
Dit jaar zat heel Nederland eindelijk weer eens gewoon om half zes aan de aardappelen. Bumperkleven van de voordeur tot de kantoorparking is er nauwelijks meer bij: de filezwaarte (= lengte maal duur) nam met een spectaculaire
ZEVENENTWINTIG PROCENT af ten opzichte van de gemiddelde zwaarte in de afgelopen vijf jaar. Dat moeten we het doordrukbeleid van voormalig verkeersminister Eurlings toch meegeven: er werd onder zijn motto 'Wat nou korenwolf!?' nogal wat bijgestort aan diepzwarte banen door het groen. Een paar nieuwe spitsstrookjes op drukke plekken, een kek fly-overtje hier en daar & een compleet nieuwe A2 en nu zoeft het blik op de weg voor het eerst sinds de olicrisis van de jaren '70 weer eens sneller dan de ligfietsers op de parallelweg. Waarvoor dikke duimen omhoog,
Camiel. Maar de grootste winst halen we uit de opwarming van de aarde. Eindelijk een spiraaleffect dat NIET neerwaarts werkt. Het was in 2011 namelijk ongeacht het jaargetijde standaard een graad of 12 met af en toe een buitje. Prima weer om de snelweg op te gaan. Geen cruisende cabrio's die de boel ophouden in de zomer (want regen = dak dicht & chagrijnig kijken), geen bange bejaardmensen die met een voet op de rem over besneeuwde wegen panikeren en geen omwaaiende sleurhutten op de Brienenoord. Nu alleen die 130 nog even doordrukken want dat kan een veilig verkeersklimaat alleen maar ten goede komen.
Reaguursels
Inloggen@Dolphi | 27-12-11 | 19:18
Als iedereen op motoren zou rijden, dan kon Camiel zelfs asfalt recyclen en extra korenwolfstroken aanleggen.
Ik denk dat de kredietcrisis meer heeft bijgedragen dan alle andere genoemde oorzaken maar dan ben ik zeker een doemdenker?
Hoezo cruisende cabrio's die de boel ophouden ? Die cabrio's hebben toch grote motoren met dus hoge optrek-snelheden? Reed iedereen maar in kleine cabrio's i.p.v. auto's met 4 of meer zitplaatsen,waar er maar 1 in zit.
daar gaat m'n excuus om laat thuis te komen
@Pisbak | 27-12-11 | 16:38
Ja dat is inderdaad een minpuntje. Ik weet ook niet welk dwaallicht heeft verzonnen dat de zogenaamde plusstroken (die extra rijbaan tegen de middenberm aan die alleen in de spits open is) ALTIJD onder fysiek bemand cameratoezicht moeten staan en een gewone drie- of vierbaansweg niet. Laat staan dat ik geen enkel begrip heb voor het feit dat er dus niet 24/7/365 een uit taxpoet betaalde toezichthouder achter die schermen zit. Maar liever nog die malle regel afschaffen.
Bij spitsstroken (dus de vluchtstrook die opengesteld wordt tijdens de spits) ligt dat wat mij betreft anders. Daar begrijp ik het wél.
Het bewijs is geleverd. Meer asfalt = minder files = minder uitstoot & ergernis = minder economische derving.
Asfalt is hét medicijn tegen milieuverontreiniging, broeikaseffect, stress en crises! En dan te bedenken dat vorig jaar en dit jaar nog pas minder dan de helft van de projecten die Camiel er doorheen heeft gedrukt voltooid zijn. Het wordt dus nóg veel beter, schoner, prettiger, gezonder en rendabeler. Camiel p0wned de milieumaffia grote tijd.
De winter is slechts een paar dagen oud. Mocht we nog sneeuw krijgen en een periode van temperaturen onder het vriespunt begint iedereen weer te klagen. Het was in ieder geval aangenaam rijden dit weekend. Al heb ik liever dat er op sommige plekken nog meer asfalt aangelegd wordt en dat er een minimum snelheid komt.
Even over de A12, Woerden richting Den haag. Spitsbaan open 4 baans 100km per uur. Spitsstrook dicht, 3 baans (en dus krapper!) 120km per uur???? Gooi die strook eruit, ga met z'n allen 120 rijden en als er een ongeluk is gebeurd gooi dan de rijstrook dicht. Pff, dat moest ik even kwijt.
@seven | 27-12-11 | 15:25
Nog even afgezien van het feit 85% van de CO2 uitstoot door gebouwen komt. Niks industrie, niks verkeer, gewoon het bouwen en onderhouden van flats, huizen, wolkenkrabbers en daarbij openbare verlichting, liften, airco, verwarming.
In Nederland moet het wel minder worden met de CO2 uitsttoot want alle bedrijven zitten vanwege lage loonkosten en het niet hoeven afdragen van loonheffingen in Roemenie.
Google > vakantielandroemenie.nl/nederlandse_relaties
De a28 is ook flink opgeknapt rondom Zwolle. Door Zwolle heen is nu prima te doen :) Alleen mag de 3e rijbaan wat mij betreft 's nachts ook gewoon open, ipv dichtgooien.
het heeft ook niet gesneeuwd dit jaar en de afgelopen 5 jaar wel?
@Fijnstoffer | 27-12-11 | 15:23
Ik ben het met je eens dat (in gebouwen) de hoge CO2 concentratie een signaal is van een slechte luchtkwaliteit, niet de (enige) veroorzaker.
die camiel heeft volgens mij een kaaslul en zweetvoeten
Trouwens, als wij minder gaan rijden wordt de aarde echt niks koeler. Ten eerste toonde cern onlangs aan dat de opwarming voor een groot deel natuurlijke oorzaken heeft. (Groot klimaatnieuws, maar denk maar niet dat Sargasso daar een topic over schreef) en zelfs als co2 deels bijdraagt aan wat opwarming en wij minder uitstoten zal de industrie gewoon naar China of Ruspland verkassen. De hele EU is goed voor 15%, maar die andere 85% (wo China die tig kolencentrales per maand opent) neemt graag het productiestokje over.
Asfalt heeft dan ook minstens net zoveel met natuur te maken als de groene Nederlandse cultuurlandschapjes. De overheid en politiek spreken al vaak van 'natuur' aanleggen. MOEWHAHAHA!
Helemaal mee eens. Ik kom daarom binnenkort het roetfilter van mijn H2 even leegblaffen bij de GS Villa.
@ La Bailaora | 27-12-11 | 14:55
Dacht ik ook.
Moraal vh verhaal: veel bomen planten, en landen als Brazilië en Indonesië aan de schandpaal nagelen wegens oerwoudocide.
@ miko | 27-12-11 | 15:03
@ Jeff Hawke | 27-12-11 | 15:09
www.vrijspreker.nl/wp/2009/11/co2-is-g...
Ik ken de discussies. Het punt is dat het slechts focussen op CO2 niet goed is. Het in de hand houden van luchtvochtigheid, en bescherming van oerwouden en oceanen, zijn ook belangrijk. Te lang zijn we bang gemaakt door kortzichtige politici die ons vervolgens belastingen opdringen (CO2 tax) en miljarden euro's aan corrupte landen willen geven "om de klimaatverandering te bestrijden". Yeah, right.
@dubbelblinde kip | 27-12-11 | 15:16
Ik zie alweer dat het koffietijd is.
@vandezijlijn | 27-12-11 | 15:09
De autorijders die zonder protesteren 1.40 en 1.70 euro aftikken voor diesel en benzine aftikken, verdienen die eerder.
@Fijnstoffer | 27-12-11 | 14:40
Een MAC-waarde van 1270 is voor mensen wel erg hoog, hoor! Als de zgn. 'hygiënegrens' wordt 800 gehanteerd.
Ik heb wel eens in schoollokalen boven de 1000 gemeten, dan kom je echt kokhalzend naar buiten.
A28 Zwolle-Meppel vice versa, vroeger één brok ellende met 20-45 minuten vertraging, 's morgens en 's middags. Tegenwoordig na de verbreding naar 3 rijstroken nooit meer vast gestaan. Die Eurlings moet een standbeeld.
www.youtube.com/watch?v=lg-frkJBxm4&am...
@Fijnstoffer | 27-12-11 | 14:40
De co2 in de hogere luchtlagen is niet echt beschikbaar voor plantjes wel?
Nu het Onrendabelen Vervoer nog afschaffen en alle busbanen/vluchtstroken inrichten als extra rijbaan. Nog meer ruimte om door te kachelen.
@lichtpunt | 27-12-11 | 14:28
Dan krijg je pas één grote file.
zeg maar jansen | 27-12-11 | 14:37
Eensch, plusje erbij. ;)
Na Amersfoort is zelfs 140 de norm. Kortom, NL gaat niet harder rijden, maar de standaard boetes verdwijnen.
Fijnstoffer | 27-12-11 | 14:40
Fantastische link!
blinde kip | 27-12-11 | 14:40
Kudoos!
En zo is het, dat warme weer heeft voor NL best voordelen. Dit kerstweekend was heerlijk weer om filevrij over de A1 te rijden. (Dik 750km bijgeklokt op de teller, niet alleen dit weekend btw, want altijd om t weekend kids uit het oosten ophalen en paar dagen later weer wegbrengen. )
Mooie avondschemer ook & de 'nieuwe' spitsstroken doen bij drukte ook wonderen. Dat er een spitsstrook was die ivm formaliteiten 3jr dicht bleef www.wegenwiki.nl/A1_(Nederland)#Spitss... was echt een voorbeeld van krom milieubeleid. Alsof files schoner zijn.
Gister Delft - Meppel via Utrecht weinig mensen gezien die 120 reden door de Veluwe. Op de rechterbaan was de snelheid nog 130.
@Bakito | 27-12-11 | 14:37
Tja, als voorbeeld: In Amsterdam zuidoost zitten de banen terwijl in Amsterdam noordwest gebouwd wordt. In de rest van Nederland is het niet veel beter. Het lijkt wel of het de bedoeling is. Beter voor het milieu is als men kan wonen en werken (lekker 10-20 min op de fiets!) maar dat levert weer niks op voor de aan geld verslaafde overheid.
@zeg maar jansen | 27-12-11 | 14:37
Dat klopt! Met zijn tweeën weliswaar, maar slechts één koffieleut. Paradijsje hier.
Dat meer asfalt uiteindelijk de road too hell is dat begrijpt iedereen met een beetje verstand.
Meer wegen, meer auto's, meer CO2. Goed voor de plantjes.
www.youtube.com/watch?feature=player_d...
Wat betreft het kwartje van Kok, die is allang teruggegeven. Het is namelijk uitgefaseerd door een vertraagde prijsstijging van de brandstofprijs alleen merkt de burger dat minder snel. Niet slim ook van Kok om zijn naam met een dergelijke tariefverhoging te verbinden. Dan deed Zalm het beter door het juist te doen bij een lastenverlichting terwijl dat notabene een sigaar uit eigen doos was.
Superior Bastard | 27-12-11 | 14:21 | + 1 -
Daar moet je ook overheen rijden. Een belevenis!
@ gentle giant | 27-12-11 | 14:33
Naast sterk teruglopende volumes in de logistieke sector, of nam je dat eveneens mee.
Jaap de Paap | 27-12-11 | 14:37 En als je daar alleen werkt heb je zelfs geen file voor het koffieapparaat.
De verantwoordelijkheid ligt in de eerste plaats bij de filerijders zelf. Laat ze het lekker zelf uitzoeken.
Opschieten met die 130 per uur? Man, dat rijdt iedereen al lang. Mits geen file natuurlijk.
Inderdaad niet één keer in de file gestaan dit jaar. Komt wellicht mede doordat ik thuis werk.
Ik ben bang dat het ook iets met werkgelegenheid heeft te maken...
@niet voor de hond | 27-12-11 | 14:25
Met al het geld dat opgehaald is door brandstofaccijnzen hadden we een geheel nieuw netwerk aan snelwegen kunnen hebben naast het bestaande. Het is alleen dat filerijden ook weer geld oplevert. Vandaar dat er ook niks opgelost zal worden.
Lacan | 27-12-11 | 14:31
Juistem.
Ik merk er persoonlijk niets van. Misschien die A2, maar A12, A13, A15, A16, A27 etc. zijn nog steeds dra-ma!
Kost miljarden en die wegenbelasting en accijns gaan op de grote hoop (want makkelijk scheppen)!
Voordat we weer een domme links/rechts discussie krijgen, even dit. Het is natuurlijk goed mogelijk én om geen files te hebben/door te rijden én om de korenwolf en de schone lucht te redden. Laatste zie je al door al die vernieuwingen in nieuwe auto's. Beetje inventief zijn, wat ondernemend zijn en weg zotte links/rechts-onzin.
File's worden minder, enkelt en alleen omdat de bezineprijs zo fucking hoog is!!....
Toch gek dat ik daar al zo'n 2 jaar nix meer over hoor. Weet nog goed dat de prijs voor het eerst 1,40 per liter werd!! Land was te klein en we schreeuwden om het hardst dat het we 'kwartje van KOK' terug moesten en zouden krijgen.....!! Nu de benzine zo'n 1,70 kost, hoor ik NIEMAND meer!!
Vreemd volk toch, wij Ollanders !!
Dus het gaat vooruit met de automobiel.
Minder file's minder auto's die stil op de snelweg dus minder uitstoot !
Wordt tijd dat de olie opraakt. Ben je gelijk van het file-gezeur af.
Ach, dat aarde-opwarmen is gewoon weer zo een linkse hobby. Vraag maar aan Hero.
Filestroken op de A9 werken ook perfect!
Wat echt zou helpen is het halveren van het aantal op- en afritten en de invloed van trolclubjes als milieudefensie en greenpeace verminderen.
@blinde kip | 27-12-11 | 14:20
A28 wordt aan gewerkt. U wilt wel extra rijstroken maar geen oponthoud door wegwerkzaamheden? Dat kan helaas alleen bij Bob de Bouwer.
@Hoofdletsel | 27-12-11 | 14:22
*kuch* verbreding snelwegen die wat achterblijven bij de opgehaalde accijnzen op brandstof en nog liever meer inzet tonen voor zijn toekomstige werkgever? *kuch*
Ja we zien het, opwarming geeft een beter klimaat en we kunnen er niets tegen doen dus alle aandacht voor de leefomgeving is schuldaanpratende geldverspilling!!!
Alles gaat primaaaaaa!
Verplicht 130 in de file. Bij een hoger verkeersaanbod en gelijkblijvende capaciteit moet je namelijk sneller rijden.
Voor het gemak maar even vergeten dat de meeste van die files 5 jaar geleden waren begonnen door diezelfde wegwerkzaamheden.
@blinde kip | 27-12-11 | 14:20
Dus linksrijders en oude auto's zijn de schuld van Camiel? Leg uit.
Nu maar hopen dat de crisis aanhoudt, anders staan die snelwegen binnen de kortste keren weer vol.
zeventwintig?
En dan te bedenken dat de "groene" partijen deze "vervuilende" snelwegen altijd tegenwerkte omdat er korenwolven e.d. zouden zitten...
Het moet gezegd worden, die spitsstroken op de A10 zijn het summum. Nu er alleen nog even gebruik van maken mensen. Velen durven dat niet of hebben nog niet door dat dat kan. Zelfde geld voor het traject Utrecht - Amsterdam en terug. Mensen blijven veel te veel links rijden. Ga toch naar rechts!
Ik heb het afgelopen jaar precies twee uur in de file gestaan. Voor de Gotthard.
Raar, want ik stond dit jaar vaker en langer in de file. Ter info: A28 Utrecht-Amersfoort en de nodige stukken op de A1 en dan vooral bij Barneveld waar de nodige auto's spontaan in brand vlogen (bezuinigd op onderhoud?) en linksrijderts die niet harder dan 100 durven.
Camiel verdient die lof niet.
Meer C02 is meer algen dus meer haring, echt!
De opwarming gaat wel zorgen voor aqua-planing ... op den duur ... dat dan weer wel.
REAGEER OOK