
U weet hoe het zit met de
NoordZuidlijn-metrotunnel te Amsterdam. Die zou allang af zijn en nauwelijks iets kosten. De laatste schattting is dat 'ie in 2083 af is en nog geen vier miljard euro belastinggeld gaat kosten. Ennieweetjes, er is dus nóg een metrotunnel in Amsterdam met dezelfde status van ellende waar je dan weer niks over hoort. Dit is de
Oost-lijn, zeg maar van Amsterdam C.S. naar Amsterdam Amstel (and beyond). Deze tunnel is net zo veilig als het ATB-systeem van de NS. Als er brand uitbreekt in deze tunnel verandert de boel in een fijne oven en kunnen de passagiers nergens heen tenzij als wandelend steenkool. Dat wisten ze in, pak hem beet, 2000 ook al. Daarom werd er destijds een evaluatie-onderzoekscommissie in het leven geroepen, die na het aantrekken van externe adviseurs tot een democratisch terugkoppelbesluit kwam. Na het winnen van advies, Europees aanbesteed, en gesprekken met comissarissen van commissies die over burgerhaat beslissen werd uiteindelijk besloten tot het renoveren danwel brandveilig maken van de tunnels (liever geen referendum want dan moet je dat weer niet-bindend verklaren als het antwoord niet is wat je wilt). Na dubbelop aanbesteden binnen het eigen netwerk met Europese aanbestedingen voor de vorm, werd een aannemer gevonden die het zaakje wel wilde klaren. In 2008 werd voor het eerst "gerenoveerd" voor nog geen 48 miljoen euro. In 2010 werden in de maanden juli en augustus alle metromachinisten op vakantie gestuurd. Begin juli had de aannemer ineens geen zin meer (waarschijnlijk wegens ruzie over de kosten) maar omdat de machinisten al op vakantie waren reed de metro VOOR NIKS vijf weken niet. Oeps. Sorry burger! Geen punt. De boel werd ge-valueerd, consultants maakten een nieuwe berekening, voorlichters "herkenden zich niet in de geschetste situatie" en middels een niet bindende bindcommissie van overkoepelende projectgroeporganen werd besloten het in de zomer van 2011 helemaal opnieuw te doen. Dat renoveren, bedoelen we.
Dus werd de boel Europees aanbesteed en kwam men na veel getouwtrek met aannemers die allemaal een PvdA-lid in de Raad van Commissarissen hadden uit op de meest onbetrouwbaar te boek staande aannemer. Tevens de enige aannemer in heel Europa die het wilde doen.
Enfin, in de zomer van 2011 ging de tunnel weer vijf weken dicht en mocht de burger weer vijf weken in vervangende bussen pendelen.
U raadt het nooit: de aannemer maakte zijn karwei niet af. Eerst kwam er vertraging in de werkzaamheden (en werd het budget toch iets meer overschreden dan gedacht, heel gek). Daardoor moest uiteindelijk de metro toch maar weer gaan rijden terwijl de stations maar voor de helft waren gerenoveerd.
Asbest
Normaal hebben alle metrostations twee uitgangen maar omdat de helft van de stations niet brandveilig waren, bleven de uitgangen voor de helft dicht. Vervolgens ging de aannemer beitelen op plekken waarvan was afgesproken dat hij er niet mocht beitelen en jawel, asbest! Dat mag dus niet, asbest, dus verbood de arbeidsinspectie verdere werkzaamheden. De aannemer zei dat echter niet tegen de wethouder, wiens kantoor ironisch genoeg letterlijk boven de metrotunnel in kwestie hangt, en kwam de gemeente er pas vier weken later achter dat de aannemer niets deed. Op uw kosten want wel gefactureerd.
Nou, u begrijpt: er werden evaluatiecommissies met externen opgericht en die gingen onderzoeken of er wat te evalueren was alvorens een nieuwe beslissing te polderen met een streefdatum ergens in dit decennium. Er kwam een stuurgroepadvies uit dat werd doorgespeeld naar de burgemeester en na inspraak van de rekenkamer, de schaduwcommissie, de participatiepanels en uiteraard het koepelorgaan werd besloten dat de aannemer, na het opruimen van asbest, gewoon verder moest, als de niet-bindende stuurgroep er mee akkoord ging. De aannemer wilde dat niet want die wilde meer geld. De aannemer kreeg geen geld waarop de aannemer zei: steek die tunnel dan maar lekker in je tunnel. De gemeente kan echter geen nieuwe aannemer inhuren omdat er geen andere aannemers zijn en heeft ook geen enkel middel om druk uit te oefenen op de aannemer. Dus zei de aannemer "NIETUS!" en de gemeente "WELLUS!" en zodoende is er nog altijd geen ene fuck gebeurd met die Oostlijn en is de belastingbetaler tientallen miljoenen euro's en nog altijd geen geopende ingangen verder.
VVD-wethouder
Onlangs besloot een vergadering van vergaderaars, die in nauw contact stonden met ambtenaren (extern ingehuurd) om toch weer met een evaluatie te komen en binnen acht maanden met een berekening te komen wanneer en of men verder zou gaan met deze netelige kwestie, die nu alweer jaren in handen is van VVD-wethouder Wiebes. U zegt wellicht "Hahaha, een VVD-wethouder!" maar vergeet dan vooral niet dat deze man gezien zijn C.V. ook echt capabel is voor de heikele klus. Het had namelijk ook een PvdA-wethouder als
Gehrels kunnen zijn. Of Fatima Elatik. We bedoelen maar. Om maar even aan te geven welk niveau van besturen Amsterdam heeft.
Na lang vergaderen en polderen, en na het zesvoudig inwinnen van extern deskundig advies uit het netwerk van de betrokkenen, kwam men tot het semi-voorstel om in de zomer van 2013 opnieuw de tunnel te renoveren. Dit uiteraard nadat de nieuwe evaluatiecommissie om de evaluatiecommissie te evalueren een berekening had gemaakt over wat de rekenkamer zou kunnen gaan berekenen opdat de voorlichters minimaal zeven maanden de tijd hadden om de zin "in 2013 gaan we verder" op te schrijven. Het is democratie. Daar moet je serieus mee omgaan, begrijpt u wel.
Nooddeuren
Nu zijn die tunnels nog steeds maar voor de helft gerenoveerd. De stations zijn ook nog steeds voor de helft afgesloten. Dit is vooral voor de ondernemers aan de Nieuwmarkt een enorme fail want die lopen nu al tien maanden veel omzet mis. Voor de zoveelste keer. Terwijl ze was beloofd dat het "echt maar even" zou duren. Een beetje wat alle ondernemers in Nederland al hebben meegemaakt met die mooie machine die "gemeentedemocratie" heet zeg maar. Cynisch genoeg heeft de gemeente onlangs posters met "de gemeente werkt hier aan de renovatie van de metrolijn" opgehangen. Vooral het woordje "werkt" moet een gemene grap zijn van de wethouder om zijn haat wat extra te profileren. Zo van: "Pak aan zeikende kutburger!"
Onlangs besloot de wethouder ineens alle ingangen weer open te maken. Onder andere omdat men bij brand, ook in een moderne brandwerende tunnel, geen kant op kan als ingangen zijn dichtgespijkerd (de dienst van metrofaalzaken destijds kwam nog met een epische LOL-quote: "
Oh maar dan sturen we een bewaker met sleutel mee die in geval van paniek even de nooddeuren openmaakt").
Voordat deze ingangen weer open kunnen moeten de bouwmaterialen worden opgeruimd. Men vermoedt dat het opruimen van twee spaanplaten en wat buizen zeker tot juli gaat duren.
'Onveilig'
In de zomer van 2013 zal de Oost-metrolijn OPNIEUW vijf weken worden gesloten om vervolgens OPNIEUW te worden gerenoveerd. Dit uiteraard nadat er uitvoerig is overlegd, ge-evalueerd, ge-inspraakt, er commissies zijn gevormd, extern deskundigen zijn aangetrokken, een berekening van de berekening is gemaakt en de te verwachten streefdata en kosten op voorhand drie keer worden verschoven en vergroot. Maar: dan rijdt die metro in 2014 ook weer door nieuwe gangen.
Zou je denken.
Vandaag komt het Parool echter met het
nieuws dat Gemeentelijke Toezichthouders (waarschijnlijk BOA's, ons verbaast het niet als ook deze lieden extern zijn aangetrokken na een Europese aanbesteding die van te voren stiekem al vast lag) "vinden dat de metrotunnel en -stations van de Amsterdamse Oostlijn eerst moeten worden gerenoveerd" omdat het "nu te onveilig is". De metro moet dan ook "uit de roulatie worden genomen".
Kortom: tot aan de zomer van 2013 heeft Amsterdam (gekscherend wel eens 'metropool' of zelfs 'wereldstad' genoemd) geen rijdende metro (ook geen normaal werkend OV, een weerzinwekkende taximarkt, gesloten musea, een vertrut centrum, terrassen waar je niet staand mag drinken, frauderende OV-bazen, falend parkeerbeheer, toename van geweldsdelicten op straat, Amsterdam-Oost en Nieuw-West en een jaarlijks armageddon op koninginnedag). Wel een heleboel tunnels waarin NIETS gebeurt. En dit is dan al jaaaaaaaaaaaaaren zo. Van PvdA-wethouders was nog te verwachten dat ze er peop van zouden maken, maar ook de VVD- wethouder krijgt in drie jaar tijd NIETS voor elkaar. Of Amsterdam, de wereldstad, heeft wél een rijdende metro maar die is dan zo gevaarlijk is dat er mee reizen gelijk staat aan Russisch roulette.
HELP!
De inwoners van Amsterdam hebben inmiddels honderden miljoenen uitgegeven aan een lege tunnel. Een tunnel zonder bodem want al het geld dat er in wordt gegooid verdwijnt. En er is niemand die iets doet. Er is niemand die ingrijpt. Coalities sneuvelen niet, wethouders gaan niet weg, er komen geen enquêtecommissies of kritische vragen. Niets. Noppes. Nada. Het kan niemand ook maar ene fuck schelen welke wethouder welk wanbeleid wanneer uitvoert. Het kan niemand iets schelen hoe onveilig de OV-infrastructuur inmiddels is of hoe elk jaar weer totaalfalen op totaalfalen wordt gestapeld tegen absurde kosten midden in crisistijd.
Amsterdam wordt geregeerd door extreme regenten die tot nu toe alles hebben gesloopt wat er te slopen valt. Al jaren lang brokkelt de stad af onder het zieke wanbeleid van incompetente amateurs, egoistische prutsers, zakkenvullers en baantjesjagers, stadsdeelfascisten en door en door corrupte maffiosi. Het is Godverdomme de hoofdstad van Nederland! Waar blijft de hulp? Wie redt Amsterdam van de barbarij? Is een VN-interventie mogelijk? Amnesty, hoort u ons? Kan iemand deze destructie stoppen? Kolonels of warlords, kom er maar in hoor. Veel erger wordt het toch niet.
Hopsakee, we gaan er tegenaan! Op naar het einde! Met de metro. Ohnee, wacht...
Reaguursels
InloggenAmsterdam = PvdA. Beiden gaan binnenkort ten onder.
"de meeste inzittenden van 54 zijn wit"
huh, ian? | 25-04-12 | 13:31
Sorry, maar dit is absoluut niet waar. Veruit de meeste mensen in de 54 zijn niet wit, maar gekleurd. Lijn 54 komt weliswaar niet direct uit de Bijlmer, maar wel langs station Bijlmer. Dus dat argument van 'Bijlmerianen' weghouden uit Duivendrecht is ronduit absurd.
(zeggen in regel vijf moet vertellen zijn)
@HoogSpitsGehalte
Bedankt. Alleen is "53 niet en 54 wel" niet zo absurd als je denkt: 54 komt weliswaar uit Zuidoost, maar niet uit de Bijlmer! Anders gezegd: de meeste inzittenden van 54 zijn wit, in 53 zitten merendeels zwarte mensen. En natuurlijk is niemand zo stom om de door mij aangegeven reden van het niet-laten-stoppen-op-Duivendrecht hardop te zeggen.
Een andere reden van dit bizarre verschijnsel kan ik overigens nergens vinden (en ook niet bedenken), dus, ook al kan ik het niet bewijzen: mijn suggestie is zeer plausibel, zeker als je het verschijnsel van de ook door mij genoemde 'Berlijnse muur' erbij in overweging neemt.
Tot slot: 53 rijdt beneden langs (dat is het standaard excuus), dus er moet even geknutseld worden (klein perronnetje met trap), maar als je ziet wat er allemaal uitgehaald is om te zorgen dat je vanuit het centrum van Duivendrecht op de perrons kunt komen, moet dit een koud kunstje zijn.
Waar ik bloedaggressief van wordt is dat de gesloten uitgangen door een stel trieste honden met hun leven bewaakt wordt, hoewel er gewoon geen zak gebeurt achter die schotten.
Laatst een helemaal belachelijke situatie, na een feestje wilde ik de laatst mogelijke metro halen om mijn laatste trein te halen, maar kwam per ongeluk met de lift terecht in het gesloten gedeelte van de wibautstraat (drankje op, briefje gemist). Sta ik bovenaan de trap naar het perron, komt er zo'n waakhond naar me toe "nee mevrouw deze ingang is alleen voor mensen met fietsen en invaliden, ga maar terug en pak de andere ingang". Vervolgens dus weer terug naar boven, ingang 2 straten verderop pakken, laatste trein missen en 50 euro voor de taxi naar huis. Ik haat ze.
U heeft gelijk, lijn 53 komt er niet langs, ik haalde wat door elkaar. Maar om te zeggen dat dit is om 'Bijlmerianen' bij Duivendrecht weg te houden is ronduit absurd. Als dit zo zou zijn zou lijn 54 (die langs station Bijlmer gaat) er ook niet stoppen.
@hoogspitsgehalte
Zucht.
Sinds ik in de Bijlmer woon, ben ik zo'n 200 keer, schat ik, met lijn 53 LANGS Duivendrecht gereden. Nogmaals, kijk even op de site van het GVB, of op een kaart van het OV in A'dam, of op wat dan ook, voor je doorgaat met mijn verhaal te ontkennen. Ik weet dat het bizar is, daarom meld ik het juist!
Met Een Teringgang Rotterdam Onderdoor
Daarom werkt het niet in 020...
Vraag me uberhaupt af waarom een dorp (in wereldstad / metropool begrippen) een metro nodig heeft voor een stukkie wat je in 10 minuutjes kan lopen of binnen redelijke tijd ook met trein, tram, bus of fiets kan bereiken.
@huh, ian? | 25-04-12 | 10:36
ze noemen het een metro, maar de lijn CS-Bijlmer gaat (als hij tenminste gaat) buiten de spits maar 5 keer per uur. En deze lijn passeert, halverwege, het grote NS-station/metrostation Duivendrecht zonder er te stoppen (dus: door naar het volgende station en daar overstappen op een andere metro die wel in Duivendrecht stopt en dan weer terug).
-
U heeft het hier neem ik aan over lijn 54 Gein-Centraal. Deze stopt zeer zeker wel op Duivendrecht, zo ook lijn 53 Gaasperplas - Centraal. Ik doelde niet op Venserpolder - Duivendrecht.
@HoogSpitsGehalte 10:09
Zie de planner van het GVB - al raadt die je aan, zie ik, om niet over te stappen, maar 10 minuten te lopen, van Venserpolder naar Duivendrecht dus.
En deze lijn passeert, halverwege, het grote NS-station/metrostation Duivendrecht zonder er te stoppen (dus: door naar het volgende station en daar overstappen op een andere metro die wel in Duivendrecht stopt en dan weer terug).
huh, ian? | 25-04-12 | 08:48
-
Mijn bullshit detector gaat heel hard af, en ik vraag me niet af waarom.
huh, ian? | 25-04-12 | 08:48 |
Als baas van openbaar vervoer zou je je toch flink achter de oren moeten krabben als je dit weet, waarschijnlijk weten ze het niet eens, alleen de reiziger weet het!!!
Lieve help, wat een ontluisterend stuk.
Mijn complimenten voor de research, BB, en tot slot: ik ben lamgeslagen.
@ikreaguurdusikbesta Dat steeds terugkerende "Ohnee, wacht..." gebbetje komt mijn neusgaten uit.| 08:21
Zoiets heet een running gag. En hij is steeds weer leuk.
GS, Fijn dat jullie deze shit nu ook eens buiten Amsterdam bekend maken. En o ja, jullie vergeten nog wat dingetjes. Zoals: ze noemen het een metro, maar de lijn CS-Bijlmer gaat (als hij tenminste gaat) buiten de spits maar 5 keer per uur. En deze lijn passeert, halverwege, het grote NS-station/metrostation Duivendrecht zonder er te stoppen (dus: door naar het volgende station en daar overstappen op een andere metro die wel in Duivendrecht stopt en dan weer terug). Goed geheimgehouden reden: in Duivendrecht willen ze geen Bijlmerianen. Zo is er tussen de Venserpolder - laatste stukje Bijlmer voor Duivendrecht - en Duivendrecht ook een soort Berlijnse muur (weet u nog?), in de vorm van een treinspoor waar je lekker niet onderdoor kan / mag (bussluizen), zodat je niet met de auto van de Bijlmer naar Duivendrecht kunt rijden zonder een enorm stuk om te moeten rijden, als je de weg kunt vinden tenminste.
Klagen over dit alles? Haha, bij wie? De gemeente Duivendrecht, Amsterdam, de NS, het GVB? Maar goed, we mogen niet klagen: 's zomers zijn er immers pendelbussen (NIET naar het Nieuwmarkt-metro station overigens, ga maar lopen naar je hotel, toeristen, met je koffers want er staan niet eens taxi's bij de dichtstbijzijnde bushaltes!) en 's winters is er dus een brandgevaarlijke tunnel met veel asbest. Daar betalen we al dat geld (mooi, GS, die opsomming!) toch graag voor? Wel jammer dat dat geld er straks helemaal niet meer is, als de toeristen doorkrijgen dat Amsterdam niet meer leuk is.
Tja, projectmanagement en de overheid. Het blijven elkaar wederzijds uitsluitende begrippen. #epicfail
Dat steeds terugkerende "Ohnee, wacht..." gebbetje komt mijn neusgaten uit.
WTF, de hele wereld bouwt metro's , en als NL hetzelfde doet wordt het een grote puinhoop kunnen we dan helemaal niks of moeten we altijd zelf het wiel uitvinden, iets met grote ego's en klein klabanussen syndroom. Het is echt geen schande om anderen het wiel te laten uitvinden en het is toch zo dat het spreekwoord luidt, beter goed ontwerp gejat, dan een eigen slecht ontworpen. En waar gaat het nu over de tunnel is niet op de nieuwste stand van zaken, kan ook niet hij bestaat al en is ontworpen op het niveau van wat toen gangbaar is, en veranderingen aanbrengen is iet wat omslachtiger als op de computer
Zou in Rotterdam niet zijn gebeurd. Ech nie!
Enig idee hoeveel miljard door de overheid op deze manier verkwanst word?
Mooi stukje,
Amsterdam word inderdaad verpest door wanbeleid.
Neemt niet weg dat mijn stad prachtig is.
Niks aan de hand toch Amsterdam wordt er alleen maar welvarender van. Althans toch zolang het geld voornamelijk (direct en indirect) uit Den Haag blijft komen en binnen Amsterdam besteed wordt.
Deze moet ik even kwijt... Zat op een cursus ISO 9001 implementatie en daar zat ook een ambtenaar van de provincie Overijssel bij. Deze man had een verhaal bij elk stukje informatie dat je hem voerde dat begon met de woorden:.. dus als ik nu een vertaalslag maak naar mijn situatie... En dat drie dagen lang.
In de bananenrepubliek (letterlijk) waar ik woon bouwen ze in 4 jaar tijd een moderne, veilige 1e metrolijn en in de daarop volgende 4 jaar ook maar meteen lijn 2. Lij. 3 tot 6 liggen op de plank voor de komende 10 jaar.
In Nederland krijgt men minder voor elkaar dan in de eerste de beste bananenrepubliek.
Brussen kan het beter bij deze stukjes houden, heb me in dit stuk en het vorige niet eens geërgerd aan de scribent. Hulde!
Ik kwam een keer op Rotterdam CS aan was er ineens een nieuwe metrolijn naar Den Haag.
Jullie weten toch hoe het werkt ?
Waarom een huis zo belachelijk duur is hier ?
Waarom vastgoedprijzen al die tijd alsmaar gestegen zijn ? (koop vastgoed en in 10 jaar tijd is het het dubbele waard !! )
Waarom projecten vanuit de overheid altijd zoveel duurder uitvallen dan van te voren ingeschat ?
Het is een gigantische strijkstok ..
NL is verrot corrupt, maar omdat wij er zo'n lange tijd van hebben kunnen mee genieten zijn we nog in een staat van ontkenning oid ..
Tijdens het eerste referendum was bijna 65% van de Amsterdammers tegen de lijn. Toch gelukt. De kosten zouden 1,46 miljard zijn, waarvan 391 miljoen voor de stad, de rest voor het Rijk, dit is begrensd dus alles wat het meer kost, gaat naar Amsterdam en dat is HEUL veul.. De kosten zijn nu 3,1 miljard en 2011 ia 2017 geworden for F. sake... Mocht het project het toch niet gaan redden, dan mag Amsterdam alles, dat ene miljard dus. terugbetalen aan het Rijk.
En wel lobbyen om de Olympische Spelen... Alsof ze potdomme met een mavo-diploma (no offense, serious) gaan proberen zich aan te melden bij de universiteit..
Nee Nederland is niet corrupt, en zeker niet als het de relatie politiek en bouw betreft.
Tenminste .. dat leerde ik vroeger op school, dus het zal wel kloppen.
Oh nu we het toch over bouwen hebben, we krijgen een nieuw oorlogs museum omdat 2 verschillende oorlogsmusea wel erg onhandig zijn, omdat heijmans ook geen ruk te doen heeft, en omdat we toch nog ergens 100 miljoen hebben liggen waar we anders toch niets mee kunnen:
www.wo2actueel.nl/artikel/1138/Heijman...
Ik verwed er mijn sokken om dat het meer dan 130 miljoen is uiteindelijk :P
Om een lang verhaal kort te maken: verantwoordelijke Geert Dales (VVD) heeft het besluit om de Noord-Zuidlijn aan te leggen er destijds tegen wil en dank (uitslag referendum: 2/3 tegen) doorheen gedrukt met de legendarische woorden We gaan het budget niet overschrijden, we hebben de boel goed voor elkaar".
Overigens sluit ik me aan bij de complimenten. Op het Pvdavlov-bashen na vind ik dit een prima stuk dat exemplarisch is voor de daadwerkelijke reden dat er in Nederland zogenaamd geld tekort is...
Ze zijn er toch zo goed in geslaagd de boel bij elkaar te houden in de hoofdstad, dat ze niet eens meer in staat zijn gemeenschappelijke, infrastructurele werken af te ronden.
Die stad maakt een verlamde indruk, het centrum ligt er voor dood bij. En de mensen die er lopen lijken er niet echt te wonen en trekken voorbij als schaduwen. Wat is er aan de hand in die stad?
Ooit wel eens een aanbestedingsaankondiging bekeken? Een beetje ondernemer rent keihard gillend weg na het lezen van de documenten, specificaties, eisen, gunningscriteria, ondersteuningsvoorwaarden en naleveringswaarborgverlangens.
Alleen het inschrijven erop vereist een team van advocaten, bureaucraten, waarzeggers (want in eengemiddelde aanbesteding staan vage omschrijvingen van de uit te voeren werkzaamheden zonder dat dudelijk wordt hoe groot die werkzaamheden zijn) en boekhouders. En dan heb je dus nog geen cent verdiend.
Ze kunnen ook nog "TunFun" gaan uitbreiden natuurlijk.
Voor de niet Amsterdammers, dat is een kinderspeelplaats in een stuk tunnel, dat wel leuk is voor feestjes op een regenachtige zondagmiddag.
.
D'r waren blijkbaar nog een paar buizen aangelegd, die bij nader inzien toch niet nodig waren.
Samenvatting van het hele stuk van 1578 woorden: bestuur = fail.
Zo zie je maar weer, het geld wordt in Rotterdam verdiend, in Den Haag verdeeld en in Amsterdam over de balk gerot. Amsterdam heeft gewoon een patent op drama projecten.
Kan Wilders niet ook de stekker er bij dit Super Achtelijke Prutsooitje uittrekken?
@miko | 24-04-12 | 19:52 |
Uitgegeven aan de veelzeggende baas-is-weg.
@Frederik Vijf | 24-04-12 | 20:07 |
Dat is een veel te doordacht plan. Daar hebben we tegenwoordig de consumentengids voor. En als dat niet werkt kun je die nog altijd in de fik steken om je handen aan te warmen, voor als het winter word en je in een tunnel zit als daklozenopvang.
De provincie, zo gek nog niet.
Kaftje erom heen en uit laten geven door het SCP: 'De staat van Nederland anno 2012.'
Metropool? ... daar hebben we toch gewoon een meldpunt voor? Lijkt me nogal wiebes.
Is dit echt dezelfde Bert als voorheen??
Leuk om te lezen!
(wel staat er 'gebeurt' ipv 'gebeurd' ,vermoed' ipv 'vermoedt' en 'enquette' ipv 'enquête')
Tragisch is het wel - ik ben het met rightwingranter eens: vraag het maar eens aan mensen uit de stad waar de overhemden al met opgerolde mouwen in de winkel liggen.
Goed stuk, Bert. Heb het met veel plezier gelezen.
.
M'n aanbeveling zou zijn om dit project, maar misschien ook wel andere halfgelukte, onaffe zaken, volledig te outsourcen.
.
In Mumbai, India, hebben ze dat bijvoorbeeld in de haven en ook met de douane gedaan. De korrupte was zo enorm, en de bestuurslagen zaten zo stroperig tegen elkaar aangekleefd, dat ze uiteindelijk besloten om het helemaal af te laten handelen door, ik geloof dat het Australiërs waren.
.
Ik denk dat je zo moet denken, want zo'n Wiebes, ach.. begon heel hoopvol, maar is door z'n eigen ambtenaren en door aannemers zo in de maling genomen, dat ie nooit meer z'n gezag terug krijgt over die lui.
blikjegrolsch | 24-04-12 | 20:42 |
Als van Rossem nou ook eens ging rekenen, maar die woont in een gezellige multi-culti yuppenbuurt.
Eigenlijk zou in elke PvdA stad een ex-DeJaap redacteur moeten wonen voor een 'evenwichtige' rapportage...
Zo functioneert de hele Nederlandse overheid al jaren, het is alleen maar ironie dat het bij de Amsterdamse metro zo duidelijk aan de oppervlakte komt.
In 1998 hadden ze in Den Haag moeilijkheden met een tramtunnel. Door het toepassen van nieuwe, toen nog onbekende technieken, hadden ze wat tegenslag. De tunnel werd onder water gezet. Maar, het is geloof ik allemaal goed gekomen.
www.studio123.nl/nltunnelguppen.htm
books.google.nl/books/about/De_Tunnelg...
De landelijke politici hebben het maar makkelijk, die kunnen de schuld teminste nog aan Wilders geven.
www.red-amsterdam.nl/
@BjdeB: in 030 hebben ze Aleid Wolfsen en zijn een nieuw Hoog Catharijne aan het bouwen. You do the math.
Hoi Bert! Je huis in 030 is toch nog niet verkocht? Dan ga je daar toch heen?
Hulde Bert, in tijden geen beter druk proza gelezen Dan deze heerlijke woordenbrij met een bite..... sterker, ik ga volgende week met de kleine man een kijkje nemen, was al aan het zoeken naar culturele bestemmingen voor de Mei vakantie.
ZO! dat moest je ff kwijt.
@Habibi | 24-04-12 | 20:28 | + 0 -
Nooit want de betalende burger krijgt nooit iets te zien. maakt niet uit dat de burger eigenlijk de werkverschaffer is, het is de burger die betaalt en wigenlijk zou het moeten zijn dat wie betaalt, bepaalt. Maar met de arrogantie van Den Haag, is de burger slechts stemvee dat moet ophoesten.
Grote bom erop
Bert, klasse leesvoer, ik hoop nog veel meer van dit kaliber te mogen zien hier op GS.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat dit al zo lang aan de gang is en dat er niemand is die hiertegen in het geweer komt. Zijn er dan nooit vragen gesteld op het niveau van de provincie?
Ambtenaren...
Amsterdam in ruil voor de Hedwigepolder. Zeeuwen blij, Brussel blij. Rest van Nederland blij.
Het mag allemaal wat kosten, van het geld van een ander- de burger maar dan krijg je ook niets, zip, nada, zich.
@blikjegrolsch | 24-04-12 | 20:15
Dezelfde als die wekelijks denken te moeten laten weten dat de Bandirah weer kut met peren is.
En dan al die 'toezichthouders' niet te vergeten die binnen de afgesloten uitgangen ervoor zorgen dat er geen onbevoegden binnen komen. Het enige wat die mensen die is de hele dag een krantje lezen, terwijl ze achter een afsluitbare deur zitten en daardoor TOTAAL overbodig zijn. Dat zijn dus 2 mensen per station, dat keer 4 stations is 8 compleet overbodige personen, keer 3 (want 24 uur) is 24 fte keer 20.000 is 480.000 euro op jaarbasis aan gasten die totaal overbodig zijn!!
@blikjegrolsch | 24-04-12 | 20:15
Je stuk is gewoon goed. Zoals vaak je stukken goed zijn. In mijn geval had ik gewoon even zin om te zaniken danwel te zeuren. Neem mijn tegeltje en domheid dus niet al te serieus...
@blikjegrolsch | 24-04-12 | 20:15
Je tikt zelf stukjes over het HBO in Nederland en dan moet je dit nog vragen?
Wie zijn toch die mensen die zo wanhopig willen laten weten dat ze niet meer dan 100 woorden kunnen lezen, ook al hebben 10 reaguurders dat ook al gedaan? Ik bedoel: vanwaar deze liefde om je beperkte aandachtsspanne en intense domheid te etaleren?
Jaja dit vindt iedereen. Echter, als schrijver word je geacht dit met iets meer creativiteit en brille op te schrijven. Daar word je voor betaald immers.
er zijn nog steeds domoren in amsterdam die gaan stemmen voor gemeente en deelraden in de naïeve veronderstelling dat dit iets uitmaakt. het maakt pas was uit als niemand stemt, want dan is overduidelijk dat deze incompetente regentenkliek geen enkele democratische legitimatie heeft. helaas heeft deze kliek nog steeds de beschikking over geld waarmee stemmen worden gekocht onder allochtonen. op het moment dat die ook zeggen, we kappen ermee, is het over met het verhaal. en de regering in den haag doet er niets aan omdat die op dezelfde manier is gaan werken. bureaucratiën op elkaar stapelen en vullen met je eigen vriendjes en vriendinnetjes.
Ik zou die metrolijn Geinlijn noemen.
Ik vond de eerste zin erg sterk.... de rest lees ik wel wanneer ik ECHT niks te doen heb...
@rightwingranter en bouda
Was leuke stad hoor Rotterdam.
Jammer dat er elke dag minimaal één overval plaats vindt.
Nou succes maar weer he
@rara | 24-04-12 | 20:06
Dat is uiteraard het uitgangspunt van alles: het -ontlopen- eh... delegeren en eerlijk verdelen van de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
@Strangetown | 24-04-12 | 20:05
Nee, dan moeten al die ambtenaren plotseling gaan werken. Dat kunnen ze niet aan.
Tja, ehm... het is dit, een dicatuur of alles via een senaat. Tenzij er weer eens een mooie Franse revolutie over het land heen gaat... veel kopzorgen zullen de meeste bestuurders dan niet meer hebben.
@Stormageddon | 24-04-12 | 20:02
Je wilt ook de onafhankelijkheid van je adviezen kunnen onderbouwen met -een hoge rekening- mooi uitziend advies dat door externe deskundigen is geschreven. Als het dan misgaat kun je hun de schuld geven, terwijl zij veilig kunnen beweren dat de communicatie slecht verliep. Dat is namelijk altijd zo.
rara | 24-04-12 | 20:04 |
Snijden in de Overheid zal dan de oplossing niet zijn...
@Strangetown | 24-04-12 | 20:02
Deze methode wordt al jaren door de overheid gehanteerd. Ik heb nooit kunnen achterhalen of het een bewuste actie is om de werkloosheid kunstmatig laag te houden.
rara | 24-04-12 | 19:57 |
Uit uw onderonsje met @Stormageddon begrijp ik dat jullie een praktisch en heldere oplossing hebben voor de groeiende werkeloosheid in de Lage Landen?
@rara | 24-04-12 | 19:57
Daar gaat, zoals afgesproken in de structuurnota, het procesmanagementteam over. En die koppelt weer terug. Want je moet het proces wel goed managen, anders gaan zaken langs elkaar heen lopen. Dat wil je niet.
@AntiSoof | 24-04-12 | 19:53
Rollenspelen zijn uit de tijd. Er is een teambuilder ingehuurd om de wekelijkse vrijwilligerswerksessies bij het dierenasiel in de buurt te begeleiden.
Zou er door dit prachtige artikel van Brussen in Amsterdam ergens snel wat vergaderingen voor vergaderaars en schermevaluatierapporten door schermevaluatierapporteurs gemaakt worden/ te voorschijn gehaald worden om te schermen met de bewering:"Wij doen heus wel dingen!" ?
Ik denk het wel.
Mooi stuk Bert.... en laten we wel wezen. Vrij wel alle grote steden met vooral linkse besturen zitten tot hun oren in de schulden door allerlei uit de hand gelopen prestige objecten.... het is godsgeklaagd en in 2012 krijgen ze gewoon weer mandaat voor een nieuwe periode, zo is het altijd gegaan en zo zal het altijd blijven helaas....
@Stormageddon | 24-04-12 | 19:53
Wie bewaakt de kwaliteit van de kadernota's? Daar moet een onafhankelijk managementsadviesbureau over oordelen. Uiteraard wordt er een second opinion ingewonnen bij een ander bureau die een andere visie hanteert, dit om de onafhankelijkheid van de beoordeling te borgen in het proces.
TL/DR
Geeft de burger wel moed, dit soort verhalen :), Wordt tijd voor een nieuwe serie Over de Balk-afleveringen. En dan zo veel mogelijk betrokkenen met naam en toenaam noemen.
En een rollenspel spelen, rara. Dát moeten ze doen. Onder leiding van een Goeroe. Die met gekleurde petjes de groep in tweeën deelt en zo het voordeel van groepsgedrag waarneembaar maakt. En dan vooral aan veel, heel veel na-evalueren doen.
@rara | 24-04-12 | 19:47
Nee, een projectmanagementteam, extern ingehuurd bij een projectmanagementbureau waarvan door de accountmanager de contacten met klankbord- en stuurgroep wordt onderhouden, zodat er ook een objectief terugkoppelingstraject kan worden opgesteld met alle betrokkenen. Want anders gaat het natuurlijk mis, als er geen terugkoppeling de klankbordgroep is. Maar ja, daar gaat de structuurcommissie over, die dat in een hele heldere kadernota heeft vastgelegd. De bevindingen moeten worden teruggekoppeld. Simpel.
Had mij maar gebeld, ik doe het voor een hartevelt...
Had mij maar gebeld, ik doe het voor een hartevelt...
Schakel de aannemers in die destijds de Haagse tramtunnel hebben aangelegd. Eén garantie heb je dan alvast: brand uitbreken kan dan zeker niet meer. En bovendien, als het eenmaal klaar is, is het ook écht klaar.
Metro? Dat is toch een krantje?
Het gaat nog snel, daar in de hoofdstad. In andere steden duren de projecten iets langer: www.leidschdagblad.nl/regionaal/leiden...
Ohja, projectmanagers...
Lang verhaal, zal heel wat uurtjes onderzoek hebben gekost om te kunnen 'spindoctoren'.
@Stormageddon | 24-04-12 | 19:42
Dan moet je ook een projectmanager inhuren om de synergie van beide groepen optimaal te benutten.
@neemjemoederindemali | 24-04-12 | 19:39
Nou, Opstelten schijnt er ook al in te staan. En dan de continuë reclame voor het kapitalisme via Dagobert en ga zo maar door. Dat weet ik omdat ik in de wachtkamer van de tandarts vaak lang moet wachten en dan deze literatuur weer eens doorneem.
Dit is dus zo'n reden waarom ik nooit meer terugkom naar nederland. 80% belastingdruk wat helemaal nergens terecht komt.
En dan zeggen dat die Wilders niet in het landsbelang handelt.
En voor degenen die het stuk te lang vinden, op fok zijn ze korter.
Vermenigvuldig dit met 10.000 (aantal van dit soort gevalletjes) en vermenigvuldig dat met 10 (sectoren) en wij weten meteen waar onder andere het overheidstekort vandaan komt.
Zoals een oproerkraaier reeds zei: bezuinig bij de (semi)overheid en niet bij de burger.
En dit is nu precies waarom het met Nederland nooit meer goed komt. Kijk maar eens hoe snel ze zo'n opknapbeurtje in China klaar hebben. Nederland derdewereldland, wen er maar vast aan.
Ze hadden de risico's ook met derivaten moeten afdekken. Je moet die ambtenaren ook alles leren ;-)
Hoog tijd om dit eens grondig te evalueren.
Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat de stad er op vooruit ging toen de metro niet reed.
Ik lees het woord klankbordgroep nergens. Dat was natuurlijk dé oplossing geweest: een heuse klankbordgroep. Daar ontbreekt het namelijk aan: klankborden. En dan in groepen gegroepeerd. Zodat een stuurgroep ook kan sturen, want zonder klankbordgroep is een stuurgroep onbestuurbaar.
Wie zegt dat Amsterdam toch een wereldstad is? In de enige echte wereldstad van Nederland daar rijdt de metro al jaren zonder grote problemen: Rotterdam! Ech wel...
Zolang er een PVDA burgermeester in Amsterdam regeert gebeurt er niets...
Antisoof
Wtf, hoe dan?
PvdA stadsdeelfacisten sturen Amsterdam aan "op weg naar het einde " en Samson heeft hetzelfde in gedachten met heel Nederland.
En het ergste is: in elke stad is dit dus zo...
"Amsterdam wordt geregeerd door extreme regenten die tot nu toe alles hebben gesloopt wat er te slopen valt."
Dat is nog maar het begin van het Pvda regime. Als Samson gaat regeren weten we nu wat Nederland te wachten staat.
Weg met de metro, leve de fiets & luxe stadsbus / snel bus vervoer.
(Bussysteem Transmilenio, een Bus Rapid Transit systeem werkt in Bogota 95% goedkoper en beter dan een metro, zie docu Cities on speed - Bogotá Change.)
Prima stuk Bert, maar, let's face it, wel een beetje lang
@neemjemoederindemali | 24-04-12 | 19:32
Wist je dat de Donald óók al door de politiek besmeurd wordt?
@rightwingranter | 24-04-12 | 19:30
Moet je wel de RET van het spoor houden. Als ik dat ding zo nu en dan neem dan hebben ze altijd panne.
De rijngouwelijn www.rijngouwelijn.nl/ is de volgende faal-in-the-making. Overal bij referendum tegengestemd en daarna toch doorgedrukt door de provincie. Het HSL traject dat een paar jaar na voltooiing pas in gebruik genomen is omdat er geen treinen waren. Om nog maar niet over de Betuwelijn te beginnen. Spoorbouw is 1 grote bouwfroude.
Godsklere wat een stuk leesvoer.
*verder gaat met Donald Duck*
Ik begrijp ook niet waarom er geen interim-commissie van vervangende externe deelraadsleden is ingesteld. Dan was dit natuurlijk allang uitvoerig besproken geweest... Dan had tenminste de intentie uitgesproken kunnen worden te komen tot een advies waarin het trekken van conclusies naar aanleiding van de deel-evaluatie in eerste aanleg krachtig geformuleeerd kon worden.
Is vervoer een verantwoordelijkheid van de overheid? Blijkbaar niet, want verantwoordelijk is het niet te noemen.
@bouda | 24-04-12 | 19:22
Kom je ook uit Rotterdam?
Openbare aanbestedingen lijken eerder een manier om geld van een heleboel onwetenden naar enkele wetenden te sluizen. Dat komt omdat politiek niet aan familie gekoppeld is. Eigenlijk zouden onze familieleden ons moeten vertegenwoordigen en niet een stel mooipraters-maar-niks-kunners. Maar ja. Doe er maar eens wat tegen.
basroorda | 24-04-12 | 19:20
Tel daar nog maar 3 jaar bovenop. In Groningen zijn ze al ruim 7 jaar bezig met de bouw van een parkeergarage, inmiddels een strop van 5 miljoen, dit door o.a. de verzaking van monumentale panden, de schadeposten zullen naar mijn gevoel nog veel hoger komen te liggen. En dat is dus een vrij eenvoudige parkeergarage in Groningen...
Rotterdamerts vragen om het op te lossen. klaar.
Als ik een boel wil lezen ga ik wel naar de bieb.
Het is tijd voor de MetroMan! Kek sjaaltje uit de kast, laagje Q10-creme op het gelaat en lekker crowdsourcen.
Gaat natuurlijk niets veranderen aan de zaak, maar kost slechts 80k per jaar en da's nihil in deze rotzooi.
Ik zeg.... alle grote steden en de kleinere gemeentes privatiseren.
Beter een paar management bonussen er tegenaan gooien elk jaar dan miljarden aan incompetentie of corruptie geld uit de begroting laten wegstromen. Binnen 2 jaar een begrotingsoverschot ipv een tekort.
Lijkt net Nederland.
Verhuis dan toch gewoon naar een stad. Kies maar, d'r is er één in Nederland.
... en zo houden de regenten van sociaal-democratische snit hun belangen en netwerkjes in het leven.
Jammer dat het PvdA-politburo tijdens het graven niet de grond is ingezakt.
Wat knap, Bert, dat jij je een weg wist te banen door het bureaucratische krocht Gemeente Amsterdam & co.
De horror.
Prachtig stuk Bert. Echt een kansloos project die renovatie. En dan hebben ze nu overal billboards in de metro opgehangen met een lachende bouwvakker die meldt dat ze al bijna op de helft zijn met de werkzaamheden... NA DRIE JAAR!!
Misschien moeten ze elkaar eerst nog een paar jaar de nieren gaan proeven, om tothola Sap 'ns te parafraseren.
Maar is dat ding überhaupt wel Godzilla-proof?
De grootste fout in deze is natuurlijk dat er geen ketenregisseur is ingeschakeld.
Bert, jij hebt ervaring met ambtelijke molens. Dat lees je in heel je tekst.
Wordt het niet tijd die hele zwik wethouders en ambtenaren met hun consultants eruit te trappen. Honderden miljoenen verder en nog is niks opgeleverd. De burger kan zich een slag in de rondte werken en hiervoor bloeden. Waar eindigt dit?
Don't. Care.
Doet me aan zo'n ander projectplan denken, begint met een J en eindigt op SF....
Amsterdam staat symbool voor Nederland, zoals het een echte hoofdstad betaamt.
Godskolere, dit stuk duurt nog langer dan de bouw van die fokking metro....
Pfff. Zo'n lang verhaal voor zo'n pauperslurf? 't Mag anders wat kosten, die dingen...
REAGEER OOK