Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

2011: laatste kans op zinloos verbaal geweld

chineserolplus1000.jpg Ja, neemt u het er nog maar even van. Roep nog maar even lekker "hoer", "kanker", "neuken" en "niggabitch". Nu kan het nog. Nog wel. Want in 2012 zou het wel eens zo kunnen zijn dat het gebruik van "zinloos verbaal geweld" (*proest*) als integraal onderdeel van de vrije meningsuiting definitief voorbij is. Net als Zwarte Piet, de vrouw als lustobject, heilige figuren en natuurlijk een ongemodereerd en ongecensureerd twitter of zelfs een vrij internet. De moralfags zijn namelijk klaar met u. En met ons. Terwijl u en wij dachten dat het plegen van verbaal geweld middels vrijwillig te lezen en wegklikbare teksten nou juist de beste methode was om "geweld" te plegen, want ongevaarlijk, hebben de moralfags zich verzameld om ten strijde te trekken tegen datgene wat ze het meest dwarszit: de vrijheid van andersdenkenden. De internetschrijvers. De online "Poep"-roepers. Scheldkunstenaars. Geenstijlers, reaguurders, twittercolumnisten. De laatste jaren hebben de Joost Pollmannetjes en de Atze de Vrieze's doorgekregen dat ze steeds minder vat krijgen op het gore vuilbekkende plebs. Hun verheven moraal kan steeds minder makkelijk als gif worden geïnjecteerd in dat domme volk. En dat zint ze niet. Daarvoor zijn ze natuurlijk niet op aarde gezet, deze briesende paladijnen van het ultieme fatsoen. Dus moet nu het schelden, dat belangrijke stuk van vrije meningsuiting als integraal traditioneel onderdeel van de Nederlandse cultuur, er aan geloven. En uiteraard ook alle onwelgevallige kritiek. Kritiek op links, de islam, de PvdA, de rechtstaat, de multiculturele samenleving: dat is tegenwoordig massamoord. "Kijk maar naar Anders Breivik!". Die is kennelijk in een door Wilders veroorzaakt klimaat als een golem in elkaar gekleid door extreem rechts op internet en werd als willoze robot bestuurd door anonieme internettypes die in opdracht van Martin Bosma c.s. de trekker overhaalden. (Ironisch gevolg: meer "openheid" en "democratie" in Noorwegen, met het criminaliseren van openlijke islamkritiek als één van de eerste daden voortvloeiend uit deze "openheid" en "democratie".) 2012 gaat het jaar worden waarin er serieus werk zal worden gemaakt van strijd tegen "de merkwaardige blinde vlek die Nederlanders hebben voor de racistische lading van woorden en gebruiken". Zwarte Piet dus. Of een wijvenblaadje dat "niggabitch" schrijft. Of wat tekeningen van slaven op een Gouden Koets. Of opmerkingen over vrouwen. Kijk maar, in de Opzij zijn ze reeds begonnen met de aanval: "Dit soort agressie en seksisme mag de samenleving niet onberoerd laten. We móeten daar verontwaardigd over zijn". Jaja, het gaat hier nog steeds om comments en tweets. Oneliners met de vluchtigheid van een vaginale scheet. Ook de digitale oneliners moeten nu "serieus" worden genomen. Want dat online schelden is een vorm van agressie en geweld. Het kan vrouwen heel erg kwetsen als u anoniem roept dat ze lekkere tieten heeft en dat u haar best eens graag zou willen doen met een elftal Zimbabwanen. Zelfs als die vrouwen dat gewoon allemaal niet lezen, omdat het internet nou eenmaal het internet is en alle comments en tweets gaan lezen je reinste zelfhaat is, zelfs dan worden die vrouwen gekwetst. Echt waar, ze worden al gekwetst wanneer u over ze praat als ze er niet bij zijn, zo gevoelig zijn ze. Net als die Zwarte Pieten. En die niggabitches. Jack Spijkerman Wellicht leerde u vroeger net als wij dat "schelden geen zeer doet". Sticks and stones may break your bones but words can never hurt you. Zoals u ook leerde dat verbaal uiten een betere keuze is dan fysiek uiten. En wellicht heeft u dat "zinloze verbale geweld" wel gewoon geleerd van de koningen en keizers der moraliteit: Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Jack Spijkerman, Dolf Janssen, Hans Sibbel, Maarten van Rossem. Of de door de intellectuele elite op handen gedragen polemisten als W. F. Hermans, Gerard Reve en Jeroen Brouwers. Zij deden en doen niets anders dan schelden en vernederen. Daarvoor klappen de moralfags hun handjes al eeuwen stuk. Alleen: zij doen het voor "de goede zaak". Zijn zijn "betrokken". ("Iemand moet het doen!") Dan mag het wel. Dan is het helemaal geen hufterigheid als je in je NRC-column de wens uitspreekt dat het complete gezin van een Telegraaf-verslaggeefster wordt kapotgebombardeerd. Dan mag je in een Vara-programma beweren dat een schrijver leugens schrijft als zijn boek feitelijk weergeeft hoe gevaarlijk de moslimradicalisering in Brusselse buitenwijken is. Kennelijk mag het dus wel, dat verbaal kwetsen, als het maar het "goede" doel dient. Een goed doel dat wordt bepaald door de moralfags, de boven ons verhevenen, maar nooit door u zelf. TBS Afgelopen met schelden dus. Over en uit met de pret. Schelden gaat voortaan ook strafbaar worden. Net zo strafbaar als fysiek geweld. Hier, lees maar: schelden is een teken van TBS-gedrag (lees: "Geert Wilders is rijp voor TBS!"). Een door u mede betaalde hoogleraar forensische psychologie als Corine de Ruiter zegt zoiets gewoon op landelijke televisie. Dan zal het wel zo zijn. Sinds Diederik Stapel en Roos Vonk weten we nu hoe waarachtig dit soort hoogleraren in dienst van het moralistisch dogmatisch beleidsdenken kunnen zijn. Het nieuwe genocide In 2012 wordt online schelden en "verbaal kwetsen" het nieuwe genocide. Daar zullen de moralfags wel voor zorgen. Ze staan al te trappelen om die vacature van moralpolizei te vervullen. Ze staan tenslotte al veel te lang werkloos aan de kant. Al jaren hebben ze niets meer om handen. Niemand meer om te beleren. Geen voetvolk om te verheffen, geen macht meer om de massa te onderdrukken. Hun levensinvulling, hun volledige identiteit, is als sneeuw voor de zon verdwenen. Het is leeg in hun bestaan. En dan gaat hun gebrek aan creativiteit pas écht opvallen. Zie Freek de Jonge als de personificatie van deze morele eenzaamheid. Dat moeten ze niet willen met z'n allen. Dus ziedaar, de nieuwe Leviathan is gevonden: het online kwetsen en schelden! Twitter en Geenstijl, de schuld van de verhuftering! Wat vroeger de ongeletterde arbeiders en de zielige negerkindertjes waren is nu de verhuftering van de maatschappij: een slachtoffer dat liefdevol kan worden doodgeknuffeld. Desnoods met geweld. Meldpunt Kwetsend Taalgebruik Scheldt u nu nog maar even flink. Laat maar gaan die onderbuik. Maak elkaar nog maar even verbaal kapot. Komend jaar zal volledig in het teken staan van "de toon", "fatsoen" en "respect". Omdat er geen andere argumenten meer voorhanden zijn. Omdat ze eenvoudigweg niets anders meer hebben. Schelden wordt verboden. Zwarte Piet wordt verboden. "Niggabitch" schrijven mag alleen nog maar als je zelf zwart bent. Vergeet het MDI, een nieuw Meldpunt Kwetsend Taalgebruik (MKT) is in de maak. Met nog meer subsidie. Het is eerder al gelukt een kwetsende cartoonist in de cel te krijgen, het zal ook lukken een kwetsende online schrijver kapot te maken. Ook zonder Ernst Hirsch Ballin blijft de geldkraan open staan voor clubjes als Stichting Magenta die een stille, koude maar vuile guerrilla-oorlog voeren tegen de mening die hen niet zint. Het is echt niet noodzakelijk opponenten uit vliegtuigen te gooien om de maatschappij naar je eigen dogmatische waarheid in te richten: ook binnen de rechtstaat is er nog genoeg mogelijk. BEK DICHT! 2012 is het jaar waarin het duidelijk zal worden: u moet uw BEK dicht houden. Anders zult u worden gestalkt, uw leven zal worden verziekt, er zal worden opgeroepen u geen werk meer te geven. Complete sites zullen worden gebouwd om al uw oude tweets volledig contextloos voor eeuwig aan het publiek te tonen, Google zal op uw naam als eerste websites met "waarschuwingen" over uw levensgevaarlijke scheldgedrag vertonen opdat u toch maar zo min mogelijk werk zult vinden. U wordt economisch kapot gemaakt omdat u heeft gescholden. Er zal worden opgeroepen tot fysiek geweld tegen cameraploegen (want dat is veel minder erg dan verbaal geweld, en bovendien voor het "goede" doel). Uw hele persoonlijke hebben en houden zal op laffe anonieme websites worden gezet, inclusief de namen van uw vrienden en familieleden opdat ook zij makkelijker kunnen worden lastiggevallen. Uw naam, adres en telefoonnummer zal door fatsoenlijke Limburgse medewerkers van de immer keurige NVJ worden rondgetwittert met de expliciete oproep uw kinderen te stalken (!), u zult worden ontboden op het politiebureau om u te verantwoorden voor uw retweets, uw werkgevers en adverteerders zullen worden gemaild met de mededeling dat u "extreem rechts" en "gestoord" bent. De vrienden van uw vrienden zullen online ook nog worden lastiggevallen, alleen maar omdat ze vrienden van uw vrienden zijn. Op Vara-ledenweblogs zal in de comments worden opgeroepen tot moord en doodslag, met instemming van de redactie aangezien die de comments vooraf modereert en de oproepen tot geweld dus heel verschillig goedkeurt (in 2012 zal Joop.nl overigens worden meegefinancierd door BNN-leden). En dat zullen de moralfags allemaal prima vinden, net als justitie dat in 2011 ook allemaal prima vond. De wet geldt namelijk alleen voor anderen. Niet voor u. Dat heet: "rechtvaardigheid". (Even terzijde: u vond het toch hopelijk wel rechtvaardig dat een democratisch verkozen politicus zich voor de rechter moest verantwoorden voor zijn uitspraken?) NRC Handelsblad Had u maar niet moeten schelden. Had u maar geen rechtse mening moeten hebben. Had u uw BEK maar dicht moeten houden. Het is tenslotte nooit de bedoeling geweest dat iedereen zomaar terug kon praten. Internet was een grote vergissing. De mening had bepaald moeten worden door anonieme hoofdredactionele commentaren. Door "kwaliteitscouranten" waar journalisten werken die Geenstijl "de schuld van de verhuftering in Nederland" geven, sans ironie. Het soort kranten waar "de afkomst van daders niet wordt genoemd omdat wij zulks niet relevant achten voor onze lezers". Kranten waar hoofdredacteuren succesvol oproepen om een aankomend premier uit de "samenleving te verwijderen", kranten waarin die hoofdredacteuren jaren later gewoon door mogen blijven gaan met het publiceren van hun gevaarlijke leugens. De mening had bepaald moeten worden door de als "onderzoeksjournalistiek" vermomde propaganda van verschillige programmamakers als Kees Schaap en Kees Driehuis. Niet door een vrij internet, niet door ons, niet door u. Telkens als u in de hierboven genoemde "kwaliteitscourant" het woord "objectief" leest, leest u verkeerd. U zou moeten lezen: "Onze subjectieve morele waarheid is de enige echte objectieve waarheid". Gedachtenpolitie Welnu, zij die boven ons staan zullen dat terug praten van u niet langer laten welgevallen. Of dacht u soms dat het toeval is dat er wel tig journalisten zijn die onderzoek doen naar "extreem rechts" of "radicalisering bij jongeren" en nul journalisten die onderzoek doen naar "extreem links" of "moslimradicalisering"? Heeft u er ooit wel eens bij stil gestaan dat de term "extreem rechts" bedacht is door dezelfde "journalisten" die er onderzoek naar doen? De vijand van de gedachtenpolitie moet wel in een hokje passen. Mensen in hokjes zijn makkelijker uit te sluiten. Dat hebben die paladijnen en moralfags waarschijnlijk geleerd van hun aartsvijand Wilders die "moslims uitsluit". Ach, goed voorbeeld doet goed volgen. Waarvan akte. Morele zelfgenoegzaamheid U bent gewaarschuwd voor 2012. Meer dan ooit zult u worden gekneveld, verstikt, verstomd en onderdrukt. Opdat de moralfags, de paladijnen van de goede smaak, de elite en de zelfbenoemde intellectuelen, het soort dat werkzaam is bij de UvA en serieus van mening is dat je met "geenstijlmensen niet moet samenwerken want dat zijn fascisten", zichzelf wederom zoveel beter kunnen voelen met hun allesbevredigende morele zelfgenoegzaamheid. Het voortdurend dwingend en drammend met veel misbaar voor anderen opkomen om vooral jezelf een goed gevoel te geven, dat heette in 2011 "tolerantie". 2012 wordt wat dat betreft ook weer een heel "tolerant" jaar. We hebben er zin an.

Reaguursels

Inloggen

Krijg gvd de vinketering, moralfags. oja, gedrekkig nieuwjaar

trotsopGn! | 01-01-12 | 15:33

@CynicalBastard | 31-12-11 | 14:49
Sterk verhaal, dat verdient een plus.

Semolina Pilchard | 01-01-12 | 11:50

ZSU-23-4 | 31-12-11 | 17:22 |
Helemaal eens.

lanexxx | 01-01-12 | 11:01

Nederland anno nu: toelaten.. letterlijk en figuurlijk.

Joke2500 | 31-12-11 | 20:32

Goed stuk.
Jammer genoeg klopt het van A tot Z.
Helaas is Nederland door de enablers en do-gooders naar de donder geholpen.

Joke2500 | 31-12-11 | 20:30

@ GaatDeGoedeKantOp | 31-12-11 | 15:45
... Maar daarnaast: Alle reaguurders het beste voor 2012!
Blijf kritisch en blijf roeren waar het stinkt! :)
Enjoy 2012!
*plopperdeplop!*

GaatDeGoedeKantOp | 31-12-11 | 20:22

Als je echte vrijheid van meningsuiting wil moet je naar de VS verhuizen.In Nederland zijn er grenzen aan de vrijheid van meningsuiting.De enige manier dat je dat kan veranderen is als we allemaal een vuurwapen aanschaffen en ons recht opeisen via bruut geweld.Dat is ook de reden dat het in de VS zo ver gevorderd is. Iedereen heeft een wapen dus de regering kan niets doen als je iets zegt.Was Theo van Gogh maar verhuisd het is vaak genoeg tegen hem gezegd overigens.Vrije geesten gaan naar het Westen.

daniel78 | 31-12-11 | 18:52

Die 333 moet weg dat geeft me bad vibes zeker na het paragnosten topic

miko | 31-12-11 | 18:43

World according to Bertje B. vaak aardig om te lezen maar Maarten van Rossum aanvallen is voor mij altijd -honderdduizendtriljard.

De Treinende Rechter | 31-12-11 | 18:14

-weggejorist-

zoisut | 31-12-11 | 18:00

no one's in control when the government's the enemy

oplichter | 31-12-11 | 17:53

The Universal Declaration of Human Rights, article 19:
Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.

me,myself and IK | 31-12-11 | 17:42

De weg naar slavernij eindigt op het schavot.

me,myself and IK | 31-12-11 | 17:35

Overigens, tikje overdreven te denken dat die paar moreel verhevenen erin zullen slagen de enorme bres die is geslagen in hun morele gelijk te dichten, zonder of met geweld, zonder of met de hulp van justitie.
Beetje rechtse denker vreet justitie, de sociale wetenschapper en moraaldominee rauw voor zijn ontbijt. Ik wals in ieder geval al jaren dwars over ze heen, gewoon omdat het kan, dus ieder ander kan het.
Laat je niet intimideren en blijf trouw aan je eigen ideeën en gedachten en blijf ten aller tijde zelf nadenken. Vooral dat laatste is erg lastig voor de ideologische ubermensch, immers, als je middels argumenten en zelfstandigheid het durft op te nemen tegen dezen ondermijn je hun autoriteit en trek je het Grote Ideologische Gelijk in twijfel. Zelfs die jokers van justitie schakel je daarmee uit.
Blijven zagen aan de poten van de PvdA e.d. in 2012 en die moraalfags zijn fags, gewoon zodanig behandelen en verder passeren als onbeduidend. We hebben denk ik belangrijker dingen te doen.

ZSU-23-4 | 31-12-11 | 17:22

Heb ik tips: lees de VK, NRC en Joop niet, kijk niet naar DWDD (Politie op je hielen RTL7 leert je meer over de samenleving )laat staatsomroep onaangeroerd ( zet die zenders eens boven de '40')en leer online films en nieuws checken. Neem een abo op mediafeed van de overheid en je kunt het staatsjournaal overslaan ( scheelt alweer 20 minuten!)en laat je verder informeren via twitter accounts waarvan hiernaast enkele hele nuttige. MAW: je hoeft niet mee te doen!

dubbert | 31-12-11 | 17:19

Schelden is vast wel leuk, maar veel gevaarlijker is het, voor hen die je de mond willen snoeren, met sterke argumenten te komen. Al vaak genoeg gemerkt dat je dwars door de denkbeelden en argumentatie van de zogenaamde sociaal wetenschappelijke intellectuele elite heen kunt breken en een ravage aan kunt richten onder hun stellingen. Laat ze dus maar vooral op zichzelf passen in 2012, kun je mij in ieder geval s'nachts voor wakker maken.

ZSU-23-4 | 31-12-11 | 17:12

De enorme ruimte op ´blogs´ en ´webs´ ´twitter´ etc voor meningen en de nieuwe vorm van journalistiek is gigantisch ! Maar het hebben van een mening heeft voor sommige mensen de betekenis gekregen dat alles geinterpreteerd kan worden. Zolang corruptie nog steeds doodgeknuffeld wordt ben ik er van overtuigd dat de ´interpretatiedrang´ volledig uit de hand is gelopen.

hawie | 31-12-11 | 17:12

Zwarte Piet is een blanke werknemer van de Sint die door de schoorsteen roet zwart wordt, niet meer en niet minder... niks racistisch aan.
Dus als ik 10 werknemers zou hebben die allen zwart waren dan ben ik volgens sommige ezels ook een racist.....

Kees Knetter | 31-12-11 | 17:10

@Zure prak: ze zeggen dat Paul de Leeuw een heaumeau is.

kibambam | 31-12-11 | 16:49

Niet vloeken is godverdomme voor heaumeaus!

Zure prak | 31-12-11 | 16:45

@Cuyahoga: Vertel even op welke school dat pamflet hangt zodat GS er een item van kan maakjes!

kibambam | 31-12-11 | 16:43

@lanexxx: Eens. Maar je wilt ook weer niet altijd met advocaten bezig zijn.

SoundE | 31-12-11 | 16:40

GS moet de rug recht houden hierin. De perma ban's voor sommige scherpe schrijvers is een teken aan de wand.

lanexxx | 31-12-11 | 16:36

Ik zeg nooit zoveel maar na de inspanning om te dit te schrijven en vervolgens om het te lezen wilde ik toch even roepen: Goed gedaan Bert!
Ik bedenk me dit al zolang... jarenlang heb ik gewerkt voor allerlei grootheden in het cabaret en dergelijke. Ik bedenk mij dat ik het o.a. was die de heren en dames verstaanbaar maakte...! Al die tijd lang bedacht ik mij al dat ik niet snapte waarom dat allemaal zo grappig was. Toen kwam de reaguurder; minstens net zo grappig als eerder genoemde artiesten... maar dan wel met het gelijk aan hun kant. De enige die mij nu nog mag bellen is Teeuwen... hoewel die ook al niet altijd even helder is.

SoundE | 31-12-11 | 16:35

Te lang.

Han van dere Horst | 31-12-11 | 16:32

Mogen we volgend jaar niet meer zeggen/schrijven dat Flop Cohen een enorme hufter is?

kibambam | 31-12-11 | 16:27

hekel aan Marokanen en discriminatie verder niets.

Andersom dag | 31-12-11 | 16:11

Heeft die brussen nog wat zinnigs te zeggen ook, zo op oudejaarsdag. Doe volgend jaar een conference op TV of zo?

rotweer | 31-12-11 | 16:11

Laten we toch nog eens positieve gedachte voorhouden, 2012 wordt het jaar waarin Nederland zich weer als gidsland profileert en Niggabitch de norm wordt, we benoemen de dingen zoals ze zijn en de progressive onderbuik van Nederland die dit durft te zeggen, wordt uitgeroepen tot Persoon van 2012.

En natuurlijk 2012 op een eveneens positieve noot als het jaar waarin de PvdA definitief wordt opgeheven als ongewenst verklaard banenvehikel.

smdyasc | 31-12-11 | 16:08

Toch zit ik stil te hopen dat die kk Maya's zich een jaar verteld hebben en dat vanavond die wereld vernietiging plaats vind.

Jan van Schwaffelaar | 31-12-11 | 15:56

Iedereen ongezien de tyfus in 2012!
Gewoon, omdat het kan! :)

GaatDeGoedeKantOp | 31-12-11 | 15:45

Ik ben vooral benieuwd hoeveel keer onze politiek de grondwet met voeten gaat treden.
.
2011 was beschamend maar ik ga er van uit dat het in 2012 nog erger kan. Nederland moet tenslotte stuk, kapot, weg.
.
Moge 2012 de politiek brengen wat hen toekomt

Parel van het Zuiden | 31-12-11 | 15:21

Vriend en vijand!
Allemaal alvast de allerbeste wensen en veel gezondheid!!

*probeert volgend jaar nóg minder te vloeken (behalve dan op die gasten die het werkelijk verdienen ;) ...)*

Hölzenbein | 31-12-11 | 15:20

verhaard | 31-12-11 | 13:46 |
Uiteraard, uiteindelijk zijn ze van de aardbodem verdwenen, maar dat geldt ook voor jou en mij. Wat ze vertegenwoordigen is wat telt, en hoe ze dat doen. Daar kunnen wij weer van leren. En het is te hopen dat onze kinderen milder over ons zullen oordelen.

Schoorsteenveger | 31-12-11 | 15:07

"Kijk Anders,maar naar Breivik!".

miko | 31-12-11 | 15:02

Iedereen met een mening is eigenlijk bij voorbaat verdacht. Een mening is in 99% van de gevallen weinig meer dan een stel gekoesterde vooroordelen waar argumenten bij worden gezocht. En dan zijn er ook nog mensen die zichzelf graag "opinieleider" noemen of nog erger: "opiniemaker". Vroeger heten dat soort mensen "meneer Pastoor", of "eerwaarde". Daar luistert tegenwoordig gelukkig ook bijna niemand meer naar.
Vraagt u zich af: "Maar wat moet ik dan vinden?". Het antwoord is simpel: niks. Je moet niks. Als je niks zoekt hoef je ook niks te vinden, en juist dan vind je vaak de mooiste dingen.

Stormageddon | 31-12-11 | 14:56

Wil je nog iets zeggen @ me?

@ me: Ik dacht dat je ons al weggenutigt en opgetie

Het zijn je laatste woorden. Ik dacht dit, ik dacht dat. Ben IK blij dat ik van je af ben dadelijk. Zeg wat je wilt zeggen.

@ me: Godverdomme, je maakt het ons wel heel erg moei

JA OF NEE?

@ me: JA. Ik wens iedereen een gelukkig 2012! Iets nuttigs will take it over from here. :')

That's my girl. Gelukkig 2012 mede reaguurders! See you next year! ;)

nicks nuttig | 31-12-11 | 14:56

Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:46

Touché. En de allerbeste wensen en veel gezondheid voor u ook!

pius | 31-12-11 | 14:55

La Vie En Rose | 31-12-11 | 14:04 |
Hou ik je aan.

Schoorsteenveger | 31-12-11 | 14:52

@la vie en rose 13.10u prachtig stuk. Maar oke, eerlijk gezegd is GS allang opgeschoven naar dat " zootje" waar Bert het nu zo terecht over heeft.

rien6139 | 31-12-11 | 14:50

Semolina Pilchard | 31-12-11 | 13:30 Dat omkeren van de redenatie door de overheid, om verantwoordelijkheid terug bij de burgers te leggen, wordt in al dat soort gevallen gedreven door het simpele feit dat er geen geld meer is voor de overheid om die dingen te doen waar ze ooit eeuwen geleden voor in het leven is geroepen: het collectief regelen van veiligheid, infrasructuur en zaken van algemeen nut alsook om op te treden als neutrale partij in onderlinge conflicten tussen burgers.
Eerts is die overheid gekaapt door onder andere de moralfags en andere maakbaarheids-idioterie aanhangers alsook gewoon op gemakkelijk verkrijgbaar geld belusten, vervolgens zijn die niet op de kern maar op hun eigen belang focussende sujetten een systeem gaan creeren waardoor ze zich aan de controle van de betalende burgers konden onttrekken, dmv. nodeloze complexiteit, om vervolgens een achterban te kweken en te voeden die in hun onzin trapt en ze toestaat om daaraan geld over de balk te bijven smijten.
Zo is een veenlaag van onkunde ontstaan waar niet meer doorheen of van af te komen valt.
Het ridicule is dat die overheid nu een algeheel vuurwerkverbod wil instellen als antwoord op het gegeven dat diezelfde overheid een verbod op alleen gevaarlijk vuurwerk al niet kan handhaven.
En door er een fatsoensausje overheen te gieten krijgen ze de achterban van moralfags met kennelijk geld te veel nog blind achter zich aan ook.
Maar net zoals de opkomst van huftopia, zal ook het beklijven van de incompetente geld over de balk smijtende maakbaarheids overheid niet lang meer duren.
Hoe meer er bekend gemaakt wordt hoeveel gemeenschapsgeld er weggesmeten wordt en hoe weinig ons dat nog oplevert, hoe minder mensen het zullen vreten.
Het gevaar zit hem daar in dat we ook zaken als politie werk zullen gaan zien als een business case.
Elk individueel geval kost meer opsporingsgeld dan de waarde van de bij bvb. een inbraak gestolen spulletjes was. Zo hoeft elk individueel geval dus niet opgelost te worden en doet de politie effectief niets anders meer dan met een camera in de berm liggen en bonnetjes schrijven, want daar is de business case wel van rond te krijgen.
Wat men in die tunnelvisie over het hoofd ziet is dat elke inbraak niet op zichzelf staat. Het aantal inbrekers is beperkt, elke gerechercheerde inbraak die tot opsporing, arrestatie en veroordeling tot lange gevangenisstraf leidt, voorkomt tientallen andere inbraken.
Maar met open ogen trappen we er allemaal in als de politie weer eens zegt niks te kunnen doen of dat het de moeite niet waard is, nog net niet onder het mom van te weinig budget.
En maar geld blijven verslinden in mooie goed uitgerustte patrouillewagens en dure ergonomisch verantwoord ingerichte politie bureaus.
Zo'n vuurwerkverbod dat moeten we maar doen. Het is makkelijk te rechercheren (boem = strafbaar), de daders zijn vaak nog relatief veilig aan te pakken straatschoffies en dank zij de door hun ouders te betalen boetes is de business case makkelijk rond te krijgen.
Misschien kunnen er dan zelfs nog wat voorlichtingsfoldertjes van af om u te vertellen hoe u vooral zelf beter uw huis kunt beveiligen tegen inbrekers....

CynicalBastard | 31-12-11 | 14:49

Ik wens iedereen een paar ongelooflijke zweetvoeten toe.

Donderman | 31-12-11 | 14:42

@ Sliptong | 31-12-11 | 14:28
Ik denk zelf dat we al diep in de gevarenzone zitten (vooral dankzij de moral fags; imams zijn hen ongetwijfeld erg dankbaar; zij (mf's) zijn kwartiermakers die hun eigen graf bekostigen en graven; de radicale i's zullen hen er graag induwen wanneer ze klaar zijn, en geen traan laten).
Maar we zijn nog niet op het point of no return. Maar eenmaal daaroverheen duikelen we in een soort Middeleeuwen met (islamofascistische Inquisitie), en het zal vele generaties en veel bloed kosten om daar weer uit te komen.

Fijnstoffer | 31-12-11 | 14:40

La Vie En Rose | 31-12-11 | 14:15
Heeft vast te maken met 'equality of arms' in de discussie. Zeker wanneer er ad hominem wordt geargumenteerd/gescholden heeft een pseudoniem minder te verliezen dan iemand die onder echte naam de discussie aangaat. De meeste mensen die onder pseudoniem opereren beseffen zich dat ook en verlagen zich niet tot ad hominem aanvallen, maar er zijn er ook (trollen) die dat voordeel heel unfair uitbuiten.

seven | 31-12-11 | 14:37

@Sliptong | 31-12-11 | 14:33
Officieel: geen druppel.
*geheime drank kelder afdekken doet*

necrosis | 31-12-11 | 14:37

@necrosis | 31-12-11 | 14:30
Ok. Hoeveel drank heb je in huis?

Sliptong | 31-12-11 | 14:33

De enige reden om iets te hebben tegen vrijheid van meningsuiting is natuurlijk het bestaan van mensen zoals Sylly66, op de twitters. Zulke mensen weten niet hoe ze met dat recht om moeten gaan.

rara | 31-12-11 | 14:33

@Cuyahoga | 31-12-11 | 14:20
Jij ook pik. Je hebt toch wel cobrazessenmetwasbenzine?

Sliptong | 31-12-11 | 14:33

@Sliptong | 31-12-11 | 14:18
Geloof me, het is standaard: bankiers, politici, Clairy Polak, Grieken en dat dikke wijf van de Plus.
En natuurlijk vuurwerk.....

necrosis | 31-12-11 | 14:30

@Fijnstoffer | 31-12-11 | 14:21
Het is nooit te laat. Alleen de benodigde acties om een en ander weer recht te breien worden steeds heftiger. Gaan we paal en perk stellen aan de islamisering van Europa (ja, die bestaat) of wachten we tot de sharia democratisch is ingevoerd en is er een zware oorlog voor nodig om ze met kop en kont Europa uit te slingeren. Of de vierde, vijfde en zesde generatie verkaasd dermate dat de relidioten er geen vat meer op hebben. Maar ik heb bange vrees.

Sliptong | 31-12-11 | 14:28

Moralfags zijn blinde zelfgenoegzame autoritaire klootzakken. Allemaal.

Rest In Privacy | 31-12-11 | 14:26

Aan onderzoekster Ineke van der Valk en Argos: het is geen islamofobie maar een gezonde afweerreactie, wanneer de ware aard van de islam het koud maken van andersdenkenden is; en dat is het. Lees de koran, sufkut. Word wakker, policorre moral fags. Jouw rechten, Ineke, zullen er het eerst aan gaan wanneer de islam goed post vat in Europa. Het is misschien al te laat.

Fijnstoffer | 31-12-11 | 14:21

Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:23
Ik hoop dat je gelijk hebt met 'de laatste stuiptrekkingen'.
Ik heb namelijk het idee dat het niet minder is geworden, eerder meer.
Ik mag graag TV kijken, maar er is nog maar weinig op staatstelevee waarbij ik niet na enkele minuten zuchtend weer de afstandsbediening zoek.
DWD en P&W was natuurlijk al bekend, daar kun je als normaal denkend mens beter niet naar kijken, maar vroeger keek ik bijvoorbeeld graag naar Studio Voetbal. Ik kan Jan Mulder gewoon niet meer luchten of zien sinds hij zijn ware ziel heeft getoond, dus kijk ik geen SV meer.
Er is bijna geen programma meer te vinden waar géén moralistisch of multikultisausje over is gegooid, kijk eens voor de grap naar sesamstraat, hoelahoep en al die andere kinderprogramma's waar onze kinderen al op jonge leeftijd met moraliseren worden geconfronteerd.
SpangaS, hilarisch hoe daar de nieuwe Nederlanders als afgoden worden vereerd.

Bij een school in mijn dorp hangt een anti-Wilders pamflet in een klaslokaal. Ik heb daar een anoniem mailtje aan gewaagd, helaas kan ik niet naar de schoolleiding stappen omdat mijn zoon dan een andere school zou moeten zoeken. Kunnen een hele hoop moralfags wel roepen dat dat onzin is, geloof me, hij zou geen kans meer maken daar.

En stel dat ik vanavond na het nuttigen van enkele alcoholische versnaperingen per ongeluk wat uitspraken over Serious Request, Pink Ribbon of de Milieumaffia zou doen, de meerderheid zou me aankijken of ik het delirium al bereikt zou hebben.

Dus ik heb niet het gevoel dat het minder is geworden, nee, maar als jij zegt dat het de laatste loodjes zijn, heb ik in ieder geval iets om naar uit te kijken in 2012.

Zo, ik ga zometeen fikkie stoken, vreten en zuipen. Bedankt voor het lachen allemaal en misschien tot volgend jaar!

Cuyahoga | 31-12-11 | 14:20

"Is lammetje!" schreeuwde laatst een kleutertje bij de aanblik van de levende kerststal in het tuincentrum.
Dat was toch even schrikken.
Totaal ongepast in deze gristelijke omgeving.
Ik vrees voor de toekomst van dit kereltje.

Schietmijmaarlek | 31-12-11 | 14:19

Ik zeg: kom maar op, geef me maar 'n reden...
\psycho uit

Hempieman | 31-12-11 | 14:19

@necrosis | 31-12-11 | 13:13
Je maakt me wel nieuwsgierig.

Sliptong | 31-12-11 | 14:18

Wat een mafkezen. Allemaal ongezien de tyfus!
Ik bepaal zelf wel wat ik zeg. Maar als schelden echt strafbaar wordt, kun je iemand net zo goed meteen kapot knallen. "Dat moeten we niet willen met z'n allen"

Nee, in een land waar een winkeldiefstal (€200) een lagere boete oplevert dan een keer toeteren (€340) kunnen we de overheid + het rechtssysteem niet bepaald meer serieus nemen!

En nu aan de zuip, Gelukkig nieuwjaar alvast!
En zorg dat je in 2012 nog even stijlloos met tien (elf?) vingers uw reaguursel hier kunt plempen.

Het begin van het einde, Mattie = out!

Mastermattie | 31-12-11 | 14:18

@eerstneukendanpraten | 31-12-11 | 14:06
Nee, ik weet wat de nick van Bert is. Overigens ben ik niet de enige.

Ja, Bert is erg gecharmeerd van de cartoons van Bandirah.
Reaguurders niet. Maar dat zijn domme anonieme lafbekjes.
Allemaal.

La Vie En Rose | 31-12-11 | 14:15

Al die moraalneukers kunnen lekker ongekend de pleuris krijgen.
Dan maar vloekend en tierend ten onder, maar niemand snoert mij de mond.
Stelletje uit de baarmoeder geslingerde kuttekinderen 1e klas zijn het.
REEDS!
En nog een heel fijn Oud & Nieuw uiteraard en geheel ten overvloede;).

insemismeer | 31-12-11 | 14:13

Aan de comments te zien wordt het een rustig jaartje...

Indates | 31-12-11 | 14:11

@eerstneukendanpraten | 31-12-11 | 13:58
Ik koop alles in Bulk, dus nee, de lolly's zijn niet op , nog lange niet, nog lange niet.....

necrosis | 31-12-11 | 14:10

@Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:23
Sjezus.. nog zo'n lang stuk....

Indates | 31-12-11 | 14:10

@Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 14:04
Klopt.

Dus ook een kusje voor BertBrussen. ;-)

En alle goeds en leuks in het Nieuwe Jaar. Dat-tie maar flink blijft roeren, daar waar het stinkt. Want dat doet-tie goed.

Verder ook een fantastisch 2012 voor @deredactie van GS.
Dat was ik bijna vergeten.

La Vie En Rose | 31-12-11 | 14:09

Kunnen we in 2012 niet alle moeders volblaffen met mannenpap om vervolgens een happysong over tolerantie te neuriën?

Heb een mooi uiteinde en een nog mooier begin!

de deurwaarder | 31-12-11 | 14:08

@ la vie en rose

Verdenk je iemand? En dat gedweep met die cartoonist vind ik ook zeer verdacht btw...

eerstneukendanpraten | 31-12-11 | 14:06

Als in mei 2012 de eerste verlaagde pensioenen worden uitbetaald, dan zullen we godver de gover wat oude scheldwoorden horen.

*kan niet wachten*

ontlullen | 31-12-11 | 14:05

Hohoho, nou nou moet dat nou, dit moeten we niet willen met z'n allen. Laten we kwetsen verbieden en wat kwetsen &de strafmaat is stelt een objectieve commissie olv D66 & CU & namens ultralinkse Jopers F. van Jole vast.
Alles onder het motto :'Geef 'niet ons soort mensen' geen kans' ;)

seven | 31-12-11 | 14:05

@Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:50
Zeg maar jij en doennuh we.

La Vie En Rose | 31-12-11 | 14:04

@La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:59
Een pleidooi tegen anoniem reaguren getuigt trouwens ook van zeer veel moralfaggerigheid.

Maar wat wel weer scheelt is dat het ons niet wordt verboden, ook niet op de sites van Brussen zelf.

Heeft-ie toch nog een streepje voor.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 14:04

@Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:50

Voor jou ook, maar dat spreekt voor zich.

*handkusje blaast* ;-)

La Vie En Rose | 31-12-11 | 14:01

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:59
Leer jij dan eens begrijpend schrijven ;-). Gaat ie mij de schuld geven.

Rob van Roos | 31-12-11 | 14:00

@Strangetown | 31-12-11 | 13:38
Nog even dan.
Ken het stuk. Bert noemt anonieme reaguurders lafbekken.
Is zijn eigen tijd vergeten toen hij onder pseudoniem stukkies schreef. Maar dat kan nu niet meer, want Bert probeert aan de weg te timmeren en dat moet je onder je eigen naam doen. Voor de analen zeg maar.

Tsja, kritiek hè? Daar hept Bert weleens moeite mee.
Dan ben je opeens een anonieme lafbek. Lever je kritiek onder je eigen naam dan ben je volgens Bert een moralflag.

Rest mij nog te vermelden dat Bert hier regelmatig anoniem onder zijn eigen topics reaguurt. Da's wel weer leuk.

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:59

@Rob van Roos | 31-12-11 | 13:57
Je onvermogen tot lezen wordt slechts voorbijgestreefd door je onvermogen tot begrijpen.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:59

@ZKH EénOog | 31-12-11 | 13:56
Jij ook een fijne jaarwisseling uiteraard!

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:58

@ necrosis 13:28

En zijn de lolly's al op?

eerstneukendanpraten | 31-12-11 | 13:58

'Ik heb een eigen mening, ik heb geen wetboek nodig.'

Rob van Roos | 31-12-11 | 13:57

Schelden in 2012 is slechts alleen voorbehouden aan mensen die tegen zijn. Het liefst tegen Wilders, rechts, Joden, kapitalisme, het kabinet enz enz. 2012 word het jaar waarin de Linkse facisten hun waren gezicht zullen laten zien. Heb er nu al zin in! Gelukkig 2012 Geenstijl reaguurders!

Indoneesje | 31-12-11 | 13:57

@Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:51

Nee, dat ontkende je nergens, maar dat beweerde ik ook niet.

Wel vatte ik je vraag aan Rob verkeerd op, las hem te vlug, vandaar de plemp. Excuus.

En een goede jaarwisseling gewenst. Aan jou en alle overige medeguurders!

ZKH EénOog | 31-12-11 | 13:56

Off topic
Waarom wordt in firefox (9.01) halverwege de comments alles zwart?

nightwish | 31-12-11 | 13:55

'Ik heb geen eigen mening, ik heb een wetboek.'

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:52

Als ik tussen mannelijke collega's teksten vertel zoals ik hier doe dan word ik op handen gedragen. Doe ik dat tussen vrouwelijke collega's dan doen ze alsof ik de antichrist ben.

de Bree | 31-12-11 | 13:52

@ZKH EénOog | 31-12-11 | 13:49
Waar ontken ik dat er ook een hoop idioten zijn?

Heeft niets met mijn staat van wakker zijn te maken.

Rare opmerking.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:51

@de Bree | 31-12-11 | 13:47
Onderschat mijn aggregaat en mijn voorraad diesel niet.

necrosis | 31-12-11 | 13:51

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:40 |
U ook de beste wensen. Laten we onzelf en de ander blijven ondervragen, ook als de prijs daarvoor hoog lijkt.

Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:50

Bert, wat ben je toch een calimerofiguur.

KimWok | 31-12-11 | 13:50

@La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:44
Jij ook, Rose!

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:50

@Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:46

Oeh, ik had je wakkerder geschat, mijn waarde.

Ik wil de mensen niet te vreten geven, die daar de wet voor nodig hebben. Anders hadden we die wetten überhaupt nooit nodig gehad, is het niet?

ZKH EénOog | 31-12-11 | 13:49

Lang stuk.

Maar Reve heeft nooit iets geschreven om de Weldenkende Regenten te behagen hoor. Die schreef gewoon wat hij dacht.

du Roi Soleil | 31-12-11 | 13:49

Heel goed stukske van onzen Bert. En natuurlijk gaan we dus met extra vol gas tegen de moralfags tekeer. Opdat ook de laatste slapende cellen in ons land zullen inzien hoe ze jarenlang beleugend en bedonderd zijn door de linkse "elite". Ik wens iedereen een goed 2012 toe met een hoop energie om de moralfags te blijven ontmaskeren voor de hoop intolerant stront die ze zijn!

lekker wijf | 31-12-11 | 13:49

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:46
Nee.

Rob van Roos | 31-12-11 | 13:48

Alle zogenaamde vrijheid van tegenwoordig is 100% afhankelijk van één knopje en dat is het stroomknopje. Wie dat in handen heeft bezit alle controle over welvaart en vrijheden.

de Bree | 31-12-11 | 13:47

necrosis | 31-12-11 | 13:42

LOL. Groeten terug vanzelfsprekend.

pius | 31-12-11 | 13:46

@Rob van Roos | 31-12-11 | 13:45
Jij hebt ook de wet nodig om je uit te leggen dat moord verkeerd is?

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:46

@Rob van Roos | 31-12-11 | 13:45
Jij hebt ook de wet nodig om je uit te leggen dat moord verkeerd is?

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:46

@Rammstein | 31-12-11 | 13:41
In een romantisch openhaard vuurtje?
Ik kan wel lelijker dingen verzinnen maar daar zou jij nooit aan denken, toch?

necrosis | 31-12-11 | 13:46

@Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:23
Plus, door de bank genomen zijn de moralfags vooral babyboomwaardig qua leeftijd, dus ze sterven sowieso uit, de macht leveren ze eerder in als ze achter de geraniums plaatsnemen

verhaard | 31-12-11 | 13:46

pius | 31-12-11 | 13:35 |
... en de beste wensen. Moge onze samenleving in het jaar 2012, wellicht mede dankzij onze verwoede pogingen om te blijven nadenken, nog transparanter worden dan het jaar 2011.

Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:46

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:42

Insgelijks, La Vie insgelijks. Een topjaar voor jou en de vietjes!

pius | 31-12-11 | 13:46

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:42
Ja hoor mijnheer "Dat bepaal ik wel" lol

Rob van Roos | 31-12-11 | 13:45

Allemaal een leuke jaarwisseling en een nieuw jaar met veel leuks en liefs toegewenst.

*out*

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:44

@pius | 31-12-11 | 13:28
LOL en kusje. ;-)

Happy New Year for joe!
Blijft schrijven!

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:42

@pius | 31-12-11 | 13:37
Je krijgt de hartelijke groeten van Lizzy.....

necrosis | 31-12-11 | 13:42

@Rob van Roos | 31-12-11 | 13:41
Hopeloos.

Probeer vraagstaart | 31-12-11 | 12:03 nu maar gewoon te begrijpen. Vraag anders aan iemand met verstand om het je te komen uitleggen.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:42

@Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:37
&Rob van Roos | 31-12-11 | 13:35

Het moge toch op zijn minst duidelijk zijn, dat het beantwoorden van verbaal geweld met fysiek geweld een vorm van intolerantie is. Hier wordt immers een overduidelijke grens overschreden...

ZKH EénOog | 31-12-11 | 13:42

pius | 31-12-11 | 13:35 |
U heeft gelijk, moralisme verdwijnt nooit, maar de moralist wordt iets gemakkelijker ontmaskerd dan in het verleden. Dat is winst, en ik neem de extra chaos die hierdoor ontstaan is graag op de koop toe. Schelden doet een stuk minder pijn als je geen God of Waarheid meer hebt om die pijn te duiden en uit te vergroten.

Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:42

necrosis | 31-12-11 | 13:39 | + 0 -
Niemand.
Ik heb wel een idee waar je het stokje kan steken.

Rammstein | 31-12-11 | 13:41

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:37
De wet is het kader waarbinnen men zich begeeft in de maatschappij. En niet ene AvU's systeem van intolerantie bepaling. Over bizar gesproken.

Rob van Roos | 31-12-11 | 13:41

Rammstein | 31-12-11 | 13:40

LOL. En waar bovendien.

Jij ook een geweldig nieuw kutjaar:)

pius | 31-12-11 | 13:41

@Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:23
Geweldige tegel weer.

Voor jou natuurlijk ook een fantastisch 2012 en we nog maar vele tegels van je mogen lezen.

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:40

Zo, dat dit kutjaar maar gauw ten einde is, zodat het volgende kutjaar aan kan vangen.
Have fun, be safe.

Rammstein | 31-12-11 | 13:40

@Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:32
De vraag is nu: wie wordt er [!] meppert van 2012, ik doe het namelijk niet meer.
Wie neemt het stokje van me over?

necrosis | 31-12-11 | 13:39

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:10 |

Bert schreef op zijn eigenste geesteskind dejaap bij een topic (zelf googlen) een reactie over o.a. GS en anonieme reaguurders.

Of deze beantwoord aan je vraag?

Strangetown | 31-12-11 | 13:38

Het wachten is nu nog op de Kuisheidspolitie die door het winkelcentrum gaan lopen en iedere vrouw verhaften die in hun ogen niet KUIS genoeg is gekleed.

meneer Q | 31-12-11 | 13:38

@Rob van Roos | 31-12-11 | 13:35
De wet is helemaal niet nodig, en zelfs niet altijd toereikend, om te bepalen wie zich schuldig maakt aan intolerantie. Bizar dat je dit niet begrijpt.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:37

necrosis | 31-12-11 | 13:31

Shit. Iemand die de kleine lettertjes leest. Nou ja, iig gelukkig nieuwjaar necro!

Met een kleine n;)

pius | 31-12-11 | 13:37

@necrosis | 31-12-11 | 13:15
Indien ik tijdens de jaarwisseling niet wordt getroffen door een Poolse fragmentatiebom wel ja.
Zo nu en dan.

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:36

www.pontifex.roma.it
Heb sinds kort deze site ontdekt waarin op noodeloos kwetsende manier gristelijke waardes worden geblogged. *puke

Itastijl | 31-12-11 | 13:35

longblond | 31-12-11 | 13:34 | + 0 -
"ik vindt" ??? Seriously ????

Rammstein | 31-12-11 | 13:35

art 1 grondwet ook in 2012
daarnaast de universele verklaring van de vn de rechten van de mens

cooleman | 31-12-11 | 13:35

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:33
Ok. U is de wet?

Rob van Roos | 31-12-11 | 13:35

Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:23

Prachtig stuk al help ik het u hopen. Het moralisme zal nooit verdwijnen en mensen hebben nu eenmaal kaders nodig om gezamelijk te kunnen functioneren. Op een bepaalde manier is er een noodzaak voor Moralfagisme. Alles draait om de balans echter.

Verder wil ik u een geweldig nieuwjaar wensen en spreek ik mijn diepe verontwaardiging uit dat u niet in de pluskudo-topdrie staat. U bent een sieraad voor de panelen namelijk.

En deze intellectuele misdaad, of beter gezegd onvermogens van het plussende gros is een schrijnende manifestatie van de wet van de episteleur van dit topic.

80 procent van de reaguurders zijn hersenloze idioten dus. Waarvan akte.

pius | 31-12-11 | 13:35

Ohhhhh, nou daar ga ik bij deze even heel erg gebruik van maken, komt ie dan: Meneer Wilders, ik vindt u een hele grote naarling.........(zo dat lucht op)

longblond | 31-12-11 | 13:34

@CynicalBastard | 31-12-11 | 12:21
Ten eerste sluit ik me volledig aan bij de column van Bert.
Ten tweede; lees mijn comment van 11:47 waarmee ik enige door jouw gesuggereerde associatie met een moralfag teniet doe.

Ik reageer inhoudelijk op een comment van Rob van Roos. Ik wil(de) daarmee aantonen dat 'vrije meningen' die bedreigend overkomen voor bepaalde groepen (voorbeeld 'het van de hoogste toren gooien van homo's door moslims) discutabel zijn, in de wetenschap dat de tolerantie in onze maatschappij tot enige tijd geleden een goede waarde had.

Deze is naar mijn mening door de moralfags om zeep geholpen door het ongelimiteerd laten instromen van intoleranten. Ook zij hebben recht op 'vrije mening', echter, en dat is een interessante discussie, wanneer kan zo'n vrije mening bestempeld worden als bedreigend.

Ik ben anders hier op GS wel in 2011 geband geweest vanwege kritiek op de......... islam en multiculti.
En ik scheld niet eens.

de Bree | 31-12-11 | 13:33

Geluisterd naar Argos, deze mevrouw kan in de rij: Diederik Stapel, Roos Vonk,http://www.inekevandervalk.com/.

BroodenSpelen | 31-12-11 | 13:33

@Rob van Roos | 31-12-11 | 13:32
Dat bepaal ik wel.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:33

Als ik godverdomme wil schelden dan doe ik dat in 2012 net zo hard als in 2011 kut.

frut666 | 31-12-11 | 13:33

@necrosis | 31-12-11 | 13:28
Terecht.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:32

Maar ik heb een excuus: ik heb een religie die mij gebiedt 10 x per dag "godtverdomme" op straat te schreeuwen en even zoveel keer op 't net te plempen!

Watson | 31-12-11 | 13:32

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:21
En wie bepaalt wie intolerant is? Daar zit hem de knijp.

Dat bepaal jij niet en dat bepaal ik niet, dat doet de wet.

Rob van Roos | 31-12-11 | 13:32

@pius | 31-12-11 | 13:28
Ik heb nergens gelezen dat je zielig bent, dus je aanvraag voor soebsidie is genadeloos afgewezen door ondergetekende.
*jawel, grinnik ende grijnz van the true and only*

necrosis | 31-12-11 | 13:31

@Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:23

Spijker, Kop, Raak.

je therapeut | 31-12-11 | 13:31

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:26 | + 0 -
Thanx sweetumz, all the same voor jou en de andere rozen, en Bever leest toch wel mee, dus .... op Bever *proost*

Op de vrije meningsuiting, ook in 2012

Rammstein | 31-12-11 | 13:30

Niet alleen Zwarte Piet verdwijnt, 2012 betekent ook de laatste keer particulier knallen. Alles wat de overheid als lastig kwalificeert, verdwijnt namelijk. Je zorgt niet voor beter, sterker politie-optreden, nee, je draait het om en legt het probleem bij de burger. In dit geval pak je hem weer een pleziertje af. Het milieu is slechts een bliksemafleider; collectieve vuurwerkplaatsen zorgen niet voor een verbetering van de luchtkwaliteit.

Semolina Pilchard | 31-12-11 | 13:30

@Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:23
Ik behoor tot de zeldzame groep reaguurders die ooit een eigen topic kreeg.
De grijnz op mijn bakkes is er met geen 10 bouwvakkers van af te beitelen.

necrosis | 31-12-11 | 13:28

Ik ben trouwens ook een moralfag bij tijd en wijlen. En ook een polemist. En ook een zeikerd.En ook een zwetser. En aards. En narcistisch. En inhoudelijk. En zweverig. En aards. En consequent. En hypocriet. En sportief. En gemeen. En hard. En zacht.En slim. en dom. En vervelend. En lief. Tsja.

Eigenlijk ben ik dus een polemische-zeikerige-zwetserige-inhoudelijke-zweverige-aardse-narcistische-inhoudelijke-consequente-hypocriete-sportieve-gemene-harde-zachte-slimme-domme-vervelende en lieve Moralfag.

Zou ik daar subsidie voor krijgen?

pius | 31-12-11 | 13:28

@Rammstein | 31-12-11 | 13:13
Ha Kanjert, zag het.

Same for joe, én een fantastisch Nieuwjaar, met veel Leuks, Liefs enzo.

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:26

@La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:21
Denk om je hartje, lieverd.

necrosis | 31-12-11 | 13:25

@Rob van Roos | 31-12-11 | 13:19
Nee, juist niet, gedraag je als idioot inde 'echte' wereld.

En internet zal wraak op je nemen.
Het is tegelijkertijd vrijheid en sociale controle.

je therapeut | 31-12-11 | 13:24

@La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:10
Sjorrie Heads. Moet natuurlijk Mezcal zijn.
En natuurlijk een fantastisch 2012 for joe en je jonge held.

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:24

@necrosis | 31-12-11 | 13:21
Goed dat je je gewoon hebt geamuseerd. Dat was namelijk ook de bedoeling.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:23

Het is allemaal een kwestie van perspectief.
Offence is in the eye and in the ear of the beholder. Moral fags bezien vanuit hun positie de wereld en oordelen of datgene wat in die wereld door anderen gedaan wordt deugt of niet. Zij leggen dat handelen langs de meetlat van hun fatsoensregels en al naar gelang de meetresultaten keuren zij goed of keuren zij af. Ook de revolutionairen, de idealistische veranderaars, zijn als puntje bij paaltje komt moral fags, lieden met rigide waardensystemen, en het kan dan ook gebeuren dat zij van het ene moment op het andere de barricade hebben ingereruild voor de bureaucratie.
Moral fags gedijen bij gratie van morele systemen waarbinnen zij zich kunnen verschansen en van waaruit zij hun macht kunnen doen gelden. Zonder die systemen zijn zij kwetsbaar en machteloos, zonder die systemen zijn zij ook wat ze eigenlijk zijn, kleine mensjes met bekrompen ideeën, moraalridders eigenlijk die niets anders willen dan elke kop afhakken die uitsteekt boven het maaiveld der middelmatigheid, de middelmatigheid die hun gelijk sanctioneert, die hun bestaan inhoud geeft.
Maar, en dat is naar mijn idee de achtergrond van de door Bert geschetste morele herbewapening, die systemen zijn niet zo vanzelfsprekend meer, zijn inmiddels zelf verdacht geworden en functioneren niet meer als moreel ijkpunt. Wij geloven eigenlijk nergens meer onvoorwaardelijk in, hebben geleerd alles in twijfel te trekken en niets meer voor waarheid aan te nemen. Wij zien cyclopenbouwwerken waar eens onwankelbare instituties stonden die ons de les lazen en ons onze plaats wezen, instituties die aan niets of niemand verantwoording hoefden af te leggen behalve aan zichzelf, hun God of hun ideaal.
Dus moeten de moral fags noodgedwongen hun strategieën wijzigen en andere technieken ontwikkelen om ons te knechten en in de hoek te drijven, vertwijfeld als zij zijn nu die oude techniek, het aandragen, planten en voeden van een niet te ontkennen waarheid, niet meer werkt, nu de boom der kennis van goed en kwaad aan de wortel blijkt doorgerot en op sterven na dood is.
En dan blijkt dat er niet veel meer over is. Als er geen waarheden meer zijn, geen houvast meer is, geen vanzelfsprekende referentie, dan is er nog maar één strategie mogelijk, dan kun je de mensheid alleen nog maar globaal en met een zekere willekeur indelen in goede mensen en slechte mensen, fatsoenlijken en onfatsoenlijken, mensen die deugen en mensen die niet deugen, en dien je compromissen te sluiten met andere moral fags en in samenspraak een rammelende waarheid te formuleren om deze indeling te onderbouwen.
En dan kan het zomaar gebeuren dat een goed onderbouwde kritiek op één van de rudimenten van die oude verbrokkelde waarheden, een rudiment waaraan de moral fags zich nog steeds angstvallig vastklampen, door hen wordt gelijkgesteld aan een platte scheldpartij, dan kan een weloverwogen analyse worden gekenschetst als een bewuste poging om de ander te beledigen, dan kan alles wat als een bedreiging van de eigen macht wordt gevoeld als zinloos worden weggezet en worden afgezet tegen de zinvolheid van het eigen perspectief.
Maar de slang bijt zichzelf in de staart. Als alles zweeft, als alles relatief geworden is kan er geen geloofwaardig onderscheid meer worden gemaakt tussen zinvol en zinloos en tonen de moral fags wie en wat zij zijn, moral fags. Hun pogingen om te gebieden en te verbieden worden grotesker en chaotischer, en ze lopen elkaar voor de voeten en struikelen in hun verkrampte pogingen te redden wat er te redden valt.
Het is allemaal een kwestie van perspectief. Neem een ander perspectief in en met eenzelfde gemak kan de moral fag worden verweten te schelden en te schimpen, kan van de moral fag worden gezegd dat zijn aanvallen zinloos zijn en geen zinvolle bijdrage vormen aan de verbetering van onze samenleving. En ze weten dat dit zo is, ze weten dat ze eigenlijk geen poot meer hebben om op te staan, en dat maakt hen boos, verdrietig en agressief.
Laat ze hun gang maar gaan, die moral fags, het zijn de laatste stuiptrekkingen van het gouden gilde der moralisten, de club van lieden die hun vertrouwde wereld zien sterven en erbij staan te huilen als een klein kind of elkaar wanhopig in de armen vallen.

Schoorsteenveger | 31-12-11 | 13:23

@Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:14
Ik had het niet over reaguurders, maar over landelijke/ provinciale/ lokale bestuurders.
Wat Lizzy betreft, ik heb me achteraf enorm geamuseerd met de meeste comments (niet 'alle', maar dat behoeft geen uitleg).
En wellicht is Lizzy een koosnaampje van deze vrouw:
nl.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_B%C3%A...

necrosis | 31-12-11 | 13:21

Ennuh ja, de zich moreel superieur voelenden zijn diegenen die immer naar anderen wijzen als het gaat om verbaal geweld, om de toon van het debat.

Volkomen blind en doof voor het verbale geweld en de toon die ze zelf aanslaan, in- en buiten het debat.

Het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven. (Reve)
Anders denkenden het zwijgen opleggen lukt niet meer. Nooit meer.

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:21

@Rob van Roos | 31-12-11 | 13:19
Wat ik stel is je intolerante mensen of ideologieën met zeer veel intolerantie tegemoet zou moeten treden. Zodat ze geen grip op de maatschappij krijgen.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:21

Om volledig te zijn, dé koning, keizer en admiraal van de polemiek niet vergeten, Gerrit Komrij.

Djilleke Spoker | 31-12-11 | 13:20

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:07
Dat valt dan toch gewoon binnen of buiten de wet? Dat heeft met intolerantie niets te maken. Zoals jij het stelt wil je van een bepaalde groep minder tolereren als van de mainstream. Het gaat er niet om wie wat zegt, maar wat men zegt.

je therapeut | 31-12-11 | 13:11
Dus internet is een vrijbrief om je als een idioot te gedragen? Het is maar wat je zelf wilt. Het maakt het in ieder geval wel wat makkelijker, maar ook weer makkelijker te negeren.

Rob van Roos | 31-12-11 | 13:19

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:10

Scherp.

pius | 31-12-11 | 13:18

@La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:10
Eens. 'k Vergeleek GS Nieuw Stijl ooit met een pleintje vol wipkippen; zelfs voor de allerkleinsten een pleziertje van korte duur. Direct een ban.

Semolina Pilchard | 31-12-11 | 13:15

@La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:10
Je bent er toch wel bij in 2012?

necrosis | 31-12-11 | 13:15

Schobbejak! Schuinsmarcheerder!

Zo, dat moest er even uit.
James St John Smythe | 31-12-11 | 11:22

Rakker! Schalk!
Heerlijk...

ranzige aap | 31-12-11 | 13:15

@necrosis | 31-12-11 | 13:13
Je gaat ons toch niet vertellen dat wat plagerijtjes je serieus dwars zaten/zitten?

Kom op, zeg.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:14

@Bigi Bana Boy 13:08

Zolang mensen elkaar instinctief een hokje in blijven schoppen.....

Ben Adam | 31-12-11 | 13:14

Bertus, jij vieze vuile asociale tyfushond die je dr bent! Das godverdomme een goed stukkie man!
*Gaat verder lezen*

fms | 31-12-11 | 13:13

Hopelijk is dit stuk van Bert lang genoeg, dat ie over die tyfuszooi van Bandirah heen geschreven heeft. Gaan we toch nog een beetje gelukkig het nieuwe jaar in...

ZKH EénOog | 31-12-11 | 13:13

La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:10 | + 0 -


Mezcal.
Jij ook een prettige jaarwisseling.

Rammstein | 31-12-11 | 13:13

@Sliptong | 31-12-11 | 13:09
Lizzy mag blijven, die andere twee niet.
Maar dat laatste geldt voor zoveel mensen dat ik niet eens de moeite neem om daar verslag van te maken.

necrosis | 31-12-11 | 13:13

@Bigi Bana Boy | 31-12-11 | 12:51
Uw opmerking kan ik niet plaatsen. Polemisten, criticasters, zijn onmisbaar voor een samenleving. Nu kan het zijn dat u op de doorgeslagen 'respectcultuur' doelt, een maatschappij waarin elke Wesley met verbaal of fysiek geweld zijn plek inneemt. Volgens mij is dat een gevolg van de, mede door de PvdA, gepropageerde moderne opvoeding. Kinderen zijn volwaardige gesprekspartners, hebben een gewichtige stem in het gezin, dat soort geneuzel.

Semolina Pilchard | 31-12-11 | 13:12

Van linkse politiek die het land naar de vaantjes hebben geholpen tot linkse columnisten. Trouwens ook zeker al die linkse ''caberatiers'' als die hazelip en van het Hek. Ook vanavond ontkom je er (bijna) niet aan. Stelletje viezerikkenzijn het. Allemaal. Dat is mijn mening.

rien6139 | 31-12-11 | 13:12

@Rob van Roos | 31-12-11 | 13:04
"Je mag nare dingen zeggen binnen de grenzen van strafbaarheid, de vraag is of je dat zou willen. En dan komt inderdaad fatsoen om de hoek kijken."

En dan is er ook nog het onderscheid interwebs en echte wereld, kijk eens op 4chan, denk je dat dat allemaal pedo's en zieke geesten zijn, of normale mensen die hun ogen uit hun kassen lachen om de waanzin van de rest van de wereld?

Maar de 'moralfags', de generaties van voor internet, of de mensen die internet überhaupt niet begrijpen zien het verschil niet.

En dat is toch echt hun probleem.

je therapeut | 31-12-11 | 13:11

Goed stuk heur Bert. Maarruh... hoe zit het met de invloed van moralflags op GS? Lees eens even de comments/discussies van een paar jaar geleden, een feest om te lezen, en vergelijk die met wat er nu nog gezegd mag worden zonder wegggejorist of opgerot te worden.
Dan heb ik het niet over nietszeggende, slecht geschreven plemps.

Die moralflags hebben ook hier voor elkaar gekregen dat reaguurders bij bepaalde onderwerpen hun woorden op een weegschaal moeten leggen. Ook w.b. kritiek op GS.
(en hoe zit het met jouw incasseringsvermogen?)

Het gevolg is dat de smaakmakers van weleer, w.o. nogal wat taalvirtuozen een permaban hebben of hun heil elders zijn gaan zoeken. So jammer.

*Zwaait naar de laatste der gebande Mohikanen: Nattebever, aka Berserker, aka Heads or Tails*

Stilistisch een groot schrijvert die altijd reuring in de panelen bracht en een schaterlach. Bij mij dan.

Nu roken, nee geen mescal. Vanavond wellicht. Op Heads.









La Vie En Rose | 31-12-11 | 13:10

@Bigi Bana Boy | 31-12-11 | 13:08
Trend voor 2012: Het Probleem definiëren. Lijkt me zinnig voor de discussie.

Sliptong | 31-12-11 | 13:09

@Ben Adam | 31-12-11 | 13:05
Om dat te realiseren moet je eerst 99% van de 'oude politiek' buiten smijten.
Maar hoop doet leven....

necrosis | 31-12-11 | 13:09

@necrosis | 31-12-11 | 13:05
Zitten Lizzy, Job Cohen en Hanneke Groentehoer er ook bij?

Sliptong | 31-12-11 | 13:09

Wrang en verbijsterend dat zo'n Bert niet inziet dat uitgerekend polemisten als hijzelf deel van het probleem zijn.

Bigi Bana Boy | 31-12-11 | 13:08

@Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:26
Ik kan niet breien maar zal er voor zorgen dat als die dag aanbreekt ik vooraan zal zitten met breispullen en bier. Off with their heads!

Sliptong | 31-12-11 | 13:07

@Rob van Roos | 31-12-11 | 12:58
Niet als je intolerant bent (reactie) jegens zij die een bron van intolerantie vormen - zoals extremistische moslims (of orthodoxe, if you will).

In naam (van het behoud) van tolerantie is dit zelfs een noodzaak.

Art Vandelay Ultor | 31-12-11 | 13:07

@solidstate | 31-12-11 | 13:02
Daar sluit ik me volledig bij aan.
Maar de beste wensen voor IEDEREEN?
Ik wil graag wat uitzonderingen noemen......
Maar nu even niet.

necrosis | 31-12-11 | 13:05

Dat er in het jaar 2012 een werkelijk verlicht en intelligent leider mag opstaan.
Hard,hard nodig.

Ben Adam | 31-12-11 | 13:05

Mag ik dan godverdomme ook die kudtpolen niet meer uitschelden?
"Wereldkaart en dartpijltje pakt" ... kudt.. middenin Polen gemikt..

Olc32 | 31-12-11 | 13:04

[email protected] | 31-12-11 | 12:05
"'Vrije meningen' waarin indirect bepaalde personen dood gewenst worden overschrijden de regels van fatsoen."

Ja, maar fatsoen is nu net niet de norm te bepalen wat wel en niet mag. De norm is enkel en alleen de strafbaarheid van een uiting. Je mag nare dingen zeggen binnen de grenzen van strafbaarheid, de vraag is of je dat zou willen. En dan komt inderdaad fatsoen om de hoek kijken.

Rob van Roos | 31-12-11 | 13:04

Schitterend stukje zo op de valreep van 2011. Laat dit niet gebeuren blijf met z'n alle je bek open trekken en laat ze je niet het zwijgen opleggen. Nooit !!!!

Beste wensen voor iedereen in 2012

solidstate | 31-12-11 | 13:02

vraagstaart | 31-12-11 | 12:03
Waarbij je dus zelf al aangeeft dat vrijheid van meningsuiting niet oneindig is, althans, voor zover dat in jouw straatje past. En dat is nu net wat ik bedoelde met mijn initiële post van 11:41. In naam van tolerantie intolerant zijn is natuurlijk krankzinnig.

Rob van Roos | 31-12-11 | 12:58

Dank Bert Brussen mooi stuk en dat die moralfags maar de vogelgriep mogen krijgen.

nightwish | 31-12-11 | 12:54

CynicalBastard | 31-12-11 | 11:50
Het was inderdaad jouw citaat, vergat ik erbij te zetten. Sorry.

Rob van Roos | 31-12-11 | 12:54

@Bigi Bana Boy | 31-12-11 | 12:49
Het probleem is dat de betutteling nu juist mensen treft die uw dystopie van bontkragen en tatoeages bekritiseren.

Semolina Pilchard | 31-12-11 | 12:53

fuckje | 31-12-11 | 12:51
...........

kersenflap | 31-12-11 | 12:53

Koninging Beatricks | 31-12-11 | 11:50
Ja ik vind dat wel degelijk een abjecte mening. Waar zeg ik dat ik dat niet zou vinden? Maar zolang er aan dat soort idiote uitingen geen uitvoer gegeven wordt is er niets aan de hand. Daar zit het verschil. Schelden doet geen zeer, van een flat gooien wel.

Rob van Roos | 31-12-11 | 12:52

Bigi Bana Boy | 31-12-11 | 12:51 Von der Dunck was er niet voor het tegengas.

zeg maar jansen | 31-12-11 | 12:52

Vandaag noem ik iedereen een oliebol of een appelflap,
gewoon omdat dat vandaag nog kan.

fuckje | 31-12-11 | 12:51

Wrang en verbijsterend dat zo'n Bert niet inziet dat uitgerekend polemisten als hijzelf deel van het probleem zijn.

Bigi Bana Boy | 31-12-11 | 12:51

@je therapeut | 31-12-11 | 12:41
Dat komt zo: 55-plussers maken nog altijd dienst uit bij de overheid en binnen de media. De verwende generatie babyboomers blijft op z'n post en wordt ook nog eens stokoud. Daar plukken de dertigers en veertigers de wrange vruchten van.

Semolina Pilchard | 31-12-11 | 12:50

Betuttelen is goed. Ik hou van betuttelen. Het gebrek aan betuttelen heeft tot de puinhoop geleid waar we nu mnet zijn allen in zitten. een land vol losgeslagen tattootokkies en bontkraag cultuurverrijkers. Met dank aan het monsterverbond tussen links en populistisch/liberaal-"rechts". Maar het is nog niet genoeg blijkbaar. Er is kennelijk nog meer verelendung nodig voor men wil inzien dat een moreel reveille van conservatief-rechtse Dalrympliaanse snit dé oplossing is voor de troep waar we ons in bevinden. Maar zoek tot die tijd gerust de oplossing in valse profeten als Wilders en Roemer. Misschien is de tijd nog niet rijp voor meer betutteling ...

Bigi Bana Boy | 31-12-11 | 12:49

Jammer dat een - op zich goed - statement tegen de verharding van de maatschappij door links misbruikt wordt om het eigen gelijk er weer doorheen te drukken.
Andere meningen, tegengeluiden, en zeker de humoristische van GS vind ik juist verrijkend. Al zijn er debiele medemensen die door beperkt intellect hierdoor gestimuleerd worden te denken dat alles mag en kan - zoals het vernielen van bezittingen en mishandelen van anderen. Zie morgen het journaal voor wat voorbeelden...

koerva | 31-12-11 | 12:48

Ik vind het eigenlijk maar een enorm jankartikel. Hunnie doen lelijk, wij zijn zieluhg.

Bicycle_Repairman | 31-12-11 | 12:46

zeg maar jansen | 31-12-11 | 12:37 | + 1 -
Oh dat.
PMS is a myth.
Usw. usw.

Rammstein | 31-12-11 | 12:46

@Stolker | 31-12-11 | 12:39
Lees dan alleen de tussenkopjes even. Gedigt op zich:

Jack Spijkerman TBS
Het nieuwe genocide
Meldpunt Kwetsend Taalgebruik
BEK DICHT! NRC Handelsblad
Gedachtenpolitie Morele zelfgenoegzaamheid

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:44

vraagstaart | 31-12-11 | 12:40 Jij ook ongezien de tiefus achter je oogballen voor het nieuwe jaar.

Met je strand, tropisch klimaat en bier. En dat alles te melden elke keer als het hier regent.

zeg maar jansen | 31-12-11 | 12:43

"*Broek uit, hoer!*" O wacht, dat behoort niet tot de categorie schelden, het is enkel een commando.

natte krant | 31-12-11 | 12:43

@Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:32
Thanx! en tot volgend jaar!

En voor iedereen hier in de panelen+ redactie alvast GELUKKIG NIEUW JAAR! *out*

deraderendraaien | 31-12-11 | 12:43

Grappige is wel dat de linkse 'moralfags' de weg vrijgemaakt hebben voor de vrije meningsuiting en conservatief-rechts bezig is deze - als vanouds - weer aan banden te leggen.

*proost*

Strangetown | 31-12-11 | 12:43

De moralfags zullen nog van een koude kermis thuiskomen als ze denken nog een hek om internet heen te kunnen zetten. Volgens mij hebben ze NOG STEEDS niet in de gaten dat de generaties van met computers en internet en die daarvoor niet alleen een 'generatiekloof' is, maar een compleet nieuwe wereld.
En dat geldt niet enkel voor Nederland.

je therapeut | 31-12-11 | 12:41

Goed. Het is hier half acht 's avonds, ik duik onder de douche en vervolgens wordt het feestvieren tot morgenvroeg.

Kortom: mijn laatste tegel van dit jaar.

En die wil ik graag gebruiken om ALLE GS-ers te bedanken voor de enorme lol die jullie me het afgelopen jaar hebben bezorgd gedurende soms lastige tijden, de dingen die ik weer heb kunnen leren van jullie - en niet te vergeten de kans die ik heb gehad om een aantal stijllozen IRL te ontmoeten.

Heel veel plezier op de laatste dag van dit jaar gewenst, prettige jaarwisseling en een goed begin van 2012 - en hou vol met het vrijelijk uitdragen van nodeloos kwetsende, tendentieuze en stijlloze meningen want op die vrijheid is onze samenleving gegrondvest.

*bier*

vraagstaart | 31-12-11 | 12:40

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:37
of profetisch..
*niet langer aan pan blijft kleven, outer dan out*

Geemp | 31-12-11 | 12:40

Ho. Zeg maar jansen op ramkoers!
*chips pakt*

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:39

tl;dr
dus

Stolker | 31-12-11 | 12:39

Rammstein | 31-12-11 | 12:15 Met je kutzooi.

Of het uithangen van de vlag, schoonmoeder op bezoek of welk eufemisme verder nog te gebruiken is voor wat meisjes wel vaker kutzooi noemen.

zeg maar jansen | 31-12-11 | 12:37

@eerstneukendanpraten | 31-12-11 | 12:34
Grappig geformuleerd, in de vorm van een wens.

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:37

[email protected] | 31-12-11 | 12:05
Doel je nu op Folkert Jensma?

sjaakdeslinksesul | 31-12-11 | 12:36

En moslims zij terroristen, allemaal!

*bukt voor Joris*

eerstneukendanpraten | 31-12-11 | 12:34

Wat een overdreven topic zeg.
Kennelijk alleen bedoeld als Linkschbashen.
Alsof je van links niks en van rechts alles mag zeggen. Net als 20 jaar geleden (toen het precies andersom was ??) blijf ik zeggen wat ik wil. En dat gaat dit jaar niet veranderen. Niet door linkse maar ook niet door rechtse moraalridders.

Herr Vorragend | 31-12-11 | 12:34

Mutlu Yillar
.
Gelukkig Nieuwjaar

Van Dikhout | 31-12-11 | 12:34

@Geemp | 31-12-11 | 12:32
Eensgelijks, Geempie!

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:33

@ succursale 12:07

U zijt zeker Storm van de commando's?

eerstneukendanpraten | 31-12-11 | 12:33

@deraderendraaien | 31-12-11 | 12:30
Jij ook een heel gelukkig 2012 gewenst, lieverd. Met veel vrijheid van meningsuiting, en af en toe een scheldwoord.
*zuchtend muziek uitzet*

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:32

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:26

Lol, daar kunnen de islamofiele landverraders het mee doen.
Jij in het bijzonder, prettige jaarwisselingen 2012 en 2013.
;))-((

Geemp | 31-12-11 | 12:32

@Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:22
Meneer deraderedraaien ligt al naast me op een berevelletje ... dus helaas!

*Champie niet afslaat, maar gebruikt om te proosten met jou op het nieuwe jaar en je geluk wenst* proost!

deraderendraaien | 31-12-11 | 12:30

Beste Bert,

De tijden dat de PvdA, Youp van t Hek, en dode bomen het hier voor het zeggen hadden liggen (gelukkig) steeds verder achter ons. Het sputtert her en der nog wat na, maar thats it. Mede dankzij Geenstijl en haar reaguurders. Een overwinning!

kersenflap | 31-12-11 | 12:30

Vannacht zit iedereen weer braaf voor zijn zelf betaalde elektrische altaar van de linkse kerk. Welke predikant voorziet ons van de juiste mening? Freek, Joup of een andere overbetaalde linkse lolbroek?

vetkleppert | 31-12-11 | 12:26

Aan: de regenten van Nederland

Het kan ook zonder gescheld, jazeker.

*beschaafd op guillotine klopt*

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:26

Op zich kan ik best lange artikelen aan, maar hier zegt Brussen wel erg vaak hetzelfde. Kennelijk denkt Bert, net als de linksmensch, dat je alleen een statement kunt maken, wanneer je hele lappen tekst produceert.

bintang | 31-12-11 | 12:25

@[email protected] | 31-12-11 | 12:05 Excuses, Kutmug en Sliptong gingen u voor, hoewel in compleet andere contextuele plaatsing van het woord "fatsoen"

CynicalBastard | 31-12-11 | 12:22

@deraderendraaien | 31-12-11 | 12:18
Als een uberknappe, creatieve, intelligente vrouw die haar talen spreekt, het over verleiden heeft, dan heeft ze het toch, ten diepste, over geyle neuqsex?
*glaasje champagne aanreikt, open haard opstookt en zachte vioolmuziek laat klinken*

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:22

@[email protected] | 31-12-11 | 12:05 en daar is 't ie dan, de eerste reaguurder die iets tegen het uiten van vrije meningen heeft in te brengen op basis van "fatsoen".
Na de column van Bert de eerste verschijning van dat woord alhier.
Jegens u, [email protected], zou ik willen zeggen dat u de kenmerken vertoont een "moralfag" te zijn en willen vragen of u met een verhoogde mate van begrijpend lezen nogmaals de column van Bert hierboven zoudt willen bestuderen?

CynicalBastard | 31-12-11 | 12:21

Prima essay, Bert. Ironisch is dat GS ook niet meer de titel 'vrijplaats' mag dragen, maar dat zie ik dan meer even door de vingers.

What's new? Links (lees: de boven-ons-gestelden) gebruikt aloude middelen om extreem-rechts (lees: criticasters van de status quo)te bestrijden. Stap 1: plaats criticasters in de hoek van 'brievenbuspissers en 'vrouwenmeppers'. Stap 2: geef aan dat criticasters dom en derhalve een discussie onwaardig zijn. Stap 3 (indien nodig): verklaar tegenstanders voor gek en bedenk een wetenschappelijk ogende onderbouwing voor deze stellingname. Stap 4 (indien nodig): verwijs naar Breivik en start met Godwinnen. Stap 5 (indien nodig): jammer in de media dat het een lieve lust is. Stap 6 (finale): geef aan dat juist jij ernstig wordt bedreigd omwille van je mening.

Semolina Pilchard | 31-12-11 | 12:20

@Detlev Tarnowitz | 31-12-11 | 12:14
Ik altijd+100

deraderendraaien | 31-12-11 | 12:19

@Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:14
No way José!

Ik had het over iets anders btw!

deraderendraaien | 31-12-11 | 12:18

Krijg toch allemaal de pleuris.

Davidson | 31-12-11 | 12:17

zeg maar jansen | 31-12-11 | 12:03 | + 0 -
Eh ....... dank je. Maar waarmee ?

Rammstein | 31-12-11 | 12:15

@deraderendraaien | 31-12-11 | 12:12
Ook door je eigen ego, zoals bij BB?

Detlev Tarnowitz | 31-12-11 | 12:14

@deraderendraaien | 31-12-11 | 12:12
Neuqen?

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:14

@de honden blaffen... | 31-12-11 | 12:10
Thanx. *radio uit raam flikkert*

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:13

Je bent een vieze Aleid Wolfsen.

Barbatruuk! | 31-12-11 | 12:13

@Detlev Tarnowitz | 31-12-11 | 12:08
Ik vind het heerlijk om verleid te worden hoor!

deraderendraaien | 31-12-11 | 12:12

@de honden blaffen... | 31-12-11 | 12:10
Ik krijg er nog steeds iedere keer vlekken van in mijn nek, dat een gezonde walging van islam "islamofobie" wordt genoemd.

vetkleppert | 31-12-11 | 12:12

Zeer toepasselijk, nu op Radio Een: de moralfags van Argos:

"Islamofobie is zeker geen randverschijnsel meer. Maar wat is de aard en de omvang ervan precies in Nederland? Incidenten bij moskeeën vallen op, maar hoeveel vinden er eigenlijk plaats? En, waarom worden niet alle incidenten gemeld? Ook islamofobe uitingen op internet worden niet altijd gemeld. De aard en omvang ervan zijn verontrustend.
Argos spreekt er over met onderzoekster Ineke van der Valk, hoogleraar Frank Bovenkerk en het Meldpunt Discriminatie Internet. Aanleiding vormt het boek ‘Islamofobie en Discriminatie’ dat Van der Valk begin januari publiceert.
Khadija Arib (PvdA, Tweede Kamer) reageert in de uitzending."

de honden blaffen... | 31-12-11 | 12:10

Goed stuk Bert, 2012 wordt het nieuwe 1984.

Cuyahoga | 31-12-11 | 12:10

Stel je niet aan Bert. Je maakt je tegenstander, en daarmee jezelf, groter dan hij is. Ik snap die verleiding wel, daar niet van.

Detlev Tarnowitz | 31-12-11 | 12:08

vraagstaart | 31-12-11 | 12:03 En dáár wordt dus de juiste nuance tegen Rob z'n quote uit mijn plemp gelegd.
Het tegenvoorbeeld van Koningin Beatricks was op z'n zachtst gezegd nogal krom.
Tolerantie (in Nederland) is een mythe, de betere omschrijving zou zijn om het "oogkleppengedrag" te noemen.
Door het steeds opener worden van onze maatschappij wordt het oogkleppeneffect steeds minder en zien we ruimte ontstaan voor zaken die niet iedereen bevallen en daar door de ruimte ontstaan voor anderen om (op) te roepen er niets van te willen hebben.
Intolerantie is er wel degelijk, dus en daar is ieders vrijheid uiteindelijk dus in gevaar.
Toch blijft het een gegeven dat je je eigen vrijheid alleen kan waarborgen door een ander z'n vrijheid ook te gunnen, doch wel alleen zo lang die ander je gunning beantwoordt.
Als die wisselwerking ophoudt mag er inderdaad (tegen intolerantie) ingegrepen worden, dat is hasst logisch en vanzelfsprekend.

CynicalBastard | 31-12-11 | 12:08

iq van obama <75
vandaar de popcorn binnenkort in dit theater

ziende blind | 31-12-11 | 12:07

Bert, als voorbeeld van moral fags noem je alleen linkse mensen. Prima, maar waarom staat Theo van Gogh niet in het rijtje. Hij is toch bekend vanwege zijn (op niet bestaande citaten van Khomeiny gebaseerde) interpretatie van het fournicatiegedrag van Moslims?

Einde van de Domheid | 31-12-11 | 12:07

ik heb de laatste voorbereidingen getroffen voor 't nieuwe jaar. Vanaf 10 januari betrek ik m'n nieuwe peelboshut. Iedere dag een stukje wild met verse groenten uit de moestuin en vooral geen bemoeienis van mensen. Lang leve de vrijheid.

sufkut | 31-12-11 | 12:07

Ongezien de tyfus voor elke linkdenkende drammerige stinkfacist die wil proberen mij m'n mond te snoeren!
Verhuis maar naar Noordkorea, en neem je multiculti zieluge medemens, je moraalcaberretiers,(Hoj Joep,Freek,Hazelipje, Theo en de rest van jullie vuilnis en je falende graaibestuurders ook maar mee!

deraderendraaien | 31-12-11 | 12:07

@Rob van Roos | 31-12-11 | 11:41
Een 'vrije mening' van een ander kan een grote mate van gevoel van onveiligheid geven voor een ander.
Er zijn genoeg voorbeelden uit een zekere hoek waarvan meningen nogal bedreigend overkomen. De instabiliteit van onze huidige samenleving is daar een indirect voorbeeld van, zeker voor bepaalde groepen.

Het is namelijk niet bij 'vrije meningen' gebleven, maar aangespoord door identieke oproepen van geestelijk gestoorden zijn er degelijk daardoor slachtoffers gevallen.

'Vrije meningen' waarin indirect bepaalde personen dood gewenst worden overschrijden de regels van fatsoen.

Koninging Beatricks | 31-12-11 | 11:44 Overigens mogen volgers van islam in Nederland gewoon vinden dat je hun religieuze leefregels zou moeten naleven.
Dat mogen ze echter niet van je eisen en ze mogen al helemaal niet de kans krijgen dat via de rechter of hoe dan ook af te dwingen.
Langs de zelfde as mogen wij allochtone Nederlanders vinden van immigranten dat ze onze taal en gebruiken zouden moeten aanleren. Dat mogen we echter niet van ze eisen.
We mogen aan het niet naleven van de taal of gebruiken dan wel weer de conclusie verbinden dat we ze, als werkgever zijnde, dan niet in dienst nemen.
Dat is er dus mis in Nederland, het verbod op discrimnatie zou alleen moeten gelden in de betekenis van gelijkheid voor de wetgever.
Het wordt echter misbruikt om acceptatie van zaken af te dwingen waar die acceptatie ten nadele van de acceptant uit zal pakken.
Ik mag de in een jurk lopende randdebiel een randdebiel vinden zo lang ik maar respecteer dat die randdebiel het recht heeft om in een jurk met een mal hoedje op rond te lopen, dat is respecteren, maar daarom hoef ik dat gedrag en die meningsuiting van zo iemand nog niet te accepteren op het moment dat die voor mij wil komen werken en daar geld voor wil terugzien.
Het hebben en uiten van een mening (of geloof / religie) is niet hetzelfde als gevrijwaard worden van de consequenties van die uiting (of geloof / religie).
Dat is de ultieme vrijheid van meningsuiting, weten dat je mag zeggen wat je wilt en je realiseren dat dat consequenties kan hebben voor het gedrag van anderen jegens jezelf, zeker als die anderen wat minder volwassen in hun schoenen staan.
Is niks discriminerends aan, als je dat vervelend vindt kan je die mening ook voor je houden.
Moralfags zijn vrij mij een hufter te vinden en daar de consequentie aan te verbinden niet met mij om te willen gaan (graag zelfs) of niet naar me te willen luisteren.
Een recht dat de moralfags NIET hebben is het recht om mij het zwijgen op te (laten) leggen.

CynicalBastard | 31-12-11 | 12:03

Rammstein | 31-12-11 | 12:01 Ach, alweer? Sterkte.

zeg maar jansen | 31-12-11 | 12:03

@Rob van Roos | 31-12-11 | 11:41 Onbeperkte tolerantie kan niet anders dan leiden tot het verdwijnen van tolerantie.

Als we de onbeperkte tolerantie zelfs uitbreiden naar diegenen die intolerant zijn, als we niet bereid zijn om een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanslagen van de intoleranten, dan zullen de toleranten, en de tolerantie met hen, worden vernietigd.

Daarom ook moeten we in naam van de tolerantie het recht opeisen om het intolerante niet te tolereren. We moeten eisen dat elke beweging die de intolerantie predikt, zichzelf buiten de wet plaatst en het oproepen tot intolerantie en vervolging als een misdaad beschouwen, zoals we ook het oproepen tot moord of kidnapping of de herinvoering van de slavenhandel als misdaden beschouwen.&#148;

(Popper)

vraagstaart | 31-12-11 | 12:03

Maar het zal exploderen in de gezichten van de tegen scheldkunst zijnde personen. Als een vuurpijl op oudejaarsnacht, geboemerangd door een in de weg staande lantaarnpaal. Als een in de lucht geschoten kogel die alsnog de schutter raakt. Als een kernbom met een eigen mening.

Hun gezichten zullen, door eigen schuld, opgereten worden. De vellen zullen erbij hangen. Hersenvocht zal druipen uit wonden die later ontstoken zullen raken. Ze zullen ach en wee roepen en wensen dat ze zich nooit tegen verbaal geweld hadden uitgesproken.

*wie heeft scheldwoorden nodig?*

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 12:03

Kutzootje

Rammstein | 31-12-11 | 12:01

@Koninging Beatricks | 31-12-11 | 11:44
Dus wat je eigenlijk zegt is dat ik alle islamieten over een kam moet scheren omdat zij mij, als ongelovige smerige tiefushond, ook niet respecteren? Kan ik inkomen. Dank voor de duiding.

Sliptong | 31-12-11 | 12:00

@sjaakdeslinksesul | 31-12-11 | 11:55
Sjaakdeslinksesul. Het zou verboden moeten worden!

Sliptong | 31-12-11 | 11:58

Een mening is voorbehouden aan professionals van de meningmaffia. Die mensen worden niet toevallig zo vorstelijk door ons allen betaald om u van de juiste mening te voorzien.
Dus doe nou niet zo lastig en praat gewoon de lesstof van de staatsomroep na. We weten zeker dat u het allemaal al sinds uw kleutertijd uit uw hoofd weet. Het kost alleen maar meer geld en meer moeite, maar iedereen zal vroeg of laat de juiste mening hebben. Ook u daar, op dat vieze anonieme internet.

vetkleppert | 31-12-11 | 11:57

King of the Oneliner | 31-12-11 | 11:46 |
Mooie samenvatting van het moreel superieure schaakspel wat koningin&donner spelen .

Ratzing. | 31-12-11 | 11:57

Het is een catch 22 situatie.
Gescheld werkt contra-productief. Je zag het bij Asha ten Broeke en Nasrdin Dchar.
In plaats van zich iets aan te trekken van de kritiek op hun oerdomme, slecht geinformeerde en kortzichtige mening kunnen ze in een slachtofferrol kruipen en klagen over scheldpartijen en een paar bedreigingen. Hun aantoonbaar foute mening (wat zie Verhagen nou echt Nasrdin?) wordt kritiekloos overgenomen in de media en is geen punt van discussie meer.
Waarom niet? Omdat die wereldverbeteraars niet kunnen accepteren dat mensen met een fout wereldbeeld hun mening veel beter onderbouwd hebben dan zijzelf. Het enige middel dat overblijft om ze uit hun loopgraven te lokken is provoceren.
Het lijkt er dus op dat de enige effectieve aanpak neerkomt op een verandering van zienswijze door mensen uit de eigen, weldenkende, linksige kring, kijk maar naar het succes van Scheffer want zoveel bijzonders zei de man nu ook weer niet. De rest blijft gevaarlijke, xenofobe racisten wier mening je gerust mag nege... uhhh zwartmaken.

sjaakdeslinksesul | 31-12-11 | 11:55

Hulde Bert en hulde redactie voor dit stukkie en alle stukkies van het afgelopen jaar. Props. Opdat wij nog verder mogen verhufteren, opdat wij, het laffe reaguurdersvolk, nog meer de hete pook in de etterende decubituswond (hoi Job!) mogen steken. Neuq aan de moralfaqs en de fatsoenridders te voet. Hulde aan de mensen die de voorgeschotelde eenheidsmagnetronmaaltijd terzijde werpt en kogelbiefstukken van 3 ons p/st eist. Opsodemieteren met je verdraagzaamheid en saamhorigheid zolang dit slechts voor een deel van de bevolking geldt. Opbokken met je religie en je indoctrinerende kinderneuqende sprookjesboeken en dito opperwezens. De vlektiefus aan graaiende tuinslakken in de (semi) publieke sector en de zich aan ons kapitaal vergrijpende bancaire sector. Ebola voor de zielige mensen industrie en de soepsidiehoeren van de hulpverleningsinstanties. Deaud aan alle armen van de wereld opdat zei geen voedingsbodem meer zullen zijn voor de aarslikkende paarsbroeken die "het beste met ons voorheeft". Liever deaud en eeuwig op een wolk dan een camera-object met dikke buik en vliegen op je lippen! Kolencentrales tegen de vlakte en kerncentrales bouwen. Van het afval maken we vuile bommen die we t.e.a.b. aanbieden op marktplaats. Dat is pas spannond. Weg met de Arabische lentes, kom maar op met die nucleaire winters. Vulkanen die spuiten en Maya's die een nieuwe kalender maken. Man man man wat heb ik er eveneens een enorme zin an (fijn dat je Pim nog even eerde Bert, hulde!)
Reaguurders, en met name de Nobele Tafel van Tien (hoi necrosis, hoest met Lizzy?), een faptastisch 2012 met veel poen, macht, p0rn, tieten, vlijmscherpe analyses en enkelafzagende reaguursels toegewenst! Zuipen, scheten laten, vreten (in willekeurige volgorde), dingen opblazen, buren beledigen en laveloos ter bed gaan vanavond! Zo rollen wij, de onfatsoenlijken der maatschappij. *cobrazessen met wasbenzine met de kinderen afsteken gaat. Neuq de Wii!*

Sliptong | 31-12-11 | 11:54

Neger in alle hoeren.

Al SchietjemeLevend | 31-12-11 | 11:54

Er is altijd nog ironie. Maar dat is wel de allerlaatste stijlfiguur die je moet gebruiken, aldus de Vereniging ter Bevordering van Ironie.

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 11:54

Stelletje Job Cohen's dat jullie er zijn, allemaal!

Clint Hardwood | 31-12-11 | 11:53

Ratzing. | 31-12-11 | 11:48

Vloekverbod komt van Donner senior, Donner junior (Hirsch Ballin) wilde de werking van het artikel "middellijk en onmiddellijk" uitbreiden. (de beroemde 6 mei brief, hoe toepasselijk)

Geemp | 31-12-11 | 11:53

Quote uit bovenstaand artikel:

"Scheldt u nu nog maar even flink. Laat maar gaan die onderbuik. Maak elkaar nog maar even verbaal kapot."

Mag ik dan dit zeggen:

N******t! Allemaal.

Of is dat een taboe?

MyCatIsDoingThis | 31-12-11 | 11:53

Niets blijft nog hetzelfde in 2012, wat ik je brom...

Jerry Nick | 31-12-11 | 11:52

Bring it on, fokking niggabitches!

yamahaha | 31-12-11 | 11:52

Kut zij de glorie en Jezus te paard.

Maak zelf wel uit wat ik doe!

Kingeef1975 | 31-12-11 | 11:51

dus dan mag ik niet zeggen,Magenta de tyfus voor jullie door mij gesubsidieerde kutclub sterf sterf!

:deur wordt ingetrapt en ik wordt afgevoe....

feboburger | 31-12-11 | 11:51

@Rob van Roos | 31-12-11 | 11:47
"dat je zelfs de meest abjecte mening van een ander niet alleen tolereert maar zelfs respecteert"

Dus de mening "Ik vind dat homo's met hun hoofd naar beneden van het dak afgeflikkerd moeten worden" valt bij jou niet onder abjecte mening?

Blijkbaar is dat in Nederland niet strafbaar, want mensen die dat zeggen lopen nog gewoon vrij rond.

Koninging Beatricks | 31-12-11 | 11:50

Koninging Beatricks | 31-12-11 | 11:44 Oproepen tot geweld is wat anders dan het hebben of uiten van een mening.
Vinden dat homo's dood moeten, mag inderdaad, daar uiting aan geven of nog laffer, anderen oproepen daar uiting aan te geven mag inderdaad niet.
Daar ligt dan ook de grens van meningsuiting (let wel, ik laat hier bewust het bijvoegelijke "vrije" weg omdat het een definitie kwestie is, geen inperking van de vrijheid),
daar waar ze overgaat tot (oproepen tot) daadwerkelijk handelen is het niet louter een meningsuiting meer.
Als dat handelen een ander schade berokkent, dan mag het dus niet.
De wetgever is daar, zeker sinds de rechtszaak tegen Geert Wilders, heel helder over.
Overigens citeerde Rob van Roos mijn plemp daar, ik ben het (dus) met Rob eens.

CynicalBastard | 31-12-11 | 11:50

hoop

Zzzzooooffff | 31-12-11 | 11:50

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 11:43
:-)
Ik spreek overigens niet uit ervaring en ik jij ook niet. Lijkt me geen pretje.

Zzzzooooffff | 31-12-11 | 11:48

Om dan direct nog even de achterlijkste fail van die hele morele superioriteits-dwingelandij te memoreren ;
Een verbod op Godtslastering van het Justitiële overlopertje (van joodsch naar gristelijk)HiersdeBall.
Iets wat niet is mag niet beledigd worden .
Hoe achterlijk wil je het hebben ?!

Ratzing. | 31-12-11 | 11:48

"de koningen en keizers der moraliteit: Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Jack Spijkerman, Dolf Janssen, Hans Sibbel, Maarten van Rossem."

Bovenstaande figuren zouden niet misstaan op een staatsbalkon zoals in Noord-Korea, samen met overige *kuch* broeders. Neerkijkend op het volk wat voor dom wordt gehouden of als dom wordt gezien. Als makke schapen die zich vooral aan het moralistisch kuddegedrag dienen te onderwerpen.

Die hun verplichte giften dienen neer te leggen aan de voeten van een zichzelf in de hemel prijzend elite keurkorps welke niets anders voor ogen heeft dan zelfverrijking.
Elk vorm van kritiek daarop wordt bestempeld als ongehoorzaam en opstanding.

Om zichzelf een ridderlijke klap op de borst te kunnen geven verheft men zich uitsluitend binnen bepaalde exclusieve kringen om zo min mogelijk in aanraking te komen met de harde realiteit: landen waarvan de samenlevingen ontwricht raken door een totaal gebrek aan beleid, door een geforceerde samensmelting van verschillende culturen, of door irrealistisch denkbeelden die kosten wat het kost geïmplementeerd moeten worden.

Juist daarom is vrijheid van meningsuiting zeer belangrijk, om dat elitekorps leden verbaal zo snel mogelijk uit die irrealistische droomwereld te laten ontwaken.

Een betere wereld begint bij jezelf, echter dat is een gegeven welke niet vertaald kan worden naar de hersens van deze individuen, zoals Beatrix daar ook een voorbeeld van is.


@ me: Ok, I'm sorry. That helps?

Lol. no.

@ me: Please

You DO realise you're talking to yourself. Right.

@ me: YES! And I AM SORRY! Not. * sigh *

You blew it.

@ me: Yeah, take one fucking guess why, idio

- weggenuttigt en opgetieft -

nicks nuttig | 31-12-11 | 11:47

Koninging Beatricks | 31-12-11 | 11:44
Oproepen tot geweld zijn wettelijk strafbaar, dus ik zie niet in waarom jij dat voorbeeld noemt. Beetje knullig nietwaar?

Rob van Roos | 31-12-11 | 11:47

Pim Fortuyn was de J.F. Kennedy van de lage landen.
Kennedy is vermoord door de maffia, met instemming van de CIA, omdat zijn broer de maffia wou aanpakken, en Kennedy zelf in de weg stond van het Militair Industrieel Complex.
Pim Fortuyn is vermoord door (vul hier uw favo complottheorie in), maar als tegenstander van de JFS èn voorstander van een realistischer immigratiepolitiek zijn er diverse belanghebbenden, tot aan de hoogste nationale en internationale regionen. Volkert was just a patsy, net als Lee Harvey Oswald.
Waar kwam opeens dat arrestatieteam in Hilversum vandaan? Waarom is Volkert nooit vervolgd voor de moord op milieuambtenaar Chris van de Werken?
*vrijheid van meningsuiting, nu het nog kan*

King of the Oneliner | 31-12-11 | 11:46

Meesterlijk stuk van Brussen. Volgend jaar gewoon doorschelden! Babyboomers kunnen nieuwe generatie niet stoppen, daar zijn ze te oud voor.

rubberenrob | 31-12-11 | 11:46

Vanuit de de biblebelt kan ik alleen maar het volgende plempen... nog 12 uur een dan mogen de reliboys weer los en zal het grote vandalistische hoogtepunt van het jaar weer plaatsvinden onder genot van drank en vuurwerk.

Wat jong moslimnageslacht het hele jaar doet als op straat worden gebonjourd door hun liefhebbende ouders, mogen deze door religie gecorumpeerde hervormden en gereformeerden ook even. De boel verzieken.

Religie is een blauwdruk voor Wesley-hooliganisme. Laf, van achteren en zorgt voor collectieve teleurstelling en depresiviteit. Schandelijk en schadelijk. Ik zeg collectief abknallen, religie verbieden en het wordt misschien toch weer leuk in Nederland.

Fout genoeg? Ben ik nu ook een archetype reaguurder die men zoekt in de oude media? Ik wil mensen namelijk niet teleurstellen in hun vooroordelen.

Mijn grootste wens voor volgend jaar... ik wil me ook gediscrimineerd voelen. Lijkt me geweldig, want er zijn heel veel mensen die deze latente behoefte hebben en daar heel gelukkig mee lijken te zijn. Ik zou graag willen weten hoe dat voelt.

Ik wil ook gelukkig zijn. Discrimineer mij!!

Statler en Waldorf | 31-12-11 | 11:45

@Rob van Roos | 31-12-11 | 11:41
Dus als iemand oproept tot geweld tegen bijvoorbeeld homo's moet je die mening volgens jou
1) tolereren
2) respecteren

Kijk dat is er mis met Nederland. Dat gebeurd veel te veel.

Je moet niet tolereren wat jou/anderen niet tolereert, en al helemaal niet respecteren.

Koninging Beatricks | 31-12-11 | 11:44

Nietvoordekat | 31-12-11 | 11:43
Buk maar!

Nacho_Vidal | 31-12-11 | 11:44

@Strangetown | 31-12-11 | 11:41
Ik wil wel serieus genomen worden.

Nietvoordekat | 31-12-11 | 11:43

Gewoon mogen zeggen wat je vindt heeft het grote voordeel dat iemand nog bijgestuurd kan worden door zijn (internet-) omgeving. Of dat je weet dat iemand een idioot is, radicaliseert of misschien wel hulp nodig heeft.
Ik voel me veiliger bij een schuimbekkende gek dan bij een schijnheilig glimlachend iemand.

vetkleppert | 31-12-11 | 11:43

De juiste uitdrukking is: Sticks and stones CAN break your bones, but words can never hurt you, of zoiets.

knutsel | 31-12-11 | 11:43

[email protected] | 31-12-11 | 11:40
Ah. Je was me voor!

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 11:43

Verzoek aan de GeenStijl webmonteurs: kan mijn nick veranderd worden van 'dingetje' naar Fokke Mol?
Dank.

o)+ | 31-12-11 | 11:42

@Nacho_Vidal | 31-12-11 | 11:39
Harde sjanker?

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 11:42

"een vrije mening vereist dat je zelfs de meest abjecte mening van een ander niet alleen tolereert maar zelfs respecteert."

En laat iedereen dat nu maar eens goed in zijn oren knopen, ook de zogenaamde vrijheid van meningsuiting-types die vinden dat die vrijheid vooral voor henzelf geldt en dat een ander zijn bek moet houden.

Rob van Roos | 31-12-11 | 11:41

We starten gewoon een tegenbeweging: tegen zinloos moralistisch geweld

Zzzzooooffff | 31-12-11 | 11:41

Vanuit de ruimte kijken ze naar ons en denken ze: Wat een stakkers. De ellende begint weer van voren af aan.

Nacho_Vidal | 31-12-11 | 11:41

GSpot | 31-12-11 | 11:38
In 2012 gaan we toch allemaal deaud?

dan-b | 31-12-11 | 11:41

Omdat het nu mag: Ik wens iedereen die meehelpt aan de afbraak van onze verlichte tolerante cultuur, waarin vrijheid en gelijkheid ooit nog hoog in het vaandel werd gedragen, ongezien de @#$%&# Stelletje enorme @#$&#!! Jullie verdienen niet beter dan wat jullie nog te wachten staat: steeds meer invloed van de islam. En we weten allemaal wat dat betekent: minder tolerantie, meer haat, meer geweld, minder gelijkheid, verdwijnen van de vrijheid van meningsuiting (we zien het nu gebeuren) en vooral: het steeds meer verdwijnen onze verlichte, open en tolerante cultuur.

doenormaal! | 31-12-11 | 11:41

Ach, negatieve aandacht is ook aandacht en wie wil niet aandacht en serieus genomen worden als mens?

Gezellige jaarwisseling en behoud van [email protected]

Strangetown | 31-12-11 | 11:41

Nacho_Vidal | 31-12-11 | 11:39
Ummmm moeilijke.... Sjanker?

Zzzzooooffff | 31-12-11 | 11:40

Dat belooft weer een mooi jaar te worden, dat 2012.

Schoon Ondergoed | 31-12-11 | 11:40

-weggejorist-

Nietvoordekat | 31-12-11 | 11:40

Het is een nare ziekte en het rijmt op Anker.

Nacho_Vidal | 31-12-11 | 11:39

Nou voor de laatste keer dit jaar :
Iedere moral fagot fucker is ´n ,
1 kan 2 krijgen 3 kan die niet en wordt opnieuw als 4 geboren."hoer", "kanker", "neuken" en "niggabitch".

Ratzing. | 31-12-11 | 11:39

Bertje +1: Keep Up the Good Work Geenstijl. Dat het maar een botergeyl jaar mag worden dat 2012

GSpot | 31-12-11 | 11:38

Goeie column. 2012 wordt dus een goed jaar voor enge mensen en een eng jaar voor eigengereide mensen.
Vanaf de zijlijn kan ik alleen maar verdrietig worden van zoveel domheid in wording.
Een open discussie en vrijheid van meningsuiting is niet gratis, moeiteloos of "maakbaar", een vrije mening vereist dat je zelfs de meest abjecte mening van een ander niet alleen tolereert maar zelfs respecteert.
Als het je niet bevalt wat een ander met de vrijheden doet waarvan je roept dat ze het hoogst mogelijke goed zijn, dan ben je zelf die vrijheid niet waard of waardig.
Discussies win je met argumenten en redelijkheid, niet met verboden, met verboden smoor je de discussie alleen maar.
Moralfags zijn zielige uitvreters, allemaal!

CynicalBastard | 31-12-11 | 11:38

Dat vrije internet, met iedereen een eigen mening enzo, daar valt niet meer tegenop te 'Pauw en Wittemannen'.
Wen er maar aan, stelletje jankbaby's!

Jackanders | 31-12-11 | 11:38

@Remy Martin Louis 13 | 31-12-11 | 11:31
Ja, daar moest ik in 2008 best wel om lachen.

rara | 31-12-11 | 11:36

"Alle schijtnegers met de tsjoekie-tsjoekie boot terug naar takkie-takkie land." mag dus niet meer?
Jammer, vond het klinken als muziek in m'n oren.

King of the Oneliner | 31-12-11 | 11:36

Wel een beetje lullig voor dit topic dat het geen kans meer maakt om in de 50 top topics van 2011 te komen :(

Koninging Beatricks | 31-12-11 | 11:36

We hadden een Fortuyn, een van Gogh, een Ayaan maar die hebben allemaal het linkse loodje moeten leggen. Nu hebben we Wilders (of hij rechts is valt over te twisten maar erg inspirerend is hij niet) en Mark Rutte (U weet wel: hard werken en geen papiertjes op straat gooien en met 2 woorden spreken kortom: VVD zoals we de VVD al eeuwen kennen) Maar Nederland blijft gewoon een communistisch land. Onderwijs, media, journalistiek you name it: iedereen is links. De enige non-conformistische rots in de branding blijft GeenStijl. Op het gevaar af dat zij juist de aankondigers van het nieuwe rechtse fatsoen blijken te zijn: Proost!

Kutmug | 31-12-11 | 11:35

-weggejorist-

Geemp | 31-12-11 | 11:34

In Oostenrijk ga je voor minder de bak in (zie: washingtonexaminer.com/opinion/columni...). En dat is zeker geen achterlijk woestijnland. Belangrijk dus, om hier met z'n allen voor onze vrijheid van meningsuiting op te komen.

DutchLibertarian | 31-12-11 | 11:34

Sorry delete 11.32 maar. K*t verbinding.

dan-b | 31-12-11 | 11:34

Als vandaag de politiek en het geloof worden opgedoekt heb ik geen rede meer om volgend jaar te schelden of te vloeken.
Het één gaat niet zonder het de ander.

toetanchamon | 31-12-11 | 11:33

@vetkleppert | 31-12-11 | 11:32
Mohammed Bouyeri? Volkert van der Graaf?

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 11:33

Ik wens iedereen inclusief mijzelf de tiefus

Zzzzooooffff | 31-12-11 | 11:33

Maar als de corrupte slavendrijvende elite bestaande uit debielen, hersendoden en zichzelf moreel superieur wanende regenten, despoten en tyrannen die goeddoeme de interwebs willen verbieden om zo de vrije meningsuiting definitief de nek om te draaien en ruim baan te maken voor een ingeteelde godsdienst waar de honden geen brood van lusten, als die regenten en hun slippendragers liever echt geweld hebben dan verbaal geweld, dan kan dat, op hun verzoek, misschien wel geregeld worden.

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 11:32

vetkleppert | 31-12-11 | 11:28 | + 0 -
Onzin, iedereen denkt wel eens wat radicaals. Er is geen enkele noodzaak om dat uit te sreken. Sterker nog, zo werkt het niet. Ik geef een voorbeeld. 'Dat kind schreeuwt en irriteert.' Je kunt dan zeggen maar beter is het om met dat kind te gaan spelen of een speelmaatje te vinden, hagelslag en colagehalte terug te brengen etc. Dat zeggen wat je vind is zo onproduktief en zo'n polariserende onzin.

Einde van de Domheid | 31-12-11 | 11:32

Wat je zegt ben je zelf, met je kop door de helft.

[[[Mad.doC]]] | 31-12-11 | 11:32

-weggejorist-

dan-b | 31-12-11 | 11:32

Weet je wie het ook niet zo had op andere meningen?

vetkleppert | 31-12-11 | 11:32

inderdaad, wat @vetkleppert | 31-12-11 | 11:28
zegt. Het allemaal "doen alsof".

dan-b | 31-12-11 | 11:32

Kak.

De Badtegelzetter | 31-12-11 | 11:31

Het is allemaal de schuld van LINKS!!!!!!

DutchLibertarian | 31-12-11 | 11:30

Blijkbaar heeft men liever dat iedereen met een valse smile op zijn gezicht schijnheilige geluidjes maakt en ondertussen stiekem gigantisch ontspoort en radicaliseert. Want dat krijg je ervan als je je hersenpan niet kunt luchten.
Dan hoor je op feestjes na een paar glazen alcohol opeens de meest verschrikkelijke dingen uit de mond van mensen van wie je altijd dacht dat ze intelligent en weldenkend waren. Net als vroeger, toen de linkse kerk alleen nog maar positieve opmerkingen tolereerde over de multiculturele heilstaat.

vetkleppert | 31-12-11 | 11:28

En jullie van de redactie zijn allemaal schaluinen, oorblazers, ex PVV Pravda buropixelschuivers, potsenbakkers, vlataarten, en kakhielen. Allemaal!

Einde van de Domheid | 31-12-11 | 11:28

Verbaal geweld is nodig! Altijd! Biatch.

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 11:27

Belhamels!!

Dorian Gray | 31-12-11 | 11:26

De islam bracht vrijheid van meningsuiting in Europa. Oh wacht...

doenormaal! | 31-12-11 | 11:26

Ow, wacht. Na herhaalde lezing van het stuk is me de essentie duidelijk. Schelden mag wel, als het maar de goede (=linkse) zaak dient. Dan mag je ook liegen, bedreigen, enzovoort.

Alleen niet-linkse mensen die sowieso moreel verwerpelijk zijn, moeten hun gore fascisten-muil houden.

Wel lekker stil natuurlijk, in de treinen naar de Gulags van de EUSSR.

vraagstaart | 31-12-11 | 11:25

hahaha lolstukje, ga zo door Brussen.

Geemp | 31-12-11 | 11:25

you can all go and fuck yourself, but i don't mean it in a bad way.

Steve1234 | 31-12-11 | 11:24

Schobbejak! Schuinsmarcheerder!

Zo, dat moest er even uit.

James St John Smythe | 31-12-11 | 11:22

En mag ik dan nu nog even ongezien de tiefus wensen aan iedereen die geen laag opgeleide bange blanke man van middelbare leeftijd is, of geen racistische VMBO-sgolier?

Kortom: kan heel weldenkend policor Nederland dat in veertig jaar van een paradijs een vuilnisbelt heeft weten te maken, even collectief aan het gas lurken?

*opgelucht nieuwe jaar ingaan doet*

vraagstaart | 31-12-11 | 11:21

Nederlanders zijn racistisch scheldtuig. Allemaal

Moondance | 31-12-11 | 11:19

-weggejorist-

wakkere_nederlander | 31-12-11 | 11:18

Dan ga ik nu even de straat op om iedereen een verdomd klote jaarwisseling te wensen.
Tot volgend jaar!

Herr Knäckebröd | 31-12-11 | 11:18

Sorry.

CYFAWS | 31-12-11 | 11:17

-weggejorist-

CYFAWS | 31-12-11 | 11:17

Zeker negers die dat hebben bedacht.

vraagstaart | 31-12-11 | 11:17

Ik blijf lekker schelden, dikke vinger voor alle moraalfags.

merlinn | 31-12-11 | 11:17

Poeh, wat veul woorden.. met een lichte kater niet te doen. Dank voor je inspanning, Bert, maar ik trek het vandaag niet....

Indates | 31-12-11 | 11:17

-weggejorist-

rara | 31-12-11 | 11:16

Alvast +1 voor *scheldkunstenaars*, Bert. *verder leest*

Lewis Lewinsky | 31-12-11 | 11:16

Weet je wie er ook aan zinloos schelden deed?

(mijn laatste godwin van dit jaar)

rara | 31-12-11 | 11:16

Ik zeg in 2012 godverdomme nog steeds wat ik wil!

wakkere_nederlander | 31-12-11 | 11:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken