Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gaat het CDA breken?

bassiehof100.jpeg Eén van de eerste debatten die ik als jonge knaap voor de baas moest volgen, vond plaats op de avond van dinsdag 10 december 2002. Het waren de woeste nadagen van de Fortuyn-revolte. Het eerste kabinet Balkenende was demissionair, maar dat weerhield integratieminister Hilbrand Nawijn (LPF) er echter niet van om enkele flinke uitspraken te doen. De zaterdag daarvoor had hij namelijk tijdens een LPF-congres de Tweede Kamer ‘één groot ritueel’ genoemd. Hoogtepunt van het daaropvolgende debat was dat GroenLinks-fractievoorzitter Paul Rosenmöller liet blijken dikke bewindspersonen walgelijk te vinden. Maxime Verhagen, destijds fractievoorzitter van de christen-democraten, had Nawijn naar aanleiding van zijn uitspraken vergeleken met een ‘pruilend kind’. Daar wilde Rosenmöller even op scoren. Ik citeer uit de Handelingen: De heer Rosenmöller (GroenLinks): “In mijn ogen is dat een ondubbelzinnige, negatieve kwalificatie. Het blijkt echter dat mensen tegenwoordig over beelden tamelijk fors van mening kunnen verschillen. Ziet de heer Nawijn de opmerking van de heer Verhagen als een compliment?” Minister Nawijn: “Nee, uiteraard niet. Ik heb echter al zoveel kwalificaties over mij heen gehad dat ik een aardige olifantenhuid heb ontwikkeld.” De heer Rosenmöller (GroenLinks): “Sommigen zouden zeggen: dat is u aan te zien! Dat is echter flauw.” Minister Nawijn: “Dat komt niet goed uit uw mond, mijnheer Rosenmöller!” En dat kwam inderdaad niet goed uit de mond van Rosenmöller. Onder druk van Kamervoorzitter Frans Weisglas (VVD) nam hij de uitspraak vervolgens terug. Enfin, schelden in de Kamer is dus van alle tijden. Deze Algemene Politieke Beschouwingen noemde Geert Wilders Job Cohen een ‘bedrijfspoedel’, Cohen noemde Wilders vervolgens weer een kleuter. Het was echter niet de eerste keer dat een PvdA’er met een mal hondje werd vergeleken. Het was VVD-senator Baron Reint Hendrik de Vos van Steenwijk die de kwalificatie ‘poedel’ voor het eerst inbracht op het Binnenhof. Tijdens een senaatsdebat op dinsdag 10 maart 1953 noemde hij minister Johan van de Kieft (PvdA) van Financiën ‘een poedel, die uit het water komt en zich eens flink uitschudde’. Terug naar afgelopen week. Het was een iconisch beeld: Geert Wilders die lijnrecht tegenover de Eerste Minister stond. Doe eens normaal man! Nee, jij moet normaal doen et cetera. Een mooi toneelstukje, Wilders en Rutte kunnen het namelijk uitstekend met elkaar vinden. Toen Rutte in januari 2003 begon als Kamerlid werd hij begeleid door Geert Wilders. Dikke mik-technisch bekeken zit dat helemaal goed. Tegelijkertijd ontbrak er iets aan het plaatje: het CDA. Als de christendemocraten ooit nog enige rol van betekenis willen spelen zullen ze hun eigen gedoogvehikel moeten opblazen. Want, lieve lezers en lezeressen, het CDA wordt vermalen in deze constructie. De christen-democraten staan op een schamele achttien zetels in de peilingen. Wilders weet dat als hij volgend jaar breekt alleen maar meer gaat winnen. Met de VVD komt het ook wel goed. Maar de zachte krachten binnen de christen-democraten zullen zich steeds meer afkeren van het CDA. Gelegenheids-dissidenten Ad Koppejan en Kathleen Ferrier blijken overduidelijk niet de beloofde verzekering te zijn geweest. Breken met het gedoogvehikel zal het CDA echter alleen maar winst opleveren. Mits ze eerder zijn dan de PVV. De vraag is: gaan ze dat doen? Voorwaar, de rogge staat er dun bij.

Reaguursels

Inloggen

vvt349 | 26-09-11 | 08:51 |
Nee, het gaat om de linkse stupiditeit van het maar niet willen begrijpen dat Wilders anderhalf miljoen weldenkende mensen vertegenwoordigd, die het niet anders zouden willen gezegd hebben! Dat is linkse domheid, van jouw kant!

NEEderland1 | 26-09-11 | 12:51

Waarom nog een dag uitstellen als het CDA ook vandaag zichzelf kan opheffen?

uitgeslapen | 26-09-11 | 09:15

-weggejorist-

vvt349 | 26-09-11 | 08:51

sjipsknip | 25-09-11 | 11:27

Je hebt groot gelijk, maar Surinaams, Turks of Marokkaans accent mag wel?

nu even niet | 26-09-11 | 07:29

Op rechts zijn de kiezers,dus als de DA zonder c rechts van het midden door gaat dan komt het nog goed Maak er een gezins partij van op rechts van het midden

rosher | 26-09-11 | 07:28

Het CDA zal denk ik nog zo,n jaartje of tien bestaan als kleinere partij en zal uiteenvallen.

Het CDA is in 1980 ontstaan door het samen gaan van CHU, ARP en KVP.

Ik heb zo,n idee dat de katholieken in het zuiden over een jaartje of tien weer een eigen partij gaan beginnen.

Dan is het tijdperk Geert Wilders ook voorbij en ik zie zijn aanhangers in het zuiden echt niet terug gaan naar het CDA.

herodus | 26-09-11 | 03:12

In Duitsland was het enige jaren geleden nieuws dat parlementsleden uit het noordwesten zich bedienden van hun regionale taal: "wat moet dat moet" (en dat is geen vertaling, maar gewoon hoe ze daar spreken).

Een totaal andere situatie is wanneer Limburgers in Nederland zich proberen uit te drukken en denken dat we dat dan dus wel zouden verstaan. Deze PVV-stemmers, die nog nooit kebab gegeten hebben, hebben een disproportionele invloed op Nederland (= randstad) en we zijn beter af zonder hen. Vlaanderen lijkt goed om ze te dumpen.

En verder over accenten en dialecten: als we dat soort spraak uit verre gewin-gebieden accepteren in het parlement nota bene, hou dan voor altijd op over mensen die Nederlands zouden moeten leren. Waarom ? Elk Creools volstaat dus ook.

tropicano | 26-09-11 | 01:05

De PvdA-er Burger, informateur namens Hare Majesteit, zei dat afspraken met het CDA scheten in een netje zijn. De D66-er Gruijters (minister van Hare Majesteit)zei dat hij zijn vingers natelde na hand van CDA-er. En wat zei Van Agt ook alweer over Den Uijl tijdens het ethisch reveil, iets over doodvallen.
Dus men moet zo schijnheilig doen in 2011.

fiat850 | 25-09-11 | 22:51

Goed stukje Bas! Zo ken ik je weer.

nedertokkie | 25-09-11 | 21:45

Het is in feite Reint Hendrik Baron de Vos van Steenwijk.
Maar leuk geprobeerd, je leek bijna een insider.

Greed=Good | 25-09-11 | 21:27

Ik zei al eerder dat Wilders en Rutte hier toneel aan het spelen waren en Wilders de bliksemafleider speelde om de ellende die ons werd voorgeschoteld te doen vergeten.

Moonwarrior | 25-09-11 | 21:24

Opvolger van Job Cohen staat al klaar in de coulissen. Iemand die de laatste tijd steeds gematigder is geworden. Hij heeft wel verstand van energie, maar niet van economie: Diederik Samsom.

eersteklas | 25-09-11 | 21:15

@dan-b | 25-09-11 | 11:17
Hoe meer accenten in de Kamer hoe beter. Alles beter dan dat arrogante randstedelijke geblaf.

eersteklas | 25-09-11 | 21:02

Het is beter voor de wereld als Paul Pot Rosenmussert ter plekke dood neervalt.

Willem VanDer Decken | 25-09-11 | 20:45

@Remy Martin Louis 13 | 25-09-11 | 15:44
Natuurlijk heeft Wilders niet getekend voor zaken waar hij mordicus tegen is. Die staan ook niet in het gedoogaccoord. Er zijn afspraken gemaakt over beleidsterreinen waarover ze min of meer hetzelfde dachten, waarbij alle drie de partijen water bij de wijn moesten doen. (Dat gaat overigens altijd zo met het formeren van een nieuw kabinet. Het gevolg van onze kieswet, waardoor er veel te veel partijen zijn.) Op de overige beleidspunten vaart de PVV ewoon haar eigen koers als oppositiepartij. Voorbeelden:

De PVV was tegen een nieuwe missie naar Kunduz. Er zijn hierover geen afspraken in het gedoogaccoord gemaakt. Zij waren niet de enige partij die tegen was. Door het voorstemmen van Groenlinks was er een kamermeerderheid voór en kon deze missie doorgaan.

De PVV is samen met de SP mordicus tegen nog meer miljarden in bodemloze Griekenlandput storten. Beide partijen waren en zijn sowieso al tegen de huidige EU. Ook hierover geen afspraken in het gedoogaccoord. De andere partijen stemmen vóór steun, dus de meerderheid, dus gaan die miljarden gewoon naar Griekenland.

Maakt in bovengenoemde gevallen dus geen ruk uit of de PVV een gedoogpartner of oppositiepartij is. Ook niet als hij de stekker uit dit kabinet trekt. Het gaat om een kamermeerderheid en die hebben voor gestemd.

Dat geldt ook voor andere zaken waar de PVV mordicus op tegen is. Ook als oppositiepartij doe je niks als de meerderheid van de kamer vóór stemt.

Nogmaals: door het buitensluiten van de PVV door links én het feit dat het CDA niet met de PVV als coalitiepartner in zee wilde gaan, was dit voor Wilders het enige haalbare om toch invloed op bepaalde beleidsterreinen uit te kunnen oefenen en voor Rutte van belang om een andere koers te gaan varen dan hij met Paars + had gekund.

Wilders valt dus niets te verwijten en zal alleen de stekker uit het kabinet trekken als de VVD en het CDA zich niet aan de afspraken houden, of bij nieuwe camaliteiten en dan ook met het oog de peilingen gericht.'T is gekke Henkie niet, ook al denken velen dat wel.

De gekke Henkies en Jolandes zitten bij de PvdA, GL, en D66. Dat weten ze zelf, vandaar dat gejank.


La Vie En Rose | 25-09-11 | 19:50

Ik kan me niet herinneren dat t CDA zelf ooit een kabinet heeft opgeblazen, dat laten ze liever aan een ander over. Het CDA noemt dat "zijn verantwoordelijkheid dragen"(lees pluchekleven) en een bestuurderspartij in het midden willen zijn (lees: het baantje is belangrijker dan de inhoud). Dus dat gaat niet gebeuren, dat breken.

Tena Lady | 25-09-11 | 19:32

@Schoorsteenveger | 25-09-11 | 16:18
Uitstekende analyse weer!
Zolang zijn tegenstanders verblind zijn door hun eigen ideologie voor wat er in de maatschappij speelt, zullen zij ook blind blijven voor het feit dat ook hun invloed op de kiezer op sentimenten drijft. Helaas voor hen, maar een geluk voor de kiezer die dat door heeft en dat zijn er nog al wat. Ook onder de PVVstemmers die op Wilders hebben gestemd om dat ingedutte zooitje wakker te schudden. Die weten heus wel dat ook de PVV niet alle antwoorden heeft.


La Vie En Rose | 25-09-11 | 18:41

Dit land zou zó veel leuker kunnen zijn zonder de terreur van de agro-maffia die CDA heet - geen tot-iedere-prijs-in-leven-houden van een volstrekt niet rendabele bedijfstak meer- zou aardig schelen op de rijksbegroting.

azoturie | 25-09-11 | 17:00

Als er iets is wat CDA'ers weinig zegt is het wel peilingen.En terecht trouwens flink deel van haar achterban doet namelijk niet mee aan peilingen want ze zijn hoogbejaard.Zelfde geld voor de PvdA achterban die uit niet Nederlands sprekende migranten uit de grote steden bestaat.Die twee scoren altijd hoger als de peilingen.En met het juiste poppetje staan ze zo op 40+ zetels.

daniel78 | 25-09-11 | 16:49

La Vie En Rose | 25-09-11 | 15:30
Juistem. De PVV drijft op de sentimenten van de kiezer, niet op wat er werkelijk politiek bereikt wordt. Hierin wijkt de partij overigens niet wezenlijk af van andere partijen. Maar de PVV doet het onbeschaamder, hoekiger, bonkiger, en dan óók nog zonder werkelijk op een ideologie terug te kunnen vallen. Dat is op zich een prestatie die nagenoeg in zijn geheel is toe te schrijven aan het instinct van Wilders. Zijn tegenstanders zouden zich meer moeite moeten getroosten om de onderliggende mechanismen beter te begrijpen en te erkennen dat hun invloed op de kiezer eveneens op sentimenten drijft.

Schoorsteenveger | 25-09-11 | 16:18

@minimá-armezusvan
Christendom kan niet universeel. Het is een religie, en religies danken hun bestaansrecht aan het feit dat er mensen zijn die geloven dat zij de enige Waarheid zijn. Met gezond verstand heeft dat ook vrij weinig te maken, dus in dat opzicht heeft het CDA in mijn visie geen beste papieren.

Dat er slimme mensen bij het CDA zitten, komt doordat het van oudsher een machtsfactor is. Een hoop slimme mensen vinden via het CDA een veilige weg richting macht. Lijkt mij een plausibeler drijfveer voor slimme mensen dan een met zichzelf in tegenspraak zijn christelijk geloof of andere moralistische prietpraat voor de buhne.

Religie is ook niet nodig om stelling te nemen t.a.v. samenleving, milieu, Europa en financien. Sterker nog: hoe minder op geloof gebaseerde denkbeelden daarbij de inhoud van de discussie bepalen, hoe liever het mij is.

Zware Majesteit | 25-09-11 | 15:47

La Vie En Rose | 25-09-11 | 14:56
Ik zie het anders... door de gedoogconstructie maakt Wilders het mogelijk dat op zaken waar hij zgn. mordicus tegen is, VVD/CDA deze zaken toch kunnen realiseren, door PVV links te laten liggen en bij andere partijen steun te zoeken. Deze partijen krijgen daar heus wel wat voor terug.

Allerlei zaken waar Wilders tegen zegt te zijn, worden op deze wijze toch gerealiseerd. Doordat hij deze regering blijft steunen, blijft deze constructie mogelijk.

Remy Martin Louis 13 | 25-09-11 | 15:44

een PVV stemmer gaat echt nooit meer naar het cda terug. en het cda trekt ook de stekker er niet uit dat is politieke zelfmoord , nee zo dom zijn nu ook weer niet.

trouwens wel knap een gigantisch verlies geleden maar regeren wel.
kan je van oetlul JC aanhang van de partij voor de Arabieren niet zeggen.
die verkwanselen je veel liever aan gelukzoekers die hier maar aan komen waaien niet waar jobje...

Don82863974 | 25-09-11 | 15:42

bekijk het eens vanuit het perspectief van controle van geldstromen, en dan heef het cda nog een lang bestaan voor de boeg. een kleurloze middenpartij die nog enigszins de hand op de knip houdt is verreweg te prefereren boven een ideeënloos linksch dat niet verder komt dan de import van probleemgevallen en meer overheidsbemoeienis daarmee. linksche partijen willen niet meer verheffen, niet eens meer herverdelen, ze willen het liefst allemaal een bestuursbaantje bij een quasi-overheidsinstelling met riante afvloeiingsregeling. hoewel ik ook ril bij het misdienaarsaccent van de rattus catholicus (altijd nog minder erg dan dat van camieleke), vind ik hem wel een overtuigend minister en woordvoerder. je zou zomaar geloven wat hij zegt. cda moet zich meer profileren als partij van gezond verstand, behouden met vooruitkijken, benadrukken van nederlandse waarden en de multicul afwijzen. een gristelijke partij kan heel goed gedijen in een seculiere samenleving wanneer gristelijk als universeel wordt gepresenteerd. dus geen cultuurrelativisme, maar een duidelijke stellingname over samenleving, milieu, europa en financiën. er zitten altijd nog hele slimme mensen bij het cda en die kunnen best wel de kar vlot trekken. in ieder geval beter dan bij aangevreten structuren als pvda, groenlinks en d66. zodra het cda zich hervindt verdwijnt de pvv.

minimá-armezusvan.. | 25-09-11 | 15:30

@Schoorsteenveger | 25-09-11 | 15:02
Natuurlijk en op de manier zoals je schets in je comment van 15:09.

Column van martin Sommer gelezen? Die heeft het door. Zie m.n. 'mijn scenario'

www.volkskrant.nl/vk/nl/6235/Martin-So...

La Vie En Rose | 25-09-11 | 15:30

hanz71 | 25-09-11 | 15:06
Ja, en toch heeft men er met al die duidelijkheid geen vat op.

Schoorsteenveger | 25-09-11 | 15:11

KeurMeester | 25-09-11 | 15:05
Hij zal maximale stemmenwinst halen als hij op tijd zonder gezichtsverlies uit deze gedoogconstructie kan stappen.

Schoorsteenveger | 25-09-11 | 15:09

Schoorsteenveger | 25-09-11 | 15:02
Noem je dat sluw? Sluw is als niemand het doorheeft of pas te laat doorheeft. Wat Wilders ook doet, het is altijd zo overduidelijk wat zijn werkelijke agenda is.

hanz71 | 25-09-11 | 15:06

Schoorsteenveger | 25-09-11 | 15:02
Want? Wie anders dan de VVD zou samen met hun willen regeren?

KeurMeester | 25-09-11 | 15:05

@Hanxie
Lezerettes..

Zware Majesteit | 25-09-11 | 15:05

Van het pluche afstappen met zo'n "ik draai van mijn part 5 x 360 graden om op het pluche te zitten" Verhagen aan het roer? Geloof je het zelf?

hanz71 | 25-09-11 | 15:04

La Vie En Rose | 25-09-11 | 14:56
Als Wilders constateert dat hij op weg naar de verkiezingen op dikke winst staat zal hij de stekker er wel degelijk op tijd uittrekken. Zo sluw is hij wel.

Schoorsteenveger | 25-09-11 | 15:02

@schrijvert: "Want, lieve lezers en lezeressen, het CDA...."
Moet dat niet 'lezertz en lezerinnetjes" zijn? Wel graag correct Nederlands schrijven in een artikel van algemeen belang.

Hanxie | 25-09-11 | 15:02

Zware Majesteit | 25-09-11 | 14:57
Het is er wel degelijk geweest, dat warme nest. Dat het gevoel van warmte was gebaseerd op een grote leugen, op een illusie is een andere zaak.

Schoorsteenveger | 25-09-11 | 15:01

lauwebal | 25-09-11 | 14:50
Ze zullen met véél meer moeten breken. Ze hebben tientallen jaren geparasiteerd op een naar nu blijkt té vanzelfsprekende bereidwilligheid van gelovigen van diverse gezindte om CDA te stemmen. Die vanzelfsprekendheid is er gewoon niet meer, die is voorgoed verdwenen. De weemoed is er nog wél, de heimwee naar vervlogen tijden waarin de preken van pastoor en dominee in één lijn lagen met de wijze woorden der christelijke politici, maar die samenhang is er al lang niet meer.

Schoorsteenveger | 25-09-11 | 14:59

@Schoorsteenveger
Iets wat er nooit is geweest, kan niet hervonden worden.

Zware Majesteit | 25-09-11 | 14:57

@Reinaert | 25-09-11 | 11:46 | + -1 -

Wat u betreft mag er dus wel Fries gesproken worden, dat is officieel de tweede taal van ons land.

Zelf hoor ik liever iemand met een accent die iets nuttigs te melden heeft dan het ABN van iemand van Groen Links die weer met het zoveelste plan komt om mij geld uit mijn knip te kloppen.

jvlaam2 | 25-09-11 | 14:57

Alle partijen die nu zo lopen te janken vallen in de kuil die zijzelf voor de PVV hebben gegraven.

Zij hebben de PVV buitengesloten. Het CDA heeft dat in 1e instantie niet gedaan, was wel de grote verliezer, maar kreeg de kans om toch nog een plek op het pluche te bemachtigen. Verhagen stuitte op een zeer verdeelde achterban over deelname aan een coalitie met de PVV. Toen werd voor deze constructie besloten: Een minderheidskabinet met op bepaalde beleidsterreinen gedoogsteun van de PVV, vastgelegd in het gedoogaccoord.

Het gevolg van die uitsluiting - door zowel de oppositie als het CDA - is dat Wilders/dePVV nu een riante positie heeft als gedoogpartner én oppositiepartij.

Beide rollen worden met verve gespeeld. Wilders houdt zich keurig aan de afspraken, vastgelegd in het gedoogakkoord, én gaat er als oppositiepartij met gestrekt been in. Niks nieuws, deed hij altijd al en zo hoort het spel gespeeld te worden.

Dus ook het lafhartige CDA valt in haar eigen kuil. De stekker eruit trekken heeft geen zin. Zij zijn al een groot deel van hun achterban aan Wilders kwijtgeraakt. Die krijgen ze echt niet terug. Hun huidige achterban bestaat uit wat progressieven, conservatieven en een zooitje fossielen die altijd CDA zullen blijven stemmen, no matter what.

En Wilders gaat de stekker er ook niet uittrekken. Waarom zou hij?

Niks leuker dan te zien dat Cohen, Sap, Peggold zich volstrekt belachelijk maken om in elk debat over de gedoogpartner te zeiken, hun enige agendapunt, én om te zien dat zij niet snappen wat het gedoogaccoord inhoudt. Nog steeds niet.
Wilders is tegen nog meer steun aan Griekenland waarover niets is vastgelegd in het gedoogaccoord, dus geen enkele reden om de stekker uit dit kabinet te trekken.

Een stekker die de PvdA, Groenlinks en D66 zelf in dit kabinet hebben gestoken, waarmee ze de bedrijfspoedels van Rutte, Verhagen en Wilders zijn geworden. Dat doet pijn. Heerluk!


La Vie En Rose | 25-09-11 | 14:56

Ik stemp op me eige

Jezus_Boeddha | 25-09-11 | 14:51

@Schoorsteenveger | 25-09-11 : Voordat het "nest der christendemocratie" weer "warm" kan worden, moeten de christendemocraten eerst breken met het neoliberalisme.

lauwebal | 25-09-11 | 14:50

Er komt een moment waarop het volk moe wordt van al dat sereldse geschreeuw en gaat terugverlangen naar het warme nest der christendemocratie. Het is zaak voor het CDA om dat warme nest opnieuw uit te vinden. Of dat lukt is maar zeer de vraag, want men heeft het enkel maar weten te exploiteren tot er niets maar dan ook niets meer van over was. Balkenende was al ruim te laat toen hij met zijn 'normen en waarden' en zijn 'zonder geloof kun je niet functioneren' de christenmoraal als een vanzelfsprekendheid en zelfs een noodzakelijkheid met oude waarheden wilde oppoetsen. Het toen was allang geen goud meer wat er blonk, de christenmoraal was al verworden tot verguldsel, bladgoud, opsmuk waar niets wezenlijls meer onder schuilging.
Het gaat nog dieper denk ik. Het christendom moet zichzelf hervinden anders is het afgelopen met een wereldgodsdienst die het meer dan tweeduizend jaar heeft volgehouden.

Schoorsteenveger | 25-09-11 | 14:48

Wallah ik droomde dat het kabinet was gevallen.

Graftak | 25-09-11 | 14:41

@ Mezelf

Na bijna 9 jaar natuurlijk...

Charles Bukowski | 25-09-11 | 14:36 |

Natuurlijk. We maken ons liever druk over allerlei randzaken om vooral niet de zaken te bespreken in de openbaarheid die echt van belang zijn. Dit geldt voor zowel de VVD als het CDA en de gehele schijnheilige coalitie aan de linkerzijde. Mocht de PVV 50 zetels halen, wat niet zal gebeuren, wordt dit land totaal onbestuurbaar met het huidge kiesstelsel.

Davidson | 25-09-11 | 14:40

Nog een paar jaar en dan is de hele generatie van het CDA uitgestorven.

bosbaan | 25-09-11 | 14:38

Één ding is na deze week wel zeker; zelfs al krijgt de PVV 50 zetels bij de volgende verkiezingen, geen partij die nog met deze honden in een coalitie wil. Dus het CDA zou er goed aan doen zelf het voortouw te nemen & daarmee 'ballen' te tonen. Wilders is passé wat betreft regeringsdeelname. Foh sure!

Charles Bukowski | 25-09-11 | 14:36

Zo Bassie, flink ouder geworden na 12 jaar... Die foto boven lijkt wel een opname uit de tijd van JFK.

Natuurlijk trekt het CDA niet de stekker uit dit kabinet. Ze zijn hopeloos verdeeld maar de roep tot regeringsdeelname is blijkbaar meer waard dan een tijd hergroeperen en zich weer focussen op inhoud in plaats van de vorm. Het christelijke gedeelte in het CDA heeft zulke dhimmie-achtige vormen aangenomen dat men beter verder kan gaan als een centrum partij.

Davidson | 25-09-11 | 14:15

Misschien was het niet helemaal zo ingestudeerd, maar achteraf was het wel een aardig één-tweetje Wilders-Rutte. Vervolgens speelt het voorval bij de oppositie en in de media de absolute hoofdrol en kan het kabinetsbeleid zelf betrekkelijk geruisloos doorgevoerd worden.

Zoetwaterpanharing | 25-09-11 | 14:15

zeg maar jansen | 25-09-11 | 13:19

Als het niet in stijl is van kernwoorden van GS en niet intellectueel, waar moeten we het dan onder scharen?

Zijn vraag of het CDA gaat breken is natuurlijk de grootste onzin. CDA gaat niet breken omdat de oppositie het wil gooien op onfatsoenlijk en grof. Zo achterlijk zijn ze nu ook weer niet in die kringen.

Sybrand van Haersma Buma:
pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail...

Herhaaldelijk haalt hij aan dat het CDA niet wegloopt voor verantwoordelijkheid nemen. M.a.w. niet zoals het PvdA had gedaan.
Na alle complimenten als "parel voor de kamer" ect... ect...

KeurMeester | 25-09-11 | 14:08

@ Conan de Rabarber

Voorlopig is de PVV nog lang niet de grootste. Maar stel dat ze het wel worden dan is er niemand die onder premier Wilders wil. Links werkt zowiezo niet met Wilders samen en als Wilder het kabinet laat klappen komt er heus geen nieuwe samenwerking met VVD en CDA, de breker betaalt. Wilders kan dan formeren tot hij een ons weegt, maar het wordt dan uiteindelijk gewoon iets met de PvdA. van de regen in de drup.

WaarDeWindWaait | 25-09-11 | 14:07

het CDA is een partij van het midden, compromissen en populisme. Die durven dit soort risico zetten echt niet te nemen.

stinklul | 25-09-11 | 14:06

Wat ik het ergste vond dat er geen uitgewerkt plan over Europa en de geldcrisis werd gepresenteerd.
peeppeep | 25-09-11 | 13:00
Wat een onzin. Geerts plan is overduidelijk: geen geld naar de Grieken, wat zou betekenen dat Griekenland failliet gaat. En hij wil ze dan uit de Euro.

Dan is geen verder plan het beste: de markt zal alles corrigeren. Juist het hebben van een plan om tegen de markt in te roeien is het domste wat je kunt doen. Planeconomie noemen we dat ook wel. Deden ze in good old Rusland en China, nu nog steeds in Cuba.

La Bailaora | 25-09-11 | 13:56

lanexxx | 25-09-11 | 13:22 | + 0 -
Klikt redelijk. Maar wat doet de PVV op die positie? Naast het "fucken" van het debat en de aandacht en tijd roven zodat die niet kan worden besteed aan zinnige zaken?

Kaan78 | 25-09-11 | 13:28

@ApexAlpha | 25-09-11 | 11:19
Een partij voor mensen zonder mening is er al; D66.

Cum_Fraude | 25-09-11 | 13:27

Wilders breekt in ieder geval niet, dan zal de armoede bij de middenklasse 2 x zo groot worden. De PVDA en andere linkse partijen gaan de belasting op energie en gas verdubbelen.

bosbaan | 25-09-11 | 13:25

Kaan78 | 25-09-11 | 12:42 |
Zolang de PVV gedoogt behoedt het ons van totale uitlevering aan links!

lanexxx | 25-09-11 | 13:22

KeurMeester | 25-09-11 | 13:14 Bas neemt altijd een stukje wat ie schreef voor HP en past op sommige plaatsen een beetje aan voor plaatsing op GS.

Daardoor lijken sommige fragmenten ineens uit de context en andere stukjes op herhaling van zetten.

zeg maar jansen | 25-09-11 | 13:19

Chicka | 25-09-11 | 12:38

In elke CDA politicus schuilt een verrader, what's new..

Geemp | 25-09-11 | 13:18

Het CDA en haar coryfeeën zitten vervlochten in het 'old boys network'. Als er één partij is die haar invloed op die manier ook buiten de Tweede Kamer, Provincies en gemeenten uitoefent, is dat het CDA wel.
Al zou de partij uiteen vallen, is dat absoluut niet het einde van de christendemocratische achterkamertjespolitiek.

Dr. Plofkop | 25-09-11 | 13:15

@Bas

Bas, nu zijn we inmiddels een paar dagen verder.
Heel het land in de ban van de ontstane kwestie en alles en iedereen heeft er wat over gezegd en/of geschreven.

Jouw inleidend stuk was op zich, voor mij, vernieuwend.
Echter is het weer een voorbeeld als zovele die we hebben mogen ontvangen uit de diverse media.

De rest van je verhaal lijkt, ik herhaal, lijkt een copy-paste stuk. Nauwelijks vernieuwend, niet kwetsend, niet ongefundeerd en zeker niet tendentieus.

De vraag is dus of jij wel hier op je plek zit?
Ik lees niks nieuws vandaag dan wat de andere redacteuren hier al hebben geschreven.

Ik snap dat je de rust van de andere redacteuren moet waarborgen op de zondagen, maar ik kan persoonlijk niks met je stukjes.

KeurMeester | 25-09-11 | 13:14

CDA blaast niks op,beter als zo kunnen ze nooit uit de strijd komen,en dat weten deze komedianten heel goed.

fleurtje | 25-09-11 | 13:14

Venter | 25-09-11 | 13:00 | + 0 -
Soms ligt de naakte waarheid (voor mij dan in dezen) zo voor de hand dat het niemand opvalt. Dit is mijn idee over hoe PVV functioneert, maar wat als ik een idee had geleend van iemand? Indien u wilt discussiëren, hou het dan bij de aangeleverde meningen of argumenten.

Kaan78 | 25-09-11 | 13:08

Ik stem per definitie niet op partijen die op één of andere manier met een geloof verbonden zijn.

vip33 | 25-09-11 | 13:05

2012 het jaar van de waarheid, politiek, economisch en sociaal.

luckor | 25-09-11 | 13:03

Tuurlijk Kaan, maar het verhaal klinkt zo ingegeven.

Venter | 25-09-11 | 13:00

Wilders' speech ging bijna uitsluitend over collega's en dit op een zeer negatieve manier. Dat ze de pest aan elkaar hebben (professioneel), dat wisten we wel.

Dat Wilders niet reageerde op Mariko-gate, enkele maanden geleden, vond ik toen chic. Maar kennelijk heeft hij dit opgespaard tot dit debat, om het op ordinaire wijze uit te spelen. De platheid vond ik vrij stuitend. Humor zit gewoonlijk in de detail en de context.

Wat ik het ergste vond dat er geen uitgewerkt plan over Europa en de geldcrisis werd gepresenteerd. Goed, Rutte deed dat ook niet, maar Wilders had zijn gewenste aanpak tot in de detail kunnen toelichten. Kreten kunnen we zelf ook wel verzinnen. Het zijn de details die moeten overtuigen dat Wilders de beste strategie heeft. Gut-feelings vind ik echt niet genoeg om mijn toekomst aan toe te vertrouwen.

peeppeep | 25-09-11 | 13:00

Venter | 25-09-11 | 12:56 | + 0 -
Ja.
Mag dat?

Kaan78 | 25-09-11 | 12:58

@kaan78
Dit is uw eigen mening?

Venter | 25-09-11 | 12:56

Het CDA zal de stekker eruit trekken en de PVV als oorzaak aanwijzen, let maar op. Voordat de haan kraait, hebben de gristendemocraten driemaal gelogen.

Semolina Pilchard | 25-09-11 | 12:53

@Chicka | 25-09-11 | 12:38 |

Is ze uitgerekend voor 2012?

Parel van het Zuiden | 25-09-11 | 12:49

Het überhaupt overwegen van breken coalitie voor eigen gewin vind ik een klap in het gezicht voor alle stemgerechtigden. Alsof het aandelen zijn, dat lijkt mij toch niet echt de bedoeling.
Persoonlijk vond ik die wisseltruc van Bos & Cohen ook maar schaamteloos en achteraf niet echt succesvol, dat dan weer wel.

Venter | 25-09-11 | 12:48

Paul rosemuller, kan die man niet per direct uit het publieke bestel (want journalist voor) worden getrapt. Vervelende imitatie-arbeider.

ad melkert | 25-09-11 | 12:43

Heeft de PVV dit ingestudeerd of zo? Dit is alweer de tweede keer dat ze dezelfde truuc uithalen. Tja je kan natuurlijk niet aanspreken op het een of het ander. Ze zijn geen oppositie dus kunnen ze de oppositie aanvallen. Ze zijn ook geen regering want ze gedogen alleen maar. Ze hebben gewoon helemaal niks. En zijn ook helemaal niks. Daardoor hebben ze de juiste plek gekregen in de tweede kamer.

Ik zou pas van verbazing achterovervallen als PVV eens verantwoordelijkheid zou nemen of iets constructief zou bijdragen. Maar ja i.p.v. dat kan je ook met de vinger naar een ander wijzen. Bij gebrek aan sturing in het land vinden blijkbaar vele PVV stemmers dat voldoende om ze nogmeer "speel" ruimte te geven.

Doe eens normaal man.
Ga buiten spelen.

Kaan78 | 25-09-11 | 12:42

@Chicka | 25-09-11 | 12:38
Lijkt mij sterk.

Che_cuevara | 25-09-11 | 12:40

@ deraderendraaien | 25-09-11 | 11:53 | + 1 -

Integendeel, ik denk dat er een nederlandse identiteit is alleen ben ik het niet eens met de stelling dat je daarvoor accentloos Nederlands dient te spreken of dat een accent respectloos is ten opzichte van een gesprekspartner met name in het politieke bedrijf. Ben het zeer zeker niet eens met Maxima.

sjipsknip | 25-09-11 | 12:40

Knatje | 25-09-11 | 12:35 ga toch wandelen, in het smulbos of zo.

zeg maar jansen | 25-09-11 | 12:39

Mirjam Sterk. Onthoudt die naam. Mijn gevoel zegt dat die weleens de bom kan laten vallen binnen nu en een jaar.

Chicka | 25-09-11 | 12:38

Nee, het CDA gaat hier niet om breken. En dit stuk gaat nergens over.

Een paard | 25-09-11 | 12:38

God heeft lang zwart haar, een sjieke 'r' en ze heet..

Geemp | 25-09-11 | 12:36

@Sliptong | 25-09-11 | 12:28
Zou kunnen.
Het schijnt dat god toch een vrouw is.
Alhoewel ik betwijfel of ze dan de gedaante van Sap zou aannemen.

Che_cuevara | 25-09-11 | 12:35

*verder gaat met de bwurferd in de kloekpappel te zwiggen*

Knatje | 25-09-11 | 12:35

De wereldeconomie staat in brand.

En waar gaat de gehele nederlandse politiek over? En alle nederlandse kranten? En alle nederlandse columns?

Wat een treurige zelfingenomen belangrijkdoenerij om NIETS.

Crisis hat Crisis ? | 25-09-11 | 12:33

Knatje | 25-09-11 | 12:31 Een verhouding dus.
Mooi.

zeg maar jansen | 25-09-11 | 12:33

@zeg maar jansen.

Knatje verhoudt zich tot Knutje zoals *a**** tot *o****

Knatje | 25-09-11 | 12:31

@faz | 25-09-11 | 12:27
Nee hoor: Sliptong | 25-09-11 | 12:24. Heeft IE me zelf verteld.

Sliptong | 25-09-11 | 12:31

@Che_cuevara | 25-09-11 | 12:25
Godt himself zou de stekker uit moeten trekken. Misschien was mevrouw Sap wel.. Ow,wacht.

Sliptong | 25-09-11 | 12:28

Wanneer Koppejan en Ferrier nog enig zelfrespect hadden gehad, hadden ze met de oppositie mee moeten gaan stemmen of straks de begroting blokkeren. Maar goed, CDA'ers hebben slechts respect voor een sprookjesfiguur en die vindt vast dat het allemaal goed is.

faz | 25-09-11 | 12:27

Knatje | 25-09-11 | 12:25 Oh hoi, de inlog van je vriendinnetje?

zeg maar jansen | 25-09-11 | 12:26

@Knatje | 25-09-11 | 12:22
De Arabische wereld zit er inderdaad vol mee.

Sliptong | 25-09-11 | 12:25

@zeg maar jansen
Ik mag niet bij je komen houthakken en/of BBQen. Ik respecteer je wens om internet en irl gescheiden te houden.

Misschien is vakantie op neutraal terrein een goed alternatief.


;)

Knatje | 25-09-11 | 12:25

@Sliptong | 25-09-11 | 12:24
Heeft Hij nooit gezien.
Alleen het CDA wil dat maar niet begrijpen.

Che_cuevara | 25-09-11 | 12:25

De Heere zelf ziet zelfs geen heil meer in het CDA.

Sliptong | 25-09-11 | 12:24

Knatje | 25-09-11 | 12:21 Klopt, het zijn mensen. En mensen hebben de onhebbelijkheid zelf te denken.

En dus ook zelf wensen te hebben.

Wij met z'n tweeën dan maar? Samen op vakantie?

zeg maar jansen | 25-09-11 | 12:23

Nog een voorbeeld: Pechtold die tijdens de eerste dag van de APB tegen Ferrier sneerde dat ze 'er gekleurd op stond' omdat ze toch akkoord gegaan was met de gedoogconstructie. Die opmerking sloeg duidelijk op haar huidskleur. In dat betoog noemde hij Koppejan en Ferrier 'eendagsdissidenten' Wil maar aangeven dat we een staaltje pot verwijt de ketel hebben... Oftewel, selectieve verontwaardiging.

me,myself and IK | 25-09-11 | 12:22

Nog een voorbeeld: Pechtold die tijdens de eerste dag van de APB tegen Ferrier sneerde dat ze 'er gekleurd op stond' omdat ze toch akkoord gegaan was met de gedoogconstructie. Die opmerking sloeg duidelijk op haar huidskleur. In dat betoog noemde hij Koppejan en Ferrier 'eendagsdissidenten' Wil maar aangeven dat we een staaltje pot verwijt de ketel hebben... Oftewel, selectieve verontwaardiging.

me,myself and IK | 25-09-11 | 12:22

@sliptong
De meeste ellende wordt veroorzaakt door seksueel gefrustreerde mannen.

Knatje | 25-09-11 | 12:22

@Reinaert
De historie van het Nederlandse taalgebied alleen al maakt het volstrekt onmogelijk om een definitie te geven van accentloos Nederlands. De uitspraak van de letters R en G alleen al, maar ook die van een groot aantal klinker, is zodanig vrij dat er geen scherpe grens te trekken valt tussen wel/niet ABN spreken. Kijk voor de aardigheid eens naar een Polygoonjournaal en vergelijk dat met een hedendaagse Nederlander die in uw beleving accentloos spreekt.

Zonder u in een groep te willen indelen -wat immers niet kan wegens gebrek aan informatie- krijg ik zelf de kriebels van de randstedeling die zijn grootstedelijke brabbeltaaltje als ABN bestempelt en zich daarmee verheven weet boven de 'boeren' uit de rest van het land.

Er spreekt voor mij een historische rijkdom uit het feit dat wij op een paar honderd vierkante kilometer zoveel variatie in onze taal hebben. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld de Verenigde Staten, dan bekruipt mij een gevoel van eenheidsworst. Met respect heeft de tongval van iemands geboortegrond werkelijk niets te maken.

Zware Majesteit | 25-09-11 | 12:22

@zeg maar jansen
Idiote gedachte een perfecte maatschappij te kunnen scheppen met miljoenen mensen.

Ga maar eens een week op vakantie met een man of dertig. Wat op microniveau al ellende oplevert, zal op zo'n grote schaal zeker niet lukken. Pure wiskunde.

Knatje | 25-09-11 | 12:21

@Sliptong | 25-09-11 | 12:19
Als we die nu eens afschaffen, zijn we meteen van alles verlost.
Nou ja, na een jaartje of 100 dan.

Che_cuevara | 25-09-11 | 12:21

Reykjavik | 25-09-11 | 12:15 Niet dom? Ik herinner me nog die stemmerij in Arnhem.

"Ik leg het nog één keer uit, vóór de resolutie is tegenstemmen".

Als die kloot het niet tien keer gezegd had zag het politiek er nu héél anders uit.

Bejaarden op een dagtochtje met verkoopdemonstratie zijn nog slimmer.

zeg maar jansen | 25-09-11 | 12:20

Het moet natuurlijk ook over de inhoud gaan en niet alleen over het theaterstukje in de tweede kamer.
.
Zoals Clinton ooit zei: It's the economy stupid!
.
Daarop zullen Rutte, Verhagen en Wilders uiteindelijk op worden afgerekend. We zullen zien, maar ik vind ze niet bijster overtuigend of beter als bijvoorbeeld Wouter Bos.

Greetje Duisenberg | 25-09-11 | 12:20

@Knatje | 25-09-11 | 12:16
Die verdoemde seksualitiet ook altijd!

Sliptong | 25-09-11 | 12:19

Knatje | 25-09-11 | 12:16 | Er deugt er dus eigenlijk geen een?

zeg maar jansen | 25-09-11 | 12:17

@Reinaert:
Limburgs zoals Wilders spreekt is nog veel erger.

DeBruineSter | 25-09-11 | 12:16

De rechts-extremistische tokkies van de PVV en de smakeloze grijpgrage materialisten van de VVD willen maar niet inzien dat ze een pact hebben gesloten met religieuze censuurgezinde fundamentalisten die al eeuwenlang het individu onderdrukken met sprookjesverhalen en barbaarse opvattingen omtrent euthanasie en seksualitiet.

Gevalletje van oogklepperij.

Knatje | 25-09-11 | 12:16

Je zou het ook zo kunnen stellen: het CDA wordt vet geknipt en gesxhoren, en zit daarom muisstil. Elke CDA-misstap in deze situatie kan de doodsklap betekenen. Zo dom zijn ze bij dat CDA dus -jammer genoeg- niet.

Reykjavik | 25-09-11 | 12:15

@Conan de Rabarber | 25-09-11 | 12:08
Die bedrijfspoedel zou wel eens kunnen zeggen,
"doe eens normaal man".

Che_cuevara | 25-09-11 | 12:15

@ Reinaert | 25-09-11 | 12:03 | + 0 -

Inderdaad discussie gesloten wegens gebrek aan onderbouwing uwerzijds.
Discussie gesloten.

sjipsknip | 25-09-11 | 12:15

Landsbelang is een gepasseerd station: we zijn al in Pleuropa.

vetkleppert | 25-09-11 | 12:12

@Teun van het Tuinpad | 25-09-11 | 11:53
Is het ook.
Landsbelang interesseert hun helemaal niet.
Eigenbelang, dat is waar zij voor staan.

Che_cuevara | 25-09-11 | 12:11

Lol, we hebben het niet langer over de toon maar over de houding van Wilders/Kleerie Polatch.

Geemp | 25-09-11 | 12:09

Ik kijk iedere zondag weer erg uit naar het stukje van de bedrijfspoedel van Geenstijl.

Conan de Rabarber | 25-09-11 | 12:08

Ach wat. Dit waait allemaal over. Belangrijk is dat we geen geld meer aan Gr geven. En zolang we de lonen blijven matigen, blijven we concurerend. Dat laatste is dan niet de Verdienste van Den Haag, maar die van onszelf. Voor het overige worden we slecht bestuurd, anders waren allang de provincies en de buitenlandse dienst opgeheven.
Of kunt u mij uitleggen wat wij moeten met een ambassade in Brussel, Parijs, Copenhagen, Berlijn. Allemaal vlakbij en zonodige kan Onze Minister een vliegende keep sturen.
Overal schrappen we bestuurslagen dus die provincies kunnen er tussenuit en dat al heeeel lang geleden.

Ribero | 25-09-11 | 12:08

Regeren met de bijbel in de hand, bah!

hoffnar | 25-09-11 | 12:07

Misschien heb je gelijk Bas, maar naar mijn idee weet het CDA wel een groot deel van het verkiezingsprogramma te realiseren.

poepkop | 25-09-11 | 12:07

in reactie op: Che_cuevara | 25-09-11 | 11:47
Als de doelstellingen maar worden gehaald, in dit geval... gaat; "de burger" voor partijpolitiek, vaak is het andersom! En... het nog geen verkiezingstijd!

ONS | 25-09-11 | 12:07

@WaarDeWindWaait | 25-09-11 | 11:55
Welnee, de PVV wordt de grootste partij bij de volgende verkiezingen, dus mag formeren, dus een hoop kleine pispartijtjes die nu nog PVV-bah roepen staan dan ineens hoog te springen om een stukje van de koek. De zuurbekken op links gaan de eeuwige oppositie in, wat ik je brom.

Conan de Rabarber | 25-09-11 | 12:03

@sjipsknip | 25-09-11 | 11:53

Je lult en loopt achter je eigen staart aan, dat noem ik géén discussie.

En verder laat ik het hier bij. Gewoon omdat het kan!

Reinaert | 25-09-11 | 12:03

@sjipsknip | 25-09-11 | 11:53
Als je je toehoorders willens en wetens pijn aan de oren doet met je gebrabbel, dan is dat gewoon respectloos.

vetkleppert | 25-09-11 | 12:02

Het probleem van het CDA, is dat ze niet krachtig genoeg zijn, slagvaardig misschien. Maar als ik let op die Heagsma Buma, dan gaf deze man een duidelijk, eerlijk en degelijk verhaal ten gehore.
Ze worden echter compleet ondergesneeuwd door het andere politieke geweld.
Komt volgens mij ook, omdat ze niet echt meer een politieke tegenstander hebben. Vroeger was dit de PVDA - ten dele dan, want als het uitkwam was het opeens de perfecte regeringspartner -, maar die zit ook in zwaar weer.

jawell | 25-09-11 | 12:01

@SyntaxError | 25-09-11 | 11:50 |

Idd, maar de lol is natuurlijk wel dat afleiden slechts tijdelijk werkt. Snel zal de pijn genomen moeten worden en dat kan niet zonder zichtbare effecten in de portemonnee, de winkelstraten en snelwegen. Snel zal zichtbaar worden waar de politieke charlatans van de 90's ons heen hebben heen gelogen. Wat zal de consequentie zijn?

Parel van het Zuiden | 25-09-11 | 11:57

Het CDA staat historisch laag in de peilingen, als die breken worden ze nog kleiner. De PVV staat zowiezo buiten spel als ze breken en komen dan voor eeuwig in de oppositie. Kortom we gaan gedoog kabinet Rutte 3 nog wel halen

WaarDeWindWaait | 25-09-11 | 11:55

Cabaret Rutte heeft het CDA gewoon nodig. Als aangever en als katvanger.
Zoals de coalitie nu in elkaar zit is best goed. De oppositie is het vaker eens met het cabaret dan ze zelf wenselijk achten maar het is nu eenmaal niet anders.

Wat dat betreft zag Greet het heel goed. Schoothondjes die netjes doen wat het baasje zegt. Op tijd uitlaten en je hebt er geen kind aan.

zeg maar jansen | 25-09-11 | 11:54

@ Reinaert | 25-09-11 | 11:46 |

Vraag mij af wat er respectloos is aan een accent?? Zoals ik al zei de functie van een taal is communicatie en als men elkaar begrijpt is die functie vervuld. Het aanvallen op iemand zijn accent gebeurt meestal als er geen argumenten binnen een discussie meer zijn. Daar bent u in onze discussie een duidelijk voorbeeld van. Ga nu wachten op uw antwoord want u bent het type dat het laatste woord wenst te hebben.

sjipsknip | 25-09-11 | 11:53

@sjipsknip | 25-09-11 | 11:27
Aah! U bent een Maxima adept? "De Nederlandse identiteit bestaat niet!" ?
PFF! het moet niet gekker worden.

deraderendraaien | 25-09-11 | 11:53

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:45
Zo zie je maar dat onze Volksvertegendigers Zelfvertegenwoordigers zijn.
Een kwalijke zaak, me dunkt.

Teun van het Tuinpad | 25-09-11 | 11:53

Ik zie dat Wilders 2 zetels heeft verloren bij de 'peiling'. Wat voor winst moet het CDA halen als ze breken?

Waar zou die winst nu vandaan moeten komen? Een nieuw poppetje?

tembacostyle | 25-09-11 | 11:52

-weggejorist-

LinksRapalje | 25-09-11 | 11:52

Maar waat is het inhoudelijk over gegaan ?
Iemand ?
Het afleiden van de aandacht is bijzonder goed gelukt,
michien niet van te voren zo afgesproken ( ... ) maar wel het gewenste effect.
ALLES word in werk gezet om (ons ) af te leiden van de economische situatie.
En dat denk ik ervan.

SyntaxError | 25-09-11 | 11:50

Het slimme van de PVV en Wilders is dat zij een " wij-zij " situatie creeren: je bent voor of tegen ons.
Met deze tactiek is 30% nu al voor de PVV. Dat is omgerekend 45 kamerzetels, and counting..

070 | 25-09-11 | 11:48

@LinksRapalje | 25-09-11 | 11:47
De PvdA is er anders toch vrij goed mee weg gekomen de laatste verkiezingen.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:48

Ik denk dat de vraag zou moeten zijn:

"Zal het huidige politieke stelsel breken?"

De huidige combinatie van incomptentie, gebrek aan ethiek, kortzichtigheid en corruptie in de politiek holt draagvlak onder de bevolking uit. De legitimiteitsvraag wordt al gefluisterd maar zal steeds luider worden uitgesproken. Maar het zal helaas nog wel even erger moeten worden voordat het beter wordt.

Parel van het Zuiden | 25-09-11 | 11:48

-weggejorist-

LinksRapalje | 25-09-11 | 11:47

@ONS | 25-09-11 | 11:43
Je kunt Wilders nu wel een schouderklopje geven, maar ondertussen is de PVV wel 2 zetels gezakt in de peilingen.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:47

Het was mooi theater. Jammer dat het zo afleidt van dat ondemocratische Pleuropa, waardoor we in alle gaten genaaid worden.

vetkleppert | 25-09-11 | 11:46

@sjipsknip | 25-09-11 | 11:40

Ik voel me door uw tenenkrommende comments echt niet op de vingers getikt hoor, maakt u zich daarover vooral geen zorgen.

En om nog even een antwoordje te geven: ja, ik verwacht ook van 'nieuwe Nederlanders' dat zij zich op een fatsoenlijke manier uit kunnen drukken. Ieder op z'n eigen niveau uiteraard en ik gun ze daartoe ook de tijd, maar toch. En dat geldt dus al helemaal voor 'nieuwe Nederlanders' die zich in de politiek menen te moeten mengen.

Dialect of accent hoort gewoon niet in het politieke bedrijf thuis want het is respectloos. Daar zit 'm de crux.

Reinaert | 25-09-11 | 11:46

@Teun van het Tuinpad | 25-09-11 | 11:42
Klopt wel.
Maar voor het zo ver is dat we echt een ander bestel hebben zal er nog heel wat water naar de zee vloeien.

Macht geef je niet zo snel op en een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:45

Kan me niet voorstellen dat het CDA en VVD nog een keer met de PVV willen regeren, dat hadden we ff nodig en is de winst van dit kabinet. Kom op, ff door de zure appel heen

Letteke | 25-09-11 | 11:45

@ApexAlpha | 25-09-11 | 11:19
Helaas is de weblink hiervoor al in gebruik...
-
www.da.nl

j0shua | 25-09-11 | 11:45

@sjipsknip | 25-09-11 | 11:40

Wat onze nieuwe Nederlanders betreft: die horen niet eens mee te mogen dingen naar een plaats in de regering. Dat is al de waanzin ten top. Dus dan doet hun accent er ook niet toe.

ZKH EénOog | 25-09-11 | 11:44

Waarom zou het CDA moeten breken, tijdens de algemene beschouwingen zijn alle punten bijna binnen gehaald een mooier resultaat kan je niet behalen om je regeringsprogramma door te voeren, en, CDA… dit kwam echt niet door jullie inhoudloos geleuter , maar geef Wilders maar een klopje op zijn schouders… die de hele Linksekerk afblufte, en een goed resultaat neer zette, om de gore troep, die zij achtergelaten hebben in de laatste decennia's; de uit de hand gelopen kosten voor; immigratie, generaalpardon, de subsidiewatervallen te ruimen, hopelijk doen ze dit ruimen net zo goed als bij een uitbraak van de Qkoorts!!

ONS | 25-09-11 | 11:43

@Reinaert | 25-09-11 | 11:41
Ik ben ook geen PvdA-watcher.
Maar het zou zo maar kunnen dat ze Woutertje terug naar voren gaan schuiven.
De vraag is volgens mij of er iemand binnen de PvdA bij machte is om Bos om te lullen.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:43

Ik denk dat er meer mensen zijn die zonder 'Geloof' functioneren als met.
Het CDA speelt derhalve geen enkele prominente rol in ons bestel.
Alle opgebouwde macht, die zij weldegelijk nog heeft in bestuurlijke functie's, is gebaseerd op de vroegere verzuilde samenleving.
En die is er (bijna) niet meer dus het bestaansrecht van deze politieke partij is over.
Klaar.

Daarnaast is het bestaan van een CDA, de vrijbrief voor andere 'Gelovigen' om hun achterlijke 'Geloof'
te laten gelden (met alle gevolgen vandien).

Opheffen die club dus.

Teun van het Tuinpad | 25-09-11 | 11:42

@Che_cuevara | 25-09-11 | 11:38

Mij bekruipt het diepdonkerbruine vermoeden dat men bij de PvdA momenteel geen mogelijke opvolger klaar heeft staan, anders zou er al lang aan de poten van Job's stoel gezaagd worden en dat is nog niet echt het geval.

Maar wederom: ik ben geen PvdA-watcher dus kan het mis hebben.

Reinaert | 25-09-11 | 11:41

En nog mening over een klein deel dan de quote....
Iemand een poedel noemen gaat nog wel.
Maar de opmerkingen; 'hij mag wat plassen, hij mag wat keffen' (oid) daar zit de angel. Er is geen enkele geval waarin je tegen een politicus kunt zeggen dat hij/zij 'van een ander mag plassen'.
Evengoed was de opmerking van Rosenmoller hufteresque.

Einde van de Domheid | 25-09-11 | 11:41

@ Reinaert | 25-09-11 | 11:32 | + 0 -

U heeft dus dezelfde mening betreffende onze nieuwe Nederlanders??
Ach ja een arrogante kwast op zondag die anderen de maat wenst te nemen en zelf niet aan zijn eigen geldende maatstaven voldoet. Communicatie is belangrijk dat men elkaar begrijpt als er gesproken wordt dat is ook de functie van een taal de rest is gewoon poeha en kunstgelul. De door u genoemde personen zijn perfect te volgen daar is geen woord spaans bij. Uw kritiek is gewoon gewauwel. Bent u nu boos omdat u op de vingers getikt wordt en weet dat het eigenlijk snobbistisch geauwehoerrrrr is!!

sjipsknip | 25-09-11 | 11:40

@Dhr. W. Anhoop | 25-09-11 | 11:37
Ik denk dat dat ijdele hoop is.
De PvdA die de PVV gedoogd, no way.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:40

@ZKH EénOog | 25-09-11 | 11:35

Op die manier heeft men - was het niet bij D'666 ? - een coupe willen plegen. Bleken alle kersverse leden op het partijcongres opeens niet mee te mogen stemmen.

Da's me de vernedering van het PvdA-lidmaatschap niet waard.

Reinaert | 25-09-11 | 11:38

@Reinaert | 25-09-11 | 11:28
Toch hoop ik dat hij nog lang "partijleider" mag zijn.
Niets beter voor het land dan Job aan het roer bij de PvdA.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:38

Over poedels gesproken, al iets ouder inmiddels herinner ik mij ooit een wit poedeltje te hebben
zien poepen.
Het beeld van peristaltische beweging waarmee de bruine derrie uit de roze sluitspier werd geperst kwam mij onmiddellijk voor ogen toen ik de mond van Onno Ruding in een of ander leugenachtig lulverhaal de zelfde beweging zag maken.
Niet zo vreemd Poedels en Politicie.

Ratzing. | 25-09-11 | 11:37

De teloorgang van het CDA zal voor de aankomende verkiezingen een feit zijn. PvdA is nog niet afgeschreven, die zullen ondanks de hop van job de aankomende periode sterker naar voren komen. Dit omdat nederlanders altijd medelijden krijgen met de underdog.

My guess, volgende periode ook een gedoog variant waarbij VVD en PVV regeren, en PvdA gedoogd....

Dhr. W. Anhoop | 25-09-11 | 11:37

@Reinaert | 25-09-11 | 11:32
Chapeau, een perfecte reactie.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:36

@Reinaert | 25-09-11 | 11:28

En juist daarom, moeten we allemaal even PvdA-lid worden, en ff helpen om Job her te verkiezen als partijleider.

ZKH EénOog | 25-09-11 | 11:35

@dr. Alban | 25-09-11 | 11:27
Precies. Wanneer kunnen we nu eindelijk naast de reaguursels ook de headlines beoordelen.

Err | 25-09-11 | 11:35

Waar het CDA pas echt van gaat schudden is als straks de nieuwe zetelwaarheid eens eindelijk vertaald wordt naar de benoemde bestuurdersbaantjes in de provincie.

smdyasc | 25-09-11 | 11:33

Die Buma had een heel nare uitstraling. Er zat hem iets goed dwars, terwijl er problemen zat zijn en dat soort emotie node gemist kan worden.

Gelukkig is daar nog Verhagen, maar hoe lang nog?

Met zulke lui in de fractie en in het bestuur, is het CDA-schip zinkende. Klassiek kan dan de vraag zijn wanneer ze breken en wat ze het oplevert, ik denk simpelweg een enkeltje zeebodem. Behoudens de pragmatisch ingestelden, een minderheid binnen het CDA op dit moment, zal iedereen alleen maar ach en wee roepen, anti-PVV oreren en verder met geen enkele relevante oplossing komen.

En, dat is nieuw, daar heeft de kiezer een neus voor gekregen.

NoMinister | 25-09-11 | 11:33

@sjipsknip | 25-09-11 | 11:27

Ik spreek noch schrijf perfect Nederlands.

Dat neemt echter nog niet weg dat ik wel van mening ben dat van de mensen die Nederland besturen verwacht mag worden dat ze toch op z'n minst vrijwel accentloos Nederlands spreken.

En lieden als Verhagen, Roemer en - inderdaad - Kamp doen dat niet.

En voor het overige laat ik het hierbij. Of en wanneer ik buiten ga spelen maak ik overigens zelf nog wel uit - met uw welnemen.

Reinaert | 25-09-11 | 11:32

Natuurlijk gaat de PVV niet breken. Daar is Wilders namelijk niet bij gebaat. Tenzij hij zó dom is te denken dat hij vanuit de oppositie meer kan bereiken. En dat is zelfs hij niet.

Parsons | 25-09-11 | 11:31

@ZKH EénOog | 25-09-11 | 11:24

Ik vermoed dat het niet al te lang meer duurt voordat Job een andere job krijgt.

Van zijn manier van oppositie voeren komt in elk geval niet veel terecht en ook verder is 'ie veel te onzichtbaar.

De vraag is alleen wie de job van Job krijgt? Ik heb werkelijk geen idee of er een potentiële opvolger klaarstaat of niet, zo goed ken ik de PvdA dus niet. Dat Job op termijn niet te handhaven valt lijkt me echter als een paal boven water te staan.

Reinaert | 25-09-11 | 11:28

Je vergeet Norbert Schmelzer Bas, beter bekend als 'de Teckel', met dank aan Wim Kan.

N=1 | 25-09-11 | 11:28

@Reinaert | 25-09-11 | 11:22

En dan vergeet je nog de meester aller accenten: Henk Kamp.

ZKH EénOog | 25-09-11 | 11:27

@ Reinaert | 25-09-11 | 11:22 | + 0 -

ABN bestaat helemaal niet en waarschijnlijk vind u van uzelf dat u perfect NL spreekt en schrijft. Ja dat is ook erg belangrijk om NL te besturen. Ga lekker buiten spelen zou ik zeggen en verschoon ons van uw gewauwel,

sjipsknip | 25-09-11 | 11:27

Gaat weer alle kanten op deze column. Tweets van afgelopen week aan elkaar geregen?

dr. Alban | 25-09-11 | 11:27

@Reinaert | 25-09-11 | 11:22
Wederom eensch, doch het Brabantse accent heeft wel iets.(Nee ben geen Brabander).

dan-b | 25-09-11 | 11:26

@Reinaert | 25-09-11 | 11:14

En als ze bij de PvdA Job herverkiezen als partijleider, gaat het misschien nog wel eens helemaal goed komen met dit land.

D66 zal hooguit groeien, als het aantal Turken en Rechters drastisch toenemen in dit land, en GroenLinks en PvdD staan ook al een poosje op hun maximum.

Dan blijven er dus eigenlijk maar drie grote partijen over, de VVD, de PVV en de SP. Het zal me benieuwen, wat daar uit resulteert.

ZKH EénOog | 25-09-11 | 11:24

Dit heb ik gisteren al voorspeld. De opositie is zo dom bezig met het beuken op de PVV terwijl de zwakke broeder in de coalitie het CDA is. De strategie van de opositie is hopeloos verkeerd. Alweer een sein dat het beter is dat Cohen en Pechvogel vertrekken ze zijn blind van haat jegens de PVV en daarom de verkeerde strategie volgen. Echter zal het CDA electoraal zeer weinig winnen omdat de partij te wereldvreemd is gworden, mensen als Bakellende, Donner en Ballin hebben dit bewerkstelligd. Bovendien is een middenpartij niet meer van deze tijd mensen willen duidelijkheid in deze onzekere tijden, dit soort partijen geven dat nooit omdat ze altijd op het pluche willen zitten verkopen ze ziel en zaligheid.

sjipsknip | 25-09-11 | 11:24

@dan-b | 25-09-11 | 11:17

Dan ben je in de kamer wel van al die provinciale - voornamelijk Limburgse - accenten verlost inderdaad. Neem nou zo'n Minime Verhagen met z'n misdienaarsaccent, dat trekt een normaal mens toch niet?

Om het over Roemer met z'n proleterige Brabants nog maar niet te hebben trouwens. Overigens: ik heb niks tegen accenten hoor, maar ik vind ze in de Staten Generaal niet thuis horen. Dé uitgelezen plek om ABN te lullen wat mij betreft.

Reinaert | 25-09-11 | 11:22

@ApexAlpha | 25-09-11 | 11:19
Die is er al geweest, van 1980 tot 1986.
Was niet echt een groot succes.
Maar dat lag aan de tijd, het was nog wat vroeg voor zo'n partij.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:21

@Reinaert | 25-09-11 | 11:14
Kunnen ze niet onder nul zakken?
Dan zijn we ze zeker kwijt.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:19

Iemand zou eens een centrumpartij moeten beginnen net als het CDA maar zonder het Christelijke deel... mijn stem zou die hebben

ApexAlpha | 25-09-11 | 11:19

Iemand zou eens een centrumpartij moeten beginnen net als het CDA maar zonder het Christelijke deel... mijn stem zou die hebben

ApexAlpha | 25-09-11 | 11:19

Het CDA is te zeer verknocht aan de macht en het pluche.
En breken met dit kabinet zou hun wel eens meer verlies kunnen opleveren. Niemand kan voorspellen of dat zo is.
Ze zijn nu al de gebeten hond.

Che_cuevara | 25-09-11 | 11:19

CDA of geen CDA, het zal me mijn reedt roesten.

Krabatsch | 25-09-11 | 11:18

@Reinaert | 25-09-11 | 11:14
Ik blijf stemmen op De Tegenpartij.

dan-b | 25-09-11 | 11:17

"... Eén van de eerste debatten die ik als jonge knaap voor de baas moest volgen, vond plaats op de avond van dinsdag 10 december 2002..."

Als je nu een 50+er bent, was je in 2002 ook al geen jonge knaap meer, Bassie...

ZKH EénOog | 25-09-11 | 11:16

Een regentenpartij als het CDA zal waarlijk door niemand gemist worden.

Op naar de nul zetels!

Reinaert | 25-09-11 | 11:14

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com