achtergrond

Geenstijl

Citymarketing: kost duur, levert geen reet op

citymarketingdiewelwerkt.jpgAh, citymarketing. Een dure manier om aan te geven dat je als bestuur hoopt dat er een beetje positief over je stad geluld wordt. En er toeristen komen. Komt Frans Boekema, hoogleraar op het gebied van lokale en regionale gelddingen, ineens dwars door de ambtelijke paarse broekenpolonaise heen schijten. Frans, zeg eens iets slims: "Citymarketing is zinloos als het niet volgens marketingmethoden wordt ingezet. Dat betekent dat je moet onderzoeken wat de wensen en eisen van je doelgroep zijn. En dat gebeurt vaak niet. Veel gemeenten formuleren niet eens een specifieke doelgroep, laat staan dat ze analyseren wat de vraag is. Ze maken een algemene campagne, veelal aanbodgericht, in de hoop dat de vraag naar hun product - de stad – vanzelf komt. Dat is weggegooid geld." De kern in dit relaas is het concept 'weggegooid geld'. Dat is geld wat u elk jaar braaf overmaakt aan uw gemeente en wat vervolgens gepompt wordt in dure logo's, dure websites, dure slogans, dure campagnes, dure acties en dure reclame. En waar we 'dure' schreven, kunt u ook 'volkomen hun doel voorbij schietende' lezen. Omdat de ambtenaren van citymarketing namelijk meer ervaring hebben met overwerken dan met marketing: geen tot nauwelijks. Die 9to5salesboys doen maar wat, met mammoettankers overheidsgeld tegelijk. Gewoon veel geld proppen in een doodsdure reclamecampagne vol geliktheid, daarna elkaar tevreden op de schouder kloppen en om tien voor vijf weer vlot naar huis. Stelletje mafklappers. Citymarketing helpt trouwens sowieso alleen als je stad marketingwaardig is. Dus begint de netcode van uw stad niet met 010, 020, 030 of 070, geef het dan bij voorbaat maar op.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.