Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

COLUMN: Krimpende banken

swisscheese.jpg ING gooide er deze week een paginagrote advertentie tegenaan om aan de klant te vragen "hoeveel bank wil je hebben?". Het antwoord zal zijn: veel minder bank dan nu! Dit hadden de ING marketeers kunnen weten. Iets met de tijdsgeest aanvoelen? Hoogste baas Hommen is duidelijk. ING moet krimpen en niet z'n beetje ook. En hij is lekker bezig. Alle verzekeringsactiviteiten de deur uit; verkoop van balansopkrikker ING Direct (USA); dumpen van staatsobligaties van Spanje en Italie (aan de ECB met dank aan de belastingbetaler), afwaarderen commercieel onroerend goed. ING ligt onder vuur. De staatssteun is nog niet volledig terugbetaald. Haar rating is slechts 'single A' . Zelfs het Franse BNP Paribas, zwaar onder vuur op de financiële markten, heeft nog eventjes 'double A' (in ieder geval gisteren nog). De koers is in vrije val. De droom van Holland Financieel Centrum blijkt een nachtmerrie. De Nederlandse geldsector - een sector? drie banken hebben het voor het zeggen - is veel te groot in relatie tot de reële economie. En ons bankwezen heeft volgens het IMF veel te weinig vet op de botten. De banken hebben uiteindelijk de belastingbetaler in gijzeling. Zweden, Zwitserland en de UK hebben er nu echt genoeg van en nemen echte maatregelen. Het UK gaat het verst. De commissie Vickers wil binnen een bank het nutsbedrijf afsplitsen van het zakenbankieren (ringfencing). Dat kost geld, veel geld (4 tot 7 miljard pond per jaar), maar de Engelsen lijken niet te buigen voor de banken. En Nederland? Een slap klef broodje. In de troonrede komen de banken éénmaal voor. Er wordt aangekondigd dat vanaf 2012 van de banken een 'bijdrage' zal worden gevraagd in de vorm van een bankenbelasting, die misschien 300 miljoen oplevert, ja dat schiet echt op. De banken worden weer netjes uit de wind gehouden. Dit is overigens niet de transactiebelasting, door de media ook een bankenbelasting worden genoemd. De opbrengst gaat naar Brussel. Deze belasting gaat wel geld in het laatje brengen. Helaas gaat ú deze belasting betalen, daar is Zalm van ABN AMRO heel helder over. Politici denken dat het 'flitskapitaal' gaat verdwijnen. IJdele hoop. Deze bankbelasting gaat de risico's van bankieren niet verlagen, eerder versterken, want deze kostenpost moet terugverdiend worden. De Jager moet toch maar eens goed kijken naar Zwitserland. Net als Nederland een land met grote afhankelijkheid van de export; net als Nederland een land met een sterke valuta; net als Nederland een land met slechts enkele zeer grote banken; net als Nederland een land dat een grote bank moest redden met belastinggeld. De Zwitsers willen een solvabiliteit van 19%, Nederland Basel III eist 10,5%. De Jager doet net alsof Zwitserland niet vergelijkbaar is (zie hier), onterecht. Dit zou slecht nieuws zijn voor ING. Het eigen vermogen moet dan weer groter worden. Op de beurs nieuw eigen vermogen ophalen lijkt een droom. De concurrentie tussen banken gaat niet meer om de klant, maar om eigen vermogen. BNP Paribas is op bedeltoer naar Mekka, Bank of America klopte aan bij Buffet. En banken die achteraan staan, hebben maar twee routes om nationalisatie te voorkomen: winstmaken of krimpen. Met beide heeft Hommen als oud-Philips saneerder ervaring. lees mijn blog over banken, brokers en beurzen www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl twitter: @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

@ dilic | 25-09-11 | 14:41
Ben hem nu aan het binnenharken. Bedankt voor de tip!

René from the Café | 26-09-11 | 14:33

René from the Café | 24-09-11 | 12:21

Heb je ook de documentaire "the money masters" gezien? Dat is ook een zware pil, maar dan is alles je wel meteen duidelijk. Het vervolg waar je de link van gaf heb ik echter nog niet gezien, maar zal het binnenkort maar eens bekijken.

Heb jij ook de documentaire Inside Job gezien?

dilic | 25-09-11 | 14:41

De bank in mijn tuin, een tuinbank dus is goud eerlijk en heeft mij nooit in de steek gelaten.

herodus | 25-09-11 | 04:57

Verzekeringsdeel afsplitsen en die aandelen cadeau doen aan eigen aandeelhouders. Na een poosje beursnotering aanvragen voor de verzekeringsaandelen en klaar zijn we: Een enigszins hanteerbaar balanstotaal.

Ribero | 24-09-11 | 20:48

René from the Café | 24-09-11 | 15:54
thanx!
had 'm inmiddels zelf getraceerd en ben vanmiddag zoet geweest met deel 1 (beetje recalcitrant richting moeder natuur: het is bijna f*cking oktober, flikker nou maar op met die zon).
Ik post 'm zelf toch nog maar een keer, voor de liefhebbers die hun centjes-gerelateerde reaguursels enigszins zouden willen onderbouwen (het filmpje duurt wel 3,5 uur, maar come on, zo'n leuke vriendin hebben jullie nou ook weer niet om daar niet ff voor te gaan zitten).
money masters
www.youtube.com/watch?v=TwqUr7PSRO8
wizard of oz:
www.youtube.com/watch?v=7qIhDdST27g

ijzerwafel | 24-09-11 | 20:42

Jullie denken toch niet dat de banken die bankenbelasting betalen.
Welnee.
Dat betalen àlle particuliere klanten omdat de banken deze volledig doorberekenen aan hen.
Niet alleen Henk en Ingrid zijn de pineut.
En met dank aan JKdJ.

Dostranamus | 24-09-11 | 17:36

Erg dom om deze bank (de ING dus) als negatief af te schilderen. Kost ons onze economie als dergelijke bedrijven omvallen. Dom dus zo'n stukje tekst

msgambler | 24-09-11 | 17:21

@Maaiveld | 24-09-11 | 16:28 | + 0 -
Wanneer ga je?

-=PyP=- | 24-09-11 | 16:52

@Reinaert | 24-09-11 | 12:10 | + 2 -
Tja, daarom ben ik na 2008 overgestapt naar de Rabobank. Niet omdat ik de bank niet vertrouw, maar omdat ik het volledig oneens ben met hun beleid. Rabobank betekent veel meer voor de lokale ondernemer en de maatschappij. Dus ieder geval een stuk beter dan ING.

-=PyP=- | 24-09-11 | 16:46

Banken hebben de afgelopen tien jaar miljarden euro's winst gemaakt en als dividend uitgekeerd aan hun aandeelhouder. Maar telkens als de poep de muren raakt kunnen overheden, burgers dus, bijspringen.
Wat doen we eraan? Niemand gaat de straat op. Blijkbaar vinden we het prima door die omgekeerde Robin Hoods beroofd te worden.

Maaiveld | 24-09-11 | 16:28

@ijzerwafel | 24-09-11 | 13:08
Je kunt hem vinden via Spotnet of Spotplanet!

René from the Café | 24-09-11 | 15:54

KeurMeester | 24-09-11 | 15:31
LOEL!

KeurMeester | 24-09-11 | 15:32

"Een ombudsman of ombudsvrouw is een ambtenaar die de taak heeft om als onpartijdige instantie klachten van individuele burgers tegen de overheid, instellingen en bedrijven te onderzoeken."

En nu preekt ombudsman Alexander Brenninkmeijer van aantasting van gezag van kamer en premier? Hoe moet ik nu straks geloven bij een eventueel probleem met de overheid dat deze man onafhankelijk te werk gaat?!

Als ik Alexander Brenninkmeijer moet geloven doet hij voorkomen dat hij midden in de samenleving staat.

KeurMeester | 24-09-11 | 15:31

ING weg ermee.

Prutsert3368 | 24-09-11 | 14:56

Ik zit al op een bank. laat mij met rust!

zuiderstijl | 24-09-11 | 14:23

daniel78 | 24-09-11 | 13:35
Inderdaad, de banken de vrijheid geven, maar het geld zelf ook opdat wij zelf kunnen bepalen met welk ruilmiddel we betalen of sparen. Kunnen ook daar weer de besten overblijven.

Willem Hollander | 24-09-11 | 14:03

Mij kun je bijvoorbeeld niet wijs maken dat als ING,ABN en andere failliet gaan er geen bijvoorbeeld Aziatische banken zijn die aan de financiële dienstverlening voor Nederlanders kunnen en willen voordoen. Tenslotte zit het meeste kapitaal tegenwoordig in Azië.

daniel78 | 24-09-11 | 13:41

Wat bedoel je ? Dat ING Capital Life Insurance de samenwerking met China opzegt ?!

hawie | 24-09-11 | 13:39

Het huidige systeem met de euro is op zijn eind. In de marge van een tot stilstand komende economisch systeem, overleven we op dit moment. De banken geloven er niet meer in en functioneren in de modus /overleven. De overheden weten het ook niet meer. Ze komen niet verder dan een stukje theater waarin ze, bekvechtend, langzaam maar zeker, alle verworvenheden aan het vernietigen zijn. Door de euro zijn we volstrekt kansloos geworden.

jaco | 24-09-11 | 13:38

Ik snap niet waarom de overheid en dus de belastingbetaler zich überhaupt bezig houdt met banken.Banken moeten gewoon vrij zijn om zo dom te handelen als ze zelf willen.Het is aan de klant van een bank om te bepalen hoeveel risico hij of zij wil lopen.Banken moeten ook gewoon failliet kunnen gaan dit is onderdeel van hoe een vrije markt functioneert.Niet redden maar failliet gaan en dan blijven vanzelf de sterken overeind die zich niet aan allerlei onverantwoord gedrag schuldig hebben gemaakt in de jacht op grotere winsten.

daniel78 | 24-09-11 | 13:35

Wederom een goed stuk ! Ik lees het graag :)

Cinq-Marquis | 24-09-11 | 13:34

@Peter Verhaar;
Je vergeet nog de 12,5 miljard aan rommel SubPrime hypotheken die op de balans staan van ING.
Die zijn niets meer waard, maar worden gedekt door de Nederlandse Staat.. dus jij en ik.
Zonder die staatsgarantie uit de USA crisis tijd zou ING al door het putje zijn gegaan.
Je moet verder wel hondsbrutaal zijn om daar bij die faalbank nog bonussen op te strijken.
Toch gaat dit einde van dit jaar gewoon door.

070 | 24-09-11 | 13:34

Alle rekeningen van de belastingdienst zijn postbank / Ing rekeningen. Als je die weg zou denken wat bijft er dán nog over van de ING?

Bankenbelasting is geen bijdrage van de banken. Het wordt gewoon doorberekend aan de consument. De consument betaalt.

En de Euro een sterke munt? Nog even ja!

doskabouter | 24-09-11 | 13:29

'In heel Duitsland zeggen bankmedewerkers achter de schermen vreemde dingen te zien die erop wijzen dat er 'iets' staat te gebeuren. Handelaren in edelmetaal kunnen de vraag naar goud en zilver amper nog aan omdat steeds meer mensen de toekomstige waarde van hun euro's niet meer vertrouwen.'
Kaas de Vies | 24-09-11 | 13:01
(en de link)

Leuke theorie, maar vraag mij af of ze de koers van goud de afgelopen week gezien hebben. Klopt dus niets van.

HotPotato | 24-09-11 | 13:22

Even een voorbeeldje van hufterigheid bij de meeste banken: overal hebben ze enorm bespaard op vastgoed, maar de "kwartaalbijdrage" van 2,75 is inmiddels een "maanbijdrage" geworden van hetzelfde bedrag en dat alles in 5 jaar tijd.Ja meneer , itc is niet goedkoop.... en daarom hebben wij helaas de bijdrage moeten verhogen. Vastgoed eruit, personeel eruit, diensten uitgekleed , ga zo maar door, efficiency betekent eigenlijk, maak met alle banken de afspraak dat de "maandbijdrage" binnen een marge wordt afgesproken, dan kan de consument geen kant op.

zwemverbrander | 24-09-11 | 13:13

@La Bailaora | 24-09-11 | 13:08 | + 0 -
Treffende vergelijking van mijn broer trouwens ;)
Maar je hebt gelijk.

Kaas de Vies | 24-09-11 | 13:09

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:59
Zie het als je broer: die gaat effe via Wehkamp wat nieuwe producten bestellen: laptopje, 3D tv, etc. Dan heeft hij schulden en dreigt de deurwaarder: dan komt-ie bij jou en vraagt of jij hem niet effe wil helpen dokken zodat de deurwaarder niet komt.

Dan kun je een aantal dingen doen: 1) gewoon geld geven (weg is het geld (en jij zit al tegen je taks, zie onze staatsschuld), behalve natuurlijk voor je broer: die heeft de laptop en 3D tv 2) je kunt die spullen opeisen in ruil voor dat geld (eilandje van Griekenland of de Finse deal), 3) zeggen dat-ie het maar uitzoekt (deurwaarder langs laten komen).

Dat laatste lijkt mij ook zo gek nog niet, omdat optie 2 in het geval van je broer nog wel kan, maar bij landen leidt dat m.i. simpelweg tot oorlogen, zodat in het geval van landen alleen optie 1 en 3 overblijven.

Aangezien Rutte en de Jager vooral denken in machtspolitieke grootheden, is het voor hen van belang dat Europa als een grote machtsblok overeind blijft. En dat moet dan maar met jou belasting- c.q. spaar-geld (optie 1).

La Bailaora | 24-09-11 | 13:08

René from the Café | 24-09-11 | 12:21
Goeie link, thanx!
weet je misschien of secret of Oz zelf ook ergens te vinden is?

ijzerwafel | 24-09-11 | 13:08

@BennieB | 24-09-11 | 12:45 |
En als u nu eens kunt kiezen tussen éénmalig 500 euro versus 100 euro per jaar met de plechtige belofte van de regering dat dit maximaal 3 jaar zal duren?

Magnum Force | 24-09-11 | 13:04

@vraagstaart | 24-09-11 | 12:52
Er is dus eigenlijk niets veranderd in al die tijd.

Nederland zal nooit wakker worden vrees ik.

Che_cuevara | 24-09-11 | 13:01

BennieB | 24-09-11 | 12:45
Ook als het je nu 150 Euro kost (slikken en uithuilen: failliesement, uit de Euro, geen toekomstige kosten meer), en daar tegenover zeg 75 Euro, maar dan jaarlijks tot het einde der dagen: Eurobonds met hogere rente en een permanente stroom geld naar de armere landen, simpelweg omdat ze geen verdienend vermogen (lees: ijskasten van AEG, Siemens, of auto's als BMW's, Volkwagens, etc, etc) hebben?

La Bailaora | 24-09-11 | 13:00

@BennieB | 24-09-11 | 12:45
Helaas zullen de bedragen andersom liggen.
Redden kost je een vermogen.
Niet redden kost je een maandsalaris.

In die orde van grootte moet je het zien.

Che_cuevara | 24-09-11 | 12:59

@La Bailaora | 24-09-11 | 12:55 | + 0 -
Nederland moet hier gewoon voor passen

We zijn in de ellende gebracht door landen die geen normale begrotingsdiscipline hebben en dan moeten we ook nog meer rente daardoor betalen en onze souvereiniteit overdragen aan Europa.

Ik zeg nee hiertegen.

Ik ben bereid te bezuinigen en meer belasting te betalen, maar niet voor Griekenland. Ik ben NIET solidair met ze. Ze frauderen, draineren en liegen, daar hou ik niet van, dus daar wens ik niet voor te betalen.

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:59

Vergeet ook niet dat door de eurobonds er een gemiddeld Europa risico komt.
Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:33
Klopt helemaal. We gaan dan sowieso meer rente betalen over de nieuwe obligaties, zelfs wanneer we die bonds ophalen uit de markt met werkelijk geld.

La Bailaora | 24-09-11 | 12:55

@vraagstaart | 24-09-11 | 12:52 (vervolg) met een weer hoogst actuele tekst, overigens.

vraagstaart | 24-09-11 | 12:54

@Che_cuevara | 24-09-11 | 12:47 Reeds lang geleden bezongen door de onvolprezen Louis Davids. Dit zou het Nederlandse volkslied moeten zijn, met de nadruk op "volk":

www.youtube.com/watch?v=q3dqDVgWS1Y

vraagstaart | 24-09-11 | 12:52

@Che_cuevara | 24-09-11 | 12:49

Tanks genoeg. Alleen zijn de tankpasjes ingenomen.

En zo'n dikke MTU-motor loopt echt niet op water hoor!

Reinaert | 24-09-11 | 12:52

@BennieB | 24-09-11 | 12:45 | + 0 -
Ze zeggen dat het je 100 euro kost, maar over 1 jaar staan ze weer met hun handjes op te bedelen.

Bij 150 weet je precies waar je aan toe bent.
Een ander voordeel is dat je laat zien dat je bereid bent iemand te laten vallen die de regels aan haar Italiaanse laars lapt. Voorkomt moral hazard.

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:51

@Teun van het Tuinpad | 24-09-11 | 12:16
Helaas zijn die uitgestorven.

Che_cuevara | 24-09-11 | 12:51

@blinde kip | 24-09-11 | 12:43

Om te beginnen maar eens met fakkel, hooivork en strontkar naar de diverse hoofdkantoren van de banken.

Dáár heeft de bron van alle kwaad zich genesteld. De onnozelaars op het binnenhof faciliteren de banken slechts, dat zijn de meelopers. Die scheren we later nog wel kaal.

Reinaert | 24-09-11 | 12:51

@blinde kip | 24-09-11 | 12:43
Zetten zij wel een paar tanks tegenover.
Die hebben ze nu toch op overschot.

Che_cuevara | 24-09-11 | 12:49

@CoffeePatch | 24-09-11 | 12:41

Dat soort mensen kan ik missen als kiespijn. En ik vermoed dat de rest van de samenleving het wel met me eens kan zijn ook. De graaicultuur verziekt ondertussen zo ongeveer alles en iedereen.

Gewoon je werk doen en niet lullen maar poetsen. En als het je niet aanstaat opsodemieteren! Het is allemaal niet zo moeilijk, alleen is het nog wel even wachten op iemand die opstaat om deze Augiasstal uit te mesten. Slappe figuren als Jan-Kees de Jager zie ik het in elk geval niet doen, die laten hun oren hangen naar het bankvolk.

Reinaert | 24-09-11 | 12:48

@vraagstaart | 24-09-11 | 12:04
Da's toch altijd zo.
Wij betalen altijd de rekening terwijl we niet eens uitgenodigd zijn voor het banket.

Che_cuevara | 24-09-11 | 12:47

Overigens, wat een gebrek aan inhoud bij Peter Verhaar, maar goed, die hoef ik dan weer niet te betalen.

BennieB | 24-09-11 | 12:47

Steun aan Nederlandse banken en verzekeringsmaatschappijen worden tot nu toe goed terugbetaald, ondanks grote bonussen.
Zelf met rente en boetes wegens vervroegd aflossen.
Kan je van de steun aan Griekenland niet zeggen, dus waar kies je voor.

HotPotato | 24-09-11 | 12:47

Voor mij is het heel simpel. Als het redden van een bank (of Griekenlnad) mij 100 euro kost en het niet redden 150, redt ze dan maar. Alle restpraat is leuk voor de buhne maar verder niet interessant.

BennieB | 24-09-11 | 12:45

@Reinaert | 24-09-11 | 12:17
Met hooivorken en fakkels naar het binnenhof. Dat zou niet eens zo'n gek idee zijn.

blinde kip | 24-09-11 | 12:43

Reinaert | 24-09-11 | 12:38 |
Een salaris van een paar ton is voor een aantal mensen niet voldoende om de prestatie te leveren die van hun voor dat geld mag worden verwacht. Kennelijk is een flinke bonus nodig voor de motivatie.

CoffeePatch | 24-09-11 | 12:41

@Jos Brinkie | 24-09-11 | 12:38 Ja. Alleen helaas niet op het ING hoofdkantoor.

Treurig varken | 24-09-11 | 12:41

@Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:35
eens!

lion@night | 24-09-11 | 12:39

Ze zouden ook eens kunnen stoppen met het sponsoren van de halve sportwereld, normale salarissen voor de top gaan geven en kappen met bonussen om maar wat te noemen.

Treurig varken | 24-09-11 | 12:39

Is die satelliet al neergestort?

Jos Brinkie | 24-09-11 | 12:38

@CoffeePatch | 24-09-11 | 12:35

Dat vermoedde ik ook al, maar voor alle zekerheid vond ik het toch nog even nodig mijn punt te herhalen. Gewoon omdat het een fokking schandaal is dat dit soort dingen 'gewoon' maar toegestaan worden.

Reinaert | 24-09-11 | 12:38

@irma zonderboezem | 24-09-11 | 12:34 | + 0 -
Hahaha lol, dank u.

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:37

Reinaert | 24-09-11 | 12:34 |
Het was sarcastisch bedoeld.

CoffeePatch | 24-09-11 | 12:35

@lion@night | 24-09-11 | 12:34 | + 0 -
Tja het traditionele bankieren en het investment gebeuren van banken moet weer strikt gescheiden zijn.

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:35

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:30
Hoe dan ook,er is ook iets positiefs te melden over dit topic en dat is hoe lekker je eruit ziet op de foto!

irma zonderboezem | 24-09-11 | 12:34

@Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:25
Dat klopt wat je daar schrijft, mijn reaguursel was meer gericht op het commerciële karakter van de banken.

Ik meen dat de bankreserves minimaal 8% dienen te bedragen, hetgeen betekent dat met 92% van het kapitaal gespeculeerd kan worden. Dat is een behoorlijke commerciële activiteit.

Neemt niet weg dat dat speculeren met 92% van het kapitaal belachelijk hoog is.

lion@night | 24-09-11 | 12:34

Goed stukje van Verhaar... wordt het toch nog weer serieus na de openbaar-vervoer-rukker van A'dam.

pielewaaier | 24-09-11 | 12:34

@CoffeePatch | 24-09-11 | 12:31

En vind jij dat banken die met publieke gelden overeind gehouden worden vervolgens bonussen uit mogen betalen? Want dáár gaat het natuurlijk om.

Het moge duidelijk zijn wat ik er van vind: njet!

Reinaert | 24-09-11 | 12:34

@La Bailaora | 24-09-11 | 12:22 | + 0 -
Vergeet ook niet dat door de eurobonds er een gemiddeld Europa risico komt.

Wij betalen dus meer rente omdat wij nu goedkoper kunnen lenen, dit word dus duurder door het gemiddelde europese risico. Wij staan weer garant voor "de lieve kleine niet zelf broekophoudende grote smoelenlandjes", die vaak over eer praten, maar er nooit naar handelen.

Zij zijn niet solidair, en daarom moeten wij de stekker eruit trekken (vrij naar Jolande Sap).

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:33

Reinaert | 24-09-11 | 12:25 |
Bij een bank werken mensen voor hun bonus, niet voor hun salaris.

CoffeePatch | 24-09-11 | 12:31

@ad melkert | 24-09-11 | 12:18 | + 0 -
Dit heeft niet zo zeer te maken met waardecreatie voor de aandeelhouder, maar met de agency-theorie.

De bankier probeert zoveel mogelijk geld binnen te harken en zal focussen op alle diensten die voor hem bonus oplevert. Al die randzaken boeit hem of haar niet meer, zien ze als nodeloze kosten.

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:30

Verhaar heeft een punt over de bankbelasting. Het is weer typisch een bureaucraten-oplossing.

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:28

Is de laatste alinea weggevallen of zo?

Parsons | 24-09-11 | 12:26

Peter Verhaar, hoeveel winst maken die door Bos overgenomen gezonde onderdelen van Fortis? ING heeft inmiddels meer dan 8 miljard terugbetaald aan de staat. Is dat niet meer dan de huidige beurswaarde van ABN op dit moment zou zijn?

CoffeePatch | 24-09-11 | 12:26

@vraagstaart | 24-09-11 | 12:22

En zelfs als er verliezen gemaakt worden worden de (bizarre) bonussen gewoon uitbetaald. Met dank aan - wederom - de belastingbetaler.

Banken zijn anno tegenwoordig een soort parallel universum geworden. Volstrekt gescheiden van welke realiteit dan ook en absoluut onaantastbaar want in geval van nood beschikkend over onuitputtelijke geldbronnen (lees: belastinggelden).

Reinaert | 24-09-11 | 12:25

@lion@night | 24-09-11 | 12:23 | + 0 -
Daar gaat het dus mis.

Het zijn geen commerciele bedrijven, ze beheren ook de infrastructuur. Het zijn eigenlijk semi-publieke of semi-private bedrijven.
De staat verleent een vergunning aan bank X om hier mee te doen aan de infrastructuur.

Het ging mis toen de bankiers dachten dat ze gave gasten waren en alles konden maken, maar het zijn eigenlijk vereldelde ambtenaren, dat zie je ook terug in hun CAO's.

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:25

@Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:15
dan valt het businessmodel in elkaar.
Het zijn uiteindelijk ook commerciële bedrijven.

lion@night | 24-09-11 | 12:23

Uiteindelijk zal de enige oplossing blijken te zijn de euro-bonds via de ECB. De ineenstorting wordt zo voorkomen, maar aangezien dat betekent dat er geld bijgedrukt wordt, gaan de spaarders dus de rekening betalen: Euro zal zakken en de inflatie toenemen.

Rutte en de Jager kunnen dan uiteindelijk zeggen: 'zie je nou wel', de Euro is niet ingestort. Dat u dat met uw spaargeld betaalt, tja dat begrijpen toch maar weinigen, wanneer via het vertraagde effect na een jaar of wat de koffie in de supermarkt en de reis naar Turkije veel duurder blijken te zijn.

Probleem met Griekenland e.d. is echter wel dat dat een structureel probleem is. Dat land heeft weinig 'verdienend' vermogen, want geen producten waar de wereld op zit te wachten. Dat wordt dan wel een permanente stroom geld die kant op, want devaluatie om de concurrentiepositie te verbeteren zit er immers niet meer in. Dat betekent ook een permanent hogere inflatie in de gehele Eurozone, vooral wanneer dezelfde effecten gaan spelen met Portugal, en in mindere mate met Spanje en Italie.

La Bailaora | 24-09-11 | 12:22

@Reinaert | 24-09-11 | 12:12 Komisch, niet? Zodra er verdiend wordt gaat het naar de aandeelhouders, zodra er verloren wordt draait de belastingbetaler ervoor op.

Natuurlijk verklaarbaar in een land waar de koninklijke familie (Willem I) op vergelijkbare manier haar kapitaal heeft vergaard.

vraagstaart | 24-09-11 | 12:22

Wat ik steeds meer zie is ondergronds bankieren.

Nu kan het nog, want cash bestaat, over 10 jaar kan het niet meer want alles is digitaal geld.

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:21

Zwitserse banken zijn groot geworden door hun bankrekeningen op nummer bedoeld voor het verduisteren van geld door corrupte politici, staatshoofden e.d.

CoffeePatch | 24-09-11 | 12:20

Met geleend geld speculeren.
Dat is wat banken doen.
Met jouw geld dus.
Niet dat jij er ook maar iets van terugziet.
Bankiers zijn uitschot. Zalm is geen haar beter.

ZDEV | 24-09-11 | 12:19

Geld is niks waard, gelukkig wordt je er ook niet van.
Tegenwoordig redt ik me aardig met ruilhandel en ´n beetje bedelen op z´n tijdt.

Ratzing. | 24-09-11 | 12:19

Ik wil vooral een klantgerichte bank waar je binnen gewoon alle handelingen kunt verricht, grotendeels omniet en bij sommige gevallen met een te verwaarlozen bijbetaling. Het is van de gekke dat ouderen in veel filialen al niet meer terechtkunnen om geld op te halen. Een dikke schande. De klant (en niet de aandeelhouder) moet weer centraal staan. Wat dat betreft kunnen de nederlandse banken nog zeer veel leren van hun duitse collega's.

ad melkert | 24-09-11 | 12:18

banken zijn zeau 2010.

john-m | 24-09-11 | 12:18

Door die fuckers kan ik mijn hele weekend wachten op mijn salaris omdat ze de transactie vasthouden, ook al zo kut.

poepkop | 24-09-11 | 12:18

@kapotte_stofzuiger | 24-09-11 | 12:13

Daar is het nu toch al te laat voor. De overheid zit vuistdiep in de banken en is sowieso al medeplichtig.

Reinaert | 24-09-11 | 12:17

De Tempeliers, dat waren pas bankiers !

Teun van het Tuinpad | 24-09-11 | 12:16

Mooie beschrijving van de waanzin ( NL = klef slap broodje FTW). En oh ironie: is Amerika niet gesticht door lui die de wurggreep Engelse banken ontvluchtten?
Same Old Shit.

o)+ | 24-09-11 | 12:15

Juist gewoon terug naar de focus van bankieren.
Geld bewaren van de klant.

Keep it simple

Kaas de Vies | 24-09-11 | 12:15

"Wij buigen NIET, jullie barsten maar" Dat zou de strekking moeten zijn.
-verkeerde beleggingen in Griekenland, ga maar failliet
-teveel bonussen uitbetaald, ga maar failliet
-bankrun, ga maar failliet

kapotte_stofzuiger | 24-09-11 | 12:13

@vraagstaart | 24-09-11 | 12:04

Je was me voor zie ik. Ik moet sneller schrijven ;-)

Uiteindelijk betalen 'wij' toch wel. Linksom of rechtsom. Hoeveel dat ons gaat kosten is nog een raadsel, met dank aan de rookgordijnen die overal worden opgetrokken.

Reinaert | 24-09-11 | 12:12

Hoe zou het nog met Henk en Ingrid zijn ??

likmegaties | 24-09-11 | 12:12

Ik snap er niet veel van, maar we zijn de pineut. Verhaal van de hond en de kat.

Dr. Mabuse | 24-09-11 | 12:11

ING heeft gelukkig héél veel kleine klantjes die vaak toch niet de mogelijkheden hebben een andere bank te zoeken omdat geen enkele concurrent voor hen een interessant alternatief kan bieden.

Die kleine klantjes blijven dus wel behouden en daarmee zal ING het inderdaad wel redden. De gebakken lucht loopt nu langzaam uit de ballon en welke gevolgen dat gaat hebben weet niemand, het is en blijft toch maar speculeren. Er zijn te veel externe factoren in het spel om daar enig zicht op te hebben.

Of je moet wel een verdoemd goeie ziener zijn natuurlijk. Maar dan zat je niet hier doch aan de top bij de één of andere bank.

Reinaert | 24-09-11 | 12:10

ING is al flink gekrompen en de volgende slag is al voorbereid. Dankzij de grote geldmachine van de Postbank gaan ze het wel redden, zeker nu ze hun risicovolle Italiaanse beleggingen aan de ECB hebben kunnen overdoen.

Dan mogen WIJ betalen, als het daar mis gaat.

vraagstaart | 24-09-11 | 12:04

Zolang de overheid rond strooit met geld en budgetten van vele projecten continue laat overschrijden, geeft het gelijktijdig geen betrouwbaar en overtuigend signaal af naar de banken.

lion@night | 24-09-11 | 12:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken