
Bankovervallers hebben het moeilijk. Waar zijn de tijden van
Jessie James toen een beetje zwaaien met een revolver voor de balie voldoende was om de kluis te openen. Nu moeten de boeven ordinaire
ramkraken ondernemen of pinautomaten
opblazen (geeft allemaal maar een hoop troep, maar de door de crisis gehavende bouwers zullen het toejuichen). Het zijn sneue boeven; je weet nooit hoeveel geld er in de automaat zit en dan moet je ook nog de biljetten gaan wassen, want de gekraakte cassette spuit inkt. Logisch dat het geboefte zijn toevlucht zoekt tot de cyberbank. Eerst waren daar de Nigerianen die onze mailboxen vervuilden met soms
hilarische mailtjes in een Neanderthaler-Nederlands. Die tijd is voorbij. De inburgeringscursussen hebben hun doel bereikt. De zogenaamde 'phishing-mails' zijn tegenwoordig gewoon leesbaar. Kijk maar eens naar
deze mail van 'ING" die ik zelf kreeg. Het is een simpele bankroof. De bank vraagt de rekening te heractiveren. Je klikt op de link in de mail en je komt op een vervalste, bijna identieke kopie van van de website. Daar tik je het wachtwoord in en vervolgens wordt direct je bankrekening leeggeroofd.
ING is toch vaak de pineut. Dit jaar wisten fraudeurs de 'TAN-beveiliging' te omzeilen. ING kent niet als ABN AMRO en RABO een 'identifier', maar tan-codes; die staan op papier, ja echt! Via 'pay-pal' hebben fraudeurs die tan-codes omzeild, zie
hier het verhaal. Vanzelfsprekend vindt ING dat het allemaal erg goed gaat en tracht de verantwoordelijkheid bij de klant te leggen (
zie hier).
Arjan Dasselaar maakte zich erg boos. Terecht.
ABN AMRO dochter
Moneyou maakte het afgelopen dinsdag helemaal bont. Directeur
klantgijzeling commerciële zaken, Koos van der Veen, moet een dienstreis gemaakt hebben naar Noord Korea. Geheel in de stijl van Kim Jong-il heeft hij besloten dat internetbankieren pas veilig is als Moneyou absolute controle heeft over het pc gedrag van haar 'klanten'. En dus eist Moneyou dat de klant altijd
binnen 10 dagen inlogt en dan direct de
persoonlijke propaganda pagina aanklikt.
U heeft een 2-jarig spaarproduct en kijkt maar 1 maal per jaar naar de rente? Niets mee te maken: inloggen. U heeft een 30-jarige hypotheek? Elke 10 dagen verplicht kijken naar het rentepercentage. En Moneyou eist dat u voortdurend
uw inbox controleert, want er kan een bericht zijn van Big Brother. En als u naar de WC moet, eerst uitloggen, het staat er
ECHT! De volgende stap is een verplichte webcam. En natuurlijk allemaal in uw eigen belang. Anders wordt het
Moneyme.
Bij Moneyou zijn ze paranoïde geworden en schieten daarmee hun doel voorbij. Overigens ook commercieel, want door een venijnige twitter-actie zijn de voorwaarden dezelfde dag weer
ingetrokken. Wat een afgang. En wat een
Gedoe.
Niemand zal bestrijden dat klanten ook moeten opletten. Iedereen zou moeten weten dat de
bank geen mails stuurt met het verzoek om wachtwoorden in te voeren. Maar het veilig houden van ons geld is nu precies de taak van een bank. En dan past het niet de verantwoordelijkheid op de klant af te schuiven of de klant met onmogelijke beveiligingseisen op te zadelen.
www.bank.blog.nl
www.pfverhaar.nl
@peterverhaar
Reaguursels
Inloggen@ruuf | 10-07-11 | 02:47
Je spatiebalk is stuk.
Ach kijk, ik ben "gemind" door een zwakbegaafde die zijn geld is kwijtgeraakt door het klikken op zo'n hyperbetrouwbaar ogende link in een in uitstekend Nederlands opgesteld e-mailtje van "ING Corporation © 2009".
Whoehahahahahahaha
louis6227 | 09-07-11 | 23:54
De managers zijn het erover eens dat het allemaal businessopportunities zijn en waren.
Dat rechtvaardigheidsgevoel betast/belast wordt en criminelen in de kaart worden gespeeld en derhalve de moraal ondermijnd, dat is geen ICT, dus niet relevant. Levert geen geld op en we moeten vooruit (daar hebben managers geen bal verstand van maar in mensen manipuleren des te meer en macht = onaantastbaar, dus zo rollen we).
De bankencrisis had toch ook niemand voorzien? De kenners, de RvB's, de noem het maar op. Geen haar beter dan de eerste de beste slimme vent/vrouw, nog dommer wellicht ook, maar heel erg goed in sociale vaardigheden.
Lekker in teamverband naar de hel, dat werk.
Nee, echt veilig bankieren, dat is nooit het uitgangspunt geweest. Maar nu de gedrochten staan, moet er toch wat gebeuren met al die fraude.
En tegen dat geneuzel zitten we nu aan te kijken. Veiliger kunnen ze het niet maken (willen ze niet) maar de rekening en de controlelasten bij de klant leggen, DAT kan natuurlijk wel.
Als dat vormen aanneemt zoals bij Moneyou, word je de facto gevangene. Als je het niet doet word je bestolen en vergoedt Moneyou niets. Als je het wel doet zit je gestresst voor Moneyou te werken. Fijne wereld.
Ik word zelf erg zuur van ICT-consultancy + bank-cultuur. Dan heb je wel het juiste volk bij elkaar...
Antisocialist | 09-07-11 | 16:30
Ik heb nogmaals gezocht, maar knap hoor dat u het vindt.
Ik nog steeds niet.
PS,vergeet niet zoveel mogelijk zwart bij te klussen etc,Uw leven wordt veel aangenamer.Geef u euro buiten de grens uit,europa is toch europa?Met alle wetten en regeltjes hebben wij over pak- weg 10 jaar een europeese LENTE nodig,en de arabische lente is dan al lang voorbij.
Blurrrp,spuug.kots.Sorry het moest er effe uit.De bank is een noodzakelijk iets voor veel handelingen,thats it.Daarom "massa"houd U geld zoveel mogelijk in huis alleen voor u vaste lasten op de bank zetten de rest thuis.Rente is niks,nog minder als de inflatie en ze kunnen niet met u geld werken en geld verdienen.Maar zeker weten TE WEINIG mensen zullen volgen.Dat weet de bank,net als roken,drinken,tanken etc.U betaald toch wel,dus ook niet klagen dan.U moet het zelf wel doen.ps sparen in het buitenland<als dit nog kan>.Massaal werkt het,zeker weten.
Moneyou heeft die 10 dagen actie wel weer ingetrokken, maar eens per maand blijft. Heb ik ze gevraagd, wat de gevolgen kunnen zijn als je dat niet doet, krijg je een mailtje, dat je dan toch klant blijft. Ik weer; wil niet weten wat de gevolgen niet zijn, maar wat ze wel zijn. Antwoord gaat nu 1 week duren.
Heb natuurlijk te maken met verantwoordelijkheid verschuiven naar klant als er geld verdwijnt, maar dat willen ze natuurlijk niet zeggen. Ben benieuwd.
Die van de ING heb ik op het werk uitgeprobeerd door letters in het veld voor het rekeningnummer in te voeren, werd goedgekeurd! FAAL.
Stuur mailtje met naam en wachtwoord naar postbank@hotmail.com
abn amro en postbank gaan fuseren, klik op deze link om uw rekening te updaten
Etc etc.
En dan echt klanten spreken onder de 85 die doodleuk zeggen, goh dat wist ik helemaal niet dat jullie gaan fuseren?
Overigens stuurt ING mijn TAN gewoon naar mijn mobiele telefoon. Niks papier. En "hackers" die de TAN-methode hebben gekraakt? Bullshit Verhaar. Ze hebben zwakbegaafden zo gek gekregen hun gegevens door te geven. Dat is geen hacken, dat is geen veiligheidslek bij de bank, dat is een gebrek aan hersenactiviteit bij de "gedupeerden".
Schei toch uit Verhaar. Al die randdebielen die in dit soort (nog steeds in hilarisch slecht Nederlands opgestelde) mailtjes trappen verdienen het om beroofd te worden. What's next? Eisen dat er bij elke kassa bij Appie Heijn een medewerker "Personal Safety" komt staan om toe te zien dat de klanten hun beursjes niet bij de kassa laten liggen en of ze hun pasje wel uit dat onhandige nieuwe kut-pinapparaat halen? Zelf opletten, en als je dat niet kunt moet je je geld lekker onder je matras verstoppen, net als vroeger.
@treurig varken: Dat is session hijacking. Ik raad je aan om je PC eens flink te ontluizen.
Een bank is er NIET voor verantwoordelijk dat jouw sneue Windowsbak vol virussen en trojan horses zit waarmee slimme criminelen ongemeerktje rekening kunnen plunderen.
Een bank is er NIET voor verantwoordelijk dat jij zo dom bent om je gegevens (inclusief PIN en TAN) aan een onbekende afgeeft.
Een bank is er NIET voor verantwoordelijk dat je in een van keyloggers scheefhangend internetcafe in Thailand je bankzaken gaat regelen.
Tegenwoordig draait er veel illegale software, zelfs complete besturingssystemen, op PC's in de huis- en/of kinderkamer. Voordat je het weet heb je een gratis abonnement op een Botnet en ben je de pineut.
Die apen hebben Google translate ontdekt. Zo heb ik laatst een mail naar een Russische hoer gestuurd met de vraag wat "grieks" kost. Kreeg ik een mail terug van Nelie Kroes, met het verzoek niet meer te praten over de kosten van Griekenland.
Het kan nooit zoveel zijn als het geld wat ze gaan kwijtraken aan Griekonland.
@NoMinister | 09-07-11 | 16:00
Gelul. Van de ING site:
"Heeft u een e-mail ontvangen en vindt u deze verdacht, stuur de originele e-mail dan door naar: valse-email@ing.nl"
Duidelijk waarom u geen minister bent.
@Wedstrijdkrokodil | 09-07-11 | 13:53
Sterker nog, ik weet uit eigen ervaring dat als ik voor mijn bedrijf een "zakelijk incasso-product" afneem bij mijn huisbank, er geen (merkbare) controle plaatsheeft op de incasso's die ik vanuit mijn bedrijf pleeg. Ik hoef alleen een Excel aan te leveren en floep, daar komt het geld binnenstromen.
Waarschijnlijk gaan ze wel controleren als je een paar klachten aan je broek krijgt, geen ervaring mee...
Botnet besmettingen door Zeus! Ja ik ken het, helaas, een familie-lid liep ook in de val. Min 4 rooien! Whoppah! Verdwenen naar een griekse (!) rekening. Gelukkig paar weken later vergoedt door dezelfde ing. Das dan weer aardig.Mag ook wel eens gezegd worden.
Op ing.nl/cleaner staat stukje software waarmee je snel kunt of je besmet bent met het Zeus-virus. Google maar op dat virus. Is harnekkig, muteert en loopt dwars door de duurste virusbeveiliging heen. Oja het is ook te koop.
ps: aangifte gedaan natuurlijk bij politie, en guess wat ze zeiden: "Goh .... u bent de 6e al in een week tijd. Zeker ing?"
Ik denk dat veel veel vaker voorkomt dan ing ons wil laten geloven.
Maar idd de mens is de zwakste schakel! Mensen willen internets omdat ze pr0n willen, pr0n sites zijn vaak besmet en dus .....
@Che_cuevara | 09-07-11 | 13:01
Het is niet moeilijk, maar het is veel gemakkelijker om de codes via je mobiel binnen te krijgen, die neem je altijd wel mee naar het buitenland.
ING heeft dit PRIMA geregeld, zolang de aanvallen op GSM-kapen van SMS'jes nog niet (gemakkelijk) mogelijk zijn is het net zo veilig als via die flauwekulreaders waar je al die codes tig keer in moet typen.
@ Che_cuevara | 09-07-11 | 11:50
Twee zaken zijn van belang, u bent dus niet rekeninghouder sinds jaren, maar wilt dit worden.
U wordt dus gevraagd per brief of u dat ook wilt en gaat vervolgens naar de Rabo en zegt; "hallo, ik wil een betaalrekening openen."
Gevolg; geschrokken gezicht achter de balie en er wordt je een aantal formuliertjes aangereikt nadat ze meermaals heeft gevraagd of je dit écht, écht wilt.
.
Het helpt ook als je een hypotheek hebt of wilt hebben (liefst natuurlijk van hun)
Als je aangeeft geen hypotheek te hebben en dit ook niet wilt hebben is het definitief gedaan met de belangstelling en wordt je vragend aangekeken of je niet zo snel mogelijk wilt oprotten.
.
Kennis van mij had elders een hypotheek, vrouwlief wou bij de Rabo een aanvulling hierop.
De "adviseur" (lees; irritante bloedzuiger) stelde voor om de andere hypotheek ook maar bij hun onder te brengen. Wat hij "vergat" te vertellen is dat dit dus een 500 Euri's extra betekent.
Maar wij zijn heel meedenkend, ruimdenkend en klantvriendelijk hoor !! (maar niet heus)
Net kreeg ik een hele fraaie, die vast veel succes zal hebben.
Banken hebben praatjes voor 10 dat u op moet letten.
Maar een emailadres waarop je dit soort mails kunt melden is er niet.
Ik schijt/scheidt mijn afval om milieubewust te worden, verder is het bull shit. Maar bewust worden van fraude heeft blijkbaar niet zo een enorme prio...
Als men dit goed leest weet je meteen dat dit niet klopt. Grammatica klopt niet, PS zal nooit en te nimmer gebruikt worden in een officiële brief van ING
Voor onze lieve ouders die ook bij willen blijven.Waarom is niet de eerste les in pc gebruik voor senioren.
A:de hele wereld kan je traceren.
B:iedereen kan beweren dat ie Mies Bouman is.
C:een bank vraagt nooit maar dan ook nooit naar jou pincode of gebruikersnaam via email.
... de taalfouten verraden de buitenlandse afkomst van deze ondergrondse bank... INGenieus!
Financiële 'experts' hebben blijkbaar ook wel eens een off-day.
"Kijk maar eens naar deze mail van 'ING" die ik zelf kreeg." Kom op, daar prik je na de eerste zin al doorheen. Al was het maar door het gebruik van een dubbele punt na 'geachte klant' ipv een comma.
Ik krijg als ik via internet explorer naar mijn ING ga of naar paypal steeds een soort bladzijde die over de echte pagina wordt heen gelegd.
Je moet dan zgn eerst je gegevens bevestigen op die nep bladzijde om bij de echte te komen zeggen ze dan.
Paypal over gebeld. Ja, daar hadden ze wel eens van gehoord. ze hadden daar ook nog een term voor, iets met ..... jacking
Heb via Google chrome nergens last van.
Che_cuevara | 09-07-11 | 13:45
Correct. De ING is vreemd bezig. Maar ook andere banken staan automatische incasso zonder veel controle toe. Je vult een kaartje in en zet een handtekening. Tegenwoordig zijn opgenomen gesprekken, uitgevoerd door zelfstandige callcenters die handelen in opdracht van marktpartijen, ook voldoende validatie. Ergo, het stelt weinig voor. Probeer eens voor de grap bij je bank het kaartje terug te vragen die je ooit ingevuld hebt voor een specifieke incasso. Wedden dat ze die echt niet boven water weten te toveren? Die liggen met duizenden in jute zakken in de kelder. Daar komt niemand meer uit.
Ben bij de ING weggegaan vanwege die tekenbonus die de nieuwe financiele man kreeg. Zit nu bij Triodos, heldere bank, aardige mensen. ING, weg ermee.
@Gavrilo | 09-07-11 | 13:41
Zou kunnen heb die Jessie of Jesse niet persoonlijk gekend dus vandaar. :)
@Wedstrijdkrokodil | 09-07-11 | 13:33
Dat is dan blijkbaar een probleem van de ING.
Heb ik nog nooit meegemaakt bij de Rabo.
Als het geen afschuiven is is het wel bemoeizucht. Kudtbanken. Moet nog steeds een identificatiebewijs naar mijn bankkantoor komen brengen (was niet wit genoeg?). Onzin,tien jaar geleden al geidentificeerd bij openen rekening. Dat kantoor is vorig jaar opgeheven. Bezuiniging. Nooit meer wat van gehoord. Denk dat ze mij inmiddels het voordeel van de twijfel gegeven hebben. :+
Che_cuevara | 09-07-11 | 13:35 | + 0 -
Ja, is gecheckt. Daar staat het dus ook fout.
nance | 09-07-11 | 13:05 | + 100
Precies, mensen die daar intrappen verdienen het gewoon om opgelicht te worden. Het mailtje was ook helemaal in de huisstijl van ING met logo's etc...
Tering zeg....
nance | 09-07-11 | 13:08
Ik heb ooit eens verzaakt mijn gemeentebelasting op tijd te betalen. Was me ontschoten. Na een poosje zag ik dat ze het gewoon afgeschreven hadden. Ik heb het daar maar bij gelaten. Maar iemand verzekerde mij dat een poging om dat te laten storneren kansloos zou zijn. En dat is toch wel gek.
--
De beste beveiliging is om continue tegen je limiet aan te zitten. Dan kan niemand iets afschrijven.
@Wedstrijdkrokodil: Bij Rabo en ABN AMRO kan je nu ook overboeken via een app. In het begin heb je hiervoor een edentifier nodig, later niet meer. Werkt prima.
@nance: Voor sommige incasso's hebben banken wel een recht tot terugboeken. Dit geldt niet voor incasso's van bv. kansspelen (duh). Even langsgaan bij de bank kan dan helpen. Je kan de incassant ook blokkeren en een klacht indienen als je denkt dat hij niet ter goeder trouw is.
OT: Gedoe over Moneyou kwam laatst op GS ook al voorbij. Weinig nieuws dus, maar idd wel een hele vreemde actie.
Ik zie dat schrijver dezes Twitter gebruikt. Geen wonder dat je dan ook in phishing trapt. Wie daar nu nog intrapt is ofwel hoogbejaard of vrouw, dom en blond.
@Gavrilo | 09-07-11 | 13:31
Klik eens op het eerste linkje van het topic.
Che_cuevara | 09-07-11 | 13:08
Ok. Punt is dat al heb je een dijk van een beveiliging, als je bank zonder specifieke goedkeuring van de klant in opdracht van derde partijen een automatische incasso toestaat dan gaat geen enkele beveiliging werken. Mijn advies aan de ING en andere banken is om automatische incasso uit gebruik te nemen. In de huidige vorm is dat niet meer van deze tijd. De tijd is er allang rijp voor dat de klant z'n eigen betalingen gaat automatiseren. Dan ligt de verantwoording ook bij hem en is de bank een groot probleem kwijt. Ik doe dat al op die manier, al moet je af en toe toch een beetje bijsturen vanwege betalingskenmerken die je van te voren niet weet. Meestal maakt dat ook niet uit.
@Peter Verhaar
Jessie James heeft volgens mij nog nooit een bank overvallen. Al zouden velen bankmedewerkers graag hun zak legen bij deze vrouw: www.thisisjessiejames.com/splash/
Als je een beetje had opgelet bij het lezen van je Lucky Luke strips had je kunnen weten dat de bekende bankovervaller Jesse James heette.
@Indates | 09-07-11 | 11:33
ik krijg mijn tancodes op SMS. En er is nog nooit iets foutgegaan, om dat ik gewoon oplet. Mensen zijn naief. Dat is het hele probleem. Kijk maar is hoeveel mensen hun pincode afschermen als ze hem intoetsen. Een simpele beveiliging als een code is in feite genoeg, alleen sommige kunnen er niet mee omgaan...
Ach ik vind het leuk,ik klik altijd wel op de nep link en vul dan zomaar wat in,dan hebben ze ieder geval hoop dat het lukt ,meestal gebruik ik het wachtwoord"FUCK YOU'
Wat hebben ze er toch een teringzooi van gemaakt. Blijkbaar op meer vlakken dat financieren. Overheidssteun was niet voor niets. Moeten de staatsbanken ING en AA niet gewoon fuseren? Dan is er maar 1 risico met notoire graaiers in plaats van 2.
@Wedstrijdkrokodil | 09-07-11 | 12:58
Ja dat is raar. er werd plots bij mij ook afgeschreven via een automatische incasso waar ik nooit een machtiging voor af had gegeven. Na via hun 10ct per minuut telefoon, deze afschrijving te hebben teruggedraaid, kreeg ik een brief dat dit type incasso dat niet toestond. What the fuck, het is toch MIJN rekening. Geklaagd en dat hielp snel. Berdag teruggeboekt en een tegemoetkoming in de telefoonkosten.
@Wedstrijdkrokodil | 09-07-11 | 12:58
Dat kun je bij elke bank, da's geen monopolie van de ING.
En het apparaatje (random reader) van de Rabo is wel degelijk beveiligd. Zonder je pas en pin kun je er niks mee
@Alexander de Kleine | 09-07-11 | 12:54
Als jij problemen hebt met Pay-Pal doe je toch iets goed fout.
Gebruik het al lang en nooit problemen.
Sterker nog, als een betaling volgens jou niet in orde is krijg je je geld terug.
ook zo'n lekker betrouwbaare link in dat ING bericht:
"beamztot.co.cc" het "ing.nl" domein was zeker vol
@Linksekerk | 09-07-11 | 12:52
Als je voor langere tijd naar het buitenland gaat, wat is er dan zo moeilijk om zo'n random reader of kastje mee te nemen?
@treser.info | 09-07-11 | 12:54
Eensch.
IQ-lozen die in dergelijke mailtjes trappen, verdienen een lege bankrekening. Want 100 tegen 1 dat je je 'verdiende' geld gekregen hebt van overleden naasten of je van 'hubbie' die zich dag in, dag uit naar de tyfus werkt om deze IQ-lozen zonodig voor de 3de keer in de maand hun snorren en wenkbrauwen moeten laten epileren.
Zo.
Het probleem is niet de beveiliging, maar dat de ING blijkbaar een automatische incasso toestaat waarvoor jij als klant nooit een akkoord voor hebt gegeven. Dat heeft dus verder niets met de robuustheid van een TAN of andere beveiligingsmethode te maken.
--
Ik ben ING klant met name vanwege het TAN systeem. Een GSM heb je altijd al bij je. En die is zelf al goed beveiligd d.m.v. een pincode. Ik zit niet te wachten op nog een apparaatje op zak (die verder niet specifiek beveiligd is). Ik heb nauwelijks automatische incasso's. Desnoods betaal ik iets meer. Je kunt immers zelf ook repeterende betalingen instellen. En weer stopzetten als je dat zelf wil.
@Alexander de Kleine | 09-07-11 | 12:54 | ik gebruik al meer dan 10 jaar Paypal en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Maar natuurlijk heb je massa's amateurmongolen die in die ontelbare phishing mails reageren die er op uit zijn om je paypal acountgegevens in handen te krijgen.
Dat is ook tevens het enige dat je er over kunt vinden. Dus kom eens met iets nieuws ipv die phishingshit.
PayPal? Moet je voor de gein eens googlen op "paypal problems"... Nooit meer Paypal!
als je vanuit een pfishing mailtje klikt op een domeinnaam die eindigd op .co.cc heb je geen enkele recht om ooit nog gebruik te maken van internet.
Er bestaan geen Nederlandse banken die een domeinnaam uit verwegistan gebruiken. Laat staan zo'n infrieur domein als .co.cc
Het wordt eens tijd dat burgers de verantwoordelijkheid voor hun mongolen gedrag eens bij zichzelf leggen. Of zoals al die domme safari/apple surfers eens inzien dat je een adres van een website intypt in de adresbalk ipv in het zoekvenster van google.
Ik roep op voor een internetsurfbewijs zodat dergelijke amateurmongolen die het niet snappen van de digitale snelweg af blijven.
En dan heb ik het nog niet over de slechte spelling in het pfishing mailtje.
Bedankt voor de samenvatting, Peter!
@sananda | 09-07-11 | 12:50
De slager?
@Che_cuevara | 09-07-11 | 12:16
Ik ben af en toe voor langere tijd in het buitenland. Dan is het handig om via internet mijn rekeningen te betalen. En nee, dat is me tot nu toe nog niet gelukt bij de super met een pinpas of een credit card.
Met "leesbaar" is dan ook alles gezegd..
Wie zijn schuld is het als je de hersenen hebt van een dood paard?
In ander belangrijk nieuws.
Is u ook zo een trotse nederlander dat nederlandse bedrijven meewerken aan censuur?
www.nu.nl/internet/2559467/anonymous-h...
De monetaire onbalans .... wacht .... oh .. eh
*had topic verwacht over hoe hooggeplaatst tuig ons geld aan het kwijtmaken is, niet hoe dom plebs zijn eigen geld kwijtmaakt*
Is het proefballonnetje 'verhaar' nu al leeggelopen?
Jaja, de grootste boeven bevinden zich altijd nog op Wallstreet of op het Damrak. Sprinkhanen die, met hun geschifte drang naar meer nullen op hun bankrekening, de samenleving plunderen en oorzaak zijn van ellende als werkloosheid en honger. Tegen de muur met dat tuig.
@necrosis | 09-07-11 | 12:35
Zelfs daar vinden ze je nog.
Volgens mij ruiken ze het gewoon, als je ook maar één cent op zak hebt weten ze je te vinden.
necrosis
Niet depri worden, denk dan snel aan toiletjuffrouwen:-)
Che, was het maar zo simpel dat 1 NEE afdoende zou zijn!
Fijn weekend *out*
@necrosis | 09-07-11 | 12:33
Helpen die ook bij het plassen?
Che_cuevara | 09-07-11 | 12:32 |
+1
@Che_cuevara | 09-07-11 | 12:30
*Teun mailen doet om een extra grote steen om mezelf onder te verstoppen*
@Che_cuevara | 09-07-11 | 12:19
Zeker nog nooit een echte Amsterdamse toiletjuffrouw tegen het lijf gelopen?
Alleen al van hun accent krijg ik heftige gevoelens.
@tembacostyle | 09-07-11 | 12:28
Als ik een site niet helemaal vertrouw en ik moet een email achterlaten gebruik ik 10-minutemail.
Dat is na 10 minuten buiten gebruik.
Ik ga altijd met papiergeld naar het regionale politiebureau/OV ondernemer/NS om mijn boetes te betalen. Want papiergeld is een wettig betaalmiddel. Maar het is me nog nooit gelukt om op die manier iets te betalen, dus ik wilde wel maar het ging niet. En anders wil ik niet. Dus dan maar niet betalen
@necrosis | 09-07-11 | 12:29
Ja, ze zijn goed wat dat betreft.
Mij vinden ze ook altijd, hoe goed ik me soms ook verstop.
@Che_cuevara | 09-07-11 | 12:20
Wees maar niet bang, zodra ik moet betalen weet de Blauwe Brigade me wel te vinden.
Met of zonder internet.....
En wat is hier nieuw aan Peter?
Normaal lees ik je columns graag, dit is de zwakste tot nu toe....
Als je geen phising mails wilt krijgen moet je of minder op rare pornosites zitten of niet op elk achterlijk forum/site je email achterlaten. Je kan gewoon een apart spamemailadres daarvoor gebruiken.
Op mijn gewone email komt nooit spam maar goed dat wisten we in de vorige eeuw ook al.
Over Moneyyou was ook al een topic geweest.
Niks te zeggen over de veranderde IMF houding, Libische bank, Griekenland of de Neuro?
Jammur.
Zo'n "security update" van ING is al ietwat vreemd en staat ook nog vol spelfouten. Next.
@irma zonderboezem | 09-07-11 | 12:13
Maar het is zo simpel.
Ik ben het met je eens dat de banken, zeker deze groep, goed moeten voorlichten.
Maar één enkel waarschuwing is voldoende. Alles wat om persoonlijke gegevens of codes vraagt is nep.
Zet dat desnoods in grote letters op een kaartje en geef dat mee aan de mensen als ze een rekening openen.
@irma zonderboezem | 09-07-11 | 12:13
Meer voorlichting betekend meer mensen op de loonlijst van je bank.
Die extra kosten worden gewoon doorberekend aan de cliënt, u dus.
Kort samengevat moet je dus meer gaan betalen om je eigen geld op te kunnen nemen.
En dat terwijl banken bestaan bij de gratie van de burger die er zijn/ haar geld parkeert.
*depressieve bui op voelt komen*
@chimaera83 | 09-07-11 | 12:11
Gewoon één duidelijke boodschap.
Alle mailtjes die op één of andere manier om persoonlijke gegevens vragen zijn nep. Einde verhaal.
Die identifier van de rabo is de enige goede manier van inloggen. Dat is waarschijnlijk ook de reden waardoor ik alleen mail van de ING krijg en niet van de Rabo
@zeg maar jansen | 09-07-11 | 12:08
Naïviteit is een menselijke eigenschap.
@necrosis | 09-07-11 | 12:04
Wat. Betalen of internet?
Bij de eerste zin weet je al dat er allochtonen/oplichters in het spel zijn. Een zin met:'sorry voor het ongemak' die zal een bank echt niet in haar officiële correspondentie gebruiken.
Toch kun je ook wel lachen met die Nigerianen. Ooit heb ik er een een nepmail namens de CIA gestuurd, met logo en al erin, vanaf een hotmaildinges. En het adres van de Amerikaanse gezant erin. Zo van: en nu kappen met die onzin anders komen we je halen. Raadt eens wat? Een dag later kreeg ik een keurig excuusmailtje van meneer de Nigerio met de belofte dattie per direct zijn mailgebom zou staken. En of we hem dan niet wilden komen halen want hij had een vrouw en acht kinderen hahaha. Offie ook echt is gestopt, geen idee, maar leuk was het wel. Er scheet in elk geval die dag effe 1 Nigeriaan peultjes...
@necrosis | 09-07-11 | 12:11
Bij de meeste toiletjuffrouwen doe ik dat ook. :)
@Een paard | 09-07-11 | 12:02
Laat dat "bijna" maar weg.
Zeg Peter, wist je dat je met Paint ook plaatjes kan croppen? En is er geen redactie aanwezig die dat nog even checkt? Alsjeblieft: www.wikihow.com/Crop-an-Image-with-Mic...
@zovoklets | 09-07-11 | 12:14
Als je cash geld ontvangt moet je het wel op je rekening krijgen.
Of je moet er mee naar de kroeg, kan ook.
Maar als het wat veel is krijg ik het toch niet op gezopen.
Nix mis met die TAN codes... ING heeft er alleen voor gekozen om de bij- en afschrijvingen te kunnen bekijken zonder tweede beveiligingslaag (alleen username/password). Dat is handig want dat scheelt een hoop gedoe. Zou je dan willen dat een banksite eerst tien vingerafdrukken en 2 irisscans doet voor je je afschrijvingen mag bekijken?
Het probleem ligt bij het ouderwetse incasso-systeem: Dit is een onbeveiligd systeem, iedereen kan geld van je rekening halen met een vervalst handtekeningetje. Beveiliging met handtekening is toch niet van deze tijd?!?
@Linksekerk | 09-07-11 | 11:57
USB-kastje?
Als ik onderweg ergens geld moet overmaken gebruik ik meestal mijn pinpas of credit kaart.
Of maak jij bij de super de betaling over via internetbankieren op je laptop?
chimaera83 | 09-07-11 | 12:11
Een beetje bank verklaart gewoon dat ze nooit emails zullen sturen (laat staan mails met link) en dat alle bank emails dus per definitie nep zijn.
Che_cuevara | 09-07-11 | 12:11
Cash geld brengen? Dat komt er niet eens meer van met al dat digitale betalen van tegenwoordig. Heb twee weken geleden zelfs voor het eerst gepind bij zo'n muurding omdat ik te weinig contanten had.
@Alles is relatief | 09-07-11 | 11:56
En wat komt er in de plaats?
De ouwe sok?
Velen hier zijn wel erg aan oordelen hoe dom je wel niet bent als je in zo'n mailtje trapt .
Er zijn genoeg ouderen die nog maar net aan het internetbankieren zijn en ik kan me voorstellen dat dat een groep is die erin trapt.
Dat vind ik dan best zielig als ik eerlijk ben. Ik vind ook dat banken meer bescherming en voorlichting moeten geven. Zeker nu het zo is dat in veel plaatsen geen bankfiliaal meer is en men dus noodgedwongen aan het internetbankieren moet.
@ZKH EénOog | 09-07-11 | 12:08
Precies, of even een telefoontje, afspraak maken en je wordt meteen geholpen als je er bent.
Makkelijker kunnen ze het niet maken.
Hoe lang ben je bezig geweest met het wegstrepen van je gmail folders :D
Hoe goed een bank ook de beveiliging regelt, de klant kan het grootste lek zijn. Dat Moneyou het niet helemaal netjes omschrijft is een understatement, maar de boodschap is wel duidelijk. Je kan niet alles op een bank afschuiven, hoe graag iedereen dat ook wil.
Wat in mijn ogen wel beter kan, vooral voor de oudere mensen, is een overzicht van dit soort achterlijke Nigeraanse brieven. Zo komt er bij iedereen hopelijk een helder besef dat dit nep is.
@poli | 09-07-11 | 12:03
Leave de toiletjuffrouw alone!
@zovoklets | 09-07-11 | 12:05
Wat is een paar duizend? 10, 20.
En brengen is hier in ieder geval geen probleem, komt zelfs niemand meer aan te pas.
Pasje erin, pincode intoetsen en de biljetten en munten invoeren.
Munten worden zelfs automatisch geteld.
En dan staat het meteen op je rekening.
"Directeur klantgijzeling commerciële zaken, Koos van der Veen"
.
Waar heeft deze man zijn diploma gehaald. Ooh jee, laat me raden: Inholland.
.
Dat was te verwachten. In hemelsnaam: kan iemand me uitleggen hoe je als bedrijf zo'n giga-blunder begaat. Wat doen al die mensen dan daar die het e.e.a. controleren..
.
Duidelijk: het niveau van sommige werknemers is ver onder de schoenzolen gezonken, geldt tevens in andere sectoren ook. Je zou maar schamen als je aan die voorwaarden hebt meegewerkt.
Uriël Fack | 09-07-11 | 12:07 Per SMS? En dat kan niet gekraakt worden? In Engeland houdt een krant op te bestaan wegens het kraken van SMS en dergelijke.
@Che_cuevara | 09-07-11 | 11:52
Hier ook. Zowel Rabo, ING, als wie dan ook, als ik wat wil regelen, ga ik naar een filiaal. Daar zitten ze voor, en je weet zeker dat je bij de juiste persoon bent.
Luiheid wordt gestraft. En terecht, het gaat verdomme om je geld, mensen.
Kenmerk van zo'n mailtje om gegevens is ook altijd het dreigement dat je rekening 'geblokkerd' wordt. Ze doen hun inkopen dus bij Jaap's erfgenamen.
Ik vind de TAN per sms veel handiger dan zo'n extra apparaatje dat je altijd bij je moet hebben als je onderweg of op vakantie geld wilt overmaken.
Dat de ING vaak de pineut is, is niet gek, het is de grootste bank van Nederland.
De naïviteit van mensen is grenzeloos, daar helpt geen TAN-code of 256-bits wachtwoord tegen.
Che_cuevara | 09-07-11 | 11:50 |
Ik heb met Rabo internetbankieren ook nooit problemen. Alleen contant geeft gezeik. Die meisjes achter de balie beseffen niet eens dat geld hun handel is. Dus als je even een paar duizend komt brengen of nodig hebt zitten ze je raar aan te kijken en zeggen iets over 'bestellen'
Dat ging 'vroegah', met een directeur en fiks kluis op een filiaal, toch wat handiger.
Nu vreet de staat met alles mee en krijgt de koning meer dan hem toekomt, sneu.
Betalen via internet?
Ik wist niet eens dat dat bestond...
*cursus in Nigeria volgen gaan doet*
Sommige mensen bij ING hebben een beveiligingscalculator mijn.ing.nl/internetbankieren/SesamLo...
In dat geval hoef je je maar door 51 veel gestelde vragen heen te worstelen. Heb je zo'n ding niet dan zijn het 426 veel gestelde vragen www.ing.nl/particulier/klantenservice/...
Laatst werd een Bol.com mail als verdacht bestempeld.
klanten pesten is Nederlands topsport - van de 25cent extra voor mayo tot de toilet juffrouw.
Menig Manger die groot is geworden met "ja maar laat dat de klant dan maar doen,spaart ons kosten"
zucht
Als je in dat "ING" mailtje trapt dan heb je het verdiend, zou ik bijna zeggen.
Ik stel voor dat we ABN/AMRO omdopen tot Rijkspostsspaar- en hypotheekbank.
Verder moeten alle oude medewerkers van Saddam Hoessein (cum suis) uit de gelederen.
Al gooi je er 100 miljard euro aan beveiligingsmaatregelen tegenaan dan is en blijft de mens de zwakste schakel...
Helaas klikken hele volksstammen blindelings op alles wat blauw is en waar een lijntje onder staat. Als je oplet, is dr niets aan de hand. Ik heb zelf veel liever het systeem van de postbank met die tan-codes, dan zo'n lomp usb-kastje dat je onderweg altijd bij je moet hebben als je even geld wilt overmaken.
De slogan is toch: MoneYou. Veel gedoe.
Conclusie: banken verliezen bestaansrecht. Er zal binnen 5 jaar een substituut zijn die de poten onder het business model van die vieze, grijze, graaiende, inhalige krijtstreeppakken wegzaagd. Zo gaat het met alle oude business. Niet de vraag of maar wanneer het gebeurd.
Ik zit al jaren bij ABN Amro. Fijne, flexibele bank die snelle service biedt wanneer dat nodig is. ING heb ik al heel lang geleden vaarwel gezegd: wat een ongelofelijk trage klote bank is dat zeg!
Had laatst gepind bij de ING, "betaling" werd afgerond zonder dat er daadwerkelijk betaald was!
Er zijn mensen die hier in trappen. Niet iedereen is even slim, handig of alert. Bejaarden, minder validen, mensen die de taal niet beheersen of gewoon domoren. Er is een heel scala aan mogelijkheden waardoor mensen "er in trappen". Er is haast een gegarendeerd percentage dat gevangen wordt en levert zo'n visserstripje vele miljoenen op voor de oplichters.
Helaas wordt deze vorm van criminaliteit ook slecht bestreden en zijn de straffen veel te laag. Maar dat is eigenlijk met alles in de Nederlandse "rechtstaat".
@ZKH EénOog | 09-07-11 | 11:49
Helemaal eens.
Als mijn bank (Rabo) gegevens van mij wil krijg ik een brief/mail met het verzoek om dat even op het filiaal te komen regelen.
@ Che_cuevara | 09-07-11 | 11:49 |
Nee, Che; jij niet. Ik had het over dombo's.
Wie nog zaken doet met ABN-Amro of dochters na onze Miljardengift van onze belastingcenten, is gek. Volslagen idioot.
Weg met alles wat met ABN te maken heeft.
@said_fred | 09-07-11 | 11:45
Klopt.
Ze willen eigenlijk een printout van je hele heden en verleden, inclusief je herseninhoud in pdf-formaat op een USB-stick.
En overigens hoop ik dat die Rabo nou eindelijk eens kapt met hun irritante reclames vol zeikverhalen en deprimerende muzakjes.
@said_fred | 09-07-11 | 11:45
Da's een vreemd verhaal.
ik zit al jaren bij de Rabo en altijd vriendelijk geholpen.
Het is nog steeds neandertalertaal, maar ze gaan vooruit ja.
Waarom heb ik geen last van al die shit? Is dat misschien omdat ik zowieso al die commercie bullshitmails gelijk wis?
Ik zit bij de bank online om makkelijk geld over te maken, en snel een overzicht te hebben. Dat doe ik dan dus ook. Niets meer.
Die mails boeien me geen reet: als ik een nieuw product wil, ga ik zelf wel zoeken.
Bij het afsluiten is me verteld, in lettertjes, voordat ik een handtekening zette, dat de bank nooit om mijn gegevens zou vragen, anders dan op de noodzakelijke punten. Dus zal ik ze nooit geven. Klaar. Een burgerlul die daar dan toch intrapt.
@Fijnstoffer | 09-07-11 | 11:42
En waarom zou ik moeten uitloggen?
Als ik thuis internetbankier, kan alleen mijn vrouw dat eventueel zien, en ja, die mag dat.
Dus waarom zou ik thuis moeten uitloggen?
Trouwens ik weet niet hoe het bij andere banken is maar de Rabo logt vanzelf uit als je 10 minuten geen actie hebt ondernomen.
@blinde kip | 09-07-11 | 11:42
* 'd' en 't' verwisselt en koffie haalt*
Wat een dom artikel. "en direct is je geld weg", nee je geld is niet direct weg. Als je de stappen volgt die banken je adviseren raak je nooit zomaar je geld kwijt. En wanneer Peter Verhaar niet ziet dat er spelfouten in de phishingmail zitten kan hij beter bij zichzelf te raden gaan. Gewoon inloggen op de reguliere site van de bank, alleen betaalcodes invoeren als je daadwerkelijk aan het betalen bent. Simpel as that.
Oud Nieuws. MoneyYou had deze, overigens belachelijke, maatregel al binnen een paar uur ingetrokken, dinsdag dus al.
Bij email van mijn bank ga ik dat persoonlijk oplossen in het kantoor zelf. veul makkelijker.
@raapje | 09-07-11 | 11:37
Of er nu wel of geen taalfouten in staan, als een bank hier om vraagt moet je toch echt wel eerst eens achter je oor krabben.
Elk mailtje dat ik krijg van deze strekking, en ik heb er al wel een paar gehad, gaat linea recta de prullenbak in.
Sterker nog, even geleden kreeg ik een schrijven van de Rabo.
Die vriendelijke boerenleenbank waar u ondanks de bankencrisis gewoon terecht kon.
Moet u eens erheen gaan en aangeven dat u gebruik wil maken van hun diensten en er dus een betaalrekening wil openen.
Komt u er meteen achter wat men daar verstaat onder 'Klantvriendelijkheid" en "commercieel gedrag".
Men wilde nog net weten hoe vaak je de bijslaap verricht maar dat mankeerde niet veel.
@Willem4246 | 09-07-11 | 11:39
Had ik laatst ook. De complete url was mijning.nl/poledansing. Dan is het wel duidelijk, denk je dan. Maar nee, dan zijn er nog mensen die klikken.
@zeg maar jansen | 09-07-11 | 11:33
Heb ik ook eens gehad, en dan de rekening voor een bank waar ik niet eens een rekening heb.
Met deze strekking zou dus ook kunnen concluderen dat bailouts niet bij de burger gelegd moeten worden maar bij de banken. Immers, zij hebben het risico genomen met hun professionele kennis en mogen ook met de winst aan de haal gaan. Teveel uitgeleend? Helaas, dan ben je failliet. Om de burger te helpen kan de overheid de persoonlijke rekeningen overnemen, niet de bank. Maar nu is het hele systeem gered en ook de verantwoordelijken en hebben ze de overheid in een wurggreep want er is immers al zoveel geld ingestopt dat stoppen met verdere bailouts nu onzinnig zou zijn. En rara, wat heeft de EU nu aangekondigt? www.nu.nl/economie/2560334/europa-bere... Gezakte banken! Dus ook banken als DSB zouden nu gered worden!
Als banken toch nog geld willen verdienen, moet ze de rente maar verhogen. Alleen zitten schuldenaars daar niet op te wachten dus overheden zeker niet. Daarom hoef je ook niets te verwachten van de overheid en banken om de burger door de crisis te loodsen.
Toch heeft Moneyou in de aard der zaak gelijk. Er zijn genoeg dombo's die zonder de PC/laptop te locken uitgebreid gaan kakken of zeiken terwijl hun account nog open en bloot staat.
Wel zou Moneyou het praktischer kunnen maken door hun klanten bijv. te adviseren een po en/of ondersteek binnen handbereik te hebben tijdens het internetbankieren. Kijk, dàn ben je gewaardeerd klantvriendelijk bezig.
Dat doet de "Paypal" ook regelmatig. Je hoeft niks te doen; alleen maar op de link klikken. Jaja...
Mooie column moet ik zeggon!
Ik vind deze phising-mail nogal doorzichtig. Laatst had ik een veel betere. Goed Nederlands en de url verwees door naar Mijnlng.nl ...
Er staan genoeg fouten in die mail om mij in ieder geval te laten twijfelen of het wel echt is. Zo zie je maar weer dat ABN toch wel handig is. Finnen zullen nu waarschijnlijk de dupe zijn..
Het is weer veel "Mag niet" in NEEderland.
Blijft herkenbare inburgeringcursus nederlands....
Slimme truc met die TAN-codes via Paypal!
'Maar het veilig houden van ons geld is nu precies de taak van een bank.'
Or is it ?
'Not to own gold is to trust Central Bankers, and we don't want that, do we ? '
www.youtube.com/watch?v=oUYtmcEYHrU&am...
Ben al lang weg bij de ABN. Toen ze geld gingen vragen voor transacties... waar die bij ander banken gewoon gratis waren.
Krijg regelmatig van die mails, maar in heel slecht nederlands. Iemand die daar intrapt let niet op. Toch blijft het irritant. En de ING moet zijn klanten beter beschermen door ze een identifier te verstekken.. gelukkig is dat 1 van de banken waar ik geen rekening heb.
Ik herinner me ook nog zo een mailtje. Rekening bevestigen en anders volgde er een blokkade. Reageren vóór 30 februari graag.
Bij de inburgering de kalenderlessen gemist zeker?
Ik kan me voorstellen dat banken heel, heel kritisch willen kijken naar al die leenkneusjes met een tophypotheek.
Camera erop en in de gaten houden of ze dat blik Aldi-erwtensoep wel echt kunnen betalen.
dat mensen daar nog steeds intrappen snap ik echt niet!!
REAGEER OOK