Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De snelle jongens en meisjes van De Jager

jankeesmethambie.jpeg Stel dat Biesheuvel van de lobbyclub MKB-Nederland in de krant laat zetten: "koop niet bij de kleine kruidenier, ga lekker naar AH" of dat van Boxtel van de lobbyclub De Groene zaak verkondigd "dat het tijd wordt om weer lekker milieuverkwistend te gaan werken", ik vermoed dat u denkt dat ik nu toch echt een bril bij 'Specsavers' moet gaan kopen. Maar het ondenkbare is denkbaar, want de baas van de bancaire lobbyclub NVB, Boele Staal, zegt dat wij geen producten meer van de banken moeten kopen. Met zulke vrienden hebben je geen vijand meer nodig, zullen ze in het 'bankbashingkamp' denken. Volgens Staal zijn wij verslaafd aan bankkrediet en moeten wij afkicken: Boele Staal in de rol van Keith Bakker. Je moet wel durven zeg. In een bankenlandschap met 3,1 banken, die 95% van alle hypotheken en spaargelden bezitten en waarschijnlijk 100% van alle MKB-kredieten, zeggen dat we maar elders krediet moeten gaan zoeken. Ik ben zeer benieuwd waar Staal denkt dat kleine bedrijven naar toe moeten. De banken hebben er namelijk ook niets aan gedaan om een fatsoenlijke aandelen-of obligatiemarkt voor kleine bedrijven te faciliteren. Kijk maar eens naar Alternext Nederland. Twee (2) bedrijven genoteerd en wat voor bedrijven. Een uitzendbureau en een handelsbedrijf. Echt, de 'crème de la crème' van het MBK. Staal zou eens naar Duitsland moeten kijken, niet voor niets ligt de groei daar veel hoger. Nederland is verworden tot een renteniersland, waar risico nemen een vies woord is geworden en geld willen verdienen 'a thing of the past'. Behalve natuurlijk als je werkt in semi-overheidsbesdrijven (zie hier en hier). Maar Staal wil natuurlijk ook niet dat we naar de 'schaduwbanken' gaan. Nee, de lobbyclub heeft daar ook weer problemen mee, u weet wel 'level playing field'. Als de 'echte' banken zich aan allerlei regeltjes moeten houden, dan ook de schaduwbanken. Waar hebben we het eigenlijk over? Geen kleine markt! Het is een diverse club, waaronder gerekend worden pensioenfondsen (Europa wil strengere regels, maar daar is de lobbyclub van de pensioenfondsen weer tegen met steun van CDA-man Omzigt, die ook stoer bankbonussen gaat aanpakken), verzekeringsmaatschappijen, allerlei vehicles van banken (waar vaak hypotheken in zitten), crowdfunding, private equity en, daar zijn ze hoor, hedge funds. Hedge funds, een gemakkelijke groep om op te schieten. Wie herinnert zich niet de uitspraak van CDA-man Wijn (nu lid RvB ABN AMRO, doet o.a iets in derivatenhandel) dat hedge funds 'sprinkhanen' zijn. Nu zijn ze er in alle soorten en maten, dus goede en slechte. Gemeen hebben ze dat het fondsen zijn die actief op de beurs zijn. En als deze fondsen worden aangeboden aan particuliere beleggers, dan is het terecht dat er regelgeving en toezicht komt. Deze week heeft CDA-Minister de Jager een 40-actiepuntenplan ingediend en nummer 25 gaat over meer toezicht op hedgefunds. De Jager is helaas in zijn bewoordingen zeer ongenuanceerd en beledigend. Het is 1 ding om hedgefunds te betitelen als 'beursspeculanten' (zonder een definitie te geven), in de begeleidende brief gaat hij echter over de schreef. Het is ronduit schandalig om in een officiële brief een zeer diverse beroepsgroep te omschrijven als 'de snelle jongens en meisjes'. Zegt hij het ook tegen het Agentschap? Hier een video-impressie van de snelle jongens en meisjes in de dealingroom. En dan de brief besluiten dat de sector haar morele gezag terug moet krijgen. Ja, de Jager, dit soort uitspraken gaan daar echt bij helpen. De Jager, nu superspeculant in Griekse leningen, zal het na pensionering goed doen als koetsier op de diligence. www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl Twitter: @peterverhaar (-red: Na deze column is Peter Verhaar twee weken niet aanspreekbaar. Hij gaat in Frankrijk het morele gezag en en passant even de fiscale mogelijkheden zoeken die hij in Nederland kwijt is geraakt.)

Reaguursels

Inloggen

Zo, Geenstijl is weer, al dan niet bewust, gebruikt voor de bankenlobby. Verhaar kun je moeilijk serieus nemen, hij staat op geen enkele manier open voor een ander geluid. Het is zelf zo triest dat hij alleen over de beurs twittert als deze omhoog gaat. Op een inhoudelijk argument kun je hem niet betrappen als hij de Kort aanpakt. Krijg je er van als je zoveel geld hebt verdiend, dan ga je nog echt in jezelf geloven ook.

roze_bril | 22-04-12 | 14:37

Of dat Van Boxtel verkondigD...
Het blijft moeilijk hè, met die D's en T's...

Mbobo | 22-04-12 | 01:54

-weggejorist-

Xurmat | 21-04-12 | 17:13

RexMundi | 21-04-12 | 13:22
Dat hadden ze eind jaren '90 moeten doen, volgens mij.
Door de rente te lang te laag te houden hebben we nu zoveel schulden dat ie niet meer omhoog kan, zonder dat zo'n beetje heel het westen failliet gaat. (we zijn het eigenlijk al maar met de lage rentestand blazen we nog wat lucht in de kredietbel waartoe onze economie verworden is. Ook dat spelletje loopt nu op zijn einde.

Willem Hollander | 21-04-12 | 14:40

@ Irma 14:16

Ietsje minder vind ik eigenlijk.

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 14:25


eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 14:04 |
En geen van beide..... heeft dat ook wat ? :-)

irma zonderboezem | 21-04-12 | 14:16

RexMundi | 21-04-12 | 13:22
Rente blokkeert de economie. Banken zuigen nu al bedrijven uit, als klein bedrijf betaal je met een krediet nu al 10% rente+kosten. Bij het stijgen van de gewone rente gaat dat bedrijven slopen, kredieten zijn nu al moeilijk.

Patatter | 21-04-12 | 14:10

Alles ter meerdere ere en glorie van de heilige bonus van de top. Wisselen van bank is gewoon wisselen van bonusgraaier.

Patatter | 21-04-12 | 14:08

@ Irma 12:49

Heeft allebei wel wat vind ik eigenlijk...

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 14:04

@neemjemoederindemali | 21-04-12 | 12:25
Mij ook niet. Je beste tegel ooit ja, maar i.m.o (en wellicht ook in die van Joris) iets te lang.

Ook maar even gekeken naar die laatste comments.
Vraagje:
Bestaat jouw gezin uit 13 of meer personen of
heb je een zooitje slimme telefoons in huize njmidm?

La Vie En Rose | 21-04-12 | 14:03

@Feynman | 21-04-12 | 12:07 |
Goed en helder verhaal!

jaco | 21-04-12 | 13:58

Hieruit blijkt maar weer dat de Jager zijn eigen naad schuurt !

herodus | 21-04-12 | 13:45

Ik heb hier geen verstand van maar is het probleem niet dat de rente zo laag is en daarom iedereen in meer risicovolle beleggingen gestapt is om toch rendement te kunnen halen. Dus dat als de rente omhoog gaat de economische groei weliswaar geremd wordt maar er op termijn weer een normaal rendement op geld gemaakt kan worden zonder overdreven risico's te nemen. En dan meteen de huizenprijzen weer naar een normaal niveau zakken omdat je nou eenmaal maar een bepaald deel van je inkomen kan verwonen en met hogere rente het aflossingsdeel kleiner wordt en daarmee het budget voor een huis? M.a.w. hogere rente lost op langere termijn alle problemen op?

RexMundi | 21-04-12 | 13:22

@Graaf van Egmont | 21-04-12 | 13:03
Zou hij deze Eurofiele veilingknecht ook mee kunnen nemen?
Kunnen ze samen lekker braine strormen over hun Eutopia!

www.powned.tv/nieuws/politiek/2012/04/...

deraderendraaien | 21-04-12 | 13:17

Goed zo Peter. Naar Frankrijk = altijd plus veul. Nog even de verkiezingen as zondag afwachten....

Graaf van Egmont | 21-04-12 | 13:03

Feynman | 21-04-12 | 12:07 |
Eensch, al vergeet je 1 factor; de burger zelf, die ook niet verder keek dan naar het groene gras bij de buren en zo snel als mogelijk mee wilde genieten van al het moois dat aan de bomen hing.

U vraagt? Wij draaien wel...

Nu zijn de druiven aan het verzuren en is de koekjestrommel zo goed als leeg en de schuld hiervoor moeten we bij iemand neerleggen.

De een een onsje meer, dan de ander...

Strangetown | 21-04-12 | 12:51


eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 12:47 |
Beter een goedgevulde bankrekening dan een goedgevulde boezem zeg ik altijd maar :-)

irma zonderboezem | 21-04-12 | 12:49

@ Irma 12:44

Het zij je vergeven. Ik hou meer van een goed gevulde bankrekening btw...

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 12:47


eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 12:32 |
Macht en geld.
Werkt als een magneet op hele groepen vrouwen.

Eerlijk is eerlijk, ik sta er ook niet totaal onverschillig tegenover geld en mooie spulletjes.
Ik weet het zwak en verwerpelijk, maar het zij zo.

irma zonderboezem | 21-04-12 | 12:44

@neemjemoederindemali | 21-04-12 | 12:33

Inderdaad.... ik laat de economie even voor wat het is.

Veel plezier vanmiddag alvast. Tot rond een uurtje of acht.

overVecht | 21-04-12 | 12:44

Splits gewoon het risico gedeelte af bij banken en daarna mogen ze van mij elke risico nemen waar ze zin in hebben. Zolang ik er niet voor hoef te betalen om ze overeind te houden. Maar dat zie ik nergens terug in je colums Peter.

Anarki | 21-04-12 | 12:41

@neemjemoederindemali | 21-04-12 | 12:33
Je kunt beter Henk en Ingrid doodknuppelen, met hun 2-onder-1-kap van viereneenhalve ton en flatscreen op afbetaling

Symmachus | 21-04-12 | 12:40

@ Feynman 12:33

Je mag het van mij proberen hoor!

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 12:39

De overheid (veruit de grootste dief) verpleurt het geld om allerhande wazige stichtingen te financieren, en b.v. 3 ton aan een Albayrak te lappen.
De banken hebben, nadat we uitenteure hebben mogen horen hoe ze van binnen werken, hebben godverdomme het gore lef om ons "op onze verantwoordelijkheden en risico's te wijzen" als we een doodnormaal bedrijfskrediet aanvragen.
De voedingsmiddelenindustrie liegt en bedriegt de hele teringzooi bij elkaar, gooit gevaarlijke en giftige troep door hun zogenaamd "gezonde" producten, en allerhande hormonentroep door de rest.
De entertainmentindustrie verkracht en vermoordt echte creativiteit, en kotst een niet aflatende stroom eenheidsworst over ons uit. De eerstvolgende die nog zo'n zoetsappig nep-soulnummertje met lang-krulhaar-neger en akoestische gitaar opzet schop ik een dwarslaesie.
Godverdomme. De enigen die niet rechtuit en met een glimlach van je stelen tegenwoordig zijn fucking drugsdealers.
(ja, de koffie is op)

Symmachus | 21-04-12 | 12:35

Ah, Feynman heeft Verhaar weer op vakkundige wijze gefileerd, tijd voor de @GSup21april.

Btw, het wordt hoog tijd dat we met zijn allen de hooivorken slijpen, de fakkels aansteken, het pek opwarmen en de kippen plukken. Op naar Frankfurt om die schooiers eens een stevige les te leren.

neemjemoederindemali | 21-04-12 | 12:33

@Parel van het Zuiden | 21-04-12 | 12:17 | + 2 -
Ronduit belachelijk dat het vanuit twee verschillende kanten kan.

De oprichter van de Alex beleggingsbank Peter Verhaal. Zo introduceerde hij zichzelf. Hij doet zich voor als een bancair genie. Een econometrist. Hij was verantwoordelijk voor klantervaring. Een eerstelijns helpdesk medewerker, een man met een paarse broek. Die nu de onderzoeksjournalist mag uithangen op een populair blog. Volgens mij haalt hij het VWO eindexamen Economie geeneens.

@damnschreeuwer | 21-04-12 | 12:24 | + 0 -
search-geenstijl.thruhere.net/#feynman...
At your service!

@Redactie
Volgende week een column van nl.wikipedia.org/wiki/Sweder_van_Wijnb... ?

Feynman | 21-04-12 | 12:33

@ Irma 12:19

Hij is het levende voorbeeld dat macht erotiseert...

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 12:32

@ neemjemoeder 12:25

Wat een hoop plusjes...

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 12:31


overVecht | 21-04-12 | 12:22
( eigenlijk heb je gelijk)

irma zonderboezem | 21-04-12 | 12:29

Banken bestaan bij de gratie van centrale banken en regeringen. Dan is het wel erg arrogant om je doelgroep zo te negeren als Boele Staal namens de banken nu doet.

Wouterr | 21-04-12 | 12:26

@eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 11:49

Mij ook niet, btw, kijk eens naar je laatste comments daar:-)

neemjemoederindemali | 21-04-12 | 12:25

Feynman,
volgende week jou column?

damnschreeuwer | 21-04-12 | 12:24

@zeg maar jansen | 21-04-12 | 12:09 |

Nee hoor. Ik geef gewoon nog netzo veel uit als voorheen. Dus in die zin stimuleer ik de economie.

Waar ik op doel is dat alhier als anoniem lafbekje met mijn tegeltje niet moet denken de wereld te kunnen veranderen... als jij dat wel denkt... het is je gegund... maar er komt een moment dat je zult inzien dat je tegeltjes, evenals die van mij, niemand ene reedt boeien op langer termijn...(lees: tot volgende topic)

overVecht | 21-04-12 | 12:22


eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 12:12 |
Ik geloof nog eerder Berlusconi als hij zegt dat een bunga bunga feest eigenlijk een blijspel is...:-)

irma zonderboezem | 21-04-12 | 12:19

@Feynman | 21-04-12 | 12:07 |

Nice one! Verhaar kapot tegelen, ook daar komen we samen wel uit ;)

Parel van het Zuiden | 21-04-12 | 12:17

Heerlijk, 2 weken lang geen 'Wij van WC eend vinden dat...' gemekker.

Eduard-Khil | 21-04-12 | 12:13

@ Irma 12:08

Ik hoor het hem nog zeggen: "de Grieken gaan alles terugbetalen, gegarandeerd!". Om te janken...

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 12:12

kapotte_stofzuiger | 21-04-12 | 12:02 |
Klopt wat je zegt. Als je geen winst maakt is heb je er weinig aan. Het hangt ook af van het beroep dat je uitoefent. Voor sommige zaken kan je alleen maar in NL terecht. Maar bijvoorbeeld in mijn geval, ik werk in de Audio-Visuele branche, is het ideaal. Sommigen mensen zeggen wel eens tegen mij, ja maar realiseer je wel dat elk jaar verblijf in het buitenland, wordt afgetrokken van je AOW? Ja dat weet ik.
Boeie. Die AOW bestaat niet meer als ik die leeftijd heb bereikt, en daarnaast steek ik mijn geld in vastgoed (heel kleinschalig). Kan ik dat in ieder geval nog opeten als het moet.
Ik vind het ideaal!

Banana-Hollandia | 21-04-12 | 12:12

of dat van Boxtel van de lobbyclub De Groene zaak verkondigD = of dat van Boxtel van de lobbyclub De Groene zaak verkondigT

Voor de rest eens met kapotte_stofzuiger, kansloze Frankrijk-missie voor Verhaar.

Jopie2009 | 21-04-12 | 12:10

overVecht | 21-04-12 | 12:07 Als een lammetje naar de slachtbank.

zeg maar jansen | 21-04-12 | 12:09

Ik zag die kop en dacht: de Jager gaat ons weer voorlezen uit het groote Griekse (ze gaan ons terug betalen) sprookjesboek!
Helaas is er nog meer elkende..

irma zonderboezem | 21-04-12 | 12:08

De voorzitter van de NVB roept dat de Nederlandse bancaire sector een domme incestueuze bende is. Ondanks wat Peter Verhaal hier ons probeert te doen geloven heeft de beste man gelijk.

Er zijn slechts twee smaken in Nederland. De coöperatieve bank en de twee Naamloze vennootschapsbanken. Die laatste twee hebben de crisis eigenlijk niet overleefd.

Deze drie banken waarderen gedwongen door de kortzichtige Nederlandse overheid alle drie op exact dezelfde manier. Krijgt u de hypotheek bij de ene bank niet, dan kunt u gelijk naar het buitenland. De AFM, DNB, NHG en andere toezichthouders die puntje bij paaltje te weinig toezicht houden dwingen op de euro nauwkeurig af wat wel en niet mag.

De huizengebruiker wordt gedwongen zo duur mogelijk te wonen. De voorzichtige huurder wordt gecriminaliseerd als scheefwoner en gedwongen zo duur mogelijk te huren. De huizenkoper wordt fiscaal gelokt om zich zo diep mogelijk in de schulden te steken. Iedereen tot dezelfde grens.

Dit leid tot een financiële momocultuur in het Nederlandse gezin. Iedereen heeft evenveel vlees op de botten en gaat op exact hetzelfde moment failliet. Het Nederlandse volk wordt dan als geheel "to big to fail"

Wat geldt voor uw hypotheek, geldt net zo goed voor het MKB. Waar vroeger een bedrijfsplan jaren de tijd had om naar een Break Even toe te werken moet het nu aantoonbaar zeker binnen een jaar. Anders niet.

Een zonnepaneel verdiend zich altijd terug. Het is al financieel en energietechnisch rendabel. Toch mag ik bij de financiering er niet vanuit gaan dat de energieprijs langzaam stijgt. Als ik bij Eneco de stroomprijs drie jaar wil vastzetten betaal je 30% extra. Met een paneel zet ik het vast over de technische levensduur. Bijna tien keer zo lang. Gratis.

We zien nu qua bedrijfsvoering alleen kortzichtige opbrand projectjes. Alleen het snelle geld kan rekenen op een stukje financiering. De rest van de economie sterft nu af.

Op overheidsgebied hetzelfde. Investeren in onderwijs, veiligheid of gezondheidszorg wordt louter gezien als kosten nu. Geen enkel lampje brand in Den Haag dat die maatschappelijke investering zich zonder enige begeleiding drie of vier keer terugverdiend. Vanuit die achtergrond proberen politici te wijzen. Anderen de schuld te geven. Het wordt tijd dat politici verantwoording afleggen voor hun eigen gedrag. Burgers en bedrijven zijn niet hun zondebok.

Dit is trouwens weer een column van Peter Verhaal over de fatsoensnormen en de poppetjes in de financiële wereld. Weer ontbreekt het financiële systeem, oorzaken & gevolgen en een vooruitziende blik. Het blijft een persoonlijk getinte registratie hoe het misging. Het blijft saai.

Feynman | 21-04-12 | 12:07

@zeg maar jansen | 21-04-12 | 12:00 |

Dat had ik ook begrepen ja. Aangezien we er toch niks aan kunnen doen, althans ik niet cq. geen zin heb er iets aan te doen... maak ik me er ook niet druk om.... hoe dom dat wellicht ook is, het scheelt een hoop frustratie.

overVecht | 21-04-12 | 12:07

zeg maar jansen | 21-04-12 | 11:57
Aanvullend, als het een tegoedbriefje was dat reële waarde vertegenwoordigt had ik minder bezwaar. Maar tis een tegoedbriefje voor schuldpapier. G

Willem Hollander | 21-04-12 | 12:06

zeg maar jansen | 21-04-12 | 12:00 | + 0 -
Ze willen nog meer geld, zodat ze nog meer over de balk kunnen kieperen.

me,myself and IK | 21-04-12 | 12:04

zeg maar jansen | 21-04-12
Daartoe is ons geld verworden inderdaad, maar ik denk dat het eigenlijk niet eens geld te noemen is. Tis slechts een ruilmiddel, voor waardeopslag of als rekeneenheid (volgens mij ook 2 belangrijke functies van geld) is het compleet ongeschikt.

Willem Hollander | 21-04-12 | 12:03

Een fittie tussen de "vrinden van Verhaar" kon nafuurlijk ook niet uitblijven. De crisis woekert voort een begint tegenstrijdige (persoonlijke) belangetjes te creeeren. Politiek, bestuur en de verschillende gokpaleizen uit de financiele wereld cirkelen rond elkaar en komen niet meer uit de puinhoop die ze zo lang bij elkaar gepolderd hebben. De pijn zal immers binnenkort ergens genomen moeten worden en degenen die deze pijn moeten nemen zullen aan macht, invloed, status en persoonlijke (toekomstige) rijkdom gaan inboeten.

De eerste speldenprikken worden uitgedeeld in de vorm van kleine zwarte pietjes en steekjes onder water. Het media steekspel is al een aantal weken begonnen. Saillant detail is dat onze *kuch* kritische media weer eens verstek laat gaan qua duiding en doorvragen en vooral lijkt opgedeeld in leibanden van de verschillende fittiënde partijen. Dit even terzijde, hoewel toch weer typisch Nederland. Dit gevecht gaat alleen maar toenemen in intensiteit. 
.
De oplossing om de economische motor van Nederland weer op gang te brengen komt geen centimeter dichterbij. Dat kan ook niet als we gaan wachten totdat de "vrinden van Verhaar uitgeruzied zijn. De verschillende visies en oplossingen die in de politieke, bestuurlijke en financiele wereld zijn bedacht gaan namelijk uit van de grondgedachte hoe kom IK hier goed uit. 
.
Ondertussen blijven burger en bedrijfsleven in onzekerheid zitten. Daar ligt de oplossing. Deze mensen en organisaties zijn namelijk de echte economische motor van de Nederlandse economie. Dat zijn zij altijd geweest en zullen zij altijd blijven. De leugen van de economische waarde van overheden en banken heeft dit lange tijd verhult maar dat kan dus niet veel langer.
.
Dus zoals ik eerder al tegelde. Burger en bedrijfsleven moeten zelf de handschoen oppakken. Vanuit de relaties elkaar gaan financieren en weer ruimte maken om zelf te gaan ondernemen, innoveren en waarde creeeren. Het eerder we de "vrinden van Verhaar" buitenspel zetten hoe eerder de raderen, cylinders en krukassen van de economische motor weer gaan bewegen. 
.
We moeten niet naar deze mensen kijken voor een oplossing, niet op hen wachten voor een plan. We moeten aan de slag en eigenlijk nog een keer langs met riek, pek en veren. Dat laatste is voor gerechtigheid, het eerste vooral om onze toekomst veilig te stellen.
.
Het is tijd voor burger en bedrijfsleven om het anders te doen, maar vooral zonder de "vrinden van Verhaar" te doen. Misschien kunnen ze allemaal op vakantie.. Misschien kan die vakantie ook veel langer!
.
.
@peterverhaar. Misschien moet je lekker naar Griekenland gaan. Kun je in het straatbeeld eens bekijken wat voor een ellende jij en je vrindjes hebben aangericht. Wat Nederland misschien kan verworden als jullie zo doorgaan.

Parel van het Zuiden | 21-04-12 | 12:03

@ zeg maar Jansen 12:00

En waar halen ze dat extra geld weg? Precies, bij de werkenden...

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 12:02

@Banana-Hollandia | 21-04-12 | 11:55
Dergelijke constructie zijn erg handig als het inkomen c.q. de winst boven bedrag X uitkomt (X als zijnde wat interessant is voor de belastingdiensten van betreffende landen), daaronder is het een kwestie van belastingdiensten tegen elkaar uitspelen. Je blijft "M- en C-formulieren" invullen, maar het loont wel (meer tijd om te reaguren zullen we maar zeggen).

kapotte_stofzuiger | 21-04-12 | 12:02

damnschreeuwer | 21-04-12 | 12:00 Verhaar bezuinigt ook. Als ie minder goed gaat zien gaat ie zo'n pauperbrilletje halen bij specsavers. Twee voor de prijs van één bij een montuurtje van 90 euro.

zeg maar jansen | 21-04-12 | 12:02

overVecht | 21-04-12 | 11:42 En nog erger: In het Catshuis zitten ze plannen te bedenken om je nog meer afhandig te maken.

Ze noemen het 'bezuinigen' maar het komt er op neer dat ze de belastingen willen verhogen. Dat is geen bezuinigen maar een poging om meer inkomen te vergaren.

zeg maar jansen | 21-04-12 | 12:00

Peter vind de term 'snelle jongens en meisjes' en 'beursspeculanten' beledigend? Verhaar heeft nog langere tenen dan een allah-fundi.
gatver, wat een rancune.
(of is hij misschien bezig met een hetze tegen deJager?)

damnschreeuwer | 21-04-12 | 12:00

Willem Hollander | 21-04-12 | 11:53 Geld is schuldpapier. Het is een briefje van de bank waaruit blijkt dat je nog wat tegoed hebt.

Met handtekening en al.

zeg maar jansen | 21-04-12 | 11:57

@ Peter en iedereen

Zo ingewikkeld is het niet hoor. Moet je alleen wel ondernemer zijn:
1. Je opent een Off-Shore Holding in bijvoorbeeld Guernsey. (UK)
2. Die Off-Shore Holding richt een Ltd. op in Malta. =(EU, Euro Engelstalig, lekker weer, lekker eten riant wonen voor weinig)
3. Je gaat een half jaar + 1 dag in Malta wonen en werken (Dit is héél belangrijk!). Je krijgt een Maltese Residence pas, en zet jezelf aldaar op een laag inkomen in je Ltd., en betaald een maximaal IB bedrag van 21%.
4. Alle winst uit de Ltd. boek je over naar je Off-Shore Holding in bijvoorbeeld Guernsey, waar je maar 4% betaald.
Af en toe vlieg je daar heen en pin je je cash uit de muur.
Omdat je meer dan een half jaar in Malta woont, word je wereldwijde inkomen dáár belast.
In NL mag dit niet, maar in Malta wél.
Je hoeft er overigens niet een half jaar aaneengesloten te verblijven, als het maar meer dan 6 maanden op jaarbasis is. Heen en weer vliegen (retourtje heb je vanaf Eindhoven meestal voor 130,- e) kan dus het hele jaar door.

Relaxed!

Banana-Hollandia | 21-04-12 | 11:55

zeg maar jansen | 21-04-12
Ik had het over het drukken van schuldpapier, u heeft het over een brood, reële waarde waar men voor heeft moeten produceren, al een hele verbetering als je het mij vraagt.

Willem Hollander | 21-04-12 | 11:53

Goed dat je zegt op vakantie te gaan peter, het (oost europese) boevengilde weet je riante huis vast te vinden.
#facepalm

pleurtop | 21-04-12 | 11:53

Nog een kleine aanvulling, morgen is de 1e ronde van de Franse presidentsverkiezingen, als de uitslag Sarkozy/Hollande wordt, is het fiscaal al niet interessant. Wordt de uitslag Le Pen/Hollande, dan kan je straks goedkoper tanken dan in Nederland, maar betaal je wel 100% winstbelasting.

kapotte_stofzuiger | 21-04-12 | 11:53

Hedgefundsen zijn gewoon jongens en meiden die zo goed zien dat ze als ze voor zichzelf beginnen meer kunnen verdienen dan bij de bank.

Die aanval op de 'speculant', ik snap er echt niks van. Wat is het verschil tussen een speculant en een investeerder of gewone belegger? Is een speculant ook een ramp als hij de rentes van Nederland omlaag drukt, of alleen als ze omhoog schieten? Is een speculant ook een ramp als hij long gaat i.p.v. short? Het is een holle definitie, overheden proberen de aandacht af te leiden van de werkelijke problemen: speculanten reageren namelijk alleen op onderliggende problemen, en dat is in Europa te grote tekorten, te grote schulden en te grote overheden.

StandUpForYourRights | 21-04-12 | 11:52

Nam Peter die Bandirah maar mee op vakantie hè?

zeg maar jansen | 21-04-12 | 11:51

Willem Hollander | 21-04-12 | 11:46 Bijdrukken zal wel moeten. Iedereen wil verdienen aan z'n geld en dus zal er altijd te weinig van zijn.

Denk eens dat het broden zijn. Jouw geld is een brood. Leen het brood uit en verwacht twee broden terug. Dat betekent dat er iemand ergens een brood bij heeft moeten bakken.

zeg maar jansen | 21-04-12 | 11:50

@ neemjemoeder 11:41

Waarom Joris je geniale Kouweslezing niet kon waarderen is me nog steeds niet duidelijk...

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 11:49

Wat betaalde 'Specsavers' hier nu voor?

doskabouter | 21-04-12 | 11:48

40 punten actieplan kan ook meteen in de prullenbak, slechts 3 punten zijn enigszins positief. (maar pakken ook de kern niet aan)
20) bankactiviteiten scheiden, (zou niet nodig moeten zijn.
21 & 22 Hogere kapitaal eisen, goed idee, zal alleen wel weer om luttele procenten gaan, dus sorteert waarschijnlijk weinig effect.
Ook deze 3 enigszins positieve punten zijn mijns inziens niet meer dan symptoombestrijding. De kern van de zaak, veuls te veul schuldbriefjes drukken, zal er slechts zijdelings en matig door beïnvloed worden.

Willem Hollander | 21-04-12 | 11:46

overVecht | 21-04-12 | 11:42 Dat is het ook. Want die helft die jij denkt over te houden en lekker aan leven en zo op te maken is ook belast. Van zo goed als alles wat jij koopt gaat minimaal 19% ook naar die overheid die de eerste helft zó al nam.

zeg maar jansen | 21-04-12 | 11:46

Het enige wat ik van economie weet is dat de helft van wat ik verdien met werk naar de overheid gaat....

Maar dankzij dit soort columns begin ik stukje bij beetje in te zien dat het eigenlijk nóg erger is dan dat ik dacht.

overVecht | 21-04-12 | 11:42

Verhaar is vroeg met zijn matinee, ik hoop dat Feynman al wakker is.

Btw, Peter, het is: Du vin et du pain, la dieu et la mam ont toujours raison. Verder zou ik maar niet vertellen dat je een snelle bankboy bent, hebben die Fransjozen een tiefus hekel aan.

neemjemoederindemali | 21-04-12 | 11:41

Bedrijven proberen winst te maken, landen maken schulden. Aan schulden valt voor banken meer te verdienen. Dan komt er nog bij dat Nederland mee moet bloeden als andere Europese landen er een financieel zooitje van maken.
Zo snel mogelijk uit de EU stappen en stoppen met teveel uitgeven dus.

me,myself and IK | 21-04-12 | 11:40

Het werkelijke probleem is tweeledig:

1. We hebben fiat geld (=schuld).

2. Er wordt rente betaald waarvoor het benodige geld niet voorhanden/gecreëerd is.

Balsaq | 21-04-12 | 11:40

De Jager is ook onnavolgbaar in het benoemen van Alexander Rinnooy Kan tot voorzitter van de Raad van Commissarissen van DNB.
Rinnooy Kan die als lid van de RvB van ING (1996-2006) medeverantwoordelijk is voor het falen van ING dat bij de Staat moest aankloppen.
Wie gaat hij nog meer benoemen, Staal (Vestia) en Nijpels (DSB)?

popstar | 21-04-12 | 11:39

@ Cyhahoga 11:32

Is het toeval dat Griekenland ook tot die knoflookstaten behoort?

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 11:38

@Tommygunner | 21-04-12 | 11:30

Het zou inderdaad een minder complexe crisis zijn, maar het is de vraag of een simpele crisis beter is. Hoe simpeler de crisis, hoe meer mensen de ernst zullen inzien, en daarmee de crisis nog erger maken.

ongelovigehond | 21-04-12 | 11:38

We hebben aan de handelingen, vluchten en vernietigen t.a.v. de DSB gezien waar de 'machthebbers' toe in staat zijn.

koetmeurning | 21-04-12 | 11:38

Heb je veel geld vastzitten in Hedgefunds, Peter?

rara | 21-04-12 | 11:38

ROTFL @ "in Frankrijk het morele gezag en en passant even de fiscale mogelijkheden zoeken die hij in Nederland kwijt is geraakt."

Beste Peter, in Frankrijk is geld verdienen een nog viezer woord dan in Nederland. Men heeft een godsgruwelijke hekel aan bankenjongens, waar u ook tot gerekend wordt en voor fiscale voordelen hoeft u het ook niet te doen, behalve als je een milieuvriendelijk schildersbedrijfje begint.

kapotte_stofzuiger | 21-04-12 | 11:35

Frankrijk is een mooi land, jammer dat er zoveel Fransen wonen!

eerstneukendanpraten | 21-04-12 | 11:33

Bedoeld hij soms de jongens en meisjes die regelmatig aan hardlopen doen?

Idontgiveafunk | 21-04-12 | 11:33

Misschien een idee om een keer een minister van financiën aan te stellen die verstand van financiën heeft.
Dus niet iemand minister maken omdat hij zo'n lekker kontje heeft en met een strak gezicht miljarden kan verbranden of dorsluizen naar zijn pensioenvoorziening bij ABN. Of een guitige heaumeau die de knoflookstaten liefheeft, waar je geen kritiek op mag hebben omdat het een guitige heaumeau is.

Cuyahoga | 21-04-12 | 11:32

Onze economie moet eigenlijk constant aangepast worden aan veranderende omstandigheden. Het ceteris-paribus denken moet verlaten worden. Er zijn economische hervormingen nodig.
De banken lopen dan voorop door die hervormingen deels af te dwingen door te roepen dat er een economische crisis is. En als banken dat collectief roepen, gebeurt er iets: de consument denkt dat er crisis is, houdt de hand op de knip, en ja hoor:... bedrijfsresultaten gaan tegenvallen, koersen op beurzen dalen, en hop: daar is'ie dan echt: de crisis. Markten worden gereshuffeld, bedrijven vallen om, echt goede innovaties komen er niet: het is immers crisis, en nieuwe dingen zijn dan niet zonder meer financierbaar.
Mensen die veel geld hebben zien dan hun kansen, om seed-capital uit te zetten, in ruil voor een deel in een bedrijf. Dit is het verstrekken van risico-dragend vermogen. Dat is ook de taak van de belegger, en niet van de bank. Is het bedrijf aan gezonde groei toe, dan komt die bank vanzelf om de hoek kijken. Moet je wel even om vragen! Op basis van een goed ondernemingsplan voor de komende jaren valt er dan wel te praten. Dat een bankier kritisch is en niet van alles wil is logisch. De bankier kijkt niet via de geboden zekerheden, maar via een gezonde cash-flow. Id de CF gezond, stevig, dan zal de bankier het nodige doen.

pitsteen | 21-04-12 | 11:30

@ongelovigehond | 21-04-12 | 11:17
Een ander soort crisis ja. Eentje die te overzien was geweest.

Tommygunner | 21-04-12 | 11:30

@Tommygunner: ik zie ook: onverantwoord leengedrag van overheden, de manier waarop de Europese munt is opgezet, en stijgende rentes door afnemende kredietwaardigheid. Tel daarbij de onterecht krappe kredietmarkt op, ook deels door overheden opgelegd middels nieuwe regelgeving, en ik weet wel waar we onze vingertjes heen moeten laten wijzen.

Muxje | 21-04-12 | 11:30

Verhaar op verkansie? Heerlijk twee weken rust!
Het schijnt vanaf woensdag weer mooi weer te worden,dus genieten van de Zon en de afwezigheid van Verhaar!
Zoeken wij ondertussen uit waar we de duiten die ons afgenomen gaan worden naar toegaan!

deraderendraaien | 21-04-12 | 11:25

Dikke doei Verhaar.
Mensen die een zinkend schip verlaten i.p.v. pompen of verzuipen .... daar heb ik niets mee.

BedrijfsTijgerT | 21-04-12 | 11:23

Dat we van onze politici niets anders kunnen verwachten dan symptoombestrijding, moge duidelijk zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor bankmannetje Verhaar. Die het dan weer niet met Jan-Kees eens is, omdat hij liever andere symptomen bestreden ziet. Dieper liggende oorzaken worden uiteraard genegeerd, show must go on...

Willem Hollander | 21-04-12 | 11:23

Is ook fijn, 2 weken aan de Franse wijn.

Guy de Lombard | 21-04-12 | 11:19

Terecht Verhaar.
Het bizarre is dat Boele Staal eigenlijk maar 3 banken vertegenwoordigd: ABN, ING, Rabo. En die verdelen de markt, met als prijszetter Rabo.
Als SNSReaal, van Lanschot en Triodos ooit hun zelfstandigheid verliezen hebben we een groot, heel groot probleem. Niet ABN of ING moeten beschermd worden, maar juist de anderen.

Bastie | 21-04-12 | 11:18

@Tommygunner | 21-04-12 | 11:13

Onzin. Dan hadden we hooguit een ander soort crisis gehad. De werkelijke problemen liggen veel dieper.

ongelovigehond | 21-04-12 | 11:17

Dat zal best wel zo zijn, maar zonder deze snelle jongens en meisjes (zoals je ze niet zou mogen noemen) hadden we nu geen crisis...

Tommygunner | 21-04-12 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken