Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kankeroorlog haarfijn in beeld

Epic warfootage uit de guerilla-oorlog die kanker heet. Cytotoxic T Cell, a.k.a. Killer T, sloopt een kankercel, in briljante beeldkwaliteit onder een microscoop zichtbaar gemaakt door de kankerbusters van Cambridge Institute for Medical Research (Meer microscopenporno van Cambridge hierrr). Goed bezig, mannen. En die T-cellen in onze lichamen ook, trouwens. Search&Destroyed malafide cellen, zonder gezonde cellen aan te tasten. Het zijn de Navy SEALS van je lichaam. Efficiënt, nauwkeurig en uiterst dodelijk. Met zulke cellen gaan we de oorlog winnen. Nu een moleculaire trainingsmethode ontwikkelen om de Cytotoxic C het clusterbombarderen aan te leren. Of een manier om er meer het lichaam in te pompen. Release all the Cytotoxic C's!

Reaguursels

Inloggen

-=PyP=- | 11-02-12 | 22:34
Als je weet wat een behandeling met bijv Zelboraf kost per maand (9400$) dan heeft Roche er alle baat bij dat dit medicijn (wat je voor de rest van je leven zou moeten slikken mits de cellen niet resitent zouden worden) zo lang mogelijk gaat werken.
Zakelijk gezien is het nu eenmaal prettiger om te weten dat iemand 20 jaar lang dat bedrag per maand oplevert, dan dat hij/zij na twee maanden geen "klant" meer is vanwege resistentie.

Wasknijper | 14-02-12 | 13:12

bionrgy | 11-02-12 | 22:07
Ik ben ervan overtuigd dat met de evolutie van gewervelden uiteraard ook DNA fouten gelijktijdig zijn ontstaan, en in essentie zijn bij mijn weten bijna alle kankersoorten hierop gestoeld.
Er zijn soorten die goed te behandelen zijn en goed reageren op ouderwetse chemo's, maar helaas ook soorten waaronder melanoom die zich van het hele chemo verhaal geen reet aantrekken en vrolijk doordelen tot je eraan dood gaat.
Het is niet voor niets dat de genoemde medicijnen Yervoy (ipi) en Zelboraf (vemurafenib) zoveel media attentie kregen, want het waren de eerste twee goedgekeurde medicijnen die beter werken dan de 13 jaar geleden goedgekeurde chemo DTIC (dacarbazine).
Nadeel van Zelboraf is dat de cellen er binnen 2-9 mnd resistent voor worden en via een andere eiwitmutatie weer gaan delen. Geen genezing dus maar extra tijd die je anders als fase 4 melanoompatient niet meer had.
Het trucje wat vemurafenib gebruikt is echter wellicht te sleutel tot een verie x die bijna alle mutatievormen gaat blokkeren, waardoor je niet geneest, maar chronisch wordt.

Wasknijper | 14-02-12 | 12:59

T cellen. Resident Evil iemand?

djeemsbontjas | 13-02-12 | 19:25

@DVNO

Dank je, ik heb in ieder geval meer tijd dan ooit om eens lekker te reaguren...

L. Hannes | 12-02-12 | 20:51

Ik hoop niet de Navy Seals. Dat zijn namelijk nogal incapabele idioten over het algemeen. Als het SAS-ers zijn, doe er mij dan ook maar een paar.

brabant altijd -1 | 12-02-12 | 20:44

Het nieuwe medicijn wordt pas op de markt gebracht na de dood van Chavez.

Hond, ... James Hond | 12-02-12 | 16:57

We hebben in ieder geval weer iets om de afnemende wereld bevolking mee te redden??

Peter de Kluizenaar | 12-02-12 | 15:53

@L.Hannes

Jezus verschrikkelijk... Sterkte ermee, positief blijven denken! Je staat er nog van te kijken hoeveel invloed rust in je hoofd heeft op je lichamelijke gezondheid. Ik duim voor je!

DVNO | 12-02-12 | 14:09

idee griekenland niks .Onderzoek wel?
Zouden meer mensen blij mee zijn

spackmes | 12-02-12 | 07:01

Hier een beetje leesvoer met achtergrondinfo over het "fenomeen" (het is knip en plakwerk):

"De 17-jarige Angela Zhang uit het Californische Cupertino heeft mogelijk een medicijn ontwikkeld tegen kanker. Ze ontdekte namelijk een molecuul dat ze zelf beschrijft als "het Zwitserse zakmes onder de kankermedicijnen". Het kan kankercellen opsporen, uitroeien en de reactie op de behandeling monitoren. Dat meldt AD.nl.

Het gaat om een molecuul dat zich in het lichaam van een kankerpatiënt vasthecht aan kleine nanodeeltjes. De nanodeeltjes kleven vervolgens vast aan een kankercel. Daardoor kunnen artsen via een MRI-scan precies zien waar de kankercellen zich bevinden.

Kankervrije muizen
Door vervolgens een infraroodbundel te richten op het gezwel, smelt het molecuul en komt het medicijn vrij. Dat vernietigt dan louter de kwaadaardige cellen en laat de gezonde cellen met rust.

Angela heeft de techniek al op muizen getest, in een laboratorium van de naburige Stanford Universiteit, en het resultaat was verbluffend: de kankergezwellen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Veelbelovend onderzoek
"Het werk van Angela is uitzonderlijk en wonderbaarlijk," verklaarde dr. Zhen Cheng van de Stanford Universiteit. Hij is al een paar jaar de mentor van de bolleboos.

"Het is echter nog te vroeg om te besluiten of de techniek ook opgaat voor mensen en of het een succesvol medicijn zal zijn." Het onderzoek ziet er volgens haar mentor alvast veelbelovend uit. "Over een jaar of vijftien weten we meer." Die tijd is nodig om de techniek verder te verfijnen.

Wonderkind
Angela, die Chinese roots heeft, begon op haar vijftiende voor het plezier boeken te lezen over biotechnologie. Niet lang daarna las ze al zwaar, wetenschappelijk werk."

Toen ik het las dacht ik dat het toch mooi zou zijn als het mogelijk is om mij dit te kunnen geven zodat ik geen chemotherapie nodig zou hebben. Maar het duurt dus nog 15 jaar voordat er überhaupt in de omloop komt als medicijn, dus helaas.

Afgelopen week is bij mij vastgesteld dat ik uitgezaaide testiskanker heb. Ja mannen, teelbalkanker. Door een operatie (ik heb er nu nog maar één) dachten ze het tegen te kunnen houden.
Helaas, niets was minder waar.

Volgende week begin ik met een BEP-kuur: www.umcn.nl/Informatiefolders/3851-Bep...

Dus, als het even zou kunnen, zou ik het niet erg vinden dat ze met iets kwamen wat een stuk verdraaglijker voor mijn lijf was. Maar helaas, het worden voor mij clusterbommen met chemicaliën.

"Gelukkig" hebben ze dit met puur toeval gevonden bij me en ben ik totaal niet verzwakt en zit ik voor de rest goed in elkaar. Die kuur overleef ik wel, daar ben ik positief over.
Maar als het even had gekund, koos ik liever voor een injectie van die T-celletjes...

L. Hannes | 12-02-12 | 02:46

Petje af voor de wetenschappers die dit soort cellen ontwikkelen!

SkivdeVisser | 12-02-12 | 00:32

@-=PyP=- | 11-02-12 | 22:34
juist voor de medische wereld is langer leven perfect.Behandeling voor kanker en dan voor Alzheimer en etc.
Denk niet zo krom.

miko | 11-02-12 | 22:45

@ -=PyP=- | 11-02-12 | 22:34 |
Ik heb altijd geleerd van mijn mamma en pappa: als je niet weet waar je het over hebt, kun je beter je mond houden. Ik hoop dus maar dat je een trol bent, want indien je meent wat je zegt rest mij niets dan medelijden voor je.

vive epicure | 11-02-12 | 22:40

@ Koninging Beatricks | 11-02-12 | 21:13
Ik zeik nergens dat ze maar niks moeten doen, het enige dat ik doe is kanttekeningen plaatsen bij de direkte toepasbaarheid van hetgeen getoond in het filmpje. Als kankeronderzoeker weet ik als geen ander dat 'from bench to bedside' een lange weg vol obstakels is. Ontelbare keren hoor ik van vrienden, familie of kennissen "Oh, ze hebben weer dit of dat medicijn ontwikkeld - nu is kanker opgelost!", maar helaas moet ik ze dan uitleggen dat het vaak nog minder dan een druppel op de gloeiende plaat is. Ik juich toe wat mijn vakgenoten in Cambridge laten zien (fraai fillumpie, toch?), maar laten we nou niet overdrijven. That's all.

vive epicure | 11-02-12 | 22:35

@miko | 11-02-12 | 20:09 | + 1 -
Het vervelende aan ons systeem is dat de medische wereld geen oplossing wil omdat ze dan de subsidies voor kankerbestrijding niet meer krijgen.
.
Het tweede punt is dat de genezing van kanker zorgt voor enorm veel ongewenste kosten zoals: langer leven, exploderende medische kosten.
.
Het systeem heeft dus geen baat bij een oplossing. Doodgaan is goedkoper. En zo triest is het.

-=PyP=- | 11-02-12 | 22:34

@paost712

Buiten dat het nergens naar klinkt is het zelfs voor "cancer awareness" een getuigenis van zeer slechte smaak.

Bac | 11-02-12 | 22:18

@Wasknijper | 11-02-12 | 21:35
Ter aanvulling.

Ik weet de nummers niet maar ik geloof dat we zonder deze cellen iedere week wel kanker zouden krijgen. Het is gewoon weer 1 van de barieres waardoor een kankercel weer extra mutatie(s) nodig heeft om er aan te ontsnappen.

T-cellen zijn nog ouder dan de mensheid zelfs, alle gewervelden hebben ze dus ze zullen ergens bij onze gezamenlijke voorouder zijn geevolueerd. Kanker zal nog ouder zijn.

bionrgy | 11-02-12 | 22:07

@Wasknijper

Een ding wat wel goed begrepen dient te worden is dat kankercellen sneller dingen tot zich nemen en dus ook meer en sneller chemo absorberen. Dus echt carpetbombing is het niet enige "gokje" wat er tussen zit is of de mens om het kanker heen de chemo lang genoeg overleefd.

Bac | 11-02-12 | 22:06

ongelovigehond | 11-02-12 | 19:39
T-cellen zijn inderdaad al zo oud als de mensheid, en wellicht kankercellen ook.
Kankercellen zijn menseigen cellen die door genetische mutaties niet na x keer delen afsterven of stoppen, maar in hoog tempo blijven doordelen en zo gezwellen vormen.
De reden dat je eigen T-cellen kankercellen niet van nature aanvallen is omdat deze kankercellen niet worden herkend zoals virussen en bacterien, maar gewoon als eigen cellen.
Het vernuftige van dit onderzoek is dat ze T-cellen van een patient trainen op de genetische mutatie in zijn eigen kankercellen waardoor die gluipers zich niet meer kunnen voordoen als normale cellen.
Op het gebied van melanomen is er inmiddels een dergelijk medicijn (Ipilimumab) gebaseerd op het CTL4 eiwit goedgekeurd, en een tweede medicijn (Vemurafenib) doet ook iets dergelijks alleen blokkeert een eiwit mutatie in de kankercel (BRAF V600E) waardoor de cel niet meer kan delen.

Chemo is inderdaad carpetbombing in de hoop dat je met het grove geweld ook kwaadaardige cellen pakt, de nieuwe ontwikkelingen zoals deze zijn heel plastisch precisiebechietingen, gebaseerd op immunotherapie, no al personalized medication genoemd.
Er is voor mensen in de laatste fase dus weer een beetje licht aan het einde van de tunnel.

Wasknijper | 11-02-12 | 21:35

-weggejorist-

Zorbadon | 11-02-12 | 21:24

Therapeutisch zegt dit natuurlijk vrij weinig. Dit soort geïnitieerde aanvallen tegen 'indringers' (zowel bacteriën als lichaamseigen cellen) door CT-cellen is al langer bekend, alleen nu is het dus zichtbaar gemaakt met fluorescentie-microscopie.

Nobelprijs winnaar van dit jaar, Ralph M. Steinman (R.I.P.), probeerde zijn metastaserende pancreaskanker te vertragen met geprimede Dendritische cellen, een ander soort immuuncel.
Stond een steengoed stuk over in de Scientific American:
www.scientificamerican.com/article.cfm...

F010 | 11-02-12 | 21:17

@vive epicure | 11-02-12 | 21:07

Het filmpje duurt 1 minuut. Logisch dat het niet representatief is voor het decenia-lange onderzoek.
Moeten ze dan maar gewoon niks doen ?
Zelfs als ze iets proberen wat niet werkt is dat een stap naar voren omdat je dan weet dat je die weg niet hoeft te gaan en je kunt concentreren op een andere weg.

Deze stap lijkt wel in een goede richting te gaan. Da n vind ik het nogal raar om dan te gaan lopen zeiken dat het nog geen eindproduct is.
Wie weet wordt een verbeterde versie van deze techniek over een aantal decenia succesvol ingezet tegen een aantal soorten kanker.

Koninging Beatricks | 11-02-12 | 21:13

@Koninging Beatricks | 11-02-12 | 20:39
Er spelen hier een paar dingen, zoals bijvoorbeeld:
1. In vitro versus in vivo; zoals al eerder aangehaald, plastic schaaltje is niet gelijk aan lichaam.
2. Dat je iets aan kunt tonen wilt nog niet zeggen dat het ook gebeurt 'in 't eggie'.
3. CTL therapy wordt al een tijdje toegepast of onderzocht (bij virus-geinduceerde kankers bijvoorbeeld), maar een echt groot succes is er vooralsnog niet (surprise, surprise).
Natuurlijk is ieder klein stapje van belang, maar een fraai filmpje van wat fluoriscerende cellen is niet representatief voor hoe ingewikkeld en uniek de verschillende vormen van kanker zijn, en hoe gecompliceerd het uitvogelen van een mogelijke strategie ter bestrijding is.
Ik ben niet graag een party-pooper, maar aan valse hoop hebben we niks.

vive epicure | 11-02-12 | 21:07

@vive epicure | 11-02-12 | 20:32
De weg naar een oplossing bestaat uit veel kleine stapjes. Als dit er één in de goede richting was is dat fantastisch en heeft het zeker nieuwswaarde.

Koninging Beatricks | 11-02-12 | 20:39

Parel van het Zuiden | 11-02-12 | 20:14
Ik voor mijzelf begin een beetje te vrezen.
Teveel sigaretten, teveel drank in het weekend.

Ik tart het noodlot, laten we het zo stellen.

De Dansende Kater ® | 11-02-12 | 20:36

Kraak al afgelopen donderdag al bekend maar heel Nederland liep nog in poloitaise achter de (vermeende) elfstedentocht aan.

Ven1V1d1V1c1 | 11-02-12 | 20:36

wow, een stukje van Johnny Quid, mét inhoud! Chapeau! Hoe voelt dat nou, Johnny, eindelijk iets geschreven wat ergens over gaat! :)

zik | 11-02-12 | 20:36

Mooi filmpje, maar helaas is een paar cellen zwemmend in een plastic schaaltje nou niet echt hetzelfde als interactie tussen cellen in een lichaam, laat staan in het specifiek aantasten van tumor versus normaal weefsel. Therapeutische nieuwswaarde: nul.

vive epicure | 11-02-12 | 20:32

@Bart_Bart | 11-02-12 | 17:16
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

paost712 | 11-02-12 | 20:27

Da's weer eens wat anders dan die Stapeltjes waar je altijd over leest.

Ven1V1d1V1c1 | 11-02-12 | 20:23

U kunt hier nog 265.000 titels vinden over aanverwante onderwerpen:
www.swets.nl/

A.Th. | 11-02-12 | 20:17

epicpotato | 11-02-12 | 19:49
zo hee, vertel nog eens wat niemand nog wist.

von sokkenstopfen | 11-02-12 | 20:16

@De Dansende Kater ® | 11-02-12 | 20:05 |

Eerder poker of blackjack. Geluk is een grote, doch niet de enige factor..

Parel van het Zuiden | 11-02-12 | 20:14

pro

miko | 11-02-12 | 20:12

@Da Mul

Even voor de duidelijkheid Kanker is een foutieve deling van je cellen dit kan iedereen in elke situatie gebeuren hoe gezond of ongezond dan ook. Jammer van dit filmpje is dat niet elke lichaam kanker op deze manier aanvalt omdat hij het niet herkent als de vijand. Mijn hoop is nog altijd gevestigd op ontwikkeling van virussen die kanker slopen of zelfs genezen.

Bac | 11-02-12 | 20:10

@bionrgy | 11-02-12 | 19:43
Ik zou graag zien dat wetenschap en scholing in het algemeen iets ,veel,enorm veel meer mega geld kreeg.Maar reageerde even op het feit dat iedereen zo over Ontwikkelings hulp zeurt terwijl daar 80% weer terug vloeit.Beter stoppen we met al die onnuttige politie missies en wat meer.En eens wat minder geld uit geven aan *kuch* handels missies en overbodige subsidies aan bedrijven en ons Dip[lomatieke corps eens terug brengen naar normale porties inplaats van te denken dat we de joe es of eej zijn.Verder ,en dat weet je zelf ook investeerd het bedrijfsleven wel een veelvoud aan onderzoek om daarna de jackpot te winnen mits ze een goede kuur vinden.Big pharma is nu niet bepaald arm te noemen.

miko | 11-02-12 | 20:09

@Kuifduif | 11-02-12 | 20:01 | + 0 -
De overheid financiert wel degelijk een deel van de kankeronderzoeken..

Ze Bart | 11-02-12 | 20:07

Als ik m'n biologische blik opentrek, hoort kanker bij het leven. Een mechanisme, omdat die er moet zijn. Want waar geleefd wordt, worden foutjes gemaakt, naast externe factoren ook door je lichaam.
Het leven is één godvergeten loterij.

De Dansende Kater ® | 11-02-12 | 20:05

@bionrgy | 11-02-12 | 19:01
Oké duidelijk.
Maar mijn vraag waarom ze het niet geven is nog niet echt beantwoord hiermee..
Ze steken wel allemaal geld in stoppen-met-roken-campagnes, omdat je daar longkanker van kan krijgen, maar waarom dan in godsnaam niet in de ziekte.

Kuifduif | 11-02-12 | 20:01

@woistderbahnhof dan heb je heel erg geluk.
Kanker is een verschrikkelijke ziekte, en het kan mensen compleet kapotmaken.
Count your blessings.

epicpotato | 11-02-12 | 19:49

@ongelovigehond | 11-02-12 | 19:39 | + 0 -
Er wordt gesproken over een therapie tegen kanker. CT-cellen zijn uiteraard van nature in ons lichaam aanwezig, maar zijn klaarblijkelijk niet altijd in staat om kanker te bestrijden onder normale omstandigheden. Ik zie nergens iets staan over een specifieke priming van CT-cellen tegen een tumor, tumors die overigens heterogeen van karakter zijn en dus waarschijnlijk niet met één enkele soort CT-cel kunnen worden bestreden. Ik wil niet mierenneuken maar dit "experiment" zegt helemaal niks over een aankomende therapie.

Ze Bart | 11-02-12 | 19:48

@miko | 11-02-12 | 19:34 | + 0 -
Heh of dit is een soort van naaap-reactie van je. maar toch :P

bionrgy | 11-02-12 | 19:43

@miko | 11-02-12 | 19:34 | + 0 -
Er is altijd een limiet geweest aan de hoeveelheid mensen die deze aardkloot kan ondersteunen. De enige reden dat dat limiet zo hoog is nu is dankzij de wetenschappelijke vooruitgang. en.wikipedia.org/wiki/File:Population_... .(Haber bosch, medische vooruitgang, schoon drinkwater, hygiene etc. etc. etc.) Ontwikkelingshulp in de vorm van educatie, OK. Maar het is werkelijk niks vergeleken bij de vooruitgangen in de wetenschap waar we nog tot het einde van de mensheid nut van hebben.

bionrgy | 11-02-12 | 19:42

@Ze Bart | 11-02-12 | 19:35

Wat geeft je het idee dat het in het lichaam niet zou werken ? Dit filmpje is gemaakt met cellen die uit het lichaam zijn gehaald, en onder de microscoop gelegd. Zoals Willianus al zegt, die cellen doen dat al miljoenen jaren. Het enige dat de wetenschappers hebben gedaan is een filmpje ervan maken. Zie ook de wikipedia link over de Cytotoxic T Cell bovenaan dit artikel.

ongelovigehond | 11-02-12 | 19:39

@ongelovigehond | 11-02-12 | 19:27 | + 0 -
Om je even te quoten: "maar er is geen twijfel dat het in het lichaam ook werkt". Zou je kunnen refereren naar een wetenschappelijke bron die dit aantoont of roep je maar wat?

Ze Bart | 11-02-12 | 19:35

@neemjemoederindemali | 11-02-12 | 19:12
Maar als mensenlevens het doel is moet je meer ontwikkelingshulp geven.

miko | 11-02-12 | 19:34

@Hesselbollah | 11-02-12 | 19:27

Met medicijnen tegen kanker verdienen ze meer dan zonder medicijnen, dus winst is een goede motivator om betere medicijnen te ontwikkelen.

ongelovigehond | 11-02-12 | 19:33

funkyd | 11-02-12 | 19:17 | Nieuwe technieken?

Leg dat nieuwe technieken maar eens uit. Want voor zover ik weet maken cytotoxische T-cellen al miljoenen jaren deel uit van ons afweersysteem.

Het enige nieuwe wat ik kan ontdekken is dat het gelukt is een filmpje van de werking te maken.

Willianus Wortelus | 11-02-12 | 19:29

@Ze Bart | 11-02-12 | 18:59

Natuurlijk is het niet exact hetzelfde, maar er is geen twijfel dat het in het lichaam ook werkt. Uiteraard werkt het niet 100%, maar dat claimt ook niemand. Zo werkt het alleen als de kankercellen als zodanig worden herkend.

ongelovigehond | 11-02-12 | 19:27

kankerbehandeling is big, BIG business. Geloof je nou echt zelf dat pharmaceutische bedrijven willen dat mensen niet meer ziek worden?

Hesselbollah | 11-02-12 | 19:27

This is Art, Capital A!

bubba ho tep | 11-02-12 | 19:21

Wat trouwens ook aardig helpt is mensullukke emosies los te koppelen van ´n natuurlijke gang van zaken.

Ratzing. | 11-02-12 | 19:21

Nieuwe technieken zoals deze en via Stanford (doe mee met je kudt pc: folding.stanford.edu/English/Download ) zijn een hele verbetering ten opzichte van dom snijden, chemo of stralen. Maar ja dat is rechtse praat he.

funkyd | 11-02-12 | 19:17

@bionrgy | 11-02-12 | 19:01

En dan te bedenken dat er miljarden gaan naar bvb Griekenland en ontwikkelingslanden.

neemjemoederindemali | 11-02-12 | 19:12

1 positief berichtje en het kankeren op het onderwijs is gelijk vergeten... MOOI!

Strangetown | 11-02-12 | 19:10

@Kuifduif.

Inderdaad, de laaste keer dat ik onze rijksbegroting van 230 miljard had bekeken ging ongeveer 1,1 miljard naar (alle soorten) wetenschappelijk onderzoek (cultuur is bijv. 0,9 miljard ter vergelijking). Van die 1,1 miljard gaat nog maar een fractie in medisch onderzoek en een fractie daarvan in kanker onderzoek. Veel stelt het dus niet voor. Ik zit zelf in de wetenschap en je moet hard werken om geld te krijgen voor je onderzoek en een hoop word nog gedaan met goedkope apperatuur en materialen. We gaan nu met dit tempo info.cancerresearchuk.org/prod_consump... . Meer geld zou dit ongetwijfeld versnellen.

bionrgy | 11-02-12 | 19:01

@ongelovigehond | 11-02-12 | 18:17 | + 0 -

Een petrischaaltje met daarin de "supercellen" en enkel tumorcellen is iets heel anders dan cytotoxische T-cellen in de menselijke bloedsomloop met tumors en uitzaaiingen verspreid over het lichaam.

Ze Bart | 11-02-12 | 18:59

Laat ik nu toch denken na het lezen van de topic titel dat een 13jarige in straattaal uit ging leggen hoe de tweede wereldoorlog was.

tipszondertrucs | 11-02-12 | 18:56

Kuifduif | 11-02-12 | 18:31
Dat is nodig omdat de overheid het te druk heeft met ONS geld uit te geven aan alles en iedereen die niet van westerse afkomst is, want ze rekenen er op dat die aanwinsten onze economie gaan redden.

von sokkenstopfen | 11-02-12 | 18:49

Dit betekend dat ik nu niet meer dood ga aan kanker?

tiswat | 11-02-12 | 18:44

Kuifduif | 11-02-12 | 18:35

Omdat dat miljarden en miljarden kost. Blijkbaar geven ze dat liever aan de Grieken.

andorra | 11-02-12 | 18:39

Daar komt geen Godtje aan te pas.
Gezond verstand wint van geloof zou je zeggen.
Tenzij je in jezelf geloofd en uiteindelijk ook dat afleert.Copernicus heeft het heelal niet voor niets uitgevonden.Gute abfard.

Ratzing. | 11-02-12 | 18:38

@de grote Anti | 11-02-12 | 18:35
Ja oké, zit wat in.

Kuifduif | 11-02-12 | 18:36

@Kuifduif | 11-02-12 | 18:26

Als iemand een groot slagersmes mijn borstkas in zou rammen dan is dat toch wel een heel erge vijand zou ik denken.En puur hypothetisch gezien *kuch* zou ik die alle ziektes bij elkaar in een pilletje toewensen op dat moment.'Ben niet jezus,duhh.

de grote Anti | 11-02-12 | 18:35

@Vage_eddie | 11-02-12 | 18:33
Ja. Mijn vraag is dus, waarom wordt er niet gewoon geld gegeven totdat onderzoek niet meer nodig is, oftewel totdat de ziekte behandelbaar is voor de volle honderd procent.

Kuifduif | 11-02-12 | 18:35

Kuifduif | 11-02-12 | 18:31
Omdat er aan het verrichten van onderzoek wellicht geen bovengrens zit.

Vage_eddie | 11-02-12 | 18:33

Ik loop al een tijdje met een vraag rond en hoop dat iemand hier het antwoord heeft, namelijk: Je hebt het KWF kankerfonds, daar wordt voor gecollecteerd. Maar ik snap niet waarom de kankerbestrijding niet volledig gefinancierd word door de overheid? Het is volksziekte nummer een.. Blijkbaar hebben ze dus nog geld nodig, waarom wordt dit niet simpelweg gegeven? Waarom is collecteren uberhaupt nog nodig?

Kuifduif | 11-02-12 | 18:31

Met dit en andere toekomstige medicijnen gaan veel mensen naar de 100+. Gaat wel een dure grap worden vrees ik (de medicijnen en de vele 100+ mensen).

andorra | 11-02-12 | 18:31

Kek. Je kan niet genoeg doen tegen die smerige kloteziekte. Mensen moeten ergens dood aan gaan, en overbevolking willen we ook niet, maar doe mij maar een longontsteking of hartaanval.
Ziektebedden met maanden/jaren lang wel/geen chemo, bestraling, etc zijn de hel.

Vage_eddie | 11-02-12 | 18:28

@sjaakdeslinksesul | 11-02-12 | 18:25
Doe normaal, dwaas.

Kuifduif | 11-02-12 | 18:26

De ellende die mensen nu mee maken wens je je ergste vijand nog niet toe.
Fopspeen | 11-02-12 | 17:01 |
Mwah...

sjaakdeslinksesul | 11-02-12 | 18:25

@ongelovigehond
Veel broccoli eten zei mijn grootmoeder altijd.
Nou,niet dus..

de grote Anti | 11-02-12 | 18:25

Over tien jaar te koop : Ampul (10ml) Cytotoxic C - € miljoenmiljard.De vraag is of 'ze' wel alle zieke mensen willen genezen,ook al zou het mogelijk zijn.

de grote Anti | 11-02-12 | 18:24

@Da Mul | 11-02-12 | 17:48

Met een gezonde leefstijl kun je kans op kanker inderdaad verlagen. Helemaal uitbannen is helaas niet mogelijk, en de meeste mensen hebben ook helemaal geen zin in een gezonde leefstijl.

ongelovigehond | 11-02-12 | 18:19

@Ze Bart | 11-02-12 | 17:57

Die Cytotoxic T cell komt uit een lichaam, dus natuurlijk werkt het ook in een mens.

ongelovigehond | 11-02-12 | 18:17

@Da Mul | 11-02-12 | 17:48

Oh, dat spul waar gewassen mee bespoten worden kunnen verder geen kwaad? Ook al zijn ze ontwikkeld met het enkele doel (zespotige) koolstofgebaseerde levensvormen om te leggen?

ZKH EénOog | 11-02-12 | 18:16

@da mul
Je.bent.gek. Domme aap.

Mindy | 11-02-12 | 18:16

Helaas is dit experimentje in vitro uitgevoerd en is er absoluut GEEN bewijs dat dit in een humane fysiologische toestand zal werken.

Ze Bart | 11-02-12 | 17:57

De hele terminologie van Quid klopt als een bus.In het groot: Oorlog is altijd een strijd tegen kankergezwellen geweest,anders bestonden we niet eens meer.Dan hadden we ons intern volledig uitgeroeid,een burgeroorlog dus. Leuk die vergelijking met cluster-bommen.Het doet me denken aan de kerk,die ooit er van overtuigd was dat de mensheid uitgeroeid zou worden door de uitvinding van het buskruit.Conclusie: Zij is (gelukkig) nog steeds niet uitgeroeid met een mogelijke zevenvoudige overkill door ABC-wapens.

Dolphi | 11-02-12 | 17:56

ZKH EénOog | 11-02-12 | 17:45
Nog zo'n fabeltje om kankerpreventie te dwarsbomen. Maar zolang idioten als jij erin trappen, werkt deze strategie kennelijk.

Da Mul | 11-02-12 | 17:48

Spore!!

OT: uiteraard erg fijn om tegen deze ziekte een oplossing te vinden. Maar goed voor de overbevolking is t dan weer niet. even groot denkend...

Remcork | 11-02-12 | 17:48

@Da Mul | 11-02-12 | 17:42

Ja, want op groenten zit geen EHEC...

ZKH EénOog | 11-02-12 | 17:45

@Dhr. Hobbelpaard | 11-02-12 | 17:27

Natuurlijk. Schelden doet iedereen met goede dingen. Dat ondersteunt de schelder in zijn afkeer van de uitgescholdene. Het zet kracht bij.
Is het niet? Grote Winnaar! Woordkunstenaar! President!

ZKH EénOog | 11-02-12 | 17:43

Gewoon minder vlees en meer rauwe groenten eten mensen. Kanker kan gemakkelijker voorkomen worden dan de medische maffia ons wijsmaakt. Want die willen alleen maar peperdure stralingsapparatuur verkopen.

Da Mul | 11-02-12 | 17:42

Zijn die er niet in het groot, voor Mohammeds met Schumacheraspiraties bijvoorbeeld?

aardappelninja | 11-02-12 | 17:42

@Freakster1986 | 11-02-12 | 17:25

Religie: het feilloos geloof in een onaantoonbaar (almachtig) opperwezen.

Waar en hoe koppel jij dat in hemelsnaam aan wetenschap?

ZKH EénOog | 11-02-12 | 17:39

@Elisabeth2 | 11-02-12 | 17:29
Ja, het is een prachtige video. Zegt wat over de 'resilience' van het menselijk lichaam.

Bart_Bart | 11-02-12 | 17:34

@Freakster1986 | 11-02-12 | 17:25
Ik heb er een hard hoofd in.

Overigens zou dat perfect zijn voor de vormen die weinig tot niets te maken hebben met levensstijl, maar voor al die andere vormen heeft het wellicht dubieuze ethische gevolgen.

Want als de wetenschappen ALLES kan fixen kan je dus echt de hele dag hamburgers eten, twee pakjes sigaretten roken, alleen maar euroshopper cola drinken en niet sporten.

Terwijl de meeste klachten in het lichaam wijzen op een weeffout in je levensstijl. Of het nou een overbelaste knie is of diabetes.

Overigens wordt de zorg ook onbetaalbaalder dan onbetaalbaar als we nagenoeg alles kunnen fixen. Dan moet zeventig procent van de bevolking in de zorg gaan werken.

Bart_Bart | 11-02-12 | 17:32

Top! Geen stress vanavond. ga weerstand opbouwen!
Ik ga ontspannen bier zuipen en peukies nakken!!

de deurwaarder | 11-02-12 | 17:31

Bart_Bart | 11-02-12 | 17:25
Daar heb je gelijk in. Geen therapie, maar misschien toch weer meer inzicht hoe kankercellen werken.

Elisabeth2 | 11-02-12 | 17:29

Dus dit is het medicijn tegen kanker: een gezonde afweer!!!!

thispissesmeoff | 11-02-12 | 17:28

Cytotoxische T-Lymfocyt!! Heerlijk scheldwoord

Dhr. Hobbelpaard | 11-02-12 | 17:27

+ veul voor De CTC's
Zorg goed voor je lichaam zodat deze jongens hun werk kunnen blijven doen..... ook na de AOW!

irma zonderboezem | 11-02-12 | 17:27

zijn die t-cellen vergelijkbaar met het t-virus?

fweddy | 11-02-12 | 17:26

Bart_Bart | 11-02-12 | 17:16 Daar heb je wel gelijk in. Mensen worden vaak ziek door een enorm verdriet of ander trauma. Dan is idd weerstand weg.

Elisabeth2 | 11-02-12 | 17:25

Wetenschap; de échte religie!
Duurt niet lang meer en ook kanker is verleden tijd. Hoorde laatst iets van een 17 jarige in de USA. Studeert, hoog IQ blabla. Molecuul ontwikkelt dat zich hecht aan kankercellen. Daarna jezelf bestralen met infrarood en alle kankercellen dood.

Werkt op ratten. Over 5 jaar op mensen?

Freakster1986 | 11-02-12 | 17:25

@Elisabeth2 | 11-02-12 | 17:19
Volgens mij is dit geen therapie, maar gewoon een voorbeeld van hoe die lichaamseigen T-Killer cells werken.

Mensen lichamelijk en geestelijk gezond laten leven is de beste therapie, maar dat is voor veel mensen, door talloze redenen onmogelijk. Zelfs met hulp.

Veel vormen van kanker hebben met levensstijl te maken (genoeg ook niet), en levensstijl is nou net iets dat moeilijk te veranderen is.

Bart_Bart | 11-02-12 | 17:25

Ze komen gelukkig steeds verder met onderzoek. Kanker ga je ook geestelijk kapot aan.

Elisabeth2 | 11-02-12 | 17:23

Als het nog minimaal 15 jaar duurt voordat het op de markt komt, dan is het niet anders, maar ik ben voorstander van een voortijdige release...

13_Kamikaze_13 | 11-02-12 | 17:22

Zou zo goed zijn om kanker eens te overwinnen. Hulde voor die wetenschappers.

Elisabeth2 | 11-02-12 | 17:19

Eén op drie mensen krijgt een of andere vorm van kanker. Dit soort therapieën kunnen niet snel genoeg ontwikkeld worden.

zeg maar jansen | 11-02-12 | 17:18

Dit is zo hard nodig... Ik word er verdrietig van als ik aan de mensen om mij heen denk, die met deze verschrikkelijke ziekte te maken hebben gehad of er nog mee bezig zijn.

Glas Koning | 11-02-12 | 17:17

Hoe beter je immuunsysteem, hoe meer van die Killer T cells.

Ook, hoe minder stress (hoe positiever/opgeruimder je in het leven staat) hoe beter je immuunsysteem.

Dus, hoe minder stress, hoe beter de preventie en afweer tegen o.m. kankercellen.

Is geen psychologische onzin, is wetenschappelijk feit.

Bart_Bart | 11-02-12 | 17:16

*nog een peukie opsteekt*

Fat Dan | 11-02-12 | 17:13

Zo aan de kleurtjes te zien kunnen we dit ook prima loslaten op Bandirah. Please..

ChristianV | 11-02-12 | 17:13

Als ze maar niet met van die nare SS vlaggen gaan zwaaien, die Seals.

James St John Smythe | 11-02-12 | 17:13

Respect voor het Cambridge Institute. Ken zelf geen familie die niet, in meer of mindere mate, met deze ziekte te maken heeft gehad.

wo ist der bahnhof | 11-02-12 | 17:12

@ZKH EénOog: Met dat verschil dat chemo bij veel verschillende soorten kanker vaak niet effectief genoeg is.

Fopspeen | 11-02-12 | 17:07

"... Nu een moleculaire trainingsmethode ontwikkelen om de Cytotoxic C het clusterbombarderen aan te leren..."

Dat clusterbombarderen bestaat al. Heet chemokuur. Moeten we dus juist van af wegens teveel collateral damage.

Dit soort precisie bombardementen zijn juist hetgene dat we nodig hebben...

ZKH EénOog | 11-02-12 | 17:04

Zou toch fijn zijn als ze heel rap eens een oplossing zouden vinden voor kanker. De ellende die mensen nu mee maken wens je je ergste vijand nog niet toe.

Fopspeen | 11-02-12 | 17:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken