
Tjoek tjoek! All aboard the failtrain! Gisteren
klapte er bijna een passagierstrein op een werktrein in de buurt van Utrecht. Na de botsing bij
Amsterdam van dit weekend en de botsing bij
Leiden van vorige week de zoveelste gigantische faal van de NS in korte tijd. Oorzaak vaak een combi van factoren, zoals gladde sporen, laagstaande zon, ongebruikelijke
routes, negeren van seinen en verouderd materieel. En met oud bedoelen we dus echt oud. Het beveiligingssysteem ATB, waarbij treinen die door een rood sein rijden met meer dan 40 km/u automatisch afremmen, is ontwikkeld begin jaren '50. Van de 5.150 seinen aan het Nederlandse spoor zijn er
3.886 nog uitgerust met dit systeem, ontwikkeld in een tijd dat de kleurentelevisie nog niet eens bestond. Zwaar verouderde shit. Inmiddels zijn 1.264 seinen uitgerust met ATB-Vv, wat de trein afremt ongeacht de snelheid. Veel veiliger. Is voor het eerst ingevoerd in, hou u vast, 1962. Vanwege de treinramp bij
Harmelen. Kortom, in vijftig jaar tijd is slechts een kwart van de seinen 'gemoderniseerd'. En terwijl de laatste
subsidiecentjes gebruikt worden door het geprivatiseerde bedrijf om nog maximaal 500 seinen te upgraden naar een systeem uit 1962, is er inmiddels allang een nieuwer en veiliger systeem:
ERTMS. Zou landelijk ingevoerd moeten worden, volgens een rapport (
pdf) van de commissie onderhoud en innovatie spoor uit februari. Maar dat kost
geld. Geld wat de NS niet wil uitgeven aan veiliger en sneller vervoer over het spoor. De reiziger bij de NS betaalt zich letterlijk een ongeluk (voor
bonussen), maar krijgt daar een veiligheidsgarantie uit het Beatles-tijdperk voor terug. Zou de auto- of vliegtuigbranche eens moeten proberen. Maar de NS en ProRail doen het gewoon. Complete schijt aan de veiligheid van hun passagiers, met wekelijks een (bijna) treinbotsing als resultaat. De zelfverrijkers van de NS haten hun klanten en rijdend personeel zo erg, dat ze doden en gewonden blijkbaar incalculeren. Het zou dus zomaar kunnen dat 2012 het jaar wordt van de grote Nederlandse treinrampen. Wie in een trein stapt, is levensmoe. NS-reizigers, doe een
Marloesje en maak het uit. Nu u nog leeft.
Reaguursels
InloggenIemand verrast? Na de treintjesprivatisering in Engeland zag je hetzelfde probleem: geld niet in onderhoud en vernieuwing maar in zakken. Storingen en grote ongelukken met doden.
En dan in NL gewoon ook treinen gaan privatiseren. Prima plan. NOT
Idem met stroom. Sinds de privatisering is in mijn regio het aantal stroomstoringen significant omhoog gegaan. Gewoon zelfde verhaal: bezuinigen wegens winstmaximalisatie, dus minder robuuste systemen en meer storingen. Ergo: je betaalt hetzelfde (of bijna, de concurrentie doet nauwelijks zijn werk) maar krijgt minder.
Postbodes? We krijgen er nu drie door de straat. Echt stukken goedkoper voor die anderhalve brief per maand.
Privatisering = concurrentie = goed voor de klant? Tuurlijk
Iemand verrast? Na de treintjesprivatisering in Engeland zag je hetzelfde probleem: geld niet in onderhoud en vernieuwing maar in zakken. Storingen en grote ongelukken met doden.
En dan in NL gewoon ook treinen gaan privatiseren. Prima plan. NOT
Idem met stroom. Sinds de privatisering is in mijn regio het aantal stroomstoringen significant omhoog gegaaf. Gewoon zelfde verhaal: bezuinigen wegens winstmaximalisatie, dus minder robuuste systemen en meer storingen. Ergo: je betaalt hetzelfde (of bijna, de concurrentie doet nauwelijks zijn werk) maar krijgt minder.
Postbodes? We krijgen er nu drie door de straat. Echt stukken goedkoper voor die anderhalve brief per maand.
Privatisering = concurrentie = goed voor de klant? Tuurlijk
Intussen heeft de ProRail top besloten de prestatie bonus van max. 16% in te bouwen in het vaste salaris. Ze kwamen er achter dat er toch niks gepresteerd wordt voor die bonus, dus waarom het een bonus noemen als het toch vast is. Daarom dus. Hoeveel afstand tot de maatschappij heb je dan? Precies.
Nou zit ik wel een beetje te gokken ik ken de hele structuur van prorail en de ns niet en wie precies de aandelen heeft en aan de touwtjes trekt.
Het zou echt geprivatiseerd moeten worden. De staat zou alle aandelen moeten verkopen, verder niet meer mee bemoeien en dan zouden de NS en 'prorail' kunnen fuseren en er een efficient bedrijf van maken. Of niet en ze maken verlies en de boel wordt overgenomen. Of spoor is zowieso niet meer rendabel en verdwijnt helemaal (maar dat lijkt me sterk).
Het zijn nu halve staatsbedrijven die geforceerd opgesplitst zijn om 'concurrentie op het spoor' mogelijk te maken. Anders krijg je een 'monopolie', een beetje de Neelie smit kroes stijl van 'marktdenken'. Twee staatsbedrijven die het werken onmogenlijk gemaakt wordt door faux 'marktdenken'.
Dus wat doet prorail:
www.nu.nl/economie/2796930/prorail-ver...
Ja als iedereen alsmaar met hun smartphone zit te spelen wordt het er niet veiliger op. Heb het dit jaar al meermalen meegemaakt dat een vrachtwagenchauffeur mij volkomen negeerde terwijl ik gewoon van rechts voorrang zou moeten hebben. Dan keek ik in de cabine, en ja-hoor, was er dan weer eentje die met de smart-phone bezig was. Ongelofelijk. Ze zouden eigenlijk in elke cabine een camera gericht op de chauffeur of machinist moeten laten meedraaien. Als er dan iets mis gaat kunnen ze eens terugkijken waar ze precies mee bezig waren vlak voor het mis ging.
@phantom2 | 26-04-12 | 13:52
Nu kan er ook maar één trein op een stuk spoor rijden, dat zit ook in de software, maar computers kunnen menselijke fouten niet altijd uitsluiten...
Heel vroeger hoorde er een soort estafettestokje bij een enkelsporig baanvak. De machinist gaf het af aan de wachtende trein nadat hij het baanvak verlaten had en de trein die wachtte kon er dan op. Vervang dat stokje door een zekering en het blijkt onmogelijk om op dat baanvak te rijden zonder dat ding. Er kan dus maar 1 trein tegelijk op dat baanvak aanwezig zijn. Hier is toch wel een software-equivalent voor te schrijven? Heb je geen seinen meer nodig ook.
Mmm, die laarzen van Marloes. Ik zou d'r doen.
En dit is wat er naar buiten komt. Reken maar dat er nog heel veel andere hele en halve ongelukken onder de conducteurspet worden geschoven.
@deraderendraaien | 26-04-12 | 10:37
Er vallen nog altijd veel meer doden op de weg dan op het spoor. Vorig jaar steeg het aantal verkeersdoden naar 661 t.o.v. 640 in 2010. De drie grootste treinrampen in Nederland waren Harmelen in 1962 met 93 doden, Weesp in 1918(!) met 41 doden en Schiedam in 1976 met 24 doden. Jaarlijks vallen er dus 4x zoveel wegverkeersdoden dan die drie rampen bij elkaar.
NS is kudt maar om dan te zeggen dat het op de weg zoveel veiliger is is grote flauwekul.
Die software waar de verkeerscontrollers bij ProRail mee werken is van twee decennia gelden, een sein is een slash en een trein is een komma enzo.
Een echte machinist sms,t zich het leplazeres totdat hij geensein meer ziet!
Hoorde zaterdag iemand van de NS of prorail zeggen:
"We weten wel dat de trein op een baanvak zit, maar niet precies waar op het baanvak" Heeft iemand de mensen verteld dat het 2012 is en dat de meeste passagiers tot op de cm weten waar ze waren toen ze gewond raakten.
Elke transporteur belt zijn chaufeur in verweggistan als ie 3 minuten te lang pauze houdt GPS etc....
Kromme rails, bladeren op de rails, sneeuw, bevroren wissels, gebroken bovenleidingen, gestolen koperdraad. Allemaal preventie.
Als ze niet rijden dan botsen ze niet.
Gisteren heb ik 100% opslag gekregen. Ik verdien nu 2 euro.
Kaas de Vies | 26-04-12 | 10:51 | + 4 -
En hoeveel krijg je nu uiteindelijk? OT: Rood is stoppen, niet misschien, niet toch nog even snel, niet als ik het nu langzaam probeer, niet een andere variant, gewoon stoppen. Doet de trein dat niet MOET er een oplossing komen om alsnog toch te stoppen, of dat nou een stukje elektronica of een lompe paal is. Er kan teveel en te grootschalig fout gaan.
Dit krijg je er nu van als je de bonus bij de top van de NS niet uitbetaald.
Zet de algehele directie in een sprinter en knal deze met 150 kilometer per uur tegen een andere trein.
300 miljoen hoe staat dat in verhouding tot het ovfaalkarat systeem?
snikkelwikkelrubber | 26-04-12 | 10:54
Alleen een linkse mongool kan verzinnen dat je concurrentie kunt hebben op 1 spoorlijn. Omdat je er geen verstand van hebt. Geef nu eens gewoon toe dat de wereld te gecompliceerd voor je is. Er bestaat geen links of rechts. Alleen in jouw zieke hoofd. Vermoeiend ben je....
@deropofderonder | 26-04-12 | 11:47 | + 0 -
Als ik zo in de comments kijk blijkt het eigenlijk ook niet nodig.
"Een echte machinist negeert een rood sein" was het gezegde toch?
Kaas de Vies | 26-04-12 | 11:08 | + 0 -
Voorwaarde bij aanname zou moeten zijn: geen fietser. Die zijn zo gewend om door rood te rijden ...
Sorry, 43 jaar verschil.
Artikel is totale onzin. ATB-VV is van 2005, niet van 1962. Ach ja, maar 33 jaar verschil. Doe je research eens (wikipedia had al geholpen), prutser-Quid.
Tja, het is allemaal al lang bekend. Maar gewoon een centenkwestie. Prorail wil er gewoon geen geld in steken. Of extra soepsidie van de Rijksoverheid hebben. Gelukkig is er altijd wel geld voor bonussen.
TheEgg | 26-04-12 | 11:30 |
Laatste zin geheel waar.
Overheid past net als bedrijfsleven een kosten/baten analyse toe.
Neem het risico van buiten zijn oevers tredende rivieren.
Mensen willen graag langs die idyllische plekjes wonen, maar niet het risico dragen dat je mss ook weleens natte voeten kunt krijgen.
Dan schreeuwt men om maatregelen uit Den Haag...
Misschien kan Griekenland ons wat geld lenen om de problemen op het spoor aan te pakken?
In sneltreinvaart richting ontwikkelingsland.
Yes we can!
Die bijnabotsing bij 030, dat kwam door pinksterbloemblaadjes op de rails. Dat weet toch iedereen...
Johnny, kom op nou.
Spoor = ProRail = Staat
Er is een hoop mis met de NS, maar de seinen zijn echt van de Staat.
Geniale reacties op het liefdesartikel van Marloesje. Vooral dat Marloesje zelf bedonderd is
@Strangetown | 26-04-12 | 10:56
Leuk die cijfers. Maar deze sprong er echt uit: "Ruim 75% van de treinreizigers halen de norm gezond bewegen, tegen iets meer dan 50% bij alle Nederlanders" - Dat zijn natuurlijk al die sprints die reizigers moeten trekken om hun aansluiting nog te halen.
Wat betreft dat geneuzel over die beveiligings-systemen: Gemiddeld 1 dode of zo per jaar. Je moet je afvragen of een miljard uitgeven om dat te verbeteren loont. Met dat geld kun je waarschijnlijk veel meer levens redden door het slimmer te besteden. (Geneeskundig onderzoek bijv.) Altijd dat geneuzel dat veiligheid boven alles gaat. Natuurlijk niet. Als je geen risico wil lopen moet je gewoon niet geboren worden.
Sfeerimpressie uit de cockpit van de hedendaagse NS: www.youtube.com/watch?v=sx46ENO6OoI
man in lange regenjas vertelde me: het bedrijf dat beveiligingssytemen bouwt heeft de afgelopen jaren voor honderden miljoenen de overheid getilt. Telkens met dezelfde simpele truuk:
ze roepen 'het is niet veilig, en als je er niks aan doet dat paniek, slachtoffers, etc..!!'. De verantwoordelijke ambtenaar trapt er telkens weer in, en het bedrijf is weer een opdracht en een paar miljoen rijker. Op die manier heeft elke tunnel het meest geavancheerde beveiligingssysteem ter wereld. Maar sinds de kosten voor de betuwelijn/HSL tunnels enorm uit de hand zijn gelopen zijn ze bij het ministerie argwanend. Om toch opdrachten te krijgen probeert het bedrijf dezelfde truuk nu bij de gemeente amsterdam door over de 'onveilige metro tunnel oost' te klagen (gisteren in het nieuws). Zonder succes, want blijkbaar trapt die ambtenaar er niet in. Dus nu proberen ze maar via de media (o.a. GS) angst te zaaien en opdrachten te genereren...
Overigens had het ongeluk afgelopen week niets te maken met beveiligingssystemen, maar waarschijnlijk gewoon een machinist die niet zat op te letten. Mogelijk werkte een wissel niet, wat kan zijn ontstaan doordat veel wissels afgelopen jaren zijn vervangen door een goedkopere variant die minder stroom verbruikt (en dus ook minder vermogen levert, met alle problemen van dien...).
Voor de leken op deze site,het is de STAAT die eigenaar is van de gehele infrastructuur dat zijn dus spoor,wissels,seinen en oa bovenleiding.
Dit geheel is uitbesteed aan prorail die het voor de STAAT onderhoud.
Zoals een reageerder al vermelde het is een kosten baten plaatje.Helaas voor de reizigers die eens in de zoveel tijd betrokken raken bij een ongeval.
En inderdaad valt er wat te zeggen over de opstellingen van seinen en dus soms ook de veiligheid.
Als men ziet hoeveel treinbewegingen er op een dag plaats vinden om een miljoen reizigers te vervoeren geef ik toch een pluim aan de machinisten.
Voor de leken op deze site,het is de STAAT die eigenaar is van de gehele infrastructuur dat zijn dus spoor,wissels,seinen en oa bovenleiding.
Dit geheel is uitbesteed aan prorail die het voor de STAAT onderhoud.
Zoals een reageerder al vermelde het is een kosten baten plaatje.Helaas voor de reizigers die eens in de zoveel tijd betrokken raken bij een ongeval.
En inderdaad valt er wat te zeggen over de opstellingen van seinen en dus soms ook de veiligheid.
Als men ziet hoeveel treinbewegingen er op een dag plaats vinden om een miljoen reizigers te vervoeren geef ik toch een pluim aan de machinisten.
Voor alle heldere lichten die de eeuwige maar totaal niet relevante discussie weer eens niet los kunnen laten: Kun je van een privatisering spreken als de Staat der Nederlanden van zowel NS als ProRail 100% aandeelhouder is en zowel beslist over het geld als over de poppetjes in de top?
Tja, de privatisering van het Spoor was een uitvinding van politiek Den Haag. En zo gauw de politiek zich ergens mee gaat bemoeien dan gaan de zaken pas goed mis.
My baby takes the morning train
she works from nine till five and then
she takes another home again
to find me waiting for her.
Vroeger moest je voor suicide vóór de trein stappen, nu volstaat onderhand in...
Marloes de stomme twitterkudt. Koop aub een auto en blijf rijden tot je in China bent. En. Blijf. Daar.
En dan zijn dit de aanrijdingen die in het nieuws komen.
De N.S. heeft gemiddeld één aanrijding per dag.
Dat zijn dan de aanrijdingen met personen die het leven niet meer zien zitten. Die komen niet in de krant of op het journaal.
Stapt in zijn auto en hoopt dat de politie geen filefuik meer gebruikt en de slechtste chaufeur van Nederland ziek thuis zit... Altijd veiliger en sneller dan de NS
@Musset | 26-04-12 | 11:16 | + 0 -
Zelfs die mogen niet stoppen.
Alle stoptreinen afschaffen. Alleen Inter City.
There's slow, slow train coming up around the bend (p.p) Bob Dylan:
"Man's ego is inflated, his laws are outdated, they don't apply no more
You can't rely no more to be standing around waiting
In the home of the brave, Jefferson turning over in his grave
Fools glorifying themselves, trying to manipulate Satan
And there's slow, slow train coming up around the bend.
I had a woman down in Alabama
She was a backwoods girl, but she sure was realistic
She said, Boy, without a doubt, have to quit your mess and straighten out
You could die down here, be just another accident statistic.....
There's slow, slow train coming up around the bend"; en nog wat van dit soort coupletten.
Treinbotsing? Geen treinramp?
Waarom nou niet de trein met Nick en Simon erin vam die dieptrieste reclame?
Nieuwsflits voor de redactie; Treinen zijn een uitvinding uit begin van de 19e eeuw. Alle treinen zijn dus verouderd.
-
En kaart dan meteen nog ff wat misstanden aan. De KLOM vliegt met Boeings van 30 jaar oud. Ons land wordt verdedigd met F16-'s uit het tijdperk van de Commodore 64 En fregatten van de naoorlogse jaren.
-
Ruimtereizen doen we ook met zooi uit de jaren 60/70
-
Wat een histerie weer. Watten voor de oren zoeken doet...
Bij mij gaat het er echt niet in dat een simpel relais dat de noodrem activeert bij het voorbij rijden van een rood sein (met wellicht een kleine vertraging), meer dan een paar tientjes hoeft te kosten.
is dit veiliger? www.greencheck.nl/images/top_gear_cara...
@Hannah | 26-04-12 | 11:12 | + 0 -
Kan je mij komen opzoeken.
grrr net 2 kaartjes onbeperkt reizen gekocht @ de (Sp)oordeelwinkel a 25,- euri EN NU?
@ Strangetown | 26-04-12 | 11:03
Klopt, maar dat kunnen ze beter terugdraaien dus.
Je zwetst Johnny en je weet er duidelijk niks van af. Overgaan naar ATB-VV op alle seinen kost een paar miljard. Overgaan naar ERTMS kost een veelvoud daarvan. Dat vind de politiek (die nog steeds over de centjes op het spoor gaat) te duur. Er is een risicoberekening gemaakt en er is geconcludeerd dat de investering te hoog is voor de relatief kleine verbetering in veiligheid. Net zo als men dat trouwens in de luchtvaart en de automobielindustrie doet.
Maar dankzij de OV chipkaart weten we wel precies wie er in de verongelukte trein zitten, waar ze naar toe gaan en hoeveel tegoed ze hebben. Als we nu ambulances, ziekenhuizen en mortuaria uitrusten met incheck en uitcheck punten hebben we meteen het ambulancevervoer gefinancierd en we weten precies wie waar gewond of dood ligt te wezen. Handig. En dat mag dan natuurlijk wel een paal miljard kosten. Dat wel.
www.flickr.com/photos/37842838@N06/355...
@bekijk_ut | 26-04-12 | 11:01 | + 0 -
Was zij de machinest, dan mag ze ook wel tegen mij aanbotsen, rood sein of geen rood sein.
"Een echte machinist negeert een rood sein" was het gezegde toch?
Meisjes die lievvv blijven wanneer ze in de kou worden gelaten. Daar heb ik niets mee. Ik leer mijn dochters dan klappen uit te delen.
bijdehans | 26-04-12 | 11:05 |
De ambivalentie des schrijver en reaguurder zodra de kreet 'Maakbare Samenleving' valt...
is het een idee om de machinist voor op de trein te plaatsen met een soort afstandsbediening? Dan passen ze wel beter op lijkt mij
@BroodenSpelen | 26-04-12 | 10:59 | + 0 -
Meh, voornamelijk is het mis gegaan bij de implementatie.
Infrastructuur hoort een overheid toe, de transportbedrijven kunnen best private ondernemingen zijn. Die de positieve kanten, maar ook de negatieve kanten van het bedrijfsleven accepteert.
Nu is het net niets.
Stemmingmakerij. De Romeinen botsten al met hun strijdwagens omdat ze niet opletten. Mensen maken fouten en zelfs computers laten het wel eens afweten. Bottomline is veiligheid kan nooit 100% gegarandeerd worden, al roep je nog zo hard vanachter je PC...
Leuk altijd dat hakken op de treinreiziger :]. Als deze allemaal met de auto zouden gaan zoals menigeen hier voorstelt dan kom je dus ook niet meer vooruit op de weg :P. Want een miljoen mensen erbij op de weg is echt een heleboel zelf als je alle snelwegen verbreed.
BeunDeHaas | 26-04-12 | 11:01 |
Vanwege/door de privatisering moesten de NS en Prorail uit elkaar gehaald worden.
(ff googlen)
@ Caveman48 | 26-04-12 | 11:00
If you pay peanuts etc. etc.
twitter.com/#!/MarloesGrimberg/media/...
Ik zou dr doen,,, marloesje..
@ Kaas de Vies | 26-04-12 | 10:57
De oplossing begint bij het samenvoegen van ProRail en NS. Die twee wijzen graag naar elkaar, doen afzonderlijk onderzoek, en het zijn aparte bedrijven.
Zorg dat het één bedrijf wordt wat verantwoordelijk gehouden wordt voor het vervoer en de infrastructuur.
Dat is al heel wat.
Kan allemaal wel, dat oude spul en dergelijke, maar het heeft jaren goed gewerkt. Ik kan me in ieder geval niets herinneren over de grote treincrashes op wekelijkse basis voordat ATB-Vv bestond.
Zijn de machinisten van tegenwoordig wel even alert als die van vroeger?
Privatisering is toch mooi, winst maximamlisering is dan de leus. Leve het neoliberale gedachtegoed.
Je bent niet verplicht om met de trijn te gaan.
Doe je het wel dan is dit eigen risico
@Strangetown | 26-04-12 | 10:56 | + 0 -
Kijk daar kunnen we wat mee. Dank je, ik ben weer even zoet.
@snikkelwikkelrubber | 26-04-12 | 10:54 | + 0 -
Het is zo'n dooddoener. Ik hou niet van links rechts discussies. Ik wil het gewoon opgelost zien. Ik ben het wel met je eens dat het voornamelijk de VVD die voor privatiseren was. Maar de implementatie is ronduit kut. Wel de lusten nooit de lasten.
Maar goed en nu? Heeft links een oplossing of heeft rechts een oplossing. DAAR GAAT HET OM.
Kaas de Vies | 26-04-12 | 10:51 |
www.treinreiziger.nl/kennisnet/kengeta...
Zijn gewoon wat cijfertjes...
Dankzij Friedmans vrije marktwerking !
Harmelen re·vis·it·ed bijna per week.
Collateral damage in tijd van oorlog.
Laaglandse monarchie spreekt een woordje mee.
HouzeeHouzeeHouzee,iets moet er door de plee!
Niemand moet zeiken over het openbaarvervoer. Dit is het gevolg van privatisering (lees rechtse hobby). Dus iedereen die rechts is gefeliciteerd met het sucses van de privatisering. Boem.
En wie gaat dat betalen? Laat die machinisten gewoon uit hun doppen kijken.
@Rikketiktik | 26-04-12 | 10:52 | + 0 -
Of zitten reaguurre,44t45t,,,,4,,,4,
Die treinramp in Harmelen van 1962. Hoor er zo het verslag van Paulien Broekema bij.
Voorgaande jaren was er toch nooit sprake van laagstaande zon? Nee wacht, het is gewoon een bullshit excuus. Machinist zal wel aan Wordfeud of Draw Something hebben gezeten...
@Strangetown | 26-04-12 | 10:49 | + 0 -
Of met de trein naar Syrie.
Je moet dit natuurlijk ook uitzetten tegen totaal vervoerde massa.
Gisteren heb ik 100% opslag gekregen. Ik verdien nu 2 euro.
Gratis advies:
Maak twee sporen zonder wissels. Klaar.
Gewoon de NS verbieden,opheffen en daar waar nu rails ligt asfalteren.
Dat is dan voor vrachtwagens.
Hmm, vorig jaar nog 661 verkeersdoden (+3%).
Ja, Quid, bij levensmoeheid moet je idd met de trein...
Quid? Is dat niet het werk van Pro Rail?
Het veilig houden, aanleggen en onderhoud van het spoor?
Als de top vd NS weer meer bonussen kan krijgen dan is het probleem zo verholpen. Echt waar !
Klinkt heel erg allemaal, en die seinen moeten natuurlijk snel vervangen worden.
Feit blijft echter dat de trein, ook met deze verouderde technologie, veel veiliger is dan de auto, de fiets en zelfs lopen.
Mja, ATB is van 1962, ATB-VV is van ± 2005.
Dat krijg je met rechts faalbeleid.
Het wachten is op dat dit systeem nl.wikipedia.org/wiki/ATB-Vv overal aangebracht is.
Marloes in een auto is ook niet altijd een goed idee: www.youtube.com/watch?v=-sabp2j_fmI
Intershitty shitty bang bang.
En vergeet die crash van een paar weken terug op station Nijmegen niet.
Ze gaan gewoon voor 'proven technology'!
Waarom verwachte ik dat met 'doe een marloesje' ik de dump video van marloes en rinus zou zien?
Gisteren Utrecht, vorige week Leiden, de week daarvoor Nijmegen.
Elke week, klopt dus gewoon.
ProRail is verantwoordelijk voor onderhoud aan het spoor, Johnny! De NS vervangt geen seinen...
Fiets met kratje -1
komt natuurlijk door het stuifmeel op de rails.
Het wordt tijd dat de top van de NS eruit getrapt wordt. Laatste halte zeg maar.
Als er alleen maar treinen rijden en geen meter spoor meer vrij is, heb je nooit meer ongelukken.
Krijgt de directie bonus per incident? Het zou een hoop verklaren.
Ineens heb je het!.... Je koopt een auto!
REAGEER OOK