Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kapitein Costa Concordia: ik viel in reddingsboot!

concordiafail.jpeg De minst geloofwaardige man van Europa heet deze maand Francesco Schettino. De kapitein die wegens een navigatiefoutje het cruiseschip Costa Concordia op een rif langs de Italiaanse kust liet lopen met talloze doden en gewonden als resultaat krijgt zo'n beetje alle bagger over zich heen. Niet zo gek, aangezien meneer als een van de allereersten met zijn bange reet in een reddingssloep zat, terwijl er nog talloze passagiers in het schip zaten opgesloten. Check hier de verbijsterende audio tussen Schettino en de kustwacht die hem he-le-maal verrot scheldt. Een schip in nood verlaten is natuurlijk ook het ergste wat je als kapiteit kan doen. Die horen traditioneel pas als allerlaatsten van boord te stappen en desnoods (zie Titanic) gaan ze mee naar de oceaanbodem. Maar Francesco moet gedacht hebben: "zinken doen we toch niet. En die hele reddingsoperatie faalde toch al van alle kanten. Ik ga lekker pleitte." Dit soort angsthazengedrag wordt echter in de maritieme wereld niet gewaardeerd en dus is Schettino na een nachtje in de cel inmiddels onder huisarrest geplaatst. Last van zijn kutsmoesje heeft hij echter nog steeds. Zo zou hij naar eigen zeggen 'per ongeluk' in de reddingsboot zijn gevallen toen hij druk bezig was passagiers te redden. Yeah sure. Geen wonder dat Captain Calamity volledig wordt gefileerd door bijvoorbeeld de Britse pers. Ondertussen is het zoeken naar vermisten vandaag wegens slecht weer stopgezet. Ons advies: die geheel verzorgde cruise als cadeautje aan opa & oma nog even een paar maandjes uitstellen. (alternatieve cadeautip) Update: Opvallende gelijkenis met deze audio van Mannen v/d Radio.

Reaguursels

Inloggen

Punt 1: ga nooit en te nimmer varen bij een Italiaanse rederij, tenzij zelfmoord je lievelings hobby is.
Punt 2: degene die het schip nog aan de kust heeft weten te zetten dient een standbeeld te krijgen midden in het Colloseum, deze man/vrouw heeft 4k aan levens gered.

Kopvod | 21-01-12 | 17:10

Voortaan weigeren aan boord van een schip te gaan als de kapitein een italiaan is, ligt voor de hand.

frnas | 19-01-12 | 12:03

"Geen wonder dat Captain Calamity volledig wordt gefileerd door bijvoorbeeld de Britse pers."

Hadden die Britten niet het wereldrecord hardlopen voor 500.000 man tegelijk naar de Kanaalkust, gescoord in 1940? ("Wonder van Duinkerken?")

Prof. Dr. Ir. Toeter | 18-01-12 | 22:34

Waar gebeurd: Helmut Schmidt op bezoek bij een fabriek die tanks produceert. De directeur geeft hoog op van de prestaties van de tank... kan o.a. 80 kmh in de achteruit! Oh, zegt Schmidt, dat zal de Italiaanse regering interesseren!

Prof. Dr. Ir. Toeter | 18-01-12 | 22:29

Hoe vreselijk kan het lot van een mens zijn : Hij wou een kelner behagen maar verspeelde daarmee menig leven en een 6 jaar oud mega-schip van een half miljard dollar.

Dolphi | 18-01-12 | 17:57

Altijd + heul veul voor Mannen Van De Radio, zeker voor deze.

Freddie Stobart | 18-01-12 | 17:43

Die De Falco is een goeie, die moet een lintje + hogere functie krijgen !
Daar heb ik wel vertrouwen in, niet die greese ball, billen knijpende, ex-kapitein.

Cinq-Marquis | 18-01-12 | 17:25

@Sliptong | 18-01-12 | 13:10
Lol ;)

toetanchamon | 18-01-12 | 17:06

@CynicalBastard | 18-01-12 | 12:22
Dat van die kinderen is heel logisch. Haaien mogen natuurlijk niet de vrouwen op vreten.

Dlareg | 18-01-12 | 16:19

Als de kapitein als laatste van het schip af moet, zou die er nu nog op moeten zitten omdat men nog steeds niet weet of er nog overlevenden in zitten.

Hans Otjens | 18-01-12 | 15:46

Net als bij Lingo toch?

Staat niet op de kaart.

jsf95 | 18-01-12 | 15:44

Het verschil tussen een held en een looser is in dit geval misschien minder dan 1 m. Had ie het rif op een haar na gemist, dan had niemand er ooit van geweten en hadden 4.000 mensen een geweldige vakantie gehad. Het pakte helaas anders uit. Wrong time, wrong place.

oom Teun | 18-01-12 | 15:01

Volgens diverse passagiers zat Schettino lekker te heisen in een restaurant op dek 3, toen het schip op de rotsen liep.
Dat betekent, dat z'n eerste stuurman aan het roer stond..... of een dekknecht... je weet het niet, hè?
De koers is altijd de verantwoording van de kapitein en als die zegt..... je gaat tussen die rotsen door..... dan heb je die orders maar te volgen.
En toen ging het mis.
Diegene heeft na de aanvaring geprobeerd, het schip met een scherpe bocht naar links naar ondiep water te sturen.
Godzijdank is hem dat gelukt.
50 Meter te vroeg en iedereen was afgezonken naar de zeebodem.
Die stuurman verdient een lintje.

Schietmijmaarlek | 18-01-12 | 14:25

Wat een heerlijke taal toch dat italiaans, ook om iemand in verrot te schelden. Anderzijds als Je Scheetinno heet ben ja natuurlijk bij voorbaat al kansloos

dr kildare | 18-01-12 | 14:16

deropofderonder | 18-01-12 | 13:40

Cazzo (zonder d) betekent in het Italiaans ‘lul’, maar in dit geval is het een krachtterm, zoiets als ‘verdomme!’. De Falco noemt Schettino niet een eikel maar beveelt hem terug aan boord te gaan: vada a bordo, cazzo! Er zijn nu al t-shirts te koop met deze gevleugelde uitspraak.

Waffa Nkulo | 18-01-12 | 14:15

Volgens mij is die Schijtino er zwaar ingeluisd.

Commandant kustwacht gebruikt klassieke methoden die een politicus niet misstaan. Twee vragen in een, alleen in gaan op antwoorden die hem uitkomen en vooral niet uit laten praten.
Ik dacht wat leuk aan virtueel ramptoerisme te gaan doen, maar kreeg helaas alleen enorme zin de kop van die commandant in een emmer water te stoppen.
Kapitein Schijtino kan best fouten gemaakt hebben, maar hier wordt duidelijk dat alle aandacht en schuld naar de kapitein moet.

Ik las ergens dat dat schip al langer veel te dicht langs de kust voer - en nu beetje Te dus - maar kustwacht heeft nooit eerder bezwaar gemaakt.

Verder horen twee regels thuis in de prehistorie:
1) vrouwen, kinderen (en 150-jarige bejaarden met stok op dek -10) eerst
2) Kapitein als laatste van schip af.

Met Vriendelijke Groet en graag tot ziens op het Veer te Vlissingen.

Roeptoeter Sr. | 18-01-12 | 14:11

@BedrijfsTijgerT | 18-01-12 | 11:19
"Cadzo" betekent "eikel", dat is wat de kapitein van de kustwacht zegt tegen die faalhaas op een gegeven moment. Gelukkig kan faalhaas alleen al voor het voortijdig van boord gaan al 12 jaar krijgen. Samen met het bravoure-stukje (zwaai ff naar je eiland - oeps bonk rots) gaat hem dat behoorlijk wat jaren brommen opleveren. En terecht.

deropofderonder | 18-01-12 | 13:40

Hoezo komt de NOS er nu pas mee en heeft RTL het gisteren al uitgezonden?

nvh | 18-01-12 | 13:39

@koolteer | 18-01-12 | 12:40
Uit het fragment blijkt toch echt dat die Falco op dat moment de redding al in gang had gezet ("Mijn mensen zijn aan boord passasiers aan het redden")

Buggert | 18-01-12 | 13:37

Conclusie:

De kapitein is een groot Hans Teeuwen-fan!

rafelaars | 18-01-12 | 13:37

Heb 5x een cruise gemaakt. De bemanning is bijna altijd Italiaans. Meestal erg macho. Te druk met de charmeur uithangen en mooie vrouwen spotten en versieren. Schoonmakers zijn vaak kleine miezerige mannetjes uit Azië enzo. Kan me niet voorstellen dat deze suprieuren zich daar druk om maken tijdens een schip wat zinkt. Triest he... alsof we niet allemaal mensen zijn!

Grombeertje | 18-01-12 | 13:10

@toetanchamon | 18-01-12 | 12:20
HOEZO? Omdat ik mijzelf in een virtuele omgeving corrigeer en aanspoor om koffie te gaan drinken? :)

Sliptong | 18-01-12 | 13:10

@koolteer | 18-01-12 | 12:40
Hij dacht dat de kapitein nog aan boord was en het duurt een tijdje voordat hij begrijpt waar de kapitein zich echt bevindt. Het was waarschijnlijk al te laat om weer op de boot de klimmen en dat probeert Schettino mompelend te vertellen.

Itastijl | 18-01-12 | 13:03

@paul1492,

Beter lezen moet je voordat je zulke uitspraken doet. Staat wel in de wet namelijk.

L’articolo 1097 stabilisce che il comandante che non scende per ultimo è punito fino a 2 anni. Ma la pena va da 2 a 8 anni se da questo fatto deriva il naufragio o la sommersione, e da 3 a 12 anni se ci sono passeggeri a bordo

artikel 1097 van de italiaanse wet bepaalt dat een commandant die niet als laatste zijn schip verlaat 2 jaar gevangenis straf kan krijgen, bij schipbreuk of zinken 2 tot 8 jaar, en indien er passagiers aan boord zijn 3 tot 12 jaar.

Voor Nederland ook:
Artikel 345 Wetboek van Koophandel:
De kapitein mag gedurende de vaart of bij dreigend gevaar het schip niet verlaten, tenzij zijne afwezigheid volstrekt noodzakelijk is of de zorg voor lijfsbehoud hem daartoe dwingt.

Draconian | 18-01-12 | 12:50

Zielig voor de nabestaanden. Heel treurig behoren ook een klein meisje van vijf, en een bruidje op huwelijksreis tot de slachtoffers.
.
Wat zo'n malle kapitein bezield heeft om zo raar te manoevreren moet maar es goed uitgezocht worden. Ik zag z'n ijdele smoel ook al op een Facebook pagina. Dat moet je toch eigenlijk helemaal niet willen als je een verantwoordelijke baan hebt. Ik vind dat net zo onvolwassen als politici die twitteren. Waanzin die sociale media. Leuk voor relnichten en Jeroen Krabbé, maar jeetje nog aan toe... ijdelheid is niet voor niets een van de zeven hoofdzonden. Dat brengt geen geluk.

Greetje Duisenberg | 18-01-12 | 12:40

Dat die italiaanse kapitein een laffe lapzwans is, dat moge duidelijk zijn. Maar dat die kustwachtbroeder alleen maar opgefokt loopt te doen ipv kalm en kundig probeert de redding te organiseren helpt ook niet echt.

koolteer | 18-01-12 | 12:40

What a mistake-a to make-a.

Bwlchyddar | 18-01-12 | 12:36

@Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:18 |
Ik bedoel toch echt Stubing. Hij liet zich nooit afleiden door vrouwelijk schoon, Gopher of Doc.

Gier | 18-01-12 | 12:28

@ProTagger | 18-01-12 | 12:19
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om aan de stem van de kapitein te horen dat het een schijterige laffe hond is,
die totaal niet beseft waar hij mee bezig is of wat hij moet doen.

toetanchamon | 18-01-12 | 12:26

Mooi Italiaans audiofragment.

StevedoesJobs | 18-01-12 | 12:25

Raad_maar_raak! | 18-01-12 | 12:10 Vrouwen hebben van nature gemiddeld meer drijfvermogen, of het nou rond de borststreek (+1) of rond de heupen (-veel) is ... logisch dus dat je die het eerst de plomp in flikkert, dat verhoogt de overlevingskansen van de mannen die er achteraan springen alleen maar.
Dat van die kinderen snap ik dan weer niet maar wie maalt daar nou om?

CynicalBastard | 18-01-12 | 12:22

@Sliptong | 18-01-12 | 12:09
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie

toetanchamon | 18-01-12 | 12:20

@toetanchamon

Het moge heel helder zijn dat een ieder die bij voorbaat al conclusies trekt over het handelen van de bemanning, geenszins op een academische wijze redeneert/handelt. Ik ben toch een potje blij dat het plebs geen inspraak heeft bij een dergelijk onderzoek.

Hoe zou jij het trouwens zelf vinden als jij zo vroeg al veroordeeld zou worden door publieke opinie? Wetende dat de waarheid veel genuanceerder is, en er talloze andere factoren hebben meegespeeld.

ProTagger | 18-01-12 | 12:19

@Gier | 18-01-12 | 12:13
Captain Stabbin bedoelt u? Major Woody and private Parts zouden eveneens meer doortastend zij opgetreden.

Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:18

@necrosis | 18-01-12 | 12:16
Sorry. En weer een minkudo voor jou want - en - = +.

Sliptong | 18-01-12 | 12:18

Lijkt me een geschikte man om voor te werken die kapitein Falco......+1

daftcloggy | 18-01-12 | 12:18

Sliptong | 18-01-12 | 12:13 | + -1 -

Joris weet wie het is, maar die mag dat lekker niet zeggen...

eerstneukendanpraten | 18-01-12 | 12:18

@ProTagger | 18-01-12 | 12:06
Het moge heel helder zijn dat de kapitein goed fout zit.

toetanchamon | 18-01-12 | 12:16

@Sliptong | 18-01-12 | 12:13
En nog een -1 wegens het gebruik van een hoofdletter.
Kijk eens onder mijn plemp.....

necrosis | 18-01-12 | 12:16

@Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:13
Godverdomme. Die kutextensie. Jooptroep. Weg ermee.

Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:16

Is hij familie van Aleid ?

Boomschade | 18-01-12 | 12:15

@necrosis | 18-01-12 | 12:10
Verdomme, en dan te weten dat Transcavia niet eens van mezelf is. Is gemeengoed onder stewardessen van KLM. Die lekkere blauwe koeien hebben dus ook geen humor.

Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:15

@Sliptong | 18-01-12 | 12:06
Een min voor jou wegens het niet kunnen begrijpen van ironie, een vrouwelijk gebrek.

Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:13

Captain Stubing had dit nooit laten gebeuren.

Gier | 18-01-12 | 12:13

uithallen= uithangen

paul1492 | 18-01-12 | 12:13

Necro plagen, kudo's vragen. Ironisch. Weer een minkudo.

Sliptong | 18-01-12 | 12:13

Staat nergens in de wet dat een kapitein het schip als laatste moet verlaten. Maar dit zou wel goed zeemansschap tonen. Toch knap dat ze nog zoveel mensen van boord hebben gehaald niet dankzij die drol die zich captain durft te noemen. Krijg je met Italiaanse officieren leuk de showman uithallen maar als er stront aan de knikker is er tussen uitknijpen.

paul1492 | 18-01-12 | 12:12

@Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:05
Mijn plus werd geneutraliseerd door een min.
*Minnetje van Semolina neutraliseren doet met een +*

necrosis | 18-01-12 | 12:10

Waar blijven de feministen die de ongelijkheid aankaarten dat vrouwen eerst mogen? We zijn toch gelijk? Dan gaan we ook gelijk.

Raad_maar_raak! | 18-01-12 | 12:10

Tsja, als kapitein van een cruiseschip heb je die baan dan vooral ook om zoveel mogelijk te kunnen neuqen en niet omdat je nou een 100% zeemanshart hebt.
Beetje kudt als je dan tijdens een partijtje stoer doen ineens de hele handel de puinpoeier in jaagt.

CynicalBastard | 18-01-12 | 12:10

@Sliptong | 18-01-12 | 12:08
-oenindig? Man man man ga eens koffie drinken.

Sliptong | 18-01-12 | 12:09

@Sliptong | 18-01-12 | 12:06
Een min voor jou wegens het niet kunnen begrijpen van ironie, een vrouwelijk gebrek.

Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:08

@Sliptong | 18-01-12 | 12:06
En -oenindig voor mij die in een vlaag van verstandsverbijstering gewoon "lijdt" opschrijft. De schande... *aftaaien doet*

Sliptong | 18-01-12 | 12:08

Als die kapitein opdracht gaf om naar ondieper wateren te gaan varen (nadat het schip de rotsen al had geraakt.) Ja, dan heeft hij inderdaad vele levens gered. Maar het feit blijft dat hij ook de persoon was die de schip op de rotsen heeft laten varen.
Conclusie: Dankzij de kapitein zijn tientallen mensenlevens verloren gegaan.
En mijn persoonlijke mening, ja dit bevestigd toch wel mijn vooroordeel over zeelui, oh wat zijn ze stoer en populair bij de vrouwtjes. Maar puntje bij paaltje zeggen ze: "Vrouwen en kinderen? Ja, na mij!"

deboerenlul | 18-01-12 | 12:07

Eh, het schip kan niet eens zinken omdat het water daar niet diep genoeg voor is. Waar was ie dan bang voor?

dugo | 18-01-12 | 12:07

@necrosis | 18-01-12 | 12:02
Geef dan een plus! Dit is een bevel! Geef godverdomme een plus, ik maak je helemaal zwart!

Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:06

@Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:05
Vragen om waardering lijdt tot afwaardering. -1 voor jou.

Sliptong | 18-01-12 | 12:06

@necrosis

LOL! Wat heeft een onderzoeksraad nou te maken met WC eend? Een onderzoeksraad (Zoals de nationale onderzoeksraad olv v. Vollenhoven) doet onderzoek naar de oorzaak van het ongeval, en neemt alle factoren mee op een objectieve wijze. Het doel van het onderzoek is dan ook om er lering uit te trekken, niet om de schuldvraag vast te stellen (zoals het OM). Ik denk dat je zelf wel kan verzinnen welk onderzoek op een gebalanceerde wijze tot een conclusie komt ;) Het is uitermate belangrijk dat er op een open wijze wordt omgegaan met alle informatie en alle betrokkenen. Als je de betrokkenen gaat straffen dan creëer je alleen maar een gesloten veiligheidscultuur, waar in de toekomst de betrokkenen weinig informatie af zullen staan. Dit komt puur door het feit dat geen rekening wordt gehouden met de moeilijke omstandigheden waarin zij moeten opereren, en dat zij nooit opzettelijk zulke incidenten mee willen maken.

ProTagger | 18-01-12 | 12:06

Mees-ter-lijk t-shirt. Ga terug aan boord lul! Hulde voor de commandant van de kustwacht.

Sliptong | 18-01-12 | 12:06

@necrosis | 18-01-12 | 12:02
Maar... maar... je geeft me helemaal geen plus.

Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:05

hahahaha, jammer dat de hele gebeurtenis zo immens triest is, maar die commandante wordt echt even door de gehaktmolen gedraaid. En terecht ook.

Den Meester | 18-01-12 | 12:05

In nederland zou Schettino een riante gouden handdruk krijgen en een schadevergoeding wegens reputatieschade.

denoorman | 18-01-12 | 12:05

@Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:01
+1 voor Transcavia
*wederom schone broek aantrekken doet*

necrosis | 18-01-12 | 12:02

Wat had hij te verliezen. Kapitein op een cruiseschip is toch al zoiets als chauffeur op een bus feestende mongolen richting Salou. Als een piloot bij Transcavia. Als een cop in een mall.

Semolina Pilchard | 18-01-12 | 12:01

@brutus68 | 18-01-12 | 11:25
Het is toch heel normaal dat mensen boos worden als iemand zijn verantwoordelijkheid niet neemt.

toetanchamon | 18-01-12 | 11:59

@FustViking | 18-01-12 | 11:55
Sinds wanneer gaat Nederland over Italiaanse salarissen?

necrosis | 18-01-12 | 11:58

Wat een Baas die Falco (Reddingsbrigade officier). Gewoon even duidelijk zeggen wat hij van die kapitein vindt. Ik heb weinig op met Italianen en crisis-, organisatievermogen, maar bij deze man voel je de professionaliteit en de durf om problemen bij de naam te noemen gewoon.

+1 voor Falco!

Raad_maar_raak! | 18-01-12 | 11:57

@behangtafel | 18-01-12 | 11:50
Een beetje vent huurt of koopt een boot en staat zelf aan het roer.
Wanneer hij honger heeft, worstelt hij een haai uit het water die hij eigenhandig op de BBQ gooit.

necrosis | 18-01-12 | 11:56

Ik neem aan dat Schettino ook een ontslagvergoeding krijgt van 1,5 x jaarsalaris?

FustViking | 18-01-12 | 11:55

Of je geeft een spannende busreis aan opa en oma: www.butjedereus.nl

A. Bacadabra | 18-01-12 | 11:52

@ProTagger | 18-01-12 | 11:49
Het probleem met onderzoeksraden is, dat ze zelden objectief zijn.
Of moet ik je even wijzen op Wc Eend?

necrosis | 18-01-12 | 11:52

Kaaskoppen bewezen in de laatste oorlog geen helden te zijn en hielpen hun germaanse broeders maar wat graag. Verantwoording ontlopen is de teneur. En nu bij die mama uithuilen.

meesterinche | 18-01-12 | 11:50

Wat je op een cruiseschip moet doen is me een raadsel, of de dure mevrouw en mijnheer uithangen en verplicht meelachen als de kapitein lacht. Maar eerlijk is eerlijk, die kapitein is ook maar een mens met één leven en vrouw en kinderen familie.

behangtafel | 18-01-12 | 11:50

@necrosis

Dat is al een verkeerd uitgangspunt als je serieus onderzoek gaat doen naar een ongeval. Je zet de betrokkenen NIET in een cel, dat creëert veel wantrouwen. Daarom moet je een onderzoek naar een ongeval ook NOOIT door het OM laten doen, maar door een onderzoeksraad.

ProTagger | 18-01-12 | 11:49

Nou die Francesco Schettino zou goed in de nederlandse cultuur passen. Ook alleen maar mensen die wegrennen en geen verantwoordelijkheid nemen. Welkom.

denoorman | 18-01-12 | 11:47

Italiaanse tanks , vijf versnellingen achteruit , en eentje vooruit ! Dat zegt genoeg.

ja,diedus! | 18-01-12 | 11:46

@Nurten | 18-01-12 | 11:31
Hoeveel mensen 'verdwijnen' er jaarlijks in COA's?

necrosis | 18-01-12 | 11:42

Die minipik zou zelfs de Bereboot hebben laten zinken, wat ik je brom.

Gier | 18-01-12 | 11:40

Die kustwachtkerel is een goeie vent.

très cool | 18-01-12 | 11:39

@James St John Smythe | 18-01-12 | 11:26
Volgens mij is dat opdracht geweest van de kustwacht.

Maar wat ik graag wil weten is waarom het schip met de schade naar boven ligt. Of wellicht is de schade (omdat hij tussen de rotsen door is gevaren) aan de andere zijde nog veel groter.

Verder ben ik van mening dat we kritiek kunnen en mogen hebben op de kapitein. Maar ergens is er door het overige personeel wel de juiste dingen gedaan. Kan niet anders, anders was het aantal slachtoffers veel hoger geweest.

BedrijfsTijgerT | 18-01-12 | 11:38

@ProTagger | 18-01-12 | 11:30
Feit is, dat een groot schip als de Costa Concordia nooit zo dicht op de kust had mogen varen.
En aangezien de kapitein het bevel voert, lijkt het dat hij de eerste in lijn is om ter verantwoording te roepen.

necrosis | 18-01-12 | 11:37

Hij maakt zich met de dag meer belachelijker...

TwentseReaguursels | 18-01-12 | 11:36

Hij maakt zich met de dag meer belachelijker...

TwentseReaguursels | 18-01-12 | 11:36

Haha... hij wordt de metafoor voor de Italiaanse man. Een lafbek 1e klas. Als er deze eeuw verkiezingen worden gehouden voor de grootste lafbek, zal deze meneer bovenaan eindigen. Wat een verhaal, je verzint het niet. Hier gaan films van komen

deministerpresident | 18-01-12 | 11:35

@Nurten | 18-01-12 | 11:31

Dat heeft niks met die schepen te maken, maar met mensen die overboord springen om er een einde aan te maken.

brutus68 | 18-01-12 | 11:34

-weggejorist-

Nurten | 18-01-12 | 11:31

Oordelen over een situatie waar je niets vanaf weet, dat is pas laf! Ik word schijtziek van al dat speculatie (die overigens gevoed wordt door het feit dat het OM onderzoek doet naar het ongeval, en niet een onafhankelijk onderzoeksraad).

ProTagger | 18-01-12 | 11:30

Italiaanse mannen zijn nooit geloofwaardig.

Rheia | 18-01-12 | 11:30

@Dikr | 18-01-12 | 11:22
Treffend! LOL

Mosselprikker | 18-01-12 | 11:30

Italiaanse mannen zijn mietjes, allemaal!

kneuterzak | 18-01-12 | 11:30

De hoofdkelner had hem verteld dat ze langs het "Isola del Gigolo" zouden varen en dat wou hij toch echt een keer van dicht bij zien.

Gutmensch aus 020 | 18-01-12 | 11:28

Wat een flapdrol..

kevdie | 18-01-12 | 11:28

Wat hij wellicht wel goed heeft gedaan is het schip in ondieper water manoeuvreren.

James St John Smythe | 18-01-12 | 11:26

Italianen zijn eigenlijk de Fransen van Zuid-Europa.

Boerenhoofd | 18-01-12 | 11:25

Die overste De Falco lijkt me geen type waar je ruzie mee moet maken...

brutus68 | 18-01-12 | 11:25

Brusselmans, tel eens hoevaak je 'talloze' gebruikt. En dan klopt het nog niet eens ('talloze doden'). Kom op, je kunt beter.

tokelau | 18-01-12 | 11:25

Ehm... als kapitein het laatst het schip verlaten is geen traditie... DAT IS WET!!!

Prinsreiniervanmonac | 18-01-12 | 11:24

Het is schip is zo groot en val je tijdens de reddingsoperatie per ongeluk in een voorbij varende reddingboot. Dit gaat tegen alle natuurwetten in.

Boerenhoofd | 18-01-12 | 11:23

Rock and.... rollll...

MichieldeMuiter | 18-01-12 | 11:23

Italianen in uniform neem ik nooit serieus.

James St John Smythe | 18-01-12 | 11:23

italianen en heldendaden.... dan moeten we terug naar romeinse tijden.

Satria | 18-01-12 | 11:21

Hij zal nu wel kapitein op een kustvaarder worden...

MichieldeMuiter | 18-01-12 | 11:20

Ik zou Lucille ook nooit een cruiseschip laten besturen. Die roept mij net iets te makkelijk 'staat niet op de kaart'.

Koettoerk | 18-01-12 | 11:20

Lutser eerste klas!
Eerst de popie jopie uithangen door met zo'n bootje te dicht langs de kust te varen en vervolgens als eerste weg te wezen.
Mag hopen dat ie de rest van zijn armzalige leven mag betalen aan die enorme berg schade die deze eikel heeft geleverd.

Frietje_Oorlog | 18-01-12 | 11:19

Het kan aan mij liggen, maar meneer van de kustwacht scheldt de kapitein niet helemaal verrot. De kapitein wordt inderdaad niet zachtzinnig op zijn verantwoordeijkheden gewezen. En daarvoor hulde aan de man van de kustwacht. Maar van verrot schelden is geen sprake.

BedrijfsTijgerT | 18-01-12 | 11:19

Ik viel laatst per ongeluk in de buurvrouw. Kon er echt niks aan doen!

Rikketiktik | 18-01-12 | 11:19

"ze met mee" ....?

Brusselmans, wordt het niet eens tijd om je stukjes even te laten proeflezen voordat je ze publiceert?

smoelwerk | 18-01-12 | 11:19

kappende-tein

kibambam | 18-01-12 | 11:18

Mooi om te zien hoe "de kudde" nu opeens doodsangsten uitstaat bij de gedachte aan een cruise. Nederland paniekland.

Ruskin | 18-01-12 | 11:18

Alsnog verzuipen lijkt me het beste.

Conan de Rabarber | 18-01-12 | 11:18

kapiteit -> kapitein

smoelwerk | 18-01-12 | 11:18

Hij valt nu buiten de boot...

c.onjo | 18-01-12 | 11:18

pleitte = pleite

haastartikeltje dit?

reCAPTCHA | 18-01-12 | 11:17

Ja en lees verder geeft niet veel verder te lezen.
Lees verder
--------------
Afvoeren die man, en die kapitein ook ;-)

SpongeRob | 18-01-12 | 11:17

"scheld" -> "scheldt"

smoelwerk | 18-01-12 | 11:17

Een kapitein hoort zijn schip als laatste te verlaten.
Als je zo'n schijtlijster bent dan moet je maar een bureaubaan zoeken en geen kapitein worden. Maakt niet uit hoe het fout is gegaan, jij hebt de verantwoordelijkheid en die dien je dan te nemen ook.

Herr Knäckebröd | 18-01-12 | 11:17

He Brusselmans, zware nacht gehad? Bager=bagger. Scheld=scheldt. Faalden= faalde.

pollodepiemel | 18-01-12 | 11:16

Italianen kunnen niet organiseren, dus misschien wel beter dat deze man de pleiterik nam voor de evacuatie goed en wel aan kon vangen, om erger te voorkomen.

Ion Susai | 18-01-12 | 11:16

Wat een lapzwans zeg. Klinkt een beetje als: Ik struikelde en viel toen pardoes in de blote juffrouw op mijn bed.

Sjoerd1981 | 18-01-12 | 11:15

Het is ook algemeen bekend dat Italiaanse tanks 5 versnellingen achteruit hebben en slechts één voor uit...

MichieldeMuiter | 18-01-12 | 11:15

-weggejorist-

nvh | 18-01-12 | 11:15

Man up or shut up!

An die ARBEIT | 18-01-12 | 11:15

Dit is toch geen kapitein meer te noemen? Als kapitein, moet je als allerlaaste je schip verlaten. Einde verhaal.

Voordeelbon | 18-01-12 | 11:14

Italianen en orders, het gaat ze niet echt goed af.

Spokoynoy Nochi | 18-01-12 | 11:14

Wat een vent!

welt | 18-01-12 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken