
Pensioen is de reden dat u nu netto een stuk minder verdient dan bruto. Zodat u na uw lange, harde arbeidsjaren kunt rentenieren op het geld dat al die tijd op uw loon is ingehouden. Mooi systeem. Jammer dat het niet werkt. Met dank aan de grootgraaiers van de pensioenfondsen die uw geld in het casino van de beurs verbrassen. Gerard Riemen (miljoenmiljard keer modaal dankzij uw pensioenen) zei het gisteren al bij
PenW: de stront gaat met gierkarren tegelijk door de financiële ventilatoren knallen. Klopt! ANP
Persalarm: '
DEKKINGSGRAAD GROOTSTE PENSIOENFONDS ABP ZAKT VAN 112 NAAR 90 PROCENT.' In hoofdletters, dus dan is de stront aan. Vanochtend al in de
kranten: "
Ruim honderd pensioenfondsen dreigen per april 2013 te moeten korten op de pensioenen." Kortom, doe maar kus kus kus en weemoedig zwaaien naar uw bejaardengeld, dat ziet u dus nooit meer terug. U had het beter zelf kunnen claimen en weg kunnen zetten op een spaarrekening. Zelfs een oude sok heeft momenteel een betere dekkingsgraad dan het gemiddelde pensioenfonds. Kijk, ABP is het pensioen van de ambtenaren en docenten, dat kan (tijdelijk) snel
opgelost worden. Maar we zijn er voorlopig nog niet. Deze crisis gaat hard, vriend, en de werkenden van nu zijn sowieso de rest van hun leven de lulsjaak. Zeg maar doei tegen uw zwitserleven gevoel na uw
60e 65e 75e. Dat wordt een vierdehandsrollator, een flatje in een kansenwijk en bijbeunen als vakkenvuller in de supermarkt tot uw dood. Oefen alvast maar op zielig kijken, dat bedelt straks efficiënter. En terwijl u zich de ballen uit uw lijf zwoegt om ergens nog een eurootje over te houden, hoeft u zich in ieder geval geen zorgen te maken over de liquiditeit van de pensioenfondsdirecteuren. Die komen er wel. Werkse nog vandaag!
Reaguursels
InloggenDe.g.daffi,s zijn overal,d.ducks ook. b.staal ook.
Liep voor enige tijd terug langs het paleis lange voorhout,kwam een persoon naar me toe en vroeg 50 cent
om een sandwich te kunnen kopen om zijn honger te stillen.Zijn samen later in tranen hierover uitgebarsten.Er wordt dan gezegd dat dit persoon het zelf schuld is.Wat zijn we toch een volk geworden.
Evengoed mag ik jou schrijfstijl niet,ouid.
Een artikel hierover in u schrijfstijl zou u niet schaden.Al is het maar om al deze oudjes de een, die wat
meer pech had dan de ander, een hart onder de riem te steken.Zou u goed staan na u tirade over deze mensen.
@blinde kip
www.amazon.co.uk...
Koopje! Handig voor nare politici en bankiers. Ook goed om ongenodigden op een afstand te houden en je kan er ook nog mee aan de slag in de tuin.
Veul te duur.
Aldi, 12,-- en veul betere kwaliteit.
Dát is pas investeren!
vraagstaart | 20-10-11 | 11:13
Ik kijk daar toch anders tegenaan. Namelijk: de 'deal' tussen overheidspersoneel en overheid en de rol van het ABP was apart in den beginne. Dat daar wat moest gebeuren is niet meer dan redelijk. Die indexatie was schandalig goed, letterlijk, en dat eindloon heeft ook heel lang bestaan, ook bij PGGM trouwens.
Dat mensen iets is verteld en dat dat later anders werd, dat kan best. Maar als de ABP-ers als enigen zulk een riant pensioen + dito indexatie zouden genieten, zou ook niet te verantwoorden zijn.
Tenzij je strikt juridisch denkt. En dan nog bestaat de kans dat ze dit wel degelijk hebben dichtgetimmerd.
De VUT is Nationaal een ramp qua financiering geworden. Eerstens een sociale regeling voor jong en oud maar volledig uit de hand gelopen. Net als WAO en later prepensioen.
Er is dus veel mis. Maar dat het ABP miljarden kwijt zou zijn of dat gemiddeld slechts 25% zou resteren, is natuurlijk niet zo. Dat is namelijk zo arbitrair als de pest en dat kun je gewoon zo niet stellen.
Wat het wel is: opportunistisch, ja suggereren nee uitvoeren, arbitrair.
Ja, dat geeft frustratie en geen goed gevoel. Het hele pensioengebeuren geeft geen goed gevoel. Maar goed dat daar niet teveel de focus op ligt, want dan wordt het generatieoorlog. En de pensioenplichtmedemens heeft nu het initiatief als ik het zo bekijk, en dus raken we hooguit van de regen in de stortregen. Oplossen zal het niet voorlopig. Je hebt teveel macht tegen je. Wacht maar 5 jaar en dan gaat het wel komen.
Greetje Duisenberg | 20-10-11 | 12:17
Kijk bij dat 'mechanisme' wel uit dat niet alle geld per saldo verdwijnt. Onze achterlijke en vooral ook naïeve politici zorgen er zo voor dat nadat drie banken zijn omgevallen omdat het geld is verdwenen, er HOEZEE / HOPSAKEE wordt geroepen vanwege de marktwerking. Toch wel blijven opletten of de cultuur hier wel deugt en of de centen wel netjes zijn beheerd. Zalm e.c. zie ik ervoor aan Griekenland geld te lenen omdat zijn politieke vrienden en kennissen hem hebben verteld dat dat geen kwaad kon.
Op die manier wordt naïviteit en streven naar marktwerking per saldo een zeldzaam effectief vehikel om geld naar elders te brengen.
seven | 20-10-11 | 10:16
NIET DOEN!
Zoals gebruikelijk is de weg naar de hel geplaveid met waarheden en een enkele leugen. Die laatste betreft de oproep tot een algemene pensioenplicht.
Zeg maar een Marxiaanse oplissing voor het Kapitalisme: Communisme.
Nee, er staat veel waars in, maar tekenen voor een algehele pensioenplicht: over my dead body! Dat is veel erger dat de huidige situatie.
Al die fondsen, en eigenlijk heel dit land, worden 'bestuurd' door volstrekte nono's als Ed Raket en oud vakbondsbestuurders van de Sosjale Akadeemie. Oh het is weer bijna de 25e van de maand, dus dragen jullie netjes je belastingen en premies af aan deze boven ons gestelden.
Was er in het verleden niet ene minister president Kok (PvdArnoe) die het ABP leeggeroofd heeft, omdat het zo verschrikkelijk veel geld in kas had????
Regeren is vooruit zien, en daar had Kok geen verstand van. Wel voor hemzelf nu bij de bank om zijn zakken te vullen.
De verantwoordelijke graaiers binnen de pensioenfondsen krijgen straks een A viertje op hun rug geprikt met het woord "incompetent" vervolgens toucheren ze een bonus waarmee ze lekker van hun pensioen gaan genieten.
Voornaamste reden dat de dekkingsgraad zover is gedaald is vanwege de lage rentestand.
Dat is een archaïsch middel dat de ECB en de FED gebruiken om banken en verzekeraars goedkoper geld te laten lenen.
(een voordeel dat niet naar de consumenten en bedrijven wordt doorberekend, dus effect op economie= 0 )
De consumentenaankopen en productie worden er niet noemenswaardig door beinvloed, maar de "veilige" rentedepositos, waar iedere pensioenenboer zijn risico's mee afdekt renderen steeds minder, waardoor een veel groter probleem wordt gecreëerd.
Waar we nu dus de vruchten van plukken.
Nieuws?
Nee, dit hoorden we een paar jaar geleden al roepen door economen en pensioenexperts, maar politici luisteren niet naar economen.
Die luisteren naar lobbyisten.
Een van de rijkst gevulde pensioenfondsen ter wereld. Bestuurd door vakbondsbobo's en 'beschaafde' ex-politici met bedenkelijke reputaties. Met een tandeloos inspraakorgaantje voor gepensioneerden zelf. Enige jaren geleden door politici gedwongen om haar kas beschikbaar te stellen voor de verdampingsmachinerie op Wall Street. Wat er precies gebeurd is met die kas zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen.
Gelukkig heb ik zelf nog wat gespaard. Ojeeja, wacht eens even... Hoop toch op z'n minst op aangevulde AOW in villaatje annex appartementencomplex aan de Turkse rivièra.
Xander den Uyl, vice-voorzitter ABP? Haha! Die Den Uyl-dynastie verdient onderhand wel eens een monument voor hun verdiensten voor Zuid-Limburg.
geengeldnaargriekenland.blogspot.com/2...
Wat heeft dit te maken met Griekenland zal u denken ? Nou alles. Dit is een direct gevolg van de huidige crisis die wordt veroorzaakt door onze steun aan Griekenland en waar iedere werkende Nederlander driedubbel door wordt genaaid. Door de lage rente, de hoge inflatie en kapitaalvernietiging.
- Als eerste moest de ECB om de crisis te bezweren de rente flink laten dalen naar de 1,5% waardoor ook de rente op de kapitaalmarkt nu zo historisch laag staat en u dus leest hoe pensioenen niet meer aan hun toekomstige verplichtingen kunnen doen.
- Dan hebben we naast Griekenland de rest van Zuid-Europa die moeite heeft met de omvang van zijn schulden, maar wel participeert in het steunfonds en zo dus garant moet staan voor meer schulden dan ze zelf al hebben. (voor de schulden van Griekenland, Portugal, Ierland) Het schuldenprobleem die ze dus proberen in te dammen wordt dus alleen maar groter met gevolg een nog hogere rente voor Zuidelijk Europa en een nog lagere rente voor ons en dus nog meer problemen voor onze Pensioenfondsen ivm hun toekomstige verplichtingen.
- Door de crisis wordt het vertrouwen in de europesche economie ondermijnt wat zal zorgen voor een nieuwe recessie en dus kapitaalvernietiging. Aandelen worden minder waard, uw huis wordt minder waard etc., wat een extra reden zal zijn voor de problemen van Pensioenfondsen.
- De ECB probeert ondertussen maar een bankencrisis te voorkomen door veel liquiditeiten het systeem in te pompen en de rente te verlagen. Hierdoor staat echter wel de inflatie op 3%, terwijl de rente op onze staatsobligaties iets boven de 2% ligt. Niks voor niks gaan we er in koopkracht flink op achteruit komende jaren. Alles wordt steeds duurder, terwijl onze lonen niet meestijgen en ons spaargeld elk jaar minder waard wordt. (dus ook onze pensioenen) Deze situatie is uiteraard gunstig voor als je schulden hebt, en ongunstig voor een (relatief) spaarzaam landje als ons.
De Jager zegt dus op te komen voor onze belangen, maar naait ons waar we bijstaan. Onze belangen worden vernietigd waar we bijstaan.
- Onze koopkracht wordt elk jaar minder door de hoge inflatie en achterblijvende loonontwikkeling.
- Naast het feit dat ons loon elk jaar minder waard wordt. Wordt tov dat loon ons pensioen ook minder waard, doordat er op gekort wordt. Dit is dus dubbelop !
- Onze staatsschuld wordt steeds groter door alle steun aan Griekenland en ander landen, bijstorten zal dus niet kunnen, want het geld is al op. Dit kost dus ook extra geld via belastingen. Driedubbelop dus !
- Daarnaast nog de crisis, waardoor aandelen, vastgoed en zelfs spaargelden steeds minder waard worden, kortom u wordt van zoveel kanten genaaid dat een gemiddelde gang-bang porno er niks bij is.
Het gaat dus niet alleen om de directe Miljarden die we kwijt zijn door onze steun aan Griekenland. Door het effect wat deze steun teweegbrengt zal de hard werkende nederlander snel bij het punt komen dat ie de last niet meer kan dragen. Daarom nog een keer de oproep om deze petitie te tekenen, want beter laat dan nooit.
petities.nl/petitie/geen-geld-meer-naa...
Goh ... worden ze toch nog wakker uit hun zombieslaapje bij GeenStijl? Geef Peter Verhaar ook nog even een flinke por.
.
Beter laat dan nooit zeggen ze wel eens, maar ik zeg ook dat het 'mosterd na de maaltijd' is, na al die onzinnige Occupy stukjes.
.
Wat een onnozelheid bij GS, helemaal niet door hebben dat je zelf ook klappen gaat krijgen. Met dit soort achterlijkheid weten we meteen hoe het zover is kunnen komen met die financiële ellende. Gewoon als een trouw hondje Mark, Jan Kees en Geert blijven geloven op hun blauwe ogen, want die zouden ons nooooit verraden hoor!
.
Maar hoe zit het dan wél met het ESM?
.
Anywayz ... ik ben vóór kapitalisme. Dus laat de markt zijn werking maar gewoon doen, ondersteun geen enkele bank en laat ze maar omvallen bij wanbeleid. Dat is pijnlijk weliswaar maar beter dan als een 'socialistische' kwakzalver met pappen en nathouden langzame euthanasie op de patient toe te passen. Want dood gaat ie uiteindelijk toch. Dat hoort ook zo in een echte vrije kapitalistische markt. Wat niet deugt moet dood! Het is niet anders. Dan komt er weer ruimte voor nieuw spelers op de markt.
En we staan nog maar aan het begin van het grote 'afpakken'. Linksom of rechtsom we gaan geplukt worden, allemaal. En als dank voor al onze giften, krijgen we binnenkort ook nog eens extra gratis allerlei giftige chemie in onze bodem gepompt europa.groenlinks.nl/node/72951 , soort van bonus zegmaar, voor het goede gedrag.
bennutzat | 20-10-11 | 11:15
Als je nu calletjes koopt, dan ben je pas echt een durfal.
tsja. eerst proberen de vermogensoverschotten weg te belasten, toen dat te controversieel was maar jaren geen premie betaald. toen het nog steeds te saai was moesten de pensioenfondsen meer in aandelen gaan beleggen. staatobligaties waren niet goed genoeg meer. wel, op de effectenportefeuilles wordt voortdurend verlies geleden terwijl de beheersvergoedingen torenhoog zijn. iedere banklul plukt aan de pensioenkip zodat voor de pensionado's een karkas rest.
Bij een hedge fund worden bestuurders afgerekend op hun prestaties. Te weinig rendement? Exit. Geld wordt weggehaald, en manager vliegt er uit. Bij pensioenfondsen daarentegen..
Acid_Nightmare | 20-10-11 | 10:27 |
Hemel, welke hemel? Het worden nog roerige tijden, ook voor mensen die geen zin hebben in de crisis... Je hebt namelijk helemaal niets te willen.
We kunnen nog altijd de Mediamarkt plunderen en Arie Koomen lynchen, dus.
Ik denk dat de top komend weekend veul belangrijker is dan het gemier over onze pensioentjes hier. Misschien zal maandag het leven nooit meer hetzelfde zijn.
Who is John Galt?
Het is niet de schuld van de bejaarden, het is de schuld van Europa en de de schuld van alle idioten die zo nodig de grenzen wagenwijd open moesten zetten voor kansarmen. All die werkelozen die nekken de economie net zo goed. Het is de schuld van de banken en politici. Laten we om te beginnen alle onwillenden met twee goed functionerende handjes per direct aan het werk zetten. Scheelt alweer een hoop ellende.
@kapotte_stofzuiger | 20-10-11 | 10:22
Tot en met 1986 ging het goed, dit hadden we tot in lengte van jaren kunnen volhouden. Premiewoningen voor starters bijv.
Maar toen kwam de stroom van asielzoekers en gezinsherenigers op gang, de hele multicul kwam op stoom en dat moet toch ergens van worden betaald?
Ik wou dat ik kon zeiken dat ik in 1985 een huis had gekocht voor 60.000,- gulden, het had verkocht in 1990 voor 110.000,- en een nieuw huis had gekocht voor 120.000,- gulden. De verdubbelaar had meegemaakt toen de euro kwam waardoor mijn huis nu ineens 300.000,- EURO waard is. Ofwel 240.000,- handje contantje verdiend zonder er iets voor te doen. Oh ja, heb nog steeds dezelfde keuken en badkamer als in 1985, maar volgens de makelaar gaat het om de ruimtes en niet om de inrichting. Investeren is derhalve niet nodig... Ga nu lekker op een huurflatje wonen aan het water tegen 600,- per maand en niemand maakt me wat.Oh ja, ik krijg 70% van mijn EINDloon als pensioen en ben op mijn 59ste met de VUT gegaan.
Maar helaas, zoveel heb ik niet te zeiken, ben te laat geboren.
Het wordt al snel gezegd, dat je je pensioenpremie beter op een spaarrekening kan zetten. Tegen een gemiddeld rendement van 3% heb je dan uiteindelijk een pensioenbedrag waarmee je het ongeveer 10 jaar kan uitzitten als je uitgaat van eenzelfde inleg als de pensioenpremie en ongeveer 1300 Euro per maand aan pensioenuitkering na je 65e. Als je uitgaat van een gemiddelde leeftijd van 85 tegen die tijd, mis je toch tien jaar als je het zelf spaart.
Jongens, niet zo'n paniek. Het ziet er nu ff kut uit, omdat de pensioenfondsen moeten rekenen met een levensverwachting van 83 voor mannen en 86 voor vrouwen, maar dat is een illusie. De babyboom generatie vertoont een sterftepiek tussen 55 en 70 die groter is dan bij de generatie daarvoor. Heeft volgens hypotheses iets te maken met WOII en hongerwinter in de baarmoeder ofzo.
.
De huidige 30-40ers hebben al een obesitas probleem, gemiddeld gezien. En de generatie die nu 5-20 is heeft een nog groter obesitas probleem. Straks mag de levensverwachting worden teruggeschaald naar 75 en knalt die dekkingsgraad, vlak voor ons pensioen, keihard omhoog naar 200%
Dan wordt het tijd dat de regering de 35 miljard betalings-achterstand gaat betalen aan het ABP.
Wel lenen en niet terugbetalen hoort tot de Griekse-streken...
==
Flatje in kansenwijk? Kom nou, de huizenprijzen storten in, dus dat wordt een villa op de Veluwe
@ganzo | 20-10-11 | 10:59
Ik wacht nog steeds op de conserverende aanslag. nl.wikipedia.org/wiki/Conserverende_aa...
Dus even snel mijn pensioenpotje laten uitkeren, zit er niet in.
Desalniettemin, om het daadwerkelijk opgebouwde bedrag bij mijn pensioenfonds te weten te komen, was 1 telefoontje voldoende, niets geen papierwerk. Derhalve de stijlloze tip.
Geld beheerd door de werkgelegenheidsprojecten voor ex vakbondsbonzen, ex werkgeversbonzen en ex politici verdampt pijlsnel, behalve hun eigen inkomsten.
Wat een geklaag hier. Babyboomers hebben inderdaad hun zakken gevuld met vastgoed. Ook toen waren er huurders die dat zagen, maar zelf de stap naar een eigen huis niet durfden zetten. In plaats daarvan gingen ze klagen over de manier waarop huizenkopers enorme winsten maakten.
Ook nu kun je je zakken vullen door bijv. putopties te kopen, maar dan moet je wel durven.
@who cares | 20-10-11 | 11:05 No worries, ik heb nog veel meer teveel verdiend. Het probleem gaat mij niet zo aan, maar daarom kan ik me nog wel heel boos maken over de ellende die mensen nu gaat treffen die dachten dat ze de overheid en de grote pensioenfondsen konden vertrouwen.
Als ondernemer koos ik er 8 jaar geleden voor om mijn eigen pensioen op te bouwen. Beleggen via ING. Al snel bleek dat 40% (v-e-e-r-t-i-g p-r-o-c-e-n-t !) van het door mij ingelegde geld opging aan kosten. 40%! Het kostte meer dan 6 maanden en veel (aangetekende) brieven om dat te achterhalen. Dus slechts 60% werd belegd. Van die som moet je dus maar afwachten of het voldoende rendeert om die 100% inleg met minimaal 5%/jaar te laten stijgen. Dat is dus bijna 10% over die 60%. Ik ben ermee gestopt. Ik regel helemaal zelf mijn eigen pensioen. Ik rij liever zelf die vette auto van mijn eigen geld dan dat die dieven dat doen van mijn geld.
@ bennutzat | 20-10-11 | 10:48
L*l niet zo onbeschijfelijk dom, man. Evenals toen zijn de blauwboordwerkers ook nu aan 't werk en evenals toen zijn het nu de witteboordenwerkers, die tussen de bedrijven (sic) door andere dingen doen. Bij gebrek aan internet waren dat toen andere dingen dan nu, maar doet aan het principe he-le-maal niets af.
@NoMinister | 20-10-11 | 11:04 Een deel is opgegaan dankzij de 30 miljard graai van Lubbers c.s. waar beenthere | 20-10-11 | 10:43 aan refereert (sorry, ik noemde Wim Kok maar dat was abuis) maar ook tegenvallende beleggingen, een over-uitputting van de beschikbare fondsen de komende jaren en niet te vergeten: de pensioengrondslag die zo geruisloos van "70% van het laatst genoten inkomen" is gereduceerd tot "70% van het gemiddelde inkomen" doen een duit in het zakje.
Of liever gezegd: halen die duit *uit* dat zakje. Ik heb hier een dissertatie liggen over het onderwerp, de haren rijzen je te berge.
Blij dat ik nog geen opbouw heb en dat allemaal lekker zelf kan en mag regelen
Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die uit de pensioenfondsen hebben weten te graaien, in het verleden gaten ermee hebben gedicht (zodat we nu een nog groter tekort hebben) en bovendien de Grieken ermee afbetaald zullen gaan worden.
We worden verneukt mensen, verneukt zeg ik je!
@henkojenko | 20-10-11 | 11:02
Dat de burger zelf zijn eigen plan trekt, dat moeten we als overheid niet willen met z'n allen.
@necrosis | 20-10-11 | 11:00
Ik ben ZZP-er. Ik mag de dingen doen waar stoelwarmhouders in vaste dienst geen zin in hebben. Als ze er geld voor over hebben.
vraagstaart | 20-10-11 | 10:24
Tja, waarschijnlijk heb je dus 25% teveel verdiend.
Dat gemuts over de pensioenen. Hoeveel mensen hebben amper of geen pensioen opgebouwd, vooral vrouwen, kleine zelfstandigen en zzp-ers
vraagstaart | 20-10-11 | 10:24
Bedoel je dat 75% aan 'solidariteit' (georganiseerde inkomensoverdracht binnen de pensioengerechtigden) en kosten zijn opgegaan of alleen aan kosten?
25% is wat weinig, maar ik moet zeggen, het is niet onmogelijk. Hoe triest het ook klinkt. Er zijn dan echter ook mensen die meer krijgen dan ze betaalden (rara, welke mensen dat nu zouden zijn...).
Ik ben gewoon benieuwd.
Ik denk zelf trouwens dat de echte armoede komt van de foute idee dat als je geld wegzet, dat je dan rijk bent. Een rijk land heeft productiepotentie en als je alleen geld hebt moet je ook de macht hebben om rendement te krijgen. Ben je machteloos, dan gaan 'ze' er gewoon met je geld vandoor. dat laatste is al overduidelijk alleen nimmer zo beschouwd en zal de majeure der oorzaken zijn dat we hier heel snel achteruit gaan, binnen een jaar of twintig. Zeker met de instroom te onderhouden kanslozen en de studies die mensen met potentie volgen. In een nuttshell.
Ach het is alleen maar geld who cares gaat nergens over!
Verplicht gokken = afpersing van staatswege, een misselijk pyramidespel, 1000 bomen en pensioengranaten.
Geen twijfel mogelijk over de vraag wat Quid's favoriete woord uit de dikke Vandale is : chargeren. Sterker nog : als het op de economische crisis aankomt, is 't zo ongeveer 't enige woord, dat-ie kent.
"U had het beter zelf kunnen claimen en weg kunnen zetten op een spaarrekening."
Als dat zou kunnen, had ik het zeker gedaan.
Hoe het komt? De babyboom heeft 20 jaar lang nauwelijks pensioenpremie betaald. www.mejudice.nl/uploads/article/Pikaar...
Het gaat nog wat worden, al die bejaarden die een klein pensioentje hebben en nu al niet meer rond kunnen komen. En dan die Riemen die wel erg gretig het doem verhaal vertelt. Ja dat kun je makkelijk doen als je weet dat het goud voor hemzelf allang is verstopt.
@Oerkoendoe | 20-10-11 | 10:22 | + 1 -
Kijk dat is slim beleggen. Koters krijgen veel koters die dan je kont wassen als je oud bent.Zo ging het eeuwen goed tot vadertje staat het overnam en nu neemt niemand meer kinderen en zien ze koters vooral als gigantische kosten pot ipv een verrijking.Zie de vergrijzing en het langzaam maar consequent uitsterven van de gemiddelde Europeaan.
@Avant | 20-10-11 | 10:56
IDD, te triest voor woorden dat dit altijd van die half-sterken en andersoortige koekenbakkers zijn, zoek gewoon de beste en stel die aan.
Is dat verschrompelde zwijntje op de pica niet Gretta D. die een bomgordeltje afrekent?
Pensioen = 70% van je inkomen vóór je pensioen. Bestaat uit AOW + pensioenuitkering. Uitkering hangt af van gespaard bedrag. Collectieve regelingen zijn slecht. Veel te veel duurbetaalde managers en 'beleggingsexperts' het vermogen afromen. Grofweg zijn er 3 regelingen: de eindloonregeling, de middelloonregeling en beschikbare-premie regeling. De eindloonregeling is het duurst. De beschikbare premie regeling (indien het collectief wordt toegepast) vaak het karigst. Het beste zou zijn: je eigen pensioen bij elkaar sparen. Verhoog het bruto salaris van iedereen (met de werkgeversbijdrage) en laat de mensen hun eigen pensioen daarvan sparen. Gewoon bij de bank op een geblokkeerde rekening tegen een fatsoenlijke rentevergoeding. Niet ingewikkeld, transparant en eerlijk. Klaar.
@vetkleppert | 20-10-11 | 10:50
Ik begin pas met werken om 13:00, voor mij valt het wel mee dus......
@woefdrammer | 20-10-11 | 10:53
Gebruik dan ALt 0139
Waarom betaal ik eigenlijk nog voor mijn pensioen. Geef mij dat geld maar gewoon en dan stop ik het wel in een oude sok...
blinde kip | 20-10-11 | 10:55 Het enige geluk is dat ze binnen afzienbare tijd omvallen, de rotzooi achterlaten zodat het puinruimen kan beginnen.
kapotte_stofzuiger | 20-10-11 | 10:41 | + 1 -
dan moet je wachten totdat je de mogelijkheid hebt om het bedrag te laten uitkeren. je mag er dan wel meteen 50 procent of meer belasting over betalen.
Claimen dat je je pensioen uitgekeerd krijgt, nou dat moet ik nog zien. Natuurlijk is al het geld verdampt als we 67 worden, wie parkeert er nu nog met pensioengeld in beleggingen. Nu maar hopen dat mensen door het harde werken dat ze eerder doodgaan, en zo blijft dit stelsel voor de 'happy few', zo is het toch ABP?
Che_cuevara | 20-10-11 | 10:51
Lemen hutjes onder de brug, bemesting voor je urban garden, gedroogde blokken voor het kampvuur, de mogelijkheden zijn eindeloos!
Nederlandse pensioenfondsen worden meestal geleid door onbekwame mensen die zo'n goedbetaald baantje hebben verkregen dankzij hun partijlidmaatschap en het rimmen van de juiste vriendjes. Misschien een idee om eens te selecteren op bekwaamheid ipv te zoeken in het regenten-netwerk?
bennutzat | 20-10-11 | 10:48
Die waren pleinen aan het bezetten omdat ze tegen waren. Niets veranderd dus.
Che_cuevara | 20-10-11 | 10:52
Nee, toen liepen ze achter meneer pastoor aan die in ruil hun kindertjes misbruikten. Een babyboomer leerde de luiheid te verzilveren en maar roepen dat het goed was.
Dus als je over 25 jaar met pensioen gaat, ben je niet alleen je hypotheekaftrek kwijt, maar moet je ook met 10% minder pensioen je rentelasten a 15.000 euri per jaar betalen. Even Dirk Scheringa bellen.
ik heb al gebeld met m'n pensioen fons
ik ga het opzeggen, voor dat mijn geld naar Griekenland verdwijnt
@Stroopdoos | 20-10-11 | 10:48
En reken maar dat er weinig aan onderhoud is gepleegd aan het woningarsenaal. Men heeft massaal op een tophypotheek gekocht en elke overwaarde is opgemaakt aan andere zaken als vakanties en mooie auto's.
woefdrammer | 20-10-11 | 10:53
Omdat je dan met HTML gaat beginnen volgens de site...
stom..... als je een "kleiner dan teken" gebruikt is de rest van je reaguursel foetsie verdwenen....
@bennutzat | 20-10-11 | 10:48
Vroeger werden die momenten benut om totaal een uur te gaan roken in de baas z'n tijd.
@Stroopdoos | 20-10-11 | 10:49
Vroeger, toen alles beter was, was er geen internet.
Je kunt niet zeggen dat het als een verrassing komt, 20 jaar geleden was al bekend dat er een vergrijzing aan kwam en dat de pensioenuitkeringen onder druk kwamen te staan. Het enige wat nieuw is is dat die pensioenboeren gaan gokken met ons ingelegd geld en dat ze aandelen blijven kopen inplaats van put opties.
@rara | 20-10-11 | 10:21
Gaarkeukenproducten kunnen in sommige gevallen wel hergebruikt worden.
Ik reken er al niet eensch meer op ooit iets van die centen terug te zien, de ruifvreet-generatie heeft de koek opgevroten en voor <45jr zijn er op z'n best nog wat kruimeltjes.....
@bennutzat | 20-10-11 | 10:48
Voor de lunch werk je zowiezo niet voor jezelf. Pas na de lunch mag je beginnen met accijns, BTW, wegenbelasting, bekeuringen en binnenkort waarschijnlijk ook nog vleestax.
Dus pas vanaf een uur of half drie werk je voor de dingen waar je geen last van hebt.
bennutzat | 20-10-11 | 10:48 Wat een argument. Zeg dan gewoon niks.
beenthere | 20-10-11 | 10:43
Yeah right.
Wat een heerlijk positief stukje weer. Dank! Nu kan ik de dag weer aan.
Life is a bitch!
@alle babyboomschelders
Vroeger, toen alles beter was, waren die babyboomers rond deze tijd aan het werk en hadden geen tijd om op internet te surfen.
blinde kip | 20-10-11 | 10:27 Ik vermoed dat de verbouwingen en renovaties meer kosten dan de aankoopsom - hypotheek rente aftrek. Die huizen hebben ze bijna voor niets gekregen.
Zo. dat ging lekker.
Rentenieren. Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. Aanrader van de week voor iedereen die niet naast de ventilator wil blijven staan: www.fourhourworkweek.com
@Superior Bastard | 20-10-11 | 10:39
In tijden van crisis neemt de verkoop van popcorn en bioscoopkaartjes ook toe. Puur vluchtgedrag.
Dolphi | 20-10-11 | 10:41
Vive la revolution!
Betekent dit dat we niet meer worden opgehouden door die bejaarden in El Supermercato?
Met dank aan Lubbers die de pensioenpotten met miljarden plunderde... De verdwenen miljarden:
.
www.pensioenbelangen.nl/wp-content/upl...
.
De oplossing is simpel. Schaf alle pensioenfondsen af en laat iedere nederlander banksparen.
Tegen een vaste rente van een paar procent en je hebt een goede aanvullende uitkering bij pensioen.
Tegen de tijd dat ik voor pensioen in aanmerking kom, doe ik gewoon een Holleedertje....
Even ergens 105 km/uur rijden, boete van 2500,00 euro krijgen, kan ik niet betalen, dus lekker zitten met kleurenbuis, goede hap, sportvoorzieningen, altijd werk en vrienden had ik toch al niet !
@Acid_Nightmare | 20-10-11 | 10:27
lol dat zou een nightmare zijn.
Spaarrekening of zelfs de oude sok ? Maar dan moet je het wel snel in je koffer overbrengen naar Zwitserland en daar omzetten in francen,zoals die Grieken doen.Vlucht ook maar voor de fiscus en de revolutie die aanstaande is.
blaster | 20-10-11 | 10:37
Plus een toename van de consumptie. Zou inderdaad een mooi signaal zijn.
Stijlloze tip: vraag bij uw pensioenfonds de waarde van uw kapitaal op, met het excuus dat u gaat emigreren en het nodig hebt voor de belastingdienst.
Dat is een realistischer bedrag dan het jaarlijkse pensioenoverzicht waar u duizenden euro's per jaar wordt beloofd aan uitkering.
Voor ondergetekende was het schokkend te zien hoe weinig er na 6 jaar afdracht pas "gespaard" is.
Heel veel werk gebeurt nu ook door klein zelfstandigen (zzpers), door hoge kosten en relatief lage tarieven, kunnen deze hard werkenden niet eens een pensioenpot opbouwen of zelfs een ziektekosten verzekering.
Waarom zou je dat zomaar kwijt zijn? Als de waarde van mijn huis daalt onder de hypotheekgrens dan kan ik toch ook niet tegen de bank zeggen Sorry!1
Iets met rechtsgelijkheidsbeginsel.
@Ashtrey | 20-10-11 | 10:25
Dat getuigt van respect voor het leven. Dit noem ik geen leven: jezelf de pleuris werken, om vervolgens een jaartje of twintig tegen ziektes te vechten en alsnog de pijp uitgaan. Geniet van je jonge dag, niet van je oude.
Instorten, crisis, hongersnood, binnen 3 weken, euro gaat weg, paniek, schreeuw, blah blah blah blah blah braaaaaaaaaak
En heel bizar, het consumentenvertrouwen schijnt te dalen!? Hoe kan dat nou?
Ik ga nog wel even op vakantie terwijl ik op mijn nieuwe auto aan het wachten ben. Laat anderen maar hun kelder voor de 123e keer volgooien met blikvoer en water.
en waar is de verzekeringskamer, waar zijn de regulatoren? het vertrowuen in geld is verdwenen. de overheid is daar mede schuldig aan - dit is het einde.
Wat mij altijd het meest verbaast is de grenzeloze lethargie waarmee we alls maar pikken. Daarbij opgeteld dat straks met sinterklaas, kerst, oud en nieuw en wintersport weer alle records gebroken gaan worden.
Volgens mij gaat het eigenlijk helemaal niet zo slecht.
100 miljoen alleen dat kan ik weer niet sjouwe,ouwe zo is er godverdomme altijd wat in dit kakland.
Pensioenfondsen zijn als ambtenaren die een ict project op touw willen zetten: fail! En maar groot doen met geld van anderen, eigenlijk ons geld dat pensioengeld van de ambtenaren. En dat terwijl hun secundaire arbeidsvoorwaarden de meest uitgebreide is in NL. *zucht*
crisis links en recht wat een gezeik dan trekken we de stekker er maar uit, kan alleen maar beter worden.
Het is grappig, ik zie nu net mijn loonstrookje.
Ik kijk alleen naar het nettor bedrag, daar heb ik wat aan.
Als die ingehoude meuk heb ik afgeschreven, zie ik nooit meer wat van terug. Geen pensioen, geen sociaal vangnet, geen overheid die het beste voor heeft met de burger.
@vetkleppert | 20-10-11 | 10:32
www.amazon.co.uk/Spear-Jackson-48-inch...
Koopje! Handig voor nare politici en bankiers. Ook goed om ongenodigden op een afstand te houden en je kan er ook nog mee aan de slag in de tuin.
Wie gaat dit geld kosten? Jongeren natuurlijk. Want de premies zullen wel niet omhoog mogen van de politiek. Rekening gaat direct van 50+ naar 50-. Babyboomers plegen gewoon een legale roofactie.
Geen probleem: blaas de fondsen op. Iedereen heeft het recht om zijn geld uit zijn pensioenen vroegtijdig uit te laten betalen. Neem je geld op (kost wel wat belasting) maar de teringklap is des te groter. Dure kantoren in de aanbieding, marmeren entreehallen voor een prikje weg. Dikke Mercedessen in de aanbieding en grootgraaiers in de WW
Ik krijg hier steeds meer de "samen voor ons eigen laat de rest de rambam krijgen" mentaliteit van. Misdaad loont, je aan de regels houden loont vooral niet!
@LangeNeus
Nu al crisismoe? goh mien jong. Begint nu pas echt, kijk al uit naar zondag en beyond.
@Oerkoendoe | 20-10-11 | 10:31
Hebben de rijke pensionado's met appartementen even vette pech. Kunnen ze al hun geld aan duur voedsel uitgeven.
Ik voorspel Griekse toestanden zonder geweld,want zo zijn wij natuurlijk ook weer als het om ons eigen geld gaat.
@blinde kip | 20-10-11 | 10:29
En je doet nog wat nuttigs tegen de overbevolking ook. En zodoende automatisch ook aan het milieu, het voedseltekort, het watertekort en het energietekort.
Ruding bedankt! misschien kan de Jager hetzelfde doen, zijn we alles kwijt!CDA en mininsters van financieen: geen goede combi!!
Dat is keihard diefstal. Als ik mijn geld bij zo'n fonds had staan zou ik er alles aan doen om het terug te krijgen. Hoe durven ze zo ongelofelijk laagbijdegronds misbruik te maken van de spaarders die hen vertrouwen.
Ik begreep dat het slechts een boekhoudkundige waardering van het vermogen was op basis van de huidige rente. Is de rente over een paar maanden een half procentpuntje hoger is alle leed weer geleden...
Grappig ik heb 2 of 3 maanden geleden via een geenstijl-ad een soort survey gemaakt met het doel mij gerust te stellen over de pensioenen.
Ik had alle vragen fout, ze verzekerde dat er niets mis was.
NU blijkt eigenlijk dat ik alle vragen goed had.
blinde kip | 20-10-11 | 10:29 |
Wapens, hekken en huizen met tuin
Als de crisis een beetje doorzet dan hoeven we ook geen miljarden me te spenderen aan wegen etc. Wordt het ook nog eens lekker rustig op de weg. Alleen de beter gesitueerden (die zijn er altijd in alle crisistijden) kunnen dan nog in hun autoootjes rijden.
De jongeren storten nu al gigantische bedragen aan oudere generaties via een idiote opgeklopte huizenprijzen. Daarna studeerde de vorige generatie gratis, waar de huidige generatie halverwege hun studie een alsnog alles zelf mag betalen.
Een studieschuld mag je vervolgens niet aftrekken van de belasting, een hypotheekschuld wel. Hoe idioot wil je het hebben.
Je hebt die studie gedaan om te voorzien in je inkomen, het is een investering, dus kosten die je gewoon volledig dient kunnen af te trekken van de winst. Er wordt nu inkomstenbelasting geheven over je OMZET in plaats van over je winst.
De jongeren moeten verplicht bijstorten in de pensioenpot van de ouderen. Tegen de tijd dat de jongeren mogen ontvangen bestaat de pot niet meer. Het is al gebeurt met stufi, met VUT regelingen en met spaarloonregelingen. Het gaat gebeuren met hypotheekrente aftrek, lijfrente polissen en pensioenen.
De pensioenfondsen zijn tijdens de internetbubbel beursstanden leeggeroofd door bedrijven en overheden. Sommige bedrijven hebben deze immorele onttrekkingen al teruggestort, anderen nog niet. Daarnaast zijn banken en fondsbeheerders rijk geworden door idiote beheerkosten te rekenen. (rustig 3% van het beheerde vermogen per jaar)
Ik wil NU uit dit pensioenstelsel kunnen stappen en het zelf regelen. Ik wil geen geld overmaken aan een pot die lek is, slecht beheert wordt en zijn nieuwe klanten laat verrekken.
Joost Maghetweten | 20-10-11 | 10:26
Hou je even op, dat ben ik al aan het doen!
@Joost Maghetweten | 20-10-11 | 10:26
Ik ga in wapens. Dat is pas een groeimarkt.
we hebben toch nog die import mensen die hard werken en later voor onze pensioenen gaan zorgen .
@Detlev Tarnowitz | 20-10-11 | 10:15 | + 3 -
Doodgaan is geen optie. In de hemel/hel moet je ook gewoon werken en betalen.
@Joost Maghetweten | 20-10-11 | 10:26
U zult weinig Nederlandse gepensioneerde huurders aantreffen.
@Stroopdoos | 20-10-11 | 10:24
Die komen natuurlijk tegen die tijd *kuch* keurig opgeleverd en onderhouden vrij voor de volgende generaties want die vinexhuisjes in Holland zijn uiteraard van de beste bouwkwaliteit ter wereld.
Ik weet wat mij te doen staat: Ik ga investeren in onroerend goed. Gewoon ordinair huisjesmelken. Zolang mensen willen wonen kunnen ze bij mij huren.
ofziets.
Even pseudo-intellectueel doen:
Nederland (op papier) nl.wikipedia.org/wiki/Kapitaaldekkings...
Rest van de beschaafde wereld nl.wikipedia.org/wiki/Omslagstelsel
@Detlev Tonniewitz
Vooruit kijken is niet aan mij besteed,
vandaag is lang genoeg de toekomst te abstract zoals dat heet.
Het leven geeft het leven neemt,
plannen is mij volslagen vreemd.
Cheers.
Wie doet er hier überhaubt nog aan een pensioen? Gewoon werken tot je dood mensen!
"Vrijheid" was toch zo'n groot goed? Waarom is iedereen dan *verplicht* om AOW te betalen èn een pensioen af te sluiten bij één van de collectieve pensioenfondsen die vervolgens ook nog eens (en schrijf daar eens wat over, GS) door onze overheid voor miljarden zijn leeggeroofd om overheidstekorten te compenseren.
Met andere woorden: een verborgen belasting. En nu het slechter gaat, mogen diegenen die de centen hebben opgehoest naar hun eigen geld fluiten want dat is dus op.
Dit is geen geintje: 25% van datgene waarvoor je hebt betaald, ga je uiteindelijk terug krijgen als ex-werknemer. Pure afpersing / diefstal en dat met medeplichtigheid van aan Wim Kok en Jan Peter.
Vrijheid in Nederland. Een leugen.
kapotte_stofzuiger | 20-10-11 | 10:22 |
Je vergeet de spotgoekope huizen die de babyboomer zich kon toe-eigenen.
Betaalden we maar inderdaad voor ons eigen pensioen. Wij betalen nu voor de genoten pensioenen van nu. Niet eens dat van onze ouders, maar dat van de babyboomers die Nederland in een rokende puinhoop hebben veranderd.
En omdat wij het wel vol genoeg vonden hier en het tweeverdienend te druk hadden om overbevolkertjes op te voeden, hebben de babyboomers in hun oneindige wijsheid bedacht dat de bontkraagjes en kopvodjes ons pensioen dan maar moeten gaan verdienen. En dat zij onze billetjes wel zullen wassen tegen de tijd dat wij bejaard zijn.
Begrijpt u?
Ach, elke boerenlul kon dit toch zien aankomen. Beleggen brengt nu eenmaal risico's met zich mee. Daarbovenop is er straks geen werk meer om inkomen en daarmee pensioen te genereren.
@wimbro | 20-10-11 | 10:16
Iemand geboren in 1950 (de 55+ generatie), heeft kunnen genieten van hippie-tijdperk, het onbeperkt studeren in de jaren 70 en daarnaast geprofiteerd van een enorme welvaartstijging, een die elke generatie daarvoor en (helaas) daarna niet c.q. nooit zal meemaken. Dat ze dat dikke boehoe doen vanwege een paar jaar langer door werken is ronduit triest.
Ik wil u graag nog even wijzen op een post van mijn collega seven "Pensioen? Welk Pensioen?":
sevenxseven.wordpress.com/2011/09/12/p...
Wat is er mis met doorwerken? Of anders ...
Ik heb 7 kids, er zal er vast wel eentje zijn die later zijn ouweheer wil/moet ondersteunen. Mijn kids zijn mijn pensioen.
Ik heb nog nooit in m'n leven één envelop open gemaakt die iets met m'n pensioenopbouw te maken heeft. Die pot met goud staat er voor anderen, niet voor jou.
@necrosis | 20-10-11 | 10:18
Touw en krukjes kunnen hergebruikt worden door anderen, gaarkeukenprodukten niet.
Dat is precies de reden waarom ik consequent al die brieven over 'bijstorten' negeer.
@kapotte_stofzuiger | 20-10-11 | 10:19
Ervan uitgaande dat ze dat ook daadwerkelijk doen en niet ook hun hand gaan ophouden.
@wimbro | 20-10-11 | 10:16
Ja, de jongeren hebben het goed voor elkaar, ja.
Het is jammer dat je je gespaarde pensioen niet kan opnemen om vervolgens het in een oude sok te bewaren. Dat is veiliger en rendabeler dan als je mensen, die er voor "gestudeerd" hebben, het laat "beheren".
@seven Pensioen gelden worden niet gespaard, op het moment dat het binnen komt bij de pensioenfondsen wordt het ook weer uitgegeven.
Volgens Peter Verhaar is er niets aan de hand.. rentegevalletje, het gaat beter dan ooit! Doorlopen mensen...
En wat doen we nu met de pensioengeld beherende bedrijven/graaierds die, naar nu blijkt, alleen goed functioneren als er geen tegenwind is? Ik zeg: aanpakken die lullo's!
Tot zover het bejubelde pensioensysteem in Nederland.
Het levert wat getto's op, maar je kunt beter elk jaar een blik immigranten open trekken om hen de pensioenen te laten betalen.
@wimbro | 20-10-11 | 10:16
De jongeren van krijgen helemaal niks. Die werken wellicht iets korter maar zijn opgezadeld met extra studieschulden en hebben via de woningmarkt de vorige generaties gespekt.
Dat pensioen is dan ook nooit bedoeld als permanente ouderdomsvakantie waar mensen recht op lijken te denken hebben, maar om mensen op te vangen die vanwege de ouderdom niet meer kunnen werken.
@rara | 20-10-11 | 10:13
Wat dacht je van de markt voor touw en krukjes?
Aha klagen vanachter een beeldscherm is cool, het plein opgaan en je stem laten horen is links / krakers / reltuig / enz?!? Duidelijk GS, maar wel een beetje jammer dit....
Drion lost dit snel en effectief op. *productie opschroeft*
@Detlev Tarnowitz | 20-10-11 | 10:15
En misschien dat men de verantwoordelijken mee kan slepen.
Jongelui, tekenen. pensioen-opstand.nl/
Lange Neus | 20-10-11 | 10:12
Vervelend is dat hè, gewend aan snelle schakelingen tussen gebeurtenissen! Wacht maar tot straks echt de crisis jou ook in de portemonnee raakt, dan wordt je pas crisismoe... nu even wat intelligentere commentaren geven aub. Misschien een oplossing? Check bijvoorbeeld: themoneyfix.org/
Wie belazerd wie eigenlijk in dit land? en de 55+ers zijn weer eens de lul. Eerst verliezen ze de vut, waar 100 duizenden voor hen gebruik van konden maken (zwitserleven) en nu moeten ze nog langer doorwerken om een redelijk pensioen op te bouwen.
Veel van hen werken al vanaf hun 17e en hebben er dus straks 50 werkjaren op zitten. De huidige pensionado kwamen niet verder dan maximaal 40 jaar en de huidige jongeren zullen ook niet veel verder komen.
Ik heb gelukkig een appelboom in de tuin staan en een paar hengels in de garage, ik scharrel mijn kostje wel bij elkaar...
Ik investeer elke dag tien biertjes in mijn pensioen. Zorg dat je leuk leeft en op tijd dood bent. *plop*
niets aan de hand. gewoon doorwerken. je kunt 'boe' zeggen maar daar trekken ze maar weinig van aan.
Of die rente eens een keer omhoog gooien. Is heel normaal dat het gebeurt als banken hun geld minder snel terug krijgen. Maar ja, wat doe je als het de overheden zelf zijn die gigantische schulden hebben uitstaan en een renteverhoging niet aankunnen?
Kortom, de burger wordt bestolen via inflatie en ziet zijn pensioen wegvallen. Als dank krijg je gedurende je leven meerdere dure politieke hobbyprojecten door je strot gedouwd en moet je nog dankjewel zeggen ook.
Ik voorzie een enorme groei in de markt voor gaarkeukens, als het zo doorgaat.
Zeg, dat vrouwtje op die pica, is dat de ma van die duizendpoot?
Pensioen is een illusie met de grootgraaiers in de huidige cultuur. Kun je nagaan wie er allemaal rijk zijn geworden van die 12% van dat astromiljardobovennormale bedrag.
Ik ben crisismoe, kunnen we weer verder aub?
REAGEER OOK