Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ambassadeurs: "Nederland = dichtgetikt kudtland"

kutland.jpgNederland is onwijs belangrijk in de wereld, vindt Nederland. Want Nederland is een progressief gidsland en Nederland is een postmodern gedoogland en Nederland was ooit de uitvinder van New York. Bovendien zat iedere Nederlander tijdens de oorlog in het verzet, is de oprichting van de EU helemaal aan Nederland te danken en is het Nederlands Elftal eigenlijk al veertig jaar het beste voetbalteam ter wereld. Daarnaast is Nederland verlichtingsbrenger in verre woestijnlanden en zal Nederland een belangrijke rol spelen in het terug tot afkoeling brengen van de aarde. Om nog maar te zwijgen over hoe Nederland als enige land ter wereld weet hoe je water onderdanig maakt. Jaja, Nederland doet er toe in de wereld, vindt Nederland. Jammer genoeg voor Nederland ging NRC Handelsblad even vragen aan een paar buitenlandse ambassadeurs in Nederland hoe die denken over Nederland. Blijkt dat Nederland naar buiten toe eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is als Nederland zelf graag mag denken. Sterker nog, Nederland ligt nogal met zichzelf overhoop en is daarom een 'naar binnen gekeerd en verward land' aan het worden dat voor bijvoorbeeld Pakistan ergens onderaan in de tweede categorie van de derde rang van Europese landen zit. Nederland is namelijk erg provinciaal bezig en als Nederland juist één stigma probeert te voorkomen, is het dat Nederland erg provinciaal bezig is. Nog erger: als het aan Engeland ligt, doet de laatste ambassadeur het licht uit in Nederland. Want Nederland is veel te veel met Nederland bezig. (pdf)

Reaguursels

Inloggen

Hoevaak heb ik al gezegd dat het een eiland is?

A.Th. | 31-10-11 | 21:29

Lol, er gaat veel mis in Nederland en we zijn ook zeker niet zo belangrijk of groot als sommigen zouden willen denken, maar ik durf te wedden dat het hier nog altijd veel beter te vertoeven is dan in Pak- of Londonistan.
Pakistan telt inderdaad mee op mondiaal niveau, vooral omdat het een geliefde schuilplaats is voor 's werelds grootste terroristen. Nou geef mij dan maar de deltawerken.

H.Stiglitz | 31-10-11 | 11:23

Op de keper genomen is dit een heel beroerd geschreven krantenartikel omdat de informatieve waarde zo goed als nul is. Als het andere is GeenStijl-humbug

milky bar | 31-10-11 | 10:27

Dat NL kudt is wist ik al, daarom woon ik er ook niet.
Maar, nog kudter dan Pakistan, dat is dan weer nieuws.

NickV2.0 | 31-10-11 | 09:08

@QZNYWRLD

Je moet niet alle Nederlanders over één kam scheren. Maar wat betreft Hollandse (Randstedelijke) botheid
heb je wel een punt. Nederlanders leerde wel degelijk omgangsvormen. Daar is vanaf de jaren '60 met de 'doe en laat maar' cultuur en doorgeschoten tolerantie een einde aan gekomen. Niet zo vreemd dus dat de Hollander zich als een botmongool gedraagt over de grenzen. En wat de vaardigheid met buitenlandse talen
betreft. De afschaffing van de HBS met de verplichte
taalvakken in de jaren '60 heeft daar ook mee te maken.

Er is veel goeds overboord gegooid in Nederland. Laat het een signaal zijn.

strikdewepstroper01 | 31-10-11 | 08:37

-weggejorist-

HoogOpgeleid | 31-10-11 | 01:47

Nederland is een kennisland. Alleen wij weten hoe het zit. In Nederland is iedereen master. Universitair is het toverwoord. Want Nederland is slim. Dat vind ik, wetenschappelijk bewezen, want ik ben Dr en dus is het zo. Wij zijn of Hoog Opgeleid of we zijn Onrendabel. En tegen Onrendabelen kunnen we niet. Daarom vertrekt onze soort -universitaire intellect- naar het buitenland. Omdat Nederland vol Onrendabelen zit. Dat wij hiertoe bijdragen en zelf de onrendabel zijn, omdat we studeren op kosten van de staat en vervolgens in een ander land belasting afdragen, doet er niet toe. Want wij zijn Nederlanders. Wij houden van onszelf.

HoogOpgeleid | 31-10-11 | 01:46

Ik las dit weekend het betreffende artikel in de NRC. Ik vond het wel grappig eigenlijk alhoewel er nergens werd beweert dat Nederland een k*tland is of word. Dus de titel is eigenlijk vrij misleidend. Maar goed, ze hebben wel een punt als ze zeggen dat Nederland meer dicht klapt. Gevolg van de crisis zou ik denken, eerst de zaken in het binnenland op orde stellen en dan weer internationaal denken. Noodzakelijk? Ik denk het wel... egocentrisch? Ik vrees van wel...

Mattie92 | 31-10-11 | 01:29

Tja. Zo is het. NL (Randstad) is bijzonder in zichzelf gekeerd. Denkt dat zij het middelpunt der aarde is. Is zo. Zet eens een stap over de grens en kijk eens rustig naar hoe men in onze buurlanden leeft. Die zijn, inderdaad en terecht, trots op hun land, maar nemen niet iedereen gelijk de maat. Die innerlijke beschaving ontberen wij NL-ers. Waar die misplaatste arrogantie vandaan komt weet ik niet, maar ik zervaar ze als zeer stuitend. Ik schaam me menigmaal, plaatsvervangend, wanneer ik in het BL (Buitenland) een NL-er bezig zie. Zijn Steenkolen Engels, Onbeholpen Duits en totaal verweesde Frans zijn nog tot daaraantoe, maar het negeren van de meest elementaire omgangs- en beleefdheidsvormen zijn stuitend. Wij zijn een volk van onbeholpen knurften. En daar moeten we echt iets aan doen...

QZNYWRLD | 31-10-11 | 01:28

Ik hou van holland, ieder die dat niet doet mag opzouten.

Veel Vaak | 31-10-11 | 00:13

Einde van de Domheid | 30-10-11 | 22:55
Nee stupid, dit gaat over wat twee journalisten vinden wat het buitenland van ons moet denken.
Wel een beetje scherp blijven.

Generaal Nguyen Giap | 30-10-11 | 23:28

Gaap !! Diplomatiek antwoorden doet.

herodus | 30-10-11 | 23:18

kersenflap | 30-10-11 | 21:03 | + 3 -
Deze post gaat over wat het buitenland over ons denkt.
Dat wordt een beetje bepaald door wat er zich binnenlands afspeelt.
De vooral nationale agenda van de PVV is niet iets waar de linkse kerk, boomers, of illegalen voor verantwoordelijk zijn. (ter volledigeheid, dat zijn foute stoute dingen maar daar wordt je niet klein-nationaal van/ daarop is naarbinnengerichtheid geen antwoord.)

Einde van de Domheid | 30-10-11 | 22:55

"Diplomaten zijn professionele toeschouwers", beweren verslaggevers Huib Modderkolk en Freek Staps.
Als ze allemaal zo 'professioneel' zijn als GroenLinks diplomate Mariko Peters dan weet ik wel welke 'professie' ze uitoefenen.

Generaal Nguyen Giap | 30-10-11 | 22:02

@Fisccon

A) Jij hebt een hele grote arrogante bek. B) Jij woont zeker ver buiten de Randstad?

strikdewepstroper01 | 30-10-11 | 22:00

Fisccon | 30-10-11 | 21:11 | + 0 -
Het volk (u noemt het heel elitair onderklasse) werd in de jaren 90 gegijzeld door historische schuldgevoelens en een oude jongens krentenbrood cultuur. Politiek betekende "onderling afkaarten" in het torentje, en iedere vorm van politieke discrepantie werd gesmoord onder een deken van slappe middelmaat die het poldermodel heette. Dit alles was gemakkelijk te handhaven, aangezien de bomen (economisch gezien) tot in de hemel groeiden. Nee, wat dat aangaat ben ik erg blij met het hedendaagse politieke landschap. Debat voorop. Links is weer links, en rechts is weer rechts. Er valt weer wat te kiezen!

kersenflap | 30-10-11 | 21:24

De heren ambassadeurs hebben natuurlijk helemaal gelijk. In de 70er, 80er en 90 er jaren van de vorige eeuw stemden de proleten in Nederland braaf PVDA of CDA, de onderklasse hield z'n bek (ze hadden toch niets te melden)en we probeerden deze kanslozen toen nog fatsoen bij te brengen. De laatste 10 jaar is het helemaal mis gegaan. Proletarisch Nederland heeft z'n eigen partij. Niet gehinderd door enige kennis leuteren de volgers van de blonde clown er lustig op los en dat doet men zo luidruchtig dat buitenlanders denken dat er geen verstandige Nederlanders meer zijn. Henk en Ingrid die zomers met de caravan niet verder komen dan de Veluwe hebben tegenwoordig een mening over over internationale kwesties en monetaire zaken. De lieverds denken dat alle problemen simpel zijn op te lossen, gewoon terug naar de gulden, geen Euro meer naar Griekenland en de grenzen dicht, en Nederland leeft nog lang en gelukkig.

Fisccon | 30-10-11 | 21:11

Einde van de Domheid | 30-10-11 | 20:56 | + 0 -
Right!
Alsof iemand (buiten wat Arabische landen) zich in het buitenland ook maar enigszins druk maakt om Wilders. Overigens is Wilders gewoon een antwoord op de vraag van het volk. Zou hij morgen (net als Fortuyn) vermoord worden, staat er overmorgen weer een "nieuwe" Wilders. Dat weet u, en dat weet ik. Ik zou daarom tegen u en uw linkse vrienden willen zeggen: Don't kill the Messenger.

kersenflap | 30-10-11 | 21:03

Wat, nemen we nu een stelletje seniele ambassadeurs serieus?

lanexxx | 30-10-11 | 20:59

strikdewepstroper01 | 30-10-11 | 20:51 | + 0 -
Tja,
Ik denk persoonlijk dat je altijd moet meegaan met je tijd. Terugkijken is (als moderne handelsnatie) geen optie. Maar inderdaad, het gaat allemaal weer soberder worden. Ik ben het wat dat aangaat wel eens met KropjeSla | 30-10-11 | 20:51 | + 0 -. Eens een calvinistisch volk, altijd een calvinistisch volk.

kersenflap | 30-10-11 | 20:58

Nederland heeft belangrijke globale kwaliteiten.
PVV en vooral het aantal tikken dat 'PVV en/of WIlders' heeft dat helemaal niet. Iedere buitenlandbaas is gek, geen geld meer naar ontwikkelingshulp. Geen buitenlandse babybommerbillenwassers, geen Europa etc. etc. Tja, dan krijg je een navel waar alleen nog een blong godje in rondloopt.

Einde van de Domheid | 30-10-11 | 20:56

Nederland laat zich in één woord samenvatten: calvinisten. Met name allerlei zichzelf overschattende types aan de linkerzijde van het politieke spectrum. Die hebben misschien God ingeruild voor Marx of het Milieu, maar calvinisten zijn het nog steeds.

KropjeSla | 30-10-11 | 20:51

@kersenflap

Aan het materialisme vanaf de jaren '90 is definito een einde gekomen. Je ziet vanaf die tijd ook de mentaliteit in Nederland veranderen in negatieve zin.
Waarom zou je eigenlijk elke 2 maanden een nieuwe mobiele telefoon moeten kopen, en nog meer van dat soort onzin. Misschien gaan we weer terug naar de jaren '70 kwa levensstandaard. De gelukkige armoede.

strikdewepstroper01 | 30-10-11 | 20:51

ARTIKEL: interessante info/meningen.
Edoch: wat stellen deze overbodige buitenlande ambassey posities eigenlijk (nog) voor?
Niet/nooit-innovatieve politieke knaagdieren, die al te vaak nog nooit een bedrijf van binnen hebben gezien; die 30 jaar PR achtige (bedrijf, expositie, tentoonstelling, blabla) openingen/dingetjes doen, mede-gefinancierd door hun thuisland, voor PR waarde.

Geen graadmeter voor enige waarde oordeel over NL in het buitenland. Kritiek op NL serieus nemen; prima! Maar toch niet van dit soort luitjes. Alsjeblieft.

Vraag het de common (wo)man, desnoods de business (wo)man. Dat heeft waarde. Mijn ervaring is, dat NL, voor een klein landje wat wij zijn, retegoed bezig is. Ik kom alleen maar NL toppers tegen buiten de grenzen. A whole lot. We doen - werkelijk - goed.

Verbeteringen in NL mogelijk; uiteraard, altijd! Maar zoek maar eens een land dat zo continue intrisiek zelf-kritisch is als NL. Het kan altijd beter - mentaliteit. Onze NL cultuur en mentaliteit is goud waard. Dat is uniek. Als wij dat verliezen, dan pas maak ik me zorgen. Niet over dit soort meningkjes.
NL; Y love. Oranje wel degelijk boven, hell yeah!

KLF | 30-10-11 | 20:42

strikdewepstroper01 | 30-10-11 | 20:31 | + 0 -
Slechte zaak inderdaad, vooral omdat het het consumenten vertrouwen naar de gallamiesen helpt.
Maar ja, ook dát is Nederland: geen jubel, bluf en overdrijf economie zoals in Amerika, maar hand op de knip in barre tijden. Heeft ook weer zijn voordelen.

kersenflap | 30-10-11 | 20:38

Wat zitten deze ambassadeurs te zeiken? Met name die ambassadeur van Afghanistan wiens land al sinds jaar en dag parasiteert op de hulp van o.a. NL?

Hier nog even een paar dingen waar de regering best op kan beknibbelen:
1. per hoofd v/d bevolking is NL de grootste subsidiegever aan de EU;
2. NL is nr. 5 grootste donateur VN;
3. NL behoort tot de top gulle gevers ontwikkelingshulp;
4. Geen internationale missie zonder NL.

Angelica | 30-10-11 | 20:32

(....... maar we zijn gewoon stinkend rijk.)

kersenflap | 30-10-11 | 20:20

Als ik de tamtam moet geloven in dit landje, dan is al het geld op. De crisis is van A tot Z gemanipuleerd.

strikdewepstroper01 | 30-10-11 | 20:31

pfffft! | 30-10-11 | 20:25 | + 0 -
U doelt maar op een klein aspect van Nederland, de eurozone. Die duurt echter niet zolang meer, en Nederland is wel wat meer dan alleen maar dat.

kersenflap | 30-10-11 | 20:28

Nederland is het kneusje dat stelselmatig zijn snoep aan de grote jongens aanbiedt in de hoop erbij te mogen horen.
Met uiteraard altijd hetzelfde resultaat; snoep ingepikt en daarna een rotschop krijgen en uitgelachen worden.

pfffft! | 30-10-11 | 20:25

strikdewepstroper01 | 30-10-11 | 20:03
Mooi lijstje Strik.
Ik zou daar nog graag aan toe willen voegen:
de gigantische welvaart, gecombineerd met een super voorzieningen niveau. We zijn van nature een stel mopperpotten (calvinistische aard) maar in welk land spot je iedere dag in het wilde weg en volop Maserati', dikke Audi's, Ferrari's en andere exclusieve bolides? We zien het zelf niet (meer), maar we zijn gewoon stinkend rijk.

kersenflap | 30-10-11 | 20:20

@Geil Kippetje | 30-10-11 | 19:35
waarschijnlijk dus dezelfde studie, NL recht aan de RUG.

Dagobert D. | 30-10-11 | 20:12

Geil Kippetje | 30-10-11 | 20:05 | + 0 -
Ik kom gewoon met snoeiharde feiten, dat heeft niks met zelfbevlekking te maken. Verder: hoe minder mensen in de wereld er vanaf weten, des te beter. Dat scheelt een hele hoop gelukszoekers en andere ellende.

kersenflap | 30-10-11 | 20:11

@ kersenflap | 30-10-11 | 19:34

Ach, die zelf-bevlekking is allang uitgewerkt. Die air van 'dat doen we toch maar ff als klein landje' werd met name bejubeld door NL zelf. Verder zijn we amper in het nieuws, behalve in negatieve zin.

Verder prima hoor. Ik doe mijn ding wel. Inwoner van een "populair" land of niet.

Geil Kippetje | 30-10-11 | 20:05

Goh,wat stom vervelend is de mensenwereld toch.Zoals die van ambassadeurs : Er is er geen één die zijn eigen nest bevuilt,terwijl daar toch wel redenen voor zijn.Zoals bv. Pakistan met zijn innige band tussen haar inlichtingendienst en de Taliban.Vooral als je bedenkt dat als ze (verdiend) vernietigd waren (in Pakistan),het hele Afghaanse probleem opgelost zou zijn.Nou ja,het maken en gebruiken van drones is al de doorslaggevende hefboom voor de westerse zege.Op de lange duur zijn ze inzetbaar vanuit de ruimte en is geen "nest" meer veilig voor de komende robot"legers".En Nederland ? Dat Byzantium aan de Noordzee zal de Grote Turk (USA en NAVO) niet ontlopen : Het mag eeuwig politie-agenten leveren,nadat het vuile werk gedaan is.Nu zelfs in Afghanistan,terwijl het vuile werk er nog niet eens op zit.We zijn in de war,Youp zei het al jaren geleden,maar ja,dit land is nu eenmaal zoiets als een wachtkamer van een psychiater.Zolang ze wachten verlaten ze hun hokjes(-geest) niet.

Dolphi | 30-10-11 | 20:04

De samenvatting van de Nederlandse cultuur en identiteit is inmiddels uitgebreid. Als reaguurders
nieuwe ideeën hebben dan hoor ik het graag. Dan schrijf ik het erbij.........

De Nederlandse taal, de Limburgse taal, de Friese taal, streek en dorpsgebonden dialecten, gebruiken, gezegden en uitdrukkingen, het koningshuis en andere adel, voetbal en het Nederlands elftal, korfbal, universiteiten, studentenverenigingen, verenigingsleven, de invloeden van de Christelijke cultuur, kerken, kloosters, de visserij, klederdracht, het boerenbedrijf, de koopvaardij, de scheepswerven, de scheepsvaart, de binnenvaart, de krijgsmacht (Het Korps Mariniers, Neerlands oudste onderdeel opgericht in 1665), het KCT, Nederlandse literatuur, de Nederlandse film, Dutch design, Nederlandse uitvindingen, innovatie en techniek, eeuwen strijd tegen het water, watermanagement, dijken, de deltawerken, de baggeraars, de Rotterdamse haven, het Westland, de kassen en tuinders, paleizen, kastelen, de mijnen, Philips, Calvé, Albert Heijn, DAF, Donkervoort auto’s, KLM en Schiphol, Fokker,de Uiver, kaas, stroopwafels, drop, klompen, de gulden, Heineken, Grolsch en ander Hollands bier, jenever, haring en vlaggetjesdag, Panorama Mesdag, het bruin café en de kastelein, elfstedentocht en het schaatsen, watersport, skutjezielen in Fryslan, de ruiterij, de Hollandse herder, carnaval in Limburg en Brabant, Sinterklaas en zwarte piet, Kerstfeest, nieuwjaarsduik, Schutterij en schuttersfeesten, Leiden ontzet, karbietschieten, het paasvuur, het vreugdevuur, de meiboom, Madurodam, Spinoza, Erasmus, Hugo de Groot, Multatuli, Jan Steen, Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh, Piet Mondriaan, molens, Delfts blauw,tulpen, grachten, Amsterdam, Nederwiet, Nederpop, tolerantie, palingsound, de smartlap, Andre Hazes, het draaiorgel, fietscultuur, het poldermodel, gedoogcultuur, het gilde, Hollandse ambacht, Schoonhoven zilverstad, de stadsdichter, de stadsfotograaf, de nachtburgemeester, de jagerij, de strandjutterij, de stroperij, de boswachterij, de koddebeier, heidefeesten, de dijkgraaf, de fanfare etc. etc.

strikdewepstroper01 | 30-10-11 | 20:03

Waar we nog steeds goed in zijn is mondig zijn.
Dat is dan wel weer duidelijk als je alle reacties leest.

GS-DEUX | 30-10-11 | 20:00

So true. Zelfreflectie is ook iets wat totaal ontbreekt bij Nederlanders, meestal uit een misplaatst superioriteitsgevoel.

JustBerg | 30-10-11 | 19:47

kersenflap | 30-10-11 | 19:34 | + 0 -
Correctie,
Oostenrijk moet zijn: Zwitserland.

kersenflap | 30-10-11 | 19:38

@ Dagobert D. | 30-10-11 | 18:20

U heeft een lonender studie gedaan dan ik denk ik ;-)Ook als jurist is het ff afzien nu ;-)

Geil Kippetje | 30-10-11 | 19:35

Jippie | 30-10-11 | 18:20 | + 0 -
Ach, we zijn nog steeds een bloeiend handelsland, en staan op plaats 9 binnen de top tien van rijkste landen ter wereld. Vér voor landen als Duitsland en Frankrijk, en naast landen als Saudi Arabië, Luxemburg en Oostenrijk. Verder bezitten we o.a het grootste Olie-concern ter wereld, en zijn we de grootste investeerder ter wereld. Dat hebben we toch maar mooi geflikt als klein landje aan de noordzee.

kersenflap | 30-10-11 | 19:34

De Belgische ambassadeur in Den Haag???????

Geld teveel daar zeker........ O ja anders geen diplomatieke toelages waarschijnlijk

ROFL

ufak | 30-10-11 | 19:33

@eye | 30-10-11 | 16:45
Nee, hij heeft zijn lidmaatschap van de PvdA een half jaar terug opgezegd.

Filosoof-King in spe | 30-10-11 | 19:28

Goldway | 30-10-11 | 19:06
"Op die fiets" betekent niets anders dan: "O, op die manier dus".
Wat is daar in godsnaam niet beschaafd aan???

lekker wijf | 30-10-11 | 19:21

NL is nog steeds belangrijk in de wereld, maar de afgelopen 30 jaar zijn veel NL-ers onfatsoenlijk casual geworden en weten niet meer 'hoe het moet'; ze zijn hun geschiedenis kwijt en ergens blijven hangen in de sfeer van 'alles moet kunnen' en ze zijn té veel gericht op het geld waardoor je een soort pennywise pound foolish ambiance aan het kweken bent. Komt bij dat teveel kansloze immigranten samen met de local tokkies en het klootjesvolk een enorme bron vormen voor de volledige teloor gegane mediaconcerns in het Gooi e.o. waardoor NL =schreeuwland nog meer uitgetend is. Bovendien is USA in alles ons voorbeeld geworden en dat is dom want USA is heel anders dan NL, ook al moeten we hele goede vrienden blijven maar USA kopiëren is een heel ander verhaal dat we niet moeten willen. Kortom we moeten terug naar een betrouwbaar NL dat meteen naast Duitsland weer een land is dat zich mag laten zien met humor, bescheidenheid en vriendschap met andere landen. NL moet zijn Frans, zijn Spaans, Duits en Italiaans kennen naast het Engels. We moeten foute managers acuut ontslaan, criminele dubbele paspoorters meteen hun paspoort afgepakken en terug sturen naar thuisland en we moeten NL-ers opnieuw het belang van traditie bijbrengen. Ook moeten we vele kilo's afvallen en ophouden eenvoudige huizen te verkopen als luxe villa's. En dat zijn maar een paar voorbeelden.

ecologiste | 30-10-11 | 19:18

@lekker wijf | 30-10-11 | 18:39
Als je je beschaafdheid verliest, dan ben je geen haar beter dan die achterlijke islam, dus om de achterlijkheid te bestrijden, moet je dan ten eerst vooral beschaafde mens worden/blijven, dan pas heeft u het recht om de achterlijkheid van de islam te bestrijden.

Succes toegewenst, en vergeet a.u.b. niet, beschaafdheid is te kostbaar, het is of je een beschaafde mens bent, of ben je het niet. En een reactie zoals "Op die fiets." lijkt me helaas niet echt van een persoon die zichzelf als een beschaafde mens noemt. Jammer.

Goldway | 30-10-11 | 19:06

FF incasseren dan belerend vingertje in "the bird" veranderen daarna vinger op de knip houden.
O en de elitaire lullen een wielklem morgen aub incl 24uur wachttijd.

lidlbier | 30-10-11 | 18:54

strikdewepstroper01 | 30-10-11 | 18:39

NRC/d66 mensjes krijgen graag op hun lazer van buitenlanders, vinden ze lekker.

Geemp | 30-10-11 | 18:48

Een keer goed met de hark door dit land.

Dr.Thorvaldt | 30-10-11 | 18:47

Waarschijnlijk zien de ambassadeurs de heren en dames politici en trekken dan hun conclusies. Verder lezen ze natuurlijk ook dat je een HBO diploma in dit land cadeau krijgt en dat de politie optreedt als proviciaals bromsnorretje die die mag/durft op te treden. Verder alleen maar faalprojecten zoals OV chipkaart, HSL en ga zo maar door

aurevoir | 30-10-11 | 18:40

Goldway | 30-10-11 | 18:24
Op die fiets.

lekker wijf | 30-10-11 | 18:39

Waarom moeten wij eigenlijk luisteren naar de mening van een stel elitaire heertjes die als expat hier een paar jaar de functie van ambassadeur vervullen?
Leuk dat zij ons vertellen wat Nederland en de Hollanders moeten of wat wij niet moeten. A) Waren zij hier ook in de jaren '70, '80 en '90? Dus vergelijkingsmateriaal uit ervaringen hebben zij niet.
B) Zijn zij van de straat of de werkvloer om te weten hoe het reilt en zeilt in Nederland? C) Reizen de heren ook met het openbaar vervoer door bepaalde wijken in de Randstad? Hebben zij in hun buitenwijken ook last van bepaalde vormen van criminaliteit?
Even zomaar een paar simpele vragen.......

Een nietszeggend verhaal uit het NRC. Niets mis mee dat Nederland meer met zichzelf bezig is. Problemen genoeg in dit bomvolle landje die er vroeger niet waren. Maar dat kunnen zij niet weten.

strikdewepstroper01 | 30-10-11 | 18:39

@Hijo del Sol | 30-10-11 | 18:20
Ik snap überhaupt niet waar iedereen zich altijd zo druk om maakt, als levensgenieter pur sang.

Bakito | 30-10-11 | 18:26

Je door een Pakistaanse ambassadeur de maat laten nemen en dan instemmend knikken, dát is typisch Nederlands.

menzo | 30-10-11 | 18:25

@lekker wijf | 30-10-11 | 18:14 |
Open en beschaafd blijven bedoel ik dan natuurlijk met de rest van de wereld, niet met de islam.

De islam bestrijd je samen met bondgenoten en vrienden wereldwijd, door boycot, sancties, en andere daadkrachtige middelen die de beschaafde wereld heeft, denk aan de NAVO, US Army etc..

Dus, de islam moeten we internationaal laten isoleren, we houden onze grenzen lekker open, maar de grenzen van de islam moeten juist dicht, alleen zo bestrijd je de islam, en niet andersom, want eigen grenzen dicht gooien is een hele domme oplossing, je beschadigd dan alleen zichzelf en je wordt keihard uitgelachen door de islamieten, dus ik zeg, gooi hen grenzen dicht, en onze grenzen moeten altijd open blijven voor de rest van de wereld, want we zijn een beschaafd natie, en zo moet het ook blijven.

Goldway | 30-10-11 | 18:24

@Godisvoordedomme 17:47: Ach ja, daar is de linkse semantiek weer; zij zijn inderdaad veel beter in het woordspel dan rechts. Rechts is bang, links is bezorgd. Rechts is boos, links is verontwaardigd. Rechts denkt vanuit de onderbuik, links heeft mededogen. Enzovoort.

Wat die ambassadeurs betreft: die hebben de klok horen luiden maar zijn de klepel kwijt. Nederland is inderdaad meer met zichzelf bezig dan voorheen, maar de oorzaken begrijpen ze niet.

Muxje | 30-10-11 | 18:23

Nederland is natuurlijk ook een enorm suf land met mensen die zichzelf voortdurend op de borst kloppen van hoe fantastisch ze zichzelf vinden.
De bekende 'VOC-mentaliteit' ligt echt al heel lang achter ons. Nederland ontstijgt de middelmaat niet. Veel Nederlanders hebben dat alleen niet in de gaten.

Jippie | 30-10-11 | 18:20

Bakito | 30-10-11 | 18:14 |
Dan snap toch eigenlijk niet waar ze zich dan zo druk over maken....

Hijo del Sol | 30-10-11 | 18:20

@Geil Kippetje | 30-10-11 | 17:58
je kan ook zonder miljoenen naar het buitenland. Heb ik ook direct na mijn studie gedaan.

Dagobert D. | 30-10-11 | 18:20

@Dagobert D. | 30-10-11 | 18:07

Appelscha telt niet, hoor.

Ik heb in het buitenland gestudeerd, gewoond en gewerkt en ik vind het artikel klinkklare suggestieve nonsens. Wat nu?

CreativeDestruction | 30-10-11 | 18:17

Shalome | 30-10-11 | 18:05
Mee eens, en dit is juist wat ik bedoel met de islam bestrijden door wereldwijd bondgenoten en vrienden te maken, dus niet om Nederland naar zichzelf te laten keren, grenzen dicht te gooien, en een geslotenland te worden zoals vele naieve laag opgeleide PVV'ers denken en willen. Deze domme oplossing van "grenzen dicht" is vooral slecht voor Nederland en het is een laffe schijnheilige oplossing.

Dus we moeten Nederland niet isoleren, maar we moeten juist de islam internationaal laten isoleren, zolang de islam geen respect voor andere culturen en geloven toont, dan verdienen ze een wereldwijde boycot.

Goldway | 30-10-11 | 18:16

Als je naar de wereldkaart kijkt, valt meteen op dat het idioot is om de werkelijkheid vanuit Nederlands perspectief te duiden. Leuk voor het voetbal, samen naar oranje kijken, maar verder raakt dat krampachtig nationalistische hokjesdenken natuurlijk kant noch wal.

Bakito | 30-10-11 | 18:14

Goldway | 30-10-11 | 17:59
Met openheid en beschaafdheid bestrijd je de radicale islam helemaal niet. Dat wordt gezien als zwakte en dan loopt men lachend over je heen. Keihard optreden is het enige wat helpt. Hetzelfde als destijds met Hitler. De Chamberlain-methode (zeg maar de softe D66-aanpak) werkt niet. De vastbesloten tactiek van Churchill wel.

lekker wijf | 30-10-11 | 18:14

Heeejdan!
Geen lusten, zonder de lasten.
M.a.w.: als ze ons geld goed genoeg vinden, dan nemen ze ons gezeik er maar bij!

Hijo del Sol | 30-10-11 | 18:14

.. als Nederland overigens nog een grote fout maakt, dan is het wel het serieus luisteren naar de ambassadeur van een islamitisch stinkhol als Afghanistan.

Jan Passant mk2 | 30-10-11 | 18:10

Als je een tijd in het buitenland hebt gewoond, weet je dat ze gewoon gelijk hebben.

Dagobert D. | 30-10-11 | 18:07

Goldway | 30-10-11 | 17:59


Er bestaat nog een heel grote andere buitenwereld dan die van de islamisten. Laat die Arabische volkeren bij mekaar zitten. Wijsheid is om open en beschaafd te blijven met de rest en die klont mohammedanen, wel, mogen de goden hen bijstaan - niet wij.

Shalome | 30-10-11 | 18:05

De interviews zijn allemaal wat aan de korte kant, en van van de categorie 'quote-unquote'. Voor niet-journalisten: de vragen zijn eruit gelaten. Ik zou wel eens willen weten welke vragen er zijn zijn gesteld. Vermoedelijk zijn die suggestiever dan menigeen denkt. Bijna zeker is dat artikel overeen komt met het vooraf gewenste resultaat. Zo is Vandermeersch wel, en zo zijn ze bij de NRC.

Jan Zand | 30-10-11 | 18:04

... en we krijgen een hele domme koning met een dikke kop, daar kan die niks aan doen, maar het valt wel op! Dat komt omdat ie niet denkt, maar lekker eet. Net als dat Argentijnse mokkel met d'r dikke reedt!

Boris Poepnagel | 30-10-11 | 18:04

Nationalisme is altijd en overal slecht, zowel voor de economie en voor de wereldvrede.

Liberalisme is altijd en overal goed, zowel voor de economie en voor de wereldvrede.

Je bestrijd de islam niet door dat je van Nederland een geslotenland maakt, geslotenland worden en naar zichzelf keren beschadigd onze imago in de wereld en dus onze economie wordt dan ook flink beschadigd, en dan word je door de islamieten uitgelachen want ze zien het dan als een overwinning.

Om de islam te bestrijden moet je dat juist vooral internationaal doen, samen met bondgenoten. Want thuis blijven en bang zijn van alles wat buiten gebeurt is net je kop in het zand steken, en dit is helaas een teken van lafheid.

Dus wees open, en durf de problemen internationaal aan te pakken, maak bondgenoten en vrienden, wees open en blijf beschaafd, dit is heel belangrijk, alleen zo bestrijd je de achterlijkheid van de islam.

Goldway | 30-10-11 | 17:59

Bericht is al enkele dagen oud, maar goed. Het klopt wel: Nl is teveel met zichzelf bezig. Ik bedoel: het gaat bv al dagen over die 18 jarige negert. NL is het land van kruideniersmentaliteit en navelstaarderij aan het worden.

* paar miljoen wint en weggaan doet *

Geil Kippetje | 30-10-11 | 17:58

@Skunk57 | 30-10-11 | 17:49
Ook dat zal me aan de kale ballen jeuken, wat ze bedoelen.

Jackanders | 30-10-11 | 17:54

@ZSU-23-4; Precies, dat zeg ik, met die zelfingekeerdheid ( 3x woordwaarde) valt het dus wel mee.
@Allemaal; Ja heel erg bah, en dat dragen ze dan ook graag uit, die Nederlandse elite. Schijnheilig heet zo iets.

Zwart gat | 30-10-11 | 17:53

Goedzo | 30-10-11 | 17:50
Uhm, is dit niet wat de heren ambassadeurs bedoelen?

mokum4all | 30-10-11 | 17:52

.. "wij" maken altijd maar 1 grote vergissing: door veel geld te geven aan wie dat nooit verdiende denken "wij" vriendjes te maken. Dat is natuurlijk onzin, wie gratis geld uitdeelt is een laffe sukkel die een klap op zijn kop verdient en die ook zal krijgen.

Jan Passant mk2 | 30-10-11 | 17:52

Natuurlijk een NRC topic. Koren op hun D66 molen. Er is al zoveel storend buitenland in Nederland onder de noemer multiculti dat wat mij betreft de voor-en de achterdeur dicht kunnen. Laat buitenland maar lekker in het grote fijne buiteland blijven. Iedereen die het hier niet naar zijn zin heeft kan gratis zelf vertrekken. Als ze dat moeilijk vinden krijgen ze nog geheel belangeloos een schop onder hun kont. Mensen die van het buitenland houden, ook wel europa genoemd, hebben een hekel aan hun eigenste Heimat.

Goedzo | 30-10-11 | 17:50

Als het hier zo kudt zou zijn, zouden er geen asielzoekert/gezinsherenigert aankloppen. Edoch: we worden hier juist gek van voornoemden. Ergo: het is in Nederland veel te tof en dat trekt veel te veel gelukszoekerts aan.
Dit onderzoek werd u gratis aangeboden door lekkerwijf.

lekker wijf | 30-10-11 | 17:50

@ Godisvoordedomme
Grootgraaiers is een woord, anders is het grote graaiers.

Geemp | 30-10-11 | 17:50

Jackanders | 30-10-11 | 17:46 |

Precies wat die ambassadeurs bedoelen.

Skunk57 | 30-10-11 | 17:49

Frdnnd | 30-10-11 | 16:33

hoogopgeleid. Over wat voor studie praten we dan? Kunstgeschiedenis??? Sociale wetenschappen???
Gekkie!

Topperke | 30-10-11 | 17:49

Een tijdje geleden vroeg Twan Huys in Nieuwsuur nog aan een hoogbejaarde Amerikaanse nobelprijswinnaar Literatuur wat die van Wilders vond. Ook die ambassadeurs zullen in een "voorgesprek" wel "correct" voorgelicht zijn.

~Johan | 30-10-11 | 17:49

Oh en PVVers natuurlijk niet vergeten.

Godisvoordedomme | 30-10-11 | 17:48

Nederland is vooral een hypcriet en bang land. In ieder geval ter rechter zijde. Telegraaf, NSB, SSers, KNIL en de groot graaiers.

Godisvoordedomme | 30-10-11 | 17:47

Eerlijk gezegd zal het me aan de kale ballen jeuken wat een buitenlander van mijn landje vindt.
Ik heb het hier al een half leven prima naar mijn zin.

Jackanders | 30-10-11 | 17:46

"Een eurokritisch land,
dat daarmee de eigen economie benadeelt,
een land dat ten onrechte bang
is voor buitenlanders die juist nodig
zijn om vacatures op te vullen, en een
land waarvan politici en bevolking
doen alsof het gevaarlijk is op straat"

En daar komt de linkse NRC aap weer uit de mauw. Verder las ik nog wat gewauwel van een Afghaanse en Pakistaanse ambassadeur die de islamitische agenda wat meer naar voren wouden drukken. Next!

kersenflap | 30-10-11 | 17:43

Graaf van Egmont | 30-10-11 | 17:30 |
Ja, een beschaafde infrastructuur en welvaartsstaat opbouwen kunnen ze niet, maar de boel vernietigen, daar hebben ze dan weer wel de middelen voor. Typisch islamitisch. Zelfde met de staat Israel. Moslims hadden daar slechts een armoedige zandbak, maar toen Joden er wel een succes van begonnen te maken moesten ze het ineens terug hebben en moest alles weer stuk.

ZSU-23-4 | 30-10-11 | 17:35

@Zwart gat | 30-10-11 | 17:27
Ja kom nou. Iets als een 'culturele identiteit' is een heel vies woord voor onze elite.

Allemaal | 30-10-11 | 17:34

Een Nederlander is gewoon een Duitser die melk drinkt.

streknek | 30-10-11 | 17:34

Nederland is nog steeds een gidsland. Andere landen met burgers die kotsen van dwangmatig progressief urbane politici gaan namelijk hetzelfde doen als wij.

Allemaal | 30-10-11 | 17:33

Zwart gat | 30-10-11 | 17:27
Trouwens, wij hier in Nederland zijn helemaal niet op onszelf gericht, we hebben die rellen van laatst in Engeland met de nodige belangstelling gevolgd. Noem maar even iets. Alleen zijn we dan weer wel blij dat zij het wel hebben en wij te afgesloten zijn om dat dan over te nemen, dat dan weer wel.
Als er ergens een land zinkt, op cultureel economisch gebied, vanwege het gewicht van de multicul en open grenzen, dan zal het Engeland zijn. Waarschijnlijk.

ZSU-23-4 | 30-10-11 | 17:31

ZSU-23-4 | 30-10-11 | 17:27
En toch hebben ze kernwapens. Dat dan weer wel.

Graaf van Egmont | 30-10-11 | 17:30

En ik zie nog steeds geen vliegtuigen vol migranten, asielzoekers en ex-pats de andere kant opvliegen, dus zo erg is het hier schijnbaar niet.

sjaakdeslinksesul | 30-10-11 | 17:29

Ohja, Pakistan, "het land van de reinen"... hahahahaha, die viezerikken kunnen de veiligheid van willekeurig welke andersdenkende, ongelovige, christen, .., niet eens garanderen. Ze denken daar dat ze zo goed zijn, ver verheven boven de Indiërs, maar ondertussen is het er een grote islamitische vuilnisbak. En dat achterlijke volk gaat ons vertellen dat wij een kutland zijn hier?
Whaha... nou, wellicht moeten we in ieder geval Allah en alle ellende die daarmee samenkomt hier, eruitgooien, zodat het weer een wat beter land wordt, ons Nederland.
Oh en ambasadeur van Pakistan, doe de groeten aan die achterlijke die Allah heet en vraag hem eens waarom wij ongelovigen wel en jullie 'superieure' moslims niet in een welvaartsstaat leven? Vanwaar die ongelijke verdeling door Allah? Nou?
Sjezus, als ze uit dat soort achterberg gebieden al denken commentaar te moeten leveren...

ZSU-23-4 | 30-10-11 | 17:27

Maar wij hebben Leen en Regilio!
En die hebben zij dan weer niet..
.
Verder sluit ik mij geheel aan bij het comment van Reinaert, geheel bovenaan.
Als je als land namelijk zoveel problemen hebt met bi-culturelen, heb je even geen zin meer om over de grenzen heen te kijken...

Ommezwaai | 30-10-11 | 17:27

Nederland is voor velen nog steeds ( al wordt het mettertijd wel steeds minder) een fijn land om in te wonen. Vandaar dat ook hele volkstammen hier massaal naar toe rennen. Dat zorgt er ook voor dat de Nederlander steeds meer het gevoel krijgt dat ze hun eigen culturele identiteit aan het verliezen zijn. En dat is zeker geen eng, extreem rechts en xenofobische eigenschap, wel een zelfbeschermende reflex, maar nogmaals dat hebben alle volken met een bepaalde culturele identiteit in de wereld, en dat is dus niet typisch Nederlands. Overigens vind ik het wel opmerkelijk dat juist een Brit vertelt dat wij volledig op ons zelf zijn gericht. Bovendien vind ik dat hij maar eens naar de tyfuszooi in zijn eigen land moet kijken, met al die armetierige paupersteden daar. Maar hij komt daar waarschijnlijk nooit want hij is er een met een Britse 'stiffer upper lip', die gasten weten doorgaans alleen wie er op Ascot heeft gewonnen dit jaar.

Zwart gat | 30-10-11 | 17:27

Weetje, kunnen al die weg-met-ons, cultuurrelativisten en zelfverklaarde goedzakken niet gewoon emigreren? Als je zo'n hekel aan dit land hebt, vertrek je toch? En al helemaal als je dit land een braindrain toewenst... Al kunnen we die paar hersencellen achter deze oproep missen als kiespijn . Hoe kan een ambassadeur in godsnaam een betrouwbaar beeld schetsen? Hij verkeert alleen maar in kringen die niet bepaald tot het volk gerekend kunnen worden. Misschien zouden onze elite Nederland eens wat positiever op de kaart kunnen zetten in plaats van moord en brand te schreeuwen zonder werkelijke redenen. Denk aan Fitna, oproep van meesterkwal Wientjes etc.

Davidson | 30-10-11 | 17:27

Typisch Nederlands weer. We laten ons schofferen door andere landen, waar het nauwelijks beter of slechter gaat dan hier. We worden zoals gewoonlijk weer misbruikt als afleiding voor hun binnenlandse problemen. Komop, hijs die driekleur, beman de stellingen en laadt de kanonnen.

Graaf van Egmont | 30-10-11 | 17:25

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:58


Met Nederlanders onder elkaar hadden we de zaakjes dan ook prima geregeld. En met Aziaten erbij was het ook prima gegaan. Chinatowns zitten niemand in de weg - nergens ter wereld - en onze Indonesiërs zijn al helemaal een succesverhaal. Godallemachtig, die hebben het echt op eigen houtje gered, net als de joden die terugkwamen uit de kampen.
Maar die potsierlijke import uit (Noord-)Afrika is zelfs met het extravagante hulptroepensysteem dat we in NL hebben nog reddeloos. Ik aanschouw met schamperlachje dat gezwatel over Arabische Lente. Lieve help, die lui lukt het niet eens om wat te presteren in ons gespreide bedje met 365 vakantiedagen per jaar! Noch in hun eigen contreien met die onvoorstelbare oliemiljarden die gewoon uit de woestijn komen opwellen. Zelden zoveel knoeiers bij mekaar gezien *schudt hoofd*

Shalome | 30-10-11 | 17:23

Had ik al "nou en?" gezegd?

Bascii | 30-10-11 | 17:23

Laten we gelijk alle ontwikkelingshulp stop zetten, iedere bijdrage aan de EU en dat soort onzin terugvragen en Griekse grond innemen als nieuwe kolonie. Owjah, en de gulden terug.

LHX | 30-10-11 | 17:21

Dat twitter gaat ook nog eens groot worden.

gentle giant | 30-10-11 | 17:20

Na 350 jaren in alle gaten genaaid te zijn door het buitenland is het natuurlijk niet zo gek dat Nederland een naar binnen gekeerd land is geworden. Maar nog steeds gidsland, over 10 jaar is het in Frankrijk, Duitsland en Engeland veel erger dan hier.

sjaakdeslinksesul | 30-10-11 | 17:16

Wat een totaal irrelevant stukje opinie van een paar Haagse villabewoners met dezelfde politiek correcte prietpraatjes als de elite die ze deze baantjes hebben toegeschoven.
NEXT

thp | 30-10-11 | 17:15

Typisch NRC. Je besteedt je tijd aan het lezen van allemaal lettertjes en aan het eind van de pagina ben je niks wijzer dan een wazige indruk van de mening van de schrijvert.
En voor andermans mening ga ik dus niet betalen, want die van mij is prima.

vetkleppert | 30-10-11 | 17:15

@Stormageddon | 30-10-11 | 16:57
Je vergeet er alleen bij te vertellen dat die hippies werden aangemerkt als langharig werkschuw links tuig!

En juist die hebben de multiculti binnengehaald om vooral voor zichzelf een socialen hulp sector op te tuigen waar ze hun zakken mee konden vullen zonder erg hard te hoeven sappelen, Demonstreren zat en zit ze in het bloed!

deraderendraaien | 30-10-11 | 17:14

@ Jerry Nick | 30-10-11 | 17:01 | + 1 -
'En weet je wat..? Ze hebben nog gelijk ook. Nederland denkt tegenwoordig de hele wereld de maat te mogen nemen.'
.
Daar zeg je me wat. Iedere keer als ik in Nederland kom valt het mij op hoe werkelijk iedereen iedereen de hele dag de maat loopt te nemen.
.
Overal krijg je van die van die uitdagende cq minachtende blikken op je gericht van werkelijk jan en alleman.
.
Tot aan de kassajuffrouw toe.
.
Best benauwend inderdaad. In ieder geval voor velen een reden om Nederland te mijden. Wegens gebrek aan levensplezier.

Greetje Duisenberg | 30-10-11 | 17:13

Woon nu 8 jaar in +32, maar pas als je weg bent kom je er achter hoe goed het is in NL.

Vogelbeest | 30-10-11 | 17:13

Typisch NRC om je laten ringeloren door Pakistanen en Afghanen. Laten die de corrupte puinhoop die ze hun land noemen eerst maar eens opruimen. Er bestaat geen onverdraagzamer land dan Pakistan, maar uiteraard wel de mond vol hebben over 'Islamofobie'. Typisch hoor dat de NRC daar geen kritische noot bij plaatst.

Wat betref de Britten, is er een volk op aarde dat meer met zichzelf bezig is dan de Britten? De Britten zijn de grootse eurosceptici er er bestaan. Ze hebben het zo'n beetje uitgevonden. Als de Britten morgen een referendum onder hun neus krijgen over de EU, zijn ze overmorgen uit de EU.
En die Duitser is helemaal niet kritisch over ons.

CreativeDestruction | 30-10-11 | 17:09

Nederland staat in het buiteland bekend om de wiet en de hoeren. Niet meer en niet minder.

iter | 30-10-11 | 17:08

Niks mis met de provincie, naar de hel met internationalisme.

Geemp | 30-10-11 | 17:07

Jerry Nick | 30-10-11 | 17:01 | + 0
Prima commentaar... goed verwoordt!

pielewaaier | 30-10-11 | 17:06

@Frdnnd | 30-10-11 | 16:55
Simplistische speculatieve lulkoek is voor een Nederlander beter te begrijpen dan de vage draaiende drollen die zo complex worden gebracht door de heren in Brussel dat zelfs onze MP en menig econoom er niet meer uitkomen!

Laat mij dus maar lekker simplistisch blijven!

Geert Wilders haalt er z'n winst uit! Ergo simplisme werkt!

deraderendraaien | 30-10-11 | 17:05

Prima dat dit Britse heerschap ons even met de neus op de feiten drukt, we zijn inderdaad een klein land, mondiaal gezien, zonder echt grote steden. Maar die naar binnen gerichte kijk is niet alleen maar een Nederlands fenomeen, dat is onzin.

Zwart gat | 30-10-11 | 17:05

De Noorwegens en Zwitserlanden van dit Europa hebben hun zaakjes een stuk beter voor elkaar als wij hier.

Komdan | 30-10-11 | 17:01

En weet je wat..? Ze hebben nog gelijk ook. Nederland denkt tegenwoordig de hele wereld de maat te mogen nemen. Lekker makkelijk vanuit ons perspectief, maar dat vergeten we voor het gemak dan even. Ieder land moet op Nederland lijken, want wij zijn geweldig. We dringen onze visie op aan anderen, zonder te beseffen dat op andere plaatsen in de wereld diezelfde wereld er serieus anders uitziet. Dat willen we niet meer weten. Het interesseert ons niet, want wij zijn de beste. Logisch dat we steeds vaker uitgekotst worden. We hebben één van onze historische vaardigheden verkwanseld: het kunnen verplaatsen in de schoenen van een ander. Nu gaat het alleen nog maar over ons, wij en ik. Daar is nog nooit iemand verder mee gekomen.

Jerry Nick | 30-10-11 | 17:01

Nederland is toch altijd anders geweest dan anderen. Elk land dat in dat stukje aan bod komt heeft zijn eigen problemen. Zou je de andere 7 ambassadeurs vragen hoe ze over een ander land uit die groep denken, dan krijg je ook niet alleen maar positieve antwoorden.

Wie is er oprecht geïnteresseerd in de mening van Pakistan? Alsof die het zo goed voor elkaar hebben. Nederland is een prima land om in te wonen. We moeten de rol van Nederland in de wereld niet overdrijven. Maar gezien het beperkte aantal inwoners en de kleine oppervlakte zijn we een grote economie en een van de grootste exporteurs van de wereld. Nederland heeft een flinke historie met een mooi cultureel verleden en presteert ook bv. op sportgebied meer dan je zou verwachten. Verder hoeft hier niemand om te komen van de honger en hebben de meesten een dak boven hun hoofd. Ook niet onbelangrijk.

Buiten je eigen landsgrenzen kijken krijgt een hele nieuwe dimensie in het licht van de schuldencrisis. Je bezig moeten houden met je verre Griekse of Italiaanse buur die zijn huishoudboekje niet orde heeft is ook niet alles.

KapiteinClaus | 30-10-11 | 17:00

@Shalome | 30-10-11 | 16:45
Idd dat is dus ook een onderdeel van mijn stelling!
Het is jammer dat er nu ook zoveel tegenstellingen naar boven komen tussen jong en oud, terwijl het de ouderen zijn die een redelijk normaal functionerend land hebben meegemaakt en het tij voor de volgende generaties kunnen helpen keren door ze te vertellen hoe en waarom we als Nederland zo sociaal en tolerant waren.
En dat we daarin zijn doorgeschoten de laatste 30 jaar.

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:58

Wat is overigens het verschil met de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw? Toen was Nederland ook vooral met zichzelf bezig, alleen hadden de onderwerpen waarover men zich druk maakte een internationaal karakter. Ik denk nu even aan de anti-kernwapendemonstraties. Waarom gingen Nederlanders de straat op? Omdat in Nederland kruisraketten zouden worden gestationeerd. Met andere woorden: de NAVO had een Nederlandse plek aangewezen waar het Warschau-pact haar raketten op kon richten. Dus Nederlanders werden plotseling bang voor hun eigen hachje.

Daarvoor waren kernwapens (die al lang in Volkel en Havelte lagen opgeslagen) totaal geen issue in dit land. Pas toen er kruisraketten dreigden te komen, waarvoor het parlement toestemming moest geven, werd er gedemonstreerd met de leuze "Kernwapen de wereld uit, te beginnen uit Nederland."

Toen waren we dus ook vooral en voornamelijk met onszelf bezig. Het verschil is dat het speelde in de hoogtij-dagen van de koude oorlog en een dergelijk protest binnen een trouw NAVO-bondgenoot van belang was voor de internationale politiek. Het gevolg was dat we in die tijd buitenlandse ambassadeurs kregen met een bovengemiddeld politiek gewicht zoals vanuit de USA Paul Bremer III (later Gouverneur van Irak). Later kregen we weer gewoon voormalige pizzabakkers en andere grote donateurs aan de presidentiële verkiezingskas van de zittende president.

Er is nooit een tijd geweest dat Nederlanders niet met zichzelf bezig waren. Meestal had dat echter een internationale uitstraling en nu heeft het dat even niet. Blijkbaar is er een groot verschil tussen minaret en kruisraket. Ik zie het niet echt.

De hufterige nationalistische navelstarende populist:
img832.imageshack.us/img832/8908/islam...

De vredelievende nationlistische navelstarende hippie. (Voor een vermeend "goed doel" 1 miljoen mensen samenbrengen voor een demonstratie is namelijk geen populisme.)
img705.imageshack.us/img705/6489/kernw...

Stormageddon | 30-10-11 | 16:57

De laaste paar dingen waar we internationaal bekend om waren: De drugs, de Wallen en de vijheid/blijheid zijn inmiddels ook vernacheld.

vetkleppert | 30-10-11 | 16:56

Ja lekker in ons zelf gekeerd!!?! En ondertussen betalen wij 'Inonszelfgekeerde-Nederlanders' op Luxemburg na het meest aan het financiële noodfonds en geven wij het meest aan ontwikkelingshulp om al die opvreters elders in de wereld in leven te houden. Spreken graag elke buitenlander in zijn eigen taal en hebben in onze hoofdstad de meeste culturen dan waar ook ter wereld. Waarvan akte.

GSpot | 30-10-11 | 16:56

Volgens mij is Zwitserland de laatste jaren ook heel erg met zichzelf bezig en gezien de economische toestand van Zwitserland legt haar dat geen windeieren. Moeten zeggen dat ik er ook helemaal geen problemen mee heb dat Nederland met zichzelf bezig is en zou het prijzen om voorlopig alle buitenlandse missies, missionarisreizen en andere bekerings-/subsidieslurpende ondernemingen ter meerdere ere en glorie van Nederland in het buitenland maar eens stil te zetten.

FrankVeer | 30-10-11 | 16:55

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:50 |

Laat ik je plempsel dan maar opnieuw kwalificeren als simplistische, speculatieve lulkoek waar niemand wat aan heeft. Maar ja, je moet toch wat te schreeuwen hebben, is het niet? Lutser. Oh en trouwens, weg met jullie, inderdaad.

Frdnnd | 30-10-11 | 16:55

Een wetenschappelijk rapport schrijven over je eigen mening en dan naar buiten als feit... typisch pvda gedrag.

Sigtyr | 30-10-11 | 16:54

Wat vond het Consulaat Generaal Republiek Angola?

uwgeldwinkelier | 30-10-11 | 16:52

Dit was echt zo'n ontzettend slap artikel, ik las het toevallig in het NRC gister (laatste keer dat ik zo'n gratis bon voor het NRC inwissel). De afgenomen interviews met de ambassadeurs waren te slap en nietszeggend om ook maar iets te kunnen concluderen. Ik vond het toch wel veelzeggend voor het NRC dat dit op de voorpagina te zien was.

Jeroen Pompoen | 30-10-11 | 16:51

En Engeland heeft veel te zeggen, over dat wij naar binnen gekeerd zijn. Ze doen zelf niet mee aan de euro, ze rijden nog lekker links op de weg, enzovoort. Als ik spreek met mensen die daar wonen, dan valt me op dat ze allemaal vinden dat hun land zo vreselijk triest is; slecht weer, verpaupering, drankverslaving, werkloosheid, grote inkomenongelijkheid. Nee, dan woon ik liever hier. En verder alles wat `de andere reaguurders over de andere landen zeggen.

Life_Of_Slice | 30-10-11 | 16:51

@Frdnnd | 30-10-11 | 16:45
Nee lutser! mijn stelling is dat het nu beter had kunnen zijn!

Nou jij weer! kom maar met je weg met ons argumenten!

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:50

pielewaaier | 30-10-11 | 16:48 | + 0 -
En dat terwijl de nrc nog niet eens de boodschapper is,alleen maar de doorgever ervan.

pielewaaier | 30-10-11 | 16:50

En als ambassadeur zit je helemaal niet in een ivoren toren ofzo..

pendajo | 30-10-11 | 16:50

Nou mooi zo! Kunnen we direct pleuropa en de pleurozone uit en verder gaan met, ons met ons zelf bemoeien....

the Baseball Bats | 30-10-11 | 16:49

vroeger was alles ook beter. tsss.

sufkut | 30-10-11 | 16:48

Alles wat in het NRC staat moet je met een baaltje zout nemen... dus ook dit verhaal...
DaveDH | 30-10-11 | 15:55 | + 0 -
gefeliciteerd.ik zat er al op te wachten... u bent de eerste,die er op dit draadje in slaagt om de boodschapper te diskwalificeren en wel zodanig dat alles wat in de nrc staat niet deugt.... tot en met de overlijdensadvertenties waarschijnlijk.
Zoals al eerder vermeldt... u bevestigt hier alleen maar de woorden van de buitenstaanders,die over dit land spreken.

pielewaaier | 30-10-11 | 16:48

Ik ben trots op al die reaguurders hier... tenminste iets wat we goed kunnen!

All | 30-10-11 | 16:47

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:40 |

Kijk aan, vroeger was alles beter + het is allemaal de schuld van de EU. We hebben meer denkers van uw kaliber nodig.

Frdnnd | 30-10-11 | 16:45

@Filosoof-King in spe | 30-10-11 | 16:33 |
Aldus de pvda-er Rudy Rabbinge.

eye | 30-10-11 | 16:45

En dat zeggen landen als Japan (wordt het een keer vloed dan geeft alles opeens licht), Belgie (in iedere kelder wat lekkers), Afghanistan (is eigenlijk geen land maar een verzameling stinkende terroristen) en India (neuken als konijnen maar niet genoeg te vreten, over Kashmir maar te zwijgen).

Over die germanen maar te zwijgen. Enige positieve aan dat land is dat je er hard mag rijden... op weg naar Frankrijk.

Kingeef1975 | 30-10-11 | 16:45

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:40


Immigratie is normaal, maar dan wel arbeids- en kennismigratie. Is van alle tijden.
Het toelaten van honderdduizenden volkomen achtergebleven analfabeten zonder enige beschaving, dat is onze achilleshiel (zeg maar zelfmoord). En dat feit hebben de rode nivelleringsfundamentalisten decennia lang stelsematig geweigerd in te zien.

Shalome | 30-10-11 | 16:45

Wat sommige niet beseffen is dat cultuur en sociale vooruitgang gaandeweg is gestagneerd door de instroom van door de EU opgelegde multicultiflauwekul.
We hadden het goed eindjaren 70,en stel je eens voor hoe het had kunnen worden als we die ellende niet op ons dak hadden gekregen.

We waren waarschijnlijk nog steeds koploper geweest in kennis en scholing.
De veiligheid zou er wat criminaliteit cijfers beter voor staan.
Geen voedselbanken. voldoende werkgelegenheid en zelfontplooiing zonder opgelegde EU arbo regels en richtlijnen. Bovenal hadden onze ouderen een betere zorg kunnen krijgen door niet doorgeschoten privatisering van Dan waren onze nuts voorzieningen nog intact waarvoor we ons nu blauw betalen.

Kortom: Voor alle Eurofiele verkwanselaars en ambassadeurtjes: Een hele grote dikke Hollandse middelvinger!

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:40

Tja, zo werkt dat ook op microniveau.

Als je jarenlang immer klaarstaat voor - pak 'm beet - je buren, raken die daar aan gewend. En als je daartoe niet meer in staat bent, zeggen die buren niet "Dank je wel voor al die tijd dat het wel kon, laten we het nu zelf doen." Ze gaan je met de nek aankijken. Dat is een doodeenvoudige natuurwet.

Shalome | 30-10-11 | 16:40

Kan iemand die Afghaan nog even uitleggen dat het geen "islamofobie" is, maar gewoon een gezonde pesthekel aan dat rotgeloof?

vetkleppert | 30-10-11 | 16:38

Kunnen we dan ook niet met ons lange opgeheven wijzende vingertje ons geld terugharken.....???

Iwmac | 30-10-11 | 16:37

In de volgende oorlog wens ik in ieder geval niet door de Britten bevrijd te worden
Graaf van Egmont | 30-10-11 | 16:34 |

Ze zullen het onthouden.

Frdnnd | 30-10-11 | 16:36

-weggejorist-

kibambam | 30-10-11 | 16:36

... en daarom is Rita er nier meer trots op!

kibambam | 30-10-11 | 16:36

Bij het aanbieden van de geloofsbrieven aan Trix, dient zij te vragen: Vind u Nederland ook zo'n kutland? In dien bevestigend wordt geantwoord, meteen het land uitschoppen. Hufters. In de volgende oorlog wens ik in ieder geval niet door de Britten bevrijd te worden

Graaf van Egmont | 30-10-11 | 16:34

Nederland vergooit op dit moment zijn internationale status inderdaad. In een interview geeft Rudy Rabbinge aan dat hij er voortdurend vragen over krijgt. Onder andere van Koffie Annan. Pdf-alert: documents.plant.wur.nl/wur/WageningenW... Pagina 24

Filosoof-King in spe | 30-10-11 | 16:33

Nederland is ook gewoon een provinciaal kutdorp. Dat is niks nieuws. Ik ga dan ook WEG, lekker naar het buitenland. Ik kan die calvinistische augurkenschijtershouding inmiddels echt niet meer aan. En het ergste is nog, dat ik me er zelf ook schuldig aan maak. Hoog tijd om weg te wezen, dus. Ik roep alle hoogopgeleiden op hetzelfde te doen. Dit land verdient inmiddels wel een fikse brain drain.

Frdnnd | 30-10-11 | 16:33

@AndroidLouWebber | 30-10-11 | 16:28
'Zum kotsen' is Duits.

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 16:30

Een Brit die ons de maat neemt over Euroscepsis. Dat is toch the bloody limit.

dulcinea | 30-10-11 | 16:29

De ambassadeurs van de volgende landen mogen niet oordelen over Nederland:
Heel afrika, want extreem gelovige tyfuscorrupte teringbende zonder eten en met heel veel aids.
Amerika, lijkt me duidelijk, kutland.
Zuid Europa, leeft van ons geld.
Oost Europa, zie afrika, minus aids, plus vodka.
Australie, te ver weg.

Sigtyr | 30-10-11 | 16:29

@kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 16:06
Kijk dàt is nou wel Nederlands, denken dat bepaalde zaken zich vooral in NL afspelen en daar een vermeende mentaliteit aan verbinden. Gefrustreerd zijn en dan uitkomen op een weg-met-ons mentaliteit, zum kotzen!
Keyboard warriors heb je overal, ga maar eens een half uurtje youtube reacties lezen. Tot die categorie behoor ik niet overigens.

AndroidLouWebber | 30-10-11 | 16:28

Maar Rolls hoort nu geloof ik bij Mercedes en Jaguar bij BMW.

Polletje Piekhaar | 30-10-11 | 16:28

Ik zou het stukje willen karakteriseren als:
Eurofiele kosmopoliet mocht op de thee in 8 ambassades. En is daar apetrots op.
En voor de rest is het de gebruikelijke oppervlakkige NRC sfeerschildering met een paar flinke scheppen anti-PVV.

vetkleppert | 30-10-11 | 16:26

Weet je wat ook een lichtend voorbeeld van liberale Nederlandse cultuur was: kraken.

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 16:26

Wat vinden 'onze' Turken er van?

Hanxie | 30-10-11 | 16:25

@Sjors W. | 30-10-11 | 16:20
De pragmatische koopman heeft ons eeuwenlang welvaart opgebracht. Liberaal in eigen land, maar nooit de gevoelens van handelspartners kwetsen.

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 16:25

"Bovendien zat iedere Nederlander tijdens de oorlog in het verzet"

Als je je bedenkt dat het buitenland verder reikt dan Belgie, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Amerika, zal dat buitenland nu weten dat wij tegenwoordig allemaal NSB-ers zijn, die oorlogsprotesten door echte verzetters als antibonus krakersfeestjes afschilderen.

stinklul | 30-10-11 | 16:24

@Doldwaas | 30-10-11 | 16:05

Daar had ik het toch ook niet over? Nederland doet al eeuwen goede zaken, ook voor de EU bestond. En Nederland heeft al eeuwen buitenlandse werknemers, ook voor de EU bestond. Zoals Henry Hudson bijvoorbeeld, een Brit in Nederlandse op een Nederlands schip met half Nederlandse en half Britse bemanning, in een tijd, dat men van een EU nog niet eens zou durven dromen.

Maar daar gaat het niet om. Het is juist dat ondemocratische, waar het om gaat. Dat ESM-verdrag maakt van de EU de volgende onderdrukker van de lage landen (en van alle overige lidstaten ook overigens, maar ook dat was het punt niet).

Het punt was, dat dat 'nationalisme' (wat ik eerder een eendrachtige vrijheidsgezindheid wil noemen, vrij van onderdrukkers in welke vorm dan ook), pas opspeelt in tijden van een onderdrukker. En de EU is de huidige.

ZKH EénOog | 30-10-11 | 16:23

Mooizo. Dat betekent dat ze in het buitenland weten dat wij, de Nederlanders van allerhand, onszelf goed kennen en onze vrijheid, cultuur en Nederland niet zomaar uit handen geven.

Hanxie | 30-10-11 | 16:21

Heb het verhaal gelezen: Nederland kijkt vol vertwijfeling naar de toekomst. En zo zeuren ze nog even door. Behalve de duitse ambassadeur, die vindt dat nederlanders en duitsers veel op elkaar lijken. En de britse ambassadeur gelooft nog steeds dat hij het empire vertegenwoordigt.
Weet je wat, die jongens snappen er geen hout van, behalve die mof dan. Maar ja, we zijn al jaren officieus lid van de BRD. En dat is prima, ze maken daar tenminste goeie auto's en dat is de engelsen nog nooit gelukt. Nou ja, behalve Rolls en Jaguar dan.

Polletje Piekhaar | 30-10-11 | 16:21

@Rector Reflector | 30-10-11 | 16:09
Ja, gebeurt overal alleen heeft dit helemaal niets met dreigen te maken - noch met letterlijk dood wensen overigens. 't is meer een manier om een gevoel uit te drukken. Wat mij betreft haalt het gebruik van eau i.p.v. oo er de scherpe kantjes wat vanaf. Dat dat uitgerekend op GS nog uitgelegd moet worden.

AndroidLouWebber | 30-10-11 | 16:20

Die ambassadeurs bedoelen natuurlijk dat er niet meer zo veel valt te beleven in Nederland omdat niets meer mag. Asscher zorg eens voor wat goeie bordelen op de wallen en fatsoenlijke taxi chauffeurs.

Greetje Duisenberg | 30-10-11 | 16:20

Grappig hoe velen beginnen te jij-bakken. 'Jouw land is ook kudt ambassadeurtje dus houd je bakkes'-niveau.

Ik heb het idee dat wij als Nederland de laatste vijftien jaar nauwelijks progressie hebben gemaakt, op cultureel en sociaal vlak. Alles lijkt een beetje opgebrand. De spruitjeslucht en 'was het maar als vroeger' is op straat bijna te ruiken, en daar hoeven we wat mij betreft niet al te trots op te zijn.

Ik ben blij dat het policor-tijdperk een beetje achter ons is komen te liggen, maar verder dan 'alles is kudt' en 'dat mag niet en dat mag niet en dat moet ook niet mogen' zijn we sinds nog niet gekomen. Dat terwijl we het in feite prima voor elkaar hebben.

De discussie over internetvrijheden, de ontwikkelingen op softdrugsgebied, zijn daar voorbeelden van. Ik zou apetrots zijn als wij als Nederland zouden zeggen: fuk joe Amerika en Frankrijk, internet is vrij en privacy is ons heilig, terroristen en pedo's pakken we natuurlijk aan, maar niet door alle gebruikers te beperken in hun bewegingsvrijheid. Als het je niet bevalt ga je maar elders blowen en hoeren neuken, vieze hypocrieten.

Op softdrugsgebied zijn we ook wat stil aan het staan. Dingen terug draaien, zeker niet vooruit gaan. Legaliseer teelt en hef er belasting op. Wederom: ik zou apetrots zijn als we dat lef zouden tonen. Zou onze positie in de EU schaden, wordt wel eens gezegd. Dat doet ons immigratiebeleid ook, zeker nadat we door het Europese hof op de vingers getikt zijn vanwege de gezinsherenigingwetgeving, maar daar hoor je ze dan niet over. Sowieso hoort dat pragmatische koopman-gebeuren niet altijd de doorslag te geven, doe mij maar de (liberale variant) van de dominee die zegt: blijf maar lekker achterlijk met je softdrugs, wij gaan het zo doen.

Sjors W. | 30-10-11 | 16:20

Zo erg is het allemaal niet, dan gesloten en arm, liever arm en zonder moslims en de valse 'trots op 100 zuigende nationaliteiten in ons kikkerlandje' en de daarmee samenhangende 'verrijking' die alleen in de kop van linksch NL bestaat.
Daarom leren we de Chinezen nu hoe ze dijken moeten bouwen, geven ze ons die dijken maar als ontwikkelingshulp terug, krijgen we nog eens iets terug ook van al die export van kennis en geld.

Causa Sui | 30-10-11 | 16:17

Ik heb zojuist de de aflevering van vrijdag van Pownews gezien. Als je die walgelijke occupy malloten te keer ziet gaan tegen de reporter, en die achterlijke politieagent zijn werk niet wil doen, dan weet je dat je in een kutland woont.
Schandalig!

Freddie Stobart | 30-10-11 | 16:17

Nederlanders zijn misschien iets te mondig naar hun regering toe.. zodat die EU koppelaars meer moeite hebben om ons ook in te lijven met opgeven van volledige soevereiniteit?

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:16

@azoturie
Gewoon proberen (VOC metaliteit)!

HaveXS | 30-10-11 | 16:14

HaveXS | 30-10-11 | 16:09
-
Als wij ook nog eens geld toe vragen dan willen die Duitsers ons niet eens hebben...

azoturie | 30-10-11 | 16:12

Ik kan ook gewoon zeggen dat ik, op het weer na dan, in het beste land ter wereld woon! Helaas gaat het wel de verkeerde kant op met die multiculti-onzin.

KrentVanEenVent | 30-10-11 | 16:12

@kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 16:07
-
Troost u, ik heb een abonnement op NRC bomenmedia en ikheb gisterenavond met enige instemming...
-
Ik vergat nog iets... achtbaanssnelwegen die er binnen drie jaar liggen.

azoturie | 30-10-11 | 16:11

@Santac | 30-10-11 | 16:06
Nee joh .. we zijn misschien wel te achterlijk waar onze boterham vandaan komt, maar we zijn niet te achterlijk om te beseffen dat al onze inkomsten daar ook weer naar toegaan. En dat we de rest dat ons straks in leven houd buiten Europa moeten gaan verdienen!

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:11

Zelfs de Japanner had een kritische opmerking, dat is toch heel zelden, is ongeveer een doodzonde in hun cultuur, vooral op diplomatisch niveau.

Pantheist | 30-10-11 | 16:10

Die kutambassadeurs moeten hun bek houden over onze kut-Nederlanders. Dat het hier een kutland is, is tenslotte onze zaak (overigens toch gek dat er nog altijd zoveel buitenlanders naar dit kutland verhuizen). Ze hebben zeker nog nooit gehoord van dat verhaal van die splinter en de balk. Vooral die Engelse en die Pakistaanse ambassadeur kunnen beter hun gore kop dichthouden, alsof het in hun landen zo'n mooie boel is!

Argyronauta | 30-10-11 | 16:09

@azoturie
Bijna mee eens; NL verkopen aan Nordrhein Westfalen en de opbrengst verdelen.

HaveXS | 30-10-11 | 16:09

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 16:06 | + -1 -
Eerlijk gezegd geloof ik dat niet.
Ik denk dat deze zaken in elk land met een goede internetomgeving voorkomen. Anoniem dreigen gebeurt overal.

Rector Reflector | 30-10-11 | 16:09

De Afghaanse ambassadeur gniffelt: we moeten de Nederlanders maar Ali & Najiba noemen. Een heldere toekomstvisie.

Ferry Smoothie | 30-10-11 | 16:08

@azoturie | 30-10-11 | 16:06
Heeft u het item wel gelezen?
"Bovendien zat iedere Nederlander tijdens de oorlog in het verzet"

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 16:07

NL was een leuk probeersel.
Ik zeg: verkopen (incl. "Antillen") en de opbrengst verdelen onder de mensen met een NL-paspoort (zonder ander 2e paspoort).

HaveXS | 30-10-11 | 16:07

is dat erg dan, dat Nederland vooral met Nederland bezig is?

vraagstaart | 30-10-11 | 16:07

Als iedereen die de wereld wenst te verbeteren met zichzelf zou beginnen, dan zou dat al een hele stap vooruit zijn. *Nu terug onder de mij toegeëigende Nederlandse stoeptegel kruipt*

Zyprexa20mg | 30-10-11 | 16:07

Voorstel: wij sluiten ons MORGEN aan bij Nordrhein Westfalen.
-
Hogere levensstandaard, beter onderwijs, betere gezondheidszorg, normaal milieugezeik,lagere belastingen, mooiere huizen, kundige politici, beter eten, allemaal een dikke auto onder onze kont en NOOIT meer grapjes over 'mijn fiets terug'

azoturie | 30-10-11 | 16:06

Och valt wel mee, Nederland doet lekker mee in de ionternationale handel. En op ieder land is wel iets aan te merken. Alleen is een behoorlijk deel van de bevolking hier achterlijk door te ageren tegen de EU bijvoorbeeld. Dat deel van de bevolking weet gewoon niet waar hun boterham vandaan komt.

Santac | 30-10-11 | 16:06

@AndroidLouWebber | 30-10-11 | 16:03
Dat is ook zo Nederlands, een beetje elkaar doodwensen i.p.v. NAW-gegevens opvragen en vanavond met een honkbalknuppel voor de Vinexdeur staan.

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 16:06

ZKH EénOog | 30-10-11 | 15:59
De haven in Rotterdam en de bloemenveiling in Aalsmeer doen anders al jarenlang verdomd goede zaken onder het vrije Europese handelsverkeer. Om nog maar te zwijgen van de tuinders die zonder de Polen, Roemenen en Bulgaren hun paprika's zien wegrotten in de kas.

Het is een ondemocratisch vehikel geworden en die euro blijkt een flop, maar we moeten niet meteen het kind met het badwater weggooien.

Doldwaas | 30-10-11 | 16:05

Wat al die landen proberen te zeggen is dat Nederland zij geld niet in de Nederland moet steken maar in hun land. Ik zou zeggen, doe het lekker zelluf!!

borderliner | 30-10-11 | 16:05

Hoop op pik getrapte reaguurders hier. Feit is dat driekwart van de wereld niet eens weet waar Nederland ligt of dat het land zo heet: "oh Holland, Amsterdam, yeah I've been there; lots of beer, weed and whores, good times."

Antoniemand | 30-10-11 | 16:04

@Dubrovink | 30-10-11 | 15:49
Ga jij maar geweaun gauw deaud, geen zin om dergelijk stupide gelul nog van repliek te dienen.

AndroidLouWebber | 30-10-11 | 16:03

@Requiescat in pace | 30-10-11 | 15:59
Is dat nu fijn, jezelf op de borst kloppen? Als het 'Nederlandse model' zo goed is, waarom dan geen Zwitserland of Singapore aan de Noordzee?
[zelfs de GS-servers zijn niet de beste, met onzinnige 500 errors]

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 16:02

Lekker belangrijk allemaal. Opheffen dat hele europa.

Blafkonijn | 30-10-11 | 16:01

En wij Nederlanders gaan ook weer zorgen dat de rest van de kloot te vreten houd en minder water nodig heeft!

Ambasadeurtjes!

deraderendraaien | 30-10-11 | 16:00

En dan ook die amsterdammers maar denken dat ze in een wereldstad wonen.............. Wake up!

HaveXS | 30-10-11 | 16:00

Beetje met zichzelf bezig zijn daar is NL echt niet uniek in, doen alle landen. Van een stel over het paard getilde ambassadeurs hoef ik echt niet te horen hoe belangrijk we al dan niet zijn. Verder valt me wel op dat het vooral "progressief" NL is dat zich ernstig drukt maakt of we in de ogen van het buitenland nog wel het braafste tolerantste, politiek correcte jongetje van de klas zijn. Dat is dan ook een belangrijk punt van haat jegens Wilders, omdat ie dat beeld zo ernstig zou verstoren.

AndroidLouWebber | 30-10-11 | 16:00

Om een lang verhaal kort te maken
Voor de legale wiet ga je naar Portugal
Voor de windmolens (anno 2011) ga je naar Duitsland
Voor de hoeren naar België
Voor de kaas naar Frankrijk
Voor de klompen, euhm... vooruit, naar China.

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 15:59

Eurofiele propaganda. Next.

Infidel Castro | 30-10-11 | 15:59

Davidson | 30-10-11 | 15:57

Vrij vertaald naar 'Karl Kraut'.

Davidson | 30-10-11 | 15:59

@Doldwaas | 30-10-11 | 15:49

En meestal kwam dat 'nationalisme' (hetgeen ik een verkeerd woord vind in deze) vooral opzetten als er een onderdrukker aanwezig was. Zoals bijvoorbeeld onder het Spaanse juk, of het Franse juk.

En nu het Europese juk, dat zijn hoogtepunt gaat vinden onder het ESM-verdrag.

ZKH EénOog | 30-10-11 | 15:59

Die ambassadeurs zijn prutsers, allemaal. Nederland is een rijk land, welvarender dan alle landen die ik genoemd heb zien worden (eventueel uitgezonderd Japan) en blijkbaar is het feit dat we die rijkdom liever voor onszelf houden dan die uit te delen aan Grieken of immigranten genoeg om ons voor egocentrische navelstaarders uit te maken. Een kleinere monetaire unie met alleen 'gezonde' Eurolanden zou Nederland volgens mij alleen maar beter bekomen dan het huidige systeem, en voor de komst van de Euro ging het Nederland toch ook best voor de wind. Handelen met verre landen is geen enkel probleem, maar samenwerken daarmee des te meer. De waarden van landen als Pakistan, Afghanistan en India zijn zeker onverenigbaar met de Nederlandse, en zij zullen hun cultuur en identiteit grondig moeten aanpassen om ooit een welvaartsstaat de kunnen bouwen die de Nederlandse kan evenaren. Ons beschuldigen van isolatiedrang, is de waarheid ontkennen dat de zaken hier gewoon veel beter geregeld zijn dan elders. De ambassadeurs, en daarmee het NRC, zetten daarmee dan ook de zaken ondersteboven, en lijken te denken dat Nederland iets verkeerd doet. Mijns inziens ten onrechte: juist de buitenwereld snapt het fundamenteel betere Nederlandse model niet.

Requiescat in pace | 30-10-11 | 15:59

zeg maar jansen | 30-10-11 | 15:54 |
Vroeger niet, maar nu zijn ze toch maar mooi bezig met het koffieshops moeilijk te maken met hun wietpasjes en hun afstandscriteria. Ja, ook de PVV loopt daar vrolijk in mee.

Doldwaas | 30-10-11 | 15:57

Zo vindt de Israëlische ambassadeur Harry Kney-Tal dat Nederland "vol vertwijfeling kijkt naar de toekomst" en "weet het niet welke kant het op moet.”

• Het doet hem denken aan thuis, zo lijkt het.

De Pakistaan Aizaz Ahmad Chaudhry: "Overal in de wereld hielden mensen van de Nederlandse vlag. Die stond voor het oplossen van problemen, niet voor het creëren ervan.” Hij zal in de war zijn met de oranje vlag.

De Japanner Takashi Koezuka: "Het is belangrijk dat Nederland naar buiten blijft kijken.”

• Japan, een land waar het volstrekt onmogelijk is, op wat uitgelezen westerlingen na, om binnen te komen. Lachen.

En de Indiase Bhaswati Mukherjee: "En bij een Indonesiër koop ik mijn vis."

• Die komt elke marktdag met zijn vissen uit Indonesië overgevlogen?!

Ambassadeur Frank Geerkens van België, (...) zegt dat "als Nederland en Finland eensgezind zouden optreden in de eurocrisis en –maar dat is niet het geval, toch niet, nog niet – dán zou België dat zeer betreuren.

• Hij is waarschijnlijk alleen maar bang dat we Brussel zouden bombarderen. Ambassadeur van België klinkt eigenlijk vooral als de beschrijving van een schizofreen, die niet weet of hij Vlaanderen, Wallonië, Brussel of het Duitse gedeelte zou vertegenwoordigen.

Ambassadeur Frank Geerkens van België: "Wij denken dat Europa precies een antwoord is.”

• Ja, het antwoord op het probleem 'België', zeker, om Belgiue in op te lossen als in een bad zoutzuur. Iets waar ze zelf niet toe in staat zijn, om op te lossen, de 'Belgen'. Maar wat gaat ons dat verder aan?!

De Israëlische ambassadeur Kney-Tal, die inmiddels met pensioen is, vindt Wilders' steun "aardig", “maar helpt Israël niet verder”. Politiek gaat ook over het sluiten van compromissen, zegt hij. “Dat doet Wilders niet.”

• Tegelijkertijd bombardeert Nederland b.v. Libanon eigenlijk nooit, aangezien dat dan een compromis zal zijn geweest. Wie weet.

De Pakistaanse ambassadeur ziet in Nederland “tekenen van islamofobie”, terwijl volgens de Israëliër Kney-Tal antisemitisme steeds meer bon ton is.

* Ja, alles neemt altijd maar toe en toe. Ze vergeten de niet-moslimhaat nog. Die is ook fors.

Wat een stelletje, deze ambassadeurs. Terwijl we overal internet hebben, worden ze er nog steeds op nagehouden, dit stelletje hoaxers.

Davidson | 30-10-11 | 15:57

@Stormageddon | 30-10-11 | 15:54
Nederlandse cultuur is ook creatief taalgebruik. Mooi voorbeeld.

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 15:57

Wat de Israëlische ambassadeur zegt over de afbrokkelende familiestructuur heeft niet echt veel te maken met het onderwerp van het stukje, maar de man heeft wel gelijk. Als ik ga kijken hoeveel mensen gescheiden ouders hebben bij mij in de vriendengroep dan kom ik neer op ongeveer 1/5 van mijn vrienden. Het merendeel van deze mensen is opgeroeid in de zelfde "burgelijke" Vinex wijk als ik. Dan zal het in de mindere wijken misschien nog wel hoger liggen. Soms heb ik het idee dat mensen wat te makkelijk gaan scheiden en of te snel trouwen. Scheiden is in sommige gevallen de enige optie, maar meestal niet.
.
Achja misschien ben ik in mij jeugd te vaak bij opa en oma geweest dat kan mijn ouderwetse mening wel verklaren.

königsberg | 30-10-11 | 15:57

Komt niet alleen omdat we irritant zijn hier, maar vooral ook omdat we onze eigen identiteit overboord gezet hebben (bijna dan) en we onze sterke eigenschappen verkwanselen aan kansloze projecten zoals multiculti en islam. Daarmee begint het gesprek vanuit Nederland vanuit de holle leegten van pretentie, niet van werkelijke inhoud, nationaal cultureel karakter en krachtig nationale fundering.
Het is nog steeds niet voor niets dat Nederland een rijk, welvarend en redelijk (vergeleken met veel andere landen) veilig en eerlijk land is, waar het goed wonen is. En dan denken sommigen nog dat dit ook zo blijft als je de nationale kernwaarden over boord gooit en half het land volstop met mensen die vijandig staan tegenover die cultuur die juist welvaart gebracht heeft.

ZSU-23-4 | 30-10-11 | 15:56

De ambassadeurs stellen vast dat GeenStijl reaguurders behoorlijk representatief voor de Nederlandse opvattingen begint te worden.

Ikzeg | 30-10-11 | 15:56

Alles wat in het NRC staat moet je met een baaltje zout nemen... dus ook dit verhaal...

DaveDH | 30-10-11 | 15:55

Doldwaas | 30-10-11 | 15:50 Die hippies waren wel een toeristentrekker, daar had ondernemend rechts niets op tegen.

zeg maar jansen | 30-10-11 | 15:54

Wat een onzin. Er hoeft in het buitenland maar een scheet te worden gelaten en de volgende dag is er al een analyse van de scheet in alle Nederlandse media. Het probleem is alleen dat diezelfde media de oorzaak en dus de schuld van de scheet neerleggen in Nederland. Het zijn namelijk Geert Wilders en zijn electoraat die per definitie schuldig zijn aan die scheet. En anders die vreselijke VVD'ers met hun kapitalisties imperialisme wel, of die gristenen die god verkopen in arme landen in plaats van echt wat te doen. De media vinden altijd wel een gouda of edammer kaasgeurtje in de scheet.

Het gaat er niet zo zeer om dat Nederland en Nederlanders alleen naar zichzelf kijken (het land is klein, en de mensen inhoudsloos, betekenisloos en kleurloos dus dan ben je snel uitgekeken), maar de semiotiek en hermeneutiek waarmee het buitenland wordt beschouwd is sterk nationalistisch gekleurd. En dat is al 5 eeuwen zo. Niks nieuws onder de zon.

Kortom: die buitenlandse ambassadeurs zijn zeikerds. Het lijken godverdomme wel Hollanders.

Stormageddon | 30-10-11 | 15:54

Ik denk dat de hele wereld wel in het fijne Nederland zou willen wonen. En volgens de PvdA zou dat ook gewoon moeten kunnen.

kom hoe heet ie | 30-10-11 | 15:54

BeunDeHaas | 30-10-11 | 15:49 |

Andere landen zijn zeker meer met de EU bezig,dus nog meer dan Nederland dat is best eng.

Eurotokkie | 30-10-11 | 15:53

@Boyo | 30-10-11 | 15:40

Als het over Nederlandse ambassadeurs in het buitenland zou gaan wel, ja.

Lees het topic maar eens overnieuw...

ZKH EénOog | 30-10-11 | 15:53

Wat een dwaas, die Britse ambassadeur Paul Arkwright. Zijn eigen hoofdstad wordt al terecht de multiculturele hel Londonistan genoemd. En dat heerschap gaat een beetje zitten zeikstralen over Nederland. Laat hem liever maar alvast een verdichtsel schrijven voor wanneer Londen weer kapot gereld wordt.

Fijnstoffer | 30-10-11 | 15:52

@zeg maar jansen | 30-10-11 | 15:41
Juist! Ik had het niet beter kunnen zeggen. Nederland is door alle nieuwe medelanders uit islamië of oostski vergeten wie Nederland zelf is. Als je niet weet wie je zelf bent hoe kun je dan sterk naar buiten treden, dan kan niet.

conservo | 30-10-11 | 15:51

zeg maar jansen | 30-10-11 | 15:41 |
Helaas zijn het dezelfde partijen die heel hard roepen tegen de moskeeën en voor law and order die ook de hasjrokende hippies op de dam tot last zitten. Wat te doen?

Doldwaas | 30-10-11 | 15:50

xenofobe democratische dictatuur
eiland vol betweters binnen Europa
zondert zich meer en meer af van de wereld

Dubrovink | 30-10-11 | 15:49

Ik woon nog geen duizend km van NL maar hier wonen nog sommigen die denken dat Nederlanders Engels praten en verder kennen ze het landje alleen van de tulpen,de wiet en de Floriade,jawel de Floriade wordt gezien als NL's grootste verdienste,niet dat iedereen hier zo achterlijk is maar toch,het geeft wel aan hoe er sommigen een iets andere kijk hebben op dat kleine kutlandje aan de Noordzee als de Nederlander zelf,die denkt dat dat land echt mee telt op mondiaal gebied.

K.Zwellever | 30-10-11 | 15:49

"Want Nederland is veel te veel met Nederland bezig."

Gelukkig dan maar. Laten we eerst nationaal de boel op orde brengen voor we ergens in een woestijn gaan lopen rellen, niet?

BeunDeHaas | 30-10-11 | 15:49

Onder invloed van de PVV en ook de VVD is internationalisme even op zijn retour in Nederland, maar het komt over een paar jaar vanzelf weer terug. Nationalistische tendensen zijn altijd tijdelijk geweest in Nederland.

Doldwaas | 30-10-11 | 15:49

Voor een klein kudtlandje, hebben we het in het verleden niet slecht gedaan (tussen de wereldmachten en qua uitvinders), maar dat is geen excuus om als klein kudtlandje, dat we nog steeds zijn, zo'n arrogant grote muil en chronisch opgeheven vingertje te hebben richting de rest van de wereld. Ook al staan we nog steeds in de top 25 van 's werelds economiën (en ook al staan er zelfs een paar Nederlandse bedrijven in diezelfde top 25 als eigen economiën, zoals Shell, Unilever, ING)

Want de afgelopen eeuw is Nederland toch niet meer geweest als een hard schreeuwende provincie van Duitsland, economisch gezien, en een proefproject/testzone van de EU (met de Benelux), politiek gezien.

ZKH EénOog | 30-10-11 | 15:49

De ambassadeur van Paki.. wat? Is dat niet het land dat driekwart van zijn eigen bevolking liet creperen na overstromingen terwijl het overige kwart in middeleeuwse omstandigheden wegkwijnt zuchtend onder voortdurende stammenoorlogen en religieus extremisme.
.
Tsja, vanuit zo'n perspectief ben je als land al snel te veel bezig met jezelf.....

Parel van het Zuiden | 30-10-11 | 15:48

Dus we zijn helemaal niet zo goed. Zeggen een paar lui van elders. Je zou je er bijna iets van aan gaan trekken
Dat Nederland driewerf Kudt is weten de meesten van ons al sinds we niet meer in Sinterklaas geloven. Dat hoeven die buitenlanders ons niet te gaan vertellen, neuq hen en tief maar op naar waar jullie vandaan komen. En waar het in Álle gevallen nog meer Kudt is dan bij ons. Dat vinden wij. Dus dan is dat zo

Tobi | 30-10-11 | 15:48

Zonder Nederland stopt de aarde met draaien.

Eurotokkie | 30-10-11 | 15:47

Nederland had relatief gezien het meeste aantal overlopers in de oorlog. Een Nederlander verkoopt zijn eigen moeder nog als het geld oplevert. Zelfs de zichzelf sociaal electoraat noemende politieke partijen zitten vol met graaiers en nepotisten. Rechtse politici vinden dat overigens vanzelfsprekend dat je alles doet voor je eigen gewin.

drenkeling69 | 30-10-11 | 15:46

Het is wel goedkoper winkelen in NL en de kassa meisjes zijn ook niet mis .

likmegaties | 30-10-11 | 15:46

What else is new?

All | 30-10-11 | 15:44

Het grappige is natuurlijk dat negentig procent van de reacties hier de observaties van de ambassadeurs zullen bevestigen.

guillermo14 | 30-10-11 | 15:44

De invloeden van de PVVee zijn over de grens dus al zichtbaar.

as-saboer | 30-10-11 | 15:42

Als er één ceremonieel erebaantje is waar je niets voor hoeft te kunnen, is het ambassadeur.

très cool | 30-10-11 | 15:42

Je hoeft maar 1 blik op het gemiddelde reaguursel te werpen en je weet dat de heren ambassadeurs gelijk hebben.

KimWok | 30-10-11 | 15:42

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 15:38
Daar heb je gelijk in. Steek je kop boven het maaiveld in nederland en je hebt geen leven meer.

Freddie Stobart | 30-10-11 | 15:42

Nederland is pas met zichzelf overhoop gaan liggen toen er moskeeën gebouwd werden, toen er suikerfeesten en iftarmaaltijden bijgewoond gingen worden door Nederlandse burgemeesters, toen D"66 rechters over hun hart gingen strijken als er weer een kansenjongere z'n kans had gegrepen met een pistool in de hand bij de plaatselijke juwelier.

Nederland is z'n cultuur kwijt, z'n molens en z'n klompen. En z'n hasjrokende hippies op de Dam.

zeg maar jansen | 30-10-11 | 15:41

En ik maar denken dat ambassadeurs er zijn om de Nederlandse belangen in het buitenland te vertegenwoordigen.

Boyo | 30-10-11 | 15:40

Nog even verder gaat:
-je mag niets
-je kan niets
-je krijgt niets (behalve als kansenjongere of zielige uitkeringstrekker)

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 15:39

haha en dat zegt de Britse Ambassadeur? als er 1 land in de wereld constant bezig is met zichzelf is het Groot Brittanie wel.

Faust1 | 30-10-11 | 15:39

Nederland is een provinciaal k*tland. Niet voor niets dan hoogopgeleide reaguurders [joehoe!] elders zitten.

kapotte_stofzuiger | 30-10-11 | 15:38

En ons watermanagement dan?

yamahihi | 30-10-11 | 15:38

Nederland is Urk. Geeneens Volendam.

verfsmijter | 30-10-11 | 15:37

Zo mag ik het horen!!! Blijft iedereen lekker weg van Nederland!

*gewoon doet alsof hij echt helemaal niets kan*

de deurwaarder | 30-10-11 | 15:37

Ondertussen stroomt het geld wel vanuit Nederland naar vele andere landen zonder dat we er ook maar iets voor terug krijgen.

Maar daar moeten we het verder natuurlijk niet over hebben.

Wij zijn kudt. Weg met ons!

Reinaert | 30-10-11 | 15:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken