Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oorzaak zendmastbrand Hoogersmilde geheim

doeimasttotziens.gif Censuur! De oorzaak van de grootste radiotorenramp in de complete geschiedenis van Hoogersmilde wordt onder de pet gehouden. Volgens RTV Utrecht weten alle betrokken bedrijven hoe de brand + instorting plaats hebben kunnen vinden, maar vertikken ze het de informatie openbaar te maken. U moet weten: ongeveer iedere strekkende meter in die toren heeft een andere eigenaar. En al die partijen hebben elkaar de afgelopen tijd achter de schermen de schuld gegeven. Volgens NOVEC - eigenaar van de stalen mast die naar beneden is gekomen - is het allemaal de schuld van Broadcast Partners, een soort kabelboer voor radiostations wiens inferieure kabels oververhit zouden zijn geraakt en zo de brand hebben veroorzaakt. "Nonsens!! roept Alticom, eigenaar van de betonnen toren. "professionele dikke kabels vliegen niet zomaar in de fik!" Welles! zegt reaguurder Ron van der Kruit bij RTVutrecht: "Ik ken mensen die er werken en die zeggen ook dat BP met goedkope materialen werkt!" De ruzie liep zo hoog op dat er vandaag een kort geding zou dienen, maar dat is nu afblazen omdat de betrokken partijen "tot een akkoord zijn gekomen om de gerezen problemen rond de zendmasten met grote voortvarendheid op te lossen". Maar het hoe en waarom blijft dus lekker geheim. Dat houdt de geruchtenstroom natuurlijk lekker in stand. Misschien waren het wel Q-music-hatende muziekliefhebbers die expres bovenin een oud waterkokertje aan hebben laten staan. We mogen het niet weten. Eerdaags draait NOVEC ongezien het zendvermogen omhoog en dan exploderen alle radio's in de Randstad met de kracht van een miljoen KPN-prijsverhogingen. Zomaar ineens. Zonder reden. Hoogste tijd voor een brede maatschappelijke discussie over de gevaren van dergelijke gedateerde media.

Reaguursels

Inloggen

@John Toroflex | 25-08-11 | 23:02
@Stijl33 | 26-08-11 | 01:20
Goed verhaal. Bedankt voor de Info

atm0s | 27-08-11 | 00:33

* zoekt naar oorzaak op niburu-site *

K. Metjes | 26-08-11 | 22:48

Stijl33 | 26-08-11 | 01:20
ik denk dat u dichter bij de waarheid bent als dat er in het geheime raport staat.

sjaak3512 | 26-08-11 | 19:48

@Sjakkie van de Hoek:
Geen inside information over dit specifieke geval. Wel een ruime expertise in de telecom. Samen met een analyse van de beelden en alle informatie die naar buiten is gekomen, is dit de conclusie.
.
Vraag het een willekeurige expert op het gebied van zendtechniek die geen belangen heeft bij één van de betrokken partijen en die zal het verhaal bevestigen.

Stijl33 | 26-08-11 | 19:41

@Steylleaux
Als een spel-vaut u stoordt dan leesd u mijn reactie toch lekker niedt. Laat u dan vooral door een Neerlandicus voorlichten over wat daar in Smilde is gebeurdt.

Mensen die wel tegen een spelfout kunnen, hebben de mogelijkheid om een uitleg van iemand met expertise in het telecom vakgebied te lezen.

Stijl33 | 26-08-11 | 19:37

sky radio wilde 120 kilowatt door een kabel van 50 kw draaien
helaas voor de toren kon de kabel het vermogen niet aan
vandaar ook de problemen bij de lopik toren.
sky heeft betaald voor 120 kw (veel geld)
en kwam er achter dat er maar 50 kw draaide
ze EISTE vol vermogen !
en dat ging dus niet !

tot zover mijn verhaal van uit mijn kelder met me lange regenjas aan

vidamax | 26-08-11 | 13:58

Het valt me op dat nog niet geopperd is,dat het wel eens om koper-dieven zou kunnen gaan.Dat zou betekenen dat de masten slecht bewaakt worden.

Dolphi | 26-08-11 | 12:17

Misschien stookte ze wel meer vermogen,
dan dat ze officieel mogen...

MikesMad | 26-08-11 | 11:52

typerend voor de trend van de laatse 20 jaar.
alles is versnippert, kijk maar een naar je energienota of probeer eens te snappen hoe de spoorwegen nu in elkaar zitten (dat snappen ze zelf niet eens).

kabouter . muts | 26-08-11 | 11:30

&Stijl33 | 26-08-11 | 01:20

Bij niet technisch, maar ik denk dat dit wel eens de waarheid kan zijn. Inside information?

Sjakkie van de Hoek | 26-08-11 | 07:32

Meneer Stijl33...

U start een enorm betoog met de zinsnede "Daar is het volgende gebeurt". Als u niet weet dat een voltooid deelwoord als "gebeurd" met een d eindigt, eindigt per direct mijn attentie...

Steylleaux | 26-08-11 | 02:14

@AtmOs: You`re right.

Daar is het volgende gebeurt:
Ned Publieke Omroep (NPO) heeft vorig jaar het uitzenden gegund aan Broadcast Partners, ook wel Broadcast Prutsers (BP) gegund. BP was vroeger bekend als CBT en leverancier van de beroemde Stentor piratenzendertjes. Toen in de jaren 90 lokale en later de commerciële (regionale) omroepen opkwamen, is BP in die markt gesprongen. Nu werken lokale omroepen met vermogens van zo'n 50..100 Watt, commerciële regionale omroepen met tot zo'n 1.500 Watt aan zendvermogen.

De zenders van de Publieke Omroep (en ook landelijke commerciële), die hebben echter vermogens van zo'n 40.000 Watt per stuk. Dat is echt andere koek. Broadcast Partners heeft gewoon een ontwerpfout gemaakt in de installatie. Zeer waarschijnlijk heeft men te lichte power dividers gebruikt.

In zo'n toren staan in het betonnen deel de zenders. Het vermogen van die zenders gaat door grote dikke kabels door het stalen deel naar boven toe. Aan het stalen deel hangt niet een antenne, maar een heleboel aan elkaar gekoppelde antennes (Jargon: Antenne Array). Het vermogen van de zender moet over die antennes verdeeld worden. Dat doet men met een power divider. De brand in het stalen deel vond plaats op de hoogte waar de power dividers gemonteerd zijn. Het is dus vrijwel zeker, dat die de boosdoener zijn.

Voor de geïnteresseerde, ga ik een stukje verder de radiotechniek in. Daarmee wordt nog helderder waarom de power dividers als boosdoeners gezien moeten worden. Bij radiosignalen is het zo dat alles op elkaar afgestemd moet zijn. Als dat niet het geval is, dan ontstaat er een zogenaamde misaanpassing en dat veroorzaakt een reflectie. Dan wordt het vermogen simpelweg teruggekaatst op de plaats van de misaanpassing. Dat leidt tot zogenaamde mantelstromen en die worden in de apparatuur en kabels omgezet in warmte.
Als die power divider te licht gedimensioneerd is, dan wordt deze warm. Bij de grote vermogens in dit soort installaties heet, heel heet. Door de hitte gaat het apparaat stuk en ontstaat er een misaanpassing. Gevolg, power divider, kabels, etc wordt nog warmer. Dat is een domino-effect en in no-time worden daar 10-tallen kilowatts in warmte omgezet. Dan gaat alles in de omgeving wat maar enigszins brandbaar is en daar in de omgeving zit in de fik.

Bovenstaande is een met aan zekerheid grenzende werkelijkheid het scenario dat heeft plaatsgevonden.

Nu ga ik iets meer aannames doen, maar ook dit is behoorlijk aannemelijk. Toen KPN de aanbesteding aan BP heeft verloren, heeft men besloten dat men de eigen antenneinstallaties niet aan BP overdraagt (lees: verkoopt), maar deze ontmanteld. BP moet dus zelf voor een nieuwe antenneinstallatie zorgen. Omdat de omroep uiteraard 24/7 in bedrijf moet blijven is er tijdelijk wel op een tijdelijke (of op de KPN antennes) uitgezonden. BP heeft vervolgens de eigen antenneinstallaties geplaatst (hier legt de directeur van BP dat zelf uit:
www.omroepzeeland.nl/nieuws/werk ... krlTl2Rl8G )

Waarschijnlijk schakelt met geleidelijk en stapsgewijs over van de oude naar de nieuwe antenne-installatie. Hierbij neemt het zendvermogen op de oude installatie af en op de nieuwe installatie toe. Vanuit diverse hoeken in de omroepwereld heb ik vernomen dat op de dag van de brand, de zendvermogens op de antenneinstallaties omhoog gezet zijn in Smilde en Lopik (in Lopik was 's ochtends ook brand, alleen die is vanzelf gedoofd). Het kan geen toeval zijn dat er op twee locaties gelijktijdig brand uitbreekt.

Wat is nu de oorzaak van die ontwerpfout. Tja, dat is gissen. Het kan onkunde zijn. Dit soort hoog-vermogen installaties is andere koek dan een lokale omroep. Het kan zijn dat men op prijs heeft willen concurreren en inferieur kwaliteit materiaal heeft gebruikt, of wel een goede kwaliteit, maar gedimensioneerd of een combinatie van dit soort factoren. Hoe dan ook: Broadcast Partners heeft die mast gesloopt!

Je kan van KPN zeggen wat je wil, maar bij die omroep zenders gebruikte ze vroeger merken als Telefunken, Rohde&Schwarz, Kathrein. Allemaal eerste klas spul! Kost wat, maar dan heb je ook wat.

En als ze zeggen dat bovenstaande niet waar is, kom dan maar op met het rapport waarin een andere uitleg staat. Wedden dat er geen andere uitleg is!

Stijl33 | 26-08-11 | 01:20

@atm0s | 25-08-11 | 21:26
Ja, maar dat was inclusief de antenne-gain en die is op die frequenties best wel hoog (zo'n 25x). De zenders zelf leverden 'slechts' 40kW. Die antennes bestaan in feite uit een array van heel veel dipooltjes met tussen zender en array allerlei splitters en combiners die ook tegen dat vermogen moeten kunnen. En juist daar ging het volgens mij fout, niet in de kabels zelf.

John Toroflex | 25-08-11 | 23:02

Ik herinner me dat op de Gebrandi toren, ten tijde dat NL 1, 2 & 3 nog analoog werden uitgezonden, dit gebeurde met een vermogen van 1000KW.

Dat is één fucking MEGAWATT.

Dus goede bekabeling bij dat soort praktijken lijkt me wel zinnig.

atm0s | 25-08-11 | 21:26

En we zijn allemaal nog steeds fan van het privatiseren..? NS/ProRail, NOVEC/Broadcast Partners: allemaal hetzelfde gezeik. Iets met ongedeelde belangen, budgetgraaien enzo.

Jerry Nick | 25-08-11 | 19:53

Henk de Houthakker | 25-08-11 | 18:22
Dat filmpje was op dezelfde dag uitgekomen!

Henk de Houthakker | 25-08-11 | 18:24

"over de gevaren van dergelijke gedateerde media"
En dat zal niets te maken hebben met het gigantisch toegenomen gebruik van draadloze digitale media in een verouderde infrastructuur?

Ven1V1d1V1c1 | 25-08-11 | 16:57

Er zijn maar 2 opties tw:

- Het is de schuld van Wilders
- Het komt door de klimaatverandering

Weet iemand dan iets anders? Nou dan!

chop46 | 25-08-11 | 16:37

15/7 is an inside Job!?

HonderdEnEen | 25-08-11 | 15:55

6 weken na de brand heb ik nog steeds geen Digitenne ontvangst, KPN is 100 x met een smoes gekomen. Die nieuwe zendmast is straks van mij, die heb ik al verbeld.

bosbaan | 25-08-11 | 15:30

Het is wel te begrijpen waarom NOVEC (eigenaar van de mast) de pogingen van Broadcast Partners om het vermogen op te schroeven zoveel mogelijk probeert te traineren. NOVEC is de voortzetting van Nozema, het staatsbedrijf dat vroeger de masten bezat en later (toen PTT geprivatiseerd werd) ook het zenderbeheer ging doen. Dat zenderbeheer werd toen weer overgenomen door KPN, die vorig jaar moest meedingen naar een nieuwe aanbesteding van de publieke FM-zenders en dat verloor van BP. Dus bij NOVEC zullen nog een hoop ex-Nozema mensen zitten die met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren niet zo blij zijn en daarom alle schuld willen schuiven op BP.

Ik denk dat een WOB'je hier wel op z'n plaats zal zijn, het gaat tenslotte om publiek geld waarmee gewerkt wordt.

John Toroflex | 25-08-11 | 15:22

@strikdewepstroper01 | 25-08-11 | 14:00
Dat was de oude mast die gebouwd werd voor de eerste televisiezender van Nederland. De huidige toren + buismast is van 1960/1961.

John Toroflex | 25-08-11 | 15:14

Misschien was het wel een wietkwekerij?

doskabouter | 25-08-11 | 14:43

Bilderberg dat is duidelijk.Of de Mossad.Die hebben in Amerika ook twee torens om laten vallen.

miko | 25-08-11 | 14:31

Ja, het spijt me maar ik kan de gedachten aan een lokale Chinees in Hoogersmilde uit mijn hoofd krijgen.

Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 14:30

Mac The Ripper | 25-08-11 | 14:23
Als het een terroristische aanslag was geweest dan had de overheid dit al lang uitgebuit in de vorm van verdere beperkingen van onze vrijheden zoals bv het fotograferen van muziekanten op Utrecht C.S.............. oh wacht.

Graaf van Egmont | 25-08-11 | 14:28

Misschien was het wel een zonnevlammetje dat het laatste duwtje heeft gegeven aan de verouderde apparatuur.

tisallemaalwatzeg | 25-08-11 | 14:26

Natuurlijk doofpot, want terroristische aanslag.

Mac The Ripper | 25-08-11 | 14:23

Zo, kan dat aluminiumhoedje ook weer uit de kast.

Trumple | 25-08-11 | 14:23

@Che_cuevara | 25-08-11 | 14:13

Klopt, zo staat het ook geschreven, Openbaring 34:17:

"Voorwaar ik zeg u, zij zullen komen en vernietigen wat de mensch gebouwd heeft, met hun Groene Tyfusharses".

tisallemaalwatzeg | 25-08-11 | 14:22

Graaf van Egmont | 25-08-11 | 14:11
Ja, ik kan moeilijk de Islamietjes de schuld geven.
Die hebben het al zo zwaar.

Che_cuevara | 25-08-11 | 14:12
Als jij het zegt.
;)

Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 14:21

Che_cuevara | 25-08-11 | 14:15
lol. Misschien ingevoerd vanuit Egypte?

Graaf van Egmont | 25-08-11 | 14:19

Dat zou wel lachen zijn.
Alle compressie van het geluid af.
En dan de power opvoeren.
Alle transistorradio's zeggen dan plok.

Groetjes van het radio bevrijdingsfront.

ZDEV | 25-08-11 | 14:16

@Graaf van Egmont | 25-08-11 | 14:13
Ik weet niet waar jij dat gevoel vandaan haalt.
Maar ik vind dat er de laatste jaren toch wel aardig wat kamelen zijn bijgekomen in Libië.

Che_cuevara | 25-08-11 | 14:15

Che_cuevara | 25-08-11 | 14:11
Waarom heb ik het gevoel dat Mo Kadhaffi de laatste jaren niet zoveel meer neukte?

Graaf van Egmont | 25-08-11 | 14:13

@ZDEV | 25-08-11 | 14:12
Dat van die groene kan kloppen.

Che_cuevara | 25-08-11 | 14:13

@Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 14:09
Da's net zoals mijn schoonmoeder dan.

Che_cuevara | 25-08-11 | 14:12

Buitenaardse aliens from outer space.
Die waren het. Die groene.

ZDEV | 25-08-11 | 14:12

@TM | 25-08-11 | 14:06
Volgens mij is het een complot van Kadhaffi.
Die heeft in die zendmast zo hard liggen neuqen met Talitha dat de vonken er af vlogen.

Zie je hem? Vonken + hete kabels = vuur.

Che_cuevara | 25-08-11 | 14:11

ik zou maar opletten als je er foto's van gaat maken dan.

sufkut | 25-08-11 | 14:11

Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 14:09
Godverdegodver,je hebt het weer voor elkaar Teun. Is het de linkschmensch niet dan is het wel de beebieboemer.

Graaf van Egmont | 25-08-11 | 14:11

Ik denk dat het 'gewoon' aanslagen waren. 2 torens op 1 dag is wel erg toevallig. Zeker als je bedenkt dat het in de 50 jaar ervoor NOOIT gebeurd is...

Tommygunner | 25-08-11 | 14:09

Che_cuevara | 25-08-11 | 14:07
Zendmasten zijn een beetje babyboom.
Rijp voor het bejaardentehuis en klaar voor de heilige mis.

Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 14:09

@Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 13:57
Ja die vangen veel wind.
En dan vliegen ze ook nog eens in de fik.

Daar kan een beetje zendmast niet meer tegen op.

Che_cuevara | 25-08-11 | 14:07

Zal ik hem dan maar inkoppen?

"Het is een complot van de LinkschMenschen!!!"

TM | 25-08-11 | 14:06

Er werd niet genoeg 'Godver de godver de kut' geroepen.

blinde kip | 25-08-11 | 14:03

De oorzaak is dat er decennia lang een enorme stroom bijtend zuur door die masten is uitgebraakt.

vetkleppert | 25-08-11 | 14:02

@Wim-Lex | 25-08-11 | 13:38
Skyradio is ruk maar wel enkel muziek + reclame. Geen 'grappige' overbetaalde minkukels die een monoloog tegen mij aan spuwen via de ether. Flikker op, als ik oeverloos geklets zonder verhaal of doel wil aanhoren, dan bel ik m'n moeder wel!

dlseth_ | 25-08-11 | 13:59

Che_cuevara | 25-08-11 | 13:56
Zo rollen die dingen, hoge zendmasten vangen veel wind.
;

Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 13:57

@Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 13:47
Zou kunnen, niks van gehoord.

Che_cuevara | 25-08-11 | 13:56

Als je goed naar de animatie kijkt is het duidelijk dat een gebrek aan potentie de boosdoener is, uiteraard laten ze zich daar niet makkelijk over uit.

Koud flesje Alfa | 25-08-11 | 13:52

Er is teveel vermogen door de kabels gepompt. En dat had te maken met het te snel omslaan van het weer van die dag, waardoor de zendmasten nog veel te veel stonden te blazen, terwijl ze terug moesten omdat er minder vermogen nodig is bij zonnig weer. Daarom was er in Lopik ook een brandje. Zelfde reden.

Bascii | 25-08-11 | 13:51

Teveel bedrijven die langs elkaar heen werken, en die weer andere bedrijven inhuren om het werk te doen.

robot from 1984 | 25-08-11 | 13:50

Che_cuevara | 25-08-11 | 13:42
Geen probleem.

Overigens, nu we het toch over kabels hebben.
Hoe is het kontakt tussen Clarence, Edje en Patje tegenwoordig ?
Ook stuk ?

Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 13:47

Zou er nog een relatie zijn met de bijna gelijktijdige brand in de mast van Lopik/IJsselstein?

Expert Homo | 25-08-11 | 13:46

Teveel bier gezopen, die mast. Dan krijg je dat.

Nacho_Vidal | 25-08-11 | 13:45

Het is de schuld van Wilders. Al zijn retoriek heeft de kabels doen verhitten :-)

Graaf van Egmont | 25-08-11 | 13:44

Ze hebben toch geen kabels nodig.
Mijn internet werkt ook draadloos.

Che_cuevara | 25-08-11 | 13:44

@Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 13:39
Mooi voor in mij achtertuin.
Maar dan moet jij er wel een paadje naar toe leggen.

Che_cuevara | 25-08-11 | 13:42

Ben ooit eens met de lift naar boven in die pijp geweest. 1 persoons dat spreekt. En daar moeten dan ook al die kabels nog eens doorheen. Ik zeg: teveel kabels inmiddels, dus de pijp dient vergroot te worden.

Graaf van Egmont | 25-08-11 | 13:42

De oorzaak is vuur. Vuur verbrandt dingen.
Geen dank.

niet voor de hond | 25-08-11 | 13:42

Ze zullen de zenders wel te hoog hebben opgeschroefd.

Diareeremmer | 25-08-11 | 13:42

Ik zag een moslim langs die zendmast lopen, kunnen we die niet gewoon de schuld geven?

sjaakdeslinksesul | 25-08-11 | 13:41

Als iets Geheim is... Dan is er dus iets te Verbergen.. Doorzichtig burgertje pesten..

Crematorium-de-Asbak | 25-08-11 | 13:39

*aluhoedje opzetten doet*

Edding3001 | 25-08-11 | 13:38

@Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 13:36
"Het enige leuke aan dat ding zijn de lampjes tijdens Kerst."

Nooit wat van gemerkt.
Maar ik kom dan ook nooit in de buurt van Lopik.

Che_cuevara | 25-08-11 | 13:38

Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig welk radiostation op de GS redactie aanstaat. 3FM is nml RUK, QMusic is KLOTE, 538 is PAUPER. Dus gewoon lekker Skyradio aan mannen? Of de hele dag Radio1 luisteren voor het allerlaatste nieuws en uitgebreide achtergrondinformatie?

-edit: een woord: internetradio -

Wim-Lex | 25-08-11 | 13:38

@MichieldeMuiter | 25-08-11 | 13:33
Is er überhaupt wel ooit onderhoud geweest?

Che_cuevara | 25-08-11 | 13:36

Laten ze die dildo in Lopik ook maar slopen.

Het enige leuke aan dat ding zijn de lampjes tijdens Kerst.

Teun van het Tuinpad | 25-08-11 | 13:36

Zal wel een bobo van GL in de directie zitten.
Die zijn dol op geheim en achterkamertjes...

jack and friends | 25-08-11 | 13:35

Het instorten was weer door de brand, dat is toch niet zo geheim?

Expert Homo | 25-08-11 | 13:35

Wat de oorzaak is, wil ik ook liever geheim houden. Maar ik kan wel adviseren om wat extra aluminiumfolie in te slaan.

steven paul | 25-08-11 | 13:34

Zendmasten. Is dat niet een beetje uit de tijd? Gewoon laten affikken.

henkojenko | 25-08-11 | 13:33

KPN wil ons laten geloven dat als de prijzen niet omhoog gaan voor internet. Ze de macht hebben alles te stoppen... Maffia praktijken, intimidatie van de burgers!! Wat ik je brom..

Crematorium-de-Asbak | 25-08-11 | 13:33

Achterstallig onderhoud...

MichieldeMuiter | 25-08-11 | 13:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken