Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

COLUMN: Griekse tragedie

grieksdrama.jpg Liefhebbers van opera wisten het al jaren. Het komt niet goed met Griekenland. Christoph Gluck schreef Orfeo ed Euridice, een opera gebaseerd op een Griekse tragedie. Die gaan over de onafwendbaarheid van het noodlot. De luisteraar weet al vanaf de eerste noot welke kant het opgaat en dat zonder ingrijpen van een 'god', een 'deus ex machina', de hoofdpersonen elkaar zullen ombrengen. Het voelt niet bepaald goed om als figurant mee te moeten spelen in de 'real life soap' die zich nu ontvouwt rondom Griekenland. De hoofdrolspelers houden zich dan wel precies aan het libretto, maar spelen zonder veel charisma en passie. Minister van Financiën De Jager is zo'n hoofdrolspeler. Zijn gestuntel begint deerniswekkende vormen aan te nemen. Natuurlijk is het volkomen logisch dat op het ministerie allerlei scenario's worden uitgerekend. Je verwacht niet anders. En natuurlijk is één van die scenario's dat Griekenland niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Kenners van de Griekse Tragedie weten dat. Het is volstrekt onmogelijk dat Griekenland zichzelf als de baron van Münchhausen uit het moeras zal trekkken (zelfs driedubbele Chinese groeicijfers zijn niet voldoende, privatisering? Vergeet het maar, de privatisering van het postbedrijf betekent duivenpost). Maar De Jager moet dat alleen niet zeggen, dat is een blunder. Het is niet de eerste keer. Zijn opmerking dat we alle Griekse leningen zelfs met winst zullen terugkrijgen, deed bij vele experts de wenkbrauwen fronsen. En hij zei het donderdag weer! Ook bij de miljardeninvestering in ABN AMRO heeft hij de huid al verkocht (terwijl de beursberen nog rondlopen). Niet doen, Jan Kees, hou je kiezen op elkaar, maar ja, het script schrijft voor dat de hoofdrolspelers zichzelf steeds meer in de problemen praten. Bert Bruggink van RABO was gecontracteerd als figurant. Terwijl de banken een cruciale rol spelen in de crisis (we kunnen het relatief kleine Griekse probleem nog niet oplossen omdat de Franse banken nog niet bereid zijn of in staat zijn de onvermijdbare verliezen af te schrijven) nam Bert geen genoegen met de figurantenrol en vond dat hij even moest zeggen dat Griekenland allang failliet is. Dat helpt het oplossen van crisis enorm Bert, maar we hebben nu vooral behoefte aan bankiers die leiderschap laten zien, geen 'kijk mij eens stoer zijn' taal. Het is niet de eerste keer dat Bert zout strooit in wonden. En dat terwijl Triple A RABO het goed doet (hoewel, Bert stalt zijn deposito's bij de ECB en gokt erop dat de ECB 'too big to fail' is en dat dus de belastingbetaler zijn deposito's dekt). In deze crisis zal er geen 'god' op het toneel verschijnen om Europa te redden. Dit is geen theater, dit is echt. Politici en bankiers zullen nu leiderschap moeten tonen. Dat betekent eerst en vooral alleen dan praten als het moet. En geen paniek veroorzaken, dat is koren op de molen van de financiële markten. Of je voor de euro bent of tegen, in deze fase is niemand gebaat bij chaos. UBS en Citibank hebben een paar apocalyptische scenario's geschetst als we nu Europa laten vallen. Dat kan altijd later nog, het is 'alle hens aan dek'. DNB-president Knot, kom er maar in. Peter Verhaar lees mijn blog over banken, brokers en beurzen www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

Met veel plezier lees ik je columns, maar dit keer ben ik het helemaal niet met je eens. De Griekse hoofdrol speler houdt zich geheel niet aan zijn rol:

- Er wordt onvoldoende geprivatiseerd;

- Er wordt onvoldoende belasting geheven;

- Er zijn onvoldoende economische hervormingen;

- Grieken gaan staken voor iedere wijziging;

- Vanaf het begin is er gefraudeerd met de economische cijfers.

In het begin was het beleid gericht als solvabiliteitsprobleem, pas later werd ingezien dat het een solvabiliteitsprobleem was. Momenteel is de inzet dat Griekenland al zijn schulden gaat terugbetalen, maar dat is een utopie.
Niemand is gebaat bij economische chaos, maar JKdJ heeft deze uitspraak gedaan om de Grieken extra onder druk te zetten en de overige Europese bevolking gereed te maken voor een Grieks faillissement. Deze uitspraak is ook buiten Nederland opgepakt en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit een een-tweetje is tussen Duitsland en Nederland, mogelijk met goedkeuring van andere landen die vinden dat de Grieken er een potje van maken. Dit is dus zeer zeker geen blunder, wel de opmerking dat we al ons geld met rente terug gaan krijgen.

p3xxx | 19-09-11 | 00:14

De eigenlijke oorzaak van de schuldencrisis is het loslaten van een gouden standaard. De banken kunnen eindeloos geld bijdrukken, puur op beloftes dat ze t wel terug krijgen. Dat blijkt nu niet te kunnen, maar een gezonde oplossing - krimp - is onmogelijk, omdat er extra geld wordt geleend en de schulden over en weer oplopen. Niet lullig bedoeld, maar dit eindigt natuurlijk in een fiasco, omdat niemand meer geld heeft maar er wel oneigenlijke rentes moeten worden betaald. Niet voor niets waarschuwen bijbel en koran tegen woekerrentes.

blauweleasebaklul | 18-09-11 | 21:59

@doskabouter,je hebt het begrepen net als ik:Een relatief klein land als Griekenland hebben ze al niet in de hand, laat staan grote landen als Spanje en Italië.Het is gewoon over en uit met de euro.Het duurt nog geen 4 jaar volgens menige beursgoeroe.Tip : Verander het papiergeld zo snel mogelijk in gouden munten.De opgedrukte waarde is dan net als bij aandelen nominaal.De overige munten zullen dan automatisch ook nominale waarde vertegenwoordigen en de globale papiergeld-handel zal de goudstandaard weer moeten invoeren.Kortom: Weg met die "papieren tijgers" en we raken van die idiote getallen van biljoenen (12 nullen) en zelfs triljoenen (18 nullen) af.Na de Franse revolutie wordt het weer tijd voor een nieuwe economische revolutie die ons weer perspectief kan bieden.Het sleutel heet echter EEUWIG: Dekking.Alleen hoop ik dat daaronder niet (alleen ?) het militair industrieel complex wordt bedoeld,want dat eindigt op slagvelden.

Dolphi | 18-09-11 | 17:11

Einenlijk moeten we blij zijn met de tragedie in Griekenland. Het bewijs wat de massa al zag aankomen en daarom NEE zei tegen de EU. Het is een onbestuurbaar gedrocht. Een relatief klein land als Griekenland kunnen ze al niet handlen in moeilijke tijden. Ze zijn het niet eens overleggen zich rot maar beslissen niks. Kortom fiasco gransioso. Opheffen en even doorpakken dan kunnen we weer vooruit. En datmaal zonder miljarden verslindende commistische hobby's.

doskabouter | 18-09-11 | 15:12

Keer op keer maken politici dezelfde inschattingsfout. Ze vinden zichzelf onfeilbaar en omnipotent, tot de verkiezingen eraan komen en het afrekeningsdag is. Op zich is dat niet eens verkeerd, want dat betekent over het algemeen dat er 3 jaar daadkrachtig wordt opgetreden. Tegenwoordig echter zijn politici al veel langer bezig hoe de kiezers hen zien en is daadkrachtig optreden verder weg dan ooit.
(Een tendens waar dit kabinet trouwens een einde aan heeft gemaakt).
De inschattingfout berust op het feit dat jij als politicus ongehinderd beslissingen kunt nemen zonder dat dit consequenties heeft voor jou of je partij. Daarom is bijv. hypotheekrente aftrek zo een heet hangijzer geweest. Velen wilden wel, maar durfden niet.

Hetzelfde in Griekenland. Het water staat tot aan de lippen, dus je moet wel, maar durft niet. Tuurlijk beloof je de staatkas op orde te brengen, maar als het volk massaal protesteert tegen bezuinigingen betekend dit dat je zeker volgende periode een marginale partij zult worden als je het doorvoert.
Dit scenario had de politiek al lang kunnen zien aankomen, en de finse politici zagen het wel, m.a.w., als jullie niet betalen willen wij onderpand dat wij dan kunnen verkopen. De rest van de politici gingen dwarsliggen, vooral omdat zij zelf niet op dit goede plan waren gekomen en als wij dan zinken, dan mag er niemand een reddingsvest hebben....

Het is net de VN. Gespierde taal, afkeuren, maar ingrijpen gebeurt zelden, tenzij de VS het voortouw neemt en de kastanjes uit het vuur haalt.

wolfjemidas | 18-09-11 | 13:38

@Hastur | 18-09-11 | 00:19
* op vrijbuiter.nl alvast een gezinstentje uitzoeken gaat *

CynicalBastard | 18-09-11 | 13:07

@Hastur, klopt als een bus.Na de beurskrach van 1987,kreeg je in Amerika ( en na 2008 weer) opnieuw de teneur van de gaarkeukens.Hooggeschoolde mensen in het militair-industrieel complex (van Reagan) werden ontslagen,hadden door leningen dure vrijstaande huizen gekocht,die onverkoopbaar bleken,bleven er wonen en gingen op de hoek naar de gaarkeuken.De enige plek waar het goed ging was Hollywood en Las Vegas.Wedden dat Holland Casino ook overeind blijft ? Maffe wereld hoor ,waar ze de beurzen en banken met hun idiote schuld-getallen moeten redden en de koopkracht van het publiek afbreken.

Dolphi | 18-09-11 | 10:01

Ja, het zijn spannende tijden. Mensen realizeren het zich vaak niet. Maar als het echt mis gaat en de euro stort in, dan staan we over een paar weken allemaal bij de gaarkeukens in de rij.

Hastur | 18-09-11 | 00:19

@crk | 17-09-11 | 13:11 Als zulke tegoedbonnen er zouden komen dan zou ik persoonlijk ze slechts gebruiken om mijn reedt mee af te vegen na het poepen.
(WC-Papier met de griekse vlag als print er op, hmmm, zou dat verkopen?)
Elk geld wat daar naar toe gaat, in welke vorm dan ook, is als een beloning van slecht gedrag.
Elke pedagoog kan je vertellen dat dat geen goed idee is als je dat gedrag wilt veranderen c.q. goed gedrag wilt stimuleren.
Daarnaast heb ik ook nog eens weinig met dat land of het mediterrane opgefokte klootjesvolk wat in die contreien woont, de verwoede pogingen van mijn middelbare school leraar oud-grieks ten spijt.
Van de tiet af met die gasten, geen cent meer die kant op tot ze laten zien dat ze door hebben wat ze voor het hebben van een welvarend leven over moeten hebben: werken, je gedragen en niet op de pof leven.
[sarcasm on] Geheel terzijde, wellicht is het het overwegen waard om oud-grieks als schoolvak in Nederland in het geheel af te schaffen?
Het was een rijke beschaving, maar ook een van veel bidden tot de goden en weeklagen tot je je zin kreeg, of niet ... een beschaving die de zelfredzaamheid wat hoger in het vaandel had staan is misschien een beter voorbeeld voor onze middelbare school leerlingen.
De beschaving van de vroege vikingen en de daaruit voortvloeiende beschaving van de Normandïers bijvoorbeeld.
Die hadden ook moeilijke lettertjes en rijke sagen die niet geheel op waarheid gebaseerd waren en ook een taal die nu niet meer gesproken wordt plus een veelheid van goden.
Plus een hoop meer verband met de beschaving van de landen rondom de Noordzee nu dan de beschaving van de grieken achteraf gehad bleek te hebben. (Afgezien van de grondslag van filosofie en wetenschap misschien dan). [/sarcasm off]

CynicalBastard | 17-09-11 | 20:22

@ CynicalBastard | 17-09-11 | 13:39
Inderdaad. Al zijn er genoeg subsidieverstrekkers die hun subsidie als investering proberen te vermommen. Jan Kees de Jager probeert ons ook nog steeds wijs te maken dat we ons geld met rente terug gaan krijgen van Griekenland.

De oplossing: éérst kijken wat je gaat doen en hoeveel dat eventueel moet kosten, dan pas subsidie toekennen. Nu gebeurt dat veel te vaak andersom. Als er een probleem is dan moet er per definitie subsidie naartoe, zonder dat erover is nagedacht of dat wel zin heeft.

Ivoren Toren | 17-09-11 | 18:20

marxistje | 17-09-11 | 12:57
Mocht ik geheel onder het communisme leven, iets wat jou nick doet vermoeden dat jij dat geweldig vindt. Waarschijnlijk studeer je nog en moet je je eerste loonstrook nog krijgen. Ik geef je hier een les. Mensen helpen is goed, zo veel mogelijk. Mensen die geholpen worden moeten niet geholpen blijven. Dat heeft iets met zelfrespect te maken. Daarnaast zijn op dit moment ook rechtse mensen bezig om die banken een toontje lager te laten zingen. Het is natuurlijk belachelijk dat de topmensen worden uitbetaald als ondernemers. Terwijl ze geen risico lopen als ondernemer.

Smarties | 17-09-11 | 17:29

tipo | 17-09-11 | 13:24
Sterk betoog. Vandaar ook de termen die nu in de media ontstaan. Is het politiek wensdenken contra marktwerking? De eu is op zich een prachtig projekt. Helaas met de verkeerde mensen aan de knoppen. Vooral door de haast die er wordt genomen. Nederland gaat tegen stemmen voor toelating van, ik dacht oa roemenie, en bulgarije. Het is te ziek voor woorden, als je als unie zo 'gewond' bent en dan gewoon stug door gaat om andere landen in te lijven. Brussel is een hoer geworden waar elke pimp bij wilt horen, maar de 'financiers' lees belastingbetaler is het zat.

Smarties | 17-09-11 | 17:19

Wat gebeurt er met de inhoud van een bankkluis als de bank failiet gaat , geen overbodige vraag lijkt mij .

likmegaties | 17-09-11 | 16:47

Leiders die beginnen te trekken als het paard al dood is trekken aan een dood paard, die kun je beter lijders noemen van een chronisch gebrek aan leiderschap.

krankzinnig | 17-09-11 | 16:44

pius | 17-09-11 | 12:08
Ben jij soms laag begaafd? Geef niet hoor dan zal ik even wat minder gas geven. Ik heb 1 vraag. Kun je mij uitleggen waarom Zwitserland zo welvarend is op dit moment? En wij hier in Nederland de broekriem moeten aanhalen.

Smarties | 17-09-11 | 16:34

Che_cuevara | 17-09-11 | 11:47
Iemand met tijd en teveel geld zou wel eens een rechtszaak kunnen aanspannen om Nederland uit het Lissabon verdrag te krijgen. Het volk was tegen. Het akkoord is veranderd op volkslied en dat soort onbenulligheden. Ik denk dat het een redelijke kans van slagen heeft. En anders moeten we ze maar onder de guillotine leggen, want mijn geduld is op met deze prutsers. *Bomgordel verder weven doet*

Smarties | 17-09-11 | 16:29

hhmariavanempel | 17-09-11 | 15:38 |

Klopt, economie is het rondpompen van geld, Nederland is daar ster in, allemaal vestzak- broekzak. Geld moet dus geschapen worden, daar zijn de banken voor, maar tegenover die schulden staan verplichtingen en als die niet voldaan kunnen worden komt het systeem onder druk ( vertrouwen) maar dat ligt dus aan de foute aannames van de banken, die dat nu heel handig, socialitisch, door het volk willen laten opdraaien. Maar dat mag natuurlijk NOOIT, zij moeten schulden afboeken opdat er weer reeele economie geschapen kan worden ( saneren Griekenland, verhogen pensioenleeftijd, minder ambtenaren, etc). Dit dus ook voor het Noorden, die nu het Zuiden gebruikten moeten gaan doen. Politiek leiderschap, oftewel niemand weet hoe het verder moet, daar gaat het om. De vraag, waar halen we een nieuw hondertje vandaan...

zoisut | 17-09-11 | 16:12

Jan Cees en zijn vriend gaan volgend jaar een weekje sparren in Chania. In het Pallazo di Pietro van wijlen Pim. Hij reserveert er een suite met hemelbed bij de hotelier en betaalt per Paypal 100 € aan. Ha denkt de Griek da's 100 € verdient en rent ermee naar de slager om zijn rekening te betalen. Ha denkt de slager en geeft de 100 € aan de boer van wie hij de koe heeft gekocht. Ha denkt de vrouw van de boer en geeft de 100 € aan de bakker z'n vrouw voor het brood. Ha denkt de bakker en geeft de 100 € aan zijn temeier die aan de bar van het hotel zit. Ha denkt de temeier nu kan ik mijn drankrekening betalen en geeft de 100 € aan de hotelier. Mooi zo roept Jan Cees en cancelt de reservering en krijgt van de hotelier zijn 100 € terug. Zonder dat het hem een cent heeft gekost weet Jan Cees de gezamenlijke schuld van de Grieken met 500 € te verminderen. Zo zit de economie in elkaar. Niet alleen hier maar ook daar. Da's geen tragedie maar een komedie !

hhmariavanempel | 17-09-11 | 15:38

@ Einde van de Domheid | 17-09-11 | 14:10 |
De belasting laten innen door Zwitserland is niet zo'n gek idee. Ik zag gister dat de vereniging van belastingadviseurs in Griekenland aan Europa heeft gevraagd 3500 niet-Griekse belastinginspecteurs te leveren omdat de huidige Griekse inspecteurs bij het ontdekken van belastingfraude dit niet oplossen, maar de belastingontduikers chanteren een deel van het bedrag aan hen over te dragen.

Oeleflaffel | 17-09-11 | 15:20

Het is te laat om te praten. Ik werk me in de rondte en met alle liefde, maar ik moet er enige connectie mee hebben.
Niet dus, er is geen tijd voor barmhartigheid.

De Dansende Kater ® | 17-09-11 | 15:13

@Einde van de Domheid 14:31
Echt een opera voor u, want uiteindelijk worden er geen offers gebracht. Iets wat voor een oplossing van de huidige Griekse tragedie wel nodig is. En dat kost meer dan 25 Euro.

tipo | 17-09-11 | 15:11

Einde van de Domheid | 17-09-11 | 14:30
Snap wel waar je heen wilt, had voorheen een beetje hetzelfde met de schaapachtigheid... maar die begint toch behoorlijk weg te ebben afgelopen maanden. Er zitten ook gewoon mensen plussen/minnetjes uit te delen als een idioot. Soms zie je er plotsklaps een heleboel, reacties achtereen, die zit gewoon te klikken en houd zijn laffe bek dicht. Gun hen het plezier van daarop reageren niet.

Willem Hollander | 17-09-11 | 14:36

Wat onze Kees betreft, het lijkt wel of zijn opmerking dat we het geld MET rente terugkrijgen is afgestemd met PrinsWaxinedag: natuurlijk is het een voldongen feit dat we geen cent terugkrijgen maar DAAR IS POLITIEK DAN OOK VOOR!! Kees is ingehuurd, NIET om onze belangen te verdedigen, WANT die bestaan HELEMAAL NIET in de linkse Bijbel ( regeltjes, procedures, mensenrechten, privacy, immigratie, discrminatie op basis van afkomst, land of ras, wat betekent dat je als Nederlander NIKS over je geld of huis te zeggen hebt) DUS is onze Kees overgegaan op de harde linkse repressie en liegt snoeihard het volk voor. DAT IS ZIJN TAAK.
Hoorde vanmorgen dat de belastingen voor winkeliers, middenstand ( Rdam) FLINK omhoog gaan, te gelijk, de winkels in Athene gaan OOK over de kop door de lastenverhoging en het weghalen van geld bij de burgers. DUS al het geld voor Griekenland wordt hier doodleuk door onze Kees ( natuurlijk gaat hij wijzen op het "regeerakkoord") uit onze eigen economie naar Brusssel overgemaakt. En dat gebeurd in HEEL EUROPA, al het geld naar het socilaistisch fascistisch multikulti monster waar alle burgers voor worden doodgeknuppeld. WAAR is de Drakendoder, if ever we needed one...

zoisut | 17-09-11 | 14:35

tipo | 17-09-11 | 14:28 | + 0 -
Dat zijn we al.
(En daarnaast ga ik dinsdag Anne Sofie von Otter zien in Iphigenie in Aulis. In welk land kan dat voor 25 euri's?)

Einde van de Domheid | 17-09-11 | 14:31

Willem Hollander | 17-09-11 | 14:25 | + 0 -
Ik kan niet meer tegen die loosersmentaliteit van, alles gaat fout en je kunt er niets tegen doen!
Cruyff zegt ook: 'Voordat het fout gaat gaat het eerst wat slechter. Als je dan ingrijpt voorkom je dat de boel uit de hand loopt!'

Einde van de Domheid | 17-09-11 | 14:30

@Einde van de Domheid 14:21
Weer een goed plan!

Voor elk probleem kopen we gewoon een Grieks eiland en....
Weg probleem!

We exporteren onze criminelen, babyboomers en belastinginspecteurs naar daar en we worden het gelukkigste land ter wereld.

tipo | 17-09-11 | 14:28

tipo | 17-09-11 | 14:22 | + 0 -
ijk, dat bedoek ik nou.
Denken in oplossingen ipv stemmen/hits winnen met agitatie en problemen!

Einde van de Domheid | 17-09-11 | 14:27

Einde van de Domheid | 17-09-11 | 14:21 |
Ikke niet hoor, maar omdat je zo jankt om een minnetje krijg je er hier één van me. Wanneer iemand dat doet zonder erop in te gaan, heeft diegene geen goede argumentatie, weet ie waarschijnlijk zelf al. Hecht er geen waarde aan joh.

Willem Hollander | 17-09-11 | 14:25

@Einde van de Domheid 14:10
Prima plan. Dan betalen we die baby-boomers op Lesbos en Kreta hun pensioenen in Drachme's uit, zodat de dekkinggraad van de fondsen een beetje geloofwaardig blijven.

tipo | 17-09-11 | 14:22

Stelletje winers!
MEld je eens degene die mij minkudo's hebben gegeven.
Motiveer dat eebs!
(Bij idee).
We kopen een extra eiland erbij.
Dat noemen we PVVistan.
Daar heropvoeden we iedereen die drie strikes heeft.
(Zo wel ok?)

Einde van de Domheid | 17-09-11 | 14:21

@tipo | 17-09-11 | 14:14
JA!!!!!!
Goed plan (paar flessen Ouzo kopen doet en zich alvast miljonair waant).

necrosis | 17-09-11 | 14:18

_Libertariër | 17-09-11 | 14:0
Inderdaad tijd om de gouden gulden, helaas niet meer onder ons, aan te halen. "Het probleem is niet dat er niet genoeg belastingen binnenkomen, maar een overheid die te veel uitgeeft."

Willem Hollander | 17-09-11 | 14:15

necrosis | 17-09-11 | 14:07 |
Laat Grieken die eerlijk over veel poen beschikken hun geld laten waar ze het willen hebben, echter, de Griekste politici zijn corrupt als kakkerlakken.
Dat wisten de Griekse burger natuurlijk best, dus betaald de Griekse burger daar geen belastinggeld aan mee.
Onze leiders hebben door het tekenen van het verraad van Lissabon, onze soeveraniteit verkocht.
We blijven meebetalen aan die EUSR, onze ogen zijn nog niet open zoals al wel bij de Grieken het geval was.
En daar ligt het probleem!

_Libertariër | 17-09-11 | 14:15

@_Libertariër | 17-09-11 | 14:06
Ik voel me verkracht door de NL politici, als ik "nee" zeg, vatten ze dat op als "ja".
Laten we eerlijk zijn: zolang referenda slechts adviesgevend maar niet bindend zijn (oftewel: 070 veegt zijn reedt af met onze mening) doe ik niet meer mee aan dergelijke onzin.

necrosis | 17-09-11 | 14:14

@necrosis 14:07
Een uitruil tussen Griekse en Nederlandse belastinginspecteurs voor de komende 10 jaar zou ook wel fijn zijn. Dan zijn wij er met een fles Ouzo vanaf en kunnen de Grieken eindelijk te recht klagen over belastinginspecteurs.

tipo | 17-09-11 | 14:14

Het komt goed met Griekenland.
We verschepen onze gepensioneerde babyboomers naar een wonderschoon Grieks eiland. Griekenland bouwt resorts en we bieden de Griekse jeugd volop werkgelegenheid. Voordeel, we hoeven geen verzorgend personeel te importeren en de loonbeslasting die ze betalen houden we zelf in.
Daarnaast mag Zwisterdlan (als Zalm het niet wil) belasting in Griekenland gaan innen. Hardstikke souverein natuurlijk, alleen Zwisterland koopt en int de belastingtegoeden.
Peter Verhaar (Anagram voor PVV?) Denk eens wat in oplossingen in plaats van catastrofes!

Einde van de Domheid | 17-09-11 | 14:10

Ik zeg...... Meer storten naar Griekenland, meer subsidie sluizen openzetten op regionaal, rijks en mondiaal niveau, de laatste beetjes uit de staatskas leegroven en uitdelen aan diegene die het vooral niet nodig hebben, de koets van triks overschilderen, sharia invoeren en met ons allen de vogeltjesdans dansen tot diep in de nacht want zoals met zoveel zaken in dit wonderschone, appelgroene leven.... if go, go with a bang, half werk heeft niemand wat aan.

VariousVirtues | 17-09-11 | 14:08

@_Libertariër | 17-09-11 | 14:01
Grieken die flink wat poen in de zakken hadden zitten, hebben dit inmiddels veilig geparkeerd op een buitenlandse bank.
(waaronder Cyprus)
Kunnen we de NL belastingdienst niet sturen?
Die komen je voor €5 nog het bloed onder je nagels vandaan trekken.....

necrosis | 17-09-11 | 14:07

necrosis | 17-09-11 | 14:03 |
De EUSR had na het afkeuren van de grondwet tijdens een referendum nooit plaats moeten vinden, althans, niet inclusief NL.

_Libertariër | 17-09-11 | 14:06

Hoe kon het ooit gebeuren dat de banken zich rijk rekenden, door te zeggen "Big Business", want we verdienen hier goed aan met die 15 procent rente.Zonder zich af te vragen hoeveel andere banken ze al voor waren gegaan.
Oplossing: Een Nationale Nutsbank Salaris voor alle salarisrekeningen (NNS-Bank)en een Nationale Nutsbank voor Handel(NNH-Bank)
Vervolgens kunnen alle Zich-Al_Rijk_Gerekende-Banken zonder grote consequenties crashen.

zwemverbrander | 17-09-11 | 14:06

@necrosis | 17-09-11 | 13:58
Slijmerd.

Maar het kan helpen, dat wel.

Che_cuevara | 17-09-11 | 14:06

@meneer Q | 17-09-11 | 13:55
Griekenland had destijds nooit tot de Euro toegelaten mogen worden op basis van hun kredietwaardigheid.
Degene die voor hun toelating heeft getekend moeten ze .....(ook dat mag niet van Joris).

necrosis | 17-09-11 | 14:03

"Geen wonder dat Griekenland de doelstelling niet haalt."
meneer Q | 17-09-11 | 13:55 |
De dictatordoelstellingen worden inderdaad niet bereikt in Griekenland.
meneer Q | 17-09-11 | 13:55 |
"geen enkele Griek betaald belasting;"
meneer Q | 17-09-11 | 13:55 |
En, heeft dat de Griekse burgers in complete armoede gestort voor de EUSR?
Nee.
Na de EUSR?
Ik vrees het ergste voor de Griekse burgers ..

_Libertariër | 17-09-11 | 14:01

@Che_cuevara | 17-09-11 | 13:54
Voor de zekerheid heb ik nog een kistje sigaren, twee flessen whisky en wat baar geld richting 020 gestuurd.
Tenslotte is Joris onze goedste vriend!

necrosis | 17-09-11 | 13:58

@Bolesmales | 17-09-11 | 13:47
We hebben goede ministers van Financiën gehad (ook Zalm) die de hand op de knip hielden.
Helaas hebben we onze soevereiniteit ingeleverd bij de EU en maakt het niet meer uit wie er MinFin is.
NL was destijds het braafste jongetje uit de klas, tegenwoordig zijn we het domste jongetje uit de klas.
Het NL jongetje word nu stelselmatig afgeperst door de EU klasgenoten.
Onnodig te zeggen dat ik me daar zéér aan erger (en dan druk ik me nog zacht uit).

necrosis | 17-09-11 | 13:56

Gisteren op RTL-nieuws:
geen enkele Griek betaald belasting;
belasting-ambtenaren en artsen zijn hardstikke corrupt willen alleen helpen als er een enveloppe met geld gegeven wordt.
Geen wonder dat Griekenland de doelstelling niet haalt.

meneer Q | 17-09-11 | 13:55

@necrosis | 17-09-11 | 13:49
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. :)

Che_cuevara | 17-09-11 | 13:54

@Che_cuevara | 17-09-11 | 13:45
Jan-Kees kan wat mij betreft.......(-weggejorist, want MagNie van Joris).
Zo... dat lucht op!

necrosis | 17-09-11 | 13:49

Het is wel jammer voor Griekenland dat ze niet genoeg geld meer hebben voor de media te betalen om even uit de publiciteit te blijven.

hawie | 17-09-11 | 13:47

@necrosis 13.42
Eigenlijk hebben we een sterke man nodig op financieen, wat dacht je van Dirk Scheringa ..;-)

Bolesmales | 17-09-11 | 13:47

@necrosis | 17-09-11 | 13:42
"Als het nieuws weer begint over Griekenland en Jan-Kees krijg ik spontaan pijn in den aarsch....."

Da's ook de bedoeling van Jan Kees.

Che_cuevara | 17-09-11 | 13:45

@Bolesmales | 17-09-11 | 13:33
Was hij maar lid van de PvdA, dan had hij in ieder geval geen schade kunnen aanrichten.
In ieder geval niet zoals hij dat nu gedaan heeft.
Als het nieuws weer begint over Griekenland en Jan-Kees krijg ik spontaan pijn in den aarsch.....

necrosis | 17-09-11 | 13:42

@Ivoren Toren | 17-09-11 | 13:09 Ik heb er nog eens over na gedacht, u had daar het onderscheid tussen "subsidie" en "investeren" moeten maken.
Uw voorbeelden zijn voorbeelden van ïnvesteren"; ergens geld in steken met de reële verwachting er wat voor terug te krijgen.
Subsidie is dat niet en per definitie dus wat mij betreft altijd iets slechts; het is geld over de balk smijten richting iets waarvan we om vage redenen hebben verzonnen dat het "moet gebeuren" maar zonder de harde eis te stellen dat dat geld dan ook wat oplevert.
Dat verzinnen dat iets "moet gebeuren" vloeit voort uit maakbaarheid, daar moeten we dus eens mee op houden.
De landbouwsubsidies richting de nieuwe E.U. landen in het oosten hebben het effect van investeringen, maar dat is bij toeval en dus twijfelachtig hoe lang dat nog duurt.
De landbouwsubsidies in het westen van de E.U. zijn grotendeels weggegooid geld.
Weg met subsidies dus, terug met gezond investeren en harde tegenprestaties verwachten.

CynicalBastard | 17-09-11 | 13:39

@CynicalBastard | 17-09-11 | 13:31
Ik kan nog steeds geen hiaten vinden in je plempsels maar ik vind het jammer dat er tegenwoordig zo weinig aandacht is voor de boerendochter, die gezeten op een krukje de koeien melkt.
*niet efficiënt maar wel leuk*

necrosis | 17-09-11 | 13:35

@CynicalBastard | 17-09-11 | 13:31 @Ivoren Toren | 17-09-11 | 13:09 ruilverkaveling illustreert wel goed het punt dat Ivoren Toren daar maakt en dus ben ik het met dat punt wel eens, je moet landbouwsubisidie vandaag alleen niet vergelijken met overheids invloed van toen.
Daarvoor hebben we vandaag te veel restrictieve en protectionistische regeltjes van E.U.-wege en te weinig "common sense" (in de letterlijke zin van het woord) in het beleid. Het is ieder land voor zich, niet "common" sense. Of we ooit echt "common sense" kunnen ontwikkelen in de E.U., daar ben ik cynisch over dus moeten we wat mij betreft ook stoppen met z'n allen het te proberen, weg met de maakbaarheid en de haar als kippen zonder koppen achterna hollende socio-mongeaulen!

CynicalBastard | 17-09-11 | 13:34

@ R.B Scott 13.19 Ik bedoel inderdaad stuntelen... maar stunt tellen is ook een optie, gezien de nativiteit van deze sukkel.

@ necrosis 13.23
Je bent beslist niet onaardig, integendeel je hebt gewoon een scherpe blik, je zou willen dat Jan Kees het zelfde inzicht zou hebben.... maar helaas, deze man gaat ons nog een boel geld kosten..... en hij is niet eens lid van de pvda.

Bolesmales | 17-09-11 | 13:33

@Ivoren Toren | 17-09-11 | 13:09 De ruilverkaveling is daar een slecht voorbeeld; dat was lenen / voorschieten, niet subsidieren. Er moest geld in om de ruilverkaveling op gang te helpen, omdat er letterlijk een paar eerste schapen over de dam moesten. Nadat het proces eenmaal op gang was, liep het vanzelf.
Een mooi voorbeeld van hoe overheidsgeld er toe kan leiden dat er productie- en efficiency-verbetering mogelijk wordt en dus een slecht voorbeeld ten opzichte van landbouwsubsidie in de E.U. heden ten dage, waar het tot niets meer dan puur protectionisme verworden is.

CynicalBastard | 17-09-11 | 13:31

@necrosis | 17-09-11 | 13:27


*lekker*

Che_cuevara | 17-09-11 | 13:29

@Che_cuevara | 17-09-11 | 13:22
*2 Belgisch tripeltje toeschuiven doet voor Che & mevr. Che*

necrosis | 17-09-11 | 13:27

Waarom die Amerikaanse minister er bij kwam vorige week? Om ons ervan te overtuigen vooral door te gaan Griekenland eindeloos te steunen, opdat Amerikaanse banken niet in gevaar komen.

Billo2 | 17-09-11 | 13:25

-weggejorist-

Wasdah? | 17-09-11 | 13:24

Verhaar begrijpt niet, dat de vrije markt altijd een evenwicht garandeert tussen exporterende en consumerende landen, zolang deze een eigen munt hebben.

Het probleem is ontstaan, omdat Griekenland veel meer consumeert dan ze kan betalen, de lonen heeft laten exploderen en de staatsschuld onbeperkt op liet lopen. Tegelijkertijd deden Duitsland en Nederland aan loonmatiging, aan aflossing van de staatsschuld en werd de export gesubsidieerd.

Verhaar doet alsof dat permanent goed blijft gaan, wat natuurlijk een illusie is. Een opsplitsing van de Eurozone in een n-Euro en z-Euro is dan ook een must om tot een houdbaar evenwicht te komen. Dat de transitie naar zo een opsplitsing een duur feestje is, moet ons er niet van weerhouden het te doen. Het is namelijk noodzakelijk.

Aangezien Verhaar leeft van bubbles in de financiele wereld, waarbij de winsten particulier zijn en de verliezen publiek, is hij niet de persoon die belang heeft bij een vrije markt waarin faillissementen worden erkent. Dat zou namelijk betekenen, dat verliezen van bubbles opeens ook particulier zijn. Toch moet dat gebeuren om de boel in de hand te houden.

tipo | 17-09-11 | 13:24

@Bolesmales | 17-09-11 | 13:16
Je kan het die vetzak moeilijk aanrekenen, hij leende geld tegen x% rente en schoof dat door naar de Grieken tegen Y% rente.
Theoretisch klopt het dat we winst zouden maken, helaas betalen de Grieken geen cent terug en moeten ze alweer geld hebben om alleen al de ambtenaren en pensioenen te betalen.
De leningen en de rente daarop hebben 0,0 prioriteit.
Wellicht een idee om de pensioenen van (te) jonge Grieken per direct te stoppen?
Of ben ik nu onaardig....

necrosis | 17-09-11 | 13:23

@necrosis | 17-09-11 | 13:07
Dat kunnen ze nog wel die Duitsers.

*ook dorst begint te krijgen*

Che_cuevara | 17-09-11 | 13:22

@ecologiste | 17-09-11 | 13:05
Alle drie.

Che_cuevara | 17-09-11 | 13:21

@Ivoren Toren | 17-09-11 | 13:09
Helemaal mee eens.

Che_cuevara | 17-09-11 | 13:21

@Bolesmales|17-09-11|13:16
Bedoelt u:stuntelen of:tellen?
Aan allebei heeft onze dikke ruigridder een dagtaak.

R.B.Scott | 17-09-11 | 13:19

Jan Kees stuntellen ?? Je verwacht het gewoon.

Bolesmales | 17-09-11 | 13:16

@CynicalBastard | 17-09-11 | 13:09
Ik heb liever Polen in de EU dan Frankrijk, de Polen doen het beter dan gemiddeld en daar komen behoorlijk wat geschoolde arbeidskrachten vandaan.
Uit Frankrijk komt alleen maar ellende, en mensen die denken dat het middelpunt van de wereld in Parijs ligt.....

necrosis | 17-09-11 | 13:15

@ crk | 17-09-11 | 13:11
I approve of this message.

Ivoren Toren | 17-09-11 | 13:14

@Sjors W. | 17-09-11 | 13:04 Ook in deze ben ik cynisch en het dus met u eens... de kans is klein dat de ommekeer plaats gaat vinden, maar die ommekeer is wel nodig.
Ik ben voor een ernstige sterke ruk richting het "laat-me-met-rust-isme" in de Europese politiek.
Dat geld richting de grieken gaat daar zeker niet uit mijn naam naar toe.

CynicalBastard | 17-09-11 | 13:12

Nou nou Verhaar, ik kan je wel volgen in de stelling dat paniek zaaien geen juiste optie is, maar het zou juist veel beter zijn geweest als deze problematiek vanaf het begin meer open besproken was.
Het is juist het verzwijgen, wegmoffelen en negeren dat geleidt heeft tot deze chaos.
Laten we wel wezen, de Jager heeft niet aan de wieg gestaan van deze puinhoop, maar mag nu wel de rommel komen opruimen. Dat het ongeloof bij hem op zijn gezicht staat te lezen kan je hem moeilijk kwalijk nemen.

Om het probleem structureel op te lossen zie ik liever dat we Griekenland (of andere noodlijdende staten) niet meer direct steunen, maar tegoedbonnen gaan uitdelen aan de Europese bevolking waarmee zij in Griekenland uitgaven kunnen doen. Dit zal er toe leiden dat de motor daar gaat draaien en de Grieken zelf hun schulden kunnen gaan betalen.

crk | 17-09-11 | 13:11

@ Che_cuevara | 17-09-11 | 13:01
Overheidssteun hoeft niet slecht te zijn, maar het hangt er vanaf hoe. De Nederlandse overheid heeft in het verleden bijvoorbeeld veel ruilverkavelingen gesubsidiëerd. En in de tuinbouw en bollenteelt ging geld naar instellingen als het Laboratorium voor Bloembollenonderzoek en het RIVRO. Dat heeft op termijn geleid tot betere producten en grotere efficiëntie. Daar heb je wél wat aan, in tegenstelling tot die pappen-en-nathouden subsidies van de EU.

Ivoren Toren | 17-09-11 | 13:09

Mijn excuses richting de Franse veeboeren, de gemiddelde kudde is daar kennelijk dichter richting de 50 koeien (prrroest!!)
www.weeklytimesnow.com.au/article/2011...
Oh, la la!
Om even met een economische dwerg elders in de wereld te vergelijken waar ze het wel lijken te snappen:
"Before large scale mechanization arrived in the 1950s, keeping a dozen milk cows for the sale of milk was profitable. Now most dairies must have more than one hundred cows being milked at a time in order to be profitable, with other cows and heifers waiting to be "freshened" to join the milking herd . In New Zealand the average herd size, for the 2009/2010 season, is 376 cows."
en.wikipedia.org/wiki/Dairy_farming
Q.E.D. wat betreft Franse boeren die op mondiaal niveau niet zouden kunnen concurreren, lijkt me.
(Voor hen die het niet volgen, de vuistregel is "grotere kudde = efficientere productie" )

CynicalBastard | 17-09-11 | 13:09

@ ZSU-23-4 | 17-09-11 | 13:05 | + 0 -

Ik ben dat met je eens.

Sjors W. | 17-09-11 | 13:07

@CynicalBastard | 17-09-11 | 13:00
Ondanks je lange betoog: +1

necrosis | 17-09-11 | 13:05

Sjors W. | 17-09-11 | 12:49 |
Dat begrijp ik wel, maar vraag me ook af of al die hulp wel gaat helpen, want als ze steeds maar extra schulden blijven maken bovenop de al bestaande schulden, dan betalen we dus voor vergroting van het probleem. Dan krijgt de volgende regering geheel in traditie van het politieke vieze spelletje de dubbele rekening gepresenteerd.
Griekenland moet snel de tering naar de nering zetten, maar dat doen ze niet, want ze weten dat iedereen siddert bij de gedachte aan een Grieks failliet, dus kunnen ze zelfs de overheidsuitgaven verhogen en nog meer geld vragen. Dit is geen hulp meer, dit is chantage.

ZSU-23-4 | 17-09-11 | 13:05

We hebben een Hercules nodig om de Augius stal uit te mesten. Emile? Greet? Jerommeke?

ecologiste | 17-09-11 | 13:05

@ZSU-23-4 | 17-09-11 | 12:45
Daarom is het van belang dat we niet met de Grieken maar met de Turken vriendjes blijven. Vanaf 2017 leveren ze ons 31 miljard kubieke meter gas per jaar om onze kassen te stoken www.nabucco-pipeline.com/portal/page/p...

hhmariavanempel | 17-09-11 | 13:05

Uteindelijk zal die waarheid over het faillisement van Griekenland toch wel uitkomen. Liever dan maar nu dan dat we weer tientallen miljarden verder zijn.

Jopie2009 | 17-09-11 | 13:05

@ CynicalBastard | 17-09-11 | 12:53 | + 0 -

Ik weet wat het is. Ik weet ook dat het zo ongeveer de moeilijkste beslissing is die je alleen kunt nemen, laat staan dat het vervolgens nog door een Europese moloch heen moet. In theorie kan Jan-Kees/Merkel/Sarko/etc altijd nog omdraaien, maar ik acht die kans in de praktijk zeer klein.. jij niet?

Sjors W. | 17-09-11 | 13:04

@zovoklets | 17-09-11 | 12:51
Een weekje maar?
Ben jij gierig zeg.

Che_cuevara | 17-09-11 | 13:04

marxistje | 17-09-11 | 12:57 |
Raar eigenlijk dat iedere EUSR-slaaf verplicht een bankrekening moet hebben.
Of toch niet helemaal vreemd?

_Libertariër | 17-09-11 | 13:03

@Dolphi | 17-09-11 | 12:46
Ben je met proefverlof?
Pilletjes niet vergeten op tijd in te nemen hé.

Che_cuevara | 17-09-11 | 13:03

Griekenland is een al lang gepasseerd station. Het wordt een Romeinse tragedie als de beerput in Italië zich straks opent. "Goh, dus die Berlusconi was niet te vertrouwen? Verrassend!"

Maaiveld | 17-09-11 | 13:02

@Ivoren Toren | 17-09-11 | 12:53
Weet ik, Nederland krijgt niet zo veel landbouw subsidie.
Maar we hebben wel één van de beste landbouw "economieën" ter wereld, dat dan weer wel.

Che_cuevara | 17-09-11 | 13:01

@Ivoren Toren | 17-09-11 | 12:53 Die "voormalige Oost-Europese kolchozen" hadden toen de landen waar ze zich in bevinden toetraden tot de E.U., op basis van dezelfde regels maar recht op 25% van de subsidies die keuterboertjes in Frankrijk, Italïe en Spanje hebben.
Laat u zich niets wijsmaken, die subsidies hebben er alleen maar voor gezorgd dat er in de door mij hier specifiek genoemde landen, decennia lang niets maar dan ook niets aan landbouw innovatie, consolidatie of efficiency-verhoging heeft plaats gehad in de agrarische sector?
Waarom, denkt u, zijn het juist de regeringsvertegenwoordigers van o.a. die landen die zo fel gekant zijn tegen het opheffen van landbouw protectionisme en het invoeren van "fair trade" principes op mondiaal niveau?
Omdat ze weten dat hun landbouwsector dubbel getroffen zal worden: eerst door het wegvallen van de E.U. landbouw subsidies en dan ook nog door het niet op productie(-kosten) en efficiency kunnen concurreren met zelfs maar boeren uit derdewereld landen.
In de voormalige oost-Europese kolchozen (die als zodanig nauwelijks nog bestaan of zelfs leeg staan, mijn schoonvader is agrarïer in een van die landen), wordt met het E.U. subsidie geld wél gedaan waar het voor bedoeld is: investeren in productie verbetering.
Produceren konden ze daar al, itt. bvb. veeboeren in Frankrijk die het nog met een kudde van gemiddeld 25 koeien proberen, nu gaan ze het ten bate van ons allemaal efficienter doen, daar in het oosten van de E.U.
De landbouwvertegenwoordigers van de landen Frankrijk, Spanje en Italïe (en vrienden) zijn de nieuwe nationaal-socialisten; eerlijk zullen we al ons geld met al onze boeren delen maar wel alleen in eigen land en ten koste van boeren in het buitenland.
Sociaal? Laat me niet lachen, het zijn en blijven graaiers vanuit eigenbelang.
Zo ook in Griekenland.

CynicalBastard | 17-09-11 | 13:00

@Cappuccino | 17-09-11 | 12:48
LOL.

Che_cuevara | 17-09-11 | 12:58

Fuck de banken.. Alsof we als maatschappij al niet lang genoeg de aandeelhouders (en werknemers) van deze organisaties hebben gesponsord. huiliehuiliedoen en ondertussen wel miljardenwinsten maken. Wie snapt het nog?

marxistje | 17-09-11 | 12:57

Het is een grote leugen, de hele rotzooi is falliet. De bazen van de eu weten niet meer wat ze moeten doen en vooral zeggen. En maar blijven lullen om maar geen beslissingen te hoeven nemen.

behangtafel | 17-09-11 | 12:56

@Sjors W. | 17-09-11 | 12:49 zoekt u de betekenis van het begrip "sunk cost" eens op?
Omdraaien is ALTIJD een optie, 'never throw good money after bad'.

CynicalBastard | 17-09-11 | 12:53

@ Che_cuevara | 17-09-11 | 12:49
De meeste landbouwsubsidies gaan nu naar Zuid-Europese olijventelers, Franse wijnboeren en naar inefficiënte Oost-Europese voormalige kolchozen. Als we de bijdrage aan de EU afschaffen en zelf onze Nederlandse landbouw het kleine beetje subsidie geven dat ze nu uit Brussel krijgen, houden we dik geld over.

Ivoren Toren | 17-09-11 | 12:53

Waarom niet de Peloponnesos gekocht voor die miljarden? Word ik daar heerser en jullie komen dan een weekje per jaar gratis bijkleuren.

zovoklets | 17-09-11 | 12:51

@Dolphi | 17-09-11 | 12:46

Hey, Jeroen de Kreek, ben je er ook?

Valt me tegen van je, dat je Wilders er niet aan zijn pruik bijsleept...

ZKH EénOog | 17-09-11 | 12:51

@ Dolphi | 17-09-11 | 12:46
Ach gut. De XXXXX zijn de nieuwe Joden. De standaardsmoes om niet inhoudelijk op kritiek in te hoeven gaan.

Ivoren Toren | 17-09-11 | 12:50

@ ZSU-23-4 | 17-09-11 | 12:25 | + 1 -

Punt is dat stoer zijn tegen Griekenland ook grote consequenties had gehad, die we ook niet hadden willen dragen, want zo zijn we. De teerling is geworpen, om in stijl van de column te blijven, de keuze is gemaakt, en ik twijfel ook of het de juiste is geweest. Punt is dat het nu lastig omdraaien is.

Sjors W. | 17-09-11 | 12:49

JanKees had hele mooie visioenen in de darkroom.

Heksentemmer | 17-09-11 | 12:49

@Zyprexa20mg | 17-09-11 | 12:41
Je vergeet er wel bij te vermelden dat wij het 3e grootste exportland van land en tuinbouw artikelen zijn.
Dat 10% van onze economie voor rekening komt van de landbouwsector.

Afschaffen maar dan?

Che_cuevara | 17-09-11 | 12:49

Gelukkig zijn er ook nog mensen die opstaan tegen de banksters en protesteren. Momenteel op het beursplein in 020... bit.ly/p3CxtQ

steve5000 | 17-09-11 | 12:34
Spijker en kop.

Cappuccino | 17-09-11 | 12:48

@_Libertariër | 17-09-11 | 12:25

Zou ik niet al te zeker van zijn. Aangezien hij uit de bankwereld komt, zal ie vast nog hier of daar zijn vuige connecties hebben zitten, die hem gouden tips opleveren...

ZKH EénOog | 17-09-11 | 12:48

@Kikkerzz | 17-09-11 | 12:37
Stop er de C maar tussen. Voordat het eind oktober is doet ook Cyprus een beroep op het noodfonds.

hhmariavanempel | 17-09-11 | 12:47

De EU blijkt gewoon een schandalige alliantie,zolang het Griekenland (ca.5 % van het kapitaal) tot zondebok maakt.Zeker van Hitler geleerd met de joden als zondebok.We hebben ook nu weer allemaal boter op ons hoofd.De vaderlanden hebben immers stuk voor stuk enorme staatsschulden ? Alleen Duitsland en een paar bluffers als Nederland,Finland en Denemarken zijn de hoofdmotor van de economisch kar.De rest kan in no-time een default oplopen.Dachten we nu echt dat we het zo veel beter doen als Amerika.De laatste heeft immers de doorslaggevende macht in deze wereld door een mega militair-industrieel complex.Daarmee kunnen ze alles en iedereen aan het finale bankroet van de planeet helpen.Al 10 jaar lang brengen ze een compleet werelddeel (N-Afrika en MO) aan de afgrond,zonder ook maar hun troef (Israël) op het spel te hoeven zetten.Amerika en de Joden hebben tenslotte de 2e wereldoorlog gewonnen,maar ook haast permanente oorlog die deze eeuw woedt.

Dolphi | 17-09-11 | 12:46

@Che_cuevara | 17-09-11 | 12:22

Je zou het haast denken, ja.

ZKH EénOog | 17-09-11 | 12:46

Zyprexa20mg | 17-09-11 | 12:41 |
Kijk dat ze de wijnbouw/druivengedingesteelt korten kan ik begrijpen, maar het is toch wel fijn niet te veel van andere nepdemocratieën zoals Puta's Rusland afhankelijk te zijn voor onze dagelijkse primaire behoeften.
Kijk maar eens wat er bij onenigheid gebeurt met de Roessische gastoevoer, die wordt afgesloten inderdaad.

ZSU-23-4 | 17-09-11 | 12:45

@Zyprexa20mg | 17-09-11 | 12:41 U had de recente opmerkingen van sommige onzer regeringsvertegenwoordigers, dat zondigende eurolanden in een nieuw verdrag maar gestraft moeten kunnen worden door bijvoorbeeld korting op hun landbouwsubsidies,
even gemist?

CynicalBastard | 17-09-11 | 12:44

Toch leidt al gekibbel over Griekenland en Europa ons wel af van wat écht met ons geld voor Europa gebeurt. Het grootste deel van ons geld gaat nog steeds naar landbouwsubsidies in Europa. Maar daar hoor je onze regering niet over. Wel stoer doen tegenover Griekenland en andere Zuid-Europese landen (die wel massaal geld kregen van West-Europese banken), maar over landbouw hoor je niets. Iedereen moet besparen in Nederland, maar niet de landbouwsector. De huidige besparingen op natuurgebieden zijn vooral ingevoerd om de subsidievretende landbouw te stimuleren. Het enige wat nog nodig is om deze regering nog boerser te maken, is dat Rutte met de tractor naar het Binnenhof rijdt.
Wie zich tegen Europa afzet, moet tegelijkertijd niet zijn hand open houden.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/landb...
www.europa-nu.nl/id/vh94fvv1eky2/subsi...

Zyprexa20mg | 17-09-11 | 12:41

GELD(UIT)LENEN KOST GELD!

ohhh kelly | 17-09-11 | 12:40

@Kikkerzz | 17-09-11 | 12:37 ach, die Ieren fixen hun economie nog wel weer, dan klopt het pas helemaal.

CynicalBastard | 17-09-11 | 12:38

Als Griekenland vertrekt hebben we dus de PIIS landen over...

Kikkerzz | 17-09-11 | 12:37

Raad_maar_raak! | 17-09-11 | 12:20 |
Inderdaad, hij had een interview met één van Geerts discipelen www.youtube.com/watch?v=CRBX_FnGNe4

Willem Hollander | 17-09-11 | 12:36

Auteur is deel van het probleem. Laat de boel juist klappen, creatieve destructie heet dat, of je verlies nemen. Van de financieele sector als bedrijfstak hoeft uiteindelijk maar een tiende over te blijven. Alle financieele 'innovatie' van de laatste paar decennia (derivaten, aflossingsvrije hypo's, etc) waren slechts piramide spelen in een nieuwe vermomming.

Auteur wil blijkbaar dat onze politieke en financieele elite vooral nog meer blijven liegen dan ze altijd al doen. Probleem is natuurlijk dat hun geloofwaardigheid allang onder het nulpunt gezakt is. Liegen heeft dan niet meer zoveel zin toch?

Misschien kan de auteur samen met z'n buddies in de financieele wereld de nieuwe realiteit nog niet aan. Ik zou zeggen oogjes toe en snaveltjes dicht en droom maar lekker van de tijd dat je moeiteloos geld van financieel ongeletterde zielen kon binnenharken met mooie verhalen over 'get rich quick' investeringen.

Ik hoop dat als het kaartenhuis eindelijk echt is ingestort dit soort manies weer een paar generaties uit de mode zijn. Tot het financieele pret circus uiteindelijk weer opnieuw begint natuurlijk.

steve5000 | 17-09-11 | 12:34

Bert Bruggink?

pius | 17-09-11 | 12:33

TonyM | 17-09-11 | 12:30

Jouw opmerking is zoiets als; laten we nog dertig bier de man drinken vanavond want dan worden we zeker niet dronken''

Snappie.

pius | 17-09-11 | 12:32

Volgens mij zijn er maar twee oplossingen.
Of je dwingt de Grieken tot spoedige omvorming van de economie naar een redelijk effectieve onderneming, winstgevend of in ieder geval bijna winstgevend, een economisch zelfdragende constructie of je schopt ze toch de Euro uit, wij belastingbetalers en vooral de goklustige vetnekken van het bankwezen draaien dan maar op voor de kosten. Maar we blijven die zwendelaars niet tot in lengte van dagen van hun dope, ik bedoel geld voorzien, zodat ze door kunnen frauderen op onze kosten tot we een ons wegen.

ZSU-23-4 | 17-09-11 | 12:31

@CynicalBastard | 17-09-11 | 12:25
Dit had niet beter verwoord kunnen worden.
Hulde.

Che_cuevara | 17-09-11 | 12:31

Ivoren Toren | 17-09-11 | 12:13

Mijn opmerking dient in een breder perspectief te worden beschouwd;)

pius | 17-09-11 | 12:31

Griekenland heeft gewoon geen sterke economie. Dat geld kunnen ze onmogelijk terugbetalen. Laat ze 'gecontroleerd' failliet gaan, zodat de banken niet omvallen, dat doet even pijn, maar dan is de balans weer hersteld en kunnen we allemaal weer verder met ons leven.

TonyM | 17-09-11 | 12:30

Als Rabo waarschuwt kun je dat beter serieus nemen in plaats van af te doen als figurantenrol. In 2008 waarschuwden ze al voor Icesave www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_2...

CoffeePatch | 17-09-11 | 12:30

vraagstaart | 17-09-11 | 12:22

Oww. Sorry. Shit. Daar had ik nog niet aan gedacht.

*zich nu pas realiseert hoe kwetsend mijn comment was*

pius | 17-09-11 | 12:30

Leuk kletsverhaal Verhaar, maar wat je even vergeet te melden zijn wat het voort laten etteren van de open corruptiewond die Griekenland heet ons zal gaan kosten.
Vooral meer geld geven, ze nog grotere schulden laten maken, ze lekker hun corrupte en overbodige ambtenaren constructies laten houden en ze vooral niets van hun bezittingen laten verkopen om de schulden te verlagen.
Neee, Griekenland kan frauderen, ik bedoel doen wat het wil, want niemand durft hen failliet laten gaan, want dan komt de financiële hemel naar beneden en is het einde der tijden daar. Ofzo.

ZSU-23-4 | 17-09-11 | 12:25

*mee bezig

ZonderNaam | 17-09-11 | 12:25

ZKH EénOog | 17-09-11 | 12:07 |
Verhaar verdiend daar niets aan, zijn leiders wel.
Politici zijn stuk voor stuk wonderbaarlijke sinterklaaseconomen.

_Libertariër | 17-09-11 | 12:25

@Che_cuevara | 17-09-11 | 11:47
Een verdrag is niets meer of minder dan een afspraak tussen mensen of groepen van mensen.
De grieken hebben zich vanaf het begin al niet aan dat verdrag ofwel die afspraak gehouden, dus waarom zouden anderen dat jegens de grieken nog wel moeten doen?
Afspraken worden dagelijks geschonden, verdragen wat minder omdat dat kennelijk gevoelsmatig zwaarder weegt, maar dat is emotie, het probleem met grieken hoort in het domein van het zakelijke thuis.
Als we eens beginnen met afspraken en verdragen niet zo op een voetstuk te zetten in de E.U. maar ze zakelijk te beschouwen volgens de afweging "wat levert het op om ons er aan te houden en wat kost het ons om het te schenden" dan wordt het misschien ooit nog wel eens wat met de E.U. en de euro zone.
Nogmaals, een afspraak of verdrag is niets anders dan een overeenkomst tussen mensen, niet iets wat een eigen waarheid of waarde vertegenwoordigt.
De grieken hebben de waarde van het verdrag van Lissabon tot die van pleepapier laten verworden, niet wij.
Het verdrag is waardeloos geworden, dus je er aan houden zinloos en het ervan schenden kosteloos.
Tijd om te doen wat nodig is en aan een nieuw verdrag met betere waarborgen te werken, het verdrag van Lissabon mag de plee in.
Het willen redden is W.O.M.B.A.T, "Waste Of Money, Brains And Time" en alleen nog bezigheidstherapie voor emo-socio's ... afscheid nemen en verder gaan, zo snel mogelijk!

CynicalBastard | 17-09-11 | 12:25

Politici een economische crisis laten beteugelen is net zoiets als een schoonmaker een open hartchirurgie laten uitvoeren.
Men heeft geen flauw idee waar men bezig is en maakt er alleen maar een grotere bende van

ZonderNaam | 17-09-11 | 12:25

Hel ende Verdoemenisch....

Coyote | 17-09-11 | 12:24

@ZKH EénOog | 17-09-11 | 12:07
Hij zal ook wel Griekse obligaties hebben.

Che_cuevara | 17-09-11 | 12:22

*cursus positief denken volgt*.

Dhr. W. Anhoop | 17-09-11 | 12:22

@pius | 17-09-11 | 12:13 Lach maar. Mijn biertje op een tropisch strand is van 0,90 euro drie jaar geleden is nu 1,80. Beetje inflatie, maar grotendeels koersverlies Euro.

*zwelgt in zelfmedelijden*

vraagstaart | 17-09-11 | 12:22

Impeach JKDJ

Fapsletje | 17-09-11 | 12:21

@Willem Hollander | 17-09-11 | 12:00
Die man verdient een standbeeld en een interview met Geert. +1

Raad_maar_raak! | 17-09-11 | 12:20

Goh, bankiers zien een apocalyps als Griekenland uit de Euro treedt. Dat kost banken veel geld, zo een afschrijving van de uitstaande leningen. Bankiers laten dat liever door belastingbetalers betalen.

Goh, politici zien een apocalyps al Griekenland uit de Euro treedt. Dat kost hen namelijk meestal hun baan.

En nu een onafhankelijke bron graag...

tipo | 17-09-11 | 12:19

pius | 17-09-11 | 12:08

Zohé. Typorecord.

*schaam*

pius | 17-09-11 | 12:16

Volgens mijn menneke is een van de opties dat de gehele Griekse staatsschuld ad 350 M € door de Europese monetaire autoriteiten begin 2012 wordt omgezet in een eeuwigdurende lening ofwel perpetual bonds met 4 % rente gegarandeerd door de ECB. De jaarlijkse 14 M € aan rente moet zoveel als mogelijk is door de Grieken worden opgehoest. Voor zover zij dat niet kunnen suppleert de ECB het ontbrekende deel. De Grieken gaan uiteraard terug naar de drachme waarvan de koers t.o.v. de euro aan de markt wordt overgelaten. De Europese banken hoeven niet af te schrijven op hun huidige leningen want ze hebben daarvoor perpetuals gekregen a 4 %. Een niet onaantrekkelijk rendement. Het aardige van een eeuwigdurende lening is dat zij in de loop van de tijd verdampt. Zoals met de Nederlandse Eeuwigdurende Lening uit 1847 van 2,5 %. Die laatste bestaat nauwelijks meer.

hhmariavanempel | 17-09-11 | 12:15

vraagstaart | 17-09-11 | 12:11

Kunnen we eens ervaren hoe de wet van de remmende achterstand werkt;)

pius | 17-09-11 | 12:13

Enige lichtpuntje is, dat de Euro inmiddels zó is verzwakt ten opzichte van de "lage lonen-landen" dat we daar straks weer mee kunnen concurreren.

O nee: dan ZIJN wij de lage lonen landen.

vraagstaart | 17-09-11 | 12:11

Iedereen schijn t te vergeten dat dce zegeningen van het financieel-economische systeem ook aan de gemiddelde burgerlul ten goede is gekomen.

Of denken jullie dat je die tweeonderéénkap, twee auto's voor de deur en die twee vakanties per jaar aan jezelf te danken hebt.

Het is karmisch gezien niet meer dan normaal dat wij voor de rekening opdraaien aangezien we er altijd het meest van hebben geprofiteerd.

Ik zie jullie in Madmax. Kijken hoe grootmuilerig jullie dan nog zijn.

Watjes.

pius | 17-09-11 | 12:08

Dus, om geen chaos te creëren, mag de waarheid niet verteld worden, dat Griekenland reeds failliet is?

Je wilt zeggen dat het ellenlange rekken van de lijdensweg veel beter is voor de markt, dan een simpele kortstondige instorting?

Wat verdien jij eraan, om dit zo lang mogelijk te rekken, Verhaar?

ZKH EénOog | 17-09-11 | 12:07

De mensen begrijpen blijkbaar nog steeds niet dat het in alle scenario's erg veel pijn gaat doen, de 10 jarige fraude door de Grieken kost 25 jaar reparatie (incl.Italie Spanje Portugal) via de ECB-fondsen(lees de belastingbetaler), op het moment dat Wilders duidelijk gaat maken dat dat 3000 euro per Nederlander per jaar zal zijn (25 jaar lang) breekt de hel los hier.
Banken en politici wachten/zwijgen en willen elkaar de schulden in de schoenen schuiven, we wachten op de CHAOS(Grieks woord).

hagelkruis | 17-09-11 | 12:07


Leiderschap van de banken? Leiderschap van diegene die schuldig zijn aan deze crisis? Haallooooo....

Wat Verhaar niet zegt is dat voor hem "oplossen" een ander woord is voor "de belastingbetaler moet gaan betalen".

Oprotten! Failliet verklaren die banken. Met of zonder paniek. Gokkers in de petoet. Slikken en opnieuw beginnen. Maar dan met een goudstandaard.

Troy7320 | 17-09-11 | 12:02

Griekse tragedie, Europese tragedie als het mij vraagt....... Weg met de EUSSR!
Laat de Grieken los, kunnen ze lekker zelf beslissen hoe ze de tering naar de nering gaan zetten, laat hen die de Grieken geld lenen en jaren rente gevangen hebben ook het verlies pakken. Kappen met die sovjetpraktijken. Nigel zei het ook al eens:
www.youtube.com/watch?v=JPhilPEqIyo

Willem Hollander | 17-09-11 | 12:00

louis6227 | 17-09-11 | 11:51 |
Klopt wel, maar wie zal de belastingslaaf dwingen om geld naar een buitenlandse bank over te maken, omdat ze teveel in Griekenland hebben geinvesteerd en mis hebben gegokt?
Banken zijn commerciele instellingen, daar moet geen belastinggeld naartoe, dat is smeken om corruptie.
En al helemaal geen buitenlandse bank natuurlijk, oh wacht, geen buitenlandse bank, Frankrijk hoort ook in de EUSR.

_Libertariër | 17-09-11 | 11:58

Hah, ik was van de week naar de opera met een Grieks verhaal:
4 uur lang talmen en weegeklaag aan de goden ipv een besluit te nemen.
Er is in 2000 jaar niets veranderd.

hotmint | 17-09-11 | 11:57

Behoefte aan bankiers die leiderschap laten zien? Hoe krijg je het uit je pen.

CoffeePatch | 17-09-11 | 11:57

De jager mag opgepakt worden en levenslang gevangenistraf krijgen naast celgenoot Bos. Zij hebben onze soevereiniteit verkocht.... criminelen moeten dus gestraft worden

veelgeluk | 17-09-11 | 11:56

Gelukkig ben ik geen econoom, maar ik voorzie de eerst komende tien jaar geen stijging van welvaart, het verder uithollen van de zorg en de verzorgingstaat. Ondertussen wel steeds meer belasting gaan vragen om dit huidige toneelstukje van het " rijke westen" op te kunnen blijven voeren.
Wanneer word iedereen eens wakker onder leiding van wat polotici die de waarheid durven vertellen en dat we onze schouders eronder moeten gaan zetten het volk wat samenbrengt in plaats van tegen over elkaar zet, een einde aan de financiele gok wereld brengt en we gewoon weer spulletjes gaan maken! en wellicht de economie/nederland wat meer gaan verduurzamen.

Maar niemand durft de waarheid te vertellen?

griet_titulaer | 17-09-11 | 11:54

Goh.
Suffe klaagzang Verhaar.

copal | 17-09-11 | 11:53

We worden niet door de grieken genomen, maar door de franse banken. Die dwingen ons door te gaan met Griekenland te helpen, zodat zij, die franse banken, hun geld nog krijgen en niet omvallen.
In feite gaan onze belastingcenten direct naar de franse en ook duitse banken.
die moet je het kwalijk nemen, dat ze onverantwoord veel geld aan die grieken hebben geleend tegen een flink percentage, in de wetenschap dat uiteindelijk de rekening altijd betaald zal worden, nu door ons dus.

louis6227 | 17-09-11 | 11:51

Klein adviesje in deze onzekere tijden: spreid het risico. Bij de ABN-AMRO hebben ze US-dollarrekeningen voor particulieren. En de spaarrekening van de Bank of Scotland valt onder het Britse deposito-garantiestelsel. 't Is maar een weet.

Ivoren Toren | 17-09-11 | 11:49

Wanneer de echte klap komt, weten we niet.
Die komt toch nog onverwachts.
De banken zorgen daarvoor.
Die willen een bankrun voorkomen.
En de deur op een voor hun geschikt moment dichtdoen.

070 | 17-09-11 | 11:49

@CynicalBastard | 17-09-11 | 11:43
Het jammere is dat je Griekenland niet uit de euro kunt zetten. Het verdrag van Lissabon verbiedt dat.
Wat het verdrag ook verbiedt is dat er geen hulp mag gegeven worden zoals nu.
Maar ja, er staat voor de Franse en Duitse banken te veel op het spel en dan telt dat verdrag blijkbaar even niet.

Che_cuevara | 17-09-11 | 11:47

Et voíla... het wederkerend grote gelijk van de door links zo verguisde Wilders is weer daar.
Ik weet niet onder wát voor verdragen Jan-Keeshond de Jager z'n poot zet en hoeveel licht er brandt in een darkroom,maar ik zeg:"Hallo drachme".
#... irritant stemmetje opzetten doet van meisje in Jumbo-commercial...#

R.B.Scott | 17-09-11 | 11:47

Ik bedoel maar. We hebben geen marine meer, alleen maar soldaten die bloemen uitdelen op een *kuch* vredesmissie.

Hoog tijd om mijn betaalde belasting om te zetten in een lening.

ZDEV | 17-09-11 | 11:46

-t, sorry @taalnazi's.

CynicalBastard | 17-09-11 | 11:46

Normaliter wil ik zoenen als ik genaaid wordt, maar laat dat gezoen met die vieze griekse snorren maar achterwege.
'Just get it over with and move on'
Schulden kwijtschelden en Griekenland uit de euro zoals de regels van het europact altijd al hadden moeten zijn.
Ze doen op eigen houtje maar hun best om daarna alsnog aan de voorwaarden te voldoen als ze dat nog willen.

CynicalBastard | 17-09-11 | 11:43

@prikkel123 | 17-09-11 | 11:37
Klopt, maar als je de dokter zwart betaald krijg je ook niks terug van "de ziekenkas"

Che_cuevara | 17-09-11 | 11:43

Mijn ex. Zweeds.
www.youtube.com/watch?v=0FiKnVfxdck

Jag prater lite Svenska.

@ me

Fi Faan! Dacht dat jij out was. That said, I can somehow understand.

@ nicks nuttig

You don't say!

nicks nuttig | 17-09-11 | 11:42

@ceeswing | 17-09-11 | 11:35
Die Willem zie ik wel zitten.
Kan hij Griekenland meteen onder water zetten.

En dan gaan we binnen 100 jaar zoeken naar het nieuwe Atlantis.

Che_cuevara | 17-09-11 | 11:42

@Kloo te Hommel | 17-09-11 | 11:35

De ECB zal wel als laatste omvallen, dat klopt, maar dat is dan meteen het faillissement van gansch Europa, inclusief de *kuch* complete "nobele" Europese gedachte.

Ik bewaar mijn ouwe sokken tegenwoordig dus weer.

Reinaert | 17-09-11 | 11:40

@ZDEV | 17-09-11 | 11:29
Welke marine?

Che_cuevara | 17-09-11 | 11:39

Reinaert | 17-09-11 | 11:31
*direct spaarrekening gaat openen bij de ECB*

HotPotato | 17-09-11 | 11:38

@ZDEV | 17-09-11 | 11:29

Marine? Hebben we nog een marine dan? De laatste luchtwaardige Lynx-helicopter die de marine heeft staat nog steeds in Libië.

Dus met een Nacht und Nebel-Aktion de Akropolis innemen gaat er voorlopig ook al niet van komen.
En over zee gaat het ook al niet meer lukken: en.wikipedia.org/wiki/Hellenic_Navy

Reinaert | 17-09-11 | 11:38

Over belastingontduiking gesproken. Was de afgelopen tijd regelmatig in België. Alles kun je daar zwart betalen. Van dokter tot kroeg.
Wat dat betreft is Nederland de hel op aarde voor belastingbetalers. En uiteindelijk betalen we ook voor die andere landen.

prikkel123 | 17-09-11 | 11:37

Leeuwarder | 17-09-11 | 11:32 |
Weg met de Grieken?
Doe liever weg met de EUSR.
Of betaald U met veel liefde belasting voor Griekse politici?

_Libertariër | 17-09-11 | 11:37

dat dat Griekenland nog steeds bungelt komt door het dreigende gezichtsverlies van de eurofielen van toen en nu, voorop de eurocommunist voor misgelopen riant betaald en risicoloos EU baantje Balkenende. De Jager is het gebeuren boven het hoofd gegroeid en hij gooit het zelfrespect van de Nederlanders te grabbel, maar we mogen daar wel voor betalen. Overigens , Rutte is geen haar beter, wordt je in je bil gebeten door CDA Pvd A of VVD , het maakt geen moer uit.

de heer ooievaar | 17-09-11 | 11:37

@wakkere_nederlander | 17-09-11 | 11:19
Dat is waar.
Maar daar kun je nog lang op wachten vrees ik.

Che_cuevara | 17-09-11 | 11:37

@Reinaert | 17-09-11 | 11:31 |

Zeker, alles kan ooit eens vallen, maar ik denk niet dat de ECB de eerste zal zijn. Griekenland is nog tot daar aan toe, die zorgen alleen voor economische krimp of een lagere groei. Als de ECB failliet gaat kun je de Eurolanden ook wel opdoeken. Dan korten de politici nog liever op wachtgeld.

Kloo te Hommel | 17-09-11 | 11:35

Ik zou Maxima inhuren, die heeft verstand van kredieten.
En Mabel die heeft verstand van witten en wassen.En natuurlijk Willem de Laatste voor het watermanagement.

ceeswing | 17-09-11 | 11:35

Het is weer het zelfde liedje. Net als in 2008 acht trapte de politici in de leugen van 'to big to fail' en zijn ze paniekerig miljarden gaan pompen in Griekenland dat gewoon al failliet was. Nu na een jaar zijn de kost omgewenteld van private schuld naar publieke schuld net als in 2008. En nu de banken zich hebben ingedekt hebben ze ook geen belang meer in het mee betalen van de schuld dus mogen wij de belastingbetaler weer opdraaien voor de risico's die zij genomen hebben.

Want ze hadden geen problemen toen ze die 7% rente inde. Ze wisten zelf ook donders goed dat de Grieken dat niet eeuwig vol konden houden. Het is alsof je aan je alcoholistisch oom die ook nog een gokverslaving hebt steeds voor woekerrente geld leent. Die oom gaat het geld niet terug betalen en dan is het je eigen gierige schuld dat het geld weg is. Maar ipv die banken eens een keer goed op de bek te laten gaan bailen we (onze democratisch gekozen vertegenwoordigers) ze weer uit.

Ze hebben dus wel altijd smerig veel geld verdient aan Griekenland maar als het fout gaat nemen ze geen verantwoordelijkheid. Dat heet moral hazzard, denken dat je toch overal mee wegkomt. Als we meteen hadden gezegd Griekenland is failliet, banken bobo's schrijf die waardeloze staatsobligatie's maar af want ja eigen schuld dikke bult dat hoort nou eenmaal bij gokken. You win some you lose some. Dan hadden zij voor de meeste kosten moeten opdraaien maar nu is dat weer omgekeerd. www.youtube.com/watch?v=wV1lZMTCqf8&am...

Jaimy Fox | 17-09-11 | 11:34

Overigens, die god die het Griekse drama op gaat lossen bestaat wel. Kijk maar eens in de spiegel. daar zit hij. Hij heet Henk (je weet wel, die van Ingrid) en hij gaat binnenkort last krijgen van enorme kramp in zijn portemonnee.

Ivoren Toren | 17-09-11 | 11:34

Er was een tijd dat ik meewarig glimlachte over die sukkels in Noord-Italië die zich te pletter mochten werken om de belasting op te brengen die in het mafiose zuiden werd verspild.

Dat doe ik nu niet meer.

vraagstaart | 17-09-11 | 11:33

Weg met de Grieken, terug naar de Drachme. Die kampioenen belastingontduiken, zien hogere belastingen op zich afkomen, maar er is een slecht, corrupt belastingapparaat om het te innen. Gaat niet lukken, dus.

Leeuwarder | 17-09-11 | 11:32

@Kloo te Hommel | 17-09-11 | 11:26

Maar "too big to fail" is de ECB ook niet. Álles kan, dat blijkt iedere dag wel weer. Absolute veiligheid bestaat niet meer, al is het natuurlijk wel zo dat de ECB in deze roerige tijden relatief safe is, dat dan weer wel.

Reinaert | 17-09-11 | 11:31

JKdJ moet zijn belastingdienst op de Grieken afsturen.
En de Marine.

ZDEV | 17-09-11 | 11:29

Kloo te Hommel | 17-09-11 | 11:26 |
He getsie. Laatste zin +n

Kloo te Hommel | 17-09-11 | 11:27

Volgens mij is meneer Bert van Rabo niet de man met de stoere taal, maar de man met een redelijk verstand. Bovendien is de ECB nogal veel veiliger dan welk ander land/bedrijf dan ook, want als de ECB valt kun je gelijk de hele Europese economie meerekenen. Lijkt me dus iet zo raar, eerder logisch...

Kloo te Hommel | 17-09-11 | 11:26

Nee, het klootjesvolk moet natuurlijk vooral niet ingelicht worden over hoe de vlag erbij hangt. Stel je voor dat ze er conclusies uit zouden trekken. Nee, het is maar het beste als de elite alles achter gesloten deuren regelt. Dan zal het allemaal goedkomen. De afgelopen tien jaar hebben ze het ook allemaal zo goed voor ons geregeld, toch?

Ivoren Toren | 17-09-11 | 11:26

@_Libertariër | 17-09-11 | 11:15
Knap dat je de naam van 'n buitenlandse stad wel foutloos kunt spellen maar 'n eenvoudig Nederlands woord niet.

hackeraki | 17-09-11 | 11:24

Ik zou het hele gedoe absoluut geen Griekse tragedie willen noemen.

Maar er schiet me wel een ander Grieks woord te binnen: Chaos.

Reinaert | 17-09-11 | 11:22

Het wordt inderdaad met de dag pijnlijker. Op een harde stoel gaan zitten, bedoel ik.

Meiden van heelul | 17-09-11 | 11:20

Wij moeten niet Griekenland laten vallen. Griekenland moet zelf zijn consequenties trekken.

wakkere_nederlander | 17-09-11 | 11:19

@EauEau|17-09-11|11:16
Beetje listig om weg te rennen met een half slappe bruine lul en een enge pooier achter je aan.

R.B.Scott | 17-09-11 | 11:19

wat vraagstaart zegt

superjan | 17-09-11 | 11:18

Ja en? Dit is een column zonder ook maar 1 interessant en/of nieuw inzicht.

Valmona | 17-09-11 | 11:17

'Op zijn Grieks' betekent tegenwoordig dat je een hoer van achter neemt en dan wegrent zonder te betalen....(Stefan Pop)

EauEau | 17-09-11 | 11:16

JKdJ denkt nog steeds dat de kiezer achterlijk is.

Rest In Privacy | 17-09-11 | 11:16

Toen het referendum over de pleuropese grondwet NEE was, en het VERAAD VAN LISSABON doorgedrukt werd:
wist ieder rationeel denkend mens al dat de EUSR gedoemd was om te mislukken.

_Libertariër | 17-09-11 | 11:15

Het is geen Griekse tragedie Peter. Het is op zijn Grieks genomen worden en wij zijn de ontvangende partij in deze.

vraagstaart | 17-09-11 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken