
Ah, citymarketing. Een dure manier om aan te geven dat je als bestuur hoopt dat er een beetje positief over je stad geluld wordt. En er toeristen komen. Komt
Frans Boekema, hoogleraar op het gebied van lokale en regionale gelddingen, ineens dwars door de ambtelijke paarse broekenpolonaise heen
schijten. Frans, zeg eens iets slims:
"Citymarketing is zinloos als het niet volgens marketingmethoden wordt ingezet. Dat betekent dat je moet onderzoeken wat de wensen en eisen van je doelgroep zijn. En dat gebeurt vaak niet. Veel gemeenten formuleren niet eens een specifieke doelgroep, laat staan dat ze analyseren wat de vraag is. Ze maken een algemene campagne, veelal aanbodgericht, in de hoop dat de vraag naar hun product - de stad vanzelf komt. Dat is weggegooid geld." De kern in dit relaas is het concept 'weggegooid geld'. Dat is geld wat u elk jaar braaf overmaakt aan uw gemeente en wat vervolgens gepompt wordt in dure logo's, dure websites, dure slogans, dure campagnes, dure acties en dure reclame. En waar we 'dure' schreven, kunt u ook 'volkomen hun doel voorbij schietende' lezen. Omdat de ambtenaren van citymarketing namelijk meer ervaring hebben met overwerken dan met marketing: geen tot nauwelijks. Die 9to5salesboys doen maar wat, met mammoettankers overheidsgeld tegelijk. Gewoon veel geld proppen in een doodsdure reclamecampagne vol geliktheid, daarna elkaar tevreden op de schouder kloppen en om tien voor vijf weer vlot naar huis. Stelletje mafklappers. Citymarketing helpt trouwens sowieso alleen als je stad marketingwaardig is. Dus begint de netcode van uw stad niet met 010, 020,
030 of 070, geef het dan bij voorbaat maar op.
Reaguursels
InloggenAlmere, almaar mooier.
Volgens mij klopt de kop van het artikel niet, die had moeten luiden: slechte citymarketing levert niets op. Dat is ook juist. En Frank Boekema geeft daar voorbeelden van. Gelukkig zijn er ook voorbeelden van effectieve citymarketing. De conclusie dat citymarketing alleen kans van slagen heeft als je ook echt iets hebt te bieden is natuurlijk ook juist. Ik weet dat op deze site nuance geen voorwaarde is, maar ik meld het hier toch maar even.
050 is overigens de stad die met zn citymarketing (+provinciemarketing) een effie heeft gekregen. Een van de weinige reclameprijzen die je niet kan winnen met inlikken bij collega-reclameboys - want oeh oeh zooo creatief - maar uitsluitend op basis van gemeten resultaten. De rest is dus gewoon aan t prutsen...
De overheid moet toch echt eens van het idee af dat ze een onderneming runnen. Teveel gericht op geld en resultaat, maar de burger wordt maar wat vaak vergeten.
dat nog niemand de coole documentaire van Michiel van Erp heeft genoemd: Holland Doc - Pretpark Nederland.
.
Een soort Frans Bromet meets Jiskefet meets Man bijt hond. Hier integraal legaal te bekijken: www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documen...
Met schitterende citymarketing van o.a. Bataviastad (lelydorp), Zutphen en Terneuzen.
Den Haag en Rotterdam zijn marketingwaardig? Ehh? Amsterdam, ok. Ik zit tien keer liever in bijvoorbeeld Groningen of Maastricht dan in een van beide steden.
Marketing werkt sowieso niet. Als het wel zou werken waarom flopt er dan zoveel?
Maar in 078 hebben we de Ark van Noach, Du Pont en de op 1 na breedste tunnel ter wereld. Als dat niet helpt, weet ik het ook niet meer. O wacht.... en geen bioscoop. Uuuuhhh wacht...
Gewoon even het gemeentearchief in voor een paar leuke foto's, feitjes en een beetje geschiedenis plus een kaartje met de beste eetgelegenheden en zuiptentjes en dat dan vervolgens op wikipedia flikkeren... kost mischien wel minder dan een paar honderd euro in uurloon, maar dan heb je tenminste wel iets.
Waarom geeft Schevingen dan 200.000 uit om VI van de zomer naar het strand te halen? En waarom is daar dan hier geen kritiek op?
t*
Dus Johnny Quid vind Amsterdam, Rotterdam en Den-Haag marketingwaardig. En pak hem beet Utrecht, Breda en Groningen niet.
Wat zegt dit over Johnny?
-Hij wil trollen voor veel reacties
-Hij heeft vastgeroeste denkbeelden over de verhoudingen in dit land
-Hij is chauvinistisch en komt zelf uit een van de drie grootste steden van het land
-Het is zelf een pauper
-Hij vindt dat de hoeveelheid citymarketing dat een stad verdient, toegekend moet worden aan de hand van het aantal criminele allochtonen dat de stad huisvest
"om tien voor vijf weer vlot naar huis"
Quid is zeker al een tijdje niet op de gemeentelijke burelen geweest? Kwart over drie maken de eersten zich al uit de voeten en dan bedoel ik niet één of twee oververmoeid ogende, 50+ ambtenaren met z'n kekke leren schoudertas, maar echt complete volksstammen die en masse naar de draaideur sjokken.
Zoiets dus...
www.telegraaf.nl/binnenland/11762160/_...
@Parel van het Zuiden | 21-03-12 | 19:49 |
Afdruipd dan in dit geval!
010 heeft het niet nodig
Ik moest lachen om:"Omdat de ambtenaren van citymarketing namelijk meer ervaring hebben met overwerken dan met marketing: geen tot nauwelijks."ghegheghe
@Superior Bastard | 21-03-12 | 19:33
Kudt, zo'n grammaticale fout wil ik me dan best even voor schamen..
*Afdruipt*
Citymarketing is een hobby van de middenpartijen.
@ pius | 21-03-12 | 19:31
Wel jammer dan dat die burgemeester van jullie dan in Amsterdam het eerst wortel schoot toen ie naar Nederland kwam.
@pius | 21-03-12 | 19:29
Dank en insgelijks. Taalcreativiteit is volgens mij wat een taal levend houdt. Ik heb sowieso nooit begrepen wat die IvorenTorenTaalkundigen nou precies dachten toen ze de taal even eenzijdig gingen herzien.
@pius | 21-03-12 | 19:29
Zolang ze maar niet op je tapijtje pissen.Vooral niet zo een Aziatische Nederlander
@Stormageddon | 21-03-12 | 19:03
Ze snappen er geen reedT van.
Meneer het marketingmannetje heeft ook eens Verhagen opengeslagen hoor. Denken in doelgroepen deden we eind jaren '90. Behoeftes creëren, veel belangrijker.
Ik wil niet veul zeggen: -> www.facebook.com/messages/1609976338#!...
pius | 21-03-12 | 19:22
Nog nooit in Oud-Zuid en Oud-West geweest dus.
Bel maar voor een rondleiding.
Parel van het Zuiden | 21-03-12 | 19:28 | + 0 -
Verwart, stam + t. ;)
@pius | 21-03-12 | 19:31
mijn
@Willem VanDer Decken | 21-03-12 | 19:25
Beter 100 Marokkanen in mij huiskamer dan 1 Amsterdammer die in een auto door de straat heenrijd. Zo zien wij dat in de mooiste en leukste stad van Nederland.
Willem.
@Parel van het Zuiden | 21-03-12 | 19:25
Ik lees je graag. En taalcreativiteit is een enorme verrijking wat mij betreft. Geenstijl was en is daarin een overigens ware pionier.
Het is slechts de jaloezie van de dt-proleten die af en toe irritatie opwekt. Maar niet meer als de geur van een drol op mijn nieuwe tapijt.
Ik wil niet overdrijven natuurlijk.
@Parel van het Zuiden | 21-03-12 | 19:25
Ik lees je graag. En taalcreativiteit is een enorme verrijking wat mij betreft. Geenstijl was en is daarin een overigens ware pionier.
Het is slechts de jaloezie van de dt-proleten die af en toe irritatie opwekt. Maar niet meer als de geur van een drol op mijn nieuwe tapijt.
Ik wil niet overdrijven natuurlijk.
@pius | 21-03-12 | 19:23
Toch heb ik wel eens de indruk dat je deze website verward met Twitter...
Willem VanDer Decken | 21-03-12 | 19:25
Ja hierrooo!
pius | 21-03-12 | 19:23
Ik ook. Soms.
@ pius | 21-03-12 | 19:22
Wonen er Rotterdammers in Rotterdam dan? Zelfs de burgemeester is een Marokkaan.
@pius | 21-03-12 | 19:13
Groene boekje, witte boekje, taalherziening A t/m Z. Ik ben er al een hele lange tijd klaar mee. Ik schrijf zoals ik schrijf. Ik HOEF immers niet gelezen te worden.
@Stormageddon | 21-03-12 | 19:16
Ik wel.
@James St John Smythe | 21-03-12 | 19:14
Tssssssssssssssssssssssssss. Gek geworden of zo?
Het centrum van Amsterdam is leuk maar daar blijft het bij. Voor de rest is Amsterdam namelijk vooral een treurige verzameling Amsterdammers.
Wat de intrinsieke inferioriteit ten opzichte van Rotterdam op klemmende wijze duidelijk bevestigd.
Als de lente komt dan gooien wij... enfin.
Disneyland!11!!
@Parel van het Zuiden | 21-03-12 | 19:10
80% van de reaguurders (en ca. 99% van de rest van Nederland) begrijpt geen ene reet van deze website. Dat is altijd al zo geweest. Tja.
pius | 21-03-12 | 18:56
Zelfs de Wallen zijn mooier dan het minst lelijke stukje R'dam.
@Parel van het Zuiden | 21-03-12 | 19:10
Ik haat, minacht en voel altijd een enorm dedain ten opzichte van taaliban aanhangers. Waarmee ik jou geenszins bedoel overigens.
Laat dat helder zijn;)
@Stormageddon | 21-03-12 | 19:03
Ik kan me ook aan dit soort reacties irriteren. Ze zouden toch moeten begrijpen dat hier taalkundig nogal wat in de draak gestoken wordt door de redactie...
Kunnen die min-mongolen is een keer doodvallen of naar Amsterdam verhuizen of zo?
Bij voorbaat dank in ieder geval.
@Geneeskrachtig Kruit | 21-03-12 | 18:43
Contaminaties als deze zijn al 8 jaar deel van het Geen Stijl sociolect. Als daar problemen mee hebt kun je je er tegenaan bemoeien door de redactie te gaan optelefoneren en je beklag indienen.
Schrap 010 ook maar. Op hoge kantoren komen geen mensen af.
Tips: Zutphen, Zwolle, Delft.
Ik woon gelukkig in de Hoeksche Waard. Daar doen de grefo's niet mee aan dat sorot geldverslindende acties. Ook geen last van toeristen. Hier werken we gewoon, met zijn allen.
Rotterdam - Pride of the working class
@ Justin Kees 18:52
Daar wil ik dood nog niet worden gezien...
@Willem VanDer Decken | 21-03-12 | 18:50
Briljante city-marketing juist.
Als je een deprimerend stukje Amsterdam eruit kan laten zien als Rotterdam heb je werkelijk winst geboekt natuurlijk.
Al moet je niet vergeten dat heel Amsterdam deprimerend is dus je onderscheid dat je maakt snap ik niet zo.
Maar dat zal wel aan mij liggen.
Er zijn wel erg veel banen gecreëerd daar in Amsterdam.
Het wordt tijd dat er aan de ambtenaren zijde gekortwiekt gaat worden, dit is weer niet te verkopen aan ons brave belastingbetalers.
030 gaat nog dit jaar op alle koopzondagen open..
Egt! ; )
"Eenmaal, andermaal, Stadskanaal!"
Aan de slogan lag het niet...
@ Eurotokkie | 21-03-12 | 18:32
Das dan waarschijnlijk bus 21. Naar Geuzenveld. Zo'n deprimerend stukkie Amsterdam dat het wel Rotterdam lijkt. En nog slechte citymarketing ook.
050, Quid, je vergeet 050.
Hoor ik daar "serieuzzz live", met drie zachte slaap zzz-tjes, waarmee iedere Eindhovenaar bedoezzzeld werd?
De gedachtekronkel dat geld nuttig besteed moet worden vind ik een nogal vergaande. Het is er wel een die, merkwaardigerwijs vooral in immoral-faggerige sferen, steeds meer opgang doet. En ik vraag me echt af waarom.
Kijk om je heen zou ik zeggen.
@Muilezeltje | 21-03-12 | 18:37
Je was me voor. Maar ik ben bang dat het Quid-humor is. Tenminste, dat hoop ik.
img163.imageshack.us/img163/8721/almer...
@Muilezeltje | 21-03-12 | 18:37
Jazeker, qua financieel geld in de portemonnee en pecunia.
zoiets als de olympische spelen naar Nederland halen tegen elke prijs..
Muilezeltje | 21-03-12 | 18:37 Ja. Kost duur.
Is iedereen hier aan het slapen?
''Citymarketing: kost duur, levert geen reet op.''
Kost duur?????
Citymarketing:
m.youtube.com/watch?v=Upter4JrVSU
@Rector Reflector | 21-03-12 | 18:19
Het is toch 'Helmond een goelach in Brabant'?
Tien voor vijf naar huis.
Gek!
Tien voor vier zul je bedoelen.
Willem VanDer Decken | 21-03-12 | 18:28 | + 0 -
Citymarketing
www.telegraaf.nl/binnenland/11761640/_...
020 heeft geen citymarketing nodig. En 010 heeft niets om te marketen. Wat een treurig dorp is dat zeg. Een bak depressie.
Pff Citymarketing .. en dan in 020 nog letters vergeten ook in de slogan:
I amsterdam ... terwijl dat natuurlijk Islamsterdam had moeten zijn.
Oosterwijtwerd, voor al uw bijna-doodervaringen.
'Tietjerksteradeel, om te ejaculeren zo mooi!' was inderdaad niet een hele sterke campagne.
Lolmomentje om de avond mee in te gaan..
www.dickensnight.nl/upload/sp.helmond_...
Of je huurt psychiatrische patiënten in.
FRNXT GHRT [Naam stad] GURM
www.youtube.com/watch?v=2fIIqFpZdy0
Utrecht heeft geen marketing nodig. Het gaat allemaal vanzelf www.lonelyplanet.com/the-netherlands/t... en Utrecht > Rotterdam en Den Haag, tenzij je nooit verder bent gekomen dan Hoog Catherijne en je de stad alleen maar kudt vind vanwege de zittende burgemeester.
"Dus begint de netcode van uw stad niet met 010, 020, 030 of 070, geef het dan bij voorbaat maar op."
Heb je het artikel zelf wel gelezen, JQ? Daar staat dat gemeenten als Wageningen, Tilburg en Eindhoven het dus wel goed doen.
@Gutmensch aus 020 | 21-03-12 | 18:15
Ik dacht dat alle Amsterdammers inmiddels in Almere en Lelystad woonden. Citypromotie-technisch gesproken.
Eurotokkie | 21-03-12 | 18:12 |
Van mij had ie in A'dam mogen blijven, maar daar zal het wel niet goed toeven zijn voor zijn hart.
En ik wou nog wel "I am Amsterdam" op mijn jongeheer laten tatoeeren. Om de stad een beetje te promoten.
Terwijl het zo makkelijk is, gewoon eerlijk zijn in je slogan.
"[Naam stad], Breng Geld of Blijf Weg."
ZKH EénOog | 21-03-12 | 18:02 | + 0 -
Maar twitteren doen ze allemaal.
vetkleppert | 21-03-12 | 18:09 | + 0 -
toeristen genoeg in Utrecht
www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/d...
@Superior Bastard | 21-03-12 | 18:09
Ik weet het.
Nouja, city marketing moet zich natuurlijk naar buiten richten. 4 kleuren folders over stadsdelen (voor stadsdelen) schieten dan natuurlijk niet echt op.
I love 'Kutjelutjebroek' in het blaue hieneins roepen en dan komen er geen massa's toeristen, hordes bedrijven en scheepladingen andere waardetoevoegende initiatieven op af???
.
*volkomen gedesillusioneerd is*
.
Volgens mij begrijpt de wereld het niet helemaal. Tijd voor de Nederlandse lokale politiek om het nog maar eens goed uit te leggen aan die dommerikken!
Parsons | 21-03-12 | 18:08 | + 0 -
Dat is provinciemarketing.
Tja, op 'kost duur' kun je idd. wel wat reacties verwachten...
@Strangetown | 21-03-12 | 18:07
Nee, die lijst wordt alleen zichtbaarder, nu het geld er voor op begint te raken...
@Parsons | 21-03-12 | 18:08
Nee, daar ligt zee.
Misschien kan je in Utrecht safari's organiseren of zo.
Utrecht, bij de wilde beesten af.
@Superior Bastard | 21-03-12 | 18:02
Er gaat niets boven Groningen.
"Dat betekent dat je moet onderzoeken wat de wensen en eisen van je doelgroep zijn."
'Amsterdam, de stad waar de scooter ruim baan krijgt.'
Ja maar Eindhoven heeft Peter Kentie aan het roer van City Marketing. Weggekocht bij PSV Marketing. Oh wacht, hij was er ook al tijdens Serieuzz Live zeg je? Laat dan maar.
In Ciudad Juárez heeft het wel degelijk effect gehad de afgelopen jaren!
ZKH EénOog | 21-03-12 | 18:02 |
De lijst aan 'nuttelozen' groeit en groeit, dat je gaat afvragen waarop de economie nog weet te drijven.
*streepje zet voor weer een nutteloze bijdrage*
Utereg, me stadsie daar gebeurt van allehand 't bruis an alle kant.
Ik ben het niet volledig eens. City marketing kan zeker wat opleveren indien uitgevoerd zoals nu. Hij heeft gelijk dat marketing strategieën gebaseerd op doelgroepen vele malen effectiever en efficiënter zijn.
Het grote probleem is dat het bijna niet meetbaar is wat de ROI is. Als dat niet en moeilijk te testen is, is het zinloos om daar veel geld in te proppen.
Haha Den-Haag en Rotterdam. Waarom marketingwaardig? Omdat ze het nodig hebben ja.
En het ergste van alles: Winkelstraatmarketing, in gang gezet door speciaal aangestelde winkelstraatmanagers.
En ondertussen blijven ze het bij de werkenden weghalen en met het snijden in onze sociale voorzieningen.
Nu weer de BTW, een armeluisbelasting die wordt opgebracht door consumtie. Dwz, als je in deze tijd nog genoeg overhoudt en kunt sparen, betaal je dus relatief minder belasting.
Jorritsma liet ook maar weer eens te meer blijken dat de 'crisis' nog lang niet WERKELIJK is doorgedrongen tot de bestuurlijke lagen. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/03/...
Aanbodgerichte marketing. Bijvoorbeeld:
Alle musea zijn tien jaar dicht. Je kan nergens meer een dansje maken. Kinderbedtijd weer naar huis. Er zit nog maar anderhalve hoer met een snor. Parkeren kan nergens en is bovendien niet te betalen. Taxi's zijn ook niet te betalen en misschien zelfs dodelijk. Heaumeaux moeten oppazzzzen. Meisjes die er leuk uitzien zijn pssst hoerrrr.
CynicalBastard | 21-03-12 | 18:01
Zullen ze nooit doen.... is vrouwonvriendelijk en dus niet links en derhalve al helemaal niet politiek correct.... maar dat wist u eigenlijk al wel toch... ;-)
Kost duur? terug naar school?
"Het kan in Almere" kon ik anders amper weerstaan
Is de 'kost duur' in de titel de kelder trol van Sjohnny?
Linkje 2 was voldoende geweest voor een kort en bondige topic.
95% van de marketeers, adviseurs en social media deskundigen horen ook thuis in die coaches-klasse die Nanninga beschreef: Nuttelozen der Maatschappij, die andere nuttelozen van hun geld afhelpen op een nutteloos dure wijze.
Maar een produktieve toegevoegde waarde aan de economie leveren doen ze zelden...
Vlak 050 niet weg John. De enige stad die zonder marketing ( wat is daaa?) attractief is èn blijft.
In Staphorst werkt Citymarketing dus als een trein.
Als 050 gaat adverteren met goedkoop kroegtijgeren en studentes neuqen werkt dat toch wel?
050 heeft het allang opgegeven.... kas is leeg!
Bedankt PVDA en Karin Dekker!
Zoiets als : Amsterdam WAS the gaycapital of the world?
REAGEER OOK