
Dit is het niveau opdrachten dat leerlingen op het MediaCollege Amsterdam te verwerken krijgt. Na de
docu, de
examenfaal en de
mediablunder begaat de net-niet-opleiding voor mediastagiaires in Amsterdam nu een grote taalfaal. Zie pica hierboven [klik voor groot:]. Een MBO-leerlinge heeft er een aantal taalfouten uitgehaald, maar nog lang niet allemaal. Een holocaust voor zinsconstructies, stijlvormen en grammatica, deze opdracht. Is MBO, u weet wel, waar Nederlands
benaderd wordt zoals een strontdronken student pist: de bril, de vloer, de schoenen, de muur en het plafond druipnat van de zeik, maar iedereen begrijpt de intentie. Natuurlijk wordt leerlingen foutief Nederlands niet verweten als de docenten zelf zulke draken van teksten afleveren.
KLIK FOTO VOOR COMPLETE SHOCKERENDE TEKST.
Reaguursels
InloggenDocenten die niet kunnen schrijven kom je overal tegen echter is dit wel een behoorlijke stumpert
"typografisch vormgegeven moeten worden"
*doet typemachine uit de mottenballen halen*
Hoe kun je iets "slordig inleveren". Is dat als je een beetje nonchalant naar de lessenaar toeloopt en met een welgemikt boogje je werk op de stapel deponeert. En net mist.
Maar goed. Volgens de norm was het stukje leesbaar. Dus een volloende.
Goed Nederlands kunnen spreken en schrijven zou mooi meegenomen zijn wanneer het gaat om een docent Grafische Techniek. Maar net als bij een docent Lichamelijke Opvoeding zie ik dat nou niet echt als eerste vereiste. Bij vakken waar men veel moet schrijven moet de docent natuurlijk wel vloeiend Nederlands kunnen spreken en schrijven. Net als bij websites en kranten die pretenderen nieuws te brengen dit zouden moeten kunnen.
Ze heeft nog wel wat foutjes over het hoofd gezien.
Ik houd van slechte ,uit te voeren opdrachten , een goede opdracht die niet uit te voeren is , geeft geen enkel resultaat.
Dusss (met 3 essen (of s'n ?))
Maar ! waarom motte we goet nejderlants lere skreife as geen mens ut nog goet spreekt?
@Banaan999 - 13:59, er "mist" niet een zelfstandig naamwoord, er *ontbreekt* een zelfstandig naamwoord.
Nog effe en mijn HAVO en MEAO diploma zijn nog geld waard.
Quid die gaat afgeven op de zinconstructies van anderen. Hahahahahahahahahaha!
Eeehhh:
'per goede uitgevoerde opdracht' is niet fout als er tenminste een komma achter 'goede' staat
we gaan naar den donder, dat is me duidelijk
Ach in m'n universitair lesmateriaal staan ook zoveel fouten. Die shit wordt gewoon nooit doorgekeken, simpel. Maar inderdaad schandalig als docenten dergelijke fouten maken.
@BarryDeBarman M'n cijfers zijn inderdaad niet al te best nee, maar misschien zegt dat meer over die school dan over mij. Ook vraag ik me af of het je wel eens is opgevallen dat mannen over het algemeen geen nagellak dragen of namen hebben die op een "A" eindigen.
@BarryDeBarman M'n cijfers zijn inderdaad niet al te best nee, maar misschien zegt dat meer over die school dan over mij, ook vraag ik me af of het je wel eens is opgevallen dat mannen over het algemeen geen nagellak dragen of namen hebben die op een "A" eindigen.
it is het niveau opdrachten wat leerlingen......
Johnny Quid | 10-07-11 | 13:30 | Link | 158 reacties
Het niveau dat........ wat... een letter al niet allemaal kan onthullen.
zucht, het mediacollege te Amsterdam, heb ditzelfde meisje nog geholpen met een opdracht die ze al 4 jaar achter elkaar gebruiken
Enigszins deprimerend.
De film "idiocracy" is geen Science fiction, maar een handleiding.
De Nederlandse taal staat voor grammatica en spelfouten. ;-).
Korreltje Zout | 10-07-11 | 15:14
De helft van Nederland heeft een IQ onder de 100.
Daarom wil ik graag zien dat ze het BSN uitbreiden met het IQ gehalte.
Dan kan je ook beter selecteren.
Als het BSN met minder dan 3 cijfers wordt uitgebreid dan val je buiten het systeem en kom je niet meer in aanmerking voor kiesrecht, uitkering etc.
@Generaal Nguyen Giap | 10-07-11 | 15:58
't zou een leuke grap zijn, als het niet op jezelf zou terugslaan. Of wil jij helemaal nooit een (vak)diploma halen?
@BarryDeBarman
''intern cijfersysteem": Excel?!
Jezus op een bromfiets, dat dat tegenwoordig daarvoor wordt gebruikt...
.. Je hebt geen expert nodig om een rioolbuisje te vervangen, of te constateren dat een wasmachine naar de knoppen is. Dat ding wordt toch ingescheept naar China en daar gerepareerd, want goedkoper...
King of controversy | 10-07-11 | 14:58
Na dit soort uitspraken verwondert het mij niet dat u van mening bent dat iedereen een diploma moet kunnen halen.
Een zekere mate van eigenbelang/egoïsme is niemand vreemd.
Maar jonguh, hep helegaar geen vout kunne ontdekke he, kut man.
@Korreltje Zout | 10-07-11 | 15:44
Ach, je hebt m'n comment niet goed begrepen.
Het systeem gaat er vanuit dat het HBO voor iedereen haalbaar moet zijn. Ergo, als iemand het HBO niet haalt klopt het systeem niet. Daarom moet iedereen het HBO halen.
Ik denk dat dat een denkfout is. Jij maakt diezelfde fout door te kijken naar "Mensen die niet voldoende willen werken voor een waardevol diploma verdienen zo'n diploma niet". Daar gaat het dus niet om. Het gaat niet om hard werken (naja, een beetje dan toch).
Maar die denkfout laat onverlet dat iedereen wel een diploma moet kunnen halen. Dat socialistische idee vind ik uitstekend.
Korreltje Zout | 10-07-11 | 15:44 |
Kan iemand met een IQ van 85 wel bevatten wat een IQ van 85 precies betekent?
In totaal, inversie, etc.
En lever het niet slordig in, gedraag je en lever het op een nette manier in.
Overigens, het is niet Amsterdam maar Zwolle.
Vanwege de blauwvingers...
@ King of controversy | 10-07-11 | 15:31
Als je hard werkt en desondanks het HBO *niet* haalt dan hoorde je bij voorbaat al niet thuis op het HBO. Dan was MBO wellicht het hoogst haalbare. Dacht u echt dat HBO voor iedereen is weggelegd, ook mensen met een IQ van 85?
Als ik twijfel over spelling, buig ik de zinsconstructie om zodat ik die spelfout kan vermijden. Maar dan nog slipt er weleens iets doorheen.
Even iets anders: Weet je hoeveel gigantisch mooie dames daar rondlopen op die school??
Grappig dat juist een artikel over taalfouten door de heer Quid wordt geschreven, die speciaal voor deze keer zijn tekst door een spellchecker heeft gehaald. Geenstijl gaat op het gebied van taalblunders ook verre van vrijuit. De artikelen van Quid evenmin.
@Korreltje Zout | 10-07-11 | 15:20
Nee, nou maak jij de fout.
Jij gaat er vanuit dat als je maar hard genoeg werkt, je wel het HBO kunt halen.
Dat is precies de denkfout die doekle ook maakte.
Want wat is hard genoeg werken?
En wat als iemand die hard genoeg werkte het toch niet haalde? Die persoon moet wel slagen, want anders klopt het systeem niet.
Sorry Korreltje, maar jij zit hier echt fout.
Deze Zora doet ook echt heel erg zijn best op school! Gemiddeld staat hij maarliefst een 4 op zijn rapport, knap hoor om altijd maar een ander de schuld te geven terwijl je zelf geen moer doet.
Bron:
Intern cijfersysteem van het MediaCollege..
i.imgur.com/BYPJC.png
Groetjes,
Student MediaTechnologie.
Deze Zora doet ook echt heel erg zijn best op school! Gemiddeld staat hij maarliefst een 4 op zijn rapport, knap hoor om altijd maar een ander de schuld te geven terwijl je zelf geen moer doet.
Bron:
Intern cijfersysteem van het MediaCollege..
i.imgur.com/BYPJC.p​ng (Andere studenten even een blur gegeven i.v.m. privacy..)
Groetjes,
Student MediaTechnologie.
@ King of controversy | 10-07-11 | 15:13
Mensen moeten het zelf willen. Daar ontbreekt het aan. U gaat er domweg vanuit dat iedereen gemotiveerd is. Mensen die niet voldoende willen werken voor een waardevol diploma verdienen zo'n diploma niet. Punt.
Nederland moet accepteren dat sommige mensen gewoon te dom of te lui zijn om een (goed) diploma te halen. De helft van Nederland heeft een IQ onder de 100. Tel daarbij op de vele luie mensen met een IQ groter dan 100, en je hebt een massa onrendabelen. Investeer liever in de mensen die kunnen + willen. Die gaan sowieso het grootste deel van alle taxpoet bijdragen, dus kietel die groep liever iets meer.
@Merlot | 10-07-11 | 15:06
Ik vind dat iedereen een diploma moet kunnen halen. Vanuit de overheid dient er voldoende geld te zijn om iedereen naar eigen kunnen op te leiden. Het probleem was echter dat men opeens vond dat iedereen een HBO opleiding kon doen, met als gevolg dat het niveau daar omlaag ging.
Maar de basisgedachte, daarin kan ik me nog steeds vinden.
Dat socialistische alternatief is nog altijd beter (minder slecht) dat de kapitalistische versie: alleen mensen met geld krijgen een opleiding, en de rest wordt maar Pool.
Merlot | 10-07-11 | 15:06
Yes, het verhaal van de Turkse doctorandus die in codetaal communiceerde. Moest haast wel genoemd worden. ;)
Onbewust onbekwaam. Daarna bewust onbekwaam. Bewust bekwaam en uiteindelijk onbewust bekwaam. Tegenwoordig mogen we al blij zijn als fase 3 bereikt kan worden.
Eerstejaars leerlingen is meervoud
Dus niet; voor je ligt, maar voor jullie. Of het moet zijn; beste eerstejaars leerling (enkelvoud)
Gezien de brief zich op 1 persoon richt moet het dus eerstejaars leerling zijn.
De antwoorden moeten niet gestopt worden, maar dienen bij de opdracht gevoegd te worden.
Korreltje Zout | 10-07-11 | 15:00 | + 0 -
En het trieste is dat beide drama's door dezelfde bakkers gebakken zijn.
Helaas vreet de kiezer nog steeds die stront, omdat de bakkers hem er steeds weer van weten te overtuigen dat het heerlijke soosjale solidaire zoete koek is.
Slikken maar ...
Viertjesmentaliteit in Nederland. Misdaad wordt niet bestreden, 'onze' docenten beheersen de Nederlandse taal niet meer, en de door links zo gewenste nivellering gaat er gewoon komen. Docenten en leerlingen even dom, hoog- en laagopgeleid even dom, en misdadiger en slachtoffer zijn even zielig dus gevangenissen kunnen worden gesloten. Iedereen wordt 's avonds door de SStaatsoproep voorgelogen, zodat de neuzen wel dezelfde kant op blijven wijzen. Ga zo door Nederland.
King of controversy | 10-07-11 | 14:58
Dat is een schrikbarende ontwikkeling, ben ik met je eens.
Mokum Kosher | 10-07-11 | 15:04 | + 0 -
Dat noem ik geen evolueren maar devalueren.
King of controversy | 10-07-11 | 14:58 | + 0 -
Ik moet je weer gelijk geven.
Het sociaaldemocratische egalitaristische onderwijsbeleid ("iedereen moet een diploma kunnen halen") heeft de kwaliteit van de opleidingen in Nederland vernietigd.
De eerste mongool heeft haar diploma VMBO op zak (serieus).
Een Turkse doctorandus in de communicatiewetenschappen schreef mij een dergelijk onontwarbare brief met jibberish-gekwaak, dat ik hem heb gertourneed aan het bedrijf (wel naar de directie, niet naar de Turkse doctorandus)
Meten en weten willen ze ook niet: Amsterdam komt ge-wel-dig uit de CITO-toets, omdat ze de allochtonen leerlingen niet mee laten doen ---- en dat zijn er tegenwoordig meer dan de helft.
De Twittergrap "Hoera! Geslaagt!" was oorspronkelijk een echte tweet (en de leerling had VWO gedaan).
Ook hier begaat het socialisme haar eeuwige fout.
Mensen zijn niet gelijk.
Maar zij vinden dat het móet.
En dus máken ze de mensen gewoon gelijk.
In dit geval door het niveau van de opleidingen dermate de devalueren, dat inderdaad iedere mongool er eentje met succes af kan ronden.
Onnodig te zeggen dat talent in een dergelijk beleid wegkwijnt en/of verzuipt.
Van excelleren of briljantie kan nauwelijks sprake meer zijn in een samenleving die er dat soort "waarden" op na houdt.
Geen zin, tekort aan leraren, of gewoon afgeraffeld? Het is maar goed dat er geen cijfers voor worden gegeven. Dat wordt een jaartje op hetzelfde loon blijven zitten.
De Nederlandse taal evolueert. Helaas de sprekers niet.
@merlot
Oww... Het stadium dat je bij het aanleren van kennis en vaardigheden in het onderwijs probeert te bereiken, is de onbewuste bekwaamheid. De geautomatiseerde toestand dus. Dat stadium miste ik in jouw opsomming. Maar wellicht ga ik er nu te serieus op in en heb ik geen gevoel voor humor...
De leerling overtreft de meester. Meestal een gewenste uitkomst maar in dit geval diep en diep treurig.
Ik eis een parlementaire enquête + guillotine op het Binnenhof. Het onderwijsdrama begint even grote vormen aan te nemen als het multiculti-drama. Godverdomme.
McSnor | 10-07-11 | 14:56 | + 0 -
Dus een beetje het verschil tussen een bewust ongehuwde moeder en een onbewust gehuwde moeder.
@Ashtrey | 10-07-11 | 14:50
Dat tekort komt door het niveau van het HBO, dat is tegenwoordig maar voor iedereen toegankelijk.
Echte experts heb je ook helemaal niet nodig. Althans niet op grote schaal. Het idee dat er in Nederland alleen maar experts nodig zijn om standaardklussen uit te voeren getuigt van een kortzichtigheid waar het poll-meisje nog niet aan kan tippen. Je hebt geen expert nodig om een rioolbuisje te vervangen, of te constateren dat een wasmachine naar de knoppen is. Dat ding wordt toch ingescheept naar China en daar gerepareerd, want goedkoper.
Het tekort aan experts is geen probleem, maar slechts een teken van de tijd in deze snel globaliserende wereld.
Ashtrey | 10-07-11 | 14:50 | + 0 -
Mensen die breed opgelieid zijn zullen eerder de weg vinden naar wat hen werkelijk boeit.
Dat levert juist méér specialisten op in plaats van minder.
Zoals je zelf al zei - toen het voorbereidend onderwijs nog breder vormend was, was er een hogere specialisatiegraad dan nu de algemene en brede vorming vrijwel vernietigd is.
@merlot
Je vergeet het stadium van de onbewuste bekwaamheid. I don't know what I know.
vakmannen moet zijn vaklieden...
McSnor | 10-07-11 | 14:53
Maar je hebt wel een I-plat! Congrats.
Beetje een gevalletje "pot verwijt de ketel" wat mij betreft; Geenstijl stikt regelmatig van de taalfouten die in de categorie middelbare school Nederlands vallen. (te beginnen met een lelijke taalkeuze in de allereerste zin). Om nog maar te zwijgen van de overige media. Vooral kranten/weblogs zijn een goed voorbeeld. Dan valt een snel in elkaar gedraaid informatieboekje van een MBO-opleiding me in dit geval behoorlijk mee.
Altijd weer een beetje pijnlijk als de grootste betweters en "ik-schop-overal-tegenaan"-journalistjes van GS hun eigen glazen ingooien.
Laten we het maar weer onder de noemer ironie gooien dan.
King of controversy | 10-07-11 | 14:45
CoJoNes | 10-07-11 | 14:11
Iemand met een brede opleiding is minder vatbaar voor propaganda, en éénzijdige beinvloeding in het algemeen.
Omdat hij dan beter feiten van meningen kan onderscheiden.
Daarom zijn de onvolprezen Boven Ons Gestelden qua onderwijs ook zo tuk op "een diploma halen".
Wat in Nederland neerkomt op een smalle (scherts)opleiding en verder niks.
De kreet "zoek de rest maar op op Google" is misleidend.
Want je kunt niet naar iets zoeken als je niet weet dat het bestaat.
(Heidegger's Circle: "1:I know what I know - 2:I know what I don't know - 3:I don't know what I don't know")
Die vieze nageltjes van dat arme meisje komen wellicht van de vorige les. Ze doen daar namelijk ook weleens iets met inkt en zo.
Ik ben zelf docent. Maar na zo'n topic had ik dat misschien beter even geheim kunnen houden. Ik schaam me voor mijn vakgenoten.
King of controversy | 10-07-11 | 14:45
Dat is juist het probleem. Zo verkrijgen we dus nooit echte vakmannen en vrouwen. Die algemene en brede opleidingskaders missen de finesse voor de creatie van die echte experts. Tuurlijk kan dit worden gecompenseerd door jarenlange ervaring maar waarom hebben we nu zo'n schrijnend tekort aan experts binnen de ouderwetse handwerk segmenten?
Ja, het lerarenkorps moest ook zo nodig "een afspiegeling van de samenleving" worden.
Nou, dat IS het inmiddels, hoor.
Er lopen in het lerarenkorps thans evenveel gebroken Nederlands brabbelende halfdebielen rond als in de rest van de samenleving.
Dus; Dit is het niveau van de opdrachten dat...
*kan nog wel even doorgaan....*
@CoJoNes | 10-07-11 | 14:11
Wat is dat nou weer voor bekrompen visie?
Als een persoon maar één vak leert, kan hij z'n leven lang ook maar z'n geld verdienen met één vak.
Mensen moeten algemeen en breed worden opgeleid zodat ze later op de arbeidsmarkt flexibel zijn, en makkelijker kunnen worden omgeschoold.
@ZKH EénOog | 10-07-11 | 14:40
Je kunt wel een nieuwe badkamer kopen, maar die zal toch geïnstalleerd moeten worden.
Trouwens, over taalfouten gesproken; "Het niveau DAT"
Artwido | 10-07-11 | 13:38 |
Er is wel een onderschijdt tussen type- en taalfouten.
Oeh zij heeft echt smerige nagels. Gadverdamme.
Als we toch GeenStijl niet hadden...! Laat ons dankbaar zijn!
@Che_cuevara | 10-07-11 | 14:31
Geloof me, uit ervaring: zolang Nederland een handelsland is, zullen vaklui geen goudgeld verdienen. Hoe uitgestorven de beroepen ook raken.
De eerste gedachte van 'de Nederlander' is altijd: "maar daar kan ik nieuw voor kopen". En zolang dat het geval is, is goudgeld geen optie. Je kan er goed van leven, maar je zal je de pleuris moeten blijven werken.
Er wordt verwacht dat je het voor Chinese prijzen doet. Geen probleem, als we ook de Chinese overhead zouden hebben. Maar die hebben we niet, want er moeten teveel bovenmodalers in dienst van de overheid worden onderhouden, evenals nietsnutten die nooit wat betekenen zullen en hobby-projectjes van de overheid, en waanzinnig overvragende huisbazen (want die vinden dat ze het verdienen om ook een graantje (lees: een heel veld) mee te pikken).
Che_cuevara | 10-07-11 | 14:34
Denk dat er nog te weinig echte liefhebbers zijn ...
schendstok | 10-07-11 | 14:35
Strafregels voor jou! In drievoud graag.
kutservert
@Ashtrey | 10-07-11 | 14:31
En dat komt nu door gebrek aan "vakmannen"in dit geval dus "vakvrouwen"
@ZKH EénOog | 10-07-11 | 13:57
Ik voorspel dat binnen een paar jaar "vak mensen" met een vergrootglas moeten gezocht worden.
Maar diegenen die er dan nog zijn zullen goudgeld verdienen.
Probeer dan nog maar eens een loodgieter, cv-monteur, timmerman enz... te vinden.
En dan zal er misschien iets gaan veranderen, dan zal men inzien dat je zonder deze "vak mensen" niet kunt.
Nacho_Vidal | 10-07-11 | 14:28
Ik heb mij laten vertellen dat het zeer sporadisch voorkomt en de male talents veelal zelf de handkar moeten opstarten.
schendstok | 10-07-11 | 14:27 Ga je lekker?
mannetje! | 10-07-11 | 14:25
Dank je, had nog wel zo mijn best gedaan en Gerrit van hier achter de tekst laten controleren. Die man heeft toch niks te doen naast de hele dag Schultenbrau drinken en TV kijken.
* banaantje pelt *
Ashtrey | 10-07-11 | 14:24 |
Is dat zo? Ik typte het net op google in en kreeg er wel iets over op Wikipedia. (alsof dat garandeert voor waarheid).
Toch heb je ze nog hoor. Vooral bij gang-bangs. Dan staat er altijd wel een griet langs de lijn om je hard te maken.
"De LBO van vroeger is het VMBO van nu ....."
FollowThisLeader | 10-07-11 | 13:38
---------------------------------------------------
Het VMBO van nu haalt, zeker wat rekenen en taal betreft, niet eens het niveau van de derde klas LO van vroeger.
-weggejorist-
-weggejorist-
-weggejorist-
'Je begrijpt ................ uitgewerkt moet worden' is correct Nederlands.
lichtpunt | 10-07-11 | 14:22 |
Je moet ze ergens kwijt. Die varkens.
Hahahaha, dit is echt te lachwekkend voor woorden. Welke aap heeft dit geschreven :')?
Nacho_Vidal | 10-07-11 | 14:23
Je weet toch wel dat een fluffer grotendeels een mythe is?
Jackanders | 10-07-11 | 14:20
I know I know. Ik blijf het proberen. Doorzettingsvermogen is key.
Ashtrey | 10-07-11 | 14:21
Klopt helemaal. Ik zelf ben misschien wel een goed voorbeeld. Het werk wat ik nu doe, had ik 10 jaar geleden nooit gedacht dat ik zou kunnen of boeien.
Fluffer zijn is het beste wat me ooit is overkomen! (grapje)
Spijtig maar er moest bezuinigd worden. Kwaliteit moet wel gegarandeerd dus gaan we het nu helemaal anders doen. We maken scholen nog wat groter (soort varkensflats) en halveren het aantal leraren. Van het geld dat we uitsparen halen we hoogopgeleide buitenlanders.
ZKH EénOog | 10-07-11 | 14:17 |
Inderdaad. En zolang het goed gaat, gaat het goed. Maar je hebt geen reet aan een IT-er als het land half onder water staat hoor.
Nacho_Vidal | 10-07-11 | 14:16
For example. Gaat erom dat een vakman ook echt expertise in het dusdanige vakgebied heeft en of hij daarnaast ook een goed woordje Mandarijn spreekt is bijzaak. Zolang de desbetreffende persoon maar excelleert in hetgeen van hem/haar verlangt wordt.
Zoiets.
@Ashtrey | 10-07-11 | 14:16
Geef de hoopt maar op, wordt nix meer. ;)
En "pnt." Wat is dat voor chattaal?
Ik heb altijd geleerd dat bijlage geen meervoud kent. Maar daar zijn de meningen over verdeeld, zo blijkt uit een snelle google search.
de leraar heeft op hoge school holland een diploma gekocht.
Ashtrey | 10-07-11 | 14:15 |
Dat dan weer wel. Daarom ben ik ook zo blij met de 'edit' knop op bijvoorbeeld Duimschroef.
Als ik iets verkeerd neerzet kan ik binnen de 5 minuten nog even alles corrigeren.
Kon dat ook maar met mijn leven btw.
@Nacho_Vidal | 10-07-11 | 14:10
Nee, want dat is minderwaardig. Dáár hebben ze niet voor geleerd!
Ik vind die gedachtengang minderwaardig. Maar goed, daar wordt niet om gevraagd, toch? :P
Overigens hoop ik van niet, maar het zal me niet verbazen, als die arrogantie ons land nog eens de kop gaat kosten.
Dit is een evolutie, die al gaande was vanaf het begin van de VOC: het werd steeds makkelijker en eenvoudiger, om werk door andere landen met lage loonkosten goedkoper te laten vervaardigen. Het resulteert erin dat wij zelf bijna geen kwalitatieve vakmensen meer over hebben. "Want de Pool doet het goedkoper".
Laten we in dat licht maar hopen, dat alles goed blijft gaan.
Als we dan toch bezig zijn:
De regel die begint met 'De practicumopdrachten...' kan nog wel een 'te' tussen de laatste twee woorden gebruiken.
Ik ben zeker geen taalpurist maar dit niveau hoeft men (lees leerlingen/studenten) niet te accepteren van een docent.
CoJoNes | 10-07-11 | 14:11 |
Huh, wat bedoel je?
Wordt er dan Duits of Aardrijkskunde op de loodgietersopleiding gegeven?
Ashtrey | 10-07-11 | 14:15
Dat bedoel ik, niet nagelezen. -t.
Dit is schering en inslag aan het MBO en HBO. Ik kreeg laatst een email onder ogen die een docent aan een private HBO-opleiding had gestuurd. De beste man had nogal moeite met het spellen van voltooid deelwoorden en persoonsvormen, en dat daarin dus verschil kan zitten; een taal en redekundige achterstand. Veel jongeren schrijven zoals ze naar hun 'matties' pingen, twitteren etc. Waardoor docenten tegenwoordig vaak zo erbarmelijk slecht schrijven en dus onmogelijk in staat zijn om enige kennis op dit gebied over te brengen, is mij een raadsel.
Nacho_Vidal | 10-07-11 | 14:13
Toch probeer ik altijd -zo goed als mogelijk en binnen mijn beperkte capaciteiten - de tegels zonder fouten te bakken. Even snel nalezen voorkomt een hoopt overbodige fouten.
hahah, het is om te huilen " Ik heb jullie werk ook maar meteen even nagekeken ! " In urrrr face leraren
Artwido | 10-07-11 | 13:38 | + 20 -
Pot verwijt de ketel... Hoeveel taalfouten we van de GS redactie wel niet tegenkomen.
Artwido, het is of Geen Stijlredactie of GS-redactie. Bij jou vond ik er dus maar eentje.
ZKH EénOog | 10-07-11 | 14:10
Ik heb ook weer een fout gemaakt in mijn vorige reaguursel. Who cares?
Het komt gewoon door de snelheid waarmee ik typ en/of op post druk.
Wanneer het geen extreme fouten zijn is het niet belangrijk. Behalve wanneer iets geprint of gedrukt staat.
@mrfreeze:
Zinnen eindigen met een punt. ;)
@Che_cuevara:
Nedrelands is inderdaad geen woord. Goed opgemerkt. ;)
Algemeen vormend onderwijs, het failliet van de beschaving. De nadruk zou juist moeten liggen op competenties en niet, zoals nu het geval is, op lacunes in kennis. Een loodgieter die perfect de natte cel kan opleveren hoeft wat mij betreft niet te weten dat Ulan Bator de hoofdstad van Mongolië is. Dat hij de sanitaire groep opleverd in plaats van oplevert vind ik ook totaal oninteressant.
Het kan nu zo zijn dat een topografisch uitstekend onderlegde loodgieter broddelwerk aflevert, met diploma, terwijl de vakman werkloos thuis zit omdat hij gezakt is voor aus, bei, mit, nach, seit, von, zu.
ZKH EénOog | 10-07-11 | 13:57
Mensen die niet met hun handen willen werken sowieso afsterven..
Sprak laatst weer een gast die ontevreden was over zijn baan. En hij wilde er een tijdje tussen uit. Ik zei tegen hem dat wanneer hij terug zou komen, desnoods in achter een lopende band kon gaan staan als hij niet direct zijn werk kon hervatten.
Maar nee, dat was niet in hem opgekomen.
Aan hen die GS afzeiken:
Ja, ook in de GS-artikelen staan dikwijls vauten. Dus ja, het is een lichte vorm van pot verwijt de ketel.
Niettemin is GS hier niet om ons te onderwijzen, maar trachten ze ons te vermaken met schandaaltjes, nieuwtjes, onzin, en noem maar op.
Van een leraar echter, die jou tracht te onderrichten, mag je toch op zijn minst verwachten, dat ie de taal vaardig is. Daar wordt ie voor betaald, me dunkt.
Ze heeft wel geyle nageltjeslak trouwens.
Maare, +1 voor deze Zora, een wakkere meid die taalvauten herkent, opspoort en er ook wat mee doet.
De docent moet zich diep, heel diep gaan schamen.
Overigens, ik krijg ook wel eens kattebelletjes van school mee van de juf van mijn zoontje.
Dan jeukt het inderdaad om niet met orde pen te gaan strepen, en de juf vervolgens met Functioneel Nederlands en/of Spelling en Dictee om de oren te slaan.
"sie je, die words programa maak feel vauten, die ding sei te verandere"
.
Zucht: armoe troef. Je verwacht tenminste dat de docente een zekere eruditie op na houden. Helaas, ale goede hoop ten spijt. Als het al bij de docent fout gaat, wat kan je dan van de leerlingen verwachten.
.
Ik kan u garanderen dat het niveau van Nederlands in Suriname onder MAVO-studenten veel hoger ligt dan wat ik hier zie. Nederlands is echt een vak daar en daar respecteren wij de Nederlandse taal.
.
Het onderwijs hier kan dit als voorbeeld nemen.
Het is een grove schande!
* schielijk aan rietje zuigt in glaasje aanmaaklimonade *
Getallen t/m twintig dienen toch altijd voluit geschreven te worden?
Komt er nog een deel 2 van 't @Jessicaxvw
"WTF neeee dit ga je niet mene" Vespa-topic?
G*dverd*mme wat steek ik hier toch weer veel op,nietnormaalgewoon.
kapotte_stofzuiger | 10-07-11 | 13:59
Irritante betweter.
gestopt TE worden
@WeerEenPilsjeOp | 10-07-11 | 13:51
Op z'n hondjes?
Geenstijl ga aub niet naar het niveau van SBS toe met de nieuwsberichten.
Dit 'nieuwtje' is toch niet Geenstijlwaardig?
Neej die ha'k nie geleze...
Vanaf nieuwe schooljaar verplicht Arabische en een vreemde taal, bijvoorbeeld Nederlands.
-weggejorist-
Doe als ik, neem een secretaresse. Goed voor een correctie van gemaakte spelfauten en hotelsex, van maandag tot vrijdag.
"Slordig ingeleverde, niet complete of zoekplaatjes"
Dit is ook niet juist, er mist een zelfstandig naamwoord waar "ingeleverde" en "niet complete" betrekking op hebben. Dat is niet "zoekplaatjes". Juist zou bijvoorbeeld zijn:
"Slordig ingeleverde of niet complete opdrachten of zoekplaatjes"
@Nacho_Vidal | 10-07-11 | 13:57
"Daltononderwijs", hoe moeilijk is dat nu? Een woord, we reaguren niet op een 'Eng els talige web si te'
ick begreip nied what se allemaal bedulen met di sirkels in dad plaadje.
Als ik zie hoe die nagels eruit zien, wil ik de rest zeker niet weten !!!
streknek | 10-07-11 | 13:49 |
Dalton onderwijs. Alleen de naam al. Later worden deze mensen allemaal van die gasten die zichzelf heel belangrijk en interessant vinden. Daarom neem ik standaard een bak mee als ik bij deze mensen in de buurt kom. Dat scheelt namelijk een hoop opruimwerk als ik moet kotsen.
Yep, papiertjesmaatschappij: het maakt niet meer uit, hoe je er aan komt, als je er maar één hebt. Ten einde een ieder die kans te gunnen, mag er niet meer zo nauw gekeken worden naar de kwaliteit. Bedankt, politiek.
Meerdere schuldige factoren spelen daarbij mee:
De hoge import van volkeren uit landen met en lager gemiddeld IQ.
Het gelijkheidsbeginsel.
Een strebertjesmaatschappij, waarbij werk met de handjes als vuil en minderwaardig wordt beschouwd, derhalve laag betaald verdient te worden (hoe primair de noodzaak van dergelijke beroepen ook is).
Deze factoren, wanneer gebundeld in een onderwijs filosofie, zorgen ervoor, dat het onderwijs decennia na elkaar telkens weer naar beneden is bij gesteld, om zelfs de minst snuggeren in de samenleving (die overigens zeer vaardig kunnen zijn op ander gebied) de kans te geven een stukje pleerol te verdienen.
Ik verwacht van deze ontwikkeling nog lang niet het eind in zicht.
Het mooiste hiervan is overigens, dat Nederland bijna geen handwerklieden meer over heeft (of ze zo slecht betaalt, dat ze het werk niet willen doen), en de nieuwe generaties hier ook steeds slechter in worden.
Wanneer de economie een keer echt in zou storten, vallen we direct op een niveau ver onder dat van een derde wereld land en kunnen we ook geen werkvolk van buitenaf meer binnen halen.
Maar hé, regeren is vooruitzien. En daar zijn onze regeringen overduidelijk *kuch* goed in geweest.
Bedankt voor de les,sTOFZUIGER!
Valt het Media College ook onder de Inholland groep.
dat krijg je met allochtonen als docent.op mij overkomen.
Nu moet ik wel zeggen dat de rode circels op bovenstaande foto, nogal gefrustreerd op mij overkomen.
@robert1 | 10-07-11 | 13:41
Nog steeds niet, want dan klopt de interpunctie niet.
@streknek | 10-07-11 | 13:49
Duidelijk.
"Ik heb Daltononderwijs gehad. Moest je het proefwerk van je medeklasgenootje nakijken, nou dan weet je het wel. Bespottelijk." Dan hebben we het nog niet over stijlfouten.
robert1 | 10-07-11 | 13:41 |
""Per goede uitgevoerde opdracht" is correct Nedrelands indien "goede" als bijvoegelijk naamwoord is bedoeld en niet als bijwoord."
In dat geval moet er een komma tussen de twee bijvoeglijke naamwoorden.
Wel lachen als dat bedoeld zou zijn. De opdracht zal altijd wel goed zijn, want die komt van de opdrachtgever. Je hoeft hem dan alleen maar uit te voeren, goed of fout maakt niet uit.
En hoe doet dit meisje het op school dan?
@Fijnstoffer | 10-07-11 | 13:49
minus een "voor een".
@Jackanders | 10-07-11 | 13:49
"De VMBO'ers van nu kunnen in het meest gunstige geval zelf een jointje draaien."
En vandaag de dag is dat toch vrij belangrijk.
Ik heb Dalton onderwijs gehad.Moest je het proefwerk van je mede klasgenootje nakijken,nou dan weetjehetwel.Bespottelijk.
Wat een vieze gore ongewassen drekvingers.
Misschien een mooi object voor een voor een student Microbiologie.
@FollowThisLeader | 10-07-11 | 13:38
" De LBO van vroeger is het VMBO van nu"
Met het verschil dat een LBO'er daadwerkelijk een vak leerde.
De VMBO'ers van nu kunnen in het meest gunstige geval zelf een jointje draaien.
Als hullie en zullie het begrijpen waar maken wullie ons dan druk om?
@TheMarinus | 10-07-11 | 13:42
10 jaar geleden, en nu nog naar school gaan?
Toch iets verkeerd gedaan dan.
Je hebt belangerijk nieuws, je hebt komkommernieuws. en je hebt dit. Hoezo van een mug een olifant maken.
@winterpeen | 10-07-11 | 13:40
Dat grijze vlak net boven het topic
Che_cuevara | 10-07-11 | 13:43 | + 0 -
O.
Bedankt.
@Reinaert | 10-07-11 | 13:45
En kon ze nie me gebaren ies duidlijk maakn
Niets aan toe te voegen, Artwido (13:38).
Ik ga buiten spelen. De paden op, de lanen in.
Lekker op m'n drieversnellingsfiets langs 's Heeren wegen.
Richting koud bier, dat dan uiteraard weer wel. #out
Het lijkt wel of de redacteuren van PowNed die brief hebben gemaakt.
@robert1 | 10-07-11 | 13:41
"Per goede uitgevoerde opdracht" is correct Nedrelands "
Maar geldt dat ook voor NEDERLANDS?
*met klopenden ereksie leesd*
www.youtube.com/watch?v=N4vf8N6GpdM
@Che_cuevara | 10-07-11 | 13:44
De res konk nie vestaan. Was dialexies.
@Reinaert | 10-07-11 | 13:40
En was da alees wa ze zei?
Ze happen wel als hongerige vissen naar een deegje.
Dat dan weer wel.
Wel een heerlijk topic voor de verenigde Taalnazi's alhier.
Kom maar onder de respectieve stenen vandaan jongens (m/v)!
@winterpeen | 10-07-11 | 13:40
Dat grijze vlak net boven het topic
Grafische techniek......, de foto zegt het allemaal.
En het zijn 'mediastagiairs' ipv 'mediastagiaires'.
Heb ook op die school gezeten, wat een vieze emo-nagellak trouwens op de foto pffff.
Maarja, nu ga ik naar de Rietveld, dus blij dat ik dit ver achter me mag laten, overigens zat ik daar toen het nog het 'Grafisch Lyceum' was, tien jaar geleden dus.
robert1 | 10-07-11 | 13:41 | + 0 -
Jij bent ook lekker bezig: "Nederlands" "Bijvoeglijk" ;)
Het is overigens 'het niveau dat' en niet 'het niveau wat', GeenStijl.
Ze weten ook het verschil tussen à en ad niet.
@Antisocialist | 10-07-11 | 13:37
En tot ziens maar weer.
OT. Het gaat toch om het idee, net zoals het tegenwoordige Nederlandse onderwijs.
"Per goede uitgevoerde opdracht" is correct Nedrelands indien "goede" als bijvoegelijk naamwoord is bedoeld en niet als bijwoord.
Het belabberde Nederlands waarmee deze opdracht is doorspekt, rechtvaardigt mijns inziens een inburgeringscursus voor leraren Nederlands op het MBO.
En dan bedoel ik niet alle leraren Nederlands, ook de Nederlandse leraren Nederlands.
-weggejorist-
Taal evolueert. Helaas wel in een neergaande spiraal.
Dat zei die meisje in de straathoek laas ook al tege mijn.
Lekker duidelijk allemaal weer.
Welke foto!
nou... als het om taalfalen gaat denk ik dat GeenStijl heel stil moet blijven.... want ook hier is het niveau vaak bedroevend.....
@Artwido | 10-07-11 | 13:38
Met het verschil natuurlijk dat GS geen formeel onderwijzende taak heeft. Al nemen ze wel de taak op zich om mensen wat wijzer te maken dan velen van zichzelf uit zijn.
Ik begrijp werkelijk niet waar ze in NL nou mee bezig zijn in het onderwijs. De LBO van vroeger is het VMBO van nu. De MAVO van vroeger is het MBO van nu. En het MBO van vroeger is het HBO van nu. Het is een GROF schandaal, werkelijk waar.
Pot verwijt de ketel... Hoeveel taalfouten we van de GS redactie wel niet tegenkomen.
Iesj koeltoer. Binnenkort ook in uw brievenbus.
-weggejorist en opgerot-
REAGEER OOK