Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

COLUMN. S&P zet Nederland op strafbankje

petervervara.jpgJan Kees de Jager kan al maanden niet stilzitten tijdens de Ministerraad op vrijdag in de Trêveszaal. De verschrikkelijke scherprechters uit de VS delen dan altijd de rapporten uit. En 'vrijdag de dertiende' januari heeft Jan Kees het grootste deel van de tijd op de wc doorgebracht. En terecht, Standard & Poor's geselde de Europese landen. Van zestien landen werd een ster van het uniform getrokken. Hij kreeg natuurlijk eerst het positieve nieuws van zijn ambtenaren. Nederland is één van de drie landen binnen de Eurozone die 'over' is en zich 'Triple A' mogen noemen, samen met Duitsland en Luxemburg (zie hier mooi staatje). Nederland is voorwaardelijk over. Ik vermoed dat hij Rutte die avond nog niet het slechte nieuws heeft verteld. Nederland is namelijk slechts 'voorwaardelijk' over. S&P heeft ons op de 'negative outlook' lijst gezet. Dat betekent dat er een kans is van één op drie dat de rating van Nederland binnen 2 jaar daadwerkelijk verlaagd wordt. Nu heb ik mij op GeenStijl vaak kritisch uitgelaten over de ratingbedrijven (hier en hier). En terecht. Ik verbaas mij er bijvoorbeeld over waarom de UK nog altijd AAA is met een 'stable outlook' , terwijl het land door Kees de Kort op BNR omschreven wordt als een derde wereldland. Ook weer lichtelijk overdreven, maar de teller van de staatsschuld van Engeland staat boven de 1 trillion pound, het land zit in een recessie en de Bank of England weet waar de geldpers staat. Tot nu trokken S&P en Moody's bijna altijd gezamenlijk op, maar het lijkt erop dat S&P nu de kastanjes uit het vuur haalt met downgrades van de VS en Frankrijk. En omdat Moody's de VS en Frankrijk nog altijd de hoogste ratings geeft, hoeven grote beleggers hun staatsschuld niet verplicht te verkopen. En de politieke druk blijft op de ketel. Ben ik erg achterdochtig als ik dat geen toeval vind? Hoe irritant we de ratingbedrijven ook vinden, ze hebben invloed op marktpartijen en moeten om die reden serieus genomen worden. Dat Nederland een negatieve outlook heeft gekregen is vervelend en ernstig. Nederland heeft tot nu toe een fantastisch trackrecord. Voor een land dat zo afhankelijk is van export is kredietwaardigheid cruciaal. Prettige bijkomstigheid is dat minister De Jager nog nooit zo goedkoop heeft kunnen lenen en dat heeft een positieve vloed op de bezuinigingen. Het is wel de moeite waard even het rapport van S&P erbij te halen. Geen woord over de private schuldenberg van Nederland, S&P maakt zich alleen zorgen of Nederland de vereiste bezuiningen kan ophoesten. Dat plaatst de discussie over de hypotheekschuld toch in zachter daglicht. Geen misverstand, die hypotheekschuld is groot, eind oktober 2011 639 miljard. En zeker, er zullen huishoudens zijn, die moeite hebben de hypotheeklast te dragen (plus deze alarmerende conclusie van ING). S&P kijkt echter naar Nederland op macro-niveau. Dat doet ook het Centraal Bureau Statistiek (CBS), dat vorige week haar jaarlijkse particuliere vermogensoverzicht publiceerde. Conclusie op voorpagina Financiële Dagblad: "daling huizenprijzen slaat gat in prive-vermogens". Dat klinkt als rampspoed. Opmerkelijk is echter dat het CBS in haar overzicht het pensioenvermogen van Nederland, groot 900 miljard, niet meeneemt. Vreemd, want iedereen weet dat hoewel er eind oktober 358 miljard op spaarrekeningen staat, Nederlanders vooral gedwongen sparen via pensioen, banksparen en levensverzekeringen. Het CBS neemt dan wel weer de waarde van ons huizenbezit mee. En dat vind ik, net als DNB, gevaarlijk. Huizen zijn lastig te waarderen en soms niet te verkopen. Maar áls je het doet (zoals minister-president Mark Rutte ook doet), dan kunnen de prijzen nog flink omlaag voordat het macro-economisch pijn gaat doen. Ons huizenbezit is nog altijd 1.300 miljard waard tegenover een hypotheekschuld van 639 miljard. Ik denk dat Nederland toch overgaat in 2012. www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl Twitter: @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

@ Tommygunner | 28-01-12 | 11:16
gingen ze maar dood. Helaas ze moeten nog jaren mee. Krakend en hulpbehoevend. Niet dat ze zelf voor die zorg gaan betalen. Ben je gek. Daarom mag op zorg en AOW ook niet bezuinigd worden. Wel op andere restanten van het door hun ouders opgebouwde en door de babyboomers eerder totaal opgesoupeerde sociaal vangnet natuurlijk. Want WW, WAO, bijstand, onderwijs, etc., etc., daar hebben al die babyboomers inmiddels niets meer aan. Nee, Nederland komt pas weer uit het dal als in 2025 die Babyboomers echt massaal de moord gaan steken en hun (klein)kinderen het restant van hun poet er doorheen gaan jagen.

7anPau1 | 30-01-12 | 10:15

-weggejorist-

thp | 28-01-12 | 22:16

Mensen, mensen, houn sop met dat apocalyptische over de schuld van de VS, UK en al die andere die hun eigen centrale bank nog hebben. Die jongens kunnen tot in het oneindige bijdrukken, ze zullen altijd hun schulden betalen. In realistische scenarios is een default altijd nog erger dan inflatie.
Bijkomend voordeel is groeiende concurrerende kracht van de VS en als bonus onrust onder het 'gewone' volk van China.

thp | 28-01-12 | 22:16

@Peter verhaar
Waarom geen column over de vele miljarden die verdwenen zijn met de aankoop van Fortis en ABN Amro?
Fortis was, naar nu blijkt, helemaal niets waard en ABN Amro was plusminus 5 a 10 miljard waard, terwijl daar, wederom naar nu blijkt, ruim 30 miljard voor betaald is. Via allerlei trucjes werd het aankoopbedrag omlaag gebracht (voor de bühne/voor het volk) naar 16,8 miljard en de burger moet, zoals altijd, het gelag betalen.
De bouw,- en vastgoedfraude valt hierbij in het niets.

Niemands Knegt | 28-01-12 | 21:28

Het verhaal mbt. huizenprijzen is een farce, het is een kip of het ei verhaal. Dit alles komt door marktwerking, wat iets waard is, is geen vaststaand verhaal. Daarom is de posting van Stormageddon ook incorrect. Dat huizen uiteindeiljk nog maar 10% opbrachten, kwam niet omdat de oorspronkelijke waarde van die huizen niet klopte, maar omdat de markt ingestort was. De prijs van iets is onderhevig aan marktwerking; iets kan dus in een goede markt een bepaalde waarde hebben en dan in een slechte markt ineens nog maar 10% van die waarde.

zik | 28-01-12 | 20:16

Wanneer veel mensen door nog meer waardevermindering hun huis moeten verkopen dan is de totale " waarde " van het totale huizenbezit maar een kleine 50% van wat de waarde nu is... m.a.w.: S&P heeft gelijk: de waarde is strikt theoretisch, de totale schuld echter keihard!

070 | 28-01-12 | 19:43

@Cum Fraude: Je verraad jezelf door toe te geven dat je econoom bent. Economen moeten wel geloven in S&P, Fitch en al dat andere gebrabbel, want het is hun broodwinning.

Wat S&P etc doen heeft niets met objectiviteit te maken, maar alles met een Amerikaanse politieke agenda. Als ze gelijke monniken gelijke kappen zouden doen, zou de VS economie momenteel niet eens een enkele A verdienen.

zik | 28-01-12 | 19:07

@ Stijlloos&eigenwijs | 28-01-12

Als ze het in Engeland wel zo goed hebben begrepen, waarom draait die economie ook voor geen ene tierelier? Er valt best wat te kankeren op onze huidige munt, maar het idee dat bepaalde heerschappen hier hebben dat als we maar van die Euro af zijn de problematiek rondom onze economie ook verdwenen is een illusie.

OrgulloTulipano | 28-01-12 | 17:34

PUNT 1: In Engelad hebben ze het wel begrepen, ze weten waar de geldpers staat en hebben dus zelf grip op de waarde van hun munt.
PUNT 2: de waarderingen van S&P zijn zo subjectief als de pest. getallen worden dan wel en dan weer niet meegenomen.
PUNT 3: ze maken zich wel zorgen of we de komende bezuinigingen kunnen ophoesten maar maken zich geen zorgen of jan kees griekenland of welk anders europees land (of een bank) nog verder wil spekken.

wat een onzin allemaal en dat allemaal vanwege die ... euro

Stijlloos&eigenwijs | 28-01-12 | 17:09

@zik | 28-01-12 | 15:45
Onzin. Door het zwakker maken van de Euro, stimuleer je ook de export. We worden dan alleen maar een grotere concurrent voor de VS. Bovendien klopt het wel wat de ratingsbureau's doen, de eurozone staat er gewoon slechter voor, simpelweg omdat er publiek en privaat minder geld is dan in bijvoorbeeld de VS en de UK. Hoge staatsschuld en hoge belastingdruk vermindert je kredietwaardigheid. In de VS en de UK hebben ze ook een hoge staatsschuld, maar minder hoge belastingdruk. Tevens hebben ze een eigen valuta die niet in gevaar is met een eigen rente. Door die rente kunnen ze zelf de crisis managen. De Eurozone heeft te maken met verschillende economieën, maar heeft wel één rente. Bovendien heeft de Eurozone te maken met dichtgetimmerde huizen en arbeidsmarkten. Een minder flexibele economie heeft ook effect op de kredietwaardigheid. In het geval van een wereldwijde crisis waar we nu in zitten, gaat het er gewoon om, hoe flexibel is je economie? Die van de Eurozone, is zo flexibel als een stalen balk, terwijl die van de VS en de UK, maar met name die van de US, van rubber is. De kredietbeoordelaars geven wat mij betreft, en wat vele economen betreft, een objectieve analyse.

Cum_Fraude | 28-01-12 | 16:44

Hij baseert de negative outlook op dit rapport:
http://www.standardandpoors.com/ratings/articles/en/us/?articleType=HTML&assetID=1245327300815

Hier staat een stuk over Nederland in, en middenin dat stuk staat ook dit:
"Accordingly, in line with our published sovereign criteria, we have adjusted
downward the political score we assign to the State of The Netherlands"
[..]
"The negative outlook on the long-term rating indicates that we believe that
there is at least a one-in-three chance that the rating will be lowered during
2012 or 2013."
.
Dat kaartje klopt dus niet, heren.

zik | 28-01-12 | 16:23

het is erg lastig om de muis stil te houden boven zo'n lullig klein landje als Nederland, maar de outlook voor Nederland is toch echt Stable (en die van Belgie, ja, net eronder, Negative). Slechte column, gebaseerd op niet goed de gelinkte chart bekijken.

Elmauro | 28-01-12 | 16:03

Wat heerlijk naif van deze columnist dat hij denkt dat deze ratings daadwerkelijk nog iets te maken hebben met de financiele positie van een land. Hij noemt wel Engeland als vreemde eend in de bijt, maar trekt niet de conclusie die toch zo heel duidelijk aanwezig is.
.
Laten we voorop stellen; één land produceert een ENORME berg aan cijfertjes en getallen. Die berg is dermate groot dat, welke conclusie je er ook aan wilt hangen, het is verantwoordbaar.
.
De ratingbureau's doen daar nog een stapje bovenop door heel duidelijk aan te geven dat hun ratings 'een mening' zijn 'they are our opinions and should be treated as such', waarmee ze zichzelf volledig indekken als een rating door de mand zou vallen, zoals gebeurde bij de hypotheekcrash in de VS.
.
De reden waarom europese landen afgewaardeerd worden heeft helemaal niets met hun financiele positie te maken, het enige waarop die van invloed is, is de volgorde waarin ze afgewaardeerd worden, om, tenminste in het begin, nog geloofwaardig over te komen, doen ze eerst de landen waar het financieel het makkelijkst te verantwoorden is. Nederland komt echt ook nog wel aan de beurt.
.
De echte reden waarom europese landen afgewaardeerd worden, of beter gezegd, waarom eurolanden afgewaardeerd worden, is omdat het eurolanden zijn.
.
De euro als munt en europa als unie concurreren met de dollar en de VS economie, en is daarin een concurrent met inhoud.
.
DAT is de enige reden waarom er zo afgewaardeerd wordt en dit verklaard ook gelijk waarom Engeland niet afgewaardeerd is of wordt; engeland doet niet mee met de euro.
.
Zo simpel is het, en niet anders. Standards en Poor, Fitch, noem ze maar op, het zijn Amerikaanse marktbeinvloedingsinstrumenten met als doel de dollar te verdedigen. Niets meer en niets minder.
.
Als je dat niet door hebt en nog steeds denkt dat de daadwerkelijke financiele prestaties van een land de reden zijn (zoals columnist in deze).. slaap zacht..

zik | 28-01-12 | 15:45

Haaien- of zeehondenstront is ook schaars, gaan we daar wel mee handelen als het systeem instort.

klowiepowie | 28-01-12 | 15:31

"Oh dus jullie zijn triple A? Dan mogen jullie het geld voor Griekenland ophoesten."

reinaarden | 28-01-12 | 15:10

Peter lult, net als Mark Rutte, veel te makkelijk over het probleem van de woningmarkt heen. Die 1.300 miljard die het huizenbezit waard zou zijn is slechts een fictieve boekwaarde. Die hypotheekschuld van 639 miljard is zeer reëel. Je kunt stellen dat door overregulering van de woningmarkt de huizenprijzen kunstmatig 30-40% te hoog zijn. Dan komen de sommen er al heel anders uit te zien.

Een aardig voorbeeld is natuurlijk de huizenmarkt in de VS na de instorting van Freddy Mac en Fanny Mae. Huizen die voor 2 ton in de boeken stonden bleken na foreclosure een waarde te hebben van een hooguit een tiende daarvan. De situatie is moeilijk te vergelijken, maar de waarde van het woningbezit is alleen maar zo hoog door de hoogte van de schuld en het gemak waarmee een hypotheek wordt verleend, mede door fiscale maatregelen.

Het spaargeld is ook reëel, maar het pensioengeld is ook slechts een fictieve boekwaarde. Het lijkt heel wat, maar het meeste daarvan is belegd en staat niet op een rekening. Het is maar de vraag of die beleggingen op termijn ook zullen renderen of überhaupt wat waard blijken te zijn.
Wat hebben we dan: 2 "bezittingen" waarvan we vermoeden en berekenen dat die 1.300 en 900 miljard waard zouden moeten zijn, maar dat is natuurlijk maar helemaal de vraag. Wat we zeker weten is dat de Nederlanders een hele reële schuld van 693 miljard hebben en een spaarpot van 358 miljard. De facto komen we dus, als het systeem morgen instort en de afrekening overmorgen direct opeisbaar is, 335 miljard tekort. En dat zijn dan alleen de huishoudens.

De overheidsfinanciën (de staatsschuld, de direct opeisbare verplichtingen, langlopende verplichtingen afgezet tegen de bezittingen) zien er nog veel minder rooskleurig uit. Je kunt je wel rijk rekenen met toekomstige verwachtingen en fictieve boekwaardes maar veel meer dan windowdressing is dat natuurlijk niet.

Stormageddon | 28-01-12 | 14:43

" de teller van de staatsschuld van Engeland staat boven de 1 trillion pound"
Zucht. Wanneer leert Verhaar nou eindelijk eens dat een absolute schuld niks zegt zonder daar het GDP tegenover te zetten ?

despecialist | 28-01-12 | 14:41

Als ze straks hun zin hebben is alleen de VS nog AAA. En dat kan toch niemand serieus nemen?

Dafman | 28-01-12 | 14:40

Als je dit dan leest dan is het huidige kabinet een zegen met de bezuinigingen die ze doorvoeren. Links die continu loopt te toeteren dat het huidige bezuinigingsbeleid te ver gaat heeft dus ongelijk.

Jippie | 28-01-12 | 14:39

Die 23000 euro schuld per persoon, is geld wat de overheid (nog) niet van ons durfde af te persen. Nu komen zij hierdoor in de problemen en moeten we het alsnog betalen. Natuurlijk mag de overheid zo nu en dan eens geld lenen(en weer aflossen), voor investeringen (spoorlijnen, wegen, gebouwen) bijvoorbeeld, maar niet voor dagelijkse uitgaven (ambtenaren, uitkeringen, subsidies). Net als de burger eigenlijk, wel lenen voor een auto, huis, maar niet voor vakanties, gas water licht, ander gaat het vroeg of laat fout.

Zomaariets | 28-01-12 | 14:37

Die rating is niet alleen gebaseerd op staatsschulden meneer Verhaar, maar ook op de economie, stabiliteit van de valuta en wat voor een type economie je hebt als land. De economieën van de VS en de UK zijn ontzettend divers en flexibel en kent heel erg veel grote verschillende sectoren. Vooral de Amerikaanse economie kan heel wat buigen. Beide landen hebben geen valuta crisis, zoals de eurozone die kent, dat draagt ook bij aan een AAA status. De eurozone heeft een dichtgetimmerde huizenmarkt en arbeidsmarkt. Met andere woorden, zo inflexibel als de pest. Daarbij komt ook dat de VS en de UK met hun eigen valuta logischerwijs ook een eigen rente hebben. Meer controle is ook meer zekerheid. En als klap op de vuurpijl, in de economieën van de VS en de UK zit mega veel privaat geld. Veel meer dan de staatsschuld. In ons land is dit uiteraard niet het geval, omdat wij eigenlijk maar een paar 'grote' sectoren hebben; financials, chemie, agricultuur en logistiek. Thats it. En nou denkt u, wat zou dat? Dat zal ik u uitleggen. De belastingdruk in de eurozone is vergeleken met de VS misschien wel 10x zo hoog, vergeleken met de UK valt het wel mee, maar alsnog veel minder dan de meeste landen in de eurozone. Dit wil zeggen dat een staatsschuld, met belastingverhogingen, veel makkelijker terug te betalen is dan in het geval van bijvoorbeeld Frankrijk, België en ja, Nederland. Het is dus helemaal niet vreemd dat de kredietwaardigheid van de UK en de US stabiel op AAA blijven staan. Het komt neer op deze woorden; Flexibiliteit, Liquiditeit en Controle. Dat zijn de grote voordelen die de economieën van de VS en de UK hebben in tegenstelling tot de economieën van de Eurozone. Dat ik dit nog moet uitleggen aan een econoom vind ik vreemd. Peter Verhaar mag dan wel bij banken gewerkt hebben, en Alex hebben opgericht, maar als je de bovenstaande analyse niet eens kan maken, wordt het toch echt tijd voor pensioen.

Cum_Fraude | 28-01-12 | 14:15

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 13:44
Help het je hopen, je bent in ieder geval beter voorbereid dan de meesten. Zelf zal ik het in het extreemste scenario met wat blikvoer en zilverlingen moeten doen in mijn antikraakappartementje.Heb wel een mooie potkachel, en opa een loods vol met hout dus dat scheelt. Heb je relatief geluk gehad, bij mijn grootouders in de polder werd zo'n beetje alles geconfisqueerd door de moffen.

Willem Hollander | 28-01-12 | 13:59

Triple is toch lekker zwaar Belgisch bier ? En Triple A dus heel goed en lekker zwaar Belgisch bier ? Blij dat clubs dat een rating geven.......................

Pim Kanarie | 28-01-12 | 13:57

@Kaas de Vies | 28-01-12 | 13:45

Meestal is het cabaret en ik heb ook niet de fijne schrijfstijl van Feynman.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 13:47

@Parel van het Zuiden | 28-01-12 | 13:44

Liever nog vandaag dan morgen de gulden terug, eventueel samen met Duitsland en Luxemburg een munt oprichten mag ook.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 13:46

@neemjemoederindemali | 28-01-12 | 13:28 | + 0 -
Vroeger deed ik ook mee met Feynman, ik was een vrij kritische volger van Verhaar. Vaak zaten Feynman en ik op 1 lijn, alleen kan hij het beter verwoorden.
Ik ben meer een roeptoeter en eigenlijk ben ik er mee opgehouden want ik vind dat Verhaar vaak gewoon broddelwerk aflevert.

Kaas de Vies | 28-01-12 | 13:45

Het in stand houden van de triple A status van Engeland de Verenigde Staten en het afwaarderen van Frankrijk doet de geloofwaardigheid van de ratingbureaus geen goed. Beide landen hebben een hogere staatsschuld dan de Galliers. Misschien wordt het eens tijd om een niet Angelsaksisch bureau te laten kijken naar de kredietwaardigheid van deze twee landen want de Standard&Poor's van deze wereld zijn een van de redenen waarom de crisis zich nu voornamelijk aan deze kant van de plas afspeelt.

OrgulloTulipano | 28-01-12 | 13:44

@Willem Hollander | 28-01-12 | 13:36

In WO2 hebben we het ook gered.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 13:44

S&P zegt in feite alle landen die de Euro voeren zijn besmet. Alleen de mate waarin varieert. Misschien een hint om uit de Euro te stappen?

Parel van het Zuiden | 28-01-12 | 13:44

@necrosis

Ow dat zou kunnen. Economie is alleen zover van mijn vakgebied en interesse gebied. Dan is wat uitleg wel prettig en ik vind dat hij dat op een prettige manier doet. Voor de rest.... boeit het me buiten zijn stukjes om geen flikker wie hij is....

overVecht | 28-01-12 | 13:42

Hoe schandalig is het eigenlijk als landen op kosten van zijn burger zoveel geld lenen, of ze trekken het benodigde geld direct uit je (belasting), dat durven ze niet want we betalen al veel te veel en klagen er al zoveel over. Dan lenen ze het over jouw rug en jij kunt de rente betalen, maar de benodigde impopulaire belasting hoeft niet doorgevoerd worden of ze doen gewoon wat rustiger (bezuinigen) aan met het geld. Het tweede lijkt me toch ook te moeten kunnen.

Zomaariets | 28-01-12 | 13:41

blinde kip | 28-01-12 | 13:05
Zelfs in de goede tijden hoorde je het al af en toe, iedereen in het financiële wereldje/politiek lijkt dit normaal te vinden. Wellicht is het al in kannen en kruiken dat pensioen- en spaargelden gebruikt gaan worden om de scheefleners overeind te houden.

Willem Hollander | 28-01-12 | 13:38

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:30 |
Ah mooi, hoop dat er u er een paar grote honden op heeft lopen, of een geweer bezit. Als het echt zo erg wordt, dat dat het enige van waarde nog is, zie de massa's dan maar eens van je landje af te houden..

Willem Hollander | 28-01-12 | 13:36

@RL | 28-01-12 | 13:29
Daar is niets mis mee, maar ga dan geen stukjes schrijven dat anderen iets fout doen.

necrosis | 28-01-12 | 13:33

@Niemands Knegt | 28-01-12 | 13:08

Onbegrijpelijk dat de Italianen en de Grieken pikken dat hun gekozen president zomaar is afgezet.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 13:30

Ik weet niet hoe jullie aan die info komen, maar als je op het kaartje kijkt heeft nederland wel degelijk een 'stable outlook', waar halen jullie die 'negative outlook' dan vandaan?

huup huup barbatruuk | 28-01-12 | 13:29

necrosis | 28-01-12 | 13:23
Is daar wat mis mee dan?

RL | 28-01-12 | 13:29

@Kaas de Vies | 28-01-12 | 13:07

Verhaar zit nog steeds met zijn kop in een systeem dat hij zelf niet begrijpt.

Verhaar doet me denken aan een maatje van me, goed opgeleid, VWO afgemaakt, SPD opleiding afgemaakt etc. Het joch was vol in een piramidespel getrapt, ben uren bezig geweest om het hem uit te leggen en nog wilde hij niet begrijpen dat hij er met boter en suiker in was gegaan.

De sukkel probeerde me met interessante termen uit te leggen dat het systeem echt klopte. Precies datgene wat Verhaar hier aan het doen is.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 13:28

@toetanchamon 11:22 .. die waren toen paketten sub prime hypotheken aan het raten met AAA.

dugo | 28-01-12 | 13:25

@overVecht | 28-01-12 | 13:19
Volgens mij was Verhaar een mede-oprichter van een internetbank die voor grof geld werd verkocht.
Trek je eigen conclusies....

necrosis | 28-01-12 | 13:23

BREAKING; net gelezen dat P100BR the USofA 2 stappen heeft verlaagd.

poohbeer | 28-01-12 | 13:22

De UK houdt zijn AAA mdat het zijn schulden altijd kan aflossen door ponden te drukken. Nederland kan geen euries drukken. [email protected]

dugo | 28-01-12 | 13:22

In tegenstelling tot bandirah kijk ik hier dus WEL elke week naar uit. Peter... prachtstukje weer! Complimenten... economie is niet mijn sterkste kant of vakgebied en u maakt elke keer weer dingen wat duidelijker...

Geldt ook trouwens voor een aantal reaguurders...

*zich wel afvraagt waarom er godverredomme gisteren WEER mensen onder bandirah hebben gepost.... als er een block knop was had ik ze allemaal geblockt.... idioten..

overVecht | 28-01-12 | 13:19

@10tallen
Voor "10tallen paupers" lees "100duizenden paupers per jaar"

Fijnstoffer | 28-01-12 | 13:18

@toetanchamon | 28-01-12 | 13:05

Helaas blijven er genoeg sukkels over die er intrappen, net als met die fijne beleggingshypotheken etc.

Godzijdank heb ik mijn pijn gelijk geleden toen ik 14 jaar geleden mijn huis kocht, nu lach ik mijn ballen uit mijn broek met een hypotheekschuld van minder dan een ton en een vrijstaande boerderij met bijgebouwen op 6500m2 midden in het dorp.

Hier betaal je op het moment 350,- per m2 bouwgrond als er al een kavel te koop is,, ofwel 100k voor een postzegel van 300m2.

Betaal komend jaar zo'n 3600,- aan rente, 300,- per maand, die 3600,- mag ik ook nog in mindering brengen op mijn inkomstenbelasting. Arme schapen die het niet begrijpen en grote boten etc. hebben gekocht met de "overwaarde" van hun huis.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 13:17

wd

Hans veer4818 | 28-01-12 | 13:16

@ neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:39
Tegenover die hyposchuld staan de waarden van de huizen en de gekoppelde spaar/beleg/verzeker-potten die voor de aflossing worden gebruikt. En dan valt het allemaal reuze mee. Het is gewoon een hoop gezeik en paniek om niks.
@ RL | 28-01-12 | 12:45
Mijn bron: het immer deskundige en accurate z24, waaraan ik vooralsnog niet wens te twijfelen.
En vergeet niet:
1. De US of A komt overal mee weg omdat ze dollars bijdrukken waarmee ze hun schulden betalen. Het is gewon een failliete staat die nog teert op de macht van weleer.
2. De US of A zou vele 10tallen miljarden moeten uitgeven aan het upgraden van hun verrotte infrastructuur. Doen ze niet, maar de (nu nog virtueel gehouden) kostenpost is er gewoon. En de US of A is een immigratiestaat die vele 10tallen paupers uit Z-Amerika/Mexico opneemt. En wij weten inmiddels wel dat een dergelijke massa-immigratie een peperdure hobby is.
3. Je zou gelijk kunnen hebben als we alle garanties meetellen, waaraan deze lutsende CDA/VVD-regering plus vrijwel voltallige oppositie ons dankzij hun EUrofilie aan heeft blootgesteld.

Fijnstoffer | 28-01-12 | 13:14

bello | 28-01-12 | 13:07 En dan een 35 reacties per uur genereren.

zeg maar jansen | 28-01-12 | 13:11

Het is die rating agencies hun mening. Heb wat het gevoel dat ze de focus van USA af willen houden door EU-landen te bashen.

geareerdur | 28-01-12 | 13:09

* s naar boven slingert*

bello | 28-01-12 | 13:09

@neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:56 |
Inderdaad; de commentaren van Feynman op de columns van Peter Verhaar zijn het echte hoogtepunt van de column.

De technocratische coup van de rating-bureau's is mij overigens al langer een doorn in het oog; de S&P's van deze wereld zijn verworden tot een politiek vehikel met te veel invloed op de markten en het beleid van soevereine staten. Hun oordelen hebben te vergaande politieke consequenties zonder enige democratische legitimiteit. Met hun ratings hebben zij binnen Europa al enige regeringen uit het zadel gewipt.
Naast militaire coups heb je nu dus ook financiële, technocratische coups. Mijns inziens een doodenge ontwikkeling.

Ik ben overigens zeer benieuwd naar het eindoordeel van Lombard Street Research; de eerste druppels die naar buiten zijn gelekt voorspellen dat het kabinet door dat rapport onder grote druk komt te staan. De eerste telefonische conclusie van Lombard: 'De euro is een zelfmoordpact'.

Niemands Knegt | 28-01-12 | 13:08

Mja. Even off topic: het is nu 13:00 geweest op den zaterdag en Redactie heeft slecht 1 topic gepoept. What' going on boys?

bello | 28-01-12 | 13:07

@neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:56 | + 0 -
Ja hij is goed die Feynman, maar die Verhaar is ook niet echt een hoogvlieger.

Kaas de Vies | 28-01-12 | 13:07

@neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:54
Precies, het is jammer dat de media dit niet onder de aandacht brengt en aanpakt. Banken, gemeentes en makelaars je wordt door alle 3 verneuqT.

toetanchamon | 28-01-12 | 13:05

@Willem Hollander | 28-01-12 | 11:37
Dit slechte idee zie hoor je wel vaker de laatste tijd (Rutte, de Jager). Op een gegeven moment vindt een meerderheid het nog goed ook om die pensioenen eens aan te spreken. Absolute waanzin. Jammer idd, dat Verhaar hier ook in meegaat.

blinde kip | 28-01-12 | 13:05

Wanneer mogen wij Amerika raten?
Dat willen ze natuurlijk niet, want dan hebben ze de status CCC-.
Dat land deelt ons maar straffen uit en zelf blijven ze de gaten in de staatsbegroting vullen met leningen.

ElMatadero | 28-01-12 | 12:58

Wachten we nog even tot Feynman Verhaar weer vakkundig fileert of gaan we door naar een volgend topic?

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:56

@toetanchamon | 28-01-12 | 12:45

1800,- per maand voor een hok van 80m2 is belachelijk, geen winkelier die dat kan ophoesten.

En 4,5 miljoen toeristen per jaar in Zandvoort? Eerder 450.000 en zelfs dat is denk ik al overdreven.

Die bedrijfsmakelaars vinden ook nog steeds een huurperiode van 5 jaar normaal, heb genoeg panden gehuurd in mijn leven maar nog nooit met een kontrakt voor 5 jaar, ik wil binnen 3 maanden pleituh kunnen.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:54

Ze hebben enkel invloed omdat malloten als Peter Verhaar ze serieus blijven nemen.

De Schorpioen | 28-01-12 | 12:53

Jan-Kees kan niet stilzitten?
Ik vermoed dat hij last heeft van aambeien.....

necrosis | 28-01-12 | 12:46

@-=PyP=- | 28-01-12 | 12:05

Die huizenprijzen hier dalen anders nog steeds niet echt lekker.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:46

@neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:23
Leugens en illusies houden de prijs hoog, als voorbeeld: "De winkels in Zandvoort zijn 7 dagen per week geopend. Aantal inwoners 16.654. Aantal toeristen per jaar: 4,5 miljoen." http://www.eigenwijs-makelaars.nl/aanbod/zandvoort-bedrijfspand-kerkstraat-2-b/
Dit soort makelaars zijn de luizen in de pels van de banken, 4,5 miljoen toeristen in Zandvoort, het is simpelweg glashard gelogen.

toetanchamon | 28-01-12 | 12:45

@Fijnstoffer | 28-01-12 | 12:33
Die 23.598€ is 31.196$ dus we liggen al niet zo ver meer achter op de Amerikanen.

RL | 28-01-12 | 12:45

Amerika moet is naar hunzelf kijken.. Ze zijn zelf de eu nog 2.5 billion schuldig.. Dokke motten ze

demilord | 28-01-12 | 12:41

@Fijnstoffer | 28-01-12 | 12:33

Ik zou liever spreken dat we er minder slecht voor staan dan die Amerikanen. Om nou te gaan zeggen dat we er goed voor staan met een staatsschuld van 400 miljard en een hypotheekschuld van 650 miljard is een beetje overdreven lijkt me.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:39

Goh, dus de UK is een derde wereldland omdat hun staatsschuld 1 biljoen pond is? Even rekenen... dat is dan 16.000 pond of 19.200 euro per inwoner. De Nederlandse staatsschuld staat op zo'n 380 miljard ofwel 22.350 euro per inwoner. En over de private (hypotheek)schuld zullen we het maar niet hebben want daar zijn we wereldkampioen in. Wat zijn wij goedgeplaatst om die Engelsen eens te vertellen hoe het moet zeg. En laten we gelijk ook nog een paar miljard overmaken naar Europese steunfondsen voor de Club Medlanden.

RL | 28-01-12 | 12:38

@marxistje | 28-01-12 | 12:31

We hebben hier geluk dat de huizenprijzen nog niet echt gezakt zijn, dit komt door de HRA en omdat er structureel te weinig huizen worden/werden gebouwd. Pas als de hypotheek massaal niet meer betaald kan worden zullen de huizenprijzen dalen en komen de echte problemen.

De idioten die niet netjes hun hypotheek zijn gaan aflossen en per ongeluk werkeloos raken zullen dan massaal aan de grond komen te zitten.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:37

"S&P maakt zich alleen zorgen of Nederland de vereiste bezuiningen kan ophoesten".
1. Wat is een bezuining?
2. Of "bezuinigingen" bedoeld? Zo ja, kunnen die opgehoest worden?
3. Met 393.801.300.000 € staatsschuld (23.598 € per Nederlander (met of zonder dubbele nationaliteit, en minus de Oranjes) staan we er veel beter voor dan de US of A: ruim 15.000 miljard US$ (38.000 € per US of A'ert).
4. Die rating bureaus met hun politiek geïnspireerde lettertjes en historie van falende ratings, moeten niet zo zeiken.

Fijnstoffer | 28-01-12 | 12:33

It's allemaal een ABC-tje.

Kamervraag | 28-01-12 | 12:31

Toch wel opmerkelijk dat wij in NL ons zorgen maken om onze [gollom] 'precious' [/gollom] AAA terwijl, zeg, Spanje de hoogste werkeloosheid heeft in 17 jaar en er gewoon geen werk is (zeker voor jongeren) en ze noodgedwongen hun hele sociale stelsel op de schop moeten gooien.
Of dat er steden zijn in de VS waar ze door hun lopende pensioenverplichtingen ALLE gemeentewerkers, including leraren en brandweer etc, niet meer kunnen betalen.
Wat ik wil zeggen is dat er slechtere plekken op de wereld zijn waar je op dit moment kunt begeven.

marxistje | 28-01-12 | 12:31

Heb gisteren zoals meestal als ik tussen 11en12 voor het Klotzauge zit even gezapt om te kijken wie er bij P&W zaten.
Stuitte daarbij op een gast die er, ondanks de stoorpogingen van vooral Witteman, in slaagde om kort, helder en duidelijk onze onderwijsproblematiek te belichten. Pas toen hij zich ook nog moest gaan verweren tegen beweerd racisme werd me duidelijk dat het een PVV'er moest zijn. Ondanks dat ik door zo'n twintig jaar ervaringskennis veel meer dan gemiddeld over die problematiek weet, kende ik hem niet en zijn naam is me trouwens ook ontschoten. Maar ik heb wel onthouden dat hij de onderwijsman van de tweedekamerfractie van de PVV is én een échte baas op zijn gebied is.
Daarna heb ik nog twee minuten naar Verhaar geluisterd en herkende ondertussen met wat moeite DJ-fossiel Aad Visser aan tafel. Zette de TV uit en nam een boek ter hand.

WirMachenMusik | 28-01-12 | 12:30

S&P is dat een afgeleide van SAP?

Van Dikhout | 28-01-12 | 12:30

@Willem Hollander | 28-01-12 | 11:37

De pest is dat zowel je spaarcentjes als je OG beide in waarde aan het dalen zijn, aan de andere kant, wat is waarde in ons ponzi systeem?

Als de boel straks uit elkaar spat is mijn stapel haardhout en mijn veldje aardappelen een godsvermogen waard.

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:30

zwemverbrander | 28-01-12 | 12:08 "We" gaan niet naar de kloten, we hebben de Euro en dus mogen we als het echt fout gaat rekenen op steun van de anderen.

Of dacht jij dat de Grieken nu ineens niks meer te eten hebben?

zeg maar jansen | 28-01-12 | 12:25

Die hele economie is een grote, gebakken luchtbel waar de slapende honden geen brood van lustenZoals Jack het zo mooi formuleerde: het moet anders. Laten we ons daar bij aansluiten. Amen!

Litttle Chicky Wawah | 28-01-12 | 12:24

Die huizenprijzen die in de boeken staan, waarop zijn die eigenlijk gewaardeerd mijnheer Verhaar? Is dat de woz waarde of de marktwaarde?

neemjemoederindemali | 28-01-12 | 12:23

Die pensioenreserve is over een paar jaar op slinkse wijze verplaatst richting mediterranee. Maar daar hebben we dan wel Jan Kees mee op het EU pluche gekregen en hebben we echt wat in de melk te brokkelen.

Lucifer | 28-01-12 | 12:14

Wel grappig dat Amerikanen, die het meeste gezeik veroorzaakt hebben, beslissen over hoe goed Europa er voor staat.

Gewoon een Europese kredietbeoordelaar oprichten en USA downgraden.

geensteelo | 28-01-12 | 12:13

We kunnen dus nog wat miljarden missen...

Buggert | 28-01-12 | 12:11

@zeg maar jansen | 28-01-12 | 11:18
Per saldo maakt het idd weinig uit,we gaan alleen nog eerder naar de kloote.

zwemverbrander | 28-01-12 | 12:08

Het verhaal van Peter Verhaar klopt 100%. Het is een grote corrupte zooi die met ratings smijten om hun eigen hachje te redden. Zolang WIJ het maar betalen..

Patatter | 28-01-12 | 12:06

Als weldenkende jongere ga je natuurlijk geen huis kopen nu, maar lekker huren. Cheepo en ff wachten tot er nog 20% van de huizenprijzen af is.

-=PyP=- | 28-01-12 | 12:05

Read my lips: De ratings gaan pas weer omhoog nadat de Europese superstaat is aangekondigd.
-
Dat gaat er natuurlijk wel komen, want er staat niet voor niets een standbeeld van deze communist/federalist in het gebouw van het Europese Parlement: nl.wikipedia.org/wiki/Altiero_Spinelli... (ja, uitgerekend het enige democratisch gekozen instituut van de EU heeft een standbeeld van de oprichter van het toonbeeld van anti-democratie: De Europese Commisie).
-
Het is erg handig voor de grootkapitalisten. Met drie incestueus verbonden machtsblokken (VS, VN en EU) kan je met een goed gerichte lobby ineens een miljard mensen aan jou laten betalen.

Allemaal | 28-01-12 | 12:02

Wie trekt zich nu iets aan van de opinie van een economisch instituut uit de grootste faaleconomie ter wereld? Dan kun je net zo goed vragen aan de pastoor of god bestaat en of ik naar de hel ga. Die lui komen mijn restaurant niet eens in zonder bewijs van goed gedrag, inburgerings-examen summa cum loude en vooraf betalen, dank u.

A.Th. | 28-01-12 | 12:00

Dit is waarom we moeten bezuinigen (en hervormen!)

"If the general government net borrowing requirements were to consistently exceed 3% of GDP per year in the medium term, we could lower the fiscal score, which could, in turn, trigger a lowering of the rating."

popstar | 28-01-12 | 11:58

EU voelt zich zo machtige en denkt mee te kunnen spelen op deze wereld.
Maar Amerikaanse particuliere bedrijven kunnen de hele EU door hoepels laten springen en op ieder moment op de knieën dwingen.
Dat is pas power!

Moi | 28-01-12 | 11:56

Die zogenaamde ratingbedrijven zouden voor de verandering gewoon eens genegeerd moeten worden.
Het enige wat ze doen, is al die zenuwlijdende financiële mannetjes de kant op laten stuiteren die ze willen.
Ruim eerst je eigen rotzooi maar eens op, Griekenland 2.0 over de grote plas.

Jackanders | 28-01-12 | 11:55

Enige reden van dit soort berichten; de boel onstabiel houden. Daar wordt nl een shitload of money mee gemaakt.

pfffft! | 28-01-12 | 11:54

Wordt het niet eens tijd voor een eigen subjectief rating bureau of meer transparantie bij de huidige ratingbureau's? Eventueel zelfs ratingbureau's bij de opkomende economieën? Het kan toch niet zo zijn dat de Europese en Wereldeconomie worden gegijzeld door een private instelling? (ook nog van een land dat zelf al 2 keer eerder af gewaardeerd had moeten worden.)Meer en meer krijg ik het idee dat politieke macht een wassen neus is (en daarmee dus ook de schijndemocratie) de werkelijkheid is dat het geld beslist en bepaald.

Locutar | 28-01-12 | 11:53

Hoeveel van die ratinggasten zijn er wel niet? Het lijkt wel of er elke week een nieuwe bij komt. En hoe verdienen die gasten eigenlijk hun botterhammetjes?

Getson | 28-01-12 | 11:51

Mooi stuk, maar duidelijk geschreven door iemand die de huidige economie nog serieus neemt. De waarderingen zijn slechts onderdeel van het pyramidespel, en dat het hier ff wat beter gaat dan elders maakt voor de uiteindelijke uitkomst geen ene reedt uit.

blauweleasebaklul | 28-01-12 | 11:50

Rob van Roos | 28-01-12 | 11:35 | + 0 -
Ik stelde het wat rigoreus, maar ik doelde meer op het feit dat 1/3 kans op iets naars geen reden is tot juichen, ondanks dat er een 2/3 kans is dat het niet gebeurt.

Mouth Of The South | 28-01-12 | 11:41

Als ik op het kaartje over Nederland ga, zie ik daar toch wel staan:
Rating: AAA
Outlook: stable

henkvaningrid | 28-01-12 | 11:40

Hoewel het soms ook vervelende consequenties mee brengt ben ik toch blij dat Nederland vaak het braafste jongetje van de klas wil zijn. Het loont blijkbaar nu toch.

Passaparola | 28-01-12 | 11:38

Vergeet Peter mooi even Finland als 3A euroland.

eekeek | 28-01-12 | 11:37

Opmerkelijk is echter dat bankmannetje Verhaar in zijn overzicht het pensioenvermogen van Nederland, groot 900 miljard meeneemt, alsof dat tegenover particuliere hypotheekschulden staat, spaar- en pensioengelden dienen een ander doel, imho. Vervolgens vind hij het raar dat de wonigwaarde er wel in wordt meegenomen, wat de waardebepaling ervan betreft kun je wel vraagtekens stellen, maar dit hoort tegenover hyposchuld te staan. Hoor zo vaak over de hoge particuliere schuld dat er spaar en pensioengelden tegenover staan. NEEEEEEE, er staat in waardedalend vastgoed tegenover, niet mijn pensioen of spaarcentjes. Aaargh, ik moet weer aan hoofden op spiezen aan het binnenhof denken...

Willem Hollander | 28-01-12 | 11:37

@poeTsBaas

Na het bekijken van het labeltje van haar rokje waarop mt 36 stond, was ik helemaal om !

Kinner | 28-01-12 | 11:36

Als de dokter zegt tegen jou dat er een kans van 1 op 3 is dat je binnen 2 jaar sterft, ben je dan blij?
Mouth Of The South | 28-01-12 | 11:29

Als de dokter zegt tegen jou dat er een kans van 1 op 3 is dat je binnen 2 jaar een v erkoudheid oploopt, ben je dan blij?

Ik denk dat dat een betere vergelijking is.

Rob van Roos | 28-01-12 | 11:35

Het vriendje van Jan Gay kan ook al een tijdje niet meer stilzitten

Charles Swietert | 28-01-12 | 11:33

@kinner née hier in huize baas kunnen wik dat ook wel waarderen

poeTsBaas | 28-01-12 | 11:32

Ik werd vanochtend wakker naast een vrouw met Tripple D. Na goed bestuderen heb ik besloten haar niet af te waarderen :)

Kinner | 28-01-12 | 11:30

Razendsnel | 28-01-12 | 11:19 | + 1
Als de dokter zegt tegen jou dat er een kans van 1 op 3 is dat je binnen 2 jaar sterft, ben je dan blij?

Mouth Of The South | 28-01-12 | 11:29

Wel leuk om te zien op dat kaartje hoe Botswana en Chili, twee ontwikkelingslanden die de snoeiharde neoliberale bezuinigingen die het IMF hen oplegde als enige onverkort hebben doorgevoerd, er 20 jaar na dato voorstaan. Twee blauwe vlekjes in een zee van rood en geel.

sjaakdeslinksesul | 28-01-12 | 11:26

Razendsnel | 28-01-12 | 11:19
Dat dacht ik ook gelijk. En dan dit blog beginnen met "S&P zet Nederland op strafbankje". Die Verhaar doet net zo hard mee met de sensatie.
En kredietbeoordelaars hebben ook maar een mening. Het is natuurlijk van de gekke dat private instellingen uit de USA met overduidelijke connecties met de financiële wereld dit soort macht hebben. Deze bedrijven hebben een agenda, dat moge duidelijk zijn.

Rob van Roos | 28-01-12 | 11:26

gelukkig wil em-il roemer premier worden en het land definitief in de afgrond storten zodat we ons nergens meer druk over hebben te maken. een kale kip heeft geen rating.

minimá-armezusvan.. | 28-01-12 | 11:25

gelukkig wil em-il roemer premier worden en het land definitief in de afgrond storten zodat we ons nergens meer druk over hebben te maken. een kale kip heeft geen rating.

minimá-armezusvan.. | 28-01-12 | 11:25

Man man man en dat voor de zaterdagmorgen * zich nog even tegen warme vrouw aan duwt *

poeTsBaas | 28-01-12 | 11:24

Kan iemand zeggen waar Standard & Poor's was in 2007 voordat de banken omvielen? Tegenwoordig horen we wekelijks over Standard & Poor's terwijl voor 2007 bijna niemand er van had gehoord. Is het eigenlijk niet meer dan een clubje gekloonde Nout Wellinkjes bij elkaar.

toetanchamon | 28-01-12 | 11:22

Amerika met z'n 1,6 biljoen staatsschuld. Wat hebben die dan voor rating? ZZZ?

zeg maar jansen | 28-01-12 | 11:22

Die tering usa zit gvd overal te rotzooien.

kweetitwel | 28-01-12 | 11:21

Maken die ratings echt nog wat uit als straks de pleuris uitbreekt en deze hele ponzyscheme in elkaar valt. Ik denk het niet...

Jaimy Fox | 28-01-12 | 11:20

Triple-C-Eend is ook goed hoor

colonnecinco | 28-01-12 | 11:20

"Dat betekent dat er een kans is van één op drie dat de rating van Nederland binnen 2 jaar daadwerkelijk verlaagd wordt."

Dus een kans van 2/3 dat het niet gebeurt. Pessimisten.

Razendsnel | 28-01-12 | 11:19

Het gaat allang niet meer om de vraag of landen hun schuld kunnen afbetalen, maar om wat de koopkracht is van een eventuele afbetaling tzt.
De UK en de USA zullen nooit pleite gaan, alleen kost een brood dan $50 en een ei een $10.
Je ziet op de goudgrafieken, zowel $ als €, al sinds 1999 hoe de vlag erbij hangt. Geld is gestolde arbeid, en du moment 't die functie verliest (en dat is 't aan 't doen), nemen andere asset categoriën die taak over.
Alles heeft een prijs en een waarde. Ik zit te wachten op een implosie (Japan) of een Minsky meltup, waarbij de omloopsnelheid van geld drastisch versnelt omdat men het laatste restje vertrouwen in fiat ponzi geld heeft verloren, zeg maar 't Zimbabwaanse avontuur.
En dan begin ik nog geeneens over het drama dat de euro is, immers zowel de UK als de USA hebben daar niks mee te maken, maar ze hebbe nwel dezelfde problemen. Sterker, de oorsprong van de huidige problemen ligt in die 2 landen, en dan voornamelijk in de USA.

orca | 28-01-12 | 11:19

WCCC-Eend

colonnecinco | 28-01-12 | 11:18

Het zal me jeuken welke rating Nederland krijgt van Amerikanen die financieel nog dieper in de rode cijfers zijn verzonken dan wij ooit kunnen.

Daarnaast, als onze rating zakt dan krijgen we als land minder makkelijk een lening, dan kunnen we dus niet meer de ons omringende knoflooklanden spekken met geld wat ze nooit meer teruggeven.

Voor hen die het wel erg vinden als de Hollandse rating omlaag gaat: Kijk Jan Kees, lul, heb je nou je zin?

zeg maar jansen | 28-01-12 | 11:18

Ik sta er nog steeds van te kijken dat een aantal clubjes van buitenaf kunnen bepalen hoe wij er voor staan en in feite voor een deel ons lot kunnen bepalen. Verder moeten we vanuit de politiek ook maar geloven wat er gezegd wordt, waar ik overigens na alle gedraai achter de rug van de burger om ook niet zo veel vertrouwen meer in heb.

Herr Knäckebröd | 28-01-12 | 11:18

@[email protected] | 28-01-12 | 11:14
Inderdaad. Een product van de babyboomers ook weer. Zelf hebben ze alle waardestijgingen meegemaakt incl. de gulden-naar-euro-scam en nu tegen de tijd dat ze doodgaan ontploft de boel..

Tommygunner | 28-01-12 | 11:16

In België verandert er niets. Wij houden gewoon onze HHH-status.

Nonkel Frituur | 28-01-12 | 11:14

De waarde van ons huizenbezit is ook zwaar overrated, met name door dure grondaankoop.
De daadwerkelijke economische waarde van het huizenbezit zal lager liggen, die zeepbel is al lang uit elkaar gespat.

Leuk dat WIJ het zo goed doen binnen Europa, het heeft echter enkel nadelen in de vorm van €'s betalen aan landen die de boel niet op orde hebben. Kunnen wij mooi weer met onze AAA leningen voor andere landen maken. Zo rolt de EU, het wordt echt tijd een Europese Lente...

Tommygunner | 28-01-12 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken