achtergrond

Geenstijl

Treinbotsingen inmiddels wekelijkse gebeurtenis

wenmaaraanditbeeld.jpgTjoek tjoek! All aboard the failtrain! Gisteren klapte er bijna een passagierstrein op een werktrein in de buurt van Utrecht. Na de botsing bij Amsterdam van dit weekend en de botsing bij Leiden van vorige week de zoveelste gigantische faal van de NS in korte tijd. Oorzaak vaak een combi van factoren, zoals gladde sporen, laagstaande zon, ongebruikelijke routes, negeren van seinen en verouderd materieel. En met oud bedoelen we dus echt oud. Het beveiligingssysteem ATB, waarbij treinen die door een rood sein rijden met meer dan 40 km/u automatisch afremmen, is ontwikkeld begin jaren '50. Van de 5.150 seinen aan het Nederlandse spoor zijn er 3.886 nog uitgerust met dit systeem, ontwikkeld in een tijd dat de kleurentelevisie nog niet eens bestond. Zwaar verouderde shit. Inmiddels zijn 1.264 seinen uitgerust met ATB-Vv, wat de trein afremt ongeacht de snelheid. Veel veiliger. Is voor het eerst ingevoerd in, hou u vast, 1962. Vanwege de treinramp bij Harmelen. Kortom, in vijftig jaar tijd is slechts een kwart van de seinen 'gemoderniseerd'. En terwijl de laatste subsidiecentjes gebruikt worden door het geprivatiseerde bedrijf om nog maximaal 500 seinen te upgraden naar een systeem uit 1962, is er inmiddels allang een nieuwer en veiliger systeem: ERTMS. Zou landelijk ingevoerd moeten worden, volgens een rapport (pdf) van de commissie onderhoud en innovatie spoor uit februari. Maar dat kost geld. Geld wat de NS niet wil uitgeven aan veiliger en sneller vervoer over het spoor. De reiziger bij de NS betaalt zich letterlijk een ongeluk (voor bonussen), maar krijgt daar een veiligheidsgarantie uit het Beatles-tijdperk voor terug. Zou de auto- of vliegtuigbranche eens moeten proberen. Maar de NS en ProRail doen het gewoon. Complete schijt aan de veiligheid van hun passagiers, met wekelijks een (bijna) treinbotsing als resultaat. De zelfverrijkers van de NS haten hun klanten en rijdend personeel zo erg, dat ze doden en gewonden blijkbaar incalculeren. Het zou dus zomaar kunnen dat 2012 het jaar wordt van de grote Nederlandse treinrampen. Wie in een trein stapt, is levensmoe. NS-reizigers, doe een Marloesje en maak het uit. Nu u nog leeft.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.