollah Oink-Oink | 09-05-12 | 19:36
De visie van het gerechtshof Arnhem
Het gerechtshof Arnhem wil een ontwikkelingsgerichte organisatie zijn waarin samenwerking en vertrouwen vanzelfsprekend zijn en waarin klantgericht, transparant en slagvaardig wordt gewerkt.
--
Klantgericht? Ik neem aan dat ze daarmee daders bedoelen? Ontwikkelingsgerichte organisatie? Ontwikkeling van wie dan? Daders? Wat is dit toch voor halfzacht geleuter? Waarom moet een gerechtshof ueberhaupt een "visie" hebben? Ik zie overigens nergens iets over beschermen van de samenleving en maatschappelijke verantwoordelijkheid of iets in die geest ...

canardo | 09-05-12 | 19:50

miko | 09-05-12 | 19:40
Nu wil het toeval dat ik in alle door mij genoemde segmenten connecties heb. De goede intenties zijn bij de huidige zorgverleners op de werkvloer absoluut aanwezig, daar hoor je me ook niet over. De noodzakelijke kwaliteiten, daar ontbreekt het aan.

Militairen (een van m'n beste maatjes is ex Afghanistan) zijn ook bikkels zonder overheidsapparaat. Bouwvakkers weten wat hard werken is en kunnen dat ook overdragen.

En juist dat is wat er mist bij de jongeren. Het inzicht dat je moet werken voor je geld. Dat stelen en roven pijn doet. Dat dat gedrag is dat stomweg gruwelijk hard bestraft dient te worden ipv beloond.

En dat die geitenwollen sokken steeds bedreigd worden, dat ligt grotendeels aan henzelf. Als een jongere het idee heeft dat een bedreiging hem z'n tandjes kost, dan laat hij het wel uit z'n hoofd.

Probeert een jongen de spiegel van je auto te breken en vertel je hem in alle ernst zijn beide armen te breken als hij er in slaagt, dan heeft hij ineens geen zin meer om je spiegels te slopen....

koolteer | 09-05-12 | 19:50

ecologiste | 09-05-12 | 19:46
Was even aan den dis, maar dit lezende........
*applaudiseert*

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:50

De fout begint overigens bij de opvoeding, die hebben dit soort ventjes niet gehad, omdat pa en ma ze tot 12 uur s'nachts de straat op schoppen, eerder mogen ze niet thuis komen!

gozahtje | 09-05-12 | 19:49

D66 = zwaar uit de tijd.

vrijheid-van-spreken | 09-05-12 | 19:49

@roze_bril | 09-05-12 | 19:44

Weet jij wie er ook gek was op orde, tucht en regelmaat?

brutus68 | 09-05-12 | 19:46

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:05

Ah waarde graaf. Fijn om weer eensch van u te Hoorn.
Dat brengt mij bij ons oor en het rijm (nogmaals):
"Big business. De euro heeft geen neuros en kan niet voelen. Alleen financieel kapitaal is van staal en de rest is de pest. Emoties wat koop je ervoor?"

Zie ene Vincent met zijn afgesneden oor.
Zijn naam was van Gogh
Zowaar geen bedrog

Hij was arm bij leven
Maar nu zouden ze hem zo een miljoen kunnen geven.
Wat zei ook weer Bredero
Het kan verkeeren

Resultaten behaald in het verleden
Bieden geen garantie voor de toekomst?
Spreuken van verkeerde heeren
Want zulk eenen vondst

Ontkent notre histoire
Waardoor dit repertoire
Zich immer weer in NL herhaalt
Waarvan ondergetekende flink van baalt.

Daarom ken uw geschiedenis
En wantrouw een ieder die hem ontkent
Blijf vertrouwen in onze (vin)cent
En dit is maar een exempel
Van de oude stempel.

ecologiste | 09-05-12 | 19:46

Kirth Gersen | 09-05-12 | 19:43 |
Mensen die zielig genoemd worden gaan zich zielig voelen. Je moet mensen verantwoordelijkheden geven en ze die laten dragen. De zieligheidsindustrie houdt die mensen dus zielig met alle gevolgen van dien, alleen maar om hun eigen baan veilig te stellen!

gozahtje | 09-05-12 | 19:45

Muxje | 09-05-12 | 19:09

Three Strikes Out.

1e maal juwelier doodvermoorden, het complete orgel van jeugdzorg en plantsoen diensten er op los.

2e maal juwelier doodvermoorden, enige tijd staatshotel en reclassering.

3e maal Ophangen/Levenslang in goedkope kerker/doodmartelen en daarna uitzetten.

Hier kan niemand op tegen zijn, de complete zooi geitenwollen sokken en hun graai-managers kunnen aan de slag blijven en zijn super gemotiveerd natuurlijk om zielige lieden met 2 dode juweliers op hun geweten, echt het leven te redden.

vanhetvarken | 09-05-12 | 19:45

Orde, tucht en regelmaat hebben deze jongens nodig.

roze_bril | 09-05-12 | 19:44

@Bob de Slopert | 09-05-12 | 19:40
Tja heb ik ook meegemaakt.Totaal malloten die je even gaan drillen.*humpff*
Kan me meer jongens herinneren die in militaire dienst ontspoorde dan dat ze er beter van werden.

miko | 09-05-12 | 19:43

Zodra ze 18 zijn en crimineel blijven, three strikes and you're out. Dag, weg ermee. Ophouden met kansen blijven bieden, die hebben ze dan al genoeg gehad.

Niet meedoen? Opsluiten.

Kirth Gersen | 09-05-12 | 19:43

@koolteer | 09-05-12 | 19:37
Op zijn minst sterk verweven, al die jeugd-clubjes en pillendraaiers.

Jackanders | 09-05-12 | 19:43

@ hatari | 09-05-12 | 19:34
Ja, het meisje dat wilde zeilen en deze moordenaars, dat is echt precies hetzelfde hoor. Ja daahhaag. Laat je nakijken gek.

Marcus Porcius Cato | 09-05-12 | 19:42

@drs.Nee | 09-05-12 | 19:34
"Vandaag is een 20-jarige man uit Beuningen door de Arnhemse rechtbank veroordeeld tot acht jaar cel"
8 jaar.Dat is de moeite niet voor doodslag.

miko | 09-05-12 | 19:41

De overheid kent haar plichten, maar nakomen ho maar. De enige verplichtingen die ze altijd nakomen zijn de heffingen van belastingen, boetes of andere financiele delicten. Neuk je jonge kinderen, vermoord je een juwelier of verkracht je een oma van 80 dan is de kans groot dat ze je volledig met rust laten.

gozahtje | 09-05-12 | 19:40

@koolteer | 09-05-12 | 19:29
Militairen hebben alleen een grote bek als ze een systeem achter zich hebben. Stratenmakers geloof ik ook niet zo in.De kijken al vaak naar de grond.De geitenwollen sokkers zijn mensen die keer op keer bedreigd worden soms aangevallen en een slagingspercentage hebben dat lager ligt dan het winnen van de loterij.Maar toch blijven vele dit werk doen.Zeik jij ze maar af maar na een week in hun schoenen zou je huilend naar huis gaan. Met je grote bek.

miko | 09-05-12 | 19:40

En we hadden vroegah zo'n leuk programma in het leger van 3 maanden drillen en leren voor aankomende kansenjongeren. Helaas geen kerntaak van defensie en dus afgeschaft. De instructeurs waren mariniers,excommando's enz.En dit was dus echt een heel succesvol programma ism met bv Jeugdzorg (jawel)

Bob de Slopert | 09-05-12 | 19:40

@Jackanders | 09-05-12 | 19:31
Dat is de medische maffia, weer een compleet andere discussie. (al zou je maffia zo'n beetje kunnen vertalen als 'lobby' in ons ontwikkelde landje)

koolteer | 09-05-12 | 19:37

@lion@night | 09-05-12 | 19:26
Kijk zo dachten de landheren en industrieelen er in de 19 eeuw ook over

miko | 09-05-12 | 19:36

@canardo | 09-05-12 | 19:13
En dat ondanks die geweldige ´visie´ van Gerechtshof Arnhem:
bit.ly/JynuSY

Ayatollah Oink-Oink | 09-05-12 | 19:36

@Marcus Porcius Cato | 19:25
Het heeft te maken met Jeugdzorg, sukkel. Lees eens wat.

hatari | 09-05-12 | 19:34

@canardo | 09-05-12 | 19:30
Gewoon allebei ontkennen dat je beiden niet de bestuurder was van de scooter en wat stennis laten schoppen in de rechtszaal.

www.nijmegenleeft.nl/nieuws/tag/mario-...

drs.Nee | 09-05-12 | 19:34

@Aktivist | 09-05-12 | 18:55
Dat is een beetje het punt.De jongens wilde op straat rondzwerven Laura op zee.Maar als ze de een op school willen dwingen mag het niet maar de ander moeten ze wel met de haren er bij slepen.

miko | 09-05-12 | 19:31

@koolteer | 09-05-12 | 19:29
Het laatste ben ik bang.
Ritalin is er groot mee geworden, om er maar eens een te noemen.

Jackanders | 09-05-12 | 19:31

drs.Nee | 09-05-12 | 19:18
Superior Bastard | 09-05-12 | 19:21
Dus als je een laagbegaafde levensgevaarlijke crimineel bent en een ongeleid projectiel is dat een reden om je zo snel mogelijk weer op de samenleving los te laten? Sorry, maar daar begrijp ik helemaal niets van ...

canardo | 09-05-12 | 19:30

Als jeugdzorg werkelijk wat wil bereiken moeten ze eerst al het semi-zwakzinnige hbo-sph personeel ontslaan. Die mensen hebben vaak een zwakke persoonlijkheid, en laten zich erg makkelijk overrompelen door kleine crimi's die meestal juist een sterk en dominant karakter hebben.

(Ex-)mariniers, zeelui, bouwvakkers en andere 'harde' mannen hebben veel meer overwicht en impact op deze jongeren dan hbo-kutjes die het alleen maar goed willen doen.

Een slag voor hun harses of schop onder hun kont doet bij de crimikids veel meer dan een praatsessie van een uur waarbij de hulpverlener jankt en het kind niet.

De harde aanpak, ze laten werken tot de blaren op hun handen bloeden, en ze privileges moeten verdienen ipv krijgen werkt. Maar, daar is het volledige jeugdzorgapparaat niet op ingericht.

Zelf heb ik lang geleden ooit een klein marokkaantje bijna verzopen tot hij (letterlijk) in zijn broek piste van angst. Hij was spontaan genezen van z'n arrogante idiote gedrag. Mag misschien niet volgens onze regels, maar is wel effectief. Jeugdzorg zoals het nu is, is slechts zeer beperkt nuttig.

Zakelijk gezien moet jeugdzorg er voor zorgen dat jongeren de maatschappij geld opleveren ipv kosten. En daarbij het liefst zichzelf meer dan kostendekkend maken. Dat is nu allesbehalve het geval.

Ik vraag me regelmatig af of dit bewust beleid is. Waardoor er velen een dikke boterham verdienen ten koste van jongeren die veel beter terecht zouden kunnen komen dan nu het geval is.

koolteer | 09-05-12 | 19:29

@Ayatollah Oink-Oink | 09-05-12 | 18:50
Niet alletwee alleen de bestuurder.Telegraaf berichtje.De dader heeft gewoon straf gekregen.

miko | 09-05-12 | 19:28

In de VS is dit life without parole. Hier hooguit een jaar of 10/12 , en daarna een leven lang uitkering. Niet zo raarrr dat dit land één grote tuighmagneet is.

bello | 09-05-12 | 19:28

eerstneukendanpraten | 09-05-12 | 19:21 | + -1 -

Prima stukje... hahahahahahha.

meneer Q | 09-05-12 | 19:26

@Horagha | 09-05-12 | 19:04
Waarom klinkt dat cru?

Vind je het wel verantwoord dat zich normaal gedragenden, werkenden personen en zijn/haar familieleden slachtoffer worden van loslopende beesten omdat een of andere organisatie vindt dat dat tegen de mensenrechten is?

Fuck that zou ik zeggen.

Zet hen inderdaad maar in kampen neer. Zet er fabrieken in zodat zij verplicht moeten werken en zodoende WEL een positieve bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren. Zet er scholen in zodat die ene enkeling die wel wil in ieder geval nog een laatste kans heeft.

Maar verder een groot hek er om heen en gracht van minstens 50 meter breed, gevuld met piranha's.

Alleen dan is de maatschappij veilig voor dat tuig.

Zoals in dit geval overduidelijk blijkt, er zijn lieden die op voorhand kansloos verloren zijn voor de maatschappij en er ook niets aan willen bijdragen.
Er is dan geen enkele reden die het goed praat om dit soort wandelende tijdbommen alsnog in de maatschappij los te laten.
Dat kost namelijk letterlijk iemand zijn kop.

Rest In Privacy | 09-05-12 | 19:26

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:05

Ah waarde graaf. Fijn om weer eensch van u te Hoorn.
Dat brengt mij bij ons oor en het rijm:
"Big business. De euro heeft geen neuros en kan niet voelen. Alleen financieel kapitaal is van staal en de rest is de pest. Emoties wat koop je ervoor?"
Sprak ene Vincent met zijn afgesneden oor".

ecologiste | 09-05-12 | 19:25

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:22 | + 0 -
Doe maar cynisch. Met een IQ van 60 hoor je in een instelling, of in ieder geval een woonvorm met 24 uurs begeleiding.

Superior Bastard | 09-05-12 | 19:25

@ A. Nanninga
"Zo lang er nog steeds keihard wordt opgetreden tegen meisjes van 13 die willen zeilen in plaats van tegen jongens van 13 die willen schieten". What the FUCK heeft het één met het ander te maken ? Laat je nakijken doos.

Marcus Porcius Cato | 09-05-12 | 19:25

canardo | 09-05-12 | 19:13 | + 3 -

Had iets te doen met "schaamte-cultuur".

meneer Q | 09-05-12 | 19:24

Superior Bastard | 09-05-12 | 19:21
Als dat echt zo is mag je natuurlijk ongestraft een moord plegen. Zou in de wet verankerd moeten worden.

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:22

@Superior Bastard | 09-05-12 | 19:21
Verder is het echt een lieve, teruggetrokken jongen, aldus z'n zus.

drs.Nee | 09-05-12 | 19:22

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, een hele oude waarheid en nog steeds uitermate relevant.

faz | 09-05-12 | 19:22

@ meneer Q

Slijmbal!

eerstneukendanpraten | 09-05-12 | 19:21

drs.Nee | 09-05-12 | 19:18 | + 0 -
Met een iq van 60 weet je amper dat je een keuze hebt. Dan ben je gelijk aan een primaat en reageer je op instinct.

Superior Bastard | 09-05-12 | 19:21

Prima stukje, Nanninga.

meneer Q | 09-05-12 | 19:20

Ja ja. Dus ze stonden bij BvJeugdverwaarlozing gewoon bekend als ongeleide projectielen. En er gebeurde niets? Een béétje rechter zal dat ook interessant vinden. * zwaait naar BvJ*

bello | 09-05-12 | 19:19

Wat onkl | 09-05-12 | 19:01 zegt..
Zo makkelijk dit.

Superior Bastard | 09-05-12 | 19:19

@canardo | 09-05-12 | 19:13
Hij had op 18-jarige leeftijd al een kind, heeft een wajong uitkering en zijn IQ is maar 60. Dus maakt hij verkeerde keuzes.

drs.Nee | 09-05-12 | 19:18

-weggejorist-

bigoks2531 | 09-05-12 | 19:17

-weggejorist-

bigoks2531 | 09-05-12 | 19:17

Een collega van mij heeft ook een taakstraf. Wat denk je dat ze doen? Klaverjassen, werkelijk waar. Ook zijn bek viel open.

conqueror | 09-05-12 | 19:17

En dan die flapdrollen van jeugdzorg: als je ons meer geld en macht geeft komt het allemaal goed. Nou, ik dacht het niet. Het lijkt er af en toe toch echt op dat instanties en overheid de samenleving welbewust saboteren en onleefbaar proberen te maken. Waarom? Wie het weet mag het zeggen. Of zou het echt alleen maar incompetentie en bureaucratie zijn?

canardo | 09-05-12 | 19:17

Kan iemand mij uitleggen waarom die scootermoordenaar alweer rondloopt? Want ik begrijp er werkelijk helemaal niets van. Het hof "denkt" dat het mogelijk is dat ze een lagere straf opleggen waardoor hij "waarschijnlijk" niet meer naar de gevangenis hoeft vanwege aftrek "goed gedrag". Allerlei voorbehouden, maar ondertussen laten ze dat stuk vullis wel alvast lopen. Vrijlating bevolen zelfs. Dat is toch gewoon misdadig? Hoezo lagere straf? Ik krijg echt hoofdpijn van dit soort dingen...

canardo | 09-05-12 | 19:13

eerstneukendanpraten | 09-05-12 | 19:10 En een spatie. Hij moet gewoon minder zuipen voor ie z'n computer opstart.

zeg maar jansen | 09-05-12 | 19:12

Muxje | 09-05-12 | 19:09
Terwijl strenger straffen kennelijk wel helpt tegen 3km te hard rijden.

vanhetvarken | 09-05-12 | 19:12

@Cuyahoga | 09-05-12 | 18:39 | +

Welnee. In Rhenen worden winkeliers geterroriseerd door christenen. Zie www.gelderlander.nl/voorpagina/devalle... en lees in de comments over intimidatie. De politie doet niks.

applaus voor de paus | 09-05-12 | 19:12

A.Nanninga, wie je ook bent in het leven; een 10 voor de samenvatting. Wil wel even zeggen dat dat vergelijkbaar schorem niet binnen 100 meter van mij en mijn geliefden moet komen want ze eindigen diezelfde avond nog , for ever, in onze gierput, onder 1000 Turkse en Maroc-varkens, koekje van eigen deeg. Wie stopt deze waanzin in dit land waar 5000 klootzakken 3.5 miljard politiegeld genereren.

hagelkruis | 09-05-12 | 19:12

In het geval van deze twee is het wel duidelijk dat de maatschappij er tegen beschermd moet worden.

Dat wordt dus een levenslang.

zeg maar jansen | 09-05-12 | 19:11

Muxje | 09-05-12 | 19:09
Strenger straffen is eigenlijk het enige wat niet geprobeerd is de afgelopen 50 jaar.

vanhetvarken | 09-05-12 | 19:11

@ ipadloos

Ben je nu ook al je S kwijt?

eerstneukendanpraten | 09-05-12 | 19:10

maar volgens de moeder van Ziya was het "zo'n lieve jongen"

Volgens mij pakt geen stijl ze veel te hard aan, dat geeft minstens recht op nog 1/3e strafkorting

kees1960 | 09-05-12 | 19:10

@mezelf:
Zet er nog maar eens bij

Ipadloos | 09-05-12 | 19:10

Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat hun voorouders hier vroeger voet aan wal konden zetten? Gevlucht uit de communistische heilstaat wellicht...

eerstneukendanpraten | 09-05-12 | 19:10

repu077 | 09-05-12 | 19:06

Goh, Sappie heeft belang bij niet bezuinigen op jeugdzorg, daar wordt ik toch wel even stil van.

vanhetvarken | 09-05-12 | 19:09

Dit oort gevallen doet mij terug verlangen naar de vergeetput

Ipadloos | 09-05-12 | 19:09

@kapotte_stofzuiger 18:43: Ja maar: "Strenger straffen helpt niet. Strenger straffen helpt niet. Strenger straffen helpt niet. Strenger straffen helpt niet. Strenger straffen helpt niet." Toch? Ik vraag me af hoe "ze" dat trouwens zo goed weten, want streng straffen doen we al decennia lang niet meer.

Levenslang opsluiten is misschien geen optie... maar zelfs als je ze alleen maar een tijdje opbergt als ze weer wat hebben uitgevroten, dan wordt de maatschappij daar wel beter van. Eerst een waarschuwing of taakstraf, dan telkens langer opsluiten. Hebben ze steeds minder vaak de gelegenheid om weer in de fout te gaan.

Muxje | 09-05-12 | 19:09

Ene tof Thissen de nuekerd van Sappie is toch een van de hoofdpersonen(graaier) van die jeugdzorg.

repu077 | 09-05-12 | 19:06

ecologiste | 09-05-12 | 19:03
Het ware leuker geweest als je die laatste zin ook nog had voorzien van rijm.

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:05

onkl | 09-05-12 | 19:01 | + 1 -
Akkoord! Kom eens met ideeën GeenStijl...

horsteknots | 09-05-12 | 19:05

gekkebori | 09-05-12 | 18:55

U is niet van deze tijd, er is geen geld om belastingbetalend NL tegemoet te komen, betalen gek....

vanhetvarken | 09-05-12 | 19:05

"Het klinkt hard, maar kunnen we simpelweg niet dergelijke jongeren gewoon preventief levenslang opsluiten..."
@kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 18:37
Dat er iets moet gebeuren heb je helemaal gelijk in. Maar klinkt je idee niet te cru? Want aangezien ontspoorde jongeren na hun gevangenisstraf niet meer in de gevangenis kunnen zitten, zal je dus kampen moeten oprichten op die jongeren te huisvesten.
Kampen kunnen niet te vol of te groot zijn anders ga je rellen in de kampen krijgen.

Mensenrechten organisaties die NL opeens gaan vergelijken met Noord-Korea, EU, UN etc.. die ons op de vingers gaan tikken.
Als iemand op zijn 18e een overal heeft gepleegd, een gevangenisstraf heeft gekregen van 5 jaar. Op zijn 23e jaar wordt hij in zo'n kamp geplaats. Moet hij daar dan zijn hele leven blijven?

Vroeger was het zoooooo makelijk. Dan zoek je gewoon een grote verlate eiland en dan dump je daar alle criminelen en noem je het Australie!

Horagha | 09-05-12 | 19:04

Big business. De euro heeft geen neuros en kan niet voelen. Alleen financieel kapitaal is van staal en de rest is de pest. Emoties wat koop je ervoor?

ecologiste | 09-05-12 | 19:03

Wat leven we toch in een lekker gek land. Nederland gaat nog eens de wereld regeren.

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 19:03

Goed bezig, Geenstijl. Wat wil je nou van Jeugdzorg? 't is van tweeën één:
Of ze moeten iemand hard aan kunnen pakken, als ze dat nodig lijkt, maar loop dan niet te emmeren als dat eens verkeerd gaat, zoals bij geval Ilja lijkt te gebeuren).
Of houden we Jeugdzorg liever kort, om te voorkomen dat iemand ten onrechte in hun molen terecht komt. Ook prima, maar loop dan niet te zeuren dat er soms onterecht niet is ingegrepen.

Jullie huidige hetze heeft een hoger "met de kennis van nu" niveau dan Balkenende. En dat was al zo triest...

onkl | 09-05-12 | 19:01

Vervelend.

Maar je kunt ze niet opsluiten voordat ze iets ernstigs hebben gedaan. Je kunt ze niet doodschieten omdat de gesubsidieerde stichting 'geen vat' op ze krijgt.

Jammer. Dat wel.

zeg maar jansen | 09-05-12 | 19:01

Bepaalde lui behoeven geen zorg. Iets met schijnheilig, dus niet werkend. Klaar.

DijenkletserT | 09-05-12 | 19:01

Met zo een 800.000 (potentiële) klanten, de helft van het import grut is jonger dan 18, is jeugdzorg ook niet de geeigende instantie en ook ons leger is te klein. Worden zware tijden voor o.a. juweliers en oude vrouwtjes.

vanhetvarken | 09-05-12 | 19:01

Neem een voorbeeld aan België en flikker die twee het land uit.

eye | 09-05-12 | 19:00

@sjaakdeslinksesul | 09-05-12 | 18:57

Dat is wel relatief.

1. Burger 2 jaar
2. Politicus rechts 18 jaar
3. Politicus links Levenslang met TBS

Ing. eslapen | 09-05-12 | 18:59

Je zet jarenlang je grenzen open voor allerlei onopgeleid en onopgevoed volk dat zich voortplant als konijnen en je dan verbazen dat het kroost er een bende van maakt. Dat is pas hypocriet. Dat mag elke pvda-er zich aanrekenen bij de begrafenis van de volgende juwelier.

Freddie Stobart | 09-05-12 | 18:58

Alhoewel.... zul je net zien dat ik de enige verstandige rechter in Nederland tref.

sjaakdeslinksesul | 09-05-12 | 18:58

Twee jaar voor moord dus in dit land. Ik zeg doen!

sjaakdeslinksesul | 09-05-12 | 18:57

Bij jeugdzorg eten ze baby's en ze zijn oriëntalistische racisten. Allemaal. Daar krijg je doodvermoorde juweliers van, zo blijkt maar weer.

Stormageddon | 09-05-12 | 18:56

Stabiele moordenaars, soms is Hans er blij mee.

Dr.Thorvaldt | 09-05-12 | 18:56

kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 18:43

Kan ik me helemaal bij aansluiten, doen we dat, storten we die overige 2 miljard in onderwijs om de jeugd die zich wel gedragen eens te belonen. Dat missen we vaak, alleen maar straffen en straffen, hup hup beloon eens de hardwerkende Nederlander (!)

gekkebori | 09-05-12 | 18:55

"Zo lang er nog steeds keihard wordt opgetreden tegen meisjes van 13 die willen zeilen in plaats van tegen jongens van 13 die willen schieten"
Kwestie van prioriteiten stellen bij jeugdzorg, lijkt me zo maar even....

Aktivist | 09-05-12 | 18:55

Moeder zegt ook dat-ie liev is.

boasatlas | 09-05-12 | 18:55

Tameploerus heeft gelijk: Er staan een heleboel baantjes op de tocht bij jeugdzorg en tigtriljoen andere instellingen, als de boel hervormd gaat worden. En dat het hervormd gaat worden staat nu al als een paal boven water.

horsteknots | 09-05-12 | 18:54

Tijdje niet gehoord, Nanninga!

NOVA CASA | 09-05-12 | 18:54

Ik doe semi-vrijwillig af en toe met taakgestrafte jongeren werken. Daar zitten ten eerste erg weinig nederlanders tussen (max 20%), en ten tweede een percentage van ongeveer 2% dat beter preventief geruimd kan worden.

Een groot deel is best 'te redden'. Maar dan moeten jeugdzorg e.d. er ver bij vandaan blijven. Die instanties maken het probleem in de meeste gevallen alleen maar erger.

Er zijn mij een paar projecten bekend met een zeer rigide aanpak, die stuk voor stuk resultaten boekten die onwaarschijnlijk geacht werden. Recidivecijfers van minder dan 10% waren hierbij geen uitzondering. Echter, om welke reden dan ook zijn al deze projecten afgeslankt of stopgezet.

(kwade tongen beweren dat de lobby van de softe sector hier de hand in gehad heeft)

koolteer | 09-05-12 | 18:52

hoho,
volgens mama Borukcu is Zyra een hele lieve jongen en had hij respect voor iedereen.
Dat meldde zij bij het Staatsjournaal.

Standaard verhaal dus: moeilijke jeugd - allochtoon - ouders die zeggen zoon ies heel lievv - crimineel.

Het wordt tijd dat de ouders van dit soort criminelen ook ter verantwoording worden geroepen.
Als zij dat soort leugens verspreiden - en zeker deze ouders die niet wilde meewerken - maakt hen in feite medeplichtig.

Rest In Privacy | 09-05-12 | 18:52

De typhus! Die hoerenzoon in Nijmegen! Wat een verhaal. Echt, je bent aangeschoten wild in Nederland als Nederlander.

Mokum Kosher | 09-05-12 | 18:50

Volgens mevrouw Bouazza is het allemaal de schuld van racistisch NL!

harry poster | 09-05-12 | 18:50

@de Bree | 09-05-12 | 18:39
judge says "no":
bit.ly/K2JCVt

Ayatollah Oink-Oink | 09-05-12 | 18:50

Punt is dat het om een boel baantjes gaat, die uiteindelijk geen ene flikker uitmaken.

Rico Tampeloerus | 09-05-12 | 18:48

Kok Meijer | 09-05-12 | 18:42 |
.
Vaak komen er eerst andere (lichteren. zie hulp sturen) stappen, dan pas het uit huis halen. Wie weet, we zullen het verwaarschijnlijk toch nooit weten. Iig zou ik stellen dat beide partijen gewoon gefaald hebben. Namelijk was het kind niet gelijk helemaal ontspoord.
.
Ik ben van mening dat als je al op 14 jarige leeftijd voor wapenbezit gepakt ben, men toch zo'n jongen moet tijdelijk opsluiten en even checken wat er allemaal gaande is.

gekkebori | 09-05-12 | 18:48

Nanninga, je kan wel mekkeren op aparte gevallen, maar je geeft niet aan dat het systeem jeugdzorg rot is tot in de wortel. En daar heb jij ook voor gestemd, neem ik aan?

horsteknots | 09-05-12 | 18:48

@de Bree | 09-05-12 | 18:42

De IND voert alleen politiek beleid en wetgeving uit. We hebben het vooral aan de PvdA, GroenLinks en D66 te danken dat Nederland zoveel van dit soort ontspoorde jongeren herbergt. Deze partijen hebben al heel wat bloed aan hun handen en de mensen die erop stemmen/den ook.

doenormaal! | 09-05-12 | 18:48

Mensen,

Deze slachtoffers van de samenleving moeten we in dienst van deze samenleving stellen.

* polders dichtgooien of dijkophoging e.d. *

Ing. eslapen | 09-05-12 | 18:46

Samsom was deze week toch in het land om met de burgers te praten?
Is hij al bij de familie van de juwelier langs geweest of zijn daar geen stemmen meer te winnen?

Cuyahoga | 09-05-12 | 18:45

Al zet je honderd hulpinstanties op dit soort tuig, sommige dingen zijn al bij voorbaat kansloos. Het is net zoiets als een kat leren praten, onmogelijk dus.

brutus68 | 09-05-12 | 18:45

Tsja, als we jeugdzorg gaan inzetten bij keiharde criminelen dan kan je verwachten dat de therapie niet aanslaat.

luckor | 09-05-12 | 18:45

Welja zeg. Wat een logica weer. Jeugdzorg zegt dat er heel veel meer jeugdzorgmensen nodig zijn om dergelijke jongeren niet tot hun 18de maar tot hun 21ste te begeleiden. Terwijl dit dus helemaal geen zin heeft. Ergo, jeugdzorg zegt eigenlijk: we kunnen niets doen maar we willen er wel geld aan verdienen en we willen ook nog veel groter worden.

doenormaal! | 09-05-12 | 18:44

@gekkebori | 09-05-12 | 18:39
Als we nu die Jeugdzorgstap overslaan?
'Zorg voor de jeugd' staat op de rijksbegroting voor 3,5 miljard.
'Gevangeniswezen' voor slechts 2,3 miljard euro.
Hevelen we 1,5 miljard over naar het ministerie van justitie en steken we 2 miljard in onze zak.

kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 18:43

Gotferdegotfer, die gasten staan al weer haast op straat. Wat een deerniswekkend rechtssysteem hebben wij toch, gotferdegotfer. Pardon my French.

ijgenweis | 09-05-12 | 18:43

de Bree | 09-05-12 | 18:39 |
Je zou haast denken dat de rechters bedreigd zijn door de familie-van.
Net als het ziekenhuispersoneel en de redactie van De Gelderlander.

Viel me eigenlijk mee dat het op Koninginnedag niet een enorme steek- en schietpartij is geworden.

dosis | 09-05-12 | 18:43

Deur open, crimi's er in gooien, deur dicht, sleutel weggooien. Zo moeilijk is het niet om zulke gasten uit de samenleving te houden.

Boerenhoofd | 09-05-12 | 18:42

@gekkebori: Zijn kompaan Ziya was uit huis geplaatst door de 'instabiele gezinssituatie.'
Volgens eerdere berichten was deze jongen thuis niet te hanteren. Je zou dus denken dat zijn ouders hem wél aan wilden pakken, maar de straat hem verziekt heeft..
Bovendien, verboden wapenbezit (op zijn 14e dat wel) is het zwaarste wat die jongen op zijn kerfstok heeft? Nou niet echt een schokkend iets he..
Al met al toch maar weer dat doodstrafje invoeren, ratten genoeg tegenwoordig.

Kok Meijer | 09-05-12 | 18:42

Wie hier ook keihard faalt is mama. Mama riep een week na de overval al dat ze het niet begreep omdat het zo'n goede en lieve jongen is. Dan begrijpt mama ook niet zo best waarom zoonlief bij 9 instanties bekend is. En zo lopen er nog een heeeeeeeleboel rond.

metzonderzijwieltjes | 09-05-12 | 18:42

Wat valt Jeugdzorg hier nou te verwijten?
De enige instantie die hier iets te verwijten valt is de immigratiedienst.

de Bree | 09-05-12 | 18:42

Bamm!!! In their face..! Dat een topic zo treffend leest aangaande het trio incompetent: Justitie-Jeugdzorg-Reclassering.

Man-Bijt-Hond | 09-05-12 | 18:41

Hoera, lang leve de ontspoorde jeugd en bijbehorende zieligheidsindustrie.

Ben benieuwd of de kinderen van de mensen die bij jeugdzorg werken ook weleens ontsporen. En of ze dan ook onder toezicht worden gesteld.
Dat zal wel niet.

dosis | 09-05-12 | 18:41

Tussen de regels door proef je altijd weer een verwijt naar de samenleving toe. Misselijkmakend.

patat - generatie | 09-05-12 | 18:40

Het is de schuld van het Oriëntalisme.

Cuyahoga | 09-05-12 | 18:39

Dat van dat scootertuig is een bloody shame.
Schandalig.

de Bree | 09-05-12 | 18:39

Tuurlijk hebben jeugdzorg en justitie dik gefaald, maar je toch ook echt naar de ouders moeten kijken. Zij hebben de kinderen 'opgevoed'.

Echter als de ouders falen en jeugdzorg ook, dan is een enkeltje gevangenis noodzakelijk, om de burgers van Nederland te beschermen.

gekkebori | 09-05-12 | 18:39

Dat geloof ik graag, toen ik bij jeugdzorg zat was ik 16 en was mijn begeleider een 18 jarige stageloper met een rollende r.. Daar loop je makkelijk overheen

anisocorie | 09-05-12 | 18:39

Het klinkt hard, maar kunnen we simpelweg niet dergelijke jongeren gewoon preventief levenslang opsluiten. Het kost wat, maar nog altijd minder dan de maatschappelijke schade door de gepleegde criminaliteit (aangevuld met het salaris van de vele "hulpverleners" en "zorgmanagers" die zich er ooit mee hebben bemoeid).

kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 18:37

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland