Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Politie Haaglanden gebruikt geweld tegen pers

agentduwtfotograafweg.jpgLOL! Persfotograaf denkt dat hij zomaar op de openbare weg foto's mag maken van een ongeluk (spiegel). Natuurlijk niet. Kom nou, we leven niet in een democratie met persvrijheid. Gelukkig is er altijd nog de politie om de betreffende journalist hardhandig achter het arbitrair opgehangen lintje te duwen, trekken, knijpen en sjorren. Ook al mocht de ervaren fotograaf daar volgens de Nederlandse wet gewoon zijn werk doen. Aan de Nederlandse wet had de agent geen boodschap. Zei hij zelf. Goed zo, waar zou het heen gaan als de politie zich aan wetten en regels ging houden? Hopsa, sla er op. Grof geweld tegen de pers die geen regel overtreedt, na de oproepen van de digitale haatzaaiers nu ook in praktijk gebracht door de politie Haaglanden. Overigens mochten fotografen van een website die gerund werd door dienstverleners wel vrij rondlopen, tot daar protest tegen gemaakt werd door de weggecensureerde pers. Stukje concurrentievervalsing en belangenverstrengeling van Oom Agent naar de pers toe. Republica del Bananas. FOTO'S (spiegel)!

Reaguursels

Inloggen

Dat lint was er niet voor niets lijkt mij... Fotograaf had gewoon netjes op afstand moeten blijven.

CompetitiveAdvantage | 13-12-11 | 10:05

Ik heb zelf een hekel aan fotografen, maar nog veel meer hekel aan ramptouristen. Over de fotografen kun je door blijven lullen, ze staan in de weg, hebben schijt aan het afgezette gebied, en doen waar ze zelf zin in hebben. Op de site valt duidelijk te lezen dat ze binnen het afgezette gebied stonden (sowieso al strafbaar). Meneer had ook al 45 jaar ervaring met fotografie, dan weet je dat je dit soort acties niet moet uitvreten en je gewoon buiten het afgezette gebied moet blijven. Je hoeft dan niet met meneer agent in discussie te gaan, maar dan moet je gewoon luisteren en opbokken, dan zet je je zoomlens van 4000 euries er maar op. Lutser!

bartjeb1989 | 13-12-11 | 09:58

Befehl ist befehl. (een hedentendaagse klucht)
-
#Meneer, wilt u u achter het lintje voegen ? *Nee. #Meneer het lintje is er niet voor niets. *Nou en, ik ben fotograaf en heb een perskaart om het te bewijzen. #Meneer ik weet dat u fotograaf bent, uw camera gaf uw beroep weg. Maar ik moet u toch vragen u achter het lintje te voegen. *Ik voeg me niet achter het lintje want ik ben fotograaf en heb een perskaart. Bovendien is dit de openbare weg en dus mag ik hier staan en foto's maken. #Meneer, de openbare weg bevindt zich momenteel achter dat rood-witte lintje. We zijn hier bezig met een politieonderzoek en kunnen het niet hebben dat er fotografen door de sporen lopen. *Ja maar ik heb een perskaart ik ben fotograaf en dit is de openbare weg en bovendien sta ik maar een halve meter voor het lintje. Ook zie ik hier geen sporen die ik zou kunnen verstoren. #Meneer, ik vraag het u nu voor de allerlaatste keer. Gaat u alstublieft achter het rood-witte lintje staan. Nogmaals het lintje is er niet voor niets. En het is niet aan u om te bepalen waar de sporen liggen die wij nodig hebben voor het lopende onderzoek. Wij zouden het op prijs stellen als u ons ons werk laat doen. Bovendien gaat het maar om, zoals u zelf aangeeft een halve meter. Dat kan uw telezoomlens ook nog wel overbruggen. Wij moeten echter een grens trekken, vandaar het lintje alstublieft gaat u achter het lintje staan.
*Nee, ik ga niet achter het lintje staan. Want ik heb een perskaart en ik ben fotograaf en dit is de openbare weg. #Dan zet ik ik nu met gebruik van enig fysiek aandringen achter het lintje waarbij ik geen enkel geweld gebruik. *Politiestaat! Politiestaat! Ik klaag u aan ! Want ik heb een perskaart EN ik ben fotograaf EN dit is de openbare weg ! U heeft zeer zwaar politiegeweld tegen mij gebruikt ! Ongehoord ! ik heb uw foto ! ik zal uw foto waarop u mij zwaar mishandelt op internet zetten en u tippen bij Geenstijl ! Ik en geenstijl nagelen u aan de schandpaal en daarbij zetten we een totaal eenzijdig verhaal waaruit MIJN gelijk blijkt! Want Hoor en wederhoor komt mij en de andere persmuskieten nu even niet zo goed uit. Geenstijl werkt daar wel aan mee. IK MAAK UW CARRIERE KAPOT ! DAT ZAL U LEREN ! #Meneer u doet maar. Zolang u nu maar achter het lintje blijft. Ik zou het vervelend vinden u te moeten arresteren.

Badderbeest! | 13-12-11 | 09:28

Het betreft hier goedvoordommen wel JOS! Deze man doet al 45 jaar in Den Haag en ommelanden zijn werk op uiterst bescheiden wijze. Blijf van deze man af!

jojo1956 | 13-12-11 | 01:49

@ deurwaarder die is dood (lol)

bossnl | 12-12-11 | 22:58

hij heeft trouwens wel wat weg van Gert Jan Droge

de deurwaarder | 12-12-11 | 22:56

maar de fotograven van die 112 paginas lopen wel vaak in de weg (en is toch van de zotte dat hulpverleners eerst schermen moeten plaatsen bij een ongeval om privacy van slachtoffer te beschermen een normale persfotograaf respecteert dat

bossnl | 12-12-11 | 22:55

als de politie aan je vraagt om te springen, dan dient de burger te vragen hoe hoog!

En daarmee basta. Als iedereen een beetje meer respect uit naar politie, brandweer en ambulancepersoneel is er geen flikker aan de hand.

waarschijnlijk probeerde de fotograaf de deur open te houden met zijn lens om vervolgens wat foto's te schieten die niemand, maar dan ook echt niemand te zien krijgt, behalve de fotograaf die ze met een hand 's-avonds nog eens besmeurt!

de deurwaarder | 12-12-11 | 22:55

De pers is wat mij betreft niet heilig. Niet in Nederland in ieder geval. Als ik achtervolgd zou worden door zo'n homo met een roze microfoon kan 'ie er ook gewoon eentje krijgen. Recht op zijn kin. Kutpers.

brabant altijd -1 | 12-12-11 | 22:55

Hé, willen jullie wel even van Jos afblijven!!!!

Pastduiven Verkwil | 12-12-11 | 20:36

Als een agent zegt dat je moet opzouten omdat je hindert dan heb je op te zouten galbak. Als je dan blijft staan dan heeft een agent het recht om je te verwijderen of te arresteren.

En deze "journalist" heeft al veel vaker overlast veroorzaakt door in te weg te lopen en commentaar te leveren op hulpverleners.

Dus als deze lapzwans zich nou gewoon normaal gedraagt dan wordt hij de volgende keer ook niet hardhandig verwijderd nadat het hem drie maal gevraagd was.

dezeookalbezet | 12-12-11 | 20:25

Mooi voorbeeld dat vrijheid van meningsuiting niet onbeperkt is maar ook gebonden is aan fatsoen. Jezus, één meter extra afstand en dan toch zo reageren. Offtopic, maar als ik in die auto zat had ik ook geen zin in die lens van die kerel op mijn neus. Maar hij heeft vast om toestemming gevraagd..... tsk...

Lacan | 12-12-11 | 20:22

Bekend verschijnsel. Bij gebrek aan wellevendheid en gebrek aan argumenten, gaat men anderen dan maar te lijf. ook in de Haagse regio. Ook bij de Haagse politie. Bekend verschijnsel. Vooral bij jonge agenten. Teveel testosteron in de aderen?

ljcoster | 12-12-11 | 20:13

Het is de "journalist" hier die de boel op de spits drijft. Zijn foto was vanachter het lint net zo goed geworden, maar nee, meneer wist het weer beter. Lekker eigengereid doen en niet luisteren. Man loop niet te janken en steek die foto's meteen ergens waar de zon niet schijnt.

Sunabalk | 12-12-11 | 19:51

Gezeur om niks dit. Gewoon oprotten en achter het lintje gaan staan. En anders afkoelen in het politiebureau. Pers of niet. Je kunt een halve meter verder toch ook opnamen maken?

de vicevoorzitter | 12-12-11 | 19:33

Ik zie een afzetting in de achtergrond. Kan het zijn dat meneer de fotograaf zich binnen die afzetting bevond en verzocht weg te gaan en zich buiten de afzetting te gaan fotograferen?

Moonwarrior | 12-12-11 | 18:54

@drs.Nee

Dat boek is alleen nog tweede hands te krijgen. Uniek beeldmateriaal!

strikdewepstroper01 | 12-12-11 | 18:49

Moeten we niet allemaal een mailtje sturen naar Jozias van Aartsen burgemeester van Den Haag dat dit zo niet kan, het intellect van de agent op straat veel te laag is en de agenten eerst scholing moeten krijgen. Wat de agent hier doet is flagrant in strijd met artikel 7 van de grondwet. Mannen, kom in actie, schrijf de burgemeester.

Twee Jeetjes | 12-12-11 | 18:49

@strikdewepstroper01 | 12-12-11 | 18:17
Ja, da's mooi in beeld gebracht. Dat boek heb ik een aantal jaren geleden toevallig ook aangeschaft.

drs.Nee | 12-12-11 | 18:43

Er is een verschil tussen persvrijheid en gewoon doen wat je wil omdat je een camera in je klauwen hebt.

Mgr. Denwop | 12-12-11 | 18:43

Het gaat hier om Jos. Een begrip in Den Haag en een bij het hele korps bekende verschijning. Doet geen vlieg kwaad en is Haags chroniqueur. Hij weet als geen ander de weg en staat altijd klaar. Deze man verdient een lintje i.p.v. een éénstreper.

dubbert | 12-12-11 | 18:26

@drs.Nee

Hij maakte ook een mooi boek met 40 jaar foto's. 'Den Haag Rampenstad. Bij nacht en ontij.' Over persfoto's van mens en dier in de hofstad.

www.boekenkeet.nl/a-16527301/plaatsen-...

strikdewepstroper01 | 12-12-11 | 18:17

De topfotograaf van Den Haag maakt wat mee in zijn 45-jarige loopbaan. Eerder maakte hij terwijl hij op de grond lag nadat hij werd aangereden een foto van de automobilist die doorreed na aanrijding.

www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/...

In januari ontving hij van de Haagse burgemeester annex korpsbeheerder de Haagse Pluim.
Dat is een onderscheiding van de gemeente Den Haag aan personen die zich maatschappelijk verdienstelijk hebben gemaakt voor de gemeente.

www.denhaagdirect.nl/haagse-pluim-voor...

drs.Nee | 12-12-11 | 18:06

@ neworder

Hahah, dat is toch echt wat anders hoor.

Denk ff goed na, 1 2 3. Juist, zie je het verschil?

Super_J_Mckee | 12-12-11 | 18:01

Hehe, echt dus niet dat je met zo'n politieperskaart je vrij mag begeven op een plaats delict.

Zou wat worden. Meestal richten ze voor een speciaal persvak in...

Wel echt een triest jank verhaal.

Super_J_Mckee | 12-12-11 | 18:00

Geweld in de zin van de politie is: elke dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis tegen mensen of goederen (ook dieren). Dus duwen en trekken valt daar ook onder. Elke vordering dien "krachtens wettelijk voorschrift" gedaan te worden. Welk is dat binnen een PD? Fotografen voorzien van een politieperskaart mogen binnen de afzetting (op basis van artikel 7 uit de Grondwet) maar dienen nog steeds aan verzoeken van de politie gehoor te geven. Die moeten dan wel een goede onderbouwing hebben zoals verse sporen e.d. De politie is er niet ter bescherming van slachtoffers die anders op de foto komen. Dat is aan de pers zelf.

casagrande | 12-12-11 | 17:59

Alles goed en aardig maar die regelgeving mag wel eens tegen het licht gehouden worden. Ik heb laatst voor de deur een ongeluk "net niet zien gebeuren" er waren in 10 min tijd meer "fotografen" aanwezig dan dat er een ambulance nog door kon omdat de hele zooi gelijk vol stond. En maar foto's maken van het slachtoffer wat daar half in de vernieling in de auto zit.

En het leuke is altijd wel dat als het een bekende Nederlander op een godsonmogelijke plek ver afgelegen is men wel met telelens foto's weet te maken maar achter een lintje staan om niet in de weg te lopen nee dat kan dan niet dat is belemmering.

Bedenk | 12-12-11 | 17:58

Kunnen we vast wennen. De EUSSR zal ons alleen nog maar meer beperkingen op gaan leggen in de toekomst.

doskabouter | 12-12-11 | 17:54

En zo jongens en meisjes veranderde Nee'derland van een vrij en welvarend land in een duistere gristen dicatatuur waar kwaadaardige Donner adepten de scepter zwaaiden.

oplichter | 12-12-11 | 17:39

@VCDHolland ..
.. en daar gaat de popo dus al zijn boekje te buiten. De vrijheid om inlichtingen te verzamelen is van iedereen.

dugo | 12-12-11 | 17:36

nog ffkes uit de leidraad van de SLP:

De kaart legitimeert de houder ervan als professioneel journalist. Met het oog op de betekenis
van de journalistiek voor de realisering van de vrijheid inlichtingen te verzamelen en door te
geven wordt veelal aan journalisten toegang verleend tot plaatsen, die voor anderen
ontoegankelijk zijn, bijvoorbeeld afgezette gedeelten van de openbare weg. Daarbij dient de
journalist op verzoek zijn politieperskaart te tonen.

VCDHolland | 12-12-11 | 17:28

@EisQonijn | 12-12-11 | 17:08
Je zou persvoorlichter in Noord Korea kunnen worden.
Stuk onderkruipsel.

oplichter | 12-12-11 | 17:25

Kunnen we vast wennen. De EUSSR zal ons alleen nog maar meer beperkingen op gaan leggen in de toekomst.

doskabouter | 12-12-11 | 17:21

Je mot gewoon luisteren naar wat je gezegd wordt en werrekuh tot je er bij neervalt. Zo heeft de Heere het bedoelt. Wen er maar aan. Dit is het nieuwe neo-gristen-liberale Neederland. Zo is het tog Geert? Ja tog?

oplichter | 12-12-11 | 17:21

De pers mag aangepakt worden!

GPMvanOijen | 12-12-11 | 17:13

Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:58

Ja, met een politieperskaart mogen ze binnen de afzetting, MITS ze de aanwijzingen van aanwezige agenten en recherche opvolgen. Zo niet OPZOUTEN.

EisQonijn | 12-12-11 | 17:08

De pers is ook echt het allerbelangrijkste bij een ongeval... aldus de pers

datzegik69 | 12-12-11 | 17:07

Goed ik ga even wat anders doen. Voor haar, voor hen en voor mij.

Canis Spurcus | 12-12-11 | 17:07

Kassa! Schadevergoeding! De belastingbetaler betaalt wel.

De Geus | 12-12-11 | 17:07

en nederland is een bananenmonarchie

biermagnaat | 12-12-11 | 17:04

Het lijkt er soms wel op of half het geenstijl reaguurderspannel bij de politie werkt gezien de "ongezien-alles-goedpraten-wat-de-politie-doet"-mentaliteit.

synchronicity | 12-12-11 | 17:02

Korps Zuid Limburg zit hier weer te minnen?

'Volgens de commissie is het intellectueel vermogen van het korps gering en wordt er slecht met talent omgesprongen.' nos.nl/artikel/321383-zware-kritiek-op...

Nu even een serieuze vraag aan de popolikkers hier: hoe kun je voor een labiele onbetrouwbare prutspolitie zijn? Leg mij dat eens uit...

Moet je soms om respect te hebben voor ambtenaren die de wet moeten handhaven maar dat niet doen soms een beetje achterlijk zijn? Ja he?

Canis Spurcus | 12-12-11 | 17:00

IgNOraNcE | 12-12-11 | 16:43

U vraagt zich af of ik schoenmaat 113 heb?

PeeDeBee | 12-12-11 | 16:58

@appeltje 16:36

Je moet je schamen!

strikdewepstroper01 | 12-12-11 | 16:57

Ik zie een patroon.

Overdag GS: Leve de popo!
Avond/nacht GS: Fuck de pliesie.

Iets te vroeg gepost, Quid. Dit was er eentje voor 10 uur vanavond.

Gootbalkoning | 12-12-11 | 16:55

Spitto™ | 12-12-11 | 16:19 | + 0 -
Ben jij soms zelf zo'n kutfotograaf?

de_Joego | 12-12-11 | 16:53

Een GEVAAR voor de democratie! Als de pers nu al geen foto's meer mag maken van ongelukken. We leven in een politie staat. Het is een schande!!!!

poldergeiz | 12-12-11 | 16:53

Haringkoning 15:36

Ik sluit mij bij je aan. Zo is het.......

strikdewepstroper01 | 12-12-11 | 16:48

Ik kan geen sympathie meer opbrengen voor een agent, dus deze lul zit in mijn ogen sowieso fout. Die houding krijg je vanzelf als je keer op keer negatief in aanraking komt met die lui!

gozahtje | 12-12-11 | 16:44

Even voor alle wijsneuzen hier. Deze fotograaf is de persfotograaf van Den Haag met de langste staat van dienst, een zachtaardige man en absoluut geen sensatiekraai. Als er sprake zou zijn van een harde aanpak is dit onterecht omdat ik weet dat hij altijd symphatiek te werk gaat.

strikdewepstroper01 | 12-12-11 | 16:43

Ben zelf 5, 6 jaar prof. persfotograaf geweest in met name Rottterdam en ja incl. de politieperskaart en over het gebruik ervan en hoe de diender op straat mee om hoort te gaan zijn afspreken.

Het is bekend dat met name Haaglanden daar eh, een andere visie op nahoud en zelfs een eigen perskaart hebben gelanceerd. Kennelijk vind niet alleen de diender op straat maar ook hoger in de boom dat landelijke afspraken niet voor hun gelden.

We lieten ook vaak incidenten in Haaglanden bewust lopen om de confrontatie met de heren *KUCH* politie van Haaglanden uit de weg gaan.

Wat ik niet snap aan de reacties hier is dat er veel reageren met een haat richting de camera. Waarom snap ik niet want als je kijkt naar het succes van media nieuws uit de regio brengen of een landelijk medium als de Telegraaf wil wel iedereen weten wat er gebeurd is. Maar als het dan vastgelegd moet worden en niet via een ctrl-c ctrl-v geplempt wordt miepen over die vervelende journalisten. Hebben die kortzichtige reaguurders het IQ van mijn schoenmaat?

De persvrijheid en vrije nieuwsgaring is de laatste jaren al enorm onder druk komen te staan oa. door C2000 en dit soort voor eigen rechter spelende dienders maken het er niet beter op.

IgNOraNcE | 12-12-11 | 16:43

Er zijn wetten over wat de pers mag en niet mag. Dat hoort de politie te weten. Hun taak is om de wetten te handhaven, niet te overtreden. PUNT.

In veel gevallen die ook regelmatig in het nieuws komen kennen opgefokte agentjes de wetten niet eens en sturen journalisten weg terwijl dat niet mag. In plaats van mensen te beschermen sturen ze de bedreigden weg ipv de bedreigers. Alles valt samen met het lage niveau en de slechte instructie.

Als je dombo's de vrijheid geeft om meer geweld te gebruiken zullen ze dat ongetwijfeld gebruiken, of dat nu terecht is of niet. Van dat beleid wordt niet alleen de crimineel het slachtoffer maar ook u, de brave Henk of Ingrid.

Na een paar moorden door agenten op een kind en een heel jong meisje en de oproep om meer geweld te gebruiken 'meer schieten' en 'meer meppen' en het niveau te verlagen (Opstelten) vraag ik mij af waar die organisatie mee bezig is. Want iedereen weet: labiel + wapen + niet aan de wet houden = dikke NONO.

Canis Spurcus | 12-12-11 | 16:40

@Biff Eagleburger
Vrijheid van nieuwsgaring is een grondrecht, discriminatie op grond van lidmaatschap van een of andere stichting die pasjes drukt is op zijn zachts gezegd dubieus te noemen. Vooral omdat de stichting het freelancende toedreders op de nieuws markt erg moeilijk maakt.

dugo | 12-12-11 | 16:40

Wat een makke schapen hier! "Je moet gewoon luisteren als de cops wat zeggen..."
.
Ook als dat helemaal niets met wetshandhaving te maken heeft maar alles met willekeur? Wat een befehl ist befehl mentaliteit! *kots*

Neo-Cicero | 12-12-11 | 16:39

Peen van Dienst | 12-12-11 | 16:23 |
Als jij halfdood tegen een tram zit geplakt zit jij ook niet te wachten op iemand die probeert aan jou leed geld te verdienen en je voor lul zet door jou harses in de krant te zetten.

zo raar is het niet dat de agent wat privacy geeft aan de vrouw. Er is al commotie genoeg om haar heen zonder zo'n persmuskiet

appeltje | 12-12-11 | 16:36

Waar gaan we naar toe met dit land als de reaguurders het al niet meer eens zijn met de redactie, het lijkt de politiek wel!

SatchRules | 12-12-11 | 16:35

Zo we zijn ineens wel erg pro politie hier, de haat tegen het journaille zit blijkbaar erg diep, valt me eigenlijk wel een beetje tegen.

Dr.Thorvaldt | 12-12-11 | 16:33

Je moet gewoon luisteren als de cops wat zeggen.. heb je ook niet zulke uitgelokte foto;s

msgambler | 12-12-11 | 16:32

@Nutbag Deluxe | 12-12-11 | 16:23 |
Fail! Verkeerde topic. Ach, ik draag mijn zwitsal met trots.

Nutbag Deluxe | 12-12-11 | 16:27

Heb even het draadje doorgelezen.
Godallemachtig, wat zijn die reaguurders dom.

Spitto™ | 12-12-11 | 16:26

twitter.com/#!/Politie_HGL/status/1459...

Een aanrijdsel van een bejaarde dame die een tram over het hoofd heeft gezien. Ja ja; dat is echt iets waar je een PD van 25 meter in het vierkant voor moet afzetten....

Er zijn media regelingen; er zijn perskaarten. Die regelen dat de pers de vrijheid heeft om binnen het afgezette gebied te lopen en zelf te bepalen waar zij foto's van maken. Vrijheid van nieuwsgaring heet dat. Het is één van de pijlers van een gemiddeld democratisch land, dat de politie niet bepaalt wat wel of niet in de krant komt.

Als die afspraken gemaakt zijn, moet een agent op straat zich er ook aan houden. Immers: diezelfde agent spreekt mij ook aan als ik de regels aan de spreekwoordelijke laars lap.

Toch ?

Peen van Dienst | 12-12-11 | 16:23

LOL! Volgens deze site heb ik een nogal gevarieerde torrentgeschiedenis. 'My Friends Hot Mom 26'? 'The Adventures of Tintin Russian Camrip'? 'Wicked Party Girls'? 'Lesbian seductions 38'?
Hm. Toch maar eens mijn huisgenoten aanspreken die ook zijn aangesloten op het lannetwerk...

Nutbag Deluxe | 12-12-11 | 16:23

de heren journalisten/fotografen begrijpen dus zelfs niet de functie van een lintje. en daarna lekker vitten op de politie, kinderachtig

Stijlloos&eigenwijs | 12-12-11 | 16:20

@de joego:

ben jij soms zelf zo'n kutsmeris?

Spitto™ | 12-12-11 | 16:19

Nee natuurlijk, gewoon dat lintje even om de hoek neerhangen en ze kunnen ongezien hun gang gaan, de pliesies die het allemaal zo goed met ons voorhebben. Ze discrimineren nooit, laten gemartelde burgers nooit sterven terwijl ze achter de voordeur staan en ze begraven geen kleine meisjes in hun achtertuin. En met een dienstwapen hun ex neerschieten? Nog nooit van gehoord. Allemaal brave hendriken die het beste voorhebben met onze vrijheid, vrede en democratie.

wardtmar | 12-12-11 | 16:19

het zijn ook wel huilende kudten die journo's

Toasty | 12-12-11 | 16:16

"Al 45 jaar ervaring".... daar wordt je ook niet vrolijk van ...

blauw! | 12-12-11 | 16:16

@Canis Spurcus echt een reactie die NIETS met bovenstaand artikel te maken heeft. Knap hoor!

mörser | 12-12-11 | 16:15

Heb zelf eens in een stadsbus gezeten, die een fietser geplet heeft. De pers gedroeg zich als aasgieren, van mij mag de pers de tyfus krijgen.

Snap er uberhaupt geen fuck van waarom foto's van andermans ongeluk en verdriet in de krant moeten

mörser | 12-12-11 | 16:12

Zeiken op journalisten. Totdat een agentje jouw rechten een keer schendt... of je dochter verkracht en vermoord en begraaft in zijn eigen tuin of doodschiet in een supermarkt met vele omstanders hoeft het agentje zich niet aan de wet te houden die hij zou moeten bewaken en handhaven.

Canis Spurcus | 12-12-11 | 16:12

you shall not pass !

nieuwisanders | 12-12-11 | 16:12

Stuur die agent eens terug naar de pliesieacademie! Ken uw wetten!

Chicka | 12-12-11 | 16:10

Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:58 | + 0 -

Heb je mijn reactie daarop wel gelezen? Is gewoon
een quote uit dat PDF'je wat je plaatste hoor..

Een politieperskaart is geen vrijbrief, agenten mogen
die gasten gewoon sommeren afstand te nemen. Punt.

de_Joego | 12-12-11 | 16:02

De politie wordt steeds harder. Ik hoorde net op de radio een socioloog analyseren dat dat kwam omdat de beschaafde benadering bij (sommige) mensen niet lijkt te werken. Die maken misbruikt van onze beschaving. Nou bedankt, politiek. Heel erg.

AntiSoof | 12-12-11 | 16:01

@Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:49 | + 0 -
"Lijkt het mij nogal duidelijk dat er geen sprake was van belemmering of wat dan ook."
Ik durf te wedden dat als je dit soort types niet netjes achter het lint deponeert, dat ze dan heel langzaam naar voren blijven kruipen. Dat alleen is al voldoende "belemmerend".

alcor | 12-12-11 | 16:00

.. volgens het gewoonterecht lijkt het tegenwoordig verboden te filmen wanneer mensen die dat niet willen bereid zijn geweld te gebruiken.
Dat is deze agent, duss.

Jan Passant mk2 | 12-12-11 | 15:59

@de_Joego | 12-12-11 | 15:54

Mensen met een politieperskaart mogen binnen de afzetting komen. Dat is een afspraak waar justitie mee akkoord gaat. Is dat nu echt zo moeilijk te snappen?

Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:58

Bei uns in der BRD ist alles besser!

Inspektor Gurkenfick | 12-12-11 | 15:58

"Journalist", "fotograaf": zijn dat beroepen ?!? Verhaaltjes spuiten en plaatjes trekken, dat kan iedere boerelul. Waarvan akte.

Gier | 12-12-11 | 15:57

@NickV2.0 | 12-12-11 | 15:54
Laten we het over slagers en vlees nog maar niet hebben.

Nietvoordekat | 12-12-11 | 15:55

Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:49 | + 0 -

En het is aan die 'fotograafjes' om te bepalen of er
ergens wel of geen sporen zijn? Kom op zeg, ze hebben
gewoon te doen wat die agent ze vraagt/sommeert.

de_Joego | 12-12-11 | 15:54

Iets met spreekwoordelijke muggen en olifanten

NickV2.0 | 12-12-11 | 15:54

Wat verdient een agent eigenlijk? Oftwel: Is dit een gevalletje "if you pay peanuts..."???

applaus voor de paus | 12-12-11 | 15:53

@Polletje Piekhaar | 12-12-11 | 15:46
Wat willen ze nou?

Nietvoordekat | 12-12-11 | 15:51

JOEPIE! Ben mijn onterechte zwitsalhoofd kwijt!

techniks | 12-12-11 | 15:51

Reaguurders snappen het beter dan journalisten. Gelukkig. JQ: je zit er deze keer naast.

techniks | 12-12-11 | 15:50

Als politie de zaak gewoon afzetten, moet je ook daar buiten blijven. Opzouten met je plaataparaat vooral als er iemand lekker dood ligt te bloeden. Mijn handen gaan altijd jeuken van ongelukpubliek of ramptouristen.

Frederik Vijf | 12-12-11 | 15:50

@Bakito | 12-12-11 | 15:48
Dat valt ook niet uit te leggen, is gewoon instinct. Zulk soort dingen moet je aanvoelen.

Nietvoordekat | 12-12-11 | 15:50

Ben het neit vaak met de wouten eens, maar afzetlint hangt er niet voor niets en daar blijf je maar lekker achter. Persoonlijk had ik ze opgepakt voor het betreden van een plaats delict.

Bubba | 12-12-11 | 15:49

@de_Joego | 12-12-11 | 15:36

Ik heb ook een redelijke hekel aan ramptoeristen, maar die afspraak is niet voor niets gemaakt. Als ik dan lees dat : "De fotografen waren aanwezig bij een ongeval tussen een auto en tram en stonden ongeveer 10 meter bij het ongeval vandaan. Er kwam een medewerker van het parate peloton aan lopen en meldde dat het een plaats delict was geworden. De fotografen stonden op de stoep ongeveer een halve meter binnen het afgezette gebied, waar de auto niet had gereden en ook geen sporen van het ongeval lagen."

Lijkt het mij nogal duidelijk dat er geen sprake was van belemmering of wat dan ook.

Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:49

Ja moet je horen, als jij daar door een tram bent aangereden en moet wachten tot de brandweer en het ambulancepersoneel je hebben losgewerkt, wil je ook geen hitserige fotograaf met dikke flitsen op je mik hebben.
.
Als je politie je vraagt ff uit de weg te blijven van de werkende hulpdiensten en de privacy van de slachtoffers, moet je niet gaan etteren. We wonen gelukkig niet in de US of "the people have a right to know" America.

EisQonijn | 12-12-11 | 15:48

@Nietvoordekat | 12-12-11 | 15:43
Het is mij nooit helemaal duidelijk wanneer je wel en wanneer niet een smakeloze grap mag maken hier.

Bakito | 12-12-11 | 15:48

@dadoedieandersnooit | 12-12-11 | 15:41
Dat is de theorie die iedereen kent. De vraag is of deze wet juist is toegepast.

Als ik de comments zo eens nalees dan is de kans klein dat we met een lastige en vervelende fotograaf te maken hebben. Jouw wet is dus niet van toepassing.

rara | 12-12-11 | 15:48

Het is niet aan de pers om te bepalen of ergens wel of geen sporen liggen. Dus als de politie zegt dat je achter het rood/wit lint moet gaan staan, net als ieder ander, dan moet je dat gewoon doen.
Ik zie hier geen probleem in!!!!!!!

Supahted | 12-12-11 | 15:47

De bekende politie agenten kreet: Vooruit mensen, achteruit!

Polletje Piekhaar | 12-12-11 | 15:46

Ook in zuid limburg waren ze er al achter dat de politie-mensen een IQ hebben van een banana.

joemiejas | 12-12-11 | 15:45

@Biff Eagleburger
Sorry, je had 'm al over de Politieperskaart. Terwijl ik nog schreef, had jij blijkbaar al gezonden. Tja, dingen gaan.

Van Dikhout | 12-12-11 | 15:43

@Bakito | 12-12-11 | 15:40
Oh ik heb het wel erger gezien. Iets met een erg verkeersongeval waar iemand bij omgekomen was, met een smakeloze grap van de redactie er bij. Topic werd een poosje later gesloten met de mededeling "we hopen dat de boodschap over komt" of iets dergelijks.

Maar niet doorvertellen want dan word je weggejorist.

Nietvoordekat | 12-12-11 | 15:43

Het lint is er neergehangen zodat de politie niet steeds eindeloos in discussie hoeft te gaan met opdringerige fotografen waar de plaats delict wel en niet betreden wordt. Als je dit vervolgens negeert en dan in discussie gaat over de plaatsing van het lint heb je het volgens mij gewoon niet goed begrepen. En laat ik over fatsoen en respect voor politie/hulpverleners maar niet eens beginnen!

PeeDeBee | 12-12-11 | 15:42

en kom op zeg , dit is toch geen geweld ...

iter | 12-12-11 | 15:42

Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

dadoedieandersnooit | 12-12-11 | 15:41

Toch geen reden om voor door het lint te gaan ?

Frederik Fluweel | 12-12-11 | 15:41

osta | 12-12-11 | 15:39 | + 0 -
Je was me voor ;)

van Nazareth | 12-12-11 | 15:41

Zelden een draad gezien waarin de mening van de reaguurders zó afwijkt van die van de redactie. Als dat maar goed komt.

Bakito | 12-12-11 | 15:40

Die agent zal het eerst wel een paar keer netjes gevraagd hebben schat ik.

van Nazareth | 12-12-11 | 15:39

@''Kom nou, we leven niet in een democratie met persvrijheid.''
We leven in een Duitse Democratie
in een Duitse Eurozone.

Ratzing. | 12-12-11 | 15:39

Wanneer leren die zogenaamde journalisten nu eens dat ze gewoon moeten luisteren als er iets gevraagd wordt. Netjes ACHTER het lintje je werk doen.

osta | 12-12-11 | 15:39

Ik ben het in dit geval eens met de politie, hij had net zo makkelijk een metertje naar achteren kunnen gaan. En dat argument "ik heb een politieperskaart dus ik mag overal bij" gaat sowieso niet op; als er ergens en bloedbad wordt aangericht kan je wapperen met je kaart tot je een ons weegt, maar ben je toch echt niet welkom op de PD.

SatchRules | 12-12-11 | 15:38

Jammer dat hij de wapenstok niet heeft gebruikt tegen die hijgerige hork.

Superior Bastard | 12-12-11 | 15:37

gewoon ramptoerisme opzouten met die boel.

iter | 12-12-11 | 15:37

Iedere agent in Den Haag hoort die fotograaf te kennen. Het gaat hier om Jos van Leeuwen. Een aardige en rustige man, had bij mijn in de straat een garagebox waar ie altijd met z'n batmobiel of fiets uit weg reed op weg naar een evenement, ongeluk of crime-scene.

Die agent voelde zich 'da-man, Jos is het!

"Meneer Van Leeuwen, uw foto’s zijn veel meer dan de documentatie van gebeurtenissen, spectaculaire en alledaagse, aangrijpende en grappige. Uw foto’s weerspiegelen het veranderende Den Haag van de afgelopen vijftig jaar. U bent begonnen toen fotograferen in zwart-wit nog de standaard was. Samen met uw vrouw maakt u een unieke beeldkroniek van onze mooie stad. De gemeente is daarom heel dankbaar dat u besloten hebt om uw enorme archief aan het gemeentearchief over te dragen. Op dit moment zijn er via de website al 351 van uw foto’s te zien.

Hoezeer het fotograferen in uw bloed zit, bewijst uw reactie toen u een paar jaar geleden op de fiets werd aangereden, vast en zeker op weg naar een fotomoment. De automobilist die u aanreed dacht zich aan zijn verantwoordelijkheid te kunnen onttrekken door snel door te rijden. Maar hij kende Jos van Leeuwen nog niet! Ondanks een gapende wond aan uw knie pakte u vliegensvlug uw camera en fotografeerde de doorgereden dader. Kijk, dat bent u, ten voeten uit."
(Toespraak door burgemeester Van Aartsen bij de uitreiking van de Haagse Pluim aan Jos van Leeuwen, 2 januari 2011)

Haringkoning | 12-12-11 | 15:36

Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:30 | + 0 -

"De algemene taakomschrijvingen geven de politie de
bevoegdheid maatregelen te treffen om te voorkomen dat omstanders in gevaar komen of de
politie voor de voeten lopen"

Hoogstwaarschijnlijk (dit soort fotografen kennende) zal dit laatste het geval zijn geweest.

de_Joego | 12-12-11 | 15:36

Mag ik even wijzen op het fenomeen Politieperskaart? Samen met de rellenkaart geeft deze doorgaans meer bewegingsvrijheid voor professionele (foto)journalisten dan zonder de kaart. In mijn tijd had een klein aantal politiemensen schijt aan de formele (ministeriele) perskaart, maar het overgrote merendeel van de dienders liet je jouw werk doen, omdat zij wisten dat jij je aan de spelregels hield. Destijds zijn veel amateurfilmers (SBS6) soms letterlijk van het plaats delict getrapt. En terecht. Hoezo persvrijheid voor die grenzeloos domme gassies? Die zijn niet met een journalistiek product bezig, maar fotograferen en filmen louter de poen. Weg ermee. Klaar.

Van Dikhout | 12-12-11 | 15:34

GeenStijl wordt in deze beetje Telegraaf hypocriet.

Als gewone burgers niet zouden luisteren naar verzoek politie om achter afzetting te gaan dan weet men het wel.
Nu staat er een tokkie met camera en roept men dat de "persvrijheid in het geding" is.
Als men persvrijheid zo wil oprekken dan is het op laatst niets meer waard dan een dooddoener.

youngtrillseeker | 12-12-11 | 15:34

Nou GS. Dit is weer punten scoren met zo'n topic. Nog openstaande vacatures?

De Badtegelzetter | 12-12-11 | 15:34

@Herr Kaloin | 12-12-11 | 15:29

Want de politie heeft áltijd gelijk en er is totaal geen reden om het omgekeerde aan te nemen. De politie bepaalt wel wat wij wel en niet mogen zien of fotograferen. De politie heeft namelijk altijd het beste met ons voor. Toch?

Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:33

Haaglanden. Dat zal wel iets met figuren te maken hebben met allergie voor cameralenzen. En die moeten beschermd worden.

BedrijfsTijgerT | 12-12-11 | 15:32

Even voor diegenen die het niet helemaal snappen; Een politieperskaart geeft je juist de mogelijkheid om binnen de afzetting te fotograferen, indien je inderdaad niet met je domme poten bewijsmateriaal vertrapt. Als ik zo de beschrijving eens lees, stonden ze binnen een meter van de afzetting en verstoorden ze het werk niet. HEt is dus puur een staaltje machtsvertoon.
www.politieperskaart.nl/Data/Leidraad....

Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:30

Wat een huilstuk op die site van Eyelogic. Werkelijk tenenkrommend. Al had die fotograag 450 jaar ervaring, gewoon opkrassen als oom agent dat aan je vraagt.

brutus68 | 12-12-11 | 15:30

Zo een fotograaf kan zich beter even afvragen wat het belang is van het fotograferen van een platgereden mens. Geen enkel blad zal zulke foto's plaatsen. Helaas zien dienders zich vaak genoodzaakt om plaatsvervangend fatsoen op te leggen in dit soort situaties. De vracht stront die persvrijheid minnend Nederland over die dienders uit meent te mogen strooien nemen ze voor lief. Uiteraard neemt die hang naar persvrijheid zienderogen af wanneer de pers zelf onderwerp van discussie is. Maar dat past ook in zo mooi een prachtige hypocriete samenleving als de onze.

Herr Kaloin | 12-12-11 | 15:29

Fotomakers van andere website dus ook per direct opbokken daar. Selectieve handhaving dit.

Zware Majesteit | 12-12-11 | 15:29

ACHTER het lintje mag de fotograaf z'n werk doen. Niet VOOR het lintje, ivm sporenonderzoek etc. etc. Duidelijk toch?

Amstel | 12-12-11 | 15:27

He verdorie. Weer een carrière van een veelbelovende eenstreper in de kiem gesmoord. Want dit krijg je niet meer gedoofpot, als korpsbeheerder zijnde.

CynicalBastard | 12-12-11 | 15:27

Terecht! Zo'n fotograaf verziekt ook de media door deze te overvloeden met foto's van zeer oninteressante ongelukken.

Expert Homo | 12-12-11 | 15:27

Om heel eerlijk te zijn..... een beetje fotograaf maakt dan toch in elk geval het kenteken onzichtbaar voordat een foto op internet wordt gedumpt. Kan gewoon lezen wat het kenteken is. En je moet al helemaal niet in de weg lopen als er hulpverleners aan het werk zijn. Terecht wat er gebeurt is als je het mij vraagt

Grijpgraag&deStier | 12-12-11 | 15:26

Poetin zou zeggen: 'De agent zorgde voor de veiligheid van de fotograaf.'

Einde van de Domheid | 12-12-11 | 15:26

Nu is het genoeg! Ik vetrek vandaag nog naar Afghanistan!

Claude Jacque | 12-12-11 | 15:24

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet, de plaats van het ongeval is afgezet met een rood/wit lint en daar blijf je dus gewoon achter als meneer agent dat vraagt, openbare weg of niet.

Alfred E. Neuman | 12-12-11 | 15:24

Stakkers doen huilie huilie omdat er een duwtje wordt gegeven.

Triest.

Super_J_Mckee | 12-12-11 | 15:24

Maar een camera in je mik voor programma's als Wegmisbruikers, blik op de weg etc, dat mag dan weer wel.. Bananenrepubliek.

neworder | 12-12-11 | 15:22

Ongehoord!
Hulpverleners die zomaar fotografen wegduwen, zodat ze hun werk kunnen doen.
Het moet niet gekker worden!
GeenStijl verandert wel een beetje in een huilclubje met dit soort topics.

ZegMaar | 12-12-11 | 15:21

Die agent had gelijk, ik kan me voorstellen dat ze soms helemaal gek worden van die fotografen.
Volgens mij mag een agent je altijd sommeren om achter een afzetting te blijven. En als je dat weigert, dan is het begrijpelijk dat hij dit doet, HULDE AGENT!

tis_wat | 12-12-11 | 15:20

Er zijn teveel mensen met door burgers ingeleverde macht die het niet kunnen gebruiken. Hierbij neem ik mijn macht terug en hoef ik niet meer beschermd te worden door de politie, ok? Waar moet ik tekenen?

Hempieman | 12-12-11 | 15:19

Wat een kudttopic. Volledig terecht dat meneer hier door de politie wordt weggejorist. Iets met moraal enzo, wat mensen hierboven ook al noemen.
.
Graag naam&rugnummer van de fotograaf, dan zullen we hem eens nonstop volgen met een camera onder z'n neus. Ramptoerist.

StYxX | 12-12-11 | 15:19

Als het Nick en Simon waren die vast zaten okay, maar elk ander geval ophoeren met je eosje.

broodje_aap | 12-12-11 | 15:19

@jan-lul-de-behanger | 12-12-11 | 15:17
Kun jij ook een punt maken zonder afkomst er aan de haren bij te slepen?

Bakito | 12-12-11 | 15:18

"Omstreeks 8:45 uur vanavond"

Duhhh, dan moet het toch 20:45 zijn, of anders 08:45 's morgens !!

wielmoer | 12-12-11 | 15:18

het zal wel net zijn als in Limburg dat het gemiddelde IQ bij de politie wat lager ligt dan bij de rest van de bevolking. Als ik uit eigen ervaring mag spreken zou ik het zelfs houden op "aanzienlijk lager".

jan-lul-de-behanger | 12-12-11 | 15:17

Persvrijheid prima, maar niet iedere faalhaas met een camera of microfoon moet denken dat ie god is.

toetanchamon | 12-12-11 | 15:16

Die fotograaf moet ook niet zeiken. Ze hadden het
plaats delict afgezet met een lint en meneer de
fotograaf wou pertinent niet achter het lint gaan
staan zoals hem meerdere keren gevraagd werd dus
heeft de agent hem even begeleid tot aan het lint.

Snap eigenlijk ook niet goed waar ze zo'n ophef over maken.

de_Joego | 12-12-11 | 15:16

Foto's nemen in het openbaar: prima. Plaats delict betreden: niet prima. Niet zo moeilijk toch?

DutchLibertarian | 12-12-11 | 15:15

Geef een hufter strepen en hij gaat er op staan.

Primus inter pares | 12-12-11 | 15:15

@lul-de-behanger | 12-12-11 | 15:10

Je kent het verschil tussen een persfotograaf en een jonge Marokkaan met een mobieltje?

Biff Eagleburger | 12-12-11 | 15:14

Een beetje fotograaf heeft een telelens en doet gewoon een paar stapjes terug. Niet zeiken.

Jaap Knasterhuis | 12-12-11 | 15:14

@Tommygunner | 12-12-11 | 15:06
Inderdaad. Zonder foto, maar met woorden, kun je ook best duidelijk maken dat er darmen en andere ingewanden uit de auto op het asfalt druipen.

Bakito | 12-12-11 | 15:14

Aan de foto's te zien was het niet eens een eenstrepertje die niet beter weet.
Overigens zie ik ook niet helemaal waarom de fotografen niet gewoon achter het afzettingslint bleven, is die halve meter dan echt zo belangrijk?

Project2501 | 12-12-11 | 15:14

@lul-de-behanger | 12-12-11 | 15:10
Een persfotograaf heeft doorgaans wel een perskaart bij.

Che_cuevara | 12-12-11 | 15:13

Aan de andere kant, wellicht waren er mensen gewond, dan zou ik zo'n sensatie-fotograaf ook au revoiren

Bokito ergo sum | 12-12-11 | 15:13

Is ook maar vervelend als die mensen die de hele dag op je vingers kijken.

Primus inter pares | 12-12-11 | 15:13

Moeilijk iets over te zeggen.
Als hij de hulpdiensten niet hinderde is dit wel een faal van de politie.
Maar als hij de hulpdiensten wel hinderde, dan terecht.
Wat @Tommygunner als zegt.

Che_cuevara | 12-12-11 | 15:12

Van de persvrijheid blijf je af, verrekte kutwout jonguh. Trek jij je pliesiepak voorlopig maar even uit totdat je respect voor de Wet kunt opbrengen, onwetende blaag.

Koettoerk | 12-12-11 | 15:12

Gewoon bevel van agent opvolgen anders opzouten. Als hij zegt naar achter dan ga je dat. Net of die halve meter er toe doet. Zeikerds! Totaal geen respect voor zulke jounalisten.

Mutaahh | 12-12-11 | 15:12

Goed voorbeeld doet goed volgen.

plaszak | 12-12-11 | 15:12

Een agent moet meten met de menselijke maat , dat vergeten ze helaas te vaak.

hooliganica hollandi | 12-12-11 | 15:12

aah joh, de plisie mag een terrein afzetten. Ook journalisten dienen daar aan gevolg te geven. Dus wil je niet wegwezen dan maar hardhandig. Dag!, rare mijnheer!

horsteknots | 12-12-11 | 15:11

Jank niet! Luisteren naar de politie en koop maar een betere zoom lens. De tering zeg...

Wieisdeman | 12-12-11 | 15:11

Een fotograaf die bepaalt of de locatie waar hij staat wel of geen plaats delict is?!
Meneer heeft het recht om foto's te maken maar als de agent van mening is dat hij een onderzoek kan belemmeren ga dan gewoon die halve meter naar achter staan. Dat halve metertje extra kan die lens ook nog wel aan.

Herr Knäckebröd | 12-12-11 | 15:11

Volledig terecht dit, want wat nou als het geen fotograaf is maar een kleine Marokkaan met zn mobieltje? Krijgt die ineens ook alle ruimte? Dit heeft met respect en moraal te maken, niet zielig doen GS.

lul-de-behanger | 12-12-11 | 15:10

Je moet dan ook geen apen aannemen als agent.

Playboy Mansion | 12-12-11 | 15:10

Was Haaglanden niet een opleidingskorps waar veel groentjes rondlopen? Dan schort er nog het een en ander aan de lessen van de politieacademie.

rara | 12-12-11 | 15:09

Nadeel van een bananenrepubliek is dat je apen als agenten hebt.

Nietvoordekat | 12-12-11 | 15:08

Boehoehoe.

Kialna | 12-12-11 | 15:07

Af en toe doen die fotografen dan ook wel net alsof alles bij zo'n ongeluk om hun draait...

Tommygunner | 12-12-11 | 15:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken