Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

COLUMN: Het verdrag van Assen

groetnuuutassn.jpg Wat een land! Op dinsdag opent het Journaal met de belangwekkende opmerking dat ganzen het vliegverkeer op Schiphol in gevaar brengen. Dat is gevaarlijk, een tweede Bijlmerramp willen we niet. Ik zou zeggen: afschieten, vangen, verdoven, als vrijwillige vogelverschrikker laten figureren in een weiland, opeten: alles mag als het maar onderwerp nummer vijf is in het journaal. Dat er zoiets als een eurocrisis aan de gang is, dat mogelijk een paar grote Europese banken in de problemen komen, dat Italië nu tegen 8% moet lenen, dat zelfs Duitsland moet leuren met obligaties, dat Nederland afstevent op een zware recessie als de euro 'valt' (en oh ja, dat in Iran 'iets' aan de hand is), het is allemaal tweederangs nieuws. Logisch hoor als de Minister van Financiën, de Jager, op maandag ons via twitter deelgenoot maakt van een zwaar werkbezoek in Assen. Zouden de Jager en Rutte zich realiseren dat Nederlanders echt nerveus aan het worden zijn? Dit soort tweets zie ik steeds vaker opduiken. En het zijn niet alleen de anti-Europa aanhangers, ook de zogeheten 'eurofielen' zien het licht aan het einde van de tunnel langzaam doven. Een klein (maar voorspeld) Grieks probleem uit 2009 volledig laten ontsporen. Vervolgens de banken niet dwingen (men koos voor vrijwillige bijdrage) om per direct slechte leningen af te waarderen en extra kapitaal aan te trekken, waardoor er vanuit de banken 'plotseling' paniekverkopen kwamen, aangespoord door speculanten die hun kans zagen om mee te liften. En de 'besmetting' was een feit. Zo krijg je zelfs een solvabele economie als Italië op de knieën. Vind je het gek dat nietszeggende nieuwsberichten die melden dat er in een 'goede sfeer' vooruitgang is geboekt worden, voor kennisgeving aangenomen. Niets is slechter voor het vertrouwen van burgers in de politiek als voortdurend 'grote plannen' op nog 'belangrijker toppen' worden gepresenteerd, waar vervolgens geen invulling aan wordt gegeven. Goed voorbeeld is het 'noodfonds EFSF'. Als een burger al snapt wat het is dan weet die burger dat het eigenlijk minimaal 1000 miljard groot moet zijn, maar dat het vooralsnog leeg is, omdat geen enkel Europees land er als eerste geld in wil stoppen. En dan wel denken dat de Chinezen dat gaan doen. Dat is toch volstrekt ongeloofwaardig!? Tijd voor actie! En dat begint met ophouden voortdurend nieuwe deadlines vast te stellen. Verlaag de verwachtingen, doen ze op de beurs ook. Zeg dat er op 9 december slechts kleine stapjes zullen worden gemaakt. Laat die mooie vergezichten over Europa maar even zitten. En begin met de speculanten de wind uit de zeilen te halen zodat de rentestandaards in Italië en Spanje dalen, zodat deze landen zich weer normaal kunnen financieren en een aanvang kunnen maken om hun schuld terug te betalen. En dat is simpel: de ECB hoeft alleen maar te zeggen dat zij ongelimiteerd staatsobligaties zal kopen. Iedere belegger weet dat je het verliest van de ECB. En het moet onverwacht zijn, net als de gecoördineerde ingreep van de Centrale Banken deze week. Beleggen is soms irrationeel: een lagere rente is een reden om te kopen! Het pappen en nathouden van politici moet stoppen. Sarkozy lijkt het te begrijpen. In zijn toespraak in Toulon durfde hij onpopulaire maatregelen aan te kondigen. En Merkel roept dat oplossen van de crisis echt niet met een pennenstreek is opgelost. Kleine stapjes om een groot probleem op te lossen: het zou zomaar het Verdrag van Assen kunnen zijn! lees mijn blog over banken, brokers en beurzen www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl twitter: @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

Ps. Met 'oude termen' bedoel ik natuurlijk het denken in 'links' en 'rechts', 'blank' en 'gekleurd', gelovig en niet-gelovig. Hoewel je (hopelijk) niet denkt in het veel bekrompere 'gelovigen vs niet-gelovigen' of 'blank vs gekleurd', is het gevolg van het denken in termen van 'rechts vs links' uiteindelijk net zo erg als de eerste twee dualisme. Kijk maar naar de wapenwedloop gedurende de koude oorlog. Of hoe we hier in het westen voortdurend worden afgeleid door de grote poppenkast genaamd 'politiek'. Doordat we zo goed worden afgeleid, hebben we nauwelijka de tijd om te bedenken waar de problemen hem écht in zitten.

RoyalWithCheese | 04-12-11 | 10:27

@ Ivoren Toren

Een zuidelijk gedeelte van china wel. India was vroeger veel groter. Het strekte zich over heel pakistan uit, en een zuidelijk deel van china. Google het maar. Maar voordat China een communistische staat werd, waren ze min of meer een virtuele kolonie van de Engelsen. Engelsen hadden toen al enorme vloten met kanonnen etc. De chinese dynastie (die toen nogal achter liepen met ons kwa technologie, wan in Europa brak de industriële revolutie uit) uit die tijd waren als de dood voor de Engelsen, en deden in die tijd veel om het Britse Koningshuis 'gunstig te zijn'. (Bron: Why the west rules door Ian Morris)

Maar afgezien vh feit of china wel of niet een kolonie was, dat was toch helemaal niet de clou van mijn verhaal? En hoe kom je erbij dat ik dat verhaal uit een schuldgevoel heb geschreven? De clou van mijn verhaal was juist om te stoppen met het denken in oude termen van meer dan 100 jaar oud. Want dat zijn gewoon oude tactieken om het volk te verdelen, en ze vervolgens te onderwerpen. De Rothschilds en de Rockefellers financierden zowel het stalinisme in de Sovjet Unie als het nationaal socialisme in het duitsland van Hitler. Dat zegt eigenlijk toch wel genoeg?? Dus alsjeblieft: Trap JIJ er niet in!

RoyalWithCheese | 04-12-11 | 10:10

@ RoyalWithCheese | 03-12-11 | 20:51
China is nooit een kolonie geweest, India wel. Toch zie je in beide landen een vergelijkbare economische ontwikkeling. Dat geeft juist aan dat de koloniale geschiedenis van een land veel minder van belang is dan links ons wil doen geloven. Ze proberen je een schuldgevoel aan te praten met als doel dat je je er verantwoordelijk voor voelt en ze in je portemonnee kunnen graaien. Trap er niet in!

Ivoren Toren | 04-12-11 | 09:29

"Wie is die Peter Verhaar dan?

(Zanger? Soapie? Model? 'Deskundige' in 't een of ander?)"
Heinzelmann | 04-12-11 | 04:57


Een 'deskundige' op het gebied van (macro)economie en financiële markten zijn allemaal in bed met de banken. Die hoogleraren zullen NOOIT de status quo afvallen! Dat is immers de hand die ze voert.

Ik weet niet of je weleens RTL Z kijkt? GEWOON PUUR VOOR DE LOL! Heel grappig om te zien hoe geraffineerd ze te werk gaan. Daar worden ook regelmatig hoogleraren (macro) economie uitgenodigd om 'het één en ander' te verduidelijken. Alleen wordt vaak het tegenovergestelde bereikt! Haha.

Die hele zender wordt gesponsord door de grootste bedrijven en banken van Nederland, en dan zouden zij eerlijk nieuws moeten maken! Haha laat me niet lachen! Dat is nou echt propaganda en leugens van de bovenste plank. Misselijkmakend bijna. Maar door die bagger eens in de zoveel tijd te kijken houdt je denk ik wel scherp, en het herinnert je eraan dat je NIETS moet geloven wat door de overige mainstream media wordt gezegd.

RoyalWithCheese | 04-12-11 | 09:17

Oh, en wat is 'Assen', en waarom zou mij dat moeten boeien?

Heinzelmann | 04-12-11 | 04:58

Wie is die Peter Verhaar dan?
(Zanger? Soapie? Model? 'Deskundige' in 't een of ander?)

Hij kan niet schrijven en heeft ook nog eens niks te zeggen. Wat een drama mensen!

Mompel-mompel-mompel-dinges-niks-mompel....

Heinzelmann | 04-12-11 | 04:57

Wat vergeten wordt is dat die 1 à 2 biljoen in een noodfonds gewoon een eufemisme is voor wij, t noorden geven uiteindelijk ons belastinggeld aan het zuiden www.z24.nl/analyse/artikel_239094.z24/...

Waarmee we dan hopen dat ze de eerste vrijvallende schulden aflossen.
Schulden die maar voor n deel in NL zitten, laat staan bij iedereen in gelijke mate.

Waarom t probleem van Griekenland&Italië en hun schuldeisers (die hopen dat wij echt zo dom zijn omvoor de Grieken te gaan aflossen) tot een collectief/ieders probleem te maken? Laat degene die zo dom waren massaal aan Gr. te lenen zelf hun probleem oplossen, met investeerders die liever in Gr investeren dan in NL geen medelij.

seven | 03-12-11 | 23:44

De crisis is goed voelbaar. Ook hier in de WAO, als versleten loodgieter die vele dienstbare jaren erop heeft zitten. Denk dat de modaal verdieners van 1500 eur en meer nog niet echt te klagen hebben. Onder de 1000 euri is het zwaar als weduwnaar en 2 kinderen die aan de uni studeren. Winkelen bij Appie zit er niet meer in, moeten nu naar de Plus/ALDI/LIDL (wel nog naar Appie voor de koffiemachine). Een mobiel abonnement is onbetaalbaar geworden. Geen cash-strength scotch meer maar alcohol van de schoonmaakafdeling. Callsgirls gaat ook niet meer lukken, het alternatief is onsmakelijk. Weet je wel hoe afgeleefd die tippelhoertjes eruit zien? Toen ik geld had was ik de koning der atheisten, maar geloof dat we toch maar langzaam terug moeten naar de kerk.

LTS gediplomeerd | 03-12-11 | 23:35

Aan de hand van deze column, en vooral onderstaan citaat, heb ik zelf ook maar een blog geschreven. Zie: dilic.wordpress.com/2011/12/03/waarom-...

“En begin met de speculanten de
wind uit de zeilen te halen zodat de rentestandaards in Italië en Spanje dalen, zodat deze landen zich weer normaal kunnen financieren en een aanvang kunnen maken om hun schuld terug te betalen. En dat is simpel: de ECB hoeft alleen maar te zeggen dat zij ongelimiteerd staatsobligaties zal
kopen. Iedere belegger weet dat je het verliest van de ECB. En het moet onverwacht zijn, net als de gecoördineerde ingreep van de Centrale Banken deze week. Beleggen is soms irrationeel: een lagere rente is een reden om te kopen!”

Beste P. verhaar,

Naar aanleiding van het stukje hierboven moet ik toch echt constateren dat je van deze huidige crisis weinig kaas hebt gegeten. De problemen met de euro zijn chronisch. Wat jij voorstelt om te doen is het zelfde als een pleister plakken op een kankerpatiënt. Hoe kan het ongelimiteerd opkopen van staatsobligaties door de ECB, wat gelijk staat aan het drukken van geld, ooit de huidige problemen oplossen? In het volgende zal ik proberen uit te leggen waarom ik denk dat dat geen zin heeft.

Sinds de Tweede Wereld Oorlog hebben we hier in het Westen een constante economische groei gehad, op enkele recessies na dan. Deze economische groei was voornamelijk te danken aan de uitbuiting van “derde wereldlanden”. Sommige mensen, waaronder jij waarschijnlijk Peter Verhaar, leven in de illusie dat kolonialisme niet meer bestaat. In
tegendeel juist. De hele tweede wereld oorlog werd juist gevoerd omwille van deze koloniën! De winnaars: Amerika, Engeland en Sovjet Unie wonnen van de Duitsers, Italianen en Japanners waardoor zij dus de dienst uit mochten maken. Het IMF, De Wereldbank en de Verenigde Naties werden kort na de oorlog
opgericht om verder te gaan waren ze gebleven waren. Een soort kolonialisme 2.0. Daar waar de koloniën vroeger met ijzeren hand en zweep werden onderworpen, gebeurde het vanaf toen “iets” subtieler, maar vele malen efficiënter! (ik hoef volgens
mij geen woorden vuil te maken waar de Sovjet Unie in deze was. Want kort na WOII begon de koude oorlog.)

Na ruim 50 jaar van constante uitbuiting ten gunste van de multinationals en elite, hebben de voormalig koloniën India, China en
Brazilië zich herpakt en hervonden. En hoe ironisch het ook is, dat zou nooit gebeurd zijn als de grote multinationals nooit massaal hun grote fabrieken zouden verplaatsen naar de “lage loon landen”, oftewel China, India en Brazilië! Doordat al het werk naar de “voormalig” koloniën zijn verscheept, zijn deze landen nu het geld gaan verdienen. In tegenstelling tot ons natuurlijk! Om ervoor te zorgen dat onze economie niet als een kaartenhuis in elkaar zou storten, werd het nemen van hypotheken en leningen massaal gestimuleerd en makkelijk gemaakt door de banken, die dat deden in opdracht van de overheden! Deze leningen en hypotheken werden verkocht onder het mom van dat de huizenprijs “toch altijd stijgen”. Wat in principe ook zo was een tijdje. Want als je kijkt hoeveel de huizenprijzen zijn gestegen de afgelopen
20/30 jaar, en dat legt over de inflatie, dan kun je niet anders dan concluderen dat het een grote zeepbel was. Onze economieën zijn dus kunstmatig instant gehouden door constante bezuinigingen en privatiseringen sinds de jaren 80/90, wat ook wel de tijd van het neoliberalisme wordt genoemd. Je kan denk ik ook wel zeggen dat onze economieën de laatste 30 jaar dus teerden op de basis die werd gelegd vlak na de Tweede Wereld Oorlog. Maar aan elk krediet komt er ooit een einde, dat is wat we immers nu letterlijk en figuurlijk aan den lijve ondervinden.

Drie jaar geleden is de wereldeconomie al bijna ingestort, maar de gevestigde orde heeft
een manier gevonden om wat tijd te winnen. Natuurlijk ging dat weer over de rug van de belastingbetaler. Maar ook de belastingbetaler heeft zn limieten. We moeten gewoon met zijn alle onderkennen dat het Westen is weggeconcurreerd door de lageloon landen, zoals natuurlijk ook hun volste recht is! We hebben immers gekregen wat we wilden: een
kapitalistisch systeem over de hele wereld! En omdat onze kolonieen al het geld hebben verdiend afgelopen decennia, heeft er dus een enorme kapitaalverschuiving plaatsgevonden. Precies zoals de CEO’s van de grootste Nederlandse bedrijven hebben geschreven in een open brief aan het Financiële Dagblad gisteren. Natuurlijk hebben ze er niet
bijgeschreven WAAROM dat zo is, maar daarom heb ik dat nu gedaan. Wat ik wel enigszins naïef vind is dat ze denken dat de crisis zomaar even opgelost kan worden indien we met z’n alle “gewoon” concurrerender
worden. Maar de geest is al uit de fles. Wij kúnnen hier in het Westen niet eens meer concurreren met die keiharde werkers zoals in bijvoorbeeld China, India en Brazilië. Zowel intellectueel als fysiek gezien niet. Want terwijl China en India massaal zjn gaan investeren in onderwijs, zijn wij aan het bezuinigen! Terwijl onze jeugd zich iedere weekend en zomer
in de zoveelste coma zuipt, volgen de chinezen zomercollege. Terwijl wij hersenloze celebrities aan het aanbidden zijn, aanbidden de chinezen grote filosofen zoals Confucius. Het lijkt mij duidelijk dat wij hier in het Westen totaal de verkeerde kant opgaan. En het is te makkelijk om alleen de banken de schuld ervan te geven. We moeten ook onszelf aankijken! Wij hebben het immers allemaal toegelaten!

Verder moeten we denk ik ook in het achterhoofd houden dat de huidige problemen in de wereld niet alleen te maken hebben met de schuldencrisis hier in het Westen. De energiecrisis en ecologische crisis heeft er ook een groot deel mee
te maken! Want nu China, India en Brazilie booming zijn, zal nu ook hun
vraag naar energie (olie) stijgen, waardoor olie dus alleen maar duurder wordt! En dat te bedenken dat het imperium dat is opgebouwd sinds de Tweede Wereld Oorlog voornamelijk te danken is aan goedkope energie (en
dus olie). We moeten echt af van het idee dat de energiecrisis alleen opgelost kan worden door nóg meer olie en fossiele brandstoffen te verbranden. Want dat zal namelijk alleen maar de ecologische crisis verergeren. Om deze energie-en ecologische crisis aan te pakken, is het volgens mij van heel groot belang dat we als mensen samenkomen en dit zo snel mogelijk oplossen! Een soort Manhattan Project, alleen deze keer zonder de paddenstoelwolk en verwoesting, die er juist voor zorgt dat het leven beschermt wordt zodat alle mensen en dieren duurzaam en in evenwicht met de natuur kunnen leven.

We kunnen niet van een economie die gebaseerd is op de verbranding van fossiele brandstoffen, verwachten dat er SCHONE energie zal komen. Dat moeten we zelf doen! In deze “Clean Energy Project” is er dan ook geen ruimte meer voor oorlog, conflicten, racisme en vooroordelen, want dit zijn enkel oude tactieken om mensen te verdelen en ze vervolgens te onderwerpen. Er zal nog enkel plaats zijn voor LIEFDE! Noem het utopisch, noem het idealisme…. Maar denk eraan dat 150 jaar geleden ALLE mainstream wetenschappers het fysisch voor onmogelijk hielden dat mensen het luchtruim ooit zouden betreden. En nog geen 50 jaar later bewezen een stel eigenwijze broers het tegendeel. In principe is alles mogelijk, we moeten het alleen willen! We moeten de verandering zijn die we willen zien. En niet alleen zeggen wat we willen zien.

En mocht deze “Clean Energy Project” ooit van de grond komen worden, weet ik zeker dat de “schuldencrisis” dan kinderspel zal zijn! Natuurlijk is het ook mogelijk om net als in de
jaren ’30 een Wereld Oorlog voor te bereiden, maar ben bang dat niet veel van ons die dan nog zullen zien eindigen.

Enkele Bronnen:

- The PinkyShow (youtube channel)

- De documentaire Thrive: What On Earth Will It Take?

- De documentaire The Money Masters

Deze blog heb ik opgeschreven aan de hand van talloze media, boeken en documentaires die ik heb gezien. Laat maar weten als je ook andere bronnen wilt weten.

RoyalWithCheese | 03-12-11 | 20:51

Beste Peter ik ben het helemaal niet eens met de door jou geschetste oplossing.

De 1 miljard moet 1 biljoen zijn lijkt mij. Een groter noodfonds is geen oplossing, want ze hebben geen enkele zeggenschap wat ze met het geld mogen doen, voor alles moeten de regeringsleidster toestemming geven.

Het enige drukmiddel dat er op dit moment is om de Italianen hun begroting op orde te krijgen en te zorgen dat de staatsschuld wordt verminderd is de hogere rente die ze moeten betalen op de kapitaalmarkt. Indien de ECB ongelimiteerd staatsobligaties zal kopen gaat de rente dalen en zal de Italiaanse regering de noodzaak van veranderingen niet meer inzien. De staatsschuld van Italië zal dan weer net zover stijgen totdat het voor de ECB ook niet meer betaalbaar wordt en de zaak echt ploft.

De problemen zullen dan vele malen groter zijn, dus laat de Italiaanse rente voorlopig maar lekker oplopen.

Het opkopen van staatsobligaties heeft een inflatoir effect, waartegen een lage rente staat. Alle brave spaarders moeten moeten dan dus bloeden voor het Italiaanse falen. Dit gaat dus tegen de enige opdracht van de ECB in en dat is de inflatie beperken. Verder ontstaat er een geldoverschot in de Europese markt, dat gaat weglopen in de bubbel van de volgende crisis.


In de jaren '80 betaalde we in Nederland meer dan 12% rente, pas op dat moment is er aanstalte gemaakt om de begroting weer op orde te krijgen. De rente die Italië nu betaald is nog lang niet zo hoog en zou nog een eindje mogen oplopen om de boel onder druk te houden.

Kortom de ECB moet niets doen om alle regeringen er van te doordringen dat ze orde op zaken moeten stellen. Alleen na keiharde afspraken met die regeringen om in te grijpen, dus niet de halfzachte Griekse afspraken die achteraf nooit worden nagekomen door de Grieken. Het lukt de Grieken niet om voor de afgesproken bedragen te privatiseren. Maak de afspraak dat de ECB de zeggenschap krijgt in het privatiseringsproces, ze hebben geen banden met corrupte vriendjes in Griekenland die de boel lopen te frustreren.

p3xxx | 03-12-11 | 19:19

Sliptong | 03-12-11 | 14:35
(Menselijke) Evolutie werkt niet op een schaal van honderden jaren. Althans niet zonder manipulatie. Ik snap je punt wel, samenwerking is ook goed voor de overleving van individuele leden van een soort, maar voor het zover is blijft het een ideologie (opgedrongen) en geen evolutionair principe (vrijwillig).

harry pikkel | 03-12-11 | 19:12

Oh.. ik dacht dat het artikel zou uitmonden in een jankpartij van dierenactivisten, die vonden dat Schiphol gesloten moest worden om die lieve ganzen met rust te laten ofzo.. Gelukkig is het nog niet zover!

M-Bozz | 03-12-11 | 18:27

die niet kloppen, wilde ik schrijven.

Jopie2009 | 03-12-11 | 18:08

Ik adviseer trouwens die column nog eens opnieuw door te lezen er zitten nogal een aantal zinswendingen ed in.

Jopie2009 | 03-12-11 | 18:07

Mooi al die economische beschouwingen, maar niemand die echt weet waar het op gaat uitdraaien. Het meest voor de hand liggende scenario lijkt me:

Eerst economische crisis. Dan chaos (a revolution is only 4 meals away, dat soort werk). Dan een opstand van de joge generatie tegen de babyboomers. Dan oorlog en daarna worden we weer vriendjes en beginnen we met de economische opbouw.

Jopie2009 | 03-12-11 | 18:06


Ik wil slechts 3 belangrijke dingen weten die nogal eens ontbreken in de berichtgeving en met name ontbreken in de columns van Verhaar:

1) hoeveel geld zijn we inmiddels kwijt aan ondersteuning van andere europese landen? Ook oa door de 'steunaankopen' van de ECB die wekelijks worden gedaan van schulden van risicolanden die het gif op de balans van ECB zijn - waar ook nederland de financiële nadelen van krijgt?

2) Hoe gaat de Jager zorgen dat hij al dit door hem kwijt gemaakte Nederlandse belastinggeld zo snel mogelijk weer kan teruggeven aan de belastingbetaler?

(Of heeft de Jager geen zin om uit te leggen dat we straks gaan bezuinigen omdat hij zo dom is geweest in Europa met ons belastinggeld te gaan gokken in dit bizarre Euro project?
En heeft Verhaar wat moeite toe te geven dat hij met zijn bovenstaand verhaal juist pleit om nog verder in deze bizarre richting af te dwalen?)

3) Vanaf wanneer garandeert de Jager dat Nederland geen Euro meer stopt in welk euro zuidelijke landen fonds dan ook, en de ECB zo snel mogelijk stopt met het vergiftigen van de balans met steunaankopen ?

Het is ongelooflijk dat Verhaar een pagina vol mag praten over de Eurocrisis en niet verder komt dan nog maar eens de met de euro verstrengelde politici napraten dat het vervelend zou zijn voor de economie als de Euro valt.

Als je het als columnist in deze situatie presteert met geen woord te reppen over die 3 meest belangrijke vragen voor Nederland dan heb je wat mij betreft volledig afgedaan als financieel colomnist.

Schout-bij-nacht | 03-12-11 | 18:05

Een werkbezoek aan Assen of wat voor provincie dan ook, is natuurlijk gewoon vluchtgedrag m.b.t. de uitdijende crisis.Anders gezien : Het Haagse gezag is toe aan afleiding.Tenslotte gunt de financiële wereld zich ook adem-pauze's.Dan gaan de koersen even omhoog zoals nu en komen per saldo over 3 maanden gerekend op 0,0 of lager. Nout Wellink komt echter al tot de conclusie,dat er iets fout zit in het systeem.Ja,ja het duurt even tot de erkenning dat in die hele EUSSR (=euro-zone) een weef-fout is ingebakken en.... daar komt in Assen geen eind aan.

Dolphi | 03-12-11 | 17:51

Gewoon weer met zijn allen aan de ruilhandel. En we resetten alle computers. Alles gaat op nul of het nu debet is of crediet is. Pech voor hen die nu nog veel te besteden hebben(ws de graaiers) en een geluk voor een ieder met schulden. Einde van de maand nieuw salaris gestort krijgen in guldens. Mischien een ideetje?

secretia | 03-12-11 | 17:32

Bijna tien jaar is er gewaarschuwd voor deze financiële staatsgreep. Nu is het zo ver. Een enkeling had het door en heeft maatregelen genomen. Deze draconische en quasi-incompetente poppenkast dient maar 1 doel: het afschaffen van cashgeld en het financieel knechten van de mensheid.
.
Rationeel denken over de architecten van deze crisis en hun lakeien heeft geen enkele zin. Want het zijn respectievelijk megalomane krankzinnigen en corrupte en chantabele carrièremakers. You've. Been. Had. Niet elke 'complotter' is een zweefteef, blijkt maar weer. Wij zijn de ganzen en de EU is de stok waarmee de troep in onze strot wordt geduwd. Vrijwel niemand vraagt zich af WIE die stok in handen heeft
.
De boel van dag tot dag bekijken heeft ook geen zin. Overzie de laatste 3 maanden en u ziet al een patroon, een agenda, een script. Bekijk de laatste 30 jaar en u ziet een drol die eindigt op dit punt. Of niet, whatever. En zet u vooral schrap, het wordt nog veel erger. Ik blijf er op hameren: zoek op nazi roots of the Brussels EU. He kut, toch nog een Godwin op de valreep.
.
o)+!!! Eten!!!
Ik kom eraan, mam.

o)+ | 03-12-11 | 17:30

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:57
Zij hoeven niks af te schrijven want die bonds zijn nog altijd genoeg waard. Tot nu toe hoeft China op de schuld aan het westen nog niets af te schrijven en lopen ze nog steeds binnen. En dan gaat de 2e regel van jou betoog in. Inderdaad ze nemen niet alles maar een hoop voor een prikkie over. En waar wij nog in een ver verleden de boel ook overnamen voor een paar kralen zullen zij tenminste met onze eigen cash afbetalen. Dat scheelt toch even die schrale troost.

idopane | 03-12-11 | 17:22

@Einde van de Domheid | 03-12-11 | 15:16
Een stukje economie:
Als ik netto €2000 verdien, is dat na halvering €1000.
Als ik per maand €1500 uitgeef aan huisvesting/ eten/ etc. is dat na verdubbeling €3000.
Dan verlies ik maandelijks €2000, in plaats van €500 te sparen.
Hoe denk jij dit goed te praten voordat ik de 'pek ende veeren' tevoorschijn haal?
necrosis | 03-12-11 | 15:26 | + 2 -
Je gaat dan EU 4000 verdienen.

Einde van de Domheid | 03-12-11 | 17:10

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:58

Ik probeer inderdaad het verband tussen het bankgedrag, dat zoals Verhaar ook zegt, NIET bestraft wordt, dus als private sector in PUBLIEK GEDEKT investeren als onderdeel van een socialistische economie en samenleving te leggen. Wij,Europeanen financieren dus onze eigen welvaart. Alleen DIE EU stoppen en ieder zn verlies nemen kan de juiste oplossing zijn

zoisut | 03-12-11 | 16:50

pius | 03-12-11 | 15:54 |

Nee hoor, Verhaar geeft het al aan, de media brengen het grootste NON nieuws zelfs aan de vooravond van de val een tijdperk nog als het enige waar het over gaat in deze wereld. En dat AL 50 JAAR LANG. U herkent het alleen niet meer...

zoisut | 03-12-11 | 16:44

Het is simpel: bedrijven zitten op enorme hoeveelheden contant geld, in de VS en waarschijnlijk ook in de EU.
online.wsj.com/article/SB1000142405311....
Westerse consumenten en overheden vergroten hun schulden ten bate van de cash reserves van bedrijven. Probleem is dat bedrijven hun geld niet of minder uitgeven en productie in lage-lonen-landen plaats vindt. Netto resultaat is dus dat steeds meer geld bij bedrijven wordt geconcentreerd en de hoeveelheid beschikbaar geld voor Westerse consumenten en overheden wordt beperkt. Dat gaat een tijd goed door het uitschrijven van leningen aan consumenten en overheden, maar zodra die niet meer betaald kunnen worden is een kredietcrisis het gevolg. De beste oplossing hiervoor is de belasting op bedrijven verhogen, met het bijkomende probleem dat dat politiek zeer gevoelig ligt, zeker in de VS.

Schwanz | 03-12-11 | 16:37

Griekenland een klein probleem.

1 miljard (ipv biljoen).

Rare debiel die je bent. Jouw stukjes lees ik voortaan slechts ter vermeack.

NoMinister | 03-12-11 | 16:35

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:38
Jep, dit frauduleuze monetair stelsel heeft weinig met kapitalisme van doen, wel ontstaat erdoor een mooie voedingsbodem voor chroney capitalism, corporatisme of weetikveelhoejehetnoemenwil.

Willem Hollander | 03-12-11 | 16:18

Wat is het synoniem voor een eurofiel?

Eurovalt.

Shadow112 | 03-12-11 | 16:15

zoisut | 03-12-11 | 15:50 |

Moehahaha, mooi verhaaltje, was het maar zo simpel.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:58

idopane | 03-12-11 | 15:52 |

En die honderden miljarden in Amerika gewoon afschrijven? zo gek zijn ze nu ook weer niet, ze nemen gewoon heel handig de hele economie hier en in Amerika over.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:57

zoisut | 03-12-11 | 15:50 | + 0 -

Prietpraat.

pius | 03-12-11 | 15:54

vraagstaart | 03-12-11 | 15:49 |

Ik was er al bang voor dat je die perverse trekjes nog niet afgeleerd had, btw, hoe gaat het met je obesitas? Worden je borsten nu ook kleiner of heb je nog steeds die ff cup?

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:53

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:46
Je vergeet dat zij een innerlijke markt hebben die 3x zo groot is als de hele EU. Kortom genoeg om door te ontwikkelen. Die hebben het Westen in principe niet meer nodig.

idopane | 03-12-11 | 15:52

Een "bekeerde" bankier die in vaste dienst bij PenW is getreden om het klootjesvolk uit te leggen hoe we genept worden? Peter Verhaar blijft verbazen maar legt met zn dienstverband al PRECIES weer WAAR het probleem zit: het multicultureel socialisme. Oeps, nou heb ik mn kruit verschoten. Welnu, Verhaar predikt exact de ondergang van Europa door de ESB, die NU al fout bezig is, hun fout gewoon in beleid te laten omzetten wat dus al duidt dat de EU illusie niet werkt om dus de LINKSE illusie dat het volk en iedereen die naar onze potten wil emigreren een prachtige samenleving oplevert die iedereen rijk en gelukkig maakt. Dancing with Pauw en Witteman in the Street, ja natuurlijk, gewoon opkopen en bijdrukken tot je erbij neervalt om een linkse multiculturele illusie en DAARMEE de verbondenheid van gedekte leningen door banken die nu het failliet van het systeem aantonen omdat er GEEN economie mee gefinancierd KAN worden gebaseerd op massaimmigratie dus in puur verspilling is opgegaan. Tijd om te stoppen dus, HOE JE HET OOK ZIET. Sarkozy is wel de laatste die door de bomen nog het bos ziet, logisch hij zit met zn banken in zn nek, en schakelt de euro aan Europa, ja, die mogen zijn economie en schuld redden. Zolang we niet zien WELK failliet systeem hier speelt en dit dus ontkennen, is de ECB of dadelijk het ESM oprichten hetzelfde als op een stoeltje gaan staan en je kop in strop steken. De islam trekt vervolgens de stoel onder je vandaan....

zoisut | 03-12-11 | 15:50

@neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:42
* bloost * Ik hoopte eigenlijk dat je me zou willen aanduwen....

vraagstaart | 03-12-11 | 15:49

@ Bakito | 03-12-11 | 15:41

Na je uiterst doordachte, goed onderbouwde en met een bijna poetisch geformuleerde zinnen gevormd commentaar, adviseer ik je om weer in je kooi te kruipen. Kan je weer achter tralies en glas hunkeren naar het verkrachten van kusjes werpende vrouwelijke bezoekers.
En dan ga ik mij weer bezig houden met het lezen van commentaren van reaguurders die wel niveau hebben.

Jarre Tell | 03-12-11 | 15:49

necrosis | 03-12-11 | 15:17
Met die heerlijke soundtrack met de electronische versie van de Willem Tell overture door een omgebouwde sythesizer virtuoos Wendy Carlos

idopane | 03-12-11 | 15:47

idopane | 03-12-11 | 15:35 |

Ook China gaat hopeloos in de problemen komen als hun afzetmarkten in elkaar donderen, we zullen hier in het westen weer gaan moeten leren produceren.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:46

vraagstaart | 03-12-11 | 15:31 |

Godvur, heb jij die toko hiernaast gekocht?

Mag ik straks zeker 's morgens die deux chevaux aanslingurun?

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:42

@Jarre Tell | 03-12-11 | 15:39
Whatever, gemotiveerd worden door bezitsvermeerdering noem ik kapitalisme. Of dat nu in Noord-Korea voorkomt of in Texas.

Bakito | 03-12-11 | 15:41

@ Bakito | 03-12-11 | 15:36

Nee hoor geborneerde eikel. Hebzucht en a-sociale zelfverrijking door elites komt in elk systeem voor.

Jarre Tell | 03-12-11 | 15:39

idopane | 03-12-11 | 15:26 |

Je verwart het kapitalisme met het monetaire stelsel volgens mij. Met alleen het kapitalistisch systeem zou er geen schuldencrisis zijn, de schuldencrisis ontstaat door het monetaire stelsel, steevast door mij aangeduid als oplichtersstelsel, ofwel, niet bestaand geld uitlenen en daar geld (rente) voor vragen.

Stel dat ik je een auto voor de hele dag verhuur voor zeg 100,- Nu kom ik er achter dat je die auto maar een uurtje per dag gebruikt, net als andere huurders. In theorie kan ik die ene auto dus 24x gaan verhuren voor 100,- Mijn systeem werkt perfect, totdat iedereen in eens tegelijk de auto de hele dag wil gebruiken en ik jou moet gaan uitleggen dat je vandaag niet over je auto kunt beschikken maar dat je wel moet betalen, hoe noem jij zo'n werkwijze?

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:38

@necrosis | 03-12-11 | 15:34
Hoezo, alsof ik ooit heb ontkend dat er sprake is van volksverlakkerij.

Bakito | 03-12-11 | 15:37

@Jarre Tell | 03-12-11 | 15:34
Dat graaien en grabbelen IS kapitalisme. Wijf.

Bakito | 03-12-11 | 15:36

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:23
China is bezig met zijn nieuwe versie van het kapitalisme dat meer gelieerd is met zijn eigen filosofie gebaseerd op Confusius, Lao Tse etc. Dat zijn haast genetisch bepaalde oerfilosofieën die bijna net zo karakteristiek zijn als hun zwarte haren en spleetogen. Maar laat die vooroordelen maar lekker thuis want die Chinezen redden het wel want die zitten al in de toekomst en wij lopen nog besluiteloos en verdwaald rond in ons eigen arrogante verleden dat nog te veel gebaseerd is op illusies.

idopane | 03-12-11 | 15:35

@ Bakito | 03-12-11 | 15:18 |
"LOL, en dan zijn er nog types die beweren dat kapitalisme geen volksverlakkende ideologie is".
.
Ah, het is weer de schuld van het kapitaal. Hou toch op man. Het is gewoon de menselijke eigenschap van steeds meer willen. Elke keer dat (de meeste) mensen in de positie komen dat ze kunnen graaien en grabbelen doen ze het.
.
Het valt mij mee dat de grote kladderatsj nu pas is begonnen. We worden leeg geroofd door banken, verzekeringen, belastingen, goed geleide marketingcampagnes, bureaucratien etc. aan de bovenkant en een hoop uitkeringstrekkers aan de onderkant.
Ondertussen gaat een hoop van ons geld stiekum en openlijk naar verre landen en worden onze steden in een noodtempo overgenomen door islamieten. Alles buigt door de hebzucht door.
.
En dan kom jij met het is de schuld van het kapitaal. Dombo.

Jarre Tell | 03-12-11 | 15:34

@Bakito | 03-12-11 | 15:28
Zal ik nu flauwe grapjes gaan maken over de 'aap uit de mouw'?
*nee, ik doe het niet*

necrosis | 03-12-11 | 15:34

Kunnen we Hein Klemann niet de Financieel columnist maken van GS?

Zo te lezen in de link van Seven is dit iemand die wel duiding kan brengen in de huidige financiële turbulentie - los van de huidige politieke denkwijzen.

Schout-bij-nacht | 03-12-11 | 15:33

De Griekse bevolking wordt gesandwiched tussen IMF en EU en ECB dankzij - je verwacht het niet he? - een falende corrupte overheid. Het lijkt een kwestie van tijd voor wij aan de beurt zijn en de straat op kunnen tegen inhumane bezuinigingen van de EUSSR. www.youtube.com/watch?v=qKpxPo-lInk

Balk-in-je-oog | 03-12-11 | 15:32

@neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:26 Heau heau lieverd, ik heb de hypotheek nog niet rond.

#dehuidvandebuurvrouwnietverkopenvoorzijgeschotenis

vraagstaart | 03-12-11 | 15:31

@Bakito | 03-12-11 | 15:23 In een open burgeroorlog is er inderdaad meer ruimte voor creativiteit, qua kledingkeuze - en het is voor alle leeftijden! dybiz.com/sites_randomblog/wp-content/...

En dan ga ik nog voorbij aan het opzij zetten van andere conventies, zoals die van Geneve.

vraagstaart | 03-12-11 | 15:29

Ik hoorde toch liever dat bericht over de ganzen, dan het eindeloze (en oeverloze) geleuter Ajax of Mauro.

Geil Kippetje | 03-12-11 | 15:29

@Einde van de Domheid | 03-12-11 | 15:21
Beetje drastisch. De massa houdt zich het meest koest als ze met hangen en wurgen elk jaar een paar tientjes meer kunnen uitgeven in de Aldi, CenA en de Blokker.

Bakito | 03-12-11 | 15:28

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:12
Je hebt volkomen gelijk maar het is niet de schuld van het systeem maar van ons zelf. Zolang er deze crisis is anticiperen wij verkeerd op het kapitalistisch systeem en niet andersom. Crisis behoort een uitdaging tot verandering te zijn terwijl wij het teveel beoordelen als een schuld die buiten ons bij 'anderen' ligt.

idopane | 03-12-11 | 15:26

@Einde van de Domheid | 03-12-11 | 15:16
Een stukje economie:
Als ik netto €2000 verdien, is dat na halvering €1000.
Als ik per maand €1500 uitgeef aan huisvesting/ eten/ etc. is dat na verdubbeling €3000.
Dan verlies ik maandelijks €2000, in plaats van €500 te sparen.
Hoe denk jij dit goed te praten voordat ik de 'pek ende veeren' tevoorschijn haal?

necrosis | 03-12-11 | 15:26

Bakito | 03-12-11 | 15:11 |

Ik krijg binnen niet al te lange tijd een mooie jonge buurvrouw.

*zich alvast verheugd op de burgeroorlog*

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:26

@necrosis | 03-12-11 | 15:17
Wel een keer of tien gezien. De film snijdt een gevoelig punt aan. Dat een maatschappij gebaat is bij freaks en criminelen en ze zelfs creëert, omdat zo de kudde schapen beter in het gareel kunnen worden gehouden

Bakito | 03-12-11 | 15:25

@vraagstaart | 03-12-11 | 15:16
Bij zo'n besloten conflict wordt je vaak al geweigerd als je gymschoenen aanhebt.


Bovendien, welke mongool draagt nou zo'n lichtblauwe helm boven een camouflatie-pak.....

Bakito | 03-12-11 | 15:23

idopane | 03-12-11 | 15:16 |

Je denkt dat er in China geen crisis gaat komen?

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:23

halveer de grondstoffen en 7 miljard mensen doen de rest.
het is niet of maar wanneer de oorlog komt

ziende blind | 03-12-11 | 15:22

Bakito | 03-12-11 | 15:18 | + 0
Economie is emotie!
Vandaar dat ik zeg: Verdubbelen die schulden en verdubbelen ons inkomen!

Einde van de Domheid | 03-12-11 | 15:21

@ziende blind | 03-12-11 | 15:17
Ook jouw nick is geen excuus voor 'zegd'.
*boetekleed toewerpen doet*

necrosis | 03-12-11 | 15:20

En daarom ben ik voor algehele belasting anarchie!

Bolesmales | 03-12-11 | 15:18

bokkenrijder | 03-12-11 | 15:11 |

De ECB heeft oneindig diepe zakken, althans dat denkt Peter Verhaar. De ECB is de Europese geldpers, niets meer en niets minder. Overigens moet er wel rente betaald worden over het gedrukte en niet bestaande geld.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:18

@Einde van de Domheid | 03-12-11 | 15:16
LOL, en dan zijn er nog types die beweren dat kapitalisme geen volksverlakkende ideologie is.

Bakito | 03-12-11 | 15:18

@Bakito | 03-12-11 | 15:11
Fan van 'A clockwork orange'?

necrosis | 03-12-11 | 15:17

ome zalm zegd,het zit tussen je oren.
ome kaas for president

ziende blind | 03-12-11 | 15:17

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:06
Kijk maar het gebeurd niet wereldwijd. De crisis speelt zich af in het Westen, witmannenland bij uitstek, daar waar mensen nog in links en rechts denken, daar waar mensen die iets anders willen gewoon met 6 kogels, als ware het de eerste beste bananenrepubliek, worden afgeschoten omdat ze het wagen omdat valse superioriteitsgevoel van de linkse intellectueel aan te tasten. En daar komt nou een economisch einde aan.

idopane | 03-12-11 | 15:16

@Bakito | 03-12-11 | 15:11 Bovendien heeft een burgeroorlog het voordeel dat iedereen mee mag doen wat bij zo'n officieel, meer besloten conflict is uitgesloten.

Als Tristan van der Vlis zich nog een jaartje had ingehouden had-ie het heldendom kunnen verwerven en als martelaar sterven, bedoel ik maar. Waren er straten naar hem genoemd, of misschien zelfs een winkelcentrum.

vraagstaart | 03-12-11 | 15:16

necrosis | 03-12-11 | 15:11 | + 0 -
Eerst wordt de Euro gehalveerd.
DAARNA pas de prijzen verdubbeld.
Alles blijft hetzelfde.
Maar de waarden verdubbelen.
Het is psychologie man!

Einde van de Domheid | 03-12-11 | 15:16

@Stormageddon | 03-12-11 | 15:09
Op zich kun je heel goed een gemeenschappelijk doel nastreven, mits de groep uit niet meer dan een man of vijf, zes bestaat.

Bakito | 03-12-11 | 15:14

@Einde van de Domheid | 03-12-11 | 15:00
Als je de waarde van de Euro halveert en de prijzen verdubbeld, raken we aan de bedelstaf.
*zich afvraagt wat een stuk touw en een krukje straks gaat kosten*

necrosis | 03-12-11 | 15:11

@vraagstaart | 03-12-11 | 15:08
Logisch. Het is veel leuker om je buurman te martelen en zijn vrouw te verkrachten, dan zo'n onverstaanbaar stel uit een ver, vreemd land.

Bakito | 03-12-11 | 15:11

"En begin met de speculanten de wind uit de zeilen te halen zodat de rentestandaards in Italië en Spanje dalen, zodat deze landen zich weer normaal kunnen financieren en een aanvang kunnen maken om hun schuld terug te betalen. En dat is simpel: de ECB hoeft alleen maar te zeggen dat zij ongelimiteerd staatsobligaties zal kopen."

En hoe gaan ze dat dan doen beste Peter? Van jouw spaarcenten?!? Met andere woorden: jij bent ook 100% voor verder pappen, nathouden en het doorgaan met het schuldenpiramidespel!

bokkenrijder | 03-12-11 | 15:11

Nog even en dan woon ik in een europese superstaat inclusief bundestrojaner en ACTA verdrag. Hoef ik nergens meer bang voor te zijn..

lichtpunt | 03-12-11 | 15:10

@ Schout-bij-nacht | 03-12-11 | 15:00

Bedankt voor de heldere uitleg. ik ben weer wat wijzer geworden.

Jarre Tell | 03-12-11 | 15:09

@Bakito | 03-12-11 | 14:57
Ik maak me geen illusies, noch utopische idealen. Idealisme is levensgevaarlijk. Ik weet het niet beter voor een ander, als iemand zijn eigen benen wil afzagen moet hij dat doen, ook als hij het zelf niet doorheeft. Je kunt hooguit even vragen of hij denkt dat het wel verstandig is om een kettingzaag naar zich toe te halen.
Maar incompetente mensen weten het altijd beter, dus die gaan toch hun gang. Ik zeg: Vooral hun gang laten gaan, als ze maar niet bij mij gaan bedelen om een rolstoel en mij vragen om ze de op trap te tillen.
Om dat te constateren hoef je geen bier te drinken.

Stormageddon | 03-12-11 | 15:09

@Che_cuevara | 03-12-11 | 14:52 Ik denk niet dat er veel belangstelling voor zal zijn, aangezien tegen die tijd iedereen wel familieleden en/of vrienden zal hebben verloren. Burgeroorlogen zijn bloediger en wreder dan 'normale' conflicten.

vraagstaart | 03-12-11 | 15:08


Jarre Tell | 03-12-11 | 14:50
Heel simpel uit te leggen. Wanneer iets werkt omdat het werkt steek je er geld in. Ook al weet je dat het op de lange termijn niet werkt toch probeer je om zoveel mogelijk geld binnen te halen. Tegelijkertijd ontwikkel je mogelijkheden (derivaten) om als het mis mocht gaan je alsnog bent ingedekt. De financiële wereld is een wereld die is gebaseerd op de werkelijkheid. Het zijn de politici die de aflossingsvrije hypotheek en de sub-prime loans, mede veroorzakers van deze crisis, hebben geïntroduceerd in het kapitalisme. Een socialistisch mechanisme (illusie) in een kapitalistische werkelijkheid. Omdat af te dekken heeft het kapitalisme de derivaten uitgevonden (Thomas Geigner huidig minister van Financiën van de US was een van de bedenkers) om de lange termijn af te dekken. En het heeft gewerkt. M.a.w. het kapitalisme werkt maar de politici worden nu direkt geconfronteerd met hun eigen dwaalbesluiten die meer op idealisme (links) zijn gebaseerd dan op de werkelijkheid.

idopane | 03-12-11 | 15:08

Einde van de Domheid | 03-12-11 | 15:00
Ah, de methode Zimbabwe. Leuk voor degene die erop los leefde en vette schulden maakte, straf voor de zuinige spaarders. Welk signaal geeft dat een maatschappij? Gat in je hand is oké olé olé.

*Dag koopkracht spaargeld*

seven | 03-12-11 | 15:07

idopane | 03-12-11 | 14:44 |

Klopt, ik begrijp het niet helemaal maar volgens mij begrijp jij er nog minder van. met het kapitalisme an sich is er helemaal niks mis, het grote probleem is het monetaire stelsel en de rente op niet bestaand geld. Met rente vragen is op zich ook niks mis maar wel als je het doet over geld wat niet bestaat. Hierdoor heeft vrijwel elke particulier en vrijwel elke overheid een schuld waarover rente moet worden betaald, die rente kan alleen betaald worden als de geldhoeveelheid constant groeit. Op zichzelf nog steeds geen probleem zolang het maar een lineaire lijn zou zijn. Helaas is dat niet zo maar is het een parabool, vandaar dat het niet anders kan dan instorten, iets wat ook in het verleden regelmatig is gebeurt, alleen gebeurde het dan met landen apart, vaak na een oorlog kon er dan opnieuw worden begonnen met het piramidespel. (tientje van Lieftinck bvb)

Het verschil met vorige crisissen is dat we het nu wereldwijd gaan beleven en niemand weet hoe we het moeten oplossen. Hier in Europa zitten we dan ook nog eens met die smerige Euro waardoor landen als Griekenland, Italië, Ierland etc. hun munt niet kunnen laten devalueren.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 15:06

Wanneer krijgen wij geld van 'de EU' voor onze oudjes en InHolland sgolieren?
Voorheen werkte ik voor de mensen met een uitkering, ik heb het idee dat ik inmiddels werk voor heel Europa.
En dat is goed te merken aan mijn portemonnee.
*broeksriem nieuw gaatje geven doet*

necrosis | 03-12-11 | 15:04

Om je verlies te kunnen pakken moet je een groot man zijn.
Nou, daar gaan we al.
Grote ego's die elkaar de bodemloze put in lullen, daar mogen we het met z'n allen mee doen.
Mooi man..

Jackanders | 03-12-11 | 15:02

Die rente was zo hoog om die risico's af te dekken en heeft rente op rente een hoop geld opgeleverd. Niet dan?
Jarre Tell | 03-12-11 | 14:50

Waar jij op doelt is de couponrente. Je leent geld uit en ontvangt een vooraf bepaalde rente.

Echter:
a. die is bepaald op het moment van aangaan van een vaak vele jaren (bijvoorbeeld 10 jaar) lopende lening. Die kan relatief laag geweest zijn. Als het risico toeneemt, bijvoorbeeld omdat het land veel meer is gaan lenen tegen bijvoorbeeld hogere rentes, ontvang jij nog steeds de lagere rente in euro's maar zit wel met een groot risico.

b. we zeggen daarentegen ook dat de rente op die al lopende lening verandert, dat gebeurt niet omdat het pensioenfonds minder rente in euro's per jaar ontvangt van die lening, maar omdat de lening minder waard wordt. Als de lening wordt verkocht wordt daar in zo'n geval veel minder voor terugontvangen dan je aan geld hebt uitgeleend.

Je bent wel degelijk waarde kwijtgeraakt. Dit 'compenseert' een koper voor het feit dat nieuwe lening van het land tegen hogere rentebedragen in Euro's voor een hoofdsom over de toonbank gaan, wegens bijvoorbeeld hoger risico.

Het pensioenfonds zal, ook als ze niet verkoopt, die lening toch moeten afwaarderen. Er is dus minder geld beschikbaar voor gepensioneerden.

Schout-bij-nacht | 03-12-11 | 15:00

Parel van het Zuiden | 03-12-11 | 14:54 | + 0 -
OK *handschoen aanneemt*
Column EvdD Zaterdag 3 december 2011:
De Euro zou in waarde moeten halveren, tegelijkertijd zouden alle prijzen mogen verdubbelen. Iedereen denkt dan 2x zoveel salaris te krijgen en alles lijkt meer te kosten, dus je houdt wat meer over. Daarnaast lijken de staatsschulden verdubbelen dus het is gemakkelijker landen te motiveren deze af te betalen. Is ook gemakkelijker want je denkt het dubbele te verdienen!

Einde van de Domheid | 03-12-11 | 15:00

@Semolina Pilchard | 03-12-11 | 14:53
Zonder veel geld kun je best een leuk leven leiden. Begin maar vast met oefenen. Ik hoor wel als je tips nodig hebt.

Bakito | 03-12-11 | 14:59

@Stormageddon | 03-12-11 | 14:49
De grootste maatschappelijke problemen spelen zich af in de randstad. Toch worden provincialen meestal afgeschilderd als incompetent en achterlijk.

Wanneer gaan we nou eens bier drinken om het afzinken van het westen van Nederland te bespreken?

Bakito | 03-12-11 | 14:57

seven | 03-12-11 | 14:36 |

Een mooie vergelijking maar 100% waar, Europa gaat ons nu heel serieus geld kosten, ik weet heel zeker dat het niet bij die 40 miljard van het ESM blijft.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:55

Overigens valt het me bijzonder tegen dat GS kiest voor deze columnist inzake duiding rond de financiele chaos. .
Ik zou een 'challenger' verwachten. Een kritische expert die het gangbare mantra van de gevestigde orde onder vuur neemt. Een scherp analyticus die op de inhoud de discussie scherp stelt.
.
Niets is minder waar. We krijgen een euro adept die het euro mantra losjes herverpakt. Gelul dat we reeds door alle vertegenwoordigers van de gevestigde orde dagelijks krijgen voorgeschoteld.
.
Jammer, want zoals de guurders aantonen is er wel degelijk genoeg te zeggen voor een ander geluid.

Parel van het Zuiden | 03-12-11 | 14:54

@Bakito | 03-12-11 | 14:48
Serieus, ik ben mijn spaargeld er in krankzinnig tempo aan het doorjagen, heb lijfrentepolis en andere uitzuigersonzin premievrij gemaakt. Donder op, me nu een beetje de tering betalen voor een graaiersgeneratie en dadelijk, wanneer ik moe en de dagen beu ben, zelf in de leg pot echoën. Nee.

Semolina Pilchard | 03-12-11 | 14:53

Parel van het Zuiden | 03-12-11 | 14:28
En de climax het Malieveld vol 2 miljoen demonstranten een menigte zwijgende meerderheid die a la het Tahirplein maar zonder borden spandoeken molotovcocktails en zwarte vermomming de oude (linkse) politiek demonstratief ten val brengt. Ik krijg er meteen een stijve pik van. En daarna natuurlijk volkstribunalen en op z'n links dat linkse tuig alsnog voor het door hun eens zo aanbeden volksgericht brengen. Ik kom bijna klaar!!!!

idopane | 03-12-11 | 14:53

@vraagstaart | 03-12-11 | 14:17
Krijgen we dan een nieuwe tv serie "North & Sud, The European battle."?

Che_cuevara | 03-12-11 | 14:52

Zolang politici de oplossing moeten brengen beweeg ik niet. Geld van de bank en hamsteren maar.

Superior Bastard | 03-12-11 | 14:51

Verhaar: "Het pappen en nathouden van politici moet stoppen. "

Pappen en nathouden van de Euro tegen beter weten in door Verhaar in zijn columns moet stoppen.

Schout-bij-nacht | 03-12-11 | 14:50

Ik heb een vraag aan de meer deskundige reaguurders. Ik begrijp dat als de rente te hoog word op leningen- in die zin dat de verdienkapaciteit van een land wordt overschreden- zo'n land in de problemen komt.
.
Wat ik niet begrijp is dat banken, verzekeraars en pensioenfondsen in de problemen komen als de waarde van staatsobligaties ten dele moet worden afgeboekt. Ondeskundig als ik op dit gebied ben denk ik dan: "daarvoor heb je in de voorgaande jaren toch zo'n relatief hoge rente ontvangen"?
.
Die rente was zo hoog om die risico's af te dekken en heeft rente op rente een hoop geld opgeleverd. Niet dan?

Jarre Tell | 03-12-11 | 14:50

seven | 03-12-11 | 14:24 |

Hein Klemann ziet het verdomd goed, ik ben alleen bang dat geen politiek leider het aandurft om op dit moment rigoreus uit de Euro te stappen. tenzij we heel snel een echte leider krijgen die onconventionele stappen durft te zetten, ik durf het haast niet hardop te zeggen maar misschien had ik toch maar op de PVV moeten stemmen.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:50

Toch wel grappig. Een falende minister gaat iets vertellen aan ondernemers in een stad waar alle openbare werken en private projecten van de afgelopen 30 jaar (en dat zijn er nogal wat) OP TIJD en BINNEN BUDGET zijn uitgevoerd.
Hij had niet naar Assen moeten gaan om te praten, maar om te kijken en te luisteren.

Stormageddon | 03-12-11 | 14:49

seven | 03-12-11 | 13:48 |
Zijn die verliezen van de pensioenfondsen wel zo groot?
Een grafiekje uit dec. 2010 laat een ander beeld zien www.rtl.nl/components/financien/rtlz/2...
Waar we mee geconfronteerd worden is die berekening van de dekkings-graad die een heleboel heisa veroorzaakt. Volgens Sluimers van het ABP (nov 2010) stijgt dat vermogen naar 1,4 biljoen euro www.rtl.nl/components/financien/rtlz/2...
.
Al met al zit er meer geld in de pensioenfondsen dan alle euro landen te samen bij elkaar konden brengen voor het reddingsfonds. Er wordt in Europa met begerige blikken naar dat vermogen van de pensioenfondsen gekeken. Geef Brussel iets meer macht en het graaien begint.

CoffeePatch | 03-12-11 | 14:49

Ook met een fiscale en/of politieke unie en ook niet met een ECB,die alles kan en op mag kopen komt men niet uit deze crisis.
De eurocrisis is slechts een onderdeel van een veel groter wereldwij omvattende crisis en dat is
de schuldencrisis.
De wereld verzuipt in de schulden.. nog nooit is de schuld zo groot geweest... die is nu werelwijd 340% van het werelwijde BNP.
Er zij slechts twee mogelijkheden om dat percentage naar beneden te jagen en dat is;
1.Het vergroten van het wereldwijde BNP... en dat houdt in economische groei en wil het een beetje opschieten daqn ook nog een flinke groei.
2.Het kwijtschelden van schulden.. verlies nemen dus... maar dan zal eerst uitgemaakt moeten worden wie welke verliezen neemt... tot nog is dat alleen de (toekomstige)belastingbetaler geweest... en ja.. schulden verdelen is nog een graadje moeilijker dan de winst verdelen.
Zo simpel is het dus... dat gedoe over die euro is niets anders dan een gevecht tussen speculatieve financiel sterke partijen en de politici van Europa.
Dit alles lijkt verdomd veel op wat Soros c.s. een aantal jaren geleden hebben uitgespookt met Engelse pond... en het mag duidelijk zijn wie er aan het langste eind getrokken heeft.

pielewaaier | 03-12-11 | 14:48

@Semolina Pilchard | 03-12-11 | 14:47
Juist. Jij snapt het.

Bakito | 03-12-11 | 14:48

@neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:00
Er komt geen nieuwe Gulden.
Om de simpele reden dat ze de oude Gulden gewoon bewaard hebben.

Che_cuevara | 03-12-11 | 14:47

Ach, we leven al tientallen jaren op een vulkaan, laten we er nu op dansen. Leven als de burgers van Rome in zijn nadagen.

Semolina Pilchard | 03-12-11 | 14:47

@neemjemoederindemali | 03-12-11 | 13:48
Juist, 1 miljard, da's zakgeld op Europees niveau.

Che_cuevara | 03-12-11 | 14:46

Eurofielen kennen hun geschiedenis niet.
De muur is ook gevallen.

Che_cuevara | 03-12-11 | 14:46

Bedoel toekomstige nieuwe Eurolanden.

Dhr Moker | 03-12-11 | 14:44

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:30
Je begrijpt het niet allemaal. Als we alles om goud laten draaien zijn we weer terug in de autocratische tijden zoals bij de Romeinen en al die andere 'dictaturen' die ook op goud waren gebaseerd. Je kan een hoop tegen het kapitalisme hebben maar het werkt en het is gebaseerd op iets wat zich niet in de aarde bevindt als een zeldzaam metaal maar iets wat in elke individu zonder al te veel delving naar boven kan worden gebracht en dat is vertrouwen. En daar in wordt gehandeld in wat jij zonder twijfel zal noemen een casino en ik gewoon de beurs: vertrouwen. Geld is vertouwen.

idopane | 03-12-11 | 14:44

Peter Verhaar is de zoveelste in een rij die eventjes gaat uitleggen hoe het zit. Over een jaar heeft ie weer een ander verhaal, zoals al die andere demagogen.

Bakito | 03-12-11 | 14:43

Seven & vraagstaart | 03-12-11 | 14:38
Thx. Dit is ongeveer wat ik zocht.

Schout-bij-nacht | 03-12-11 | 14:43

Tja en dan hebben we nog niet kennisgemaakt met de 'aanwinst' van de nieuwe Eurolanden.

Dhr Moker | 03-12-11 | 14:41

@idopane | 03-12-11 | 14:17
Klopt dat denk ik ook.
Je ziet al dat de 'boni' niet meer geaccepteerd worden voor banken met staatssteun. Salarissen in de publieke sector boven de Balkienorm komen steeds vaker onder vuur. Frauderende klupjes te schande gebracht etc.
Wie weet wordt het nog wat met deze 'mij ;)

Cinq-Marquis | 03-12-11 | 14:40

@Schout-bij-nacht | 03-12-11 | 14:35 Voor een stuk met visie, gebaseerd op grondig historisch inzicht en kennis van zaken, zou ik je graag willen verwijzen naar de link van @seven van 14:24.

vraagstaart | 03-12-11 | 14:38

@Dr.Thorvaldt | 03-12-11 | 14:30
LOL

Sliptong | 03-12-11 | 14:36

Grappig hoe de argumenten schuiven, eerst is de euro geweldig, dan goed, dan idd een faal, maar t afscheid is duur of zelfs onmogelijk. ING [zit vol in Italiaanse bonds] heeft t zelfs over onmogelijk en spreekt over een omelet terug in t ei stoppen.

De vraag is wie er zo dom is om steeds meer verse eieren in een pan met een verrotte omelet te gooien.

seven | 03-12-11 | 14:36

seven | 03-12-11 | 14:24
Bij de opening van dat Volkskrant verhaal moest ik ineens denken aan de grote socialistische kapitalist die zich toen in 1992 verrijkt heeft door te speculeren op de overwaardering van de pond: George Soros die linkse gladdekker, wat mij betreft het grote voorbeeld van de vleesgeworden socialistische kapitalist.

idopane | 03-12-11 | 14:36

@seven | 03-12-11 | 14:24 Dank je voor de link, prachtig stuk. Vooral de spot on beschrijving van de ellendige wijze waarop de rechten van de Europese burgers in een gang bang van Euro-bureaucraten en -politici zijn verkracht.

vraagstaart | 03-12-11 | 14:35


Verhaar heeft last van een blinde vlek zo groot als een huis voor de enorme kosten die specifiek Nederland voor een redding van de Euro voor zijn rekening moet nemen.

Voor Nederland is daarom te hopen op een mislukking van de Euro. Als de Euro valt heb je in het begin recessie en je zult een aantal banken moeten ondersteunen maar daarna een grote economische groei en het belangrijkste voordeel is dat we als NL veel minder staatsschuld overhouden omdat we de kosten voor redding van de zuidelijke landen niet hoeven te dragen.

Scheelt ons ook enorm veel rente. Op lange termijn is een val van de Euro voor Nederland zonder twijfel het beste scenario.

Echter politici hebben zich gecommitteerd aan de Euro en maken zich niet populair bij hun zuidelijke collega's door te zeggen dat Nederland minder geld aan hen wil afdragen.

Verkeerd, maar tot zover begrijpelijk. Alleen jammer dat ook columnisten als Verhaar een eerder gegeven mening niet durven veranderen, ook niet nu ze zouden kunnen zien dat de crisis steeds dieper wordt en dit pad echt de verkeerde weg is.

Verhaar kiest ervoor om verder te gaan op deze weg terwijl dit alleen verder het moeras in loopt van grotere schulden voor Nederland.

Jammer. Van een collumnist zou ik meer visie verwachten, dergelijke grote problemen vragen om onconventionele oplossingen. Dat is iets anders dan plannetjes om op dezelfde weg door te gaan zoals bijv. een ECB laten bijschakelen om een niet werkend gedrocht als de Euro in de lucht te houden.

Schout-bij-nacht | 03-12-11 | 14:35

@vraagstaart | 03-12-11 | 14:17
Reken maar dat die er komt want er zijn ook nog eens veel te veel mensen en een dikke oorlog is altijd goed voor het "op peil" brengen van de bevolking. Zie de recente geschiedenis van ons Aardse bestaan. We zijn nog erg primitief maar als de evolutie doorzet zullen we grote sprongen maken als mensheid. Kijk alleen even naar facebook. Iedereen staat al met iedereen in verbinding. Onze kinderen groeien niet lokaal op maar mondiaal. Of we het nu willen of niet, de eenwording van de mensheid komt er aan. Misschien niet over tien jaar of misschien pas wel over 100 of 300 jaar maar het zal op een dag zover zijn en alleen dan kunnen we door met z'n allen. Heeft niets met ideologie te maken (harry pikkel | 03-12-11 | 14:12) maar met evolutie.

Sliptong | 03-12-11 | 14:35

Een van het volk vervreemde, corrupte regering in Brussel, welke steeds hogere belastingen en centralisatie van macht oplegt aan velerlei gewesten die onderling enorm verschillen. Hmm, zo'n verhaal heb ik wel eens eerder gehoord, dacht ik.

Willem Hollander | 03-12-11 | 14:32

Ja er komt een nieuwe gulden ter waarde van 2,20371

Dr.Thorvaldt | 03-12-11 | 14:30

idopane | 03-12-11 | 14:24 |

Volgens mij is er maar 1 oplossing om onder de dictatuur van centrale banken uit te komen een geheel nieuw geldstelsel, gebaseerd op bvb goud, oh wacht....

En voor het geval u nog niet mocht begrijpen dat die dictatuur er daadwerkelijk al is, Papandreou en Berlusconi waren toch echt democratisch gekozen presidenten.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:30

Laat de boel maar lekker failliet gaan, want inderdaad we betalen sowieso toch niet. Dat ruimt lekker op. Kunnen we daarna weer opbouwen. Economie gered! Konflikten en faillisementen hebben een reinigende werking.

Greetje Duisenberg | 03-12-11 | 14:29

Het Euro -systeem gaat klappen, vroeg of laat. Dan liever vroeg, zodat de volgevreten generaties die dit mogelijk hebben gemaakt ook een deel van de wrange vruchten mogen proeven. De jongere generaties zijn sowieso de klos dus waarom zouden zij niet delen in de ellende.
.
Ik hoop dat we tijdens de ineenstorting niet vergeten de verantwoordelijke politieke partijen en bestuurders op gepaste wijze bedanken. Een continent in een handvol decennia naar de afgrond besturen enkel gedreven door eigen belang en eigen gelijk is toch een prestatie van formaat.
.
#NuDeStekkerEruit!

Parel van het Zuiden | 03-12-11 | 14:28

Die hele crisis moeten we ons niet aan laten praten. Als je niet in de aandelen zit en geen bank-graaiert bent is die crisis er gewoon niet.

Het is het probleem van de grootgraaiers en nu proberen ze het ons probleem te maken. Dat is het dus niet.

zeg maar jansen | 03-12-11 | 14:27

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:20
neemomejoopindemaling

idopane | 03-12-11 | 14:24

Tijd om de realiteit te zien. Prof. Hein Klemann (Erasmus Universiteit) : Vasthouden aan de euro kan alleen de ellende maar vergroten. www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/ar... (lang verhaal, maar een must read)

seven | 03-12-11 | 14:24

vraagstaart | 03-12-11 | 14:17
Een hele interessante vergelijking. Het autocratische Zuiden dat dreef op slavenhandel, tradities en vals superioriteitsgevoel versus het Noorden dat dreef op nieuwe immigranten, 'gelukszoekers', verdreven vrijdenkers, ondernemers en kapitalisten. Mooie tegel

idopane | 03-12-11 | 14:23

Sliptong | 03-12-11 | 14:08 |

Ik ben bang dat we er vrij weinig tegen kunnen doen, volgens mij is de enige mogelijkheid als mensen wereldwijd opstaan tegen de centrale bankiers.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:20

Een verlies van Schiphol als grote luchthaven (bijvoorbeeld door ganzen) zou de Nederlandse transportsector, en dus de economie ook zeer schaden. Het is dus helemaal niet zo vreemd dat dit in het journaal als groot nieuws wordt gepresenteerd hoor.

HierSpreektUwBaas | 03-12-11 | 14:18

Cinq-Marquis | 03-12-11 | 14:06
Klopt maar je moet het kruit niet verschieten voor het droog is. En denk er goed aan het gaat niet om particulieren maar om individuen die de staat moeten redden en dat betekend tegelijk oversteken. Als individu neem je als het ware een gedeelte van de staatsschuld op je en de staat zal daar ook iets tegenover moeten stellen. Meer macht naar het individu en minder macht naar de politiek en de politieke partijen in het bijzonder. Oftewel het ultieme wapen van het individu om de politiek verandering af te dwingen van de staat. Kleinere overheid en het individu centraal.

idopane | 03-12-11 | 14:17

@Sliptong | 03-12-11 | 14:08 Ik ben het volkomen met je eens.

En de volgende stap kunnen we voorspellen: dankzij de continue welvaartstransfer van Noord naar Zuid die in de nieuwe situatie gaat plaatsvinden, ontstaan er onbeheersbare spanningen die culmineren in ellende.

De VS van Europa zijn vergelijkbaar met de VS voor de Amerikaanse burgeroorlog. En die Europese burgeroorlog gaat er komen.

vraagstaart | 03-12-11 | 14:17

Sliptong | 03-12-11 | 14:08
Dat is wel een heel idealistische gedachte: uiteindelijk moet we als één kunnen bestaan. De crux zit altijd in vrijwillige samenwerking versus gedwongen samenwerking. Het tweede levert altijd gekloot op. Daarom werkt geloof niet, werkt socialisme niet en werkt dat EU-gedrocht niet.

harry pikkel | 03-12-11 | 14:12

-weggejorist-

Ma Dalton | 03-12-11 | 14:12

idopane | 03-12-11 | 14:01 |

Het monetaire oplichtingsstelsel "werkt" alleen als er sprake is van groei, is er een krimp van 0,01% dan klapt de zooi als een kettingbrief in elkaar, of een piramidespel zo u wilt. een kind kan begrijpen dat daarom het systeem gedoemd is af en toe in elkaar te flikkeren, bij een soeverein land met een eigen munt komt er dan een enorme deflatie waarna er weer groei mogelijk is, helaas staat de zaak nu wereldwijd op ploffen en hoe het gaat aflopen weet vooralsnog niemand ben ik bang.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:12

Opdoeken die euro. Interesseert me geen reet wat het gaat kosten want we betalen toch niet. En oorlog is goed voor de economie.

-=PyP=- | 03-12-11 | 14:11

Het worden Eurobonds. De hoge pieten krijgen dat er wel op ondemocratische wijze door. Maar het wordt alleen maar uitstel, want Eurobonds gaan pas echt een enorme corrupte bende aanzwengelen. De Euro gaat er aan, maar als we het niet nu doen voordat de Eurobonds komen, wordt het echt oorlog om de Euro.

Merkava | 03-12-11 | 14:11

De aluhoedjes kunnen weer uit de kast maar dit is allemaal in scene gezet om ons het water tot aan de lippen te doen laten stijgen en zodoende de politiek-economische unie af te dwingen. Face it: de Verenigde Staten van Europa wordt geboren. Niets geen licht aan het einde van de tunnel dat aan het doven is. Sterker nog, het wordt steeds feller. De soevereiniteit van de afzonderlijke lidstaten wordt overgeheveld naar Brussel. De ECB beheert voortaan ons geld en Landen (straks provincies van Europa) mogen alleen nog maar over marginale zaken beslissen. Iedere lidstaat krijgt "zakgeld" van Brussel. Belastinggeld, pensioengelden en straks ook het leger wordt allemaal onder de Europese vlag ondergebracht. Dát is de visie van de VS van Europa en dat zal, hoe anti de burgers ook mogen zijn, ten koste van alles worden doorgevoerd. De sceptici leggen het af tegen de Europaten die een haast ongelimiteerde zak geld tot hun beschikking hebben om dit doel te verwezenlijken. En eigenlijk is dat geen slechte gedachte als je op het punt staat dat we één wereld zijn en uiteindelijk als één Aarde met één ras, de mens, zouden moeten kunnen bestaan. Jammer alleen dat de mensen die dit allemaal bewerkstelligen het met name doen voor eigen politiek gewin en om een handjevol vooraanstaande wereldburgers alle macht te geven. De minderheid bepaalt.
Dit proces wordt ons ondemocratisch door de strot geduwd en we zullen het slikken omdat we denken er niets tegen te kunnen doen. Het is niet één voor twaalf voor de Euro, het is één voor twaalf voor de mensheid.

Sliptong | 03-12-11 | 14:08

Zogeknogniet | 03-12-11 | 14:05
Je haalt me de woorden uit mijn mond

idopane | 03-12-11 | 14:08

[quote]... het 'noodfonds EFSF'. Als een burger al snapt wat het is dan weet die burger dat het eigenlijk minimaal 1 miljard groot moet zijn...
---

Voutje ! Dat moet zijn 1.000 miljard en dan nog... Italië heeft alleen al 1.900 miljard staatsschuld.

Wel aardig is dat Jean-Pierre van Rossem, enfant terrible en briljant econometrist in mei 2009 als de oplossing aandroeg. Toen door politici weggehoond (zi youtube) maar afgelopen week al groot succes gebracht door de overheid: de couponnekes.

Er ligt bij particulieren, maar in NL ook veel te veel geld op de plank. Rotterdam: ruim 1,2miljard (nu 365 afgeboekt), provincie Gelderland na verkoop Nuon 4,4 miljard in kas. Scholen houden honderden miljoenen aan in 'reserves'. Potjes van Buma/Stemra (46 miljoen speculatieverlies), St.Thuiskopie, Brein en ANVR zitten overvol met miljarden.

Allemaal ongebruikt geld... en de burger maar bloeden ! Dit moet stoppen, dit geld moet de economie in en rollen ! Dat genereert banen, belastinginkomsten & economische groei !

Die van Rossem is zo gek nog niet ;)

Cinq-Marquis | 03-12-11 | 14:06

Parsons | 03-12-11 | 13:43 |

Ik vermoed dat peter Verhaar 1 vd laatsten is.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:05

@idopane: 你好

Zogeknogniet | 03-12-11 | 14:05

1) het licht aan het eind van de tunnel wordt wegens bezuinigingen uitgedaan, of

2) het licht aan het eind van de tunnel is een tegemoetkomende trein.

Zogeknogniet | 03-12-11 | 14:04

Zoals altijd beste Peter weet jij verduveld goed waar de klepel ergens moet hangen laat staan dat jij de klok niet hebt horen luiden maar het is allemaal te laat net als die rede van Sarkozy die in of net na 1997 misschien opzienbarend zou zijn geweest maar nu meer smaakt naar, dan wel klinkt als de spreekwoordelijke mosterd na de maaltijd. Bergen geld kost teveel vertrouwen en als financieel specialist weet je precies wat ik bedoel. Geld is vertrouwen maar soms er geen geld genoeg om welk vertrouwen dan ook aan te slepen om deze crisis te bestrijden. Het vertrouwen in het Westen, en daar gaat het hierom, is in het wezen tot het nulpunt gedaald. Onze Westerse beschaving zit in het zelfde dilemma als dat van de Romeinen in Edward Gibbon's 'Decline and fall of the Roman Empire': het systeem werkt niet meer. Niet zozeer het kapitalisme maar meer de illusie zowel politiek als ideologisch waarin de Westerse arrogantie zich de afgelopen 40 jaar zo comfortabel in heeft gewenteld. De illusie dat er zoiets bestaat als het socialistisch-kapitalisme. Een schizofrene constructie gebaseerd op een haast onnatuurlijke combinatie. Gratis geld. De links intellectuele illusie die nu haperend en stotterend tot stilstand komt dat zich slechts met de grootste moeilijkheid nog staande weet te houden maar onder de schulden en onze vingers al vakkundig op een haast evolutionaire manier gesloopt en ontmanteld wordt. Een proces dat China al achter de rug heeft waar men in de 70er jaren al doorheen is gegaan en heeft geleid tot de conclusie dat de socialistische illusie niet werkt. En wie de 'communistische' periode van dit immense rijk van het midden bekijkt weet ook zeker dat als er een volk is geweest dat de uiterste grenzen van die faal ideologie als geen ander heeft moeten ervaren, zij het wel zijn geweest. Daarom is China de toekomst en wij slechts het verleden dat al 40 jaar stilstaat. En zitten wij nog steeds opgescheept met de/het 70er jaren verwerkingsdeel 7 of zoiets.

idopane | 03-12-11 | 14:01

Mazzeltov | 03-12-11 | 13:50 |

Waarom ben jij er zo zeker van dat er een nieuwe gulden komt? Wat weet jij wat wij niet weten?

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 14:00

@VerenigdeNederlanden | 03-12-11 | 13:45 |

Niet alleen de Noord- Zuidband moet doorbroken worden, het hele EU ideaal deugt niet. Dus niet alleen de euro splitsen, maar de EU ontmantelen.

Samenwerking prima, maar alleen middels verdragen. De politieke macht in Nederland bevindt zich in Den Haag en nergens anders.

Tarak | 03-12-11 | 14:00

@KapiteinClaus | 03-12-11 | 13:50 | + 0 -

"We hebben hier verdomme (vooralsnog) gegarandeerde pensioenen"

Eh nee, pensioenen zijn niet gegarandeerd, en is in basis alleen maar geld wat op papier bestaat. Als het geld er niet meer is, of niets meer waard is (en beiden is een beetje het geval), dan houdt het op.

Tarak | 03-12-11 | 13:57

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:27 |

Zeg maar dag tegen onze pensioenfondsen, die worden dadelijk helemaal leeg geroofd door de ESM.

Btw, ik geloof niet dat Verhaar werkelijk weet hoe een monetair oplichtingsstelsel werkelijke werkt.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 13:54

De FED leende 7.700.000.000.000 USD aan banken tegen 0.01%. www.thedailyshow.com/watch/thu-decembe... Dat is meer dan het USA BNP en meer dan de helft van de Amerikaanse staatsschuld en meer dan twee keer de normale Federale begroting.

Dit maakt het voor andere financiële geldverstrekkers onmogelijk om geld te verdienen. Denk aan pensioenfondsen die met dit soort concurrentie en lage rekenrente op 83% dekkingsgraad zitten (ABP). Alleen de banken worden er mee gespekt. Want de bonussen moeten doorgaan.

Dat deze financiële crisis opgelost gaat worden door de overheden is onzin. Overheden zullen steeds minder kunnen investeren in de maatschappij (onderwijs, criminaliteitsbestrijding, infrastructuur), waardoor de kwaliteit van de maatschappij achteruitgaat in combinatie met dalende belasting opbrengsten.

We kunnen wel wijzen naar Griekenland en roepen dat we er geen zooitje van hebben gemaakt, maar kijk eens naar 1985. De rente was in Nederland toen 14 a 15%. Italië loopt nu te huilen over 8%, maar dat is iets meer dan de helft van rentestanden die een slechts een generatie terug normaal waren. Toen Nederland al een muntunie met Duitsland had. Rentestanden die ook hier zo weer terugkomen als er weer een normale risicopremie op staatsobligaties zit.

België heeft het tijdelijk "opgelost" door aan domme belgen te vragen staatsobligaties op te kopen. Ze deden het voor bijna 6 miljard euro, het deed me denken aan de WO2 USA warbonds die nooit zijn terugbetaald.

De Nederlandse staatsschuld zit tussen de 60 en 70% van het BNP. Ten opzichte van Griekenland netjes. Maar stel nu eens dat ons import export spelletje stilvalt omdat de buren even wat koopkracht missen. Stel dat we weer normale rente op leningen gaan betalen bij een einde van goedkoop geld. Dan moeten ALLE Europese landen 2 a 3 keer zo veel gaan betalen voor hun staatsschuld. 18 Miljard bezuinigen is dan plotseling een kleine ingreep.

Het financiële systeem is lek. Er wordt meer geld aan het systeem onttrokken dan het systeem genereert. We kunnen wel steeds meer geld beschikbaar stellen aan het systeem, het zal alleen sneller weer verdwijnen.

Je hoort alleen maar meer gesprekken over hoe er geld in een noodfonds gestopt kan worden om nog sneller geld over te maken aan financiële parasieten. Misschien moeten we gewoon alle financiële incompetentie over de kling jagen en lekker failliet laten gaan. Een soort grote opruiming.

We gaan over van een financieel systeem gebaseerd op blind vertrouwen en zinloze financiële producten. We zijn niet meer geïnteresseerd in producten die wij niet op de keukentafel kunnen doorrekenen.

Consumenten willen geen onnodige verzekeringen meer die alleen in fictieve gevallen uitkeren. Beleggingsfondsen bleken onvoldoende eerlijk en transparant, de bank heeft nu gewoon een rendement volledig te garanderen voordat het geld krijgt. Pensioenfondsen zijn de volgende, mensen hebben 40 tot 50 jaar lang gespaard en worden gekort. De jonge generatie zal dat zelf gaan regelen, desnoods als ZZP-er.

Bij de grote partijen zie je het ook. Derivaten zoals put optie dollars voor een Nederlands bedrijf die exporteert zijn minder interesant. Na de val van AIG is iedereen pijnlijk duidelijk dat de put optie, als die ECHT geld waard wordt geschreven is door een bank die allang failliet is.

Feynman | 03-12-11 | 13:53

Erger me kapot aan het feit dat niemand in de EU het voortouw wil nemen en niemand wil het echt oplossen. Het geld moet uiteraard altijd van een ander komen en in de EU beteken dat: van Duitsland. Nu zouden het IMF/China of andere mogendheden opeens goed genoeg zijn om onze Europese problemen op te lossen. Alsof die Chinezen gek zijn.

We hebben hier verdomme (vooralsnog) gegarandeerde pensioenen, allemaal een dak boven ons hoofd, voldoende te vreten, smartphones, iPads op afbetaling (hoorde laatst van iemand die dat deed, wat een grap), een enorme welvaartsstaat en een omvangrijk overheidsapparaat die alles voor je regelt. In de Zuid-Europese landen is het vaak nog veel gekker. Gewoon een geval van wel de lusten, niet de lasten.

KapiteinClaus | 03-12-11 | 13:50

Overigens durf ik de weddenschap hier wel aan, dat men bij de NL'se gelddrukkerijen al druk bezig is met het persen van de nieuwe Gulden... de vraag is niet OF maar wanneer die komt.

Mazzeltov | 03-12-11 | 13:50

-weggejorist-

beacontrictor | 03-12-11 | 13:49

Btw, Verhaar, dat ESFS moet minimaal 1 miljard groot zijn? Je rekendiploma gehaald op de Inholland lagere school?

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 13:48

De euro-crisis is bovendien een grote show om belastingbetalers nu&later op te laten draaien voor verliezen van mn babyboomers /verzekeraars/pensioenfondsen/banken/speculanten/ die investeerden in risico-obligaties. En nu zou de ECB die al 250mrd van die troep tegen te hoge prijzen heeft gekocht nog meer moeten kopen?

seven | 03-12-11 | 13:48

@Parsons

Vrijheid is een illusie.
Niemand is 100% vrij.

Maar zolang de ketting ver genoeg gevierd word om ons het gevoel van vrijheid te geven zijn de meeste van ons al zielsgelukkig.

De illusie van vrijheid bestaat slechts bij de gratie van het vieren van die lijn.
Zodra deze te strak aangetrokken word gaan we van dictaturen e.d. spreken.

Luchtschaap | 03-12-11 | 13:47

Die 1 miljard waar je het over hebt moet minimaal 1.000 miljard zijn.
In Nederland beter bekend als 1 biljoen.

Fapsletje | 03-12-11 | 13:47

kapotte_stofzuiger | 03-12-11 | 13:34 |

Van die zin kreeg ik ook ff braakneigingen, een uitspraak door het Europese hof notabene. Gewoon openlijk een vrije mening integraal door de juridische plee spoelen, OMFG.

neemjemoederindemali | 03-12-11 | 13:46

En dat de burger er niks van begrijpt, komt ook omdat hij niet goed voorgelicht wordt. Nooit lees je cijfermatige onderbouwingen, iedereen roept maar wat.

Hoeveel kost afschrijven van onrendabele leningen in combinatie met economische hervormingen ten opzichte van een esm of ingijepen van de ecb? Lees je nooit iets over. Ik moet maar aannemen dat het tweede minder kost dan het eerste, omdat zij die het al jaren verkeerd zien dat zeggen. Voor beleggers en banken zal dat ongetwijfeld waar zijn, maar laat me maar eens eenrekensommetje zien waaruit blijkt dat dat ook voor de gewone burger geldt.

harry pikkel | 03-12-11 | 13:45

Fijn dat Verhaar de problemen van een muntunie die niet werkt omdat hij vanwege te grote culturele en economische verschillen niet KAN werken wil oplossen met het aanzetten van de geldpersen.

Het is heel simpel. De monetaire koppeling tussen Noord en Zuid MOET verbroken worden, vroeger of later, maar liever vroeger. Dat geeft inderdaad een tijdelijke gigantische crisis. Maar dat is beter dan een systeem dat nooit zal kunnen werken in stand houden.

Net zoals in de jaren dertig de koppeling met de gouden standaard moest worden losgelaten, ondanks het gekerm van iedereen die een groot deel van hun geld zag verdampen; net zoals de Amerikanen na de oorlog Bretton Woods en de koppeling van de dollar aan goud hebben moeten loslaten; en net zoals een land als Argentinië tien jaar geleden de koppeling met de dollar moest loslaten; zo zal ook Zuid-Europa uiteindelijk de monetaire koppeling met Noord-Europa moeten loslaten.

VerenigdeNederlanden | 03-12-11 | 13:45

@Reinaert

Defacto zijn we nergens aan gebonden en kunnen we prima de middelvinger omhoog steken als het ons niet bevalt.
Maar aangezien we "beschaafd" zijn doen we zulks niet.

Zonder bravoure politiek bedrijven is net zo iets als een vrouw neuken met een slappe lul.

Het werkt niet.

Luchtschaap | 03-12-11 | 13:43

@kapotte_stofzuiger | 03-12-11 | 13:34
Ja las het ook net.

Het woord "dictatuur" komt in me op.

Nog iemand die denkt dat wij in vrijheid leven?

Parsons | 03-12-11 | 13:43

Nog even over dat vogelprobleem op Schiphol : zou het geen goed idee zijn om Marokkaanse straatterroristen als straf 8 uur p/d aan een ketting vastgebonden aan het eind van de startbaan neer te zetten als vogelverschrikkers ?
Succes verzekerd !
Of kost mij dit alweer een ban ?

Mazzeltov | 03-12-11 | 13:42

Ja, tuurlijk joh, laat de ECB maar ongelimiteerd obligaties opkopen. Als jij een lek hebt in je huis, stort je er dan ook emmers water doorheen?

Cp @willem hollander 13:28: Citizens the world over deserve better than this. They deserve sound money that cannot be manipulated and created out of thin air by central planners who promise printed prosperity. Fiat money caused this European crisis and the financial crisis before it. More fiat money is not the cure. The global fiat currency system has proven itself a failure, we need real monetary reform. We need sound money."

harry pikkel | 03-12-11 | 13:40

Ik heb geen vertrouwen in politici of euro meer. Ik wacht gelaten de val van de eussr af. Ik zie het allemaal wel.

Willem VanDer Decken | 03-12-11 | 13:40

Het hele probleem met die crisis, de Euro en Ein großes Europäischen reich is eenvoudig te herleiden naar iets heel simpels.

De wens en het vertrouwen van de burgers in dit hele Europese project.

Het vertrouwen in de politiek is al een paar jaar / decennia behoorlijk afwezig.

Daarnaast is bij elke beslissing die tot meer macht naar een centrale machthebber binnen Europa zou leiden waarover gestemd is door de burger met behulp van referenda iedere keer weer gebleken dat de burger van des betreffend land er gewoon geen trek in heeft.

Het is een beetje hetzelfde als een klein kind wat geen zin heeft om zijn brood op te eten en vervolgens door zijn vader bij zijn oren word vast gehouden om het bammetje door zijn moeder door zijn strot geduwd te krijgen.

In deze analogie noemen we het kindermishandeling als zoiets gebeurt.

Edoch als het over Europa gaat waarbij de Eurofielen lekker dat broodje door de strot van de burgers van de verschillende landen willen duwen blijft het stil.

Zolang wij als burger het niet wensen is het niet verstandig om het toch door onze strot te wurmen.

Vervolg op de analogie is heel eenvoudig.
Op een gegeven moment krijgt het kind honger en heet het zelf zijn broodje wel op.

Wanneer de burgers van de verschillende landen graag meer samenhang tussen de landen willen dan zal dat ook vanzelf gaan.

En zoals een bekend gegeven is werkt iets wat natuurlijk groeit een stuk beter dan iets wat geforceerd word.

Daarnaast zorgt de eenheidsmunt er nu ook mooi voor dat een economische tegenslag in een deel van europa zich razendsnel kan uitbreiden tot andere delen.

De Euro hij naait ons allemaal -> youtu.be/4wsjKte7EtU <- Dank u.

Luchtschaap | 03-12-11 | 13:39

@seven | 03-12-11 | 13:32
Zo'n artikel wat je met rode oren zit te lezen: "... wat de euroscepticus zonder succes aanvocht tot aan het Europese Hof van Justitie. De rechters oordeelden dat de Commissie het recht heeft om afwijkende geluiden te onderdrukken om de ‘rechten van anderen te beschermen’ en diegene te straffen die het ‘werk en de reputatie van het instituut schade toebrengen’."

kapotte_stofzuiger | 03-12-11 | 13:34

Davidson | 03-12-11 | 13:33

Die onpopulaire maatregelen van Sarkozy of de waarschuwing van ING wijzen namelijk ook die richting in.

Davidson | 03-12-11 | 13:34

''En het zijn niet alleen de anti-Europa aanhangers, ook de zogeheten 'eurofielen' zien het licht aan het einde van de tunnel langzaam doven.''

Dit zwart-wit denken is tekenend voor de deskundigen die een Europese superstaat voor ogen hebben.
Die onpopulaire maatregelen van Srakzoy of de waarschwuing van ING wijzne namelijk ook die richting in.

''En de 'besmetting' was een feit. Zo krijg je zelfs een solvabele economie als Italië op de knieën.''

Italie is daar zelf schuldig aan. Men heeft hervormingen jaren uitgesteld met als gevolg dat men, de markt, nu begint te twijfelen aan de Italianen. De ECB kan wel alles opkopen maar dat heeft uiteindelijk ook een prijs.

Het EFSF minimaal 1 miljard groot? Dat is een gotspe. Zet er maar een paar nulletjes achter.

Davidson | 03-12-11 | 13:33

Italië en solvabel in één zin.

Je moet maar durven!

Parsons | 03-12-11 | 13:33

@zienicus | 03-12-11 | 13:25 |

Ah, u bent een ondernemer die wel onderneemt, maar geen risico wil lopen!

Tarak | 03-12-11 | 13:32

Oud EU econoom Collony maart dit jaar:'Burgeroorlog en dictaturen zijn de toekomst als de kwaadaardige gekte van monetaire unie wordt gecontinueerd. Enige manier om de muntunie bij elkaar te houden is de permanente overdracht van gelden van Duitsland naar de perifere landen. Dat gaat om zo’n 7 procent van het bruto binnenlands product per jaar – evenveel als de herstelbetalingen na de oorlog. Dit is politiek onmogelijk. '

( 'Wat er nu gebeurt met de euro, is in detail voorspeld door de Brit Bernard Connolly. De oud-medewerker van de Europese Commisie schreef al in 1995 een onthullend boek over de ‘immorele’ en ‘destructieve’ muntunie.'http://www.depers.nl/economie/613944/Doemprediker-euro-krijgt-gelijk.html )

seven | 03-12-11 | 13:32

@Tarak | 03-12-11 | 13:29 | + 0 -
De aap komt uit de mouw.

Wat een ongelofelijke gestoorde mensen heb je toch.

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:32

jouW

vraagstaart | 03-12-11 | 13:31

@zienicus | 03-12-11 | 13:25 Die clausule had in het verdrag over de Euro moeten zitten. Dat dat niet het geval was, zegt veel over de intenties van de betrokken politici. Zoals Romano prodi al voorspelde.

En ik denk dat het voordeel mbt wisselkoersen niet opweegt tegen de aanslag die er op jou en mijn koopkracht is gepleegd.

vraagstaart | 03-12-11 | 13:30

In Trouw noemt journalist en europaat Gijs Moes het terzijde schuiven van de democratie in Italië en Griekenland "noodzakelijk":

www.trouw.nl/tr/nl/7964/Schuldencrisis...

Alles mag voor het grote EU superstaat ideaal, ook het terzijde schuiven van de democratie. Net zoals vroeger voor het prachtige communistische ideaal er ook altijd een paar miljoen wat noodzakelijke doden waren.

Leuk dat Verhaar het woord "burger" noemt, het woord democratie wordt niet genoemd. We zijn vrije burgers, meneer Verhaar die zelf over onze soevereiniteit wensen te beschikken. We hebben die hele rot-EU nooit gewild, wanneer dringt dat besef eens door?

Les 1 van economie was dat investeren en economische groei alleen kan in politiek stabiele landen. Die zogenaamde "economen" gaan er met het - overigens op het communisme geschoolde - reduceren van mensen tot puur economische entiteiten (want daar is die hele EU ideoogie op gebaseerd) nu heel veel landen politiek instabiel maken.
De EU wilde voor vrede zorgen, maar zal tot oorlog gaan leiden. En ga niet zeggen dat het niet voorzien was, want ja, dit was allemaal wel degelijk voorzien.

Tarak | 03-12-11 | 13:29

Je vraagt een dief toch niet om even op je portomonaie te passen? Of ben ik nu gek?

secretia | 03-12-11 | 13:29

Gelukkig zijn er enkelingen in de politiek, die wel wezenlijke verandering wensen. Hier een stuk van het statement van een groot staatsman aan de andere kant van de grote plas, over de centrale banken actie deze week. Hoop, al is het maar een beetje, doet leven.

"Rather than calming markets, these arrangements should indicate just how frightened governments around the world are about the European financial crisis. Central banks are grasping at straws, hoping that flooding the world with money created out of thin air will somehow resolve a crisis caused by uncontrolled government spending and irresponsible debt issuance. Congress should not permit this type of open-ended commitment on the part of the Fed, a commitment which could easily run into the trillions of dollars. These dollar swaps are purely inflationary and will harm American consumers as much as any form of quantitative easing.

The Fed is behaving much as it did during the 2008 financial crisis, only this time instead of bailing out politically well-connected too-big-to-fail firms it is bailing out profligate government spending. Citizens the world over deserve better than this. They deserve sound money that cannot be manipulated and created out of thin air by central planners who promise printed prosperity. Fiat money caused this European crisis and the financial crisis before it. More fiat money is not the cure. The global fiat currency system has proven itself a failure, we need real monetary reform. We need sound money."

Willem Hollander | 03-12-11 | 13:28

De burger snapt best dat het EFSF/ESM een grote roversclub met praktisch ongelimiteerde bevoegdheden is heer Verhaar.
Dat deze crisis de schuld is van 'speculanten die meeliften' is een aperte leugen.
Alle woeste plannen om de euro te redden ten spijt, dat is slechts symptoombestrijding. Begin eens bij het begin. De oorzaak van deze shitstorm ligt nog steeds in het volstrekt onwerkbare plan van een stel utopisten om totaal verschillende landen in een muntunie te verenigen.
Wat de achterliggende gedachte daarvan geweest is...
*vouwt aluhoedje*

Transformatorhuisje | 03-12-11 | 13:27

@zienicus | 03-12-11 | 13:25 | + 0 -
Ja nu misschien, maar niets is zo onbetrouwbaar als de politiek.

Ons belastingstelsel en de hypotheek aftrek is een doorn in het oog voor Europese "bondgenoten", ze gaan het zo pushen dat zij moeten ingrijpen om ons te redden. Zeg maar dag met je autonomie en hallo opgelegde regels van ESM.

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:27

Speculatie werkt 2 kanten op. De shorters zijn bovendien altijd zeer sterk in de minderheid. Grootste deel zit gewoon long in de obligaties zelf. Wat nou als de speculerende collumnist denkt:
'tegen dumpprijzen Italiaanse staatslening @ beurs Milaan ingekocht, nu de GS lezers & PenW kijkers vertellen dat m'n -obligaties- ehh 'de euro' kost wat kost gekocht/gered moet worden door de ECB.'

seven | 03-12-11 | 13:27

En stapje voor stapje zien we eurofiel Verhaar draaien en recht praten wat hij eerder krom heeft verkondigd

Puz Pin | 03-12-11 | 13:27

Het wordt een dictaat zoals die van Versailles.

Parel van het Zuiden | 03-12-11 | 13:26

We zijn - met dank aan enkele generaties politici - met handen en voeten gebonden aan het gedrocht dat Europa heet en daar mogen we nu met z'n allen voor bloeden. Grenzenloze ambitie, megalomane fantasieën en eindeloze leugens hebben ons gebracht waar we nu zijn.

Gelukkig hebben we de foto's nog.

Reinaert | 03-12-11 | 13:26

Er was eens een gansje uit assen, die zat op de buitenbaan te nassen, een vliegtuig kwam er aan, nu is het gansje aan het verkasseuh, tra, la, la, laaaaaa vult u hem zelf maar aan...

PowNed@1 | 03-12-11 | 13:26

@Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:25
De legerfietsen staan er al.

kapotte_stofzuiger | 03-12-11 | 13:25

@vraagstaart: dat is een beetje FUD conclusie die je daar trekt. Als de voorstellen van Sarkozy doorgang zouden vinden zouden ze in mijn optiek alleen van toepassing zijn op landen die zich niet aan de gestelde normen houden (zoals o.a. Griekenland, Frankrijk en Duitsland) met betrekking tot tekorten e.d. Het lijkt mij juist wel goed om een dwingende clausule op te nemen en deze ook (automatisch) na te leven of landen die de euronormen niet nakomen af te sluiten van de Europese geldkraan. Op die manier voorkom je dat een relatief klein probleem zo uit de klauwen giert en zet je druk op alle landen om zich in te spannen voor een gezonde euro zone.

Ik kan me niet voorstellen dat we weer terug zouden moeten naar de gulden. Ik heb een klein bedrijfje dat door heel Europa zaken doet. Heerlijk zo zonder wisselkoersen, prijzen in 10 valuta bij houden en douaneformaliteiten.

zienicus | 03-12-11 | 13:25

De Duitsers is het niet gelukt met het 1000jarige rijk, we hebben nu het 1000jarige gezeik.

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:25

Ik wil natuurlijk niet het topic belachelijk maken, maar er nu zoveel geluld, zoveel meningen, het boeit allemaal geen ruk meer. Ik heb een voorraad tonijn tot 2020, mijn survival skills en common sense.

Veel plezier in de aanstaande anarchie, ik stel voor een nieuwe militaire alliantie met Duitsland.

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:25

Het is als water naar de zee dragen, of Euro's naar Athene.

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:23

Al heeft de munt een gouden randje, het blijkt een wassen neus, zonder de mogelijkheid tot een standje.

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:23

@Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:21
Als de Griek verdronken is, dempt men de put niet.

kapotte_stofzuiger | 03-12-11 | 13:22

Hele moeilijke

De begrotingsdiscipline valt niet ver van de onderbuikgevoelens van Kaas de Vies.

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:22

Gaan ze eindelijk munt slaan uit Griekenland

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:21

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn eigen munt.

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:21

Zachte heelmeesters maken stinkende Griekse stakers

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:20

Ze zitten in zak en assen.

Kaas de Vies | 03-12-11 | 13:20

Is het verstandig om de crisis op te laten lossen door een vrouw met een onneukbare kont?

Cuyahoga | 03-12-11 | 13:19

O ja: waarom geen aandacht voor de grootste roof aller tijden Peter? Nog niet op "ESM" gegoogled?

vraagstaart | 03-12-11 | 13:19

Lijkt me 1 biljard

gristen | 03-12-11 | 13:19

Overigens, diezelfde Sarkozy die gewoon niet het geld heeft zijn Franse bankenvrienden te redden van de euro-ondergang. Als de BNP's, de Credit Agricoles niet als idioten in Griekse staatsobligaties hadden geïnvestereerd, betaalde men daar nu al in drachmes.

kapotte_stofzuiger | 03-12-11 | 13:19

En Sarkozy laten meebeslissen over Nederlands geld: zullen we dan ook door Robert Mikkelson op onze kinderen laten passen?

vraagstaart | 03-12-11 | 13:18

Als het probleem door politici moet worden opgelost, kortom, kunnen we beter direct de stop uit Europa trekken. Want tot nu toe hebben ze op galactische schaal gefaald.

Lijkt me de enige conclusie.

vraagstaart | 03-12-11 | 13:16

Ganzen kan je verwerken tot foie gras. Daar wordt Sarkozy dan ook weer blij van.

kapotte_stofzuiger | 03-12-11 | 13:15

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl