Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Commandofiles: Uruzgan toch oorlogsgebied

lollenmetlucky.jpg Er zijn momenten dat je als klein landje een militaire bijdrage moet leveren om agressieve hakbars met felreligieuze onderwerpingsneigingen tot woestijnstof te reduceren. De wereld wordt nou eenmaal niet uit zichzelf veiliger. Bovendien moet er af en toe wat verse olie in de machine van de internationale diplomatieke betrekkingen. Levert de ene keer een hoop beleefde internationale lof op (zoals in Uruzgan) en de andere keer krijg je dat felbegeerde G20-stoeltje uiteindelijk net niet (zoals na het Kunduz-besluit). Eén nadeel: het Nederlandse volk is in meerderheid niet zo happig op oorlogje spelen in de zandbak. Wegens duur, gevaarlijk en vooral moedeloosmakend zinloos. Daarom moet je deelname een beetje luchtig verpakken, anders gaat de publieke opinie zich d'r mee bemoeien. Luisteren naar het volk, dat wil je voorkomen als Tweede Kamer zijnde. Dus toen negen Nederlandse commando's in oktober 2005 te paard door Uruzgan Lucky Luke'ten om te kijken hoeveel Daltons er op Taskforce Uruzgan zouden gaan schieten, werd hun verslag afgezwakt. Het 'grimmige beeld' van de aankomende 'oorlog voor onze ploegen' dat de commando's hadden, werd politiek verkocht door een nadruk op de 'wederopbouw' te leggen. Terwijl de commando's hadden gewaarschuwd dat het daar niet van zou gaan komen. Hoefde het Nederlandse volk niet te weten. Het was geen oorlog. Punt. Ongeveer vier schooltjes, twaalf waterputten en 25 Nederlandse doden later vertellen de commando-archieven dat het - verrassing! - wél oorlog was. Wisten we al lang natuurlijk. Maar NRC heeft nu het boekverslag [Quote 1:] [Quote 2:]. En nou maar wachter op wat er in 2018 over Kunduz bekend wordt dat we in 2011 nog niet mochten weten.

Reaguursels

Inloggen

geeft dus aan wat een volstrekt hypocriete, opportunistische mensen politici zijn, die zonodig overal een mening over moeten hebben. alsof afghanistan ook maar een haar verandert zolang daar een allesoverheersende doodsideologie heerst. dergelijke brandhaarden moet je isoleren en verder met rust laten. grote muur erom heen en wachten tot men zichzelf heeft uitgeroeid. aids schijnt aardig op weg te zijn. intens zielig voor de vrouwen en de kinderen, maar het ruimt wel een boel mannen op.

minimá-armezusvan.. | 26-03-12 | 10:27

Nederland is goedverDOEMME *GÉÉN* klein landje!!11!!1!

Chiant | 25-03-12 | 09:23

@Portemonnee van de A
-
Eeeh.. pardon? Drie procent van het grondgebied?
-
Als u toevallig Nederlandsch Indie, Suriname en 'de West' meerekent: dat was niet zozeer ' grondgebied' alswel: 'overzees gebiedsdeel'

azoturie | 24-03-12 | 21:43

Als je van je zelf weet dat je niet zo heel erg slim bent en niet zo heel erg veel kunt -en je komt desondanks, tegen iedere vorm van redelijke verwachting in, met een dijk van een salaris op een post terecht waar je een dag per week alleen maar op het juiste moment wat juiste dingen hoeft te zeggen
-
en alsje dan eenmaal goed en welin dat blauwe pluche genesteld zit, zou je dan niet ook een zekere mate van neerbuigendheid aan de dag leggen ten aanzien van degenen die zo stupide zijn geweest om je hier naartoe te verkiezen?

azoturie | 24-03-12 | 21:39

@Reinaert | 24-03-12 | 18:40 |

Gaat mij primair over het dualisme vwbt besluitvormers en de manschappen die naar eer en geweten uitvoeren. Dat is vooral rond Screbrenica op een hoop geveegd. Die besluitvormers zitten met hun vette reed nog steeds op het pluche en daar worden geacht respect voor te moeten opbrengen terwijl de Dutchbatters nog steeds in stilte lijden onder hetgeen is voor gevallen.

Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 20:41

@A.Th. | 24-03-12 | 19:32

Ab-so-luut. Handel roeleert grote tijd, daar kan geen oorlog tegenop.

Reinaert | 24-03-12 | 19:43

@Reinaert | 24-03-12 | 19:06 |
Exact. Mijn voorstel is dan ook om (wat sommigen ook al proberen) die bergen van ze te ontginnen op zoek naar grondstoffen voor onze telefoons ... en ze te helpen met een ander businessmodel. Ik denk dat dat (op lange termijn) een betere weg naar de vrede is. Soldaten droppen en geloof opdringen gaat niet werken. Praten over handelsvoorwaarden altijd. Vraag het maar aan de japaners.

A.Th. | 24-03-12 | 19:32

@Teuderik | 24-03-12 | 18:47 |
Ik geloof dat het niet zoveel met links of rechts te maken heeft, maar meer met wat allerlei communicatiemossels te melden hebben die roepen o wat sielig dat een vent die voor het vak van schieten heeft gekozen doodgeschoten wordt. Oorlog is oorlog, en daar vallen dooien bij.
...
Ik heb het nooit kunnen begrijpen dat men treurt over een dooie soldaat - behalve dan de naaste familie, die daar een direct belang bij heeft.
Doodgeschoten worden is nooit leuk - maar dat is jammer voor Japie - maar dan had hij of zij ook geen soldaat moeten worden. Iets wat tegenwoordig een vrije keus is.
Wat wel aangenaam zou zijn is om Japie de middelen ter beschikking te stellen, en niet in de cel te flikkeren wanneer hij eens een mogelijke vijand mogelijkerwijs een beetje doodschiet in een situatie die een beetje een zooitje is. Het is wel wat men hier doet. En dat is jammer: het in gevaar brengen van onze jongens door ze te beperken op voorhand. Terwijl ze 5000 km verderop zitten in een situatie die niet vergelijken is met het geweld van een verkeersopstopping. En het best slimme jongens zijn. Of in ieder geval niet achterlijk, en weten waar ze aan toe zijn - ik zou zeggen, als je een soldaat ergens neergooit, laat hem dan zijn werk doen. En bekijk de resultaten wat ruimdenkend. En nee, niet aan de hand van playmobiel.

A.Th. | 24-03-12 | 19:21

Afghanistan heeft meer Ramsi Nasr nodig. NU!

keeskluiver | 24-03-12 | 19:15

@A.Th. | 24-03-12 | 18:51

De tegenstander is een niet-geuniformeerde, laag dan wel ad-hoc georganiseerde tegenstander en dat maakt het lastig om er mee in de slag te gaan wil je niet blunderen. En er wordt met de nodige regelmaat geblunderd (met burgerdoden als gevolg en probeer dán nog maar eens te bewijzen dat die burgers eigenlijk helemaal niet zo lief waren).

Poldermodellen gaan dáár niet werken. Stammencultuur in plaats van harmoniemodel - ongeacht het religieuze aspect.

Reinaert | 24-03-12 | 19:06

Dit land bevindt zich op nog circa 3% van het grondgebied dat ze 100 jaar geleden had, zo goed zijn de Nederlandse politici en de moddervette legertop. Natuurlijk is het leger van dit land nodig voor een oorlog aan de andere kant van de wereld in verwegiestan waar we helemaal niets te zoeken hebben. Pruts maar lekker door ten koste van andermans geld en bloed. Hans Hillen, oud leraar maatschappijleer en nu Minister van Defensie, tevens de Hans Klok van de helicopters, stuur daar lekker zelf een of meer van je drie kinderen naar toe van je eigen geld!

Portemonnee van de A | 24-03-12 | 18:53

@Reinaert | 24-03-12 | 18:10 |
Ik zal ook nooit als een Reinaert kunnen denken. Maar ik kan wel ingrijpen in jouw huishouden als je vrouw uit het raam hangt, het meubilair in het rond vliegt, en er busjes drugstoeristen de straat blokkeren. En als het niet mag, dan doe ik het.
Ik zal dan ook jouw gedrag in ogenschouw moeten nemen, en niet dat gelijkstellen aan dat van mij. Ik doe nog geen vlieg kwaad, maar dat helpt mij niet als jij met een pistool aan de deur alle vragen beantwoordt. Dan moet ik met overtuigende argumenten aankomen, al is het met een punt50.

En hoe onzichtbaar is de tegenstander? Is deze wel zo onzichtbaar, maar niet gewoon een maffiabaas die zijn drugsbelangen beschermt? Of simpeler, zijn winkel? Ik denk dat de 'tegenstander' gewoon een middenstander is, maar een met ongewenste handel. En dan gaat het niet meer over middeleeuwse waarden van een zielige haatbaard, maar over een marktconflict. En over marktconflicten ... steden of naties (met de bijkomende bureaucratie) zijn het hart van iedere beschaving. En de handelsplaats die daar het hart van vormt.
Roeptoeteren over religieuse verschillen is al eeuwen lang een manier om de kraam te beschermen, maar is nooit een geldig argument.
Pogingen om de resources te ontginnen lijken mij een betere poging om ze mee te krijgen dan om boeren aan flarden te schieten. Dan krijgen de boerejongens waarschijnlijk ook meteen een betere opleiding, en waarschijnlijk ook wat meer waardering voor hun vrouwen - die ze kunnen inzetten als (onmisbare) secretaresse.
Maar wat we met het poldermodel proberen te bereiken aldaar ... nee, dat werkt niet. En er over liegen ... dat is naief.

A.Th. | 24-03-12 | 18:51

Beter, toch? Alleen zijn al die suffe linkse vredemensjes bang dat soldaten dood gaan. >.>

Teuderik | 24-03-12 | 18:47

@Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 18:20

Dat rapport is me maar al te goed bekend. En die Nederlandse F-16's, dat waren er maar liefst twee en die werden al snel weer teruggehaald wegens kennelijke andere belangen. Mocht niet, foei.

Ik beschimp niemand, ik ben kwaad over de labbekakkerigheid waarmee dit soort zaken in dit land wordt aangepakt. En ik ben kwaad op de "internationale gemeenschap" die ook geen flikker heeft uitgevoerd op het moment dat het nodig was. Bepaalde Franse generaals incluis. Of beter nog: voorop.

En voor ik het vergeet: ik ben één van die mensen die wel eens - met een buks in de handen - met z'n poten in de modder heeft gestaan. Vergeef me mijn cynisme.

Reinaert | 24-03-12 | 18:40

Groenlinks is gewoon op oorlogspad. Zie de kleuren van de makeup van Sap. Die niet in de gaten heeft dat het snoer van de stekker nog gewoon verbonden is; ook al trek je de stekker eruit.

watazooi | 24-03-12 | 18:23

@Reinaert | 24-03-12 | 17:49 |

NIOD rapport niet gelezen, hè.
Nederland heeft wel degelijk geprobeerd te vechten. Dutchbat heeft heel lang 'blocking positions' vastgehouden in een poging de Servische opmars te stuiten. Ik meen dat daar zelfs nog een van 'onze' jongens zwaar verminkt of gedood is. Dit deden de Nederlandse soldaten met lichte wapens, ondanks munitietekorten. Er heeft zelfs nog een bombardement door Nederlandse F16's plaatsgevonden. Toen werd Nederland teruggefloten door de VN.
.
Overigens waren de omstandigheden ook wel iets complexer. Laten we het erop houden dat die onschuldige muzelmannetjes zo onschuldig niet waren. 'Get your facts straight' zou ik willen zeggen.
.
Wij moeten ons inderdaad collectief schamen, maar niet voor de militairen ter plaatse...
Wij moeten ons schamen dat wij deze mensen 'under equipped', 'outmanned', 'unsupported' in zo'n situatie plaatsen. Maar bovenal moeten wij ons schamen voor de manier waarop deze jongens verguisd zijn. Zoals jij nu ook weer doet.
.
Overigens als ze mogen vechten is het ook weer niet goed...
Bijzonderheden rond de slag om Chora (Uruzgan) worden nog steeds bij het Nederlandse publiek weggehouden. Daar hebben 'onze' jongens, zij aan zij met de 'locals', gevochten als leeuwen tegen een overmacht, en gewonnen. Dat mogen wij niet horen zodat we lekker verder kunnen met het bespugen en beschimpen van militairen. Waarschijnlijk willen we het niet eens horen. Lekker makkelijk zo!
.
Ik ben zelf erg tegen dit soort missies maar ik ben erg voor steun aan onze troepen. Zij doen moeilijk, gevaarlijk, verschrikkelijk werk, en dat doen zij namens ons allemaal.
.
Ik krijg nog het schaamrood op de kaken als ik terugdenk aan de mediaverslaggeving, de politieke, en de publieke reacties. Bah! Wat een ondankbaar klotevolk kunnen wij met zijn allen zijn.

Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 18:20

Ook al files in Uruzgan?

Brinno | 24-03-12 | 18:18

@A.Th. | 24-03-12 | 17:54

We kunnen niet anders dan er vanuit Nederlands perspectief over denken (en praten), domweg omdat we ons de volksaard van de Afghaan toch niet eigen kunnen maken, al zouden we willen.

Je mag proberen als een Afghaan te denken teneinde hem of haar een slag voor de zijn, je wordt nooit een Afghaan. Organisatie en optreden van "onze" strijdkrachten staan dat ook niet toe, "wij" zijn niet zo, "wij" kunnen dat niet. We kunnen ons eigen ding doen en we kunnen onze strategie zo goed en zo kwaad als het gaat aanpassen aan de voorliggende situatie maar dat is het dan ook wel.

Een onzichtbare tegenstander - en daar is toch echt wel sprake van - is nu eenmaal moeilijk aan te pakken. En dat zouden "wij" sinds Vietnam moeten weten.

Reinaert | 24-03-12 | 18:10

@Koettoerk | 24-03-12 | 17:53 |
Ik droom al jaren van internetverkiezingen. Gewoon een maandelijkse verkiezing (oid). Maar ja, dat zal wel bij dromen blijven, gezien het onvermogen van de overheid om bijvoorbeeld C2000 werkend te zien krijgen.
Wellicht een antiek model, wat ze nu ook (wederom) in Italie en Griekenland uitvoeren.
(In het oude Rome was er een diktator die toendertijd slechts 6 maanden mocht blijven zitten, en deze zaak aan de kaak heeft gesteld door de periode 3 x te verlengen).
Gewoon wat technocraten aanstellen voor een beperkte periode om het puin te ruimen - het is iets wat onze democratie node ontbeert.
Is het een enge gedachte? Ja en nee.
Ja, het is eng. Nee, niet zo erg, als de vlammen uit het dak slaan. Dan is het tijd voor de brandweer - tijd voor professionals, niet voor (goedwillende) amateurs.

A.Th. | 24-03-12 | 18:06

Nederland en defensie, dat is altijd al een ongelukkig huwelijk geweest. Dat komt door de "losermentaliteit" van VEEL, dus niet alle, Nederlanders.
Volgens de defensietop kan Nederland met de huidige middelen niet nogmaals een missie zoals in Uruzgan verantwoord de leiding nemen. Dat is toch om te huilen!!! Een land met bijna 17 miljoen inwoners kan niet eens een kleine 3000 man in één of andere zandbak houden.

dmekdn | 24-03-12 | 18:05

@Koettoerk | 24-03-12 | 17:53

De maatschappij heeft dat vermogen dan wellicht wel, de politiek en de onderliggende bestuurslagen hebben dat niet. En dat is nou precies het grote probleem met dit land.

Reinaert | 24-03-12 | 17:55

@miko | 24-03-12 | 17:25 |
Wat erger is is dat je woordelijk gelijk hebt: agentje proberen te spelen. Het zijn mooie idealen die we hier hebben, maar ter plekke niks waard. Wat ik van afganistan weet is bijna niks, behalve dan dat het de opiumschuur van de wereld is, en zoiets wil ik niet in mijn wijk hebben. Die mensen daar, ik twijfel aan hun religieuze motieven, maar over de geweldadigheid waarmee ze hun financiele belangen verdedigen lijkt sterkt op die van de de maffia. En die bestrijdt je niet met methodes van oom agent die met een hand op zijn rug staat vastgebonden. Of dat deze wordt vervolgt omdat hij een keer een drugdealer heeft gemold.
Het lijkt een beetje op het huis van de buurman waar de zaken uit de hand lopen, behalve dan dat het een huis is ter grote van een groot en onherbergzaam land met erg koppige mensen.
Agentje spelen help daar niet, en een sociologisch kletsverhaal ophangen nog minder: dat komt een beetje neer op het pand ontruimen en de bewoners een paar flinke lellen voor hun kop geven inplaats van 20 uur schoffelen.
Afganistan is niet te vergelijken met nederland, en dat is een denkfout die hier al te veel wordt gemaakt; hier is het praten, daar is het schieten en keiharde curratele, en de kinderen van de (in de opiumhandel actieve) ouders scheiden.
Het is geen klein probleem.
Maar er op de softe nederlandse manier over praten heeft (inderdaad) geen zin.

A.Th. | 24-03-12 | 17:54

@A.Th.

Onze maatschappij anno 2012 heeft een behoorlijk zelfregulerend en zelfreinigend vermogen. Als je al het gedachtengoed bij elkaar optelt en dat als maatgevende visie en beleid neemt kom je een end.

NL is al voortrekkersland op veel terrein, alsmede van oudsher historische ontdekkingsreizigers, hier zou voor de gein eens een structuur bedacht moeten worden dat je een jaartje het landbestuur via het internet aan de mensen geeft. Geert, Diedrik en Mark even op vakantie sturen. Epic fails als Afghanistan, de Betuwelijn, de JSF en de NZ lijn zouden niet eens een kans hebben gemaakt als je een gemiddeld rechts of links georienteerd persoon het voor het zeggen had gegeven. Dat had ons zo al 50 miljard rijker gemaakt en dan waren we nu economisch een crisisloze en recessieloze topper in europa. En dan laat ik die ramp euro en de Grieken nog even buiten beschouwing.

Koettoerk | 24-03-12 | 17:53

@Feynman | 24-03-12 | 16:30

"Of misschien de illusie dat je met 400 Nederlandse militairen 40.000 Serven tegen kan houden puur en alleen omdat je je tank wit hebt geverfd en je helm blauw."

De Nederlandse militairen in kwestie hebben dan ook niet echt geprobeerd dat te doen. Er is doodleuk gecapituleerd. En natuurlijk was het ook geen realistische optie om met die paar man het gevecht aan te gaan, aan de andere kant staat daar wel tegenover dat er een gigantische rel zou zijn ontstaan als de Serviërs een (in)compleet Nederlands bataljon hadden afgeslacht.

En dan was er waarschijnlijk uit internationale hoek wél gereageerd. En waren er ongetwijfeld minder moslimmannen afgeslacht. En hadden wij ons niet collectief hoeven schamen.

Reinaert | 24-03-12 | 17:49

Ah ja, we moeten natuurlijk ook gewoon wel meedoen om ons deel van de bodemschatten in Afgahnistan veilig te stellen. Het gaat dan niet zozeer om olie, maar om andere produkten.
.
Dus die logica begrijp ik wel. Je kunt daar ook niet al te openhartig over zijn om geen slapende honden wakker te maken.

Greetje Duisenberg | 24-03-12 | 17:48

En zie weer hoe nuttig de democratie werkt. Het volk zegt niet doen. De overheid doet het toch. Grote foute kolere bende. Kost levens. Miljarden euros. Volk tikt zwijgzaam af. Wachtend op de volgende fuck-up. Right. We're yankees at last.

Shareholder II | 24-03-12 | 17:38

A.Th. | 24-03-12 | 17:30

Mooi verwoord.

pius | 24-03-12 | 17:31

@Koettoerk | 24-03-12 | 17:12 |
Het is ook wat mij betreft een aantrekkelijk idee wanneer de wetgevingsdwazen eens flink op de prozac zouden worden gezet ... maar ook in Belgie moest er wat aan worden gedaan om totale ondergang te vermijden - en waarbij de lokale versie van wilders aan de kant werd geschoven - die knakker die voor het wereldrekord heeft gezorgt.
Wat minder regeren is inderdaad aantrekkelijk - vraag het maar aan een directeur van een lagere school die bijna niks anders doet dan directieven van het ministerie tracht te implementeren en aan onderwijs niet meer toekomt.
Het is wat dat betreft een beetje als motoronderhoud: af en toe onder de kap kijken om te zien of alles goed is is noodzakelijk, maar iedere week de hele motor verbouwen - wat ze hier uit verveling lijken te doen - is wat anders, en niet verstandig. Maar ja ...

A.Th. | 24-03-12 | 17:30

miko | 24-03-12 | 17:23 | +

Nee, dan moet je sip kijken en je medeleven betuigen en zeggen dat hij/zij het ultieme offer heeft gebracht voor het vaderland,etc... blabladiebla...

Dat die zoon/dochter eerder misschien ook een paar mensen heeft vermoord gaan we niet ter nuancering aandragen, dat getuigt van slechte smaak.

zovoklets | 24-03-12 | 17:28

Wij. Hebben. Daar. Niets. Te. Zoeken.

Verzuchter | 24-03-12 | 17:27

@A.Th. | 24-03-12 | 17:22
Wilde het niet eens over moslim/niet moslim hebben.Maar de strijd aangaan met iemand of een groepering die het leven niets waard is en die zijn zonen gaarne offert voor het gevecht die moet je in hun eigen sop gaar laten koken en ze alleen beteugelen.Daar moet je geen politie agent proberen te spelen.

miko | 24-03-12 | 17:25

@zovoklets | 24-03-12 | 17:18
Ouch,zou ik niet tegen de moeder van een van de gevallenen zeggen.

miko | 24-03-12 | 17:23

@miko | 24-03-12 | 17:12 |
Over de body-count: het zijn nog altijd moslims die meer moslims om zeep helpen dan niet-moslims. En wat betreft de waardering door de amerikanen (of de gristen-fundies daar) van het mensenleven, mwa. Dienaangaande zit ik liever in het welliswaar rommelige (maar o zo gezellige) Europa, waar we inderdaad wat meer waardering hebben voor het leven (of zelfs de mening) van de buurman. En waar de schuldenberg niet tot aan de sterren reikt. Wat heet, zelfs hier staan we (joris of geen joris) elkaar niet naar het leven.

A.Th. | 24-03-12 | 17:22

Mooi he? PvdA en CDA in de regering?

funkyd | 24-03-12 | 17:22

miko | 24-03-12 | 17:12 |

Westerse overwaardering van reproduceerbare assets.

zovoklets | 24-03-12 | 17:18

Het leek een foutje van Groen Links om in te stemmen met de politietraining in Kunduz. Het leek een inschattingsfout. Maar wat nu als het inderdaad zo bedoeld was? Elke nadenkende Nederlander weet dat het geen zin heeft om agenten te trainen in oorlogsgebied en ze te verbieden om aan gevechtshandelingen mee te doen als het er op aankomt. Iedereen kon op zijn of haar klompen aanvoelen dat een getrainde Abdul niet de formulieren van de parkeerbonnen gaat invullen als het voor zijn bureau tot een schietgemeen komt.

happysolo | 24-03-12 | 17:15

Ik zou niet willen zeggen dat heel het volk hier in is getrapt. Enkel de windmolenaddepten misschien...

Tommygunner | 24-03-12 | 17:14

Waarom worden wij al eeuwen bestuurd door onbetrouwbare gedrochten die zich de polletiek in bedriegen. Moeten we dat liegend Den Haag niet gewoon afschaffen. Die Belgen deden ook anderhalf jaar zonder, en veel verschil was er niet. Laten we ze gewoon als test eens allemaal een jaar de straat opschoppen, en dan evalueren of het er slechter op wordt.

Koettoerk | 24-03-12 | 17:12

@zovoklets | 24-03-12 | 17:08
Mwoah, de body count slaat anders wel in onze richting uit.De Amerikaanse militairen hebben Vietnam ook niet verloren.Het grote verschil is dat wij,het westen,een mensen leven iets meer op waarde schatten speciaal die dichter bij ons staan en daarom dit soort oorlogjes volkomen nutteloos vinden.(althans het weldenkende deel )

miko | 24-03-12 | 17:12

@zovoklets | 24-03-12 | 17:08 |
zovoklets for president.

A.Th. | 24-03-12 | 17:10

Toch knap van de Taliban.

Terwijl wij onze militairen naar scholen voor strategie en sport sturen, miljarden aan wapens geven doen zij het met een ampul opium, een boek en een AK47 van 5 tientjes.

Hoogste tijd nog een paar miljard op defensie te bezuinigen en de oude dienstpistolen van de politie aan militairen te geven. De drugs regelen ze daar maar.

zovoklets | 24-03-12 | 17:08

@Strangetown | 24-03-12 | 16:25 |
Neu, dat zit anders: het is een overlevingsstrategie; alles wat afwijkt (van je eigen soort) kun je opeten. En als er niks anders meer te vreten is, ga je gewoon de buren kannibaliseren. - Ook nederlanders zijn gewoon beesten.

A.Th. | 24-03-12 | 17:05

@Uw Verzekeringsadvis | 24-03-12 | 16:31 |
Denken aan holland denk ik vaak aan een klein gallisch dorpje, dat ondanks een overweldigende overmacht, moedig weestand blijft bieden. www.spellekijn.nl/shop/images/Asterix_...

A.Th. | 24-03-12 | 17:00

Strangetown | 24-03-12 | 16:25

Geh geh. Expose the real moralfags!

pius | 24-03-12 | 16:49

@Stormageddon | 24-03-12 | 16:42 |
Boten zijn daar vrijwel nutteloos gezien al die rotsen onder water ... en schijnt recentelijk nog een gezonken te zijn.
...
Reminds me, ze presteerden het zelfs om een jacht met 5.000.000 (!) euro aan navigatie apparatuur op het strand van Nice op de klippen te zetten.

A.Th. | 24-03-12 | 16:46

@Feynman | 24-03-12 | 16:30 |
Wat heet een jaloerse Goebels - die had nog wat te verbergen. Hier kunnen ze raak kletsen zonder dat iemand luistert en voor je het weet zitten we weer ergens tot aan onze oksels in de stront gedraaid.

A.Th. | 24-03-12 | 16:43

@A.Th. | 24-03-12 | 16:37
Of een boot hebt.

Stormageddon | 24-03-12 | 16:42

@Reinaert | 24-03-12 | 16:29 |
Dan ben je slecht geinformeerd. De wijven waren daar schaars gekleed en hadden zeker geen vette reet ... en deden alles met je voor eeeh ... geld, of zo.

A.Th. | 24-03-12 | 16:40

@Stormageddon | 24-03-12 | 16:25 |
Ik heb 2 jaar aan de cote d'azur gewoond. Honderduizend piepkleine strandjes, en nergens een parkeerplaats langs de rn 98. Je komt er alleen op als je de weg weet.

A.Th. | 24-03-12 | 16:37

@Feynman | 24-03-12 | 16:30
"We" trekken keer op keer een te grote internationale broek aan, in de hoop dat die ooit een keer past.

Schaats OT/
Als je de Zamboni bestuurt, mag je op verjaardagen dan zeggen dat je in een dweilorkest speelt?

Jackanders | 24-03-12 | 16:36

Reinaert | 24-03-12 | 16:29 |

De locale meisjes waren wel weer leuk...

Strangetown | 24-03-12 | 16:31

Het is in Nederland hetzelfde liedje. De politie weet heus wel hoe of het erbij staat in bijvoorbeeld de Diamantbuurt.
.
Maar de politiek doet net of het allemaal reuze meevalt.
.
Dat lijkt me best frustrerend voor politie en krijgsmacht om steeds die leugens van politici te moeten aanhoren.

Greetje Duisenberg | 24-03-12 | 16:30

Misschien moeten we bij gebrek aan politieke integriteit maar eens alle missies vanuit Nederland verbieden. Denk eens terug aan de verdwenen fotorolletjes uit Srebrenica. Of de verdwenen mannen. Of misschien de illusie dat je met 400 Nederlandse militairen 40.000 Serven tegen kan houden puur en alleen omdat je je tank wit hebt geverfd en je helm blauw.

Alle missies sinds de tweede wereld oorlog hangen aan elkaar van propaganda waar zelfs Joseph Goebbels jaloers op zou zijn. GroenLinks geloofde dat we scholen gingen bouwen. In de eerste Irak oorlog geloofden we dat er precisie bommen bestonden. We dachten de bliksemschicht van Zeus zelf in handen te hebben om het goed van het kwaad te scheiden. Wij zijn ten aller tijde de good guys die het wel even gaan regelen.

Wel met de hand op de beurs en de knieën op het bidbankje. Een oorlog is niet vies en burgerslachtoffers bestaan niet. In een oorlog sterven alleen militairen en terroristen. Zelf de series Tour of Duty liet al zien wat oorlog werkelijk is. Band of Brothers was een goede tweede. Het is een uiting van ellende in ellende aan de tegenpartij. Ik niet gelukkig, jij ook niet gelukkig. Het is uitgevonden door een jengelende peuter en nog nooit verbeterd.

Nederland zou als thuis van internationale strafhoven zich uitsluitend moeten bezighouden met korte onaangekondigde missies om dictators en oorlogsmisdadigers naar Scheveningen te brengen. Een arrestatie van Assad door de volledige Nederlandse krijgsmacht heeft meer zin dan alle vorige oorlogsmissies samen.

Feynman | 24-03-12 | 16:30

@La Vie En Rose | 24-03-12 | 16:24
Zucht, zie er nog één: KaRskens, muts!

La Vie En Rose | 24-03-12 | 16:30

@Stormageddon | 24-03-12 | 16:25

Normandië '44: geen goed vakantiejaar. Veel Duitschers op en rond het strand. Veel kuilen ook, dusch. En veel Duitsche vakantiewoningen. El-cheapo: kaal, grijs beton. Wel zes meter dik, dat dan weer wel.

En weinig lekkere wijven. Heb ik van horen zeggen.

Reinaert | 24-03-12 | 16:29

Leden van het kabinet hebben een reden gezocht en gevonden om het kabinet te laten struikelen, op een manier waarop de huidige leden van het kabinet veilig buiten schot blijven. Denk ik, persoonlijk.

rara | 24-03-12 | 16:27

miko | 24-03-12 | 16:22 |

1/3 van de wereldbevolking heeft nog steeds een sterke behoefte de joods/gristelijke cultuur op te dringen aan andersdenkenden, want die schijnt op een of andere manier meer Verhevener te zijn (zo moralfagisch is ze wel)

Strangetown | 24-03-12 | 16:25

@A.Th. | 24-03-12 | 16:19

Prima spul. En met onze stranden is op zich niks mis alleen zit het qua KNMI vaak wat tegen. In een bontgevoerde string een blaasontsteking oplopen is nou eenmaal niet de ideale invulling van je vrije tijd.

Vandaar klimatologisch interessante alternatieven wat mij betreft.

Reinaert | 24-03-12 | 16:25

@Reinaert | 24-03-12 | 16:22
Ik heb ook goede verhalen gehoord over Normandië in de zomer van '44, maar het trekt me gewoon niet. Ik vind de kust wel leuk, maar niet als het zo druk is.

Stormageddon | 24-03-12 | 16:25

@La Vie En Rose | 24-03-12 | 16:24
correctie: (...) mochten en mogen nemen.

La Vie En Rose | 24-03-12 | 16:25

@Stormageddon | 24-03-12 | 16:23 |
*Gaat subiet online shoppen doen*

A.Th. | 24-03-12 | 16:25

Geen nieuws.
Arnold Kaskens roept dit al jaren.
Je kunt lullen wat je wilt, maar die vind ik toch vele malen geloofwaardiger dan politici die ons die oorlog hebben ingerommeld, onze legerleiding en het journaille dat aan het handje van bovengenoemden ook een kijkje in Afghanistan mogen nemen.

En al deze lieden liggen geen seconde wakker van de 25 dode soldaten, die met een 'opbouwmissie' bezig waren.
Al waren het er 100 of meer geweest.

La Vie En Rose | 24-03-12 | 16:24

Tóch oorlog?!? Is alles goed met de Playmobil??

Pastor Sippenhaft | 24-03-12 | 16:24

@Strangetown | 24-03-12 | 16:21 |
De enige kwallen die je op het strand aantreft zijn sommige guurders wanneer ze zijn afgesloten van het internet wegens wanbetaling. Of een ban aan hun broek hebben hangen.

A.Th. | 24-03-12 | 16:23

@Stormageddon | 24-03-12 | 16:16

Strandverkansies roeleren grote tijd. Echt. Waar.

Ultieme strandverkansie-feelgood-movie: www.youtube.com/watch?v=vHjWDCX1Bdw

Reinaert | 24-03-12 | 16:22

@gekkebori | 24-03-12 | 16:04
Landen moeten eens stoppen met zich te bemoeien met andere landen op basis van politieke willekeur.Het voorkomen van een genocide,het verwijderen van een agressief regime en dat is het.Het overnemen/bezetten van landen zorgt alleen maar voor doden aan onze kant en het voorkomt nooit geweld onder de bezette volken.

miko | 24-03-12 | 16:22

A.Th. | 24-03-12 | 16:19 |
Wind afhankelijk meer of minder kwallen?

Strangetown | 24-03-12 | 16:21

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 16:16 |
Ik had al het vermoeden dat je ze nog niet had opgestuurd naar afrika.

A.Th. | 24-03-12 | 16:21

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 16:16
Een 'tegelgrafisch' geheugen, je zal er maar last van hebben.

Jackanders | 24-03-12 | 16:21

@Reinaert | 24-03-12 | 16:13 |
Kalashnikov, is dat een beetje te zuipen? En wat is er mis met ons eigen strand, daar kun je toch ook zitten hijsen?

A.Th. | 24-03-12 | 16:19

Wat ik niet begrijp is dat hier reaguurders zijn die dingen gaat onthouden wie wat heeft gezegd.

Ik reset mijn brein weer elk topic, ik heb daar dus geen last van.

Helaas krijg ik die winterbanden er niet uit.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 16:16

@Reinaert | 24-03-12 | 16:13
Mwoah. Ik hou niet zo van strandvakanties. Dat is, zeg maar, niet echt mijn ding.

Stormageddon | 24-03-12 | 16:16

@necrosis | 24-03-12 | 16:10 |
Nee hoor, ik ben veel mooier. En liever natuurlijk. En er mankeert niets aan mijn geheugen. En ik heb altijd gelijk, ook als het aankomt op pakken slaag die uitgedeeld dienen te worden: nooit aan beginnen.
Hoe gaat het overigens met de verwarring, je weet al waar uruzgan ligt?

A.Th. | 24-03-12 | 16:16

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 16:11

Met de sokken is in onze gelouterde krijgsmacht gelukkig niks mis.

Nu de rest nog.

Reinaert | 24-03-12 | 16:16

Alleen die eerste zin al.

Enfin: Doe een ander niet aan, wat je zelf niet wilt...

Strangetown | 24-03-12 | 16:15

@Stormageddon | 24-03-12 | 16:09

Ga je toch gewoon gezellie naar Somalië. Lekker all-inclusive zandbakken met een Kalashnikov in de ene en een blikje Schultenbräu in de andere hand.

Lekker uitwaaien en relaxen. Gewoon omdat je daar recht op hebt.

Reinaert | 24-03-12 | 16:13

Heel Nederland zit op het internet maar Den Faag denkt nog steeds dat we allemaal lid zijn van de TROS en gezellig oud Hollandsch dom zijn gebleven met de grootste familie..

Hanxie | 24-03-12 | 16:13

vetkleppert | 24-03-12 | 16:08 Andere provincie, dit gaat over de reeds afgesloten 'opbouwmissie'.

Het timmeren en schilderen van krotjes en die dan 'school' noemen.

zeg maar jansen | 24-03-12 | 16:11

@Reinaert | 24-03-12 | 16:09 | + 0 -
Dat vinden de helden op sokken mooi, die dan worden toegezwaaid.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 16:11

@A.Th. | 24-03-12 | 16:08
Volgens mij ben je jaloers op Rammstein.....

necrosis | 24-03-12 | 16:10

Politici wisten dit natuurlijk ook allang, maar het liegt nou eenmaal een stuk makkelijker met een gemanipuleerd rapport in de hand.
.
Nevertheless, veel kuddos naar alle manschappen die in Uruzgan hebben gediend. Jullie hebben het beste ervan gemaakt en daar mogen jullie trots op zijn!

Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 16:10

Wat heeft het ons eigenlijk opgeleverd,qua resultaat per -door groenlinks naar de zandbak gebakfietste- euro? Is het nul of nul komma nul? Hoor ik daar negatief saldo?

lichtpunt | 24-03-12 | 16:10

@leo de pejo | 24-03-12 | 16:07

Op zo'n veteranendag zie je voornamelijk kantoorsoldaten. Die zich erg belangrijk vinden, dát dan weer wel. Want zonder sokkentellers geen leger.

Reinaert | 24-03-12 | 16:09

Goh. Het is dus gewoon wél gevaarlijk in Afghanistan?
* Vakantie annuleren doet *

Stormageddon | 24-03-12 | 16:09

Dus appeltjes groene weide ipv horor zandbak, volgens het rapport.

dwaaassiee | 24-03-12 | 16:09

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 16:06
Politici die liegen?
Je hebt het toch niet over Nederland?
*geluid van brekend glas negeren doet*

necrosis | 24-03-12 | 16:08

Als ze nou gewoon hadden gezegd dat ze de troglodieten in de pan gingen hakken, in plaats van dat gefeminiseerde geleuter over politie opleiden, dan was er wel steun voor geweest.

vetkleppert | 24-03-12 | 16:08

Kaas de Vies | 24-03-12 | 16:06 Ze hebben niet gelogen, het was een verkeerde woordkeus.

Zeggen ze.

zeg maar jansen | 24-03-12 | 16:08

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 16:06 |
Wist je trouwens al dat necrosis een beetje in de war is? Goeie kans dat hij vandaag uruzgan in zuid-amerika plaatst. Zoals hij denkt dat Rutger Tom is).

A.Th. | 24-03-12 | 16:08

Ja, daar sta je dan met je kapitaal aan high tech legervoertuigen in de woestijn.
Na al die jaren nog steeds niet opgewassen tegen een stelletje analfabete ongewassen baardmannen die slapen in grotten en leven van geitenvlees.
Het kost een paar miljard maar dan heb je ook niks.
(Maar zo blijft het toch lekker volle bak tijdens Veteranendag. Dat dan weer wel.)

leo de pejo | 24-03-12 | 16:07

Tja, een "opbouwmissie" in een gebied waar een absoluut machtsvacuüm heerst wordt nooit wat. Dat weet iedereen en dat wist iedereen alleen het mag - in Haagsche kringen - niet uitgesproken worden.

Gelukkig hebben we wel lekker kunnen opbouwen. Echt.

Reinaert | 24-03-12 | 16:07

En maar klagen dat de burger geen vertrouwen heeft in de poletiek.

A.Th. | 24-03-12 | 16:06

Politici die liegen over de rug van mensen die strijden.

Hoe herkenbaar.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 16:06

Wanneer gaat Sap de stekker uit Kunduz trekken?

necrosis | 24-03-12 | 16:04

miko | 24-03-12 | 16:01

U heeft gelijk, maar er is wel één ding en dat is dat wij er achteraan lopen als een hondje.

gekkebori | 24-03-12 | 16:04

Oorlog is vrede.

vetkleppert | 24-03-12 | 16:03

@gekkebori | 24-03-12 | 15:59
Nog niet zo gek als die Amerikanen die denken namelijk echt dat ze de poliie agent van de wereld moeten zijn. En dat doen ze ook 'net niet'.

miko | 24-03-12 | 16:01

-weggejorist-

This is huh, wow | 24-03-12 | 16:01

Je kunt ook rustig een helikopter op een strand neerzetten tussen de rebellen.

Was immers alleen maar een opstandje, geen oorlog.

zeg maar jansen | 24-03-12 | 16:00

Achja, De NAVO en U S of A lachen zich helemaal stuk, denken die Nederlanders nou écht dat ze zó belangrijk zijn *proest*
Ik denk dat de politici dommer zijn dan de Nederlanders burgers.

gekkebori | 24-03-12 | 15:59

Joh.

Dat mag voor de politici als een schok komen, wij wisten het al lang.

zeg maar jansen | 24-03-12 | 15:58

Het is dan ook altijd maar 'net niet' met Nederland..

gekkebori | 24-03-12 | 15:56

wat hadden we verwacht??

miko | 24-03-12 | 15:54

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken