Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL met Windesheim-fail

windesheimanekdote.jpgNou, dat vat dus wel zo'n beetje samen hoe Windesheim er voor staat. Zoek zelf hier uw eigen Windesheim-trololol-tweet uit. Stand van zaken tot dusver: twee baasjes van de journalistiekopleiding Windesheim zijn ontslagen, iemand met nog minder verstand van zaken gaat de boel nu uit de poep trekken, geen 200 maar 360 diploma's zijn mogelijk niets meer waard en twee geinige verslaggevers van RTV Oost en RTL Nieuws twitteren cynische feiten naar buiten terwijl dat allemaal onder de pet had moeten blijven. Enfin, de ondergang van zinkend schip hbo-Nederland was nog nooit zo LOL. Tipje voor journalisten met een Windesheim-diploma: ga bij de NRC werken, daar kunt u altijd nog een rijke CDA'er scoren.

Reaguursels

Inloggen

Ach vind ik niet vreemd, in mijn tijd 1990 was er een kantine voor die stukjesschrijvers en bij de deur stond "Verboden te roken", maar binnen zag je niet veel, vanwege de rook. Gaf toen al aan, het niveau

Dutchzwolle | 12-01-12 | 23:37

En toch heeft Windesheim wel de beste HBO Bouwkunde opleiding van NL, trek je daar dan aan op!

Bierbroodspot | 12-01-12 | 23:34

Aanslagen waren op 7-7-2005. Dit filmpje geeft een beeld van het hoger onderwijs in de eerste week van juli (wel 2011 maar vergelijkbaar): www.youtube.com/watch?v=WYdXIfZb2so&am...

hoorcollesje | 12-01-12 | 21:32

Waarschijnlijk keken alleen schoonmakers naar TMF.

Studenten (hbo & WO) zijn op 7 juli allang weg.
Het zal een hertentamenweek geweest zijn.

Blijkaar had Biem Buis een hertentamen en niet de zin, moed of overwicht om zelf tv om te zetten.
Gelukkig is het toch nog een dappere twitteraar geworden.

hoorcollesje | 12-01-12 | 21:18

neemjemoederindemali | 12-01-12 | 13:17 |
"Als je verder niks kunt kun je altijd nog journalist worden."
-----------------
Kijk daar mee uit. Mijn vader die benevens mijnwerker ook assistent-kastelein van mijn moeder was zei zoiets ook: "Wer nichts wird, wird Wirt". Daardoor ging ik pas heel laat beseffen dat mijn moeder als kasteleinse over dungezaaide talenten beschikte.

WirMachenMusik | 12-01-12 | 19:55

Heb me verschillende keren mogen verwonderen over hoe snel goede onderwijsinstituten duidelijk zichtbaar naar de knoppen geholpen kunnen worden. Vaker trouwens door groepjes kakelverse huisdocenten, verblind door managementambities, dan door externe managers. Met wel steevast verschilloos 'vernieuwing' en ‘kansengelijkheid’ als vehikel.
Bij de afbraakoperaties die zich binnen mijn gezichtsveld voltrokken (de periode waarin 'inhaalslag door voorkeur voor vrouwen' op stoom kwam) speelden verhoudingsgewijs veel (GL-achtige) vrouwen een prominente rol. Althans toch, voorzover het de middle managementlaag betrof (die overigens ooit de enige managementlaag was). GL-achtigen? Denk daarbij bijvoorbeeld aan Evelien Tonkens (VK, Joop, UvA. De 'comparatieve analyse' in essayvorm die ze gisteren in de VK publiceerde is trouwens illustratief voor het redeneerniveau waarop door die types de noodzaak voor 'vernieuwing' werd/wordt bepleit). www.volkskrant.nl/vk/nl/6268/Evelien-T...
Maar nogmaals, verhoudingsgewijs dus.
Nóg desastreuzer was dat die afbraakprocessen, zelfs in vergevorderde stadia niet tot noemenswaardige protesten bij het toch zelf hooggeleerde personeel leidden. Oké, buiten enkele kritische ‘vakidioten’ dan, die de oneigenlijke beweegredenen doorzagen. Maar onvoorstelbaar gemakkelijk plenair werden weggezet als behoudzuchtige zeurders en met insinuaties in de richting van vernieuwingssabotage. Bij de toedeling van de overvloed aan voor vernieuwing beschikbare taakuren, werden ze dan definitief kaltgestellt.
Kuddementaliteit, steeds rijkelijker vloeiende geldstromen, en pedagogeninflux deden de rest. Studenten? Die klaagden hooguit over wat organisatorische miscommunicatie, inzagegelegenheid, afrondingsproblemen en over aangeschafte maar niet of nauwelijks gebruikte verplichte literatuur.
Een kleine uitsnede uit hoe we de afgelopen decennia naar waar we nu zijn aanbeland, sudderden.
Er gloort hoop. Afgelopen jaar kwamen misstanden in het HBO aan het licht. Maar wanneer komen nu de universiteiten aan de beurt?


WirMachenMusik | 12-01-12 | 19:40

Die Buis werkt toch bij de NOS, die club die totaal buiten de werkelijkheid staat? En overigens zijn er op Journalistieke opleidingen in Utrecht en Tilburg mensen 'geslaagd' met bedroevende afstudeer-frutsels.

Hopla! | 12-01-12 | 15:25

@Meboe

"Zodra ze een tentamen bijvoorbeeld net niet gehaald hebben, gaan ze even bij de docent langs, slijmen ze een beetje en wordt het alsnog een voldoende..."

Of duiken op z'n snikkel, zoals te lezen is op StudentDeJaap.

Jo de Banjo | 12-01-12 | 14:20

Het is zo makkelijk om nu één opleiding te grond in te trappen. Ik hoor ook vele verhalen van mensen die op de universiteit studeren waar van alles niet klopt. Zodra ze een tentamen bijvoorbeeld net niet gehaald hebben, gaan ze even bij de docent langs, slijmen ze een beetje en wordt het alsnog een voldoende... Bovendien blijft bij journalistiek je eigen inzet, toewijding en talent het belangrijkste. Diploma wel of niet onterecht gehaald, het gaat is dit vak om ervaring en kennis die je opdoet uit de praktijk. Daarom is het zo jammer dat je nu een stempel krijgt wanneer je bij Windesheim hebt gestudeerd. Bovendien vergeten veel mensen dat Windesheim op de opleiding in Ede na (zwaar Christelijke opleiding, met heel weinig leerlingen) deze wel als best uit de test kwam in de Elsevier, een toonaangevend lijst waar men naar het onderwijs kijkt wat er gegeven wordt, wat dus gewoon wél voldoet...

Meboe | 12-01-12 | 14:16

En verder zijn al die oud-journalist-studenten zo hypocriet als de pest als ze nu pas met allenmaal 'annekedotes' aankomen die zogenaamd moeten illustreren hoe slecht ze zijn opgeleid. Maar ondertussen wel bij allerlei redacties aan de slag. Dien je ontslag dan in, als je vind dat je niet goed bent opgeleid...

Jo de Banjo | 12-01-12 | 14:15

@Gezellig
Omdat een goeie journalist niet meer naar het Journaal hoeft te kijken, omdat hij al het nieuws dan allang weet...

Jo de Banjo | 12-01-12 | 14:13

@ Superior Bastard | 12-01-12 | 14:03
Ach, midden jaren '90 zelf ook op de HvA, richting CE, gezeten. Geen spijt van, maar in het derde jaar ben ik er toen wél een studie aan de UvA naast gaan doen.

Pa Cartwright | 12-01-12 | 14:07

rara | 12-01-12 | 14:01 Maar hoe hè? Ze weten daar niet zo vreselijk veel. Alleen dat je er makkelijk een diploma krijgt.

zeg maar jansen | 12-01-12 | 14:05

Pa Cartwright | 12-01-12 | 13:59
Ik ben het met je eens hoor, maar een dergelijke opmerking wil hier wel eens goed zijn voor een shitstorm. Voor je het weet "zit je hoog te paard".

Superior Bastard | 12-01-12 | 14:03

@Veldpaus666 | 12-01-12 | 14:00
Ik zou de academie aanklagen, als ik daar een diploma had gehaald.

rara | 12-01-12 | 14:01

@neemjemoederindemali | 12-01-12 | 13:58
De studenten zitten vlak bij een rookmelder te roken of blowen. Dat was in mijn tijd al zo.

rara | 12-01-12 | 14:00

Die school mag van mij aan iedere student per uur betalen dat ze hebben besteed om een ongeldig diploma te halen ideetje?

Veldpaus666 | 12-01-12 | 14:00

neemjemoederindemali | 12-01-12 | 13:58 Kijken of de TV nu nog op TMF blijft staan.

zeg maar jansen | 12-01-12 | 13:59

@ Superior Bastard | 12-01-12 | 13:57
Tja, op een school zitten nu eenmaal scholieren.
En daar zal U, maar ook ik, het mee moeten doen.

Pa Cartwright | 12-01-12 | 13:59

OMG

13:56:32 PRIO 1 Rookmelder : Windesheim Hogeschool OMS 700116 : Campus : 2 8017CA Zwolle 1631

Nu staat de tent nog in de hens ook.

neemjemoederindemali | 12-01-12 | 13:58

Pa Cartwright | 12-01-12 | 13:42
Vooralsnog blijft het stil..

Superior Bastard | 12-01-12 | 13:57

Het is voor de huidige HBO studenten te hopen dat tijdreizen snel mogelijk wordt zodat ze 20 jaar geleden alsnog een goede MAVO opleiding kunnen gaan volgen.

Haarkopje | 12-01-12 | 13:55

kapotte_stofzuiger | 12-01-12 | 13:39
Lol!!

Superior Bastard | 12-01-12 | 13:53

@Superior Bastard | 12-01-12 | 13:25
Het verbaast me dat er niet meer verhalen naar boven komen.

rara | 12-01-12 | 13:46

Dat door het falen van een aantal studies meteen zorgt dat er geen twee studies meer gevolgd kunnen worden is wel erg. Het is een soort damagecontrol warvan zij niet weten hoe aan te pakken dus dan alles en iedereen maar.

dolffie | 12-01-12 | 13:43

@ Gezellig! | 12-01-12 | 13:37
Scholier.

Pa Cartwright | 12-01-12 | 13:42

Net zo als het Rotterdamse Zatkine college, horeca opleiding, de pannen beschimmeld waren, over de datum eten in de koeling staat, niet goed gestickerd is en de leraar de verantwoording naar de leerlingen schuift.

Boomschade | 12-01-12 | 13:40

@Gezellig! | 12-01-12 | 13:37
"10 jaar later richtte hij/zij, dankzij de internetgeneratie, met succes een nieuwe publieke omroep op"

kapotte_stofzuiger | 12-01-12 | 13:39

@Razendsnel | 12-01-12 | 13:36

Wat denk je zelf? (zonder iets te willen insinueren uiteraard:-))

neemjemoederindemali | 12-01-12 | 13:38

Ik woonde ooit met een student journalistiek in een studentenhuis… tijdens nieuwsuitzendingen als het journaal stond altijd muziek aan en bij het oud papier enkel de telegraaf. Ja ja, niveautje…

Gezellig! | 12-01-12 | 13:37

@Superior Bastard | 12-01-12 | 13:29
BTW neuken met een CDAer is toch een soort van CDA lidmaatschap?

deraderendraaien | 12-01-12 | 13:37

miko | 12-01-12 | 13:29 |

Nee, een WO studie lijkt me meer op zijn plaats.

Davidson | 12-01-12 | 13:36

Wat vindt Rutger eigenlijk van de situatie op zijn oude school, en is zijn diploma wel eerlijk verkregen?

Razendsnel | 12-01-12 | 13:36

Miko@
Ho Ho eerst even de linkse onzintroep erin pompen en dan ben je journalist!

Kalaforni | 12-01-12 | 13:35

Miko@
Ho Ho eerst even de linkse onzintroep erin pompen en dan ben je journalist!

Kalaforni | 12-01-12 | 13:35

@Superior Bastard | 12-01-12 | 13:29
Maar heeft Bleeker niet zo'n klein vogeltje dan?

Die studente heeft natuurlijk gedacht dat je middels elk klein vogeltje aan je dagelijkse behoefte aan aandacht komt,denk ik.

deraderendraaien | 12-01-12 | 13:34

Wim-Lex | 12-01-12 | 13:27
Maar Rutger is tegenwoordig dan ook meer een Showbiz reporter dan een journalist..

Absoluut niet waar | 12-01-12 | 13:33

@miko | 12-01-12 | 13:29
Je eerste zin toont direct de noodzaak van een goede journalistieke opleiding aan.

rara | 12-01-12 | 13:33

@deraderendraaien | 12-01-12 | 13:29

Uiteraard, voor den goede saeck is alles geoorloofd.

neemjemoederindemali | 12-01-12 | 13:31

Journalistiek, is net als kunstenaar.Moet daar echt een hbo opleiding voor zijn??
Een loodgieter moet meer weten.

miko | 12-01-12 | 13:29

Met een CDA lidmaatschap als toelatingseis kun je daar dus je diploma journalistiek halen, met een baangarantie van het NRC?
deraderendraaien | 12-01-12 | 13:12

Nee, u heeft het verkeerd begrepen. De aanslagen in Londen werden niet op TMF uitgezonden, omdat een NRC medewerkster met een CDA'er lag te neuken in de kantine van Windesheim, terwijl ze eigenlijk op Twitter had moeten zitten.

Superior Bastard | 12-01-12 | 13:29

@neemjemoederindemali | 12-01-12 | 13:22
Ja... maar die hebben een reden he! Geert moet kapot!
En dan mag alles.

deraderendraaien | 12-01-12 | 13:29

En onderwijl in van die potsierlijke gebouwen resideren. Breeduit schermen met die BNA Prijs. Pfff.

Pa Cartwright | 12-01-12 | 13:27

Het 'bert brussen = uit'-knopje werkt alleen op de redactie tweets, hè? Jammer.

Lijkt me logisch... | 12-01-12 | 13:27

@Alcoholic | 12-01-12 | 13:12
En dat, terwijl er bij elke open dag van elk andere HBO studenten worden ingezet om het ideaal plaatje compleet te maken. Als dat niet verdacht is dan weet ik het niet meer!

deraderendraaien | 12-01-12 | 13:26

rara | 12-01-12 | 13:14
Dank.
Dat verklaart meer dan een tweet over aanslagen in Londen en TMF. Want dat schijnt dan wel journalistiek te zijn.

Superior Bastard | 12-01-12 | 13:25

Als ze toch bezig zijn, bij de UVT mogen ook wel eens wat zaken opnieuw tegen het licht gehouden worden, ook wat hoogleraren die tienen uitdelen alsof het pepernoten zijn op Sinterklaas avond.

neemjemoederindemali | 12-01-12 | 13:22

Dan hebben ze in ieder geval begrepen dat het nieuwste nieuws meestal niet van tv komt.
Wellicht dachten ze dat het tijdsverschil van 1 uur invloed had op de snelheid?
Don't watch history, make it!

crk | 12-01-12 | 13:22

Kwaliteit is zo slecht! Vanochtend op MOMA (ARD) een belangrijke onderwijsman uit Beieren die werd gevraagd waarom in de andere EU landen toch zoveel mensen hoog zijn opgeleid en dat D achterblijft en dat dat zo raar is omdat D toch altijd het land van dichters en wetenschappers is geweest. Hij wist het niet maar wel dat ze in D goeie kwaliteit hebben. En zo is het! In de andere landen zitten sociaal-democraten en christen-democraten die het onderwijs hebben opgepimpt maar waarbij de kwaliteit verloren is gegaan onder een hoop wax, push-up bh's, neptitten, valsche voorhoofden, streepjespakken en foute toupetjes en niet te vergeten de modieuze semi-intellectuele brillen die door de managerculturapen.cultuurapen worden gedragen windesheim windbulten en knotspuisten van celebrale moddespuiters.

ecologiste | 12-01-12 | 13:19

Prima voorbereiding op hun latere baan bij het NOS toch? Daar gebeurt het nieuws ook altijd pas wanneer zij dat willen.

Trumple | 12-01-12 | 13:19

kapotte_stofzuiger | 12-01-12 | 13:15
Er wordt wel meer puinhoop gecreëerd door verschillen te negeren en iedereen als identiek te beschouwen..

Absoluut niet waar | 12-01-12 | 13:18

Dan loop je toch even met je letargische vinger naar de tv of afstandbediening om hem even op rtl nieuws te zetten ofzo...

Onderbuik | 12-01-12 | 13:17

Gelukkig heb je, om journalist te worden, geen diploma nodig!

buurvanurk | 12-01-12 | 13:17

Als je verder niks kunt kun je altijd nog journalist worden.

neemjemoederindemali | 12-01-12 | 13:17

kapotte_stofzuiger | 12-01-12 | 13:10 |

Ik word anders toch ernstig aan het twijfelen gebracht door het gebruik van 'Enfin'...;) Het is trouwens veel te kort om te kunnen beoordelen. Een absolute scheiding is noodzakelijk tussen het MBO, HBO en WO.

Davidson | 12-01-12 | 13:17

Maar goed, dit krijg je ervan, wanneer de definitie van 'kenniseconomie' verbasterd van "BBP vermeerdering dat voor een bepaald percentage te danken is aan bedrijfsinnovatie" naar het oppervlakkiger "handel in kennis".

ZKH EénOog | 12-01-12 | 13:16

En anders kun je altijd nog als Sollicitant bij GS aan de slag

Idontgiveafunk | 12-01-12 | 13:16

Er staan ook meer scholieren te roken voor de deur van Hogeschool voor journalistiek in Utrecht dan dat ze in de banken hangen. En opruimen, ho maar. De eigen kroeg zit ook om de hoek. #feit

blinde kip | 12-01-12 | 13:15

@Alcoholic | 12-01-12 | 13:12
Ze houden niet van journalistiek, daar in Zwolle.

rara | 12-01-12 | 13:15

@Absoluut niet waar | 12-01-12 | 13:13
Gelijke onderwijskansen voor iedereen. Ooit een goed ideaal, nu een molensteen.

kapotte_stofzuiger | 12-01-12 | 13:15

't Was in 1990 al een zooitje, daar in Zwolle. De directie had een onderzoek gedaan naar het image van de opleiding. Een van de conclusies was dat mensen met een accent niet meer mee mochten discussieren als er een gastspreker op de school kwam, omdat een accent een teken van lompheid is. Verder moesten de mooie dames vooraan gezet worden in het publiek, zodat iedereen zou denken dat er veel mooie meiden op de opleiding zaten. Dit rapport was geheim, totdat een van de docenten het liet liggen in de kantine.

De vinder heeft alle informatie gepubliceerd, zoals het een goed journalist betaamt. De opleiding heeft de vinder nog een half jaar dwarsgezeten omdat hij zich misdragen zou hebben. Hij zou zich niet als een echte journalist opgesteld hebben, hij zou de opleiding in een kwaad daglicht gesteld hebben enzovoort. Ze hebben daar nooit begrepen wat journalistiek inhoudt.

De vinder is dan ook snel vertrokken.

rara | 12-01-12 | 13:14

Herr Knäckebröd | 12-01-12 | 13:10
Ze mogen inderdaad het hele onderwijssysteem wel eens grondig op de schop nemen. Want wees eerlijk, het is toch bij elke HBO instelling wel raak? Vage opdrachten om punten bij elkaar te sprokkelen, multiple choice toetsen die he-le-maal nergens over gaan..

Een complete omslag zal de oplossing moeten zijn; niet meer richten op de massa, maar op kwaliteit. Geen eenheidsworsten, maar talent ontwikkelen/laten ontplooien.

Absoluut niet waar | 12-01-12 | 13:13

Nederland, kennissenland.

De Regeering | 12-01-12 | 13:13

Met een CDA lidmaatschap als toelatingseis kun je daar dus je diploma journalistiek halen, met een baangarantie van het NRC? Heerlijk toch?... die Nederlandse kenniseconomie!

deraderendraaien | 12-01-12 | 13:12

Hoe hard moet je falen, als artikelen over je opleidingen (die serieus bedoeld zijn), weglezen als een script voor de nieuwe Mr. Bean? #dtv

ZKH EénOog | 12-01-12 | 13:11

Sluiten is de enige optie lijkt me.

Boerenhoofd | 12-01-12 | 13:10

Nu de kamer toch bezig is met het slopen van TLS, neem ook meteen de faalopleidingen in Nederland mee.

Herr Knäckebröd | 12-01-12 | 13:10

Ondanks dat het HBO niet vaak genoeg wakker geschud kan worden, is de tekstuele opbouw van dit item ook wel erg van hetzelfde niveau.

kapotte_stofzuiger | 12-01-12 | 13:10

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland